Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG gaat toch HomeKit en AirPlay 2 toevoegen aan tv's uit 2018

LG voegt later dit jaar ondersteuning voor Apple HomeKit en AirPlay 2 toe aan zijn tv's uit 2018. Dat zegt de fabrikant maandag, nadat het bedrijf dat eerder ontkende. Gebruikers vragen al langer om deze functionaliteit.

Het Britse LG-account meldt op Twitter dat HomeKit- en AirPlay 2-ondersteuning voor tv's uit 2018 later dit jaar wordt uitgebracht. Dat betekent dat onder andere de oled-tv's met een 8 in de naam, zoals de B8, C8 en W8, de functionaliteit krijgen.

Eind augustus meldde hetzelfde Twitter-account juist dat de tv's uit 2018 toch geen ondersteuning voor HomeKit en AirPlay 2 zouden krijgen. De tweet waar dat in stond, is inmiddels weer verwijderd. Of LG is teruggekomen op de beslissing of dat het om miscommunicatie ging, is niet duidelijk.

Er loopt sinds april dit jaar een petitie van LG-tv-bezitters om AirPlay 2 en HomeKit toe te voegen aan modellen uit 2018. Via een ondersteuningsdocument kwam rond diezelfde tijd naar buiten dat LG werkte aan een software-update die de functionaliteit zou toevoegen.

LG bracht onlangs de Apple TV-app uit voor zijn oled-tv's uit 2018 en de app komt ook naar uhd-lcd-tv's uit datzelfde jaar. Bij het uitbrengen van de applicatie repte LG echter niet over HomeKit en AirPlay 2-ondersteuning.

AirPlay 2 is een techniek van Apple om video's, foto's en muziek te streamen van een Apple-apparaat naar ondersteunde televisies. HomeKit maakt het mogelijk om tv's te bedienen met de Apple Home-app of met spraakassistent Siri.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-09-2020 • 14:52

68 Linkedin

Submitter: VirinR

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik hou van de LG OLED tv’s maar hun software praktijken zijn erg merkwaardig. Nu met flinke consumer backlash toch ineens Airplay en HomeKit toevoegen voor de oudere modellen.

Een ander voorbeeld voor de modellen van vorig jaar; nog steeds geen Freesync toegevoegd terwijl G-Sync (compatible) wel gewoon mogelijk is. En het 2020 model kan wel feilloos beide technieken uitvoeren. Terwijl het gewoon een missend stukje software is voor het 2019 model, ik vind het eerlijk gezegd een beetje onbeschoft.
Niet alleen stukje missende software.. ook certificatie en vermoedelijk patenten die afgetikt moeten worden. Dat kost geld waar bij de verkoop aan jou niet door je voor betaald is. Het zat er niet op, er is geen reclame voor gemaakt en nooit toegezegd. Dus waarom is dat onbeschoft? Mijn auto heeft Navi zonder online file ophalen. Klein stukje software, kunnen ze zo inbouwen. Doen ze niet, is dat nu onbeschoft?

Stel dat lg zegt, we brengen freesync uit, maar dat kost je 15 euro. Zou je dat dan doen?

In mijn ogen is het best vreemd om iets onbeschoft te vinden niet in te bouwen, waar je nooit voor betaald hebt, wat er niet ingezeten heeft en wat nooit is geadverteerd als dat het er in zat of zou komen...

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 september 2020 15:15]

Met Airplay/HomeKit heb gelijk, maar in dit specifieke geval niet.
FreeSync is namelijk royalty free, iedereen mag het gewoon implementeren en aanbieden zonder een euro aan AMD af te moeten dragen. Het zou LG dus alleen development en testtijd kosten (al vraag ik me af hoeveel development tijd erin zit, aangezien ze de functie voor 90% kunnen kopiëren. Ze gaan echt niet elk jaar een hele nieuwe firmware voor de TV schrijven, het zijn meer doorontwikkelingen van vorig jaar).

