Bedrijf stopt met aangepaste PlayStation 5-panelen na dreiging rechtszaak Sony

Een bedrijf dat aangepaste zijpanelen voor de PlayStation 5 aanbood, is daarmee gestopt nadat Sony heeft gedreigd naar de rechter te stappen. Volgens Sony maakt het bedrijf met de zijpanelen inbreuk op intellectuele eigendommen.

Het Britse bedrijf CustomizeMyPlates nam al bestellingen aan voor de aangepaste zijpanelen, die werden aangeboden voor zo'n 35 euro. De bedoeling was dat de plastic panelen twee weken na de release van de console beschikbaar zouden komen. Er was keuze uit verschillende kleuren en motieven. Bestellingen zijn geannuleerd en kopers krijgen hun geld terug.

Tegen Video Games Chronicle zegt het bedrijf dat het is gestopt met de zijpanelen na dreigingen van Sony om een rechtszaak te starten. Volgens de PlayStation 5-fabrikant maakte het bedrijf inbreuk op intellectuele eigendommen door aangepaste zijpanelen voor de console aan te bieden.

Het bedrijf zegt eerst onderzoek gedaan te hebben en gedacht te hebben dat het de zijpanelen kon aanbieden zonder in de juridische problemen te komen. Sony heeft wel patent aangevraagd op de zijpanelen, maar dat is nog niet toegekend. Eerder dwong Sony het bedrijf al van naam te veranderen. Aanvankelijk was dat PlateStation5 en dat leek volgens de consolefabrikant te veel op PlayStation 5.

Na het wijzigen van de naam bleef Sony echter dwarsliggen. Het bedrijf wil een gang naar de rechter voorkomen en is daarom gestopt met het aanbieden van de zijpanelen. Het bedrijf verkoopt nu alleen nog skins, stickers die op de panelen geplakt kunnen worden.

In oktober toonde Sony voor het eerst een teardown van de PlayStation 5. Daaruit bleek dat gebruikers de witte zijpanelen eenvoudig los kunnen klikken. Het zou dus eenvoudig zijn om vervangende panelen te installeren, bijvoorbeeld voor gebruikers die een andere kleur willen. Of Sony zelf vervangende zijpanelen gaat uitbrengen in de toekomst, is nog niet bekend.

PlayStation 5-zijpanelen
PlayStation 5-zijpanelen die het bedrijf wilde aanbieden
Teardown Sony PlayStation 5
Teardown PlayStation 5

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 11:45

274

Submitter: Zeror

Lees meer

Reacties (274)

274
266
175
8
0
72
Wijzig sortering
Ik vraag me af hoe je een paneel kunt patenteren. Het lijkt mij dan ook vooral juridische bluf van Sony waarbij ze bij dit bedrijf wel succes boeken omdat het in een westers land zit, maar waarvan je nu al weet dat we binnenkort op de Chinese webshops alsnog alternatieven gaan zien.
Mijn indruk is dat het hier niet om patenten gaat maar om trademarks. Een vorm/design kan wel degelijk getrademarked worden, en het bedrijf in kwestie probeerde een directe copy van de PS5 zijpanelen te verkopen. Verder gebruikte dit bedrijf eerst de naam "platestation5.com" en kopieerden ze verschillende marketing slogans van Sony.

Wie er hier juridisch gelijk heeft, interesseert me eigenlijk niet zo, maar dat lijkt me in ieder geval wel voldoende voor Sony om met juridische stappen te dreigen. In veel landen zijn ze daartoe zelfs 'verplicht' omdat een bedrijf actief zijn trademarks hoort te beschermen.


Edit: for the record, I am not a lawyer, en dit is gewoon mijn speculatie en basiskennis. Meer informatie over het indienen van trademarks en designs kan je bvb. vinden bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO) of het Benelux Office for Intellectual Property (BOIP).

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 23 juli 2024 15:18]

Sony zal idd een ontwerpbescherming hebben aangevraagd en ontwerpen / design mag je ook niet zo 1 op 1 kopiëren. als dit bedrijf gewoon hetzelfde in ander kleurtje maakt dan zitten ze fout.

Zouden ze nu iets gemaakt hebben dat vervangen kan worden maar een heel ander design heeft dan zou het geen probleem zijn. Dat ze termen gebruiken platestation maakt hun zaak idd ook niet sterk.
Er is niks zoals "ontwerpbescherming aanvragen" als je recht hebt op de rechten van het auteursrecht krijg je die automatisch toegewezen. Er hoeft geen daad uitgevoerd worden om deze rechten te verkrijgen.

Om deze rechten te verkrijgen zijn 3 voorwaarden aan verbonden:
- Voldoende origineel zijn
- Zintuiglijk waarneembaar
- Technisch effect - > dan heb je een octrooi nodig

Ik vraag mij dan ook sterk af of Sony hier dan ook auteursrechten voor krijgt want ik stel er vragen bij of dit origineel genoeg is.

Ook moet je hierbij rekening houden met het effect op het product. Heeft dit een negatief effect op Sony? Nee, dat heeft het niet.

Al bij al denk ik niet dat Sony veel om op heeft te staan en dit een voorbeeld is van "Groot bedrijf met dure enge advocaten tegen de kleine onderneming". Ook zou het mij neit verbazen als Sony straks zelf komt met andere panelen en dan hebben ze meer om op te staan aangezien het dan een negatief effect op Sony heeft.
Het gaat niet om auteursrechten maar om vormgeving, design rights. Die vraag je wel degelijk aan, https://euipo.europa.eu/ohimportal/en/designs

De grens bij een design ligt lager dan bij auteursrechten.
De grens bij een design ligt lager dan bij auteursrechten.
Zie hiervoor de zaak tussen Apple en Samsung als een mooi voorbeeld, waar Apple het design van 'een rechthoek met afgeronde hoeken' als beschermd design aan wilde vragen voor de iPhone.
En hebben gekregen..
Daar ga je wel heel kort door de bocht wat mij betreft. Het gaat (in ieder geval voor Nederland) om zowel auteursrechten als je modelrechten (inderdaad: design rights). In de Benelux hebben we ook ongeregistreerde modelrechten die je later nog om kunt zetten naar een geregistreerd recht. Op een apparaat als de PS5 zit naar Nederlandse maatstaven echt wel auteursrecht en Europees breed ook een modelrecht. Ik zou Sony's standpunt dan ook veel kans geven.

PS, mogelijk kun je onder de modelbescherming uitkomen door te verwijzen naar het reparatierecht uit het modelrecht, maar de jurisprudentie is wat te beperkt om daar nou een slagingskans aan op te hangen. Dan nog blijf je tegen het auteursrecht aanlopen.
Hoezo gaat hij kort door de bocht? Je onderschrijft zijn post toch?

Het bedrijf had inderdaad een andere vormgeving voor die zijplaten moeten aanbieden, dan was er niets aan de hand geweest. Misschien gaan we die nog zien :)
Hoe zit dat dan met skins zoals dbrand ze bijvoorbeeld aanbiedt? Of is dat niet van toepassing aangezien het in dat geval een sticker is die over het originele paneel gaat in plaats van een volledig vervangend paneel?
Je beantwoordt je eigen vraag al.
Bij een skin verkoop je een sticker, bij een paneel verkoop je een identiek onderdeel met hetzelfde 'unieke' design.
met hetzelfde 'unieke' design.
Ben ik het fundamenteel mee oneens. Sony verkoopt de PS5 alleen in het wit. Daarme heb je dus direct ook een design fix qua kleur. Kleur doet enorm veel in de perceptie, veel meer dan materiaal en vorm. door andere kleuren aan te bieden heb je dus ook een ander deisgn. Design is een totaalplaatje van materiaal, vorm, functie en kleur. Je ziet het of als combinatie of losse onderdelen en dan is kleur dus een los onderdeel.

