Dbrand stopt tijdelijk met verkoop zwarte zijpanelen PS5 na oproep Sony

Dbrand, de accessoiremaker die bekendstaat om zijn 'skins' en hoesjes voor smartphones, gaat zijn vervangende PlayStation 5-zijplaten niet meer verkopen. Sony heeft een cease and desist-brief naar het bedrijf gestuurd. Dbrand zegt daar 'voorlopig' gehoor aan te geven.

PS5 Darkplate DbrandSony's advocaten stellen in de brief dat de dark plates een 'nabootsing zijn van Sony's beschermde productontwerp' en dat Dbrand de verkoop 'onmiddelijk en permanent' moet stoppen. Deze brief is een aantal maanden oud, zo valt op te maken uit de reactie van Dbrand op Reddit. Destijds gaven ze er geen gehoor aan omdat er niet naar daadwerkelijk verleende patenten gerefereerd werd, aldus Dbrand. Ergens recentelijk hebben Sony's advocaten echter gemeld dat er inmiddels een patent verleend is in Canada omtrent de vorm van de zijplaten. Daarom staakt Dbrand de verkoop voor nu. Dbrand verwachtte al dat Sony dergelijke stappen zou zetten.

Sony verkoopt momenteel zelf zijn console alleen inclusief witte zijplaten, die gemakkelijk te verwijderen zijn. Partijen als Dbrand zijn de enigen die consumenten kunnen helpen als ze iets anders dan een witte PS5 willen. Dbrand vermoedt echter dat Sony van plan is om zelf zwarte zijplaten voor de PS5 te introduceren, die los verkrijgbaar zijn of inbegrepen zijn bij de console. Het baseert dat vermoeden op de komst van zwarte PS5-controllers en een zwarte Pulse 3D Audio-headset; een zwarte PS5 zou een logisch vervolg zijn, menen ze.

Wat Dbrand nu gaat doen, meldt het niet. Het bedrijf zegt alleen dat het 'snel in gesprek gaat' met Sony. De productpagina voor de panelen bevat nu alleen een verzameling nieuwsartikelen die de kroniek van de platen in delen vertellen. Via archive.org is nog wel te zien wat Dbrand verkocht.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

17-10-2021 • 10:28

274

Submitter: h497

Reacties (274)

274
261
127
4
0
66
Wijzig sortering
Beetje dubbel.

Aan de ene kant moet Sony natuurlijk haar producten beschermen en heeft dbrand haar best gedaan om conflict uit te lokken.

Aan de andere kant zijn het kappen, ik zie het vergelijkbaar als skins of de oude kapjes voor bijv. de oude Nokia's. Of zelfs de faceplates van de Xbox 360/Nintendo 3DS. De textuur is, imo, ook verschillend genoeg om niet te verwarren met de originele.

Er is duidelijk vraag naar meerdere kleuren opties voor de plates. Het verbaast mij dan ook dat Sony nog niet met zelf iets op de markt is gekomen. Voor de originele PS4 verkocht Sony ook gewoon zelf alternatieve faceplates.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 22:48]

Het patenteren van side panelen, c'mon... Hoe ver moeten we gaan? De keycaps van je keyboard patenteren? Het glas van je telefoon? :P

Als koper moet ik de keuze kunnen hebben om panelen te vervangen. Ik begrijp het als er redenen zijn om garantie te laten vervallen, maar een cease and desist sturen voor een product wat niet te koop is in de huidige vorm gaat mij te ver.

[Reactie gewijzigd door init6 op 22 juli 2024 22:48]

De C&D waarnaar gelinkt wordt spreekt niet over patenten, maar over Trademarks. Het is Dbrand zelf die in een Reddit post over patenten begint. Voor zover ik kan zien, is een patent ook absoluut niet nodig en volstaat een Trademark.

Bron: https://www.uspto.gov/trademarks/basics/what-trademark

Daarnaast zijn de DarkPlates niet het enige product waar Sony over valt, maar ook andere skins waarin duidelijke Sony Trademarked logos in worden gebruikt.

Een C&D brief geeft alleen maar aan dat ze zeggen er juridisch werk van te maken, dat betekend absoluut niet dat ze gelijk hebben. Als Dbrand zeker wist dat ze gelijk zouden hebben, zouden ze de 'bluf' hebben geroepen en naar de rechter zijn gestapt. Echter weet Dbrand zelf ook hoe het wel moet, want ze zijn een partnership met MS aangegaan voor de MS Surface skins.

Bron: https://www.windowscentra...make-custom-surface-skins

Stel je voor dat dBrand een volledige shell zou produceren van een Ferrari F40, MET Ferrari iconography, dan zou je toch ook een boze C&D brief van Ferrari verwachten...
Nou nee, wrappen wordt ook gedaan en komt in feite op het zelfde neer.

Dit is gewoon een zielig spelletje van Sony (waar ze de laatste jaren veel moeite in stoppen om zo irritant mogelijk te zijn).

Sony zou er juist blij mee moeten zijn dat Dbrand dit doet. Er zullen echt wel mensen zijn die uit design oogpunt een PS5 laten liggen omdat het design niet bij het interieur past. Die weten dat ze het design kunnen aanpassen en schaffen dus alsnog een PS5 aan. Ik weet dat het ver gezocht klinkt, maar er zijn echt van die mensen. Mij persoonlijk boeit t overigens geen moer.
Klopt, de huidige PS5 design spreekt mij totaal niet aan én het vloekt bij onze interieurs. En ook veel anderen hebben dit issue ook aangegeven. Ik vind Sony werkelijk te ver gaan en dit is alleen maar nog meer gejank van Sony.
hoe zo ze mogen door hun ontwikkelde producten toch wel beschermen. Ik vind dat Dbrand probeert te verdienen over de rug van Sony, waar Sony behoorlijke investeringen in hebben zitten. Het wel zo dat Sony wel eerder met de mogelijk had moeten komen. Maar dat zal wel komen doordat ze het ontzettend druk hebben met het maken en leveren van de PS5 en de prioriteit daar leggen. volgens mij duurt het niet lang voordat ze wel met nieuwe looks komen, geduld dus zou ik zeggen wees blij dat je een PS5 hebt want er zijn nog best veel mensen die er één willen die nog steeds overal uitverkocht is en behoorlijk in prijs is gestegen. https://www.coolblue.nl/consoles/playstation5
Nou, ik heb geen PS5 vanwege vele redenen en dit design is er een van. Ik zou eerder voor de Xbox Series X gaan alleen voor Forza 4/5 maar of ik het écht wil? Dat is dan wat anders want mijn huidige PC setup voldoet mij perfect. Het enige wat er mist is een 42" OLED.
Sony is simpelweg verplicht om TradeMarks te verdedigen. Patenten zijn simnpeler: die hebben een looptijd, en eindigen daarna. Een TradeMark blijft geldig zolang je 't verdedigt.

Dat verdedigen hoeft niet noodzakelijkerwijs via de rechter. Een C&D letter "denk eraan dat je onze TradeMarks niet mag misbruiken" is vaak voldoende. Wat inbreuk precies is, is werk voor specialisten. Sony mag er dus redelijkerwijs van uit gaan dat Dbrand daarna alleen legaal gebruik maakt van de trademarks, bijvoorbeeld alleen voor nominatief gebruik.
Jij hebt als consument absoluut het recht om die panelen te vervangen. Echter hebben andere bedrijven niet het recht om die panelen te verkopen. Gewoon een ontwerp 1-op-1 overnemen is nu eenmaal niet toegestaan.

En bedrijven hebben vaak ook geen keuze dan dergelijke cease and desists uit te sturen. Bedrijven zijn ook verplicht hun IP en patenten actief te verdedigen, anders lopen ze het risico dat ze deze verliezen.

Edit: De kindjes op Tweakers gaan de modfunctie weer misbruiken omdat ze de waarheid niet graag horen :)

[Reactie gewijzigd door Simon Shipperd op 22 juli 2024 22:48]

En bedrijven hebben vaak ook geen keuze dan dergelijke cease and desists uit te sturen. Bedrijven zijn ook verplicht hun IP en patenten actief te verdedigen, anders lopen ze het risico dat ze deze verliezen.
Kunnen we eens ophouden met het verspreiden van die mythe? Dit gaat alleen op voor Amerikaans merkrecht.
Maar ook voor Nederlandse en Europese merken, met de kanttekening dat ik het in dit specifieke geval niet zo snel zie gebeuren. Als je merk verwoordt tot soortnaam en je hebt er niet tegen opgetreden, vervalt je merkenrecht (art. 2.26 lid 2.b Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom bijvoorbeeld). Is ooit gebeurd met namen als hagelslag of linoleum. De 'mythe' ligt dus iets genuanceerder.
.oisyn Moderator Devschuur® @Baps18 oktober 2021 10:10
Het sleutelwoord was hier vooral merkrecht. Dat is dus de naam Sony, Playstation, etc. Dus niet modelrecht, zoals het ontwerp van de kapjes van de console :)
Zeker. Maar het is niet helemaal juist om te stellen dat
Dit alleen op[gaat] voor Amerikaans merkrecht.
, nu een vergelijkbaar principe verankerd is in het Europese merkenrecht (los van dat dit hier niet snel aan de orde komt).

P.S. overigens kun je tegenwoordig ook een vormmerk deponeren (denk aan het klassieke Coca Cola flesje of de Toblerone chocoladereep), naast een model. Hebben ze voor zover ik snel kan zien hier niet gedaan, maar in theorie zou dat ook een rol kunnen spelen.
Inderdaad, maar het is zelfs nog beperkter dan dat; Bedrijven zijn verplicht hen merkrecht te verdedigen, maar er zijn meer opties dan blind een `cease and desist` sturen. Ze mogen ook waarschuwingen, schikkingsvoorstellen of licentiecontracten versturen. Het gaat er met name om dat de bedrijven niet NIETS doen. Zolang ze op wat voor manier dan ook in contact treden met de inbreukmakende partij geldt dat voor de wet al als "actief verdedigen".
"En bedrijven hebben vaak ook geen keuze dan dergelijke cease and desists uit te sturen. Bedrijven zijn ook verplicht hun IP en patenten actief te verdedigen, anders lopen ze het risico dat ze deze verliezen."