Extra features inbouwen nadat het model gereleased is, is natuurlijk niet standaard en niet verplicht, en alleen maar netjes van de fabrikant. Het zou mij namelijk wel over de streep kunnen trekken als een fabrikant een track record heeft dat hij nog moeite doet voor de gebruikers van zijn oude modellen nog tevreden te houden.
Precies dat, ik heb net een 55GX Gekocht, toch maar LG model vanwege HDMI 2.1, beeldkwaliteit en prijs/prestatie. Maar wat betreft Software ondersteuning en Bouwkwaliteit had ik liever Panasonic gehad. Dan is het goedje horen dat iets oudere modellen Ook nog een update krijgen, 2 jaar na aankoop.
Hoe bevalt de 55 GX qua beeldkwaliteit?
Ik denk dat de hele LG OLED serie hetzelfde is.
Ik ben 13 jaar gelukkig geweest met mijn plasma die nog steeds maar niet kapot wil.... maar de techniek staat uiteindelijk zeker niet stil. vuur in de nacht, zonsopgang... wow! Ik heb de afgelopen week elke avond films opnieuw beleefd, in de filmmaker/dark expert room mode. Alleen vanuit de Windows PC was zwart niet helemaal zwart, en moest ik wat bijregelen, maar dat moet aan PC zijde nog eens veranderd worden.. of ik schakel de PC uit en doe alles, ook de muziek via de LG. .
Ik ben nog aan het bekijken hoe ik dat ding opstel, ik heb een vrij audiophile stereo ... kunnen daar bluetooth rear channel speakers bij? De mogelijkheden zijn erg groot ... de mogelijke problemen ook!
Het kost inderdaad allemaal geld en niet iedereen wil/gaat meer betalen voor een LG TV met de belofte dat er dan over 3 jaar een bepaalde feature op gaat worden gebackport die misschien alleen handig is voor iemand anders.
Je kunt hier ook rekening mee houden bij de vraagprijs. Bv. maak een model iets duurder, voor mocht er patent gedeeltes achteraf toegevoegd “gaan” worden.

Dan kun je oudere modellen toch nog van leuke opties voorzien.

Denk dat de meeste wel bereid zijn om iets meer te betalen, zodat je nog wat langer toekomst proof bent.

Zoiets heeft nu eenmaal 2 kanten van een verhaal. Die van jou en de kant van mijn verhaal ;)

[Reactie gewijzigd door chizzle01 op 7 september 2020 15:29]

Absoluut niet. Ik hoef geen homekit of airplay op mijn TV, want dat drijft de aankoopprijs alleenmaar op vanwege de nodige kosten die LG dan aan Apple moet betalen voor zaken die ik niet gebruik.
Gaat me ook niet perse om dat, maar er zal gerust wel een update op een ander toestel uitkomen, waarvan je denkt ahh shit, kwam deze maar op mijn “1 jaar” oude tv ook maar uit.

[Reactie gewijzigd door chizzle01 op 7 september 2020 17:50]

Freesync is royalty-free. Ik vermoed dat de software hierop aanpassen niet zoveel kost en dat deze kosten kunnen worden verdeeld over veel LG-tv's omdat ze bijna allemaal WebOS draaien.

Je hebt een natuurlijk wel een punt dat freesync nooit is toegezegd door middel van reclame oid.
Onbeschoft is misschien niet het juiste woord maar het ondersteunen van software hoort er gewoon bij!
Hier heb je immers al voor betaald want dit zit in de aanschafprijs.
De prijzen van de afgelopen jaren zijn ook stabiel.
Er is wel een lichte daling in de adviesprijzen dit kan omdat LG ook meer verkoopt en er dus goedkoper geproduceerd kan worden.
De ontwikkelingskosten van de (dure!) OLED techniek is ook al terugverdiend.
Ondersteunen doen ze toch ook gewoon. De eerste post gaat echter om het toevoegen van nieuwe nooit aanwezige features.
Mijn auto uit 2016 krijgt ook niet de nieuwe features van auto’s van nu. Terwijl een auto ook 15-20 jaar mee hoort te gaan. Ik zal het moeten doen met features van toen die uit kwam. Daar heb ik voor betaald in de tijd.
En vanuit de apps hoort de app leverancier (Amazon, Netflix) het te blijven ondersteunen en daar gaat het juist vaak mis. Die stoppen de ondersteuning van het 3 jaar oude OS.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 september 2020 22:22]

