Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony overwoog PlayStation 5-variant met lagere specificaties

Sony heeft overwogen om een goedkopere PlayStation 5-variant te maken met lagere specificaties, net als Microsoft dat doet met de Xbox Series S. Dergelijke consoles zijn volgens Sony in de geschiedenis echter niet succesvol geweest.

Sony PlayStation-ceo Jim Ryan zegt dat in een interview met het Japanse AV Watch. Volgens de topman hebben goedkopere consoles die mindere specificaties hebben in de geschiedenis geen goede resultaten behaald. Ryan zegt dat de PlayStation-divisie zo'n console wel overwogen heeft, maar zich daar niet aan waagt omdat het bedrijf ook gezien heeft 'hoe problematisch dat is'.

Volgens Sony willen gamers een console vier tot zeven jaar lang gebruiken. Sony stelt daarom hardware te willen maken die lang mee kan gaan en geen console te willen maken die over een paar jaar verouderd is.

Sony brengt net als Microsoft in november twee next-genconsoles uit, maar de PlayStation 5 en de Digital Edition hebben dezelfde specificaties. Het enige verschil is het ontbreken van de diskdrive bij laatstgenoemde versie, die is ook honderd euro goedkoper.

Microsoft kiest met de Xbox Series X voor een topmodel en een tweehonderd euro goedkopere Xbox Series S, die aanzienlijk minder grafische rekenkracht heeft. Microsoft stelt dat games op de Series S wel profiteren van alle nieuwe technieken, maar dat deze console gemaakt is voor gamen op lagere resoluties, tot maximaal 1440p.

Console Xbox Series X Xbox Series S PlayStation 5 PlayStation 5
Digital Edition
Processor 8 custom Zen 2-cores met smt 8 custom Zen 2-cores met smt 8 custom Zen 2-cores met smt 8 custom Zen 2-cores met smt
Cpu-snelheid 3,8GHz (3,66GHz met smt) 3,6GHz (3,4GHz met smt) 3,5GHz (variabel) 3,5GHz (variabel)
Opslag 1TB, 'custom NVMe-PCIe 4.0-ssd' 512GB, 'custom NVMe-PCIe 4.0-ssd' 825GB, 'custom PCIe 4.0-ssd' 825GB, 'custom PCIe 4.0-ssd'
Ssd-snelheid 2,4GB/s (raw), 4,8GB/s (compressed) 2,4GB/s (raw), 4,8GB/s (compressed) 5,5GB/s (raw), 9GB/s (compressed) 5,5GB/s (raw), 9GB/s (compressed)
Opslaguitbreiding 1TB-ssd-uitbreiding (propriëtair) 1TB-ssd-uitbreiding (propriëtair) Geselecteerde NVMe-ssd's Geselecteerde NVMe-ssd's
Gpu 52 compute-units 1825MHz 20 compute-units
1565MHz
36 compute-units 2,23GHz (variabel) 36 compute-units 2,23GHz (variabel)
Gpu-architectuur Custom RDNA 2 Custom RDNA 2 Custom RDNA 2 Custom RDNA 2
Gpu-rekenkracht 12,15Tflops 4Tflops 10,28Tflops 10,28Tflops
Target-resolutie en fps 4k@60fps
Maximaal 120fps
1440p@60fps
Maximaal 120fps
4k@60fps
Maximaal 120fps
4k@60fps
Maximaal 120fps
Geheugen 16GB GDDR6, 320bit 10GB GDDR6 16GB GDDR6, 256bit 16GB GDDR6, 256bit
Geheugensnelheid 10GB @ 560GB/s
6GB @ 336GB/s
8GB @ 224Gbit/s
2GB @ 56GB/s
448GB/s 448GB/s
Voeding 315W? Onbekend 350W 340W
Discdrive Ultra HD Blu-ray Nee Ultra HD Blu-ray Nee
Aansluiting HDMI 2.1 HDMI 2.1 HDMI 2.1 HDMI 2.1
Adviesprijs 500 euro 300 euro 500 euro 400 euro
Verschijningsdatum 10 november 10 november 19 november 19 november

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-09-2020 • 11:48

325 Linkedin

Reacties (325)

Wijzig sortering
Volgens mij was het punt van een console altijd dat de specificaties juist iets is waar je je geen zorgen om moet maken. Gespecialiseerd op gamen, dus aanzetten, disk erin, en gaan met die banaan. :)
Dat vooral!
Ook moeten developers weer aan een specifieke versie zitten voor de zwakkere variant, net als nu met de PS4 PRO en XBX gedaan word, en dit maakt het voor de developers volgens mij ook totaal geen fijne oplossing, naar mijn idee word het hele idee van consoles waarbij iedereen kan instappen dan ook wel weggehaald als er meerdere varianten komen.
Het blijkt echter geen groot probleem te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=QRkjzA8hQqM

Als je als developer sowieso al voor meerdere platformen ontwikkelt, en zeker als je dat voor de PC doet, dan heb je gewoon al de ervaring om het product op meerdere consoles te laten draaien. Zeker aangezien vrijwel alle Xbox Game Studio's games ook op de PC uitkomen gaat dit echt geen problemen opleveren. We zijn de fase voorbij waarbij je rare architecturen had zoals de PS3.

Hoewel dit natuurlijk wel invloed heeft op de developers die alleen maar Playstation Exclusives maken. Sony loopt niet echt warm voor het ook op Windows uitbrengen van hun games, dus mogelijk missen ze daar gewoon wat ervaring m.b.t. het scalen van games. Hoewel je zou verwachten dat ze dit met de 2 PS4 varianten ondertussen wel geleerd hebben.

Overigens spreekt Sony zichzelf ook tegen, want zij zetten nog steeds een console op de markt die niet de rekenkracht heeft van de Series X.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 21 september 2020 12:14]

Het blijkt echter geen groot probleem te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=QRkjzA8hQqM
Het blijkt echter wel een groot probleem te zijn. Vooral het gebrek aan RAM baart zorgen.
Als je als developer sowieso al voor meerdere platformen ontwikkelt, en zeker als je dat voor de PC doet, dan heb je gewoon al de ervaring om het product op meerdere consoles te laten draaien.
Tuurlijk kan dit, maar bij PC games zie je dat de spellen ontwikkelt worden voor de laagste specs, en bij PC's met veel hogere specs wordt de extra kracht vooral verspild aan hogere framerates en wat extra grafische effecten, niet aan fundamenteel andere game mechanics. Graphics schalen is makkelijk, game design schalen is onmogelijk. De grap van een nieuwe console generatie is juist dat de minimum specs flink omhoog gaan.
Overigens spreekt Sony zichzelf ook tegen, want zij zetten nog steeds een console op de markt die niet de rekenkracht heeft van de Series X.
Dat moeten we nog maar net zien. De steeds gequote verschillen in TFLOPs zijn maar 1 klein stukje van de puzzel. De theoretische ALU performance van de XSX is iets hoger, maar de GPU van de PS5 draait op een veel hogere kloksnelheid. Je hebt niks aan TFLOPs die je niet kan gebruiken omdat het systeem op andere punten gebottlenecked is. Van de informatie die ik tot nu toe gezien heb krijg ik de indruk dat Sony heel erg bezig is geweest met elk punt van het systeem te optimaliseren en alle bottlenecks weg te nemen, en dat MS vooral bezig is geweest met zo hoog mogelijke getalletjes op de spec-sheet.
Het is geen technisch obstakel, het is gewoon dat het meer tijd kost. Remedy maakt multiplatform games, dus het lijkt mij sterk dat ze technische problemen hebben met het terugschalen van de game op een ander platform. Zijn klacht is dus voornamelijk dat het meer werk gaat kosten om voor de Xbox Series games te maken, net zoals het nu meer tijd kost om een game op de base console en de enhanced console te maken.

Ik snap je punt met betrekking tot de CPU niet? De CPU's van de 3 consoles zijn praktisch gelijk. Ze moeten ook al omlaag schalen qua CPU load voor games die naast op de Series X ook op de PS5 moeten uitkomen. Het verschil tussen de Series X en de PS5 is groter dan tussen de Series S en PS5 qua CPU. Maar voor PC games kan je nu niet direct voor 8 core minimum specs gaan, voorlopig zal men nog steeds naar quad cores moeten schalen. Het is een groter "probleem" dat de PC als platform bestaat dan dat de Series S bestaat.

En je hebt gelijk dat je weinig aan TFLOPS hebt als je gebottlenecked wordt. Maar de CPU in de Series X is ook daadwerkelijk sneller. Verder wil ik eerst de benchmarks zien, want bij Sony is het nogal hit or miss. De PS3 was een drama, de base PS4 prima (hoewel luidruchtig), en de PS4 Pro was weer beduidend langzamer dan de concurrent. De nieuwe SSD klinkt voorlopig als een Cell Processor gevalletje.
En je hebt gelijk dat je weinig aan TFLOPS hebt als je gebottlenecked wordt. Maar de CPU in de Series X is ook daadwerkelijk sneller.
Mijn punt is dat je niet naar individuele onderdelen kan kijken zonder rekening te houden met de rest van het systeem om te zeggen welke sneller is. De CPU in de XSX draait iets sneller, maar de PS5 heeft een speciale I/O controller die heel veel werk van de CPU uit handen neemt. Hoe dit in de praktijk uitpakt is nu nog lastig te zeggen, maar het zou me absoluut niet verbazen als de PS5 in praktijk gewoon sneller is omdat de CPU zich minder met bijzaken hoeft bezig te houden.

