Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont framerateverdubbeling Fallout 4 op Xbox Series S

Microsoft demonstreert hoe Fallout 4 op de Xbox Series S met 60fps draait. De game verscheen voor de Xbox One en draaide daarbij op 30fps. Het spel kan via backwards compatibility op 60fps draaien, zonder dat er een update nodig is.

Microsoft beloofde eerder al dat sommige bestaande Xbox-games op de next-genconsoles een framerateverdubbeling krijgen. In een blog toont Microsoft dat nu voor het eerst. Er zijn alleen beelden van Fallout 4 te zien en Microsoft demonstreert dat met een Xbox Series S. Welke andere games framerateverdubbeling krijgen, is nog niet bekend.

Niet bij alle games kan de framerate zomaar verdubbeld worden. Dat heeft niet alleen te maken met de benodigde rekenkracht, maar ook met de manier waarop bijvoorbeeld physics en animaties zijn toegepast in games. Door de framerate te verdubbelen kan dat verstoord worden. Het is onduidelijk of veel games van 30fps naar 60fps zullen gaan op de nieuwe Xbox-consoles, of dat het om uitzonderingen gaat.

Alle Xbox One-games krijgen op de nieuwe consoles verbeterde texture filtering. Bij de Xbox One X kreeg een deel van de backward compatible games dat, maar bij de nieuwe generatie consoles wordt volgens Microsoft bij bijna alle titels 16x anisotropic filtering ingeschakeld.

Verder geeft Microsoft aan dat de nieuwe consoles net als de Xbox One X in staat zijn om geselecteerde Xbox 360-games in een hogere resolutie te draaien door middel van de Heutchy-methode. Daarbij wordt de game met een hogere resolutie gerenderd. De assets zoals textures behouden wel de oorspronkelijke resolutie. De Xbox Series X kan de Xbox 360-games in 4k-resolutie draaien, de Series S doet dat in maximaal 1440p.

Tot slot maakt Microsoft bekend dat cloud saves ook op de oude Xbox 360-console gratis worden. Tot nu toe werkte dat alleen bij het betaalde Xbox Live-abonnement. Vanaf de Xbox One-consoles waren cloud saves al gratis.

Microsoft legt veel nadruk op compatibiliteit met oudere games. De fabrikant gaf daar eerder al informatie over en Digital Foundry publiceerde een uitgebreide analyse. In principe zijn alle Xbox One-games te spelen op de Xbox Series X en S en ook oudere games die al compatibel waren gemaakt met de Xbox One, zijn wederom te spelen op de nieuwe consoles, veelal met verbeteringen vanwege de krachtigere hardware.

Sony maakte onlangs bekend dat ook vrijwel alle PlayStation 4-games werken op de PlayStation 5. Ook noemde Sony de aanwezigheid van een Game Boost-modus, die PS4-games op de nieuwe console kan verbeteren. Games zouden daardoor met een hogere framerate kunnen draaien. Ontwikkelaar Sucker Punch heeft al aangegeven dat Ghost of Tsushima op 60fps kan draaien op de PS5 middels die boostfunctie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-10-2020 • 18:18

98 Linkedin

Reacties (98)

Wijzig sortering
Wat ik me afvraag als pc-gamer: wat maakt consoles (en consolegames) zo verschillend dat er helemaal een punt wordt gemaakt van veranderingen in resolutie ('Heutchy-methode') en anisotropic filtering? Ik ben er pas recent achtergekomen dat consoles een frameratelock hebben, want ik heb nooit een moderne console gehad. Is alles dan vastgezet onder het mom van een consistente ervaring?
  • Dit is de console waar we de game voor uitbrengen. Die heeft deze specifieke mogelijkheden en daar gaat niks aan veranderen.
  • Dit is ons budget. De game moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden, dus je mag slordig programmeren en niet-schaalbare trucjes gebruiken, zolang het uiteindelijk maar op het apparaat werkt.
  • Dit is onze target framerate. We kunnen de timing van al onze animaties, de physics engine, damage calculation, asset streaming, AI pathfinding, etc. hierop baseren, want dit gaat toch niet veranderen.
  • Dit is onze target resolutie. We gaan al onze shaders, art assets, level of detail-scaling, framebuffer manipulatie en andere ongein hierop baseren, want dit gaat toch niet veranderen.
De enige manier om veel van deze games toch beter te laten draaien en er beter uit te laten zien, is door ze op een emulator / compatibility-layer te draaien en bovengenoemde problem individueel te reverse-engineeren en patchen. Werkt goed, maar kan erg arbeidsintensief zijn.

De reden waarom Microsoft hier zo'n ding van maakt, is waarschijnlijk omdat Sony dit absoluut niet kan evenaren.
Voorgaande xbox consoles hadden allemaal vrij simpele architecturen en de games werden geschreven met DirectX voor hun rendering backend, en daar plukt MS nu de vruchten van.
Daartegenover staan de vrij ingewikkelde PS2, en de beruchte PS3... Misschien niet zo bizar als de Sega Saturn, maar allemachtig wat een onnodig complex apparaat.

