Door Sim Kranenburg

Sony ZD9 uhd-topmodel Review

Erg mooi, maar ook erg duur

23-09-2016 • 06:00

147

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

Sony's topmodel, de ZD9, is een zeer fraaie televisie, die indruk weet te maken met een prachtig uiterlijk, een schitterend beeld en een overtuigende hdr-weergave. Het mooie beeld wordt mogelijk gemaakt door een 'full array local dimming backlight' met zo'n 650 zones. Hierdoor zijn de zwartweergave en het daarmee samenhangende contrast veel beter dan bij andere lcdtv's. Het belangrijkste nadeel van deze televisie is echter de hoge prijs. Je kunt namelijk voor honderden euro's minder een oledtelevisie kopen in dezelfde maat en hoewel het beeld van de ZD9 erg goed is, is het niet zo goed als dat van een oled-tv.

De ZD9 is Sony's nieuwste topmodel-uhdtv, die op de afgelopen IFA in Berlijn aan het grote publiek werd voorgesteld. Anderhalve maand daarvoor waren we bij de onthulling voor de pers in Londen. We hebben dus al gezien hoe een bijzondere backlight een overtuigende hdr-weergave mogelijk maakt zonder dat er een oledpaneel wordt gebruikt. Sony had in 2008 als eerste een oledtelevisie in de winkels staan en de allerbeste oledreferentieschermen die in de broadcast- en filmindustrie worden gebruikt, zijn van het Japanse merk. Toch gebruikt de fabrikant nu uitsluitend lcd-panelen voor zijn tv's.

Doordat Sony de ZD9 heeft voorzien van een fijnmazige full array local dimming backlight, kan deze televisie zeer contrastrijke beelden weergeven. Ook is de piekhelderheid een flink stuk hoger dan bij normale televisies en dat maakt de ZD9 zeer geschikt voor het vertonen van hdr-beelden. Omdat het hier het topmodel betreft en omdat uhd-televisies met een kleine beeldmaat nauwelijks zin hebben, wordt hij alleen in grote en zeer grote beeldmaten geproduceerd. De grootste heeft zelfs een diagonaal van maar liefst 100 inch. Deze enorme tv kost zo'n 70.000 euro en wordt alleen op bestelling gemaakt. Hij is in principe niet in de Benelux leverbaar, maar als je daadwerkelijk zoveel geld aan een tv kan en wil uitgeven, valt er vast wel wat te regelen.

Als je voor een maatje kleiner kiest, hoef je nog maar 8000 euro te betalen en daarvoor krijg je een nog altijd respectabele 75"-versie. Wij bekeken de kleinste maat, die een 65"-beeldpaneel heeft en voor zo'n 5000 euro van eigenaar wisselt. Geen malse bedragen allemaal, maar daarvoor krijg je dan ook wat terug, want naast een mooi beeld heeft de ZD9 een prachtig design en een hoogwaardige afwerking. Hierbij is zelfs de achterkant niet vergeten, want die is voorzien van een aantal klepjes waarachter alle aansluitingen en kabels zijn verstopt. De ZD9 draait Googles Android TV en heeft een afstandsbediening met ingebouwde microfoon. Het is mogelijk om 3d weer te geven door middel van actieve brillen, die, en dat is tegenwoordig redelijk uniek, gewoon worden meegeleverd.

Uiterlijk en aansluitingen

Dat de ZD9 het topmodel is, valt goed aan het uiterlijk af te zien, want het design is zeer strak en de gebruikte materialen zijn van hoog niveau. De bezels zijn van zwart afgewerkt metaal. Ze zijn aan de boven- en zijkanten 13mm breed en die aan de onderkant is 17mm breed. De champagnekleurige randen zijn geborsteld afgewerkt en het geheel straalt luxe uit. Onder het scherm zit de welbekende ledbalk, die Sony al enige jaren toepast op de wat luxere modellen. De helderheid ervan kan in het menu worden ingesteld en uiteraard kan hij ook worden uitgeschakeld.

Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9

Als je de ZD9 vanaf de zijkant bekijkt, valt op dat hij wat minder plat is dan je wellicht zou verwachten. Veel moderne televisies maken gebruik van een edge-lit backlight, waarbij de leds in de randen zijn verwerkt en waarmee bijzonder platte ontwerpen mogelijk zijn. De fald-backlight van de ZD9 heeft leds die achter het scherm zijn geplaatst en daarvoor moest de kast een tikje dikker worden. De randen zijn hierdoor zo'n twee en een halve centimeter dik en onderaan, waar de luidsprekers zijn geplaatst, is de kast zeven en een halve centimeter diep.

Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9

Het ontwerp van de voet is zeer uitgesproken. Vooraan zit een schuin geplaatste rechthoek van metaal, die aan de bovenkant zwart is en een geborstelde afwerking heeft. De zijkanten hebben dezelfde champagnekleurige afwerking als de randen rond het scherm. De achterkant is voorzien van een patroon met rechthoeken en is zwart uitgevoerd. Alle aansluitingen zijn verstopt achter klepjes en dankzij een ingenieus kabelmanagementsysteem en een groot afneembaar paneel in het midden zijn alle kabels volledig uit het zicht weg te werken.

Aansluitingen

Om de kabels volledig aan het zicht te kunnen onttrekken, heeft Sony alle aansluitingen onder een hoek van negentig graden gemonteerd. Alleen de scartaansluiting is recht naar achteren geplaatst. Tegenwoordig wordt de oude, analoge scartaansluiting niet veel meer gebruikt, maar als je hem toch wil gebruiken, zit er een afdekklep voor. Om ervoor te zorgen dat deze klep niet weggelaten hoeft te worden, zit er weer een kleiner klepje in dat je kunt verplaatsen, zodat er een opening voor de scartaansluiting ontstaat.

Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9

Achter hetzelfde klepje treffen we van boven naar beneden drie hdmi 2.0a-aansluitingen, een antenneaansluiting die geschikt is voor kabel en Digitenne, en twee aansluitingen voor satelliet. Een tweede klepje aan de zijkant biedt onderdak aan drie usb-aansluitingen, waarvan één usb 3.0-aansluiting. Verder zitten hier een 3,5mm-koptelefoonaansluiting, een vierde hdmi 2.0a-connector, een 3,5mm-composietaansluiting, een Toslink- digitale audio-uitgang en een rj45-netwerkaansluiting. Achter het derde klepje bovenaan treffen we een CI+-aansluiting. Sony heeft verscheidene handige kabelgeleiders aangebracht, zodat de kabels geen kracht uitoefenen op de klepjes, waardoor ze allemaal netjes op hun plek blijven zitten en de achterkant er zeer strak uitziet.

Bediening op afstand

De afstandsbediening die je bij de ZD9 krijgt meegeleverd, kennen we al van eerdere 2016-modellen. Om hem wat beter te laten aansluiten bij het high-end uiterlijk van de tv, is de achterkant nu voorzien van een laagje geborsteld metaal. Dit materiaal voelt prettig aan en doordat de randen zijn afgerond, ligt hij ook lekker in de hand. Hij weegt 136 gram, en is zo'n 20cm lang en bijna 5cm breed. De bovenkant is uit één stuk gemaakt, maar elke toets is wel duidelijk voelbaar. Doordat er geen naden tussen de toetsen zitten, is hij zeer eenvoudig schoon te maken en kan hij waarschijnlijk net wat beter tegen gemorste drankjes, al hebben we dat niet getest.

AfstandsbedieningAfstandsbedieningAfstandsbediening

De hele achterkant moet worden verwijderd om de twee meegeleverde AAA-batterijen te vervangen en dat vinden we een mooiere constructie dan een los klepje, dat makkelijk kwijt kan raken. Het is voor het grootste deel een gewone infraroodafstandsbediening, maar de ingebouwde microfoon voor zoekopdrachten door middel van spraak maakt gebruik van bluetooth om met de tv te communiceren. Er wordt dus geen tweede 'smart'-afstandsbediening meegeleverd en dat vinden we de enige juiste keuze. Doordat er een groot aantal knoppen aanwezig is, kun je namelijk snel navigeren zonder dat je al te veel op menu's aangewezen bent en kun je eenvoudig kanaalnummers intoetsen.

Er zitten twee grote, opvallende knoppen op: een rode voor Google Play en een witte voor Netflix. Dat kan handig zijn als je deze diensten veel gebruikt, maar wij hadden liever twee knoppen gezien waarvan je zelf kunt instellen welke app ze starten. De knoppen voelen allemaal prettig aan en hebben een duidelijk hoor- en voelbare 'klik'. De lay-out van de knoppen kent geen verassingen, waardoor je nooit naar een knop hoeft te zoeken. Al met al is het een goed ontworpen afstandsbediening, die erg prettig werkt.

Het leuke is dat de nieuwe afstandsbediening ook met de C-modellen van vorig jaar werkt. Je moet hem dan koppelen door naar de bluetooth-instellingen te gaan en een nieuw apparaat toe te voegen. Als je vervolgens de knop 'volume -' ingedrukt houdt, waarbij je tegelijk de microfoonknop drie seconden indrukt, wordt hij als bluetooth-apparaat door de tv herkend en kun je hem koppelen. Hierna werkt de afstandbediening precies zoals op de nieuwe D-modellen van Sony.

Video & TV Sideview-app

Sony heeft een zeer uitgebreide app waarmee de tv bediend kan worden. Dit kan op verschillende manieren. Uiteraard kun je de knoppen van de normale afstandsbediening op het touchscreen van je telefoon of tablet weergeven. Ook kun je de touchpad van de smart-remote van vorig jaar emuleren of een muispijl bedienen. Dat laatste is vooral handig als je de ingebouwde Opera-webbrowser op de tv gebruikt. Alle op de tv geïnstalleerde apps kunnen worden getoond en gestart. Ook handig is de mogelijkheid om teksten via het schermtoetsenbord van je mobiele apparaat in te voeren.

tv Sideviewtv Sideviewtv Sideview

De app is voorzien van een uitgebreide tv-gids, die ook aanbevelingen kan doen. Als je een harde schijf via usb op de tv aansluit, kun je programma's opnemen. Via de app kun je deze ook op afstand inplannen: een erg handige functie. Foto's en video's die je op je telefoon of tablet hebt staan, kunnen op de tv worden afgespeeld. Je kunt echter ook content vanaf je netwerk, door middel van dlna, naar de tv sturen. Meestal vinden we dit soort apps niet veel toevoegen, maar Sony's app heeft een aantal zeer handige functies, waar we erg over te spreken zijn.