De vraag is wie een patent uitschrijft op een schuin & schots paneel, dat maken kinderen in papiermarché ook als ze een rechte kader willen bouwen... We gaan hier toch Sony niet te veel pamperen mag ik hopen, er is maar één reden waarom Sony deze actie onderneemt : geld maken. Opzich is dat niet fout, maar echt netjes is het niet om zo'n paneel te patenteren.

Als je het bouwt & verkoopt, dan heb je prior art en kan niemand het patenteren, dit voed enkel de patent trollen zoals Sony dus ook is.
LiJkt mij dat ze bevestiging van het paneel patenteren. En dat zal je moeten namaken om een alternatief paneel toe te passen.
Ben ik wel benieuwd welke unieke technische uitvinding er gebruikt is voor die bevestigingen. Want dat is vereist om de bevestigingen te kunnen patenteren.
Het model van het geheel kan product ontwerp bescherming krijgen, maar dat gaat over het product, die panelen zijn geen product op zich, maar een part, die ook nog eens naar zeer beperkt als uniek gezien kan worden. Maak je een blueray speler die er uit ziet als een ps5 met zulke panelen, goed punt dat is die bescherming voor. Parts.... Is dat niet.
Denk je serieus dat de PS5 een paneel-bevestiging heeft die in geen enkel eerder apparaat is gebruikt? De eerste machines met panelen dateren uit de 18e eeuw, en al die panelen zijn potentieel prior art.

Een precieze afmeting ("vlinderclip van 3.5 mm bij 2.8 mm") is niet te patenteren, dat is gewoon routine-engineering.
Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg niet dat ze dat gedaan hebben, maar zoals je weet is in Amerika (bijna) alles te patenteren tegenwoordig, ook al is er prior art, totdat iemand daadwerkelijk een zaak aanspant.

Helemaal met je eens dat het pure onzin zou zijn.
En bedrijven hebben vaak ook geen keuze dan dergelijke cease and desists uit te sturen. Bedrijven zijn ook verplicht hun IP en patenten actief te verdedigen, anders lopen ze het risico dat ze deze verliezen.
Ga nu alsjeblieft geen misformatie verspreiden, want wat je zegt klopt totaal niet: https://blog.iusmentis.co...dedigen-of-ze-kwijtraken/
Het gaat hier om een actie van de Amerikaanse tak van Sony tegen het Amerikaanse Dbrand in, je raadt het wel, Amerika. Dat een Nederlandse blog niets in de Europese wet kan vinden is dan allemaal wel leuk en wel. Maar dat heeft hier geen belang. Of ga jij tegen de rechter ook zeggen dat je in Duitsland wel 130 mag rijden als je geflitst wordt op de autostrade?

Maar in Amerika is het wel degelijk het geval dat je je IP kan verliezen.
https://www.natlawreview....roperty-or-risk-losing-it
If you don't take adequate or sufficient, reasonable means to protect and enforce your IP, then you run the risk of losing your IP rights. What is sufficient and reasonable action is not always clear; it depends on the situation. But, suffice it to say, if you know someone is using your IP without your authorization, you should promptly look into it to determine what, if anything, should and needs to be done so that you don't lose one of your most important business assets – your valuable intellectual property.

En zelfs dan nog blijft het feit hier dat Dbrand hier een 1-op-1 kopie heeft gemaakt van die sidepanels. Moesten het nu gewoon rechte panelen zoals een computer case zijn zou je nog kunnen zeggen dat een dergelijke reguliere rechthoekvorm niet patenteerbaar is. Maar dat is bij de golvende sidepanels bij de PS5 niet aan de orde.

[Reactie gewijzigd door Simon Shipperd op 22 juli 2024 22:48]

Dbrand is niet eens Amerikaans, ze zitten in Canada. :D
Misschien je topo een keertje opfrissen? :P
Niet Amerikaans in de zin van onderdeel van de VS & hun jurisdictie. :)

Het patent waar men het over heeft in het artikel is overigens wel m.b.t. Canada, wat relatie heeft tot dbrand's locatie.

[Reactie gewijzigd door Luca op 22 juli 2024 22:48]

Dat kan ik beter tegen jou zeggen. Het patent in het artikel is verleend in Canada, waar DBrand ook gevestigd is. Ze zitten in Toronto (970 Queen Street East Toronto, ON M4M 1J0 Canada).

Noord-Amerikaans zijn ze wel, maar met ‘Amerika’ wordt normaliter de VS bedoeld.
Fijn dat je in je onderschrift toch nog laat zien dat je wel begrijpt waar ik op doelde. Verder heeft Luca hierboven al dezelfde info als jou vermeldt.
Het gaat hier om een actie van de Amerikaanse tak van Sony tegen het Amerikaanse Dbrand in, je raadt het wel, Amerika. Dat een Nederlandse blog niets in de Europese wet kan vinden is dan allemaal wel leuk en wel. Maar dat heeft hier geen belang.
Arnoud schrijft in dat specifieke artikel over de Canadese wet, dus geen idee waar jij de Europese wet vandaan haalt. En al helemaal niet waar je vandaan haalt dat DBrand Amerikaans zou zijn, of heb ik iets gemist en ligt Toronto tegenwoordig in de VS?

En het door jouw gelinkte blog heeft weinig waarde, want Amerikaanse rechters zijn niet te spreken over/hechten geen waarde aan de teksten op (onder meer) The National Law Review: https://www.nytimes.com/2007/03/19/us/19bar.html

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 22:48]

Leuke bron het geeft echter wel aan dat je je merk moet verdedigen wil je alleenrecht op je merknaam behouden. Zodra je dus je eigen naam niet verdedigd bestaat het risico op termijn dat jou naam een algemeen begrip wordt die algemeen wordt toegepast door anderen, iets wat je niet wilt hebben. Vermoedelijk dat daar dan ook de mythe vandaan komt dat je je naam verliest.

Overigens is TM en IP twee totaal verschillende dingen. Zelf ben ik geen advocaat noch deskundige op dit gebied, ik heb wel veel hiermee van doen in China en dan zie je ook direct hoe verschillend regels kunnen zijn en tegelijk hoe complex. Nogmaals ik ben geen deskundige, ik vermoed dat het dan ook ietwat genuanceerder ligt.
En bedrijven hebben vaak ook geen keuze dan dergelijke cease and desists uit te sturen. Bedrijven zijn ook verplicht hun IP en patenten actief te verdedigen, anders lopen ze het risico dat ze deze verliezen.
Dat ligt natuurlijk wel wat genuanceerder dan dat. Er zijn inderdaad situaties waarin je bepaalde rechten kan kwijtraken als je lange tijd niet ingrijpt (met name bij trademarks kan dat spelen) maar het is niet duidelijk of dat hier aan de orde is. Maar zelfs als dat zo zou zijn geweest, had Sony ook anders kunnen handelen dan gelijk een cease&desist sturen: bijvoorbeeld door proberen afspraken te maken waardoor Dbrand die panelen had kunnen blijven verkopen, al dan niet tegen een (symbolische) vergoeding aan Sony. Daarmee zouden hun rechten (voor zo ver dat nodig was geweest) ook "veilig zijn gesteld", zonder dat ze direct de hele verkoop stil zouden moeten leggen. Dat ze gelijk voor een cease&desist zijn gegaan is 100% een vrijwillige keuze van Sony.
Het is niet zo zwart wit als je denkt. Zo heeft 123ink ook een rechtzaak gehad omdat ze hp cardridges gebruiken die pantenten hebben. Echter mochten ze na een hoger beroep wel blijven verkopen. Voor samsung hebben ze een soort gelijk verhaal gehad welke ze wel verloren hebben.

Bron: nieuws: Hoge Raad verklaart patent van HP op chip voor printercartridge ongeldig

Verschil: samsung kon aantonen dat hun patent nieuw en innovatief was en hp kon dit niet. Maw zie ik dbrand hier wel kans maken om zo een rechtzaak te winnen. Er is namelijk weinig nieuw en innovatief aan een paneeltje dat je op je console kan klikken. Maar wie weet geeft Sony er wel een draai aan.
Je bent vrij om zelf een verfbus te kopen en je witte plates zwart te maken.

Maar je mag niet zomaar het design van een ander bedrijf overnemen en dan producten onder dezelfde naam verkopen.
Denk je dat Sony hetzelfde design als Dbrand gaat namaken? Het design van Sony is vooralsnog onbekend. Het enige dat zeker is dat Sony hetzelfde bevestigingssysteem (schroefjes en/of lipjes) gebruikt. Dat is namelijk inherent aan de te vervangen zijkant.

Het patentsysteem loopt uit de hand. Eerst een bedrijf die rechthoeken met afgeronde hoeken patenteert, nu weer zoiets l#ligs als een zijpaneel. Voordat je het weet wordt het verven van PS panelen ook gepatenteerd.
Het gaat hier ook niet echt om een patent in de zin van een octrooi (ter bescherming van een uitvinding) maar om een ‘design patent’, wat we in Nederland een modelrecht noemen (ter bescherming van de vormgeving van een product). Als je geen modelrecht zou kunnen hebben zou je als fabrikant geen middel hebben om namaak tegen te gaan, dus dat het systeem uit de hand loopt zou ik op basis van dit geval niet zo snel willen zeggen.
Er is m.i. hier geen sprake van namaak. Meer iets van nieuwe banden met sportframe.

