Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Teardown Sony PlayStation 5 toont gebruik van liquid metal-koelpasta

Sony toont in een teardownvideo de binnenkant van de PlayStation 5. De console heeft een 120mm-ventilator die 45mm dik is en van twee kanten lucht aanzuigt. De soc is voorzien van liquid metal-koelpasta.

Het is voor het eerst dat Sony details geeft over de ingewanden van de PlayStation 5. In een video laat de fabrikant zien dat gebruikers de zijpanelen zelf kunnen losmaken zonder schroeven te moeten verwijderen. Onder een van de panelen zit een ruimte waar een PCIe 4.0-ssd van het M.2-formaat geïnstalleerd kan worden. Sony heeft eerder gezegd dat gebruikers de opslag kunnen uitbreiden met NVMe-ssd's, maar die moeten wel aan bepaalde snelheidseisen voldoen. Details daarover zijn nog niet bekendgemaakt.

Door de panelen te verwijderen, is ook de ventilator van de console zichtbaar. Sony gebruikt één 120mm-ventilator, die 45mm dik is en zo is ontworpen dat er van twee kanten lucht wordt aangezogen. De console heeft verder inkepingen waar stof wordt opgevangen, volgens Sony kunnen consolebezitters het stof verwijderen door die gaten te stofzuigen.

Om de console verder te openen en bij het moederbord te komen, moeten er stickers en schroeven verwijderd worden. Daarmee vervalt de garantie. Sony toont dat de blu-raydrive voorzien is van een metalen afdekking en dempend materiaal, dat moet vibraties voorkomen.

Op het moederbord is de soc gesoldeerd en die is voorzien van liquid metal als koelpasta. Sony zegt twee jaar lang gewerkt te hebben aan het toepassen van dat materiaal. Boven op het moederbord zit een grote heatsink met heatpipes, die zowel de soc en de geheugenchips als de ssd koelt. De ssd bestaat uit een controller en losse geheugenchips, die ook op het moederbord zijn gesoldeerd. Tot slot toont Sony de voeding. Dat is een 350W-exemplaar dat is ingebouwd in de behuizing.

Liquid metal-koelpasta wordt in pc's al langer gebruikt door overklokkers en wordt door verschillende fabrikanten aangeboden. In consoles is het voor zover bekend niet eerder toegepast. Het gebruik ervan brengt risico's met zich mee, omdat ingrediënten van liquid metal-koelpasta lichte metalen zoals aluminium en bepaalde legeringen kunnen aantasten. Zolang het materiaal alleen in contact komt met de heatspreader en heatsink, levert dat geen problemen op. Tom's Hardware voerde in 2017 een test uit met 85 verschillende soorten koelpasta. De liquid metal-varianten kwamen als beste uit die test.

Teardown Sony PlayStation 5

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-10-2020 • 14:31

227 Linkedin

Submitter: Caayn

Reacties (227)

Wijzig sortering
De getoonde 3D NAND flash chips voor de 825GB opslag capaciteit lijken van Kioxia (voorheen bekend als Toshiba Memory) te komen. Zo te zijn het deze 112 gelaagde BiCS5 3D NAND TLC flash geheugen met elk 512 Gbit bandbreedte. De TH58LJT2T25BA8H.

De GDDR6 RAM geheugen lijken weer op hun beurt van Samsung vandaan te komen. Waarschijnlijk de K4ZAF325BM-SC14, geen idee in hoeverre deze verschilt t.o.v. K4ZAF325BM-HC14.

De M.2 uitbreidingslot is geschikt tot M.2 2280 (2280, 2260, 2242 en 2230 zijn geschikt). Stiekem denk ik dat de iets bredere M.2 3042 en 3030 ook moet passen. Ook al kom je deze zelden tegen in NVMe M.2 SSD land. Het is alleen slecht te zien of deze M.2 uitbreidingsslot een beetje airflow krijgt. Ik denk dat je qua hoogte goed zit voor een eventuele heatsink of een finstack heatsink. Echter zonder airflow schiet je weinig mee op wat koelen van M.2 SSD's betreft.

@Madshark Ik denk dat je gelijk hebt. Echter Sony biedt voor de PS5 de mogelijkheid om gamedata te backuppen/opslaan op een "trage" externe SSD/HDD. Zodat je deze snel op de interne gesoldeerde SSD of de interne M.2 SSD kunt overzetten wanneer je de game wilt spelen zodat je minder afhankelijk bent van je internetbandbreedte. Dan kan er sprake zijn van hoge sequentiële schrijfsnelheden zodra er een externe SSD op 10Gbps snelheid wordt aangesloten voor de PS5 gamedata overdracht. Dat lijkt mij een real life scenario waarbij de SSD wel flink warm kan worden.

Overigens kun je dus de PS4 games wel gewoon vanaf een externe opslagmedium (ongeacht HDD/SSD) spelen mits deze op z'n minst USB 3.0 (a.k.a. USB 3.1 gen 1) ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 7 oktober 2020 17:04]

Qua koeling zal het denk ik wel wat loslopen. SSD's worden eigenlijk alleen warm/heet bij intensieve schrijf acties. Echter bij gameconsoles is het vaak maar 1x schrijven (game downloaden/installeren) en daarna alleen nog maar lezen.
Hiernaast heb je dan je savegames, die zijn doorgaans klein, en sowieso geen tientallen GB's die nodig zijn om een SSD flink te laten opwarmen.
In zo'n kleine case is airflow langs je SSD ook wel belangrijk. Ben zelf ooit gaan bouwen in een mini-kastje waarbij je een m2 SSD stick achterop je mobo kunt monteren. Die zat vervolgens gesandwicht tussen de GPU en CPU en kakte bij load van beiden (en werd 80c+) volledig in. Hitte van omliggende hardware kan een echt probleem zijn.
Hiernaast heb je dan je savegames, die zijn doorgaans klein, en sowieso geen tientallen GB's die nodig zijn om een SSD flink te laten opwarmen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Echter Sony biedt voor de PS5 de mogelijkheid om gamedata te backuppen/opslaan op een "trage" externe SSD/HDD. Zodat je deze snel op de interne gesoldeerde SSD of de interne M.2 SSD kunt overzetten wanneer je de game wilt spelen zodat je minder afhankelijk bent van je internetbandbreedte. Dan kan er sprake zijn van hoge sequentiële schrijfsnelheden zodra er een externe SSD op 10Gbps snelheid wordt aangesloten voor de PS5 gamedata overdracht. Dat lijkt mij een real life scenario waarbij de SSD wel flink warm kan worden.
Klopt. Plus dat t downloaden lang niet de ssd belast als vol schrijven op max snelheid.
BiCS5 3D NAND TLC flash hoe goed zijn deze en wat zijn de exacte specs van deze ? Is dat ergens bekend ?
Ben eerder huiverig over de ssd chips onboard dan de liquid metal.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 oktober 2020 18:01]

Een hoop ssds zijn nabij a niet meer kapot te krijgen door wear and tear. Vaak moet je over de levensduur van zo een ssd meer dan 50GB per dag schrijven op de chips. Iets dat je nooit zal doen op een console
Ik weet het uiteraard niet, maar als ze het over die extreme snelheden hebben, over het streamen van hele spelwerelden, zogenaamd groundbreaking, dan denk ik dat de ssd toch aardig wat te verduren krijgt. Maar inderdaad, het zal wel loslopen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 oktober 2020 19:55]

Lees acties zijn vrijwel ongelimiteerd op een ssd. Enkel schrijf acties hebben een maximum aantal
Schrijfacties is juist wat op een console in de minderheid is.
Dit is precies wat ik zei ook ;)
Eigenlijk op ieder consumenten systeem
Dat betwijfel ik op de main drive. Nou heb ik niet zo heel veel ervaring met de mogelijkheden van PS, maar de xbox slaat continue data op van wat ik speel, zodat als ik op de knop druk voor een opname er 5-10 seconde van het verleden kan worden opgeslagen. Dat is dus een continue data opslag.
Bij het switchen tussen games (xbox series) wordt een complete memory dump weggeschreven, dat is ook al snel 10GB per spel. En zo kom je best rap aan 50GB per dag.
Slaan ze dat niet gewoon in het geheugen op, en pas naar disk als je daarvoor kiest? Ze hoeven immers maar 5 seconden op te slaan in RAM.
Ik zou er eerlijk gezegd niet van staan te kijken als de PS5 bestanden heen en weer schrijft tussen de uitbreidbare M.2 NVMe en de SSD op het bord zelf en games enkel afspeelbaar zijn vanaf de geïntegreerde SSD.