Android TV

De ZD9 draait op versie 6 van Googles Android TV. De modellen die tot nu toe uitkwamen, draaien allemaal nog op versie 5, maar krijgen later een update. Wanneer dat precies zal zijn, heeft Sony nog niet bekendgemaakt en dat is misschien maar goed ook, want ook bij de ZD9 schiet de stabiliteit nog tekort. Hoewel Google in versie 6 veranderingen heeft doorgevoerd die dit moeten verbeteren, moesten we tijdens de reviewperiode zelfs een keer de stekker uit het stopcontact halen om de tv weer te kunnen gebruiken.

Android TV

Het niveau van de software is wel stukken beter dan bij de introductie van de eerste Sony Android TV-modellen van vorig jaar. Zo werkt de tv redelijk vlot en worden de commando's zonder vertraging opgevolgd. De snelheid is wellicht ook wat beter doordat niet alleen het besturingssysteem, maar ook de soc een update heeft gekregen. Er is nu gebruikgemaakt van de MediaTek MT5891, die voorzien is van 2GB ram, vier ARM Cortex-A53-cores en een Mali-T860-gpu. Er is in totaal 8GB flashgeheugen, waarvan ongeveer 7GB beschikbaar is voor apps.

Android TV

Hoewel de soc snel genoeg is voor de meeste taken, vallen de prestaties bij het spelen van 3d-games tegen en krijg je bij wat complexere scènes lage framerates te zien. Waarschijnlijk wil Sony de hardware van de verschillende modellen zoveel mogelijk gelijk houden, zodat de softwareontwikkeling niet te veel wordt gehinderd. Toch vinden we het teleurstellend dat een zeer dure tv het moet doen met zo'n goedkope soc. Op dit moment voldoet deze soc prima, maar over een paar jaar zal hij hopeloos verouderd zijn. Dit is overigens een probleem waar zo'n beetje alle smart-tv's mee kampen.

Android TV

De interface is nog precies dezelfde als bij de Android TV-modellen die draaien op versie 5.x Lollipop. Dat betekent dat het homescreen en het grootste deel van de instellingenmenu's zijn vormgegeven door Google. Andere inteface-elementen, zoals het 'action menu' en het infoscherm dat getoond wordt als je een kanaal hebt gekozen, zijn ontworpen door Sony en hebben dan ook een donkerdere vormgeving. Beide stijlen zien er mooi uit, maar ze leiden wel tot een wat rommeliger ogende interface.

Android TV

De elektronische programmagids ziet er overzichtelijk uit en haalt extra informatie op via internet. De epg wordt als overlay over het huidige kanaal getoond. Dat ziet er best mooi uit, maar wij zouden liever zien dat het lopende programma als inzet in een hoek wordt getoond, zoals andere merken dat ook hebben, zodat je het kunt blijven volgen terwijl je iets opzoekt. De tweedeling tussen instellingen onder aan het hoofdmenu en de snelle instellingen via het action menu wennen snel, maar in het begin kan het even zoeken zijn naar de locatie van een instelling.

Mediaspeler

De ingebouwde mediaspeler kan foto's, video's en muziek afspelen. Dat kan vanaf usb en vanaf het netwerk, via dlna. De belangrijkste bestandsformaten en codecs worden allemaal ondersteund, en ook worden ondertitels keurig weergegeven. Het is niet mogelijk om de positie en afmetingen ervan aan te passen. Ook is er geen gebruikgemaakt van outlines of een drop shadow, waardoor de witte letters af en toe wegvallen tegen een lichte achtergrond. Het leuke van Android TV is dat er in de Play Store verschillende goede mediaspelers zijn te vinden waarbij de ondertitels wel naar eigen inzicht zijn aan te passen. Ook is de ingebouwde Google Cast-support een handige toevoeging.

Energiegebruik, geluid en hdr

Alle moderne televisies met een lcd-paneel gebruiken leds als lichtbron. Dat heeft positieve gevolgen voor het energiegebruik, want leds zijn zeer efficiënt en dus hebben de meeste nieuwe televisies tegenwoordig een A- of A+-energielabel. De ZD9 gebruikt ook leds, maar omdat deze achter het scherm zitten in plaats van aan de randen, moet het licht door middel van een diffuser zo egaal mogelijk worden verspreid. Anders zouden de afzonderlijke zones duidelijk zichtbaar zijn en dat zou ernstige afbreuk doen aan de kijkervaring. Het nadeel van deze diffuser is dat het licht niet volledig wordt doorgelaten, waardoor de efficiëntie van de backlight afneemt. Dit levert een ongunstig B-energielabel op voor de ZD9.

EnergieverbruikHet hoogste gemiddelde energiegebruik wordt bereikt met de backlight in de hoogste stand: 282W, waarbij we een zeer hoge helderheid van 845cd/m² meten. Een dergelijk fel beeld kan zeker van pas komen bij veel omgevingslicht in de kijkruimte, maar om 's avonds bij gematigd licht mee te kijken is het overdreven. Als we de backlight op 120cd/m² afstellen, zakt het verbruik naar 94W, geen heel slechte waarde voor een 65"-tv. De laagste backlightstand levert een verbruik van 83W en een helderheid van 86cd/m² op, waarmee het beeld in een volledig verduisterde ruimte nog best aardig is.

Als je local dimming inschakelt, valt er, afhankelijk van de beeldinhoud en de helderheid van de backlight, nog wat te besparen. Op de hoogste stand is het beeld met een helderheid van 1010cd/m² nog feller, maar is het gemiddelde verbruik met 279W een paar watt afgenomen. Afgesteld op 120cd/m² zakt het gemiddelde verbruik naar 93W en dat scheelt dus nauwelijks ten opzichte van het verbruik zonder local dimming. In de laagste stand meten we exact hetzelfde verbruik als zonder local dimming: 83W gemiddeld. Als je maximaal wil besparen, raden we je aan de omgevingslichtsensor te gebruiken, want daarmee wordt de backlight automatisch op het juiste niveau ingesteld, zodat je onder alle lichtomstandigheden een prachtig beeld hebt zonder dat je energie verspilt.

Geluid

Dat de ZD9 een dure televisie is, kun je prima afzien aan het uiterlijk en de beeldkwaliteit, maar te horen valt het zeker niet. Er is op zich niet veel mis met het audiosysteem, maar in een topmodel zou je een beter geluid verwachten. Doordat de luidsprekers naar beneden zijn gericht en relatief dicht bij elkaar zijn geplaatst, is het stereobeeld beperkt. Met een vermogen van tweemaal tien watt kunnen luidsprekers ook redelijk hard zonder dat het geluid gaat vervormen, maar de laagweergave stelt niet veel voor. Hier hebben veel televisies last van, maar uit een tv met een beelddiagonaal van 165cm verwacht je gewoon een betere bas. Sony verkoopt een losse, draadloze subwoofer om de laagweergave te verbeteren, maar liever hadden we gezien dat er wat grotere luidsprekers waren gebruikt, want daarvoor is plaats genoeg.

LuidsprekersLuidsprekers

De ZD9 is voorzien van ClearAudio+, wat een beter geluid moet opleveren. Het effect lijkt nog het meest op een exiter, maar het is zo subtiel dat het verschil bij veel content nauwelijks hoorbaar is. De functie Spraakzoom werkt wel goed en levert beter verstaanbare stemmen op door de middentonen te versterken. Het is ook mogelijk om stemmen juist meer naar de achtergrond te verplaatsen als je graag met de tv meezingt. De instelling Nacht reduceert de dynamiek van het geluid, zodat je je huisgenoten 's avonds niet tot last bent. Ook handig is de automatische volumeregeling, die verschillen in geluidssterkte tussen tv-zenders en ingangen gelijktrekt. Voor huishoudens met een hardhorend persoon is de onafhankelijke volumeregeling van de koptelefoon een uitkomst.

Hdr

Dit jaar zetten alle televisiefabrikanten in op hdr om de duurdere modellen aan de man te brengen. Voor een goede hdr-weergave heb je een groot verschil tussen licht en donker, oftewel contrast, nodig en dat is nu juist het zwakke punt van de lcd-techniek die in verreweg de meeste televisies wordt gebruikt. Het enorme contrast van de oledtechniek maakt dat deze van nature zeer geschikt is voor hdr. Een lcd heeft hiervoor hulp nodig van een local dimming backlight. Verreweg de meeste televisies hebben tegenwoordig edge-lit backlights, omdat die goedkoop te produceren zijn, maar helaas levert een dergelijke backlight veel te grote dimming zones op, waardoor de hdr-weeergave tegenvalt.

De ZD9 is uitgerust met een full array local dimming backlight, die in veel kleine zones is opgedeeld, waardoor hdr-beelden er wel mooi uitzien. Door de relatief kleine zones kunnen delen van het beeld die donker moeten zijn, zeer effectief worden gedimd, waardoor het contrast in het beeld sterk toeneemt. Wel zijn er met deze techniek halo's rond lichte objecten op een donkere achtergrond te zien. Sony doet officieel geen uitspraken over het aantal zones, maar tijdens de persintroductie werd er wel gesproken over meer dan duizend. Ook werd verteld dat de zones op alle drie de ZD9-modellen even groot zijn en dat het precieze aantal dus afhangt van de beeldmaat.

We hebben ze op ons 65"-reviewexemplaar geteld en kwamen tot een aantal van net geen 650 afzonderlijke zones. Geen duizend dus, maar wel veel meer dan de ongeveer driehonderd die tot nu toe op televisies met een fald-backlight zaten. Als we het aantal omrekenen naar de grotere maten, komen we uit op ongeveer 820 voor de 75"-versie en meer dan 1500 voor de 100"-beeldmaat. Als je hdr wil kijken via een externe bron dan werkt dat alleen via hdmi-ingangen 2 of 3.

