Sony: tien PlayStation 4-games werken niet op PlayStation 5

Tien games voor de PlayStation 4 werken niet op de aankomende PlayStation 5. Onder andere Afro Samurai 2, Hitman Go en Shadow Complex Remastered doen het niet op de nieuwe console. Sommige PS4-games krijgen betere graphics door de Game Boost-feature.

In totaal zijn er tien games waarmee de PlayStation 5 niet backwards compatible is, schrijft Sony in een update rondom dat onderwerp. Het gaat om DWVR, Afro Samurai 2 Revenge of Kuma, TT Isle of Man - Ride on the Edge 2, Just Deal With It!, Shadow Complex Remastered, Robinson The Journey, We Sing, Hitman Go Definitive Edition, Shadwen en Joe's Diner. Dat zijn voorlopig de enige games die Sony noemt. Het bedrijf herhaalt daarmee dat 'het overgrote deel' van de PS4-games zou werken op de PS5.

Sony waarschuwt wel dat 'sommige functies' van de PS4-games niet werken op de PS5, al noemt het daarbij geen voorbeelden. "Daarnaast kunnen sommige PS4-games errors en onverwacht gedrag vertonen' als ze op de PS5 worden gespeeld", zegt het bedrijf.

Sommige oudere games zouden ook soepeler en met een hogere framerate draaien op de nieuwe console, schrijft Sony. Dat komt door de Game Boost-functie van de PS5, maar Sony schrijft niet om welke games het precies gaat.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

09-10-2020 • 18:52

187

Reacties (187)

187
154
56
8
0
66
Wijzig sortering
Achja dus de meeste games draaien gewoon. Ik vind het backward compatibel best overrated. Ik koop een ps5 om ps5 games te spelen. Tot die tijd vermaak ik mij nog prima op m'n PS4.
Ik koop een next gen console om idd de nieuwe spellen te spelen. Maar zeker in de beginperiode wil ik ook toegang houden tot mijn oude collectie. Zeker als die digitaal is. PS en Xbox hebben maandelijks ook 2 of meer gratis spellen weggegeven de afgelopen generatie en het is fijn om die te kunnen blijven spelen.
En het liefst met hogere resolutie, meer FPS en snellere laadtijden.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 23 juli 2024 18:06]

Ik zou hem kopen om zowel PS5 titels te spelen, maar ik wil eigenlijk maar één console op die plek hebben. Met een bescheiden PS4 collectie is het voor mij wel echt een "compelling reason to upgrade" als hij backwards compatible is. Meestal begint de aanschaf van een nieuwe console bij één of twee titels die ik echt wil hebben. Vaak zijn die in de begin periode ook nog wel beschikbaar op de vorige generatie.

Op dit moment baal ik er vaak van dat ik niet zonder meer mijn PS3 titels nog kan spelen. Ik heb niet de plaats, of een heleboel HDMI aansluitingen om meerdere consoles te laten staan. Voor mij zou backwards compatibility dus veel belangrijker zijn dan voor jou.
Anders gezegd, omdat de PS5 backwards compatibility biedt ben ik best bereid om hem meteen met de launch te kopen, waarschijnlijk met een launch-titel erbij.
Ik vind het wel slim dat ze BC toevoegen, ik heb nog best wat spellen voor de PS4 liggen en in mijn account staan, als ik die niet op de 5 kon spelen zou ik waarschijnlijk nog een jaar ofzo wachten met een nieuwe console, nu haal ik hem gelijk bij launch.
Eens. Daarbij: hitman go is een spel wat echt gemaakt is om op je mobiel te spelen en heeft geen replay value. Zal niemand van wakker liggen.
Ach, een playthrough van God of war 4 op 4k is ook leuk.
Wil je nooit eens een wat oudere game (opnieuw) spelen dan :)

Dan kun je zeggen, ja dan pak ik de PS4 wel weer. Maar lang niet iedereen heeft zin daarvoor weer een ander apparaat aan te sluiten of permanent 2 (of meer..) gameconsoles in het TV meubel te hebben staan. Daarnaast kan je oudere console ook gewoon kapot gaan, wel zo makkelijk dat die games dan gewoon op de nieuwe afgedraaid kunnen worden.

Ik vraag me overigens wel af wat deze tien spellen dan zo bijzonder maakt dat deze als enige niet werken.

@GewoonWatSpulle Absoluut, daarom ben ik voornamelijk PC-Gamer. Geef alleen een paar argumenten waarom ook voor de console gamer backwards compatible handig kan zijn ;)

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 18:06]

Want PC games zijn 100% backwards compatible :+
Hoe is de backwards compatibility met PS3, PS2 en PS games?

Ik heb een PS3 gehad en enkele games digitaal, gaan die het doen op de PS5?

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 23 juli 2024 18:06]

Je kijkt na aanschaf van een 4k TV toch ook geen 1080p films meer.
Dan blijven er niet veel films over...
Ik sta echt niet de twintig games weggooien die ik nu heb en gewoon kan spelen op de ps5.

Een goede game is replayable.
Omdat het nog steeds een leuk spel is? En er soms een tijdje geen nieuwe uitkomen die mijn aandacht trekken? Of gewoon omdat ik eens in de zoveel tijd zin heb ik een klassieker?

Om diezelfde reden heb ik ook nog een SNES.

Ik denk dat de groep die wel oudere games van de vorige generatie spelen een stuk groter dan jouw groep, anders zouden niet zowel Sony als Microsoft behoorlijk wat resources investeren in backwards compatibility.
Waarom zou je een game replayen als je ook een nieuw spel kan spelen ?
Omdat sommige oude games beter zijn dan sommige nieuwe games. Of algemener gezegd, er zijn heel veel goede oude games. Bij games draait niet alles om vettere graphics.
Voor sommige oude games zijn er ook geen nieuwe alternatieven.
Er zijn dus goede redenen om oude games te kunnen spelen.