In theorie zou je daar weinig van moeten merken.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 8 oktober 2020 00:06]

De NVMe moet aan bepaalde specs voldoen om uberhaupt gebruikt te kunnen worden; zou dat niet aangeven dat het juist de bedoeling is dat er vanaf beide media gespeeld kan worden?
Nou de panelen kun je zo los klikken. Dan weet je dus wel wat er gaat komen:

After-market panelen in allerlei kleuren! 8-)
Zolang ze maar betalen voor het "Made for Playstation 5" keurmerk vind Sony dat geen probleem natuurlijk
Zolang ze met dat keurmerk gewoon perfect passen is dat natuurlijk ook geen probleem.
Als ze perfect passen zonder het keurmerk is dat ook prima hoor.
Denk vooral aan Aliexpress / Ebay kappen die het keurmerk niet zullen hebben, maar die er precies even goed uit zien, voor een fractie van de prijs.
Zelf opschuren en spuiten :)
Denk nu al aan chroom verf...

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 7 oktober 2020 20:53]

Alsof China daar ook maar iets om geeft.
Het wit staat mij ook niet zo aan. Het zou mij niets verbazen als er redelijk snel na de release ook officieel meerdere kleuren beschikbaar zullen komen, voor de hele console of los te bestellen panelen, of stickers voor op de panelen. Een helemaal zwarte versie zou volgens mij sowieso in trek zijn bij het publiek. En natuurlijk kan elke goede drukker er custom stickers voor maken, en kunstenaars kunnen het wit als canvas gebruiken. Mijn PS5 zal dan ook niet wit blijven, als ik al de witte versie haal (ik verwacht de PS5 pas laat in 2021 te halen).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 oktober 2020 15:15]

spuitbusje matzwart en ze zien er al een stuk beter uit
Ook nieuwe vormen zijn dan natuurlijk denkbaar!
Donkere minimalistische panelen zouden echt heel strak staan.

Zolang de standaard vorm geen venturi-achtige werking heeft.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 7 oktober 2020 14:56]

Dit is ook voor mij de belangrijkste conclusie uit dit filmpje. Als het zo gemakkelijk gaat hebben we nog voor 2021 de eerste third party kappen beschikbaar. Dit wordt de Nokia 3310 onder de consoles denk ik.

Overigens heeft bekende fabrikant D-Brand ook al wraps en stickers beschikbaar voor de PS5:
https://dbrand.com/shop/sony-ps5-skins

Zo te zien hebben de kappen verder geen specifiek doel, naast het buiten houden van stof en er slick uit te zien.

Matzwarte kappen, kom er maar in!

[Reactie gewijzigd door yorroy op 7 oktober 2020 14:59]

Nou de panelen kun je zo los klikken. Dan weet je dus wel wat er gaat komen:

After-market panelen in allerlei kleuren! 8-)
Best een kans dat ze dat express hebben gedaan, in de Aziatische markten is skinable altijd iets wat met de nodige enthousiasme wordt ontvangen. Sony is niet achterlijk.
Nou de panelen kun je zo los klikken. Dan weet je dus wel wat er gaat komen:

After-market panelen in allerlei kleuren! 8-)
Wat ik enorm toejuich.
De zwarte renders zagen er namelijk knap vet uit.

Maar goed, kunt natuurlijk ook gewoon voor notenhout gaan of Hello Kitty.
Of allemaal en afwisselen :P

Wat ik er vooral erg tof aan vind is dat het gewoon heel praktische is. Klik, klik en je kunt je stofzuiger op de ventilator en die 'dust holes' zetten.
Ze zijn sneller dan je denkt :) https://dbrand.com/shop/sony-ps5-skins te snel gelezen..

[Reactie gewijzigd door ismilyfox op 8 oktober 2020 15:23]

Dat kan toch niet, dat spul vreet toch binnen aantal jaren door je materiaal heen, of tast het aan. Dat moet je toch veel vaker/eerder vervangen dan normale koelpasta?
Het reageert idd met sommige metalen maar niet met allemaal, dus als het contactoppervlakte 'verguld' (ben de naam kwijt voor non-goud) wordt met een metaal die niet aangetast wordt maar wel goed warmte door geeft dan is het geen probleem.

Denk dat ze de legering van die coating en het liquidmetal prima op elkaar af kunnen stemmen.
Verzinken is een standaard techniek om dat te voorkomen (edit: ook vernikkelen bedenk ik me nu ineens). Doorgaans word koper gebruikt voor de heatpipes maar dat wordt aangevreten door de gallium die in liquid metal coolpaste zit. Ook aluminium wordt er door aangetast (waar de fins uit bestaan) maar staat in het algemeen niet in direct contact met elkaar. (https://youtu.be/Z7MQ3j8IYSo hier een leuk filmpje van de lock picking lawyer daarover)
Zink reageert niet met gallium en moet middels electroplating aangebracht worden (het laten precipiteren van zink atomen uit (doorgaans zure) oplossing door middel van het aanbrengen van een electisch potentiaal op het te behandelen metaal) of dit daadwerkelijk gebeurd is onduidelijk uit het filmpje, maar zou zeker een tijd duren om dat in het productieproces van de PS5 (tov de PS4) te introduceren.

[Reactie gewijzigd door Brattoes op 7 oktober 2020 15:22]

Koper word niet persé aangevreten, liquid metal gaat wel vastzitten aan koper. Als je het wilt verwijderen, blijft er een laagje achter wat aan het koper gehecht is. Ik gebruik het al jaren op koper zonder performance verlies. Ik heb het een keer na een jaar bekeken, en het was precies zoals ik beschreven heb. Het was lastig om de heatsink van de heatspreader te krijgen, maar geen beschadiging, alleen een zeer dun permanent laagje op het koper.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 7 oktober 2020 15:48]

Met wat heb je dat dan verwijderd ?
Alcohol en een wattenstaafje, je krijgt het niet volledig eraf, maar als je het zo goed als eraf hebt is het goed genoeg om weer opnieuw met liquid metal te besmeren.

Belangrijkste bij aanbrengen is dat je maar een druppel gebruikt en de tijd neemt en het met een wattenstaafje heen en weer blijft bewegen totdat hij uit elkaar valt en hecht.

