Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG bevestigt vrr-issue oled-tv's en voegt toch geen AirPlay 2 toe aan 2018-tv's

LG bevestigt dat er bij het spelen van games op oled-tv's uit 2019 en 2020 situaties kunnen zijn waarbij er ongewenste luminantiewisselingen optreden in donkere scènes. Daarnaast blijkt nu dat LG terug lijkt te komen op de belofte om AirPlay 2 en HomeKit toe te voegen aan tv's uit 2018.

Er zijn al langer klachten over de implementatie van variable refresh rate-modi in de LG's oled-tv's van dit en vorig jaar en het bedrijf erkent dat nu in een statement aan Forbes. Daarin zegt het bedrijf dat er situaties kunnen zijn waarin luminantieveranderingen optreden in donkere scènes in games in de vrr-modus. Volgens LG kunnen deze veranderingen duidelijker zichtbaar zijn op oled-tv's dan op lcd-tv's, omdat de kleur zwart op oled-tv's veel dieper is, waardoor de helderheidsverschillen in grijze delen groter kunnen lijken. LG zegt niet wanneer het een oplossing gereed denkt te hebben. Dat zou wel een tijd kunnen duren, aangezien de fabrikant aangeeft dat het een uitdaging was om deze 'geavanceerde gamefeatures' te implementeren in de huidige paneeltechnologie.

Televisiereviewer John Archer zegt dat hij dit probleem zelf heeft ervaren bij de 48" CX-oled-tv van LG. Zodra vrr is ingeschakeld, verschuift de gammawaarde of de helderheid, waardoor donkere gebieden in games er grijzer en onrustiger uitzien. Vrr moet hier overigens begrepen worden als de algemene naam voor de verschillende technieken om de verversingssnelheid van de tv te synchroniseren met de output van de gpu; het speelt ook voor FreeSync en G-Sync. Archer beschrijft bijvoorbeeld dat het aanzetten van de FreeSync-functie in het hdr-kalibratiescherm van Gears 5 leidt tot verhoogde zwartwaarden, wat resulteert in minder schaduwdetails in de donkere delen van de hdr-kalibratieafbeelding. Een gebruiker heeft een video van dit issue gemaakt, waarbij hij de problemen in beeld brengt bij de hdr-kalibratietool van de game Control, in combinatie met het gebruik van G-Sync. Volgens Archer is het probleem nog sterker zichtbaar als de gamebeeldmodus van de televisie wordt ingeruild voor een andere beeldmodus.

Er zijn ook gebruikers die melding maken van flikkeringen in het beeld bij LG-oled-tv's uit 2019, op het moment dat vrr wordt ingeschakeld. In een video van een gebruiker zijn de flikkeringen in het beeld duidelijk te zien, met name in de donkere delen van een game. Het geflikker verdwijnt vrijwel geheel als G-Sync wordt uitgeschakeld. Een andere gebruiker bevestigt dit probleem en stelt dat het in de gamemodus juist erger wordt. Hij raadt aan om een standaardbeeldmodus te gebruiken en allerlei beeldbewerkingstechnieken, die bij de gamemodus standaard uitstaan, handmatig uit te zetten. Overigens lijkt dit probleem zich niet bij alle games voor te doen.

Los van dit vrr-issue loopt er al geruime tijd een petitie van LG-tv-bezitters om Airplay 2 en HomeKit toe te voegen aan de daarvoor geschikte modellen die in 2018 uitkwamen. Het leek erop dat deze ondersteuning ook via een software-update zou worden toegevoegd. LG gaf in april in een ondersteuningsdocument aan dat dit naar verwachting in oktober beschikbaar zou komen voor de in 2018 uitgekomen televisies met in ieder geval webOS 4.0. Een week geleden liet een medewerker van het Britse LG-onderdeel in een inmiddels verwijderd Twitter-bericht echter weten dat LG geen plannen heeft om de 2018-modellen te voorzien van Airplay 2 en HomeKit. MacRumors toont onder meer de tekst van deze reactie en het deel van het ondersteuningsdocument waarin LG destijds aangaf wel met deze update te komen.

