Spider-Man-remaster voor PS5 kan progressie van PS4-versie niet overnemen

De PS4-titel Spider-Man uit september 2018 krijgt een remaster voor de PS5, maar spelers die de singeplayergame al voor de PS4 hebben, kunnen hun progressie niet overhevelen naar de PS5 bij deze remaster.

Ontwikkelaar Insomniac Games maakte dat bekend op Twitter, toen een speler vroeg of ze door kon gaan met waar ze gebleven was, of geheel opnieuw moest beginnen bij Marvel’s Spider-Man: Remastered. The Verge heeft uitgever Sony om een reactie gevraagd, maar het bedrijf heeft nog niet gereageerd. Deze Spider-Man-remaster voor de PS5 komt beschikbaar als onderdeel van Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition, die 80 euro gaat kosten. Spider-Man: Miles Morales zelf is een standalone game die 60 euro zal kosten en op 19 november uitkomt voor zowel de PS4 als de PS5.

De algehele situatie voor overhevelen van save games van een game voor de PS4 naar de geüpgradede versie voor de PS5 is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk zal dit van game tot game verschillen. Zo krijgt het onlangs verschenen Marvel's Avengers een gratis next-gen-update voor de PS5 en Xbox Series X en Square Enix heeft al laten weten dat de savebestanden zijn over te hevelen. Bij FIFA 21 zal dat bijvoorbeeld niet geval zijn bij de PS5 en de Xbox Series X; alleen de gemaakte voortgang bij FIFA 21 Ultimate Team kan worden overgezet, waarbij de progressie op de nieuwere consoles ook wordt gehandhaafd voor de oudere consoles.

Deze situatie is iets duidelijker voor de nieuwe Xbox Series X. Microsoft heeft namelijk eerder laten weten dat de Smart Delivery-functie van deze console niet alleen automatisch de juiste versie van een game binnenhaalt, maar dat de functie ook bestaande savegames van de Xbox One naar de nieuwe console overhevelt. Dit wordt in ieder geval toegepast bij Microsofts first-partygames die voor de Series X worden geoptimaliseerd. Deze techniek is beschikbaar voor alle ontwikkelaars om in hun games in te bouwen, maar of dat ook gebeurd, zal afhangen van de keuzes van die bedrijven. Microsoft noemde eerder al een rijtje met games waarbij Smart Delivery wordt ondersteund: Halo Infinite, Cyberpunk 2077, Assassin’s Creed Valhalla, Destiny 2, DiRT 5, Scarlet Nexus, Chorus, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Yakuza: Like a Dragon, The Ascent, Call of the Sea, Gears 5, Second Extinction en Metal: Hellslinger.

Spider-Man: Game of the Year Edition, PS4

Door Joris Jansen

Redacteur

22-09-2020 • 10:39

250

Reacties (250)

250
196
107
4
0
65
Wijzig sortering
Dit is toch wel iets waar Sony in mijn ogen steken laat vallen ten opzichte van Microsoft. Het is al maanden duidelijk vanuit Microsoft welke games geboost worden als je ze op de Series X speelt en hoe het zit met savegames. Ik heb al maanden geen idee hoe het zit met games die op de PS4 zijn uitgekomen, maar ik op de PS5 wil gaan spelen (zoals TLOU2). Ja, ze zijn speelbaar, maar zijn ze actief aangepast naar de PS5, of draaien ze op PS4 (Pro) kwaliteit? En dan nu dit verhaal met Spiderman, waarvan ik de DLC nog moet spelen, en deze dus op de PS5 wilde doen omdat ik dit dan mooi met de remaster kon doen. Dat valt nu dus in het water.

Sony moet hier echt duidelijker over zijn.
Mee eens, ik zou ook willen weten of Uncharted 4 single player bv op 60fps gaat lopen (evenals TLOU2).
Dat zou voor mij een reden zijn om een ps5 te kopen, anders niet.

PS5 gaat het nu wel moeilijk krijgen, vooral Microsoft Bethesda heeft overgenomen naast al die mooie abbodiensten die X-Box heeft.
bethesda heeft aardig wat buggy games uitgebracht, als die ene studio het sony lastig moet maken dan wens ik ze succes...

MS mag ook wel eens investeren in studios, want er is al jaren bar weinig moois uitgebracht.

en hoe beter MS het doet, hoe beter de strijd en voordelen voor de consument
Eigenlijk hebben ze Zenimax overgenomen naast Bethesda als uitgever, die heeft nog wat meer studio's dan alleen Bethesda.

https://www.zenimax.com/studios

https://www.eurogamer.net...-software-and-more-report
nou hopen dat er wat moois uitkomt dat heeft voor beide kampen voordeel :)
Het is ook afwachten of de overname van Bethesda een succes wordt. Ik kan me Rare nog herinneren en wat daar mee gebeurde.
exactly leuk die overnames, maar doe er dan ook wat leuks mee :)
Ja want de laatste FallOut was zo goed ontvangen. MS heeft nog lang niet de aantallen die Sony heeft als je kijkt naar de cijfers op het huidige platform. Beide maken leuke games maar voordeel wat ik van MS games vind is dat ze die uiteindelijk naar de PC brengen. Reden voor mij dus om hun console over te slaan.
Bethesda is al lang niet meer die geweldige studio die het vroeger was, ik noem buggy games, verouderde graphics en zo zijn er nog wel wat zaken die ze verkloot hebben de afgelopen jaren. daar gaan ze het Sony nu echt niet moeilijk mee maken. Maybe als ze die studio weer op de rails krijgen en wat van hun games met succesvolle launches de wereld in helpen dat ze wat van hun verloren glorie terug krijgen.
Ik ben naast pc gamer een PS gamer en hoop dat Microsoft wel een wat serieuzere concurrent word dat is alleen maar goed voor ze game industrie.

en wat betreft deze remaster, die saved games boeien me niet zo, wat ik zou willen is dat kopers van de ps4 versie kosteloos een upgrade kunnen downloaden van de spiderman game en dan het nieuwe deel voor 30 euro ofzo aangezien het meer een DLC is dan een complete game.

[Reactie gewijzigd door Freakiebeakie op 26 juli 2024 19:31]

Buggy games is zo ongeveer het kenmerk voor Bethesda games. Het is niet alsof dat slechter werd.
Bethesda games die voor een uurtje leuk is daarna kijk je er niet meer na om. (Doom, wolfenstein) vervolgens met een bar slechte Fallout komen en ik zit nu fingerscrossed dat ze the Elder scrol serie niet gaan verneuken.

Echt een riskante aankoop. Sony hoeft niks te vrezen.
Voor de markt wel gezond, het gaat over en weer
Anoniem: 306567 @Kazu22 september 2020 10:51
Dit is een remaster en niet een ps4 game die je in de ps5 stopt. Daar zit het verschil... Een remaster is nou eenmaal niet dezelfde game.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 26 juli 2024 19:31]

Mee eens...
Maar eigenlijk zie je dat Microsoft (zo ver ik weet) geen Remasters uitbrengt, maar via Smart Delivery de game beschikbaar maakt op elke Xbox One/Series console.