Als je dus materiaal en kleur al wijzigd (sticker is ander materiaal en als het goed is ook andere kleur, want waarom zou je het anders doen), hoe is dat dan verschillende dan een paneel met een andere kleur? uiteindelijk is de andere kleur namelijk het hele punt van het nieuwe paneel en niet de vorm, materiaal of functie.

Dit is dus veel complexer dan zeggen " ja maar dat is een sticker dus anders".
Eigenlijk niet. Jij wil graag een sticker (2D object) op dezelfde wijze beoordelen als een 3D object dat op elk punt gelijk is met het origineel. Een sticker is dus een totaal ander product. Ander materiaal, ander kleur, andere dimensies...

Een screen protector voor een gsm is ook niet 'gelijk aan' het design van de gsm. |:(

Ik maak een auto na in een ander kleur --> geen probleem?
Ik gebruik een logo in een ander kleur --> geen probleem?
Ik ondek een soort klep die het verbruik van een auto met 90% inperkt --> ander kleurtje en iedereen kan het gebruiken?
op dezelfde wijze beoordelen als een 3D object dat op elk punt gelijk is met het origineel.
Dat is een aanname en volledig onjuist ook nog eens. Vrij grote kans dat het materiaal namelijk anders is. De kleur is het sws.
Jij wil graag een sticker (2D object)
ook onjuist. 2D objecten bestaan niet anders dan op papier. en zelfs dan is het nog 3D.

Het effect van beide methoden is het veranderen van de kleur van het paneel. De uitkomst van beide producten is dan ook hetzelfde. daarmee dus het uiteindelijke totaalplaatje van de 2 producten ook. Hoe dat wordt bereikt is dan niet per se relevant toch? daarmee is het dan ook allemaal behoorlijk complexe materie waar je best een langslepende zaak mee kunt maken.
Dit valt gewoon onder namaak.
Hoef je zelf niet over te twijfelen.
Het speciale aan trademarks en patenten, is de voorwaarde : innovatief zijn. Nieuw is niet voldoende. Het moet ook innovatief zijn.
Het design lijkt niet innovatief en ik ben zeker dat als je zoekt dat je al een gelijkaardige design en paneel idee zal vinden van een ouder product. In dat geval kan het niet gepatenteerd worden.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 15:18]

Die voorwaarde geldt BTW niet in de VS.
In Europa is dit er idd wel een belangrijke.

Verder gaan bedrijven zoals Sony o geacht of ze gaan winnen of niet, rechtzaken op dit onderwerp aan. Zij winnen door gewoon meer financiële middelen te hebben.
Dit zie je zelfs als grote bedrijven het patent van kleine bedrijven schaden. Ze slepen het proces lang genoeg aan tot het kleine in geldnood komt.

Er was speculatie dat Sony voor dit speciale design gegaan is zodat het beter opvalt wanneer een 'influencer' in foto's of video de ps5 op de achtergrond had.
Muted panelen plaatsen gaat dit natuurlijk tegen.

Ik las hierboven dat Sony gelijk zou hebben via auteur of patent. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het geeft geen verlies voor Sony bv. Door de andere kleur voegt het ook iets toe.
Dat zie ik anders. Ik zie zeker een verliespunt voor Sony als er hoogwaardige custom faceplates verkocht worden. Dan zijn namelijk de limited editions ineens een heel stuk minder interessant/limited. Waar Sony de verkopen van de PS5 weer een boost zou kunnen geven door een limited edition uit te brengen zal dit met vrij verkrijgbare alternatieve platen.
Limited edities zijn vaak gerelateerd aan een game of iets anders en die zaken zijn wel beschermd.
Dat design mogen ze niet gebruiken.

Maar een effen zilveren?

En als je ze zo gemakkelijk kan verwijderen is ze skinnen al even gemakkelijk. Een vlak oppervlak gaat als niet.
Of ze gewoon zelf spuiten dan.
Maar je kan geen rechten hebben op iets dat nog niet bestaat dus kan je ook niet die rechten schenden.

Als Sony niet heeft aangekondigd met dit soort versies te komen kunnen ze ook niet die rechten vergaren en gaat deze vlieger niet op.
Dus jij denkt dat dit paneel niet uniek is? Succes met je zoektocht. Je gaat het niet vinden.

Als jij nu werkelijk denkt dat je zomaar onderdelen van een toestel met registratie mag namaken ben je wel goed mis hoor.
Er is een uitzondering in functie van reparatie (ifv misbruik), maar ik acht de kans heel klein dat de rechter daar in zou meegaan. De kans dat die panelen breken lijkt mij immers extreem klein en de fabrikant zet duidelijk in op het visuele aspect.
Dimensies en vorm kunnen niet gepatenteerd worden, enkel functionaliteit en enkel als het innoverend is. Dus het enige dat je kan patenteren is eventueel een innoverend klik systeem van die panelen indien dat echt uniek en innoverend is. Maar het zou mij verwonderen dat ze echt een nieuw soort klik systeem hebben uitgevonden dat nog niet in een ander product bestaat.
dan moeten ze een hoesje maken met een andere kleur. Dan is het bescherming tegen vallen. Dat mag wel? :+
Ja daar zat ik dus ook al over na te denken. Hoe doen ze dat met telefoon hoesjes? Die lijken toch ook allemaal op elkaar?
Sony wil ze straks liever zelf voor €85 verkopen. Ik plak er tzt wel zwarte folie over.
Idd, zelfs dat is beter dan dit.
Ik dacht inderdaad ook daar al aan, Sony gaat misschien limited editions uitbrengen in verschillende kleuren en het hele punt daarvan is weg als andere sidepanels gewoon worden verkocht. (85 euro voor een sidepanel is wel erg veel)
€85 is veel maar als je de prijsverhoging van de digitale games ziet zal Sony niet veel zakken. Overigens verwacht ik dan wel twee panelen, verdienen ze nog zes tientjes per set.
Ja, eigenlijk is 85 euro nu ik er over na denk niet eens heel erg hoog, omdat ze games willen verkopen voor volgens mij rond de 70 euro en daar hoeven ze niks aan variabele productiekosten aan te geven, de kosten zijn alleen het ontwikkelen van de game zelf en het gebruik van de server voor het downloaden is echt minimaal volgens mij. Maar bij sidepanels moeten ze wel productiekosten en leveringskosten rekenen dus is het eigenlijk wel een realistische prijs als ze ook nog een beetje marge willen pakken.
Nu heb je al limited PS4 console editions van een bepaalde games, maar niet veel mensen zullen speciaal een nieuwe PS4 daarvoor aanschaffen. Met de plates kun je voor veel games een normale, enhanced en een ultimate editie met face plates uitbrengen. Extra $$ voor Sony dus.
Als ze zo vlot losgaan kan je het ook spuiten.
Dan blijft het motiefje zichtbaar :)
Of licentieren aan partners en zo een licentiekost krijgen per paneel die verkopen. Niet de kosten wel de deugden.
Er is niks zoals "ontwerpbescherming aanvragen" als je recht hebt op de rechten van het auteursrecht krijg je die automatisch toegewezen. Er hoeft geen daad uitgevoerd worden om deze rechten te verkrijgen.
Het auteursrecht gaat op voor tekst, muziek, film, foto en videomateriaal maar ook tekeningen en schilderijen.

