Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony toont 60fps-modus van Spider-Man Remastered voor PlayStation 5

Sony heeft meer details bekendgemaakt over de remaster van Marvel's Spider-Man die voor de PlayStation 5 verschijnt. Ook toont de uitgever beelden van de Performance Mode, waarin het spel op 60fps draait. Spider-Man lijkt in de remaster meer op acteur Tom Holland.

Sony toont een korte gameplayvideo op zijn PlayStation-blog, waarin de Performance Mode van Spider-Man Remastered te zien is. In deze modus draait de game op 60fps. Het is nog niet bekend wat de exacte resolutie is en wat het verschil is met de modus die op de beste beeldkwaliteit is gericht.

Ontwikkelaar Insomniac maakte eerder al bekend dat Spider-Man: Miles Morales ook een optionele 60fps-modus krijgt. Tot nu toe getoonde beelden van die game zijn gemaakt in de 30fps-modus, waarbij de nadruk ligt op de beste beeldkwaliteit.

Volgens Sony heeft Spider-Man Remastered op de PlayStation 5 vrijwel geen laadtijden. Ook wordt er 3d-audio toegevoegd, wat zal werken met headsets die daar compatibel mee zijn. Verder wordt het spel aangepast zodat er gebruik wordt gemaakt van de haptische feedback en adaptive triggers van de DualSense-controller. De remaster bevat ook de fotomodus die voor Miles Morales is ontwikkeld, daarin kunnen spelers lichtbronnen in de omgeving plaatsen en de out-fit van Spider-Man aanpassen tijdens het maken van de foto.

Personages zijn volgens Sony veel gedetailleerder in de PlayStation 5-versie. Dat zou te zien moeten zijn in de weergave van de huid, ogen, tanden, en individueel gerenderde haren. Peter Parker krijgt een compleet nieuw gezicht in de PS5-versie: dat van acteur Ben Jordan. Bij de PS4-versie van de game is het gezicht van John Bubniak gebruikt. Sony stelt dat het nieuwe gezicht beter aansluit bij de captures die gemaakt zijn. Het nieuwe gezicht lijkt ook meer op Tom Holland, de acteur die in recente Spider-Man films de rol van Peter Parker op zich neemt.

Volgens ontwikkelaar Insomniac was het nodig om een nieuw model voor het gezicht te gebruiken om 'next-genprestaties' te tonen. Het gezicht van de nieuwe acteur zou beter aansluiten bij dat van Yuri Lowenthal. Dat is de acteur die de daadwerkelijke motion capture-opnames voor de game heeft verzorgd.

Spider-Man Remastered verschijnt op 19 november, gelijktijdig met de release van de PlayStation 5. De heruitgave is alleen te koop als onderdeel van Spider-Man: Miles Morales. Die nieuwe game kost 60 euro. Bezitters van dat spel kunnen voor 20 euro de remaster erbij kopen. Ook brengt Sony een Ultimate Edition uit van Spider-Man: Miles Morales. Die kost 80 euro en bevat zowel de nieuwe game als de remaster.

Spelers die Spider-Man al voor de PlayStation 4 hebben gekocht, krijgen geen gratis upgrade. Het is wel mogelijk om Miles Morales voor de PS4 aan te schaffen en later gratis te updaten naar de PS5-versie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-10-2020 • 08:53

159 Linkedin

Reacties (159)

Wijzig sortering
Dit is een quote van Insomniac van 2009. Nogal gedateerd, maar het verklaart wel waarom developers meer focussen op graphics dan framerate.

However, during development, there are hard choices to be made between higher quality graphics and framerate. And we want to make the right choices that reflect our commitment to providing you with the best looking games out there. To that end, our community team did some research into the question of framerate. The results perhaps confirmed what I’ve known for a long time, but found it difficult to accept without evidence. They found that:

• A higher framerate does not significantly affect sales of a game.
• A higher framerate does not significantly affect the reviews of a game.

And in particular they found that there was a clear correlation between graphics scores in reviews (where they are provided) and the final scores. And they found no such correlation between framerate and the graphics scores nor the final scores. As an interesting side-note, our team also found no direct correlation between gameplay scores and final scores, however it does appear that gameplay scores are also influenced by graphics scores. i.e. Better looking games appear to be more “fun” to reviewers, in general.

What does all of this mean, really?

It means that framerate is still important to us here at Insomniac, but it’s not on the same pedestal it was before. And that Ratchet and Clank Future: A Crack in Time will probably be Insomniac’s last 60fps game.
Toen ik de Insomniac blog in 2009 las was ik teleurgesteld maar gelukkig heeft Insomniac zich ondertussen bedacht en komen ze nu weer met 60fps modes voor Spiderman en straks ook weer voor Ratchet. De 30fps Ratchet op de PS4 voelde gewoon verkeerd imo.

Edit:

Link naar de originele blogpost: https://web.archive.org/w...t/blog/mike_acton/1503082

[Reactie gewijzigd door Caayn op 1 oktober 2020 09:44]

Als je de blogpost leest kan je ook de data zien. En daarin zie je dat er een hele grote groep is die aangeeft dat het ze niet uitmaakt als het geef effect op de gameplay heeft. Maar bij snelle platformers heeft het wel degelijk effect op de gameplay. Dat maakt dat 45% van de gebruikers uiteindelijk 60 fps wilt zien.

Overigens vind ik dit een vreemde blogpost. Je zou verwachten dat developers voornamelijk een game willen opleveren die voor hun het beste aanvoelt. Uit die passie zijn altijd de beste games uit voortgekomen. Zodra je games gaat maken op basis van wat reviewers verwachten en marktonderzoeken is alle passie weg.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 1 oktober 2020 12:39]

In hoeverre dit tegenwoordig opgaat is natuurlijk ook nog steeds de vraag, 2009 is al weer 11 jaar geleden.
Gamers zijn tegenwoordig veel meer gefocusseerd op het competitieve, vooral de opkomst en populariteit van e-sports is vele malen groter dan in 2009.

Persoonlijk denk ik dat het heel afhankelijk is van de soort game en of mensen de framerate interessant vinden. Insomniac games maakt vooral single player games die niet gericht zijn op e-sports of multiplayer. Maar ik denk dat de minimale 60fps grens wel iets is wat we steeds meer gaan zien in multiplayer games zoals shooter, ook mede omdat crossplay steeds populairder wordt voor ontwikkelaars.