Bij het bekijken van hdr-materiaal in een donkere ruimte hadden we bij de meeste beelden geen last van halo's, maar bij vertoning van bijvoorbeeld witte letters op een zwarte achtergrond waren ze goed te zien. Heel storend zijn ze zeker niet en hdr-beelden zien er dan ook schitterend uit op de ZD9, maar oledtelevisies zijn wel duidelijk nog een stuk beter op dit vlak. Doordat bij een oled de pixels individueel gedimd en uitgeschakeld kunnen worden, is het lokale contrast veel groter en dat levert duidelijk nog mooiere beelden op. Toch doet de ZD9 het erg goed; het is wat hdr-weergave betreft de beste lcdtv die we ooit hebben gezien.

Inputlag, gebruik met pc en 3d

InputlagConsolebezitters die hun tv gebruiken om op te gamen, doen er goed aan om bij de aanschaf van een nieuwe tv te letten op de inputlag. Dit is de tijd die de tv nodig heeft om de beelden die worden aangeleverd, daadwerkelijk weer te geven. Als de tv er te lang over doet, worden actiegames lastiger om te spelen en heeft de spelbeleving eronder te lijden. De laagste inputlag maten we bij de ZD9 in de speciale spelmodus: 42ms. Dit resultaat valt een beetje tegen, aangezien sommige Sony-hd-modellen tot de beste gametelevisies behoren, met een inputlag van rond de 20ms. De genoemde score werd overigens behaald met local dimming uitgeschakeld. Als je deze aanzet, bijvoorbeeld omdat je in hdr wil gamen, neemt de inputlag met zo'n 5ms toe.

Gebruik met pc

Onze Leo Bodnar-lagtester kan alleen meten met een full-hd-signaal. We hebben wat inputlag betreft geen verschil gemerkt tussen een 1080p60- en een 2160p60-signaal. Waarschijnlijk zal de daadwerkelijke inputlag bij de eigen resolutie van de tv dus ook ergens rond de 42ms liggen. Als je de tv wil gebruiken om het beeld van een pc weer te geven op de volledige resolutie, heb je er belang bij dat de kleurresolutie niet door de interne beeldverwerking van de tv wordt verlaagd door chroma-subsampling. Gebeurt dat wel, dan zie je kleurartefacten rond kleine lettertjes. Door in het 'Externe ingangen'-menu naar 'Indeling HDMI-signaal' te gaan kun je voor 'Verbeterde indeling' kiezen, waarna een 2160p60-signaal zonder chroma-subsampling wordt weergegeven.

3d

In de bioscopen zijn nog elke dag 3d-films te zien, maar in de huiskamer lijkt de populariteit van films met diepte af te nemen. Een aantal televisiefabrikanten is zelfs helemaal gestopt met het produceren van 3d-televisies. Sony nog niet en bij de ZD9 krijg je de daarvoor benodigde actieve brillen gewoon meegeleverd. Als je die los moet aanschaffen, ben je zo'n vijftig euro per stuk kwijt. De brillen wegen slechts 32 gram inclusief lithiumbatterij, waardoor ze best comfortabel zitten. Ook zijn ze prima te combineren met je eigen bril, als je een redelijk normaal montuur bezit.

3d-brillen3d-brillen

De 3d-weergave werkt goed; doordat het beeld van de tv erg helder is, wordt er ruimschoots gecorrigeerd voor het lichtverlies van de 3d-brillen. Het 3d-beeld is niet alleen helder, er is ook niet al te veel crosstalk te zien. Helaas is het knipperen van de bril wel duidelijk te zien als je in een helder verlichte kamer kijkt. Dit probleem is flink te verminderen door in het donker te gaan kijken, maar zo rustig als bij passieve brillen wordt het beeld niet. We vinden het dan ook jammer dat Sony niet voor passieve 3d-brillen heeft gekozen, want die kennen op een uhdtv eigenlijk geen nadelen en zijn bovendien veel goedkoper als je extra brillen nodig hebt.

Beeldeigenschappen

Op deze pagina kijken we naar een aantal kwalen waar alle lcd-televisies in meer of mindere mate last van hebben. Een belangrijk nadeel van de lcd-techniek is dat je recht van voren een beter beeld te zien krijgt dan als je onder een hoek kijkt. Om dit te illustreren hebben we twee foto's gemaakt die identiek zijn belicht. De eerste foto is recht van voren genomen en de tweede onder een hoek van vijfenveertig graden.

KijkhoekenKijkhoeken

Sony heeft de ZD9 voorzien van een va-paneel. Hiervan zijn de kijkhoeken over het algemeen wat minder goed dan bij een ips-paneel. Daar staat tegenover dat een ips-paneel een veel slechtere zwartweergave en daardoor een lager contrast heeft. Doordat het contrast zo'n beetje de belangrijkste eigenschap is voor goed beeld, hebben wij een grote voorkeur voor va-panelen en dus zijn we het volledig eens met Sony's keuze. We zien dat het beeld van de ZD9 onder een hoek inderdaad minder helder is en een lager contrast heeft. Ook zijn de kleuren minder verzadigd. Toch valt het beeld onder een hoek alleszins mee en valt er ook als je niet recht voor de tv zit, zeer goed naar te kijken.

Een andere uitdaging voor televisiefabrikanten is ervoor zorgen dat het licht van de backlight mooi uniform over het beeld wordt verdeeld. Om de verschillen in helderheid duidelijk te laten zien, hebben we foto's gemaakt van een volledig wit scherm waarbij we hebben belicht voor middengrijs.

Uniformiteit backlightUniformiteit backlight

Door het gebruik van een direct-led backlight met veel afzonderlijke leds wordt al het licht mooi uniform verdeeld. We zien wel wat plekken die donkerder zijn, zoals die aan de rechterkant, en ook zijn de uiterste hoeken wat minder goed verlicht, maar toch is de uniformiteit veel beter dan bij televisies met een edge-lit backlight. Ook onder een hoek ziet het beeld er uniform uit, al is de afname in helderheid wel goed te zien.

Een belangrijk nadeel van de lcd-techniek is backlight-bleeding; het is simpelweg onmogelijk om al het licht van de backlight tegen te houden, waardoor zwart er niet echt zwart uitziet. We brengen het probleem in beeld door een volledig zwart scherm te fotograferen met een lange sluitertijd.

Backlight bleedingBacklight bleeding

We zien dat het paneel van de ZD9 goed presteert en zwart wordt mooi donker weergegeven, al zien we wel een paar lichtere plekken. Onder een hoek worden de helderheidsverschillen groter en ziet het beeld er niet meer zo mooi uit. Deze foto's zijn gemaakt met local dimming uitgeschakeld en laten dus niet goed zien waartoe de ZD9 in staat is. Als je local dimming aanzet, worden de backlicht-leds bij een volledig zwart beeld simpelweg uitgeschakeld en is het beeld perfect zwart. De zwartweergave van de ZD9 is dus een sterk punt. Als je bijvoorbeeld naar een Cinemascope-formaatfilm kijkt met zwarte balken, valt dit goed te zien. Het beeld is dan ook veel mooier dan dat van een gewone lcdtv met een edge-lit backlight.

Beeldverwerking

Moderne televisies zijn zo'n beetje allemaal uitgerust met een hele rits functies die een mooier beeld moeten opleveren. De fabrikanten proberen zich met deze 'beeldverbeteraars' te onderscheiden van de concurrentie en hoe duurder de tv, hoe meer verbeteralgoritmen erop zitten. De ZD9 vormt daarop geen uitzondering, maar zoals gebruikelijk doen dit soort trucs weinig positiefs en kun je ze maar beter uitschakelen. Zo leiden de twee aanwezige ruisonderdrukkers inderdaad tot minder ruis in het beeld, maar poetsen ze ook subtiele details weg. Met 'Vloeiende gradatie' pakt de tv colour banding aan, maar ook hier heeft het detail in het beeld onder te lijden.

Zwart aanpassenMet 'Zwart aanpassen' worden donkere tinten donkerder gemaakt, waardoor er meer zwart in het beeld te zien is en het contrast toeneemt. Meer contrast in beeld ziet er in eerste instantie wellicht mooier uit, maar het gaat ten koste van de doortekening van de schaduwen. Ook 'Geav. contrastoptimalisatie' levert een contrastrijker beeld op, waarbij ook de hooglichten worden aangepast. Ook hierdoor gaan er subtiele details in het beeld verloren. Alleen bij beeldmateriaal waarmee daadwerkelijk iets mis is, heb je iets aan dit soort functies. In het geval van kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal kan het beeld er alleen maar minder van worden.

Als je in het bezit bent van een dure televisie die geschikt is voor hdr-weergave, heb je daar slechts in beperkte mate wat aan, doordat het benodigde beeldmateriaal nog dun gezaaid is. Om het tekort aan hdr-beelden op te vangen, zijn hdr-tv's allemaal uitgerust met de optie om gewone sdr-beelden om te zetten in hdr. Het levert een zeer contrastrijk beeld op, wat wellicht leuk is om even te demonstreren hoe fel de hooglichten weergegeven kunnen worden, maar het leidt in de meeste gevallen tot zeer onnatuurlijke beelden, die enorm afwijken van wat de makers voor ogen hadden. Ook bij de ZD9 vinden we het beeld er niet beter door worden. Alleen als we echte hdr-beelden bekijken, is het effect mooi en alleen dan voegt het echt iets toe aan de kijkervaring.

