Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

DiRT 5 is op Xbox Series X en HDMI 2.0-scherm speelbaar met 120fps op 1440p

DiRT 5 blijkt op de Xbox Series X in combinatie met een HDMI 2.0-scherm speelbaar te zijn op een dynamische, maximale 1440p-resolutie met 120 frames per seconde. Het was al duidelijk dat de racegame een 120fps-optie had, maar nadere details daarover waren tot nu toe niet bekend.

Digital Foundry heeft een nog niet definitieve versie van DiRT 5 alvast kunnen testen op de Xbox Series X en daaruit blijkt dat de console van Microsoft drie verschillende modi biedt. De meest in het oog springende modus is de 120Hz-modus. De gamebeelden worden dan gerenderd op een dynamische resolutie van maximaal 2560x1440 pixels. Deze resolutie kan dynamisch lager worden tijdens intensieve gebeurtenissen, tot 1080p. Bij televisies met HDMI 2.1 wordt dat vervolgens opgeschaald naar 4k. Bij de meeste 4k-televisies met HDMI 2.0 en 120Hz-ondersteuning zal dat waarschijnlijk in de praktijk 1080p zijn, al is 1440p met 120Hz en kleurcompressie wel mogelijk binnen de bandbreedte van HDMI 2.0. Dat betekent dat het bij 1440p-monitoren met HDMI 2.0 wel in die resolutie zou moeten werken bij de 120Hz-modus. Volgens Thomas Morgan van Digital Foundry betekent de 120Hz-modus dat er wel enkele compromissen aan de orde zijn, zoals minder of geen publiek langs de circuits en minder gedetailleerde schaduwen. Ook zakt de framerate wel eens in, naar bijvoorbeeld 90fps, al is dat met het blote oog niet zo heel eenvoudig op te merken.

Daarnaast zijn er nog twee andere modi. Zo is er een kwaliteitsmodus met een dynamische 4k-resolutie, maximaal 60fps en vooral een focus op verbeterde grafische elementen zoals schaduwen en de aanwezigheid van publiek langs de circuits. Tot slot is er een zogeheten frameratemodus waarbij een dynamische 4k resolutie met een doel van 60 fps wordt gehanteerd. Daarbij zijn de prestaties en dus die framerate leidend en kan de resolutie tijdens intensieve scènes teruggeschroefd worden, bijvoorbeeld naar 3328x1872 pixels. Volgens Digital Foundry bleek tijdens het testen van DiRT 5 dat het spel in deze twee modi voor het grootste deel de 60fps haalde, maar dat er tijdens dalingen in de framerate ook sprake kan zijn van screen tearing.

Ars Techica schrijft op basis van eigen bevindingen met de Xbox Series X en DiRT 5 dat bij de kwaliteitsmodus vaker sprake is van dalende framerates, die tussen de 30 en 60fps schommelt, met een gemiddelde van 'grofweg' 40fps. Bij de frameratemodus observeert de website een framerate die dichtbij de 60fps komt, maar daar niet op vast zit. Bij de 120Hz-modus stelt Ars Technica dat de visuele kwaliteit verder achteruit gaat bij allerlei elementen bij het circuit, maar ook dat bijvoorbeeld bergen in de verte en er minder goed uitzien. Bij de auto's zijn er minder details te zien en ook blijkt het publiek langs de circuits soms helemaal weg te vallen, terwijl er nog wel gejuich van hen is te horen. Ars Technica maakt ook melding van 'frame rate stutters' en verklaart dat door te stellen dat DiRT 5 nog niet goed gebruik weet te maken van de VRR-ondersteuning, iets dat volgens Microsoft een bekend issue is tijdens deze testperiode.

Overigens zal de Xbox Series X ook bij resoluties van 1080p of 1440p de beelden intern renderen alsof er een 4k-scherm is aangesloten. De console zal de beelden vervolgens in resolutie terugschroeven voordat ze naar het scherm worden gestuurd om te worden weergegeven. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn bij lagere dynamische resoluties of als bijvoorbeeld een 1080p-resolutie wordt gebruikt. Dat laatste is bijvoorbeeld de maximaal haalbare resolutie van de LG B8 oled-tv in combinatie met 120Hz en dat is waarschijnlijk bij de meeste oled-tv's met HDMI 2.0 het geval, mede omdat het om dezelfde panelen gaat. Overigens zijn er niet zo veel televisies met 120Hz-ondersteuning; de meeste televisies gaan niet verder dan 100 of 50Hz. Alleen high-end televisies zoals oled-tv's en duurdere lcd-tv's halen 120Hz.