Al die IP rechten zijn er voornamelijk om de klanten uit te melken en voegen niets essentieels toe.
om namaak te zijn moet je de intentie hebben om het origineel zodanig te imiteren dat het niet meer te onderscheiden is, dbrand gebruikt voor zover ik weet geen officiële logo's en wil geen nep voor echt verkopen, maar zet zichzelf als merk op de markt.
Tuurlijk mag dat niet. Sony gaat dan direct de garantie opzeggen. En dat is ergens nog plausibel ook omdat ze waarschijnlijk terecht aan kunnen voeren dat het een negatief effect op de.warmte afdracht heeft.
En daarom hebben mensen behoefte aan het kopen van extra plates zodat ze de witte gewoon kunnen terugplaatsen als die console ergens heen moet. Sony moet gewoon voldoen aan de vraag en niet zeiken als anderen in dat gat springen als ze dat niet doen, geen medelijden mee.
Dat is een goeie. Ik vindt als je het niet mooi vind koop het dan niet of wacht tot die mogelijk er wel is. mensen willen altijd vooraan in de rij staan. en daarna maar klagen. Je hebt het ook met de insider testers van Windows 11 toen die nog niet uit was, willen mensen een look van Windows 10 of zelfs 7 en klagen ze over het uiterlijk. Waar gaat het over Als ik een broek in de winkel zie hangen die ik niet goed of mooi vind, koop ik het niet. en wil je het wel inderdaad koop een verf bus of plak plaatje voor nu of wacht.
Sowieso, vergelijk het met auto's. Die panelen zijn een bolt-on deel, net als... Velgen.

't Zou naar mijn idee wat ver gaan als bijvoorbeeld Fiat nu zou gaan proberen alle velgen die toevallig precies op hun bout patroon passen gaan verbieden.
Als je het ontwerp van een BBS velg kopieert kun je ook een cease and desist verwachten.
Het gaar er afaik niet om dat ze side-plates op de markt brengen, maar dat ze het ontwerp van Sony gebruiken.
Google eens op imitatie BBS velgen zou ik zeggen... Of imitatie OEM velgen, het is soms haast onmogelijk een goede originele set te vinden.

Zo lang je de originele branding niet gebruikt, lijkt er een hoop te kunnen.

[Reactie gewijzigd door Griffendahl op 22 juli 2024 22:48]

Het patenteren van side panelen, c'mon... Hoe ver moeten we gaan? De keycaps van je keyboard patenteren? Het glas van je telefoon?
Als je toetsenbord fabrikant uniek gevormde keycaps levert of glas met een logo erin of iets dan zeker. De zijkappen zijn onderdeel van het patent op het design van de console. Niet heel veel anders dan de vorm van een controller bijvoorbeeld. Dbrand maakt een stuk van de PS5 na, verkoopt dit onder eigen naam en ik vermoed zonder royalties richting Sony. Dus "patent-technisch" is het gewoon een solide verhaal.
Het is natuurlijk wel wat "kinderachtig" dus wellicht dat Sony binnenkort zelf met gekleurde panelen komt.

Aan de andere kant, Dbrand skin erop plakken en je hebt ook een kleurtje erop. Waar een wil is, is een weg :P
Anoniem: 562971 @init617 oktober 2021 12:28
Het patenteren van side panelen, c'mon... Hoe ver moeten we gaan? De keycaps van je keyboard patenteren? Het glas van je telefoon? :P
Het kan nog 'gekker' ;)
Ik denk dat het glas van je telefoon vol zit met patenten. Dit spul is hoog technologisch, niet zomaar een ruitje. ;)
Ik vind dat je gewoon recht heb om te repareren / vervangen / upgraden / uiterlijk aanpassen. Hun bezitten alleen maar eigen software en bios , de rechten van media etc. Persoonlijk als je product koop mag je doen en laten met het product wat je wil. Als iemand anders er goedkope joysticks voor maakt of panelen zie ik het probleem niet. Zelfde als ik een fiets ontwikkel en andere mensen kopen er een ander zadel voor of ketting. De versnellingen upgraden etc. Dan zal wel je garantie vervallen bij bepaalde aanpassingen lig eraan wat je doet en waar het toegevoegde product invloed op heeft. Iedereen heeft groten deels recht te doen met zijn eigen product wat ie wil. Andere makers mogen upgrades en accessoires / skins / etc maken vind ik als ie maar geen nieuwe unlocked ps5 ontwikkeld of logo's/trademarks van Sony gebruikt. Natuurlijke internen onderdelen aanpassen andere koelers / heatsinks zou wel invloed moeten hebben op je garantie dat recht heeft sony van mij, maar zoveel heb ik niet te willen haha. Ik vind gewoon logisch dat mensen kunnen doen en laten wat ze willen met hun product in grote mate. Dat ze alleen heersers willen zijn op accessoires etc. Vind ik gewoon "Corporate greed" waar sony inderdaad behoorlijk goed in is. Langzaam bij steeds meer producten waar je vroeger echt eigenaar was zie je bij steeds meer branches dat na je product heb gekocht nog steeds niet echt van jouw is. Denk aan reclame / right to repair / telemetrie / software veroudering / DLC ook met auto industrie voor all features. Straks mag Bosch of andere aftermarkt producten niks meer voor auto's maken omdat het inkomsten kan verpesten van auto industrie Die graag hun overpriced reparatie en producten gedwongen verkopen anders zit je met peren. Mjah ik ben duidelijk hierin. Sony moet gewoon niet zo miepen. Gelukkig is Europa redelijk goed bezig voor consumenten bescherming.

[Reactie gewijzigd door bigkillerstorm op 22 juli 2024 22:48]

Het glas van je telefoon is ook gepatenteerd, in ieder geval het originele Gorilla Glass x en Victus. Maar ja, je kunt wel een scherm van een andere partij kopen die van een ander type glas gemaakt zijn. Keycaps van je keyboard kunnen ook gepatenteerd zijn in principe, als er iets bijzonders aan is wat niet eerder uitgevoerd is door anderen. De vorm van de zijpanelen is wel een specifiek onderdeel van de vormgeving en het product zelf van de PS5. Het is aan Sony om te bepalen of ze de ontwikkeling van de panelen vrij geven en daarmee feitelijk uitbesteden óf dat ze zich op het patent beroepen om dit zelf te kunnen doen. Je mag ook niet zomaar een goedkope spelcomputer produceren en die de vorm geven van een PS5.
Dus als een ander bedrijf het product namaakt waar jouw werkgever z'n geld mee verdient vindt je dat geen probleem? Ook niet als het invloed heeft op jouw baan?
Dat hoort bij de regels van het kapitalisme. Concurrentie is niet alleen acceptabel, maar zelfs beschermd. Je kunt als bakker wel klagen dat de AH brood verkoopt, maar de rechter zal hooguit kijken of AH de goede vergunningen heeft om levensmiddelen te verkopen.
Het staat je als consument prima vrij om de panelen te modificeren. Wat let je om een spuitbus Plastidip of soortgelijk te kopen en ze -omkeerbaar- zwart te maken? (als het echt zo'n probleem is).

Namaken en verkopen, das een ander verhaal...
Dus als jij iets ontwerpt.. het verkoopt.. mag ik ermee aan de haal gaan door enkel een kleurtje te veranderen?
Het is nu niet alsof ze volledige ps5's verkopen, eerder een telefoonhoesje
Dat is wel erg overdreven. Het is ook niet zo dat de winkels vol met ps5's liggen omdat niemand er een koopt.

Het is niet zo gek dat je geen onderdelen mag namaken. Al vraag ik me af wat voor schade Sony hier nu echt van ondervind.
Kn groot zijn, vooral als het al in hun pijplijn zat.. alleen is vertraagt door de chip tekorten.
zitten er chips in dan?
Als je een toebehoren koopt moet je natuurlijk wel het originele product ook kopen. Met deze plates kan je niet veel zonder ps5
Dan nog... ontwerpers/designers kunnen zomaar worden ontslagen... stel jij verloor je baan..
Of net het omgekeerde is waar en er zijn meer mensen die een ps5 kopen want een witte paste niet in hun interieur en een zwarte of andere kleur wel.
Heb je bewijzen dat er daadwerkelijk banen verloren gegaan zijn dan?
Dan nog... het kan echt banen kosten als Sony niet had ingegrepen.. stel.. jij werd ontslagen omdat ik ermee aan de haal ging.. was jij dan nog steeds tevreden?
Sony maakt het betreffende product niet, dus kan het ook nooit banen kosten.
Sony verbiedt het dBrand om te verkopen, dat kost in elk geval banen van dBrand. Als banen je argument is, dan moet je tegen deze cease and desist van Sony zijn.
Als Sony nou zelf ook dergelijke kappen zou verkopen hadden ze wellicht een punt maar dit is een vrij zinloze actie. Het is niet alsof
Sony’s verkopen stagneren doordat Dbrand alternatieve kappen verkoopt. Volgende stap is het verbieden van het verkopen van vinyl stickers in de vorm van de kappen?

Volgens mij was het beter geweest voor iedereen als Sony dit initiatief had omarmd en in samenwerking met Dbrand speciale kappen had uitgebracht met thema’s van bepaalde games, waarvoor je inderdaad met copyright e.d. van karakters zit. Hadden ze allebei beter van kunnen worden maar in plaats daarvan beschermen ze het om het maar te beschermen.
Aan de andere kant zijn het kappen
Het verandert wel enigszins de identiteit van de PS5 zoals Sony dat bedoeld heeft.
Sony kiest een bepaald ontwerp en een bepaalde kleuren samenstelling zodat de PS5 een eigen identiteit krijgt.
Daar zal het ze niet om gaan, zodra je een ps5 koopt ben je vrij om hem in welke kleur te verfen wat je maar wilt.
Maar niet vrij om 2 plastic kappen te vervangen met exact hetzelfde effect?

Voor mij valt dit onder hetzelfde als velgen over een auto. Ook dat kan de uitstraling behoorlijk veranderen. So what, mijn apparaat, mijn smaak.

Verder snap ik de houding van Sony ook niet echt, laat mensen lekker modden met de behuizing. Schrijf wedstrijden uit voor wie de gekste, mooiste of lelijkste heeft. Lijkt me juist een heel wat betere aandacht als dit.
Snap je het verschil nu echt niet, of wil je het niet snappen? Vanuit de tweakerscommunitygedachte dat alle bedrijven fout zijn of zo. (je weet dat jouw salaris ook wordt betaald door een bedrijf dat spullen verkoopt en ook niet graag heeft dat anderen dan namaken?)
Nee, niet alle bedrijven zijn fout.
Maar BBS maakt VW kapot omdat ze ook velgen voor hun auto`s maken?
Wat erger nog, die "bloedzuigers" maken velgen die zo ongeveer onder elk merk en model passen.
Alleen met een net ander uiterlijk. En voor zover ik weet heeft Sony nog steeds geen andere kleurstelling op de markt gebracht.

