PlayStation 5 kost 500 euro en versie zonder schijflade kost 400 euro

Sony heeft de prijs en verschijningsdata van de PlayStation 5 bekendgemaakt. De versie met blu-rayspeler kost 500 euro en Digital Edition zonder schijflade kost 400 euro. In Nederland en België zijn de consoles vanaf 19 november te koop.

In de VS, Japan en een aantal andere landen komt de PlayStation 5 uit op 12 november, twee dagen nadat de Xbox Series X en S verschijnen. Europa moet wachten tot 19 november. Sony geeft de PlayStation 5 dezelfde prijs als de Xbox Series X. De versie zonder schijflade is 100 euro goedkoper. Wat overige hardware betreft, is de Digital Edition identiek.

Microsoft kondigde eerder al de prijzen en verschijningsdata van de Xbox Series X en S aan. Die consoles kosten 500 en 300 euro en zijn vanaf 10 november wereldwijd te koop. De Xbox Series S is een veel minder krachtige variant, die ook geen schijflade heeft. Bij 'geselecteerde' verkopers zijn vanaf donderdag pre-orders voor de PlayStation 5 te plaatsen, schrijft Sony. De nieuwe Xbox-consoles kunnen vanaf 22 september vooruitbesteld worden.

Tijdens zijn PlayStation Showcase kondigde Sony ook de PlayStation Plus Collection aan. Dat is een nieuw onderdeel van het abonnement voor PlayStation 5-bezitters. De collectie bestaat uit tal van PlayStation 4-games die al zijn uitgebracht. PS Plus-leden die een PlayStation 5 kopen, kunnen die games downloaden en spelen.

PlayStation 5-prijzen

Console Xbox Series X Xbox Series S PlayStation 5 PlayStation 5
Digital Edition
Processor 8 custom Zen 2-cores met SMT 8 custom Zen 2-cores met SMT 8 custom Zen 2-cores met SMT 8 custom Zen 2-cores met SMT
Cpu-snelheid 3,8GHz (3,66GHz met smt) 3,6GHz (3,4GHz met smt) 3.5GHz (variabel) 3.5GHz (variabel)
Opslag 1TB, 'custom NVMe-PCIe 4.0-ssd' 512GB, 'custom NVMe-PCIe 4.0-ssd' 825GB, 'custom PCIe 4.0-ssd' 825GB, 'custom PCIe 4.0-ssd'
Ssd-snelheid 2,4GB/s (raw), 4,8GB/s (compressed) 2,4GB/s (raw), 4,8GB/s (compressed) 5,5GB/s (raw), 9GB/s (compressed) 5,5GB/s (raw), 9GB/s (compressed)
Opslaguitbreiding 1TB-ssd-uitbreiding (propriëtair) 1TB-ssd-uitbreiding (propriëtair) Geselecteerde NVMe-ssd's Geselecteerde NVMe-ssd's
Gpu 52 compute units 1825MHz 20 compute units
1565MHz
36 compute units 2,23GHz (variabel) 36 compute units 2,23GHz (variabel)
Gpu-architectuur Custom RDNA 2 Custom RDNA 2 Custom RDNA 2 Custom RDNA 2
Gpu-rekenkracht 12,15Tflops 4Tflops 10,28Tflops 10,28Tflops
Target-resolutie en fps 4K@60fps
Maximaal 120fps
1440p@60fps
Maximaal 120fps
4K@60fps
Maximaal 120fps
4K@60fps
Maximaal 120fps
Geheugen 16GB GDDR6, 320bit 10GB GDDR6 16GB GDDR6, 256bit 16GB GDDR6, 256bit
Geheugensnelheid 10GB @ 560GB/s
6GB @ 336GB/s
8GB @ 224Gbit/s
2GB @ 56GB/s
448GB/s 448GB/s
Discdrive Ultra HD Blu-ray Nee Ultra HD Blu-ray Nee
Aansluiting HDMI 2.1 HDMI 2.1 HDMI 2.1 HDMI 2.1
Adviesprijs 500 euro 300 euro 500 euro 400 euro
Verschijningsdatum 10 november 10 november 19 november 19 november

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-09-2020 • 22:49

456

Lees meer

Reacties (456)

456
429
266
16
0
119
Wijzig sortering
De rear IO was eindelijk zichtbaar voor het eerst.
Zo te zien bestaat het uit:
  • 1x HDMI 2.1
  • 2x USB Type-A (snelheid onbekend maar is wel blauw gekleurd dus vermoedelijk 5 Gbits/s)
  • 1x RJ45 Ethernet poort
  • 1x IEC C7/C8 voedingsstekker (ongeaard geïntegreerde voeding zonder externe voedingsadapter)
  • 1x Kensington slot aan de bovenkant? Kan ook een Type-C aansluiting zijn, zie afbeelding.
IO aan de voorkant was al bekend. Namelijk:
  • 1x USB Type-A
  • 1x USB Type-C
  • Optionele Ultra HD Blu-ray drive
Onderkant heeft vreemde openingen. Zou bevestigingspunten kunnen zijn voor de vertical stand. Er is ook een kuiltje aanwezig, dit zou kunnen wijzen op een toegangspoort voor PCIe 4.0 NVMe SSD's ter uitbreiding of vervanging van de opslagcapaciteit. Dit is uiteraard speculeren.

@Elazz en @bartpostma jullie kunnen best gelijk hebben. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Het zit wel op een eigenaardige plek namelijk helemaal aan de bovenkant (in verticale positie) van de console. Ik laat me graag verrassen wat het is. Misschien is het een expansion port voor een wireless PSVR2. Krijg je een PS5 met draadloze "voelsprieten".

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 22 juli 2024 23:01]

Om hier op toe te voegen,

Alle games die je gratis krijgt bij aankoop PS5 met PS Plus

• ⁠God of War
• ⁠Bloodborne
• ⁠Monster Hunter World
• ⁠Final Fantasy XV
• ⁠Mortal Kombat X
• ⁠Fallout 4
• ⁠Uncharted 4: A Thief's End
• ⁠Ratchet & Clank
• ⁠Days Gone
• ⁠Until Dawn
• ⁠Detroit: Become Human
• ⁠Battlefield 1
• ⁠Infamous: Second Son
• ⁠Batman: Arkham Knight
• ⁠The Last Guardian
• ⁠The Last of Us: Remastered
• ⁠Persona 5
• ⁠Resident Evil 7: Biohazard
''Gratis'' klopt niet helemaal. Je betaalt er 59,99 per jaar voor. Als deze spellen zichzelf al hebben terugbetaald zorgt dit alleen maar voor extra winst voor Sony.
Klopt, daarom heb ik er ook met PS Plus bij geschreven ;)

Toch een mooie geste voor iedereen die deze top titels nog niet gespeeld heeft.
Ja, met die redenatie krijg je je PS5 ook gratis als je voor 500 euro de doos koopt bij Sony. :+
WAAT??? Ik dacht dat we een gratis doos kregen, bij een console van 430 EUR + een controller van 70 EUR!
Krijg je zo ook echt, of alleen te spelen wanneer je Plus abonnement actief is?
Waarschijnlijk gewoon zolang PS+ actief is. Maar bekijk het dan zo: voor 60 EUR per jaar krijg je 18 games. zelfs in korting, als je ze allemaal voor 10 EUR zou kopen, krijg je voor 180 EUR dus 3 jaar PS+. En niet te vergeten dat je in de loop van die 3 jaar PS+ waarschijnlijk nog een hoop games (wss wel indies met af en toe een wat oudere kanjer) toegestopt.

Tis echt wel een superdeal voor nieuwe mensen die deze games nog nooit gespeeld hebben!

Voor mij is het wat minder, er zijn er maar 6 bij die ik nog nooit gespeeld heb, het merendeel HEB ik al gekregen via PS+ over de jaren heen, zelfs.
Als je alleen kunt spelen zolang je Plus abo actief is KRIJG je dus feitelijk helemaal NIETS.
Alleen een soort recht van uitproberen, totdat je niet meer betaald.

Als je over een paar jaar die leuke game nog wel een keer zou willen spelen.... Jammer dan...
(Of hard zoeken in de kringloop...)

Nee, vind er niets super aan. Eerder best veel geld voor feitelijk helemaal niets.
Met wat zoeken op Marktplaats, Kringloop ed ben je stukken goedkoper uit, én een mooi schijfje op de koop toe, die je zelfs nog als onderzetter zou kunnen hergebruiken....
Ieder z'n eigen voorkeur. Ik maak al jaren gebruik van PS+ en heb daardoor ook al veel games kunnen spelen waarvan ik dacht "meh" en die uiteindelijk toch "yes" bleken te zijn.

Daarnaast nog regelmatig extra kortingen op games die ik wel echt wil kopen, dus mijn rekensom voelt positief op het einde van de rit. En ja, alles wat je KOOPT blijft van jou, dus de extra korting, die behoudt je voor eeuwig en altijd.
Zoals het nu met online aankopen gaat, moet je PS Plus actief zijn. Maar ik heb daar verder nog niks over gehoord of gelezen. Dus dat zal nog moeten blijken hoe het in elkaar zit :)
Zoals hij zegt: 59,99 per jaar.
Er is elk jaar ook meestal nog een aanbiedingsperiode. Als je dan verlengt ben je dacht ik maar zo'n 45-50 kwijt. Verlenging gaat dan gewoon pas in als je huidige abonnement afloopt.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door coffey op 22 juli 2024 23:01]

Plus zou je sowieso bij kopen.... mooie extras
tenzij je nooit online gamed
Dat is een mooie lijst!
Wow. Mooie toevoeging. Ik moet ze allemaal nog spelen dus is mijn console dan bijna gratis :)
En blijven de twee gratis maandelijkse games nog wel dan?
Als je de Ps5 koopt in de eerste maand, krijg je dan al deze games (met actief ps plus abonnoment) of is het gewoon als je het op de eerste dag koopt?
Daar heb ik helaas geen details over kunnen vinden, kwestie van afwachten ben ik bang :)
Aansluiting aan de bovenkant lijkt me eerder voor service? Te rechthoekig voor usb-c en een Kensington slot lijkt me niet heel nodig op een console...
Ik ga sowieso de PS5 bestellen aangezien dit mijn eerste console wordt. Grootste twijfel punt wordt het met of zonder schijflade?
Ik zou met doen; als je nog nooit een console gehad hebt is er een hele grote markt 2e hands games waar je prima spellen voor ~15 euro (of minder) kunt kopen, zeker dankzij de backwards compatibility met de PS4.

