LG UltraGear 27GL850 Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 27GL850 Zwart Review

TrainedFTW 22 november 2019, laatste update op 5 december 2019, 1.504 views Product gekocht

LG UltraGear 27GL850 Zwart

De beste 1440p, 144hz, IPS, wide gamut monitor, als je geluk hebt...

Pluspunten

• Beste IPS 144hz game monitor
  • 2160p input met downscaling via PS4 Pro
  • Wide gamut kleuren

Minpunten

• Pixel Inversion Artifacts
  • IPS glow
  • IPS loterij

De eerste monitor heb ik in augustus ontvangen en geretourneerd vanwege 3 vasthangende pixels die groen kleurde. Dit was alleen zichtbaar als het beeld zwart was.

De tweede monitor heb ik begin november ontvangen en is ok heeft helaas last van artifacts.

De standaard IPS en 144hz plussen zijn van toepassing met als toevoeging de onderstaande bijzonderheden:

+ Wide gamut kleuren. Na kalibratie met een X-Rite i1Display Pro op Gamer 1 haal ik ruim 99% van sRGB en ruim 95% van P3. Tip: indien je kalibreert met deze colorimeter doe dit dan met DisplayCAL voor het beste resultaat en corrigeer de colorimeter met het correctie profiel voor Panasonic VX... Dat correctieprofiel is bedoeld voor wide gamut monitoren die gebruik maken van White LED met PFS Phosphor coating als backlight. De correctie zorgt voor een meer accurate kalibratie.

+ Gsync resultaat is zeer soepel tot 144hz... daarboven moet je de frames limiteren. Dit kun je doen door Vsync aan te zetten. Onder 144hz is dan alleen Gsync actief, daarboven Vsync. Nog beter is het om de game zelf te limiteren op enkele frames onder het maximum van de monitor (140 bijvoorbeeld).

+ 4K downscaling. Wellicht voor de meeste een niet noemenswaardige feature, maar als je een PS4 Pro wil aansluiten op de HDMI ingang van dit scherm, herkent de PS4 Pro het scherm als 4K compatible. Hierdoor speelt de PlayStation de games af in 4K en ziet het beeld er super scherp uit middels downsampeling. Deze ervaring is dus heel anders dan upscaling van een 1080p signaal zoals 99,9% van alle andere 1440p monitoren doen.

- Boven gemiddelde IPS glow bij beide schermen. Het lijkt inherent aan deze monitor, zie ook de ervaringen van anderen. Verder niet bijzonder storend, zeker als je IPS toch al gewend bent.

UPDATE: - Pixel Inversion / screen door effect. Het scherm geeft soms een vertekening van het beeld zowel bij statisch als bewegende beelden. Dit probleem doet zich voor afhankelijk van de content op het scherm. Het lijkt of er hele dunne verticale lijnen ontstaan en of de pixels lichtjes van kleur veranderen. Bij statische beelden is dit probleem lokaal en duurt het vaak enkele seconden. Bij bewegende beelden kan het soms langer duren. Het probleem lijkt zich vaker voor te doen als het scherm nog koud is, dan als het al een tijdje aan staat. Als je het eenmaal gezien hebt, valt het helaas niet meer te negeren... 2 sterren aftrek en het scherm gaat retour!

Voor de geïnteresseerden, mijn scherm heeft de meest betrouwbare wide gamut kleuren in Gamer 1 met de volgende custom RGB settings: 51R, 50G, 47B. Daarbij is de lichtopbrengst met 15 brightness 100cd/m2 en met 22 brightness 120cd/m2.

Bottom line een aanrader, maar helaas moet je ook bij LG geluk hebben.

Heb jij ook een LG UltraGear 27GL850 Zwart?

Ik heb dit scherm ook mogen proberen, echter had ik een dode pixel, dus gelijk weer teruggestuurd en er is verder geen voorraad. Wat jij beschrijft als een vertekening in het beeld viel mij meteen op. Bij mijn andere 1440P scherm heb ik daar geen last van. Ben benieuwd of meer mensen er last van hebben.
Wat vervelend hè, dode pixels! :X

Wat betreft die vertekening, is je andere display ook 144hz en heeft die ook Gsync?

Ik heb gisteravond GPU acceleration uitgezet in Lightroom en sindsdien heb ik de vertekening daar niet gezien. Vraag me echt af of dit hardware (retourneren) of software (afwachten) gerelateerd is.
Ja, is ook 144hz. Ik zag hetzelfde met GSync uit, dus dat zal het niet zijn denk ik.
Doordat jij dit ook hebt gehad begin ik wel te twijfelen of ik deze monitor nog een keer ga proberen. Het is een mooi ding, maar die vertekening viel wel dusdanig op dat ik mij eraan ga storen. Ik had het zelf in games.

Dode pixels zijn verschrikkelijk, lijkt wel alsof ik altijd die pech heb de eerste keer. :P

[Reactie gewijzigd door PMast op 27 november 2019 21:17]

Er zijn er meer met dit probleem: https://www.reddit.com/r/..._artifacts_during_warmup/
Ik denk dat ik het maar accepteer. Heb mn oude monitor net verkocht en wil niet weer weken/maanden wachten. Bovendien is het wellicht andere nog niet opgevallen, maar doen ze het allemaal in meer of mindere mate.

[Reactie gewijzigd door TrainedFTW op 27 november 2019 22:53]

Mocht hij weer op voorraad zijn en ik probeer er nog eentje dan zal ik je laten weten of ik het weer heb.
En ja, als je deze monitor wil dan zitten er lange wachttijden bij op het moment, dus ik snap dat je hem wil houden! Veel plezier ermee in ieder geval!
Er is een firmware update. Ik heb die net uitgevoerd en een uurtje getest. Vooralsnog geen artefacts gezien. Monitor was wel al warm, dus morgenvroeg opnieuw testen.

EDIT: Toch nog artifacts, ook dit scherm gaat retour. :X

[Reactie gewijzigd door TrainedFTW op 30 november 2019 22:59]

Voor wat voor scherm ga jij dan nu gaan ?

Ikzelf heb net een (goedkope) LG 32GK650F besteld maar ik weet niet of ik kan wennen aan de slechte kijkhoeken. (VA Paneel)
Ik kom van een oude IPS monitor en uhm ik vind het precies wel een dealbreaker.

Dus ja, nu zit ik een beetje in twijfel wat te doen / kiezen.
Ik heb nog steeds hoop dat ik een paneel kan scoren zonder defecten. Ik heb nu een 27GL83A onderweg. Deze heeft hetzelfde paneel maar met een sRGB backlight i.p.v. Wide Gamut. Die zijn nog beschikbaar bij Amazon.de.

Deze monitor is qua specs voor mij ideaal. Ik kan zelfs tot 1000 euro geen beter alternatief vinden om in te zetten voor gaming en amateur fotobewerking.
Zou die dan niet die artifact issues hebben die voor jou de dealbreaker waren ?
Niet noodzakelijk. Ik begrijp dat dit per paneel verschild. Ik heb het bij het eerste scherm, die met de dode pixels, niet gezien!
Ik heb het allereerst model de dag dat die uitkwam. 0 dooie pixels en geen artifacts.

Mijn scherm werkt fantastisch.