Waarschijnlijk zal de Xbox Series X bij veel meer games op deze manier werken, met drie verschillende modi om eventueel uit te kiezen. Hoe DiRT 5 precies zal presteren op de PlayStation 5 is nog onduidelijk. De racegame komt uit op 6 november. Dat zal niet alleen zijn voor de next-gen consoles, maar ook voor de Xbox One, PS4 en de pc. Ook spelers van Googles streamingdienst Stadia krijgen toegang tot het spel, al gebeurt dat pas volgend jaar. Tweakers publiceerde in juni een preview van Dirt 5.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-10-2020 • 18:24

87 Linkedin

Reacties (87)

Wijzig sortering
Laat ze maar eerst 1080p en steady 60fps werkend krijgen. Op de ps4 waren er teveel games die 1080p en 60fps hebben geprobeerd met alle frame drops van dien..En nu willen ze al 4k en 120fps gaan pushen....
Laat ze maar eerst 1080p en steady 60fps werkend krijgen. Op de ps4 waren er teveel games die 1080p en 60fps hebben geprobeerd met alle frame drops van dien..En nu willen ze al 4k en 120fps gaan pushen....
Hangt gewoon helemaal van het type game af en wat een ontwikkelaar wilt. Mario Kart 8 op de WiiU draait gewoon 1080p, 60fps. Op PS4 wilde teveel studios denk ik voor eye candy gaan. Ik weet niet precies wie je bedoelt "ze willen nu 4K 120fps", want ik denk dat 'ze' daar nog helemaal niks over hebben gezegd. De platformhouders geven de optie, dat betekent niet dat studios die massaal moeten gaan doen. Het is een 500,- console. Wat verwachten mensen? Wil je de wereld vol proppen, mooie details, effecten, lighting, etc, dan moet je die rekenkracht anders verdelen en dus concessies doen.

Steady 60fps voor racers, fighters en een FPS als Doom, ben ik 100% voor btw. Ik vraag me wel af hoeveel van ons die 120fps echt nodig hebben? Ori? Ik vind Ori een waanzinnige game, maar moet dat type platformer perse op 120fps? Dat klinkt meer als een gevalletje 'omdat het kan'.
Ik zou het wel eens willen testen in een volgende Doom of een Street Fighter 6. Zeker bij SF waarin je combo's hebt met 1 frame links. Daar zie ik wel toegevoegde waarde wel.

Maar voor veel rpg's, adventures, platformers, etc. vind ik een steady 60fps met upscaled 1440p dikke prima. Dan hou je bakken met rekenkracht over om je wereld vol te gooien of meer uit ray tracing te halen, wat volgens mij knap veel rekenkracht slurpt.

+ start van een generatie is het altijd zoeken. Geef Series en PS een paar jaar en we gaan volgens mij absurd mooie games zien.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 13 oktober 2020 10:23]

Helemaal mee eens. Ik hoop echt dat de meeste games 60 gaan zijn (of een de optie hebben), dan ga ik sinds mijn PSX weer eens een console kopen denk ik.
Vrij teleurstellend dit inderdaad. Ik denk dat de target van 4k60fps in next gen consoles gezien de hardware in principe haalbaar moet zijn, maar uiteindelijk is het natuurlijk aan de devs hoe ze precies die computerkracht gebruiken. En devs lijken (helaas imo) over het algemeen meer nadruk te leggen op de eye-candy dan performance. En dan krijg je scenarios zoals dit. Dynamic resolution om de dingen bij te kunnen benen en een speciale "frameratemodus" die nog niet eens de steady 60fps haalt.
Dat er nu meerdere opties lijken te komen is in ieder geval goed nieuws.
Er wordt dan, afhankelijk van de specificaties van de televisie, een 1440p- of 1080p-resolutie gehanteerd
Nee! De game werkt in de 120fps mode met een dynamische resolutie die grofweg van 1080p tot 1440p kan variëren afhankelijk van de load op dat moment.