[Reactie gewijzigd door ffha op 14 oktober 2020 00:59]

De reden waarom Microsoft hier zo'n ding van maakt, is waarschijnlijk omdat Sony dit absoluut niet kan evenaren.
Zonder een consolewar te willen beginnen: de strategie van beide partijen is (deels noodgedwongen) anders. MS richt zich op backwards compatibilty omdat ze geen next-gen exclusives hebben (maar natuurlijk wel de cross-platform games als Cyberpunk 2077 en AC Valhalla). Sony richt zich op de next-gen games omdat ze die juist wel hebben (maar ook gewoon 99% backwards compatible zijn voor PS4)
Het is vooral een marketing-strategie verschil, deels ingezet vanuit noodzaak.
Dat Sony performance verbetering niet waar zou kunnen maken is volledig uit de lucht gegrepen. Er is bijvoorbeeld al aangetoond dat de PS5 games VEEL sneller opstart dan de Xbox Series X en vele malen sneller dan de PS4 (pro).

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 14 oktober 2020 09:11]

bron vermeldingen graag. Want anders is het wel gewoon een consolewar starten.

Je verward in mijn ogen marketing met visie. MS heeft een visie op gaming in een brede zin. Die voeren ze sinds de current gen en daar plukken ze nu de vruchten van op het gebied van BC. Dat ze daar aandacht aan geven mag best. Dat ze geen console exclusives doen maar altijd de PC mee pakken past ook bij die visie. Is ook helemaal geen nadeel of noodzaak. Ze verdienen er meer dan genoeg mee.
Sony voert een andere visie die past bij het insluiten van de klanten, effectief voor de cijfers en sterk gestuurd door flinke investeringen in exclusives voor de console. Ook een keus.
ps5 games VEEL sneller opstart dan de Series X?, bron?
De games zijn er niet voor ontwikkeld, daar komt het gewoon op neer. Het bijzondere hier dus is dat het lukt zonder dat de oorspronkelijke code aangepast moet worden (want daar moet de uitgever/ontwikkelaar dan maar net geld voor hebben, als ze al nog beschikbaar zijn).

Wat betreft die 30 fps, ja een vaste 30 fps geeft een betere ervaring dan een framerate die tussen de 35 en 50 heen en weer zwabbert want dan krijg je tearing (halverwege het scherm krijg je een nieuwe beeld waardoor het lijkt alsof je twee beelden horizontaal gescheurd hebt en ze verkeerd aan elkaar geplakt hebt) of stuttering (middels vsync wachten met je nieuwe frame tot de tv ook een nieuw beeld gaat opbouwen maar dan klopt de timing niet meer waardoor een bal met een constante snelheid bijvoorbeeld steeds lijkt te versnellen en vertragen).

Op een pc gebeurt dat ook, maar omdat je daar allemaal verschillende hardware configuraties moet ondersteunen is het daar normaal om heel veel settings te hebben en moet de klant zelf maar uitvissen hoe ze het een beetje stabiel krijgen. Het nadeel was dan weer dat het op de pc vaak veel lastig kon zijn om van tearing/stuttering af te komen. Ik had daar zelf veel last van tot ik een gsync scherm kocht wat het wel helemaal oplost (maar het varieert ook van persoon tot persoon hoe gevoelig je er voor bent). Voordat ik een gsync scherm had vond ik een stabiele 30 fps ervaring op een console vaak beter dan op de pc als die pc niet stabiel de 60 fps vast wist te houden.
Toevallig ben ik laatst in vsync en triple buffering gedoken na een lange gamepauze. Vroeger knalde ik het gewoon aan en ging ik ervan uit dat het goede dingen deed, maar zo makkelijk is het inderdaad nog niet.

Bij Alien: Isolation voelt bewegen op een constante 60 fps erg kunstmatig, op een of andere manier, dus daar heb ik vsync uitgezet. Veel natuurlijker. Dan neem ik tearing wel voor lief. Ik vraag me af of het resultaat met een G-Sync-scherm anders zou zijn, ervan uitgaande dat de videokaart meer dan 60fps rendert.
Met g-sync/freesync schermen zit je het liefst in de g/freesync window van het scherm qua fps. Met een 120hz scherm met een window van 48-120hz wil je daar tussen zitten zodat je zonder v-sync geen tearing hebt. Kom je er buiten dan krijg je dat alsnog. Meestal kom je erboven. Dan kan je eventueel een framerate lock van 3 onder de max zetten etc om er maar binnen te blijven. Dan heb je en geen tearing, en geen stutter en je inputlag is het laagst.