Ontwerpbescherming bestaat wel degelijk en is net als het auteursrecht in veel landen wereldwijd wettelijk beschermd/vastgelegd. Enige vereiste in een ontwerpbescherming is dat het wel degelijk moet worden geregistreerd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 52706 op 23 juli 2024 15:18]

[...]

Het auteursrecht gaat op voor tekst, muziek, film, foto en videomateriaal maar ook tekeningen en schilderijen.
Niet helemaal juist. Oók vormen kan je beschermen met het auteursrecht. Gebouwen, kunstwerken, meubels, alles wat een bepaalde mate van originaliteit kent qua vormgeving valt (ook) onder het auteursrecht. Voornaamste uitzondering is daarbij wel dat het niet beschermd is als die vorm voortkomt uit een technisch vereiste. Een stoel moet bijvoorbeeld een zitvlak hebben en een lamp een plek waar je de gloeilamp indraait (even wat makkelijke voorbeelden).

Die vormen kun je ook beschermen met een modelrecht, en dat overlapt inderdaad soms met het auteursrecht. Maar inmiddels is ook al uitgemaakt dat deze rechten naast elkaar kunnen bestaan, dus kiest men er veelal voor te wedden op twee paarden (ook omdat de nuances qua bescherming verschillen).
een design mag je toch ook niet zomaar kopieren? dat is met gebouwen toch ook

een architect mag zijn ontwerp en design toch ook beschermen.
Patenten van een zijpaneel maken het één of één kopiëren van het paneel (ook in een andere kleur) illegaal. Het maakt het echter niet gelijk illegaal om alternatieve zijpanelen op de markt te brengen. Zolang de de vormgeving voldoende afwijkt is het leveren van een vervangend zijpaneel gewoon mogelijk. Wanneer een alternatief paneel op of over het originele paneel wordt is de bescherming door een patent helemaal nihil.

Het plaatsen van een geregistreerd beeldmerk van Sony of Playstation op een alternatief mag natuurlijk nooit.
Een zijpaneel is niet 'as such' patenteerbaar, het is namelijk iets esthetisch en daarmee niet technisch, de innovativiteit is verder ook discutabel. Wat ze wel zouden kunnen/hebben kunnen patenteren is bijvoorbeeld de bevestigingsmethode als die nieuw en of innovatief is.
Een zijpaneel zelf is niet patendeerbaar, maar het design daarvan wel. De bevestiging kan ook, als die afwijkt van de gangbare methodes.
De zijpanelen van de PS5 hebben best een herkenbare, unieke vormgeving met de nodige krommingen. Daar zal men vast een patent op hebben. Als je met vervangende zijpanelen komt die er weer gewoon een rechte doos van maken is er niets aan de hand. Als je met een voorgesneden folie komt om de panelen een ander kleurtje te geven evenmin.
Het design is enkel patenteerbaar als deze een technisch doel dient, niet enkel voor esthetische bedoelingen. Het is echter wel mogelijk om een productieproces te patenteren waarbij deze specifieke vormgeving bereikt wordt.
Dit zal echt onder auteursrecht oid gedekt moeten worden want bijvoorbeeld EPO zal zn neus ophalen voor een dergelijke patentaanvraag:

Het EPO (European Patent Office) stelt in de regels:
Artikel 52
(1)
European patents shall be granted for any inventions, in all fields of technology, provided that they are new, involve an inventive step and are susceptible of industrial application.
(2)
The following in particular shall not be regarded as inventions within the meaning of paragraph 1:
...
(b)
aesthetic creations;
...
Waarbij in G-II-3.4 'Aesthetic creations' vervolgens onderbouwd wordt:
Subject-matter relating to aesthetic creations will usually have both technical aspects, e.g. a "substrate" such as a canvas or a cloth, and aesthetic aspects, the appreciation of which is essentially subjective, e.g. the form of the image on the canvas or the pattern on the cloth. If technical aspects are present in such an aesthetic creation, it is not an aesthetic creation "as such" and it is not excluded from patentability.
...

The aesthetic effect itself is not patentable, neither in a product nor in a process claim.
In geval van een puur esthetische vormgevingen geld het auteurs-recht (copyright). Dat maakt het voor Sony nog gemakkelijker, want dat hoeft je niet eens te registreren. Als je ergens op de panels je copyright in welke vorm dan ook (tekst, logo met een R of C) en een jaartal is dat al voldoende.
Als de vormgeving ook een technisch doel heeft (ventilatie oid) kan men er wel patent op aanvragen. Beide kan ook. Zomaar nagemaakte onderdelen gaan verkopen kan echt niet zomaar. De Chinezen doen dat wel regelmatig (te koop via Ali), maar bij invoeren loop je dan de kans dat dat soort producten in beslag genomen worden.
Precies, dit is overeenkomend met wat ik stel, technische toepassing is patenteerbaar, esthetische keuzes is een kwestie van copyright,
Hoe zit dat dan met een telefoon covers ?

Legio aan telefoons waar je de front en back kunt vervangen?
Als die het merkenrecht schenden, dan mogen die ook niet verkocht worden (of beter gezegd, dan kan de fabrikant juridische stappen ondernemen om verkoop tegen te houden).

Recent voorbeeld: nieuws: Noorse smartphonereparateur verliest zaak van Apple over importeren s...
Met covers vervang je niks ?
Een vierkant plaatje met afmeting x/y valt moeilijk te verdedigen.

Maar hier gaat het echt om een specifieke vorm etc om het passend te krijgen.

Zou het niet zo'n kromming erin hebben zitten dan was het veel makkelijker juridisch na te maken. Alleen door die kromming wordt het een bijna uniek iets (want het moet wel blijven passen)

In theorie zou je wel een rechte plate kunnen maken met pootjes van verschillende lengtes, alleen dan is het wat meer de vraag of de klant dat wel wil hebben.
Zal wel iets algemeens zijn dat aanpassingen niet toegestaan zijn onder de licentie/gebruikers voorwaarden. Net als modchips ed.
Daar ben je in Europa als consument tegen beschermd. Je mag je eigen gekochte apparaten prima modden. Sony kan je echt niet tegenhouden als je als privé persoon custom panelen op je PS5 vast klikt.
Als privé persoon mag je alles doen wat je wilt. Dan ben je niet gebonden aan patenten. Als je mod-setjes gaat verkopen wordt dat anders. Dat mag niet zomaar. Je zult dan rekening moeten houden met de patenten van Sony (of andere bedrijven).
Correct, patenten, auteursrecht en merkenrecht dekt inderdaad alleen bij commercieel gewin, eigen gebruik is altijd gewoon vrij
In veel landen zijn ze daartoe zelfs 'verplicht' omdat een bedrijf actief zijn trademarks hoort te beschermen.
Sure, maar niemand dwingt ze om een trademark op hun zijpanelen te nemen.