Ook richten monitor fabrikanten en fabrikanten van gaming gear zich tegenwoordig ook steeds meer op hogere framerates., Kijk maar naar de monitoren, het kan tegenwoordig niet hoog genoeg.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 1 oktober 2020 09:47]

Mij boeit het persoonlijk niks of een game 30 of 60fps is, geef mij maar liever betere graphics.
Die hogere framerates is net als het aantal pixels op je telefoon; boven een bepaalde drempel merk je er niks van.
Maar die drempel ligt dus absoluut niet op 30fps. 60fps voelt op alle fronten veel beter aan omdat het de latency enorm verminderd. Oftewel de game reageert met 60fps aanzienlijk beter op je controller input dan met 30fps
Het feit dat het heet performance modus betekent dus dat de PS5 verise niet in staat is om zowel native 4k als 60fps te doen? Verder zeggen ze ook: "the game now targets a 60fps frame rate". Het is dus niet 60fps fixed.

Ik zie wel op youtube een 4k optie is, maar het is de vraag of dit native is of upscaled/checkerboard.

https://www.youtube.com/watch?v=acuscewbkxI

Verder zie ik geen next-gen reflecties in het glas of water. Jammer, dat zou echt laten zien dat het remastered is. Of de PS5 is niet capabel genoeg of Sony wil natuurlijk alleen Miles Morales alle next-gen features geven.

Edit: de remaster cutscene is ook nog eens slechter dan het origineel.

https://www.youtube.com/watch?v=Eyyamd-9t2M

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 oktober 2020 09:15]

Het klopt wat je zegt, maar ik vind je focus op de PS5 wel wat misplaatst.
De Series X gaat dit ook niet kunnen, dus zeg dan 'next gen consoles' in plaats van 'PS5'.

Maw: je doet wel veel moeite (7 posts op deze pagina) om de PS5 in een slecht daglicht te plaatsen en zo bepaalde reacties uit te lokken.

Dit artikel gaat specifiek over de remaster van Spider Man, het zal nooit zo goed uitzien als een echte next gen titel. En dan nog gaan we geen ray tracing op 60fps op 4K zien hoor. Op geen enkele console.
Xbox series x heeft al aangetoond Xbox one x games op 4k 60fps aan te kunnen.

De ps5 kan dat ook prima, dit is simpelweg een erg luie 'remake'.

Wat je (en velen anderen) onderschat is dat zowel Microsoft als Sony de hogere framerates als onderdeel van marketing ziet.
Zouden games op 30fps afspelen dan zien velen de nieuwe generatie niet als upgrade.

Zo krabbelde Ubisoft ineens terug dat dr nieuwe AC toch wel in 4k 60fps speelbaar wordt. Het zijn juist zaken als ray-tracing die als eerste sneuvelen.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 1 oktober 2020 14:53]

Die games draaien dan ook hun graphics aan identieke settings als op de X1X, en hebben geen raytracing. Een heel verschil.
Sorry maar lees eerst voordat je reageert, het hele bericht niet alleen de eerste 2 zinnen.

Zelfde voor de 'modders'.
Ik heb je hele bericht gelezen, mijn reactie blijft geheel gepast.
Wat je (en velen anderen) onderschat is dat zowel Microsoft als Sony de hogere framerates als onderdeel van marketing ziet. Zouden games op 30fps afspelen dan zien velen de nieuwe generatie niet als upgrade.
Zo krabbelde Ubisoft ineens terug dat dr nieuwe AC toch wel in 4k 60fps speelbaar wordt. Het zijn juist zaken als ray-tracing die als eerste sneuvelen.
Die games draaien dan ook hun graphics aan identieke settings als op de X1X, en hebben geen raytracing. Een heel verschil.
Zo te zien niet, we praten nogal langs elkaar heen zo ;)

Maar om je tegemoet te komen. Zoals al meer hebben aangegeven, juist bij aanpassingen voor de nieuwe generatie console's zullen de betreffende games enkel geoptimaliseerd worden en nog beter (mooier) draaien. Raytracing is optioneel, en zoveel ga je er niet van zien op een scene hier of der na.

Ik wou dan ook aangeven, dat zowel de xbox sx als ps5 prima games in 4k 60fps aankunnen. De framerate is nu een belangrijk onderdeel van de marketing, en zal de voorkeur hebben tegenover 30fps met raytracing. Dat is tenminste de indruk die ik gekregen heb.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 2 oktober 2020 11:02]

Dat is bij elke generatie de discussie, ontwikkelaars geven nou eenmaal de voorkeur aan meer grafische kwaliteit dan fps. Raytracing is wel aanwezig, maar waarschijnlijk niet in de performance mode. 4K + raytracing + alle hoge res textures is gewoon teveel voor een console. Heeft natuurlijk ook te maken met keuzes die ze moeten maken bij het samenstellen van de hardware. Als ze 499 als prijspunt willen dan zie je dat er concessies gaan moeten worden. Sony heeft concessie gedaan op de GPU, maar je ziet ook dat Microsoft weer concessies heeft moeten doen omdat ze er een iets betere GPU in hebben gezet. De series X ondersteunt weer geen WI-FI 6, heeft geen USB-c poort (Dus haalt de USB poort geen hoge snelheden). Langzamere SSD etc.
Geen reflecties? U vraagt wij draaien:

https://live.staticflickr...95503813_34bf83b80a_k.jpg
https://live.staticflickr...5503713_84c6c9b8ff_4k.jpg

Insomniac heeft overigens aangegeven dat dit inmiddels al wat oudere screens zijn, de meest recente build ziet er waarschijnlijk beter uit :)

https://twitter.com/James...tatus/1311390397541748736
Dat is geen live gameplay video. Leuk die photo capture modus, maar het gaat om gameplay.

Zie jij hier reflecties?

https://www.youtube.com/watch?v=acuscewbkxI

En in de comments geven ze toe dat spiderman zelf niet geen geraytraced is. Alleen de omgevingen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 1 oktober 2020 09:32]

Tja, dat is de performance mode; grote kans dat raytracing daar niet geactiveerd is.
Zelfs een 3080 heeft nog zelfs moeite in sommige games steady 4K/60 + RT te doen en dan zijn de settings niet eens op Ultra.

Je hebt veel te hoge verwachten van RT denk ik op het moment. Geef mij maar een game met goede GI of SSR en 4K/60, dan overal RT te moeten zien, maar in te moeten leveren op allemaal andere dingen.
Volgens mij zijn mijn verwachtingen juist heel realistisch? (Carn82 in 'nieuws: Sony toont 60fps-modus van Spider-Man Remastered voor Play...)

Of was die opmerking niet voor mij?
Omdat consumenten-hardware van 499 euro heus niet zo veel in huis heeft als dat alle marketingpraat mensen moet laten geloven? Raytracing is de komende jaren toch een redelijke wassen neus; het is leuk om afgevinkt te hebben voor wat reflecties en GI en dat soort zaken. Het is een stap in de juiste richting maar het gaat nog wel jaren duren voordat we volledige pathtracing hebben in AAA-games.

