Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers hebben problemen met RTX 3080 in combinatie met oled-tv's van LG

Gebruikers die een GeForce RTX 3080 via HDMI 2.1 combineren met LG-oled-tv's van 2019 en 2020, lopen tegen problemen aan. Nvidia's G-Sync-implementatie van 'variable refresh rate' werkt niet en CX-modellen schakelen bij 4k120Hz over naar 4:2:2-subsampling.

Het gebruik van de G-Sync Compatible-functie op de RTX 3080-videokaart in combinatie met LG-oled-tv's resulteert in zwart beeld. Dat is onder andere te zien in een YouTube-video van Tech YES City. Ook gebruikers op reddit melden vergelijkbare problemen. De desbetreffende LG-tv's, zoals die uit de C9- en CX-series worden aangeprezen als G-Sync Compatible. Dat is Nvidia's naam voor de implementatie van de HDMI 2.1-feature variable refresh rate. AMD noemt dat FreeSync.

Bij de LG CX-oled-tv's, de modellen van dit jaar, lukt het gamers niet om 4k120Hz in beeld te krijgen met 4:4:4-weergave zonder compressie. De tv's schakelen automatisch over naar 4:2:2-subsampling. Juist HDMI 2.1 maakt weergave op die resolutie en framerate zonder compressie mogelijk, maar bij de CX-tv's lukt dat volgens gebruikers momenteel niet. Ook op het Nvidia-forum melden gebruikers dat.

Met LG C9-tv's van vorig jaar lukt het gebruikers wel om 4k120Hz met 4:4:4-kleurcodering weergeven. Die tv's hebben een HDMI 2.1-aansluiting met bandbreedte van 48Gbit/s, terwijl de CX-tv's een 40Gbit/s-aansluiting hebben. Dat zou echter niet het verschil mogen maken. Ook de lagere bandbreedte van de CX-modellen is genoeg om 4k120Hz 4:4:4 weer te geven bij 10bit-kleurdiepte. Bovendien melden gebruikers dat de tv's ook naar 4:2:2 schakelen als een 8bit-kleurdiepte wordt gebruikt, waar nog minder bandbreedte voor nodig is.

Twitter-gebruiker Sixi82 toont het verschil in beeldkwaliteit tussen 4:4:4 en 4:2:2 en zegt ook verschillende HDMI-kabels getest te hebben, om uit te kunnen sluiten dat die de problemen veroorzaken. Vermoedelijk zijn de problemen met firmware- en driver-updates op te lossen. LG en Nvidia hebben nog niet gereageerd op de bevindingen van de gebruikers.

Weergave met 4:2:2-subsampling (links) en 4:4:4-weergave zonder compressie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-09-2020 • 11:14

176 Linkedin

Lees meer

Reacties (176)

Wijzig sortering
Wacht, ik heb toch een LTT filmpje zitten kijken waar Linus CRYSIS (remastered) via een 3080 op een LG CX 77inch afspeelt?

https://youtu.be/U7Xtmayoly8
Maar misschien staat die tv gewoon op 60 Hz. Maakt voor een benchmark / test niet uit. Of compressed hij dus het signaal zonder dat ze het doorhadden.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 september 2020 11:34]

In games merk je nagenoeg niets van de compressie.
Je merkt het wel, de kleuren zijn iets fletser. Maar dat moet je maar net opvallen en je moet weten waar dat door komt.
Niet fletser, zoek anders voor de lol even na waar de getallen voor staan, en baseer het niet op de effecten die je denkt waar te nemen daar zijn de verschillen botweg te klein voor en technisch is het simpel te begrijpen. Het gaat nier namelijk NIET om bitdepth.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 21 september 2020 16:19]

Mijn monitor springt regelmatig terug naar 4:2:2 (en dan moet ik de displayport versie even togglen naar 1.1 en terug naar 1.2 voordat windows het weer goed doet). En dat hij veranderd is zie ik voornamelijk omdat games er net even een tikkeltje fletser uitzien.
Dan zet je monitor in de 4:2:2 setting misschien ook andere settings om (schakelt hij misschien ook HDR uit?). 4:2:2 heeft geen effect op kleurdiepte, alleen op scherpheid bij randen met kleurverschil.
Het effect klinkt meer als een bug die ikzelf vooral bij 10bpc mét hdr tegen ben gekomen. met schering en inslag lijken sommige fullscreenapps terug te vallen naar 8bit, maar de monitor lijkt dat dan niet door te hebben voor ik bijv de applicatie herstart, monitor in- en uitschakel óf HDR botweg uitknal.

edit: in reactie op kees eigenlijk

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 21 september 2020 20:03]

Hij geeft op 1:35 weer dat hij na deze test weet hoe het is om 4k120hz te hebben getest. Dan ga ik ervan uit dat hij dit dus test. Maar goed we kunnen dat helaas niet bevestigen. Zou wel flauw zijn als hij gewoon op 60 hz stond.
Hij geeft aan dat de game op 54fps loopt.
Maar de FPS doen er niet toe voor het omschakelen van het signaal naar 4:2:2
Het aantal fps is niet hetzelfde als de framerate van het scherm. De framerate geeft aan hoe vaak het beeld wordt ververst, het aantal fps geeft aan hoeveel frames per seconde naar het scherm worden gestuurd.
Ja dat zou heel goed kunnen...
Linus zegt in zijn video dat hij 120Hz via HDMI 2.1 gaat gebruiken, dus ben benieuwd waarom het daar nou niet gebeurde https://youtu.be/U7Xtmayoly8?t=80
We weten natuurlijk ook niet welke firmware de problemen veroorzaken en of iedereen last van deze problemen heeft.
Volgens mij waren er toen nog geen drivers beschikbaar om die 3080 werkend te krijgen
Mogelijk zonder variable refresh rate?
subsampling ga je niet zien bij films en games. wel bij tekst.
Ik heb speciaal om deze feature een LG c9 aangeschaft, dus ik hoop dat het snel wordt opgelost met firmwareupdates.

