Gerucht: Samsung Galaxy S21 met 5G kost 849 euro

De prijzen van de Samsung Galaxy S21-serie zijn uitgelekt. Samsung zou in Europa alleen nog maar 5G-modellen verkopen en de goedkoopste uitvoering zou 849 euro kosten. Dat is 150 euro goedkoper dan de introductieprijs van de S20 5G.

De goedkoopste uitvoering van de vorig jaar uitgebrachte Galaxy S20 kostte bij de introductie 899 euro, maar dat was een 4G-model. Samsung zou de instapprijs met de S21-serie verlagen naar 849 euro en bovendien alleen 5G-uitvoeringen verkopen in de meeste landen. De S20 5G kostte bij introductie nog 999 euro.

Ook de Galaxy S21+ krijgt een iets lagere instapprijs, van 1049 euro. Bij de voorganger was dat 1099 euro. De prijs van het topmodel, de Galaxy S21 Ultra, wijzigt niet ten opzichte van de vorige generatie. De goedkoopste uitvoering hiervan kost 1349 euro.

De prijzen zijn online gezet door WinFuture, een site die bekend staat om het publiceren van correcte informatie over nog niet aangekondigde smartphones. Eerder publiceerde de site al officiële renders en specificaties van de Galaxy S21-toestellen.

Samsung Galaxy S21 en S21 UltraSamsung Galaxy S21 en S21 UltraSamsung Galaxy S21 en S21 UltraSamsung Galaxy S21 en S21 Ultra

Uitgelekte renders van de Galaxy S21 en S21 Ultra. De S21+ heeft hetzelfde uiterlijk en camera-eiland als de S21, maar is iets groter.

Volgens WinFuture komt er nog wel een 4G-versie van de Galaxy S21, maar zal die slechts in 'enkele landen' worden uitgebracht. Niet bekend is waar dat toestel uitkomt en voor welke prijs. In Europa zou alleen de 5G-versie uitkomen. Volgens eerdere geruchten worden de Galaxy S21-telefoons op 14 januari aangekondigd en zijn ze enkele weken later verkrijgbaar.

Samsung Galaxy S21 Samsung Galaxy S21+ Samsung Galaxy S21 Ultra
128GB 849 euro 1049 euro 1349 euro
256GB 899 euro 1099 euro 1399 euro
512GB - - 1529 euro
Model Samsung Galaxy S21 Samsung Galaxy S21+ Samsung Galaxy S21 Ultra
Scherm 6,2", Full-HD+, oled, 120Hz 6,7", Full-HD+, oled, 120Hz 6,8", WQHD+, oled, 1-120Hz (adaptive refresh rate)
OS One UI 3.1, gebaseerd op Android 11 One UI 3.1, gebaseerd op Android 11 One UI 3.1, gebaseerd op Android 11
Soc Qualcomm Snapdragon 888 of Samsung Exynos 2100 Qualcomm Snapdragon 888 of Samsung Exynos 2100 Qualcomm Snapdragon 888 of Samsung Exynos 2100
Accucapaciteit 4000mAh 4800mAh 5000mAh
Camera's

Groothoek: 12 megapixel

Primair: 12 megapixel

Telefoto: 64 megapixel

Groothoek: 12 megapixel

Primair: 12 megapixel

Telefoto: 64 megapixel

Groothoek: 12 megapixel

Primair: 108 megapixel

Telefoto ('3x zoom'): 10 megapixel

Telefoto ('10x zoom'): 10 megapixel

Connectiviteit 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.1 5G, Wi-Fi 6E, Bluetooth 5.1
Kleuropties

Phantom Violet

Phantom Pink

Phantom Gray

Phantom White

Phantom Violet

Phantom Black

Phantom Silver

Phantom Black

Phantom Silver

Releasedatum Januari 2021 Januari 2021 Januari 2021

Specificaties en prijzen op basis van informatie gepubliceerd door WinFuture.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-12-2020 • 14:47

149

Lees meer

Reacties (149)

149
141
55
7
0
81
Wijzig sortering
Tja, voorheen kreeg je gewoon nog een 1440p display op de Galaxy S toestellen, zelfs al vanaf de Galaxy S6, ik snap dan niet dat ze daar nu vanaf stappen.
Voor mij hadden Galaxy toestellen door die 1440p resolutie juist dat extra beetje scherpte dat er voor zorgde dat je echt kon genieten van het scherm.
Waarschijnlijk de uitkomst van marktonderzoek...

Ja, er zitten 1440P schermen op, die standaard allemaal op 1080P ingesteld zijn. Het zal mij niks verbazen als Samsung gewoon gekeken heeft welke setting er nu daadwerkelijk gebruikt word, en het zal mij dan ook niet verbazen als blijkt dat 95% de telefoon op 1080P heeft staan.

Daarnaast ben ik echt niet zo heel blind, maar ik moet er echt wel naar kijken en opletten wil ik het verschil zien op mijn S10+...
Ik heb de S10+ ook en moet zeggen dat 1080p ook scherp zat is, maar dat ik het tóch merk. Kan ook placebo zijn hoor, of dat 1080p niet zo lekker schaalt naar 1440 i.t.t. bijvoorbeeld 4K.
Daarnaast scheelt het weinig in de batterij volgens mij, dus ik houd hem lekker op 1440p staan.