Of je nu digitaal of fysiek gekocht hebt.
Als je de game installeert/download op je Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S of Xbox Series X, zal je zien dat de juiste content (textures) worden gedownload afhankelijk van je console (basis game hetzelfde overal)... Zelfs save games blijven dus houdbaar.

Dus in mijn ogen is wat Microsoft doet wel meer "consumenten vriendelijker" dan Sony.
Je kan toch ook gewoon de ps4 versie van Spiderman in je ps5 stoppen? Dan kan je namelijk gewoon je save game meenemen.
Maar dan geniet je dus blijkbaar niet van de betere "graphics", want waarom zou je anders een "remaster" uitbrengen?

Bij Xbox zou in dit geval dezelfde Xbox One game automatisch ook genieten van de extra textures/graphics op de Xbox Series X, dus geen remaster nodig.
Ze brengen een remaster uit omdat ze de nieuwe engine van Miles morales gebruiken. Dan moet je inderdaad overnieuw beginnen. Maar de game is 2 jaar oud, als je er nu pas aan begint moet je misschien gewoon even wachten tot de ps5 er is.

Ook bij de ps5 krijg je genoeg games die een patch krijgen waarbij je kan genieten die extra textures etc. Dan kan je ook gewoon je save game meenemen. Niet anders dan bij Microsoft. Ze hebben nu gekozen voor een remaster.
Kom kom, er zijn voldoende games op de markt waar we het niet eens hebben over een remaster maar over een compleet nieuwe SEQUEL gebaseerd op een nieuwe ENGINE en die kunnen savegames wel overnemen om het verloop van het verhaal te beinvloeden.

Geen enkele reden om het niet te doen buiten "tja het is een nice to have maar de game moet af tegen dd/mm/yyyy en er is geen plaats in de "to do/doing" kolom op het project board.
kun je mij een bron geven waar MS zegt dat bij een remaster jij je oude savegames kan meenemen?

die ga je niet vinden.
Het is al maanden duidelijk vanuit Microsoft welke games geboost worden als je ze op de Series X speelt en hoe het zit met savegames.
Wel duidelijk welke, maar niet perse hoe.

Want is Spiderman gewoon een "PS5 upgrade availabe", wat dus het Series X niveau is (waar ze ook weer zon naam aan hebben gehangen). Of gaat deze remaster wel iets verder dan (voornamelijk) een hogere resolutie en framerate.
Wellicht moeten ze toch iets fundamenteler dingen veranderingen, waardoor cross progress gewoon niet kan?? Ik doe even een aanname.

Zelf heb ik doorgaans maar weinig interesse in remasters, omdat de upgrades vaak minimaal zijn. Een reMAKE echter, zoals FF7r, Shadow of the Colossus en (omg) Demon's Souls... Hell... Yeah Yes!

Microsoft heeft de systemen allemaal goed op orde, daar zul je mij niet over horen. Maar die upres, hi framerate dingen, doen me echt 0,niks. Dan gaat het niet over geld, maar de tijdinvestering die het mij niet waard is.
Zou kunnen dat ze bv de Fast travel en level design aapassen omdat de PS5 nu een snelle SSD heeft
en ze misschien helemaal geen loading screen meer willen?
Zou kunnen dat ze bv de Fast travel en level design aapassen omdat de PS5 nu een snelle SSD heeft
en ze misschien helemaal geen loading screen meer willen?
Nou dat lijkt mij om te beginnen we een hele logische ja.

Zo hebben ze in de allereerste demo van alles next gen al laten zien wat de SSD doet met de snelheid waarmee Spiderman door New York slingert. Ik weet niet of dit iets is wat gewoon 'automatisch ontstaat' of waar je echt fundamenteel de game voor moet veranderen. Zelfde vraag ik me af voor lighting (toevoeging van ray tracing, als ik het goed gelezen heb).

Als Sony daadwerkelijk zegt. "Yo.. Wij gaan hier gewoon net even een paar stapjes verder. Nee.. Dit is geen Demons Souls, maar ook geen upres job", dan moeten we hier in principe alleen maar blij mee zijn. Te meer omdat deze game eigenlijk nog vrij recent is.
Idd
ik hoop ook op mooie verbeteringen
Maar moet je de Remaster nu kopen of krijg je die update als je Spider-man al had
Gaat denk ik niet gratis zijn.
Gratis zijn die "PS5 upgrade available" dingen.

Dit is gewoon te duur om gratis aan te bieden, maar.....

Remaster + Miles komt als bundel voor een reguliere nieuwprijs, dus dat is best een prima deal. Dan betaal je voor die remaster 15/20??

En de vraag is of je met je PS4 Spiderman wel de gratis PS5 upgrade krijgt.
Tegelijkertijd ook een stuk minder interessant.
Maar dit kan gewoon, je kan de ps4 versie op de ps5 spelen en dan de savegame meenemen. Het gaat alleen niet als je de spiderman remaster (lees ps5 versie) koopt.
https://www.denofgeek.com/games/ps5-tranfers-ps4-saves/
Anoniem: 306567 @Kazu22 september 2020 11:50
Welke remaster games van Microsoft kan je precies de save game meenemen? Geen! Iedereen maakt er een groot probleem van dat Sony hier steken laat vallen. Maar het betreft hier een remaster met een nieuwe engine etc. Daardoor kan je de save game niet meenemen. Het gaat hier niet om een ps4 game die je ook in de ps5 kan steken met een patch waardoor die iets beter werkt. Andere ps4 games die je heb gespeeld en op de ps5 gebruikt kan je de save game gewoon meenemen.
Euhm. Alleen maar ....alles!! dat op de series x en s komt
Volgens mij zijn er nog geen remasters aangekondigd voor series S en X...
Je zegt in je vorige bericht heel wat anders. Je zegt dat je de saves kan meenemen van alle remasters. Maar die zijn er niet. Dus dan snap ik je vorige bericht niet echt.
Reageer gewoon niet meer op mijn berichten en koop gewoon je xbox. Reageer dan niet op berichten van Sony als je het een slecht bedrijf vindt.
Kon je bij bijv The Last of Us je PS3-save overzetten naar The Last of Us Remastered op de PS4? Werd dat toen verwacht van iedereen?

Als je je PS4-versie op je PS5 speelt, kan je je save overzetten. Koop je de remastered versie in de bundel met de nieuwe game, dan niet. Mij lijkt dat allemaal vrij logisch... Waarom zou je die remastered versie kopen om beetje rond te slingeren in een stad zonder veel questen. Dan heb je op een half uurtje die drie nieuwe outfits en klaar? Dat is toch geen 20 EUR waard, niet?
Het artikel legt uit waarom het wel enigszins verwacht wordt.

Mede omdat de concurrent wel de savegames vrij laat bewegen tussen current- en next-gen voor first-party games (onderdeel van smart delivery) en andere publishers/developers ook savegames over laten zetten naar de next-gen versie. Daarnaast is Spiderman nog niet zo oud en is het niet echt een remaster maar eerder een port met grafische verbeteringen zoals wij doorgaans ook met een verlate PC versie zien bij diverse spellen.

Mocht je het spel al uitgespeeld hebben ben je natuurlijk altijd vrij om opnieuw te beginnen ;)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 juli 2024 19:31]

PS4 spel op PS5: save gaat mee.
PS4 spel op PS5 met een patch om te upgraden: save gaat mee.
PS5 spel op PS5: geen save van PS4-game.