Anders is er echt sprake van misleidende marketing geweest.
Idem ditto. Juist voor de volledige brandbreedte van HDMI 2.1 gekozen voor de LG C9 i.c.m. Gsync. Zou zonde zijn als het achteraf niet blijkt te werken.
Wat denk je extra te hebben met die 8Gbit tov de CX dan?
nou, op dit moment dus 4:4:4 chroma supsampling. :+
Kan t mishebben maar staat er nou niet in de tekst dat dit de oorzaak niet kan zijn?
Niet "zou kunnen" is anders "niet kunnen".
We zullen het moeten gaan zien.. ik heb iig juist hierom 2 weken geleden E9 aangeschaft ipv een CX. Helaas zit ik nog met een 1080Ti, dus voordat ik een 3080 aanschaf hoop ik dat de problemen opgelost zijn..
Juist hierom? Maar het beeldscherm kan helemaal niet meer data verwerken dan 40Gbit. Zeg dan gewoon dat het om de prijs ging (terecht gezien de kleine vooruitgang). Aangezien het ook bij 8bit gebeurt lijkt me dit gewoon een software ding en niet veroorzaakt door de beperking to 40Gbit.
de prijs? Je weet dat de E9 duurder is dan de C9 ? Nee, daar ging het niet om.

Iets zei in mij dat die 48Gbit gewoon beter was. Of het paneel nu 12 bit kan weergeven of niet; het lijkt hier dus sowieso niet enkel om de kleurdiepte van het paneel te gaan. We zullen moeten afwachten wat het hele verhaal is.
Maar een E9 is goedkoper dan een EX (bestaat die?). Ik ga er toch nog even vanuit dat LG goed heeft nagedacht over die beperking.
Zoals al elders gereageerd in dit draadje; het was puur gevoel. Het hele HDMI2.1 protocol is erg onduidelijk, net als zijn toekomst. Ik koop zoveel mogelijk toekomst bestendig, dus 48Gbit prefereer ik boven 40Gbit. Wie zegt dat alleen kleurdiepte hier een rol in gaat spelen in de toekomst? Daarbij heeft de E9 een ingebouwde soundbar en vond ik hem iets mooier ( geen zichtbare voet ). Dat samen maakte mijn keuze voor de E9.
Precies daarom heb ik de aankoop van een E9/CX uitgesteld. Ik wacht al 2 jaar op HDMI 2.1 GPU's zodat ongecomprimeerde 4k/120hz/VRR mogelijk is. Erg jammer dat LG het feestje nog even uitsteld :(
Er staat toch dat het alleen om de CX gaat?
Ik vind het artikel nogal verwarrend geschreven als je de eerste zinnen leest dan denk je dat de C9 ook problemen heeft (immers een OLED model uit 2019).

Maar als je dan verder leest lijkt het alsof het daar wel goed op werkt.

Misschien kan de auteur hier iets meer over uitweiden?
Waar lees jij dat het daar wel goed op werkt dan? Ik zie het niet terug. Volgens mij is het artikel gewoon duidelijk;

-VRR werkt niet op de 2019 en 2020 tv's in combinatie met een RTX3080
-chroma subsampling 4:4:4 werkt niet op de CX serie( 2020 ) icm een RTX3080, wel op de C9/E9 serie ( 2019 )

Of is het artikel aangepast?
Lijkt er op dat het alle 2019 en 2020 G-Sync certified TV's zijn. Dus ook B9 en BX b.v.
Hmm, fair enough. Ben nu zelf ook in de war (alsnog) ;)
Volgens mij was de marketing dat ze gsync compatible zijn.
Dat zijn ze nog steeds.

Daarnaast ga je bij gebruik van VRR nog wel tegen grotere problemen aanlopen:
nieuws: LG bevestigt vrr-issue oled-tv's en voegt toch geen AirPlay 2 toe aan...
Hmm, ik heb 2 weken geleden een E9 aangeschaft. ( bewust niet voor de CX gekozen ivm die 40Gbit/s aansluiting, ook al zou dat volgens de kenners niet uit moeten maken ). En was van plan een 3080 aan te schaffen omdat G-sync niet werkt op mijn huidige 1080Ti. Hoop dat ze dit snel oplossen..
Ik heb precies hetzelfde, tijd geleden de C9 aangeschaft voor de volledige brandbreedt van HDMI 2.1. Nu wachten totdat ik mijn GTX 1080 kan vervangen voor de RTX 3080.
Hopelijk voor ons dat Nvidia / LG dit snel kan oplossen.
De C9 heeft het probleem juist niet. Dus volgens mij zijn alle C9 eigenaren good-to-go.

Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit wat negatiefs over de C9 hoor. Lijkt wel het beste model van LG tot nu toe.
Uit het artikel hebben alle modellen van 2019 en 2020 de Gsync VRR problemen, waaronder dus ook de C9. Alleen schaalt de C9 niet terug naar 4:2:2 maar blijft deze wel 4:4:4 bij 4K/120Hz.
Ik heb ook een tijd op een c7 aangestuurd met een 1080 Ti. Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om op 1440p 120 hz te spelen. En zet in de driver fast sync aan. Alle frames boven de 120HZ hebben dan geen tearing. Maar onder de 120 Hz ga je wel afzien. Werkte voor mij prima in oudere games.
Ha. You and me both. 20 meter hdmi 2.1 kabel kostte wel weer een lagere rib uit mijn lijf
20 meter? waar heb jij je televisie dan wel niet staan, of je computer?
Andere kant van het huis op een andere verdieping. Controllers erbij en draadloze m+kb. super handig als je party games doet.
20 meter is wel veel. Ik vermoed dat je daar sowieso problemen mee gaat krijgen met hoge frames/reso's. Ik heb hier 10 meter high quality kabel, en die trekt het krap aan. Bij verlenging van een enkele meter doet hij het al niet meer of geeft problemen..

Enne, er bestaan geen HDMI 2.1 kabels. Er zijn enkel goede en slechte kabels.. ( ze worden doorgaans gekwalificeerd op GB/s doorvoer ).. met andere woorden; een goede HDMI kabel van voor het 2.1 tijdperk zal prima werken met HDMI 2.1. Als de kwaliteit maar hoog genoeg is.
Volgens HDMI.org gaat de de ultra high speed kabel Max tot 3 meter.
Passive inderdaad, actief kan hdmi 2.1 veel verder.
Tsja ze zijn op deze lengte nog niet heel lang in de handel. Eennpaar maanden geleden was er ook niets voorbij die lengte die je noemde
Welke heb je gekocht en waar? Glasvezel kabel?
Ah super. Die prijs valt me alleszins mee moet ik eerlijk zeggen :)
maar is dit niet een beetje onzin om te doen
(daarvoor de x9 kiezien ipv een xX)?
Als je het deed voor besparing van geld ja dat klopt het.

Want is het eigenlijk niet zo dat de bandbreedte die die CX heeft voor zijn 4K scherm is genoeg voor alles wat hij native aan kan?

Dus de extra bandbreedte totaal geen zin heeft want dat zijn resoluties of frequenties die hij native toch niet support?
In mijn geval ging het om "gevoel"

Wat ik ervan begreep is dat het paneel van de *9/*x sowieso geen 12 bit kleurdiepte aan kan, en derhalve weinig baat bij 48Gbit doorvoersnelheid "zou" hebben. Maar iets in mij zei dat dat niet het enigste is waar die doorvoersnelheid voor ingezet word. Waarom er anders inzetten? Ik ben zeker geen kenner in deze materie, dus moet het soms van feeling hebben. Het hele HDMI2.1 protocol is zo vaag als het maar kan zijn. Daarom voor extra headroom gekozen. Daarbij heeft de E9 een ingebouwde soundbar, en vind ik hem esthetisch mooier dan de CX. Dit samen bracht mij tot de beslissing om voor een E9 te gaan. Achteraf mischien toch wel een juiste keuze, maar dat moet eerst nog maar blijken.
https://www.homecinemamag...DataRatetable-770x595.jpg

de max is op 40gb/s dus 4K/120hz met 10bit in 4:4:4/RGB

dus het enige wat je niet kunt op je max 4K scherm is 4K/120hz met12 bit in 4:4:4/RGB want dat is 48gbit nodig

maar 12 bit kan ie sowieso niet aan. en dat is dus het enige 4K ding wat hij niet ondersteunde (daarna krijg je hoger resoluties wat het scherm ook sowieso niet ondersteund)
Je mist een punt in mijn verhaal. Wie zegt dat 48Gbit enkel en alleen word gebruikt kan worden voor de kleurdiepte? Het HDMI2.1 protocol is erg onduidelijk en nog onvolledig. Het kan prima zijn dat er straks door andere technieken gebruikt gemaakt gaat.worden van die extra 8Gbit. Extra data voor geluid om maar wat te noemen. Of eyetracking, of...

Get my drift?

Nogmaals, ben geen kenner van de materie, maar mijn gezond verstand beredeneerd het nou eenmaal zo.. Daarbij mis ik in ieder geval niets tegenover de CX naar mijn weten.
nee ik snap het niet
Het gaat naar je TV.

eyetracking op je tv? dat heeft je tv niet. gaat ook niet gebeuren

geluid van de toekomst er over heen gooien? Dat moet sowieso een versterker in daar heeft je tv niks aan.

dus wat je TV nu support resolutie wise en ook geluid dat kan ie allemaal makkelijk aan..
En daar komt toch niks meer bij. Dus echt het maakt echt niks uit ik kan je 100% garanderen dat je plotseling niet iets op je tv zou kunnen doen maar dat je door de bandbreedte niet kunt..
Want ja LG gaat dat toch niet voor je supported (ik heb een B6 en er is geen enkele feature bij gekomen sinds ik hem heb)

eArc zit er op en als je dus op je TV Netflix of zo hebt en die zou een toekomstige audio formaat hebben dan kan dat natuurlijk makkelijik terug over de hdmi (want er naar toe gaat toch niks)

