Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dbrand start verkoop zwarte PS5-panelen en roept Sony op om het aan te klagen

De maker van smartphonehoesjes en andere accessoires Dbrand start de verkoop van Darkplates, matzwarte zijpanelen voor de PlayStation 5. De fabrikant roept Sony op zijn website actief op om een rechtszaak tegen hem te beginnen.

Dbrand verkoopt een setje zwarte panelen voor de PlayStation 5 voor 49 dollar, omgerekend en met btw 49 euro. Het bedrijf verkoopt voorraden in 'golven'. De hoeveelheid geproduceerde panelen lijkt erg beperkt, want de panelen die in februari, maart en april geleverd kunnen worden, zijn al uitverkocht. Alleen de verkoop van mei loopt nog. Voorlopig gaat het om een gelimiteerde oplage voor de console met schijflade; een variant voor de digitale PS5 volgt.

In aanvulling op de zijpanelen verkoopt het bedrijf een middensegment om de PlayStation 5 een alternatief aanzien te geven. In combinatie met de Darkplates komt de prijs daarmee op 61 dollar. De aanprijzing van de accessoires zit vol venijnige steken naar Sony. "We hebben Sony's monumentale prestatie in slecht ontwerp genomen en dit matzwart gemaakt."

Aan de binnenkant van de zijpanelen heeft het bedrijf een patroon van kleine logootjes verwerkt, met de opmerking dat deze juridisch genoeg afwijken van de klassieke vormen van PlayStation-knoppen. De productpagina is verder voorzien van de oproep 'Go ahead, sue us'.

Daarmee verwijst het bedrijf naar juridische druk van Sony aan het adres van accessoiremaker CustomizeMyPlates vorig jaar. Dat bedrijf verkocht ook panelen voor de PS5, maar stopte daarmee toen Sony met een rechtszaak dreigde. Eerder dit jaar hervatte CMP de verkoop, met een gelimiteerde oplage.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-02-2021 • 13:41

181 Linkedin

Reacties (181)

Wijzig sortering
Dit komt bij mij meer over als een goedkope marketing stunt van DBrand. Met de zaak tegen CMP was er veel meer aan de hand als alleen die platen. Ze maakte (mis)gebruik van Sony marketing materiaal, Sony/PS logo's plus daarbovenop boden ze hun custom platen aan (voor een veelte lage prijs) al voor dat de PS5 beschikbaar was.

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds twijfels of CMP wel legit is, hun site is zo amateuristisch dat ik hun niet serieus kan nemen.
Ik denk dat het hen meer gaat om de principekwestie, als ik mij niet vergis heeft Sony enige tijd geleden een verkoper van dergelijke Third Party panelen het zwijgen opgelegd.

Het blijft mij altijd verbazen hoezeer bedrijven denken dat ze nog steeds 100% eigenaar blijven van de hardware, als je als producent van de hardware 100% eigenaar wilt blijven moet je je product fijn gratis weggeven en je geld halen uit het gebruik.

Sure, ik ben nog uit de tijd van het kat en muisspel vanaf PSP firmware 1.50, mijn eerste Iphone was een Iphone 3G, ben daarna nog 8 jaar Iphone gebruiker geweest en uiteraard altijd mijn apparaten gejailbreakt, en neen, ik heb nooit gebruik gemaakt van gekraakte of illegale software, ik stimuleer en ondersteun graag developers, neemt niet weg als ik het moraal en de normen en waarden heb altijd te betalen voor legitieme software dat ik het recht heb (wanneer de producent buffer overflows over het hoofd ziet) om daar gebruik van te maken.

Ongetwijfeld zal niet iedere gebruiker net zo keurig zijn, maargoed, ik ben alleen verantwoordelijk voor mijn keuzes, en om een beetje OT te blijven, Als ik een paar custom faceplates voor een PS4/PS5 bestel die door sony uberhaupt al niet verkocht worden is dat financieel geen verlies voor Sony aangezien ze het product toch al niet in hun catalogue hadden |:(

Mijn insziens blijft een producent van apparatuur wel eigenaar van de software onder de EULA maar als ik besluit een custom rom te installeren waarin geen rechten worden geschonden van de factory firmware, wie zijn zij dan om hier iets van te vinden ?

Dito voor de faceplates, de functionaliteit van het apparaat verandert niet, men kan daarna niets meer of minder, zou wat zijn dat ik Sony aan mijn deur krijg als ik besluit met een bus blauwe verf mijn console een nieuqw kleurtje te geven 8)7
Ik denk dat het hen meer gaat om de principekwestie, als ik mij niet vergis heeft Sony enige tijd geleden een verkoper van dergelijke Third Party panelen het zwijgen opgelegd.
Heb je het artikel en wat ik heb geschreven wel gelezen? De zaak waar jij het over hebt is CMP (zoals ook in het artikel is vermeld) en in die zaak leefde meer als alleen het kopiëren van de panelen. Vooral dat ze de panelen verkochten voor een veelte lage prijs weken voor de release (dus weken voor ze ook maar een PS5 in handen hebben gehad) leefde sterk in die zaak.