Je koopt de PlayStation om de games/prestaties, niet om de looks.

Dit voelt alsof Sony zichzelf in de voet schiet, eerlijk gezegd. Het is a) onsympathiek b) belemmert de ontwikkeling van een ecosysteem.
Hadden ze het bedrijf niet beter over kunnen nemen oid en dan als onderdeel van sony zelf doorgaan. Denk dat veel consumenten dit een gewenste optie hadden gevonden. Inclusief mijn vriendengroep. Dat wit staat me totaal niet aan helaas, was erg blij toen ik voor het eerst nieuws kreeg van deze panelen
Dit. Lekker een paneel kiezen die bij je past ipv geforceerd wit of zwart. En overnemen hoeft niet eens. Gewoon licentie afgeven x euro/dollar per plate vangen.
Ze zijn zelf echt wel van plan om andere panelen uit te brengen hoor, ben maar niet bang. Maar waarom zou je je concurrentie ze laten verkopen als je ze zelf voor het dubbele in de winkel kan leggen. Doet me denken aan de faceplates van de 360.
Waarom een bedrijf overnemen die werkelijk helemaal niks kan wat je zelf niet beter kunt doen?
Ik heb al wat dingen voorbij zien komen als air cleaners, airco etc die er precies zo uitzien als de PS5 dus weet niet of de body daadwerkelijk patent heeft, maar een rechtzaak kost geld.
Moet je langs een "warranty void if removed" sticker voor zo'n "mod" ?
Dat kan misschien ook een reden zijn waarom Sony dit niet wil.
En ik zou het dan ook liever kant-en-klaar kopen bij Sony zelf.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

Warranty Void stickers zijn overigens helemaal niet indicatief of je nog garantie hebt. In sommige landen is dat niet eens legaal om na te leven. Als ik die sticker van een laptop of stuk hardware afpulk en 'em vervolgens in de garantieperiode terugstuur met een defect, hebben ze dat apparaat gewoon te repareren. Of een stukje papier kapot aan de buitenkant kapot is of niet doet daar niets aan af.

https://www.ifixit.com/Ne...anty-stickers-are-illegal
Dat weerspreek ik ook nergens... ik ben hier wel bekend mee.
Behalve de sticker kan een consument wel (potentieel) een hoop kapot maken... voorbij de sticker gaan is dus het begin 😉 Denk aan verkeerde montage van een heatsink, afgebroken schroefkoppen, gebroken gpu dies, het ontbreken van koelpasta, afgebroken ventilator bladen, etc, etc (Intern of extern).
Niemand zit enkel aan de sticker, denk ik dan. (Misschien iemand die wil toetsen hoe fabrikanten daarop reageren? 😛)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

Of juist een hoop kan verbeteren aan het product, zoals het vervangen van lelijke zijpanelen die door een fabrikant bij een product geleverd worden.

PS5 panelen zijn in mijn ogen spuuglelijk, heel begrijpelijk dat de bedrijven in de rij staan om deze zo snel mogelijk te vervangen!

:)
Dat ben ik met je eens, ik vind zelf de vorm al heel lelijk 😛

Met panelen wisselen kun je misschien minder/weinig kapot maken.
Maar er is dan een indicatie dat er "gesleuteld" is.
Dat is misschien wel een reden voor een sticker, afgezien van het garantie verhaal.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

Klopt uiteraard, maar als het bedrijf weigert te repareren dan zit je met de gebakken peren.

Je kan dan wel naar de rechter, maar dat is voor de gemiddelde persoon hoogdrempelig en tijdintensief.

Ik snap dus wel dat mensen die sticker wel gewoon heel willen houden. Uiteindelijk is het altijd makkelijker om het onderling te kunnen regelen zonder tussenkomst van de rechter.
Dan is de vraag vooral: hoe zit dat in Nederland (en België)?
Ze zijn hier ook niets rechtsgeldig.
Zulk soort 'warranty void if removed' stickers zijn niet rechtsgeldig, gezien je (in ons land) recht hebt op bepaalde garantietermijn en in de wet is niet beschreven dat het verbreken van zo'n sticker die garantietermijn vroegtijdig kan beëindigen.
Dat is al vaak besproken en beargumenteerd.
Zelf neem ik er toch liever nooit een "risico" mee...
Het risico op touwtrekken met een verkoper.
Wettelijk of niet, er wordt anders naar (een rma) gekeken wanneer de sticker aangetast is.
Al kijken ze er met 144 ogen naar, de wet bepaald en de rechter beslist.

Er is hier 0% risico en / of touwtrekken voor nodig voor de consument.

Daar heeft Sony zich simpelweg ook aan de houden! ;)
Je bent het niet met me eens dat men anders kijkt naar een apparaat met een gebroken sticker?
Ze mogen kijken wat ze willen, maar de uitkomst is niet relevant.

De wet beslist in dezen.
Als er n.a.v. het kijken geen bijzonderheden (customer induced damage) zijn dan is er dus waarschijnlijk niets aan de hand en heb je recht op garantie.
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt!
Ik zeg alleen maar dat ik de stickers niet verbreek (want ik heb daar geen goed gevoel bij).
En zelf dus ook geen ervaring met een RMA met een verbroken sticker. (Wel van andere mensen)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

De modem die ik van KPN heb gehad heeft een viertal stickers over de schroefjes zitten, die ik tijdens het uit de doos tillen al heb verbroken. De uitsparingen waar de schroeven in zitten zijn heel erg groot en diep, en de stickers zitten over die uitsparing heen: ik pakte het apparaat vast en ik voelde meteen een sticker kapot gaan. Ik mag hopen dat ze hier niet moeilijk over gaan doen bij een eventuele beëindiging...
Klinkt niet als de void warranty stickers, dat is er meestal maar eentje.
En dat klinkt inderdaad wel vreemd, dat ze gemakkelijk stuk gaan.
Ik ben erg nieuwsgierig hiernaar.
Je hebt altijd recht op een goed werkend product (garantie), tenzij de eisende partij (Sony, etc) kan -bewijzen- dat de consument de schade heeft toegebracht en dat -daardoor- het product niet meer goed werkt.

Gaat een bedrijf nooit opvoeren, moeten ze met bewijzen komen, externe experts, etc. :)

Stickers zijn scare-tactics, niets meer dan dat.
Dat -daardoor- kan ook nog wel doorslaggevend zijn.
De scare tactics werken dus wel bij mij. :+

Ik heb meegemaakt (geen product van mezelf) dat er garantie geweigerd werd + onderzoekskosten gerekend werden.
Terwijl het defect niets met het "sleutelen" te maken had.
Customer induced damage.
Een naaistreek... maar wat doe je dan.
Rechtsbijstand als je dat hebt, een rechtzaak is niet reëel.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

En daarom blijven ze stickers plakken, mensen worden er bang van.

Werkt goed blijkbaar. Ik pulk al die stickers er meteen van af als ik ze ergens op zie zitten.

Gewoon omdat het kan. :)
Van jouw profielfoto word ik nog veel banger :+
Ik denk dat ik als fabrikant op alle bewegende onderdelen dan stickers ga plakken. Als er dan een keer een onderdeel kapot gaat in een apparaat wordt met een beetje geluk ook een sticker kapot gemaakt, en hoef je geen garantie te geven.

