Gerucht: volgend budgetmodel iPad krijgt geen 3,5mm-aansluiting

Er zijn renders opgedoken van wat mogelijk de volgende iPad van Apple wordt. Op basis van informatie en renders van toeleveranciers lijkt de budgetvriendelijke versie van de tablet een redesign te krijgen dat in lijn ligt met andere modellen. De 3,5mm-jack lijkt te verdwijnen.

MySmartPrice kreeg de renders van de vermoedelijke 10e generatie iPad naar eigen zeggen via een fabrikant van hoesjes. Daarop is een nieuw ontwerp van de tablet te zien dat sterk lijkt op dat van de iPad Air- en iPad Pro-modellen. De afmetingen van het rendermodel zijn volgens MySmartPrice 248,62mm x 179,50mm x 6,98mm. Hierdoor zou de volgende generatie dunner en breder zijn dan de huidige iPad. Op de renders is ook een thuisknop te zien. De instap-iPad is de enige tablet uit de line-up van Apple die deze knop nog ter beschikking heeft.

Op de achterkant kan men een enkele cameralens ontwaren, met daaronder ruimte voor een flitslampje. Onderaan het model op de render zijn ook uitsparingen voor de interne luidsprekers te zien, alsook een vermoedelijke USB-C-aansluiting. Wat niet op de renders te zien is, is een 3,5mm-jack-aansluiting. Volgens MySmartPrice zal de nieuwe iPad ook een groter scherm krijgen dan het 10,2”-paneel dat nu in de goedkoopste iPad zit.

Door Jay Stout

Redacteur

04-08-2022 • 19:48

311 Linkedin

Reacties (311)

Wijzig sortering
Ik denk dat dit vooral een gemis is voor scholen. Anderzijds usb C zou wel waarde toevoegen in mijn optiek. T zal wishful thinking zijn, maar stel dat Apple de instap iPad van een M1 processor zouden voorzien. Dat zal echt een game changer zijn in de markt aangezien met iPadOS 16 je met een usb c aansluiting deze op een fatsoenlijke manier op een scherm kan aansluiten.

Denk alleen dat in de huidige lineup met iPad Air en iPad Pro dit niet zal gebeuren. Hopelijk volgend jaar l.
Reageer
Zullen vast wel een paar mensen zijn die hem missen maar ik ken zelf echt niemand die een 3,5mm op de iPad gebruikt.
Reageer
En toch... het is een budget model. Budget is blijkbaar toch een factor voor diegene die deze iPad zullen aanschaffen en dan komt de afweging indien koptelefoon gewenst is;

Kosten budget iPad met draadloze koptelefoon / kosten normale iPad (of concurrent) met bedrade koptelefoon.

Al met al lijkt mij de keuze om een 'budget' optie minder aansluitmogelijkheden te geven bijzonder te noemen. Iemand die het topmodel aanschaft zal een stuk sneller budget hebben voor een degelijke draadloze oplossing.
Reageer
Het probleem is latency als je bijv muziek maakt. Bluetooth heeft tot 5ms latency wat echt veel te veel is. Ik heb apps die een gitaar amp emuleren en met meer dan 1 ms latency is daar niet op te spelen.
Reageer
5ms latency op je hoofdtelefoon is alsof je 1,5 meter van je speaker af staat. lijkt mij sterk als je daar niet mee kan spelen.
Voor professionele geluidsapparatuur, zoals PA installaties, in ear monitors, etc etc, zijn latencies tot 10ms niet alleen normaal maar zelfs gewenst, anders kan het zeker zijn bij zangers, je in-ears eerst geluid geven dan dat het van je mond, door je schedel, bij je oor is.
grote kans dat je gitaar emulatie zelf al meer dan 20ms latency geeft (een helix op een pc heeft al iets van 10-15ms)
Reageer
Het is echt wel meer dan 5ms hoor. Met een beetje pech zit je ergens tussen 100~300ms wat voor alles behalve audio streaming onbruikbaar is.