Overigens zal het per game verschillen, ik begreep dat men Gran Turismo wel 60fps + RT speelbaar wil hebben. We zullen het allemaal wel gaan zien, als de spelletjes maar leuk zijn :)
Omdat consumenten-hardware van 499 euro heus niet zo veel in huis heeft als dat alle marketingpraat mensen moet laten geloven?
Leg je de "schuld" nu bij de consument of bij de marketingpraat van Sony?
Overigens verwacht ik wel dat 4K60fps wel mogelijk zal zijn, als de 3D-complexiteit van het beeld maar simpel genoeg is.
marketing is een interactie; dus de schuld ligt dan bij beiden toch ;) Verder ben ik het helemaal met je eens; we zullen best wat mooie dingen gaan zien; het zal simpelweg per game erg verschillen welke keuzes er gemaakt gaan worden.
Precies dit: 499 euro, tel daar nog eens 300 euro bij op vanwege hardware optimalisaties (consoles zijn altijd wat closer to metal). En je zit met een vergelijkbare PC van ongeveer rond 800 euro. Dat is een beetje het niveau van graphics wat je van de games kan gaan verwachten.

Er komen echt geen mindblowing full raytraced games uit terwijl dat op high end PC's nog niet eens kan.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 oktober 2020 09:59]

Kan nu wel met de RTX 3080 en 3090 series hoor. DLSS + RTX werkt prima met hoge frames.
Koop de hardware van de PS5 of XSX maar eens voor de pc. Dan heb je het niet meer over consumenten hardware voor € 499, maar meer dan heb dubbele. Die spiderman remaster valt op basis van wat we te zien hebben gekregen heel erg tegen. Het zijn PS4 pro beelden maar dan op 60fps. De PS5 is zoveel malen krachtiger dan de pro, dat 60fps in een performance mode niet eens een kunst is.
in mijn ogen is dit een non argument. Die prijs kan alleen omdat ze er miljoenen van maken en daarmee de prijs enorm kunnen drukken. Je krijgt daardoor veel meer dan dat je los voor één stuk zelf in elkaar kan zetten tgen veel betere preformance. De discussie is, dat ze heel vele beloven. Nog meer dan wat je uberhaupt dubbel zou moeten betalen als je een PC in elkaar moet zetten. Maar nu de beelden vrij komen word het wel echt steeds meer duidelijk dat dit niet het geval is. Met de dubbele kracht tov van de ps4 pro zou je minstens een goede boost in preformance moeten merken. Dat het dan niet locked 60fps kan krijgen in preformance mode is dan natuurlijk schrikken want we moeten nog 7 jaar met de nieuwe generatie.
Er komt ongetwijfeld een PS5 Pro over 3-4 jaar die daar dan weer in voorziet.
Vind je dat niet een voorbarige conclusie. Je ziet één game die 4K 30FPS is en daarmee is het bewijs geleverd dat het niet kan? Je hebt alleen gezien wat hij wel kan, niet wat hij niet kan.

Mij lijkt dat waarschijnlijk dat zowel Microsoft als Sony hun specs juist hebben afgestemd om 4K 60FPS haalbaar te maken. Daarom liggen ze ook vrij dicht bij elkaar. Ik wil wel geloven dat hierbij slechts beperkt Raytracing wordt gebruikt.

Zowel de CPU als GPU zijn veel krachtiger gemaakt. MS is iets sneller, maar Sony heeft een krachtige custom chip gemaakt die binnenladen en decompressie voor zijn rekening neemt wat framerate drops in intensieve actie scenes voorkomt. Want daar ligt de bottleneck, intensieve gevechten met veel AI tegenstanders in een hele rijke omgeving, waarbij ook steeds nieuwe scenes moeten worden geladen, zijn een aanslag op de CPU en laten de framerate dalen.

Ik kan me eerlijk gezegd geen andere doelstelling voorstellen dan 4K 60FPS voor de nieuwe generatie. Meer is eenvoudigweg niet haalbaar, en minder geeft niet de gewenste verbetering om mensen over te halen om te upgraden. Ze hebben op verschillende manieren naar de zelfde doelstelling toegewerkt.

Wel is het zo dat developers goed zullen moeten optimaliseren om het te realiseren, en dat kost even tijd. Dat is bij alle vorige generaties ook zo geweest. Waarom het niet gemakkelijker maken door de specs nog ruimer te maken? Simpelweg Geld. Alles te veel is waste, en kost geld, en beide partijen moeten rekening houden met een prijzenoorlog zoals die in het verleden is geweest, en een scherpe prijs kunnen stellen zonder veel te verliezen.

Waarom de XboxX dan iets krachtiger is? Omdat MS per se de grootste moest hebben nadat ze de vorige keer Sony moesten laten voorgaan. Ik vermoed dat de XboxX daarom ook een hogere kostprijs heeft dan de PS5. En dat dit weer de reden is dat MS tegen prijsconcurrentie tracht te beschermen met een veel goedkopere XboxS. Het nadeel daarvan is dat MS daarmee meer zijn eigen XboxX kannibaliseert dan het de PS5 aanvalt. Maar dat kan MS niet zo veel schelen omdat ze boven alles Game Pass willen verkopen.

Of deze strategie werkt zullen we moeten zien. Als XboxS zelf flinke sales oplevert omdat het prestatieverschil velen niet kan schelen, dan wordt het een succes. Kan de XboxS zelf weinig sales generen dan beschermt het de XboxX niet als Sony de prijs van de PS5 laat dalen. Ze zullen dan toch mee omlaag moeten gaan.

Daarbij vraag me af hoe winstgevend het Game Pass model voor MS en developers is. Als het gamers hier goedkoper mee uit zijn, dan betekent het dat developers inkomsten derven, tenzij gamers een stuk meer gaan spelen omdat dit gratis kan.

Ik wil zelf deze all-you-can-eat-abonnementen niet omdat het verslaving sterk in de hand werkt. Bovendien is het prijsvoordeel maar tijdelijk, nadat een hoop mensen niet meer zonder kunnen gaat de prijs omhoog. Losse aankopen zijn bewuste aankopen, en je houdt de kosten steeds zelf in de hand. Gratis meer consumeren is vooral impuls gedreven. Ik ben benieuwd waar de gamers voor gaan kiezen.