Kijk als het gaat om een Receiver dan snap ik je punt, dat zou tricky zijn om te kopen met minder bandbreedte want ja daar kun je van alles (inclusief een nieuwe tv) aan koppelen, dat is geen "eindpunt"
Je TV is gewoon een eind punt (of begin als je de apps gebruikt)
En dat laatste gaat dus over toekomstbestendigheid :)

Je zal prima gelijk hebben, maar voor mij voelde 48 gewoon beter dan 40. Hoe irrationeel ook..
Als dit probleem er is met in combinatie met de RTX 3080, dan lijkt het mij dat de LG OLEDs in combinatie met de nieuwe consoles ook dit probleem hebben?

Edit: Dit was een oprechte vraag. Er zijn twee verschillende problemen en slechts een daarvan heeft met G-sync te maken. Dat andere probleem met de subsampling hoeft dus niet per se een NVIDIA probleem te zijn.

[Reactie gewijzigd door disguisedpotato op 21 september 2020 12:05]

Dit gaat over specifiek G-Sync. Het zou kunnen, maar het kan ook dat of de LG OLEDs een slechte implementatie van G-Sync hebben of dat (maar lijkt me minder waarschijnlijk) er in de GeForce driver een fout met (een serie van) call(s) gemaakt is.

[Reactie gewijzigd door MicBenSte op 21 september 2020 11:28]

Ze hebben officieel geen G-Sync
"CX-series worden aangeprezen als G-Sync Compatible"
Klinkt misschien verwarrend, maar dat is niet hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 11:57]

Officieel hebben ze daarmee wel Gsync. Vroeger kon je alleen G-Sync gebruiken als er een bepaalde chip in je monitor of TV zat, anders had je pech. Echter, sinds de komst van de Variable Refresh Rate (VRR) standaard en de veel bredere adoptatie van de open AMD variant FreeSync, heeft NVIDIA op een gegeven moment moeten kiezen om VRR te ondersteunen. Daar is geen aparte chip meer voor nodig. NVIDIA heeft qua marketing nu het onderscheid tussen G-Sync met de dedicated chip, of het gebruik van VRR met een NVIDIA kaart en een monitor zonder chip. En dat laatste noemen ze G-Sync compatible. En dat kan je prima als 'officieel G-Sync' zien, want het is daarmee getest door NVIDIA en echt wel een soort van officiele certificering.
Zoals je zelf zegt die chip maakt het verschil. "G-sync" en "G-sync Ulitimate" zijn mét de chip.
En die maken ze nog steeds.

Er is officieel zelfs een verschil in "G-Sync Compatible" met een grote C
En "G-Sync compatible" met een kleine c.
Om het even nog verwarrender te maken. :)

Lekker allemaal die marketing
Net als vroeger met HD ready, HD en full HD :)

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 22:03]

ja inderdaad. Eigenlijk is het gewoon dat NVIDIA zegt: hey, jouw TV/monitor kan samenwerken met VRR in combinatie met een NVIDIA videokaart. En in theorie kan het nog steeds werken met elke willekeurige andere TV/monitor die VRR ondersteund, alleen heeft NVIDIA niet expliciet getest.
ja inderdaad. Eigenlijk is het gewoon dat NVIDIA zegt: hey, jouw TV/monitor kan samenwerken met VRR in combinatie met een NVIDIA videokaart. En in theorie kan het nog steeds werken met elke willekeurige andere TV/monitor die VRR ondersteund, alleen heeft NVIDIA niet expliciet getest.
De nuance is dat Nvidia heeft aangegeven meer schermen te testen dan worden goedgekeurd. Met andere woorden als een apparaat niét g-sync compatabile is kan het ook prima zijn dat Nvidia hem wel heeft getest maar ze hem hebben afgekeurd op bijvoorbeeld flickering.
Erg heh, ze hadden het net zo goed Freesync compatible kunnen noemen. Dan was het ondubbelzinnig.
Maar ja, Nividia is zoals gewoonlijk weer te arrogant om een geadopteerde open 'standaard' bij naam te noemen.
Persoonlijk had ik liever dat beide bedrijven zich wat professioneler gedroegen en niet als kleuters in een zandbak met al deze marketing pietpraat :X.
FreeSync is net zo goed een marketing-ding, namelijk de AMD-implementatie. Kunnen ze het beter VRR-compatible noemen ;) Hoewel, technisch gezien is dat ook een bepaalde implementatie, alleen dan van het HDMI forum. Een TV kan in principe VRR ondersteunen, zonder FreeSync support te hebben.

Wat leesvoer: https://www.whathifi.com/...out-variable-refresh-rate

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 21 september 2020 15:36]

Nee, G-Sync scaler-chips voeren twee synchronisatie processen uit, namelijk VRR en VO (variable overdrive). G-Sync Compatible is niet "offcieel" hetzelfde als G-Sync.
Want ? De nieuwe consoles hebben allemaal een Chip van AMD niet van Nvidia.
CX heeft toch FreeSync en geen G-sync?
G-Sync compatible = Freesync
Dus lijkt me niet een heel slechte redenatie.