Als "concurrentie" voor 2e hands games heeft Sony soms goeie deals op de PS store, en zeker ook PS Plus heeft af en toe prima games. Dat PS Plus collection pakket heeft ook stevige titels. Enige nadeel (mogelijk) is dat ze visueel minder gaan lijken dan PS5 native games.
Top. Je hebt me goed geholpen met het maken van een beslissing. Zeer bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Je zou jezelf moeten afvragen of je ooit spellen 2e hands wil kopen of niet. Hopelijk helpt dit om je beslissing te nemen.
Denk dat het interessanter is om te weten als je ook digitale codes/games kan kopen door andere retalers (online) dan dat je alleen vast zit aan de ps store, aangezien daar de prijzen een stuk hoger liggen. Zal wel mooi zijn als je bv via bol. com in een actie een code kan kopen van een spel of add on.
Dat gaat niet gebeuren. De industrie wilt juist naar digitaal toe, zodat ze zelf de volledige controle hebben en dus de prijs kunnen bepalen. Als er al 3rd party retailers mogen verkopen, dan zijn het alsnog codes die je inwisselt in de PS Store, maar ook dat zie ik niet gebeuren.
Gamestop in de US heeft vorig jaar een tijdje digitale full games verkocht, maar na een verloop van tijd zijn die producten ook weer verdwenen. Tot op de dag van vandaag heb ik die full games nergens meer gezien, alleen DLC en de waardekaarten.. Trek je conclusie :)
Naast de PS Store zijn er nu wel andere bronnen voor digitale games. Zolang een platform opties heeft voor het invoeren van codes c.q. het cadeau doen van tegoed of games, blijven er volgens mij alternatieven. Sony is daar misschien minder blij mee dan met directe aankopen, maar er gaat alsnog geld naar de platformhouder dus ik zie het niet snel helemaal verdwijnen.

Dus ik verwacht dat kopers van de PS5 Digital Edition ook hier en daar wel een betere prijs kunnen scoren voor een game, buiten de PS Store. Store-tegoed en het PS Plus-abonnement kunnen sowieso op allerlei manieren worden verkregen. Dat verzacht het nadeel een beetje van de meestal wat hogere prijzen van games in de PS Store t.o.v. een game op schijf.

Games na het spelen kunnen doorverkopen op digitale platforms zullen we echter sowieso niet snel zien, dus daarvoor blijft de schijflade de enige optie. Je zult qua games volgens mij alsnog wat duurder uit zijn door alles digitaal te doen, zelfs met een voordelige code van website X hier en daar, maar het verschil kan klein zijn afhankelijk van hoeveel games er gekocht worden e.d.

Voor mij zou de schijfloze versie niet uit kunnen omdat ik veel tweedehands haal en weer doorverkoop, plus hier en daar een fysieke budgetbak-game (waar nu bijna alle PS4-klassiekers te vinden zijn voor weinig). Maar wie toch al niet veel rond speurt qua games of maar weinig games koopt, kan die €100 goedkopere Digital Edition wel overwegen.
Dan zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn! Met schijflade dus 👌
Ja. Dat neig ik ook naartoe. Thanks
Andere vraag is of je blu rays wilt afspelen. Zeker als je bijv een ps4 vervangt en geen aparte blu ray speler hebt.
Dat is ook mijn afweging, zou ik 4K blu-rays willen afspelen ja of nee? Ik kies voor toch de optie te hebben en zou sowieso voor die met schijf te gaan. Zo kan ik ook mijn "gewone" (niet UHD) blue-ray speler boven gebruiken in de slaapkamer waar ik nog een 1080P scherm heb.
2de hands games op schijf kopen is dan leuk meegenomen maar doe ik nagenoeg nooit (bijna geen tijd meer om naar een game winkel te gaan momenteel, als de zoon ouder wordt misschien wel weer).
En ook gewone dvd's natuurlijk. Bij ons komen om de zoveel tijd gewoon Harry Potter, LOTR extended version, Godfather, etc. weer uit de kast.
Bedankt seanpaul voor je advies!
Even het stof van mijn account geschud, zo, en dan nu ter zake.

Koop de disc versie of je bent een dief van je eigen portemonnee.

De casus, Ik kocht The Last of Us vrij recent op release.

PS store prijs: 69,99
Mediamarkt/bol.com 54,99.

Dat is een 15 euro verschil op de release datum.. en zelfs als die voor 39,99 in de budget bak ligt over 2 maanden dan nog vraagt sony 59,99 is mijn ervaring. Ik ben net als jij nu ik ouder wordt een mindere console gamer. Mijn game stapel is sinds PS1, PS2, Xbox360 telkens gehalveerd. Nu koop ik in de PS4 generatie enkel nog de blockbuster/must haves dat zijn 8 fysieke games geweest allemaal op release en praktisch 8x15,- verschil ten opzichte van digitaal.. tel uit je winst. Ik adviseer dus puur prijstechnisch de disk versie. Neem daarbij dat ik The Last of Us na 1 maand en uitgespeeld te hebben weer verkocht voor 30,-.. Digitaal had deze game ervaring mij 70,- gekocht nu slechts 25,-.

En dan hebben we het nog niet over de voordelen gehad van:
- Game sharing, leen van en leen uit aan vrienden
- Budget bak fysieke games dalen veeel sneller in prijs
- Optie 2de hands games te kopen op marktplaats vaak 10-20eu goedkoper al 2 weken na release.
- Optie jouw games te verkopen en daarmee vaak 50% terug te verdienen.
- Een UHD/4k Blue ray speler in huis

Tot slot laten we kijken naar een redelijk grote release over 2 weken.
Crash Bandicoot 4: It's about time

PS Store pre-order 69,99
Tweakers pricewatch: Crash Bandicoot 4: It's About Time, PS4 54,75

Rest my case.

[Reactie gewijzigd door TD91 op 22 juli 2024 23:01]

De fysieke games zijn dan misschien de winkels wel goedkoper verkrijgbaar, maar je betaald wel 100 euro meer voor de disc-versie. Dat verschil met de digital-only versie heb je er pas na zo'n 8-10 games uit.
Als je gaat doorrekenen en bepalen hoeveel games je speelt, kun je nog de overweging maken tussen digital only of disc. Weet je nu al dat je zeker meer 8-10 triple-A games gaat kopen/spelen, dan is het absoluut interessanter om voor de disc-versie te gaan. Maar zijn er maar handjevol titels (4-5 games) interessant voor jou zou je het ook de digital only versie kunnen houden.
Dan verkoop je je uitgespeelde games door met 10 euro verlies en dan heb je het er al na 2 games uit.
Je moet gamesharing niet vergeten met digitale games. Misschien niet de bedoeling maar je kan bij de release samen met iemand kopen. Dan ben je straks 40 euro kwijt pp. Dat is nog te overwegen om het spel gewoon te houden. Helaas is het niet voor iedereen mogelijk.
Zou altijd de versie met nemen; zonder de schijflade kan je volgens mij alleen games in de PlayStationstore kopen; vaak zijn die games duurder dan in de winkel!
Ja. Gelijk heb je. Ik neem het mee in mijn beslissing. Kijk 400 vind ik eigenlijk een mooi bedrag. Ik speel heel af en toe een spel. Misschien 2 per jaar.
Dat ligt er aan wanneer je ze koopt. Ik koop games meestal pas veel later voor een euro of 15 of nog minder in de play store. In de 2e hands bakken liggen ze dan meestal voor meer + je zit weer met een fysiek medium wat je ergens moet laten en gedoe met die weer in de disclade stoppen etc. Maar goed, dat ben ik. Zo zit iedereen anders in elkaar. Ben wel blij met mijn disclade in de ps4 als DVD en blu-ray speler.
Maar kan je op de schijf versie niet ook digitaal in de PlayStationstore spelletjes aankopen?
Dan heb je keuze om de goedkoopste te kiezen, of dat nu tweedehands of via de online store is.
Uiteraard. De vraag is of je voor die keuzemogelijkheid 100 euro extra over hebt.
Had op de ps4 eerst 2games op disk gekocht, toen ik de games ging spelen was het spinnen en het extra geluid voor mij ongewenst.
De discs heb ik aan me neefje gegeven en de games opnieuw digitaal aangeschaft.
Het geluid, discs die stuk kunnen gaan en het moeten wisselen en vaak alsnog extra moeten downloaden maakt voor mij dat discs hopeloos veroudert zijn.
Uiteraard kan de keuze voor wel/geen disc versie om meerdere redenen voor iedereen verschillen.
Succes met je keuze.
Bedankt maat. Dit is een mooi antwoord dat ik meeneem in mijn beslissing.
Ik vind het ook een moeilijke keuze. Ja, het geluid stoort mij ook en het verwisselen van discs is onhandig.

Ik heb een 4k bluray speler dus daarvoor hoeft het niet. Die trouwens enorm stofhapt maar vind toch dat je minimaal 1 CD/DVD/BLURAY apparaat moet hebben thuis.

Tweedehands spellen ja dat is wel een punt. De inruil waarde is ook altijd leuk. Maar ik heb ook vaak genoeg een fysiek spel gekocht en nog geen week later was deze "game of the month" of 50%+ korting met PSplus. Dus het werkt niet altijd.
Idem. Zowel op de PS4 als op de Xbox heb ik alleen nog maar digitale versies. Ik heb een ongelooflijke hekel aan disks in de console moeten doen. Komt nog eens bij dat bij mij de twee consoles in twee verschillende kamers staan. Ik stream de output can de consoles vaak. Ik neig dan ook sterk naar de digitale versie. Voor blue rays heb ik de oude PS4 nog wel.
En wat je vaak met digitale games ziet (met name first party games) is dat ze duurder zijn dan de fysieke versie, vooral als ze al een tijdje op de markt zijn. Bovendien kun je digitale games niet (makkelijk) doorverkopen.
Waarom kies je dan niet voor de Xbox als dit je eerste console wordt?
Dat vraagt hij toch niet?
Nee maar dit is de vraag die Djerique stelt.
Terechte vraag imo. Als je de tabel bekijkt dan is de xdoos qua hardware iig een stukje beter. Meer opslagruimte, betere gpu, hogere bandbreedte op gpu mem, sneller cpu.

Alleen software zou mij tegenhouden want qua ontwerp past de xdoos ook meer bij mijn smaak.