MotionflowToch zijn niet alle beeldverbeteraars nutteloos. In Sony's Motionflow-beeldinterpolatie is namelijk backlight scanning verstopt. De meeste standen van Motionflow leveren alleen beeldinterpolatie op met de bekende nadelige gevolgen van dien: het soap opera effect en zichtbare fouten in beeld. De stand Helder biedt naast beeldinterpolatie ook backlight-scanning. Het beste kun je voor de stand Gebruiker kiezen, want hierbij kun je backlight-scanning aanzetten door de Helderheid op een hoge stand te zetten, waarbij de beeldinterpolatie is uit te schakelen door Soepelheid op de laagste stand te zetten. Dit leidt tot veel meer scherpte in het beeld bij sportuitzendingen, al kun je het scherm in de hoogste stand wel duidelijk zien knipperen en neemt de helderheid flink af.

Metingen en kalibratie

ANSI-contrastVan alle metingen is die van het contrast de belangrijkste, want hoe hoger het contrast, hoe indrukwekkender en realistischer het beeld is. De ansicontrastmeting is een goede graadmeter voor daadwerkelijk ervaren contrast bij het bekijken van normale beelden. Aan deze test kunnen we ook goed zien dat de fald-backlight van de ZD9 zijn werk goed doet. Zonder local dimming aan stelden we een ansicontrast van 4704:1 vast: een keurig resultaat voor een lcdtv. Na het inschakelen van local dimming nam het contrast toe tot 11.272:1, meer dan een verdubbeling, waarmee deze tv tot de absolute top van de lcdtv's behoort. Toch is er nog ruimte voor verbetering, want we stelden nog wel wat licht in het midden van de zwarte vlakken vast. Als de dimmingzones nog wat kleiner zouden zijn, hadden de leds midden in de zwarte vlakken geheel uit kunnen staan, waarbij de contrastmeting naar ∞:1 zou zijn gegaan, zoals dat ook bij oledschermen het geval is.

We meten altijd alle beeldmodi om te kijken welke het beste presteert. Bij de ZD9 levert Gebruiker het beste resultaat op.

Grijstinten voor

We zien dat alle grijstinten netjes worden weergegeven, en dat de afwijkingen van kleur en helderheid minimaal zijn. De gemiddelde ΔΕ2000 komt hierdoor uit op 1,8 en dat is ruim onder de grens van 3, waardoor de afwijkingen met het blote oog niet zichtbaar zijn. Ook komt de gemiddelde gamma uit op 2,2 en dat is exact de juiste waarde. De kleine dipjes in de grafiek mogen geen naam hebben en zijn in de praktijk onzichtbaar.

Primaire en secundaire kleuren voor

Ook de primaire en secundaire kleuren zien er zo uit de doos al zo goed als perfect uit en opnieuw ligt de gemiddelde ΔΕ2000 onder de zichtbare grens van 3. Alleen blauw komt een klein beetje boven deze grens uit, maar omdat blauw niet voorkomt in huidtinten en andere belangrijke kleuren, is het de minst kritische primaire kleur. De afwijking is bij normaal kijkwerk eigenlijk ook niet zichtbaar.

Kalibratie

Ondanks de uitstekende prestaties van de ZD9 zo uit de doos, gaan we aan de slag met onze Spectracal C6-colorimeter in combinatie met Calman 5-software om de weergave te perfectioneren.

Grijstinten na

We hebben een tweestapsgrijskalibratie uitgevoerd, waarna de gemiddelde ΔΕ2000 uitkwam op slechts 0,8. Een zeer net resultaat, waarmee deze tv op referentieniveau presteert. Om tot dit resultaat te komen hebben we de gain van groen en blauw op respectievelijk -3 en -2 gezet. De bias van blauw hebben we het meest moeten aanpassen, naar een waarde van -5. Als je zelf een ZD9 bezit, zou je deze waarden kunnen proberen, maar doordat geen twee televisies exact hetzelfde zijn, is er geen garantie dat het beeld er ook beter van wordt.

Primaire en secundaire kleuren na

Bij de primaire en secundaire kleuren kwam de gemiddelde ΔΕ2000 na de kalibratie uit op een respectabele 1,5. De kleine afwijking van blauw hebben we een beetje kleiner gekregen. Doordat Sony-televisies geen cms hebben, valt hier verder ook niets aan te doen. Zoals gezegd is dit geen enkel probleem en is de kleurweergave in onze ogen perfect.

Specificaties en fotogalerij

Categorie Televisies
Merk Sony
Serie Bravia
Product Sony Bravia ZD9
Uitvoering 65" zwart
Vorm scherm Vlak
Resolutie (tv) 3840x2160 (ultra hd)
Beeldverhouding 16:9
Televisietype Ultra hd
Paneeltype Lcd
Local of microdimming Ja
Hdr-ondersteuning Ja
3d-weergave Ja
3d-technologie Actief
2d-conversie Ja
Meegeleverde 3d-brillen 2x
Smart-tv Ja
Smart-tv-besturingssysteem Google Android TV
Overige onlinecontent Webbrowser
Video in Composiet, 4x hdmi, scart
Hoogste hdmi-versie Hdmi 2.0
Google Cast Ja
Verbinding (audio) Audio (3,5mm), audio digitaal (s/pdif)
Verbinding (ethernet) Ethernet 100Mbit/s
Verbinding (usb) 3x usb
Wifi aanwezig Ja
5GHz-ondersteuning Ja
Bluetooth aanwezig Ja
Speakers Intern stereo
Frontspeakervermogen (rms) 2x10W
Stroomverbruik 210W
Stroomverbruik (stand-by) 0,5W
Energiekosten per jaar op basis van 4 uur per dag kijken en €0,23 per kWh €70,52
Televisie-eigenschappen 24p, appbediening, firmware-upgrade mogelijk, opnemen / timeshift, osd, ruisonderdrukking
Introductiejaar 2016
Televisiekleur (voorkant) Zwart
Televisiekleur (zij-/achterkant) Zwart
Voetkleur Zwart
Hoogte 920mm
Hoogte (zonder voet) 847mm
Breedte 1,462m
Diepte 268mm
Diepte (zonder voet) 78mm
Gewicht 35,7kg
Fabrieksgarantie 1 jaar onsite
Specs van fabrikant Productinformatie van de fabrikant
Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9Sony ZD9AfstandsbedieningAfstandsbedieningAfstandsbedieningSony ZD9LuidsprekersLuidsprekers

Conclusie

Sony's ZD9 is een indrukwekkende televisie, waarvan je de minpunten eigenlijk vooral als minpunt ervaart doordat het een duur topmodel betreft. Zo vinden we de door Sony gebruikte soc van MediaTek aan de zwakke kant en niet passen bij zo'n dure tv. We zijn echter nog nooit een snelle soc tegengekomen in een televisie met Googles Android TV. Bovendien heb je alleen last van de zwakke soc als je 3d-games speelt en voldoet hij prima voor de meeste andere toepassingen. Helaas is dit ook niet de beste tv voor consolebezitters, vanwege de middelmatige inputlag.

Ook is het audiosysteem niet zo goed als je van een topmodel zou mogen verwachten. Vooral de laagweergave valt tegen. Dit is een probleem waar verreweg de meeste televisie last van hebben, maar de ZD9 is een heel grote en dure tv, en daar verwacht je nu eenmaal wat meer van. Nu zul je wellicht denken dat mensen die zoveel geld kunnen en willen uitgeven aan een tv ook nog wel wat over zullen hebben voor een los audiosysteem, maar in de praktijk worden verreweg de meeste televisies uitsluitend gebruikt met de interne luidsprekers. In de grote behuizing lijkt in ieder geval plaats genoeg te zijn voor wat betere basweergevers.

De positieve kanten aan deze tv hebben duidelijk de overhand. Zo is het uiterlijk prachtig verzorgd en zijn er mooie materialen gebruikt voor de constructie. Ook het feit dat alle aansluitingen en kabels aan de achterkant achter klepjes zijn weggewerkt, is redelijk uniek. Zoals je van een topmodel mag verwachten, is de beeldkwaliteit zeer goed. De kleurweergave is zeer nauwkeurig en de traditioneel zwakke punten van de lcd-techniek zijn succesvol aangepakt door de unieke backlight met veel afzonderlijk dimbare zones. Hierdoor heeft de ZD9 een goede zwartweergave, een hoog contrast en een zeer hoge maximale helderheid. Dit levert een overtuigende hdr-weergave op, waar andere lcdtv's niet aan kunnen tippen.

Het grootste probleem van de ZD9 is niet de tv zelf, maar zit hem in de concurrentie van oledtelevisies, die wat beeldkwaliteit betreft op een nog hoger niveau zitten. Alleen op het gebied van maximale helderheid is de ZD9 hiermee vergeleken in het voordeel. De 65"-versie die wij bekeken, moet zo'n 5000 euro opbrengen en dat is ook nog eens 500 euro meer dan een 65"-oledmodel van dit jaar. Als Sony een serieus alternatief wil bieden voor een oled-tv, wat deze tv zeker zou kunnen zijn, moet de prijs dus een flink stuk omlaag.

Reacties (147)

147
143
69
9
0
64
Wijzig sortering
Hoewel Google in versie 6 veranderingen heeft doorgevoerd die dit moeten verbeteren, moesten we tijdens de reviewperiode zelfs een keer de stekker uit het stopcontact halen om de tv weer te kunnen gebruiken.
En dat is voor mij genoeg reden om nog lang niet voor Android-tv te kiezen. Ik wil mij tijdens het tv kijken niet willen ergeren aan een instabiel product. Een tv moet gewoon werken, punt.
Bij de mediamarkt stonden laatst 4 Sony tv,s met een kernel dump door een gecrashte Android. Jammer, want het platform heeft veel potentieel. Philips zit in het zelfde schuitje, maar lijkt met de 2016 modellen het nog enigszins onder controle te hebben.
In het algemeen ben ik van mening dat smart tv doodgeboren kinderen zijn. De software loopt achter wordt na 2 jaar niet meer geupdate. Daarnaast gaat een tv meestal stukken langer mee zeg tot 10 jaar.

Je zit met een oude cpu in een 3 of 5 jaar oude tv.
Fabrikanten doen er slimmer aan gewoon een externe stick mee te leveren waarop die nieuwste software staat en de laatste geberatie cpu gebruikt wordt.
Na 3 jaar kun je dan kiezen gewoon een nieuwe stick te kopen en je tv is qua smart gedeelte weer helemaal up to date.