Hetzelfde geldt voor films. Veruit de meeste oude films zijn niet in 4k te krijgen. Maar de meeste goede films (als je van cinema houdt) zijn uit het verleden. Als je dan jouw 'wijsheid' volgt dan zou je de meeste goede films ooit gemaakt nooit kunnen zien!
Games draaien om graphics, geluid, gameplay en verhaal. Als het verhaal al kent, dan zie ik niet in waarom je een spel nog een keer zou spelen.
Er zijn zat games waarin het verhaal en gameplay anders is bij een replay.
Sommige games wil je gewoon nog een keer spelen voor het verhaal of graphics of gameplay, net zoals je soms een film die je al gezien hebt nog een keer bekijken.
Graphics en geluid zijn een beetje appart. Ja, nieuwe games kunnen betere graphics hebben wat te waarderen is, maar oude games zijn niet persee slecht omdat ze oudere grapics hebben.
Maar als je ze al gezien hebt, waarom zou je ze nog een keer kijken ? Je kent het verhaal toch al ?
Een film is natuurlijk niet enkel een verhaal. Het is bijna te dom voor woorden dat ik dat moet uitleggen....

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 23 juli 2024 18:06]

Dan had je het spel dus gewoon nog niet uitgespeeld en is het technisch gezien geen replay.
LOL, nee.
Sommige spellen kun je redeemer keren uitspelen en geven je dan een andere ervaring. Andere games wil je gewoon nog een keer ervaren.
Het klinkt een beetje alsof je geen echt argument hebt en dan maar aankomt met 'technisch gezien' verhaaltjes. Dat gaat mensen er echt niet van weerhouden om oude games (opnieuw) te spelen.
Dus whatever je er ook van vindt, er zijn veel mensen die zich om verschillende redenen prima met oude games vermaken.
Als de factor 'verhaal' 0 is, omdat je het verhaal al kent, dan doen de rest van de factoren er niet meer toe.
Er zijn echt wel een hoop films die ik niet nog een keer hoef te zien. Maar soms is een oude film met een verhaal dat ik ken leuker om te zien dan een slecht verhaal in een film die ik nog niet ken. Daarnaast zijn er heel veel oude films die ik niet gezien heb omdat ze mischien wat meer obscuur zijn maar wel beter/leuker/interessanter dan de standaard hollywood meuk die je in je gezicht geschoffeld krijgt via de standaardkanalen.

Mensen vinden het in zn algemeenheid helemaal niet zo erg om oude dingen te zien. Het zijn vooral marktpartijen die nieuwe dingen willen pushen. Het is dan appart om te zien dat je voorstander bent van het beperken van het aanbod van media tot enkel het nieuweste van het nieuwste. Daarmee praat je eigenlijk de producenten naar de mond. Die willen het liefst dat men alleen maar nieuwe dingen consumeert. Een soort nieuw-bubble die via reklames mensen wordt aangepraat. Voor de consumenten heeft zo'n beperking eigenlijk alleen maar nadelen.
Dus jij hebt na de aankoop van je 4K TV niet meer naar kabel-TV gekeken omdat daarvan de resolutie slechts 720p of 1080i is? Je gebruikt sindsdien geen Chromecast meer? Je Blu-Ray-speler en je filmverzameling heb je de deur uitgegdaan? Je kijkt enkel nog Netflix-tv-programma's als er 4K bij staat en alle Hollywood-films op Netflix (die enkel in 1080p worden aangeboden) sla je over?

Ik heb een pre-order voor een PS5 en ik ben nog zeker van plan nog wat oude PS4-games te gaan spelen waar ik tot nu toe niet aan toe ben gekomen. Ik ben halverwege gestopt met The Last Guardian en ik heb alleen nog maar de eerste paar uur gespeeld van Final Fantasy VII Remake en God of War. Dat zijn prachtig uitziende games die op een PS5 soepeler zullen draaien. Ik vind het prima dat ik die oude troep op mijn PS5 kan uitspelen.
Als ik een ps4 versie kan kopen voor 30 euro minder vind ik het niet erg om nog een ps4 versie van het spel te kopen. Ook zal im tegen de tijd van release niet alle spellen uitgespeeld hebben die ik op de ps4 heb en kan ik dus zonder problemen (hopelijk) verder spelen. Of spellen die een patch krijgen kunnen mensen opnieuw willen spelen. Ik ken bijvoorbeeld iemand die Horizon zero dawn opnieuw gespeeld heeft nadat hij de ps4 pro gekocht heeft. Alleen omdat het er mooier uit zag.
Die is er niet. Met de PS4 is relatief eenvoudig omdat de hardware dezelfde architectuur is. PS3 en voorgaand zijn allemaal andere architecturen.

Soms brengen ze wel eens een nieuwe variant uit, maar dan is het spel toch ietsje aangepast en opnieuw gecompileerd. (En dan hangt er doorgaans een heel klein prijskaartje aan)
PS1 en Ps2 moeten trouwens ook niet te moeilijk zijn. Ze zouden in wezen een open source emulator van het internet kunnen plukken en in de console kunnen bouwen. Misschien een beetje optimaliseren voor de PS5 hardware. PS3 wordt inderdaad lastiger. Er is een PS3 emulator voor PC, en je kan al een beetje ermee gamen, maar dat staat behoorlijk in de kinderschoenen. Sony heeft natuurlijk wel alle details van de PS3 hardware en het OS, maar zelfs dan kan optimaliseren en werkend krijgen nog best wat werk zijn en is er niemand die een versie heeft van de emulator die écht goed werkt. Sony zou hoe dan ook vrij veel werk erin moeten stoppen. Ik denk wel dat de hardware krachtig genoeg is, maar het zou alsnog flink wat development gaan kosten.
Cloud gaming zal dat oplossen gok ik zo.
Ach, zolang ze het maar patchen. Het is niet alsof dit een permanent probleem is.
Ach, zolang ze het maar patchen. Het is niet alsof dit een permanent probleem is.
Dat kun je denk ik vergeten.