Afhankelijk van je televisie kan dit als 1440p of als 1080p worden geoutput. HDMI 2.0 ondersteund 1440p@120Hz maar niet iedere TV ondersteund 1440p input of 1440p met 120Hz. Heb je een TV met HDMI 2.1 dan zal dit gewoon als 4K@120Hz worden verstuurd naar de TV.

Render resolutie != output resolutie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 12 oktober 2020 18:34]

Tja en dan kom je weer bij de 2.1 discussie. Aantal Tweakers zweerden bij 2.1 voor de LG OLED C9 omdat je daarmee wel 4k 120 hz kon krijgen in plaats van de LG CX... Sommige consoles gebruikten het wel andere weer niet. Ik ben benieuwd wat de next gen consoles gaan doen.

Ondertussen ben ik er voor mijzelf nog niet uit of ik voor de Qled 90T ga of de LG Oled C9..
De LG CX doet ook gewoon 4k 120 hz met 10 bit kleur. Daar is de 40 Gbps ruim voldoende voor. De CX kan enkel geen 12 bit kleuren op 4k 120hz maar aangezien het paneel zelf ook maar 10 bit is ga je dit niet merken.

De C9 heeft ook een 10 bit paneel maar heeft wel de volledige bandbreedte ( 48 Gbps). Hierdoor kan je wel 12 bit op 120hz 4k ontvangen maar niet weergeven.
Zover ik weet is er nog geen content die 12 bit gebruikt op 4k 120hz dus je gaat het niet missen.
Klopt min of meer wel.
Een C9 kan 4K 120Hz 4:4:4 12 bits verwerken en weergeven met 10 bits, de CX niet.
Waarschijnlijk geen groot probleem als de bron (PC/console) geen 12 bits uit stuurt.
Als je nu moest kiezen tussen C9 en CX, zou je dan wel de nieuwe CX pakken?
Ik vind het knap lastig om eerlijk te zijn. LG C9/X of misschien ook eens kijk naar de Sony XH95, Samsung(een van de Qleds?)...

Zijn er uberhaupt 12 bit panelen beschikbaar? Zag zoiets voorbijkomen van Hisense. Was eerst zeer benieuwd naar die Dual Layer, maar eerste berichten daarover zijn toch niet zo positief. Bovendien, is die techniek nogal energieslurpend.
Lijkt erop dat de consoles geen 4k 120hz gaan doen, dus daarvoor zal je geen pc met 2.1 nodig hebben. Ik had mijn tv bijna verkocht omdat die geen 2.1 heeft, achteraf blij om dat ik het niet heb gedaan.
In dit artikel wordt toch gesproken o er 4k 120fps voor hdmi 2.1 tv's dus het gaat wel degelijk gebeuren en ook al aan het begin van de lifecycle van de xbox series X iig. Ik heb maar wel een LG CX gekocht. Ik lijk er geen spijt van te krijgen :)
Zeker voor de grafisch minder veeleisende games, maar dat Dirt 5 niet 4k 120hz draait verbaasd me wel een beetje, dat is ook niet één van de grafisch zwaardere games, ik had gewoon teveel verwacht waarschijnlijk, Call of Duty op 4k 120hz en Red Dead Redemption, maar dat was gewoon een te hoge verwachting besef ik nu ook achteraf.
Ik denk dat het nog moeilijk te zeggen is hoe het allemaal gaat lopen, Forza 7 kon ook 4k native 60fps draaien op een xbox one X dus er zullen vast studios zijn die het er wel uit weten te persen. Ik zal niet raar opkijken als Froza op de series X 4k native 120fps is met misschien 60fps en raytracing of misschien wel 90fps + raytracing ofzo en een framerate mode naar 120.
De top studio's laten vaak wat later in de lifecycle zien wat er echt met de hardware kan.

