Sony blijft relatief veel PS4-games verkopen en behaalt hogere gameomzet

Sony heeft met zijn gamingdivisie opnieuw een goed kwartaal achter de rug. Het bedrijf verkocht net als in het voorgaande kwartaal beduidend meer PlayStation 4-games dan in dezelfde periode van 2019. Ook de omzet uit games steeg.

Uit een toelichting op de cijfers van het afgelopen tweede fiscale kwartaal, dat op 30 september eindigde, blijkt dat Sony 80,9 miljoen PlayStation 4-games heeft verkocht. Dat zijn er 10,3 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het is wel minder dan de 91 miljoen verkochte PS4-games uit het tweede kwartaal van dit jaar, maar het cijfer is nog altijd relatief hoog, wat waarschijnlijk nog altijd deels wordt veroorzaakt door de coronapandemie.

Van de 80,9 miljoen games waren er 12,4 miljoen games die gemaakt zijn door eigen studio's. De grootste release van deze eigen studio's in het afgelopen kwartaal was de PlayStation 4-game Ghost of Tsushima. Deze samoerai-actiegame kwam in juli uit en werd in de eerste drie dagen na de release al 2,4 miljoen keer verkocht. In het tweede kwartaal van dit jaar betrof 74 procent van de softwareverkopen een online aanschaf en dat daalde naar 59 procent. Dat betekent dat nog altijd een ruime meerderheid van de games is aangeschaft in de PlayStation Store.

Tijdens het afgelopen kwartaal verkocht Sony nog 1,5 miljoen PlayStation 4-consoles, waarmee het totale aantal verkochte PS4-consoles boven de 113,5 miljoen exemplaren zit. Het aantal PlayStation Plus-abonnees zit op 45,9 miljoen; dat is ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar een relatief kleine groei van negenhonderdduizend, maar ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden is het een stijging van 9 miljoen gebruikers.

Vooral door de goede verkopen steeg de omzet van Sony's Game & Network Services-bedrijfstak van 454,4 miljard Japanse yen een jaar geleden naar 505,6 miljard yen in het afgelopen kwartaal. Omgerekend is dat respectievelijk 3,7 en 4,1 miljard euro. Het operationele inkomen steeg omgerekend van 531 miljoen naar 857 miljoen euro. De totale kwartaalomzet van Sony kwam uit op 2133,5 miljard yen, zo'n 17,4 miljard euro. Dat is een stijging van 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019.

Ghost of Tsushima

Door Joris Jansen

Redacteur

28-10-2020 • 13:46

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Als ik de spellen nu bijvoorbeeld koop fysiek kan ik dit meenemen naar ps5 ook al heb ik geen console op het moment? Of geldt dit alleen voor digitale aanschaf van games?

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 28 oktober 2020 14:53]

Binnenkort voegt Sony de Playstation Plus Collection toe als onderdeel van een actieve playstation plus subscriptie. Deze subscriptie heb je nodig om online te kunnen spelen in heel veel games, en daarbij natuurlijk ook de gratis games die maandelijks beschikbaar zijn met Playstation Plus. Dus als je games gaat kopen even opletten dat je geen games gaat kopen die je gratis gaat krijgen, indien je de subscriptie neemt natuurlijk. De games die momenteel aangekondigd zijn, zijn de volgende:
  • God of War
  • The Last of Us: Remastered
  • Uncharted 4: A Thief’s End
  • Battlefield 1
  • Monster Hunter World
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV
  • The Last Guardian
  • Ratchet and Clank
  • Infamous: Second Son
  • Days Gone
  • Bloodborne
  • Detroit: Become Human
  • Batman Arkham Knight
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Until Dawn
  • Resident Evil: Biohazard
Edit.

Hierbij de source:
https://www.youtube.com/watch?v=iEsLzh0xLZc

Het is van de Playstation youtube kanaal, maar heb geen blog oid kunnen vinden erover.

[Reactie gewijzigd door Oguzhan58 op 28 oktober 2020 14:53]

Dit is voor mij wel heel interessant, heb je hier wellicht een bron voor van Sony?

Dank voor de informatie sowieso!
Hier vind je de introductie trailer op PlayStations officiële youtube kanaal.
Vandaag God of war binnen gekregen, voor maar 16 euro ofzo, maar dat was dus zinloos? Haha, okay.

