Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Xiaomi werkt aan smartphone met 144MP-camera

Xiaomi zou werken aan een smartphone met een 144-megapixelcamera, volgens een nieuw gerucht. De hoogste resolutie in een camerasmartphone tot nu toe is 108 megapixels van de Xiaomi Mi Note 10 en Samsung Galaxy S20 Ultra.

Het gaat wellicht om de Mi 10S Pro of Mi CC10 Pro, meldt Sudhansu Ambhore. Geen enkele fabrikant heeft zo'n sensor vooralsnog aangekondigd. Een 144-megapixelsensor zou bij een 4:3-verhouding een resolutie hebben van rond 13.860 bij 10.400 pixels. Als die pixels 0,7 micron groot zijn, zou de oppervlakte van de sensor uitkomen rond 70 vierkante millimeter, net als de huidige 108-megapixelsensor in de Mi Note 10. Bij grotere pixels zou het al snel gaan om de grootste camerasensor voor een smartphone tot nu toe. Met een 3x3-Bayer-sensor, waarbij negen pixels in groepjes zijn voorzien van hetzelfde kleurfilter, zou de camera 16-megapixelfoto's maken.

Xiaomi leidt de race om meer pixels in smartphonecamera's. Het was eind vorig jaar de eerste met een 108-megapixelcamera in een telefoon, maar daarvoor was de fabrikant de eerste met 64- en 48-megapixelcamera's in telefoons. Samsung en Sony maken die sensors. De extra pixels geven de mogelijkheid om te croppen zonder verlies van resolutie. Veel camerasensors gebruiken bovendien informatie uit meerdere pixels om een pixel weer te geven in een foto van lagere resolutie.

Veel andere fabrikanten schakelen ook over op het gebruik van grote camerasensors met hoge resoluties. Tweakers besprak de trend van grotere camerasensors met hoge resoluties in een aflevering van de Tweakers Podcast in december.

Xiaomi Mi Note 10

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-04-2020 • 16:06

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Waarom de pixelhoeveelheid opschroeven? Zo doe je de grotere sensor teniet, als het apparaat toch standaard 16MP plaatjes schiet, waarom dan niet een 16MP sensor? Dan heb je minder ruis, vang je meer licht op. De lens en sensorgrootte zijn sowieso de beperkende factor.

Wellicht kunnen ze met meer pixels AI erop los laten, maar ik betwijfel zeer hoe ver je komt vergeleken met "gewoon" de grotere pixels, versus AI + 3x3 grid.
  • AI verscherping algoritmes. Er mag wel ruis zijn in de mini pixels, ze halen wél info binnen. Info die je met slechts 12MP fysieke pixels niét kan ophalen.
  • Pixel binning heeft zijn nut bewezen. Niet super spectaculair, maar het werkt wel.
  • Een +100MP sensor biedt zeer veel mogelijkheden qua digitale zoom bij voldoende licht, met minder kwaliteitsverlies dan gewoon 16MP pixels opblazen digitaal.
  • Bekt lekker op de doos, marketingwaarde.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 april 2020 16:49]