De PS5 ging 12 november in de verkoop, maar CMP was op 1 november al de kappen aan het verkopen. Het was op dat moment onmogelijk dat ze op een legale wijze een eindproduct hadden om te verkopen.

Op dat moment konden 4 dingen aan de hand zijn.
1. CMP had via de fabrikant een PS5 bemachtigd voor de release, dat is diefstal.
2. CMP had via de fabrikant toegang gekregen tot de mallen en heeft zelf de mallen gekopieerd of meegenomen. Dat is industriële spionage, diefstal van intellectueel eigendom of diefstal van eigendom.
3. CMP had helemaal niks en was beloftes aan het verkopen. Beloftes dat ze heel snel na de release een product zouden ontwerpen. Dan zijn ze de consument aan het bedriegen, want ze werden verkocht alsof ze op voorraad zijn. Levertijd van 2 dagen werd destijds genoemd op de site en er werd helemaal niks gezegd over pre-order of een ontwerp periode. 2 dagen en het pakketje was op de post.
4. CMP was helemaal niet van plan om ook maar iets te leveren.

In alle gevallen zijn ze illegaal bezig. De laatste twee lijken mij waarschijnlijker, maar er bestaat een kans dat het 1 of 2 is. In dat geval zou ik als Sony toch echt wel het fijne willen weten. Als er een aannemer zit in het fabricage keten die zomaar eindproducten, onderdelen of tooling aan het lekken is kan je dat niet zomaar accepteren.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 14 februari 2021 00:04]

1. CMP had via de fabrikant een PS5 bemachtigd voor de release, dat is diefstal.
2. CMP had via de fabrikant toegang gekregen tot de mallen en heeft zelf de mallen gekopieerd of meegenomen. Dat is industriële spionage, diefstal van intellectueel eigendom of diefstal van eigendom.
Het zou ook zomaar kunnen dat ze een sample bemachtigd hebben via een sony medewerker die het aan hun verkocht heeft, wat geen diefstal, espionage of dergelijk is, mits natuurlijk die sony medewerker niet omgekocht is of iets dergelijks, dan zou je het inderdaad als espionage kunnen zien. Mocht het zijn dat de sony medewerker niet onder druk of omgekocht is, is het in mijn opinie een intern probleem binnen sony. Natuurlijk zeg ik niet dat het niet zou kunnen zijn wat u stelt, maar het zou beide kunnen zijn, ik heb er namelijk nog steeds niks concreets over gehoord.

[Reactie gewijzigd door JasonDeMontoer op 15 februari 2021 21:43]

Als je van een heler iets koopt waarvan je weet dat gestolen of oneigenlijk is verkregen ben je net zo strafbaar — zeker in deze context kan men hey niet gooien op handelen in ter goede trouw.
Ik vind het persoonlijk wel mooi, maar best prijzig voor 2 a 3 stukken plastic.

Als dit nou voor 20/25 euro was had ik het misschien nog wel overwogen.
De prijs is incl. dekking advocaatkosten :+
Op aliexpress kan je ook panelen kopen voor 15/20 euro.
Ik heb mijn set panelen binnen en gemonteerd zitten.
Mocht je afvragen wat de kwaliteit van de AliExpress platen zijn lees dan hier mijn bevindingen.

Ik had de mijne van deze verkoper op AliExpress.

Duurde ongeveer een week voordat ik 'm binnen had.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 12 februari 2021 21:05]

Ik werd zelf ook getriggerd dus even gezocht op Alie.
Kan er eigenlijk maar 1 vinden, en die ziet er op de foto's niet heel mooi uit:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
De skins voor mobiele telefoons zijn al zo'n 20 euro. Kwaliteit ervaar ik (en velen) wel als top.

Ontopic:
Op basis van welke wet/regel zou dit een overtreding kunnen zijn? In allerlei productgroepen zijn aftermarket onderdelen verkrijgbaar. Dat ze er geen garantie op geven, dat is weer iets anders.
Ja begrijp ik zeker. Maar een telefoon heb je dagelijks in je handen en leg je overal neer, het heeft ook nog daadwerkelijk een functie dan alleen mooi zijn :)

De Ps5 staat ergens bij een TV of verborgen bij veel mensen, En dan vind ik het vrij prijzig voor een artikel wat normaal gesproken nooit zal beschadigen.
Ergens bij een televisie, nou dat lijkt me toch een vrij prominent plek in je woning. Alle apparatuur is bij mij zwart en dan steekt de PS5 er enorm bij af (en dan heb ik het nog niet eens over het 'futuristische' ontwerp). Gelukkig kan ik het klepje sluiten, echter had Sony de PS5 wel iets neutraler kunnen maken.
Hetzelfde kun je voor zoveel luxe-dingetjes zeggen. De RGB LED-versiering in vele computerkasten, een ander verfkleurtje voor je auto, die dure Rolex die tot wel 500m diep kan maar geen druppeltje zou water in z'n leven te zien krijgt.

