Foto's tonen nooit uitgebrachte Sony Ericsson VAIO-smartphone met toetsenbord

XDA Developers heeft foto's van een nooit uitgebrachte Sony Ericsson VAIO-telefoon online gezet. Het gaat om een Android 2.1-smartphone met een fysiek toetsenbord dat uitgeschoven kan worden. VAIO was het laptopmerk van Sony.

Het toestel stamt vermoedelijk uit 2010, schrijft XDA Developers. Destijds verkocht Sony onder de VAIO-merknaam laptops. Het prototype valt met name op vanwege het uitschuifbare toetsenbord, dat ook nog eens te kantelen is, zodat de telefoon als een soort minilaptop is te gebruiken. De toetsen lijken relatief dik te zijn en hebben volgens XDA Developers behoorlijk wat travel.

De Android 2.1-telefoon heeft een 5,5"-scherm en ook fysieke terug-, home- en menuknoppen, zoals destijds gebruikelijk was bij Android-smartphones. Op het toetsenbord zitten nog extra Android-knoppen, voor de zoekfunctie en een functietoets.

Aan de achterkant van de telefoon is het VAIO-logo te zien. Ook staat er nog een klein Sony Ericsson-logo op het toestel. Er zitten ook vier rubbertjes aan de achterkant, zodat de telefoon niet verschuift als hij als 'laptop' wordt gebruikt.

Sony heeft het toestel nooit uitgebracht en er zelf nooit iets over bekendgemaakt. VAIO was het laptopmerk van Sony en tot 2014 verkocht de Japanse fabrikant zelf laptops onder die naam. Daarna werd de naam verkocht aan Japan Industrial Partners. In 2015 kwam er wel een VAIO-smartphone uit, maar dat was een Android-toestel zonder bijzondere eigenschappen, waar Sony niets meer mee te maken had.

Sony Ericsson Vaio-prototype - Foto's: XDASony Ericsson Vaio-prototype - Foto's: XDASony Ericsson Vaio-prototype - Foto's: XDA

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 14:35

68

Reacties (68)

68
68
46
6
0
20
Wijzig sortering
Als ze dit anno nu uit zouden brengen met een recente OS en chipset, een fatsoenlijk scherm, een grote accu, en voor een redelijke prijs (zeg € 700) dan sta ik vooraan om hem te kopen.

Maar voor keyboard-smartphones lijken de fabrikanten geen markt meer te zien.
Misschien is de recent aangekondigde smartphone van XDA iets voor je? Deze draait op LineageOS en heeft een uitschuifbaar toetsenbord. nieuws: XDA brengt F(x)tec-telefoon met LineageOS en fysiek toetsenbord uit
Ik had dat toestel besteld, maar de volgende dag alsnog geannuleerd.

Ik kan best leven met mindere hardware, maar voor mij staat batterijduur op nummer één.

Mijn issues met de Pro1 X:
  • Toestel kan pas geleverd worden vanaf maart 2021. De hardware die er nu al in zit, is nu al enorm verouderd. Wanneer je het toestel binnenhebt, is de situatie alleen maar erger.
  • Snapdragon 835. Huidige generatie is 865, dus 835 is een SoC uit 2017. Wanneer je het toestel in handen hebt, heb je dus een SoC dat al 4 jaar oud is.
  • Maar een accu van 3200 mAh... Dit was dé dealbreaker voor mij. Ik heb momenteel een Samsung S8+ (3500 mAh), en gebruik deze met een case waar nog eens 5500 mAh in zit. Voor mij is 3200 mAh gewoon niet te doen.
  • Geen draadloos opladen...
    Mijn S8+ is inmiddels meer dan 3 jaar oud. Batterij is twee weken geleden plotseling onbetrouwbaar geworden. Opladen met de kabel gaat moeilijk (wil niet); verschillende dingen geprobeerd, maar niets helpt. Behalve draadloos opladen.

