Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Sony verwacht mede door het afstoten van zijn pc-divisie een nettoverlies van 130 miljard yen, omgerekend een slordige 916 miljoen euro, te moeten incasseren. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend in een financieel vooruitzicht.

Het verlies komt daarmee hoger uit dan Sony aanvankelijk verwachtte. De Japanse elektronicagigant verkocht de afgelopen maanden naar eigen zeggen minder pc's dan aanvankelijk werd verwacht. Daardoor blijft de fabrikant met onderdelen in voorraad zitten.

Ook het afstoten van de pc-divisie van het bedrijf speelt volgens Sony een rol bij het nettoverlies. Die divisie werd in februari verkocht aan een durfinvesteerder. Door het afstoten van de divisie loopt Sony inkomsten mis en moet het daarnaast eerder investeren in de herstructurering van het bedrijf, zo staat er in de verklaring.

Tenslotte meldt Sony dat de vraag naar fysieke media tegenvalt, voornamelijk vanuit Europa. De vraagt daalt sneller dan de elektronicagigant had verwacht, geeft het bedrijf toe. Daardoor moet het 176 miljoen euro afschrijven. De definitieve cijfers van het fiscale jaar worden op 14 mei verwacht.

Het gaat al langere tijd niet goed met Sony. In februari werd bekend dat het bedrijf zijn pc-divisie en het Vaio-merk aan een groep investeerders verkoopt. Ook verliezen 5000 medewerkers hun baan. Sony wil zich meer gaan toeleggen op mobiele producten als smartphones en tablets.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Heeft iemand misschien een simpel overzicht waar de winst/verlies per divisie in staat?
Ik ben benieuwd welke onderdelen winstgevend zijn en welke onderdelen verlies draaien.
Het laatste volledige financiele jaar:
http://www.sony.net/SonyI...ar/2013/highlight/p2.html

Botweg: Financial Services (hun bank/verzekeringstak) draait aardig, Mobile en Home Entertainment draaien grote verliezen, en alle andere divisies voegen vrijwel niets toe.

Als je heel cynisch bent, kan Sony beter een bank worden, daar verdienen ze tenminste geld mee.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2014 18:52]

Top, dank je wel voor het mooie overzicht.

Dat valt me wel even vies tegen eigenlijk. Ik had eigenlijk verwacht dat de gamesdivisie behoorlijk winstgevend zou zijn. En aangezien ze zo inzetten op camera's (en een minderheidsbelang in Olympus hebben gekocht) dat dat ook ontzettend winstgevend zou zijn. Blijkt dat zelfs deze divisies zelf net de broek op kunnen houden.
Hett minderheidsbelang in Olympus zal ws niet als operationeel resultaat opduiken maar onder de minderheidsinvesteringen. Kan zo snel niet vinden of de Olympus resultaten ook specifiek worden genoemd.
Wellicht het jaarverslag en het sentiment in de productgroepen waarin ze actief zijn: tv, camcorder, dslr, fotocamera, playstation, muziek, films, home entertainment, car audi/video, media, professionele camera's (studio en beveiliging), enz.
Ik begrijp dat ze zichzelf trachten te herorienteren ea, maar begrijp niet wat er hier nu aan de hand is.

De tak zou niet genoeg winst opleveren en werd afgestoten, waardoor ze nu met een extra hoog verlies zitten?!

Kan iemand hier een of andere uitleg over verschaffen? Ik zelf heb fiscailteit en accountancy gevolgd maar dit kan ik echt niet plaatsen.

Dus afgestoten= is minder werknemers, minder vaste kosten, een klein bedrag voor de verkoop. Al de stock zo snel mogelijk wegdoen is minder opslagkosten.

Waar zit het o zo groot verlies dan?! Hadden ze dan schulden op heel hun machinepark?! Waarvoor ze een te lage prijs hebben aangerekend aan de koper?!
Boekwaarde vs liquidatiewaarde/verkoopwaarde van de assets

Afhankelijk van de waarderingsmethoden van de activa kunnen er behoorlijke verschillen ontstaan tussen de boekwaarde en de werkelijke (betaalde) waarde v/d activa.

Een derde partij zal natuurlijk nooit een goede prijs betalen voor een verlieslatend bedrijfsonderdeel. De kosten van een herstructurering worden dan ook gewoon verrekend in de aankoopprijs.

Daarnaast kan er ook nog een verzoek zijn geweest voor een impairment test, waarbij de waardering van de Assets nog eens flink kan worden aangepast resulterende in een behoorlijke afschrijving.