[Reactie gewijzigd door mac5er op 21 september 2020 11:48]

Consoles hebben een vaste framerate maar gebruikt mogelijk freesync om eventuele dips te dempen.
Consoles gebruiken geen g-sync maar de VRR specificatie van HDMI 2.1. Dat zijn verschillende dingen.
Er is echter al bekend dat VRR ook een probleem geeft:
nieuws: LG bevestigt vrr-issue oled-tv's en voegt toch geen AirPlay 2 toe aan...
De nieuwe consoles krijgen een AMD chip, dat gaat hoogst waarschijnlijk zonder problemen werken, aangezien het hun eigen implementatie is, maar dat moet nog blijken uiteraard.
Op dit moment heb ik een C9 model, verbonden met hdmi 1.4 aan een 1070. Ik moet zeggen dat het alles behalve plug & play is, er is schijnbaar niets wat de limieten van de kabel detecteert, met knipperend scherm en artefacts als gevolg, als je uberhaupt nog beeld hebt. Alles (inclusief Win10) moet met een custom profiel in het nVidia config scherm vooraf worden ingesteld, super irritant, helemaal als een game automatisch kiest om HDR aan te zetten. Anders heb je geen beeld. En magic remote voor je pc kan je wel vergeten. ;(

[Reactie gewijzigd door Grimfilth op 21 september 2020 11:39]

Heb je gewoon niet een te slechte/langs kabel die de hoeveelheid data niet aan kan?
20 meter kabel. doet het prima met 60hz op 1080. Of 4k met 30hz. De automatische aangenomen settings zijn zo wispelturig als het maar kan, waardoor de tv als monitor alweer niet werkt, want de limiet herkennen is er niet bij.
Je bedoelt dat de TV en computer communiceren wat hun mogelijkheden zijn en dit samen afstemmen, maar daarbij houden ze geen rekening met wat de kabel daadwerkelijk aankan. Dus stel ze communiceren: hey, we kunnen prima 4K op 60Hz aan en ze gaan daarmee dus aan de slag, dan gaat het mis omdat de kabel het niet aan kan? Ben inderdaad benieuwd of de HDMI-standaard daar rekening mee houdt. Een kabel is wat dat betreft passief en kan niet vertellen wat hij wel of niet kan.
Precies dat is mijn ergernis dus. Als ik nu met mijn verouderde hdmi kabel een nieuw geinstalleerde game start op de tv, pakt hij automatisch 4k op 120hz met UHD. De LG tv kan niet ingesteld worden wat zijn resolutie of framerate wordt, en de UHD setting wordt door de pc overruled. Dus mijn pc gaat altijd voor de maximale settings wat de tv aan kan, ongeacht de kabel. Tenzij ik de game vooraf configureer, wat met sommige games zoals Doom hopeloos is.
De LG tv kan niet ingesteld worden wat zijn resolutie of framerate wordt, en de UHD setting wordt door de pc overruled. Dus mijn pc gaat altijd voor de maximale settings wat de tv aan kan, ongeacht de kabel.
Daar heb je ( zoals ik onder al aangaf ) costom resoluties en refreshes in de nvidia drivers voor. Werkt prima. Ik kan in elke game gewoon instellen welke reso en frequentie ik wil. Soms wil echter de Deep Color functie roet in het eten gooien. Zo kan ik RDR2 niet opstarten zonder Deep Color aan te hebben. Waar dat.precies aan ligt ben ik nog niet helemaal uit.
Mark my words, er komen veel hulpvragen van mensen wie denken dat hun videokaart/tv stuk is, omdat ze een oude of verkeerde hdmi versie kabel gebruiken. Ik heb eens een hdmi 2.0b kabel gehad, met de belofte dat deze 4k, 60hz en UHD deed, maar het bleek om 1 van die dingen te gaan, en niet alle 3 tegelijk. Ondertussen heb ik mijn hdmi 2.1 kabel al, maar met een 1070 heeft dat geen nut om nu al aan te sluiten.

De gevolgen van verkeerde kabel keuze zijn;
- artefacts en rare stippen overal in beeld
- knipperend scherm
- monitor ontvangt geen signaal
- ineens monitor niet meer herkend en pc stuurt beeld naar primaire displayport monitor