Ze hebben juist actief ontwikkelaars ondersteund bij het fixen van compatibility issues. Het feit dat het hier een stellig “werkt niet” komt, betekend waarschijnlijk dat de studio of uitgever niet meer bestaat, en het spel daarom niet meer gepatched kan worden, of dat de partij in kwestie er geen tijd en energie aan wil spenderen om wat voor reden dan ook. (Het levert immers niets meer op)
Er is al 1 ontwikkelaar uit deze lijst die heeft aangegeven hun game te patchen.
Er is al 1 ontwikkelaar uit deze lijst die heeft aangegeven hun game te patchen.
Dat is gunstig. Maar ik vraag me af waarom nu pas. Sony heeft ze actief benaderd hierover. (En proberen te ondersteunen). :)
Gaan ze het patchen? Ik zie geen enkele indicatie daarvoor in het artikel.
Patchen zal ook door de ontwikkelaar gedaan moeten worden en niet door Sony. Dat is bij MS trouwens ook niet anders hoor.
Ik heb begrepen dat tenzij de Xbox One game Kinect nodig heeft hij zonder meer werkt op de Xbox Series X/S. Heb jij andere informatie?
Geen idee wat wel of niet werkt, maar ging mij meer om wie het moet patchen als het niet werkt. Natuurlijk kan het eea in directx worden opgelost, maar het meeste moet toch in de specifieke games gefixed worden.
Ik zou zeggen google het eens.......
Klinkt niet echt hoopvol. Ben bang dat games dan echt vaak buggy gaan zijn en ook afsluiten. Dat is iets wat je juist niet wil op een console. Die koop je zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Maar goed, we zullen snel genoeg wat reviews zien dacht ik zo.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Starbucks op 23 juli 2024 18:06]

Klinkt niet echt hoopvol.
Tweakers had ook kunnen schrijven: 99,8% van Playstation 4-games werken op Playstation 5. Dan kunnen mensen beter bedenken of dat goed is of niet.

Als je naar de lijst Playstation 4 games kijkt (5087 momenteel), en daarvan werken er 10 (0,2%) niet. Hoe erg is dat dan? Door alleen de 10 games die niet werken uit te lichten en de rest niet te noemen wordt de indruk gewekt dat er misschien iets mis is met de backwards compatibiliteit terwijl dat denk ik niet zo is.

Jammer dat Tweakers alleen de negatieve kant belicht. Dit is nu echt niet meer dan een click bait artikel zo.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Blorgg9 oktober 2020 20:07
Ik vind beladen termen als 'clickbait' altijd erg jammer en imo onnodig. Als je op de link in het bericht zelf had geklikt had je gezien dat ik eerder letterlijk opschreef 'overgroot deel van PS4-games werkt op PS5'. Het nieuws is nu dat Sony deze 10 specifieke games noemt als enige games die niet werken, dus dat is de titel. '5077 PS4-games werken op PS5' is nietszeggend en ook nog eens dubbelop van wat we eerder schreven.
De titel van dit bericht is geen click bait. Er staat precies in wat er bedoeld wordt. Voor verdieping kan je het artikel lezen.

@Blorgg moet volgens mij even wat dieper in click bait duiken en de betekenis daarvan.
Hij bedoelt er eerder mee te zeggen dat de titel niet goed past, voor verdieping kan je beter zijn overige tekst lezen in plaats van op het ene woord richten wat hij misschien beter had kunnen kiezen. Toen ik de titel las zag ik het ook als negatief, een percentage zou beter staan.
Of je het als positief of negatief ziet maakt niet uit, de titel is de droge waarheid.
Als één van de volgende koppen gebruikt was, dan had ik je gelijk gegeven: "maar liefst 10 games" of "slechts tien games".
Nu is het welke draai je er zelf aan geeft.
De droge waarheid, daar heb je niets aan. Ik wil de context! Ik gaf ergens anders ook al aan dat data tweeledig is en in dit geval is een getal als 10 nietszeggend. Is Sony nu nog aan het testen dan? Want er staat nergens van de hoeveel in totaal. Dus het is een halve waarheid, als je een getal geeft dan moet je dat ook ergens relativeren. Nergens zie ik staan dat ze 5000 andere games ook getest hebben. Als je geen achtergrond info hebt is er niets positiefs aan "X games werken niet". Ja in de tekst staat het overgrote deel werkt wel. Maar ik moet uit de comments halen dat het 5000 zijn ipv 50.
Ik wil de context!
Daarvoor moet je het nieuwbericht lezen. Zo werkt dat. En het bericht gaat niet over alle titels die het wel doen, het gaat over de tien titels die het niet doen. En dat is ook de context.
Dat is in dit geval waardeloze context, het zou duidelijk moeten zijn hoeveel titels er zijn getest in totaal. Ik kan wel blijven roepen dat dit onvolledige informatie is maar je luistert toch niet.
je luistert toch niet
Doe jij toch ook niet? XD
Ik zie nu pas dat jij de auteur bent van dit artikel en ik vind het ook negatief overkomen.
Ik weet niet hoeveel games Sony getest heeft op de PS5 tot nu toe. Zijn dat er 5000 of zijn dat er 11? Een percentage zou beter staan. Je kiest nu voor een nietszeggend getal aangezien nergens wordt genoemd hoeveel games er wel zouden moeten werken. Net zoals je zelf al aangeeft dat: '5077 PS4-games werken op PS5' niets zegt, geldt dat ook voor '10 PS4 games werken niet op PS5'. Informatie is vaak tweeledig.
Een auteur bekritiseren omdat hij feitelijk correct blijft. Wat een jaar beleven we toch.
Als "slechts" of "maar liefst" in de titel had gestaan, dan was het clickbait geweest. Nu staat er gewoon de droge waarheid.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Snowdog9 oktober 2020 21:12
"Slechts" is een waardeoordeel. Het geeft aan dat ik als auteur het weinig vind. Je kunt namelijk discussiëren of tien veel is of niet. Door dat niet te doen is het juist neutraler.
Het is maar net hoe je het wil bekijken. De meeste mensen weten dat een playstation een game console is dus die zullen wel weten dat er veel games op zijn en dus dat 10 niet veel is. Het woordje slechts toevoegen verandert dan niets.