[Reactie gewijzigd door Balder© op 7 oktober 2020 16:41]

Ik ben eerder bang hoe snel dat liquid metal gaat opdrogen, straks zitten er 100 duizenden consumenten met een oververhittende PS5 een paar jaar later.
Er verdampt geen metaal uit de vloeistof.. en er zit geen water in. Geen idee wat zou moeten uitdrogen? Dit is gewoon een mengsel metalen dat een laag smeltpunt heeft.. ik denk ook niet dat er een reactie zal ontstaan waardoor het gaat stollen. En als het gaat stollen, zul je hoogstens een betere band tussen de twee oppervlakken creëren.
Vloeibare metalen kunnen verdampen (zoals kwik). Wellicht kan dit spul dat ook?
Als dat zo zou zijn zal het zo ontworpen zijn of het zou geen deugdelijk product zijn. Ik heb na jaren liquid metal geen problemen ervaren.
Dat kan natuurlijk, ik hoop dat Sony het goed voor elkaar heeft anders krijgen we over een paar jaar een regen van klachten van PS5's die kapot gaan.
Als ik het zo zie hebben ze met veel dingen rekening gehouden. Zelfs de schuim isolatie om eventueel lekken te voorkomen. En geen condensators rondom de chip, opstaande rand etc. Ik vind het wel een gedurfde actie. Hopelijk gebruiken ze die voordelen wijselijk. Als ze alsnog op het randje gaan zitten vanwege minimale hogere kloksnelheden, zit je dalijk nog opgescheept met een straaljager. De series x is fluisterstil, dit zal ook prima zijn.
Liquid metal is een emulsie van metaal deeltjes met een klein beetje olie. De olie kan er zeker uit verdampen. Enkel pure metalen zoals kwik zullen niet verdampen mits er geen zuurstof bij kan komen (chemische reactie)
Olie? Heb je daar meer informatie over?
Behalve gallium en kwik komt geen metaal in de buurt van vloeibaar zijn bij kamer temperatuur
Ik heb het ook eens gebruikt in een laptop (merk Grizzly bear). De koeling werd op den duur toch slechter. Toen ik de zaak loshaalde was het koelblok flink aangetast. Bij mij komt er geen liquid metal meer in.
Gebruik nu al een flink aantal jaar liquid metal tussen IHS & DIE's.

Een van mijn eigen systemen heeft dit al ruim 8 jaar der tussen zitten zonder ook maar een enkel probleem, dus denk dat je je daar voorlopig geen zorgen over hoeft te maken.

Volgens mij droogt het namelijk bij correct gebruik ook niet op, de problemen die je tegenkomt hebben vooral te maken met gebruikers welke liquid metal verkeerd gebruiken waardoor het gaat corroderen.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 7 oktober 2020 15:27]

hangt van t materiaal af waar je t tussen stopt.....

Bij een threadripper niet gebruiken.... vreet de ihs op.

Overigens zijn er aftermarket koperen ihs blokjes verkrijgbaar voor sommige procs, dus als je toch gaat delidden... die er op...

Bij twijfel lekker kryonaut gebruiken.... scheelt bij normaal gebruik niet zoveel met conductonaut...

Smeert je kryonaut niet lekker.... ping je tubetje ff paar sec in de magnetron ... (niet te heet) ... daarna smeuig tot op de bodem :)

[Reactie gewijzigd door hatex op 7 oktober 2020 23:57]

Liquid metal bevat (vermoedelijk) Galinstan. Dit is een legering van Gallium, Indium en Tin. Alledrie hebben een kookpunt van ruim 2000 graden Celsius. Dat verdampen en opdrogen loopt wel los :)
Ware het niet dat dingen ook verdampen ver beneden het kookpunt. Ben er zelf niet bang voor hoor, gaat wel een paar honderd jaar duren denk ik. Maar je beredenering klopt niet.

Zelfs ijs (je weet wel: bevroren water) verdampt, het gaat alleen een stuk langzamer dan bij het kookpunt. Zet maar eens een glas water op kamertemperatuur een weekje op het aanrecht: dan is er al redelijk wat uit verdampt zonder dat het in de buurt komt van het kookpunt.

Als dit spul al merkbaar "verdampt" over die 100 jaar ofzo dan begint dat ook nog eens aan de randjes, waar lucht bij kan komen. Dit gaat dus echt nooit een issue zijn, hooguit voor een alien die over 1000 jaar zo'n antieke PS wil proberen :P
Bij 2000 C is het koper ook liquid metal dus dan hebben we andere problemen met de PS5.
Het eraf halen met alcohol is wel een hels karwei, alvorens je er weer nieuwe op kunt smeren, maar ik hoef dat over het algemeen alleen te doen als ik de koeler eraf haal.

Gebruik het al jaren en ben er zeer tevreden over, voor de rest.
Galvaniseren , electroplating

[Reactie gewijzigd door hatex op 7 oktober 2020 23:50]

Volgens mij zolang het maar op je cpu die blijft (en dan niet op een cpu met metalen headspreader) zou het geen problemen moeten geven.

Uitdrogen doet metaal verder niet

[Reactie gewijzigd door smiba op 7 oktober 2020 14:39]

Op een metalen heatspreader werkt het ook prima, zo lang die maar van koper is (eventueel vernikkeld) en je ook een koperen heatsink (eventueel vernikkeld) erop drukt. Aluminium vreet het idd doorheen.

Vorig jaar na 6 jaar de heatsink van m'n CPU afgehaald, geen enkel probleem. Je krijgt het er alleen niet 100% afgepoetst..
Op koper droogt Conductonaut (de rest weet ik niet zeker) wel degelijk uit. Dit is verder helemaal niet erg en zolang de koeler niet verwijderd wordt blijft het ook hetzelfde presteren.
Dit is volgens mij meer omdat het metaal zich gaat mengen met het metaal van de koeler, het is namelijk niet dat het gebruikte metaal zegmaar "verdampt" (en dus uitdroogt) tenzij ze dingen aan Conductonaut hebben toegevoegd die niet enkel metaal zijn

[Reactie gewijzigd door smiba op 8 oktober 2020 11:07]

Dat klopt. Het koper is poreus en de liquid metal kruipt daar als het ware in.
ah zo. Dat detail was mij niet bekend. Knappe zet van ze dat ze dit doen. Normaal hoor je alleen. overclockers dit toepassen.
"Sony zegt twee jaar lang gewerkt te hebben aan het toepassen van dat materiaal."

ik denk dat ze de kinderziektes er wel uit hebben ;)
Tot je PS5 de eerste dag na die twee jaar begeeft. Ik ben echt benieuwd naar die twee jaar want consoles gaan in het algemeen wel wat langer mee dan dat.

Downmidden alleen omdat het ontopic is? Djeez...

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 7 oktober 2020 15:57]

"Twee jaar aan gewerkt" betekent natuurlijk niet "we hebben het een keer ergens op gesmeerd en het twee jaar aangekeken". Hoe lang iets het uithoudt wordt doorgaans gesimuleerd (onder extremere omstandigheden) en berekend. Er is geen enkele verhouding tussen die twee jaar dat eraan gewerkt is en de verwachte levensduur van de console (of specifieker de koeloplossing). Dat het geen 100 jaar zal zijn omdat ze het daar niet op hoeven te bouwen ligt voor de hand, maar iets langer dan twee jaar lijkt ook niet echt onwaarschijnlijk.
Ik weet ook wel dat Sony dat niet doet want hun platform is op een immens grote schaal. Liquid metal koelpasta is niet iets wat je zomaar even koopt en vooral als je de cpu en of GPU of zelfs beiden langer wilt gebruiken. Een normale koelpasta kan je makkelijk vervangen vervangen.