Laatste van de drie is hoe Sony het bekijkt voor Spider-Man Remastered. Volgens Insomniac is het met nieuwe engine en dergelijke en dus niet hetzelfde spel met een hogere graphics-setting zoals we wel gaan krijgen bij bijv AC:Valhalla.
Top, veel duidelijker kun je het niet verwoorden
Even een kleine nuance:
Als er voor een ps4 spel een volwaardige ps5 upgrade wordt gedaan, dus het in essentie een ps5 titel is geworden, ligt het aan de ontwikkelaar of dit mogelijk is.
Dat is de 2de van de 3 situaties : "PS4 spel op PS5 met een patch om te upgraden: save gaat mee."
Niet perse, dat ligt aan de dev
Mede omdat de concurrent wel de savegames vrij laat bewegen tussen current- en next-gen voor first-party games (onderdeel van smart delivery)
Volgens mij kun je dat helemaal niet vergelijken met remasters.
is het niet echt een remaster maar eerder een port met grafische verbeteringen zoals wij doorgaans ook met een verlate PC versie zien bij diverse spellen.
is.... Dus jij weet al zeker dat het een port is? Want dat gedeelte heb ik even gemist.

We hebben nog nooit te maken gehad met een shift van reguliere harddisk naar de SSD zoals in de PS5.
Ook heb ik nog nooit eerder een ray tracing upgrade gezien. Wat volgens mij iets anders is dan resolutie, framerate of zelfs het enigszins aanpassen van het hudige lighting systeem. Maar welicht heb je voorbeeld van een game waar ze dat er gewoon in mikken.
Er zijn genoeg games die flinke upgrades hebben gehad nadat ze al uit waren gekomen.

Paar voorbeelden die mij nu te binnen schieten:
- The Crew heeft tegelijkertijd met de "The summit"* uitbreiding een gratis graphical overhaul gehad voor alle spelers.
- Nagenoeg alle RTX supported games ten tijden van de RTX20XX release hebben een upgrade gehad om Ray Tracing te introduceren.

*of "The Wild run", dat weet ik even niet meer zeker :P

[Reactie gewijzigd door Caayn op 26 juli 2024 19:31]

Maar ok, dat is deel van het punt.
Wat jij stelt is dat Spiderman gewoon een port is. En dat klinkt in mijn oren echt als een bak onzin.

“The remaster for the PS5 is no simple up-res, as many of the game’s art assets have been completely updated to take advantage of the PS5 console’s horsepower. You’ll see better-looking characters with improved skin, eyes, hair, and facial animation, including our new, next-generation Peter Parker.”
“You’ll also see ray-traced reflections and ambient shadows, improved lighting, more pedestrians and vehicles stretching further into the distance, and the same optional performance mode offered on Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, allowing you to finally play the game at a targeted 60 frames-per-second frame rate,”
“We’ll be supporting near-instant loading, 3D audio, and the DualSense controller’s haptic feedback.

Dit is niet wat echt wat ik associeer met ports of wat ik tot dusver heb gezien van Xbox Enhanced.
Voel je vrij om mee te gaan in de remaster PR, dat is prima. Ik zie het niet als een remaster maar meer als een port. Een port kan ook extra werk bevatten buiten de game enkel werkend te krijgen op platform X. Uiteindelijk is het vooral veel semantiek en marketing ;)
Dan denk ik dat je eens moet rondkijken wat remasters doorgaans doen en de gemiddelde port. Ports gaan niet veel verder dan 'het werkt op een hogere resolutie' en soms wordt er wat content aan toegevoegd. De meeste remasters die hier de revue zijn gepasseerd zijn gewoon belabberde low effort cash grabs.

Het is niet zo heel moeilijk in de tekst het PR randje eraf te snijden en de praktische verbeteringen eruit te halen. Het is al bijna een opsomming. De meeste remasters gaan net iets verder dan een port. En Xbox Enhanced/Smart Back Compat Program Extra Turbo en nog meer PR termen, is gewoon een grap vergeleken hiermee. Dat is daadwerkelijk niet veel meer dan een port.

En sure, mensen die gewoon een port willen, ga je gang. Daarvoor kun je straks ook gewoon je PS4 disc in de PS5 smijten. Tenzij Insomniac zegt: "Nope. PS4 disc wordt geweigerd, want je MOET de remaster kopen"... Dan zijn ze daar echt helemaal gek geworden. Als 99% van de PS4 games gewoon op de PS5 werkt.

Maar goed, voel je vrij het een port te noemen als dat beter voelt.
Compleet andere architectuur. Verder succes met goed praten
PS3 naar PS4 is andere architectuur van programmeren ja. Klopt, maar een save-file is toch maar beetje data over wat je in een spel gedaan hebt? Geef eens een een paar van een Remaster op een nieuwe generatie console waar je de save kon overzetten? Ik kan er anders veel geven waar dat niet kon, net zoals nu. Maar plots is dat een groot probleem, alsof het over een MMORPG is waar je 300-400 u hebt ingestoken... 8)7
Het zal technisch gezien wel een uitdaging zijn, maar dit is toch niet te verkopen aan de spelers/klant? Zo’n groot bedrijf moet dat toch gewoon voor elkaar krijgen.
Het is een remaster, bij geen enkele remaster die er op de markt te verkrijgen is kan je de save game van de originele game gebruiken. Een remaster is nou eenmaal een andere game.
Vind dat wel een beetje kort door de bocht. De game is nog geen 2 jaar oud(?). Daarnaast lijkt het me sterk dat het niet zou kunnen, kan me niet voorstellen dat de architectuur dusdanig verschilt dat het niet moet kunnen. En ze zijn al een tijd bezig voor de PS5 want hun nieuwe Morales game komt ook gewoon voor de PS5 uit.
Vind dat wel een beetje kort door de bocht. De game is nog geen 2 jaar oud(?). Daarnaast lijkt het me sterk dat het niet zou kunnen, kan me niet voorstellen dat de architectuur dusdanig verschilt dat het niet moet kunnen. En ze zijn al een tijd bezig voor de PS5 want hun nieuwe Morales game komt ook gewoon voor de PS5 uit.
Maar.... Het gaat toch helemaal niet over 2 jaar oud of 10 jaar oud en of ze nu al 1 jaar of 10 jaar aan een nieuwe game werken op de PS5???

Geef eens direct antwoord op de vraag van @snefkens . Want ik ben hier ook wel benieuwd naar. Welke andere remasters hebben we die dit wel doen. En is dat 1 op de 10 of hebben we het dan over 7 van de 10 games die dat doen. En wat voor niveau remaster hebben we het dan over?

Er wordt meteen weer geclaimd dat Xbox dit soort dingen allemaal wel doet, maar ik heb eigenlijk ook geen voorbeelden. Behalve die resolutie en framerate dingen, wat echt 0,0 doet met de game natuurlijk. Iets scherper maken en er wat betere performance uithalen. Volgens mij is dat echt iets anders dan wanneer het hele lighting systeem vervangt of eraan toevoegt. Ik weet het niet, maar kan me niet voorstellen dat je even de "ray tracing pack" download en deze naast het huidige systeem laat draaien. Zoals een texture pack, die er gewoon hi res textures van maakt.