Voor de gemiddelde consument die deze instelling niet kent overigens wel gek dat het standaard op 1080p staat!
Je merkt het, omdat je op een 1440p scherm zit terug te schalen naar 1080p en zodoende wat scherpte verliest, wat je niet eens zou merken op dat formaat als je 1080p native draait ;).
Ze zijn eindelijk erachter dat de specs wedstrijd eigenlijk zinloos is.
Alleen als je een unique selling proposition hebt dat is. Anders maakt dat/ of prijs wel uit
Overigens ziet 1080p op een 1080p scherm er natuurlijk ook scherper uit dan op een 1440p scherm. Het is immers een 1:1.33 ratio waardoor je pixels "uitsmeert" over een hoger resolutie scherm.

Als de meerderheid standaard op 1080p werkt kun je beter ook gewoon een 1080p scherm hebben. Scheelt ook nog eens in batterij duur want je hoeft maar half zoveel pixels te renderen. Die winst kun je beter in 90/120hz refresh stoppen. Dat levert een betere ervaring dan een beetje scherper beeld.
Was niet de hele reden dan 1440p pentile display overeenkwam met grofweg 1080p normaal rgb display? Ik kan me iets uit de marketing herinneren dat de reden dat je zonder probleem je galaxy op 1080p kon zetten was omdat voor normale text rendering dit op pentile het beste werkte, en dat alleen voor (vr)-gaming 1440p rendering uitmaakte. Als ze nu naar 1080p rgb layout gaan maakt dat dus geen verschil, als ze naar 1080p pentile terugschalen zou je dat dus wel moeten zien volgens hun eigen marketing.
Full HD+ is hier 1440 x 3200, dus meer dan de standaard 1440p gezien dat maar 1440*2560 is

Je kunt hier dus nog een paar pixeltjes extra van genieten. (misschien kun je op dat scherm dan wel goed het artikel lezen waar bij de specificatie HD+ staat :+ :+ )
FHD+ staat denk ik voor 1080 * [meer dan 1920], oftewel: het scherm heeft een andere schermverhouding van 16:9.
HD+ is idd geen standaard, maar als je de specificaties van deze specifieke telefoons ff googled zoals ik gedaan heb, kom je op de resolutie die ik noem. Daarom zei ik ook "is hier" als in, in dit geval.

Maargoed, het is idd een afwijkende verhouding en ook meer dan 1080x1920.
Het lijkt mij dat ze hier hetzelfde doen als met de S20. 1440p op 60HZ, 1080P op 120Hz.
Zou het heel bizar vinden als ze volledig van 1440p afstappen.
1440p was vermoed ik vooral interessant voor VR. Aangezien ze daar nu mee gestopt zijn, zou dit best de reden kunnen zijn dat ze er vanaf gestapt zijn. Op mijn S8 zag ik ook amper het verschil tussen 1440p/1080p
1440 is leuk als je meer richting een VR-bril gaat kijken.
voor dagelijks gebruik heb ik aan 1080 en 60hz op me samsung s20 meer dan genoeg aan. alles ziet er haarscherp en perfect uit.
zie zelf geen rede op 1440p en 120hz te gebruiken.
Het stond default uit dus geen kat die het gebruikte. Het vreet ook alleen maar batterij dus logisch dat ze het nu weglaten. En typisch Samsung natuurlijk.
Standaard zet Samsung ze zelf op 1080P. Mede omdat het minder batterij verbruikt en daardoor op papier een toestel met lange batterijduur én een 1440P scherm is. Meeste mensen weten niet eens dat hun telefoon niet op 1440p staat. Daarnaast is de nieuwe hype natuurlijk een hogere refresh rate. Bij de S20 bijvoorbeeld moet je kiezen 1080P + 120HZ of 1440P + 60HZ
Maar voor die prijs krijg je er dus waarschijnlijk geen oplader of oortjes erbij, althans als we de geruchten mogen geloven. Dus dat had er wel bij gemogen in dit artikel. Of er moet een mooie pre order actie komen met gratis Galaxy Buds, maar dat was bij de S20 volgens mij ook niet zo.(bij mijn S10 toen wel).
Prima als die er niet bij zijn... Ik heb al genoeg (draadloze) laders en voor mijn oortjes maak ik gebruik van van verschillende Sennheiser oortje/koptelefoon afhankelijk van de gebruikssituatie. De standaard oortjes liggen bij mij ongebruikt in de doosjes.
Net zoals toen in de discussie bij de iPhone, vind ik eigenlijk dat ze een voucher voor een oplader in het doosje moeten doen. Dat je er daarmee 1 kan bestellen bij Samsung.
Nu voelt deze keuze (zoals ook bij de iPhone) als verborgen kosten. En onderdeel van de aanschaf van zo’n toestel zou moeten zijn dat deze compleet is of gemaakt kan worden.
Oortjes vind ik dan nog wat anders en was in mijn ogen meer USP en luxe dat het erbij zat, maar geen noodzaak. Toestel functioneert ook prima zonder. Zonder oplader daarentegen.
Al begrijp ik het idee is dit natuurlijk niet de oplossing, als laders dan opeens allemaal apart opgestuurd moeten gaan worden schiet je niks op qua CO₂ uitstoot.
Misschien is een optie bij het bestellen inderdaad beter, maar de lader helemaal niet meeleveren is toch schandalig..
Over die oortjes en oplader, daar zou natuurlijk ook een flinke usp kunnen zitten voor een true flag ship. Ik heb eigenlijk niet goed begrepen waarom dat niet gebeurd.