Mijn huidige cpu heb ik nu 6enhalf jaar en de MX4 koelpasta doet zijn werk heel goed.
Staat zelfs hier in de prijsvergelijker dus is prima iets "wat je zomaar even koopt" :p
Dat Jan met de Pet dit niet koopt ok, maar die koopt uberhaupt geen koelpasta en gewoon een pre-assembled gebeuren.
Ik zou zeggen neem contact op met Sony en geef ze alvast een heads-up.
In Nederland heb je recht op een deugdelijk product, dus zelfs na 2 jaar heb je recht op garantie bij de verkoper.
Alleen jij moet bewijzen dat het door de manier zoals het apparaat gemaakt is komt.
Er zijn wel gradaties in qua prijs.

Dit is een veel verkeerd begrepen wetgeving.
Nederland volgt hierin niet de 2 jaar garantie die geldt in Europa..

Lees maar eens consuwijzer.nl
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

De letterlijke text is als volgt:
(Let op er staat dus geen twee jaar)

"Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. Dit betekent dat u het product een bepaalde tijd normaal moet kunnen gebruiken. Het product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Wat u mag verwachten, hangt onder meer af van de prijs van het product en de informatie die u erover gekregen hebt. Voldoet het product niet aan die verwachtingen? Dan is het niet goed. Dit wordt ook wel ‘ondeugdelijk’ genoemd. In dat geval hebt u vaak recht op gratis reparatie of vervanging."
Nederland volgt hierin niet de 2 jaar garantie die geldt in Europa.
Klopt, voor goedkopere " duurzame producten"* is het soms maar 6 maanden.
(*verbruiksartikelen helemaal niets)

Je kan dus prima binnen een jaar voor ene reparatie moeten betalen ook al heb je het product correct volgens de instructies gebruikt.
Voor verbruiksartikelen begrijp ik dat best.

Maar alsnog geldt de Europese wet alvorens de verbeterde regels in werking gaan.
Europa gaat tevens Nederland volgen vanaf komende jaren in deze wet.
En er komen verplichtingen betreffende software ondersteuning.
Nederland begint daarmee vanaf 2021 en Europa heeft de wet ook al klaarliggen.

Alles wat slechter is dan de Europese wet, dan geldt eerst deze wet, sowieso.
Vergeet niet dat wij alsnog Europeanen zijn.

Maar lees deze site maar even betreft technische producten:

https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Hier vind je ook een pdf naar de verwachte duur van producten met vanaf prijzen.

De televisies zijn het beste beschreven.

Je zult inderdaad wel vaak eerst een aangetekende brief komen te sturen, maar
er is een verschil tussen recht hebben versus recht halen.
Voor verbruiksartikelen begrijp ik dat best.
Nou, ik wilde alleen even aangeven dat die regels voor verbruiksartikelen, zoals tonercassettes, accu´s, autobanden e.d. zowiezo al niet golden. Accu´s kun je misschien als twijfelgeval zien, maar de industrie heeft die als zodanig bestempelt. Uitlaten zijn nog zo´n twijfelgeval.

Ik had een laptop waarvan de voeding kapot ging. Als gevolg daarvan ging de accu kapot. De voeding werd kostenloos vervangen, maar de accu niet, de fabrikant geeft namelijk slechts 6 maanden. Normaal had die accu nog jaren meegegaan de vervangende accu die ik in 2014 kocht is nu nog in topconditie.
Maar alsnog geldt de Europese wet alvorens de verbeterde regels in werking gaan.
Verbeterde regels? De EU-wet geeft twee jaar, in de Nederlandse kan het dus behoorlijk minder zijn. Tot €100 was de garantie altijd maar 6 maanden.Op de site die jij aangeeft staat ene link naar een PDF, met voor alle apparaten minimaal 2 jaar, de oude lijst vindt je er nu niet meer terug.
Als voorbeeld, voor een set bluetooth oortjes van de Action gold ter tot nu toe geen gegarandeerde levensduur (valt nu in deze tabel wel onder 2 jaar, maar gaat iemand dat hard kunnen maken)
Europa gaat tevens Nederland volgen vanaf komende jaren in deze wet.
Blijkbaar blijft ook die twee jaar als minimum. Dan nog waren er veel apparaten die langer mee gingen dan deze UNETO/VNI-tabellen aangeven, maar juist door deze lijst (of eigenlijk de vorige) zijn veel van die apparaten in de winkels vervangen door types die minder lang meegaan.

Nog een paar voorbeelden
- smartphones uit de duurste prijsklasse zouden volgens deze lijst slechts 24 maanden/ 2 jaar meegaan. Apple ondersteund zijn producten echter al gauw 5 jaar. Ook andere merken bieden langer ondersteuning.
- audioapparatuur zou volgens deze lijst 5 jaar meegaan. Nu, ik gebruik nog steeds de platenspeler die ik kocht in 1987, de overige audio-apparatuur is nieuwer, maar er is niet een apparaat bij dat minder dan 5 jaar oud is. Mijn gitaarversterker kocht ik ergens in 1991 of 1992, de gitaar zelf in 1986.
- foto en videocamera´s zouden volgens deze regels maar 4 jaar meegaan, nu mijn D-slr is van ±2008, dus ±12 jaar oud en ik gebruik ook nog de AF-slr die ik kocht in 1993 en zelfs nog een ouder handmatig toestel. Op alle drie gebruik ik moderne objectieven maar ook oude uit de jaren 70 en 60.
Ik weet zelfs van nog oudere exemplaren die buiten Nederland nog gewoon een servicebeurt kunnen krijgen.
- televisies zouden 6 jaar meegaan als ze meer als €1000 gekost hebben, en tussen €500 en €1000 maar 5 jaar en toch is mijn huidige TV (Sony) van ±2008 en dus ruim dubbel zo oud.
- Groot huishoudelijk/Witgoed geven ze een maximale levensduur van 8 jaar terwijl, met name Miele er prat op gaat dat hun wasmachines veel langer meegaan. Onze vorige, een Bosch was inderdaad na 8 jaar versleten, maar die had wel dagelijks minimaal tweemaal gedraaid, veel meer dan gemiddeld.

Deze branche heeft het niet over de technische levensduur maar over de ecomomische levensverwachting. De tijd die zij noemen is de tijd dat men verwacht dat mensen iets weg doen omdat er iets beters is. Die TV van mij is FHD en plat, terwijl daarna achtereenvolgens 3D, gebogen scherm, 4K en Amoled in de mode zijn gekomen, en ja veel mensen kopen dan een betere. Die 'oude' TV krijgt echter meestal nog een tweede leven op de slaap- of kinderkamer.
De branche noemt het apparaat dan economisch verouderd en wilt deze dan niet meer repareren. Onafhankelijke reparateurs kunnen er meestal nog mee weg als ze nog aan de onderdelen kunnen komen. Met telefoons en TV´s lukt dat inderdaad steeds minder. Bij een Samsung kun je het vergeten, niet omwille van de TV zelf maar omdat de importeur hier geen onderdelen wilt leveren, elders kan dat echter vaak wel.