Prima, maar als je lens niet toestaat dat er veel detail meekomt, hebt je alsnog niet zo veel aan al die pixels. Dan wordt je resultaat afhankelijk van de AI, en daar heb ik niet zo'n hoge pet van op. Dat werkt leuk voor standaardkiekjes, maar een computer heeft, hoe slim het algoritme ook is, nog steeds geen idee waar ie mee bezig is. Laat staan dat ie snapt wat voor foto ik wil maken.
Inderdaad standaardkiekjes. We nemen vooralsnog weinig professionele beelden met een smartphone.. al komt het wel zeer dichtbij en zijn er zeker toepassingen.
Met AI bedoel ik meer puur ruis verminderen op plekken waar nodig en het detail optimaliseren. En de toepassing van (selectieve) HDR - een techniek die nu al paar jaar bestaat en bijvoorbeeld door Google en Apple wordt toegepast en gewoon geniaal is en het nut van een compact camera - zonder deze technieken - compleet overbodig maakt. Los uit de hand zijn de snapfoto's zelf vaak beter dan duurdere cropcamera met een kitlens bijvoorbeeld - die ook vaak de HDR techniek ontbreken. Zelf werk ik met een Mi 9T Pro, ik gebruik zelden de standaard camera app, maar wel GCAM en die beelden zijn echt vol detail, contrast en een gigantisch dynamisch bereik - zonder een lelijke HDR look. Op vakantie hoef ik geen "echte camera" mee te zeulen - en ik ben fotograaf.
Persoonlijk ben ik ook geen fan van over-processed beelden - zoals de camera die gras detecteert en het groen 175% feller maakt. Of een gezicht detecteert en er een laag make-up opgooit. Maar gelukkig kan je dit ofwel uitzetten, ofwel een ander toestel kopen. In GCAM kan je letterlijk alles tweaken.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 april 2020 17:14]

Precies, het werkt best goed voor de standaardkiekjes. En gelukkig komen die kiekjes vaak niet veel verder dan het smartphonescherm, tv of tablet. Want als je een beetje gaat inzoomen, komt de rottigheid naar voren. Ook bij een iPhone of top Samsung. Ik ben ook fotograaf (niet zo fanatiek meer) en ben ook gaan downsizen, en op vakantie maak ik het meeste met de Samsung.
Ik denk dat je dan nog niet veel ingezoomd hebt of de verkeerde smartphone hebt. De beeldkwaliteit (detail, dynamisch bereik,...) is de laatste jaren echt fenomenaal - als je beseft hoe klein zo'n sensor eigenlijk is. Het blijven natuurlijk foto's van 12-16MP en geen +45MP kanjers zoals op de huidige fullframe camera's - dus als je inzoomt zit je sneller op 100%.
De grootste stappen zijn uiteraard gezet met software en bijvoorbeeld bij elke opname tot wel 20 verschillende foto's nemen en die combineren tot één finale JPEG. Zonder dat je het merkt.

Klik voor een paar random voorbeelden, niets fancy, allemaal onbewerkt. Ik weet niet hoe hoog jouw lat ligt, maar ik had 3-4 jaar geleden nooit gedacht dat dit zo goed zou worden - en dan puur door software.Toen zag je nog overal ruis, ruisonderdrukking en hevige artifacts. En dan begin ik nog niet over video van bijvoorbeeld de iPhone 11...

Ik zie persoonlijk weinig rottigheid, zolang je referentie op orde is.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 april 2020 21:48]

Bekt lekker op de doos, marketingwaarde.
Geloof ik niks van, mijn broer, best wel een beetje een digibeet, was aan het zoeken naar nieuwe telefoon, gaf ik o.a. de Mi 10 als alternatief, en vroeg me na het lezen van de spec, ''hey wat is dat met die fake pixel spec, is dit wel echt een goede telefoon''.

Het werkt ook tegen, veel mensen worden argwanend van onrealistische specificaties, zeker omdat de als met goede camera bekend staande S10 gewoon nog steeds 12MP heeft.
Gelukkig is je broer gelijk aan de miljard andere potentiële kopers, heb je dat even opgeklaard voor de marketingafdeling. Die denken al jaren dat meer = beter = verkoopt beter. Wat een idioten.
Haha, marketing kan er wat van inderdaad :P

Maar ze doen het wel goed, de meeste mensen weten dat megapixels belangrijk is maar weten niks over sensoren.