Day one wordt gewoon nog niet native 4k met 120fps maar er zullen vast games zijn die het kunnen aantikken. Misschien blijft het bij games als Ori die zowel native 4k en 120 gaan doen maar ik heb hoop :)
4k120 is gewoon zonde nu. Bijna niemand heeft nog een TV die dat kan. Als je er grafisch niks voor op hoeft te geven OK maar een Forza zal eerder voor grafische schoonheid gaan dan die 120FPS die voor de meesten overbodig is.
LG is erg blij met Microsoft. Bijna niemand heeft het, maar bijna allemaal willen ze het na 10 november. Ik heb er vorige maand voor de zekerheid maar 1 gekocht 😁
Red Dead Redemption draait niet eens op een Geforce 3090 op 4K met 120hz tenzij je de settings op medium hebt. Denk niet dat je dat dan van een console kan verwachten.
Tja en dan kom je weer bij de 2.1 discussie. Aantal Tweakers zweerden bij 2.1 voor de LG OLED C9 omdat je daarmee wel 4k 120 hz kon krijgen in plaats van de LG CX... Sommige consoles gebruikten het wel andere weer niet. Ik ben benieuwd wat de next gen consoles gaan doen.

Ondertussen ben ik er voor mijzelf nog niet uit of ik voor de Qled 90T ga of de LG Oled C9..
Ik heb de LG OLED55B9SLA, en ik kan gewoon 4k 100/120Hz HDR en 10bit doen zonder al te veel moeite met mijn GeForce GTX 1650, en Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter, en als je voor het beste van het beste gaat qua beeld kwaltijd, zou ik echt gaan voor een OLED TV.

4k 100Hz HDR 10bit
4k 120Hz HDR 10bit
Bewijs van TV.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 oktober 2020 19:44]

Hij bedoelde waarschijnlijk de verwerking van 12 bits signalen ipv 10 bits.
Zowel de C9 als CX kunnen 10 bits 4K 120Hz prima verwerken.
@AmigaWolf
hoi Amiga, jij gebruikt je monitor dus als display voor je computer. Ben je dan niet bang voor burn in?
Nee, want ik gebruik hem het meest om Series of Films of wat op YouTube te kijken, en soms wat spellen wil spelen op me bank met een steam controller.

Dus dan valt het inbranden erg mee omdat statische beelden constant op een andere plek zitten.
Burn-in is niet zo problematisch, wel slijtage op de lange duur. Daar hoor je er maar weinig over, maar Google maar eens naar modellen die wat langer op de markt zijn.
OLED tv's dimmen het beeld voor een reden.

In de andere post die ik achter liet heb ik mijn huidige kijk op de zaak gedeeld. En leg ik uit waarom het voor mij toch geen oled wordt. Mss wel interessant voor u.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 12 oktober 2020 23:45]

Hoi Amiga, die 3 foto's die je deelt lijk ik niet te kunnen openen, ik krijg dan "Sorry, maar deze afbeelding kon ik niet vinden", zou er iets met de URL mis kunnen zijn of ligt dit aan mij?
Hoi Amiga, die 3 foto's die je deelt lijk ik niet te kunnen openen, ik krijg dan "Sorry, maar deze afbeelding kon ik niet vinden", zou er iets met de URL mis kunnen zijn of ligt dit aan mij?
Erg vreemd bij mij doen ze het gewoon, misschien werken deze wel?

4k 100Hz HDR 10bit
4k 120Hz HDR 10bit
Bewijs van TV.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 oktober 2020 20:05]

Oh ja, die werken wel.
Ik heb zelf nooit met die foto dingen van Tweakers gewerkt, maar als ik bij mij kijk als ik een foto album maak, zie ik een zelfde soort link in de URL als jij gedeeld had, misschien werkt zo een fotoalbum alleen voor jezelf?

In ieder geval, de publieke linkjes werken voor mij :).
Ik ben sowieso al blij dat er bij de LG C9 de optie is om bij mijn persoonlijke sweet spot te komen van 1440p@120fps en HDR (als een spel dit ondersteund en het er goed uit ziet).
Veel andere vergelijkbare TV's ondersteunen geen monitor resolutie, waardoor je dus voor 120FPS alleen kan kiezen tussen 1080p (of lager), of 4K, waar je al gauw bij HDMI 2.1 (of 8bit YUV 4:2:0 of zoals AmigaWolf zegt zo een actieve adapter) uit komt met en een 3080 of 3090 moet hebben om in zwaardere games dichtbij stabiele 80-100fps te komen.