Voor mijn persoonlijk zijn de Sony games wat meer bijzonder en aantrekkelijker, Microsoft zet daar nu meer consumptie tegenover.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 1 oktober 2020 19:04]

Dat is nou precies waar het ook zou moeten werken. Waarom dan überhaupt naar next gen gaan als je niet eens raytracing en 60fps kunt krijgen.
Ik gok dat je het wel kan krijgen... Echter niet in een on-launch titel... En zeker niet in een on-launch remaster.

On-launch hebben de programmeurs simpelweg nog geen ervaring met de nieuwe mogelijkheden.
En zeker met een remaster ga je niet even je hele engine aanpassen voor alle nieuwe trucjes en foefjes die de ps5 kan, veels te groot risico dat je dan de deadline niet haalt / tegen problemen aanloopt.

Wacht maar een jaartje oid, dan denk ik dat je dit soort features gaat krijgen...

Dit is voornamelijk shovelware zodat er on launch een aantal titels beschikbaar zijn...
Omdat Raytracing en 60 fps op 4k nauwelijks te doen is? Zelfs de RTX 3080 heeft het daar vaak nog lastig mee, zonder DLSS.

Dat is een kaart van ruim 700 euro. De PS5 is een heel systeem voor 400.

Tsja, je moet niet het onmogelijke vragen he.
Dat is appels met peren vergelijken. Koop de PS5 en XSX hardware maar eens voor de pc, ben je meer dan het dubbele kwijt. Een big navi videokaart met de rekenkracht die PS5/XSX hebben gaat voor de PC straks ook € 500 - € 700 kosten.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 1 oktober 2020 10:12]

Maar dat is toch precies mijn punt?
Je geeft aan niet teveel te kunnen verwachten van een volledige € 400 console, als alleen al een € 700 kostende videokaart hier al moeite mee heeft. Mijn punt is dat die € 400 kostende console minstens € 1.000 kost in pc land (wellicht nog wel meer). Hierdoor mag je van de PS5 en XSX redelijk vergelijkbare prestaties verwachten als een pc met Ryzen 3600 en RTX3080. En dan moet 4K 60 met RT toch te doen zijn in een opgepoetste PS4 game.
Neem aan dat je 2080 bedoeld wat de ps5 is bij lange na niet zo snel als een 3080 of zelfs maar een 2080ti.
3080 is wat overdreven ja, maar ik verwacht van de RDNA 2 gpu's in de next gen consoles dat ze wel sneller zijn dan de 2080. Laten we het op 2080-ish performance houden.
Maar dat kan je toch niet zo stellen? Dat is dus precies appels met peren vergelijken. Niemand weet op dit moment hoe de RDNA 2 APU in de console zich precies verhoudt tot een RTX 3080. Sterker nog, ik durf nu al, puur op de ruwe cijfers, voorspellen dat de RDNA2 APU absoluut niet meekan met een RTX 3080 met een veel hoger aantal raytracing cores aan boord.
De RTX3070 is ongeveer gelijk aan de PS5/XSX.
Nou, nee, dat is niet juist. Een 3070 haalt op papier dubbel de terraflops vs. een PS5, ongeveer ~20TF t.o.v. ~10TF. Dan mag je nog spreken over console hardware optimalisatie of wat de exacte instellingen zijn maar je geraakt nooit aan het dubbele kwa realistische performance.

Zoals hierboven vermeldt mag je een PS5 op gebied van grafische rekenkracht meer vergelijken met een 2080. Wat perfect is voor die prijs, dit is heus geen kritiek op de consoles. Ik heb wel de indruk dat er een hoge verwachting leeft terwijl de data gekend is.
Je kan TFLOPS niet 1 op 1 vergelijken, de architectuur is compleet anders. Maar je hebt gelijk dat de 2080 waarschijnlijk een betere vergelijking is. Zoals het er nu naar uitziet is, zijn de ray tracing prestaties van RDNA2 niet zo goed als die van Ampere. Dus de 2000 series is logischer als vergelijkingsmateriaal met dat in het achterhoofd.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 1 oktober 2020 14:09]

Hierdoor mag je van de PS5 en XSX redelijk vergelijkbare prestaties verwachten als een pc met Ryzen 3600 en RTX3080.
De PS5 zal misschien te vergelijken zijn met een 3060. Waar je het idee vandaan haalt dat ze even snel zullen zijn als een 3080 begrijp ik niet.
Een big navi videokaart met de rekenkracht die PS5/XSX hebben gaat voor de PC straks ook € 500 - € 700 kosten.
Absoluut niet. Het zal maximum 350 zijn voor een PS5 equivalente kaart en 400 voor een XSX equivalente kaart. Als je de 5700XT neemt, die de clockspeed van de PS5 +6% geeft, heb je al een kaart die even snel is als de XSX.
Hierdoor mag je van de PS5 en XSX redelijk vergelijkbare prestaties verwachten als een pc met Ryzen 3600 en RTX3080.
De PS5 zal misschien te vergelijken zijn met een 3060. Waar je het idee vandaan haalt dat ze even snel zullen zijn als een 3080 begrijp ik niet.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 1 oktober 2020 17:14]

Dat is nou precies waar het ook zou moeten werken. Waarom dan überhaupt naar next gen gaan als je niet eens raytracing en 60fps kunt krijgen.
Er zijn genoeg redenen lijkt mij.

Omdat next gen over meer gaat dan ray tracing?
Omdat games van elkaar verschillen en sommige misschien wel 60 fps + RT halen?
Omdat met tijd en ervaring developers games vaak enorm kunnen optimaliseren?
Omdat niet iedereen 60 fps voor ELKE game wil?

Begrijp me niet verkeerd. 60 fps op racers, fighters en shooters -> graag.
Platformers, adventures en andere games -> als het kan, maar liever dat ze er beter uitzien. En neeee, dat betekent niet dat ik graag een stotterende 30 fps wil.

Overigens hoeft ook lang niet alles native 4K te draaien. Als je een game helemaal vol kunt proppen met effecten, objecten en RT, maar gebruikt 1440p upscaling naar 4K, dan kan het plaatje op het scherm er knap goed uitzien.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 1 oktober 2020 13:47]

Raytracing is compleet iets nieuws, hoezo is dat verplicht ineens?
Zoveel ga je er niet van zien, ook op pc niet. Het is een leuk woordje, beetje pochen met wat screenshots in ideale omstandigheden, allemaal marketing joh.