Kan zijn dat ik er helemaal naast zit, daarom wacht ik nog even af met (ver)oordelen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 26 juli 2024 19:31]

Precies dit, iedereen geeft aan dat Sony hier dingen laat liggen. Maar andere ps4 games zijn de save games gewoon mee te nemen. Dit is een remaster met een nieuwe engine, is niet zomaar een patch op een ps4 game.
Je hebt het hier in deze comments een aantal keer over 'een nieuwe engine', maar volgens wat ik kan vinden gaat het over verbeteringen op een bestaande engine. Dat bij een volledige 'remaster' van een 10 jaar oud spel geen saves kan importeren is iets anders lijkt me.
De vraag is dan meer, waarom hebben ze de originele spiderman niet gewoon gepatched naar betere graphics en bieden ze het niet aan als gratis update. De kans is dus zeer groot dat de originele spiderman game van de ps4 niet gespeeld kan worden op de ps5, tenzij je de remaster gaat kopen.

En waarom wordt geclaimd dat de xbox dit wel gaat doen, omdat de xbox dat ook al doet op een xbox one X bij Xbox360 games en in de enhanced games voor de Xbox One X en Microsoft al voorbeelden heeft laten zien hoe de raytracing gaat werken in xbox360 games en xbox one games op de Series S/X.
De vraag is dan meer, waarom hebben ze de originele spiderman niet gewoon gepatched naar betere graphics en bieden ze het niet aan als gratis update.
Omdat ze dus blijkbaar er meer uit wilde halen.
En zoals iemand al benoemde in de comments. De remaster draait ook op de PS5 engine voor Spiderman. Die zal ongetwijfeld voortborduren op die van PS4, maar echt wel met grote verschillen.
en Microsoft al voorbeelden heeft laten zien hoe de raytracing gaat werken in xbox360 games en xbox one games op de Series S/X.
Series S draait helemaal geen enhanced games, als ik me niet vergis.
Ik zie vooral hogere resoluties, fps, auto HDR (please no) en dat is het wel.

Maar bovenal... Ik weet helemaal niet of er geen "PS5 Upgrade Available" gaat zijn voor de PS4 versie. Of wellicht dat de PS4 versie 'gewoon' draait zonder de upgrade. Wel is al gezegd dat 99% van de PS4 grames draait op een PS5.

Anyway, het is denk ik wel duidelijk dat ze met de remaster op een iets hoger niveau mikken. En het is niet per definitie zo dat lagere kwaliteit, maar gratis upgrade = beter.
Als Ghost of Tsushima een betaalde, maar zeer beefy, uprade krijgt?! Yes please! Last of Us 2, zelfde antwoord.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 26 juli 2024 19:31]

Anoniem: 306567 @Chefd22 september 2020 11:13
Ik ken weinig remasters waarvan je de savegame van de originele game kan meenemen. Jij wel?
Skyrim kan het en Mafia II kan het.

Ik volg het nieuws over remasters niet helemaal en de meeste games die opnieuw worden uitgebracht lijken remakes te zijn in plaats van remasters. Van een remaster zou ik verwachten dat een savegame compatible is; een remaster is doorgaans een set graphicsverbeteringen en patches zodat de boel op een modern systeem werkt. Een remake heeft vaak een nieuwere engine en/of nieuwe code, daarvan zou ik niet verwachten dat een oude save nog werkt (tenzij er een stuk conversiesoftware voor is geschreven).
Dat zijn pc voorbeelden, maar bij consoles kan het niet.
Het kan gewoon, alleen is daar geen budget voor (vrijgemaakt). Ik snap het probleem ook niet zo, Sony communiceert dit netjes van te voren dus je weet wat je koopt.
Apart, ik zou verwacht hebben dat het feit dat de engine hetzelfde is, het ook gewoon op consoles zou moeten werken. Er zal wel een technische restrictie zijn op consoles waar ik niet van weet.
Zie ook:

Original Mafia II (Classic) saved games are transferable to Mafia II: Definitive Edition on Steam PC only.

https://mafiagame.com/news/mafia-trilogy-faq/

Denk dat daar inderdaad technisch iets is waarom het niet kan.
Dat is het punt niet zozeer. Sowieso lijkt de term 'Remaster' voor deze game wel erg overkill. Klinkt meer als PR praat. Wat is er nou aan de game veranderd dat het een remaster zou moeten zijn ipv. port?

Ik vind het allemaal een beetje wazig, helemaal gezien de eerste release zo kort geleden was en het feit dat het direct een launch titel op de PS5 is inclusief een complete nieuwe 'expansion'. Lijkt er meer op dat ze het afdoen als een remaster zodat ze er alsnog wat voor kunnen vangen ipv. alle eigenaars van de vorige game een gratis port aanbieden.
Anoniem: 306567 @Chefd22 september 2020 14:29
Compleet nieuwe engine incl betere textures, raytracing. Eigenlijk alle ps5 features. Dus er is best veel veranderd
Het is in feite een port naar de nieuwe engine, inclusief nieuwe HQ assets.
Ik snap je argumentatie niet helemaal. Ik ben het ook niet helemaal eens met de huidige situatie, maar dit is gewoon de complete, volledige Spider-Man game incl uitbreidingen met een reeks aan noemenswaardige upgrades. Wanneer was dit ooit een 'gratis DLC' ?
Waarop baseer je dat Miles Morales DLC zou zijn, en waarom ook gratis? Ik snap heus wel waar je heen wil; maar ben benieuwd naar je bronnen. Volgens mij werd het vooral vergeleken met Uncharted: Lost Legacy; wat ook geen 'DLC' is.
Omdat deze geruchten onofficieele bevestigd werden en veel mensen ook deze vermoedens al hebben als je kijkt naar de lengte van deze zogenaamde ps5 losstaande game. Sonycis al helemaal geen bron want die ontkennen het uiteraard.

Hier is een mooie video die mij zeker wel heeft laten nadenken en me ogen geopend heeft waardoor ik meerdere plekken ben gaan zoeken en bepaald insiders heb gesproken die mede de vermoedens bevestigde!

https://youtu.be/K3snHdRQZz8
aha, roddelpraat dus ;) Je mag zelf geloven en vinden wat je wil. Dat gezegd hebbende, ik vermoed heus ook wel dat Miles Morales initieel begonnen is als een expansion/DLC, zo vreemd is dat niet; genoeg games/sequels/spinoffs die op die manier begonnen zijn. Lost Legacy is een mooi voorbeeld waarbij het geen 'volledige' game is maar voor veel mensen een prima deel in de Uncharted reeks is gebleken. Als Miles Morales uiteindelijk echt maar een paar uurtjes plezier is en Sony er de volle mep voor vraagt dan vind ik dit kritieken terecht; don't get me wrong.
Hoe kun je nou enige uitspraken doen over de architectuur en dat het maar zou moeten kunnen? Sorry, maar zolang je de consoles en games niet ontwerpt luister ik niet naar je.
Het is een dlc voor de ps4 die nu uitgerekt word naar de ps5, om zo de verkopen omhoog te krijgen voor de ps5.