50 euro om je PS5 te customizen is inderdaad aan de hogere kant, maar niemand verplicht je het.
Dat die dingen al t/m april al zijn uitverkocht laat toch wel zien dat er wel (veel) vraag naar is.

Dat het voor jou niet interessant is kan best maar zegt precies dat namelijk dat het voor jou niet boeit ;)
Als jij je PS5 in een kast stopt dat is dit ook niet voor jou. maar als je de PS5 in je interieur wilt bewerken. Dan is dit voor jou.
Eventueel de vorm, maar de rechtzaak waar dbrand nu naar verwijst en naar mijn mening 'gebruikt' voor eigen promotie is een rechtzaak waar volgens mij wel meer aan de hand was dan alleen plates verkopen. Nintendo was overigens ook 'succesvol' tegen 'ds kaartjes fabrikanten' ivm de inbreuk op de vorm van een ds cartridge.
Het is een prima prijs; verzenden is namelijk gratis vanaf 25 dollar, óók naar Nederland. Mooie deal dus want het komt helemaal uit Canada.
Ik heb wel $8 moeten betalen voor verzenden.
Ik kwam uit op iets meer dan €64 omdat ik ook een skin voor tel heb besteld. Dat was inclusief korting.
Ik vind ze ook nog wat aan de prijs. Voor nu accepteren dat de PS5 lelijk is en je er wellicht aan kan wennen. Anders met Black Friday voor 50% korting scoren eind van het jaar :Y)
Wat is het probleem met het verkopen van deze panelen? Third party controllers en accessoires zijn toch ook geen probleem? Ik snap niet waarom Sony hier zo veel problemen mee heeft.
Tenzij Sony een patent op die platen heeft (wat me eigenlijk vrij sterk lijkt) en zelf van plan is om die markt in te stappen door zelf zulke platen uit te brengen, ik ook niet.
Ik weet vrijwel zeker dat ze dat wel hebben. Zoniet op de platen, dan wel op de bevestiging of een ander onderdeel ervan. Vrijwel niets gaat zonder patent de fabriek uit.
Nope, daar is (nog) geen patent op afgegeven.
Het hoeft niet zozeer een patent te zijn, er kan ook modelrecht van toepassing zijn. Dit lijkt mij bij een poduct van als de PS5 ook wel van toepassing. Daarnaast zijn er andere technische zaken, de panelen schijnen ook iets met airflow te doen.

Het is dan voor een leverancier heel makkelijk om te zeggen, heb jij andere panelen geplaatst die geen licentie of goedkeuring hebben van Sony en het vermoeden bestaat dat er over verhitting in het spel is. Weg garantie... lijkt mij niet meer dan terecht, overigens.

Zoals ik al eerdere in een reactie aangaf, misschien leuk voor Tweakers om hier een dieper op in te duiken. Hoe het aan de technisch kant zit. Nu zien we voor de zoveelste keer dat er twee partijen ruzie hebben om een paar kunstof platen... met een beetje meer achtergrond info. wordt het artikel ook gelijk interessant. ;)
Mwah, mild Interessant misschien. Niet meer dan dat :P

Wellicht dat Sony nog met een statement komt... We raden aan geen 3rd party side panel te gebruiken, ivm airflow.
Reden van deze actie is juist, dat sony ze onder hoge druk had gezet. Maar toen ze vervolgens verder gingen zoeken bleek dat sony dit helemaal niet gepatenteerd had, vandaar de agressieve aanval.
Sony is niet zomaar de eerste beste fabrikant. Hun verdienmodel drijft (net als een Philips) op patenten.
Reken maar dat ze daar een aantal goede juristen in huis hebben en die rechtzaak met vertrouwen tegemoet kunnen zien.
Ze kunnen wel gaan lopen schreeuwen en dreigen als een klein kind maar als ze niks gepatenteerd hebben, hebben ze geen poot om op te staan.

Daar komt bij dat patenten ook ongeldig kunnen worden verklaard, wat in zulke gevallen niet eens geheel onreëel is.
dit valt niet onder patenten maar eerder onder modelrecht. Het belangrijkste daarvoor is dat het design onderscheidend moet zijn ten opzichte van gelijkaardige producten, wat bij het uiterlijk van de ps5 zeker wel van toepassing lijkt te zijn.
Dat lijkt me niet. Ze kopiëren geen Porsche, ze bieden alleen een nieuwe motorkap aan die past op een Porsche.