Maar zonder gekheid. Een sticker aan de buitenkant van een apparaat vrijwaart een fabrikant natuurlijk niet om een deugdelijk product te leveren. Wat realistischer: stel je plakt zo'n sticker op de onderkant van een laptop dan is het wel duidelijk dat die sticker best wel kans heeft per ongeluk stuk te gaan.
Je hebt gelijk maar bedenk wel dat het nooit de moeite loont om een rechtszaak te beginnen voor een stuk speelgoed van 500 euro.

Een rechtszaak kost een veelvoud daarvan. Het moet je dan echt om het principe gaan.
Exact.
Geen beschadigde sticker betekend dus geen gezeik 😉
nee je kan die panelen vervangen zonder het apparaat open te schroeven.. het is echt een kwestie van Klik er af.. Klik er op
Ok, non-issue dus. ☺
Lijkt me dan dat het gewoon om geld gaat.

Wel handig overigens, i.v.m. het ontstoffen van het apparaat.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

Wel handig overigens, i.v.m. het onderhoud van het apparaat.
Het is bij deze generatie inderdaad makkelijker gemaakt. Onder de panelen zitten zelfs 2 bakjes / vakjes waar het stof naar toe geleid wordt. Zo kun je het stof eruit plukken zonder de garantiezegels te verbreken.
Daarbij vraag ik mij af hoe het werkt en vermoed ik dat het gewoon twee strategisch geplaatste gaten zijn boven het koelelement.

Stof volgt immers gewoon de luchtstroom en als het exhaust poorten zijn is er geen enkele reden om daar stof op te vangen wat er anders toch uitgeblazen wordt. Om diezelfde reden plaatst je bij bijvoorbeeld een PC ook geen stoffilters voor de exhaust fans.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 15:18]

Stof wordt tot op zekere hoogte eruit geblazen.
Een exhaust poort (ook een pc ventilator kan ophopen) kan ook stof tegenhouden.
Dat is exact wat bij laptops voorkomt.
Een geblokkeerde intake of outtake is allebei slecht.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 23 juli 2024 15:18]

Exhausts wil je doorgaans zo min mogelijk blokkeren, als je daar een filter voor stopt vang je enkel stof op wat er anders toch wel uitgeblazen zou zijn (er zit geen exhaust fan in de PS5). Het probleem met laptops is dat zij doorgaans nog koelribben hebben zitten tussen de exhaust en de fan in waar vervolgens stof tussen blijft zitten. Daarom verwacht ik ook dat de twee "dust catchers" precies dat zijn, twee gaten die boven het koelelement zitten eventueel met een compacte guard/shield ervoor om te zorgen dat je er geen voorwerpen in gaat steken en het koelelement beschadigd. Zodat je eenvoudig stof uit het koelelement kan zuigen (of blazen) zonder het hele apparaat open te moeten schroeven.

Wij weten het hoe dan ook binnenkort wanneer de PS5 in de schappen ligt :)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 15:18]

Ik ben ook benieuwd inderdaad. Het feit dat na de presentatie al een disclaimer stond in de aftiteling voor de "dust catchers" maakt mij niet echt hoopvol, maar wie weet. :P
Ik vroeg me al af of dit nu iets nieuws was.
Panelen verwijderen kon natuurlijk al, met gereedschap en dan langs zo'n sticker.
Zeker praktisch voor de mensen zonder busje lucht / compressor!
Ik ben benieuwd hoeveel consoles er overleden zijn door stof ☺
Nee de zijpanelen kun je er gewoon 'hop' afhalen en vervangen als je wil :)
Twee mogelijkheden: een technisch patent of een design patent. Voor het eerste is het noodzakelijk dat het zijpaneel een functie heeft, bijvoorbeeld bij de koeling.
Voor de tweede is een simpel gekromd oppervlak ook niet voldoende.
Maar het is niet zo simpel als dat. Van een afstand lijkt het egaal wit maar van dichtbij zie je dat het een ruw oppervlak is, nog dichterbij zie je dat het hele kleine vierkantjes, rondjes, kruisjes en driehoekjes zijn.

Ik denk dat de combinatie van de PS knoppen en de vorm van het paneel het wel waardig maakt op een design patent op te krijgen
Ja leuk, maar dat betekent dat je *dat* design niet mag namaken.

Een ander design, dat toevallig op dezelfde plek past, zou legaal moeten zijn om te maken.
Blijkbaar niet ;)

Sony zal niet hun advocaten team in actie zetten op een zaak die ze 100% zeker zouden verliezen
Dan ben jij optimistischer dan ik. Als klein bedrijf kies je al snel eieren voor je geld. Immers is het nogal bedreigend, zo’n juridische overmacht.

Ook heb je al snel torenhoge aan kosten aan advocaten, zelfs als je uiteindelijk wint.

Dat is ook de reden dat patent-trollen zo succesvol zijn. Ze richten zich zelfs met behoorlijk loze patenten op kleinere bedrijven, voor wie de kosten-baten analyse al snel ‘schikken’ zal zijn.
Zeker zouden ze dat wel. Gewoon omdat ze veel meer geld hebben kunnen ze een kleine partij tot toegeven dwingen omdat ze anders op enorme kosten die ze niet kunnen dragen gejaagd worden.
We leven helaas in een wereld waarin een partij met een grote berg geld het altijd wint van een kleine partij die mogelijk in zijn recht staat. Zelfs als een rechter Sony uiteindelijk ongelijk geeft hebben ze deze kleine partij al kapot geproduceerd en een X aantal jaren voorkomen dat andere partijen custom plates op de markt brengen.
Anoniem: 420148 @mikesmit2 november 2020 12:38
Dan zou het geen probleem moeten zijn als een derde partij hoezen maakt die dit relief niet hebben.
Ik vind persoonlijk dat Sony niet zo zielig moet doen. Dit soort markten creëren ze zelf door met een spierwitte console te komen. Mensen willen veelal niet een spierwit apparaat dat prominent in beeld is naast de tv. (Wit vloekt met al je andere apparaten rond de tv. Ik weet dit aangezien ik me had laten verleiden om een spierwitte Xbox one s te kopen)
Nee, maar pak je erbij hoe dat paneel precies in de console haakt dan heb je meer dan genoeg voor een design patent, en mogelijk zelfs voor een technisch patent (systeem om toolless verwijderbare gekromde panelen te hebben, lijkt me functie genoeg). Sony kan dit hierom zeker patenteren en verbieden.

De vraag blijft: waarom zouden ze? Mensen hun console laten customizen (+ foto's ervan delen) lijkt me in het voordeel van Sony, dus de enige goede reden die ik kan bedenken is dat ze zelf dit soort panelen aan (willen) gaan bieden, of partners dit te laten doen (bijvoorbeeld leuke extra bij een extra dure versie van een bepaald spel, dan wil je niet dat zo'n paneel mooier en goedkoper is als het fanmade is).
Of Sony houdt gewoon niet van de (homebrew)mods.. en Sony wil dat de PS5 herkenbaar blijft voor iedereen. Een architect legt soms ook vast dat een gebouw niet gemod mag worden na oplevering.