Je betaalt dus dubbel voor iets wat eigenlijk een gratis dlc was en dat is toch wel erg achterbaks en klanten deceiving! Veel mensen hebben dit door en vinden daarom sony achterbaks met hun demo over door de stad vliegen snel met de ssd van de ps5. Het is en was puur een dlc die gratis had moeten zijn!
Dat is nogal een boute stelling. Het maakt niets uit of het een remaster is toch.....maar puur om de wil/onwil om het te willen supporten. Wellicht kan het niet binnen eco systeem van sony omdat je game een ander id heeft en niet in save-games kan kijken van andere game-ids maar dat is een aanname. Maar technisch kan er een oplossing bedacht worden.
Bij meeste games is dit een memory dump. Als de game helemaal aangepast is dan moet hier een translatie voor komen. En ik kan mij voorstellen dat dit enorm veel werk kost om te maken. Maar nogmaals, volgens mij is er geen remaster op de consoles te krijgen waarbij dit wel kan. Dus blijkbaar is dit zo kostbaar dat niemand dit doet. Dus ik snap niet helemaal waarom het voor iedereen nu wel een probleem is.
De reden om het te willen lijkt me simpel. Je bent lekker aan het slingeren....en je hebt 50 % ontdekt....ik neem even aan dat spiderman sterker geworden is en er verschillende missies te spelen zijn. Als je zo verzot bent op die game dat je hem graag in nieuw grafisch jasje verder wilt spelen.....dan wil je je progressie meenemen. Een spel als GTA 5 spelen mensen ook langere tijd. Dit in tegenstelling tot een meer filmisch spel als last of us.
Mooi dat je GTA 5 erbij haalt. Omdat deze ook op de ps3/xbox 360 uitgebracht zijn en op de ps4/xbox one. Echter was daar ook de save game niet mee te nemen en moest je helemaal overnieuw beginnen. Dus dit is niet iets wat nieuw is.

Als je zo graag wilt dat je progressie mee gaat kan je de ps4 spiderman gewoon in je ps5 stoppen en kan je gewoon weer verder waar je was gebleven.
Ik speel spiderman niet eens en het gaat ook niet om mij. Ik snap echter wel de wens dat mensen progressie mee willen nemen, maar blijkbaar willen andere dat niet begrijpen. Waar is het empathisch vermogen gebleven van de medemens?
Ik speel spiderman niet eens en het gaat ook niet om mij. Ik snap echter wel de wens dat mensen progressie mee willen nemen, maar blijkbaar willen andere dat niet begrijpen.
Volgens mij wordt dat heel goed gesnapt. Een aantal proberen hier uit te leggen dat dit waarschijnlijk niet zo makkelijk is. Dat we het daarom ook nooit zien gebeuren.

Als het makkelijk was of wellicht zelf 'moeilijk, maar mogelijk', dan zou Insomniac dat natuurlijk wel doen.

Iedereen stelt hier vooral heel veel over dat het 'gewoon moet kunnen', maar blijkbaar zijn er helemaal geen goede voorbeelden van games die het al hebben gedaan en ook kan niemand uitleggen hoe je zoiets doet van PS4 naar PS5, omdat niemand ook daadwerkelijk weet hoe dat werkt.

Denk je nou echt als het even 'file inlezen.....-> done!' was geweest, dat Insomniac niet kan bedenken dat dat misschien een goed idee is???
Ik zit zelf in de it, dus waar een wil is is een weg!
Enige dat ik mij kan voorstellen is dat je standaard via de api van Sony niet een savegame van een game met ander gameid kunt lezen. In dat geval wordt het lastig, want dan moet het buitenom.
Laten we eerlijk wezen...die remake zal voor 70-80% dezelfde data/code hergebruiken of denk je echt dat ze die stad even leuk opnieuw gaan modelleren ?
De data en code zal zoveel mogelijk hergebruikt worden.
Dit is een game met release september 2018. Het al vreemd dat ze over een "remaster" spreken op zulke korte termijn en dit soort upgrades hebben we bij tig titels al gezien zonder problemen. Ik spreek dan over Xbox waar de games naadloos een update kregen voor de ONE X. bij de PS4 pro ga ik van het zelfde uit.
Absoluut niet waar. Een remaster is niks anders dan een opgepoetste versie met wat verbeterde assets. Aan de basis is de game vaak gewoon gelijk. Ik heb genoeg remasters gespeeld waarmee ik gewoon door kon. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het is vaak gewoon prima mogelijk. Vaak gewoon zonder ook maar iets te hoeven doen (want save games staan vaak op vaste locatie buiten game directory, soms via een save game import functie die ze hebben gemaakt, omdat ze iets hebben aangepast waardoor het niet 1 op 1 werkt.
Ze noemen het misschien een "Remaster", maar dit is de PS4-versie met een next-gen upgrade en DLC, zoals zoveel games cross-gen zijn. Dit zou relatief eenvoudig te doen moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 26 juli 2024 19:31]

Volgens het artikel gaat het hier om een remaster.
Bij een remaster gaat het vaak om uiterlijke verbeteringen in graphics textures, audio e.d. De code is grotendeels gelijk, en het doel van een remaster is dan vaak ook het verbeteren van bestaande code/werking van het product.
Bij een remake gaat het om een 'compleet' andere code, van de grond af opnieuw gebouwd.
Maar ook ik ken geen remaster waar je de save game kan meenemen eerlijk gezegd. Jij wel? Daar wordt ook nooit moeilijk over gedaan en nu ineens wel. Je kan bij the last of us ook niet je save game meenemen naar de remaster etc.
Dat ze niet de tijd nemen om de save compatible te maken is een ander verhaal. Al de variabelen in de save zitten nog steeds in de game (health, xp etc, zeg maar wat). Misschien niet 1:1 in te laden maar met een stukje adapter code moet dit zeker kunnen.
Ik snap eigenlijk niet dat dit zo een groot issue is. Geen enkele game maker die een remaster maakt kan je een save game meenemen op een console. En nu het toevallig een Sony game is dan is dit een groot probleem. Er wordt een nieuwe engine gebruikt dus wellicht is het daardoor niet mogelijk om je save game mee te nemen? Als het zou kunnen hadden ze het vast gedaan.

Andere ps4 games kan je gewoon de save game meenemen. Het gaat hier dus om een remaster voor de ps5. Dus geen ps4 game die ineens werkt op de ps5

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 26 juli 2024 19:31]

diablo 3 had dit anders gewoon als je van vorige generatie naar deze generatie ging.
Ook op de console?
juist op de console
https://us.battle.net/support/en/article/34407
enige wat ze stop gezet hebben is als je wisselt van xbox naar PS of andersom.
Het is een issue omdat de game nog niet zo heel erg oud is, namelijk pas twee jaar. Genoeg gamers, waaronder ik, die pas recent aan de game zijn begonnen en verder willen spelen op de PS5. Het is nog niet zeker of je de remaster gratis krijgt als je al een PS4-exemplaar hebt, maar mocht je ervoor moeten betalen en je kan je save-game niet meenemen is dat toch wel erg zuur.
Hoezo remaster de game is niet eens 2 jaar. Dit is meer zoals bij control. Gewoon lui zijn.
Probleem is meer dat het een andere APP ID is. Het zijn als container gewoon andere games. Dus de save games gekoppelt aan de ander game zijn niet te benaderen voor de nieuwe app. Dit is een store container issue meestal. Alleen als de save game buiten de save file features van het platform leeft (bijv in de cloud van de game bouwer om cross play mogelijk te maken) is het een lui vs iets anders discussie.
Savegames wel of niet mee kunnen meenemen naar een remaster zegt niets over de onderliggende code en de mogelijkheden daarin.