    Ik had eerder een Lenovo P2. Eén van mijn favoriete toestellen. Helemaal tevreden mee, maar wil ook niet meer opladen met de kabel (klein ongelukje met water). Als dat toestel nou draadloos opladen ondersteunde, weet ik wel zeker dat ik het toestel nog steeds kon gebruiken.

    Voor mij is draadloos opladen dus ook een belangrijk iets.
  • Accessoires... Het is een niche-product, dus vergeet accessoires maar.
  • Garantie... Er mankeert om wat voor reden dan ook iets aan je telefoon; het proces om je toestel weer orde te krijgen is vele malen meer gedoe dan wanneer je het toestel in Nederland aanschaft.
Ben al een tijdje aan het kijken naar een volgend toestel, en had dus gekozen voor de Pro1 X. Maar het is uiteindelijk toch nog een LG V60 geworden. Dat toestel had alles wat ik zocht, en ik kreeg er een case met een extra scherm erbij (heb dus 2 schermen). Enige nadeel is dat het toestel enorm groot is, maar dat went wel, want ik loop ook al jaren rond met een baksteen (Samsung S8+ met een batterycase).

Kan een LG V60 wel echt aanraden (tenzij je een klein/compact toestel prefereert).
Ik had last van een slecht opladende accu. Met een naald in de usb-c poort zitten porren, kwam echt een slootlading aan stof uit, wat natuurlijk iedere keer bij het opladen lekker aangedrukt werd. Sindsdien pakt ie de oplader weer perfect.
Wanneer je dit doet kan ik een tandenstoker aanraden (hout/plastic). Dan beschadig je de contactjes niet, en heb je ook geen kans op kortsluiting.
Ik snijd een tandenstoker tot een heel platte splinter. Voor achter het dunne sleufje van een micro-USB.
Micro usb... wat zal ik deze afgrijselijke poort niet missen ;)

Micro usb is overigens bijna onmogelijk om goed te houden. Zeker die kuiltjes waar die haakjes in vallen zijn niet meer schoon te maken.

De lightning poort is overigens veruit de makkelijkste om schoon te maken
Met een spuitbus met contactspray (zo een met een rietje) heb je gelijk de oxidatie weer aangepakt.
Contactproblemen zijn een vaak voorkomend problem in de electronica, dat is al die jaren niet veranderd.

[Reactie gewijzigd door scholtnp op 23 juli 2024 09:42]

Kan aan mij liggen maar WD40 lijkt me nou niet iets wat ik in de oplaadpoort van mijn telefoon ga spuiten...
Er zit geen water in. Maar erin laten weken lijkt me ook geen idee. Even vlot telefoon rechtop houden en eruit laten lekken. Maar dit advies is zonder garantie inderdaad.
Gewone WD40 is geen contactspray. Ze maken overigens wel speciale contactspray.
Hij bedoelt niet de "normale" WD-40 maar de contactcleaner van WD. Inderdaad niet zo'n goed plan om de normale in je oplaadpoort te spuiten...
Busje met perslucht kan ook :Y)
Even aan de tandarts vragen die heeft schone lucht en ragertjes. Die plastic wit/groene werken goed.
Wonder if the dentist would do it on the NHS in the UK?
Net even met een naald in mijn USB gepriegeld n.a.v. je berichtje (wel eerst even de telefoon uit) Onvoorstelbaar hoeveel eruit kwam, en het hield niet op! Ineens klikt the USB-C weer als vanouds. Met dank!!!
Echt bizar eh. Ik heb mijn telefoon met de usb-poort en 3.5mm jack omhoog in mijn broekzak. Dat helpt waarschijnlijk niet mee, gezien er door zwaartekracht allemaal stof in komt. Ik stond op het punt om naar een nieuwe telefoon te kijken, dacht dat de poort kapot was omdat ik het ding eerder een keer had laten vallen met de oplader ingeplugged. Gelukkig was dat niet het geval, kan nog mooi minimaal een jaar door.
Tegen welke issues denk jij aan te lopen door de Snapdragon 835?
Dat ding is echt nog wel snel genoeg hoor.
En de accucapaciteit zegt ook niet alles. Als het toestel zuinig is doe je ook langer met de accu.
Al krijg ik het idee dat jij wel érg veel in je smartphone zit...
Dat is wel heel vet. Doet me erg denken aan mijn oude Desire Z ( https://upload.wikimedia....HTC_Desire_Z_overview.jpg )