En dan de prijs. Als dit je eerste console gaat zijn... MS heeft het product goed neergezet hoor. Helaas is het xbox OS zo matig anders had ik het wel geweten.
Ik gebruik mijn PS4 ook als blu ray speler. En wat anderen ook al schreven, handig voor 2e hands spellen. Die 100€ haal je er dan wel uit. Speel je enkel zelf digitaal gekochte games en speel je dvd/blu ray nooit of op ander device af, zonder scheelt je weer 100€. Dat zijn, denk ik, je afwegingen.
Mooi antwoord. Ik ga de komende dagen een beslissing nemen.
Doe dan maar zonder, tenzij als je hem ook als blu-ray speler zou willen gebruiken. Ik heb een verzameling PS4 games op disc, dus ik ga nog voor degene met schijflade gaan... Als ik hem vastkrijg :D
Kan het niet een speciale poort zijn voor VR/Camera, net zoals de PS4?
De Xbox Series X heeft ook een Kensington slot.
En waarom zou het niet nodig zijn? Weet je wel hoeveel consoles gebruikt worden in winkels, events, etc?
Dan is het mooier als ze een kensington slot kunnen gebruiken en de console zijn design laten behouden i.p.v. een of andere lelijke constructie maken om de console vast te zetten aan een tafel o.i.d.
Een Kensington slot herinner ik me niet op al mijn PS consoles waardoor het me sterk lijkt. Op de PS4 is er ook een propietary poort voor de camera maar zou waarschijnlijk bij de PS5 versie via USB gaan.

Waarschijnlijk dus een USB c aansluiting. Misschien voor VR alhoewel de geruchten de ronde gaan dat VR2 draadloos wordt.
Misschien voor backward compatibility van de oude psvr ?
De oude PS VR kan op de PS5 worden aangesloten via een dongle. Dit zal waarschijnlijk via USB gaan.

"Yes, PlayStation Camera will work with PS5 for playing supported PS VR games. It will require a PlayStation Camera adaptor that will be provided at no additional cost to PS VR users. More details on how to get the adaptor will be announced at a later date."

https://blog.playstation....-peripherals-accessories/
Ik heb het er ook op nagelezen, maar tis nergens duidelijk of je de PSVR set kan gebruiken met de NIEUWE camera. Lijkt me toch even zo interessant.
Het staat inderdaad ook niet vermeld. Ik zou denken van wel, maar dat is een aanname. Beiden hebben namelijk 2 camera sensoren.
Er is ook een kuiltje aanwezig, dit zou kunnen wijzen op een toegangspoort voor PCIe 4.0 NVMe SSD's ter uitbreiding of vervanging van de opslagcapaciteit.
Sony heeft eerder al aangekondigd dat je de opslag kan uitbreiden met 'gecertificeerde' NVMe SSDs; dus dat klinkt zeer plausibel :)
1x Kensington slot aan de bovenkant? Kan ook een Type-C aansluiting zijn, zie afbeelding.
Een Type C is het niet, daar is het te smal en heeft het te scherpe hoeken. Een kensington slot kan, maar voor iets wat in je woonkamer staat wat is het nut? Een aparte poort ver weg van de main IO board is productie technisch gezien ook niet echt logisch.

Denk dat dat eerder een gaat je is om hem open te krijgen. Het lijkt alsof dat blokje een los onderdeel is.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 22 juli 2024 23:01]

Volgens de specificaties:

USB Type-A port (Hi-Speed USB)
USB Type-A port (Super-Speed USB 10Gbps) x2
USB Type-C port (Super-Speed USB 10Gbps)

Lijkt me dan dus toch een kensington slot?
Die prijs is een stuk positiever dan gedacht. Vooral de discloze versie - voor 100 euro minder dan de Xbox series X. Wow, netjes!
Vind 100 euro premium voor een discreader wel aan de stevige kant.
Nieuwe games kosten in de downloadwinkel van Sony (en Microsoft) steevast 70 euro. Fysiek vind je ze voor 60 euro, of een paar euro minder. Koop je af en toe een tweedehands game, of ruil je iets met vrienden, dan heb je die 100 euro zo terugverdiend. Ik denk dat Sony en Microsoft maar al te graag consoles zonder discdrives verkopen. Er zijn geen officiële wegen om digitale games aan te schaffen anders dan hun eigen stores. Daarin hoeven ze niks af te dragen aan distributeurs en winkels.
Inmiddels is dat € 80,-.
PlayStation 5 Launch Day Games from SIE Worldwide Studios

Astro’s Playroom (Japan Studio) – pre-installed on PS5
Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Destruction All Stars (Lucid Games / XDEV) – US$69.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – US$49.99/¥5,900/€59.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Mile Morales Ultimate Edition (Insomniac Games) – US$69.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital / XDEV) – US$59.99/¥6,900/€69.99 (RRP)
Kijk maar op de sonyblog: https://blog.playstation....__twitter_impression=true
Even snel een kort lijstje voor Top 5 PS4 games in de PW:

Game(PW/PS Store/V&A)
  • TLOU2(€49/€59/€30)
  • Tony Hawk(€42/€45)
  • RDR2(€29/€50/€20)
  • Fifa 2021(€59/€69)
  • Ghost(€59/€69/€35)

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 22 juli 2024 23:01]

Exact mijn punt. Er zijn soms goede aanbiedingen in de PlayStation Store, maar dan moet de game die je zoekt er maar net tussen zitten. Bij fysieke versies heb je veel meer kans dat de game ergens in de aanbieding is of in de budgetbak ligt. Ik ben helemaal voor het gemak van digitaal, maar goedkoop is duurkoop in het geval van de Digital Edition, als je games een beetje slim aanschaft.
Als je een beetje slim aanschaft? Dan is het oneerlijk om de prijs van een game zo op een willekeurig moment uit de online store te trekken. Daar kun je namelijk ook veel goedkoper uit zijn, maar je moet geduld hebben. Vrijwel alle games komen wel in sales langs, maar als je daar niet op wil wachten dan is fysiek inderdaad goedkoper.
Beide opties hebben gewoon hun eigen voor- en nadelen. Als je niet houdt van tweedehands kopen of verkopen, geen schijfjes wil wisselen en geduld hebt om games pas te kopen als ze in een goede sale langs komen, dan is digitaal handiger en nauwelijks duurder of kan zelfs goedkoper zijn.
Klopt, alleen als je nog PS4 games op disk hebt liggen, is het gewoonweg een no brainer om die €100 extra neer te tikken.
Eigenlijk om deze reden is het bij de PS5 ook totaal logisch om met disk te willen indien je nog geen PS4 hebt.

Ik heb vanochtend mijn bestelling geplaatst voor de disk versie om deze reden. Dit word mijn eerste PS console, echter zijn er genoeg PS4 games die ik graag zou willen spelen. Die kan ik dan ook 2e hands of in de aanbieding halen op disk en spelen op mijn PS5. Eerlijk gezegd zie ik mijzelf de eerste paar maanden niet specifiek PS5 games spelen :D.
Helemaal mee eens. Heb ook nog even de V&A prijzen erbij gevoegd. Dan is het helemaal goedkoop.
Als je V&A prijzen hanteert voor fysieke schijven, zoek dan ook de goedkoopste digitale keys.

Granted, voor de PS4 valt dat vaak wat tegen, maar bij de xbox en PC kan dat een hoop schelen.

En nee, het is heus niet altijd shady business zoals de marketing afdeling van sommige ontwikkelaars/publishers je graag doet geloven. Dat gebeurd soms, maar zeker niet altijd en overal. Blijkbaar is het verlies daarop ook klein genoeg dat diezelfde publishers via diezelfde kanalen keys blijven aanbieden. Het kan vaak genoeg goedkoper zijn dan fysieke schijfjes, via legitieme stores.
Maar als je met een maatje gameshared dan is die 70 gedeeld door twee opeens wel heel interessant!
Weet jij of ze gameshare gaan uitbreiden qua uren? Ik vind één uur per keer best kort, je kan het daarna meteen weer opstarten, maar toch
Account sharen kan ook, dan kan je gewoon onbeperkt spelen wanneer je wil.
Excuus! Ik had duidelijker moeten zijn: ik doelde op account sharing. 1 account primary op 2 consoles en je koopt 1x het spel zodat er twee gebruik van kunnen maken.
Spelen jullie dan om en om of ook samen online? Ben het even kwijt maar je kan toch maar op 1 apparaat tegelijk primary zijn met 1 account?
Nee dan kun je gewoon tegelijk gamen op je eigen account. Je kan alleen inloggen op de ander zijn account, de game downloaden en dan switch je weer terug op je eigen PSN om te spelen.
Niet helemaal maar je kan toch wel download codes via andere sites kopen (bijv. Amazon) die zo nu en dan ook goedkoper aangeboden worden dan via de store van Microsoft en Sony.
Klopt, maar de digitale codes zijn vaak alsnog duurder dan de discs.
Mijn digitale games zijn, dankzij promoties allerhande, steevast een veelvoud goedkoper dan mijn fysieke spellen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen nadelen verbonden zijn aan digital-only.
maar jij praat over promo's en niet op launchdate ..
Fysieke games zijn vaak al meteen 5-10euro goedkoper
Hoe dan ook slim om launchdates te negeren. Paar maanden later krijg je dezelfde game voor 30-40% minder en zonder de kinderziektes die elke game lijkt te hebben de eerste weken.

Snap dat je sommige games gelijk “moet” hebben en dan vooral om in MP mee te komen, maar die eerste hype ff skippen begint mij steeds beter te bevallen. Zal wel oud zijn geworden :)
Nadeel hierbij vind ik wel dat games tegenwoordig sneller "oud" worden is mijn ervaring, in elk geval bij de games die ik doe.
Ik doe ook bijna nooit mee met die launchdates en stap dan bijvoorbeeld 2 jaar later in.
Maar dan zie ik toch wel dat hier en daar de grootste groep alweer vertrokken is naar de nieuwe "hype".
Waar ik voorheen rustig een spel ruim 10 jaar kon spelen in groot gezelschap, is dat nu stukken korter.
En dit komt mede doordat de game markt voor dit deel groter is geworden, meer games = meer spreiding van publiek.
Ja heb ik zelf ook last van. Dan heb ik nog genoeg te spelen, maar dan zie ik weer wat anders. Er is ook gewoon teveel keuze. Maar 2 jaar is idd een beetje veel voor mp games. Bij sp games kan het makkelijk.
Zijn dit strict Steam/Xbox/PS Store aankopen geweest met promoties? Of ook g2play en andere "stores"?
Mijn grootste angst is, dat er een moment komt dat je aangekochte digital-only games niet meer te downloaden zijn.

Voor nu is dat gelukkig nog steeds geen issue, zelfs mijn digitaal gekochte PS3 games op PS3 launch date (nov 2006) kan ik nog steeds opnieuw downloaden en installeren.
Maar het lijkt mij, dat er ooit een moment komt dat Sony/Microsoft/Nintendo roept "Ok, nu is het leuk geweest, het is klaar op dat platform"
Hopelijk lossen ze dat netjes op, door bijvoorbeeld games naar USB te kunnen backuppen, of eenmalig je game library naar een PC te kunnen downloaden, zodat je ze kunt archiveren, te gebruiken als installatie medium mocht je (intussen retro) console een nieuwe harddisk krijgen.
Zelfs je Disc versie heeft bijna bij elke game een day one patch nodig tegenwoordig die je dan ook niet meer kan downloaden.