Met AirPlay 2 kunnen gebruikers onder meer video's, foto's en muziek streamen van een Apple-apparaat of de Apple TV-app naar een ondersteunde televisie. HomeKit laat gebruikers hun televisie besturen met de Home-app of met stemassistent Siri.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-09-2020 • 11:44

142 Linkedin

Reacties (142)

Wijzig sortering
Wat mij betreft dienen TVs gewoon zo dom mogelijk te zijn. Ze moeten helaas wat logica aan boord hebben om legacy devices fullscreen (met correct aspect ratio) weer te geven en te deinterlacen indien mogelijk. Zo heel spannend hoeft het niet te zijn aangezien: garbage in, garbage out.
Dit vond ik tot op heden ook. Ik heb recent een LG OLED C9 aangeschaft met een chromecast in de veronderstelling dat ik die webOS apps niet zou gebruiken. Nu blijkt in de praktijk dat die smartTV functionaliteiten echt goed werken, ik gebruik de Chromecast nergens meer voor.

[Reactie gewijzigd door __xeno__ op 4 september 2020 22:19]

zou LG niet ook een update voor ondersteuning van Google assistent op de C9 uitbrengen?
is er helaas ook nooit gekomen.
Hetzelfde hier, smart gedeelte van de C9 is gewoon goed en snappy. Ik heb ook een LG 75UM7110PLB - 4K TV uit hetzelfde jaar maar een stuk trager!!

Merk dat ik vanuit mijn iPad niet alles naar Airplay kan streamen, zoals bij Ziggo App. Maar dat streamen lukt wel via je AppleTV.

Dat AirPlay 2 op de LG gebruik ik dus niet meer.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 4 september 2020 16:32]

Ook ik heb een C9. Tot mijn teleurstelling is de AirPlay 2 ondersteuning niet erg betrouwbaar. Het maken van een verbinding duurt erg lang – voor mijn gevoel variërend tussen 8 en 30 seconden – en gaat lang niet altijd vlekkeloos. De ene keer denkt de tv dat video muziek is en wordt er geen beeld getoond, de andere keer kan er überhaupt geen verbinding worden opgebouwd.

Wat dan wel weer mooi is, is dat een YouTube-filmpje dat vanaf mijn iPad via AirPlay 2 op de tv wordt afgespeeld, door de tv automatisch wordt overgenomen door de YouTube-app op de tv en netjes in sync blijft met de YouTube-app op de iPad. Je kunt zowel via de iPad als de tv-app (bediend via de afstandsbediening) heen en weer springen in video’s of andere video’s selecteren; het maakt de tv niet uit. Hierbij werkt AirPlay 2 dus wél betrouwbaar.
Totdat je 3 jaar verder bent en het niet meer zo goed werkt.
Dan druk je er dan alsnog een Chromecast in...
Je zou denken dat de markt groot genoeg is om de fabrikanten te doen nadenken over domme TVs. Ik vraag me echt af waarom grote merken dat niet willen aanbieden.
Omdat ze niks meer aan je verdienen nadat je een dom scherm gekocht hebt.
Op een slim scherm kun je apps kopen en kunnen ze advertenties tonen die meer of minder op jouw kijkgedrag zijn gebaseerd, afhankelijk van hoe goed ze je kunnen profileren.
"Je zou denken dat de markt groot genoeg is om de fabrikanten te doen nadenken over domme TVs."

Vrees dat dat tweaker vertekening is..
Net zoals met DIY systeembouw onderdelen moet je goed beseffen dat het overgrote gross van de bevolking een TV koopt, en een console of zo, en dát moet het zijn.
Net zoals het overgrote deel van de bevolking, bedrijven inclu, een laptop/workstation PC kopen en dát moet het zijn. ;)
Ze moeten helaas wat logica aan boord hebben om legacy devices fullscreen (met correct aspect ratio) weer te geven en te deinterlacen indien mogelijk.
Eigenlijk is zelfs dat niet nodig.. dat kan prima in het apparaat 'voor' de TV.
Helaas is dat niet correct. Legacy devices als een PS2 (die ik ooit voor het afspelen van DVD heb aangeschaft) hebben al moeite met HD content en moderne apparatuur heeft niet eens meer de interfaces (component) die HD zouden kunnen toestaan op een PS2 (als het spel het al zou ondersteunen).