Verder gaan er geen banen door verloren, Sony moet immers eerst een PS5 verkopen voordat je deze kappen koopt.
Totaal onzinargument van zowel jou als M3m30. Het levert zelfs extra banen op, omdat die kappen wel gemaakt moeten worden.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 juli 2024 22:48]

BBS zet geen VW logo op hun velgen.
dBrand zet ook geen PlayStation/Sony logo op hun Darkplates.
Wel de PS rondjes, vierkantjes, driehoekjes en kruisjes.
Die zetten ze in de serie Squid Game ook op de maskers van de bewakers, daar hoor ik Sony ook niet over.

Mijn plates komen gelukkig morgen binnen, dan past de PS5 in mijn interieur. Het hele gezeur over wel of geen platen mogen verkopen vind ik bizar. Als Sony ze zelf zou verkopen, zou ik er nog nog begrip voor hebben. Een jaar na introductie van de PS5 kan je nog steeds geen andere kleuren bij Sony zelf kopen, dan moet je ook niet piepen als anderen in die markt stappen.
Rondjes en vierkantjes zijn niet zomaar beschermd. In context zouden ze misschien beschermd zijn, bijvoorbeeld als ze na de gestyleerde PS5 komen, maar dat is een grijs gebied.
Tuurlijk sta je vrij om die panelen te vervangen. Alleen staat het Dbrand niet vrij deze panelen te maken.
Deze manier van denken past heel goed bij monopolosten, de markt werking gaat er eerst vanuit dat je succesvol bent door betere producten, unieker bent of goedkoper bent. Patent recht heeft puur als doel om innovatie te stimuleren door hoge investeringen een bescherming te bieden zodat die terug verdient kunnen worden en model recht om duidelijkheid in wie wat maakt te beschermen. De uniekheid. De ps5 wordt er geen enkele keer minder door verkocht, mischien zelfs meer.
De afdeling in sony die side panels gaan verkopen als los product zullen zelf met unieke, gave, beter geprijsde etc panelen moeten gaan bedenken. Die mogen dan niet nagemaakt worden mits ze uniek genoeg zijn.
Alleen gebruiken van officiële branding kan een licentie voor vereist zijn, ook dbrand moet die dan mogen nemen.
De afdeling in sony die side panels gaan verkopen als los product zullen zelf met unieke, gave, beter geprijsde etc panelen moeten gaan bedenken. Die mogen dan niet nagemaakt worden mits ze uniek genoeg zijn.
Mag Sony zwarte panelen op de markt brengen, of is dat een design van Dbrand en schendt Sony dan een trademark van Dbrand?
Een uniek patroon kan weer wel beschermd worden. Maar zoals arbaxas al zegt, een kleur niet echt. Soms wordt een unieke kleur wel eens erkend, maar altijd in combinatie met. Het witte paneel zou daardoor wel meer kans maken. Pigment kan ook beschermd worden, verf samenstelling, plastic samenstelling ook. Maar dat ie ook zwart lijkt...
Kleur op zich is geen trademark, nog een patent. Dat zou mooi worden, Sony met het alleenrecht op wit, MS dan zwart. Kan MS mooi Sony voor het gerecht slepen vanwege het zwarte middenstuk.

Kansloos en gelukkig werkt het ook zo niet.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 22 juli 2024 22:48]

Kleur op zich niet, maar als onderdeel van de merkidentiteit wel degelijk mogelijk.
https://www.businessinsid...red-sole-2012-9?r=US&IR=T
Wie weet was Sony dat allang van plan.. alleen.. is er 1 ding aan de hand.. er zijn chip te korten waardoor er te weinig spullen over de toonbanken kunnen gaan.
Dbrand kan contact opnemen met Sony voor eventuele toestemming..
Komt ie weer met t verliezen van z'n baan. Er is totaal geen causaal verband tussen een aftermarket plate maken en je baan verliezen. Ik denk dat Apple en Samsung dan al bijna failliet zijn met al het namaak spul op de markt en daar iedereen inmiddels zijn baan kwijt is.

Onzin natuurlijk, bij Logitech is er niemand zijn baan kwijt geraakt toen Corsair besloot óók muizen op de markt te brengen.

Kun je lang en kort over doorgaan, maar feit is nu eenmaal dat geen enkel personeelslid noch designer zijn baan zal verliezen omdat DBrand die zijplaten maakt. Ga even realistisch kijken hoeveel mensen daadwerkelijk zo'n plate kopen, dan denk ik dat 5% van alle verkochte playstations er maar eentje hebben en wellicht zit ik nog hoog.
Ja en? Hij staat in mijn huis? Ik heb de hardware toch gekocht?
Ik zeg toch ook niet dat je het niet mag doen?

Wel eens van ontmoedigingsbeleid gehoord?
Ja en? Het staat je vrij een spuitbus te pakken en de kleuren te veranderen :P
[...]


Het verandert wel enigszins de identiteit van de PS5 zoals Sony dat bedoeld heeft.
Sony kiest een bepaald ontwerp en een bepaalde kleuren samenstelling zodat de PS5 een eigen identiteit krijgt.
Als ik een Ferrari koop met een foto van Max Verstappen op de motorkap, dan mag ik de foto ook gewoon overspuiten.
Dat is mijn punt niet.
Nergens zeg ik dat de PS5 niet aangepast mag worden na aankoop, maar ik snap wel dat Sony bedrijven aanpakt die het mogelijk maken.
Ontmoedigingsbeleid noemen we dat.

Daarnaast, Ferrari is een slecht voorbeeld, Ferrari heeft eisen waar je je aan dient te houden na aankoop. Lees de voorwaarden maar eens.
Ferrari kan eisen wat ze willen, echter zodra de auto in jouw bezit is, kan je er mee doen wat je wil. Verbouwen, crashen, verkopen, overspuiten, whatever. Wat Ferrari wel kan doen, en wat ze ook doen, is je van de klantenlijst halen en je geen andere Ferrari meer verkopen. Hierdoor zijn klanten wat angstiger om zich niet aan die voorwaarden te houden. Het staat Ferrari vrij om klanten te weren.
Nou ja, ik ben niet zo bekend met Ferrari, maar laten we er dan Volkswagen van maken. Punt blijft dat ik die foto van Max mag overspuiten.
Nee, je punt blijft niet.
Als jij een nieuwe Ferrari koopt met de foto erop dan bepaalt Ferrari of je de foto weg mag halen.
Als jij een Ferrari koop, tweedehands met een foto van Max erop dan zou ik maar zeker weten dat die verkoper toestemming heeft gekregen om Max zijn foto erop te plakken.
Het is niet bij elk merk zo "you buy it, you can do what you want woth it".
Ook bij VW is dat niet zo want bij sommige aanpassingen vervalt je garantie.
Ik heb ook niet gezegd dat je garantie niet vervalt, ik zei alleen dat het technisch gezien mag. Het is niet alsof ik na het overspuiten van die foto de VW weer moet inleveren en een schadevergoeding moet betalen. (laten we Ferrari even buiten beschouwing laten, want blijkbaar werken die afwijkend)
Dan heb je wel gelijk. Je hoeft de auto waarschijnlijk niet in te leveren.

Maar, dat geldt toch ook bij het gebruik van Dbrand zo? Je hoeft je PS5 ook niet in te leveren....., wie weet kost het wel je garantie.

Overigens, heeeeeeeel lang geleden verhaal gelezen van een dude die een nieuwe Ferrari had gekocht en hij hem een gas tank eronder laten plaatsen...., moest de auto gewoon inleveren :o
Broodje aap. Ferrari's enige mogelijkheid is om jou geen tweede nieuwe Ferrari te verkopen. Natuurlijk is een gastank wel dusdanis ingrijpend dat de garantie op je motor vervalt. Als het pookje van je ruitenwisser afbreekt kun je daar nog wel garantie voor claimen.
Maar, dat geldt toch ook bij het gebruik van Dbrand zo? Je hoeft je PS5 ook niet in te leveren....., wie weet kost het wel je garantie.
Maar dat paneel is toch heel makkelijk los te halen? In dat geval hoef je alleen maar het oude paneel er weer op te zetten voordat je hem opstuurt naar Sony en terug is je garantie.
En dat is mijn punt heel de tijd, dat is iets wat Sony bepaalt.
Het is niet zo dat als je iets koopt dat je er van alles mee mag doen, lees de voorwaarden.

Ik snap jou ook, maar bekijk het van het bedrijfs perspectief.

Om even terug te komen op Ferrari.
Een van de voorwaarden van Ferrari is dat je hun logo niet mag verbergen.
Misschien heeft Sony ook zo'n voorwaarde. Ik zie bij Dbrand nergens een PS(5) logo terugkomen? Je mag ook niet zomaar een logo van een ander bedrijf gebruiken.....
De EULA zit verstopt in de doos en daardoor bij voorbaat in Nederland al niet rechtsgeldig.
Verder wil ik de wetgeving wel eens zien die Sony een vrijbrief geeft op het verbieden aan modden. En dan bedoel ik niet vervallen van garantie of het knoeien aan de software.
En Ferrari kan je het niet verbieden met een al gekochte wagen. Wat ze wel doen is je op een blacklist zetten zodat je geen andere Ferrari kunt kopen.
En 2e hands is Ferrari natuurlijk al helemaal geen partij meer.
Geen idee of de alternatieve panelen iets doen met lucht toe- of afvoer van warme of koele lucht, als dit wel het geval is dan is het heel begrijpelijk dat Sony dergelijke panelen van een derde partij van de markt wil weren. Anders kan men de werking niet meer kan garanderen.