Helaas zal dat niet snel gebeuren wat ze willen het inbouwen en met extren systeem kunnen anderen dan ook zaken aanbieden en tja sony wil haar eigen netwerkje promoten net als samung en alle anderen.

Dus blijft over dat je zelf gewoon maar beter een android box of stick kan kopen en over 2 of 3 jaar een nieuw sneller en beter boxje.
Dat hele android id is dat je elke 2 jaar een nieuwe tv aanschaft.
Ik wil best betalen voor een 4k oled display.
Maar zodra er android op draait of welke andere smart rommel. Komt die bij mij er niet in.
Het moet gewoon zijn. Aan zetten. Direct beeld klaar.
Daarom heb ik ook een hekel aan 'Smart-TVs'. Ze verdienen het woord smart niet eens, want stuk voor stuk zijn ze tergend traag (op een paar uitzonderingen na). Ik heb nog nooit features van een Smart-TV gebruikt, maar wil je een moderne televisie dan kun je niet anders meer dan dat.

Waar is de tijd gebleven dat je een televisie aanzette en meteen beeld had of inputs kon switchen. Nu duurt het opstarten lang, vervolgens krijg je nog een 'Loading' ook zodra je van input wil wisselen kort nadat de televisie is opgestart.

Tot overmaat van ramp worden TVs zelden geupdate waardoor de Smart-TV functies over een tijdje niets meer waard zijn ook. Laat die features lekker over aan 3rd party apparatuur zoals een Apple TV, Playstation of gewoon HTPC.
Je verwart twee zaken. TV's met het Android TV operating system. En smart TV's.

Die laatste werken prettig en snel, en zijn al jaren op de markt. Toegevoegde waarde komt van apps (zoals Skype), online programma's zoals NOS themakanalen, mogelijkheid tot het weergeven van films en muziek vanaf USB of thuisnetwerk. Opnemen van programma's op USB-schijf. Mogelijkheid om programma's te streamen/casten vanaf je PC. Vaak zit er ook een internet browser bij maar die werkt niet altijd soepel.

P.S.: playstation is van sony, dus geen third party.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:48]

Helemaal mee eens. Smart tv is niets anders dan oplichting zodat je binnen zeer korte tijd weer een nieuwe tv aanschaft.
Mijn Samsung UHD tv van bijna 2 jaar oud start anders binnen 1 1/2 seconde op en voor zover ik weet heb ik nog nooit een reclame gezien tijdens het zappen of ander gebruik.

Ook heb ik in die tijd de TV nog geen enkele keer hoeven te herstarten; raar maar waar. Zou ik dan nog de "mastodont" van Samsung in huis hebben ;) .

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:48]

De smart TV die ik heb heeft netflix en vrouwtje is daar erg blij mee.

Daar naast heb ik niet de verwachting dat de TV (die net een jaar geleden op de markt kwam) geen update meer krijgt en op 5.1 blijft hangen.

Schakelen gaat wel redelijk snel (geen CI+, alleen ongecodeerde digitale zenders worden bekeken)

Responsive is het niet echt te noemen, En waarom de camera facebook en Twitter app als default op de achtergrond draaien is mij een raadsel en niet echt een smart iets als je het mij vraagt
Oneens. Of beter gezegd andere ervaringen.... heb nu na altijd HTPCs gehad te hebben een al een jaar of 3 (Samsung) smart tv's en icm een NAS is het toch wel heel handig al je media met 1 afstandbediening onder handbereik te hebben... Traagheid heb ik nog nooit last van gehad. Nee het gaat niet heel snel maar als ik TV kijk heb ik ook geen haast, is een ontspannings bezigheid. Daarnaast zijn de updates juist erg vaak, bijna te veel.
Eens. Wat mij betreft heeft gebruikservaring van de software een zware weging in het cijfer.
Dit ben ik ioeens met je. Je maakt smarttv te belangrijk in je afweging. Zeker als je in deze klasse een televisie koopt en je kijkt naar hoe ver smarttv op het moment is, is dat niet wat je wil gebruiken op een tv, en kun je beter voor een oplossing als een Shield TV gaan.

De aanschaf van een toestel moet vooral gaan om de kwaliteit van het paneel. Evt. de kwaliteit van bewerkingen als je nog ouder materiaal afspeelt. That's it in principe.

Ik snap wel dat mensen iets hebben van 'als ik zoveel neer tel voor een televisie wil ik ook dat het geluid en de smartfuncties top zijn', maar dat zit er realistischer wijs niet helemaal in. Daarnaast gaan mensen die dit bedrag uitgeven aan een televisie meestal geen gebruik maken van de interne speakers of de beperkte, crappy functionaliteit die smarttv's bieden (die sowieso nooit zo lang actueel zal blijven als een televisie gebruikt wordt).

Overigens laat dit toestel wel zien dat het wellicht een beter idee is wanneer je gewoon je eigen OS ontwikkelt. Android mag wel de apps hebben, maar uiteindelijk gebruiken mensen meestal toch het standaard spul. Anders dan bij telefoons en tablets is het makkelijker om iets van je zelf door te voeren alhier. Al vergt het anders dan bij AndroidTV wèl een grotere investering om de boel te bouwen en onderhouden en supporten. Al zou je juist van Sony vandaag de dag met zo veel verschillende soorten apparaten in het gamma toch een poging verwachten. Anders dan Samsung (Tizen) en LG (WebOS) heeft Sony niets klaar liggen voor zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 19:48]

Dit ben ik ioeens met je. Je maakt smarttv te belangrijk in je afweging. Zeker als je in deze klasse een televisie koopt en je kijkt naar hoe ver smarttv op het moment is, is dat niet wat je wil gebruiken op een tv, en kun je beter voor een oplossing als een Shield TV gaan.

De aanschaf van een toestel moet vooral gaan om de kwaliteit van het paneel. Evt. de kwaliteit van bewerkingen als je nog ouder materiaal afspeelt. That's it in principe.

Ik snap wel dat mensen iets hebben van 'als ik zoveel neer tel voor een televisie wil ik ook dat het geluid en de smartfuncties top zijn', maar dat zit er realistischer wijs niet helemaal in. Daarnaast gaan mensen die dit bedrag uitgeven aan een televisie meestal geen gebruik maken van de interne speakers of de beperkte, crappy functionaliteit die smarttv's bieden (die sowieso nooit zo lang actueel zal blijven als een televisie gebruikt wordt).
Bij Android TV draait alles, alles als een 'droid app. Ook je gewone digitale TV beeld. Dus als het OS instabiel is, dan moet je af en toe ook voor de gewone TV de stekker er uit trekken omdat het hele ding vastloopt tijdens het zappen of tijdens het wisselen van input signaal. (Bijv. omdat je van de digitale tuner omschakelt naar een HDMI input voor je game console.)

Het is dus wel degelijk ook voor gewoon TV kijken zeer relevant en ik ben het met Priet en SitoNL eens; dit zou in het eindcijfer zo zwaar moeten wegen dat het een complete dealbreaker is.

---------------------------------------------------------------

Dit probleem met de stabiliteit van het OS is trouwens in tegenstelling tot wat het artikel hier op Tweakers beweert, niet iets wat zich enkel tot de nieuwe Android TV 6.0 serie toestellen beperkt. Deze instabiliteit is ook op de oudere Sony Smart TVs met Android TV 5.1 al sinds hun lancering een probleem en heeft Sony nooit echt goed op kunnen lossen.

(Ik heb zelf nog een 40-inch topmodel met dubbele tuner wat op 5.1 draait.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 19:48]

Naast de af en toe wat zinloze 'smart' apps regelt het besturingssysteem ook het zappen, de zenderinstelling en bijvoorbeeld de programmagids. Redelijk basiszaken, die ook voor het 'smart' al bestonden. Maar wel last kunnen hebben van een slecht of instabiel systeem.

Als je het paneel helemaal los ziet vallen ook de diverse tuners weg en doe je alles met een externe module. Voor sommigen de beste oplossing, voor velen toch al realiteit omdat de tv-aanbieders de kastjes verplichten.

Zelf heb ik de digitale tv rechtsteeks op de digitale tuner van de tv, en zap het liefst met de tv (LG met WebOS). Als dat instabiel zou zijn zou ik daar toch behoorlijk van balen.
Dat is voor mij ook een reden om Sony TV's nu een dikke min te geven, bij mijn overwegingen. Behalve de bugs wil ik Google zo veel mogelijk buiten de deur houden waar het kan. Ik vind de bouwkwaliteit van Sony TV's ontzettend goed, dus overweeg ik het nog steeds, omdat ook de andere merken als LG en Samsung minpunten hebben (versturen van de data van je kijkgedrag, tonen van reclame in je menu's, etc.).
LG was zo ongeveer de eerste die klanten die gebruik wilden maken van alle SmartTV-functies verplichtte akkoord te gaan met dergelijke privacy beperkende voorwaarden. Dit waar Android tenminste nog opties heeft om de persoonlijke vergaring wat te beperken.