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 15 februari 2021 10:24]

indien de onderdelen apart ook uniek genoeg zijn qua uiterlijk en herkenbaar zijn valt dit ook onder datzelfde modelrecht.
Daarom dat dbrand zich wil opofferen voor de markt omdat ze als een van de weinigen in deze branche wel redelijk diepe zakken heeft.
Daarom dat dbrand zich wil opofferen voor de markt
Uhm... volgens mij wil Dbrand vooral scoren.
Allereerst door gewoon 'de eerste' te zijn.
En nu door zoveel mogelijk media aandacht te krijgen. Dus een beetje zon gevecht uitlokken lijkt ze wel lucratief.
Volgens mij niet om de Robin Hood uit te hangen. Gewoon zo snel mogelijk, zoveel mogelijk meeliften op het succes van de PS5.
En geen licentie = sneller + meer geld in het zakje.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 12 februari 2021 17:53]

Dit lijkt mij ook wel waarschijnlijk.
Even wat scoren en dan mogelijks onder druk dan er toch maar mee stoppen.
Maar intussen al wel de winst gehaald hebben en de gratis reclame.

Ik ben niet op de hoogte van het exacte patent van Sony en design patenten zijn anders dan hetgeen waar ik oppervlakkig met in contact ben gekomen.
Maar een iconisch design kan wel gepatenteerd zijn.
Dat heeft in de VS zelf een naam, SLAPP:
Strategic lawsuit against public participation

Plat gezegd, je hoeft een gelijk te hebben in een civiele rechtzaak om handelsmerken, auteursrecht of octrooien. Als je maar gewoon het proces lang en duur maakt win je het van alle partijen met minder diepe zakken.
Ja maar dat werkt eerder in de andere richting.
In mijn opleiding zijn inderdaad meerdere voorbeelden voorbij gekomen waar grote bedrijven patenten van kleine bedrijven gewoon schenden en hun niets aantrekken van de rechtzaak.
Gewoon het zo lang mogelijk laten aanslepen tot het kleine bedrijf simpelweg bankroet geprocedeerd is.

De kleinere proberen dan hun geld te krijgen van de grote.
Hier zou Sony moeten proberen dbrand leeg te procederen, maar er is maar 1 procedure punt, dus dat kost je niet eindeloos aan advocaten.
Designs zijn automatisch beschermd door het auteursrecht, het moet alleen voldoende uniek zijn, wat volgens mij wel het geval is. Hoewel daar enkel een rechtbank kan over beslissen.
Third Parties nemen licenties af voor het maken van controllers en andere accessoires.

Lijkt mij dat Sony dat uiteindelijk ook wil doen met faceplates, maar waarom dat nog steeds niet gebeurt is mij een raadsel.
Makers van telefoonhoesjes betalen toch ook geen licentiekosten? Zie niet echt in wat het verschil hiervan is.

Persoonlijk plaats in de PS5 zover mogelijk achterin de kast, wat een ruimteschip.
Ik zie hier nog wel een verschil in. Zo'n faceplate is een wezenlijk onderdeel van de console dat deel uitmaakt van het gehele product en de constructie. Een telefoonhoesje is een echt extern iets.
Het zou dan meer overeen komen met het kunnen verwijderen van een batterijklepje (kon dat nog maar) en die vervangen voor een ander (eigenlijk dat wat iedereen met de 3310 in z'n geheel deed).
Dus als ze met een hoes voor de PS5 zouden komen is het goed? :P
Ja. Of dat waar ze bekend mee zijn geworden, skins die je op je hardware plakt. Alleen zullen die skins niet makkelijk plakken door het reliëf op de plates van de PS5.
DBrand had ze in november al bijna klaar en hebben toen aan de preorders verklaard het opgegeven te hebben. Het was voor de consument gewoon niet te doen het netjes erop te krijgen door het golvende design.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 februari 2021 17:09]

En de PS5 is journal eigendom waar je mee mag doen wat je wilt?

Als ik met risico zn ding Erin wil, wat heeft dat met Sony te maken?
Die hebben nog een extra functie, nl. het beschermen van je toestel.
Deze plates "tasten" het ontwerp aan, en worden wellicht als (illegale) modificatie gezien.
En hoe zit het dan met de oude telefoons waar je het achterkantje kon veranderen? Hadden geen andere functie behalve dat het er "leuk" uitzag.
Die achterkantjes kon je eerst alleen bij je merk kopen. Later werd dat pas "handel".
Zolang ze geen copyrighted (merk)namen gebruiken is het geen issue idd.