Nogmaals het gaat om eerder gedane toezeggingen door LG.
Nieuwe features bestaan soms uit een combinatie hardware/software.
Bijvoorbeeld HDMI 2.1.
Je kunt dan inderdaad niet verwachten dat een oud model dit gaat krijgen.
Dit kan gewoonweg niet omdat de benodigde hardware niet achteraf toe te voegen is.
Dit geldt bv ook voor extra geheugen.
Andere features zoals nu AirPlay 2 kunnen toegevoegd worden.
Logisch dus dat dit ook later gaat gebeuren. Het is niet voor niets een “smart” TV.
Je ziet dat bij smartphones ook zoiets gebeurt zij het met beperkingen.
Mijn iPhone 5s heeft lang IOS updates gekregen met nieuwe features echter niet altijd alle features omdat de benodigde hardware ontbrak. Een nieuw model iPhone kan voorzien zijn van extra hardware of snellere Socs.
Het probleem is, met dingen zoals homekit en airplay, dat er nieuwe versies van uitkomen, en de oude versie verdwijnt. Daar zit je dan, met je 3000€ TV met ingebouwde... Airplay1, zat in bepaalde apps niet meer werkt want er is AP2, en homekit is nieuw, maar allerlei apps en platformen zeggen "we droppen onze API, want nu kan alles makkelijk via home kit".

De hele wereld, dus alle apps, platformen, en protocollen, evolueert constant, dus die TV moet mee.

Als LG dat niet kan leveren op dure TVs... Tsja, misschien moeten ze dan geen smart tvs verkopen, maar gewone dumb tvs, waar 90% van de consument gewoon blij mee zal zijn?

Ik heb geen probleem met een vlot werkende dumb TV die geen updates krijgt. Maar als het smart is, dan moet je functionaliteit up to date houden, ook dmv de ondersteuning van nieuwe protocollen.
Je betaalt een dikke premium voor het platform, dus dan mag je wmb best verwachten dat je adequaat updates krijgt incl. nieuwe globale functies... Voor die software heb je al een dikke premium betaald, dus ja: het is inderdaad heel onbeschoft en geldklopperij dat ze het niet inbouwen in TV's van net iets meer dan 2 jaar oud. Als LG het niet kan ondersteunen, dan moeten ze er geen premium voor vragen en keer ik het liever om: waarom krijg ik niet de optie om minder te betalen om dan maar helemaal geen "smart"-platform op m'n TV te hebben? Waarom moet ik betalen voor iets dat toch niet adequaat onderhouden wordt en geen updates met nieuwe functies ontvangt die supersimpel te activeren zijn? Geef me dan maar €500 korting op het paneel, zonder WebOS en enkel de basis (eg: kleurinstellingen, refresh rate, etc.), en dan hang ik er wel iets anders aan dat het slim maakt en wél netjes updates krijgt; zoals een Apple TV. Maar nu heb ik al betaald aan LG om m'n TV te onderhouden, dus mogen ze wel over de brug komen ook.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 september 2020 03:30]

Ik vind de software praktijken van LG eerlijk gezegd beter als menig concurrent. Probeer eens een Sony of Philips van >2 jaar geleden. Software ondersteuning is ruk en snel outdated. Menig Samsung is zeer traag.

WebOS is wat dat betreft echt verfrissend en werkt uitstekend. Tuurlijk, Airplay mag er nu echt wel eens komen, dat mis ik op mijn 2018 LG maar voor de rest doe ik mijn petje af voor WebOS.
Ben het met je eens dat de software praktijken wat merkwaardig zijn. Op mijn C7 krijg ik al lang geen updates van zowel WEBOS en de apps meer. Het hele concept van de smart tv is achterhaald. Je kan je apps beter via een apple tv bekijken en voor lange tijd updaten. Als LG dan nog effort wil steken in het updaten voor een lange tijd van WEBOS zijn veel klanten tevreden.
Ja helaas is LG zeer slecht met software en de ondersteuning daarvan. Op de Nederlandse website stond ook mooi dat de 2020 serie Google Assistant zou ondersteunen maar die heb ik tot op heden niet gezien op mijn CX.

En ook niet echt fijn dat ze DTS ondersteuning eruit gesloopt hebben terwijl dat op mijn C8 wel zat.

Het is dat ze weinig concurrentie hebben qua prijs en features.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 7 september 2020 22:49]

Zet je tv eens op locatie UK voor de LG store.
Grote kans dat je dan Google Assistant en Amazon wel krijgt (in ieder geval op de c9 het geval). Die software werkt alleen in Engels is en daarom op een Nederlands toestel niet te zien. Als je Kijk en RtlXL eerst installeert en dan omzet kun je die apps blijven gebruiken.

LG heeft vooralsnog meer dan voldoende concurrentie. Philips, Sony, Panasonic brengen allemaal tv’s uit met oled panelen.
Kwa prijs ontlopen ze elkaar ook weer niet zo veel. De ene zal 10-15% duurder zijn dan de ander. Echter moet je niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Ik hoop dat de Apple gebruikers een goede ervaring krijgen.