Je kan ook denken omdat bijna alles het zou doen dat je maar 1 of 2 spellen verwacht die het niet doen. Dan is 10 in een keer wel veel. Vooral als er 1 of meerdere van je favoriete spellen erbij zitten dan zal het altijd erg klinken ook al is het niet veel.
Nouja ik heb dan zoiets, als het op een paar duizend games 10 games is dan is het eigenlijk al niet echt nieuwswaardig. Door het zo te stellen lijkt het gewoon groter dan het is. Als het er op 5000+ (ik weet niet of dat cijfer uit de duim is gezogen of niet is) 10 zouden zijn, dan is het verschil tussen 1 of 2 of 10 ook niet erg groot. De kans dat het niet de spellen zijn die je speelt is dan vrij klein.

Maar goed, kritiek is hier blijkbaar niet gewenst, ik denk dat de kritiek vrij redelijk en aardig verwoord was, dus ik kan het hier beter bij laten denk ik. Ik ben het echter ook niet met jou eens.
Van mij mag je kritiek geven. Je mag van mij zelf je eigen mening hebben ;). Ben je het niet met me eens. Even goede vrienden (al zijn we geen vrienden maar er bestaat geen spreekwoord even goede vreemdelingen ;)). Ik geef alleen aan hoe ik het zie.

10 is inderdaad niet veel. Maar waar ligt de grens van veel dan? Is 50 veel dan? Dat is maar 1%. Of 100? Dat is maar 2%. Heeft iemand maar 20 spellen gekocht dan kan die 10 aanvoelen als veel omdat die op dat moment niet denkt aan de 5000 maar aan zijn eigen 20 games. Nu is het neutraal en kan je na het lezen zelf bepalen of het veel of weinig is.
Kritiek is prima gewenst waar jij blijkbaar moeite mee hebt is dat niet iedereen het met jouw kritiek eens is.
Zijn opmerking was wellicht niet helemaal van de bovenste plank, maar is een opmerking als die van jou nou echt nodig?
Dat was inderdaad niet nodig. Maar die comment was inderdaad enigszins irritant, happens.
Ik weet even niet hoe ik moet reageren. XD
Zie je niet vaak dat mensen op internet dan toch nog even netjes reageren. Respect. :)
In verdediging van de Auteur, hij gaat heel goed in op de stof dus de titel draag het stuk prima en derhalve is de titel ook geen "clickbait", je strooit met een modewoord. Sterker nog, met die procentjes gaan gooien zou je plank gaan misslaan. Voor inhoud van dit type, komt dit zelfs duidelijker en makkelijker over.
Het roept natuurlijk de vraag op in hoeverre de rest volledig correct werkt. Deze 10 werken concreet niet, maar er zullen er ook zijn die misschien wel werken maar buggy zijn. Als iets niet 100% backwards compatibel is is het 99% backwards compatibel. En dan kun je allerlei verrassingen tegenkomen.
Het valt me mee dat er nergens 'nepnieuws' in je reactie te lezen valt. Da's op Tweakers net zo'n modewoord als dat 'clickbait' van jou.
Misschien is jouw antwoord ook wat click bait😬
Dat geeft Sony dan ook zelf aan tenminste 10 werken zeker niet, sommige werken beter dan voorheen en de rest kán issues hebben.
Die mededeling hebben ze ook staan bij de PS4 Pro boost mode maar ben nog nooit rare dingen tegen gekomen. Ook bij mijn vita voor PSP games werd dat gemeld of zelfs bij sommige ps2 games voor ps4. Denk dat ze vooral gedekt zijn in het zeer kleine geval dat.
De Ps4 pro was dezelfde hardware wat hoger geklokt met vooral een rappere gpu. Maar dat was dezelfde gpu met meer CU's en was verder gewoon een normale ps4. De Ps5 is qua architectuur best afwijkend. Zowel gpu als cpu zijn compleet anders.Zie het als een nieuwe generatie videokaarten die ook even tijd nodig hebben qua drivers om bugs te fixen met legacy en nieuwigheden. Aangezien men bij consoles deels dichter tegen de hardware aan kan programmeren, al is dat met directx op de Xbox niet meer vereist, kan het wel zijn dat er daarom onverwacht gedrag ontstaat.

MS is hier veel stelliger in, dus mogelijk is hun api en backwards compatibilitymethode een heel stuk volwassener.
Zo afwijkend is het ook weer niet. Sony heeft samengewerkt met AMD om een PS4 en PS4 Pro 'legacy mode' te implementeren om op terug te kunnen vallen als de PS5 'boost mode' niet werkt naar behoren. Natuurlijk is de inhoudelijke invulling hiervan niet exact bekend maar ik voorzie eigenlijk weinig redenen voor paniek.