En tegen de tijd dat je ze niet meer kan downloaden zijn er genoeg handige mensen om zebweer beschikbaar te maken voor je. Ben ook geen fan piraten, maar als ik een gekochte game niet meer kan spelen vervagen die grenzen. Voor mij dan iig.
Natuurlijk lossen ze dat niet netjes op. Kijk wat Nintendo deed met de digitale Wii games
Zover ik kan zien staan ze in de MS Store gewoon voor 60 euro. Maar er wordt ook veel gegooid met special of ultimate edition, die wel een stuk duurder zijn.
Nieuwe 'grote' games kosten bij Microsoft ook 70 euro. Hier een filter op nieuwe games met hoge prijs. Om er een paar te noemen:

NBA 2K21
Marvel's Avengers
F1 2020
Project CARS3
MotoGP 20
Doom Eternal
Beetje zoeken op de bekende sites en je betaalt minder, vaak al dagen na release.
Dat is echt zwaar overdreven. Ik vind games in winkels vaker duurder. Koop je alleen EA en Activision? Ik koop bijna nooit meer in de winkel en dat is zeker niet alleen gemak.

Ook aanbiedingen zie ik zelden goedkoper in winkels. En ik vind 30 fysieke schijfjes niet echt handig, liever op de ssd.

[Reactie gewijzigd door WittiW op 22 juli 2024 23:01]

Bij retail heb je de keuze, kwa prijzen budget gaming .NL. Schijfjes moet je inderdaad wisselen, maar vaak kun je daarmee wel besparen op games en heb je ook nog de optie van de 2e hands games. bij digital ben je voor 100 euro minder volledig afhankelijk van de online store... (maar die vind ik dan wel weer mooier kwa uiterlijk)

Maar het is goed dat er 2 versies zijn, keuze vrijheid is fijn. kies wat bij je past.
Klopt, ik zou altijd als advies geven om met schijflade te kiezen... mede omdat je soms games al snel voor een lagere prijs in de winkels kan kopen.
Maar de vraag is in welke store... (*ehem* landen *ehem*) althans bij Xbox dan... :+
Persoonlijk zou ik willen dat MS ook een XSX uit zou brengen zonder diskdrive. Heb op mijn XBone/S/X alles digitaal gekocht; de drive erin worden nooit gebruikt....
Had ik ook op gehoopt.
Denk dat ze daarom ook PS Plus en co steeds meer gaan pushen; voor een paar euro per maand krijg je toegang tot een best goeie set games. Jammer dat je ze elke maand moet claimen en dat je dus "vorige" games mist, maar dat zal wel bedoeld zijn als een soort loyalty bonus. En die Collection ziet er ook best goed uit. Maar denk dat ze juist voor die collectie games PS Now en co hebben.
Voor die 100 euro kun je wel je hele fysieke PS4-verzameling afspelen. Vind ik persoonlijk wel een afweging want ik heb meer dan 60 games op een Blu-Ray disk. Daarnaast kun je fysieke gamesverzameling ook uitlenen of verkopen. En je vindt meer online koopjes voor fysieke games dan als je enkel games de officiele Playstation Store hebt omdat je voor "digital only" hebt gekozen.
Vergeet de 4K BluRay HDMI 2.1 speler niet voor €99 die je erbij krijgt mij de fysieke editie.

Kosten als los apparaat al snel het dubbele. Veel oude films op Bluray te koop en de kwaliteit van zo een schijfje is veel beter dan 4K via streaming.
Mwah wel een 4k uhd bluray speler opzich niet gek, daarnaast kan je dan wel langs een gamestore en ff grabbelen in de discount ton.
Digitaal kan je ook vaak keys vinden veel goedkoper dan in de de sony store.
Zoals Allkeyshop.com
Dat is een soort prijsvergelijker van keys :)
Weet wel dat die keys vaak met gestolen creditcards zijn aangeschaft. Dus best wel sad.
Dat is in het verleden wel eens gebeurd. Na veel ophef erover heeft g2a een campagne opgestart waar game developpers hun geld 2x terugkrijgen als dit gebeurd. Voor zover ik weet is daar amper gebruik van gemaakt.
https://arstechnica.com/g...s-40000-to-factorio-devs/

Studios zeggen ook dat G2A daar erg moeilijk over doet. En dus alleen waard is als je inderdaad 10x de prijs terug krijgt.
Ach, dat wordt geroepen door sommige studios, maar echt bewijs dat dit op grote schaal gebeurd wordt nooit geleverd. Komt erg over als marketing zodat je toch vooral de duurdere keys gaat kopen, en niet keys die uit goedkopere regios of sales komen.

In het geval van Steam en Xbox keys is het vaak ook gewoon de prijs van de game in de goedkoopste regio + kleine marge bij nieuwe titels. Of de prijs van een recente sale + kleine marge. De marge is vaak iets hoger bij nieuwe titels dan bij oude titels.

Gezien ik in de Filipijnen gewoond heb, en nog steeds een Filipijnse bank gebruik voor mijn Steam purchases en dus in die regio MOET blijven van Steam, zijn de key sites vrijwel altijd duurder voor mij bij nieuwe releases. Het is namelijk een van de goedkoopste regios. Na de eerste sales is het een ander verhaal.

Ik vind keys uit een andere prijs regio of van sales kopen niet anders dan goedkopere schijfjes dankzij markthandel.

Ik ontken niet dat gestolen creditcards nooit gebruikt worden om keys te kopen. Maar dat gebeurt ook voor fysieke schijfjes (die lastiger in te trekken zijn dan keys, ja echt, keys intrekken kan bij veel platformen en uitgevers kiezen de platformen waar ze mee werken).

Dus ga hier alstublieft niet die marketing praat spreiden om gamers duurdere keys aan te smeren. Of kom met keihard bewijs voor je aantijgingen (en niet enkel ongefundeerde verhaaltjes van mensen die er direct baat bij hebben dat jij vooral de duurste keys koopt).
Officiële stores staan ook genoemd en zeker amazon heeft vaak (lokale) stunts.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/keyresellers

Overigens hebben meerdere studios gezegd dat ze liever hebben dat je de game binnen torrent dan dat je allemaal rompslomp gaat veroorzaken met die bagger websites. Kost allemaal manuren.

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 22 juli 2024 23:01]

torrent heeft dan ook geen multiplayer
Thanks! Ik wist overigens niet eens dat dit kon voor ps.. nooit in verdiept hoor. Maar bedankt, waarom jij een -1 krijgt snap ik dan weer niet...
Omdat genoeg mensen hier die waardering helemaal verkeerd gebruiken, bewust en/of onbewust.
Tsja, dat is iets dat veel nieuwe gamers niet eens meer als optie zien.
True is ook en ergens snap ik dat ook wel weer.

Ik vind dat het gewoon tijd wordt voor een ingame marketplace waar je je digital games moet kunnen verkopen, zo houdt sony geld ook aan boord en in hun eigen omgeving en kan je een digitale game alsnog verkopen als je daar behoefte aan hebt.
Denk dat de gedachte erachter is dat ze dat prijsverschil weer goed maken met de, vaak, hogere prijzen voor games in de digitale stores.
Vergeet niet dat Sony zelf de digitale game market beheerd en zo doende niks hoef af te staan aan third party winkels. Dus mensen een digitale versie te laten kopen door 100 euro goedkoper te laten maken, verdient zichzelf makkelijk terug in de toekomst door de winst van de digitale spellen verkoop
Is ook een 4k bluray speler.
De vraag is nog even hoe goed die is.
Gaat denk ik vooral om de software. De speler zal gewoon een prima kwaliteit speler zijn. Alleen als je het verschil tussen de ps4 en ps3 bekijkt. Was de software op de ps3 beter. Menu's in de bluray waren sneller op de ps3 dan op de ps4.
Boeiend de laatste keer dat ik met schijfjes in de weer ben geweest is sowieso 7 jaar geleden en sinds 4K streaming is dat ook voor velen geen reden om nog met schijfjes te werken.
4k streaming is totaal niet te vergelijken met een 4k bluray. Genoeg mensen die geen genoegen nemen met een 4k stream.
Meer nog die die dat wel doen en nog nooit een 4K Blu-Ray hebben aangeraakt. Prima product dus.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Dat de consumenten het voor lief nemen betekent niet dat de 4K streams heel goed zijn. Er zit namelijk enorme compressie op streams, dit zorgt voor een groot kwaliteits verlies. Kijk alleen al naar donkere beelden, daar gaan streams heel vaak de mist in. Enorm veel artifacts die je dan te zien krijgt. En dan hebben we nog geluid, de bitrate van een Dolby stream is enorm veel lager dan bij Bluray. Als je een beetje set thuis heb staan, dan wil je niet eens meer een stream kijken.
Een 4k stream hoeft natuurlijk niet slechter te zijn dan een 4k bluray, maar is dat nu wel vrijwel altijd. Kwaliteit wordt niet (alleen) bepaald door het opslag c.q. transportmedium maar door de kwaliteit van de informatie en/of aanwezigheid van compressie.
Anoniem: 306567 @Ryen17 september 2020 11:08
Maar als je een 4K bluray wil streamen kost je dit 144 Mb/s aan bandbreedte. Dat heeft niet iedereen en zal aan de kant van de streaming dienst ook veel te veel capaciteit kosten. Dus dat gaat nooit gebeuren. Dus er is altijd meer compressie dan een fysiek medium. Daardoor zal de stream altijd een stuk slechter zijn. Al is er ook in streams veel verschil, maar als ik een film wil kijken dan heb ik nooit de immersie die ik bij een 4k bluray wel heb.
144 Mb/s is nu teveel om mainstream aan te bieden. Maar om nu te zeggen dat dat nooit gaat gebeuren lijkt mij wat kort door de bocht.

OK, het zal best nog wat jaren duren, maar het komt vast wel een keer.
Anoniem: 306567 @Ryen17 september 2020 11:15
Grote probleem is dat de rest van de wereld niet de snelheden heeft die Nederland wel heeft. Kijk naar de VS, enorm veel gebieden waar ze niet eens breedband internet hebben. Het gemiddelde ligt nog rond de 25Mb/s in de wereld. Op het moment dat iedereen de internet snelheden heeft waardoor je een 4K bluray kan streamen is 4K helemaal niet meer relevant. Dan zijn er weer andere snelheden nodig... Dus je zal met streamen altijd achter de feiten aan lopen.
Shit én bagger 👌🏻 Daar doe ik het voor
Dat komt nog wel terug aan de hand van een PS abo :+
Misschien wil je eerst even kijken wat losse Bluray speler kost voor je PC...
ze kosten ongeveer 70 Euro in de pricewatch.
(En niet bluray speler zoals je ziet in bekende huiskamer bluray apparaten.)