Ik heb geen idee of er dedicated hardware te koop is die deze ouderwetse signalen zou kunnen upscalen/converteren. Maar dan zou inderdaad de TV helemaal kunnen worden terug gebracht naar een simpele monitor (alleen daar vraagt men de hoofdprijs voor voor een TV sized versie)
Ik bedoelde dat je de PS2 dan op een receiver of ander smart apparaat zou kunnen aansluiten, die alle conversie dan afhandeld.
Dat is wel te koop, maar dat is wel nichespul. Voorbeeld van zo'n apparaat is de XRGB Mini Framemeister. Er zijn zelfs open source line doublers (een soort upscaler die wat simpeler is, en alleen maar resoluties die precies 2x, 3x de bron zijn, iig een heel getal). Een voorbeeld daarvan is de OSSC (Open Source Scan Converter)

[Reactie gewijzigd door WCA op 4 september 2020 12:53]

Het verveelvoudigen van lines kan een monitor ook nog wel. Maar het verschikkelijk van de pre HD bronnen is interlacing.

Maar 1k voor een upconverter.... inderdaad niche voor een nie nice prijs.
Zou je denken, toch passen veel monitoren eerder bilineaire scaling toe. Dat ziet er voor games vaak niet erg goed uit.
Mee eens. Wat zou het ideaal zijn als een tv niets meer is dan een scherm en echt de broodnodige software. Met vervolgens een box zoals Samsung's connect box die alle overige software bevat, de upscaling doet, etc.
Ik vraag me af of dit niet meer geld zou opleveren voor fabrikanten. Nu koop ik misschien 1x per 10 jaar een tv. Dan zou ik misschien 1x per 10 jaar een tv kopen en tussendoor nog eens een box vanwege de betere prestaties etc.
En als dan ook nog eens niet iedere fabrikant een eigen 'standaard' ontwikkeld dan zou het helemaal af zijn. Een Sony scherm met een Samsung box eraan.
Wat mij betreft dienen TVs gewoon zo dom mogelijk te zijn. Ze moeten helaas wat logica aan boord hebben om legacy devices fullscreen (met correct aspect ratio) weer te geven en te deinterlacen indien mogelijk. Zo heel spannend hoeft het niet te zijn aangezien: garbage in, garbage out.
Ik heb daar toch een andere mening over. Alleen beeld is immers niet langer voldoende om "TV" te kijken. Los van Netflix, Videoland, NLziet, enz wordt de boel gedigitaliseerd en zit je al snel met één andere decoder. Vroeger had ik letterlijk de TV, de decoder én een HTPC bij mijn TV staan. Sinds ik in 2015 een 4K android tv kocht konden al die extra apparaten weg. De TV kon immers zelf zowel Kodi als Netflix draaien en opnemen. Zowel visueel als functioneel echt een genot.

Helaas heeft de SoC de tand des tijds niet bepaald doorstaan en vind ik hem tegenwoordig te traag (en 8GB opslag te beperkt). Gelukkig heb ik het kunnen oplossen. Achter mijn tv, die aan de muur hangt, heb ik een kleine Mi Box 4S met daarop AndroidTV gehangen. Op die manier heb ik hetzelfde OS met dezelfde functionaliteit en alsnog geen zichtbare decoder. Ook lineaire tv kijk ik via dat boxje.

Bovenstaande neemt niet weg dat ik liever had gehad dat ik deze 'upgrade' niet nodig had. Als ze op mijn TV 16GB opslag en 2 cores meer op de cpu hadden gepakt dan had ik er nu nog vrolijk gebruik van gemaakt. Ik zie dus liever geen domme TV. Ik zie liever dat de TV fabrikanten gaan standaardiseren (lees AndroidTV omarmen) én toekomstbestendige SoC's integreren. Alleen op die manier kun je gedurende de levensduur van je TV zonder randapparatuur.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 september 2020 18:06]

Totaal niet mee eens en zie liever dat men veel meer inzet op de SW ontwikkeling welke platform breed moet werken, beetje zelfde als Apps op telefoon. Ik hang het liefst zo min mogelijk aan mijn tv, behalve data die binnen het netwerk zitten. AppleTv, iptv decoder, chromecast en ga zo maar door. Hoe meer in een degelijke app beschikbaar is hoe beter, en betaal daar graag voor!
En volgens onderstaande website met bronnen was ook de laatste tweet te voorbarig en komt airplay2/homekit dus toch naar 2018 modellen..
https://techfans.co.uk/ai...smart-tvs-timing-unknown/

[Reactie gewijzigd door Acrobat op 4 september 2020 21:21]

Ouch, erg pijnlijk statement van LG. Hoewel ik al totaal geen vertrouwen meer had in TV fabrikanten en software updates had ik stiekem nog ergens hoop dat mijn 2018 model met dezelfde chipset als de 2019 variant ook de Airplay update zou krijgen. Doodzonde want eigenlijk werkt de huidige software (Netflix, Plex) native gewoon erg goed dus is een losse AppleTV redelijk overbodig voor dat werk.