Beetje offtopic verder hehe.
Hoe het tegenwoordig er boven zit weet ik niet, daar heb je geloof ik ook wel weer opties voor, maar volg het niet meer zo omdat ik tegenwoordig liever op Xbox speel... Maar in ieder geval onder de ondergrens is bij gsync geen probleem, en bij freesync geen probleem als je range groot genoeg is. Komt je framerate onder de ondergrens uit dan wordt deze gewoon verdubbeld. Bv als je ondergrens 40 is en je framerate is 33, dan wordt elk frame 2 keer gestuurd waardoor je een refreshrate van 66 Hz krijgt. Gsync (op desktop pc's) had dit vanaf het begin al doordat de gsync module een frame buffer heeft en zelf het frame dus dupliceert indien nodig. AMD heeft dat later toegevoegd in de vorm van LFC, low framerate compensation. Bij freesync moet je alleen opletten dat de range groot genoeg is om dat te doen. De max refreshrate moet volgens AMD minstens 2,5x de minimum zijn, hoewel in de praktijk je ook nog wel met 2x lijkt weg te komen.

Natuurlijk is het wel beter om gewoon hogere framerates te halen, maar zolang het gesynct blijft speelt het nog best goed. Toen ik mijn eerste gsync scherm kocht had ik eerst nog een gtx770. Daar toen eens Doom (de nieuwe) op geprobeerd. Alleen het eerste stukje, van dat je wakker wordt tot je buiten bent, en mijn framerate viel al af en toe terug tot rond de 20. Dat zou normaal compleet onspeelbaar geweest zijn, maar tot mijn verrassing viel dat heel erg mee. Uiteindelijk de game toch even laten liggen tot ik mijn videokaart ook vervangen had, maar vond het wel een coole demonstratie van de techniek. Wat dat betreft ook mooi dat er nu tv's zijn die dat ook kunnen en dat beide nieuwe consoles het ondersteunen. Liefst zie ik games die gewoon netjes 60 fps vast houden op de xsx, maar als er toch meer games gaan komen straks die dat niet volhouden en framedrops krijgen dan ga ik wellicht toch ook eens voor zo'n tv kijken.
Voor Nvidia kan 30 fps de ondergrens zijn. Bij Nvidia is het aan te bevelen V-sync aan te zetten in de control panel samen met g-sync. V-sync in-game altijd uit.
Voor mij was het overstappen naar een 144Hz scherm met FreeSync echt een eye-opener. Heb nooit meer last gehad van tearing en met de huidige AMD producten is het heel gemakkelijk om een stabiele fps te behouden. NVIDIA heeft dit gegarandeerd ook. Uit mijn eigen ervaringen kan ik V-Sync echt alleen maar aanraden met een scherm dat het aan kan.
Heb je het nu over freesync ipv vsync?
Omdat bijvoorbeeld een Xbox 360 een powerpc cpu had en geen x86 cpu. Ook draaide dat ding op heel andere software en was de architectuur van de gpu, het geheugen enzovoorts ook anders. Waaronder een stukje eDRAM dat niet in die vorm bestaat bij nieuwere consoles. Best goed als dat netjes geemuleerd kan worden. Er is een ps2 emulator al 100 jaar ofzo in ontwikkeling en die heeft nog steeds moeite om bijvoorbeeld een MGS3 op de nieuwste hardware goed en stabiel te draaien.

De Xbox one X en series s/x hebben wel een x86 cpu van AMD maar wel met een compleet andere architectuur. De GPU is helemaal verschillend qua aanpak en dus geen garanties voor 1op1 compatibiliteit. De Xbox one X gpu is te vergelijken met een rx480 met nog meer cu's en sneller geheugen, ongeveer 20% sneller in het optimale geval en die gpu is heel capabel in sommige type berekeningen. RDNA2 is wel sneller overall, maar er zijn specifieke workloads waarbij de Polaris architectuur z'n mannetje staat. Als die optimaal benut worden in een spel heeft ook de Xbox series x het erg lastig.

Bij consoles heb je maar 1 soort hardware en ontwikkelaars doen hun best om daar alles uit te persen. Dat kan afwijkingen geven als je dat ineens op andere hardware knalt.
Er is een ps2 emulator al 100 jaar ofzo in ontwikkeling en die heeft nog steeds moeite om bijvoorbeeld een MGS3 op de nieuwste hardware goed en stabiel te draaien.
Dat is voornamelijk omdat er in PCSX2 de afgelopen jaren (tot dit jaar tenminste) relatief weinig moeite gestoken werd. Daar zit hem voor emulatie dan ook de werkelijke crux: de moeite die het kost. Microsoft kreeg in 2005 de originele Xbox zeer goed geëmuleerd op de 360, 'simpelweg' door er een fulltime team van getalenteerde mensen op te zetten, en ongetwijfeld door het bezitten van de volledige interne documentatie. Ondertussen hebben open source-projecten tot op heden nog steeds moeite met het emuleren ervan. Sony heeft voor de PS3 en PS4 ook een PS2-emulator geschreven (zonder hardware-acceleratie), dat schijnt ook best aardig te werken.

Xenia is ook minder ver gevorderd dan RPCS3, terwijl de 360 op papier makkelijker te emuleren zou moeten zijn. Dat lijkt me simpelweg doordat er meer mensen bereid zijn om tijd te steken in RPCS3.
Ik wordt een beetje gefrustreerd door alle cherrypicking op games.
Allemaal oude titels die het zogenaamd super goed doen op een NIEUWE console. Ja dat is je geraden ja. Laat maar even zien hoe nieuwere games draaien op de XBOX zoals de nieuwe Halo, GEARS 5 etc...