Man wat een wereldtelefoon was dat. Typen ging nog nooit zo snel op een telefoon. Lijkt me erg fijn om hierna weer eens een telefoon vet fysiek toetsenbord te hebben.
Ja dat was een fijn toestel! Ik zou ook wel weer een telefoon met fysiek toetsenbord willen hebben
Maar waarom eigenlijk?
Meer ruimte op het scherm en fijner typen dan op een scherm, vind ik althans.
Ik heb ook Desire Z gehad, en gebruikt tot het echt niet meer ging qua compatibiliteit met apps enz. Ik mis dat toestel nog elke dag. Daarvoor een Nokia E90 communicator gehad, ook al zo'n heerlijk toestel qua vorm factor.

Maar helaas, zo worden ze, in ieder geval door de grote merken, niet meer gemaakt.
Het begon voor mij al bij de Nokia 5510. Wat kon je snel sms-en met dat ding! Heeft me daardoor wel een hoop beltegoed gekost 8)7
Volgens is dat niet meer dan een minimaal aangepaste variant F(x)tec Pro1 waar tweakers al eens naar heeft gekeken.

De SoC is dan ook al een paar jaar oud en iets om rekening mee te houden.
Klopt, beetje jammer dat er 'maar' een Snapdragon 835 in zit. Deze SoC is van 2016, moet je inderdaad dus rekening mee houden. Het verschil met de originele F(x)tec Pro1 is wel dat deze XDA-variant out-of-the-box geleverd kan worden met Ubuntu Touch, wat interessant kan zijn voor sommigen.
Maar voor keyboard-smartphones lijken de fabrikanten geen markt meer te zien.
Van een Apple of Samsung hoef je het niet te verwachten nee, dat zijn ook niet de merken waar ik aan denk als ik een smartphone wil kopen.* Maar ten opzichte van een aantal jaar geleden zijn er wel een aantal merken die de consumenten in deze niche graag willen voorzien:

- BlackBerry (eerst TCL met KEY1/KEY2, volgend jaar OnwardMobility)
- F(x) Pro (en de afgeleide XDA telefoon)
- Planet Computers (Cosmo Communicator en Astro Slide)
- Unihertz (Titan)

Alleen de BlackBerry toestellen waren door een onhandig businessmodel niet commercieel houdbaar, daar komt bij dat TCL al niet zo'n beste leverancier was voor de handelsnaam die garant stond voor privacy en veiligheid.

De overige toestellen verkopen genoeg voor een opvolger en meerdere updates. Wat dat betreft denk ik dat deze markt juist in opmars is. Het zal nooit de proporties aannemen die bijvoorbeeld Samsung heeft (met een groter marketingbudget dan alle automerken gecombineerd), maar er gaan echt wel meer (volwassen) opties komen voor de QWERTY-phone consument.

* Dat gedoe met fracties van milimeters van de dikte afschaven, wel/geen notch, etc. Dat zijn randzaken voor mij, mijn telefoon gaat niet bij een expositie tentoongesteld worden, daar komt bij dat iedereen zo'n plankje heeft dus zo bijzonder had het toch niet geweest.
Nou, dit is je kans. De hardware is niet supertop, maar meer dan snel genoeg om de komende jaren wel mee te komen.
Na een paar slechte ervaringen (die bij crowdfunding horen) ga ik dit niet meer doen. Ik wil een telefoon kopen, niet in een startup investeren.
Daar kan ik achter komen (al is XDA wel een partij die zijn zaken op orde heeft), je kunt het origineel waar de XDA-versie op gebaseerd is ook gewoon kopen bij een echte winkel. Kost wat meer, maar dan ben je wel verzekerd van een telefoon.
Holy cow, je hebt gelijk. Oef, nu moet ik echt gaan overwegen of ik dit aandurf bij zo'n kleine fabrikant.
Heb ooit in 2 maanden 3-4 jaar geleden 5 dingen op indiegogo besteld. Maar 1 is ooit aangekomen, de rest kwam niet. 1 was bij onderzoek naderhand oplichting en dan blijkt dat je helemaal geen rechten met Indiegogo hebt.