Anyway, je hebt nergens last van als je het gewoon niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 19:48]

Anyway, je hebt nergens last van als je het gewoon niet gebruikt.
Dat is waar, ik zou kunnen Netflixen via de PS maar vindt dat onnodig veel verbruik voor alleen Netflix of iets dergelijks.
Moet je voor Netflix ook een account aanmaken voor de smarttv service? Op een Tv waar je een aparte app gebruikt moet dit inderdaad. Maar Sonytelevisies hebben toch zo'n aparte knop tegenwoordig? Of moet het dan nog steeds? Ik dacht dat je gewoon met je Netflixgegevens kon inloggen....
Buiten dat om. Voor een tv van €5k - 70k verwacht ik gewoon dat het goed is. Ik bedoel waar zijn we mee bezig. Een tv van die prijs moet gewoon altijd goed z'n ding doen. Een herstart is al niet acceptabel laat staan dat je de stekker eruit moet halen.
Android tv heeft hier weinig mee te maken en Sony des te meer, in mijn ervaring is aTV retesnel en stabiel.
Voor mij nog steeds de reden dat ik liever een goede dumb tv koop met een chromecast of zo
SmartTV functies kosten niet veel. Daarom heb je het er altijd bij. Verder ondersteunen alle AndroidTV's het Chromecast protocol, dus die stick heb je per definitie niet nodig op een dergelijke televisie.
Ik heb dit ook regelmatig met m'n Samsung-tv (8000-serie) met het Samsung OS. Helaas is de TV niet veel anders dan een matige computer geworden, die soms HARD kan crashen.
Hier exact dezefde ervaring Samsung 7000 serie. Beeld is gewoon meer dan goed, maar voor de rest werk hij als een overjarige computer. Ik vind dat je in dit geval een Sony van 5000 euro mag verwachten dat alles top is .
Ik heb een Android TV van Sony en gebruik het alleen voor de Android apps (Kodi, YouTube, Spotify). Kijk heel weinig live tv. Ik heb de afgelopen 1.5 jaar maar 2 keer een vastloper gehad.

Vergeleken met de smart tv omgeving van de goedkopere toestellen (zoals Philips), valt dat heel erg mee.
Ik heb een Android TV van Sony en gebruik het alleen voor de Android apps (Kodi, YouTube, Spotify). Kijk heel weinig live tv. Ik heb de afgelopen 1.5 jaar maar 2 keer een vastloper gehad.
Ik heb zelf een KD-49X8309C en ik heb het afgelopen jaar alles bij elkaar opgeteld minstens 30 keer de hard reset moeten gebruiken, waarbij je power knop op de afstandbediening ingedrukt houdt totdat een harde shutdown gestart wordt gevolgd door een automatisch herstart, en ik heb minstens 5 keer de stekker er uit moeten halen omdat de TV zelfs niet meer op die hard reset reageerde.

Er zit ergens in de systeem apps een gigantisch geheugenlek wat opbouwt over tijd als je de TV (zoals bij normaal gebruik) in standby laat rusten ipv telkens de stroom er compleet af te halen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 19:48]

Eigenlijk zelf geen last van gehad. Heb wel bepaalde dingen verwijderd, uitgezet etc. Voor de rest werkt het perfect hier.
Eigenlijk zelf geen last van gehad. Heb wel bepaalde dingen verwijderd, uitgezet etc. Voor de rest werkt het perfect hier.
Beetje nieuwsgierig mss, maar maak je toevallig geen gebruik van een CAM+ insteekmodule? Het kan natuurlijk een probleem in de aansturing van dat ding zijn. Sony heeft daar al veel langer aan en af problemen mee, vziw.
Nope, ik gebruik een extern device voor live tv.
Nope, ik gebruik een extern device voor live tv.
Dus idd kans dat de vastlopers die veel mensen met de Android 5.1 TVs van Sony hebben, in de aansturing van insteek CAM+ modules zitten.
Ik heb nu een X8505C en dat werkt prima met android tv5.
Wellicht dat er in versie 6 nog wat dingen zitten waar sony aan moet werken.
Ik begrijp niet dat een tv van 5000,- die zo vast loopt dat de stekker uit het stopcontact moet om hem weer te kunnen gebruiken een 8 krijgt. Zo leren fabrikanten het nooit...
En ook weer zo'n achterlijke trage SoC er in. Volgens mij proberen tv fabrikanten het niet eens meer. Laat ze a.u.b gewoon ophouden met smart tv en gewoon domme beeldschermen uitbrengen.

Eigenlijk zou ik hem gewoon een dikke 3 geven. Je gaat toch ook geen ferrari kopen met een ford fiesta motor er in 8)7. Geef je 5000 euro uit en kun je nog een chromecast o.i.d er aan gaan hangen. Echt te triest voor woorden.
Wat had je dan verwacht, een i7.
Die soc is meer dan toereikend om films en series vanuit verschillende bronnen te kijken.
Alleen 3d games trekt hij niet, nou als je€5000 aan een tv uitgeeft kan een PlayStation od Xbox er ook wel vanaf toch?

Een chromecast is ook overbodig omdat Android tv's dit protocol native ondersteunen wat mij betreft een pluspunt van alle Android tv's
Ja hoor, hij is zelfs zo toereikend dat hij bij sommige scènes frameratelag geeft. Echt iets wat je wilt op een tv van 5000 euro 8)7.

Met jou beredenatie kunnen ze ook wel een intel HD4000 in een gaming laptop gaan zetten want dat is meer dan genoeg voor een potje league of legends.

Sorry maar een soc van nog geen 3 tientjes is gewoon zielig in een tv van 5k.
Ja hoor, hij is zelfs zo toereikend dat hij bij sommige scènes frameratelag geeft. Echt iets wat je wilt op een tv van 5000 euro 8)7.

Met jou beredenatie kunnen ze ook wel een intel HD4000 in een gaming laptop gaan zetten want dat is meer dan genoeg voor een potje league of legends.

Sorry maar een soc van nog geen 3 tientjes is gewoon zielig in een tv van 5k.
Dan heb je het over Games spelen op een TV met de interne soc.
Android en iphone games zijn imo toch niet mooi en leuk genoeg. Dan wil je eigenlijk minimaal iets zoals een Xbox One of PS4 of nog beter een High end Steam PC waar je echt native 4K maar kan aansturen. Dat laatste is natuurlijk niet goedkoop maar dan heb je wel mooie beelden iets wat je met die Mobile games nooit zal hebben.
Een tv van bijna 5000 euries en dan een dergelijke soc erin... dat vind ik echt een serieuze WTH?! Plus dat de boel dus blijkbaar ook nog niet eens 100% stabiel is kan ook echt niet (meer). Wat mij betreft gezien de minpunten is een 8 nog een heel ruim cijfer, een tv in een dergelijke prijscategorie behoort vrijwel perfect te zijn... 100% kan uiteraard niet maar zaken zoals de soc, de inputlag en het Android tv wat nog steeds niet helemaal stabiel maakt de huidige score erg moeilijk te begrijpen.
En hoe zit dit bij andere TV's?
En waarvoor moet hij super snel zijn? Internettten op een TV vind ik persoonlijk niet echt handig. Games spelen doe ik op mijn Console of PC die ik op de TV aansluit.

En als de overige apps zoals Youtube maar snel starten en werken heb ik er verder geen issues meer. De SOC in de X8505C die ik nu heb is opzich snel genoeg voor die taken. Deze is 40% sneller dus ik zie daar geen problemen mee.

Ik weet ook of er verder nog dingen in die SOC zitten die speciaal zijn voor de TV of dat ze bv net zo goed een snapdragon 821 hadden kunnen pakken. (ik vraag mij af of het zo simpel is ik heb die kennis niet wellicht is er nog dedicated hardware aanwezig die niet standaard aanwezig is in telefoon soc's)

Ik vind de beeldkwaliteit het belangrijkste de rest is voor mij bijzaak.
Ik vind de prijs van het 65" model wel fors tov de concurrentie. Die van het 75" model is al beter in vergelijking met OLED.

Het voordeel van dit scherm tov de OLED schermen vind ik de weergave van bijna zwart. Ik heb beide schermen in het echt gezien (LG 65E6 en G6 en de 65ZD9). En de OLED schermen raken soms wat detail kwijt in de schaduw partijen. Het contrast is wel veel indrukwekkender maar de helderheid van de ZD9 is weer veel indrukwekkender.
Beide zijn top schermen. Het zal liggen aan persoonlijke voorkeur wie welke beter vind.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juli 2024 19:48]

Simpelweg omdat het de prijs is die ze ervoor vragen in vergelijking met andere tv's... voor een premium prijs mag je premium hardware verwachten en dat is in dit geval zeker niet zo. Dat de beeldkwaliteit goed moet zijn spreekt uiteraard voor zichzelf, maar dat is niet het enige waar je voor betaald... plus dat het voor de prijs niet heel veel had uitgemaakt als ze hier een betere soc in hadden geplaatst want alles zou vloeiend moeten werken en dat doet het dus blijkbaar niet. Ook is het moeilijk uit te leggen dat juist goedkopere modellen van Sony blijkbaar beter presteren wat betreft inputlag... als je meer betaald mag je simpelweg (veel) betere prestaties verwachten dan de producten in een lager prijssegment en dat maken ze niet waar.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 22 juli 2024 19:48]

Wat voor een soc zit er dan in de oled tv's?
En wie zegt dat er geen premium hardware in zit? Wat dacht je van het scherm en de blacklight? En de aansturing daar van? Die zijn volgens mij erg high end. Als niet de beste wat je nu met de lcd techniek kan bereiken.

En games die op de soc van de tv draaien zouden niet Helemaal soepel zijn er wordt niets gezegd over de menu's. Als ik zie hoe mijn minder krachtige tv het doet maak ik mij daar geen zorgen om. Je gaat geen tv van 5k kopen om vervolgens telefoon spelletjes op de interne soc te spelen. Dan sluit je minimaal een ps4 of xbox one aan.

Qua input lang dat kan komen door alle post processing en de blacklight als je de local dimming uit zit kan het zo zijn dat de input lagg lager wordt.
Dit zie je bij heel veel tv's gebeuren en ook bij pc schermen die scalers of andere toeters en bellen hebben.
Ik zie dat tweakers wel zonder local dimming getest heeft.
Dat HD modellen het beter doen is volgens mij al heel lang zo. Ik denk dat dat met de scalers te maken heeft. Mijn Dell 3008wfp had hier ook last van die zat ook rond de 45ms. 42 is niet super Maar ook niet heel slecht.
Nogmaals ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot voorgaande modellen en bv oled tv's ik game niet veel op mijn tv heb me nog niet veel gestoord aan de latency van mijn huidige tv.