Mijn ervaring met een 2018 LG TV: De Android ondersteuning voor casting is vrij brak, was eerder beter.
Ik ben benieuwd of Android ook gefixed wordt. Heb het Smart gedeelte een tijdje genegeerd, maar sinds onze Chromecast 1 stuk ging toch weer eens geprobeerd. Casten van YouTube werkt. Amazon Prime weer niet. Op Chromecast werkt dat weer wel.
Er zit toch alleen een Miracast functie op de LG en geen chromecast? En waarom wil je casten als er standaard apps voor die functies die je noemt, aanwezig zijn?
Ik heb een kleine 22 inch TV van LG uit 2018 met Chromecast functionaliteit. Even niet in de buurt om het type op te zoeken. En dat is Geen Miracast. Werkt gewoon uit Youtube.
Nouja, Waarom wil je airplay2 als er standaard apps voor die functies die je noemt aanwezig zijn..........
Gewoon een Apple TV er naast zetten.

De processing power van TV socs is altijd naadje. Liefst de TV OS zo simpel mogelijk, monitor functionaliteit met een goede AB bediening en beeldeigenschappen. Toeters en bellen komen wel uit de Apple TV en zometeen PS5.
Chromecast ook goed? Heb niet zoveel aan een Apple TV met allemaal Google spullen hier ;). Maar zit er bij een update van de TV toch echt aan te denken om een monitor te nemen.
Uiteraard.
Of een Nvidia Shield of een mi box. Ik vergeet er vast nog een.
LG heeft geen Chromecast-functie in de TV. Dat is iets wat je op Android TV's ziet, maar niet op LG TV's met WebOS.

"Ja hallo, ik zie gewoon een cast icoontje in mijn YouTube app hoor..."
Dat klopt, maar dat is dus niet Chromecast maar een functie die de YouTube app van de TV aanbiedt. Je zou het dus "YouTube-cast" kunnen noemen. Je ziet dan ook dat je YouTube app van de tv opent die je ook gewoon met de afstandsbediening kan bedienen.

Dat is dan ook de reden dat apps die via Chromecast werken het niet doen. Denk bijvoorbeeld aan Ziggo Go. Als Ziggo ooit een WebOS-app zou uitbrengen en die ook zou laten samenwerken met de cast-interface in de Ziggo-app, lijkt het ook daar alsof het Chromecast is. Maar dat is het dan dus ook niet.
Waarom zou je Amazon Prime willen casten als het al beschikbaar is op de TV? LG WebOS ondersteund Amazon Prime zonder problemen.
Zou er niet teveel van verwachten. Op mijn c9 werkt homekit nauwelijks tot niet. Zeker niet zoals ze zelf zeggen dat het zou werken. Erg jammer.
Hier werkt het wel goed op de C9, vreemd genoeg heb ik hem zelf nooit toegevoegd aan Homekit. Wat werkt er bij jou niet dan?
Ik kan alleen basis tv opties bedienen. Volume, zender omhoog en omlaag. En hdmi input selecteren.
Ook verliest hij vaak verbinding, dan reageert ie helemaal niet meer via homekit.
Edit. Mij was door een LG vertegenwoordiger verteld dat je apps zou kunnen starten, favoriete zenders opslaan en via alles Siri aanzetten en afsluiten. Niks van dat werkt. Geen "Siri start Netflix op LG tv". Dat is toch wel minimum wat ik zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 7 september 2020 15:49]

Ohw.....ik zal dat eens proberen. Heb idd via Homekit ook alleen die basic opties. Verbinding verliest hij hier eigenlijk nooit. Kan hem ook gewoon aan en uit zetten met Siri :-)
Dat gaat hier vaker niet dan wel. Omdat de tv dan niet reageert binnen homekit. Al drie verschillende routers geprobeerd. Misschien omdat een atv gebruik als hub.
Hmm..ik gebruik ook de ATV als hub en met routers bedoel je je internetrouters?
Ja. Dacht dat moest de oorzaak zijn.
Hier ook geen problemen op de C9. Automatische updates aan, homekit geactiveerd en loopt als een zonnetje.
ik denk dat je gewoon goed moet klagen. Ik bedoel een tv van twee jaar oud en dan niks voor uitbrengen is belachelijk. Nu wetende moet je dus zeker goed opletten voor wat voor merk je gaat om te kijken of je niet iets mis loopt in de toekomst, en dat notabene 2-3 jaar verder. Terwijl een tv toch wel een product is wat langer haltbar is dan bijvoorbeeld een telefoon.