Al met al een steek naar de consument en voor mij toch een reden om LG bij de volgende keuze achter te stellen.
Dus eigenlijk zitten we gewoon te wachten om "custom ROMs" voor TV's, niet?
Smartphonefabrikanten willen ons ook dwingen te kiezen tussen een telefoon zonder updates en een nieuwe telefoon. Maar gelukkig is er XDA (en anderen) die telefoons die geen updates (of nieuwe Android versie) krijgen, toch nog in leven te houden. Zo draait Oneplus One (2014/06) gewoon Android 10 (LOS17.1).

Wat we nodig hebben is meer open platformen, zodat developpers ermee aan de slag kunnen.
Ik ga er vanuit dat LG alsnog ervoor gaat zorgen dat AirPlay 2 komt voor oudere modellen.
Technisch gezien moet dit geen enkel probleem zijn.
De 2018/2019 verschillen zitten vooral in HDMI 2.1 en dat heeft niets te maken met AirPlay.
Helaas doen andere fabrikanten het niet beter op het gebied van firmware upgrades.
Juist daarom is het zo belangrijk dat er wetgeving komt die updates voor een bepaalde periode verplicht stelt.
Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan Apple die lang ondersteuning geeft op iPhones en iPads.
Waarom zou je daar (nog) vanuit gaan nu die kerel van LG dat roept? Denk je dat hij voor zijn beurt spreekt?

Eens met je opmerking over ondersteuning/updates, LG moet op dat vlak nog veel leren, en dat is voor mij echt een flinke deuk in mijn merkloyaliteit.

[Reactie gewijzigd door john milton op 4 september 2020 13:45]

Ik denk inderdaad dat de uitspraak voorbarig is.
Meerdere malen is immers gezegd dat de AirPlay update in oktober beschikbaar zou komen.
Merkloyaliteit kent grenzen ook bij mij! ;)
Product is prima maar ondersteuning is net zo belangrijk.
De druk op LG zal door deze publicatie flink gaan toenemen, niet alleen hier wordt dit immers gepubliceerd.
Ik deel jou mening volledig, heb ook een 2018 LG TV en mijn volgende gaat geen LG meer worden.
Wat betreft variable refresh rate: het zou fijn zijn als LG alles unlocked.

LG B/C/E9 hebben HDMI 2.1, VRR en Gsync maar nog geen Freesync, Nu heeft de 2020 OLED serie wel weer Freesync maar geen HDMI 2.1. Ik vind het een rommeltje.

Geef sowieso mensen met een OLED 2019 Freesync, zeker omdat LG destijds vertelde dat we met HDMI 2.1 future proof zitten (ook al is het geen hdmi 2.1 future). We betalen als klant enorm veel en het zou fijn zijn als OLED bezitters van vorig jaar (eigenlijk ook van het jaar ervoor) de features krijgen.

Anders verwacht ik binnenkort weer zo'n petitie. Jammer dat LG meestal pas in actie komt als er veel mensen klagen. (zie ook B6 inputlag lager krijgen / HDR te donker / inbranden). Nee, LG vind ik niet echt een vriendelijk bedrijf heb ik ondervonden.
LG B/C/E9 hebben HDMI 2.1, VRR en Gsync maar nog geen Freesync, Nu heeft de 2020 OLED serie wel weer Freesync maar geen HDMI 2.1. Ik vind het een rommeltje.
De 2020 OLED series van LG hebben gewoon HDMI 2.1 hoor, dus zowel VRR als Freesync als G-sync werken gewoon. Waar heb je die informatie vandaan? Toch niet vanwege die 40Gbps beperking die verder geen enkel effect heeft?
Nou, de nieuwe serie heeft geen 'volledige' HDMI 2.1 poorten. Jij noemt features en die werken ook op bv HDMI 2.0 poorten dus.