Dikke graphics 60fps op 4k, met vlotte laadtijden, daar koop je de nieuwe consoles voor.
Ik zag op 1.02 toch wel reflecties op de grond
Ik hoef ook niet constant overal reflecties maar alleen als het ook echt nodig is
Ook is die link die je stuurt van de 60fps performance mode
Waarschijnlijk zal er in die mode misschien minder reflecties zitten dan in de normale mode.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 1 oktober 2020 10:07]

in de performance mode zal ray tracing uitstaan.
mijn 2080 ti heeft al moeite om 4k ultra en ray tracing te doen laat staan de series x en ps5.
Denk dat de performance mode gewoon 4k native/dynamic met 60 fps is.
En de raytracing mode 4k checkerboarding 30 fps is.
Idd maar hoe dan ook het gaat er mooi uit zien
vond de PS4 versie er al erg goed uit zien dus mij hoor je niet klagen.

En ze kunnen wel steeds zeggen dat de Xbox Series X het wel op Native 4K kan doen
Dat zal misschien best maar laat ze dan eerst eens wat mooie game beelden zien.
Het wordt tijd dat iedereen eens rustig wacht, de releases staan voor de deur en straks kunnen we youtube vol pompen met vergelijkings filmpjes van elke game die wel willen. Dan kunnen we wel/niet discussies gewoon baseren op de emotie van de beleving van de filmpjes :)
Het zou mooi zijn als we een merknaam (RTX) niet gaan verwarren met de techniek die raytracing heet.
Het is een machine van 330 Euro he (ex. controller en bluray speler). Moderne RTX kaarten zijn alleen al tot 5x zo duur.
Ik vond het al vreemd dat ze 4K en 120Hz in een zin gebruikten. Dat was moeilijk met een 2080 TI laat staan een hele console van 500euro.

Nu snap ik wel dat ze andere trucjes kunnen uithalen dan een pc om meer gaming performance uit te knijpen, maar zoveel meer was ook te mooi om waar te zijn.

120Hz wordt dan waarschijnlijk grafische pracht op het niveau van PS3/X360/Switch? Niet dat ik het erg vind, ik speel toch al zo. Uiteindelijk heb je ook niet voor alles 120Hz nodig, lijkt me bijvoorbeeld weinig toe te voegen bij turn based games bijvoorbeeld. Ironisch genoeg denk ik dat we dat daar vaker zullen zien dan bij andere type games.
Ori doet 4k120 en die draait inderdaad ook op de Switch. Die 120Hz was nooit bedoelt voor alle games, alleen als optie voor de games die daar wel gebruik van kunnen maken.
Alleen dan geen 120fps maar 60fps op de switch
Er komen heus wel 4K 120FPS games. Maar welk soort games denk je dat dat zijn?
Dan vraag ik me toch af of dit een luie remaster is of dat de PS5 het niet aan kan of misschien iets anders?
De PS5 zal het toch wel aan kunnen en het eerste zou echt een grote fout zijn.
Dit is precies wat mij ook al constant op valt. Elke game targets 60fps in preformance mode op de PS5.... Waar is de hallelujah die er was bij de onthulling van de next gen waarin de nieuwe kracht uitzonderlijke veranderingen met zich mee gingen brengen?

Ik zie nog steeds pop-in, ondanks dat de nieuwe I/O nu tot 17GB/s is getest. en dat de game met de dubbele kracht nog steeds 60 FPS target en niet hit, ook nog in preformace mode is echt misleidende marketing in mijn ogen. We moeten nog ruim 6 jaar vooruit met deze generatie en ze hitten nu al niet eens 60 locked....
We moeten nog ruim 6 jaar vooruit met deze generatie en ze hitten nu al niet eens 60 locked....
Op een launch titel... Waarbij de developers dus voor de 1e x naar de hardware gekeken hebben.

Laat ze eerst maar wat ervaring opdoen en dan zie je de betere dingen verschijnen. GoT / LOU2 etc zag je ook allemaal niet op launch van PS4
Volgens mij zie ik echt wel veel betere reflecties dan in de ps4 versie.
RT reflecties worden toch duidelijk genoemd?
Nou idd: Raytracing is natuurlijk typisch iets voor "quality"-mode, niet voor performance mode.
Niks geen trap, je weet wat je koopt.

Ik heb al jaren geleden besloten om nooit ooit meer fysieke media te gebruiken omdat ik gewoon alles direct van m'n console wil spelen. Als het kleine cardridges of usb-keys waren ofzo had ik het nog overwogen, maar schijfjes die je moet wisselen uit de doosjes en speciaal vast moet pakken zijn echt zo een ding uit verleden dat ik daar niks meer mee te maken wil hebben.

Gelukkig hecht ik niet zoveel waarde aan nieuwe games en koop ik ze uitsluitend in de sale, psprices.com is daar zeer geschikt voor.

Dus die digitale editie voor 100 euro minder is voor mij echt een uitkomst.
Na twee games ben je dat voordeel niet kwijt, dat zou betekenen dat je voor nieuwe games op disc maar 20€ zou betalen.
Sterker nog, je 'bespaart' 10,- op elke game, dus pas na 10 nieuwe full-price spellen speel je quitte.. bij de 11e heb je een tientje voordeel etc.

Ik heb met de PS4 ook nooit 10 nieuwe full-price spellen gekocht.. De rest is allemaal PS store aanbiedingen voor een 10/20/30,- ... en dat is vaak nog goedkoper dan aanbiedingen op disc :)
Beetje teleurstellend dat het niet 40k 60fps is voor de PS5. Het is iets wat Xbox wel claimt te kunnen.
Raar inderdaad, mijn perceptie was dat de nieuwe consoles gewoon 4k 60 doen zonder allerlei trucages.
Simpelweg niet mogelijk gezien ge prestaties van de gpu.
Dat lukte de 2080ti al niet en dis is stukken sneller. Dus tenzij je significant inlevert in grafische pracht en praal is dat gewoon een illusie.
Tja dat was ook het h
Praatje met huidige generatie. 1080p 60hz. Amper een game die dat heeft.
Claimen maar verder ook niet eens heeft laten zien in veel games. Third parties bepalen het zelf en ik verwacht op de next-gen titles die nog voorlopig niet uitkomen op de XSX ook verschillende modus. De XSX is geen magisch apparaat die 4K/60 + RT met alle toeters en bellen in AAA games gaat doen. Daar zullen ze ook op grafisch vlak moeten inleveren on dat te kunnen halen.