Waarom willen ze consumenten over de streep halen met de prestatie van oude games? Laat de nieuwe unreal 5 engine eens zien op de nieuwe consoles! Allemaal oude games, zegt helemaal niks.

De consoles zijn wellicht gewoon echt goede consoles. Maar het is mijn mening dat als je wat oude games gaat lopen benchmarken die jaren ouder zijn dan je super krachtige console dat het nogal gegarandeerd moet zijn dat ze lekker lopen ja.
gears 5 hebben ze al laten zien 120fps en grafisch mooier
Sorry wist ik niet, ik noemde maar een game waarvan ik dacht dat het een mooie testcase zou zijn, ik reageerde meer puur op dat ze fall-out aan het testen waren. Ik snap niet zogoed dat als ze al betere games getest hebben dat het dan noemenswaardig is dat oudere (mindere zware) games als marketing moeten worden gebruikt. Wellicht is het meer ook om een bepaald soort gamer te overtuigen van de kracht van een console. Jammer dat ik zo zwaar gedownmod wordt als ik mijn mening deel.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 13 oktober 2020 18:47]

Het is voor een console helemaal niet vanzelfsprekend dat games van een vorige generatie beter lopen, het is niet eens vanzelfsprekend dat het überhaupt loopt. Dat is pas deze generatie meteen zo. Op de Xbox one is dat ook pas later ingevoerd.

Voor mij zelf, ik vind het juist heel interessant dat allemaal oude games zoveel beter lopen op de nieuwe Xbox. Het is voor mij een belangrijke reden dat ik er direct een besteld heb. Als het zoals vorige generaties was waarbij je alleen een paar nieuwe games kon spelen er op dan had ik er echt nog geen gekocht want het aanbod van games op nieuwe consoles is altijd al erg beperkt geweest. Pas 1 of 2 jaar later ligt er een beetje goede collectie en beginnen pas de games te komen die echt gebruik maken van de kracht van de nieuwe consoles.

Nu echter vervang ik gewoon mijn one x door een series x en ik kan mooi doorgaan met wat ik dan ook nog wou gaan spelen. Maar dan met kortere laadtijden, quick resume, stabielere performance en bij sommige games dus ook al betere graphics of framerates. En dat ik dan ook gelijk die paar nieuwe games die al uitkomen kan spelen is een leuke bonus.
Jammer dat Microsoft Kinect heeft afgeschoten; ik zie de kans klein ik met de series X er nog dansspellen met kinect gespeeld kunnen worden.
Dan is de meerwaarde van een (microsoft) console tov. een goede gamepc/laptop niet zoveel.
Geinig, daar heb ik al lang niet over nagedacht. Wat voor games speel je daarmee dat een Kinect voor jou zo essentieel is? Komt er niks meer voor uit?
De Xbox wordt bij ons met name gebruikt door mijn vrouw (Zumba) en kinderen voor Just Dance. En ja; af en toe doe ik dat ook wel eens :o. Ik heb een jaar terug met het sterven van mijn kinect voor de Xbox 360 al even voor het dilemma gestaan; nog een oude kinect regelen terwijl de 360 al wat kuren leek te vertonen of "opnieuw" beginnen met een One en nieuwe Kinect games kopen (want Kinect One en Kinext 360 niet backwards compatible).

Volgens mij zullen de komende Just Dance spellen nog wel kinect ondersteunen. En ik kan nog wat oude spellen 2e hands regelen.

Ik heb ook wel een paar fighters en wat racespellen op de Xbox one; maar daarvoor voel ik nog niet de noodzaak om te upgraden. Het zal mijn vrouw en kids een zorg zijn of de gfx nog net wat beter zijn :).
Ik vermoed dat de oude games nog belangrijk zijn omdat er aan het begin van de console nog weinig next gen games zullen zijn.

De doen vote zal misschien komen omdat je iets vroeg wat er al was.
Gears 5 hebben ze al laten zien hoor...4K/60 op settings die hoger zijn dan Ultra op de PC. Ook is er een 120 fps optie.

Unreal 5 is nog niet eens uit, wat ze hebben laten zien was alleen een tech demo.
Klopt u5 is nog niet uit, maar is wel een tech-demo van. Zouden ze prima kunnen benchmarken op een console lijkt me. Echter snap wel dat ze natuurlijk beter vergelijkingsmateriaal hebben wanneer ze games gebruiken die al uit zijn.
Wat voor nut heeft het benchmarken van een engine die nog niet af is, en de eerste games minimaal 1 jaar van ons verwijderd zijn?
Mijn reactie zou zijn. Dat ze beide next gen zijn. Maar beta software is idd geen goede representatie van de werkelijkheid. Dus snap je punt.
Joh, mensen hebben gewoon een grote game collectie van oude consoles. Dit is gewoon een mooie win. En met elke nieuwe generatie consoles wordt de ontwikkelingstijd langer vanwege meer content, detail en Q&A, dus ja dan moet je wat.
Het is een combinatie van vendor lock-in en recurring income die er vervolgens mee gemolken kan worden. Microsoft stond bij de release van de Xbox One direct met 1-0 achter door hun slechte launch en heeft het nooit in kunnen halen. De spoeling qua nieuwe games is altijd erg dun en Sony zal vrij snel wel weer met z'n prachtige first party games komen om de consument voor zich te winnen. Ondanks dat Microsoft ook wat leuke IP's heeft moeten ze het daar gewoon afleggen.