De eerdere game is nog geen twee jaar op de markt. Het kost meer jaren om een compleet nieuwe game uit de grond te stampen. Deze Spider-man remaster is duidelijk uitgebracht om (nieuwe) klanten te trekken met de launch van de PS5, en moet de pracht en praal van de PS5 laten zien.

Op de PC kan je de Skyrim savegames kopieren naar de Skyrim remaster folder, en dan werkt het gewoon (de games moeten origineel zijn zonder mods). Het kan dus wel.
Echter, als games gemod kunnen worden, dan kan het natuurlijk fout gaan met de savegames, en krijgt de game/developer een slechte naam voor 'prutswerk'. Dan begrijp ik wel dat ze dat niet willen. Maar Spider-man op een console kan niet gemod worden, dus die valt niet in die categorie.
Het maakt toch niet zoveel uit hoe lang die op de markt is? Het betreft hier een remaster met een nieuwe engine. Wellicht zijn er dingen veranderd waardoor dit niet meer kan. Het is niet dat dit een ps4 game is die je in de ps5 stopt met alleen een patch.
Is ook eigenlijk toch belachelijk om een 'remaster' uit te brengen van zo'n jonge game... Een remaster van een 10 jaar oude game of zo daar is het inderdaad niet gek dat de saves niet mee te nemen zijn, hier lijkt het me gewoon luiheid dat ze dat niet mogelijk gemaakt hebben.
Ik denk niet dat het luiheid is, ze hebben bij miles morales een nieuwe engine gebruikt. Omdat je bijvoorbeeld ook raytracing etc allemaal erbij hebt. Omdat ook mogelijk te maken in de spiderman game hebben ze die nieuwe engine ook in die game gebruikt, zodat het een remaster wordt. Dan heb je alle voordelen van de ps5 in deze game. Dit wijzigt blijkbaar zoveel de game dat het niet zomaar mogelijk is om een save game over te zetten.
Het lijkt meer op een 'port' van game naar de nieuwe tech/engine die voor Miles Morales wordt gebruikt in combinatie met nieuwe assets.
The remaster for the PS5 is no simple up-res, as many of the game’s art assets have been completely updated to take advantage of the PS5 console’s horsepower. You’ll see better-looking characters with improved skin, eyes, hair, and facial animation (including our new, next-generation Peter Parker). You’ll also see ray-traced reflections and ambient shadows, improved lighting, more pedestrians and vehicles stretching further into the distance, and the same optional performance mode offered on Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, allowing you to finally play the game at a targeted 60fps frame rate. We’ll be supporting near-instant loading, 3D audio, and the DualSense controller’s haptic feedback. Lastly we’re adding three amazing new Spider-Man suits, new photo mode features, and even new trophies for those of you looking to Platinum the game all over again.
Daar komt de aap een beetje uit de mouw: ze hebben nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Niet de graphics en audio - want die doen niets met spelvoortgang, maar zaken als trophies en fotomogelijkheden.
Die staan niet in de oude savegames natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je de oude savegames niet zou kunnen importeren naar de nieuwe savegames format (die duidelijk meer kan bevatten).

Het betekent evenwel dat je met een vergevorderde oude savegame in de remaster dus allerlei kansen op trophies e.d. mist, en dan krijg je de spelers aan het klagen. Je zou de remaster voor de Platinum trophy weer vanaf het begin moeten spelen.
Dus dit lijkt me een strategische beslissing.
De vraag is wat voor nieuwe trophies zijn er. Dit kan natuurlijk ook alleen verwijzen naar de nieuwe Miles Morales en dat de rest gewoon blijft wat het al was. Dan mis je technisch gezien dus niets. Je zou dus de data van de oude spel kunnen gebruiken om alle trophies die je al heb behaald gelijk te ontlocken (mits dit natuurlijk mag van Sony).
Ja maar je hebt het hier over een totaal andere console (redesign). Waarbij veel complexe verbeteringen zijn doorgevoerd. Het hoeft allemaal niet zo makkelijk te zijn. Kan me moeilijk inbeelden dat als het een druk op de knop was ze het niet hadden gedaan. En tja als je het wel had verwacht, doe het volgende x niet want bij een remaster kan dit meestal inderdaad sowieso niet. Gezien het als standalone game verkocht wordt.
Hier hadden ze vanaf het begin bij het maken van de remaster rekening mee kunnen houden. Hebben ze dus niet gedaan.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 26 juli 2024 19:31]

En anderzijds, hoe moeilijk kan het zijn een convertor te maken?
Zoiets of een optie dat de savefile van de PS4 versie simpelweg kan uitlezen. Het zal allemaal geen rocket-science zijn vermoed ik.
Als het echt een kwestie is van uitlezen savefile, waarom zou Insomniac dat dan is godsnaam niet doen? Er is echt geen financiele reden waarom ze toegevoegde waarde eruithalen. Sterker nog, ze creeren vooral een drempel voor 10+ miljoen mensen die de game al hebben gespeeld/aan het spelen zijn.

Het hoeft ook rocket-science te zijn om het niet te doen. Maar het zal overduidelijk wel voor problemen zorgen, bij deze 'best wel beefy update'.

En je PS$ Spiderman zal gewoon werk op je PS5, zonder al die extras en dan MET save game. Dus heb je gewoon 2 opties krijgen. Enige wat ik me afvraag is of je een tussenweg hebt met PS4 schijf erin -> Gratis PS5 Upgrade.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 26 juli 2024 19:31]

Maar waarom zou dit een uitdaging zijn? Zal toch minstens dezelfde engine zijn of een upgrade ervan, verder is het eerste deel van de game gelijk aan die van het origineel en zijn savegames niets meer dan 'flags' van wat je wel/niet hebt gedaan en wat statistieken een rocket science zou je zeggen.
Een savegame file (of soms files) is nou niet echt een technisch hoogstaand iets, snap eigenlijk helemaal niet waarom het een uitdaging zou zijn om dit te kunnen overzetten. In veruit de meeste gevallen is het niet meer dan tekstbestandje met daarin een marker of een quest/missie wel of niet behaald is, eventueel welke stage hiervan je zit en bij games waarin je kan bouwen wat data wat aangeeft wat waar staat.
Wat @Superstoned zegt, het is bij dit soort games vaak zo dat een savegame simpelweg een memory dump in binair formaat is. Het maakt immers toch niet uit of de savegame ook op andere platforms hoeft te werken of voor verschillende versies van de game of wat dan ook (behalve dus bij een remaster als dit, maar daar hadden ze waarschijnlijk ook nooit voor gepland). Dan is domweg bits wegschrijven en inlezen het makkelijkst te implementeren en veruit het snelst bij laden/saven.