Als de PS5 goed gebruik maakt van goede DL technieken, dan zie ik geen probleem dat er geen native res worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 1 oktober 2020 09:39]

Hoe hadden ze het moeten laten zien eigenlijk? De consoles zijn beide nog niet uit toch?
Net als Sony die als sinds de reveal een aantal maanden geleden aardig wat gameplay heeft laten zien, die DF heeft kunnen behandelen en zelfs andere media waaronder The Cherno, NXGamer etc.
4k 60 fps. eens! valt mij ook tegen..
Whoops, 40K 60fps zou wel een prestatie zijn inderdaad haha.
In veel gevallen zal dat ook niet mogelijk zijn, maar wat je waarschijnlijk wel zal zien bij multiplatform titels is wat je nu ook ziet met de PS4 Pro ten opzichte van de One X. Daar zie je dat de Playstation titels of op een iets lagere resolutie draaien, of dat er wat meer drops zijn in de framerate.
The Medium wordt op de XSX 4k/30 fps met Ray-Tracing. Niet elke game gaat zomaar 4k/60 fps draaien, waar ook nog alle toeters en bellen aan staan. Beide consoles kunnen het aan, maar dat zegt niks over dat alle games dat ook gaan doen.
Tja, dit riep ik al maanden geleden. En toen werd ik hier publiekelijk voor gek verklaard. Die consoles trekken dat niet, period! Het is al heel indrukwekkend wat ze uit die consoles weten te persen. Je hebt 3 a 4 duizend euro aan hardware nodig om de performance te hebben, die console makers pretenderen te hebben. Dus gebruiken ze slinkse marketing trucjes. Zoals deze console kan tot 8K resoluties tonen, en wel 120FPS in games tonen. Maar nergens staat natuurlijk dat als ze 4K op 60FPS met max settings in één game tegelijk, ze 2 a 3 consoles nodig zouden hebben, om het te kunnen renderen.

Het wordt weer een flinke sprong voorwaarts, maar niet wat ze je voorhouden.
Als 4k 60fps al niet lukt is het best slecht. Voor 1200,-€ heb je nu een pc die dat wel kan. Met de nieuwe 3000 series van nvidia zodra ze verkrijgbaar zijn. Neem daarbij de duurdere games op een console en dan is een console met aanschaf wat goedkoper maar uiteindelijk word het even duur.
Dat onderschat je. Een pc van 1200 euro gaat dat ook niet trekken. Je kijkt naar benchmarks van 1 a 2 jaar oude games. Ja die draaien op 60FPS max setting in 4K. Neem een recenter spel, met een modernere engine, en meer toeters en bellen, en dan beginnen zelfs 3080 kaartjes van Nvidia (van 800 euro) te zweten. Vergeet niet dat al die fabrikanten alleen tonen wat gunstig uitpakt voor hun imago en de verkopen.
De benchmarks zijn er al en die tonen dat dit al mogelijk is op Max settings met de 3080 en ray taycing. een pc van 1200,- misschien 1500,- kan dit dus makkelijk trekken. Daarbij zetten ze alles op ultra iets wat op de console waarschijnlijk op medium zal staan. Zoals je zegt is dit een oude game en daar lukt het ze al niet mee. Je ziet nog 0.0 benchmark van games die crossplatform zijn van zowel Xbox als Ps. Laten we het dan maar niet hebben over DLSS techniek wat een console niet heeft. Linus speelde doodleuk 8k op een 3090 met dlss aan. Ik voorzie nu al dat de console achterloopt in een oudere overpriced game. Want zeg eerlijk die prijs voor een dlc slaat nergens op.
4k 60fps in welke game... Patience? Fortnight? Cyberpunk? 4k 60fps zegt helemaal niets als de game er niet bij wordt gespecificeerd.
Tja iedereen verwacht dat dat ding nu even snel word als een high end pc maar in realiteit is dat ding nu al gedateerd.
Ik denk dat zelfs in de meeste games ze weer compromissen gaan maken in kwaliteit om toch meer prestaties te halen. Al zal dat console gamers nog niet opvallen omdat die nog in 2011 hangen qua graphics.
Zag een tijd geleden Division 2 op de ps4 pro en dar is echt slechter als 720p medium op de pc. Laat staan 1080p ultra.
Mij nog beetje onduidelijk.
Kan je ook de PS4 versie nog spelen op je PS5, zonder zeg maar de "remaster" voordelen? Dus backwards compatible met de graphics van PS4?
Jup, dat is gewoon mogelijk. Je speelt dan inderdaad gewoon de PS4 versie op PS5 hardware :)
Ja alleen de PS5 upgrades krijg je in dit geval niet mee, als de laadtijd door bepaalde technieken zijn verkort op de PS5 versie van het spel dan krijg je met de PS4 versie van Spiderman die benefits niet.
Maar dit is een keuze vanuit Sony, sommige games krijgen deze upgrade weer wel.
Wat ik niet verwacht had en wat bij Demons Souls ook het geval schijnt te zijn, is dat we straks net als op PS4 pro toch weer de keuze krijgen tussen 4K resolutie of 60fps framerate. Had er toch wel een beetje op gerekend dat beide samen mogelijk zouden zijn met de nieuwe hardware.
Tja, ik had het wel verwacht. Ontwikkelaars zullen altijd geneigd zijn te gaan voor de mooiste beelden. Programmeren op 60fps gaat gewoon ten koste van andere toeters en bellen. Ook op de PS6 ga je dit nog zien. De meeste gamers zijn (blijkbaar) tevreden met 30 fps en worden aangetrokken door mooie beelden.

Zelf ben ik er op de pc ook schuldig aan. Ik gooi altijd de settings zo hoog mogelijk tot ik het als niet meer speelbaar ervaar. En dat is echt niet altijd 60fps.
Vooral bij Sony dan. Bij Microsoft lijkt men toch echt meer gericht op hogere framerates.
3rd parties zal het bij verschillen en verwacht ik ook wel dat ze veelal weer naar 30 fps zullen gaan.
Met hopelijk dan alsnog die 60fps performance mode, want dat speelt vaak toch een stuk fijner :)
Lagere framerate vind ik op zich niet erg, maar onstabiele framerate, ieuw.
Ratchet and Clank ook hetzelfde en was te verwachten eerlijk gezegd.
https://twistedvoxel.com/...-apart-dynamic-4k-60-fps/
Het is zelfs met de hardware in de nieuwe consoles erg lastig om 4K60 te doen met alle grafische effecten die men graag wil laten zien. Je moet namelijk gewoon altijd boven de 60 zitten. Zelfs op 1440p/60 kan dat nog lastig zijn als je teveel wilt doen. Zo zie je dat de Demon Souls gameplay demo ook regelmatig wat onder de 60 fps daalt. Dat is volgens mij nog een early build, dus hopelijk kunnen ze dat nog wat tweaken.
Kan het allemaal nog zo geoptimaliseerd zijn, als je met een GPU voor de PC al 2K moet neerleggen en dan waarschijnlijk op ULTRA (max) settings dat soort ervaringen nog niet haalt bij grafisch hoogstaande games, vind ik het niet bepaald bijzonder dat een Console van 400 euro daar ook keuzes in moet gaan maken.