Nu geen Ps4, pre oder PS5 staat al een tijdje
Het is zinloos in de zin dat je hem gratis zou krijgen. Maar God of War staat bij mij echt op nr 1 samen met ghost of tsushima qua exclusieve ps4 games afgelopen generatie. Dus die 16 euro is hij dubbel en dwars waard.

Zeker een game die ik opnieuw ga spelen op de ps5.
Er is een kleine aanpassing op de lijst sinds vandaag:
  • Bloodborne
  • Days Gone
  • Detroit: Become Human
  • God of War
  • Infamous Second Son
  • Ratchet and Clank
  • The Last Guardian
  • The Last of Us Remastered
  • Until Dawn
  • Uncharted 4: A Thief’s End
  • Batman: Arkham Knight
  • Battlefield 1
  • Call of Duty: Black Ops III – Zombies Chronicles Edition
  • Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
  • Fallout 4
  • Final Fantasy XV Royal Edition
  • Monster Hunter: World
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Resident Evil VII Biohazard
Bron: https://www.psx-sense.nl/...ystation-plus-collection/
Ja, dat is geen punt. Je kunt je Ps4 games spelen op de ps5. En een deel specifieke beloven reeds een upgrade naar ps5 “editie”
nog een vraag.

hoe gaat dit in zijn werk? Stel ik koop wat PS4 games kan ik deze in mijn PS5 stoppen? Gaat dit werken.
Ben niet beperkt neem ik aan. want heb geen console meer verkocht juist voor de PS5
99% Is backward compatible. Dus hoef je niet bang voor te zijn, het gaat werken.
Let gewoon op dat je de dure PS5 koopt, dus niet de digital edition. De digital edition heeft geen disklade namelijk. Ik neem aan dat het gewoon zal werken zoals je het op je ps4 ook deed, disk erin en gaan.

Wat @theduke1989 op hint, is dat een aantal developer een gratis update gaan uitbrengen om gebruik te maken van de kracht van de ps5, dus een voorbeeld is The Witcher 3, die krijgt ergens volgend jaar een gratis update die raytracing toevoegd aan de PS5 (en XBOX Series X).

Maar Sony heeft bekend gemaakt dat bijna alle PS4 games gewoon te spelen zijn op de PS5. Het is alleen niet zeker dat je een update krijgt die de game grafisch verbeterd.
Je kan 'bijna' elk PS4 spel in een PS5 disc edition stoppen. Er zijn maar 10 (bijna nietzeggende) games die blijkbaar niet werken zonder patch van de ontwikkelaar. In een PS5 digital edition kan je geen PS4 spellen stoppen, die mist de disc drive.
PS4 digitaal gekochte spellen die gelinkt zijn aan je account kan je wel downloadden en spelen op elke PS5 versie.
De PS4 spellen kunnen in legacy mode (alsof het een PS4 console is) of in boost mode (alsof het een PS4 PRO console is) gespeeld worden. Als de ontwikkelaar een patch uitbrengt kunnen ook eigenschappen van de PS5 worden benut, zoals snellere laadtijden of integratie in het nieuwe PS5 menu.
Er zijn er 10 die ZEKER niet werken (maar een aantal krijgt wel een update na de commotie). Van (een deel van) de rest weet Sony het nog niet, er kunnen er meer zijn die haperen of vastlopen.

Belangrijke nuance.
Er zijn maar 10 (bijna nietzeggende) games die blijkbaar niet werken zonder patch van de ontwikkelaar.
En van de hele rest van de library wordt aangegeven dat er mogelijk bepaalde zaken niet goed werken wat kan leiden tot rendering corruptie; game-state corruptie (en dus progression-halting bugs); of crashes, en wordt geen enkel uitsluitsel gegeven of een titel echt 100% werkt of niet.

Het is allemaal op best-effort basis.

Claimen dat er 'maar' 10 games niet werken is stevig de waarheid verdraaien.
Dat is wel Nice, misschien dat ik nog wat games ga kopen. Zodat ik het alsnog op de ps5 kan spelen later. Heb namelijk geen console meer. Maar de prijs is hoger qua spellen dus wil kijken of dit het een beetje verzacht.
Geldt dit ook voor een, reeds van PS3 naar PS4 geupgrade game? Denk aan Battlefield 4, deze draai ik op de PS4 met de disc van de PS3.
Is dit compatibel of dien ik de game nu digitaal te kopen (of een ps4-disc) om deze te kunnen spelen op de PS5?