De andere 3 zijn nooit aangekomen, wel in het begin updates gehad, maar uiteindelijk niks ontvangen. Dus als mensen een leuk filmpje maken, dan keurt Indiegogo het goed en ben je dus het haasje.
Heb ooit in 2 maanden 3-4 jaar geleden 5 dingen op indiegogo besteld. Maar 1 is ooit aangekomen, de rest kwam niet. 1 was bij onderzoek naderhand oplichting en dan blijkt dat je helemaal geen rechten met Indiegogo hebt.
Hoe bedoel je "besteld"? Indiegogo is geen webwinkel :)

Los daarvan, XDA developers is wel een partij waar ik vertrouwen in heb. Het probleem voor mij is alleen het toetsenbord, dat is voor mij gewoon onder de maat. Mijn Key2 heeft knappe toetsen, die voelen gewoon goed en zijn ook aanraakgevoelig, en dat geeft opties zoals navigeren met een text cursor of scrollen.

Een toetsenbord zoals die van Planet Computers zou ik ook met open armen ontvangen, travel is fijn. Ik zou alleen nog graag een trackpoint, trackpad of touchpad willen zien met een cursor (en ja ik weet dat het een touchscreen is).

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 23 juli 2024 09:42]

Ja, want in het verleden hebben crowdfunding apparaten het altijd zo goed gedaan. Ik zou zeker niet op indiegogo op basis van renders geld in een telefoon stoppen die waarschijnlijk nooit gaat komen.

[Reactie gewijzigd door Coffee op 23 juli 2024 09:42]

Ieder gecrowdfund project dat ik ooit gebackt heb, is gewoon geleverd.

Ik moet wel zeggen dat de enige reden dat ik deze telefoon het overwegen waard vind is dat de telefoon door XDA wordt ontwikkeld. Met een bepaalde kritieke massa van ROM-ontwikkelaars wordt een toestel vele malen langer ondersteund dan bij een "echt" telefoonbedrijf.

Ik krijg nog wekelijks updates op mijn oude OnePlus One, en dat is niet omdat OnePlus zo geweldig is met software.

De hardware bestaat al in de vorm van de F(x) Pro, het enige dat er moet gebeuren is een nieuwe run met een goede LineageOS port. Vanaf daar is het aan de ontwikkelaars op XDA met wat licht ondersteunend werk van het team dat door de crowd fundingactie wordt gesteund.

Is dat hetzelfde als de garantie van twee jaar updates die je bij Samsung krijgt? Nee, natuurlijk niet. Het blijft een communityproject van een groep ontwikkelaars, net zoals het bedrijf achter Cyanogenmod.

Er hoeft alleen geen nieuwe hardware voor worden ontwikkeld (de telefoon wordt al verkocht) en de software is al grotendeels af (ROM is hier te vinden). Het bedrijf XDA heeft daarnaast ook andere inkomstenbronnen dus mocht je geld moeten terugeisen aan het einde van de run, is daar mogelijkheid tot.

Crowd funding blijft gewoon investeren door consumenten, maar de risico's zijn bij dit product vele malen lager dan bij een nieuwe AI-assistent, een stel studenten dat een smart watch verkoopt of een droneproject van een groepje techneuten dat denkt een goedkoop product in elkaar te kunnen zetten.
Er komen af en toe nog wel keyboard-smartphones uit hoor.
Dat valt toch dik tegen, en vaak zijn de toestellen die uitkomen eerder gedateerd qua specs (een midrange of budget SoC van een paar jaar terug). Zoek maar eens een Android toestel met degelijke specs, een redelijk prijspunt en een toetsenbord.