Ik moet de dag nog meemaken dat een console beter presteert dan wat je voor bijvoorbeeld een PC aan hardware kunt kopen. Op een zelfde prijsniveau zal de console al snel beter zijn bij release.
Voor een fractie van de prijs van een PC (met gelijk/beter presterende hardware) koop je een console. Maar die games op de console hebben zo mogelijk niet alle grafische instellingen die je op een pc wel tot je beschikking hebt.

Schaduw effecten die net iets lager staan, iets minder bloom, iets minder blur. Iets meer AA bij een iets lagere render resolutie. Allemaal truukjes om de meeste eyecandy uit de consoleversie te persen.

Ik zou het prettiger hebben gevonden als ze al sinds de begindagen van de 'moderne' consoles (PS2/Xbox tijdperk) ook grafische opties in games mogelijk maakte. Dan kun je gewoon zelf kiezen wat je voorkeur heeft. Looks of FPS. Op de pc zet je de textures en de shadows wat lager en je hebt er zo een lap FPS bij zonder dat je daar veel van merkt. Op een console heb je die keuze meestal niet.
Kan het allemaal nog zo geoptimaliseerd zijn, als je met een GPU voor de PC al 2K moet neerleggen en dan waarschijnlijk op ULTRA (max) settings dat soort ervaringen nog niet haalt bij grafisch hoogstaande games, vind ik het niet bepaald bijzonder dat een Console van 400 euro daar ook keuzes in moet gaan maken.

Ik moet de dag nog meemaken dat een console beter presteert dan wat je voor bijvoorbeeld een PC aan hardware kunt kopen. Op een zelfde prijsniveau zal de console al snel beter zijn bij release.
Voor een fractie van de prijs van een PC (met gelijk/beter presterende hardware) koop je een console. Maar die games op de console hebben zo mogelijk niet alle grafische instellingen die je op een pc wel tot je beschikking hebt.

Schaduw effecten die net iets lager staan, iets minder bloom, iets minder blur. Iets meer AA bij een iets lagere render resolutie. Allemaal truukjes om de meeste eyecandy uit de consoleversie te persen.

Ik zou het prettiger hebben gevonden als ze al sinds de begindagen van de 'moderne' consoles (PS2/Xbox tijdperk) ook grafische opties in games mogelijk maakte. Dan kun je gewoon zelf kiezen wat je voorkeur heeft. Looks of FPS. Op de pc zet je de textures en de shadows wat lager en je hebt er zo een lap FPS bij zonder dat je daar veel van merkt. Op een console heb je die keuze meestal niet.
Het aparte is dat op de Amiga CD32 wel grafische opties in games mogelijk waren, verschillende spellen hadden dat, zo als Gloom en Fear en Alien Breed 3D en wat spellen.

Zo dat je de spel toch kon spelen op de manier hoe jij wou.
Nou kom ik wel uit het amiga (500) tijdperk, maar die CD variant heb ik niet gehad :P, maar wat ik nog wel eens voorbij zag komen in oude games-reviews (LGR, AVGN) is dat het een knopje mooie/lelijke pixels is en dat je de viewport kunt verkleinen. Iets wat dus in Gloom gebeurt.

Er is in ieder geval een optie, maar de Amiga was dan meer PC dan 'console' (gezien de mogelijkheden).
Jammer alleen dat je de video van Cinemassacre er bij haalde, want hij is echt een Amiga hater, en kon ook niks goeds zeggen over de Amiga CD32, wanneer er veel mooie en goede spellen zijn gekomen voor de Amiga CD32.

Nou de Amiga CD32 was een Console in alle gebieden, ok je kon hem uitbreiden met een kaart aan de achterkant later in 1995, maar daarvoor kon je geen turbo kaart er in plaatsen.
Die AVGN video (met dat tijdstip) gaf de grafische opties weer, dus het was meer daarvoor dan de review an sich (waar ik het overigens meer voor het toneelspel leuk vind dan de specifieke review of oordeel van de hardware :) )

CD32 ben ik niet bekend mee, maar gezien de plaatjes lijkt dat inderdaad wel wat meer op een console dan het 'toetsenbord' van bijv. de amiga 500.
Ja ik ben er als ware mee opgegroeid, ik kreeg er een van me vader in 1996 met de SX32 Pro en 512MB 2,5" HDD en 64MB RAM en Toetsenbord en muis toen Commodore wel al 2 jaar failliet was, was ik super blij mee met die spullen, maar ja ik ben opgegroeid met Commodore computers al sinds ik 5 jaar oud was, zo goed als het enige wat ik kon tot halverwege 1990, toen kocht me vader een 486 66MHz als ik het goed heb.

Ja was voor mij geen leuke tijd toen Commodore in 1994 failliet ging, ach waren wel goede en leuke tijden met Amiga computers.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 oktober 2020 15:56]

Op het commodore tijdperk na kijk ik haast naar mijn eigen jeugd in jouw verhaal :P. ZX Spectrum met cassettebandjes -> Amiga 500 -> Eerste pc 468 DX2 40mhz. Good ol times :')
Ja echt Good ol times, heb nooit een ZX Spectrum gehad, me vader had wel een Commodore 128D en later Amiga 1000 en daarna Amiga 2000, en toen dus die Amiga CD32 + SX32 en toen Amiga 1200.

Heb zelf +/- 5 jaar terug een Amiga 500 gekocht, en paar jaar daarna een Amiga 500+ heb die nooit gehad toen ik jong was.
De CD32 was qua hardware nog wel aardig, maar de meeste spellen zijn ports van Amiga-spellen waarbij men niet de moeite genomen heeft om de besturing aan te passen aan de gamepad. Dit is nodig want Amiga spellen zijn vaak slecht speelbaar omdat deze, net als de C64 en MSX, met joysticks werkt met maar 1 knop. Hoewel de controller van de CD32 voorzien was van meerdere knoppen werden de games hier niet op aangepast.
Daar ben ik helemaal mee eens, maar er waren toch nog aardig wat spellen die wel gebruik maakte van de controller van de Amiga CD32, en die spellen zijn echt uitstekend, erg jammer dat de Amiga CD32 geen kans had om groot te woorden, en dat hij niet standaard kwam met een 68030 50MHz CPU en 8MB RAM, dan had het werkelijk voor toen (1993 en later) een fantastische game console geweest.