https://www.homecinemamag...-tvs-blijkbaar-toch-niet/

''och niet vanwege die 40Gbps'' Jawel dus :+ Maar zoals jij zegt ''gewoon HDMI 2.1'' is het dus ook weer niet daar de volledige hdmi 2.1 48Gbps ondersteunt.
Zie hier een artikel over HDMI 2.1: reviews: Hdmi 2.1 en de implementatie op televisies

Kom nadat je dat doorgelezen hebt even terug naar je opmerking.
Hint: dit staat onder "Wat definieert hdmi 2.1"
Een hypothetische 1080p HDMI 1.4 TV ondersteunt ook geen 4k.. maakt dat dat HDMI 1.4 niet volledig ondersteund wordt?
LG B/C/E9 hebben HDMI 2.1, VRR en Gsync maar nog geen Freesync
Wat is het effectieve verschil tussen Freesync en VRR in deze?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 4 september 2020 13:22]

Waarom wil je perse FreeSync ? Heb je een AMD GPU?
Erkenning is al een grote stap naar een oplossing.
Welke oplossing? Mijn 1,5 jaar oude TV had gewoon dit moeten krijgen. Daar heb ik 2000 euro voor betaald en hij zou makkelijk 10 jaar mee kunnen maar software is na 1 jaar al niet supported?
Je tv is toch niet stuk? Kan makkelijk 10 jaar mee.
Gaat om software features die ik nu al mis terwijl hij nog nieuw is. Dingen als de Apple TV+ app die ik dan weer niet heb puur om mij nu eerder al te dwingen voor een upgrade. Ik had in 2015 een TV gekocht die bleek gewoon de Netflix app te hebben maar enkel niet in de Nederlandse regio omdat Netflix nog nieuw was hier en ze liever duurdere TV's wilden verkopen met die mogelijkheid. Ik kijk nu enkele shows op Apple TV had ik misschien nooit moeten doen maar wil wel die app want via een Windows machine krijg je maximaal 420p kwaliteit terwijl een native app of Apple product 4K kan streamen. Ze misbruiken de boel.

Airplay had ik ook moeten krijgen en nu krijg ik blijkbaar geen van allemaal maar dit was wel beloofd.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 4 september 2020 14:06]

Het is al jaren mogelijk om Netflix in 4k te streamen met een Windows 10 configuratie, geen idee hoe je bij die rare 420p als maximale resolutie komt?
Idd gemist dat het specifiek over Apple TV+ ging, die Apple service is teveel op "eigen" apparatuur toegespitst (vind ik), vandaar dat ik er ook geen abonnement voor heb. Dat van Netflix, Windows 10 en geen HDR is niet juist, ik heb dat tijden geleden al kunnen realiseren op een W10 HTPC; https://help.netflix.com/nl/node/42384#
Het is algeheel bekend dat smart-functies brak zijn op tv's. Dus altijd een mediaplayer achter de hand houden.
Dat is niet waar. Smart functies op TV's zijn veelal beter nu dan ze zijn op Telefoons of op de PC. Met onderandere Netflix op 4K met HDR en Dolby Atmos tot Youtube op 8K 60FPS en HDR welke native worden ondersteund in de apps op TV en dus een betere ervaring bieden direct vanaf de TV dan als men een HDMI kabel zou gebruiken of Airplay/ Casten via indirecte wijze.

Het is niet langer een aaname dat smart-functies brak zijn. Daar heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan voor ik de TV kocht. Web-OS 3.5 was juist vooruitstrevend gezien het een zeer open source en veel belovend OS is en alle apps al had destijds met de beste functies voor de TV. En er waren destijds al berichten om dit uit te breiden met Airplay 2.

Jou aaname klopt al zo'n 5 jaar niet meer. Smart TV's zijn praktischer en gebruiksvriendelijker en rapper geworden en mijn 4K OLED had dit ook als grootste verkoop argument. Native 4K met al je apps en ondersteuning voor vrijwel alle functies zoals HDR Dolby & een Spelmodes op lage latency.
Als bezitter van zo'n 5 jaar "oude" LG 4k Oled kan ik niet bevestigen wat je hierboven schrijft, de ondersteuning van apps of het WebOS zelf heeft niet lang mogen duren. Eerder gemaakte beloftes door LG zijn ook voor mijn TV niet waargemaakt, wat dat betreft vallen ze ieder jaar weer in herhaling.
Puur kwa hoe de apps nu zijn op mijn 4K TV heb ik geen reden om een Chromecast te kopen of HDMI aan te sluiten de ervaring wordt er in principe op mijn TV slechter op als ik niet de native app gebruik.