[Reactie gewijzigd door josshem op 1 mei 2014 17:58]

Kan iemand hier een of andere uitleg over verschaffen? Ik zelf heb fiscailteit en accountancy gevolgd maar dit kan ik echt niet plaatsen.
De assets van die business stonden voor meer geld op de balans dan waar ze voor verkocht zijn -> de afwaardering daarvan komt op de verlies- en winstrekening.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2014 18:17]

ja dat klopt maar dit zou alreeds voor de verkoop ingecaluculeerd moeten zijn, wat er nu gebeurd is dat er 'onverwachts' een nog groter verlies wordt voorspeld door de verkoop. Maw er is hier nog iets aan de hand, de nog toe te kennen minderwaarden zijn namelijk, zeker bij een verkoop van een divisie, redelijk goed in te schatten.

Sony heeft trouwens nooit een groot probleem gehad deze divisie te verkopen, de verkoop is dus volgens de nieuwswereld vlot verlopen.
Das raar idd, wellicht hebben ze nog wat operationele verliezen moeten nemen in die deal?
Waarschijnlijk vallen de verkopen van de VAIOs extra tegen omdat mensen na het aankondigen van de verkoop van die afdeling geen vertrouwen meer hadden (in het artikel staat dat ze meer hardware dan verwacht over hebben). Maar dat hadden ze op twee vingers na kunnen tellen natuurlijk.
Er staat volgens mij nergens dat de tak winst maakte.
Verkopen van de tak voor een lage prijs (waarom zou iemand het anders kopen), betekend eenmalig alsnog een groot verlies.

Verlies komt waarschijnlijk door lage marge en/of te hoge kosten. Daarnaast zit je met reorganisatiekosten. Ik neem aan dat er flink wat personeel uit moet in andere takken die niet verkocht zijn, maar wel flink werk hadden uit bijvoorbeeld die PC tak.

[Reactie gewijzigd door LeVortex op 1 mei 2014 17:52]

Het kan zijn dat het nieuws over het afstoten van de Vaio lijn klanten heeft afgeschrikt, waardoor de verkopen lager uitvallen en men moeilijk van de voorraad af komt. Ik zou ook mijn bedenkingen hebben bij het aanschaffen van een product waarvan je weet dat de fabrikant volledig uit de markt stapt.
Waarschijnlijk te veel geinvesteerd en daarna de tak voor onder de investeringskosten verkocht aan de genoemde " Durfinvesteerder"?

Ik kan er ook niet echt mijn vinger op leggen wat hier precies aan de hand is :?

Edit:
Typo

[Reactie gewijzigd door tellavist op 1 mei 2014 17:47]

ik denk inderdaad dat het zo in elkaar zit, ze draaiden veel verlies op de PC tak die ze vervolgens met meer verlies dan verwacht hebben doorverkocht.
Ik blijf het hele vreemde keuzes vinden die ze gemaakt hebben. Zal van persoon tot persoon wisselen, maar ik vond de Laptop-tak van Sony juist uitzonderlijk goed, het was een merk wat ik bij aanschaf van laptops altijd in overweging nam, dat kunnen veel andere merken niet zeggen.

Daarnaast willen ze zich nu gaan focussen op mobiele producten, en dat is nou net weer een markt waar ik Sony momenteel niet erg sterk vind. Dat kan veranderen (omdat ze zich er nu op gaan focussen), maar dat is geen garantie. Ik vind het een gedurfde stap..
Dat de laptops goed zijn, zegt heel weinig. Ze moeten goed verkopen om interessant te zijn voor Sony. En dat deden ze blijkbaar niet.

Wel met je eens dat de focus op smartphones en tablets ook een grote gok is. In die markt is Samsung heer en meester met haar enorme marketingbudget, gevolgd door Apple en op enige afstand de rest. Of Sony daar met z'n Xperia's tegenop kan, blijft zeer de vraag.

De PS4 doet het in elk geval goed qua verkopen; ik hoop dat ze daar wat op gaan verdienen deze generatie. En de financiële bedrijfstak (verzekeringen enzo) blijft voor het grootste deel van de inkomsten zorgen. Zonder dat onderdeel was het naar mijn idee al gebeurd geweest met Sony.