Idem met de GPU. De XSX heeft meer CU's en dus meer TFLOPs, maar in praktijk is het zo dat ALU bezetting vrijwel nooit de beperkende factor is voor GPU code. m.a.w. het maximale aantal theoretische TFLOPS haal je in praktijk nooit. De beperkende factor is vrijwel altijd geheugen bandbreedte. Nu is een deel van het hoofdgeheugen van de XSX sneller dan die van de PS5, maar de GPU van de PS5 draait op een veel hoger klokfrequentie, wat betekent dat o.a. het cache geheugen in de GPU veel sneller is op de PS5.

Hoe dit qua performance in praktijk uit pakt ligt heel erg aan de specifieke code die je draait. Bij goed geschreven code zijn de CU's op de PS5 veel efficiënter in te zetten als die op de XSX vanwege de hogere snelheid van de caches. De XSX heeft meer CU's, maar die staan vaker te wachten op data dan die in de PS5.

En dan heb je ook nog features als de custom GPU cache scrubbers in the PS5, waardoor de GPU in samenwerking met de I/O controller veel efficiënter kan omgaan met cache eviction. Dit voorkomt GPU stalls omdat je de caches moet leeggooien na het laden van nieuwe assets. V.z.i.w. heeft de XSX niet iets vergelijkbaars.
De nieuwe SSD klinkt voorlopig als een Cell Processor gevalletje.
De cell was erg krachtig maar alleen in hele specifieke taken, en erg lastig om voor te programmeren. De SSD en I/O controller in PS5 zijn juist erg simpel in gebruik.
Sony heeft andere design-keuzes gemaakt dan Microsoft. Minder CPU kracht, maar meer data-doorvoer. Of de console echt 'zwakker' is zoals nu gedacht wordt, moet nog blijken. Dat gaan we in November zien als de eerste cross-platform games uit zijn.

Ik had zelf eigenlijk gehoopt dat MS met de op Social Media rondgaande Series V was gekomen: kracht van de Series X, maar zonder drive. Dus eigenlijk wat Sony nu brengt. Ik wil een Xbox voor Game Pass, dus geen behoefte aan die drive, maar dan wel een met 4K beeld en volwassen SSD (die van de de Series S is erg krap, dat vergeten ook veel mensen). Op dit moment weet ik dus niet wat ik zou moeten kiezen. Gemankeerde Series S of een Series X die voor een 2e, (Game Pass) console net even te duur is.
De SSD op de Series S zou ik mij geen zorgen over maken, op de Series S zal je geen 4K assets downloaden ;). De games zullen minder ruimte innemen dan op de X.

Overigens heeft Sony al vaker gekke keuzes gemaakt qua hardware (Cell processor), dus ik wil eerst weleens zien wat ze nu uit die SSD gaan halen. We hebben nog maar 1 voorbeeld gezien (Ratchet & Clank), waarbij niet duidelijk is of hiervoor de volledige snelheid van de SSD wel een vereiste was.
De SSD op de Series S zou ik mij geen zorgen over maken, op de Series S zal je geen 4K assets downloaden ;)
Vooropgesteld dat de developer dat onderscheid maakt, het gaat niet automatisch ;). De grotere studio's zullen dit natuurlijk zeker doen, maar wellicht dat je tijdens launch nog wat titels gaan zien die hier geen aandacht aan besteed hebben omdat hun resourcesysteem een dergelijke splitsing nog niet toelaat. Al hebben ze de ervaring natuurlijk al op kunnen doen bij de Xbox One X.

Maar inderdaad, textures zijn de overgrote bulk van de data, en een extra hoger resolutie miplevel voor elke texture vermenigvuldigt die data met 4. Dus dat tikt vrij hard aan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 september 2020 13:29]

Hoeveel 100+ GB games van kleine studio's ken jij? Dat zijn over het algemeen toch juist ook de grootste partijen met enorme budgetten. Indie games zijn meestal juist heel klein.
Dat kleine studio's minder data produceren impliceert niet dat het probleem daarbij niet bestaat he :)
Ja maar bij een game van misschien 10 of 20 GB (wat al veel is) is het niet zo'n probleem. Het zijn die enorme dataslurpers waar het belangrijk is dat het een beetje efficiënt gaat.
Meer datadoorvoer? je bedoelt een snellere SSD. Data doorvoer / memory bandwith is van de Xbox juist een stuk sneller
Dat is ook niet helemaal waar.
van die 16GB is er een gedeelte sneller dan de PS5 en een gedeelte langzamer
Als je het deelt door elkaar zijn ze beiden even snel
Daarbij heeft de Series S minder geheugen wat ook weer in 2 stukken gedeelt is en ook langzamer.

Verder van wat ik begreep van dat Cerny Event waar ze het over de Specs hadden
Heeft Sony ook nog wat Custom optimalisaties ingebouwd om de Data zo snel mogelijk richting de processor te krijgen.

Dus ik will ook wel eens met Crossplatform games zien hoe groot het verschil is
houd er ook rekening mee dat het verschill tussen de XSX en PS5 veel kleiner is dan tussen de
PS4 Pro en de One X en daar had je al niet veel verschillen onderling.

Denk zelf dat je nu steeds meer de optie krijgt om bij games te kiezen voor Max graphics of max Frames

Wat je dan krijgt is dat de meeste Crossplatform games niet veel gaan verschillen en dat de gamers toch weer gaan voor de Console waar ze de meeste vrienden hebben.
Waarschijnlijk doelt hij op de hele architectuur die rondom de SDD is gebouwd. Die naast sneller ook een 12 channel interface (Series X 4?) heeft. En ja die totale memory bandwith komt ongeveer in het midden uit. Series X heeft een deel dat sneller is dan PS5 en deel dat langamer is. Maar dat is niet de bottleneck in de architectuur.

Niemand weet precies wat de impact van die SSDs gaat zijn op gamedesign, want dit is compleet nieuw. Kan GPU en CPU ontlasten, zodat je rekenkracht overhoudt? Ik heb geen idee of dat zo werkt. Of neem de Unreal techdemo. Gaat ook meer over wat we in de toekomst gaan zien.

Mensen moeten zich iig realiseren dat die SSD niet enkel en alleen bedoelt is om laadtijden te verkorten. En dat dit niet per definitie betekent, laadtijd Series X -> 30 seconden, dus dan PS5 -> 13 seconde. Dat kan nooit de insteek zijn. Net als dat TFLOPs ook geen absolute maatstaf zijn. Het gat tussen Series X en PS5 kan kleiner zijn dan de TFLOPs doen vermoeden, maar wellicht ook wel groter. De vraag is hoe je dit alles gaat gebruiken.

Eerst zien, dan geloven??

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 21 september 2020 13:14]

Niemand weet precies wat de impact van die SSDs gaat zijn op gamedesign, want dit is compleet nieuw. Kan GPU en CPU ontlasten, zodat je rekenkracht overhoudt? Ik heb geen idee of dat zo werkt.
Vanuit de PC markt(die toch echt wel al 10 jaar (thuis)gebruik maakt van SSD's) is er gebleken dat dit alleen voor laadtijden écht een verschil maakt. Wellicht dat RTX I/O(ik geef toe dat ik me niet ingelezen heb) wel iets gaat toevoegen, maar ik weet niet wat AMD daar met RDNA2 tegenover zet?
RTX I/O is een reactie van nvidia op de techniek die in beide consoles zit- en die ook naar directx komt. Het is dus gewoon een door Microsoft ontworpen api en techniek waar nvidia een Marketing naam voor heeft verzonnen en doet of het hun idee was...
Ja maar je kunt niet de SSD setups van 10 jaar geleden vergelijken met nu. Zelfs niet van 2 jaar geleden. De SSD spec van de PS5 is in de praktijk gewoon niet bestaand in PC land. De 12 channel interface (waar ik de impact echt niet van weet) is volgens meer iets wat je in server setups ziet (als ik het goed gelezen heb)?

Maar veel belangrijker, en laten we nou voor eens en voor altijd 1 ding scherp houden, PC = niet 1 platform. PC kun je niet bedienen als 1 platform, het is een verzamelbak met tig verschillende setups.
Ja je kunt spelen met ultra settings, [b]hogere resolutie[/b en framerate, maar dat is meer 'klooien met wat opties' en geen 'fundamenteel gamedesign'.

Om eerlijk te zijn vind ik resolutie echt het minst interessante van next gen. Framerate tot op zekere hoogte. Street Fighter 6 of Doom/Quake op 120 fps? Sure, waaorm niet. Maar een adventure, platformer of wat dan ook? Dan is steady 60 echt meer dan genoeg. Demon's Souls hoeft echt niet naar 4K, 120fps. Laat ze die wereld vooral lekker 'vol' en 'levendig' maken, met allerleid kleine details.

En wederom, ik weet ook niet wat de impact gaat zijn. Maar kijk er wel enorm naar uit.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 21 september 2020 14:42]

Hoezo krapper? De S heeft gemiddeld 30% minder opslag nodig, lagere resolutie textures etc. De digitale editie van de PS5 gebruikt dezelfde data als de disk versie. Dat gaat dus een net zo groot of een nog groter probleem worden.
De digitale versie van de ps5 heeft net zoveel opslag, en je moet toch alles installeren wat je nodig hebt dus dat maakt in dit geval niets uit.
Nee, de digitale versie heeft de helft aan opslagruimte (SSD) tov de Series X. Overigens is het verschil in grootte theoretisch. Ik ben benieuwd hoeveel ontwikkelaars daadwerkelijk verschillende build met/zonder 4K textures uit gaan brengen. Dat is weer extra testwerk en certificering bij MS. Grote kans dat het gewoon 1 groot pakket wordt waarbij de Series S de 4k Textures niet gebruikt.
Zag je ook met de huidige generatie, waarbij 'smart download' het helemaal zou worden. Het aantal games dat daadwerkelijk 'smart' opgedeeld was was op een hand te tellen en dan meestal nog in 2 delen, een launch-deel en de rest.
Ik had het over de ps5 ;). Heb mijn post even verduidelijkt.
Bij de cross platform games is het maar de vraag in hoeverre ontwikkelaars het spel willen optimaliseren voor de snelle SSD.