Het zal voor een moderne AAA game als deze vast wel ietsje genuanceerder en ingewikkelder zijn dan dat, maar ga er maar van uit dat Spiderman savegames niet in JSON of XML ofzo weggeschreven worden ;-).

En los daarvan natuurlijk grote kans dat ze in de remastered versie dingen willen tweaken en toevoegen die niet in het origineel zaten, en niet eenvoudig 1-op-1 mappen op de data in de oude savegames (denk aan nieuwe achievements die afhankelijk zijn van data over het spelverloop, die niet in de oude savegames is opgeslagen, etc).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 26 juli 2024 19:31]

Ik zal het ongetwijfeld over gesimplificeerd hebben maar in een tijd van multi platform, remasters en remakes vind ik het maken van savefiles die, in de basis, niet in theorie relatief simpel over te zetten zijn eigenlijk een beetje dom.

In dat opzicht heeft Guerilla het met Horizon Zero Dawn het beter aangepakt. Het is met dat spel namelijk wel mogelijk om relatief simpel de save file over te zetten, zij het niet dat als je het zelf wilt doen je wel de ps4 moet hacken (maar de devs zouden via cloudsaves het simpel mogelijk kunnen maken) https://www.reddit.com/r/...awn_ps4_saves_work_on_pc/
Niet altijd zo - soms is het een vrij domme data dump van interne structuren. Als die bij een remake flink zijn aangepast moet je dus een vertaalslag maken met de tijdsinvestering en risico's die daarbij horen.
Maar dan zou het toch ook bij de updates van het spel zelf al fout moeten gaan? Die structuren verschillen immers ook al
Exact! Snap niet dat de rest claimt dat het simpele memory dumps zijn. Dat zou beetje dom zijn.
waarom als je het spel op de ps5 koopt waarom zou je dan je vooruitgang van de 4 meewillen nemen?

je wil lijkt mij toch vanaf begin alles weer ervaren

snap het probleem niet.
Ik wil eigenlijk gewoon de games en safegames mee willen nemen naar de volgende generatie. Zonder poespas.
Ik wil straks mijn nieuwe console inpluggen en gewoon verder kunnen spelen waar ik gebleven ben. En het zou dan mooi zijn als het spel dan ook een grafische update mee zou krijgen bij het opnieuw downloaden.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 26 juli 2024 19:31]

er is toch niet gezegd dat het niet gebeurt bij andere games...

zijn de ontwikkelaars daar niet verantwoordelijk voor?
Dat kan ook gewoon, je kan gewoon je PS4 game op de PS5 spelen met enkele grafische upgrades (dat wat de PS5 biedt voor alle PS4 games). Daarbij kan je gewoon je huidige savegame blijven gebruiken.
Wil je de PS5 remaster, dan hebben we het over een ander spel, dus geen conversie van je savegame.
De verhaallijn van spiderman PS4 is niet echt heel speciaal en heeft niet veel replay waarde. zeker niet na zo een korte tijd na release.
Daarnaast zijn er ook nog vervelende challenges die je moet doen om suits te ontgrendelen, dingen zoals de hele stad rondswingen op zoek naar rugzakken, wat bij mij echt vele uren heeft geduurd.

Het leukste van spiderman is toch altijd gewoon het rondswingen geweest. Als ik dat kan doen in UHD met nog betere graphics dan de standaard PS4 is het voor mij genoeg.
kun je even wat specifieker zijn? als je goed leest zie je dat ik het goed vind dat MS studio overneemt zodat er weer een goede strijd komt waar beide kampen wat aan hebben..


maar daar las je vast overheen...
Maar hoe ga je dat aanpakken als je de game rebalanced? Dan krijg je, zeker i.c.m. trophy’s, al snel een puinhoop. Het is ook een nieuwe aankoop, de PS4 versie krijgt geen gratis upgrade.

Daarnaast zou je kunnen stellen dat je een remaster koopt om hem opnieuw te kunnen spelen, niet om verder te spelen, dan mis je immers het gros van de verbeteringen. Het grote verschil met andere remasters, is dat er nu maar 2 jaar tussen zit. Ik kan me geen remaster herinneren waarbij je je save kon meenemen. Dan denk ik bijvoorbeeld ook aan PC games zoals Age of Empires II of Warcraft III.

Bij een game als Diablo III kon je wel je save meenemen van PS3 naar PS4, maar dat was een port, geen remaster.
maar het is toch een hele nieuwe game, niet zelfde disk, niet online editie.
dus waarom werd dit verwacht?
Nee, het is een 'remaster' (= graphics settings) + een expansion pack voor het originele spel.
maar, niet een uitbreiding van ps4, naar ps5. dus nog.
Er gaat geen patch zijn voor de PS4-versie om naar de Remastered versie te gaan. Voor Sony is het een "nieuw" spel. Blijkbaar is er achter de schermen veel veranderd qua engine en dergelijke.
De originele spiderman zit er ook bij.
Dit vind ik wel een misser van Sony. Hoe gaat dit dan met toekomstige games? Ben je dan compleet afhankelijk van de uitgever of ze cross save doen of niet? Stel ik begin met Cyberpunk 2077 op de PS4, ik heb er 100 uur inzitten en wil vervolgens op de PS5 verder spelen. Dan ben ik afhankelijk van cdpr of ze dat implementeren of niet. Erg onduidelijk over gecommuniceerd. Ik ben er dan ook niet rouwig om, dat ik geen pre order heb geplaatst van de PS5 . Ik wacht wel een jaar en kijk het even aan.
Het is soms zelfs op de PS4 uitgever afhankelijk hoe het interne savesysteem gebruikt wordt. Neem Kingdom Come Deliverance: ik heb de base-versie destijds uitgespeeld. Omdat ik de DLC ook wilde spelen maar niet los wilde kopen, heb ik de Royal Edition erbij gekocht. Ik kon met de Royal Edition niét mijn savegame van de "originele" Kingdom Come gebruiken. Het CUSA nummer is anders dus de PS4 zelf snapt het al niet, maar de ontwikkelaar is hier gewoon lui geweest. Gezien de DLC niet los te starten is zou je het hele spel opnieuw moeten spelen (of uiteraard de DLC alsnog los kopen op je base game).
Nee, ps4 saves werken gewoon op de ps5. Ook als je de ps4 spiderman in je ps5 stopt kan je de save game meenemen. Echter is dit een remaster met een nieuwe engine waarbij dit niet kan. Dit is dus echt een ps5 only game.
Ja ok, maar de content is feitelijk hetzelfde. Het ziet er alleen wat mooier uit. Dus als er een upgrade komt van Cyberpunk speciaal voor PS5, dan zou ik het spel dus opnieuw moeten kopen en kan ik misschien niet eens mijn oude save gebruiken. Vind ik niet klantvriendelijk van Sony en heel wat anders dan Jim Ryan eerder vertelde over soepele transitie van PS4 naar PS5. https://www.pushsquare.co..._at_an_unprecedented_pace
Sony heeft heeft aangegeven dat dit een remaster betreft en geen upgrade. Er is hier namelijk sprake van een nieuwe engine etc. Dat zal bij cyberpunk niet het geval zijn, die krijgt eigenlijk gewoon een patch. Beetje hetzelfde als de pro patch. Ps4 saves zijn verder gewoon te gebruiken op je ps5:

https://www.denofgeek.com/games/ps5-tranfers-ps4-saves/
Nieuwe engine? Hou toch op man.. je hebt duidelijk echt geen idee waar jij het over hebt. De vergelijking met cyberpunk slaat zelfs de spijker op zijn kop. En al die andere games... zoals gears 5 Forza horizon etc. Zelfde engine alleen geoptimaliseerd voor een specifieke generatie. Sony vindt klaarblijkelijk dat zoiets de volle prijs opnieuw rechtvaardigt. Prima natuurlijk voor mensen die dat ok (lees naïeve niet te bereiken fanboys) vinden. Ik daarentegen vindt het meer dan absurd. De Ps3 en ps4 waren gebaseerd op een compleet andere architectuur. Zo kan ik evt wel begrijpen dat “remasters” opnieuw verkocht konden worden aangezien dat wel een complete overhaul betreft. De ps4 en 5 daarentegen zijn exact het zelfde qua architectuur. Dus kun je al helemaal niet spreken over een “remaster” waar jij op doelt.

Ik lees jouw comments de laatste tijd en ik erger me kapot aan blinde vinken zoals jij. Jouw religie, die sony heet, is heilig en onaantastbaar. Oogkleppen op en alles verdedigen wat niet te verdedigen valt, maar o wee als een andere het zelfde doet. Dan zijn re rapen gaar.

Ik speel alle spellen die ik leuk vind. Ongeacht welk platform. Maar je kan gewoon niet meer verkondigen dat Sony “for the Players” is. Het begint een walgelijk bedrijf te worden die veel van mijn opgebouwde respect voor hen in hun reet heeft gestopt. PS5 voor mij geen instabuy. Waarvoor?Exclusives....? Welke dan die het waard zijn...? Meteen een grote opgepoetste GRATIS game catalogus van mijn bestaande titels...Nee ook niet...gamepass? Nee.. PC cross save...duh nee? 2x de volle mep betalen. ? Ja graag Helaas maar waar.

Let maar op zal me echt niet verbazen dat ze het zelfde gaan flikken bij TLOA 2.

Zo dat moest er even uit. Misselijke ventjes af en toe
Veel frustratie merk ik hier, maar je hoeft de game niet te kopen hoor... Ik heb overigens ook gewoon alle platformen en interesseer mij in het algemeen voor consoles. Maar volgens jou heb ik er allemaal geen verstand van. Prima, je kan er ook voor kiezen om mijn berichten niet te lezen. Fijne avond!
Ok, ja dat maakt het al wat duidelijker👍🏻. Volgens mij geldt dit ook voor Horizon 2? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de game speciaal voor de PS5 helemaal opnieuw gebouwd is.
Horizon 2 verschijnt ook op de ps4. Omdat deze tegelijkertijd gemaakt wordt verwacht ik niet dat er voor beide een andere engine gebruikt wordt. Ik verwacht dus dat je de save game gewoon mee kan nemen.
Wat heb jij precies tegen Sony en Playstation? alles wat er in het nieuws komt van Sony vind je maar klote. Prima, koop het dan niet!
Dat snap ik, maar nog steeds niet heb je verteld wat Sony dan een oneerlijk en leugenachtig bedrijf maakt. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ja ik heb die video's voorbij zien komen. Maar ik zie nu nog steeds niet echt bewijs dat ze liegen. In eerste instantie hadden ze gezegd dat alle nieuwe first party games alleen op de ps5 uitkomen. Daar zijn ze op terug gekomen en hebben nu aangegeven dat ze een aantal games ook op de ps4 uitbrengen. Dit geven ze nog aan voordat de preorder begint van de ps5. In hoeverre is dit liegen? Ze hebben toch een andere keuze gemaakt. Dat is niet echt liegen toch. Doe jij dit nooit in het dagelijkse leven? Dat je een beslissing neemt en later toch een andere beslissing neemt, lieg je dan ook? Of heb je dan andere inzichten waardoor je een andere keuze maakt?

Overigens vind ik het de video's waar je aan refereert niet heel sterk. Als iemand al in de eerste minuut ongeveer 20 liegen zegt en dit verder niet echt onderbouwd.. Daarnaast vind ik zijn statements ook niet heel erg goed onderbouwd. Maar goed als jij er in gelooft. Prima.
Wel mooi dat je 44 berichten hebt in dit nieuwsbericht. En meer dan 30 keer is het precies hetzelfde bericht. So what als het als dlc is begonnen? Wellicht hebben ze tussentijds gedacht hier kunnen wij ook een complete game van maken? Wat is daar precies het probleem in?
Bij verkoop van m'n PS4 druk geweest om de juiste savegames in de cloud te zetten, krijgen we deze voorbode. Hopelijk kunnen PS4 savegames wel op de PS5 gebruikt worden. Ik ben benieuwd naar eventuele PS5 patches/voordelen die PS4 first party titels gaan krijgen zoals Uncharted, Horizon ZD, God of War, Tlou2 en GoT. Dan wil ik op de PS5 wel graag mijn Ps4 voortgang meenemen. Helemaal voor Ghost of Tsushima, aangezien ik die op PS4 ben gestart en op PS5 verder wil spelen.
Saves van PS4 games gaan mee naar de PS5. Als je in het geval van het artikel de PS4-versie op je PS5 speelt, is er niets aan de hand. Als je Spider-Man Remastered koopt, dan is het een nieuw spel. Er gaat ook geen patch zijn om de PS4-versie aan te passen naar de Remastered versie;
Is dat echt zo erg? Het gros van de mensen die hem al gespeeld hebben, gaan niet de hele game nog een keer spelen. De mensen die hem nog niet gespeeld hebben kunnen wachten tot de PS5 uitkomt en de mensen die hem nu aan het spelen zijn (zoals ik) hebben hem echt wel uit tegen de tijd dat de PS5 er is en dan val ik in elk geval onder categorie één.
Nou ja je weet niet of ze hem uit hebben ligt er aan hoeveel ze gamen, en spiderman is best een groot spel met alle dlc.
Als je echt voor de volle 100% wil gaan heb je echt een waslijst aan dingen te doen, dat speel je niet effe zo maar uit.

Ik heb ook echt alles gedaan alle collectiebles, alle dingen zoals de straat overvallen etc overal.
Ik zit er niet op te wachten dat dan weer opnieuw te moeten doen, dan zou ik gewoon op de ps4 door spelen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2024 19:31]

Oei, dat is behoorlijk matig.
Ik ben toevallig net klaar met Spiderman. Moet alleen nog de alle outfit trophy en hij is Platinum.

Heel jammer dat de progressie niet mee gaat, maar aan de andere kant is het geen straf om het verhaal nog een keer te spelen (met opgepoetste graphics).
Scheelt ik heb Spiderman met dlc toch al uitgespeeld, en zal toch niet het volledige spel opnieuw kopen.
Ik ga alleen voor de Spider-Man: Miles Morales versie, hoe goed spiderman ook was geen zin om hem opnieuw te spelen.

Wel jammer voor de gene die nog niet uitgespeeld hadden, en op de ps5 dan verder zouden willen gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.