[Reactie gewijzigd door vkemp op 28 oktober 2020 15:39]

Dat gaat aan EA liggen. Ik denk echter niet dat ze nog een keer een patch uit gaan brengen voor een Legacy ps3 game. Dat gezegd hebbende, de ps4 digitale versie vast wel. Ik zou reddit in de gaten houden, er is namelijk speculatie over.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 28 oktober 2020 16:50]

Niet geheel onbelangrijk dat ze de PS4 cyclus 'eindigen' met toch wel een paar toppers (Ghost of Tsushima en the Last of Us 2).
Was met de PS2 toch ook met GoW en Black
Bij Sony kun je er meestal wel op rekenen dat er tot het laatst goede games blijven komen.
Was met de PS2 toch ook met GoW en Black
En laten we de belangrijkste (instant classic) niet vergeten -> Shadow of the Colossus.

Maar over het 'einde' van PS4 hoeven we nog niet te spreken hoor.
Er komen nog cross generatie games aan, zoals Spiderman, Horizon, Kena(?) en vast nog veel meer.
Sony support hun 'legacy' consoles vaak nog behoorlijk lang.

Dus je hoeft zeker niet meteen over te stappen als je je handen nog vol hebt.
En vergeet Sackboy niet. Volgens mij is deze in eerste instantie ook ontwikkeld voor de ps4.
Daarnaast nog een nieuwe Spider-Man.
Veel games beloven toch ook een PS5 upgrade?

Niet gek dan...
Ik denk dat de backwards compatibiliteit een groter aandeel heeft hierin. Die PS5 upgrades zijn grotendeels aangekondigd voor games die in Q4/rondom PS5 release uitkomen. Voor games als Ghost of Tsushima of The Last of Us 2 zijn volgens mij nog geen PS5 patches aangekondigd.
Gelukkig zag ik je reactie, anders had ik precies hetzelfde gezegd. :)

Door de backwards compatibility worden de PS4 spellen straks niet ineens onspeelbaar, waardoor ze hun waarde in principe behouden. De meest recente spellen zijn al 'optimised' voor de PS4 pro, waardoor ze al op een hogere grafische setting, of hogere frames draaien. Waarschijnlijk kan de PS5 die hogere grafische setting gewoon vloeiender met een hogere framerate toepassen, waardoor een PS5 patch niet direct nodig is.
Door de backwards compatibility worden de PS4 spellen straks niet ineens onspeelbaar, waardoor ze hun waarde in principe behouden.
Ongeacht of je nu wel of niet een PS5 koopt, die PS4 spellen blijven gewoon speelbaar.

De waarde is natuurlijk van vraag en aanbod, een digitale download is meteen waardeloos (tenzij je je account wil verkopen).
Inderdaad, ik herinner me nog voor dat de PS4 uitkwam ik veel minder PS3 games begon te kopen omdat ze toch niet speelbaar zouden zijn op de PS4. Nu blijf ik nog wel gewoon de laatste nieuwe games kopen omdat ze toch speelbaar blijven op de PS5
Het is sowieso stom dat je oude console onmiddellijk niet meer werkt zodra je de nieuwe in huis haalt, zou verboden moeten worden ;)

/sarcasm
Ik verkoop mijn oude console altijd en met dat geld en wat opleg koop ik de next gen. Jammer dat dat dus binnenkort verboden wordt en je je consoles voor de rest van je leven bij je moet houden ;)

/sarcasm
Dat heb ik vroeger ook gedaan en dat vind ik nu heel erg jammer. Had ik mijn oude spul maar. Van veel games weet ik niet eens meer hoe het heette.
Die upgrades zijn ook puur om mensen ervan te weerhouden om geen PS4 games meer te kopen voor de PS5 release. Goeie strategie.
En natuurlijk om er voor te zorgen dat je na je aanschaf van de PS5 meteen iets te spelen hebt, ipv hoeven wachten op specifieke PS5 games.
Moest even 3x de zin met dubbele ontkenning lezen voor ik m goed had. Hahaha
Als je goede games maakt blijft dat verkopen. Logisch zat. Wat dat betreft heeft Sony zijn zaakjes goed voor elkaar tov van MS bijvoorbeeld.

Hopelijk zetten ze die lijn voort op de nieuwe generatie.
Beetje veel mening in die response. Jij schijnt te denken dat er geen games meer op de Xbox uit komen op dit moment?
Ook bij MS deed het afgelopen kwartaal de gaming divisie het heel goed.
https://mspoweruser.com/m...gs-gaming-hardware-sales/
Daar is een commentsectie toch ook voor? Je mening geven over nieuws.