De graphics aanpassen adhv de snelheid van de GPU/CPU e.d. is vrij normaal, een dergelijk snelle SSD komt ook op PC dusdanig weinig voor dat ik mij niet voor kan stellen dat veel ontwikkelaars hier veel energie in steken. Ik vraag mij af of dit voor de PS5 specifiek zou veranderen.

Voor PS5 exclusives is het misschien geweldig, maar die zijn dan weer lastig direct te vergelijken met titels op de xbox :).
Zo veel mensen, zo veel wensen. Ik zelf had ook graag een tussen model gezien bij Microsoft series, maar dan één met de kracht van een Series S maar wel met een disc drive. Er zijn namelijk nog genoeg mensen die nog geen 4K tv hebben, maar dan wel graag de nieuwste pracht en praal zien. Het kunnen gebruik maken van mijn oude games op disc heeft voor mij persoonlijk een grotere meerwaarde.
ik heb nu renders gezien die laten zien hoe groot de ps5 is, die is gewon nog een maatje groter dat de xbox, en door de vorm ook niet overal neer te zetten
Zeker, maar meerdere specs ondersteunen kost ook mankracht. Daar staat tegenover dat als je een goede ontwikkelomgeving hebt met de juiste profilers het inderdaad niet heel ingewikkeld moet zijn om wat zaken aan te passen zodat de boel netjes schaalt naar met name een zwakkere GPU. Overigens is dit sowieso allemaal beetje koffiedik-kijken; want zolang spellen cross-platform verschijnen zijn dit soort discussies een beetje des keizers baard.
Punt alleen hier in is dat waar je vroeger een limitatie had van wat de console kon is dat je De eerste jaren vaak zag dat dingen nog best wat geoptimaliseerd konden worden en tegen het einde van de leeftijd van de console dat alles een stuk beter of mooier was terwijl er geen prestatie löss was

Als ik naar bv de x360 versie van Gears 1 kijk (launch 2006) liep dat niet op alle vlakken heel smooth soms. Als je dan weer naar gears 3 kijkt dan zag je gewoon dat er meer en meer geoptimaliseerd werd. En dat komt door de limitaties die de console had. Hoe kleiner je ruimte hoe beter je gaat optimaliseren om die ruimte te gaan benutten
Sony bedriegt hun klanten maakt hun beloftes niet waar en liegt over hun eigen statements en dan doen ze gewoon een excuse eruit en dan gaat de hele domme troep van sonysimps weer door.
De 12TF van de XSX is niet meteen het eindstation wat betreft rekenkracht. Er zijn veel meer factoren die meespelen, wat er voor kan zorgen dat de PS5 wel degelijk op bepaalde vlakken weer veel betere prestaties kan tonen. Deze generatie is heel anders, omdat ze beide een andere design keuze hebben gemaakt. Dus door je blind te staren op het cijfertje 12...kom je nu niet verder mee.
Ik heb het niet alleen over de GPU, ook de CPU is sneller. Ik heb nog geen concrete voorbeelden gezien dat de CPU architectuur daadwerkelijk anders is tussen de 2 consoles.
Zoveel sneller is die echt niet. Het monent dat deze 3.8Ghz draait, dan kan het maar 8 threads gebruiken en niet 16.
Met SMT is het nog steeds bijna 5%. Dat is genoeg om het verschil te maken tussen een stabiele 60 fps en dips naar 58 fps.
Hoe komt je daarbij haha 58/60fps. Waarom denk je dat de PS5 niet stabiel gaat draaien? Je bent een hoop aan het verzinnen vriend.
Dat is gewoon een willekeurig voorbeeld. Die paar procent kan het verschil maken tussen het terugschalen van de game om de 60 fps te halen en dat niet te hoeven doen. Je rendering budget gebruik je voor 3 dingen en daar moet je de balans tussen vinden:

Resolutie
Framerate
Detail

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 21 september 2020 16:09]

Deze generatie is heel anders, omdat ze beide een andere design keuze hebben gemaakt.
Dat ging op ten tijde van de cell architectuur in de PS3. Nu lijkt de hardware dermate veel op elkaar dat je vrij letterlijk naar de getalletjes kunt kijken waarbij hoger ook gewoon beter betekent. De PS5 blinkt voornamelijk uit in streaming IO, en het geheugen is iets sneller dan het langzame geheugen in de Xbox, maar dat is het dan ook wel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 september 2020 15:35]

ja en nee het gehele geheugen draait op de zelfde snelheid, bij de xbox is een deel sneller en een deel trager dan dat van de ps5
het geheugen van de xbox is gesplitst

10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
waarmee mijn (kromme ) zin wel klopt aangezien sony

16GB GDDR6/256-bit RAM, 448GB/s

heeft

dat gezegd hebbende wordt het grootste probleem waar laat je die dingen, die xbox is formaat subwoofer en de ps5 is nog groter,
Ik zei ook niet dat wat je zei niet klopt, ik bedoelde dat dat al in mijn post stond: het geheugen in de ps5 is sneller dan het langzame geheugen in de xbox. Maar daarnaast heeft de Xbox ook snel geheugen dat nog sneller is.
Het verschil was al 30% tot 40% en zelfs de valve baas zei dat de xbox een stuk krachtiger is. Maar ik snap dat jij dat niet snel zal willen beseffen als full time sonysimp! 😂
Ik denk dat een handvol configuraties over de levensduur van een generatie best te behappen is, vooral als de basis architectuur en de significante onderdelen(families) behouden blijven.

De xbox 360 kende ook verschillende generaties die nominaal hetzelfde waren en toch intern anders, incl (beperkte ) prestatieverschillen. Dit zal voor de PS3/4/5 niet anders zijn..

Heel anders is het als je quasi oneindig veel hardware configuraties en varianten moet ondersteunen. (PC)
Ik denk eigenlijk dat deze keuze vooral gedaan is voor de consument en niet voor de ontwikkelaars. Als je nu een nieuwe tv gaat kopen dan is dat tegenwoordig vrijwel altijd een 4k tv. Als je een fysieke winkelabinnenloopt dan zie je bijna alleen maar 4k tv's. En als je de website van de mediamarkt opent dan zie je onder het kopje "tv's" het volgende:

"Smart-tv's, 4K-tv's, 8K-tv's, Oled-tv's, Qled-tv's, Led-tv's"

Vijf van de zes linkjes verwijzen naar pagina's waar bijna alleen maar 4k aangeboden wordt. En één linkje verwijst naar 8k.

Als je full HD wilt kopen dan kan dat daar nog steeds, maar dan moet je daar wel effectief naar zoeken. Zo is het natuurlijk niet bij alle websites, maar je het moge duidelijk zijn dat 4k nu al de standaard is. Om dan een console te verkopen die op die tv's minder goed werkt is wel een lastig verhaal natuurlijk.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als je de Black Ops - Cold War Alpha afgelopen weekend hebt gespeeld dan zie je al een grafische achteruitgang op de PS4 Pro. Kan me herinneren dan Black Ops 3 ook voor PS3 nog uit is gekomen en dat dat al helemaal grafisch niet meer de doen was. Developers richten zich al ruim op de Next-Gen consoles. En mocht je die nog niet hebben tegen die tijd dan ben ik bang dat je als eindgebruiker duidelijk met een grafische achterstand gaat zitten.
Ik denk dat het wel meevalt, in de meeste gevallen zal de lagere resolutie automatisch zorgen dat de Xbox Series S het aankan. Je moet het wel ff testen, maar zal meestal wel goed gaan. Het is vele malen makkelijker dan voor zowel Xbox als PS4 te ontwikkelen bijv.

Sowieso moest je al voor meerdere resoluties testen. Het is niet alsof 1080p of 1440p er opeens bij komt, dit is er ook voor de Series X. Nu draai je ook je testen op de Series S. Mogelijk kan de devkit gewoon schakelen tussen Series X en Series S mode gezien het een gevalletje van de RAM, kloks, en aantal shaders terugschroeven is.
Alleen hebben enkele third parties (zoals bijvoorbeeld de ontwikkelaars van Dirt) al laten weten dat dit amper het geval is. Een lagere grafische instelling targetten is absoluut niet moeilijk. Dit is gewoon een belachelijk argument, en iets dat al jaren is opgelost op PC. Om maar te zwijgen over het feit dat consoles van verschillende fabrikanten zelf al niet perse dezelfde prestaties kunnen leveren en daar de kans veel groter is dat het niet alleen op GPU aankomt.

Laten we ook even niet vergeten dat dit probleem *veel* aanweziger is met de PS4/Slim v. Pro en de Xbox One/S v. X.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 21 september 2020 12:50]

In dit geval is het nog relatief simpel omdat je een 1080p en 4K versie hebt. Dat zijn relatief makkelijke optimalisaties voor developers (myself included).
Dat is dus echt niet alleen maar 1080p tegenover 4K, het gaat om meer dan alleen dat. Ook de CPU is minder van de S. dus het gaat ook om AI en meer. Zodra het alleen maar een simpele switch is, dan ben je al niet echt aan het optimaliseren. Bij de PC heeft echt optimaliseren op de hardware weinig zijn vanwege dat daar een ontelbaar aantal configuraties van toepassing zijn, maar bij consoles is dat anders, daar puur op de hardware te optimaliseren vaak al heel veel meer performance er uit pompen, en dat gaat dus verder dan alleen simpel wat lagere textures etc te gebruiken. Als jij denkt dat het dus puur een kwestie van een switch omzetten is, dan ben je niet optimaal bezig.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 september 2020 12:21]

Als ik van TV uit ga, dan is 1080p toch op 60Hz en 4K op 120Hz?
Denk dat de frequentie de langzamere cpu ruimschoots compenseerd.
Onzin. De CPU van de Series S is exact hetzelfde. Slechts 0,2Ghz minder.