Aldus Mark Cerny:
PlayStation 4 Pro was built to deliver higher performance than its base counterpart in order to open the door to 4K display support, but compatibility was key. A 'butterfly' GPU configuration was deployed which essentially doubled up on the graphics core, but clock speeds aside, the CPU had to remain the same - the Zen core was not an option. For PS5, extra logic is added to the RDNA 2 GPU to ensure compatibility with PS4 and PS4 Pro, but how about the CPU side of the equation?

"All of the game logic created for Jaguar CPUs works properly on Zen 2 CPUs, but the timing of execution of instructions can be substantially different," Mark Cerny tells us. "We worked to AMD to customise our particular Zen 2 cores; they have modes in which they can more closely approximate Jaguar timing. We're keeping that in our back pocket, so to speak, as we proceed with the backwards compatibility work."
edit: kleine aanvulling, zojuist bekend geworden dat Ghost of Tsushima met 60fps speelbaar zal zijn icm Game Boost:
@SuckerPunchProd
PS5 owners playing with Game Boost will see an extra option to allow frame rates up to 60FPS, and while loading speeds on the PS4 are already great, just wait until you see them on the PS5!
https://twitter.com/Sucke...tatus/1314641549406265346

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 23 juli 2024 18:06]

Los van dat Microsoft ook geen 100% belooft inderdaad heeft Microsoft wel zeer veel ervaring met virtualisatie. Want dat is wat ze doen, alles op de Xbox draait in feite in een vm... Start je een 360 game op je Xbox one, dan wordt er een 360 vm gestart. Het backwards compatibility team werkt aan eventuele configuratie die nodig is om games goed in die vm te laten werken.
Of Sony dat ook doet, geen idee... Maar ik heb daardoor toch iets meer vertrouwen in de compatibiliteit van de Xbox. Sony is niet ook de ontwikkelaar van een van de grootste virtualisatie pakketten op de markt namelijk.
Xbox 360 draait op Xbox One in een emulator, niet in een VM. Het kan natuurlijk wel zijn dat de emulator in een VM draait, maar dat staat los van de emulatie zelf.
Maar ook Microsoft is daarop teruggekomen. In hun fine prints of faq pagina's zullen ook zulke zaken staan. Zoals "bijna alle games".

Volgens eurogamer:
"In a blog post in July 2020, Microsoft said: "It's our intent for all Xbox One games that do not require Kinect to play on Xbox Series X at the launch of the console."

Ze hebben de intentie om ervoor te zorgen dat alle games werken. Dat is ook geen bevestiging. Plus de Kinect games mag je al afschrijven (alhoewel dat er niet veel waren)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 23 juli 2024 18:06]

Jouw reactie nuanceert heel, heel erg veel - waarvoor dank. Mensen moet eens voorbij de PR-praat leren lezen.
"Mensen moet eens voorbij de PR-praat leren lezen."

Ik negeer álle PR-praat automatisch, tenzij er harde 'zwart-op-wit' beloftes gemaakt worden die rechtsgeldige aansprakelijkheid teweeg brengen.

Noem me cynisch, maar ik leef al lang genoeg op deze aardkloot om álles wat men beloofd/zegt als een leugen te beschouwen tenzij er zwart-op-wit consequenties aan hangen voor het niet nakomen daarvan.
Precies dit.
Sony is in de communicatie voorzichtiger en krijgt vooral een hoop shit over zich heen.
Phil heeft er een handje van nogal hoog van de toren te blazen en ook gewoon onzin te verkopen.
"Games worden niet belemmerd door eerdere generaties"... tuurlijk mate.
Hoewel de hele thread afgeleid van mijn reactie nogal volstaat met een wat af en toe onvolwassen houding naar elkaar toe in het verweer, apprecieer ik het zeker dat ik niet gezien wordt als "fanboy". Mijn uiting is slechts kritiek op de uitlatingen van MS betreffende de compatibiliteit. Ik ben een fan van gamen, op eender welk platform. De rode draad is dat ik wel sneller naar Sony trek omdat het platform en de (timed) exclusives mij meer aanspreken. Dat maakt mij meer een "Truefan" dan een "fanboy" als de mensen het op die toer willen gooien.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 juli 2024 18:06]

Jij bent degene die refereert naar een ander, niet ik. Ik reageer direct op jou, je claim en die van Phil.
Jij bent degene die heel die fanboy discussie aanslingert. En nu doe je dat alweer.
Je totale disrespect naar Xbox en mensen die Xbox verkiezen boven de concurrent,
Omdat ik Phil's PR statements vaak onzin vind?? Hou toch op zeg.

Je kunt het zo proberen te draaien dat ik er een 5 jarige discussie van maak, maar ik heb in al jouw posts geen zinnig woord of argument gezien waarom games NIET worden belemmerd door de oude generatie. Ik weet niet hoe oud je bent, maar veel wijsheid zit er niet bij.