En persoonlijk vind ik witte PS5 erg lelijk dus dit is welkom.
Ik vermoed dat ze bij Sony uiteindelijk zelf custom plates willen gaan verkopen, of hele special edition PlayStations.
Als een third party als DBrand dan ook die panelen kan maken voor misschien minder is het verdienmodel van Sony weg.
Sony heeft nergens laten blijken dat ze dit überhaupt willen gaan doen, zijn ze het bedrijf ook niet echt voor verder.
De PS4 kent ook verschillende special editions in combinatie met een spel. Ondanks dat ze niet expliciet aangegeven hebben dit weer te gaan doen is er ook geen reden om aan te nemen dat ze dat niet nogmaals gaan doen. Zie hier - Every Limited Edition PS4 you can buy today 19 voorbeelden van hoe Sony daar wel het bedrijf voor is. @nlmarvin heeft naar mijn mening dus gewoon een punt, want ze zijn er wel het bedrijf voor en hebben nergens aangegeven te stoppen met special editions.
Zou het niet logischer zijn dat bedrijven hier gewoon niet op zitten te wachten klachten van klanten te voorkomen? Deze panels zijn deels verantwoordelijk voor de air intake, en met dbrand fa ik ervan uit dat ze iets goeds op de markt zetten maar dit zal lang niet altijd zo zijn en dan drie maal raden waar de klant klaagt.
Ik denk dat Sony het design de eerste 2-3-... jaar uniek wil houden zodat iedereen opslag een PS5 herkent. (bij automerken heel belangrijk).
Het product in de winkel of, vast meer aan de orde nu, op websites,wordt toch niet getoond MET faceplates?

En het ding is eh... opzienbarend genoeg, lijkt me.

Lijkt me eerder dat Sony misschien zelf met een zwarte versie wil uitkomen om een nieuwe marketing push te doen. Die push is nu echter nog niet nodig want er zijn amper PS5's te koop.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 12 februari 2021 14:09]

Precies dit.

De PS5 haal je er nog uit met notenhout en kersttakken aan de zijkant.
Het is met afstand het meest uitgesproken design in the console markt van de afgelopen paar generaties.

Het lijkt er inderdaad meer op dat Sony hun eigen lijn nog niet klaar heeft. Zo zijn er wel meer signaleren die eruit duiden dat Sony echt onder druk stond om de PS5 nu te lanceren. Zoals een aantal technische aspecten die, volgens Sony, met een latere update komen.
Uniek zeker, maar koop jij een lelijke auto? Ik niet.. Hier komt voorlopig ook geen ps5 in huis of anders alleen met een ander paneel.
Dit klinkt een beetje verwaand. Er zijn zat mensen die een lelijke auto kopen. Omdat functie over vorm primeert bijvoorbeeld.
En ook zat mensen die het niet doen. Sony mist wel theoretisch omzet hierdoor, maar zo lang de PS5 niet genoeg geproduceerd kan worden is het niet relevant.
Ik denk dat iedereen dit design uniek wil houden, ik hoop het in elk geval nooit ergens anders tegen te komen.
Omdat dit bedrijf is begonnen ‘voor’ de patent aanvraag erop. Dus ze kunnen gewoon hun gang blijven gaan (en terecht).
En zelfs dan nog.
Stel dat Sony's panelen onder Industrial design right of in de US specifieker Design patent vallen.

Is het niet vrij eenvoudig om enkele design-aanpassingen te maken waardoor je third-party panelen hier geen inbreuk meer op maken? Lijkt me sterk dat de haakjes/klepjes op de juiste plek al genoeg is om inbreuk te maken op bovenstaande...

Of heb ik het hier helemaal mis als leek? Is er iemand met meer kennis van zaken die misschien uit kan klaren in hoeverre het design van zo'n panelen in die mate beschermd kan zijn, dat zelfs panelen met een andere vorm die wel passen, toch inbreuk maken?
Belangrijk onderdeel van het Sony design is juist de witte kleur van de panelen.
Daardoor wijken de zwarte panelen sterk af van het Sony design.
Om het maar eens ronduit te zeggen.
De console ziet er voor heel veel mensen met deze alternatieve panelen gewoon een stuk beter uit dan het Sony ontwerp.
De kleur heeft daar natuurlijk weinig mee te maken. Anders kan je alles kopiëren, het een ander kleurtje geven en dan claimen dat het totaal anders is. Dat is natuurlijk niet waar.

De vraag zal zijn in hoeverre, juridische gezien, het veranderen van het patroon aan de binnenkant betekent dat de buitenkant wel nagenoeg gelijk mag zijn.

Ik snap Sony wel. Dbrand vraagt 50 dollar voor twee stukken plastic die nog geen 5 euro kosten om te produceren. Daar zit een gigantische winstmarge op die Sony ongetwijfeld liever in eigen zak steekt hetzij door zelf faceplates uit te brengen hetzij het onder licentie te doen.

Vanuit het oogpunt van de consument naakt dat allemaal weinig uit en willen sommige gewoon faceplates kunnen kopen.
Daar zit een gigantische winstmarge op die Sony ongetwijfeld liever in eigen zak steekt hetzij door zelf faceplates uit te brengen
De vraag is meer, waarom doen ze dat dan niet...
Dat gaan ze meestal wel doen maar ze wachten het juiste moment af. Wanneer de eerste 'hype' omtrent de launch is afgelopen pakt men de marketing weer op met een nieuw kleurtje of een patroon. Dat doet iedereen in de consumenten markt.
Voorbeelden staan hier.
Ze gaan zelf geen faceplates uitbrengen. Maar ze hebben wel een zeer gelimiteerde zwarte oplage van de PS5 uitgebracht, die uiteraard duurder was dan het origineel. Zulke trucjes zullen ze nog wel een aantal keer willen doen, met gelimiteerde oplages van allerhande kleuren.