Ik denk dat je je als Sony fanboy even je roze glazen af moet doen. Sony heeft gekozen voor een console gericht op 4K TV's. MS heeft ook een console uitgebracht voor 1080P.
De Series S is volgens mij gericht op 1440p, niet 1080p. Maar 1440p is geen TV resolutie.

[Reactie gewijzigd door Navi op 21 september 2020 13:47]

Voor zover ik gelezen heb, 1080p op 120hz en 1440p op 60.
Volgens mij is het geheugen van de S wel langzamer teminste het 2GB stukje is super traag vergeleken met de rest.
Dus houden ze 8GB over dat is ook al minder dan in de One X die heeft 12GB.
Wel grappig dat je iemand die zegt dat de CPU minder is eerst gelijk geeft, maar vervolgens een fanboy noemt :)

Of het verschil significant is kun je discussiëren, maar wat jij zegt is gewoon 100% feitelijk onjuist. Iets is niet EXACT HETZELFDE, maar dan minder... dan is het dus niet hetzelfde.
Andere specs zoals Ram is ook lager, tuurlijk maakt dit minder uit als je op 1440P draait. Maar toch is dat iets waar je als ontwikkelaar rekening mee moet houden. En ook 0,2 GHZ is minder en dan niet exact hetzelfde.
Helaas is dat sinds de PS3 al niet meer het geval. Een grote factor in waarom ik minder met console ben gaan spelen i.p.v. PC is dat elke keer dat ik het ding aanzette er eerst een firmware upgrade kwam en vervolgens een update van het spel zelf. Nieuwe spellen moet je tegenwoordig eerst installeren door tientallen GBs naar je HD te pompen en dan kan je nog eens een half uur of meer wachten voor een day one patch. Ik heb niet heel veel tijd over om te gamen en dan haak je gewoon af hiermee.

En ja, dit geldt ook allemaal voor PC spellen, maar mijn PC staat voor mijn werk toch al de hele dag aan en dan gebeuren al die dingen gewoon in de achtergrond.
Dit probleem heb je vanaf de ps4 dus niet meer. Omdat deze dit soort updates in de nacht automatisch kan downloaden en updaten. Daarnaast kan je vanaf je pc een opdracht sturen naar de ps4 om een bepaalde game te downloaden en installeren.
Ik mis die tijden. Tegenwoordig zoek ik me scheel naar mijn Games with Gold, of moet ik letterlijk meer dan een half uur wachten op een update van 400 mb... Mijn pc is veel makkelijker en sneller in gebruik.
Hehe, dat was de reden dat ik weer eens een Xbox One S had gekocht. Maar aangezien ik niet veel game, en de console dus maar eenmaal per twee weken aangaat ben ik eerst bezig met anderhalf uur aan updates van OS en games voordat ik überhaupt kan gamen.
In de tussentijd heb ik al me gamelaptop erbij gepakt en zit ik toch weer op de PC te gamen...
Nee de tijden van de PS2 en de XBox qua User Experience zijn allang verleden tijd.
bij XBOX moet je dus nu gaan kijken, denken wat je nu gaat spelen en misschien over 2-5 jaar.
Want dan zou je een nieuwe console moeten aanschaffen omdat je een dedicated 4k tv koopt. Bij Sony daarin tegen hoef je geen zorgen over te maken, hardware is zelfde.
Als je dus een 4K tv gaat kopen. Ik heb hier een full hd tv die het na 10 jaar nog prima doet. Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zijn met een full hd tv van 2 jaar geleden die nog wel een jaar of 5-7 hiermee verder kunnen.

Niet iedereen heeft het geld of de interesse om naar 4K te gaan.
Op een 4K TV kan je nog steeds (met veel plezier!) fullHD gamen hoor! Je hoeft je ook echt geen zorgen te maken, zoals je het omschrijft. Je Series S zal het nog prima doen.

Niet iedereen heeft dezelfde behoeftes als het op gamen aankomt. 4K is echt maar 1 aspect, maar het wordt altijd neergezet als het enige wat telt tegenwoordig.

Je kan op de Series S exact dezelfde games spelen als op de Series X, het rendert alleen op lagere resoluties (en wellicht met wat lager detailniveau, dat zullen we moeten zien). Het is nog steeds een simpel plug en play principe.

Ik gok dat de Series S wellicht nog beter zal verkopen dan de Series X.
Plus je MOET natuurlijk geen nieuwe console aanschaffen want je Series S blijft gewoon werken natuurlijk.
De Series S is capable om 4K output te voorzien. En als je toch een 4K console wilt hebben... koop dan de Series X?

Wat exact is hier het probleem? In de mogelijkheid dat jij als individue misschien eens een 4K TV gaat kopen wil je dat je console dat ook aan kan? Daar is de X voor. Er zijn zat mensen die die nood niet hebben, zij kunnen de S kopen en zich 200 euro besparen.
En waarom niet? Hij speelt exact dezelfde games af als de Series X, je zal dus niks te kort komen wat dat betreft. Daarbij, als je een 4K TV koopt later, worden je games er niet lelijker op ineens.

Het zou een groter probleem zijn, als de Series S bepaalde games niet zal kunnen spelen, maar voor zover ik heb gezien, zal dat gewoonweg niet het geval zijn.
Daarbij, als je een 4K TV koopt later, worden je games er niet lelijker op ineens.
Nee maar je blijft dus beperkt en dat wil je niet. op FhD gaan gamen terwijl je later een 4K scherm koopt.
Naja het is maar hoe blij je ermee bent.
Dat wil jij niet. Er zijn denk ik een hoop mensen die het geen zak uitmaakt, als ze alle next gen Xbox games maar kunnen spelen.
Dat vind ik een enorm eenzijdige manier om hier naar te kijken. Zoals door @PatrickH89 al gemeld, is dat een probleem voor jou, niet per se voor de rest van de gaming gemeenschap. Als resolutie en ultra realistische graphics het enige was dat telde, zou niemand ooit een Nintendo game spelen.

Los van het feit hoe zichtbaar het verschil is tussen fullHD en 4K voor een gemiddelde consument die van een paar meter afstand op de bank zit te gamen, zijn er zoveel meer facetten aan gaming, die wellicht voor anderen veel belangrijker zijn dan die resolutie (Series S gaat overigens tot 1440p, niet 1080p). Of zullen hele fanatieke gamers de Series S als 2e console kopen, zodat ze ook nog vanuit bed o.i.d. eens een game kunnen spelen, op de kleine TV in de slaapkamer.

Met jouw redenatie is er op PC ook helemaal geen bestaansrecht voor low end / mid range GFX kaarten. Immers, waarom zou je die kopen als je ook een 3090 kan kopen voor de prijs van een 2e hands auto (inclusief bijbehorend verbruik :+ )?

Het feit dat er veel meer mensen mid range kaarten kopen ivm high end kaarten, zegt misschien zelfs wel wat over wat voor waarde mensen hechten aan gamen op de hoogst haalbare resoluties. Als het kan, hartstikke tof, maar voor de meeste blijkbaar niet essentieel genoeg om er veel extra voor te betalen. :)

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 21 september 2020 14:25]

Sony is sowieso niet future Proof: kun je je oude games/controllers gebruiken op je nieuwe console: NEE.
kun je je oude 360/Xbox One games en controllers gebruiken op je nieuwe Xbox series S/X: JA
Maar kan je niet gewoon de ps5 controller gebruiken voor de ps4 games?
Waarom zou je ubehaupt die oude willen gebruiken??
de oude controllers? of de oude games...wat bedoel je?

Oude games is een no-brainer, een behoorlijk aantal games krijgen gewoon upgrades naar series X.
Een extra controller is meegenomen, als je soms eens met meerdere personen speelt? (Waarom moet ik zoiets eigenlijk toelichten?) Scheelt toch weer het kopen van een extra controller voor die ene keer dat je met zijn tweeën soeelt...
Volgens de topman hebben goedkopere consoles die mindere specificaties hebben in de geschiedenis geen goede resultaten behaald.

Ik kan mij niet zo goed bedenken welke consoles dit dan zijn?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. 200 euro besparen op een console terwijl je vervolgens wel 50-60 euro per game uitgeeft. Ik weet niet of veel mensen dat zullen doen. Ik koop nooit consoles maar ik zou dan 'voor de zekerheid' toch maar voor de duurdere gaan.

Zeker tegenwoordig met die veeleisende games waar je al snel framedrops hebt en target resoluties en fps toch vrijwel amper worden gehaald.

Maarja ik neem aan dat Microsoft wel market research heeft gedaan voor ze hiermee kwamen. De tijd zal het leren.
Heel simpel. Een voorbeeld:

Ik heb een 1080P tv of een 1440p monitor. Ik ben opzoek naar een console die hiervoor geschikt is. Xbox Series S voor 299 of Xbox series X voor 499. Met die twee honderd euro die ik bespaar kan ik 3 of meer games kopen. Met die twee honderd euro kan ik zelfs twee jaar gamepass afnemen. Verder zo een Series S is lekker compact en past mooi naast mijn 1440p monitor.