Bijvoorbeeld door extreem goede draadloze doppen erbij te doen, of een oplader die net wat sneller is.

Waarschijnlijk haalt een gebruiker daar net wat meer lol uit dan 1440p bv.
Bij in ieder geval de high-end OnePlus modellen was fast (of eigenlijk dash) charging ook een USP (mijn 6T McLaren had het en dat ging heel vlot). Zelfs één waardoor OnePlus de noodzaak (en kosten) van draadloos laden niet zag. Alhoewel de Galaxy Note 10+ op papier langzamer dan de 6T zou moeten zijn, zat er in de praktijk bij mij geen verschil tussen. De standaard lader van de Note 10+ was minder sterk, maar hield het langer uit qua snel laden dan de OnePlus.
Precies. Voor mij ook. Hoe sneller vol hoe beter, dus als ik daarvoor een specifieke adapter heb, is dat prima.

Draadloos laden, net zo snel. Douw die pad en adapter er maar bij, wat mij betreft reden om meer te betalen.

Zelfde logica voor die oortjes, zeker als ze mooi samenwerken met de telefoon bv
Voor mij zijn dit toch twee verschillende situaties. Bij Samsung moet ik mijn best doen om bij iemand thuis te komen waar geen oplader reeds ligt. Ik heb zelf altijd Androids gehad (vrouw iPhone) en onderhand hebben we een aardige hoeveelheid oude laders liggen. Apple daarintegen brengt een nieuw mobieltje uit dat sneller kan laden zonder de lader. Dus je wordt gepushed om een lader alsnog te kopen.

Natuurlijk doen ze dit onder het mom van denk aan het milieu maar tegelijkertijd als consument zijnde zoals ik al aangaf, wie heeft nou een lader of headset nodig?
Ik vind dat het voor zowel Android fabrikanten als Apple van toepassing moet zijn. Uitzonderingen maakt het complexer en als je het de ene fabrikant oplegt, moeten dat voor de anderen net zo goed. Overigens zijn de laad blokjes van Samsung pas de laatste generatie voor het eerst hetzelfde gebleven. Alle generaties daarvoor waren die telkens net wat of zelfs een stuk (van Note 9 naar Note 10 maakte de lader een goede sprong) sneller. Dus Samsung zou dan hetzelfde te verwijten zijn als Apple.
Wat mij betreft zou zonder onderscheid een toestel in een werkende versie moeten worden kunnen afgeleverd, wat dus inhoud dat je in ieder geval moet kunnen opteren er een lader bij te krijgen of daarna aan te vragen.
En dan kan ik je vertellen dat mijn schoonouders helemaal weggeblazen werden door de kwaliteit van die AKG oordopjes die bij de S10 zaten. Wie denk je dat er representatiever zijn voor de gemiddelde mens, jij of mijn schoonouders? ;)
Ik denk toch dat mensen die deze telefoon kopen ook wel geld over hebben voor echt goede oortjes en het bijgeleverde spul in de doos laten. Althans, mijn ervaring.
Vergeet niet dat veel mensen vanuit het werk een flink budget hebben voor telefoons, luxe oortjes er nog van eigen geld bij kopen zit er niet bij. Ik denk dat we te makkelijk maar meegaan in het idee van "ach daar heb ik er nog velen van liggen", terwijl dat voor veel mensen helemaal niet het geval is.
Wat ik eigenlijk bedoel is de mismatch tussen wat je koopt en wat je erbij krijgt. Als ik zie dat je bij introductie iets "twv" en x bedrag gratis erbij krijgt denk ik;