Jammer want ik kan mij best mooie mods voorstellen voor een meer in het interieur passende uitstraling, of juist opvallender look kan hebben. En dan geen stickers maar echt hout, carbon, (verchroomd) staal, aluminium, of.... RGB panelen 'zoals dat hoort bij gaming producten' :+
Een patent (of octrooi) lijkt mij hier inderdaad ook niet toepasselijk. Wellicht gaat het om andere intellectuele rechten die Sony heeft ingeroepen.
Binnen een paar maanden staat aliexpress vol met de vreemdste designs, daar kan je donder op zeggen.
Ik denk wel dat ze er een zaak van hadden kunnen maken. Het is apple tenslotte ook gelukt samsung aan te klagen omdat de galaxy te veel op de iphone leek. Een zijpaneel 1 op 1 kopiëren is vergeleken met apple vs samsung gesneden koek lijkt mij. Het is tenslotte onderdeel van een patent dat ook al is aangevraagd, zodra het is toegekent is het helemaal simpel, maar zelfs zonder patent mag je niet zomaar een product kopiëren.
Het lijkt mij dan ook vooral juridische bluf van Sony waarbij ze bij dit bedrijf wel succes boeken omdat het in een westers land zit, maar waarvan je nu al weet dat we binnenkort op de Chinese webshops alsnog alternatieven gaan zien.
Dat plus ze brengen waarschijnlijk hun eigen covers uit, dan wel met een hogere prijs omdat Sony erop staat zoals ze met al hun producten doen. Ze zullen ons ook vertellen dat ze de beste covers zijn sinds gesneden brood - wees enthousiast a.u.b.
Het probleem is dat veel bedrijven niet de gok willen wagen bij een lopend patentaanvraag, als deze namelijk wel goedgekeurd wordt dan kan het meteen het einde betekenen van het bedrijf. Afgezien daarvan is het maar de vraag of Sony het patent wereldwijd heeft aangevraagd en hoeveel kans men maakt om er daadwerkelijk een patent op te krijgen.

Persoonlijk vindt ik ronduit belachelijk als men daarvoor al een patent zou kunnen krijgen, maar zo zijn er zoveel patenten gegeven puur op vormgeving waarbij het verder een weinig interessante functie mee brengt. Iets waar je wat mij betreft helemaal geen patent op zou mogen krijgen. Maar het is ook heel makkelijk om er een mooie functie bij te verzinnen op papier.

Gezien de wereld waar we in leven en milieu ook een kwestie is, zie ik ook niet het nut in van de panelen compleet te veranderen. Ga dan voor een sticker, skin of complete wrap. Tegenwoordig is er ook op dat gebied genoeg mogelijk.
Vnl. het bevestingssysteem lijkt me redelijk uniek. Maar inderdaad het zal een kwestie van tijd zijn tot AliExpress,... ermee volstaan.
Japan is heel erg op copyright, merknaam, inbreuk van eigendom.
Ook met Chinese webshops zal Sony er hard tegenin gaan.
Waarom mag je geen onderdeel van een PS5 vervangen voor een onderdeel van een ander bedrijf als je zonder problemen een auto helemaal uit elkaar mag halen en diverse onderdelen er van kan vervangen door die van andere merken?
Je zou alleen al over het ontwerp kunnen procederen, dus de vorm etc. Daar is geen patent voor nodig. Dat IE-recht heb je automatisch al.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 15:18]

Wellicht dat de panelen met een speciale sluiting bevestigd worden en dat iets in die sluiting beschermd is zodat ze op die manier deze markt kunnen verdedigen? Ik geloof dat dat ook een beetje het model van die senseo's was in het begin?
** Controversiele post, levert me vast een -1 op. }>

Ik vraag me eerder af waarom ze dit zouden willen verbieden? Sony zou het toch juist fijn moeten vinden dat iemand de PS5 net iets minder lelijk kan maken :P
Zullen waarschijnlijk zelf de panelen willen verkopen. :Y)
Let op, ze maken er nu gewoon stickers van.

'Stickerplate'

Naam probleempje ook opgelost en de fans weten hoe het zit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 15:18]

Het gaat hier ook niet om een 'patent' maar om een modelrecht of een auteursrecht (of heel misschien om een vormmerk)
Maar wat heeft dat met CustomizeMyPlates te maken? Zolang zij dat niet kopiëren is er ook geen auteursrecht/trademark geschonden.
Oftewel; Sony gunt het andere bedrijven (nog) niet om centjes te verdienen. Ze wil het allemaal bij zichzelf houden...

En dan wat spierballenvertoon, zodat een kleiner bedrijf eieren voor haar geld kiest. Ondanks een patent nog niet eens is toegekend.

Jammer hoor, vanuit consumentoogpunt.
Hoe zou jij het vinden als er allerlei bedrijven verbeteringen voor jouw product gaan uitbrengen terwijl het product nog geeneens tastbaar beschikbaar is op de markt?
Ik vind het moeilijk daar op te antwoorden. Maar ik probeer e.e.a. altijd positief te benaderen, en in deze situatie blijft er een noodzaak dat het product PS5 gekocht wordt alvorens er andere plates toegepast kunnen worden. Dus in die zin zou ik het nog niet eens als iets negatiefs zien, zo'n bedrijf met andere plates. En daarbij komt; het geld moet een fabrikant toch verdienen aan de games, en doorgaans niet aan de hardware.

En als het dan wél een probleem zou zijn, zou ik kijken of er een samenwerking kan worden gevormd, zodat betreffend bedrijf door kan gaan waar het mee begonnen was en ik er enige centjes aan overhoud.

Treurig dreigen met een rechtzaak... daar ben ik niet zo van.

Maar ik ben maar een eenvoudig consument, zonder bedrijfskundige, juridische of economische achtergrond.
Sony zal er alleen maar beter door verkopen; sommige mensen vinden het design niet mooi en dit bedrijf helpt dat op te lossen. Verder zal het modificeren van je PS5 ervoor zorgen dat je hem meer als je eigen apparaat ziet en er positiever over bent.

Dus als ik meneer Sony was zou ik er blij mee zijn.
Anoniem: 420148 @Slavy2 november 2020 12:29
Dan had ik het maar moeten patenteren? Sony is een grote jongen met grote centjes. Lijkt me niet te veel gevraagd.
Ik zou me ernstig zorgen maken als derde partijen al verbeteringen zien in een product wat nog niet op de markt is ;)

Even zonder dollen. Sony moet gewoon een zwarte maken. Witte apparaten zijn foeilelijk onder je tv en onmogelijk schoon te houden (witte Xbox one s eigenaar hier)
Dat noemen we in de computer wereld vaak open source,

Werkt echt fantastische en is revolutionair kwa visie
Toch vinden we het heel normaal om een ander zadel op je fiets te mogen monteren of een nieuwe led lamp. Andere wieldoppen op je velgen of de matten te vervangen met een ander merk. Mag allemaal en de matten fabriek word niet aangeklaagd, after market producenten zijn in vele sectoren heel normaal. Maar deze tech merken krijgen het voor elkaar om ons te laten geloven dat het heel logisch is dat dit niet zou mogen.
Ik zou het geweldig vinden dat mijn product zo populair is dat er zelfs dit soort mods beschikbaar worden. Het is niet alsof je nu zulke panelen gaat kopen in plaats van een PS5, het maakt het juist alleen maar waarschijnlijker dat mensen een PS5 willen. Persoonlijk vind ik het ding bijvoorbeeld erg lelijk maar met een paar custom plates zou dat beter kunnen zijn.
Als ze nou eens duidelijk zouden geven over of en nog een mat zwarte playstation out gebracht wordt, dan zouden bedrijven er ook niet zo snel op springen.
Geweldig? Is alleen maar extra hype.
Gewoon even wachten en je kan het straks gewoon op AliExpress kopen voor een paar euro en gratis verzendkosten.
hoezo? check https://dbrand.com/shop/sony-ps5-skins die verkopen ook skins, niet complete plates. Wat ik persoonlijk beter vindt dan complete plates te veranderen.
Vanuit de consument wel ja idd :/

Maarja vanuit Sony gezien natuurlijk niet.. Stel je voor dat je Sony bent, en van te voren dit dus juist met opzet hebt gedaan en helemaal hebt gepland, om er een hele marketing omheen te bouwen en inkomsten mee te gaan genereren..