Keuze is heel snel gemaakt. :)
En na 2 jaar, als je die 200 euro hebt uitgegeven aan je subscription (zou de S daarvoor staan?) dan begint het dus al snel duurder te worden dan werken met schijfjes. Ik verwacht zelf dan ook dat de versies met schijfjes gewoon beter gaan verkopen omdat dit op langere termijn de goedkopere oplossing is. Je kan games tweedehands kopen en verkopen als je wenst en games op fysieke media zijn vaak goedkoper te vinden dan digitaal.
Wanneer je twee of meer games per jaar nieuwkoopt voor de PS5 a 80 euro perstuk, ben je al voordeliger uit met gamepass.

Als we eens gaan kijken naar wat elke console de komende twee jaar gaan kosten.

PS5: 499,-
4 new games a 80,-: 320,-
24 maanden psonline: 120,-
Totaal: 1019,-

Xbox Series X: 499,-
Xbox gamepass ultimate: 24*13 = 720
Totaal = 811,-

PS5 Digital: 399
4 new games a 80,-: 320,-
24 maanden psonline: 120,-
Totaal: 919,-

Xbox Series S: 299,-
Xbox gamepass ultimate: 24*13 = 720
Totaal = 611,-

En dan kan je ook nog de controllers gebruiken van de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door wicked_query op 21 september 2020 13:20]

Leuke vergelijking, maar de meeste games zijn na een paar maanden al minder dan de helft van het geld. Dus als je even een paar maanden wacht dan kan je dus ook een stuk goedkoper zijn. Veel games zijn nu ook gewoon 10 euro voor de ps4. het is natuurlijk op deze manier niet echt een eerlijke vergelijking.
Jou vergelijking gaat ook niet op natuurlijk. Games die initieel duurder zijn, zullen in de aanbieding natuurlijk ook duurder blijven dan goedkopere games.
Al zou je de PS5 games kopen voor 48 euro, dan ben je alsnog evenveel of 100 euro meer kwijt dan een xbox series met gamepass.
Dus het is inderdaad niet heel eerlijk voor PS5 bezitters ;)

Dat games nu 10 euro zijn, dat gaat natuurlijk niet op launchday gebeuren. Dus ik vind het in zekere zin wel opgaan deze vergelijking. Je gaat niet nu een console kopen om te wachten op games van 10 euro.
Maar ik wil graag de fantastische PS5 exclusives spelen. Hoe neem je die in de vergelijking bij de XSX?
Moet je daar dan niet een PS5 plus games bij kopen?

Moraal van het verhaal;
Voor iedere gebruiker is het anders, het is niet zo zwart wit als rekenen met euros.
Als de exact zelfde games voor beide platformen uitkwamen zou je de vergelijking misschien kunnen maken.

Xbox maakt nou eenmaal minder AAA exclusives, is daardoor minder ontwikkelbudget kwijt, en kan doordoor gamepass aanbieden...
Klopt, maar je hebt wel 2 jaar genoten van een hele compacte console.
En daarna kan ie als tweede console naar een slaap/studeer/kinder kamer :)
Nouja met de Series S ben je in eerste instantie goedkoper uit, maar is geen lange termijn oplossing. Waarschijnlijk moet je de S over 3 jaar weer vervangen omdat de nieuwste games gewoon power missen die de X wel heeft. Met de X kun je gewoon langer vooruit zonder deze te hoeven vervangen.
Dat is het probleem dat mensen denken dat Xbox Series S, zwak zal zijn. Dit is niet het geval het betreft alleen een minder krachtig GPU die zorgt voor verlaging van de resolutie. Het betreft hetzelfde CPU en GPU bevat ook raytracing. Dus Xbox Series X en Xbox Series S draaien voor 7 jaar alle games gemaakt voor deze nieuwe generatie.
Hoezo zal je power missen?

De Series S heeft minder TF's omdat er voor 1080P minder GPU power nodig is. Zolang games voor 1080P ontwikkeld blijven worden zal er niks veranderen voor de Series S.

De rest van de specificaties zijn identiek aan de X.
Games worden natuurlijk ook groter elk jaar, textures worden aangepast etc. Je kan nu ook niet meer alle games spelen op een GPU van 7 jaar geleden. Je begint nu al met mindere hardware en over 7 jaar is het helemaal verouderd.
Echter is dit voor consoles nooit van toepassing geweest. Die zijn tot het einde van hun generatie gewoon voorzien van alle games die ervoor te krijgen zijn. De PS4 en base Xbox One (en S) kunnen gewoon alle spellen draaien die respectievelijk de Pro en One X ook draaien. Hetzelfde geldt voor de Series S en X.
Aan de andere kant, maakt dat uit? Je kiest voor budget, dan ben je ook niet iemand die het beste van het beste wil. Een game is ook tof als de graphics iets naar beneden zijn geschaald. Nintendo verkoopt als een tierelier met mindere hardware. Als je je er zorgen om maakt ben je niet de doelgroep en spaar je verder voor de X :) Of je verpatst m over een paar jaar voor een upgrade naar de X. Levert MS misschien nog wel wat op met deze strategie, wie weet..
Klopt ook helemaal en het hoeft ook niet uit te maken, maar ik reageerde op @Relief2009 die de indruk lijkt te wekken dat het verschil in performance niet uitmaakt omdat dit helemaal zit in het verschil 1080p vs 4K.

Met andere worden, ik interpreteer zijn woorden als: Als je toch alleen maar 1080p speelt, dan krijg je met de Series S dezelfde kwaliteit en FPS als de Series X op 4K produceert. Ik stel alleen dat dit afhangt van waar de game devs de extra performance van de Series X voor gebruiken.
Goed punt hoor :) Ik ben ook benieuwd of MS daar een harde eis van heeft gemaakt, en of ze dat door de jaren heen ook zo houden. We gaan het zien :)
Maar dan kun je op de Series S prima 480p upscalen naar 1080p met hetzelfde resultaat als geupscalede 4K.

Dus die vlieger gaat niet op.

Edit: 540 renderen en upscalen, natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Chinco op 21 september 2020 19:21]

Ik denk dat deze techniek niet lineair schaalt.
Op basis van? Welke techniek? Lineair?
Even ter opheldering met "ik denk" gaf ik al aan dat ik het niet zeker weet en dus ook geen bron heb, maar ik stel me zo voor dat hoewel van 540p een 1080p beeld maken minder goed werkt dan van een 1080p beeld een 2160p beeld maken; om dezelfde reden als waarom een 2160p beeld überhaupt scherper is dan een 1080p beeld.

Maar begrijp me niet verkeerd, dat hele upscaling is sowieso een soort magie voor mij, maar als je de reviews leest van hoe goed dat hele checkerboard rendering van de vorige generatie eruit ziet als je een native 4K beeld ernaast legt, dan wekt het op mij de indruk dat het best goed werkt.
Nee hoor, de S gaat even zo lang mee als de X, maar dan op lagere resoluties. Sony doet hier gewoon aan marketing om mensen te overtuigen niet de goedkope Series S te kopen, want dan is de naastvolgende optie de PS5 digital.
Keuze 3 welk soort games wil je spelen
Vind je bv.. ook de Sony games leuk dan kan je ook nog voor de PS5 Digital gaan
En als je PS+ er bij neemt dan krijg je dus vanaf de release een redelijke lijst van PS4 Toppers tot je beschikking.
Ten opzichte van de PS5 Digital Edition bespaar je maar 100 euro. En dan krijg je wel heel veel meer console voor je geld.
Veel meer console in grootte ook.

De compactheid van de series S is een USP die veel mensen zal aanstaan. Verder als je een 1080P tv of monitor hebt, dan heeft een PS5 DE geen toegevoegde waarde.

Met honderd euro als ouder kun je andere leuke dingen doen zoals een jaar gamepass afnemen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 september 2020 12:29]

Iedereen heeft het over 4K, maar als je een 1080P scherm aansluit kan ik mij voorstellen dat de PS5 De nog steeds toegevoegde waarde heeft. Net zoals de ps4 pro dat nu doet met Boost mode. Hogere FPS dan dat je met 4K hebt.
Ik vind het persoonlijk wel echt super, je hebt als console gamer dus echt wat te kiezen nu. Ga je voor diskloos, klein en low profile, dan kun je €100 extra besparen. Wil je wel diskloos, maar volle power, dan ben je dus die €100 extra kwijt.

Wil je toch nog disks, dan kun je voor nog eens €100 extra kiezen uit twee systemen die qua power garant zouden moeten staan voor mooie plaatjes, maar het qua platform dusdanig anders aanpakken, dat er echt wat te kiezen valt.

Helemaal top lijkt me!
De S is €200 goedkoper dan de X.
Ja, maar maar 100 dan de diskloos PS5. Misschien is m'n zin wat krom, maar de eerste zin gaat over de vergelijking tossen S en PS5 digital. De tweede over de X en PS5 regular.
Ah ok. verkeerd gelezen / begrepen dan... ;)
Bovendien: als je het voor koters koopt van een jaar of 10, dan gaan die echt niet lopen zeuren over de minder graphics van de XSS tov van XSX. Als ze maar Fortnite en Fifa kunnen spelen. En hé, Fifa komt binnenkort in GamePass!
Games op de PS5 gaan 80 euro kosten toch?

Daarnaast geen gamepass op de PS5, dus niet echt een alternatief voor een xbox.
Dat verhaal snap ik wel, alleen ze refereren naar consoles die voorheen goedkoper waren en lagere specs. Ik kan niet zo goed bedenken welke dit dan zijn? De wii had ook mindere specs, maar verkocht volgens mij toch best goed...
Maar Nintendo gaat meer om gameplay en zijn de specs niet zo belangrijk, altijd al geweest. Van je Nintendo games weet je gewoon dat ze vloeiend en goed draaien.