Anyway, ik ben er wel klaar mee.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 18:06]

Nogmaals, (begrijpend) lezen is niet voor iedereen weggelegd en zeker niet voor jou.
Omdat ik Phil's PR statements vaak onzin vind?? Hou toch op zeg.
Dat is maar een klein aandeel maar zoals ik al refereerde in mijn vorige comment door mensen die Xbox prefereren boven de concurrent telkens "Xbot" te noemen en jouw dominante aanwezigheid onder elk Xbox bericht op deze site.
Jij "gunt" Xbox fans hun pleziertje niet en jij grijpt elke kans aan om jouw gal te spuwen over een merk/product dat jij in ieder geval nooit in huis zal halen.
Misschien word het eens tijd dat jij volwassen wordt en anderen in hun waarde laat! Wees eens blij voor de concurrent, misschien word je dan in real life ook wat gelukkiger.
Anyway, ik ben er wel klaar mee.
Ik hoop dat je dit meent en je (tenzij je iets positiefs te melden hebt) nooit meer onder een Xbox bericht tegen te komen.
Ik hoop dat je dit meent en je (tenzij je iets positiefs te melden hebt) nooit meer onder een Xbox bericht tegen te komen.
Zelfs als jij jezelf nu zou uitschrijven van Tweakers, zou ik zoiets niet in overweging nemen.

Om daadwerkelijk te suggereren nooit meer iets negatiefs onder een Xbox bericht te plaatsen... In wat voor dictatuur denk je dat wij leven eigenlijk? Ik plaats negatieve en positieve reacties waar ik wil. En als je het er niet mee eens bent, kun je daar gewoon inhoudelijk op reageren. Als de toon van mijn bericht te cynisch is, kun je dat gewoon zeggen. Als ik er helemaal naast zit, zal ik zonder twijfel mijn woorden terugnemen.
Ik heb je al meerdere keren gevraagd inhoudelijk te reageren, maar jij blijft gewoon kansloze fanboy troep posten. Alles op de man spelen in plaats ook maar iets zinnigs te zeggen. Ik reageer op WAT Phil zegt en niet OMDAT Phil het zegt. Moet je eens naar jou kijken. Uitspraken over mijn geluk in het leven, mensen in hun waarde laten, bemoeien met met aankoopoverwegingen (terwijl ik thuis een Xbox heb staan) en dicteren dat mijn berichten een positief sentiment moeten hebben als het Xbox betreft?

Deze discussie is per definitie als Tweakers onwaardig, maar jou Kim Jong-un verzoek is gewoon walgelijk. Als je daadwerkelijk een gevecht op de man wil spelen, stuur dan een PM.
Jij hebt echt moeite met lezen hè, je maakt overal je eigen verhaal van. Waarom inhoudelijk op jou reageren als je nog niet eens fatsoenlijk kan lezen en het punt wat ik maak totaal niet snap.
Grappig dat jij, meneer de Xbox hater, mij uit maakt voor Kim Jong Un, terwijl jij als een soort antifa onder elk gaming bericht loopt te schreeuwen dat Xbox zo slecht is.

En ik heb je meteen een PM gestuurd, laten we wat afspreken
Volgens mij is de gedachte van console kopen en alle games draaien zonder omkijken achterhaald sinds ze zijn aangesloten op internet. Legio games die na release patches krijgen. In die zin niet veel anders dan de pc ervaring via bijvoorbeeld Steam.
Klinkt niet echt hoopvol. Ben bang dat games dan echt vaak buggy gaan zijn en ook afsluiten.
Waar haal je dat vaak ineens vandaag dan??

Gewoon gaan testen en dan kom je er snel genoeg achter. Vind het niet zo heel spannend klinken eigenlijk.
Uiteindelijk had ik niet veel anders verwacht. Cerny had al gezegd dat ze bij het testen van de top 100 games nauwelijks issues zagen en een paar maanden later waren het er 4000. Zijn ook niet de bekendste games.

Vraag me wel af waar je de (gratis?) camera adapter kan krijgen voor PSVR? Dan hoef ik geen nieuwe camera voorlopig te halen (alhoewel het design van de accessoires er wel mooi bij past.
Nieuwe camera is niet compatible met psvr. Het ding is voor stremers. Exacte oorzaak weet ik niet, zal waarschijnlijk komen omdat ze dan teveel sw moeten aanpassen ofzo.
Wie zegt dat de nieuwe camera niet compatible is met PSVR? Ik denk eerder dat Sony wil voorkomen dat men gaat zitten bitchen dat men anders juist die nieuwe camera nodig zou hebben om PSVR te kunnen gebruiken op de PS5, Sony wil die drempel zo laag mogelijk houden, en dat kan dus alleen als je zorgt dat de met de PSVR meegeleverde (genoeg packages was inclusief) camera ook op de PS5 werkt...
Ik zou zeggen Google het eens.....

"As the FAQ notes, then, playing PSVR will require the old PlayStation Camera used for PS4. You won’t be able to plug the camera directly into the console, though. Instead, you’ll need an adaptor that the company says it will send out to PSVR owners for free, "

https://uploadvr.com/ps5-...the%20console%2C%20though.
Sony zelf claimt het.
https://uploadvr.com/ps5-hd-camera-psvr/

Maar ja je kan je ook afvragen wat de toegevoegde waarde is, er zijn meer ps4 camera’s dan psvr sets en het is niet dat met de nieuwe hd camera alles beter zou werken. Dus hoeveel gaan ze verkopen en hoeveel werk kost het om het ding werkend te krijgen icm psvr. Wie weet dat ze hem wel voor psvr2 gaan gebruiken
Denk dat de PSVR2 niet met externe camera gaat werken, denk ook dat daarom de PS5 wifi6 oa er in heeft zitten omdat Wifi6 speciale modes heeft voor VR gerelateerde dataoverdracht.
Hmm vraag me af hoe het met spellen als Rock Band en Guitar Hero zit eigenlijk, was de vorige gen ook nogal rommelig dat de games het wel deden maar de hardware niet allemaal (niet zonder extra kabels/connectors iig)
Nou, dat zijn niet echt boeiende top games die ze noemen, daar maak ik me geen zorgen om als ze die niet kunnen fixen voor ps5... 😂👍🏻
Niet helemaal mee eens dat de volgende generatie console vooral interessant is voor nieuwe games.