In hele veel gevallen zijn is er geen beperkte levensduur en zijn de oude producten nog prima te gebruiken, sterker nog, worden door de kenners geprefereerd. Voor een TV gaat dat misschien niet op omdat die beeldbuis geen 4K aan kan, en voor een koelkast wil je misschien ook een zuiniger modern apparaat.
En er komen verplichtingen betreffende software ondersteuning.
Dat zou wel een verbetering zijn. Met name bij smartphones mag je dat vaak vergeten, maar ook bij andere producten worden software en firmware steeds belangrijker. Ook worden apparaten steeds vaker met een versie daarvan gelevert die nog diverse fouten bevat. De herinneringen aan bugs van Windows 3.11, de laatste W95 met ActiveDesktop geintegreerd (via ie4), Windows Vista en de drivers van de laatste, geven me nog steeds kriebels. Software EULA´s sluiten ook eigenlijk altijd alle aansprakelijkheid voor schade uit behalve daar waar de wet het verbied, geven de verkoper het recht de licentie eenzijdig, en zonder opgaaf van reden op te zeggen, bevatten vrijwel altijd de clausule dat de licentie automatisch vervalt op het moment dat de koper één van de voorwaarden overtreed of niet langer akkoord is met de voorwaarden, en legt de koper allerlei beperkingen op, bv zoals het slechts mogen gebruiken op één computer, slechts éénmaal tegelijk in het geheugen van die computer te laden, het niet mogen overzetten naar een andere computer, de software alleen voor persoonlijk niet-commerciële doeleinden mogen gebruiken enzovoorts.
Nederland begint daarmee vanaf 2021 en Europa heeft de wet ook al klaarliggen.
Als het een Europese wet is, dan is de Nederlandse daarvan een lokale implementatie. Ams het een Europese verordening is, dan gaat deze boven de Nederlandse wet, vervangt die (en stelt die dus buiten werking)
Alles wat slechter is dan de Europese wet, dan geldt eerst deze wet, sowieso.
Dan is het een Europese verordening.
De televisies zijn het beste beschreven.
Dat vindt ik niet hoor. Ja de tekst zegt dat de tabel alleen geld als het product
geen showroom- of winkelmodel is
een te verwachten gemiddelde gebruiksduur heeft van twee jaar of meer
Vooral televisies kunnen eronder geleden hebben als we een jaar (misschien zelfs 2) dag en nacht hebben staan draaien in de demostand wat de levensduur verkort kan hebben, echter die voorwaarden gelden ook voor andere apparaten.

Sterker nog dat alleen expressoapparaten onder "koffiemachines (volautomatisch)" vallen en gewone koffieapparaten onder "klein huishoudelijk" is opmerkelijk. Een goed apparaat in die categorie gaat ook decennia mee in plaats van 2-3 jaar. Het tienvoudige is zeker niet ongebruikelijk, en bij de betere merken kun je dus ook nog onderdelen bijbestellen voor modellen van 20, 30 jaar geleden of zelfs nog nieuwe identieke exemplaren bestellen.
Je zult inderdaad wel vaak eerst een aangetekende brief komen te sturen, maar
er is een verschil tussen recht hebben versus recht halen.
Verschil tussen recht hebben en recht halen is er altijd geweest, recht krijgen is ook niet altijd vanzelfsprekend.
Je haalt toch fabrieksgarantie en wettelijke garantie door elkaar in een paar gevallen.

Er is al een rechtzaak gewonnen waar de batterij in een laptop gewoon onder de Nederlandse wet net zo lang als het toestel moet meegaan.
Je koopt namelijk een laptop en niet een desktop.

De fabrikant kan 6 maanden geven, want dit is een service.
Wettelijk hoeft de fabrikant geen enkele garantie te geven, maar welke verkoper zou dan zaken met hem willen doen.

De verkoper blijft wettelijke aansprakelijk voor het gehele product, gedurende de wettelijke garantie termijn van dit product.

Wel is het natuurlijk van belang dat je waarschijnlijk soms een rechtsbijstand zult moeten inschakelen.

Een goede verkoper komt je te gemoed en ik ken genoeg lokale bedrijven die dat doen, lees hier dus aub niet de grootmachten.
Als de verkoper je een nee verkoopt, mag je koop ontbinden.
Als de verkoper je naar de fabrikant stuurt, mag je weigeren en hem het laten oplossen.

Je hebt in het eerste begin niets maken met een fabrikant, je staat vrij om er contact mee op te nemen, maar vraag altijd eerst de verkoper of hij dat goed vindt.
Zodra je namelijk iets laat afhandelen via de fabrikant, mag de verkoper weigeren je verder te helpen, mits niet overlegd.

Dan heb je het over verbruiksartikelen, nou ik zou daar inderdaad geen energie steken al werd het vergoed.
Ik heb het dan niet over kapot bij aankoop.

Trouwens even tussendoor verwachte levensduur is iets anders dan levensduur.
Er zijn gewoon verdomd goede producten die er soms gemaakt worden.

Ik heb al jaar en dag normale garantie verzoeken ingestuurd, soms betaal je een deel van de onkosten voor de reparatie, soms krijg je een gehele nieuwe bank na 3 jaar gebruik en soms moet je een aangetekende brief sturen en krijg je het alsnog vergoed.

Even over de bank van 500 euro
Goedkoop, gekocht voor tussendoor, maar scheur ontstond op zitvlak zichtbaar door wijze van creatie.
Ik verwachte niet dat er nog wat door de verkoper gedaan werd.

Ik neem toch even contact op met de verkoper.
En de verkoper zegt zonder enige vorm van afschuiven, klopt deze type bank had een creatie-fout.
De verkoper kon makkelijk zeggen meneer jammer maar helaas, etc.

Dit deed de verkoper niet hij kwam me tegemoet met een gehele nieuwe bank, zonder dat ik ook maar iets heb hoeven roepen over wetten rechten en regels.
Dat is een goede verkoper en ik koop nog steeds bij hem en als mensen mij vragen waar zou ik een bank moeten kopen... Voila redelijk goedkope reclame.
Waarschijnlijk krijgt de verkoper het door de maker vergoed en nu heb ik precies dezelfde bank en zonder de creatie-fout.

Je hebt het nog even over oordopjes van de Wibra versus oordopjes van Philips.
Het mooie van de wettelijke regels is dat de verkoper verantwoordelijk wordt gehouden.
De verkoper kan namelijk bepalen of hij wel of niet in zee wil gaan met een specifiek merk of product.
Als je als verkoper een merk niet vertrouwd of niet deugdelijk vindt, waarom zou je het dan überhaupt willen verkopen.

En natuurlijk uiteindelijk de allerbelangrijkste wijsheid...

De aanhouder wint!

[Reactie gewijzigd door Balder© op 16 oktober 2020 01:03]

Je haalt toch fabrieksgarantie en wettelijke garantie door elkaar in een paar gevallen.
Het ging even om een paar praktische voorbeelden. UNETO-VNI (ongeacht welke allesomvattende naam die ze zichzelf nu geven omdat ze zichzelf zo belangrijk vind) sluit verbruiksartikelen uit. Nu, over wat verbruiksartikelen zijn, hanteert men dus verschillende standpunten.