De kracht van een console tov een PC is dat je juist geen zorgen moet maken om de specs en je weet dat alles vloeiend draait. Dat was vroeger toch zo in de tijd van de Sega Megadrive, NES etc. Nu krijg je ineens consoles met verschillende specs, en dan draait je game straks wat minder en zeggen ze ja moet je de duurdere versie kopen die is krachtiger. Heel dat voordeel is dan weg.

En zie hieronder ik denk dat ze naar de PS4 Pro refereren, waarschijnlijk werd de orginele PS4 amper nog verkocht na die release.
Dit is niet helemaal waar, de eerste paar generaties van 3D consoles waren echt niet denderend qua framerates. Alles vanaf de eerste Playstation tot aan de 360/PS3 is echt drama qua framerates. Natuurlijk zijn er wat uitzonderingen, maar er zijn talloze titels die werkelijk niet vooruit te branden waren.

De huidige generatie is daar gelukkig wat meer nadruk op komen te liggen en zijn veel titels gewoon stabiel 30 fps of 60 fps. De komende consoles hebben zoveel kracht dat je eigenlijk geen titels meer kan verwachten die onder de 30 fps gaan duiken op drukke momenten.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 21 september 2020 12:18]

Kan zeker wel, ik praat uit ervaring (met PlayStation) en development ervaring. Ik kreeg in eigen game engine makkelijk fps eronder met slecht een paar duizend pollies en geen textures. Kwestie van bottlenecks en optimalisatie.

Later andere casus:
Bij onze eigen game engine lag het aan een teamgenoot die totaal niet snapte waar hij mee bezig was en dat niet wilde toegeven. En zijn optimalisatie was eerder een downgrade.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 21 september 2020 12:36]

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk was voor elkaar te krijgen, maar de focus lag er gewoon totaal niet op.
Vroeger had je ook geen 1080p en 4K Tv's. Dus als je een console koopt die bij je TV past, gaat het geen verschil opleveren.

En dan is de € 299 wel een heel fijn prijspeil om in te stappen, zeker in combinatie met game pass. Zelfs in overweeg het, met mijn rode bril. Toch leuk race werk...
Maar de wii games waren een stuk simpeler (maar vaak wel veel leuker om te doen). Ook een andere doelgroep.
Ik kan me wel voorstellen dat een hoop mensen niet zo ver doordenken en dan de goedkoopste kopen en teleurgesteld zijn als de games het niet zo lekker doen (of nog erger: dat sommige games niet blijken te werken op een machine met te lage specs).
Lijkt me sterk dat spellen het niet gaan doen! Dat heb je meer met de pc maar niet als je een spel koopt voor de xbox series s. Die heeft wel mindere specs maar tegelijk draait hij wel alles in een lagere resolutie maar dezelfde fps en kwaliteit. Alleen geen verbeteringen voor de oudere spellen!
Ik denk persoonlijk dat de belangrijkste doelgroep voor de Series S de kinderen zijn die een Xbox van hun ouders krijgen voor verjaardag/kerst/etc. Kinderen hebben vaak geen 65" 4K tv op hun eigen slaapkamer, maar een wat simpelere flatscreen (bijvoorbeeld de oude 1080p uit de woonkamer of een kleiner formaatje, 24-32"). Voor deze doelgroep is een Series S een topconsole (aangezien ze voorlopig toch geen mega tv op hun kamer krijgen en de ouders mogelijk geen console in de woonkamer willen). Voor een cadeau is het prijsverschil wel aanzienlijk. Ook op een kantoor in de "vrijdagmiddag hoek" zie ik een Series S prima passen. Games digitaal, geen gedoe met discs die kwijtraken, 1080p is prima voor een rondje Rocket League op vrijdagmiddag.

Ik zou zelf ook zeker voor de krachtigste optie gaan (al zit ik zelf in het blauwe kamp), maar ik zie genoeg mogelijkheden voor de Series S.
Ze baseren hun waarschijnlijk op de verkoop van de gewone PS4 sinds de release van de PS4 pro?
De base ps4 verkocht volgens mij nog steeds beter dan de PS4 pro. Zo succesvol was die pro namelijk niet.
Ik heb net gezocht maar kan nergens recente aantallen hierover vinden. Heb je een bron die laat zien wat de verhouding is tussen Pro en Slim verkoopcijfers? Ik ben best benieuwd. Zelf ben ik geneigd met Sony mee te gaan en zie ik niet in waarom ik als next-gen koper old-gen hardware zou aanschaffen, zelfs al bespaar ik daar geld mee. Ik denk niet dat de langzame Xbox veel zal verkopen.

Edit: waarom wordt dit gedownmod? Kan iemand mij vertellen wat de getallen zijn dan? Is een key aspect om te checken waarop deze statement van Sony gebaseerd is lijkt me.

En sorry, 'wat ik gehoord heb van de Nederlandse markt' is geen bron.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 21 september 2020 13:51]

Sony geeft daar ook geen verkoopaantallen van, ik baseer mij op cijfers die ik heb gehoord van de Nederlandse markt. Ik was in die business werkzaam destijds.
De Pro kwam ook pas veel later op de markt. Daarnaast was de Pro een upgrade van het base-model, niet een goedkopere variant van het base-model.
Dat snap ik, maar ik heb het over de verkoopaantallen op het moment dat de ps4 pro werd geïntroduceerd. Ook toen gingen er meer ps4 over de toonbank heen dan ps4 pro.
De Pro kwam eigenlijk te laat voor de meeste mensen. Ik ken veel mensen die niet wilde upgraden om er dan nog maar drie jaar wat aan te hebben. Zelf heb ik wel een Pro tussendoor gekocht om mijn PS4 te vervangen ivm problemen.

Als hij een jaar eerder was uitgekomen denk ik dat de console succesvoller was geweest.
denk dat de base ps4 beter verkocht is.
Hij is kleiner, veel stiller, goedkoper dan de ps4 pro
daarnaast ook gewoon op de lauch gekomen, de Pro kwam later.
PS3 - 20GB Editie
Xbox 360 Arcade
8GB Wii U

Dat soort consoles.
Zijn allemaal geen consoles die mindere specs hadden dan andere consoles.
Hoezo niet? Het zijn varianten van consoles met mindere specificaties om ze goedkoper op de markt te kunnen zetten. Ook een kleinere (PS3) en geen (Xbox 360 Arcade) interne HDD is een lagere spec. Zeker als je bekijkt dat de PS3. De interne HDD is in ieder geval voor de PS3 cruciaal, omdat op de PS3 games gedeeltelijk geïnstalleerd moesten worden.
Enige is de grote van de hdd. Voor de rest waren ze identiek aan de andere consoles. Het gaat hier vooral in specs omtrent CPU, GPu etc. Er zijn altijd al consoles op de markt geweest met een kleine of grotere hdd. Zoals de ps4. Maar daar get hier niet om in dit artikel.
Die was qua specs niet minder dan de gewone PS3.
De Nintendo consoles? Die hebben doorgaans minder goede hardware dan de concurrentie. Maar daar speel je dan ook veelal party games op, dat is niet hetzelfde als de gamen op de Xbox en Playstation.
En ga je verder terug dan is het succes van de Commodore 64 en ZX Spectrum ook voor een flink deel terug te voeren op de voordelige prijs.
ja goede vraag, ik kan deze ook niet 1,2,3 voor me halen.
Ik denk dat hier iets niet goed is vertaald.
Wii Mini wellicht? dat was geen denderend succes.
of de PSP Go?

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 21 september 2020 12:33]

Ik heb hier ook over na zitten denken en kom eigenlijk alleen bij de 2DS en Switch Lite uit. Twee consoles die niet perse slecht verkochten (10 en 1 miljoen stuks), maar wel beduidend minder dan de 'volwassen' broertjes.
Xbox 360 Arcade misschien, maar dat was ook wel een hele slechte deal. Grootste verschil was een memory card in plaats van een HDD maar die memory card was te klein voor de meeste save games, dus je was verplicht om alsnog die €100 bij te betalen.
Arcade had geen "mindere specs", gewoon geen interne opslag wat indertijd nog vrij normaal was en was in verhouding indertijd ook gewoon acceptabel, zeker aangezien het gewoon de Xbox 360 "Core" verving.

Maar goed, maakt niet uit, want opslag is niet echt waar dit überhaupt om gaat.
Het was wel een goedkopere versie van een console met mindere specs (in dit geval de opslag die ontbrak), dus enigsinds vergelijkbaar.
De base PS4? Die draaide op een gegeven moment games minder goed dan de PS4 Pro.

Edit: zie reactie Twilkie.

[Reactie gewijzigd door FavouriteSongs op 21 september 2020 11:54]

Dat weet inderdaad niemand 8)7
Ja want de PS4 of Xbox One S hebben zo slecht verkocht... wat een onzin. Het zijn juist de PS4 Pro en Xbox One X die aanzienlijk minder verkopen, wat alleen maar het gelijk van Microsoft bewijst.

En daarnaast... dezelfde meneer van Sony geeft aan de PS4 nog 3-4 jaar te gaan ondersteunen/uitrekken. Hoe dan precies? Wederom halen ze hun eigen argumenten onderuit
Die zijn er ook helemaal niet. Sony, net als met Gamepass, heeft weer wat te zeuren over hoe MS het aanpakt. Ze kunnen beter naar zichzelf kijken.

Wat ik mij begin te bedenken is dat het allemaal slappe excuusjes zijn van Sony. We hebben de afgelopen tijd Sony zien zeuren over het GamePass concept, een duidelijk concurrentievoordeel voor MS en nu over de goedkopere Xbox series S. Allemaal zaken die Sony zogenaamd niet ziet zitten, maar ondertussen beginnen ze er wel over. Hij had bij zo'n interview ook anders kunnen reageren.