Wat ik nog niet had uitgetest omdat ik de firmware nog niet hebt geupdate van de LG C9, is GSync (dacht dat ik ergens las dat die later was toegevoegt?)

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 12 oktober 2020 20:46]

Waarom ze de dag van vandaag nog altijd geen displayport op een tv steken..
Waarom ze de dag van vandaag nog altijd geen displayport op een tv steken..
Precies daar begrijp ik ook geen bal van, aangezien grafische kaarten en zelfs MB en laptoppen al JAREN Display Port hebben.
Heb maar een tv gehad met displayport. Verder nooit meer een gezien, vreemd eigenlijk. Werkte prima.
Ik zit zelf ook in dubio, twijfel vooral tussen een LG CX of toch een Qled. Ik heb maar besloten tot eind dit jaar te wachten en dan de knoop door te hakken. De keuze is gewoon enorm en we weten nog niet alle pros en cons van de volgende generatie en hoe erg 2.1 nu daadwerkelijk een vereiste is. Om nog maar te zweigen over opties als LFC waarvan ik me ook steeds zwaarder af begin te vragen hoe erg ik dat nodig ga zijn.
Sowieso oled. Die techniek is gewoon beter dan qled
De techniek is ongetwijfeld beter. Desondanks ben ik zelf alsnog voor de QLED gegaan. Het (risico op) inbranden bij OLED weegt bij mij toch wel heel zwaar in zo een beslissing en daarom toch voor QLED gegaan. Mijn tv staat gemakkelijk wel af en toe 10 uur op een dag aan en met OLED ben je dan relatief snel klaar.
Inbranden wordt alleen echt een probleem als je de OLED licht altijd op 100% gebruikt en statische dingen heel erg vaak weergeeft op het scherm op dezelfde bepaalde plek, zoals de taakbalk, Windows logo, Start menu, vensterbalk met die max/min/sluit knopjes als je maximaliseert, een levensbalk of map in games, NPO, RTL4, etc logo's, enzovoort.
Als je ervoor zorgt dat er zo min mogelijk statische dingen (dus wel zo veel mogelijk gevarieerd) op je scherm zijn en eventueel de OLED licht laag genoeg kan zetten (50% op de dag en 0% in de avond, althans dat voelt fijner voor mijn ogen in de avond, ik stel meerdere profielen in voor verschillende doelen), dan verminder je kans op inbranden sterk dat je waarschijnlijk jaren mee doet zonder iets te merken.

Er is trouwens een instelling om logo's en andere statische dingen op het scherm automatisch te laten dimmen, weet niet hoe goed dit werkt, maar zou ook kunnen helpen.

LG OLED's doen geloof ik automatische pixel refresh elk zoveel uur, zodat alles zo uniform mogelijk blijft, in de instellingen zie ik ook en handmatige optie om pixel refresh uit te voeren.

Het werkt opbouwend, dus als je 3 uur een game speelt elke dag per week, dan is dat hetzelfde als eenmaal 10.5 uur voor 2 dagen.

RTINGS had (dacht ik te herinneren) een test uitgevoerd met LG C7's bij verschillende gebruik en had pas beetje zichtbaar burn-in na ongeveer meerder duizenden of/tot bijna tienduizend uren.
Ik weet nog niet hoe het met de C9 zit, maar dacht dat ik ergens las dat vanaf de C8, de OLED panelen de rode pixel groter gemaakt was en daardoor de burn-in veel minder snel zichtbaar was.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 12 oktober 2020 20:42]

Ik heb een LG OLED C9...

Je hebt een interne timer die om de 4 uur een pixelrefresh uitvoert. Die 4 uur wordt bijgehouden, dus sochtends een uur dan gebeurt er niks, kijk je smiddags dan nog 3 uur dan wordt deze geactiveerd als je de tv weer op standby zet. Duurt misschien 5-10 seconden

Na 2000 uur aan totale tv tijd gaat de tv dit proces verlengen naar een uur. Dit gebeurt allemaal automatisch dus je hoeft zelf niets te doen.

Er is ook een technologie die een pixelshift automatisch uitvoert bij een statisch scherm voor een langere tijd.

In de instellingen kun je overigens aangeven dat screenlogos gedimd/verborgen moeten worden. Ik heb er een kastje van KPN aanhangen maar ik merk daar weinig van.