Lenovo klassificeerde in 2014 een accu als verbruiksartikel.
Er is al een rechtzaak gewonnen waar de batterij in een laptop gewoon onder de Nederlandse wet net zo lang als het toestel moet meegaan.
Je koopt namelijk een laptop en niet een desktop.
De levensduur van een accu is sterk afhankelijk van hoe er mee wordt omgegaan. Wordt deze steeds ver ontladen dan zal deze niet zo lang meegaan. Je wordt op lokale prikborden doodgegooid met oude laptops waarvan de accu versleten is maar de laptop nog werkt ... na 8 of 10 jaar, soms zelfs langer, en er is geen accu die zo lang meegaat. Voor wat er dan met die dingen nog gedaan wordt, is die laptop nog wel werkbaar, maar de eigenaren gaan daar zeker geen nieuwe accu voor aanschaffen.
De fabrikant kan 6 maanden geven, want dit is een service.
Wettelijk hoeft de fabrikant geen enkele garantie te geven, maar welke verkoper zou dan zaken met hem willen doen.
In Europa zal je er weinig vinden, in veel landen krijg je in winkels garantie tot aan de deur.
In de zakelijke wereld wordt het ook vaak hard gespeeld. Ik heb ooit een klacht doorgenomen van een cylindervoering (made in China) voor een dieselmotor (Zwitsers/Nederlands) die na 15000 draaiuren was gescheurd, terwijl de levensduur normaal minimaal 25.000 uur is.
De verkoper blijft wettelijke aansprakelijk voor het gehele product, gedurende de wettelijke garantie termijn van dit product.
In Nederland ja (en in de EU min-of-meer ook), in de praktijk gaat de verkoper rechtstreeks naar de fabrikant/importeur en geeft die geen seconde langer dan wat de importeur/fabrikant doet. Voor alles wat die detaïllist meer doet, staat hij alleen tegenover die fabrikant/importeur en zoveel macht heeft die kleine detaillist daar niet. Ja voor de groten, zoals een SaturnMediamarkt, Aldi, ligt dat ietsje anders.
Wel is het natuurlijk van belang dat je waarschijnlijk soms een rechtsbijstand zult moeten inschakelen.
Hoeveel mensen hebben die?
Een goede verkoper komt je te gemoed en ik ken genoeg lokale bedrijven die dat doen, lees hier dus aub niet de grootmachten.
Als de verkoper je een nee verkoopt, mag je koop ontbinden.
Als de verkoper je naar de fabrikant stuurt, mag je weigeren en hem het laten oplossen.
In de praktijk gebeurt dat ontbinden niet zo vaak. Service via de fabrikant loopt vaak soepeler, omdat die ook zijn goede naam wilt behouden en wel de mogelijkheden heeft (beschikking over reparatie-onderdelen, reparatie-monteurs) die de detaillist niet heeft. Hier in de regio was Mikro-Elektro een grootmacht met een eigen reparatiedienst, die is opgekocht door BCC en daar hoef je dus echt niets van te verwachten. Dixons is voordat ze verdwenen ook afgezwakt van een keten met detaïllisten die zelf reparaties afhandelden, naar een keten met een centrale reparatiedienst, naar een keten die een extern bedrijf inschakelde, naar een keten waar ze alleen dozen schoven en toen naar een keten waar je in de winkel gezegd werd: "Dat product hebben we hier, we kunnen het voor je bestellen, maar je kunt het beter zelf bestellen op Dixons.nl".
Je hebt in het eerste begin niets maken met een fabrikant, je staat vrij om er contact mee op te nemen, maar vraag altijd eerst de verkoper of hij dat goed vindt.
Zodra je namelijk iets laat afhandelen via de fabrikant, mag de verkoper weigeren je verder te helpen, mits niet overlegd.
Omgekeerd zal de fabrikant ook weigeren je verder te helpen als de detaillist zelf aan het apparaat geprutst heeft, of dat mag is een tweede.
Dan heb je het over verbruiksartikelen, nou ik zou daar inderdaad geen energie steken al werd het vergoed.
Waar het om gaat is dat sommige producten dus niet echt verbruiksartikelen zijn. Accu´s zijn volgens mij geen verbruiksartikelen, gewone batterijen wel. Autobanden zijn geen verbruiksartikelen maar slijtageproducten. Toch sta je als consument heel zwak als jij de garage uit rijd met nieuwe banden en na 1000km klapt die en je verongelukt. Als bedrijfsvoerder van een leasevloot van 100 wagens, kun je echter wel de schade verhalen.

Printerpapier is wel een verbruiksartikel, maar wat doe je als printerpapier steeds vast loopt in de printer en dat uiteindelijk dus blijkt aan het papier te liggen. Als een bedrijf een grote partij van dat papier heeft ingeslagen gaan ze ook klagen.
Ik heb het dan niet over kapot bij aankoop.
Zelfs dat kan lastig zijn.
Trouwens even tussendoor verwachte levensduur is iets anders dan levensduur.
Klopt, maar tegenwoordig zijn producten onderhevig aan planned obsolence, producten zijn gemaakt om na een x-aantal gebruiksuren of jaren kapot te gaan, en precies tegen die tijd zijn dus ook de vervangingsonderdelen niet meer beschikbaar. Rond 40 jaar geleden was dat niet zo. Uiteraard waren er producten en onderdelen die in het ontwerp zo gemaakt waren dat ze een bepaalde levensduur zouden hebben, maar dat was vooral omdat die levensduur de technisch optimaal was, proberen het onderdeel langer mee te laten gaan zou het onrealistisch veel duurder hebben gemaakt, en met een kortere levensduur, en dus een frequenter vervangingsschema wordt het vereiste onderhoud te duur. Als voorbeeld kun je hier nemen de levensduur van een distributieriem in een automotor (Mazda 80.000km, Honda 150.000 of 180.000km, Opel 60.000) of de frequentie waarmee olie vervangen moet worden, wat ooit iedere 5000km was, 30 jaar geleden naar 10.000 getrokken werd en nu 15.000 of 20.000 is afhankelijk van merk (een enkeling 25.000)
Er zijn gewoon verdomd goede producten die er soms gemaakt worden.
Vroeger werd er niet gekeken naar hoe lang iets mee zou gaan, het werd gewoon zo goed gemaakt als dat men redelijkerwijze kon. Sommige producten zijn ontworpen met een beoogde levensduur van minimaal 60 jaar.
Ik heb al jaar en dag normale garantie verzoeken ingestuurd, soms betaal je een deel van de onkosten voor de reparatie, soms krijg je een gehele nieuwe bank na 3 jaar gebruik en soms moet je een aangetekende brief sturen en krijg je het alsnog vergoed.
Soms helpt het als je in die brief dreigt ermee naar de consumentenbond (België Testaankoop), of naar Radar te gaan. Soms reageert men pas na een brief van hen, en negeren ze zelfs jouw advocaat.
Even over de bank van 500 euro
was dat zonder of met fiets "twv € 600" erbij?
Goedkoop, gekocht voor tussendoor, maar scheur ontstond op zitvlak zichtbaar door wijze van creatie.
Ik verwachte niet dat er nog wat door de verkoper gedaan werd.

Ik neem toch even contact op met de verkoper.
En de verkoper zegt zonder enige vorm van afschuiven, klopt deze type bank had een creatie-fout.
De verkoper kon makkelijk zeggen meneer jammer maar helaas, etc.

Dit deed de verkoper niet hij kwam me tegemoet met een gehele nieuwe bank, zonder dat ik ook maar iets heb hoeven roepen over wetten rechten en regels.
Tja, als het overduidelijk een ontwerp- of productiefout is...
Dat is een goede verkoper en ik koop nog steeds bij hem en als mensen mij vragen waar zou ik een bank moeten kopen... Voila redelijk goedkope reclame.
Waarschijnlijk krijgt de verkoper het door de maker vergoed en nu heb ik precies dezelfde bank en zonder de creatie-fout.
Als hij het toch vergoed krijgt is hij dom als hij er niet op ingaat, want een ontevreden klant komt niet snel terug.
Je hebt het nog even over oordopjes van de Wibra versus oordopjes van Philips.
Action, geen Wibra, maar het gaat om het principe. Op die van de Action staat trouwens ook Philips ( of Sony, of Grundig (ooit een merk van Philips) of AKGJBL).
Het mooie van de wettelijke regels is dat de verkoper verantwoordelijk wordt gehouden.
De verkoper kan namelijk bepalen of hij wel of niet in zee wil gaan met een specifiek merk of product.
Als je als verkoper een merk niet vertrouwd of niet deugdelijk vindt, waarom zou je het dan überhaupt willen verkopen.
Klant koopt het toch wel als het goedkoop is, en als het maar goedkoop genoeg is, komt hij zelfs niet reclameren als het snel kapot gaat. Dat is het principe achter veel van die goedkope winkels. Bij kleding (Wibra, Zeeman) is het vaak zo dat op het moment dat het kapot gaat het kind er toch al net uit gegroeid was. Betere, duurdere kleding wordt vaak doorgeschoven naar kleiner broertje/zusje, neefje/nichtje of komt nog in de tweedehands terecht. Bij die laatste vind je zelden Wibra of Zeeman.
En natuurlijk uiteindelijk de allerbelangrijkste wijsheid...