Voor mij betekent het ook dat bepaalde ps4/Xbox games juist wat beter kunnen zijn / beter tot hun recht kunnen komen, omdat ze eigenlijk te veel vroegen van de vorige consoles.

Denk aan RDR2 of zelfs de excl. ghost of Tsushima, wat allemaal nog redelijk liep, maar eigenlijk te ver vooruit was en alle trucjes moest gebruiken wat voorhanden lag voor de devs om het lopend te krijgen op 30fps.

Denk ook aan cyberpunk 2077, wat eigenlijk bedoeld was voor de nog huidige generatie consoles, maar ik denk met een patch prima als een next gen game neergezet kan worden.

Ikzelf heb een redelijke pc waardoor ik toch nog rdr2 bijv op high tot ultra kan spelen, maarrrr het blijft vaak toch wel een soort koppijn om alle instellingen zo te krijgen dat het nog strak loopt en een gloednieuwe pc wat incl rtx features nog beter zal zijn wat de nieuwe consoles kunnen voor zoveel als Max 500 euro.. dat kost minimaal 3x zoveel, (nee kom niet aan met zelf build, dat is altijd dikke onzin tenzij je precies weet hoe je moet overclocken en de hele mikmak, nee dank je.. je betaalt immers ook voor een stukje Q&A als een prebuilt of console koopt)

Maw, backwards compatibility is redelijk belangrijk en ik kan niet bepaald de enige zijn gezien de zware marketing wat je van beide partijen ziet, dagelijks.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 23 juli 2024 18:06]

Hmm dus tien doen het zeker niet en van de rest doen sommige functies het niet of kan je foutmeldingen of vastlopers verwachten...dit klinkt voor mij niet alsof Sony de backwards compatibility perfect voor elkaar heeft.

Edit: hoe is dit nu in vredesnaam off-topic of ongewenst?

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 juli 2024 18:06]

Sony had al aangegeven dat de meeste games zonder problemen werken en zelfs beter met ps5 boost mode. Maar in het uiterste geval dat er toch iets buggy loopt wegens wat dan ook dan is er de disclaimer.
Maar boost mode is meer uitzondering dan regel (vandaar "a select set"), en dat Sony nogal vaag blijft over dat games verschillende problemen zouden kunnen ondervinden en meer bepaald welke games welke problemen zouden hebben, en functionaliteit mist (waar, in tegenstelling tot wat Tweakers hier beweert, Sony wel degelijk verder op in gaat in de bron van dit artikel) is alles behalve bemoedigend.
Laten we dat eerst maar eens zien.
Het feit dat bepaalde zaken niet goed kunnen werken of een error geven kunnen de gameplay totaal verpesten.
Je ziet dat ook met emulator games, ook al draait de game 95% prima dan kan toch bijv. sound glitches de sfeer verpesten.
Het moet echt 100% draaien in mijn ogen om te spreken van compatible.
Zoals ik het hier lees gaat het om meer ongemakken dan alleen die 10 games.
Als van de meer dan 4000 PS4-games er slechts 10 het niet doen, dan kun je stellen dat Sony die BC juist wel perfect voor elkaar heeft. Het gaat om een heel, heel klein percentage van het totaal. Als de makers van de desbetreffende spellen hun games patchen kan dat aantal nog verder omlaag.
10 doen het helemaal niet en op de rest vinden ze het dus blijkbaar nodig aan te geven dat het mogelijk niet helemaal goed werkt...lijkt mij verre van perfect.
Anoniem: 1409490 9 oktober 2020 19:03
Sony waarschuwt wel dat 'sommige functies' van de PS4-games niet werken op de PS5, al noemt het daarbij geen voorbeelden. "Daarnaast kunnen sommige PS4-games error en onverwacht gedrag vertonen' als ze op de PS5 worden gespeeld", zegt het bedrijf.
Het bedrijf herhaalt daarmee dat 'het overgrote deel' van de PS4-games zou werken op de PS5
Dat komt door de Game Boost-functie van de PS5, maar Sony schrijft niet om welke games het precies gaat.
Wat wordt ik toch moe van hoe ongelofelijk onduidelijk Sony weer is. Is het zo moeilijk je potentionele klanten enigzins te informeren hoe goed hun games zullen werken? In dit tempo weet ik op de dag van release nog steeds niet of mijn games goed werken, beter werken, haperingen tonen of uberhaupt werken of niet. Rampzalig.
Het uittesten van 4500 games in zijn volledigheid en op zon manier dat ze met 100% zekerheid kunnen zeggen dat er niets aan de hand is gewoon niet logisch.

Ik durf te wedden dat op 99.9% van de gevallen er niets aan de hand is en het alleen beter zal spelen. Maar stel dat er crashes zijn bij een bepaalde save in een bepaalde game en je hebt 100% beloofd als bedrijf.. . Zeker in Amerika, lawsuit ready to happen.