Oplossing is een custom profiel voor nVidia te maken zodat je in ieder geval windows weer kan gebruiken, maar alle games geven daar geen gehoor aan, waardoor je dat ook na elke nieuwe installatie hoort op te geven, of pc herstarten waardoor global settings worden toegepast.
Ik heb een E9 en heb van wat jij beschrijft geen enkele last icm een 1080Ti.. Custum profielen ??. Ik heb alleen costum resoluties aan moeten maken en die werken allen prima..
Dude je moet Dan ook een HDMI 2.1 kabel gebruiken geen wonder dat je problemen hebt....
Zoiets dus :
https://www.amazon.de/-/n...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Als jou 1070 dus HDMI 2.0b heeft Kan je met die kabel probleemloos 2560*1440*120hz afspelen, jou 1.4 kabel is gewoon veelste slap en Kan niet genoeg data doorsturen..
Dat weet ik ondertussen. In combinatie met mijn oude full hd tv was het allemaal prima. Omdat de pc zich niets aantrekt van de limieten van de kabel, waaronder een hdmi 2.0b, blijft hij maximale settings wat mijn nieuwe tv aan kan overal automatisch voor aannemen. Dus ook een 2.0b geeft dezelfde problemen
Nee, je moet je desktop settings op 2560*1440*120hz zetten, dan werkt alles prima je kan nl niet hoger via die 1070...
Klopt. Maar dat moet dus voor elk programma in global settings worden toegepast via nVidia control panel. Eenmaal ingame of fullscreen programma, zal de tv automatisch instellingen aannemen wat niet kan, en de verbinding valt weg. Maar de 1070 wordt hopelijk zeer binnenkort vervangen.
Dude de tv bepaald niet wat de resolutie is lol, je pc doet dat je doet gewoon iets verkeerd...
Helaas, zo gaat het wel. De pc weet wat de tv kan en gaat er vanuit dat de gebruiker dit automatisch ingesteld wil, en de tv valt niet vooraf te configureren. Ik heb standaardprofielen met limieten gemaakt en alles, maar elk nieuw programma of game moet in lagere resolutie, framerate of kleureninstellingen ingesteld worden. Super stom. Ik heb zelfs de kabel in een andere pc gestoken om te kijken of dit normaal is, en die doet exact hetzelfde.

Maar er is laatst iets gefixt in een update waardoor het geluid automatisch met het switchen van het scherm mee veranderd, dus er is hoop. Een oudere full hd monitor welke op 60 hz loopt is probleemloos wat dat betreft.
Nou nee, ik heb zelf een c9 en als ik in windows de desktop instel op 1440p dan blijft dat gewoon staan, punt. Maakt niet uit welke game ik start..
Ik heb een 3080 kunnen bemachtigen en heb een 2019 C9 65". De Gsync (VRR) werkt idd niet, ongeacht de resolutie! Dus niet alleen 4k 120Hz, maar dus ook 1440p 120Hz werkt het niet. Terwijl mijn RTX 2080 hiervoor op 1440p / 120Hz i.c.m. Gsync super werkte...

Dus je koopt een nieuwe kaart en zowel het "nieuwe" 4K/ 120 als het oude 1440p/120 werkt niet meer.... das toch wel een tikkie vreemd....
huh? Het zou op de C9 toch wel moeten werken?
Nee zeker niet... alleen dat 4:4:4: wel, maar de Gsync is kapot...
Met een rtx 2080 werkt Gsync met de laatste drivers ook niet meer schijnt, word wel opgelost neem ik aan.
Dat de cx die ik zelf heb geen 4.4.4 doet en de c9 wel is ook vreemd 1440p 120hz hdr 4.4.4 chroma werkt wel en 1080p weer niet.
Dit is super off topic, maar de zin is toch “the quick brown fox jumps over the lazy dog”
Zoals het er staat in het plaatje “the quick brown fox jumped over the lazy dog” komt er geen S in voor
Het origineel is “a quick brown fox jumps over the lazy dog” maar tegenwoordig zie je veelal " The quick brown fox..."

Aan de andere kant, deze zin ging ooit als eerste over de hotline Moskou- Washington telex verbinding : "THE QUICK BROWN FOX JUMPED OVER THE LAZY DOG'S BACK 1234567890"

Het zinnetje van Sixi82 is een combinatie van beide, maar daardoor ontbreekt wel de letter s

[Reactie gewijzigd door Prosperot op 21 september 2020 14:34]

Nog meer off topic, maar ik vind "Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct" ook heel mooi.
LG heeft sowieso veel problemen met VRR op de OLED modellen. Met name de zwart waardes worden volledig in de war geschopt wanneer VRR aangezet wordt.
Ik heb vorige week een 2020 model besteld speciaal voor de PS5 en kwam er daarna achter dat dit speelt. Hoop dat ze hun shit snel op orde krijgen. Als ik de filmpjes bekijk van gebruikers die het probleem melden is het niet extreem storend en komt het alleen maar voor op specifieke momenten, maar als je net een flinke som geld hebt neergelegd is dat niet iets wat je wil horen :P

Fingers crossed dat het softwarematig op te lossen is.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 21 september 2020 11:28]

Het lijkt op het oog een aansturingsfout, dus in principe zou een driver het op moeten kunnen lossen. Nou ja, in dit geval waarschijnlijk eerder de firmware van de OLED. Maar het is even afwachten.
Naja LG schijnt er mee bezig te zijn maar heeft ook al aangegeven dat ze niet op korte termijn een oplossing verwachten. Blijkbaar was VRR op een oled scherm uberhaupt al lastig.

Het zal mij benieuwen.
WebOS werkt tot nu toe fantastisch totdat je TV een langere tijd aan staat.
Het begint meestal met 1 probleem binnen bijvoorbeeld de KPN itv app, kan je dan vaak oplossen door de app geforceerd af te sluiten, na een week beginnen meer apps kuren te vertonen en op een gegeven moment helpt dus helemaal niks meer. Binnen geen enkele app kan je dan nog een video afspelen.

Enige oplossing is de stekker er uit trekken en alles werkt weer prima tot een bepaalde tijd.

Dit probleem staat bij mij niet op zich zelf, mijn schoonouders hebben ook een LG Oled maar dan uit 2017 en die TV toont eigenlijk sinds het begin dezelfde soort kuren.