Microsoft wil dus zo snel mogelijk een flinke user base hebben om die aan hun Gamepass model te binden. Dergelijke maandelijkse inkomsten zijn goud waard voor een onderneming. Voor bestaande Xbox fans is het gewoon fijn je favoriete games niet nog een keer te hoeven kopen zoals bij Sony gebruikelijk was in de PS4 generatie. En nieuwe klanten die juist voor het Gamepass model vallen krijgen juist de kans een flinke zwik klassiekers te kunnen spelen zolang de nieuwe generatie van games nog wat op zich laat wachten.

Ik zou ook liever prachtige, nog nooit vertoonde nieuwe games zien. Maar ik denk dat we daar nog even geduldig voor moeten zijn.
Leuk dat oude games beter draaien op een next-gen console, maar zijn mensen hier nu serieus enthousiast over? Je koopt toch een next-gen console om de nieuwe (next-gen) games te kunnen spelen? Ik ben vooralsnog in ieder geval niet overtuigd tot het kopen (pre-orderen) van een nieuwe Xbox. Er komen m.i. simpelweg te weinig (geen?) toffe exclusives op dit systeem uit om een aankoop naast een PS5/PC te rechtvaardigen. Dit laatste heb ik, in tegenstelling tot de vorige generatie consoles (X360/PS3), met de huidige generatie consoles ook geen moment gehad. De aankoop van Bethesda geeft goede hoop, maar eerst zien dan geloven :-)
Aangezien het qua nieuwe next-gen games op de PS5 net zo karig is. Wat motiveert je wel om een PS5 naast een PC en de console die je nu hebt te rechtvaardigen?
Alsnog meer exclusives dan xbox. En tja xbox games kan je straks ook PC spelen dus dan is de keuze snel gemaakt.
Een Xbox idd. For the gamer. Cross save. En alles in GamePass Ultimate.
De PS4 heeft verreweg de meeste exclusives (IPs) t.o.v. de XONE. Deze lijn wordt op de PS5 gewoon voortgezet. Als Microsoft met een lijst aan exclusives komt dan komt de Xbox er t.z.t. ook wel, maar vooralsnog is dat niet het geval. Ik koop een console om te gamen en als je kiest voor de Xbox doe je jezelf eigenlijk gewoon te kort (mening) doordat je zeer goede exclusives misloopt. Dat heb je bij de Xbox simpelweg niet.

Qua launch games is het eigenlijk altijd karig. Ik hoef dan ook niet perse een PS5 bij de launch te hebben, maar dat hij er gaat komen is een feit.

[Reactie gewijzigd door SparksNL op 14 oktober 2020 07:28]