De aanhouder wint!
De vraag is hoeveel moeite je er in wilt steken. Die Action zit hier om de hoek, goede audiowinkels (oortelefoon) zijn ofwel heel duur (de high-end zaak hier in de stad, met merken als Linn, Arcam, Rotel, B&W, Sennheiser, een NAD of JBL of AKG vind je er niet want te goedkoop) of je moet door de toltunnel en ver weg (en dan kom je eerst nog lanngs een Saturn of Mediamarkt (verkopen ook rommel)

Voor de meeste mensen is het teveel moeite, en vooral kost het teveel, om er echt achteraan te gaan.
Zolang je in de EU woont is dat niet echt een probleem. Dan is er duidelijk sprake van een ondeugdelijk product en heb je recht op een nieuwe.
Het ligt er dan wel heel erg aan in welk land je woont. In nederland hanteren we geen vaste termijn voor de garantie maar is het naar de verwachte levensduur van het product, maar woon je bijvoorbeeld in belgië dan is het na 2 jaar toch echt over.
Het ligt er dan wel heel erg aan in welk land je woont. In nederland hanteren we geen vaste termijn voor de garantie maar is het naar de verwachte levensduur van het product, maar woon je bijvoorbeeld in belgië dan is het na 2 jaar toch echt over.
Kortom, iedereen in België gaan wonen en in Nederland kopen.
Galium based koelpasta eet aluminum op. Je ziet dat het koelblok van koper is en nickel plated copper oftewel dat is geen issue in dit geval. Het voordeel van liquid metal is dat wanneer het goed is aangebracht, de seal goed is etc dat het jarenlang zonder degradatie meegaat, waarbij sillicone based coolpaste gewoon gaat uitdrogen.
in liquid metal zit galium dat inderdaad voor "embrittlement" kan zorgen bij onder andere alluminium. maar als het contact heeft met koper dan is er geen probleem en tast het niks aan
Dat waren de oorspronkelijke kenmerken van het spul wel ja, de coollaboratory liquid ultra die ik eerder gebruikte taste koper koelblokken wel aan. Je kon het dan ook niet repasten zonder het koelblok opnieuw op te schuren. Een verzonken heatsink had daar al weer geen last van. Bij de modernere varianten is het volgens mij al helemaal geen issue meer.
Nee dat hoeft niet. Liquid Metal oplossingen reageren niet met alle metalen. Na een aantal jaar zie je wel wat schade op je CPU / CPU koeler, maar dat is geen schade die zorgt voor mindere prestaties, alleen lichte oppervlakte schade.
ik heb een ouwe intel 3770k CPU delided met Liquid Metal sinds 2012....

deze heb ik nog 5 maanden geleden geopend en die Liquid Metal, CPU en IHS zag nog gewoon goed uit, zonder issues, die liquid metal was er nog gewoon en niet droog.
Zeker niet. Ik zou de Sony engineers bellen want ik denk dat ze daar helemaal niet van op de hoogte zijn en daar dus geen rekening mee hebben gehouden!

/s
Koelpasta?
Bij mijn weten heet dat goedje 'warmtegeleidende pasta'.
De pasta zelf koelt namelijk niet, en is puur voor het 'opvullen' van kleine oneffenheden in het oppervlak tussen de CPU en het koellichaam.
Niet voor niets is het advies om er maar héél weinig van te gebruiken (een rijstkorrel of minder zelfs).
Dit heeft bij mij in ieder geval altijd het beste koelresultaat opgeleverd, buiten het lappen van de heatspreader van de CPU.
Niet voor niets is het advies om er maar héél weinig van te gebruiken (een rijstkorrel of minder zelfs).
En dat advies is vaak genoeg getest, en blijkt simpelweg onjuist te zijn. Als in, het heeft geen zin om veel meer koelpasta erop te doen, maar het kan ook weinig kwaad. Te weinig koelpasta is problematisch, tussen precies genoeg en veel te veel koelpasta zit nauwelijks verschil in performance.
Ik heb ook testen gezien, maar in die testen was dat alleen het geval bij koelpasta zoals liquid metal dat erg goed geleid. Maar dat wil niet zeggen dat dat voor alle koelpasta's geld. Volledig direct contact tussen de koeler en de chip zal altijd het beste blijven, maar is nagenoeg niet te doen door miniscule putjes e.d.

Ik heb persoonlijk vaak zat cpu's meegemaakt die hun warmte niet kwijt konden door een teveel aan koelpasta.
heb persoonlijk meegemaakt dat de cpu juist wel zijn warmte kwijt kon dankzij veel pasta als lapmiddel.... dit omdat sommige koelers ( op bedrijfstemperatuur ) niet vlak zijn...

Een aantal laptops o.a. hadden hier last van...
Een dikkere laag koelpasta zal natuurlijk minder goed geleiden, dat staat vast.
Maar het koellichaam zal altijd met een bepaalde druk op je cpu geklemd worden, hierdoor zal de overbodige koelpaste gewoon naar buiten gedrukt worden.
Op deze manier kan meer koelpaste dus geen kwaad, afgezien van de kliederbende die je dan krijgt rondom je cpu.
Met als voorwaarde dat de pasta een "niet geleidende" soort is....

Anders wil je t echt niet overal hebben zitten....

Heb een tijdje geleden een bordje overgenomen met problemen ... en ?
Liquid metal was tussen de heatsink en cpu uit gelopen..... precies op een dimm slot....
Je hebt helemaal gelijk, maar toch heet het koelpasta :)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelpasta
Keek op je profiel, 1979, Je bent net als ik van de oude stempel. Slechts een rijstkorrel klopt, echter stamt dit uit de tijd dat we nog met de P2/P3 zaten en de AMD thunderbirds. Toen waren de cores waar koelpasta op moest kleine dingetjes van niet eens 1 vierkante centimeter. tegenwoordig is alles zoveel groter geworden dat dit niet meer gaat en je meer nodig hebt.
Haha, busted!
Maar... ook op mijn I7 6700 zit niet meer dan een klein drupje. En op de voorganger (ik weet even niet meer welke) zat helemaal niets. Deze had ik dan ook gelapt, en eigenlijk niet eens super nauwkeurig.

Maar ik geloof best dat het tegenwoordig anders kan/moet. De tijd dat ik voor jan en alleman pc's in elkaar zetten ligt al lang achter mij :)
Zie https://www.gamersnexus.n...rk-too-much-thermal-paste

"So again, the bigger goal is to cover the IHS. Once that’s accomplished, assuming you’re using a non-insane amount of paste, like an entire tube of TG, it really doesn’t matter how big the blob is.
the biggest goal is not doing “too little.” The pressure from the cooler will take care of the rest. "
Wat mij opvalt is dat er geen aansluitingen op zitten voor PSVR, wat ik toch wel een beetje jammer vind.
Ik gebruik het niet veel maar heb net Star Wars Squadrons besteld dus ben nog niet klaar met VR!

Als ze met VR door gaan heb ik weinig zin om een 2de bril aan te moeten schaffen puur voor de aansluitingen.
De PSVR wordt gewoon ondersteund op de PS5. Je moet er een adapter kabel voor aanvragen bij Sony zelf, die krijg je gratis toegezonden.