Als de markt dan al verzadigd is met third party faceplates, daar gaat dan je buitenkansje om overpriced special editions te verkopen. Helaas pindakaas Sony.

Ze hadden 'm mijns insziens gewoon al sinds meet af aan in verschillende kleurencombinaties moeten aanbieden. Ik vind het wit persoonlijk niet lelijk maar ik snap wel dat het in veel huishoudens nogal kan clashen.
Dbrand hoeft niet alleen twee stukken plastic te betalen. Ze hebben ook de platen moeten ontwerpen en een productielijn moeten opzetten. Daar komt bij dat ze lang niet zoveel schaalvoordeel hebben als Sony.

En of ze die platen nou verkopen voor €0,01 of voor €1000 maakt natuurlijk totaal niks uit als we het hebben over de vraag of het ontwerp het patent schendt.
Het dreigen van een zo'n Reus met een lang slepende rechtzaak is vaak al meer dan voldoende om kleinere partijen af te schrikken.
Ik denk dat het problematisch is als het direct een 1 op 1 kopie is van de Sony faceplates. Maar, waarschijnlijk is de vorm nu net wat anders zodat men geen inbreuk maakt op de rechten van Sony.
LEGO had ook patent op de pasvorm.
Van LEGO op LEGO. Niet van Playstation 5 op Playstation 5.
HAD is het sleutelwoord.. tegenwoordig hebben ze daar geen rechten meer op, alleen op de sets niet op de blokjes zelf..
In deze is het de vraag of Sony voor die platen patent heeft of uberhaupt kan krijgen..
Klopt niet helemaal. Lego beschermde zijn vorm met merkrecht en dat is in 2008 ongeldig verklaard.
Ik vermoed, zonder het uitgezocht te hebben, dat ze vroeger wel patenten hebben gehad. Toen die verlopen zijn hebben ze merkrecht er op losgelaten, niet geheel onterecht omdat iedereen de blokjes met dit specifieke vorm Lego noemt.

[Reactie gewijzigd door Floor op 12 februari 2021 17:49]

Waarschijnlijk omdat Sony zelf ook wil cashen op die panelen en er zo kaas van het brood gegeten wordt.

Andere reden zou ik niet kunnen bedenken.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 februari 2021 16:37]

Als ze die platen nu direct bij launch hadden aangeboden. Maar nu bijna een half jaar verder en er zijn geen platen beschikbaar van Sony. En kan mij niet voorstellen dat er op dit soort platen productieproblemen zijn.
Productie problemen lijkt mij ook niet maar ik vraag me af of het marketing technisch niet interessanter is om er later mee te komen ipv direct op launch.

Ik denk persoonlijk dat later interessanter is, dan kan je een grotere groep aanspreken en mensen die het op launch niet gekocht zouden hebben denken dan misschien “ja maakt hem weer fris”.

Maar goed blijft gissen, dat Sony er zo bovenop zit bewijs in ieder geval dat ze zelf plannen hebben en/of hadden.
Ik vermoed dat makes van controllers en accessoires wel licentie-kosten betalen aan Sony. Gezien de houding van Dbrand, is het duidelijk dat dit hier het geval niet is.
ook mogelijk dat het wel zo is (dbrand betaal licentie):) maar dbrand marketing mag van alles zeggen :p alsof ze dat niet doet...

Its all about Marketing.

op een andere kant, het is ook mogelijk dat Dbrand heeft die darkplates met een klein verschil (curve, size, etc) gemaakt. dus ze durf wel een rechtszaak met sony aanspannen

maar goed, what do i know |:(
Maar vaak wordt er dan licentie geld afgedragen, zeker bij 'officiële accessoires' van 3rd party partners, dat zal Sony ook wel willen zien voor deze stukjes plastic.

Voor het gebruik van trademarked logo's en garanties voor compatibility vanuit Sony snap ik het wel. Voor 2 stukjes plastic die goed op een PS5 klikken, waar Sony verder niks mee hoeft te doen, geld gaan eisen is wat te megalomaan van Sony naar mijn mening.

Straks mag je nog geld gaan afdragen voor de kast waar je PS5 op staat en het huis waar je hem in plaatst 8)7 Laat een rechter deze onzin nu maar stoppen. Helaas is het dreigen met een rechtszaak door multinationals tegen kleine bedrijfjes haast genormaliseerd. Van mij mag er wel iets meer bescherming tegen zulke grote corporaties zijn. Het recht om rechtszaken aan te spannen mag niet misbruikt worden om de concurrentie plat te leggen is mijn mening hier over.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 12 februari 2021 13:57]

Ik ken de panelen niet, nog (nooit) in mijn handen gehad, echter heb ik wel gelezen dat de panelen iets met airflow doen. 3th paty's dienen hier ook rekening mee te houden. Als hier iets specifieks mee gedaan is. Als de airflow verstoord wordt bij wie denk je dat er aan geklopt wordt als de PS5 door oververhitting defecte raakt. Naar mijn idee kan een fabrikant of leverancier (aangezien daar garantie wettelijk belegd is) aangeven dat door aanpassingen van het product de garantie is komen te vervallen.