Wat betreft games heeft Sony het deze generatie gewoon goed voor elkaar. Bijna iedere exclusive is een voltreffer. Bovendien ondersteunen ze de PS4 ook nog eens tot het einde van zijn cycle met goede/exclusieve games. Daarom sta ik ook niet van de goede verkoopcijfers te kijken.

Tuurlijk komen er op de Xbox ook games uit maar die kun je ook op de PS4 spelen. Qua exclusives is er na GoW 5 niet echt iets noemenswaardigs uitgekomen.
CR1691 bedoelt hiermee dat Sony zijn consoles tot het einde van de levenscyclus ondersteund met de eigen exclusives.

Tuurlijk komen er op Xbox ook games uit maar dat zijn allemaal games die ook uitkomen op andere platformen. De laatste exclusive van Xbox is Crackdown 3 en dat is geleden van februari 2019.
omdat je vanuit een ps blik een ms platform exclusieve game niet mee telt. maar voor ms is pc en xbox hetzelfde middel tot een doel.
Welke exclusive heeft MS dan uitgebracht sinds Crackdown 3? En dan bedoel ik games van het kaliber Last of us 2 en Ghost of Tsushima.

Dan moeten we zelfs verder teruggaan dan Crackdown 3.
waardering is altijd objectief
ori and the will of the wisp
bleeding edge
tell me why
tears of avia

geen miljoenen producties maar samen met de kleine fun games en de non exclusives genoeg te doen

edit: dan straks de falconeer 😁
en ik wacht echt op scorn

[Reactie gewijzigd door Kaoh op 28 oktober 2020 22:22]

Iedereen gaat er zo prat op dat Sony de PS4 tot op het laatst ondersteunt. Dat is toch juist volkomen logisch? Op dat moment is de 'install base' het grootst, dus verkoop je juist de meeste games.
Anoniem: 702616
@CR169128 oktober 2020 17:48
Heeft niet veel met de exclusives te maken dat is wat vele PS fans beweren, uiteindelijk zijn de meeste mensen gewoon opgegroeid met de Playstation en is het gewoon een mainstream console voor heel europa, niet te vergeten dat al jouw vrienden ook een Playstation in huis hebben en daarom haal jij het ook in huis anders heb je niemand om mee te gamen zo simpel is het.

Want de Xbox vind ik persoonlijk vele male beter tegenover de Playstation na Playstation 3 vond ik er niks meer aan. Maar goed hier door moet ik wel een Playstation aanschaffen anders speel ik in me eentje.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 702616 op 28 oktober 2020 17:49]

Sony profiteert van de corona-crisis. Als mensen niet op vakantie gaan besteden ze hun geld aan iets leuks om thuis te kunnen doen.
Dat denk ik ook en heb mij daar ook "schuldig" aangemaakt. Dat zou kunnen betekenen dat we dit artikel straks ook gaan lezen maar dan voor XBox, toch? :)

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 28 oktober 2020 13:55]

Interessant. Dus Sony haalt 1/3 van hun winst (operating income) uit het gaming platform dus 858€ miljoen.

Verder ook leuk te zien waar de winst tov de totale opbrengst het hoogst is. Dan is imaging & sensing solutions nog steeds nummer 1. Iets wat ook niet gek is aangezien zij nog steeds koning zijn wat betreft beeldsensoren.
Ps4 games zijn goedkoper dan ps5 versies is toch backwards ability de ps5
Wat de heck is "Elimination"... haha! }>
Ik heb mij deze maand laten verleiden voor een PS4 Slim 1TB. Stond op Amazon in promotie voor 180 euro (wel een "graded" version).

En eerder dit jaar ook al laten verleiden voor een Switch Lite. Zijn allebei prima consoles voor wat casual gaming IMO.

Als je weet dat mijn laatste spelconsole de Nintendo GameCube was... zit corona dus zeker voor iets tussen. :*)
Ik koop niet zozeer meer games op PS4 omdat deze straks ook op de PS5 speelbaar zouden zijn, maar vooral vanwege diverse aanbiedingen heb ik de laatste tijd wat games aangeschaft. En met de feestdagen in aantocht, zal ik waarschijnlijk weer wat games gaan aanschaffen :) Kan ik er weer een tijdje tegen aan.