Wellicht kan Sony de latency van de game mode nog wat verbeteren door meer zaken die niet nodig zijn uit te schakelen (mits dat mogelijk is kijkende naar de hardware implementatie)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 juli 2024 19:48]

Wat doet het er eigenlijk toe wat LG erin heeft zitten? Maar mocht het er toe doen, LG OLED draait geen AndroidTV en heeft daarom dus ook niet de beschikbaarheid tot een store zoals AndroidTV dat wel heeft waarbij in dit geval een premium televisie niet eens in staat is om al die content vloeiend te kunnen gebruiken... dat is toch echt een misser. Je pikt het toch ook niet als je de hoofdprijs betaald voor een nieuwe high-end smartphone die niet in staat blijkt te zijn alle apps op een goede manier te kunnen draaien? Ook heb je een 65" LG Oled voor €500,- tot €1000,- minder... dan mag je in principe naar verhouding al wat meer pikken wat betreft tekortkomingen.

Wat betreft de latency heb ik eigenlijk al uitgelegd, het is moeilijk te begrijpen waarom een duurder/meer high-end apparaat op een dergelijk vlak slechter presteert dan de goedkopere modellen van hetzelfde merk. Juist Sony heeft wat latency betreft een goede naam en dat wil je dan ook terugzien in een dergelijk apparaat.

Maar het gaat niet om net vergelijk met een ander, het gaat erom wat Sony met dit nieuwe premium model biedt en dat stelt op een aantal belangrijke punten toch wel een beetje teleur... met daarnaast de kritiek op het hoge cijfer voor een tv die blijkbaar vastlopers vertoont en wat niet in het eindcijfers lijkt te zijn meegewogen.
Volgens mij hebben alle Sony 4k tv's last van meer inputlagg. Het kan ook gewoon zijn dat er nog geen snellere scalare beschikbaar zijn. Maar zo diep zit ik niet in die materie om daar een goed oordeel over te geven. Hetzelfde met de Android games die moeten 4k gerenderd worden. De meeste telefoons zijn 720, 1080 of 1440p dat is een groot verschil.

Maar goed het is maar wat je belangrijk vind. Wat ik al zij het zal mij een worst wezen of die games 30 of 50 fps lopen ik ga het toch nooit gebruiken. Idem voor het geluid van de tv zelf boeit mij persoonlijk ook niets. Die tv's klinken allemaal waardeloos vergeleken met de oude crt's van vroeger die een goede klank kast hadden en helemaal in vergelijking met een beetje redelijk los audio systeem vind je dit wel belangrijk dan moet je deze tv gewoon niet nemen.
En duurder dan een superieure OLED televisie. Zinloos ding dus.
100% kan uiteraard niet maar zaken zoals de soc, de inputlag en het Android tv wat nog steeds niet helemaal stabiel maakt de huidige score erg moeilijk te begrijpen.
Eensch.
Als je niet beter zou weten, zou je met zo'n haast idiote afwijking naar boven toe haast denken dat er een zak geld voor deze review neergezet is.
Voor 4000 heb je een 65" LG OLED, veel mooier in design, nog beter beeld en ook nog 2x zo plat. Dag Sony.
Oled heeft dan wel veel voordelen , maar moet niet gezien worden als de heilige graal.
Als je de TV extreem veel aan hebt staan ( kinderen ,gezin gebruiken hem ook etc ) dan kan de slijtage mee gaan wegen. Voor hoog competitief gamen zijn de LG Oleds ook minder geschikt door de relatief hoge input lag. Daarnaast gaan er nog veel Oled panelen retour vanwege o,a. fabrikage fouten.

Eerst kijken waarvoor je zo'n tv aanschaft voor je kiest voor OLED of LCD en ja dat is ook van toepassing als je niet naar het geld hoeft te kijken dus.
Bij mij wordt de OLED dagelijks gebruikt, movie/serie freaks. Dat er slijtage is geloof ik graag maar hoe lang moet een TV tegenwoordig meegaan voordat de 'next big thing' in tv land ingevoerd wordt. Mijn vorige TV een Samsung plasma heeft het 6 jaar volgehouden. En in alle opzichten is de OLED beter dan mijn oude plasma. Als er over 5 a zes jaar weer iets is wat beter is dan zal het vast wel weer gaan kriebelen...
Een TV dat 6 jaar meegaat is vrij kort. IMHO moeten ze zeker 10 jaar meegaan. Maar 10 jaar naar hetzelfde TV, nee dat ook weer niet :)
Wat voor jou opgaat hoeft niet per definitie te gelden voor een ander.
Daarbij: stel je hebt jouw oled gekocht voor 3000 euro. Ga jij hem na die zes jaar wegdoen? Of kies je er dan voor om het scherm door te zetten naar de slaapkamer , of geef je hem door aan een familielid of vriend?

Hoe dan ook: punt was dat je moet kiezen voor het systeem dat het beste aan jouw criteria voldoet en dat behoeft niet per definitie OLED te zijn.
Of dat het design mooier is hangt van je smaak af.
Is het wel een domme tv dan ?
Anders kan die ook meteen bij de stort
Zag ik dat nu goed? In het menu staat een item "Advertenties" (in de video review op 1:50). Laat maar zitten dus.

Ik vind de stijl van monteren of filmen van de reviews momenteel trouwens niet fijn. Snelle bewegingen, ineens weer terug de andere kant op. Of extreme focus op details zodat de rest onscherp is... Echt heel onrustig om naar te kijken, en het levert vrijwel geen informatie op. Samen met de onrustige muziek (muzak) wordt het steeds minder aantrekkelijk om naar te kijken.
Dit schijnt steeds meer de trend te worden. De fabrikanten bouwen dit stilletjes in en zolang niemand er maar wat over zegt is dit over een aantal jaar gemeengoed. Het moet niet zotter worden, je geeft een hoop geld uit voor een nieuwe tv en dan krijg je nog verplicht advertenties mee ? geen een tv welke dit heeft komt er bij mij in.
Kom maar op met gratis tv's, die dmv advertentieinkomsten worden betaald, met een optie voor de eindgebruiker om eenmalig de tv aan te schaffen zonder dat je vervolgens advertenties voorgeschoteld krijgt
Nee, nee en nog eens nee. Gewoon optyften met al die advertenties |:(
Precies, als ik een film opzet of een potje wil gamen, dan is dat voor mij een ontspanningsmoment waarop ik even helemaal los van de wereld wil zijn, dus ook van de reclame waar ik de hele dag al mee dood word gegooid.
Daarom zegt hij toch de optie om het gewoon te kopen, niet iedereen deelt jou mening
Ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die een gratis TV door middel van advertenties willen krijgen, daar niet van. Maar de grote hamvraag is of we dat moeten als consument en als samenleving willen. Er zijn genoeg valide redenen om dit niet te willen. En niet om die mensen die het wel zouden willen ermee te stangen, maar voor de groter geheel visie als je begrijpt waar ik naar toe wil.
Zolang het 'opties' zijn en er altijd een 'keuze' is vind ik het niet zo bezwaarlijk. Het moment dat er geen keuze meer is moeten we wel opstaan en boycotten. De portomonnee dicteert altijd. Moet je opletten hoe snel een bedrijf 180 graden draait als mensen iets niet willen en het drijgt geld te gaan kosten *kuch* Microsoft *kuch* Xbone *kuch*
Zijn er fabrikanten die dit uitdrukkelijk hebben toegezegd dit niet te doen?
Want het is inderdaad ongezien, je koopt een TV, men schrapt dienst na dienst, als je pech hebt trekken ze de stekker er volledig uit en op de koop toe krijg je nu advertenties gepusht die niet te skippen zijn.
Ik heb al is rond gevraagd wat Jan met de pet ervan vind, ze vinden het ook niet kunnen maar geven aan er niet veel aan te kunnen doen. Echter als een fabrikant morgen in de winkel zijn toestellen aanprijst met de belofte geen reclame te pushen hebben ze er zeker oren naar.
Mijn 4 jaar oude LG tv toont ook advertenties in het menu, dus nieuw is het in elk geval niet.
Buiten dat ik het volledig met je eens ben over dat advertenties niet her en der in de TV verwerkt moeten worden, 'kan' dit ook de standaard Android instelling zijn voor de in app reclame van gedownloade apps. (De setting die ook op telefoons zit om persoonlijke reclama aan of uit te zetten).

Het wil niet per definitie zeggen dat er in het Sony gedeelte van de software reclame zit(correct me if i'm wrong)
Dat is waar, goed punt. Ik weet dat niet.
Zolang je ze daar ook helemaal uit kan zetten heb ik er geen probleem mee.
Maar je moet wel de keuze krijgen en houden om alle advertenties uit te zetten.
Het afmonteren van de filmpjes is idd erg slecht te veel bewegingen en heel veel schuin gefilmed. Muziek complementeert de beelden niet het is meestal hard en veel bas.
Vanwaar nog een SCART aansluiting? Ik neem aan dat het er toch niet meer uitziet op zo'n groot scherm. We gaan ondertussen alweer zowat richting 8K en om dan nog dit soort aansluitingen te gebruiken is gewoon jammer van het geld.
Om de videoband van je huwelijk nog terug te kijken? Het zal vast (relatief) niet zoveel kosten om een scart-aansluiting te monteren op een 5k kostende televisie.

Wat me meer verbaasd is dat er in zo'n tv zo'n trage SoC zit. Sowieso vind ik het echt bizar hoe traag televisies _nog_ _altijd_ zijn vergeleken met smartphones. Er hoeft van mij echt geen Snapdragon 820 chip in, maar een vloeiende weergave van het OSD en de smart-features is toch het minst wat je mag verwachten?
Wat betreft de Snapdragon 820, waarom niet? Het is een TV van €5000, doe er dan ook gewoon een SoC in die voor nu veel te sterk is. Over 10 jaar stelt die SoC niks meer voor, maar over 10 jaar wil ik die TV nog wel gebruiken. Zeker voor €5000!
Het mag natuurlijk best een SD820 zijn, maar eigenlijk heb je dat niet nodig voor wat deze tv moet kunnen. En dan heb ik het dus alleen nog over OSD-menu's die verschrikkelijk traag navigeren of apps die tientallen seconden duren om te laden. Dat geldt voor bijna alle (smart)-tv's de afgelopen jaren.