Wanneer je dergelijke panelen gemaakt door een derde partij zonder inspraak van Sony gebruikt, lijkt het niet meer dan normaal garantie te weigeren. Ook begrijpelijk als het bij vermoeden is, dus als je de originele platen hebt terug geplaatst. Je hebt zelf aan het apparaat lopen sleutelen en dat mag, maar je kan hierdoor gewoon je garantie vergooien, niet meer dan normaal.
"Er is duidelijk vraag naar meerdere kleuren opties voor de plates. Het verbaast mij dan ook dat Sony nog niet met zelf iets op de markt is gekomen. "

Daar zullen ze vast en zeker hun plannen voor hebben, dus daarom willen ze dit verbieden.
Ik denk dat Sony daar nog wel mee komt. Ze hebben eerder al een zwarte controller uitgebracht en recent nog de officiële PS5 headset in het zwart. Nu alleen de console nog.
Mogelijk ja. Concurrentie juridische dwarsbomen om het vervolgens zelf aan te bieden.
Dbrand is niet de concurrentie, de concurrentie is een Microsoft met bv. de Xbox, Nintendo, etc. Niet een partij die Trademarks van derden misbruikt voor eigen gewin en vervolgens doet alsof z'n neus bloed (en dat de grote boze Sony hem een dreun heeft verkocht).

Als Dbrand het puur bij skins had gehouden zonder Playstation/Sony logos, dan was er niets aan de hand geweest. Maar ze hebben zelf Sony zitten uitlokken met een dergelijk product, dan moet je niet raar zitten te kijken als je de deksel op je kop krijgt.
Nee, concurrentie kan wel degelijk op verschillende niveau's plaatsvinden. Daarom zie je dat fabrikanten ook alles proberen om te voorkomen dat anderen 'spare parts' tegen vaak een aantrekkelijkere prijs gaan maken. Kijk maar naar bijvoorbeeld printer inkt, koffiecups, accu's, iPhone kabeltjes, verplichtte autoservice bij de dealer.
Moet? Of mag? Want zo er ik weet is dat alleen bij merknaam en dat komt te vervallen als je als orginele eigenaar niet meer gelinkt kan worden het product/merk. Dus als DBrand ze verkoopt als zijpanelen voor je Sony PlayStation 5. Zie ik weinig conflict uitlokken. Anders mag je niet meer maken voor een product.
Er is duidelijk vraag naar meerdere kleuren opties voor de plates. Het verbaast mij dan ook dat Sony nog niet met zelf iets op de markt is gekomen. Voor de originele PS4 verkocht Sony ook gewoon zelf alternatieve faceplates.
Waarom zouden ze nu DBrand laten stoppen denk je? 1 en 1 = 2 me dunkt.
Besef dat dit heel dicht bij het "right to repair" ligt.
Als je geen simpel onderdeel mag namaken, dan mag je ook niet repareren.
Nee, eerder dirtbag Dbrand hoe die de media weet te manipuleren, daarmee de consumenten en jij trapt er in, net als zovelen.
Ik trap niet in de PR praat van DBrand. Ik vind het gewoon een dirtmove(om het netjes te houden) ik zie ook al ps5 controllers en PS4 controllers. En dan mag een side panel niet? Zag laatst die had een gesmolten side panel van zijn xsx. Denk dat hij met liefde voor een paar tientjes een nieuw paneel had gekocht.

misschien trap jij in de PR van Sony. Of hebben we beide andere mening.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 22:48]

Kwestie van perspectief. Ik weet dat Sony wettelijk gelijk heeft, daar heb ik het niet over. Ik vind persoonlijk moreel Sony hier de dirtbag.
Waarom je er dan gelijk van moet maken dat ik er "in trap"... Ik zou zeggen dat we blijkbaar gewoon van mening verschillen.
Er valt hier niet van mening te verschillen. Plagiaat of inbreuk of merkrechten is gewoon illegaal. Net als door rood rijden of een bank overvallen. Dat is geen mening, dat zijn feiten.
Lezen is moeilijk hè...
Ik zeg toch dat ik weet dat Sony wettelijk gelijk heeft... Vind jij patent trollen dan ook geweldige peren? Een medisch concern dat een te goed geneesmiddel niet uitbrengt en het lapmiddel tegen exorbitant hoge prijzen verkoopt omdat ze een monopolie hebben, dat is ook allemaal prima voor jou?
Ik vraag het omdat bovenstaande ook gewoon legaal is, maar de meeste mensen vinden dat dan wel moreel verwerpelijk.
Ik zeg dus níet dat ik Sony hier net zo slecht vind, maar ik vind wel dat ze het patent systeem gebruiken voor iets waar het naar mijn mening niet voor zou moeten zijn.
Hiermee suggereer jij dat Sony:
- De side panels nooit gaat uitbrengen (patent trolls)
- Een ander product op de markt brengt waar ze eerst geld mee gaan verdienen voordat ze de panels op de markt brengen. (medicijn lapmiddel)

Beide natuurlijk totaal onzin. Het werkt heel simpel: Sony vecht elke inbreuk op trademark aan, of ze verliezen daarna elke case omdat ze het bij een derde partij ook al niet hebben aangevochten.
Het staat uiteraard op Sony's lijstje om deze panels zelf te gaan maken. En op een stukje plastic een euro of 15-20 verdienen. Dat kan alleen als er geen tig concurrenten zijn die het toch allemaal voor een stuk minder willen/kunnen doen.
Vraag is waarom gun ik het dan aan Sony en niet aan derden, gezien die het goedkoper kunnen. Simpel, zonder Sony was er überhaupt geen console om plates voor te maken. Veel R&D is daar besteed om mogelijk te maken en voordat een console met winst wordt verkocht ben je een paar jaar verder. Dus ik gun Sony die paar tientjes voor simpel stukje plastic, omdat het simpelweg een investering is voor de PS6. Dbrand zijn gewoon de parasieten die op andermans producten meeliften, en zelfs logo's van de fabrikant op hun stickers zet. Komt mij erg chinees over met schijt aan alles wat gepatenteerd en getrademarkt is. Die kun je alleen beschermen als je er zelf baat bij hebt, maar totaal niet uit een moreel oogpunt.
Jij kunt ook niet lezen, maar ik heb geen zin om het weer uit te leggen...
Één vraag maar, vind jij dan ook dat de frontjes die je vroeger voor Nokia's kon kopen ook maar allemaal verboden hadden moeten worden? En onderdelen voor je auto van een andere fabrikant/leverancier dan waar de auto vandaan komt mag ook verboden worden?
Niemand kan hier lezen of jij kunt je mening niet uitleggen. Die laat ik maar in het midden.

Je hebt het over moreel oogpunt in je eerste berichten. Als je deze situatie gewoon als derde partij bekijkt is er niets moreels verantwoord aan de handelswijze van Dbrand. Ze komen alleen eerder met het product uit en dat kan jou bevallen of niet. Dat is het gewoon inbreuk maken op trademarks, iets dat Sony niet alleen heeft aangevraagd, maar ook heel veel tijd heeft ingestoken (R&D en design).
Dat is dus niet de kruimels voor de kleine fabrikant wegpikken, dat is gewoon het brood terughalen bij de dief.

Nokia heeft er nooit voor gekozen om frontjes enkel in zelf te gaan produceren. Hebben niet direct rechtzaken aangespannen en daarna was er ook geen weg meer terug (juridisch gezien).
Sony heeft al veel vaker duidelijk gemaakt dat ze dit wel doen.
Wat betreft auto's: je kunt nu een Tesla motor uit elkaar gaan schroeven, reverse engineer'en, zelf gaan produceren en uitbrengen. Denk je nu echt dat Tesla dan zeg, is goed joh, veel plezier. Nee daar zit een trademarkt op,
Of als ik de Audi velgen ga namaken en er vervolgens 4 vierkantjes op zet dan mag het allemaal?

Overal is een mauw aan te passen, maar als je niet begrijpt dat je bij zo'n onderdeel gewoon overleg moet hebben (en licentie) van de fabrikant, dan snap je niet hoe de trademarks en patenten werken. Vooral dingen uitbrengen voor de Chinese markt, die nemen dat niet zo nauw.
Er valt uiteraard niet van mening te verschillen of inbreuk illegaal is, dat zit al in het woord besloten.

Alleen zijn merkrechten behoorlijk specifiek. Nominatief gebruik door derden is expliciet toegestaan, in bindend recht. En dus is de correcte vraag of er uberhaupt een inbreuk is op het merkrecht, of juist het expliciet toegestane gebruik.

Je maakt dus een denkfoout door de verkeerde vraag te stellen. Je antwoord daarop is goed maar irrelevant.
Aan de andere kant heeft Dbrand enkel het ontwerp van Sony een ander kleurtje gegeven, en verder weinig origineels met de platen gedaan.
Ja, en dan is het niet origineel? So what?

Een bakker hoeft ook niet origineel te zijn met z'n broden. Design is te patenteren (design patent), maar de eisen liggen veel hoger dan voor technische patenten. Het klassieke glazen Coca-cola flesje is gepatenteerd, de plastic flessen niet.
Klopt, en dat is waarom Sony het kan verbieden. Maar waarom? Er is duidelijk vraag naar, Sony verzaakt, waarom niet gewoon het 'verwisselbare frontjes' model omarmen?
Misschien dat ze uiteindelijk er zelf nog een paar centen aan zullen verdienen als ze ooit misschien zelf met iets op de markt komen, maar de prijs is dat mensen zoals ik ze weer wat negatiever zien. Terwijl als ze het zouden omarmen het juist een enorm pluspunt van de console zou kunnen zijn.
Maar wie zegt dan dat ze met de feestdagen niet een x aantal kleuren willen uitbrengen en dat ze na de problemen van levering met bundels en special editions komen? Dan worden ze nu eigenlijk in de weg gezeten.
Totale onzin, want zonder PS5 verkoop van Sony is er geen markt voor die kappen. Sony zal er geen cent minder om verdienen. Ze verkopen die kappen immers niet.
Toch blijft het hele ontwerp eigendom van Sony en om die kap op een PS5 te hebben moet Sony hem wel zelf maken... kleur don't care.. ontwerp is eigendom van Sony.
Vandaar ook dat Apple en Samsung grote ontslagrondes hebben aangekondigd, want er worden duizenden hoesjes voor hun telefoons gemaakt. [/sarcasme]
Ohh Sony is weer evil volgens de Xbox aanhangers.....