Laat LG dit maar eerst oplossen.

Dus "LG kennende" daar ben ik het niet mee eens.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 21 september 2020 11:51]

Tja en ik ben juist helemaal blij met WebOS, want alles werkt snel en soepel. Ik heb altijd geroepen dat Smart-TV's onzin zijn, maar op dit moment gebruik ik eigenlijk niks anders. Sure, het is nog maar wachten hoe lang alles ondersteund blijft, maar dan regel ik tegen die tijd wel iets anders. Ik heb 0,0 problemen met welke app dan ook, dus het kan blijkbaar ook anders.
Ik ook niet, tenminste nu. Totdat het weer begint om te vallen.
Een reboot van de TV schijnt ook lastig in te bouwen zijn voor LG, fysiek een stekker er uit moeten trekken is toch niet van deze tijd. Het lijkt erop dat hij enkel stand-by gezet kan worden.

Begrijp me niet verkeerd voor de rest ben ik gewoon tevreden over de TV.
Wellicht een gekke oplossing maar ik zou er dan een slim stopcontact tussen zetten, mocht je al home-automation hebben. dit een beetje slim koppelen, dan heb je altijd een clean boot, en minder sluipstroom (hoewel slimme stopcontacten ook verbruikers zijn)
Je moet een oled tv altijd stand-by laten staan, anders kan ie niet zijn oled's een refresh geven en heb je een grotere kans op inbranding van het scherm.
Dus helemaal uitzetten is alles behalve slim
Bedankt voor het meedenken maar dat vind ik in deze niet de oplossing, standby vind ik niet erg maar het niet kunnen herstarten zet ik we mijn vraagtekens bij.

In standby mode voert de TV ook pixel refreshment uit om in branden tegen te gaan dat moet hij natuurlijk blijven doen .
Dat had ik begrepen van @BlaBla1973 inderdaad, ik had geen idee :+
Ik ben ook super blij met mijn LG TV en WebOS maar sommige Apps kunnen wel beter.
Videoland duurt lang met opstarten en doorladen in het profiel. Moet soms meerdere keren afsluiten en opstarten voordat ik erin komen.
"Kijk" App werkt echt voor geen meter bij mij, kan geen UFC terug kijken, laad gewoon niet door.
hmm maar YouTube, Netflix, Amazon Prime werken op mijn B6 prima
Dus waar zou het aan liggen dat die apps niet lekker werken?
Exact waarom er een shield pro onder mijn LG staat.
Ja.. alleen Android he, werkt prima hoor maar ik probeer google waar het kan te vermijden.
Een Apple TV 4K doet eigenlijk bijna hetzelfde en is zonder Google.
Ja klopt, zou 1 van mijn keuzes zijn.
Zolang het niet te gek word blijf ik gewoon het ingebouwde OS gebruiken.
Welke webos versies gebruiken jij en je ouders dan? Ik heb een B6V uit 2016 en heb eigenlijk maar een enkele keer gehad dat alles even vast liep. Momenteel zit ik op versie 3.3.5-4320 en ervaar eigenlijk nooit problemen. Alles werkt nog steeds redelijk soepel :)
Heb je quickstart al geprobeerd uit te zetten? TV start dan iets minder snel op, maar dit soort problemen komen dan in mijn ervaring niet meer voor.
Bedankt, ik ga eens kijken!
Je moet al heel wat termen weten om uberhaupt te weten wat er aan de hand is. ;)

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 21 september 2020 11:21]

Dit is ook een techsite, je mag verwachten dat de lezers óf het weten of het op kunnen zoeken. Dit zijn nog relatief standaard termen. Als het nou zou gaan over meer specialistische apparatuur, dan ja, dan zou Tweakers de 'underlining' kunnen gebruiken met uitleg van de term. (Iets wat ik overigens al een tijdje niet meer opgemerkt heb - wordt het nog wel gebruikt?)
Wat voor de ene "standaard termen" zijn , is voor de andere Chinees.
Ik ben nu niet bepaald een n00b maar geen idee wat hier juist het probleem is.
Samengevat voor mij:

Ik heb een 55 inch B9 gekocht, om uiteindelijk op 4K (resolutie)in HDR (meer kleuren) met 120 Hz (vloeiend beeld), en Gsync (geen "Tearing") te kunnen gamen. Dat is de hoogste resolutie met de hoogste framerate die AFAIK mogelijk is op HDMI 2.1.

Nu blijkt dat dus niet te werken op de televisie waarvan ze specifiek zeiden dat deze dit wel zou ondersteunen. Dat is dus nogal pijnlijk. Hopelijk is het softwarematig en kunnen ze het oplossen.
Zover ik lees wordt het nog steeds ondersteund en zijn ze nog steeds gsync compatible (wat ze ook verkocht hebben). Dat ze de sampling niet halen en in kleurdiepte naar beneden gaan is een ander ding.
Ik kan nergens bij LG vinden dat ze zeggen 4K 120fps 4:4:4 10bit te ondersteunen met gsync.
Ben wel benieuwd of de nieuwe consoles hier ook tegenaan gaan lopen.
Ik had het met name over het eerste deel van het artikel, dat Gsync + 4K 120 een zwart beeld geeft. Die kleurensampling weet ik niet genoeg van, maar dat was ook geen requirement voor mij persoonlijk.
Had al wel zoiets tussen de regels door kunnen opmaken maar in elk geval hartelijk dank.
De B9 kan sowieso geen 4K HDR 120hz weergeven. Enkel SDR.. De B9 heeft namelijk geen alpha 9 gen 2 processor, maar een alpha 7. Dat was al bekend voor hij op de markt kwam..
https://www.reddit.com/r/...k_120hz_hdr_according_to/

Hier staat wat anders. Ik zal het gewoon moeten testen denk ik :)
En hier staat van niet. Door LG bevestigd
That is what LG confirmed to FlatpanelsHD.