1 Dat is dus geen x bedrag waard.
2 mijn telefoon is te duur

Gewoon kaal verkopen zonder marketing tegen een eerlijke prijs..... Lijkt teveel gevraagd
Je schoonouders natuurlijk.....
Ik zeg ook niets of de kwaliteit van de oortjes niet goed genoeg is maar ook goede oortjes, die je niet gebruikt, zijn zonde van het geld en niet goed voor het milieu.
Dat zeker, vandaar dat ze het gewoon als optie moeten meegeven. Wil je het niet dan scheelt het je een tientje of 20 euro en anders zit het er bij. Nu wordt het maar eenzijdig weggelaten.
Heh ik heb ze helemaal nog niet eens uit de doos gehaald van mijn S10+ 512gb.
Waren die draadloos dan?
Same here. Ik haal zelfs nooit de adapters en kabels uit de doos. Heb standaard toch betere/snellere liggen....
Waren met kabel maar zagen er wel strak uit volgens mij.
AKG is inderdaad meer dan een marketing label, heb ik ook geconstateerd bij dezelfde oortje die bij de S10 zaten. Qua geluidskwaliteit en gebruiksgemak vind ik de bij de S20 geleverde draadloze Buds+ nog prettiger.
Ik lig er ook niet van wakker dat die items er niet meer bijzitten.
Maar het ontbreken daarvan zou de prijs toch wel meer naar beneden moeten trekken.
Dat noemen ze winst maximalisatie...
Ik ben geëmigreerd, heb geen lader voor deze stopcontacten en zou 't toch wel fijn vinden als ik mn nieuwe telefoon straks kan opladen zonder reisadapter..
Adapter gekocht in winkel ter plaatse (?) hebben de juiste pinning. Inwendig werken die dingen meestal tussen 90-240V AC 50/60Hz. Dus over de hele wereld. Snoer is met USB-C (ovaaltje)
M'n punt is meer dat het gewoon bij de telefoon hoort te zitten. Kan me niet voorstellen dat je een TV koopt en er thuis achter komt dat je nog apart een snoer had moeten kopen.
Wow...oplader...
Net zoals bij mijn S10 was te vinden...die je wellicht voor 10 tot 15 euro om de hoek aan kunt schaffen.
Wees eerlijk....de instapprijs is 150 euro goedkoper dan de S20 en wellicht S10...daar ga ik echt niet moeilijk over doen.
De instapprijs is niet 150 euro lager maar 50 euro, de S20 4G was 849 euro. Feit dat nu alle S21 toestellen 5G hebben is gewoon technologische evolutie en een gevolg van het goedkoper worden van onderdelen. Als een nieuw toestel standaard meer opslag geheugen heeft dan een vorige generatie vergelijk je die ook niet met een duurder model. Het ging er mij alleen om dat die 50 euro dus vooral een sigaar uit eigen doos is, en dat had er best bijgezet mogen worden.

En voor mijn S10 heb ik 700 euro betaald inclusief gratis Galaxy Buds(en bedraade oortjes en een oplader). Dus de S21 gaat daar qua prijs echt niet onder.
Beste man..
Of het nu technologische vooruitgang is of niet....het is nog steeds rond de 100 tot 150 euro goedkoper dan bij de intrede van de S10 4g en S20 5g.
Ik kon niet zo snel een instapprijs van een S10 5g vinden maar mijn vermoeden is dat hij rond de 949 euro ( 128 gb ) hier in Nl heeft gekost ( voor zover hij hier te vinden was )

Persoonlijk klaag ik niet over het ontbreken van de laadkabel simpelweg vanwege het feit dat, vooral als je elk jaar een nieuwe android foon koopt, we al minstens 4 jaar met USB-C laadkabels rondlopen. Op een gegeven moment puilt dat kastje met kabels ook uit ( mits je natuurlijk zuinig met je kabels omgaat like me ) dus is weer zo een extra kabel gewoon overbodig.

Geheugen is inderdaad ook goedkoper dus het is ook netjes van hun dat ze daar ook de prijs naar hebben aangepast.

Dat jij je S10 voor 700 euro hebt gekocht betekent dat jij hem rond april/mei 2019 hebt aangeschaft aangezien de S10 toen al in prijs aan t zakken was.
Ik heb hem niet in 1x aangeschaft...maakte onderdeel uit van mijn verlengd abbonnement die oktober 2019 inging maar ik schat dat ik er in totaal ook rond de 700 voor heb betaald.
Persoonlijk klaag ik niet over het ontbreken van de laadkabel simpelweg vanwege het feit dat, vooral als je elk jaar een nieuwe android foon koopt, we al minstens 4 jaar met USB-C laadkabels rondlopen.
Ik persoonlijk zou het wel erg krenterig vinden. Denk dat er namelijk ook heel wat mensen zijn die niet elk jaar een nieuwe kopen (en wanneer ze upgraden, ook niet noodzakelijkerwijs naar het laatst uitgekomen model), en wier huidige telefoon nog micro-usb heeft. Dan is het toch wel fijn als een USB-C lader wel gewoon wordt meegeleverd, in plaats van dat je die weer los moet kopen.

Als je je echt zorgen maakt om de milieu-belasting, omdat je la vol ligt met de laders van al je devices, dan kun je je natuurlijk ook afvragen of je vanuit milieu-oogpunt niet beter simpelweg minder devices moet kopen.
En ja, ook ik heb meerdere usb-laders, maar dat gaat om een hoeveelheid die ik "handig" vind (zodat ik op de plekken in huis waar ik een device wil kunnen opladen, ook een lader heb), niet om "(te)veel". Ik vraag me ook af of uiteindelijk de beperking in aantal geproduceerde laders opweegt tegen de belasting door verpakking en transport van los gekochte laders...

[Reactie gewijzigd door tympie op 22 juli 2024 20:36]

Reden dat jij het 'krenterig' vindt is omdat wij nu 1x een consumptiemaatschappij zijn geworden waarbij binnen no time dingen als 'oud' worden bestempeld en wij broodnodig weer het nieuwste van het nieuwst aan moeten schaffen.

En nee...niet altijd upgraden mensen elk jaar...dat klopt..maar wil ook niet zeggen dat het altijd hetzelfde moet zijn/blijven. Met die gedachtengang zouden wij nog in het 'stenen tijdperk' leven.