Dbrand maakt gebruik van o.a. Het Playstation logo in de kappen zonder toestemming. Geen enkel bedrijf laat het toe dat je zomaar een logo gebruikt zonder toestemming.

Daarnaast beschermt Sony gewoon zijn ontwerpen en eigendommen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 22:48]

Ohh ik mag weer geen mening hebben zonder door een van de grootste Sony shills op de site beschuldigd te worden dat het is omdat ik een xboxert ben...

Als dat het enige probleem is dan heeft Dbrand volgende week dus die kappen weer beschikbaar nadat ze het logo er af gehaald hebben en zal Sony daar geen enkel probleem meer mee hebben. We zullen zien.
Je openingspost was gewoon dom en lokt reactie uit. Als je dat nu nog niet snapt… het mooie is ook dat je in de thread erop zelf al het eea aan het rechtbreien bent en je eerste post volledig ontkracht.
Controversieel ben ik het mee eens. Dom is weer een waardeoordeel... Vind ik ook vaak van jouw posts maar daar schieten we niks mee op.
Ik zie verder niet wat ik recht gebreid zou hebben. Ja mensen die mij verkeerd begrepen en dachten dat ik bedoelde dat Sony wettelijk gezien geen gelijk zou hebben heb ik gecorrigeerd, maar dat doet niks af aan mijn originele uitspraak.
Je mag best wel een mening hebben. Maar als hier Microsoft had gestaan dan had je het volledig gesnapt waarom Microsoft dit zou doen. Alles wat Sony doet is evil. Dus je bericht is gewoon erg gekleurd ;-)
Ik snap dat jij dat denkt... Maar volgens mij is dat niet zo. Microsoft in geheel doet wat mij betreft ook heel veel fout, maar de Xbox divisie is wat mij betreft goed bezig ja.

Ik denk verder helemaal niet dat alles wat Sony doet evil is. Ik heb ook een PS4 pro staan en de PS5 komt er uiteindelijk ook wel (maar niet direct, ik hoop op een refresh, vind de huidige groot en lelijk).

Maar dit vind ik inderdaad gewoon schofterig gedrag. Als Nintendo het doet vind ik het ook niet ok. Als Microsoft het zou doen zou ik het ook niet ok vinden (maar ik kan me van de Xbox divisie niet herinneren of ze ooit dit soort patenten onzin uitgehaald hebben... Maar ik volg ook echt niet al het nieuws hoor, voornamelijk hier op de site, dus ik kan best dingen gemist hebben)
Wellicht moet je de hele aanklacht lezen voordat je gaat roepen dat Sony evil is. Dbrand gaat in overtreding door de faceplates te maken inclusief Sony branding:

https://kotaku.com/sony-t...ver-ps5-plates-1847881873

Second, dbrand is selling skins for SIE devices that feature the PlayStation Family Mark Your company may not sell products that bear unauthorized depictions of our client’s PlayStation Marks. The below still from one of dbrand’s instructional videos shows a dbrand skin bearing a design identical to the PlayStation Family Mark.

Hier zou Microsoft of xbox ook niet akkoord mee gaan. Je moet een licentie hebben om een beeldmerk te gebruiken. Dus het is volledig logisch dat dit gebeurt. Andere makers van faceplates zijn namelijk niet aangeklaagd.
Dat komt niet overeen met wat in dit artikel staat:
Destijds gaven ze er geen gehoor aan omdat er niet naar daadwerkelijk verleende patenten gerefereerd werd, aldus Dbrand. Ergens recentelijk hebben Sony's advocaten echter gemeld dat er inmiddels een patent verleend is in Canada omtrent de vorm van de zijplaten. Daarom staakt Dbrand de verkoop voor nu
Daar gaat het toch echt om de vorm en niet om het logo. Zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar dat kun je dan toch ook normaal zeggen?
Ik reageer gewoon op het artikel, ik ga niet bij elk bericht een complete background check doen of de berichtgeving van Tweakers wel correct en compleet is.

Verder heb ik nergens gezegd dat Sony evil is, dat blijf je me maar in de mond schuiven. Ik zei dirtbag Sony. En ok, dat was kort door de bocht. Ik bedoelde ook dat ik dit een dirtbag move vond, niet dat het hele bedrijf dus een dirtbag is (laat staan evil).

Ik mag Sony best, heb veel plezier van mijn Sony wh1000xm3 en wm1000xm3. Heb ook veel plezier gehad van mijn PS4 (en pro), zoals ik hierboven ook al zei. Mag ik dan niet meer vinden dat ze hier een klote move uitvoeren (los van of het dan wellicht wat genuanceerder ligt dan wat in het artikel gesteld werd)? Of mag dat niet omdat ik Xbox als main platform heb? Denk niet zo in zwart wit joh...
Daar gaat het toch echt om de vorm en niet om het logo. Zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar dat kun je dan toch ook normaal zeggen?
Volgens mij is mijn reactie precies op de manier hoe jij je eerste post neerzet. Lees hem maar even terug ;-) pot verwijt de ketel.
Verder heb ik nergens gezegd dat Sony evil is, dat blijf je me maar in de mond schuiven. Ik zei dirtbag Sony. En ok, dat was kort door de bocht. Ik bedoelde ook dat ik dit een dirtbag move vond, niet dat het hele bedrijf dus een dirtbag is (laat staan evil).
Tja dirtbag Sony, evil Sony. Potato, Potato...
Ik mag Sony best, heb veel plezier van mijn Sony wh1000xm3 en wm1000xm3. Heb ook veel plezier gehad van mijn PS4 (en pro), zoals ik hierboven ook al zei. Mag ik dan niet meer vinden dat ze hier een klote move uitvoeren (los van of het dan wellicht wat genuanceerder ligt dan wat in het artikel gesteld werd)? Of mag dat niet omdat ik Xbox als main platform heb? Denk niet zo in zwart wit joh...
Volgens mij ben jij er altijd als eerste bij om iets negatiefs te zeggen over Sony. Dat komt niet ergens vandaan die gedachte. Ben je nog niet tegengekomen waarbij je iets positiefs hebt gezegd eerlijk gezegd.
Ja maar mijn kort door de bocht reactie was ten nadele van Sony, jouw kort door de bocht reactie was ten nadele van mij. Misschien is jouw gevoel van eigenwaarde zo verbonden met Sony dat je het verschil niet ziet, maar dat is een ander probleem.

Of ik niks positiefs zeg over Sony... Volgens mij nog in de post waar je net op reageerde.
Dbrand maakt gebruik van o.a. Het Playstation logo in de kappen zonder toestemming. Geen enkel bedrijf laat het toe dat je zomaar een logo gebruikt zonder toestemming.
Welk Playstation logo staat er op de plates/kappen van dbrand? Bij mijn weten staat er enkel een textuur/print op de binnenzijde maar dit zijn geen Playstation symbolen.
In het artikel van kotaku wordt gesproken over de verkoop van wraps met sony trademark signatures. Kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het de druppel is geweest in een reeks van gebeurtenissen.

Sommigen noemen het dirtbaggen maar het lijkt er echt op dat Dbrand over de streep is gegaan op meerdere vlakken. Andere merken verkopen nog steeds faceplates en dit wordt ook gewoon toegestaan. Dus het standpunt wat velen hier voor Sony invullen is niet zo zwart wit.

[Reactie gewijzigd door Kenny_026 op 22 juli 2024 22:48]

Anoniem: 306567 @Caayn18 oktober 2021 13:51
https://kotaku.com/sony-t...ver-ps5-plates-1847881873


Second, dbrand is selling skins for SIE devices that feature the PlayStation Family Mark Your company may not sell products that bear unauthorized depictions of our client’s PlayStation Marks. The below still from one of dbrand’s instructional videos shows a dbrand skin bearing a design identical to the PlayStation Family Mark.
Dat is inderdaad de claim van Sony. Maar zijn er ook afbeeldingen dat dit daadwerkelijk aanwezig is of ziet Sony het gebruikte patroon aan de binnenzijde als onderdeel van de "Playstation Family Mark"? Ik vermoed dat Sony de symbolen aan de binnenzijde ziet als probleem maar dat is in mijn ogen discutabel. Het is imo onduidelijk wat Sony precies bedoeld.

De symbolen zijn in mijn ogen verschillend genoeg om niet te verwarren met de Playstation symbolen (https://cdn.vox-cdn.com/u...2931302/57d43zxbhpt71.png). Excuseer de "whataboutism" in de afbeelding maar het geeft wel een mooi beeld van de verschillen tussen de Playstation en dbrand symbolen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 22:48]

Anoniem: 306567 @Caayn18 oktober 2021 15:00
Volgens mij is er door D brand heel bewust voor een vierkantje, rondje etc gekozen. Dit is niet per ongeluk gedaan. Iedereen zal de beelden herkennen als hetzelfde als het Playstation logo. Dus ik snap wel dat hier een rechtzaak van komt. Ook andere rechtzaken van verschillende bedrijven waar iets teveel lijkt op een bepaald logo worden gewonnen door die bedrijven. Dus hier is niks discutabel in, het is heel bewust gedaan door D brand.
Dat het bewust gedaan is ontkent ik ook zeker niet, dbrand heeft inderdaad bewust gekozen voor de huidige symbolen. Ja, ik zie de referentie/knipoog naar het origineel maar het is imo verschillend genoeg om niet verward te worden met het origineel. Of de symbolen echter juridisch onderscheidend genoeg zijn moet een rechter bepalen
Anoniem: 306567 @Caayn18 oktober 2021 15:15
Het is hier natuurlijk gewoon vragen om problemen, die D brand bewust heeft opgezocht. Als ze dit niet hadden gedaan dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. Andere merken mogen de plates ook nog verkopen. D Brand heeft er gewoon nog een stapje bovenop gedaan.
Als ze zo makkelijk te (de)monteren zijn, waarom spuit je de panelen dan zelf niet even met een spuitbusje in de kleur die je wenst?