SM90 is not equipped with LG's most advanced Alpha 9 processor like the OLED models but rather a second generation Alpha 7 that has less processing power (unlike Alpha 9, it cannot do 4K HDR at 120Hz) and fewer features. On the other hand Alpha 9's additional capabilities are typically found in those picture enhancement algorithms that we often prefer to deactivate so the less capable processor may not be a dealbreaker.
Het Reddit topic waar ik naar refereer is jonger, en lijkt te refereren naar de jouwe als "kijk wat hier gezegd wordt klopt dus niet". Ik zou het graag willen horen van een eigenaar van een 3080 +B9, maar die kan het ook niet testen want het werkt dus sowieso niet :P
De B9 kan sowieso geen 4K HDR 120hz weergeven. Enkel SDR.. De B9 heeft namelijk geen alpha 9 gen 2 processor, maar een alpha 7. Dat was al bekend voor hij op de markt kwam..
Vreemd ik kan dat wel zonder niet al te veel moeite met mijn nieuwe LG OLED55B9SLA TV, met mijn MSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC via DisplayPort 1.4 en Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter, het heeft wat problemen, maar ik kan 4K HDR 100 en 120hz met 10bit gewoon werkende krijgen.

Alleen werkt G-Sync niet via DisplayPort 1.4 en Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter.

Hier zijn wat foto's:

4K HDR 100hz met 10bit: Foto 1, en Foto 2, en Foto 3.
4K HDR 120hz met 10bit: Foto 1, en Foto 2, en Foto 3.

Foto van me TV model: Foto 1.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 september 2020 00:56]

Toch wel frapant, aangezien je 3 weken geleden nog uitgebreid zat te vertellen dat het helemaal niet goed werkte bij jou. Tot 100Hz zei je. Apis29 wees je destijds ook nog op dit feit.

Wat heb je ondertussen veranderd dan?
Toch wel frapant, aangezien je 3 weken geleden nog uitgebreid zat te vertellen dat het helemaal niet goed werkte bij jou. Tot 100Hz zei je. Apis29 wees je destijds ook nog op dit feit.

Wat heb je ondertussen veranderd dan?
Nou heb nu gewoon de HDR altijd aanstaan in Windows 10, daarvoor stond hij niet altijd aan, en ging alleen aan als ik HDR content afspeelde, en dat ik hem nu gewoon op 3840x2160 heb staan, zonder Bureaubladgrootte en -positie aanpassen te veranderen, als ik HDR uitzet in Windows 10 instellingen wil HDR niet meer uit, en als ik een HDR content afspeel gaat HDR uit, heel raar, dus heb ik hem maar altijd maar aanstaan, dan werkt 4K HDR 100 en 120hz met 10bit redelijk goed, zo als ik al zij in de link die je gaf.
Wat begrijp je niet wat ik bedoel met redelijk goed?
Wellicht wat mierenneukerig, maar HDR is niet per sé meer kleuren, maar vooral meer helderheid. Of in ieder geval een groter verschil qua helderheid tussen het ene deel van het beeld en het andere, meer contrast dus :)
I stand corrected. Maar is een kleur met bijv 3 soorten helderheid, niet eigenlijk 3 verschillende kleuren? Zo wordt het ws wel geinterpreteerd door onze ogen, toch?
Het probleem is dat het signaal niet in zijn orginele vorm bij de tv aankomt maar in een gecomprimeerde vorm.
Er zijn natuurlijk wel verschillende soorten tweakers. De één weet alles van PHP, JavaScript e.d., en de ander van TV-specifieke termen. Dat je een tweaker bent betekent niet altijd dat je van alles ook gelijk weet wat er gezegd wordt of wat het doet/betekent.

Ik weet hier ook nauwelijks wat er gezegd wordt hier, maar de plaatjes van @Sixi82 helpt gelukkig een hoop :-)
Je zou het ook als "leer materiaal" kunnen zien. Zo heb ik mijzelf het meeste aangeleerd. Iets wat ik niet ken, opzoeken en uitzoeken hoe het zit. Helpt wel als het natuurlijk ook je interesse heeft.
Wel een bepaald publiek wat hier natuurlijk komt ;) Voor de doorsnee tweaker gesneden koek.
Vind je ? Tweakers richt zich anders behoorlijk op de normale consumenten met de reclame die ik tegenwoordig voorbij hoor en zie komen.
Je kunt vanaf heden verwachten dat er meer technisch gerelateerde infromatie in de artikelen te vinden zal zijn. Met de toevoeging van de HWI redactie, heeft Tweakers aangegeven weer meer terug te willen naar de roots en weer echt technisch nieuws te brengen, met artikelen welke dieper op de techniek in gaan.