Meer is weldegelijk beter, maar of je in dit geval een betere plaatje krijgt dan een ander 40mp camera, dat hoeft niet perse.
Dacht dat het sarcasme duidelijk was ;)
Dat vraag ik me dus ook steeds af. Het lijkt me dat je met meer kleine pixels ook meer ruimtes tussen de pixels creëert waar je niks aan hebt. Een grotere pixel vangt dan lijkt me veel meer licht en zorgt dus voor een betere kwaliteit foto... lijkt mij dan, maar ik ben zeker geen expert.
Je haalt twee toestellen door elkaar. De Mi 9 en Mi 10 is hun flagship. Die laatste kost nu inderdaad bijna €1000. De Mi 9T (Pro) was hun budget high-end toestel rond €300-400. De Mi 10T (pro) is er nog niet, maar zijn broer, de Redmi K30 (pro) is er wel al. Daarbij is de prijs min of meer gelijk aan de vorige Mi 9T (Pro) / Redmi K20 (pro) - helemaal niet het dubbele.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 april 2020 16:47]

Kleine aanvulling: De pro kost bijna €1000.

Lang verhaal kort: als je een Xiaomi toestel koopt, en het model begint met Mi "x" (X vervangen door een getal), dan is dat hun flagship. Alles wat er boven komt (de Pros en de Notes), is meestal voor de fanboys bedoelt en om te tonen wat de fabrikant in staat is om te bouwen. En alles wat er onder komt te staan (Redmi, T, S, A, noem maar op) zijn de budget-tot middenklasse telefoons.
Mi Note series zijn mid range toestellen voornamelijk door de mid range SOC waar ze rond gebouwd worden. Verder hebben ze vaak de features van de Mi X flagship phones.
Of 3 maanden wachten dan zal de prijs wel zakken met 30% of meer.
Dacht je net van de megapixel race af te zijn..
Maar nu heeft het wel enigszins nut dmv het croppen. Toen de mi note 10 uit kwam leidde die telefoon direct het klassement van dxo mark. Nu weet ik dat er hier en daar een paar vraagtekens zijn met wat de testmethode van dxo mark betreft, maar goed, in die benchmark doet zo'n grote sensor het in ieder geval erg goed.
Maar zou een camera met minder pixels op hetzelfde formaat geen betere foto's opleveren?. Weet dat HTC ooit een topmodel telefoon had met een camera met relatief weinig megapixels. Geen idee meer of die ook werkelijk fatsoenlijke foto's maakte.

Het "veel oppervlakte" per pixe (en dus ook veel licht opvangen)l principe is toch het bestaansrecht van een full frame dslr?

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 2 april 2020 16:41]

Je bedoeld het fiasco dat zij ultra pixels noemden? (enige pixel specifieke nieuws dat mij nog bijstaat van htc, echter was dit achteraf helemaal niet zo positief zo bleek)

*dit is niet als een bash bedoeld, maybe heb ik een cameraphone over het hoofd gezien
Meestal gaat het over het de HTC One, ja. Het misbaksel met in 4:3 verhouding 3MP terwijl de rest standaardiseerde rond de 12MP, terwijl het op andere gebieden ook niet bepaald punten scoorde.
HTC had een one m8 met 4MP camera met grote pixels. Maakte absoluut de hype niet waar. Nokia had met de Lumia 720 en 730/735 iets vergelijkbaars met een sensor van 6.7mp en een heel goede lens. Die liet inderdaad zien dat zoiets heel goed kon werken en maakte foto's die zelfs nu nog goed mee zouden kunnen komen. Bijna geen ruis en uitstekende scherpte en kleuren. Ook heel goed in het donker door de grote pixels en goede lens. Nou liepen ze ook voor met een groter diafragma.
Als fabrikanten op andere specs lees cpu scherm niet meer kunnen innoveren dan doen ze dat via de camera. Voor de doorsnee consument is meer beter en dus hup meer pixels.
Meer is beter gaat in dit geval alleen niet altijd op.
Veel smartphones met een relatief goede camera hebben juist helemaal niet zo veel megapixel.
Zo heeft de pixel 3a (12mp) van mijn vrouw een veel betere camera dan mijn nokia 7.2 (48mp).