Kortom, er wordt genoeg door LG gedaan om inbranden te voorkomen. Ik denk dat er hele extreme omstandigheden nodig zijn om een inbrander te krijgen...
Normale omstandigheden zal het niet los lopen. Echter als je een gamer net als mij bent dan is er toch een realistisch scenario om daar zorgen over te maken. Als LG vertrouwen in hun eigen schermen had, dan zouden ze ook garantie geven voor burn-in. Nu valt het nog onder coulance regeling van LG.

Ik heb ooit uitgerekend en de aantal uur die ik game, zou de tv na 7 jaar last krijgen van burn in.
Dat vind ik slecht aangezien mijn led tv van 10 jaar oud (699 euro) nog prima functioneert als dag 1 van aankoop. Ik krijg het niet over mn hart om 1800 euro uit te geven (65 inch). Ik wacht nog even een aantal jaartjes voor nieuwe techniek.
Ligt er totaal aan je game gebruik. Als jij alleen savonds gamed en niet 14 uur per dag bijvoorbeeld PUBG dan is er totaal niks aan de hand. Daarnaast moet je ook gewoon de game zo nu en dan op pauze zetten. Ik ben sowieso altijd per uur altijd wel even naar de wc of iets. Ik schakel dan altijd de tv uit in standby. Het is een gewoonte die ik mezelf na een week al heb aangeleerd. OLED vereist gewoon bewustzijn van het mogelijke inbranden. Maar om het nu echt als serieuze con mee te nemen is zwaar overdreven.

Ik heb zelf een QLED in de huiskamer en de CX48 als game monitor. Sinds ik OLED heb meegemaakt vind ik de QLED maar mwha. Je ziet gewoon dat het scherm echt opgelicht wordt door een backlight. De hele HDR ervaring met OLED is extreem veel beter dan met QLED.

[Reactie gewijzigd door marco-ruijter op 12 oktober 2020 21:53]

Met wat voor een qled tv vergelijk je het? Is het een high-end fald toestel of een mid-range model met een passend prijskaartje?
Het is juist het contrast op 100 zetten, wat de meeste stress op het paneel geeft als het goed is.
Je vindt genoeg burn-in testen van 5000 uur en meer waarbij er geen schade is, zeker bij de nieuwe, lees C9 en CX modellen niet.

Weet verder niet wat de Oled concurrentie van LG doet met dezelfde panelen.
Dat is een beetje een fabeltje dat een eigen leven is gaan leiden. Oudere modellen hadden dat. Mijn C7 draait na 2½ jaar zonder centje pijn
Nog nooit last van gehad :-)
Ik heb zelf ook deze keuze gemaakt en ben uiteindelijk wel op QLED gevallen. Risico op inbranden was voor mij toch wel de grootste reden. Met betrekking tot HDMI 2.1, volgens mij hebben zowat alle nieuwe modellen wel 2.1 en anders in ieder geval wel 120Hz. Ik verwacht ook niet echt (veel) spellen op 4k@120 dus dan maakt die 2.1 ook niet veel uit.

Grappig argument wat ik ooit gehoord heb met betrekking tot wel OLED kiezen: liever 2 minuten met Gal Gadot dan een uur met het gemiddelde buurmeisje ;)
Wat me bij qled vooral tegenstak, was de lelijke gamemodus.

https://youtu.be/ZmT8yvopMLg
Ligt het nu aan mij of zien die beelden er echt heel wazig uit?
Mijn 5700 xt tovert samen met image sharpening toch scherpere beelden op mijn monitor.
Of zijn die images zwaar gecomprimeerd?
Hier zit idd irritante compressie op.
Duidelijk! Ik schrok al even :)
Image sharpening is echt helemaal fantastisch, veel te laat ontdekt.
Top hé? Het maakt games zoveel scherper. Meer dan elke ingame setting kan doen. Naast sharpening dan ;)
Geen publiek @ 120hz? Dit is gewoon corona mode toch :+ ?
Ik speel al 5 jaar met de resolutie 2k aan 100fps/144fps op mijn pc dus veel next gen is daar niet aan.
Wel zeker en vast mooie upgrade voor consolespelers!
Zeker qua prijs is dit zeer straf van zowel ps5 en xbox series X.
Ik speel al 5 jaar met de resolutie 2k aan 100fps/144fps op mijn pc dus veel next gen is daar niet aan.
Wel zeker en vast mooie upgrade voor consolespelers!
Zeker qua prijs is dit zeer straf van zowel ps5 en xbox series X.
Al 5 jaar met ray tracing? Wist niet dat de RTX lijn al zo lang op de markt was, tijd vliegt.
Toch al een volle 2 jaar met een handvol games!
Denk niet dat raytracing een dingetje is in performance mode.
Moet bij de screencap van die video denken aan de EVGA 3080 waar zon geklaag over is. Zal er een bundel komen?