Dit is al het zoveelste jaar dat er verlies wordt gedraaid. Natuurlijk kan zo'n grote multinational dat best een tijd volhouden (zien we vaker), en kunnen er ook altijd nog andere bedrijfstakken verkocht worden, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het de komende vijf jaar door zal gaan. Volgens mij blijven ze aan te veel zaken vast houden uit hoop dat het beter zal gaan, terwijl het misschien verstandiger zou zijn om nog een aantal onderdelen te verkopen. Hier een overzichtje van recente resultaten per onderdeel (business unit).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 mei 2014 18:02]

Sony heeft sowieso in heel veel pap zijn vingers. Muziek industrie, film industrie, camera sensor industrie (bijna een monopolie hierin zelfs) etc.

Het bedrijf is alleen erg op Azie gericht en dat begint nu in sommige gevallen een probleem te worden. In Japan zie ik overal Sony, Panasonic en Sharp. Dit valt in Europe helaas wat meer tegen de laatste tijd terwijl ik deze 3 flink betere kwaliteit en presentatie vind bieden dan de Koreaanse tegenhangers Samsung en LG. Deze merken pushen alleen qua marketing enorm op de westerse markt en hebben zo de algehele opinie kunnen veranderen.
Sony begeeft zich inderdaad in vele markten, maar zoals je kunt zien in het overzicht dat ik linkte, zijn veel van hun business units hooguit aan het overleven. Alleen het financiële segment maakt veel winst. Ook de film- en muziek-onderdelen van Sony leveren geen enorme bijdrage qua winst.

En het onderdeel games ook niet helaas, vooral omdat de Vita niet lekker loopt en de PS4 de afgelopen jaren moest worden ontwikkeld. Ik verwacht dat de PS4 wel voor winst gaat zorgen de komende jaren, omdat het ding niet bijzonder duur was om te ontwikkelen en bouwen (zeker t.o.v. de PS3 indertijd) en de buzz wereldwijd groot is. De Vita zal, zelfs met de PS4-cross-play-mogelijkheden, volgens mij geen grote opleving meer krijgen. Het was een gok om nog een handheld uit te brengen in de tijd van de smartphone, en die gok heeft niet goed uitgepakt. De Vita wordt ook zowat onder de prijs verkocht tegenwoordig.

Verder met je eens dat de Japanners zich maar moeilijk kunnen positioneren buiten Azië. De Koreanen doen dat een stuk beter, ondanks dat hun producten zeker niet beter zijn. Zo zie je maar dat er meer nodig is dan alleen goede producten bouwen. Ik zie ze ook geen grote ommezwaai maken hierin; dat zou een marketingbudget vereisen die ze wellicht niet op kunnen brengen. Sowieso in de smartphone- en tablet-markten is het woord "Galaxy" voor Westerlingen inmiddels een toverwoord geworden, waar "Xperia" schril bij afsteekt qua populariteit.

Hopen dat er de komende jaren een aantal films van Sony de miljard aantikken, dat zou flink meehelpen. Helaas heeft Sony in de superheldenhype maar één ijzer in het vuur en dat is Spider-Man. Vandaar ook dat er zo snel na de vorige trilogie alweer een reboot gaande is (de Andrew Garfield-incarnatie). Hun andere filmfranchises, zoals Underworld, Resident Evil en Men in Black, blijven toch altijd bescheiden qua opbrengsten.

Al met al zie ik weinig mogelijkheden om de winstgevendheid dik te verbeteren; Sony opereert in sterk concurrerende markten en heeft niet echt veel troeven in handen. Als fan van Playstation hoop ik dat ze de komende jaren goed doorkomen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 mei 2014 12:21]

Sommige succesvolle Sony busiensses zijn hier overigens gescheiden van. De Sensor divisie staat echt los van de camera divisie.

Blijft overigens raar. Op de mirrorless en pocket camera markt zijn enorm populair en gewaardeerd. Ze hebben een monopolie op camera sensoren, Die uiteindelijk in een groot aantal smartphones verdwijnen zoals de Iphone en Nikon cameras.

Een succesvolle audio tak, Playstation tak is nu niet winstgevend maar wordt dat weer snel. De Vita begint door de indie scene ook te lopen.

Maar het is echt marketing. Ze hebben niet weten zichtzelf boven de rest te plaatsen terwijl ze wel in het topsegment zitten qua wat er geleverd wordt.

Hopelijk komen ze het gewoon te boven, wat wel zou moeten me thoeveel het bedrijf waard is., ze maken dan wel verlies maar ze maken ook een megaomzet.

Sony vind ik nog 1 van de weinige merken met een eigen smoeltjes, waarbij ze echt in hun producten geloven in tegenstelling tot bivjoorbeeld Samsung, die gewoon van alles produceerd in zoveel mogelijk varianten. Als stront naar een muur gooien en kijken wat er blijft plakken. Gewoon geen visie. SOny heeft dat wel,. De visie van SOny is toch wel vaak, krachtige hardware in een kleine aantrekkelijke package. Hier moeten ze op blijven richten.
De markt is wat anders dan jouw overtuiging he ;)
Sony maakte prima laptops, maar ze hebben zichzelf nooit echt kunnen positioneren op de markt.