De PS4 heeft verreweg de meeste exclusives (IPs) t.o.v. de XONE. Deze lijn wordt op de PS5 gewoon voortgezet.
Met de aanschaf van ZeniMax wordt deze lijn niet voortgezet. Reken er maar op dat er een sloot aan goede exclusives naar Xbox komen.
Als Microsoft met een lijst aan exclusives komt dan komt de Xbox er t.z.t. ook wel, maar vooralsnog is dat niet het geval.
Het is niet zo dat Xbox op dit moment geen exclusives heeft. Wellicht dat ze jou minder aanspreken, maar ja datzelfde heb ik met de meeste Sony exclusives.
Ik koop een console om te gamen en als je kiest voor de Xbox doe je jezelf eigenlijk gewoon te kort (mening) doordat je zeer goede exclusives misloopt. Dat heb je bij de Xbox simpelweg niet.
Je verhaal zit vol met meningen, dat er nu bij vermelden alsof de rest feiten betrof is wat vreemd.
De enige exclusive van Sony waar ik om gaf en waar ik een PS3 voor kocht was M.A.G. Sony heeft die ontwikkelaar de nek omgedraaid helaas.
Ik koop een console om te gamen en als je kiest voor PlayStation dan doe je jezelf eigenlijk gewoon te kort doordat je een stabiel netwerk misloopt, doordat je GamePass misloopt, doordat je genoegen neemt met een minder krachtige console, doordat je genoegen neemt met een mindere controller. En zo hebben we allemaal wel onze redenen om voor x of y te kiezen.
Qua launch games is het eigenlijk altijd karig. Ik hoef dan ook niet perse een PS5 bij de launch te hebben, maar dat hij er gaat komen is een feit.
Kijk, en dan komen we eindelijk bij datgene waar ik om vroeg.
Qua exclusive nex gen launch games is de PS5 net zo karig als de Xbox Series.
Met de aanschaf van ZeniMax wordt deze lijn niet voortgezet. Reken er maar op dat er een sloot aan goede exclusives naar Xbox komen.
Met de aanschaf van ZeniMax ziet de toekomst er inderdaad rooskleuriger uit, maar enkel op basis van dit gegeven zie ik niet in waarom ik op korte termijn een Xbox moet kopen. Zodra het moment daar is dat er een nieuwe TES of Fallout exclusief op de Xbox wordt uitgebracht, dan zal ik de console dezelfde dag nog kopen. Tot die tijd is het koffiedik kijken...
Het is niet zo dat Xbox op dit moment geen exclusives heeft. Wellicht dat ze jou minder aanspreken, maar ja datzelfde heb ik met de meeste Sony exclusives.
Noem eens een 5-10 goed beoordeelde Xbox exclusives op? Oprechte vraag en niet flauw bedoeld. Ik reken mezelf namelijk tot een gamer die aardig op de hoogte is van wat er aan games wordt uitgebracht, niet heel kieskeurig is als het om genres gaat en er dan ook aardig wat speelt. Toch heeft Microsoft me met de huidige generatie geen enkele keer verleid tot het aankopen van een Xbox, met uitzondering van Forza (Horizon volgens mij...), maar die heb ik destijds op de Pc gekocht. Sony daarentegen heeft een hele waslijst aan PS exclusives waarvan er ook nog eens een hele hoop echt goed beoordeeld worden. Ik realiseer me dat ik nu wellicht overkom als een Sony fanboy, maar dat is absoluut niet het geval. Als Microsoft deze games had uitgebracht was er een Xbox gekomen, zoals ik bijvoorbeeld ook een Switch in huis heb.
Ik koop een console om te gamen en als je kiest voor PlayStation dan doe je jezelf eigenlijk gewoon te kort doordat je een stabiel netwerk misloopt, doordat je GamePass misloopt, doordat je genoegen neemt met een minder krachtige console, doordat je genoegen neemt met een mindere controller. En zo hebben we allemaal wel onze redenen om voor x of y te kiezen.
PS een instabiel netwerk? Oprecht nooit als hinderlijk ervaren. Het zal er vast wel ooit uit gelegen hebben, maar niet vaker dan dat Ziggo ook wel eens problemen heeft. GamePass is voor mij niet interessant. Financieel geen reden toe. Minder krachtige console op papier wellicht, maar er is geen ontwikkelaar die hier merkbaar gebruik van maakt. Of het moet een game zijn die exclusief voor Xbox wordt ontwikkeld, maar ja, zie vorig punt. Wat betreft de controller had ik je met de X360 en PS3 gelijk gegeven. De PS4 controller daarentegen vind ik erg fijn in de hand liggen.
Kijk, en dan komen we eindelijk bij datgene waar ik om vroeg.
Qua exclusive nex gen launch games is de PS5 net zo karig als de Xbox Series.
Klopt maar ik heb ook nergens beweerd dat ik een PS5 koop voor de launch games. Ik koop een PS5 omdat ik op die console simpelweg de meeste toffe games kan spelen. Elke PS4 exclusive zal een vervolg krijgen op de PS5. Als Microsoft bij wijze van spreke morgen aankondigt dat er een nieuwe TES in januari exclusief voor Xbox wordt uitgebracht, dan preorder ik morgen nog een Xbox. Maar zoals hierboven al aangegeven, eerst zien dan geloven...

[Reactie gewijzigd door SparksNL op 14 oktober 2020 21:26]

Ik hoor geen concrete antwoorden waarom men een PS5 bij release zou moeten kopen als men al een PS4 heeft. Dat is waar ik naar vroeg.
Ik vermoed dat je geen antwoord krijgt omdat je zelf ook geen antwoord geeft op zíjn vraag. Laat de PS5 eens buiten beschouwing, worden mensen hier echt enthousiast over? Ik niet namelijk. Of dat wel of niet ook voor de PS5 van toepassing is, is niet zo relevant.
Ik wordt er wel blij van als games die ik nu speel beter draaien. En aan de reacties te lezen hebben wel meer mensen dat. Zo werd ik vroeger ook blij als ik een nieuwe videokaart of meer geheugen in mijn pc prikte terwijl ik er exact dezelfde games op bleef spelen. Zo was ik ook blij met mijn nieuwe TV vorig jaar waar ik precies dezelfde programma's, zenders enz op ging kijken.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 13 oktober 2020 20:53]