Het is wel hoger dan waarde van een soortgelijk speler, 30-40 Euro verschil in waarde. Ik denk dat ze het afronden naar boven, om doodleuk 100 verschil te maken. Er kan kleine opzet in zitten: ze moeten niet hebben van fysieke schijven waar je gewoon kan verkopen aan anderen, in vergelijking met online games. Uit de markt van fysieke schijven halen ze niet veel winst mee, terwijl online verkoop games veel meer winst oplevert! Ze willen dus hiermee beetje ontmoedigen om je een fysieke schijf te kopen.
Om eerlijk te zijn had ik niet anders gedacht dan dat de PS5 499 zou zijn, dus dat vind ik helemaal geen verrassing.
De disk-loze versie van de ps5 kost 100 euro minder dan de Series X(met disk) dus wel goed lezen hè. En de ps5 met disk kost ook 500 euro. De Series S (disk-loos) kost maar 299 euro.

[Reactie gewijzigd door Fred Herrie op 22 juli 2024 23:01]

Jij moet goed lezen series s is geen next gen.
Im out
Domme opmerking dit aangezien de series S wel next gen is alleen minder krachtig...m.a.w. Het budget next gen. model.
Heeft gewoon RDNA 2, hdmi 2.1, NVMe etc etc etc...
Met jouw logica is de Nvidia 3070 of 3080 geen next gen. card omdat ie trager is dan de 3090.

Als je anderen dus gaat verbeteren eerst even nadenken en zelf beter lezen..
Im out? 8)7

[Reactie gewijzigd door Johannezzzz op 22 juli 2024 23:01]

Geen pre-order datum jammer genoeg ;(
Thx...nu nog volledige specs over audio en hdr (hopelijk ook atmos en dolbyvision zowel games an films) :Y)
Ik had al ergens gelezen dacht ik dat atmos niet gaat ivm kosten licenties met dolby. En dat daarom 3D audio is gekomen ipv daarvan. Dolby vision geen idee niet in verdiept aangezien ik dat niet heb.
Ik hoop wel bij films. Dat zou echt zonde zijn als je een collectie hebt waar je dan niks mee kan
Ja inderdaad...anders heeft xbox series x echt wel veel meer voordelen dan ps5 op specs gezien dan. Ps5 moet het dan hebben van de exclusieve games. Maar aangezien sony ook dolby vision heeft op hun tv’s zie ik niet in waarom ze dit zouden weg laten en hetzelfde geld voor dolby atmos. Als xbox het kan dan sowieso ook sony.
Ik denk er precies hetzelfde over. Geen geen Atmos, is geen Sony. Maar aan de andere kant kan het mij eigenlijk ook niet voorstellen dat je een 4k blu ray speler er in zet, zonder dat hij enige vorm van Dolby ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Ddk1985 op 22 juli 2024 23:01]

Lijkt mij ook, dus heb maar op hoop van zege een Playstation 5 besteld bij mediamarkt :)
Er zou voor US nog tax bijkomen. Wat er in Europa al in zit
338 euro + 21% BTW is 408,98.
Is inderdaad schandalig dat ze de console hier 10 euro goedkoper verkopen!
100 euro voor een disc-drive, hier zal wel een strategie achtet zitten
Vrij makkelijk, digitaal pakt Sony X% van alle verkopen, 100 vrij snel terugverdiend ;)
Dat is het juiste antwoord.

- Disc drive (BluRay drive kan drie tientjes kosten)
- BluRay licenties (ongeveer tientje per apparaat)
- Plus alle toekomstige digitale verkopen waar ze meer marge op pakken, en geen gezeik met 2e hands games meer

[Reactie gewijzigd door sohus op 22 juli 2024 23:01]

Licenties? Hmmm wie heeft Biuray alweer ontwikkeld?
Niet Sony alleen mocht je dat denken. De basis komt van Philips en Sony af en in de foundation group zitten zelfs 8 bedrijven.
Dat en het feit dat een game op de officiële Store bijna altijd voor adviesprijs staat voor lange tijd. Dit terwijl een mediamarkt of Amazon ze vaak zelfs bij launch al voor 10 tot 15 euro minder aanbieden en dan wil niet alleen de winkel winst maken maar bijvoorbeeld ook nog de distributeurs.

Wel grappig om te horen dat toen ik deze week een PS5 ging preorderen er bij de gamewinkel 230 pre-orders waren voor de PS5 en slechts 17 voor de Series X (nog 0 voor de S omdat hij daarvoor onbekend was). Is PlayStation zoveel populairder in Nederland of een toevalligheidje?

Voor mij is een Xbox niet zo interessant sinds alle games ook op PC uitkomen die ik toch al heb voor de typische PC games. PS5 vooral voor de eigen studio's (Naughty Dog, Guerilla, Insomniac, Media Molecule en Poliphony Digital). En inderdaad ook meeste vrienden op PSN. En dat terwijl ik het design en specs van de One X en nu de Series X echt wel gaver vind😜
Mensen gaan nog naar de winkel voor games ja? Bij de MM loop ik een keer langs het rek voor het geval er iets in de budgetbak ligt, maar verder heb ik al zeker 5 jaar geen gameswinkel van binnen gezien.
Tja dat is dan een persoonlijke kwaal/issue die je misschien moet conqueren.

Andere gaan wel nog gewoon. Just for the fun. En dan niet de MM. Maar echt zoals GameMania en noem maar op.
Nederland is wel altijd Sony land geweest, dus aantal zal zeker lager hier liggen, maar gros van de mensen kopen dit ding ook of direct bij MS (zover ik weet heeft Sony geen webshop?) of ook externe kanalen zoals Amazon, dus kan prima dat het verschil zo groot lijkt, maar dus uit verschillende aspecten bestaat :)

Puur vanuit Fifa gezien zie ik daar groter aandeel Xbox nog, maar komt hoofdzakelijk vanuit UK en US mensen, mogelijk dat daar de cijfers anders liggen, of zelfs weer anders gaan worden. Zolang ze beide (en natuurlijk PC) gewoon een gezonde userbase hebben, is alles toch prima?

Kies wat je wil spelen, kies waarop je het wil spelen, snap nooit zo die extreme drang om 'andere kamp' te gaan zitten afzeiken waarom X of waarom Y, het is niet echt dat je een medaille krijgt ervoor ofzo..
Ik zie 2hands verkoop meer als dikke middel vinger naar de dev en publisher. Maar grzamelijk naai je er elke gamer mee. Want het zijn de publishers die groen licht geven aan nieuwe investeringen in games, en als je afvraagt waarom er minder IP en singleplayer games uitkomen is gewoon van de publisher ziet op hun bankrekening te weinig profit dus bedenken zich om voor bepaalde bekende IP games uit te brengen.

Het concept CoD werkt heel goed. Online en minder competatief en ook reward voor mindere skill laten gevarieerde in skill vrienden groepen langdurig online gamen.
Een concept die amper last heeft van second hand.
Pure singleplayer games hebben heel veel last van 2de hands dus komen daar veel minder IP van uit. Dus als bepaalde IP mist kan dat de reden zijn.

Gezien hardware krachtiger wordt en content complexer zo ook investeringen groter kijken publisher uitsluitend naar IP die wel rendement halen.

Bij retail verdeel je marge van de lage omzet met tussen handel. Bij PSN en online diensten komt er meer binnen bij platform publisher zo ook studio. En daarmee de financiering van next wave aan game producties. Een Epic die zeikt over 30% waar apple de 30% niet marge is maar omzet want het kost ook wat om server en bandbreedte en mogelijk andere kosten , epic heeft 70% omzet en de kosten voor apple en Epic zal redelijk gelijk zijn 30% omzet - kosten = marge voor `epic = apples marge+ 40%
Waarbij Epic kosten zonder host kosten zijn maar meer de authenticatie account servers. Lijkt mij kleinere kosten plaatje.

Ik koop en verkoop geen 2de hands games koop games Retail of online store. En digital komt er meer binnen in industrie die de games maakt en financiert.
Is niet alleen de drive toch? Mogelijk licentie om bluray af te mogen spelen etc. (Denk ik)
Ik weet dat het een andere tak is van sony. Maar de licentie is toch van sony zelf?
Nope, beide zijn niet juist. Blu-ray Disc is van een consortium genaamd de Blu-ray Disc Association.

Sony is samen met een reeks andere grote namen waaronder Philips en Panasonic destijds de Blu-ray Disc gaan ontwikkelen en de markt op gaan brengen nadat Sony zelf de eerste stappen genomen had.

Zodoende moet Sony ook net als alle anderen gewoon een licentie afnemen.
Aah okee weer wat geleerd.
Nee, het gaat hier on de licentie voor de patent pool voor bluray spelers, je betaalt voor een heleboel patent licenties voor dingen als video codecs e.d.
Dat zat ik ook al aan te denken.
Maar als het om de codec gaat dan zit die er al in voor streaming enzo?
De licenties voor blu-ray is van Sony zelf. Dat was bijv. een reden waarom Nintendo met de Switch over is gegaan op een eigen opslagmedium.
De games van de switch iig die ik heb.. Passen alle makkelijk op een DVD-rom.. daar hebben ze geen BD voor nodig gehad...

Nintendo behalve de GameCube volgens mij heeft altijd een eigen medium gehad card ridge kijk naar NES SNES N64.. game boy reeks..
Daarnaast wilde nintendo naast vast TV voor de switch ook mobiel kunnen gamen..