En dan gaat iemand dat onder je neus verkopen, terwijl de console nog niet eens uit is.. Tsja ik snap ze wel wat dat betreft :X

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 23 juli 2024 15:18]

Voor hetzelfde geld dat sony zelf andere plates gaat verkopen. De console is nog niet eens uit en ze hebben al productie problemen dus wie weet komen ze daar later mee.
Dit gaat ten eerste helemaal niet om een patent en ten tweede is dit nu Sony's product dat ze willen beschermen dus het is logisch dat ze het 'bij zichzelf willen houden'. Vanuit een consumentenoogpunt zou het veel erger zijn als iedereen maar klakkeloos alles mocht kopiëren. Waarom zou je dan namelijk nog geld in research en development steken?
Daar gaan we hoor. Ben benieuwd of Dbrand of dergelijke partijen wel nog met iets gaan komen.
Tegen het aanbieden van stickers zal je, als Sony zijnde, met geen wil van de wereld iets kunnen doen, dus dat zal wel goed komen.
Ze kunnen natuurlijk ook een overzet plaat maken die over de original heen gaat, en dan vast haken aan de bestaande plaat,

Daar kan sony ook weinig tegen doen met het zelfde effect.
Die hebben al flink wat tijd de skins op hun website staan.
Ik denk niet dat Sony een sticker kan verbieden. Verwacht dus dat er wel skins van Dbrand komen.
je kan alleen zwart kiezen. Beetje saai :)
Zelf stickers en wraps plakken ziet er nooit zo goed uit als een solide paneel in 1 kleur. En een zooi stickers mag dan ook nog eens 60 euro kosten... nee bedankt.
Maar skins zijn hier niet het probleem, want dat bedrijf waar het hier om draait blijft nog wel gewoon skins maken.
Dus een Brits bedrijf dat deze zijplaten voor een mooie prijs wil leveren (met hopelijk ook bijbehorende kwaliteit) wordt op voorhand al door Sony kapot gemaakt, terwijl we over 3 maanden voor 3,5 euro dezelfde platen bij Wish of AliBaba kunnen bestellen (met bijbehorende slechte kwaliteit), waar Sony niet tegen op gaat (of kan) treden.

Waarom gaat Sony niet samenwerken met een dergelijk bedrijf, stel specifieke kwaliteitseisen, geef het een mooi naampje en bewaar op die manier je naam en reputatie.
Waar denk jij dat dit brits bedrijf die panelen laat maken? Als jij werkelijk denkt dat hun panelen van betere kwaliteit zal zijn, dan denk ik dat je toch behoorlijk naief bent. Zeker de 1e lichting van deze panelen zullen van twijfelachtige kwaliteit zijn, immers zijn de namelijk niet gemaakt op basis van een echte PS5, maar van hun eigen berekeningen obv publicaties van de hardware, dus de vraag is of die eerste lichting uberhaupt wel past (maar ze gaven aan dat ze dan sowieso geld terug zouden geven of een versie leveren die wel 100% zou passen, maarja dat zou dus pas zijn NA de uitlevering van de PS5).
Ik mag hopen dat het bedrijf ze zelf gaat maken om op die manier voor de juiste kwaliteit te zorgen en daarmee ook de prijs kan rechtvaardigen.

Maar inderdaad, de kans bestaat dat dit uitbesteed wordt aan een bulk-fabrikant in China, waar de kwaliteit wat minder wordt gewaarborgd.
Grapjas, denk je nu werkelijk dat die 40 euro te rechtvaardigen is voor een stukje plastic? 80% is gewoon pure winst.
Je vergeet wel heel makkelijk een aantal dingen is het niet?

Het ontwerpen van 'het stukje plastic' (want je zult goed na moeten denken hoe je het ontwerpt, zodat het past, maar geen 1 op 1 kopie is van de Sony zijpanelen), de aanschaf van de juiste machines, bedrijfsruimte, contracten met leveranciers, marketing en zo nog wat standaard overhead waar een productiebedrijf mee te maken krijgt als ze het daadwerkelijk zelf willen gaan produceren.
Inderdaad, 1 of 2 euro per verkoop, 'Official Sony Partner' en cashen maar.
Simpel. Het plan van de panelen staat al lang op de planning van Sony. Maar ze focussen zich eerst op het uitleveren van de eerste batches voordat ze gaan beginnen met extra optionele accessoires. En met een Sony logo erop verdienen ze er meer aan als net een Sony partner logo. En geef ze eens ongelijk de hardware maken ze waarschijnlijk de eerste jaren al verlies op. Toch fijn als dit soort dingen de pijn kunnen verzachten.

Kwaliteit van ali blijft altijd gissen. Voor een apparaat van 400 euro betaal ik persoonlijk graag 20-30 euro voor een smaakje als ik zeker weet dat de kwaliteit hoog is.
Als ik die website zo zie dan gaan er een paar alarmbellen af, waarschijnlijk een oplichter. Ten eerste hoe kunnen ze mallen maken en custom kappen aanbieden voor iets wat nog niet op de markt is. Daarnaast zijn alle spullen die ze verkopen simpelweg veelte goedkoop. Een gaming stoel voor 120$? Een universele oplaaddock waar je zowel XB als PS controllers in kan doen (nogmaals die zijn nog niet op de markt) voor 35$?

De constante popup linksonder in de hoek waarin staat dat iemand uit x zojuist een y heeft gekocht.

Buiten dit alles om custom gemaakte kappen voor 35 euro is echt goedkoop. Uit ervaring weet ik dat de mallen om zulke kappen te maken minimaal 80k kosten en dan heb je echt het minimale. Beide zijdes is 160k, minimaal! Dan zou je zo'n 4600 kappen moeten verkopen alleen om uit de kosten te komen en laten we eerlijk zijn, hoe groot is die markt?

Wat ik heb begrepen van andere is dat ze ook gebruik maakte van Sony promomateriaal en reclame uitingen om hun eigen producten te promoten.