Ach wat allemaal had kunnen wezen.
Dat had je toch eigenlijk wel kunnen verwachten ... 120Hz wordt ook veel gezegd ... ja Minecraft, Minecraft kun je op 120Hz draaien. De rest op 60Hz of lager. De combi 4K en minimaal 60Hz zal ook niet veel voor gaan komen. Of alleen als je in gaat leveren op grafische pracht en praal. Het blijft maar een consoletje van 500 euro, het is geen pc ... waar je makkelijk 3 tot 6 zoveel voor betaald.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat de performance mode 4k is, of in ieder geval heel dicht in de buurt. De "normale" 30 fps mode lijkt gebruik te maken van ray-tracing, en dat is nou eenmaal heel erg duur kwa resources. 60fps, 4k en raytracing is echt nog een brug te ver.
Het is goed dat er keus is toch.

-Schijnbaar- (ik snap het ook niet hoor) maar blijkbaar zijn er mensen die 30fps niet erg vinden. En als die mensen voor een 65 inch 4K scherm zitten, zullen die blij zijn dat er een 30fps Native 4K High Quality mode is.

Ondertussen zullen de rest hem op high framerate zetten.

Natuurlijk, het is nieuwe hardware, maar als je de controller er af trekt kost die hele PS5 nog maar 330 Euro he. Ik blijf het een goeie deal vinden.
De PS5 kan 8K HDR....bij Tetris op 15 fps. Jammer maar begrijp het wel. En ook een voorbode dat 30 fps met hogere beeldkwaliteit zal blijven bestaan de komende generatie. Ik denk dat Insomniac ook tijd tekort komt om de game helemaal te optimaliseren voor de PS5. Ze zijn ook nog met Ratchet & Clank bezig. Spider-Man wordt ontwikkeld voor zowel de PS4 als de PS5. Misschien helpt Naughty Dog mee, ik begreep dat zij in dezelfde gebouw zaten. Naughty Dog heeft nog niks laten zien nadat ze Last of Us 2 hebben afgerond.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 1 oktober 2020 15:36]

En iedereen maar zeggen je “moet” voor “next gen consoles” 2.1 hebben... als de games echt meer dan 4k60 zouden draaien zouden ze het van de daken schreeuwen, niet vaagjes een keuze neerzetten voor 60fps of 4k

[Reactie gewijzigd door Squats op 1 oktober 2020 13:38]

Je zou ook kunnen zeggen dat je met lager dan 60fps juist hdmi 2.1 nodig hebt (variable refresh rate). Dat maakt gamen met 40 fps vloeiender en zonder artifacts.
Vrr is ook zo’n ding. Tot nu toe met eigenlijk elke console hebben ze dynamische resolutie rendering gebruikt met een vaste framerate. Kijk maar naar praktisch elke digital foundry analyse. Bij consoles heb ik nog nooit screen tearing gezien. Bij pc is het een ander verhaal, maar die gebruiken gsync of vsync en niet de vrr hdmi standaard.

Allm is ook bogus. Elke tv heeft een game mode die je 1 keer aan zet per hdmi poort en daarna vergeet. Bij gebruik van een playstation en een sony tv zonder 2.1 schakelt de tv ook automatisch naar game mode.

Quick frame transport oftewel lage inputlag begint uberhaupt standaard te worden op televisies.

Qms is meer afhankelijk van de soc van de tv.

Earc zit op bijna elke tv, ook zonder hdmi 2.1

Enige waarvoor je 2.1 wil, is als je een 3080-3090 of hogere klasse in je €2000+ gaming rig hebt.

Consoles zijn voor de massa, dat hebben zelfs de top execs gezegd van zowel sony als ms. Dus focussen ze zich buiten wat demo games vooral op het maximaliseren van settings voor 4k60.

En tegen de tijd dat er een ps6 of xbox xxx is, is er vast weer wat nieuws en willen mensen een nieuwe tv voor de features van dan.

Tldr: ga niet met je handen in je haar zitten dat je perse 2.1 nodig hebt voor next gen consoles

[Reactie gewijzigd door Squats op 1 oktober 2020 13:45]

Bedankt voor je inzichtvolle reactie!

Ik liet mezelf de afgelopen maanden een beetje gek maken door alle artikelen en reacties over HDMI 2.0 versus 2.1

Ik heb een paar weken geleden de knoop doorgehakt en een nieuwe TV gekocht. De grote keuze was tussen de LG C9 of de Philips OLED804. Uiteindelijk voor de Philips gegaan o.a. vanwege Ambilight (en een flink financieel voordeel) maar het ging wel in tegen mijn specs-gedreven karakter.

Ik ben van plan ergens volgend jaar een PS5 te kopen, en op basis van alle informatie die ik nu heb, ga ik denk niet veel missen doordat ik geen HDMI 2.1 heb....

De tijd zal het echter leren of ik in de komende jaren spijt krijg van het feit dat ik bepaalde features niet heb.

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 1 oktober 2020 15:27]

Geen zorgen. Wat je het beste kan doen is niet kijken naar nieuwe televisies en buyers remorse krijgen. Maar met consoles verwacht ik niet dat je er iets aan gaat merken
Eens, ik ga gewoon volop genieten van de fantastische TV die ik heb gekocht :)
Eens. Kleine aanvulling: Veel oudere samsung tv's ondersteunen al VRR op HDMI 2.0 :)
4K60 kan al met HMDI 2.0 hoor.
*meer dan 4k60, my bad
HDMI 2.0 doet ook gewoon netjes 4K60 hoor. Het grootste voordeel van HDMI 2.1 is de variabele refresh rate.
Spelers die Spider-Man al voor de PlayStation 4 hebben gekocht, krijgen geen gratis upgrade. Het is wel mogelijk om Miles Morales voor de PS4 aan te schaffen en later gratis te updaten naar de PS5-versie.
Mocht je de upgrade wel kopen dan is het niet mogelijk om je progressie mee te nemen naar de PS5 versie. Voor Miles Morales is dit wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 1 oktober 2020 08:58]

De technische zaken zijn interessant, maar ik vind de keuze om een nieuw gezicht te gebruiken nog meer interessant.

Het ziet er voor mij als Spider-Man PS4 speler heel gek uit. Daarnaast is de hoofdpersoon 'vervangen' denk ik uniek voor een remake/remaster zover ik weet. Ik vind het een gek idee - het letterlijke gezicht van de game aanpassen naar iets anders.

Het breekt mijn immersie even om te denken dat dit gezicht dezelfde stem zal hebben als het originele gezicht. Ik vraag me af hoe het zou voelen om dit te spelen en je in te leven in deze versie van Peter Parker.
De Tomb Raider definitive edition op de PS4/Xbox one had ook een ander (in mijn ogen minder) gezicht dan de PS3/Xbox 360/pc versie
Nog even wachten tot ie op pc uitkomt dus, dan kan ik deze ook eindelijk spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True