Dusss Samsung gooit de usb-c lader er weer bij en gooit 50 euro erbij op de totaalprijs...zou dat je dan happy maken..?? Voor een lader van 20 a 30 euro..??
Nu heeft men temminste de keuze of men wel/geen lader erbij wilt kopen..
Beetje rare keuze die je voorlegt. Waarom zou Samsung de prijs met 50 euro moeten verhogen wanneer ze een lader "van 20-30 euro" erbij doen? Consumentenprijs voor een normale lader is niet meer dan EUR 20, en kostprijs voor een partij als Samsung is waarschijnlijk niet meer dan EUR 10. Leg eens uit hoe jij op die EUR 50 komt?
Zoek maar op.
Galaxy S toestellen hebben als instapprijs altijd x49 of x99 euro gekost....met lader.
Samsung zal daar niet vanaf stappen.

[Reactie gewijzigd door LongJoy1980 op 22 juli 2024 20:36]

A ja, logisch natuurlijk. Daarom zou Samsung een toestel met lader, zo'n ding dat ze zelf ook los verkopen voor EUR 14.99, opeens EUR 50.- duurder maken dan alleen het toestel... :?
Dat is altijd al de verkoopprijs van Samsung Galaxy S modellen geweest beste man.
In dergelijke situaties moet je je het product niet los voorstellen maar als totaalpakket. En een totaalpakket van Galaxy S modellen is altijd x49 of x99 euro geweest. Samsung zal echt niet 'maar' 20 of 25 euro erbij doen als ze uiteindelijk besluiten om een lader erbij te doen...die doen er gerust 50 euro bij.
De S20 4G en 5G zijn technisch identiek, alleen is bij de ene 5G wel softwarematig aangezet en bij de andere niet.
Ik denk dat operators nu 5G gaan eisen. Zodat ze wat extra capaciteit uit hun frequenties kunnen persen.
De usb-c laders van samsung kosten rond de 25 a 30 euro
Nou...dat kan....kwaliteit toch..??

Like I said...usb-c zit al sinds 2016/2017 bij vrijwel alle high end android phones..Men zal er vast en zeker minstens 2 in huis hebben.

Ik heb een S8 en S10...Voor mijn S8 gebruikte ik nog mijn oude S6 micro usb kabel met daaraan dat verloopstukje omdat ik mijn S6 als zakelijke telefoon gebruikte. Hoefde ik niet met 2 verschillende laders op pad..
Pas toen ik mijn S10 vorig jaar haalde stapte ik volledig over naar de native usb-c kabel omdat de s10 micro usb + verloopstuk niet accepteerde..Betekent dat ik nog in de S10 doos een usb-c kabel overheb.
Ja je hebt ze wel in huis, maar de laadstandaarden veranderen steeds. Een USB-C lader van 2 jaar geleden zal je nieuwe smartphone niet ideaal opladen.
Dat zijn allemaal details waar de gemiddelde consument niet echt aandacht aan besteedt zolang de telefoon maar oplaadt.
Een goede verkoper zal, indien de consument een lader erbij wilt hebben, de klant wel een goede lader aanbevelen.
zal je nieuwe smartphone niet ideaal opladen.
Ik denk dat je met ideaal in dit geval snel opladen bedoelt. 'Snel' is een subjectief begrip...iedereen heeft een eigen interpretatie van wat snel hoort te zijn.

Ik denk trouwens dat jijzelf ook wel weet dat het verre van ideaal voor de telefoonaccu is als hij continu snel oplaadt. Mijn snelladen heb ik daarom dus maar uitgeschakeld.
Die Chinameuk laders van 10 euro zijn echt niet veilig, dat is het probleem. Zie hier hoeveel doodskopjes je vindt.

De fabrieksladers zijn veel beter van kwaliteit en bovendien veranderen ze steeds van snellaad standaard waardoor je je oude ook niet optimaal kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:36]

Nee dat klopt...de kwalitatief goede Samsung laders kosten tussen de 20 en 30 euro..

Dus Samsung gooit die laders erbij en smijten er pakweg 50 euro aan meerprijs bij de aanschafprijs aan wat dus uit zal komen op 899 of 949 euro ( aangezien het altijd x49 of x99 euro is ).
Met andere woorden...nog steeds 20 a 30 euro meer dan wat zo een lader kost. Wie maakt er dan verlies..?? De consument of Samsung..?

Op deze manier heeft de consument tenminste de keuze of hij wel/geen lader bij zn nieuwe telefoon erbij wilt halen.
Nou op deze telefoon is wel een stuk meer bezuinigd. Resolutie, geen edge scherm meer, geen microSD slot.. Dat is al meer dan genoeg om de lagere prijs te verantwoorden.
Als ik puur naar mezelf kijk..

Resolutie = opzicht ergens wel te begrijpen/balen.
Als ik mijn full HD 60 fps filmpjes op mijn telefoon ( S8 en S10 ) liet zien dan was men altijd te spreken over de helderheid en scherpte. Het lastige is dat ik niet echt meer weet hoe het beeld / filmpjes op een pre 1440p scherm eruit zag. Mijn eerste 1440p scherm was met de S6 die ik verplicht moest halen aangezien ik op Amsterdam CS van mijn S4 was gezakrold. Ik vraag me dus serieus af in hoeverre dat resolutieverschil mij dusdanig zou opvallen/irriteren.