Als het een kwestie is van een garantie seal verbreken, die zul je toch ook moeten verbreken als je een Dbrand paneel wil monteren?

Wat betreft de reden dat Sony ze zelf (nog) niet heeft denk ik dat iemand van de interne branding politie nogal op de strepen gaat staan. Het product moet er uit blijven zien zoals Sony beoogt heeft en niet zoals klanten het willen.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 22 juli 2024 22:48]

Wat betreft de reden dat Sony ze zelf (nog) niet heeft denk ik dat iemand van de interne branding politie nogal op de strepen gaat staan. Het product moet er uit blijven zien zoals Sony beoogt heeft en niet zoals klanten het willen.
Ik vermoed idd ook een gevalletje lange tenen van de design afdeling.

Puur kijkende naar de vraag om die dingen en hoe makkelijk Sony een productielijn er voor op zou kunnen zetten (serieus; wit plastic vervangen door zwart, verder alle mallen etc. in de productielijn hetzelfde laten) - zou het een no-brainer moeten zijn om die dingen zelf te maken en als after-market accessoire te verkopen.
Denk niet dat het aan de design afdeling ligt maar puur aan de "kassa" afdeling. De afdeling die ziet dat ze hier veel geld mislopen. Zou me niets verbazen als je deze plates binnenkort bij Sony zelf kunt aanschaffen.
Sony moet wel... anders is de PS5 zo na te maken en staat Sony zwakker..
Ja want de gehele console bestaat uit 2 plastic plaatjes?

Sony moet helemaal niets, maar Sony beseft zich dat ze tzt, als ze ooit een de productie van deze console op orde kunnen krijgen, ze speciale edities in andere kleuren voor nog meer geld op de markt kunnen brengen. Iets met exclusiviteit. Dat ding waar consolebouwers al tijden lang voor strijden.
Sony moet hun product... voor de volle 100% beschermen voor namaak.. dat is zelfs de wet in de US.. in de US moet je zelfs het ontwerp kosten wat kost beschermen.
Ja ach, heel de US draait op patenten tot op het belachelijke af. Lastig voor Dbrand zij kennelijk Amerikaans zijn, aangezien Sony zelf hardstikke Japans is en ze dus weinig van doen zullen hebben met de Amerikaanse wet.
Het hoofdkantoor van PlayStation staat ondertussen al enkele jaren niet meer in Japan maar in de VS. Zo Japans als vroeger is PlayStation niet meer, de PS4 kwam ook pas maanden later uit in Japan dan in de VS.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 22:48]

Hmm, ok, dan is het nog logischer dat ze inderdaad de US wet tot de letter volgen.
Stel.. Jij werkte voor Sony... en werd ontslagen omdat het ontwerp niet meer te beschermen viel.. nog steeds tevreden?
Stel, jij werkt bij Michelin. En dan zijn er andere merken die ook banden maken. Moeten die verplicht vierkante banden maken omdat anders het ontwerp hetzelfde is en jij je baan kwijtraakt? Je kan op het laatst alles wel patenteren. Zie o.a. de eerste Apple rechtzaken over het "gejatte" ontwerk van de Ip[ad dor concurrenten. Ging ook nergens meer over.

De USA is gek met copyright wetten. Maar dan leggen ze inderdaad Dbrand aan banden. Dan blijven er slechts busladingen Chinese bedrijven over die plastic plaatjes maken om op de zijkant te klikken en zich niets aantrekken van de copyright wetgeving. Verkoopt Sony daardoor indirect minder playstations? Welnee. Ze kunnen er niet eens genoeg producreren om aan de vraag te voldoen.
Dat is een heel ander verhaal.. alleen ronde banden kunnen rollen... daarom kan je op dat ontwerp geen patent etc krijgen.
Alleen ronde banden kunnen rollen? Dan hebben de MythBusters in 2012 een nepaflevering gemaakt toen ze in een auto met vierkante wielen reden…

De reden dat je geen patent kan krijgen op ronde wielen is omdat ze inmiddels te gemeengoed zijn, net zoals dat Venz bijv. een octrooi geweigerd is op de naam ‘hagelslag’. Met andere dingen zie je het ook: pindakaas kent vele recepten en zelfs mengsels (bijv. pindakaas met choladepasta erdoorheen), maar alle merken gebruiken de naam ‘pindakaas’.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 22:48]

In Amerika zijn ze er gek genoeg voor om het te patenteren.
Onjuist, op meerdere punten. Design hoef je niet te verdedigen, patenten hoef je niet te verdedigen, alleen trademarks. En daar is geen "100%" of " kosten wat kost" [sic] voor nodig. Een brief sturen is doorgaans al voldoende om duidelijk te maken dat je het trademark nog actief gebruikt.
behalve dan om zogenaamde chinese fakes tegen te houden (en die komen er toch wel), waarom denk je dit dan precies.

oplichters gaan gewoon met piepschuim aan de haal als ze uberhaupt de moeite nemen iets op te sturen,
en een 'eerlijke, maar slechte ps5-clone bouwen is ook geen optie, er zijn geen emulators en er is geen hardware om zo'n emulator daadwerkelijk draaiende te krijgen.

dan blijven aftermarket plates dus over, ik durf wel te beweren dat het namaken van non-essentiële onderdelen buiten het patentrecht zouden moeten vallen, heb je een in de behuizing van je pc, dan vervang je gewoon een groot stuk plastic, dan geen patent, vervang je iets essentieels wat jouw product uniek maakt -->> wel patent.

Dit alles laat gewoon vrij goed zien dat IE zoals het nu is gewoon niet werkt, het bescherm juist niet de kleine onafhankelijke man met een goed idee, maar het beschermt enkel het grote geld om een nog grotere berg geld te worden.
Het product moet er niet uit blijven zien zoals sony beoogt heeft, je bent vrij om je ps5 elke kleur te geven die je maar wilt, na aanschaf is die van jou en niet van sony.
Er zit echter wel een verschil in een consument die zijn eigen zijpanelen aanpast en een bedrijf die dit commercieel doet.

Het lijkt me sterk dat het Sony iets uitmaakt dat jij persoonlijk je ps5 aanpast.
Zoals d-brand al zij in de reddit post

Je kan voor een auto toch ook een nieuwe bumper met een andere kleur kopen. En dat zonder dat het bedrijf dat ze maakt een cease and desist brief krijgt.

Waarom kan dit in de electronica wereld dan weer niet.
Welke mensenrechten schend Sony hiermee? noem hem maar..
Ik doel op de trend om "mensenrechten" toe te kennen aan bedrijven.
Die worden overal geschonden, ook Nederland doet eraan mee..
Die garantie seal is niets zeggend voor garantie in NL/EU en ook vaak in de VS.
Omdat spuiten nooit zo'n mooi resultaat oplevert als zwart plastic. Daarnaast kan het makkelijk krassen en zie je het witte plastic dan weer.

De garantie wordt niet verbroken als je de kappen eraf haalt.
Er zit geen garantieseal op de PS5 voor de platen. 1 van de 2 platen moet er ook af als je een interne SSD wil plaatsen. En als je niet weet welke van de 2, dan haal je natuurlijk eerst de verkeerde eraf. Sony heeft bewust gekozen om de platen makkelijk verwijderbaar te maken. Ja, je zou de originele platen kunnen spuiten, maar de meesten doen dat liever niet. DBrand mag dan misschien moeten stoppen, al die AliExpress verkopers gaat Sony niet meer stoppen. Denk dat ik binnenkort nog een setje bestel, mocht het wel lukken. :P
Dit hebben we eerder ook al gezien.
https://gizmodo.com/sony-...-side-panels-f-1845550129
Dat was begin 2020 en sindsdien heeft Sony zelf nog geen side plates uitgebracht.
We zijn nu bijna twee jaar verder en ik snap dus niet waarom Sony dan niet zelf eens komt met fatsoenlijke side panels.
Beetje vreemde strategie als je het mij vraagt en, voor mij persoonlijk, maakt Sony zich hier niet echt populair mee.
Zouden ze misschien meer verdienen met andere bedrijven schadevergoedingen te laten betalen in plaats dat ze dit zelf op de markt zouden brengen? Is maar een idee...
Of willen ze alles geleidelijk aan op de markt brengen om interesse voor hun product te houden? Het is niet zo heel zwart wit.
Ja want de ps5 is totaal geen interessant product meer voor velen....
Jawel. Maar de levensduur van een console is aardig lang. Alles in 1x op de markt gooien is niet slim.
Die schadevergoeding zou gebaseerd moeten worden op misgelopen inkomsten En succes met het aantonen van misgelopen inkomsten, als je niet eens een product op de markt hebt.
Je link gaat over half November, we zijn dus bijna een jaar verder i.p.v. "bijna twee jaar"
*zucht* stomme Amerikanen met hun rare DateTime formaat. 8)7
Je hebt helemaal gelijk.
Anoniem: 1657372 @DonJunior17 oktober 2021 15:54
Het feit dat de PS5 nog geen jaar geleden is uitgekomen zou een hint zijn geweest ;)

(En verder helemaal gelijk, heel verwarrend dat er zo veel verschillen zijn in datum notatie)
Wat ik dus raar vind sony breng wel zwart en rode controller uit maar geen plates om het te combineren, en waarom sony dat doe is een vraag, vind het raar dat dbrand wel voor de rechter gesleep woord en die makers van ali express niet , die vele soorten en kleuren hebben gemaakt, gelukkig heb ik dus we de dark plates en een zwarte controller om het te combineren, maar tog…,
Alles tzt 🙂

Eerst de verkoop van de console goed op gang laten komen, ps5 is nog steeds niet goed leverbaar en met kerst op zicht zal dat wel even blijven,
daarna kleurtjes met bepaalde evenementen zoals vb voetbal,
daarna de mini, vervolgens de mini met kleurtjes 🙂
Dit was niet begin 2020, dit was 2 november 2020. Dus wij zijn een jaar verder. Datum in de USA staat in een andere volgorde dan die hier in NL
ja thanks.. dat had @Donstil een dag eerder ook al gemeld...
Ook de DBRAND plates en midden console mat sticker besteld en ontvangen in MEI.
Zeer luxe verpakt en mijn PS5 ziet er nu zoveel beter uit.... een luxe uitstraling.
Veel beter uitstraling dan met de standaard plates.