Over de beloftes van LG dat het vaker misgaat daar zijn zowel LG als Samsung altijd inderdaad niet betrouwbaar in. Mijn oude Samsung welke mijn moeder nu gebruikt zou in Amerika wel gewoon de Netflix app hebben maar in NL is deze region locked zodat men nieuwere TV's koopt. Het veranderen van de regio installeert ook automatische de app maar laat jou na het openen niet de app in omdat een Nederlands IP wordt gevonden. Dat soort dingen zorgden er voor dat ik uiteindelijk LG koos met Web OS maar ook daar lijkt nu dit in herhaling te vallen maar wat moet je anders als consument. De opties zijn zeer beperkt en ze doen allemaal mee met die praktijken. En nu dus ook bij TV's die minder dan 2 jaar oud zijn. Ik kocht mijne in 2019 maar het bleek eigenlijk een 2018 model te zijn.

Normaal zou ik ook echt niet denken oh ik heb die Apple app en airdrop echt nodig... Maar als Apple mij op mijn Windows computer bestraft om hun monopoly bullshit en ik gewoon betaal om iets te kijken voel ik me wel een beetje misbruikt door die praktijken en had op zijn minst die app wel mogen verschijnen voor mijn 2018 TV.
Weet je zeker dat die app er niet is voor je 2018 Oled? Geen idee of dit nog model specifiek is hoor; https://www.iculture.nl/nieuws/lg-televisies-tv-app-apple
Ik heb net nog uitgebreid zitten zoeken, niks in de LG content store. Ook geen nieuwe firmware updates voor mijn TV. Ik zocht gelijk toen ik dit artikel zag.
Geen idee hoe je hier bij komt, maar meer dan genoeg tv's van amper 3 tot 5 jaar oud waarvan het smart gedeelte een grote puinhoop is, of niet meer ondersteund of het werkt simpelweg niet meer.

En met bovenstaand bericht koop ik voor mijn eventuele volgende tv, zeker geen LG!
Ik zeg niet dat het niet langer voor komt want de TV industrie liep behoorlijk achter kwa apps. Maar de Sony's, Panasonics, Samsungs & LG's en laten we eerlijk wezen dat zijn gelijk alle merken die hebben al zeker wel 5 jaar inmiddels goed werkende smart functies en apps. En mijn LG doet dat daarin perfect met ondersteuning voor HDR en Dolby Atmos in 4K en gamen op 120 hertz is ook goed mogelijk. Waar het hier om gaat is dat er beloofd was langer ondersteuning te bieden voor nieuwe features als Airplay 2 en een werkende Apple TV app. Maar eentje is dus nu al gecanceld en dat andere heb ik nog niet gekregen en dan ben je als consument idd teleurgesteld. Dit is iets wat overigens Samsung ook altijd doet maar als je nu een nieuwe koopt zal je in principe niks missen.

Je zegt trouwens dat je zeker geen LG wilt maar panelen van LG en Samsung zijn simpelweg de beste. En een TV koop je voor de kwaliteit van het beeld en de functies die het had toen je deze kocht. Minder voor de beloftes. Maar blijft toch een teleurstelling dat dit anno 2020 nog steeds een probleem is zelfs met Web OS 3.5 wat open source zou moeten zijn en web apps draait.
OLED en QLED hetzelfde noemen?! Je weet echt niet waar je over praat. Deze discussie is klaar.
Sony een B merk noemen op tv gebied en OLED en QLED “vrijwel hetzelfde” noemen. Jij mag vanaf nu niks meer over tv’s op deze site roepen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 6 september 2020 11:48]

Dat bepaal jij niet. Ik mag me een keer vergissen, ik heb me ingelezen over QLED en heb mij vergist door te denken dat dit hetzelfde was in een ander jasje dat geef ik nu toe ik heb QLED zelf nooit ervaren maar Sony is absoluut een B merk ten opzichte van Samsung en LG als het gaat om beeld.