Nee nintendo en BD of zelfs DVD-rom.. zal niet zo snel gebeuren.. Mogelijk wel de ontwikkel sets,
Anoniem: 306567 @indomi16 september 2020 23:15
Denk niet dat het de reden was om geen bluray in de switch te stoppen. Ooit wel eens een handheld console gezien met een full size bluray er in? Afgezien van de psp die ook een disc had. Maakte dat ding enorm herrie en was het niet praktisch. Een kaartje is redelijk logisch zoals de rest van de handhelds.
Dat vermoed ik ook ja...
Natuurlijk. Zorgen dat je de digital edition koopt en geen tweedehands games meer kunt halen waar Sony niks aan verdiend.
Waarschijnlijk dat de marge op download games hoger is voor Sony zelf? Consoles worden nog steeds vaak met verlies verkocht en vervolgens terugverdiend op de games zelf. Digitale downloads zijn best wel goedkoper te onderhouden dan fysieke schijfjes overal distribueren.
Hogere marge op digitale aankopen en minder doorverkoop dan fysieke games zullen zeker meespelen.
Natuurlijk. Door het gebrek aan disc drive ben je verplicht alles digitaal te kopen. Daar maken ze meer winst mee.
Eigenlijk een win-win voor Sony, verkopen ze digitale versie, dan verdienen ze meer de verkochte games erop. Koopt iemand de normale versie, dan verdient Sony meer op de console zelf. Terwijl beide doelgroepen nu worden aangesproken.
Toch blijf ik in voor fysieke discs.
a: doorverkoop
b: eventueel vet als collection

plus ik ga echt geen aparte bluray drive extra neerzetten.

nee hoor, alles erop en eraan graag
Ik hoop wel dat ze met de PS5 eindelijk eens movable subs hebben toegevoegd voor normale dvd's en blurays, zoals een zwik philips blurayspelers hebben. DAT vind ik nog steeds een enorm nadeel aan mijn PS3.
De disk drive zal geen 100 euro kosten maar gezien alle consoles waarschijnlijk met veel verlies verkocht gaan worden en de concurrentie tegelijk aangegaan moet worden zullen ze wel bedacht hebben dat de digitale versie ipv 50 euro goedkoper naar 100 eraf moet gaan. Die 500 voor de disk versie zal ook veel verlies op gemaakt worden. De ssd oplossing van Sony is niet goedkoop los an de rest van de componenten
Tsja, dat is maar hoe je het ziet.

Je kan ook zeggen, €100 voor een UHD bluray speler, da's een heel stuk goedkoper dan de goedkoopste op dit moment in de pricewatch (waarvan de meest populaire gemaakt worden, natuurlijk, door Sony).

Wil je een bluray lezer voor je PC, dan lukt het voor €70 ook wel, maar dan heb je nog niet de benodigde software. Daarnaast, zoals eerder gezegd, verdient Sony waarschijnlijk iets minder aan de verkoop van schijfjes t.o.v. digitale downloads.

Al met al is €100 voor een disk drive totaal wat ik verwachtte, en eerder meer dan minder als het een ander bedrag zou zijn.
De goedkoopste UHD blurayspeler is op dit moment volgensmij nog steeds de xbox one S.....

Maar indertijd met de PS3 was dat ook een reden waarom die goed verkocht werd, want het was toen de goedkoopste bluray speler by far.. Voor mij ook een reden waarom ik toen een PS3 had gekocht, de games waren een leuke bijkomstigheid.
Hetzelfde als de Xbox dus. Sowieso wil ik een console met diskdrive en dan is de keuze snel gemaakt als ik naar de games kijk. De ps5.
Nee, want de PS5 zonder disk drive is verder qua hardware gelijkwaardig aan de reguliere versie. Wat dat betreft is het prijsverschil vrij groot, t.o.v. de twee Xbox series. Overigens vind ik het merkwaardig dat "we" bij consoles nog zoveel waarde hechten aan schijfjes. Updates downloaden blijft namelijk toch altijd nodig. Waarom dan nog verouderde data op schijfjes blijven schrijven?
Waarom dan nog verouderde data op schijfjes blijven schrijven?
  • Lagere prijzen in de winkel
  • Lenen van spellen van vrienden
  • Verkopen van spellen die je niet meer leuk vind of al uitgespeeld hebt.
  • Kopen van games tweedehands voor spot prijzen
  • Blueray speler in je console
Die 100 euro extra kun je binnen een jaar terug verdienen met 80 euro launch price games in de playstation store. Laat staan over de hele life-span van de console. Tevens zal de disc versie beter zijn waarde behouden op de tweedehands markt mocht je er helemaal van af willen. Genoeg reden voor die 100 euro extra dus als je het mij vraagt.

Voor Sony is het inderdaad niet tof, want het kost hun geld die tweehands markt. Kortom, goed voor de consument, niet zo goed voor Sony.

[Reactie gewijzigd door Burning op 22 juli 2024 23:01]

Als je op 1080P speelt zou het verschil minimaal moeten zijn, dat is de hele gedachte achter de Series S. PS5 is uiteraard wel meer future proof bij upgrade naar 4K TV.
De € 200 verschil tussen de Xbox Series S en X vind ik meevallen, gezien de dubbele SSD, disk drive, RAM en native 4K output die je daarvoor krijgt of mist. In dacht opzicht vind ik € 100 voor een disk drive van Sony aan de prijzige kant. Al besef ik wel dat dit niet de echte kosten zal dekken en meer strategische keuze is om digital only aantrekkelijker te maken. Via de games zal dat vrij snel worden terugverdiend.
Ja want die gaan blijkbaar 80 euro kosten.
omdat fysieke schijfjes nagenoeg altijd goedkoper zijn dan de online winkel
Tja, dat vind ik al tijden erg vreemd. Als je nagaat hoeveel moeite moet worden gedaan om een fysiek product, rendabel, in een winkelschap te krijgen, is dat een ongezonde situatie. Nog even los van de belasting van het milieu daardoor, heeft downloaden mijn voorkeur vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Maar goed, er is gelukkig een keuze.
Simpel: sterkere controle over prijs. Een uiterst efficiënte winkelier kan ver onder de adviesprijs gaan zitten als hij bereid is om een dunnere marge te accepteren.
Zonder schijfjes geen tweedehands markt. Ik koop games nooit nieuw. Daar koop ik simpelweg teveel games voor. Daarnaast is het altijd maar de vraag of een game altijd digitaal beschikbaar blijft.
Omdat ik alsnog een echt product wil kopen en geen geest in een bottle.

En nog veel meer voordelen zoals doorverkopen en noem maar op. Daarnaast met disc drive ervaar ik betere video kijken dan streamen. Kortom je hebt alleen nadelen met digitaal.
Ik weet dat ik pech kan hebben met updates en day one patches maar dan nog. Mijn internet is dermate slecht dat ik voor het downloaden van een spel van ongeveer 40 gig 13 uur bezig ben. Dan is het fijn als het grootste deel gewoon via de disc geinstalleerd kan worden.
Aangezien mijn console meer moet zijn dan een domme gamesmachine en ik nog een gigantische collectie aan dvd's en bluray's heb, vind ik een bluray drive in mijn console toch wel heel erg belangrijk.. En zoals velen ook hier zeggen, fysieke discs kun je vaak veel goedkoper aanschaffen dan digitaal, laat staan dan ook nog 2e hands.
Zoals gezegd, is er gelukkig een keuze. Voor die enkele keer dat ik nog een film vanaf een Blu-raytje kijk, volstaat in mijn geval de One S, die dat netjes in 4K uitpoept, wat ook voor bijv. Netflixen vanaf die console geldt. En als het om de kosten van games gaat, kun je eigenlijk niet om de Game Pass heen. Daarom is een disk drive in een nieuwe console voor mij overbodig. Net zoals dat bij bijvoorbeeld laptops al jaren het geval is.
Zoveel exclusives zijn er niet echt. Voor de meesten vooral spider man of horizon echt interessant. Meeste goeie games komen op beiden uit, als je geen Windows pc hebt komen er natuurlijk veel Windows exclusives naar xbox, en MS heeft nogal veel game devs opgekocht de laatste tijd. Ik denk zomaar eens dat ze er beter bij zullen zitten deze ronde.

[Reactie gewijzigd door Loen op 22 juli 2024 23:01]

We zullen het zien :)
Ik zit toch wel erg te twijfelen tussen een Xbox en Playstation. Kan de Playstation nu ook Ps3 en Ps4 games afspelen? Zover ik heb begrepen is de Xbox volledig backwards compatible tot de Xbox. Het zou voor mij een enorme plus zijn omdat ik veel oude games speel!

Edit: een typefout.

[Reactie gewijzigd door Byte op 22 juli 2024 23:01]

Zelfde dilemma! Maar volgens mij wel.

Als ik t goed lees is de Xbox X iets krachtiger. Maar ja heb al jaren een PS.. stap je dan over..? Ben wel benieuwd naar de reviews, de xbox komt straks met het EA play abo voor 12 euro in de maand. Daar kun je wel veel voor spelen.. keuzes! Lastig ;)

[Reactie gewijzigd door Shiver87 op 22 juli 2024 23:01]

Xbox one x is ook krachtiger dan de ps4 pro. Heb je dat dan zo gemerkt? Verschil tussen de ps5 en xbox series x is overigens veel kleiner als je naar de gpu kijkt. Op andere vlakken is de ps5 krachtiger.
Er zit een hele PS4 verschil aan GPU kracht tussen de Xbox Series X en PS5, in het voordeel van de Xbox Series X!
Anoniem: 306567 @Ramon17 september 2020 00:02
1,84 tflops van de ps4 is niet te vergelijken met de tflops van de nieuwe generatie. Je kan namelijk geen tflops vergelijken met andere architectuur.

Alleen de gpu is iets krachtiger bij de series x. Op de andere fronten heeft ps5 betere hardware. Dus het is om het even.
Op papier ja, wacht even de benches af. Beide kanten hebben een goede troef in handen, maar bij voorbaat is het juist in deze generatie lastig wie met launch en daarna (developers worden ook bekender met de hardware) beter is.
Er zit een hele PS4 verschil aan GPU kracht tussen de Xbox Series X en PS5, in het voordeel van de Xbox Series X!
De vraag was, wat je er in de praktijk van merkt.
Er nogal wat comparisson videos gemaakt, die niet belachelijk overtuigend waren.

Plus, welke One X games zien er zoveel beter uit dan Ghost of Tsushima en Last of Us Part 2??

Persoonlijk vind ik de One X een apparaat waar heel veel lawaai rondom werd gemaakt en waar we al heel snel weer afscheid van hebben genomen. Met alle respect verder voor de specs hoor, doe mij graag zon ding van Nintendo bijvoorbeeld.
Plus, welke One X games zien er zoveel beter uit dan Ghost of Tsushima en Last of Us Part 2??
Gears 5. 4K, 60FPS. Geen keuze tussen performance of kwaliteit, gewoon beiden helemaal top.
https://www.youtube.com/watch?v=Tu1SyvaY4-o

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 23:01]

Echt veel beter ja?
Ik had/heb de indruk dat Gears 5 nek aan nek komt maximaal. By far het beste voorbeeld van Xbox, dat zeker. Ik was de game bijna vergeten.

Wellicht is mijn mening gekleurd door artstyle, want ik vind Ghost of T echt vele malen mooier dan Gears 5.

Maar als Gears 5 zeg maar de mokerslag moeten geven... Ik zie het zo snel niet om eerlijk te zijn.
Een goed voorbeeld van een goed One x spel is de laatste Call of Duty. Ik had een Xbox one S en ben kort geleden overgestapt naar een one x. Ik wist dat er verschil zou zijn maar in de praktijk is het verschil groter dan ik dacht. Het is gevoelsmatig alsof je van een medium setting 720p naar een high 1080p gaat. Ook games als Forza horizon 4 zien er echt een behoorlijke stap mooier uit.