Heb ook een replacement fan moeten kopen (MNB) nu al maanden in gebruik want het geluid van de NIDEC Fan in mijn PS5 was niet te harden. Terugsturen van de PS5 geeft geen garantie dat je een stille PS5 terug kriigt en grote kans dat je een refurbished exemplaar terug krijgt.
Zo arrogant van Sony om inferieure fans te plaatsen in groot aantal PS5's... f%^&* the customer.

[Reactie gewijzigd door Peter711 op 22 juli 2024 22:48]

Dan hebben wij in dezelfde batch gezeten :)

Alleen mijn PS5 is nog muisstil, en ja ik heb zojuist elk stuk hout in huis gehad.

Ik durf het niet aan mijn PS5 al van een eigen fan te voorzien, puur omdat ik anders helemaal kan fluiten naar de garantie. Plus zolang het niet nodig is... mag die nog even zo blijven.

Jammer dat Sony zo lang doet over producten maken, ik mis bijv mijn 'Pro' controller. Ik heb geen zin om zelf iets te bouwen, anders had ik dat al wel kunnen doen middels modkits enzo, maar dan zit je weer dat het mogelijk als cheaten kan worden gezien, idk hoe dat aangestuurd wordt en of het door Sony gezien kan worden als cheaten. Aangezien mijn PSN account gelinkt is aan mijn andere account (werkgerelateerd) doe ik wel braaf afwachten tot third party's weer pro controllers mogen maken.

Dat doet Team MS een stuk beter.
Ik durf het niet aan mijn PS5 al van een eigen fan te voorzien, puur omdat ik anders helemaal kan fluiten naar de garantie. Plus zolang het niet nodig is... mag die nog even zo blijven.
fluiten is hier wel toepasselijk ;) Gezien het irritante geluid wat de PS5 fan kan maken ;)

Als je heel voorzichtig ben bij vervangen heb je altijd de originele fan nog die je terug kan plaatsen.
Je moet de connector van de originele fan er wel heel voorzichtig uitwikken (beetje links en dan beetje rechts omhoog etc) met een klein tangetje die je moet plaatsen aan de zijkanten. Let er daarbij op dat je niet teveel omhoog beweegt anders schiet de tang misschien los en raak je de draden van de Fan.
Ik vind gewoon dat ze dezelfde fans moeten gebruiken voor elke systeem. Kijk naar Microsoft, De Series X is fluister stil, en de console is dan ook mooi afgewerkt met mat zwart. Dit had ik dus willen zien van Sony.
Ik heb er juist hekel aan als bedrijven een product uitbrengen waar gauw krassen op komen.
Zo arrogant van Sony om inferieure fans te plaatsen in groot aantal PS5's... f%^&* the customer.
Misschien zou je het zelfs als misleidende handelspraktijk kunnen bestempelen. Is hier niet precedent over geweest in zake bepaalde smartphone fabrikanten die in sommige exemplaren minderwaardige processoren of opslagmedia hadden gebruikt tov o.a. de review-modellen die zij aan de pers verstrekt hadden?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 22:48]

Zelfs als er precedent zou zijn - Sony kan naar de onderdelenschaarste van het moment verwijzen. Er is geen harde wet dat het verboden is, en dan komen redelijke argumenten zoals leverbaarheid van onderdelen om de hoek kijken. Het is algemeen bekend dat elk bedrijf daar momenteel een probleem mee heeft, dus Sony hoeft daar geen bewijs voor aan te voeren. Jij zult moeten aantonen dat Sony, ondanks de huidige Corona-schaarste, toch onredelijk handelt.
True. Had ze ook van AliExpress maar zijn qua afwerking van de kleur zowat identiek en stuk goedkoper. AliExpress staat er vol mee
Over de veel betere uitstraling zoals jij het noemt valt niet te twisten, smaak ik persoonlijk en dus voor ieder anders.

Ik ben het niet eens dat men inferieure fans bewust gaat plaatsen in een playstation, er zijn denk ik meerdere factoren die de fans beinvloeden, ondergrond waarop ze staan / liggen, de kwaliteit van de fans zelf zou ook nog kunnen afwijken van de test die men nam etc.

JIj hebt het over een grote kans dat je refurbishd versie terug krijgt... in welke percentage van % spreek je dan en kan je dat onderbouwen ?

Ook de houding van Fuck the customers zoals jij beweert geloof ik niet, als je dat als bedrijf gaat doen ben je vroeg of laat de klos ..zo iets noem je Karma... En logisch dat Sony of elk ander bedrijf opkomt voor zijn ideeën die men opdoet .. zou wat zijn als namaken zomaar wordt toegestaan.

Wat ik nu zo jammer vindt is dat als er iets niet goed gaat ...wat altijd kan gebueren men meteen in de aanval gaat en negatief gaat lopen doen.
Dat van namaken is natuurlijk alleen van toepassing als ze daadwerkelijk losse plates verkochten en dat doet sony niet. Logisch dat mensen dan negatief naar sony kijkt.

Vind jij het normaal als apple hoesjes makers zou gaan aanklagen omdat apple zelf hoesjes maakt.
Karma werkt heel anders met koppelverkoop en gesloten ecosystemen...

Bait and switch is een beproefde manier voor bedrijven om kosten te besparen en dat is wat hier gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 22:48]

Wat D-brand kan doen is de panelen net iets ander vorm meegeeft…. heeft Sony geen poot meer op te staan.

Triest van Sony.

[Reactie gewijzigd door Fermion op 22 juli 2024 22:48]

Ik snap ook niet waarom ze niet hele andere vorm panelen maken die op de PS5 passen.
Bv. rechte panelen zodat je geen stand meer nodig hebt, zeker in liggende orientatie en een ventilatierooster ter hoogte van de ventilator met eventueel een stof filter.
Sony moet wel... anders zal je het merken aan de werkloosheid cijfers wereldwijd...
Dat slaat natuurlijk nergens op, witte kappen bouwen is echt niet zo arbeidsintensief hoor, dat gaat zo goed als automatisch. En voor de rest is het design werk al gedaan en daarbij moet je ze altijd in het wit bij je PS5 kopen dus verloren inkomsten hebben ze ook niet.
Zit meer werk in dat jij denkt.. het moet passen bij de behuizing, mag niet voor oververhitting zorgen etc etc etc.
Zit meer werk in dat jij denkt.. het moet passen bij de behuizing, mag niet voor oververhitting zorgen etc etc etc.
Dat is het eenmalig ontwerpen van een kap. Heeft niets te maken met hoeveel exemplaren ze per minuut door een volledig geautomatiseerde productielijn op kunnen laten hoesten.
Sony moet wel... anders zal je het merken aan de werkloosheid cijfers wereldwijd...
Hoezo? Ze maken nu één kleurtje die standaard op elke PS5 zit. Er wordt niet één paneeltje minder gemaakt door die pakweg 10 Chinezen die dat dagelijks doen.

Dbrand maakt ook paneeltjes, ook 10 Chinezen die aan het werk zijn.

Als het je om de werkloosheidscijfers gaat (en 10 man op wereldschaal is niet te zien in die cijfers) dan zou je die 10 Chinezen voor Dbrand toch juist aan het werk willen houden?
Het blijft dan schenden van het ontwerp... stel jij maakt iets.. ik jat het ontwerp en verdien er geld mee.. ben jij dan tevreden? Bij een JA... is een ZZP leven geen optie..
Klopt, want bij DBrand werken geen mensen die al die dingen moeten ontwerpen en testen. [/sarcasme]
Ben je handig dan zijn er deze alternatieve opties nog :+

https://youtu.be/VRo-lnBKhLo

https://youtu.be/P4Lshbq27nw
Of je koopt zwarte zijplaten op aliexpress.
of een busje zwarte spuitverf bij de action
Maar dat vind ik raar , want ze raporteren niet die van ali express en amazon, waarom de dbrand wel, is dat ze van betere kwaliteit zijn ? Ik heb ze gelukkig al daar niet van

Dus nu hebben we geen combinatie , wat moet je met een zwarte controller als ps5 niet zwart is

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 22:48]

D-brand heeft een bekende naam en een contactadres.
Sony is een commercieel bedrijf, en zit in de business om geld te verdienen. Het is dus logisch dat ze hun producten en ontwerpen beschermen tegen namaak. De meeste van de vervangende zijpanelen hadden dezelfde vorm als de originele wat natuurlijk vragen was om een brief van de advocaten van Sony.

Maar omdat ze zelf (nog) geen eigen paneel aanbieden, alsook geen third-party licenses kennelijk worden uitgegeven voor deze panelen, vraag ik me af wat ze willen behalve dan misschien bescherming van het huidige design as-is.

Als ze nou eens andere vormen maakten, bijvoorbeeld plat zodat je kan stapelen, dan denk ik dat Sony hier niet zo veel tegen kan doen.
Dan moeten ze ali express ook aan pakken en de mensen die ze verkopen op amazon en bol.com en zelfs marktplaats
Doen ze ook maar dat is dweilen met de kraan open.
Nee, dat doen ze niet, of heb je daar een bron voor?

Dbrand is aangepakt omdat ze er veel reclame over hebben gemaakt en het een grote naam in de "customize" wereld is qua gadgets/tech.
Ieder groot bedrijf pakt nepproducten aan. Sony moet ook verplicht dit soort bedrijven aanpakken omdat dit nodig is om het patent te behouden.
Mag toch hopen dat sony zelf gaat komen met zwarte kappen na de zwarte controller en headset…

En de voorkantjes van de controllers zijn ook te makkelijk te vervangen, lijkt er allemaal op dat sony het al van plan was maar iets niet goed gegaan is of de prioriteit ervan heeft opgeschoven.
Mijn PS5 is sinds vorig jaar zwart, mooier dan wit :*)
Dat lig er echt aan je opstelling, ik heb een witte in de woonkamer omdat het meeste wit is en combineer , en in de slaap kamer een zwarte omdat alles donker is daar

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.