Het begint een beetje opvallend te worden, dat afgeven van Sony op alle nieuwigheden waar MS mee komt. Daarbij hebben ze deze generatie ook nog best wat mindere hardware die toch wat ouder oogt in vergelijking met de nieuwigheden in de Xbox series X qua design, koeling etc. Op wat exclusives na hebben ze weinig in te brengen dit keer en MS heeft niet de negatieve hype rondom hun software hangen met deze generatie. Sony kan beter wat stiller doen en lekker op die exclusives leunen, deze houding waardeert niet iedereen.

Ik krijg een beetje het idee dat Sony wat nerveus begint te worden. Het uiterlijk van de PS5 en de controller krijgen ook genoeg negatieve aandacht. De exclusives van Sony beginnen ook een beetje ouder te worden. De nieuwigheden in de PS5, naast dat ie wat sneller is, zijn ook ver te zoeken.
Ik vind het niet echt zeuren. Volgens mij zijn dit gewoon vragen die in een interview worden gesteld waarop Sony antwoord moet geven. Het is niet zo dat Sony elke keer maar uit zichzelf zich gaat verdedigen. De interviewer vraagt waarom hebben jullie niet een console met lagere specs, waarom hebben jullie geen gamepass. Daar geeft Sony gewoon zijn visie over waarom ze dit hebben gedaan. Heeft niks met zeuren te maken. Je ziet hier echt dingen die er niet zijn.
Lijkt er meer op dat jij wat nerveus begint te worden en misschien de verkeerde keuze hebt gemaakt?
Over de Koeling is van beide apparaten nog niks 100% dat weten we pas als ze bij Gamers thuis staan.
De Controller ik hoor dan juist weer positieve dingen er over en dat juist Xbox al jaren stil staat met hun Controller design.

Gamepass is ook nog afwachten hoe dat over jaren gaan uitpakken
Gaan ze daar uiteindelijk veel geld mee verdienen of word het een bodemloze put kwa investeringen net als bv Netflix
Ik heb zelf ook een Xbox one S all digital met gamepass gekocht voor mijn zoon hij wilde ook Xbox proberen om dat een van zijn vrienden ook een Xbox heeft.
Maar uiteindelijk speeld hij er niet al te veel op.
Ik zelf heb Minecraft Dungeon redelijk wat gespeeld maar hij staat nu al weer maanden uit.

Ik ben dan toch weer meer van de Sony exclusives.

Dus ik denk dat er uiteindelijk niet zo heel veel zal veranderen kwa player base tussen te 2 Console makers.
Ik krijg een beetje het idee dat Sony wat nerveus begint te worden. Het uiterlijk van de PS5 en de controller krijgen ook genoeg negatieve aandacht. De exclusives van Sony beginnen ook een beetje ouder te worden. De nieuwigheden in de PS5, naast dat ie wat sneller is, zijn ook ver te zoeken.
Dit is dan puur je zelf daarmee vergelijken? Want de exclusives blijven alsnog de heer en meester.
Daarnaast heeft MS zoveel mensen omgekocht, zoveel geld gesmeten en studio's omgekocht OM ALLEEN aan te tonen hun hebben ook goede studio's :S ? werkelijk. Maar zijn niet met iets WOW factoor aangekomen. En de HALO franchice was ook niet de beste show-off kreeg zoveel negatieve comments en dat voor een veel krachtigere console dan de PS5 :S

Ik begin me juist af te vragen heeft MS nog wel zin in een console. Een game pass aanbieden plus zo'n lage instap voor een console om mensen alleen te lokken om puur de abbonementen af te nemen ?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 21 september 2020 12:58]

Er wordt Sony een vraag gesteld en daar antwoorden ze op met hun visie...

Wat is daar zeuren aan? Je bent bekend met het principe van een "interview"? Er worden vragen gesteld waarop geantwoord wordt.

Er zeurt er maar eentje hier...
Dit is gewoon moddergooien van Sony. Siert ze niet. Als je zeker ben van je zaak, hoef je die van andere niet af te kraken. Ik ben ook benieuwd welke console had een middere variant bij release?
De titel is geen quote van Sony zelf m.b.t. "zoals xbox series S dat doet".
Sony heeft gewoon heel netjes antwoord gegeven op de vraag:
――On the other hand, rival Microsoft has decided to release two models with different performance depending on the price at the same time. How do you see this?
Antwoord:
Ryan: First of all, I respect all competitors' judgments and philosophies. Obviously "price" is one of the important factors. We respect our competitive strategy.

But we are completely convinced of our strategy and its implications.

One thing to say is that introducing low-spec consoles for a particular price range hasn't produced very happy results in industry history.

We have also thought about it. I also know that other operators have tried and had problems.

As a result of our research, we know that when people buy a game console, they want to use it for as long as 4, 5, 6, or 7 years. We want to make sure that what we buy is safe in the future. We are not looking for something that will become obsolete in a few years.

When you buy a new TV, you'll want to be confident that your console has full support for the 4K TV you're buying.
Hij zegt dus eigenlijk dat de Xbox series S niet 4 jaar mee kan gaan. Erg netjes vind ik het ook niet.
Hoe lang is de PS4 Pro meegaan? Ook geen 4 jaar want PS5 komt dit jaar. Dan kan de PS4 Pro ook niet meer mee, aldus zijn eigen worden.
Best een antwoord dat diep ingaat op waarom het een slecht idee is. Dat antwoord had écht wel anders gegeven kunnen worden als ze niet hadden willen zeuren. Sony had laatst ook weer iets te piepen over Gamepass. Je mag best overtuigd zijn van je eigen gelijk, zoals Sony dat is. Maar met hun logica hadden ze nooit een PS4 pro moeten introduceren, want die past daar ook niet in. Veel industry history met lagere specced consoles is er ook helemaal niet.

Het is ook niet zo dat een xbox series s niet meer werkt op een 4k tv.
Ik zie die Sony PlayStation-ceo anders nergens moddergooien of iets afkraken, dus dat mag je toch wel even uitleggen.
Zij mogen toch gewoon hun mening geven, toch? De een gelooft er wel in en de ander niet. zo simpel is het. Persoonlijk vind ik het van MS wel slim...voor de mensen die minder budget hebben is er nu een goedkoop model....en die mensen hebben dan vast ook geen 4K scherm.
"Ryan: First of all, I respect all competitors' judgments and philosophies. Obviously "price" is one of the important factors. We respect our competitive strategy.

But we are completely convinced of our strategy and its implications.

One thing to say is that introducing low-spec consoles for a particular price range hasn't produced very happy results in industry history.

We have also thought about it. I also know that other operators have tried and had problems.

As a result of our research, we know that when people buy a game console, they want to use it for as long as 4, 5, 6, or 7 years. We want to make sure that what we buy is safe in the future. We are not looking for something that will become obsolete in a few years.

When you buy a new TV, you'll want to be confident that your console has full support for the 4K TV you're buying."
Ik zie dit niet als moddergooien, hoor...

[Reactie gewijzigd door HellFury op 21 september 2020 12:04]

Modder niet, eens. Wel een sneer:
We are not looking for something that will become obsolete in a few years.
Dat is een menig of een verwachting, maar geen feit, natuurlijk.

Daarbij, als je kijkt naar de huidige generatie, dan kon het zomaar eens zijn dat we over 4 jaar de Pro variant hebben van beide. Dan is het juist helemaal uitstekend om met de 1080p variant te beginnen als je nu nog een 1080p scherm hebt.
Het is een interview, ze brengen dit niet naar buiten om even modder te gooie , wat sommigen blijkbaar denken.
Wat je merkt is dat Sony heel erg inzet op de traditionele 'gamer' met grote, prestigieuze titels, terwijl MS meer een tactiek volgt die ze hebben afgekeken van Nintendo: tegen een leuke prijs een leuk aanbod bieden aan minder fanatieke spelers. Wat MS m.i. slim doet is dat ze naast op familie/kinderen ook mikken op volwassen gebruikers die misschien wel eens wat spelen op hun laptop. Je ziet in GamePass veel wat meer casual spellen en dingen die meer richting interactieve fictie gaan, met serieuze onderwerpen.

Juist voor die doelgroep zou XSS met GamePass ook wel een schot in de roos kunnen zijn. 's Avonds Tell Me Why spelen als alternatief voor Netflixen.
Toch komt het vooral aan op de software die er op gespeeld wordt.
Nintendo scoorde nu eenmaal goed met Mario en Zelda.
GamePass is de manier om dat te omzeilen: "Er is zoveel, er zit altijd wat leuks tussen." Zelfde meer als Netflix.

Maar net als Netflix hebben ze inderdaad ook prestigieuze titels nodig. Als je mikt op een volwassen publiek doe je dat alleen meer met goed gerecenseerde titels dan met blockbusters. Meer Roma en The Irishman dan Avengers. Dat Crusader Kings III bijvoorbeeld meteen bij uitkomen in GamePass zit zegt mij veel over MS' strategie.

UPDATE: MS heeft net aangekondigd dat ze ZeniMax overnemen, dus ze hebben ook Doom, Fallout, The Elder Scrolls en Wolfenstein. Dus de blockbusters zijn binnen.