Als fabrikanten zich zouden richten op het maken van betere camera's heeft de consument hier veel meer aan dan wanneer alle fabrikanten hun aandacht richten op een zo hoog mogelijk aantal megapixel op de doos zetten.
Je hebt helemaal gelijk maar voor de massa consument klinken termen als 144mp nu beter dan 48 en 16 mp. Het is gewoon pure marketing.
Niet echt. Xiaomi camera's zijn nu echt wel de top camera's op telefoons. Zal niet alleen door die 100+ mega pixels komen maar ze doen duidelijk iets beter dan de rest momenteel.
Mijn vrouw heeft een 48mp xiaomi, ik een 12mp. Bij veel foto's is de 12mp vaak beter. xiaomi heeft goede camera's. d.w.z modules die anderen ook gebruiken. Toch zie ik in vergleijkingen dat ze helaas wel eens wat steekjes laten vallen.
Ligt er aan welke Xiaomi. Samsung maakt ook goedkope phones die geen geweldige camera hebben. Ik had het over de huidige generatie flagships waar Xiaomi hoge ogen heeft gegooid en waar de Chinese merken überhaupt grote sprongen hebben gemaakt tov apple, google en Samsung het afgelopen jaar. 2 jaar geleden was het beroerd gesteld, vorig jaar konden ze aardig mee komen en nu staan er minstens 3 Chinese toestellen in de top 5.
De massa leest geen specs. Die koopt gewoon een telefoon.

Het zijn Tweakers die specs lezen.
Bij de Nokia is de software erg slecht en dat maakt de foto's belabberd. Die 48mp sensor zou tot veel meer in staat moeten zijn. Google heeft op de pixels juist een focus gelegd op software en het goed gebruiken van de DSP voor de verwerking. Iets dat Nokia eigenlijk niet doet.

Het verschil zit em dus zeker niet in de sensor. Nokia maakt er gewoon een potje van.
Hij is weer terug :)
Alleen nu wordt er beter mee om gegaan. Zoals het groeperen van pixels en de gemiddelde kleur waarde bepalen om zo ruis tegen te gaan en de lichtopbrengst te verhogen.
Of om meer te kunnen "zoomen" als je foto's maakt met goed licht. (eigenlijk wordt er dan een crop gedaan maar omdat je zo veel pixels hebt gaat dat ook goed)

Op die manier is de megapixelrace wel nuttig. De sensors worden ook steeds groter. Dus het is niet alleen maar meer pixels in hetzelfde oppervlak proppen zoals vroeger het geval was.
Oppervlaktes van de sensor worden daarbij ook groter, dus het heeft zeker wel zin.
Ik wacht eigenlijk op een smartphone met een micro four thirds sensor én mount waar ik mijn eigen lenzen op kan schroeven. Mooi afgedekt met een klepje :)

Ps: flange distance is volgens mij 12mm bij mft. De samsung nx mini lijn had een flange distance van 6.7mm. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Jackie Moon op 2 april 2020 17:19]

Ik lees overal dat de flange distance 19.25 mm is bij MFT. Wordt een dikke telefoon dan, een niche. Mag dan niet zoveel zijn, ze kunnen een sensor nu ook niet echt tégen je scherm kleven aan de binnenkant, dus dan komt er nog een cm bij.

Er is alleszins al zoiets op de markt (helaas Canon mount)
Leuk...foto's van honderden mB's. Voegt alleen iets toe als je extreme vergrotingen wilt maken. Voor huis tuin en keuken gebruik volkomen nutteloos en heb je aan 18MP meer dan genoeg.
Quasi alle smartphone sensoren met bovengemiddeld veel pixels die de laatste jaren zijn uitgebracht, zijn geoptimaliseerd voor pixel binning en leveren gewoon netjes 12-18MP foto's af van enkele MB's. Dus die kritiek is helemaal onterecht. Plus, om een JPEG van enkele honderden MB's te hebben, zit je al richting gigapixels. Tweemaal fout.
Tenzij de camera na het nemen van de shot (optioneel) de foto direct comprimeerd en opslaat naar bijvoorbeeld een 10MP foto. Al is lichtgevoeligheid natuurlijk minstens zo belangrijk.
Met 144MP kun je volgens mij een complete flatgevel behangen, dus RAW is dat inderdaad een beetje overdaad.