Edge scherm = couldn't care

Micro SD slot = ik baalde ervan dat de S6 ( 32 gb ) het niet had....de S8 had het dan weer wel maar nooit gebruikt..de S10 ook maar ook nooit gebruikt.
Ben zelf altijd iemand geweest die zo snel mogelijk onnodig grote bestanden van de foon afgooide...In mijn geval waren dat vaak 1080p60 filmpjes. Denk wel dat ik met de S21 ( mocht ik die halen ) naar 4K60 overstap maar dan ga ik minstens wel voor een 256 gb versie.


Nu besef ik wel dat niet iedereen op mijn manier werkt....veel mensen laten alles onnodig op hun mobiel staan maar de majority gebruikt dat micro sd slot niet eens.
Bij de S20+ en Ultra kreeg je de draadloze doppen bij een pre-order bij het reguliere model dacht ik idd niet.
Wacht voor paar maandjes krijg je wel bundels of €200 goedkoper dus ik wacht nog effe samsung telefoons dalen vrij snel
849 is dit de winkeladviesverkoopprijs of komt er nog btw bovenop?
Het gaat om europese prijzen, dus zit er bijna altijd al BTW bij.
Nee, maar wel dat er overal consumentenprijzen inclusief BTW worden geadverteerd.
Het gaat om de adviesprijzen, inclusief btw.
Bijzonder dat die adaptive refresh rate gereserveerd is voor het premium model. Tenzij ze het batterijverbruik bij 120hz flink hebben weten te beteugelen lijkt me dit een redelijke essentiële feature.
Is er geen fout in deze tabel? Ik dacht dat de batterij van de S21 5G 4500 mah zou hebben?

De S21 is precies een downgrade, kijk maar naar de resolutie
En waarschijnlijk zal er ook geen oplader of oortjes bijzitten (dat waren toch de geruchten)
Geen micro SD slot meer en geen 3.5 aansluiting meer
En het valt op dat je geen echte wifi6 krijgt, enkel de Ultra heeft 6e. En het is de 6e die net alle grootste voordelen bied van wifi 6 (namelijk nieuwe frequenties waar nu niets op zit)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 20:36]

WiFi 6E bestaat nog niet in Europa dus grote kans dat die op het EU model niet zal zitten (net zoals de 4G/5G banden verschillen per model)

Ik vind het ook wel jammer van de downgrade terwijl de prijs onveranderd is. Minder scherm, minder accessoires. Ben ook benieuwd naar de RAM: De S20 FE was al behoorlijk gedowngrade in RAM dus ik vraag me af of de S21 wel minstens gelijk blijft met de S20. Voor mij is RAM heel belangrijk omdat ik veel apps tegelijk gebruik in DeX. Het is een beetje raar dat we juist in Corona tijd steeds minder waar krijgen voor ons geld.

Hopelijk valt de Exynos volgend jaar wel minder tegen dan die van dit jaar, schijnt wel beter te worden met AMD graphics nu.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:36]

500 euro meerprijs voor een 1000mah grotere batterij en iets groter scherm en wat extra camera's, no thanks. :)
En waarschijnlijk zonder oortjes of lader
vooral omdat je voor 200 euro extra al 800mah hebt :+
Wat ik mij dan afvraag welke 5G, welke frequentiebanden worden ondersteund?
Samsung heeft verschillende modellen per werelddeel. Ze verkopen die telefoons voor een groot deel via operators, en die willen dat alle banden ondersteund zijn.
Dus dat zit wel goed.
Dus de resolutie van de S21 gaat omlaag naar Full HD? Dat is een downgrade ten opzichte van alle voorgaande modellen tot aan de S6.
Zal Apple niet leuk vinden dat er alweer mensen zijn als jij,die doorhebben dat ze worden genept.
Dit zijn toch geen interessante upgrades? Ik loop al 2 jaar rond met een s10+ en had graag een nieuwe generatie gekocht, gewoon omdat het kan. Maar ik zie hier echt geen upgrades in. Ik zou mijn 3.5mm jack nog eens verliezen ook.

Denk dat ik pas een waardige upgrade ga vinden als ze de front camera achter het scherm gaan wegwerken. Meer innovaties zie ik momenteel niet.
ik heb t zelfde met de s10e, tuurlijk camera zal stuk beter zijn, maar dat is t wel. Alleen als ik t met een leuke aanbieding kan, dan upgrade ik. :)
Nee zo veel verchil is er echt niet, ik merk het verchil niet eens op, zelf niet eens in donkere fotos.
De s20 en s21 zijn trouwens nagenoeg identiek kwa hardware, er zou een snellere cpu in zitten , maar die van de s20 word amper gebruikt, er zijn maar heel weinig cases dat de cpu in de S20 naar 100% ging bij mij.
De S20 5g was zeer zwaar overprijsd, kwam zelf op een bepaald moment duurder uit dan de grotere modellen plus en ultra
Dat er nu 150 euro afvalt is nog veeeel te duur voor wat het is.
Met de S10 heb je zo goed als 96% hetzelfde
Met de s20 heb je zo goed als 99% hetzelfde

Sterker zelf:
De S21 is een downgrade, kijk maar naar de resolutie
En waarschijnlijk zal er ook geen oplader of oortjes bijzitten (dat waren toch de geruchten)
Geen micro SD slot meer en geen 3.5 aansluiting meer
En het valt op dat je geen echte wifi6 krijgt, enkel de Ultra heeft 6e. En het is de 6e die net alle grootste voordelen bied van wifi 6 (namelijk nieuwe frequenties waar nu niets op zit)

De S10 prijs is nu fameus veel lager geworden, die van de S20 ook.
Ik heb mijn S20 5G gekocht bij telenet voor 650 euro en heb een cashback gehad van 150 euro van samsung. ik betaalde met andere woorden 500 euro voor een s20 5G in november.