Met andere woorden er zijn meerdere redenen dan alleen uiterlijk (geen patent maar modelrecht) en het mogelijk zelf verschillende versies op de markt willen zetten dat Sony dergelijke zaken tegen wil houden.

Dit geeft overigens ook weer aan dat wij zoals wij hier reageren onder dit artikel eigenlijk te weinig van de materie weten om hier een goed oordeel over te geven. Micchien iets voor Tweakers om hier eens wat dieper op in te duiken? Aangezien dit onderwerp nu voor de zoveelste maal op de frontpage verschijnt met de nodige discussies en eigenlijk geen sluitend antwoord/ reden is waarom dergelijke 3th party panelen een probleem kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 13 februari 2021 10:44]

Volgens de PlayStation 5-fabrikant maakte het bedrijf inbreuk op intellectuele eigendommen door aangepaste zijpanelen voor de console aan te bieden.

Het bedrijf zegt eerst onderzoek gedaan te hebben en gedacht te hebben dat het de zijpanelen kon aanbieden zonder in de juridische problemen te komen. Sony heeft wel patent aangevraagd op de zijpanelen, maar dat is nog niet toegekend.
- Bron
Sony heeft al eerder aangegeven dit soort dingen niet te willen bij een andere fabrikant. Ze hebben schijnbaar een patent aangevraagd op de zijpanelen (maar die was toen nog niet toegewezen).

[Reactie gewijzigd door Gropah op 12 februari 2021 14:52]

3rd party controllers e.d. hebben een licentie. Dbrand niet.
Ze zullen wel een zwarte exclusive versie in productie hebben.
Lijkt me logisch. Niemand had anders van die panelen of het merk 'Dbrand' gehoord. Een rechtszaak is het beste wat ze kan overkomen.
Dbrand is juist bekend.
60 dollar!!! voor twee stukjes plastic, die lijken wel gek geworden.
Ronden we 49 tegenwoordig zo ver naar boven af dat het 60 wordt?
wel als er een optioneel paneeltje bij komt.
de zij-paneeltjes zijn samen 49 dollar, met een midden-paneeltje er bij wordt het 61 dollar.
Klopt mij hij reageert toch op iemand die expliciet zegt dat het om 2 stukjes plastic gaat ;)
60 is inclusief het middenstuk, dus voor drie stukjes plastic.
Overdrijven is ook een vak. Lijkt me gewoon een vrij reële prijs voor een product van Dbrand.
tja ieder zijn ding, maar als er Dbrand op staat dan doet t plastic ding niet veel anders.
Er zit gewoon dikke handel in accessoires. Overal zie je dat op de hele PS en MS brand gaande.
Dbrand is sowieso heel duur, maar wel goeie kwaliteit. Hun skins zijn normaal gesproken makkelijk aan te brengen en zitten na verhitten met een fohn zo vast dat je bijna niet zou zeggen dat het een skin is.

Ook deze platen zullen hoogstwaarschijnlijk van goeie kwaliteit zijn, misschien zelfs beter dan de originele platen die bij de PS5 zitten
Let wel: Dit is inclusief de verzendkosten vanuit Canada. Dan is het helemaal geen gekke prijs.
*pakt spuitbus mat-zwart.

Zo weer €49,- uitgespaard. :Y)
Ietsje minder uitgespaard, die spuitbus kost ook geld ;)
En het schuurpapier, primer, en blanke lak ook.

Als je dit goed wil doen, en ik neem aan dat je een PS5 van 499 euro er niet uit wil laten zien als 10 euro, dan kost je dit nog wel wat hoor. Bovendien kost je het schuren en meerdere lagen spuiten ook aardig wat tijd.

Persoonlijk zou dat mij als ik een PS5 zou hebben wel 25 euro extra waard zijn om die moeite niet te hoeven doen.
Er zitten ook kleine playstation icoontjes gevormd in de platen. dus dat word lelijk behalve als je ze helemaal wegschuurt, ben je wel even mee bezig.
Ze doelen op het spuiten van de orignele cover, die heeft die icoontjes toch niet?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 februari 2021 14:48]

De originele cover heeft de 4 icoontjes erin zitten als texture.
https://www.reddit.com/r/...e_texture_in_the_plastic/
Scherp, zelf nooit gezien in de plaatjes/foto's, i stand corrected ^^
De originele cover heeft juist die icoontjes, vandaar dat Dbrand een eigen draai aan heeft gegeven. Dit geldt overigens ook voor de accessoires (controller etc).