[Reactie gewijzigd door LessRam op 2 april 2020 16:26]

Wat is dan het nut van 144MP als je uiteindelijk weer gaat comprimeren? Kwaliteit gaat dan mee achteruit...dan beter zorgen dat je op de goede kwaliteit foto's schiet zonder compressie.....
Leuk...foto's van honderden mB's. Voegt alleen iets toe als je extreme vergrotingen wilt maken. Voor huis tuin en keuken gebruik volkomen nutteloos en heb je aan 18MP meer dan genoeg.
Er staat bij:
De extra pixels geven de mogelijkheid om te croppen zonder verlies van resolutie. Veel camerasensors gebruiken bovendien informatie uit meerdere pixels om een pixel weer te geven in een foto van lagere resolutie.
Als je de tekst had gelezen had je kunnen zien dat ze pixelbinnen gebruiken in groepjes van 9 pixels en op die manier 16mpixel foto's maken.
Op die manier heb je minder ruis en een betere lichtopbrengst.
Lekker praktisch ook. Fotos worden dan 150MB+ tot wel 400MB per stuk. Even een paar fotos op je geheugen kaart of alle fotos die men deelt op bij whatsapp, dan gaat je memory wel hard.

En wat bij bijv verzekeraars met schademeldingen. Even 10 fotos uploaden per schade. Bij een storm ofzo een paar duizend klanten. Ik heb geen idee of die fotos dan mogen worden verkleind anders komt er ergens wel een opslag issue?
Ik snap dus niet waarom deze valse info en onterechte kritiek herhaald wordt, ook op een site zoals deze.

Pixel binning of down scaling wordt al gebruikt sinds de oude Sony Xperia's met hun 21Mp sensor die 5MP of 8MP JPEG's gaf - ongeveer 6 jaar geleden. Sinds 2018 gaat de Sony IMX586 met z'n 48MP rond in menig midrang tot flagship phone. Deze levert 12MP plaatjes. Vorig jaar kwam daar de Sony & Samsung 64MP en later de Samsung 108MP sensoren bij. Deze leveren respectievelijk 16MP en 27MP als output in JPEG's. Waar precies zijn de JPEG's van honderden MB's?

Hoe kan je nu tot de conclusie komen dat deze smartphonesensor, net als medium format camera's van Hasselblad of Phase One van €30.000, wel 144MP JPEG's zou afleveren?

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 2 april 2020 21:44]

De Sonys... Nou ga nog maar wat jaren terug naar de Nokia 808 pureview en de Lumia 1020. Die waren daar heel wat eerder mee dan Sony. Sony heeft dat truukje ook lang niet zo goed kunnen herhalen. Ondanks dat ze zelf de sensor leverde.
Foto's gemaakt met recente smartphones worden steeds groter in omvang. Dat is puur gebaseerd op feiten die ik alleen maar constateer in de praktijk. De omvang van totale uploads wordt steeds groter. Dus als je de MPs en de filesizes (al dan niet zeer grof) extrapoleert van een gemiddelde telefoon nu van 12-16MP naar een 144MP+, dan gaat dat ook iets betekenen voor de filesizes van de gemiddelde foto's die nu en straks gemaakt gaan worden (met smartphones met 144MP camera).