De vooruitgang van de s21 plus en ultra is wel wat meer waard dan de s10 plus en ultra, maar tegenover de S20 varianten weer ook niet dan...zo goed als hetzelfde...

Ik zie dan ook geen stormloop gebeuren naar deze gsm's en vergeet niet dat na 3 maanden de prijzen altijd vallen met 2 a 300 euro. Dat is een trend sinds de allereerste samsung dat er was na elke release;

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 20:36]

Hier ook een S10 gebruiker. Ik zie alleen maar downgrades. Een lagere schermresolutie, geen zwarte toestel en het ontbreken van een 3.5mm Mini-Jackaansluiting is een enorme aanfluiting. Ik ga denk ik maar mijn accu onder garantie laten vervangen bij een Samsung Service center en weer een jaar tegenaan. Mocht het niet onder garantie vallen dan betaal ik blijkbaar €69,-. Vooralsnog goedkoper dan de €849,- die Samsung durft te vragen voor een beetje 5G. Toen men geruchten over een S20 Fan Edition verspreidden dacht ik nog; ah Samsung heeft geluisterd en komt met een S20 met koptelefoon aansluiting. Wat achteraf, zo bleek, helaas niet zo was. Hoewel ik blij ben met de Galaxy Buds die ik "gratis" bij mijn S10 kreeg weet ik dat ook deze krengen zo ontworpen zijn met de gedachte dat ik ze over een jaar weer vervang omdat de speeltijd achteruit is gegaan. Je kunt als consument alleen maar verliezen tegenwoordig.
Het zwarte model zal ook wel komen. Bij de S20 was die er ook niet meteen. Maar de zakelijke markt wil al die kleurtjes niet dus vroeg of laat komt hij eraan.
Progressie in smartphone land lijkt een beetje vastgelopen te zijn afgelopen jaar, waar het die jaren ervoor goede sprongen heeft gemaakt in de camera en accu en de soc's in de midrange die veel beter geworden zijn, lijkt het nu een beetje stilgevallen.
Dit is een nieuwe Exynos. Ik denk dat niemand nog weet hoe die presteert, dus het is een beetje raar die nu al af te schrijven.
Dus je krijgt een "inferieure" telefoon.
Geruchten gemist dat de Exynos vrijwel gelijk is (zelfde core-opstelling) en dergelijke maar iets hoger geklokt en dus (iig cpu-wise) iets sneller is?

Worden ook op hetzelfde produce gemaakt dus in verbruik zal ook niet heel veel verschil zijn (misschien door de GPU?). Samsung maakt ze namelijk beide op 5nm.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 20:36]

Ik denk dat 90% zijn S20 op FHD 120hz heeft staan. Dus een downgrade zal wel meevallen.
Ik zie niet direct hoe een hogere refreshrate de lagere ppi zal compenseren?

Ik had het namelijk over de 25% lagere resolutie
Op m`n werk is het of Galaxy of iphones. Ik ging voor de Galaxy want ik heb niks met IOS. Ik kan je eerlijk zeggen dat de upgrade eerder dit jaar van de S10 naar de S20 echt een complete teleurstelling was.

M`n batterij ging t.o.z de S10 flink omlaag, word het toestel warmer ook bij idle gebruik (en zelfs na een verse factory reset, had absoluut niks met mijn gebruik en/of software te maken) - vond ik de vooruitgang v.d camera modules niet echt om naar huis te schrijven en was het verschi in de praktijk niet merkbaar. 120hz ? Ging de batterij nog harder van leeg, terwijl ik er in m`n "kantoor" gebruik (teams, videoconf etc.) geen verschil zag met een 60hz scherm (S10) maar ging ik ook achteruit op resolutie (1080P) - en geen headphone jack wat soms wel handig is bij bepaalde mensen in de auto met verouderde carkits etc.

Ik had serieus mijn S10 terug gevraagd na 2 weken maar dat toestel was al weer doorgegaan naar een externe medewerker als test toestel.

Je hebt gelijk, als ik naar de S21 kijk is dat weer minimaal t.o.z de S20, wat al geen geweldige upgrade was over de S10. De software (oneUI) is immers nog steeds hetzelfde dus heb je wel al die extra "Samsung features" van hun rom.
Daarom heb ik een Bixby routine aangemaakt om 60hz te draaien bij Youtube.

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 22 juli 2024 20:36]

Aangezien de naam zitten ze toch los gekoppeld van Billy (voice)
dat geld ook voor de flagships van de andere merken.
De bedragen zijn echt wel hoog maar echte innovaties....

Het enige dat ik heel veel gebruik is draadloos laden en draadloos betalen.
Ik heb mijn vorige gsm moeten vervangen omdat deze allerlei problemen had maar anders was die nog zeker een jaar of wellicht 2 mee gegaan.
Je 3.5mm watte? :+

Veel mensen die toch ieder jaar (of iedere 2 jaar) hun abonnement mogen vernieuwen pakken een nieuwe telefoon mee omdat het kan, maar eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Dat dign wat ik met name in de vakantie elk jaar nog gebruik ;-).