Verder is het wel weer pijnlijk duidelijk hoeveel graphics je inlevert op een console wil je fps halen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 12 oktober 2020 19:26]

Ik wil jou hetzelfde resultaat wel eens zien doen op een pc van € 500,-. Hou toch eens op met appels met bonen te vergelijken. De wereld is niet eendimensionaal!

Met een budget van € 2.000,- kun je een console bouwen die een pc doet verbleken, maar geen hond die dat wil betalen. € 500,- is al aan de hoge kant voor veel ouders.

Beiden hebben een legitiem doel en hun eigen doelgroep. Leven en laten leven.
Die redenatie is veel te simpel.

-pc games zijn goedkoper
-pc games spelen gratis online.
-pc rand apparatuur is goedkoper

Als je 6 a 7 AAA games per jaar speelt ben je al snel goedkoper af met een pc.

-Je bespaart je over die 8 jaar namelijk 65 euro per jaar voor online fees.
-Je bespaart je 20-35 euro per game omdat je niet vast zit aan een store die prijzen hoog houd.
-Je bespaard geld aan randapparatuur.

En daarnaast gebruiken consoles settings die LAGER zijn dan op een pc mogelijk is om meer prestatie uit die hardware te halen. over een langere periode is het allemaal zo voordelig niet.
Veel mensen kunnen alleen niet met geld om gaan en dan is een console van 500 euro met dure kosten achteraf het enige wat op te brengen is. maar als je eerst spaart en achteraf bespaart loopt het wel los. Als ik kijk wat ik aan mijn pc uitgegeven heb en mijn buurman aan zijn console ben ik zon 400 euro goedkoper uit na 8 jaar en heb ik al die jaren betere graphics gehad met ook nog eend hogere fps.

consoles lijken voordelig maar onder de streep valt dat wel mee tenzij je het type ben dat 7 jaar lang GTA speelt... ik speel toch wel zon 20 verschillende games per jaar en dan tikt het behoorlijk hard aan. op een console zou ik honderden per jaar meer kwijt zijn dan op de pc omdat je daar veel meer sales heb en veel meer gratis games heb.


en met 2000 voor een console betaal je nog steeds fees, duurdere games en meer voor je games. dat gaan ze dan echt niet verandneren. die 'Goedkope' console is een sigaar uit eigen doos.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 12 oktober 2020 22:51]

Ja leuk, maar een game pc kost 2000 euro. Dus is veel duurder.
Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb... Het lijkt er namelijk sterk op van niet.

En nog voor de consoles te koop zijn kan je voor 1100 euro een game pc bouwen die sneller is als een series x (de snelste van de nieuwe generatie consoles).
8 jaar online fees is al 520 euro... dat is meer als je oh zo goedkope console. En dan nog een paar volle mep 60 of wacht toch 70 euro kostende consoles games ipv 30 a 40en je ben al duurder uit.

je koopt een console niet voor 1 spel je koopt een console niet voor 1 jaar je moet dus wel de levensduur en alle andere kosten meenemen. tenzij je heel weinig gamed en nooit online games is er gewoon geen scenario waar je beter af ben met een console.