https://www.playstationli...texture-features-symbols/
Ik denk dat het schuren wel mee valt, een beetje opruwen met wat scotch-brite zal voldoende moeten zijn. De panelen zijn mat-zwart dus er zal geen blanke lak op zitten.
Ook dan wil je voor een langdurig resultaat er wel een matte blanke lak op zetten.
Als je een 2k lak mat-zwart gebruikt is hij hard genoeg zonder blanke lak, dan heb je ongeveer hetzelfde uiterlijk als de D-brand kap.
Dat kan ook, die 50 euro komt snel in zicht!
Stukje gemak waarvoor je betaald. Spuiten kan ook, maar krijg je het dan net zo strak in de lak?
Via Aliexpress zijn ook panelen te verkrijgen en kwalitatief zijn deze niet eens heel slecht.
Ik heb mijn setje al gemonteerd en ben er meer dan tevreden over voor 20 euro.
Beetje off-topic maar: Is het ook een aardig idee om bij de ventilator een gat in te frezen voor betere airflow?
Iets zegt mij dat Sony heus wel heeft nagedacht over de flow en als die met een gat beter zou zijn had er wel een rooster in het design gezeten.
Dit is Tweakers.net. Fabrikanten bedenken iets en sommige mensen willen daarmee klooien.
Ik denk dat Sony de voorkeur gaf aan een mooi design, boven een raar gat in de zijkant.
Ik doelde ook niet op een raar gat in de zijkant. Een rooster is best subtiel weg te werken en hoeft ook niet lelijk te zijn. Natuurlijk zou het kunnen, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat Sony consessies doet op design waardoor hij te warm zou kunnen worden. En met een extra gat zou je de gedesignde flow misschien juist wel om zeep kunnen helpen.

Bij spellen waarop mijn 4 op het punt stond om op te stijgen (RDR2), is de PS5 nu fluisterstil alsof hij het met gemak afhandeld. Maargoed, dat zegt natuurlijk nog niks over spellen die echt nextgen geschreven gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 12 februari 2021 16:27]

Och, ik maak een fout. De panelen zijn vervangingen...

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 13 februari 2021 16:38]

Ik vind het bijzonder dat Sony deze zelf nog niet verkoopt. Er is meer dan genoeg vraag naar, en de PS5 lijkt erop ontworpen te zijn om deze panelen makkelijk te vervangen.

Misschien dat ze hiermee wachten tot ze de PS5 eerst voldoende kunnen leveren?
Ik vermoed dat het inderdaad het plan is om dit later aan te bieden, omdat dit wellicht beter in de marketing strategie past. Dat gebeurde destijds ook met de PS4 faceplates.
Treedt Sony ook op tegen mensen die ontwerpen voor 3D printers online zetten?
Ik kan mij voorstellen dat je nu of straks zowat alle plastic onderdelen van de PS5 aan de hand van schematics 3D kan printen.
Ik denk dat ik aardig ver kan komen met alles behalve de panelen ja, maar de panelen; dunne hoge objecten zijn lastig voor de printer om echt netjes voor elkaar te krijgen. Daarnaast zullen deze als ik ze op hoog detail ga printen wellicht 20 uur duren als niet meer. (met mijn printer dan).
Toevoeging: En om ze daarna mooi glad te krijgen moet ik ze in de acetone leggen en dan is de vraag of alle verhoudingen nog goed kloppen en het is ook weer allemaal extra werk.

Ik print echt een hoop met mijn printer maar ik hou het altijd bij kleine vooral praktische objecten die blijven het makkelijkst, snelste en mooiste. Zodra het al iets groter wordt dan leg ik er die paar tientjes wel voor neer. Prijs-Gemak verhouding.

+Edit: zinsopbouw etc

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 12 februari 2021 14:19]

Ok nu nog panelen die de rare proporties fixed. Heb liever een vierkant ontwerp, of zoiets als de PS4 Pro.
Xbox Series X kopen :+

Nou ja als je dat zou kunnen want ik kan ze nergens vinden.
Ik ben er benieuwd wanneer er iemand een printbaar model online mikt. Gewoon zelf uitprinten in alle kleuren van de regenboog.
Dat is de PS5 in zijn geheel ja, niet de panelen. Hij bedoelt de panelen, lijkt mij.
Ik heb design niet gedownload maar ik begreep dat het de zij en top panelen in een geheel was..
Ik snap dan eerlijk gezegd niet hoe je daarbij komt want de titel is ''PS5'' en dit is de begeleidende tekst:
This is my model of the new PS5 based on the released photos and footage on Thursday. Haven't printed it yet but should be fine, potentially with support for the ridged parts up the inside edge. Stand is also included for use on its side or upright. Included the Figure8 power supply on the back as this is almost certainly going to be there, however as the other ports are unknown i've left those.
Enjoy, PM
En ik heb hem wel gedownload en in Cura gegooid maar krijg niks anders dan een flinke Playstation 5 :)
Er zit wel een stand bij, dat wel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.