Daarnaast kan ik niet zo goed tegen oordopjes en bv tijden het sporten afwisselen van links en rechts is veel makkelijker met draad.

En ow ja die 3.5mm watte die op een telefoon van 100 euro wel zit.
Anoniem: 378762 @Kayl22 december 2020 17:15
Ik heb precies hetzelfde! Ook de S10+ en ik sla deze stap over. Ik twijfel gigantisch over de pricewatch: ASUS Zenfone 7 Pro Zwart

Deze heeft dat probleem wel opgelost. Camera van achteren klapt automatisch naar voren. Maar geen camera in je scherm. Ik wacht op een ex BTW deal. Misschien dat ik dan de Asus neem.
Inderdaad, ik loop nu al 2 jaar met mijn P30 Pro maar ik zie echt geen reden om te upgraden. Hoge refresh rate is wel leuk maar thats about it. Ben echt aan het wachten tot de camera achter het scherm komt te zitten. (ik weet dat er telefoons zijn die alternatieve manieren hebben voor de front camera maar al die mechanismes zien er gewoon niet stevig genoeg uit voor minimaal 2 jaar gebruik)

Ik zie de laatste tijd wel wat prototypes die er niet slecht uit zien. Allemaal met de camera achter het scherm.
Hoge refreshrate is interresant voor schermen waar je langdurig naar moet kijken (tv of computer scherm) maar voor een gsm is het gewoon marketing talk

Trouwens de s21 5G scherm is gedowngraded naar 1080p scherm, de ppi is ook met 25% gezakt...de scherpte is dus zeker een downgrade
Ik heb de S20 5G vorige maand gekocht voor 650 met cashback van 150 euro heb ik dus 500 euro betaald, voor een toestel met een beter scherm.
Ik heb altijd samsung S toestellen gehad en nooit heb ik het scrollen weten schokken.
Tenzij mijn hele gsm uiteraard al traag geworden is na een jaar of twee

Maar dus nee, nooit iets schokkerig opgemerkt, vergeet niet dat het oog zowieso maar tot 50hz visueel kan waarnemen, sommige mensen kunnen nog wel flikkering waarnemen, maar vanaf 60 hz slinkt het aantal mensen die dat nog kan waarnemen. Bij 100hz is er al niemand die dat nog kan waarnemen. 120hz is dan ook complete marketing onzin.

Vergeet niet hz, is gewoon het aantal keren dat iets per second getoont of veranderd word.
Als je 120 keren dezelfde foto toont op 1 seconde, en je steekt er een foto tussen van je mama, dan mag je zeker zijn dat je die nooit zal gezien hebben :-)
Dat heeft ook te maken twee menselijk fenomenen, residue en interpretatie, met residue blijft een beeld langer in hersenen dan in werkelijkheid , met interpretatie kunnen je hersenen een beeld veranderen naar iets dat ze beter begrijpt, het kan fouten halen uit iets dat niet klopt.
Er zijn ziektes die net het omgekeerde doen, letters door elkaar smijten bijvoorbeeld .(ik kan niet meer op de naam komen)

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 20:36]

Denk dat het snel gaat zakken naar 750 of zelfs 700 euro (met een abonnement). In sommige opzichten is het een achteruitgang ten opzichte van de S20.

Vroeger was 2 jaar verschil in smartphone hardware significant, tegenwoordig kun je 3 a 4 jaar doen met een smartphone. Tenzij je een smartphone gamer die jaarlijks sneller CPU/GPU wilt.
Zie weinig reden qua hardware voor iemand met een S20, S10 of zelfs S9 te upgraden naar een S21.
Mee eens.
In ons geval heeft mijn zoon nog een S7 die toch wel op leeftijd begint te raken. Dus een goed moment om mijn S9 door te schuiven naar mijn zoon en ik een nieuwe S21 O-)
S9 heeft nog security updates en daarna kan jouw zoon LineageOS of een andere rom erop zetten en een tijd vooruit.
Dat doe ik niet omdat dan de bank appz niet meer willen werken, omdat het toestel geroot is geweesd
Eerlijk gezegd, zou je dan beter voor de 20 5G gaan, die is goedkoper en nagenoeg exact hetzelfde, de scherm resolutie is zelf groter en je krijgt wel nog een lader en oortjes bij.

Ik betaalde 650 euro bij telenet en kreeg er nog 150 euro cashback terug, dus 500 euro voor een S20 5G
Maar ik hoef geen lader en oortjes.....
Dan geef je ze aan iemand dat er nog geen heeft, je komt nog altijd 300 euro goedkoper

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 20:36]

Ik ben nog erg tevreden met mijn S10 en zie nog geen enkele reden voor "upgrade". Sterker nog, dit lijkt me op voor mij belangrijke punten een achteruitgang (o.a. geen 3.5mm) terwijl de nieuwe features zoals 120Hz mij niet interesseren. Dus ik wacht gewoon de S30 af... en hoop dat daar een variant van komt met een "feature" waar ik wel op zit te wachten: Meer robuustheid door die glazen achterkant weer te vervangen door kunststof of metaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.