Als je het niet zeker weet wacht je toch even of houd je je ps4 nog voor een paar maanden. Om dit gelijk rampzalig te noemen.. :)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 23 juli 2024 18:06]

Houd je PS4 maanden langer ??
Die houd je gewoon want na de PS5 release vang je daar sowieso geen reet meer voor en het is altijd fijn om je oude trouwe console te houden is mijn ervaring.
Houd je PS4 maanden langer ??
Die houd je gewoon want na de PS5 release vang je daar sowieso geen reet meer voor en het is altijd fijn om je oude trouwe console te houden is mijn ervaring.
Die van mij gaat echt naar de recycling. Hij heeft nukken gekregen. Nou heb ik hem sinds de PS4 uitkwam, dus ik accepteer echt wel wat ouderdomskwaaltjes. (Het is er maar een, een wiebelige ethernet poort). Maar het is niet zoals met de PS3 dat ik hem moet houden om m’n games te kunnen blijven spelen.
Naar de recycling, om een wiebelige ethernet-poort? Op deze manier kunnen kinderen en tieners nooit meer een console kopen... Zet hem gewoon voor €100 euro te koop, dan maak je weer iemand blij. Bijna iedereen gebruikt WiFi, dus die ethernet-poort zal bijna niemand iets uitmaken.
Nou de WiFimodule op (iig mijn) PS4 was legendarisch slecht, pas toen ik de PS4 via de kabel aansluit werd het beter, en voor de volledigheid, de rest van mijn apparaten werken prima op WiFi....
Bijna iedereen gebruikt WiFi, dus die ethernet-poort zal bijna niemand iets uitmaken.
De WiFi op de PS3 en PS4 is van notoir slechte kwaliteit.
Als het bij je helemaal goed werkt met volle verbindingssnelheid en zonder wegvallen, dan behoor je tot de lucky few.
Prima, jouw keuze en dat bepaald ieder voor zich.
De mijnes is prima en blijft mooi staan.
Heb je een exemplaar voor een 100% PS4 ervaring en kan ik over 20 jaar nog steeds alles spelen zoals toen en je vangt er toch niks meer voor.
Als je hem naar de recycling brengt, dan kom ik hem liever persoonlijk ophalen en fix ik het zelf :)
* De mijne gaat de verkoop in en als het niet verkocht wordt kan ik hem altijd nog gratis op marktplaats zetten.
Rare wereld. Als je toch naar de stort brengt, kun je toch net zo goed nog iemand er een plezier mee doen? :)
Hetzelfde hier, ik kan mijn oude consoles niet weggooien of verkopen, veel te leuk om ze eens weer op te starten. Die paar tientjes die je ervoor vangt boeit me ook niet. Maar avn al mijn oude consoles gebruik ik de nes en de mega drive het vaakst 😎
Begrijp je helemaal !
Hier staat ook genoeg vintage spul en het start ook nog gewoon op allemaal.
Originele beeld, controllers en geluid.
Emulatie is prima maar soms is het toch net even anders.
En ja, het is tientjes werk, kan je ze beter houden en bewaren.
Met bijbehorende 63cm 4:3 crt natuurlijk 😎
Heb een ouderwetse monitor met scart aansluiting.
Alle consoles vanaf de SNES en Megadrive kunnen ermee overweg.
Voor de NES heb ik een RF convertor.
En ik heb geen PS4. Maar toch wil ik enkele PS4 games spelen op mijn PS5 (tegen de tijd dat ik hem kan bestellen en thuis heb staan etc).

Dan is het toch fijn om te weten of de games die ik wil spelen compatible zijn.

Edit: misschien kon ik beter reageren op @Elazz, maar dat heb ik niet gedaan :D

[Reactie gewijzigd door Kontsnorretje op 23 juli 2024 18:06]

Ik moet toch zeggen dat Microsoft het toch een stuk beter op orde heeft qua communicatie.

Microsoft heeft ook gezegd dat alles het doet wat op de Xbox One werkt, inclusief wat daar al in backwards compatibility draait (360 en original Xbox) dus blijkbaar kan het toch.
Ja, true, maar @Anoniem: 1409490 heeft natuurlijk wel een punt. Sony is hier bijzonder vaag en voorzichtig in.
Ja, true, maar @Anoniem: 1409490 heeft natuurlijk wel een punt. Sony is hier bijzonder vaag en voorzichtig in.
Uiteraard. Anders hebben ze 1 dag na release een rechtszaak in Amerika aan hun broek hangen,
Je kunt ook zeggen "we streven ernaar om alle games werkend te krijgen" in plaats van de focus te leggen op wat er allemaal mis mee is. Volgens mij is die backwards compatibility helemaal prima. Bugs hou je altijd.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 18:06]

De vraag is meer hoe ze testen. Ik gok dat e.e.a. automatisch gebeurd zonder tussenkomst van mensen. Kan me niet voorstellen dat een leger testers al die games opnieuw heeft gespeeld/uitgespeeld.
Is gewoon standaard text omdat ze nooit kunnen garanderen dat alles helemaal foutloos is.

Aangezien de eerste zin van het support artikel als volgt is:
The PS5™ console is backward compatible with the overwhelming majority of PS4™ games. That means an amazing collection of thousands of PS4 games can be played on your PS5 console.
Kan je er wel van uit gaan dat alle gangbare games gewoon werken.
Denk dat ze vooral hopen op de gebruikers die hun ervaring zullen delen (of telemetry dat ongetwijfeld op de nieuwe playstation zal draaien).
Het testen van zoveel games kost belachelijk veel tijd en je kan je actief afvragen waarom je dat zou doen. De meeste gebruikers die deze functie zullen willen gebruiken zijn waarschijnlijk reeds in bezit van een playstation 4 en willen uit gemakzucht hun PS5 gebruikers om hun game te spelen. Als het dan niet zou werken dan kunnen ze hun oude PS4 even uit de kast halen.

Je hebt natuurlijk ook gebruikers die geen PS4 hebben en gewoon een PS4 games willen kopen (dit is niet de meest typische use case want als dit je primair doel is koop je geen PS5 denk ik dan).
Die zullen er het best aan doen door hun aankoop even uit te stellen en pas na een paar maand het internet af te zoeken naar ervaringen (misschien zelfs dat Sony met telemetry een index gaat bijhouden).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.