Niet kwa hoe groot het merk is. Hun eigen panelen komen niet eens in de buurt kwa kwaliteit en dan ben je gewoon geen A merk.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 6 september 2020 21:06]

Hou toch op met Sony een B-merk noemen. Die maken de betere high-end LCD en Oled tv’s. Voordat je dergelijke uitspraken doet, is het handig als je wat research doet. De OLED tv’s van Sony staan hoger aangeschreven dan die van LG. Het zijn dezelfde panelen, want LG is de fabrikant met het patent op witte oleds, maar Sony weet er met hun eigen processoren en software toch meer uit te halen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 8 september 2020 14:37]

https://www.theverge.com/...-oled-lg-display-ces-2017
https://www.forbes.com/si...ally-flawed/#5e3da5d8174f
https://www.cssp.com/CD0613a/SonyFallsFromMarketDominanace/

Sony is een B-merk op display gebied. Ze hebben letterlijk alles van LG gelicensed of gekopieerd in de OLED technologie en ze gebruikten tot anderhalf jaar geleden nog enkel edge lit. Hun goedkoopste OLED model is zelfs 2000 euro. Ze hebben er flink moeite mee concurreren en waarom zou je als je voor de helft van die prijs een LG 4K met HDR kan krijgen van het merk wat OLED heeft gemaakt en waar Sony van heeft moeten kopiëren om een inhaal slag te maken. Sony is desperate op de TV markt waar LG en Samsung nog innoveren.

Bravia TV's zijn nooit het geld waard geweest.
Zucht.... sony kopieert helemaal niks. LG is zo slim geweest om patent aan te vragen op witte oleds met een kleurenfilter. Alle fabrikanten met oled panelen kopen die in bij LG. Je moet snappen dat het alleen om het paneel gaat. Een paneel geeft nog geen beeld. Alle hardware en software daarachter ontwikkelt elke fabrikant zelf. De motion handling van sony oled is superieur aan dIe van LG oleds

Je bewering dat sony tot anderhalf jaar geleden alleen edge-lit tv’s had, maakt voor mij weer duidelijk dat je er echt de ballen verstand van hebt. Oleds werken niet met edge-lit techniek, de oleds zijn self-emitting. Sony heeft daarnaast al minstens sinds 2016 FALD lcd schermen.

Ik kap deze discussie nu af. Doe eerst je huiswerk voordat je deze hele site met onzin vol gooit.
Oplossing in volgende modellen vermoed ik. Lieve klanten, helaas moeten jullie nogmaals van ons kopen :D
Oplossing in volgende modellen vermoed ik. Lieve klanten, helaas moeten jullie nogmaals van ons kopen :D
Hoop het echt niet, heb net de LG OLED55B9SLA gekocht en in gebruik met een MSI GeForce GTX 1650 4GT LP OC via DisplayPort 1.4, met een Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter en Club 3D Ultra High Speed HDMI 2.1 Kabel 10K 120Hz, 48Gbps Male/Male 1 meter, en die adapter een kabel was al €85,- wat ik een hoop vind, maar een stuk goedkoper is dan een nieuwe versterker met HDMI 2.1.

En het werkt redelijk goed 4K100Hz, maar heb toch last van handshake problemen, dat soms vooral bij HDR de beeld wel is zwart blijft, heb spellen nog niet geprobeerd, maar zal toch grotendeels er platform spellen er op spelen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 september 2020 12:32]

Handshake is dan ook tijdelijk uitgeschakeld vanwege covid :+
iirc was er iets met de alpha7 processor, zoals op de B9, wat een beperkende factor was voor HDMI2.1
Wat precies weet ik ondertussen al niet meer maar vast nog de moeite waard om dat op te zoeken.
iirc was er iets met de alpha7 processor, zoals op de B9, wat een beperkende factor was voor HDMI2.1
Wat precies weet ik ondertussen al niet meer maar vast nog de moeite waard om dat op te zoeken.
Geen idee, ja de LG OLED55B9SLA gebruikt de α7 Gen 2 Intelligent Processor, ach ja hij doet het redelijk, en