Ben het met je eens dat het prijsverschil zeker in het begin niet redelijk was met een dubbele kostprijs, maar het was/is op dit moment het snelste wat er te koop is. De vraag is en blijft altijd of je de prijs de potentiele meerwaarde waard vindt. (ik voor de One x dus wel)
Maar wacht even.... jij hebt het over verschil tussen One S en One X toch?
De One S is al een stuk minder krachtig dan een base PS4, laat staan een PS4 Pro. En daar ging het om. Verschil tussen PS4 Pro en One X, tenzij ik verkeerd heb zitten lezen.

Wat mijn persoonlijk indruk is/was, dat de One X al behoorlijk wat rekenkracht kwijt is aan die native 4K resoluties waar ze zo graag mee pronken. En Sony's checkboarding techniek is in essentie inferieur, maar kost mindere rekenkracht (dus houd je die over voor andere zaken) en zie je dat goed op afstand? Wat ik bij comparisson videos zag, werd er steeds ingezoomed om het verschil te zien en dan zie je het ook zeer duidelijk. Maar dat doe je in de praktijk natuurlijk nooit. Ook zit je vaak niet met je neus op het scherm, zoals laptop of PC scherm.

Series X zal deze generatie bij cross consoles game denk ik wel zo nu en dan betere framerate bieden dan PS5. Ik verwacht dat PS5 by far de 'mooiste' (blijft ook altijd relatief) games gaat hebben. En laat ieder lekker voor zich bepalen wat belangrijker is.
Het punt dat ik probeerde te maken was meer dat de specs daadwerkelijk een positieve uitwerking hebben op de beeldkwaliteit. Warzone is een goede demo hiervoor https://youtu.be/4FdLUywefK8?t=26).
Aangezien ik op mijn TV game (65") is het door jou genoemde verschil met inzoomen wel degelijk van toepassing, zeker omdat ik tijdens het gamen ongeveer 2 meter van mijn tv af zit.

Ik denk dat het qua visuals het met de nieuwste consoles niet veel uiteenzal lopen (muv de series S) en zal het inderdaad een afweging zijn van externe features zoals de digitale diensten en of je VR wil (Xbox niet, PS wel met de PSVR).

Eerst maar even de reviews afwachten voor we overgaan op aankoop van een van de nieuwe systemen!
Alle multiplatform spellen speelde beter op de X dan de PS4 Pro. Minder framedrops en betere resolutie. Dat kwam in vrijwel alle game reviews naar voren. Dus het hangt weer voor een groot deel af van welke games je graag speelt welk platform het beste voor iemand is.
Anoniem: 306567 @hiostu16 september 2020 23:28
Maar merk je het daadwerkelijk als je alleen een ps4 pro hebt? Ik niet namelijk. Overigens heb ik ook een xbox one x. En zie en merk ook weinig verschil. Benchmarks zeggen mij nooit zoveel. Leuke voor de cijfers. Maar 95% van de mensen maakt het niks uit en ziet het ook niet.
Grootste verschil tussen PS4 pro en Xbox one X is toch wel het geluid en de warmte ontwikkeling.
ALs mijn zoon in zijn slaapkamer speelt kan ik beneden de fans horen opstijgen. Dat ding maakt een herrie daar zeg je u tegen.
De xbox is wat dat betreft muisstil. Ik ben dus vooral benieuwd naar hoe ze beide omgaan met warmte en geluid.
Helemaal eens. De ps4 pro heeft inderdaad een erg slechte airflow. Sony heeft aangegeven dat ze daar nu een oplossing voor hebben bij de ps5. Vandaar dat de PS5 ook enorm veel groter is geworden.
Ik ben daar wel erg benieuwd naar.

Ook fijn dat Sony MS volgt en ook een soort van gamepass gaat introduceren (althans zo lees ik het)
Ik vind de gamepass (met dadelijk EA erbij) wel echt een hele sterke troef van MS.
Ik denk dat het inderdaad wel goed is. Al ben ik helemaal niet van de gamepass, je bent altijd afhankelijk van wat er op dat moment wordt aangeboden. Ik koop nog liever fysiek ;-)
Gamepass vind ik juist sterk om de "minder bekende" pareltjes. Er zitten games in die ik nooit zou hebben ontdekt.
Ik koop vooral digitaal maar dan wel in de sale. Ook door de gamepass heb ik niet direct de noodzaak om games te kopen als ze net uit zijn. scheelt toch weer wat knaken :)
.

[Reactie gewijzigd door Baskes1986 op 22 juli 2024 23:01]

Aangezien de Xbox One X veel titels echt op 4k draait en de PS4 pro niet; Ja, dat is een groot verschil.
Groter dan tussen de Series X en PS5 waarschijnlijk.
Anoniem: 306567 @Wolfos17 september 2020 10:00
Mijn opmerking gaat meer over of de gemiddelde consument dit gaat merken? Omdat de ps4 pro gebruik maakt van 4K checkerboard rendering, ga je dit verschil met het blote oog zien? Meeste mensen zien het verschil daartussen niet. Meeste mensen zien niet eens het verschil tussen 1080P en 4K. Is het dan daadwerkelijk een groot verschil? Als je al die vergelijk video's bekijkt op Youtube dan zoomen ze vaak 10x in op een texture om het verschil te laten zien. Maar in de praktijk zie je dit niet eens.
Tja, als je op die manier gaat vergelijken kan je net zo goed voor de Xbox Series S gaan. Die is nog een stuk goedkoper en doet ook aan upscaling.
Anoniem: 306567 @Wolfos17 september 2020 10:08
Dat kan zeker ja. Want die draait alle games op 1440P. Ik vraag mij zelf ook heel erg af wat nu de toegevoegde waarde is van de ps5 en de nieuwe xbox series? Voor mij mocht de xbox one x en ps4 pro nog wel een paar jaar doorlopen. Meeste games zien er nog steeds fantastisch uit. Ik vraag mij namelijk ook heel erg af of de consument het verschil überhaupt gaat zien tussen next gen en de huidige generatie..

Enige wat ik kan bedenken is waarom ik zou upgraden is het geluid wat de ps4 pro produceert... Oh en misschien Raytracing?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 23:01]

Het verschil tussen een mechanische schijf en een SSD ga je zeker wel merken en raytracing is ook enorm interessant. Dat de verschillen tussen generaties steeds kleiner worden doe je niks aan, maar er word nog steeds merkbare vooruitgang geboekt. Dat duurt waarschijnlijk ook niet heel lang meer.
Ja erg lastig. Aan de andere reacties te zien nijgt mijn keuze momenteel meer naar de Xbox. Al mijn vrienden nemen een Playstation, maar ik weet niet zeker of je tegenwoordig ook samen kunt spelen. Cross platform wordt wel breder uitgerold, maar volgens mij zorgt dit er niet voor dat je ook daadwerkelijk met elkaar in een party kan spelen.

Voor nu wacht ik het nog even af, nog genoeg tijd om te verzinnen!
Bij cross-platform multiplayer maak je in de game zelf een party aan. Dan heb je ook per game een aparte vriendenlijst. Niet ideaal maar het werkt wel gewoon.
Nagenoeg alle ps4 games werd er maanden terug gezegd maar ps3 games niet dacht ik
Alleen ps4 games zijn te spelen. Ps3 niet.
Ben er vrijwel 100% zeker van dat er geen PS3 compatibility in zit. Denk dat je PS3 games zal moeten streamen via PSNow, voor zover ze daar beschikbaar zijn. Of koop goedkoop een 2e hands PS3?

Ben zelf ook nog wel erg benieuwd naar de details van de PS4 compatibility. Is het puur dat hij de games zou kunnen spelen as-is zoals ze op de PS4 waren, of zouden er ook verbeteringen kunnen zijn zoals hogere resolutie of hogere frame rate? Ik zou vooral dat laatste wel zeer fijn vinden namelijk
Is het puur dat hij de games zou kunnen spelen as-is zoals ze op de PS4 waren, of zouden er ook verbeteringen kunnen zijn zoals hogere resolutie of hogere frame rate? Ik zou vooral dat laatste wel zeer fijn vinden namelijk
Er komen in ieder geval PS5 upgrades, want dit bleek volgens mij uit hoesjes "PS5 Upgrade Available", als ik me niet vergis.

Reden waarom ik met Ghost of T en Last of Us p2 wacht tot de PS5 hier staat. Hoop vooral dat er wat upgrades komen naast de gangbare resolutie en framerate. Waarvan framerate voor sommige games wel echt wenselijk is.
Dan zou ik voor Xbox gaan denk ik. Gamepass lijkt me ook ideaal voor jou. Aan u de keuze.
Geen PS3 games maar wel ‘de meeste PS4 games’. Aldus Sony.
De Xbox ondersteund veel games van de eerste twee generaties en alle XBO games.
100 euro voor de optie er een schijfje in te duwen? Dat staat toch totaal niet in verhouding met de rest van de prijs? Wel netjes geprijsd overigens, al vraag ik me af in hoeverre dit de prijs is die ze origineel wilde gaan hanteren, of dat het een reactie is op de prijs van de Xbox Series X.

Het wordt een leuke strijd tussen Sony en Microsoft en de PC Gamers lijken er vooralsnog als winnaar uit te komen :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 22 juli 2024 23:01]

Je betaalt ook voor de vrijheid om je games te kopen waar je zelf wil, en niet vast te zitten aan de overpriced PS Store.
Uiteindelijk kan je best wel eens goedkoper uit zijn met de disc versie.
Vergeet niet 4k uhd films op schijf loseless
Ondersteunt de blu-ray speler ook dolby Atmos bij films?
Dat ondersteunt zelfs de ps3 al. Is gewoon bitstream wat wordt doorgestuurd. Bij games is dat anders want dan moet je ook de codec decoderen/coderen.
Maar dat laat onverlet dat ze 100 euro meer vragen voor een stukje hardware wat incl. ondersteunende software max 30 euro kan kosten?
Het is niet zozeer dat je extra betaalt voor de player, maar dat je korting krijgt op de digital omdat Sony dat terugverdient in hun store
Krijgen we dit weer... Waarom denken zoveel tweakers dat fabrikanten tegen kostprijs verkopen? Het is een prijs strategie.
Ja dus? Dat is met ALLES zo.
Als ik bij een pc-boer een pc in elkaar laat zetten, dan kost het extra geheugen wat ik wil nauwelijks meer dan dat ik het los in hun shop koop. Kunt u dat capslock "alles" nader definieren?
Andere situatie. Als je een pc bouwt dan ben je gewoon losse dingen aan het kopen.. als ik extra cola in m'n winkelmand stop betaal ik ook alleen de cola. Datzelfde geheugen dat je koopt is ook 20 euro duurder dan langzamer geheugen van hetzelfde merk terwijl het in productiekosten 50 cent scheelt.