[Reactie gewijzigd door HairyWeasel op 21 september 2020 15:22]

Ik denk dat dit een goede keuze van Sony is. Wel goed dat ze wel een goedkopere variant hebben, maar even krachtig is. Alhoewel de 100 euro mij niet zal overtuigen om de digital only te gaan kopen.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in kracht is tussen de Xbox en PS5? De PS5 lijkt het op papier behoorlijk te verliezen in rekenkracht ten opzichte van de Xbox. Gaan we dit aanzienlijk merken?
Het enige wat PS5 beter heeft is een snellere SSD. De vraag is of je dit in de praktijk zal merken want die de xbox heeft een stuk krachtigere gpu die over een jaar of 2 duidelijk zijn voordelen gaat laten zien.
Was de XBONE op papier ook niet minder dan de PS4? Daar is ook niets van te zien.
Het verschil tussen de series X en de ps5 alleen wel een stuk minder groot dan bij de ps4 pro en de xbox one X.
Nee, dat verschil ga je niet echt merken. Games die crossplatform worden uitgebracht zullen er gelijkaardig uitzien op de X en de PS5. Er is geen reden om voor die paar % extra een nieuwe ronde optimalisaties te gaan doen waneer de meeste mensen het verschil toch niet zien.
Volgens mij was het tussen de PS4Pro en de One X rond de 40% sneller
en die 40% sneller zag je nu niet echt terug in de games vond ik

En tussen de PS5 en de Series X is het geloof ik 14%
Dus ik denk dat we weinig verschil gaan zien

Ik denk met FPS games dat Microsoft iets sneller/ stabieler zal zijn kwa fps

Ik denk met Singelplay Story driven Games Sony het beter doet
Ik denk namelijk dat ze daar meer gaan profiteren van de Snellere SSD

Kwa CPU is Microsoft iets sneller Kwa GPU een stuk sneller
Kwa Memory zijn ze vergelijkbaar
Kwa SSD is Sony Meer dan 50% sneller

Dus het hangt van het soort games af denk ik

Denk dat je bij Sony minder last hebt van Texture Poping
Nee omdat Sony allemaal slimme technieken toepaste om toch 4K te doen (o.a. dynamische resolutie, checkerboarding etc.)

Die zelfde trucs gaat Microsoft ook toepassen met de Series S en daarom is het wel degelijk een next-gen console die gewoon mee gaat kunnen met kleine verschillen die de meeste mensen niet gaan opvallen.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in kracht is tussen de Xbox en PS5? De PS5 lijkt het op papier behoorlijk te verliezen in rekenkracht ten opzichte van de Xbox. Gaan we dit aanzienlijk merken?
Praktisch een PS4 + Xbox One bij elkaar geducktaped.
Met 4K word het verschil kleiner (waarschijnlijk zal het verschil net als One X / Pro zijn +-).
IMO heeft Xbox het slimmer aangepakt want niet iedereen heeft een 4K TV, zeker voor een machine dat wereldwijd verkocht zal worden.
Het heeft natuurlijk ook te maken met het maken van games voor zo'n console. Ze moeten dan nog jaren rekening gaan houden dat de games ook draaien op de console met lagere specificaties. Lijkt me niet echt wat je wilt. Over 5 jaar gaat xbox waarschijnlijk verkondigen dat de nieuwste games niet meer draaien op je Series S. Als de nieuwste games gebruik gaan maken van de volledige capaciteit van de console. Of dat er heel erg "gesneden" gaat worden in de graphics zoals je ook ziet met Outer Worlds voor de switch.

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 12:07]

Valt wel mee. Het scheelt dat alleen de GPU slechter is. Daardoor kan altijd nog de resolutie omlaag gezet worden.
Ik denk juist dat dit garandeert dat games op de X-variant netjes op 4K blijven draaien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 september 2020 12:08]

Ik ga ervan uit dat games over 5 jaar voor beide consoles niet meer de 2160p gaan proberen te bereiken omdat de graphic fidelity omhoog gaat.
Dus stel nieuwe game draait op nog maar op 1080p op de series X...
Slechtere GPU 720p of lager?
Juist, DAT alleen al is een reden waarom het een slechte keuze is geweest van Microsoft om zo'n lagere spec versie uit te brengen. Voor developers kost het nu gewoon meer moeite om voor de Xbox te optimaliseren omdat ze met 2 specs rekening moeten houden, en dat kan behoorlijk wat tijd kosten en dus resources/geld.
Maar dat maakt microsoft misschien niet zo heel veel uit ?
Ze hopen natuurlijk dat je die tegen die tijd upgrade naar de nieuwste Series Y die betere specs heeft :)

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 12:32]

Nee, maar vanuit developer standpunt is het erg vervelend, want als 3rd party die multiconsole doet, zul je dus nu rekening moeten houden met 3 'next gen' units ipv 2, en in het begin zelfs nog met veel meer als je ook nog de PS4/Pro, Xbox one S/X wilt blijven ondersteunen.. Dat zijn behoorlijk extra kosten wat betreft testen/ontwikkelen..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 september 2020 12:35]

Jup en dat betekent in de praktijk dat je die langzaam "zou willen" uitfaseren als developer. Als dat uberhaupt MAG van microsoft.

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 12:38]

Alleen kost dat developers haast geen extra moeite. Er is geen enkele game developer die geen kennis heeft van het targetten van verschillende specificaties, en als dan ook nog maar alleen de GPU een verschil maakt is het praktisch een formaliteit.
Ik denk dat jij het zeer onderschat wat voor moeite het toch wel degelijk kost. Het is leuk dat de engine verschillende targets kan exporteren, maar er komt echt wel meer bij kijken dan alleen maar een switch aanpassen (in iedergeval als je ook maar een beetje fatsoenlijk bezig bent).
En er is er dus wel meer dan alleen GPU verschil, ook CPU en geheugen..

Elke extra SKU die er bij komt is gewoon een extra kostenpost en mogelijke problemen, zeker waar je toch al grote druk hebt om het spel uberhaupt uit te brengen.
Maar de Pro kwam niet meteen uit, pas jaren later, dus er is wel degelijk een groot verschil.
Weet iemand eigenlijk ook waarom zowel de niewe xbox en playstation wel gebruik maken van de nieuwste gpu architectuur (rdna2) maar van een oude cpu architectuur (zen2)? terwijl de nieuwe cpu architectuur, zen 3 waarschijnlijk eerder los te koop is voor consumenten dan rdna2?
Omdat de chip in de ps en xbox al een lange tijd in ontwikkeling is. RDNA2 is speciaal ontwikkeld voor deze nieuwe gen consoles, en AMD gebruikt nu deze blauwdruk voor zijn nieuwe gen gpu's. Voor het cpu gedeelte is waarschijnlijk op het moment gekeken welke cpu generatie beschikbaar was en voldoet. De kostprijs van de consoles zal waarschijnlijk flink omhoog moetrn gegaan zijn, en de release uitgesteld, om zen3 te kunnen gebruiken. Gezien zowel sony als Microsoft zen2 gebruiken, en games vaak op beide moet draaien, gaat een sterkere cpu ool niet veel meerwaarde opleveren.
Ik vermoed dat, los van consumenten GPU's, RDNA2 hardware toch echt langer beschikbaar is geweest. Zen3 CPU's komen op zijn vroegst einde dit jaar voor consumenten. Wel jammer, had de consoles net een standje toekomstbestendiger gemaakt. Nu heb je straks begin oktober aankondigingen die direct "voorbij de console" gaan (net als de 3080). Maar soit, daar is de prijs ook naar :D !
Zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben
Omdat die apparaten al maanden in productie (en al veel langer in ontwikkeling) zijn gok ik.
Omdat anders de PS5 waarschijnlijk zo rond de 800 euro had gekost en het prijsverschil de prestaties gewoon niet echt significant verbeterd?
GPU heeft veel meer impact op performance.
Eigenlijk is de strategie van Sony best wel slim. Als ze merken dat de Series S beter (dan verwacht vlg. Sony) verkoopt, kunnen ze de prijs van de PS5 (digitale versie) met 100 of 50 euro verlagen. Op dat moment zijn de prijzen gelijk en heb je meer voor je geld bij Sony.

Indien de Series S niet goed loopt lacht Sony in zijn vuistje (vooral met de gameprijzen) en verlaagt vlg. jaar (of 2022) rond nov./dec. alsnog de prijs en MS heeft een probleem (en moet ook de prijzen verlagen).

Kortom, win-win voor ons (als consument).
Het grappige is dat het voor MS niet eens veel uitmaakt als een console niet goed verkoopt. Het gaat MS vooral om de verkoop van spellen en abonnementen. Dat kan op PC maar ook op de Xbox.

Terwijl Sony de consoles nodig heeft om spellen te verkopen, dus voor hun zit er veel meer urgentie achter. En ze zullen de PS5 DE echt de komende jaren niet voor 300 euro van de hand doen want dan maken ze veel te veel verlies.

En als Sony toch de PS5 DE voor 300 van de hand kan doen, denk je niet dat het voor MS een koud kunstje is om de Series S voor 200 euro in te winkel te zetten? Of er even een jaartje Game Pass of een game bij te gooien? Of beide? Genoeg mogelijkheden om meer value te creëren zonder er al te veel op in te leveren.
Als Sony de prijs van de discloze PS5 verlaagt wat weerhoudt Microsoft er dan van om de prijs van de Xbox Series S te verlagen? Waarschijnlijk zit daar al meer marge in en zal een prijsdaling Microsoft minder pijn doen dan Sony.
Blij dat ze het niet gedaan hebben. Het verschil qua specs tussen de Series S en de PS5 digital is voor 100 euro echt enorm. Eigenlijk bizar hoeveel meer waar je voor dat geld krijgt, alleen het verschil in gpu zou je bij een losse videokaart al minimaal 200 tot 300 euro meer kosten.

Daarnaast maakt de identieke hardware het makkelijker voor ontwikkelaars en loop je niet het risico dat de zwakkere console een bottlrneck vormt voor exclusieve titels.
Ik zou niet weten waar Ryan op doelt. Ik kan me ook geen eerder concreet voorbeeld herkennen. Misschien de discloze Xbox One S? Die werd geïntroduceerd toen de Xbox One X er al was. Een Switch Lite wordt bijvoorbeeld wel goed verkocht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True