En qua features, kan je wel praten maar we hebben externe boxjes etc. Maar dat is het punt niet..

Voor smartphones is het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 september 2020 14:58]

Anderzijds is deze functie nooit aan gebruikers belooft voor, of tijdens, aanschaf van het TV toestel. De vraag is dus in hoeverre je als gebruiker mag verwachten dat je AirPlay 2 ondersteuning krijgt op je toestel, ongeacht of dat nu 3 weken, 3 maanden, 3 jaar of 3 decennia oud is.

Als we het hebben over de bestaande functionaliteit, dan ja, mag je inderdaad wat verwachten. Dat je Netflix app netjes blijft werken gedurende een x aantal jaren is inderdaad een redelijke eis. Maar of je kan eisen dat er zonder meer nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd, omdat er een nieuwer model is met de functionaliteit in kwestie?

Ik zie dit soort dingen dan ook meer als een bonus dan een vereiste. Nogmaals, puur als we het hebben over functionaliteit toevoegen die niet op het toestel stond of op voorhand is aangekondigde als komende naar het toestel.
Ik snap die logica erg goed en er valt wat voor te zeggen, maar een koper als ik kiest speciaal een (toch best dure) OLED smart TV lettend op de de capaciteiten van de soc die erin zit, heel bewust niet voor de B-lijn gegaan omdat ik de kans dat zoiets gebeurt wil minimaliseren.

Voor mij is het inderdaad een smart tv, en voor deze prijsklasse verwacht ik iets meer dan alleen security updates; als het voor hen enigszins haalbaar is voor het toestel, verwacht ik dat ze dat doen gezien de prijs van het toestel. Ze zijn het niet verplicht, dat klopt, maar het is wel mijn klantverwachting wetend dat het met de hardware geen enkele probleem was.

Als de C11 straks met iets komt dan ligt dat al een stukje anders, daar past mijn verwachtingspatroon zich dan wel weer op aan :-)
Misschien niet beloofd, maar ik hou wel degelijk rekening met hoe de ondersteuning is, en van een afstandje kijkende naar smart TV's zie ik een markt die zichzelf kapot maakt.
Ze zijn misschien niet verplicht - maar de klant (zowel de toekomstige, als de huidige die uiteindelijk ook een nieuwe koopt) heeft net zo min een verplichting om weer terug te gaan naar LG. In dat opzicht is het zeer kortzichtig.

Ik heb nog een oude pioneer plasma, en ben meer dan tevreden. Het ding zal een jaar of 18 zijn, en iedere feature die erop zat werkt nog steeds ;) Toegegeven, ze hebben nooit features toegevoegd maar dat verwacht ik ook niet bij een domme TV (maar analoog aan telefoons verwacht ik dat wel bij een smart TV!).

Het enige wat ik tegenwoordig lees over "Smart" TV's is dat netflix na een jaar niet meer werkt, dat de helft van de apps binnen 1-2 jaar niet meer werken, dat nooit nieuwe features toegevoegd worden, dat alles wat je doet gelogd wordt, en dat een of ander merk zelfs reclame op je scherm toont...
Als ik een nieuwe TV zou willen, zou mijn eerste vraag zijn "bestaan er nog domme TV's?" en de tweede zou zijn "hoeveel kost AppleTV" (want dat werkt tenminste wel na 1 jaar - en qua privacy heb ik meer vertrouwen in Apple dan in een willekeurige producent van TV's)?

Als we vergelijken met telefoons (iOS), dan heb ik met mijn oude iPhone minstend 4-5 updates van iOS gekregen, bomvol met allerlei nieuwe (nooit beloofde) features. En bij uitzondering werkt een nieuwe feature niet vanwege missende hardware (maar dat is goed te begrijpen). Maar dat alles maakt het product wel sterker, zorgt voor klantbinding, en verhoogt daarmee ook de kans dat ik weer voor iOS ga bij mijn volgende telefoon. En dat ik vrienden kennissen zeg "ja, mijn 5 jaar oude iPhone werkt nog en krijgt nog updates)... Dus tja... ze zijn het niet verplicht, dat klopt...