Hij werkt nu aardig, en CTRL+Shift+Win+B werkt ook.
Gevonden: 'It was confirmed to us by LG during CES 2020 and we double-checked with LG before the publication of our SM90 review. Like Alpha 7 before it, Alpha 7-2 still has this limitation. It can do 4K 120Hz but only in SDR' https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1562915899
Bedankt 4K100Hz HDR doet het bij mij wel in ieder geval op Standaardkleureninstellingen in Nvidia-configuratiescherm/Resolutie wijzigen, de LG OLED55B9SLA zegt netjes HDR rechtsboven in als ik een HDR film afspeel, heb wel last met handshake problemen als ik uit de video ga of in de menu ga als de film speelt, maar dat licht wat ik weer aan de Club 3D DisplayPort 1.4 to 4K120HZ HDR Active Adapter.
Je bent gek dat je die adapter gebruikt, enkel slechte reviews. Een nieuwe videokaart kopen was minder hoofdpijn geweest.
Ik moet wat, er is geen snellere Low Profile grafische kaart dan de GeForce GTX 1650 4GT LP, dus heb maar twee keuzes, een nieuwe versterker kopen van €600,- met HDMI 2.1, om 4k60hz te krijgen (omdat de GeForce GTX 1650 HDMI 2.0 heeft en niet HDMI 2.1), of een adapter en een HDMI 2.1 kabel.
Zeker, maar helaas is LG niet zo vlot met z'n updates. Blijkbaar komen ze pas in beweging als de buitenwereld (blog's/vlog's) er de aandacht op heeft staan.
Jammer, had mij toch wel ontzettend verheugd op AirPlay 2 en Homekit voor mijn C8. Nu weer aangewezen op een 4K Apple TV.
Waarom zou je rekenen op LG en hun gare updatebeleid als het gaat om AirPlay support? Haal gewoon die ATV en geniet van dat geniale apparaat. Het is oprecht de beste investering die ik heb gedaan, inmiddels hebben we er 3 in huis staan, bij elke TV een exemplaar :)

De Shield is overigens een leuk alternatief.
Ik heb ook verschillende Apple TV's gehad, maar sinds mijn C8 heb ik deze de deur uit gedaan. Het werkt veel sneller (voor mij persoonlijk) om alles rechtstreeks op de TV te doen. En hij is capabel genoeg om alles te streamen wat ik nodig heb, zeker nu de Apple TV app ook op LG tv's staat.
Ik heb er een volgens mij uit 2017 en heb gisteren nog een software update gekregen alles werkt netflix, plex, videoland youtube etc. Ik ben er echt meer dan tevreden over hoor.

[Reactie gewijzigd door continue12345 op 4 september 2020 13:49]

Ik heb er zelfs nog 1 uit 2014 aan me zusje gegeven, Netflix , npo etc alles doet het gewoon met Webos 1.1 ofzo.

Dit is wel jammer maar goed voor mij valt mee, ik cast toch nooit content van mobiel maar de tv alleen soms YouTube(en dat werkt gewoon met de YouTube app).
Verder is de Apple TV app er wel bij gekomen, dus als er eens leuke content op komt kan ik dat ook gewoon zien.
Ik zat juist te kijken naar de in het artikel genoemde 48 OLED LG als nieuw scherm.
Het enige 48" OLED alternatief lijkt de Sony A9 te zijn, maar die doet volgens mij ook geen VRR.
Heeft iemand nog andere suggesties?
In oktober komt Philips met een 48" 935 Oled+ model. Maar die heeft zeker geen HDMI 2.1.
Als lg het probleem heeft zullen de meeste andere fabrikanten met een oled panel en vrr waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben. Alle panelen komen van LG af.
Onbegrijpelijk.... Waarom maken ze zo’n specifieke belofte, om later te zeggen dat ze toch niet de update zullen uitbrengen? Ze hadden beter niks kunnen zeggen erover vanaf het begin.
Zou mooi zijn als er airplay komt op de Lg oled, de videoland app is echt ***** op de LG content store, terwijl deze op de IOS devices vlekkeloos werkt :+ videoland reageert niet echt behulpzaam(buiten ge-automatiseerde reacties om)
Klopt. Ik heb vanaf juni al een support case openstaan bij Videoland.
Hoewel dit geen LG probleem lijkt te zijn zou het wel helpen als LG hier wat druk achter zet.
De app staat tenslotte wel in de LG content store.
Moet zeggen dat de videoland app sinds vorige week wel beter lijkt te werken


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.