Wat je voor een product betaald heeft niet veel met de waarde te maken.

[Reactie gewijzigd door Vuvuzela op 22 juli 2024 23:01]

Maar als je het geheugen direct bij de fabriek koopt is het nog veeeeeel goedkoper ;)
Goedkoopste interne BD lezer kost al gauw 65 a 75 euro, laat ons zeggen dat door schaalvoordeel sony deze inkoopt voor 45, dan komen daar nog eens licentie voor bluray en ultra HD bluray film playback, daarnaast verwacht sony op de lange termijn meer winst op je te maken als je de all digital koopt, omdat je alle games via de playstation store zal kopen.
100 euro verschil is zo gek nog niet.
Een UHD discdrive voor (minder) dan 30 euro? Ik denk dat je die prijs een beetje onderschat,
Met enige verschil dat je bij de PC enkel de videokaart krijgt.. maar dan heb je ook wat :D
het moet worden meegenomen in het ontwerp + met een schrijfje kan men 2de handse spellen kopen daar verdiend playstation niks meer aan. dus ze hebben liever dat je de playstation zonder schrijflade koopt
Heb je met 2 tweedehands games i.p.v. 59 euro per stuk er al snel uit lijkt me :P.
Koop je zonder schijflade, dan verdient Microsoft- en Sony het geld terug via hun store. Het zal een strategische beslissing zijn geweest waarbij consumenten die het minder breed hebben (denk aan Rick uit groep 8 die €5 per week zakgeld krijgt) al snel voor de goedkope versie kiezen en daarna elk jaar voor €70 FIFA via de store zal aanschaffen. Als beide partijen daar 25% meer winst uit halen t.a.v. een retailverkoop, dan is de meerwaarde (€80 netto - schijflade kosten = ± €40) in (€40/€17,50) 2,5 jaar terugverdient.

Kortom, je betaalt niet alleen voor de extra schifjlade, maar ook voor een stukje marge die ze anders via de store aan je hadden verdient.
Zie jij maar eens een losse 4K speler te vinden voor 100 euro :)
Mooi, nu even kijken wat Microsoft doet met de Series X. Er stond namelijk ‘estimated’ €499.

Sowiso haal ik beiden in huis, denk de PS5 all digital, aangezien ik bij mijn huidige Xbox ook alles digitaal doe. Heb geen 1 schijfje.

Mooi prijsje.
Sommige games alleen Xbox sommige alleen PS, plus vrienden met Xbox en vrienden met PS.

Mijn voorkeur ging vroeger vooral uit naar PS, tegenwoordig Xbox. Maar wie weet veranderd dat.
Waarom niet? Als je ook XBOX games leuk vindt?
Makkelijk toch,
Dan kun je gewoon alles spelen. Xbox exclusives, Playstation exclusives. Die dingen zijn minsten 6 jaar relevant. 1000 euro over 6 jaar, ff van uit gaand dat je ze dan helemaal afschrijft naar 0. 166 euro per jaar. Geen gekke prijs als je graag games speelt.
Die komt misschien nog met een Series X-D, discless versie voor dezelfde prijs. (net als de One S digital).
MS daartoe bijna verplicht. De Xbox Series S was Microsoft's goedkope troef tegen de PS5, maar eerlijk gezegd is de S bijna duur te noemen. De disk-loze Xbox Series S heeft een kleinere SSD, een veel mindere GPU en veel trager RAM waardoor die maar een derde van de performance van de echte nextgen Xbox haalt. Voor honderd euro meer heb je een disk-loze, volwaardige nextgen PS5. Gezien de populariteit van PS wereldwijd zal MS deze strijd geheid verliezen. Maar een disk-loze Xbox Series X voor 400 euro is wel een interessante deal voor potentiële kopers.

Wat mij betreft kan MS die Series S maar beter zo snel mogelijk van de markt halen. Dan kunnen ontwikkelaars zich gewoon richten op de specs van twee aan elkaar gewaagde consoles en worden de ambities voor nex gen games niet naar beneden aangepast omdat het spel ook nog op de Xbox Series S moet draaien.
Anoniem: 306567 @ymmv16 september 2020 23:58
299 euro duur noemen dat neem ik niet echt serieus. Prima prijs voor een console voor 1440P met raytracing en backwards compatibiliteit.

399 euro is gewoon heel goedkoop voor wat je krijgt. Maar 299 is niet duur..
Maar een disk-loze Xbox Series X voor 400,- euro is wel een interessante deal voor potentiële kopers.
Past minder goed in Microsoft's model.

Sony verkoopt de PS5 DE voor een lager prijs, maar verdient dit terug met individuele games in eigen store met betere marges. MS pushed vooral game pass, waarin dat marge argument er eigenlijk niet toe doet.
Dan is het vooral kosten maken om meer consoles te slijten, waarvan ze juist zeggen dat ze het niet belangrijk meer vinden.
Ik ga ze ook allebei halen, blij om te zien dat de digital goedkoper is dan dat ik had verwacht. Had maar een verschil van 50 euro verwacht.
I neem uiteindelijk ook beide, maar aan het begin toch alleen de PS5. De Xbox moet nog maar een jaartje wachten (anders wordt het wel heel duur).
Prijzen aardig in lijn der verwachting. Maar geweldige prijs en wat een games zeg!!!
Heb je een andere stream dan mij zitten kijken denk. Ik vond dit echt een hele matige stream. Met weinig echt goede AAA titels die mij interesseerde. Ik had graag meer gezien van Horizon Zero Dawn bijv. Daarnaast ben ik er 100% van overtuigd dat de prijs eerst veel hoger lag, maar het aangepast is nadat Microsoft met hun prijzen kwamen. Goed voor de consument dat wel.
Ja klopt, vandaar ook de 2-traps lancering.... alle markten waar de Xbox populair is krijgen hem een week eerder, een dag na de Xbox lanceerdatum.
Ik vind de vroegere launch in Japan hier wel opvalt. Want in Japan is Xbox altijd komisch onpopulair.
Ja maar dat is denk ik meer gewoon beleefdheid naar je thuisland. Ooit hebben ze daar weleens latere lancering gehad. Gok sowieso dat het ding daar niet hard gaat verkopen in begin.
Ach ja, het is momenteel ook lastig om containerladingen op tijd binnen te krijgen omdat er wereldwijd veel vertragingen zijn. Dan is het makkelijker/handiger om korte afstandsleveringen en prioriteitsmarkten eerst te bedienen.
Aantal games redelijk meh, Games zagen er ook niet fantastisch uit maar dat kon ook aan de stream liggen.
Sowieso was de stream op 1080p/30 en met youtube compressie inderdaad niet bijzonder. Eventueel de 4k versies van de individuele trailers bekijken die er toch wat beter uitzien. Het is wel vaak zo dat de echte grafische impact vaak een jaar of twee duurt wanneer de devs volledig op het nieuwe ecosysteem zijn overgestapt.
Ik weet niet of dat nu nog van toepassing is maar vroeger kon het nog wel eens zijn dat de trailer was gebaseerd op de game maar geen eigenlijke gameplay is of misschien wel een cut-scene.
Dan kunndn de graphics en details natuurlijk flink worden geboord t.o.v. de daadwerkelijke gameplay.
Eerlijk gezegd vond ik het wel erg toffe games. Wat meer alternatieven games die je niet zo vaak ziet. Zal niet iedereen bekoren maar ik vond het er zeker wel tof uit zien wat ze lieten zien. Ben zeker niet teleurgesteld. En op het laatst ook nog een nieuwe God of war!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 23:01]

Dat denk ik niet. Sony zegt dat het duurder zou worden. Dan kijk je naar de PS4.
Dat is wat ontwikkel team volgt want MS en Sony hebben geleerd van nintendo dat je consoles beter kan verkopen met lagere prijs en met kleine marge, dan onder de kost prijs duiken. Gezien 4K goal hoge refresh rate target moet de igp krachtiger zijn en SSD maken het duurder dan de PS4 . De gen voor de PS4 was ook een dure. Blueray en Cell CPU dat maakte het erg duur en is toen onder de kostprijs verkocht . Dat beleid van excotische hardware en duur wordt door Sony niet meer gehandhaafd
Dus €600,- P3 zou boven de kosten mogelijk €700,- kunnen zijn.
Het beleid is dus maak het niet te duur dat ging toen goed met de PS4 maar de PS5 heeft SSD subsysteem dat iets duurder maakt en €500,- is duurder. Vergeleken met de PS3 niet zo duur. Voor mij €500,- valt reuze mee.
De Wii was duurder €249 lijkt goedkoper, maar dan heb je net genoeg voor 1mans party ik was €800,- kwijt voor 4 man te casual gamen. Ik was mij toen van bewust en dus full set direct gekocht. Denk dat massa kaal kocht en later toch meer dan PS3 kwijt zijn binnen jaar aan accessoires.
PS3 en PS4 altijd gekocht direct met een grotere HDD 1st opgestart om te kijken of je DOA hebt. Dan HDD vervangen. Met PS5 gaat dit niet maar je kan met compatible M.2 SSD erbij prikken dus mijn PS5 zal €500,- & €350/€450 extra kosten.
Als de compatible lijst nog niet op gang gekomen is doe uitbreiding later.
En dan kijken wat 1 of 2 zelfs 4 TByte SSD gaat kosten.
okay daarin snap ik je.

Overigens snap ik niet waarom ik min 1 krijg voor mijn mening... :/
Ik ook niet want je hebt Hardstikke gelijk, er is niets (nieuws) bij launch beschikbaar, enkel de belofte voor “holiday 2020”.

Desondanks een prachtig apparaat voor een nette prijs, waarvan ook ik denk dat beide modellen eerst 100 euro duurder waren.

Hij komt er in ieder geval in bij mij als vervanging van de ps4 pro! Rond de kerst lekker spider man spelen en hopelijk ook Ratchet, de rest doe ik verder lekker op de pc.
Ik vond het ook matig net als Wolliebolly eerder al zei. Veel games ook met een Q2 2021 of een nog vagere 2021 release date.

Maar goed, dat zagen we bij Xbox ook al, dus de tijden van launch titles en launch exclusives zijn deels voorbij.
De game aankondigingen boeien mij niet. Een console koop je voor lange Console cycle. Dus de games die in de komende 5 tot 10 jaar uitkomen.
En zolang je gavo game nog niet uit is en niks zinnigs is kan je de aankoop nog even uitstellen .
Of je favo ps4 PSN game krIjgt een boost patch voor PS5 dan kan je hem eerder kopen mits je TV of monitor hebt die 120 fps leveren. Zoals de Siege game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.