Dat je liever met een controller speelt is een heel ander punt dat gemaakt kan worden. dan word je op een pc genadeloos afgeslacht dus ja dat is niet leuk.
Kijk je hebt een punt maar de industrie verandert flink. Je hebt nu game pass, waarmee je, samen met een xbox console, in 8 jaar helemaal niet veel geld kwijt bent. De rand apparatuur is ook niet duurder, aangezien zowat alle accessoires zowel pc als xbox compatible zijn. De nieuwe generatie is serieus wel een heel aantrekkelijk en krachtig systeem met de specs en game pass. Tuurlijk, game pass is er ook voor pc.. dus dat zou je ook kunnen doen. Maar ik vind je redenatie vooral gericht op hoe de games industrie de laatste jaren is geweest en niet per se zoals de toekomst eruit gaat zien.
Je bent koppig.

Niet iedereen heeft meteen 1100 tot 2000 euro in 1x beschikbaar voor een stevige game pc.
Console is gewoon bedoeld om lekker simpel te gamen zonder heel gebouw or whatever. Console is bedoeld om makkelijk mee te nemen wat nietvzovsnel met een game pc kan.
Ja..een console kan over algemeen iets minder beeld leveren maar voor prijs kwaliteits verhouding zit je meer dan goed bij een console.
Dat is exact wat ik hier al eerder gezegd heb.
Maar het niet in 1 keer hebben en meer over lange termijn betalen maakt het niet goedkoper.
En zo goed als niemand neemt een console ergens mee naar toe.
En als je dat echt zou willen is die optie er met een microatx pctje ook gewoon.

De prijs prestatie verhouding hangt dus af van hoeveel games je speelt en of je online speelt.
Ik ben het op zich wel met je eens hoor dat de PC zichzelf terug kan verdienen door goedkopere games. En dat je geen abonnement nodig hebt. Als je de PC ook nog gebruikt voor andere doeleinden dan is dat natuurlijk ook nog mooi meegenomen. Ik had bijvoorbeeld sowieso al een goede PC nodig voor video editing.

Maar veel console gamers gebruiken de tweedehands markt voor games, dan worden die games ineens een stuk goedkoper. Vooral als je in een stad woont kan je altijd wel snel een tweedehands spel in de buurt vinden. Zo had ik een tijdje geleden Spider-Man voor de PS4 voor een tientje opgehaald bij mij om de hoek.

En stel dat je een Xbox Series X koopt voor 500 euro (of S voor 300), plus je gebruikt de Game Pass deal om voor 3 jaar game pass ultimate te krijgen. Als je het goed doet heb je dat voor minder dan 100 euro. En oke na die 3 jaar ga je de normale prijs moeten betalen, dat kan je ook wel vinden voor 8 euro per maand. Zelfs als je nog een paar games zoals Cyber Punk of AC los koopt (wellicht tweedehands), dan heb je over de gehele life cycle van je console ook niet gek veel uitgegeven.

Persoonlijk merk ik dat ik nu ik minder tijd heb voor deze hobby en gewoon op de bank wil ploffen en meteen wil gamen, ik het console ecosysteem toch wel erg prettig vind. Ik heb mijn PC aan de tv gehangen met Steam big picture mode. Ik vond het best indrukwekkend, maar toch niet dezelfde ervaring als een console.
Beiden hebben een legitiem doel en hun eigen doelgroep. Leven en laten leven.
True ik heb niets tegen consoles en als er meer was als alleen final fantasy wat beter speelt met een controller had ik er ook wel 1 gehad maar het blijft gewoon minder met een hoop verborgen kosten en dat laten deze screens pijnlijk zien.

Persoonlijk denk ik dat ze beter betere textures en graphics en fps op 1080p kunnen pushen dan deze uitstapjes naar 4k en 1440p waar het gewoon duidelijk niet klaar voor is.

Ik denk dat niemand had geklaagd als het er prachtig uit had gezien op 1080p en vloeiend draaide.
Wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid tearing op het scherm. 120fps is leuk, maar niet zoals dit er nu uitziet. Doe mij dan maar 60fps.
HDMI 2.1 heeft VRR en dan heb je sowieso 0 tearing.
HDMI 2.1 ondersteunt VRR als je tv het ook ondersteund.
Als je zou zeggen dat het een spel was van 10 jaar geleden dan zou ik je zo geloven. Ik vind dit er niet indrukwekkend uitzien.
True, eens. Vind wel echter dat we pas echt kunnen oordelen als de game live draait op je tv. Youtube compressie is lelijk man.
Echt een game waar 120hz tot zijn recht komt, die races zijn vaak rete-snel. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True