Een gemiddelde consument gaat gewoon aan de slag met zijn/haar telefoon en gaat niets tweaken aan de JPEG kwaliteit of resolutie van de foto's. Dan hangt dit ook nog samen met de pixel binning methode 2x2 of 2x1.Ofwel (mogelijk) gaat de filesize van de gemiddelde foto simpelweg omhoog..

Het is toch precies wat je zelf zegt: de fotos worden steeds groter of je het nou bekijkt voor of na pixelbinning en/of scaling. Punt is ze worden groter, en de genoemd 'sprong' naar 144MP klinkt als een flinke verbetering, maar tegelijkertijd dus ook op gebied van omvang. Ik lees namelijk nergens dat er met de nieuwe MP ook een verbeterde filecompressie wordt geintroduceerd.
Je snapt het nog niet hé?
Nu negeer je opnieuw het feit dat de JPEG's uit 108MP, 64MP en 48MP sensoren geen 108MP, 64MP of 48MP zijn, maar gewoon respectievelijk 27, 16 en 12MP. De overgrote meerderheid van JPEG's op smartphones zijn 12-16MP, met sensoren van 48-64MP. De sprong van 16 naar 27MP met de 108MP sensor is inderdaad een kleine verhoging. Maar dat is één sensor. Maar dat gaat helemaal niet over honderden MB's die je smartphone volgooit na 100 foto's. Jpeg's uit mijn 24MP Nikon Z6 zijn ook maar 5-8MB als ik ze naar klanten stuur.

Mijn smartphone JPEG's zijn ongeveer 3-5MB. En dit zijn scherpe 12MP foto's uit een 48MP sensor. Wat is het grote drama als die JPEG's 6-10MB worden? Hoe is dit problematisch? Is dit een evolutie die een halt moet toegeroepen worden, ondanks de verbetering van de beeldkwaliteit? Terwijl smartphones ondertussen wel ofwel voorzien zijn van een micro-sd (tot 1TB) ofwel intern geheugen hebben tot 512MB-1TB. En zeg nu niet dat dit onbetaalbaar is, want ook een basismodel is nu minstens 64GB met intern geheugen of een goedkoop micro-sd-kaartje van 64GB. En dan begin ik nog niet over de veel grotere RAW files en het feit dat zowel Google en Apple aanbieden om foto's automatisch te backuppen in de cloud. Onbeperkt en gratis.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 6 april 2020 17:34]

Ach, de Qualcomm Snapdragon 865 ondersteund tot 200 megapixel dus ze kunnen nog veel verder 8)7 .
<knip, moest geen reply zijn>

[Reactie gewijzigd door ikt op 2 april 2020 16:22]

"CMOS Image Sensor(CIS) products need higher voltage device and better analog characteristics than conventional SOC & Logic products. This work presents newly developed 14nm FinFET process with 2.xV high voltage FinFET device characteristics showing excellent analog and low power digital characteristics comparing to 28nm planar process. Gm is improved by 30% and 67% in FinFET process for NMOS and PMOS, respectively. Rout characteristics increased by 40 times and 6 times over 28nm planar process. Interface state density(Nit) improved by more than 40% and flicker noise characteristics also improved by 64% and 42% for NMOS and PMOS, respectively. Digital logic Transistor ion-ioff performance improved by by 32% and by 211% for NMOS and PMOS, respectively compared to 28nm planar device and the chip power consumption of digital logic functional block reduced by 34% in real Si of 12M pixel product. 14nm FinFET process expected to improve power consumption by 42% in 144M pixel density."
Uiteindelijk gaat we naar een 1Tb internetverbinding thuis. Dit soort ontwikkelingen helpen daarbij. Wie weet hebben we ooit wel een GP sensor in onze telefoons. En filmen we 32K video’s ermee :)

Kwestie van tijd

[Reactie gewijzigd door FireStarter op 2 april 2020 16:41]

Elke keer hoop ik nog een artikel te lezen over een eventuele Xiaomi Mi A4, maar dat lijkt er niet meer in te zitten. ;(