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 8 september 2020 10:44]

Ik, en mijn C8, zijn hier heel blij mee. Maar ik geloof het pas, als het er opzit. Ze weten bij LG inmiddels zelf ook niet meer zo goed wat de bedoeling nou is.
De PR afdeling draait op volle toeren zo te zien! Goed om te lezen dat het als nog gebeurt maar waarom moet er zoveel heisa aan vooraf gaan zeg?
Ophef, positief of negatief, geeft publiciteit voor LG.
Hier profiteren ze toch weer van. Slimme marketing wel.
Publiciteit is publiciteit, eens. Alleen in de toekomst niet zo handig. Als dit vaker gebeurd gaan steeds meer mensen uitwijken naar andere alternatieven. Ik heb zelf de C9 vanwege de prijs en OLED, maar voor ietsjes meer heb je ook een mooie van bijv. Panasonic. Opties zat tegenwoordig, dus niet heel handig dit in mijn optiek :)
Veel alternatieven zijn er voorlopig niet voor OLED.
Linksom of rechtsom LG verdient toch aan de verkoop van OLED panelen.
Panasonic is zeker wel goed maar geen grote concurrent.
Toch schuilt er een gevaar voor LG en dat is Samsung als ze volgend jaar met hun eigen OLED techniek gaan komen.
Afwachten nog want de details zijn onbekend maar het kan wel een echte concurrent op dit gebied gaan worden.
LG moeten duidelijk wennen aan z'n eigen succes. Vroeger kwamen ze nog wel weg met ondeugdelijke software ondersteuning, maar nu fors veel mensen gebruik maken van hun toestellen schreeuwt het halve internet moordenaar en brand als ze de kantjes er vanaf dreigen te lopen (en terecht).
En ergens in de kelders van het LG gebouw breekt één programmeur het koude zweet uit bij het horen van dit bericht. "Maar het kan niet!" / "REGEL HET MAAR" :'( 🔫
Zal wel meevallen. Softwarematig stelt het heel erg weinig voor en het vreet niets tot nauwelijks wat van de hardware. :)
@HoppyF had het al voorspeld 4 september.

Ik ben hier wel blij mee moet ik zeggen. Niet eens zozeer omdat ik het vermoedelijk HEEL veel ga gebruiken, maar vooral omdat ik het betreurde dat LG het met zo'n nieuwe tv niet nodig leek te vinden. Dus dit stemt positief!
Fijn, maar not good enough. Dit moet voor tenminste de TV’s van de afgelopen 5 jaar uitgebracht worden. Dat kunnen ze makkelijk hebben, het is vooral onwil van LG omdat de klant toch al binnen is.
Onwil of heeft het met kosten te maken? Ik heb geen idee wat het kost om dit te implementeren, maar ik weet wel dat het niet gratis is. Dus ze kunnen dit niet makkelijk inbouwen, tenzij ze de prijs van alle modellen hoger maken, en dat hoeft voor mij niet.

Ik heb de TV gekocht met de functionaliteit zoals die stond aangegeven, en ik baal niet dat dit niet naar mijn 2016 model komt. Was het wel gekomen had ik dat echt super gevonden maar ik lig er nu niet wakker van.
Ik wel. Je koopt zo'n SmartTV mede vanwege het platform. Als vervolgens blijkt dat het 6 maanden later al geen propere updates krijgt en ze zelfs apps weglaten uit de Store die met alle gemak van de wereld naar alle modellen gepushed kan worden: dan is dat gewoon onwil ja en word je als klant naar mijn mening keihard genaaid door LG. Bovendien, op een 4K TV van 2K+ (hehe.) mag je wel verwachten dat het aan de kosten niet hoeft te liggen om wat super simpele features in de updates te proppen... Kleine moeite voor LG.

Maar goed, ieder z'n ding hoor. Als jij het prima vindt om nooit updates te krijgen dan mag dat uiteraard, ik vind het belachelijk en denk wel twee keer na voordat ik nog eens een LG TV koop. De ondersteuning is belabberd en het updatebeleid is nog slechter dan die op de smartphones.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 september 2020 03:20]

Waarom? Waarom moet Apple uberhaupt weer hun eigen variant bedenken terwijl er gewoon fatsoenlijke alternatieven zijn? Ja ik begrijp het wel, want Apple wil het zo moeilijk mogelijk maken dat men iemand anders zijn hardware gebruikt en probeert dus iPad/iPhone gebruikers zoveel mogelijk hun hardware bij te laten kopen..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.