- Volumemarkt? Nooit echt een succes geweest.
- Gaming? Nooit aan deelgenomen.
- Business? Nooit echt doorgebroken.

Blijft over: designlaptops en ultraportables. In beide (bijzonder winstgevende) segmenten waren ze pioneers, maar ze konden er nooit echt opboksen tegen het ijzersterke imago van Apple.
Het grappige was dat ze notabene laptops voor Apple in het verleden ontworpen en geproduceerd hadden. Apple heeft sowieso heel veel inspiratie geput uit het werk van Sony en Jon Ivy heeft een Iphone ontworpen met Sony design cues genaamd de "Jony".
Op NOS wordt zelfs gemeld over het afstoten van de TV tak - link!

Alleen wordt hier nog het afstoten van de PC divisie genoemd als zijnde te ondernemen actie, terwijl het inmiddels al is gebeurd...?
Kan me dat best voorstellen want die TV afdeling is ook al lange tijd niet winstgevend. Volgens Wikipedia dan :P : http://en.wikipedia.org/wiki/Sony
Wat vaak wordt vergeten bij zulke aziatische bedrijven, die hebben buiten de takken die wij kennen (tv, mobiel etc) ook lokale takken. Afaik heeft sony ook een finacial en verzekeringstak, die nog steeds erg goed beuren. Het lijkt groot bedrag, maar hun totale omvang is zo groot dat je het perspectief niet zomaar ziet.
Het totale conglomeraat Sony heeft de afgelopen kwartalen winsten gedraaid van +27, -19, +3 en +93 miljard Yen, dus een verlies van 130 miljard Yen dit kwartaal van de PC tak komt wel degelijk heel hard aan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2014 18:50]

Medewerkers en afdelingen afstoten is niet gratis, je neemt afstand van je assets en als je er niet genoeg geld voor krijgt (omdat het af te stoten onderdeel van je bedrijf bijvoorbeeld weinig winstgevend is en kopers er weinig geld voor over hebben) verlies je geld. Daarnaast heft een positieve verkoop van één verlieslijdend onderdeel de verliezen van je andere verlies lijdende onderdelen niet altijd op. Bij Sony lijken de meeste bedrijfstakken het al tijden slecht te doen, en ik vraag me af waarom ze nog steeds bestaan.

Vroeger stond Sony voor kwaliteitsproducten, tegenwoordig durf ik nog maar weinig electronica van ze aan te schaffen.
Ik zie dat ze nog steeds laptops verkopen. Zijn dat dan geen PC's?
@killerbee: Misschien omdat de investeringen en de waarde op de balans veel hoger ligt dan waar ze het voor gaan verkopen. afstoten betekent ook reorganiseren, wat ook geld kost. Ik roep maar wat.

Ook een beetje laat als je het mij vraagt. De focus op mobiel en tablet
Ik begrijp niet dat grote bedrijven bepaalde trends niet aanzien komen.
En als het dan al de gang is, omzet daalt, andere doen het wel goed en dan nog te traag reageren,
Neem nou KPN en NOKIA. Er is toch genoeg geld voor R&D en marketing.
Een trend zien gebeuren is een stuk makkelijker dan er geld aan verdienen. Je bent nl niet de enige.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 mei 2014 21:36]

De mobiele producten zijn ook prima hoor, ze worden/werden alleen niet goed genoeg in de markt gezet blijkbaar. De Xperia Z2 tablet is een hele goede tablet en dat geldt ook voor de recente Xperia telefoons, Z1 (compact) en de Z2. De massa weet echter niet beter dat je of een iPhone, of een Samsung moet kopen want dat wordt ze in de telefoonwinkels aangesmeerd en daar lopen de meeste mensen mee. Het is gewoon een lastige markt.
ik heb nog een Xperia T, erg goede mobiel
Het is een kwestie van goed en optijd en vooral duidelijk communiceren. Het kwam sony liefhebbers rauw op hun dak vallen dat ze de PC lijn aan durfinvesteerders verkochten. Wat dat betreft kunnen ze nog wat van Philips leren met TPVision en Woox / Gybson. Geen consument die kraait naar wie er nu de eigenaar is, behalve een enkele Tweaker. Voor de shopper blijft gewoon alles het zelfde.