Ik bedoelde dus alleen dat een SD820 niet per se nodig zou zijn, hij mag er van mij best in voor 5k :P

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 19:48]

De vraag is of het iets te maken heeft met optimalisaties. Wellicht dat AndroidTV het gewoon niet goed ondersteunt? Of dat de andere SoC's beter getest zijn? En dat binnen de kaders van het gebruikte SoC het vloeiend zou moeten kunnen lopen? En dat het dus misschien niet ligt aan de gebruikte SoC en dat het net een 820 nog steeds niet goed zou lopen?

Als het niet beschikbaar is kan Sony het ook niet inbouwen. Maar vooraf moet wel duidelijk zijn waar de traagheid precies aan ligt en ofprecies de keus voor een snellere SoC überhaupt een optie is.
Nou sorry maar voor 5K mag er op z'n minst een 820 in. Dit is toch gewoon belachelijk.
In mijn OPO 3 van €400,- zit ook een 820 SOC. Kost in verhouding tot deze Sony TV echt vrijwel niets meer.
Dat is dus precies wat ik bedoel.

Dit apparaat is de beste op ieder gebied behalve op de snelheid van de UI en apps.
Oude videoband digitaliseren. Dat zijn de kosten niet als je 5k voor een tv kan neerleggen. En kan je gelijk een backup van maken.

En blijf ik mij ook af vragen. Zeker in de duurdere modelen. Als amazon met hun fire tv stick het kunnen voor 40 euro vraag ik mij af waarom Sony het er niet in kan stoppen voor 5000 euro.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 19:48]

Voor je oude gameconsoles natuurlijk :D
Het viel me op bij m'n recente TV zoektocht dat de middenklasse juiste geen "oude" aansluitingen meer heeft, zoals scart en analoog geluid uit/koptelefoon. De goedkopere dan weer wel.
Vriend kijkt zo nu en dan nog wel eens VHS cassettes. Is vast ook een speler te vinden die dat naar HDMI kan, maar prima chill dat z'n (veel goedkopere) TV ook een Scart aansluiting heeft. Natuurlijk kun je moeilijk gaan doen met adapters, maar goed, als het niet hoeft dan liever niet.

Nee, wat betreft input en output opties is het denk ik echt eenduidig: Meer is beter. En ja, op sommige devices moet je dat wat beperken vanwege ruimtegebrek (zoals op mobiel tot enkel data en audio), maar op een TV heb je ruiimte zat.
Voor mn nintendo 8 bit!
Ik heb een 4k en gebruik nog de analoge ingang voor mijn dochtertje haar v-tech console. Zij is er in elk geval gelukkig mee.
Ik ken genoeg mensen die ook nog dagelijks scart aansluiting gebruiken. Het kan nooit kwaad en de aansluiting zal niet meer dan een paar euros kosten. Stel ik voel nostalgisch en wil mijn ps1/ps2/snes aansluiten... Dan moet ik weer gaan knoeien met adapters. Thanks but no thanks.
Voor seriële poorten zijn al alternatieven en die oude apparaten worden amper nog gebruikt door mensen die dergelijke apparaten gebruiken.

Een oud videoapparaat aansluiten gaat gewoon niet zonder die scartaansluiting.
Uhm ik ben nog geen werkend alternatief tegen gekomen voor native rs232.
In de automatisering gebruiken wij het regelmatig. Maar van usb naar rs232 heeft nog nooit gewerkt omdat daar pinnen missen, of de voltages kloppen niet.
Rs232 zou de komende jaren nog altijd blijven bestaan
Waar gebruik je het dan precies voor?
veel automotive printplaaten en moddules worden nog steeds ingesteld via rs232.
sommige vereisten bepaalde functies die een usb naar rs232 niet ondersteund
Televisies verbazen mij altijd zo enorm. De hardware is altijd traag, de software slecht tot matig, de firmware wordt nooit onderhouden (mijn 2012-model Samsung TV was net nieuw en geeft al sinds dag 1 aan dat er geen updates beschikbaar zijn, toch staat Hyves er nog op bijvoorbeeld), en toch zijn die dingen zo bizar duur dat je je afvraagt waar het geld dan in gaat zitten.

Een TV als dit zou ik met een prijskaartje van 1000 euro nog te duur vinden.
Ik ben ook benieuwd naar waarom een televisie 5k-20k kost of zelfs meer.
Heeft waarschijnlijk te maken met de lage oplage van dergelijke tv's en dat het veel duurder is om een heel groot scherm te maken (je hebt alvast een grotere machine nodig.) er worden vaak ook duurdere materialen gebruikt en zo zullen er nog wel een paar redenen zijn waarom deze tv's zo duur zijn
Heb een Samsung uit 2013 en een maand geleden nog een update gehad.....
Meer TV updates van Samsung gehad dan mij lief is. Hangt uw TV wel aan het internet?
Jazeker, misschien een verkeerd model ofzo. Maar nooit updates gekregen, ik check dat soort dingen makkelijk jaarlijks omdat ik ook wel leuke nieuwe features wil :(
Wat dacht je van het beeldscherm zelf? ;)

Daarbij hebben de "high end" modellen natuurlijk ook een leuke marge bovenop de prijs zitten. Niet omdat het product dat perse waard is maar omdat er altijd wel mensen zullen zijn die het kopen.

Dat de boel altijd zo traag is vind ik inderdaad wel kwalijk al valt het op mijn LG van ondertussen 4 jaar oud nog mee maar als ik naar de Sony van mijn ouders kijk dan is dat ding idd niet vooruit te branden en die is net 2 jaar oud.

Dat een goedkope tv niet al te snel is kan ik nog inkomen maar als je 2000+ euro voor een tv neertelt moet een fatsoenlijke soc er ook wel vanaf kunnen. Een Snapdragon 820 kost schijnbaar 70 dollar voor de complete package. Aangezien een tv geen modem etc nodig heeft lijkt het mij dat je voor 50 euro toch een prima soc moet kunnen kopen.

Software updates zijn idd ook brak maargoed hang je tv niet aan internet (met het idee van Samsung om reclame te gaan serveren en het loggen wat andere wel/niet doen sowieso geen slecht idee) en hang er een fire tv of wat dan ook van 40 a 100 euro aan en je zit goed. Werkt, krijgt updates en als het te oud/traag word koop je voor een paar tientjes weer wat nieuws.
Ondersteunt deze Sony ook Dolby Vision en HLG ?
Nee, Alleen HDR10.

Dit is overigens een beperking van Android TV 6. In Android TV 7 komt er ook ondersteuning voor Dolby Vision (als de fabrikant van de tv daarvoor $5 per tv betaalt aan Dolby) en HLG..

[Reactie gewijzigd door Sim op 22 juli 2024 19:48]

Is het zo dat de tv's de verschillende standaarden herkenen, want anders wordt dit echt een nachtmerrie de komende jaren?

[Reactie gewijzigd door Psychilles op 22 juli 2024 19:48]

De meeste hdr-televisies ondersreunen alleen hdr10, alleen de oled's van lg ondersteunen alle drie de standaarden voor hdr-beeldmateriaal.
"Overtuigende HDR weergave" Hoe bepalen jullie dit? Er is toch geen referentie meer? Ik bedoel bij bt601/bt709 zou in principe op iedere tv het beeld er hetzelfde uitzien, zeker qua kleur, maar bij de nieuwe HDR tv's word er aan tone-mapping gedaan. Dit zorgt er ook voor dat kleuren kunnen afwijken etcetera. Hoe beoordeel je dan of het "klopt"?
Waarom ook alleen de 100% saturatie meten en laten zien?

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 22 juli 2024 19:48]

Veel tv's die nu op de markt zijn halen niet de max helderheid waarop hdr films gemasterd worden, en dan verlies je details in het hoge bereik. Deze SOny kan bijzonder helder en daardoor denk ik overtuigend in HDR. Begrijp niet hoe je komt bij het feit dat het beeld op elke tv er hetzelfde uit ziet in hdr.
Geen enkele tv haalt die helderheid, juist daarom doen de fabrikanten aan tone-mapping. Doordat ieder fabrikant de tone-mapping anders aanpakt krijg je dus op tv's andere beelden. Juist in de heldere delen van het beeld.
Er staat dan ook 'overtuigend', niet 'kloppend' of 'correct'. Dat slaat op het feit dat de helderheid dankzij de fald-backlight lokaal flink opgevoerd kan worden, wat de hdr-weergave indrukwekkend maakt. Zeker als je het afzet tegen veel andere hdr-compatibel tv's die gebruikmaken van een edge-lit-paneel en daardoor niet goed in staat zijn om de helderheid zeer lokaal te verhogen.
Misschien een idee om metingen te doen van de hdr standen? Misschien ook saturatiesweeps publiceren? Dan is er tenminste iets meer informatie die men kan gebruiken bij het beslissen van welke aankoop men wilt doen. Zou dat laatste voor sdr kalibraties sowieso doen want die 100% metingen zeggen vaak niks over de prestaties.
word ook niks gemeld over het nieuwe HDR certificaat ( HDR premium) beetje jammer.
Daar doet Sony niet aan mee.
dat sony het certificaat niet bij naam noemt doet er niet toe, als de tv de specificaties en licht waardes haalt, dan is het een hdr premium of sony het nouw bij naam noemt of niet.
Kun je de TV ook gebruiken zonder met de gebruiksvoorwaarden van Google in te stemmen?
Kun je de TV ook gebruiken zonder met de gebruiksvoorwaarden van Google in te stemmen?
Je kunt Android TV gebruiken zonder een Google account te koppelen en er is een optie ingebouwd om niet in te stemmen met het tracken voor advertentiedoeleiden. Het enige waar je v.z.i.w. hard aan vast zit, is dat de ingebouwde apps voor de EPG contact maken met remote databases om aanvullende programma informatie en preview-beelden op te halen.
Dus je bent ook nog eens verplicht je tv aan internet te hangen ?
Dus je bent ook nog eens verplicht je tv aan internet te hangen ?
Als je dat niet doet, dan krijg je geen EPG, maar je TV werkt verder gewoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.