De telefoon die nu in samenwerking met XDA wordt uitgebracht is nu een uitzondering - voorheen was het toestel erg duur en het gebruikt nog steeds een SoC van een paar jaar terug, maar tenminste een high end SoC.
Hear hear, ik heb goede herinneringen aan met name mijn Blackberry Bold. Ook een HTC Tytn II gehad maar ik vond het OS niet fijn, hardwarematig was ie top.
Misschien de samsung fold 2 overwegen? heb al gezien dat ze die mooi vouwen met een keyb op het onderste deel. Ja met 700 euro ga je er bij deze helaas niet geraken ;)
Amen. Mijn HTC Desire Z heb ik tot het uiterste gebruikt en versleten. De single core 800mhz processor werd op den duur echt te zwak om zelfs Google maps te gebruiken (de Go versies bestonden toen nog niet). Ik ging rap op dat toestel. Na al die jaren ben ik nog steeds niet goed gewend aan een touch toetsenbord.
Als ik zelf behoefte heb aan een toetsenbord dan gebruik ik mijn reguliere (mega ergonomische) toetsenbord met een USB-C verloopje op mijn telefoon. Ik heb ook een tijdje een Microsoft foldable Bluetooth toetsenbord gehad. Die werkt ook redelijk goed voor de keren wat men wat meer wilt typen als bv notities in vergaderingen oid. Het typt iig goed met 10 vingers en dat gaat veel beter dan zo'n klein toetsenbordje op een telefoon. Een ander leuke alternatief is een Moko foldable. Die is namelijk ook iets vriendelijker voor mensen met brede schouders doordat de handen op een hoek staan. Voor 25 euri bij Amazon te krijgen. Echt geen geld.

Het is dus duidelijk niet een use case wat ik op zouden selecteren voor een nieuw toestel. Er zijn te veel goede alternatieven voor, bluetooth of bedraad. Typen doe ik het liefst niet met mijn duimen. Het gaat zoveel sneller met al je vingers...
Opzich, als er een tablet zou zijn met dit systeem zou het nog wel meerwaarde hebben.

Op een telefoon met zo'n klein toetsenbord ga je toch geen lange stukken typen.
Dat is anders goed mogelijk: J.K. Rowling heeft een heel Harry Potter-boek geschreven op een BlackBerry.
Heb je daar een bron voor? Nooit eerder van gehoord en ik probeer nu eens te zoeken maar vind er helemaal niks over... Wel een andere schrijfster die tijdens het forenzen in de trein haar eerste boek op haar BlackBerry geschreven heeft, maar niks van Rowling.
Volgens mij had ik dat een keer gelezen op Mobile Nations. Maar goed, ook als het een andere schrijfster was, dan nog toont het aan dat er wel degelijk lange stukken getypt worden/werden op BlackBerries/smartphones met fysieke toetsenborden en dat was eigenlijk mijn punt ;)
Ja snap ik, en zeker een valide punt :)
Ik was gewoon nieuwsgierig :+
Jij bent met smartphones begonnen voor de hele touchscreen-rage die zo ongeveer rond de eerste iPhone begon? :D Ik heb hele epistels geschreven hoor met T9.
T9 is ook top. Ik typ zelf vooral op een écht fysiek toetsenbord op mijn telefoon, maar zo af en toe zet ik mijn Motorola Razr V6 SE Maxx nog eens aan (het is ook nog steeds mijn back-uptelefoon, maar ooit was met mijn daily driver) en ik kan nog steeds heerlijk en snel typen met T9 daar op :)
Swype is een beetje de T9 tegenhanger sinds de touchscreen. Ik heb ook jarenlang Windows Mobile toestellen gehad met een toetsenbordje, maar sinds Swype en intelligente software-keyboarden die 99 van de 100 keer wel snappen wat je bedoeld heb ik nooit meer gehunkerd naar een fysiek toetsenbord op een telefoon.
Heb hele verhalen getypt op mijn Nokia Communicator hoor..
Typt geweldig zo een smartphone met qwerty, ik mis die dagen. Kun je prima mailtjes mee tikken. Niet iedereen heeft een tablet hé.
Op een telefoon met zo'n klein toetsenbord ga je toch geen lange stukken typen.
Ik kan je garanderen dat je minder vaak hoeft te corrigeren dan bij een telefoon met onscreen toetsenbord, en ook dat het handzamer is dan een tablet :)
Ach kijk gewoon in de toekomst, smartphones zijn al snel worden steeds sneller. Verbind ze met een beeldscherm, extern toetsenbord en je kan gewoon de rekenkracht van je smartphone gebruiken om op een desktop manier te typen
Smartphone met hedendaagse specs voor een leuke prijs en een qwerty is voor mij een instant buy.
hedendaagse specs
Even op letten dat de SoC in de door jou gelinkte telefoon al weer wat ouder is. Zie ook de discussie in de comments onder het nieuwsbericht.
Wat vind je een "leuke prijs"? Want veel QWERTY-fans blijken toch niet echt geld over te hebben voor een toetsenbord. Als een toestel €150,- rekent voor een toetsenbord dan is het ineens niet meer interessant voor veel mensen (een toetsenbord moet tenslotte gratis want die telt niet mee in de fabricagekosten ofzo), waardoor fabrikanten proberen de prijs te drukken op de andere componenten.
Brengt wat herinneringen naar boven, lang op een R380 gewerkt en een (klein) klavier is iets wat ik best nog wel mis gezien de huidige trend van touch smartphones en tablets.