Ik weet 90% zeker dat dit oplichters zijn.
Ik denk dat jij de markt voor custom side panels onderschat. Als de PS5 al zwart geweest was, dan was ik het met je eens geweest. Maar volgens mij is de markt voor gewone zwarte panels voor de PS5 gigantisch. De witte panels vallen niet echt in de smaak online.
Het is allemaal niet zo makkelijk als jij denkt en met een enkele investering oneindig opschalen is onmogelijk. Heb nu alleen de prijs van de mallen meegenomen en had het alleen over omzet, maar er zit nog veel meer in. Je hebt te maken met arbeid, je hebt te maken met belasting en administratie, je hebt te maken met import. Om echt winst te kunnen draaien moet je maandelijks veel meer verkopen en tegelijk concurreren met andere bedrijven, want als het echt zo'n lucratieve business is zullen andere er als de kippen bij zijn. Ze moeten zelfs met zichzelf concurreren omdat ze ook stickers aanbieden als alternatief. 35 euro is veelte goedkoop, dat kan gewoon niet en zeker niet door een onbekend bedrijf wat net begint.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 23 juli 2024 15:18]

Aliexpress gaat je ongelijk bewijzen straks. Dat je in Europa aan deze kosten zit, betekend niet dat je geen panelen kan aanbieden voor €35. Wacht het even af. ;)
Laat me raden, inferieur plastic, slechte pasvorm, kleurverschillen, geen egaal oppervlak, etc.
Waar denk jij dat de panelen vandaan komen die er nu opzitten? :P
China, maar met alleen een origineel kun je nog geen goede replica maken. Daar hebben al heel veel plasticproducenten zich op stukgebeten.
De details zoals de kruisjes, rondjes, driehoekjes en vierkantjes zullen er niet opzitten. Maar die zie je ook niet vanaf de bank, maar die witte kleur wel. Daar zal het voor de meeste mensen om gaan denk ik. De echte puristen doen het gewoon met de witte panelen natuurlijk. Ik laat de panelen gewoon origineel, want de PS komt toch niet in het zicht. :)
Er is een verschil tussen een OEM product die z'n eigen tekeningen en mallen aanlevert en voor goedkope arbeid het in China laat maken en een mal die jijzelf moet laten maken. Zo'n grote platte mal heb jij niet zomaar 1, 2, 3 in elkaar gezet. Kijk maar eens op het kanaal van AvE, die heeft het wel vaker over ontwerp van de mallen en het eindproduct. Je moet de mal verwarmen waardoor de mal uitzet, het plastic moet je er evenredig doorheen persen en het eindproduct moet je gelijkmatig af laten koelen om ervoor te zorgen dat het niet vervormt. D'r gaan heel veel iteraties overheen voordat je een goed product hebt en dat betekent ook heel veel mallen die onbruikbaar zijn.

Voor een producten als Sony, Microsoft of Apple maakt het niks uit want ze gaan het product toch een paar miljoen keer produceren en dan vallen die kosten in het niets. Voor een aftermarket producten is het toch echt een investering en afwachten of je die investering terug kan verdienen.

En dan niet te spreken over het feit dat je voor een fractie van de kosten een wrap kan krijgen die even goed is en met een leuk patroontje erop.
Even voor de duidelijkheid, de prijzen die ik noem zijn als je het in China laat maken. Import heb ik het over.....
Je hoeft maar 1 console te bemachtigen om de boel na te maken en die consoles gaan al een tijdje rond op de wereld ter promotie en voorraadopbouw en de productie loopt al enige maanden, peuleschil voor een bedrijf om er 1 te bemachtigen, een mal kost jou hier misschien 160K, maar wat kost een mal in China, die kost daar echt niet 15 gemiddelde jaarlonen van een stad als Guangzhou (Het minimumloon ligt daar trouwens nog ver onder) en de markt voor customising is wereldwijd gezien best wel enorm.
Als het je was opgevallen heb ik het niet over een injectiemachine en heb ik het over importheffingen. Als je het in Europa of VK wil laten doen dan ben je veel meer kwijt.
Ik denk dat je je post even moet herschrijven want het zal niemand opvallen dat jij het over importheffingen hebt. Daarnaast is 160K voor een mal echt onzin.
Mallen voor TSG zijn aanzienlijk goedkoper waardoor het voor veel toepassing de voorkeur heeft maar met al jouw kennis wist je dat natuurlijk allang... En denk je zelf ook niet dat het acceptabel is dat je PS5 cover beschadigt als je er met een hamer op slaat? Dat ze breken als je ze eraf zou halen is wederom een onzin bewering.Tevens heb ik verder ook helemaal geen zin meer onze non-discussie. Fijne dag verder.
De bak waar ik het over had is structureel he. Weer even lezen, als je eraan trekt dan komen er al scheurtjes in. Dingen niet omdraaien, het staat er goed.
Wat is het verschil tussen dit en bijvoorbeeld een hoesje om een telefoon? Of een sticker op een auto plakken?

Denk dat customizemyplates gewoon die platen zou kunnen maken.
Niks, maar dreigen met rechtzaken is een hobby van grote bedrijven.
Nouja, telefoon hoesjes en stickers e.d. zijn geen onderdeel van het product, die koop je achteraf.

Deze zijpanelen zijn gewoon onderdeel van het apparaat en design, dus horen erbij :)
ow, ik dacht dat deze panelen eromheen geklikt werden of zo. Als ze echt onderdelen vervangen is het een andere zaak wellicht.
En wat als er een bedrijf is die custom kappen maakt die totaal niet lijken op het origineel. Bijvoorbeeld dat je PS5 in een bol verandert. Of in een kubus. Ik noem maar wat. Spreken we dan over een technische patent omdat de aansluiting gepatenteerd is?

Ik zou het wel mooi vinden als er kappen zijn waardoor je deze kan integreren in je av-meubel.

[Reactie gewijzigd door Mezkeijou op 23 juli 2024 15:18]

Het patent kan ook liggen bij de manier van bevestigen bijvoorbeeld.
Moederbord eruit halen en zelf een behuizing printen. Of zelf iets maken van metaal, glas en / of hout.
Het is wachten op zijplaten die de console vierkant maken, zodat er gestapeld kan worden.
Ik verwacht tzt hele coole dingen ja :)

Er zijn al voorbeelden van custom plates met 'uitstekende' 3D modellen, zoals deze:
https://bgr.com/wp-conten...der-man-custom-design.jpg
Spiderman fans denken er anders over. Dit ziet er wel ziek mooi uit. Maar snap dat dit niet in de meeste huiskamers past.
Oh ja zeker :)

De mogelijkheden qua prints, vormen en de rest, zijn behoorlijk eindeloos denk ik.. We gaan ws wel hele creatieve dingen zien :)
Dat is toch wel de lelijkste console sinds mensenheugenis :P
Ik denk dat er een hoop kids rondlopen die dit juist heel cool zullen vinden.
Nouja, sommigen vinden de PS5 dat sowieso al _O- :>

Maar t ging natuurlijk om het idee, voor wat er zoal mogelijk is :)
haha ja snap je punt. Ben wel benieuwd welke plates gaan komen. Hopelijk wat minimalistischer, zoals dit

https://www.notebookcheck...oks/News/_nc3/nuBMeaN.jpg

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 15:18]

Gezien deze reactie lijkt het mij niet heel vergezocht dat Sony uiteindelijk zelf zulke panelen gaat aanbieden. In dat geval zou een bedrijf als dit aardig in hun winsten kunnen snijden.
Ze bieden al faceplates voor de PS4 aan, dus ik denk inderdaad dat ze dit ook voor de PS5 wel gaan doen: https://www.playstation.c...sories/custom-faceplates/
Wat is dát lelijk zeg :o één van de vier vakken van je Playstation in een veel te felle kleur terwijl de rest nog gewoon zwart(/wit) is. Dan doen ze het met de Ps5 toch beter waar je de hele zijkant vervangt en een zwarte streep in het midden over houdt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.