Ja. Maar natuurlijk niet als je de console alleen maar er bij zou willen voor exclusives en vooral op andere platformen speelt. Dit is vooral interessant voor wie de Xbox als main platform heeft of wil overstappen (bv voor gamepass). Zelf drop ik de xsx gewoon rechtstreeks in waar de one x stond en ga door met exact hetzelfde wat ik al aan het doen was... Maar dan beter.
Het is natuurlijk persoonlijk hoeveel geld het voor je is, maar voor mij is het een nobrainer om de xsx gelijk te kopen omdat ik met de kortere laadtijden, quick resume, stabielere performance, verbeteringen aan sommige games en snellere meer responsive interface ik mijn hobby zoveel fijner maak.
Leuk dat oude games beter draaien op een next-gen console, maar zijn mensen hier nu serieus enthousiast over? Je koopt toch een next-gen console om de nieuwe (next-gen) games te kunnen spelen? Ik ben vooralsnog in ieder geval niet overtuigd tot het kopen (pre-orderen) van een nieuwe Xbox. Er komen m.i. simpelweg te weinig (geen?) toffe exclusives op dit systeem uit om een aankoop naast een PS5/PC te rechtvaardigen. Dit laatste heb ik, in tegenstelling tot de vorige generatie consoles (X360/PS3), met de huidige generatie consoles ook geen moment gehad. De aankoop van Bethesda geeft goede hoop, maar eerst zien dan geloven :-)
Als je van racegames houdt is er geen betere game dan Forza horizon 4. Op de next gen straks fh5 (ook beschikbaar straks voor de oudere Xbox one en pc)
Eens. Forza is een toffe game, maar 1 game rechtvaardigt m.i. niet het aanschaffen van een console. Daarbij heb ik Forza ook ooit op de Pc gespeeld, dus volgens mij is dat ook gewoon mogelijk.
Laatst een Youtube video gekeken over de Xbox 360 launch titels. Was ook niet om over naar huis te schrijven. Paar sportsgames en middelmatige exclusives die niemand zich meer herinnert. Toen werd ook geklaagd dat games er nog last-gen uitzagen. Een jaar later zat de 360 volop in de next-gen met titels als Gears of War en Oblivion.

Die next-gen titels komen vanzelf, en momenteel neem ik er genoegen mee om de toffe cross-gen titels van dit najaar op betere hardware te spelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 oktober 2020 21:16]

4 generaties kunnen spelen met maar 1 apparaat in je huiskamer, fuck ja dat ik dat prettiger vindt dan 4 apparaten aan moeten sluiten, om het over geluidsproductie en het verschil daarin maar niet te hebben.
Exact. Oude spellen doe je misschien eens om te kjjken naar t verschil. Maar als de nieuwe console en de stroom aan games op gang is, kijk je er echt niet naar om
Ik zou Microsoft eeuwig dankbaar zijn voor een 4k versie van de originele Fable. Kan ook niet wachten op de nieuwe Fable.
Fable anniversary is een Xbox 360 spel, deze zou dus 4k moeten draaien op de series X.
Fable anniversary is een Xbox 360 spel, deze zou dus 4k moeten draaien op de series X.
Niet elke BC/360 titel is Xbox One X enchanced
Is ook op gamepass, moest je dat hebben.
Of als je op een series x of xbox one x speelt, kan je ook een goedkope tweedehands xbox 360 disc kopen.
Is dat erg? Het is een volwaardige game die zelfs vandaag nog super tof is om te spelen.

Als je het te duur vind wacht je tot er een aanbieding komt of haal je het niet.
Ik zou Microsoft eeuwig dankbaar zijn voor een 4k versie van de originele Fable. Kan ook niet wachten op de nieuwe Fable.
De originele is BC en is Xbox One X enchanced. Die draait dus in 4K, al is het geen remaster oid dus de game ziet er wat mooier uit maar is nog exact dezelfde game (gelukkig maar).

[Reactie gewijzigd door Nogne op 13 oktober 2020 19:16]

Geef mij liever 2, gezien deze nooit is uitgekomen op de PC
Hetgeen wat ik enorm waardeer is inderdaad de backwards compatibility. Enorm veel goede 360 games die je nog kan spelen op de huidige xbox one. En straks in nog betere kwaliteit. Ik denk dat MS dit slim doet.
Zo heb ik nog niet zo lang geleden eindelijk de Fable reeks kunnen spelen. Xbox One is mijn eerste Xbox, dus kon ze niet spelen toen het uitkwam. Ook de eerste Gears en oude Halo titels eindelijk eens kunnen spelen.
Voor mij is het fijn dat de games van de vorige generatie op 60 fps gaan draaien en dan eindelijk eens goed speelbaar zijn. Ik krijg zelf hoofdpijn van 30 fps als ik langere tijd speel, en de vertraagde input helpt ook niet mee. Zeker games waarbij die 30 fps niet altijd wordt gehaald zijn drama.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 13 oktober 2020 18:59]

GTA V op 60fps zou niet verkeerd zijn. Ik vind het nu soms niet vloeiend en vermoeiend op m’n ogen.
Als PC-gamer vind ik dit altijd zo storend. Ik heb ook een PS4, maar merk in spellen als Horizon Zero Dawn en Infamous Second Son toch vaak dat het niet zo vloeiend is als ze beloven. Ik heb dan geen framerate counter, maar het voelt echt niet alsof überhaupt de 30fps gehaald wordt op veel momenten. Dit zelfde merkte ik ook bij sommige spellen op mijn Xbox 360, dus het is ook niet de specifieke generatie of fabrikant waar het probleem zit.

