Door Sim Kranenburg

Reviewer

Sony ZD9 topmodel-uhdtv Preview

Bijzondere backlight voor betere hdr

41 reacties

Inleiding

De modelnamen van televisies zijn vaak onduidelijk, wat het moeilijk maakt om erachter te komen wat de verschillen tussen diverse modelseries zijn. De modelseries van Sony vormen een welkome uitzondering; in de afgelopen jaren hanteerde het merk een duidelijke naamgeving. De R-serie bestaat uit instapmodellen, de W-serie heeft de beter uitgeruste hd-modellen, en de X-serie heeft uhd-modellen en vormt daarmee de top van de modellenlijn. Kortgeleden is daar een nieuwe serie boven gekomen: de Z-serie. Deze bestaat nu nog maar uit één model: de ZD9, het nieuwe topmodel van Sony.

We waren onlangs bij de introductie van het model in Londen, een kleinschalig evenement dat alleen toegankelijk was voor de pers. Op de IFA in Berlijn is deze tv nu voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld. Omdat de ZD9 het beste is wat de Japanse televisiefabrikant op dit moment te bieden heeft, is hij alleen verkrijgbaar in zeer grote maten. De kleinste heeft een beelddiagonaal van 65 inch, oftewel 165cm, en de grootste meet diagonaal 75 inch, bijna 191cm. Er is ook nog een gigantisch 100"-model, maar deze joekel zal niet in de Benelux verkrijgbaar zijn.

Wat is er dan zo bijzonder aan de ZD9 dat er een compleet nieuwe serie voor in het leven geroepen moest worden? Het antwoord op die vraag is: hdr-weergave. Op zichzelf is dat anno 2016 niets bijzonders meer, maar er zijn grote verschillen in de kwaliteit waarmee hdr weergegeven kan worden. Voor een overtuigende hdr-weergave heb je een groot contrast nodig en dat maakt oled vanzelf tot een geschikte techniek, al heeft oled zijn beperkingen wat de maximale helderheid betreft.

Televisies met een lcd hebben van nature een relatief laag contrast en zijn dus niet zomaar geschikt voor een goede hdr-weergave. Daarvoor is een full array local dimming-backlight nodig, die het beeld verdeeld in kleine zones die afzonderlijk gedimd kunnen worden. Sony heeft de laatste tijd hard gewerkt aan de ontwikkeling van dergelijke fald-panelen met een groot aantal zones en de ZD9 is de eerste televisie die er gebruik van maakt.

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*