Android toestellen met toetsenbord zijn zeldzaam spijtig genoeg, Samsung heeft er eentje maar ben persoonlijk niet zo'n fan van Samsung. Heb al een paar Chinese fabrikanten geprobeerd maar dat was het toch ook niet.

//Ben even gaan kijken en blijkt de R380 helemaal geen hardware keyboard te hebben, al zo lang geleden dat mijn geheugen me in de steek laat. Ik bedoelde een ander (S)E model, leek hard op de foto maar kan me niet meer herinneren wat het model juist was

[Reactie gewijzigd door oscar oscar op 23 juli 2024 09:42]

Ah, het vervolg op de Sony Xperia X1. Heb die nog liggen, wat een heerlijk toestel.
Ik begrijp de liefde voor hardwaretoetsenborden toch niet zo goed. Ik kan vele malen sneller typen op een virtueel toetsenbord dan zo'n uitschuiftoetsenbord met kleine knopjes.
De gelijkenis met de PSION Series 5 van meer dan 20 jaar geleden is opmerkelijk.
Lijkt inderdaad de opvolger van Sony Xperia X1. Die heb ik ook nog liggen. Dat was trouwens het eerste toestel ooit van Sony (toen nog SonyEricsson) dat de naam Xperia kreeg. Het draaide Windows Mobile 6.1.

Het was volgens mij het eerste en enige toestel van SonyEricsson met Windows Mobile. Alle voorgaande toestellen draaiden op Symbian en de Xperia toestellen daarna waren allemaal android toestellen.En de niet-Xperia toestellen bleven op Symbian.

Dit toestel had daar dus mooi ergens tussen kunnen passen.

https://www.droidapp.nl/s...-sony-ericsson-xperia-x1/
de opvolger (X2) had ook Windows Mobile (2009). Ook de Sony Ericsson Aspen (2010) draaide Windows Mobile.
Ik snap wel dat ze die niet uitgebracht hebben, de bovenste regel met toetsen kun je helemaal niet gebruiken |:(
Het toetsenbord is niet volledig uitgeklapt op 2 van de 3 foto's. Je ziet dat het wel helemaal uitgeklapt is op de foto van de achterzijde, dan staan scherm en toetsenbord onder een hoek en zou die regel wel bruikbaar moeten zijn. Bij XDA staan er wel foto's van de voorzijde in volledig uitgeklapte toestand.
Anoniem: 454358 2 november 2020 16:52
Mooie tijd toen, fabrikanten probeerden van alles, keyboards, trackballs etc. Mobieltjes zijn nu wel uitontwikkeld lijkt t, groom scherm en camera, that's it

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.