Ik zou dan liever de optie hebben om de graphics omlaag te zetten en stabielere/hogere framerates. Nou speel ik zoveel mogelijk op PC, maar bij sommige spellen heb je die optie niet, en niet iedereen heeft een game PC waar genoeg in zit om dat wel te kunnen. Daarom heb ik het altijd vreemd gevonden dat zo goed als geen spellen je de optie geven om de graphics wat omlaag te zetten, ze laten je hooguit de motion blur en kleurenblindheid aanpassen
Dit is precies de reden dat ik mijn PS4 heb omgeruild voor een PS4 Pro, en zelfs dan! (heb geen 4k scherm dus elke game met de juiste ondersteuning gaat naar de "performance" setting, niet naar resolutie)

Ook RDR2 was op een PS4 Pro gewoon matig. Over het algemeen vloeiend genoeg om niet te vaak te storen, maar wel merkbaar.
Dat is dan ook weer de reden dat ik niet eens de moeite gedaan heb om een PS4 Pro te kopen. Het gaat me niet echt om hoe het eruit ziet (heb wel een 4k TV met HDR en alles maar ik ben gewend om op PC met een 1080p schermpje en een 10 jaar oude videokaart te gamen), maar ik wil gewoon graag een vloeiende ervaring. Zeker spellen zoals bijvoorbeeld Uncharted 4 zijn gewoon super mooi om te zien en zouden dat ook nog zijn op lagere settings, maar daar had ik echt momenten waar mijn PS4 het amper aan kon wat de hele ervaring verpest.

Ze zeggen dat het hele voordeel van een console het gelimiteerde verschil in hardware is, maar blijkbaar zijn dev kits zoveel krachtiger dat het verschil niet meer te overbruggen is ofzo?
Dit was mede de reden dat ik een erg bittere smaak in mijn mond gekregen heb van sony en zijn upscaling en AA blur problemen met RDR2.

Nooit opgelost en dit komt mede door het gebrek aan power van de ps4 pro en de leugen van 4k. De Xbox One X had hier geen enkel probleem mee en liep native op 4k.
Opzich een knap iets opzich om de laatste 2 fallouts stabiel te draaien.
Precies dat en....
*unoptimized
*with SMT disabled
*only using GCN instruction set
*without RDNA and RDNA2 improvements
*without DX12 Ultimate features
*without Velocity Architecture

AND STILL DOING 4K60!!😆👍
Ik kijk echt uit naar de Xbox One Series. Volgens mij gaat die deze keer de PS5 verslaan op alle gebieden!
Als de koeling goed werkt zeker. De cpu is sneller het geheugen is sneller en de gpu is sneller. Al met al toch weel zo'n 30 a 35%.
De vraag is hoe goed dit benut gaat worden door devs.
Eindelijk hahaha. Op de one x had hij zelfs drops naar 20 framerate. Echt belachelijk. Nu hoop ik gewoon stabiel 60 anders 30 stabiel.
We zien hier enkel het openingsgevecht in Concord dat niet zo veel vergt van CPU en GPU...

Fallout 4 is zo ongelooflijk slecht geoptimaliseerd! Wanneer ze als voorbeeld een vuurgevecht in de nacht in Boston nabij Diamond City hadden genomen als bewijsvoering voor een stabiele 60 FPS, dan had ik ze geloofd...

Desalniettemin is dit een mooie ontwikkeling! Ik game nog steeds geregeld op een 360 - recent Diablo 3 aan het herspelen. Die haalt meestal 60 FPS, met soms een tear in het scherm. Maar op de Series S zou die makkelijk stabiel 60 moeten doen. Er is een video van Digital Foundry over de fantastische back compatibility op de Series X. De meeste halen met gemak 60 FPS.

Dus misschien schaf ik wel een Xbox Series X aan om mijn oude Xbox 360 games te kunnen spelen op 60 FPS. LoL!
Waarschijnlijk komt hij wel weer terug op gamepass. Ik heb nog saves van gebieden met zeer slechte framerates. Ook maar ff een keer checken na 10 november. SeriesX staat al gepreordered.
Het probleem zit veelal in de rechten, niet de technische mogelijkheid om het te laten draaien. Microsoft mag niet zomaar alle games opnieuw uitbrengen voor hun nieuwe console, daar moeten ze expliciet toestemming voor krijgen. Dat kost geld en moeite, en vaak is het niet eens duidelijk bij wie de rechten van oude games nou eigenlijk liggen.
En waarom word mijn reactie gemind?
Waarom niet mogen zeggen dat bepaalde games niet compatible zijn gemaakt.
Ik denk dat dat vooral is omdat je Microsoft er de schuld van geeft, je noemt het belachelijk. Daarmee komt je post meer over als bashen dan informatief.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True