Hoe dat proces exact werkt is mij ook nog niet helemaal duidelijk, daar zal ik pas achterkomen zodra ik zelf de PS5 besteld en geleverd krijg.
De PS4 heeft ook geen aansluitingen specifiek voor PSVR. De PSVR zelf gebruikt een HDMI break-out box, die je enerzijds tussen de PS4 (of 5) en de TV hangt, dus gewoon via de standaard HDMI uitgang. Anderzijds wordt hij ook via USB-A aangesloten, wat dus gewoon zowel vooraan als achteraan kan bij de PS5.

Wat wel ontbreekt op de PS5 is die proprietary PlayStation Camera connector (die -toegegeven- ook nodig is voor PSVR). Maar zoals @NightFox89 al aanhaalt is er al officieel gecommuniceerd dat er daarvoor een adaptor komt (naar USB - neem ik aan) die iedereen gratis zal kunnen krijgen.
Ah ja de camera connector is inderdaad de missende poort!
Een nieuwe camera moeten kopen vind ik niet zo erg (zolang die maar geen 100 euro gaat kosten).
De 825GB SSD op het moederbord gesoldeerd, begrijpelijk maar jammer. De Sony PlayStation 3 en Sony PlayStation 4 (Pro) waren makkelijk te repareren bij een kapotte HDD. Nu gaan SSD's over het algemeen langer mee dan HDD's, maar toch. Ik denk niet dat als het op het moederbord gesoldeerde SSD kapot is, dat hij dan van het uitbreidingsslot kan booten. :)
Ik denk niet dat als het op het moederbord gesoldeerde SSD kapot is, dat hij dan van het uitbreidingsslot kan booten.
Dat zou een aardige misser zijn, want technisch gezien is het natuurlijk vrij triviaal. Dat een tablet of notebook een wegwerpprodukt is geworden vanwege kosten en formaat/gewicht kan ik me voorstellen, maar voor het onrepareerbaar maken van een console zijn weinig goeie excuses.
Booten vanaf het uitbreidingsslot zal misschien ook sneller voor exploits zorgen? Dit zou voor Sony een overweging kunnen zijn om dat dicht te zettten.
Ze zouden het zo kunnen doen dat je alleen SSD modules bij Sony zelf kunt krijgen, die geprepareerd zijn voor een securitymechanisme in de PS5. Daarmee kun je op z'n minst een barriere opwerpen.
Dit is imo ook gewoon een misser van deze gen

Opslag kapot , dan vervang je de console maar.
Gebeurd altijd buiten de garantie aansprakelijkheid.
Dus kan je weer 500€ aftikken.
Is dit primair gedaan voor de snelheidswinst of is het een ordinaire money-grab?

Hopelijk is een reparatie niet al te duur, anders is dit wel heel jammer.
Ben heel benieuwd of in de praktijk de koeling ook echt sterk verbeterd is ten opzichte van de PS4. De PS4 (pro) had natuurlijk nog wel eens last van een flink temperatuurtje na een tijdje gamen. Het feit dat in ieder geval hier de heatsink zo op het oog veel groter is (https://images.app.goo.gl/zGBc94HtKxVBj6P56, PS4 for reference), stemt mij al voorzichtig positief. Ook lijken de fans hier beter uitgerust, maar misschien dat iemand met meer technisch verstand hier iets zinnigs over kan vertellen.
Stof wordt nergens opgevangen bij de ps4 pro, deze komt direct vast te zitten in de koelribben. De koelribben zitten ook heel dicht op elkaar. Als er teveel stof tussen komt te zitten dan kan de lucht er niet meer doorheen. Ze hebben dat nu opgelost dat het stof niet zo ver in de playstation kan komen.
Het is dan wel de vraag hoe goed dat gaat werken. Aan het einde van de video staat deze disclaimer.

https://i.imgur.com/mSeU8xU.png
Dust filters op PC cases werken ook niet 100%, maar doen een hoop. Ga er eerder vanuit dat dit voor juridische redenen wordt benadrukt.
Eerste handson door die japanse youtubers gaf ook een positief beeld. Hun voornaamste feedback was dat hij heel stil was, zelfs na 1.5 uur spelen.
PS4 gebruikte ook niet bepaald AMD's efficiëntste architectuur. We gaan het zien, maar als ze het met dit beest niet stil krijgen dan weet ik niet wat ze nog meer moeten proberen }>
De Xbox One gebruikte dezelfde architectuur en die is nou niet opmerkelijk luid (maar dan weer wel gigantisch groot).
Alleen de originele natuurlijk. Vooral in de one x had Microsoft de koeling gewoon al heel erg goed op orde.
Deze is nog groter....
Ik wou net zeggen, in vergelijking met deze PS5 was de Xbox One een bescheiden kastje.
Tsja, in het begin was mijn PS4 ook heel stil, het was na verloop van tijd dat het apparaat een F16 werd...

Ik hoop dat deze koeling over 1 jaartje nog steeds heel stil is, dan is het top!
Blaas het stof er een keer uit. Scheelt behoorlijk.
Al lang gedaan, ook al de koelpasta vervangen, maar het probleem blijft na enkele maanden terug komen. Is gewoon een designfout van de PS4.
Zes heatpipes, liquid metal, en een 3x keer zo grote heatsink? Mwoah ik denk het wel.
Ik vind het echt geniaal dat ze in de standaard een optie hebben om de schroef op te bergen, en er een dopje in zit om het schroefgat in de console dicht te maken. Wat een oog voor detail!
Inderdaad! Maar vraag me nu al af hoe je dat dopje daar zonder beschadiging weer uit kunt plukken?
Absoluut, een blijmaker
Precies wat ik ook dacht. Aan alles is gedacht. Uitbreiden van de hdd of ssd in een Playstation is altijd al makkelijk geweest.
Plaatje nummer 10: Is het nou 8GB DDR6 of 16GB?
Foutje in de vertaling op YouTube gok ik. De PS5 heeft 16GB GDDR6. Wellicht wordt er gedoeld op het gebruik van acht geheugenchips.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 7 oktober 2020 14:41]

8 modules van 2GB elk.
16GB. Denk dat de 8GB een tikfout is of dat er had moeten staan 2x 8GB. Officiële specs zijn in ieder geval 16GB. Ik las verkeerd. Er staat inderdaad niet 8GB, maar 8[x] DDR6.

[Reactie gewijzigd door Baps op 7 oktober 2020 16:11]

Er staat in de tekst geen 8GB maar gewoon "8".. Het is dus 16GB, verdeeld over 8 GDDR6 modules.
8 chips van 2GB per chip = 16GB, heeft te maken met onkosten en wat leverbaar is.
https://www.samsung.com/semiconductor/dram/gddr6/
Het lijken 8 units GDDR6 in een cirkel die bij elkaar 16gb zijn
Super gaaf, ik had toevallig laatst nog mijn PS4 Slim uit elkaar gehaald om de koelpasta te vervangen. Het plan was om ook Liquid Metal te gebruiken maar de PS4 Slim heatsink materiaal laat dit niet toe helaas.

Echt tof om te weten dat het bij de PS5 al stock goed zit _/-\o_
Het lijkt mij eerder de normaalste zaak van de wereld dat het bij de PS5 goed zit en vrij abnormaal dat het bij je PS4 Slim niet het geval was.
De PS4 Slim gebruikt standaard geen Liquid Metal. Met 'goed zitten' bedoel ik dat ze alle mogelijke performance uit de koelpastakeuze halen.
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.