Voor video lijkt het alsof er tegenwoordig methoden zijn om de boel te syncen. Als ik bijvoorbeeld mijn Airpods verbind met mijn laptopje (Win11) en op Youtube een video start zie je dat de video eerst even hangt om de audio voor te laten lopen waarna het beeld perfect in sync loopt. Het is wat choppy bij pauzeren en hervatten, maar anders dan dat werkt het perfect.
Reageer
Als je je AirPods aan een Apple product hangt veranderd je ervaring waarschijnlijk. Met mijn Pro’s kan ik prima COD mobile spelen. De latency is zodanig laag dat als je schiet, je ook direct je schot hoort. Volgens mij is dat alleen met de H1 chip mogelijk binnen iOS. Voor niet-iOS toepassingen zijn er codecs die ook snel zijn zoals aptx low latency, dan heb je minder dan an 40 ms latency. Het lullige is natuurlijk dat Apple die codec niet ondersteund en de rest van de wereld niet Apple zijn manier om low latency voor elkaar te krijgen. Echt jammer want daardoor is een Jabra niet lekker bruikbaar onder iOS.
Reageer
Uiteindelijk wil je latencies verminderen omdat, zoals je zegt, alles in het signaalpad al een latency geeft.
Bovendien kun je met een 3.5 mm uitgang je signaal ook doorvoeren naar fysieke effecten en processors, naar je mixer of PC audio ingang et cetera (en dat zonder dat je bron een extra keer door een lossy encoder gaat, zoals bij Bluetooth het geval is).

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 4 augustus 2022 21:50]

Reageer
Als je echt serieus bent, ga je niet op je iPhone je versterker modelen en zeker niet met met de onboard DAC’s. Goede interface en rechtstreeks de computer in met plug-ins in je DAW. Deze hebben dezelfde kwaliteit als een rack unit zoals AxeFX, Kemper of Helix.
Reageer
Is er geen middenweg? Je kunt prima voor de leuk wat doen met amp moddeling op je smart phone waar je geen latency bij wilt hebben.

Kwaliteitsverschillen van dacs zijn in het begin al enorm overdreven, dat kan je niet echt een argument noemen.

[Reactie gewijzigd door MerijnB op 5 augustus 2022 09:58]

Reageer
Een smartphone heeft geen dedicated DSP zoals een Kemper of Helix en zal altijd een behoorlijke latency hebben (live kan je er bijvoorbeeld niks mee). Het is leuk voor thuis om wat mee te spelen, maar daar houd het ook wel mee op. Hetzelfde gaat bijvoorbeeld op voor een digitale mengtafel versus een DAW. Goed als latency niet uitmaakt, maar je kan er niet live mee mixen. Voor dit soort applicaties, bijvoorbeeld om VST plugins live te kunnen gebruiken, heb je waves met een soundgrid server nodig, met wederom die dedicated DSP.
Reageer
Tuurlijk, maar dan kan je nog steeds voor weinig geld best leuk wat doen qua modeling op je iPhone en ik kan me voorstellen dat je dan niet op de latency van BT zit te wachten, die middenweg dus.
Reageer
Het is een beetje spijkers op laag water zoeken denk ik. De gitaar interface van Line6 voor je iPad/iPhone heeft bijvoorbeeld gewoon een eigen 6,3 jack uitgang voor je hoofdtelefoon en die van IK Multimedia een 3,5. Zodat je zelfs je hoogohmige Beyers kan gebruiken.
Reageer
Ik weet niet wat Guido gebruikt dus kan daar geen antwoord op geven (ik ging uit van zijn use case). Dat is wmb ook niet het punt, waar het mij om gaat is dat er use cases zullen zijn waar je zoveel mogelijk latency wil vermijden en dan is BT omzeilen natuurlijk een big win.

Denk bijvoorbeeld aan personal monitoring systemen waarbij je je telefoon als klein deskje gebruikt om je monitor mix te maken, en ja ik weet dat daar allerlei problemen mee kan krijgen en dat de audio over wifi ook flink latency zal brengen. Maar áls je daar gebruik van wil / moet maken is het natuurlijk fijn dat de latency van BT daar niet nog eens bovenop komt.

Sowieso moet ik de audio engineer die blij is met het verwijderen van de jack op zo'n telefoon nog tegen komen omdat daarmee de telefoon niet meer past in de wereldwijde standaard (tenzij je een dingle meehebt).
Reageer
Ik ben audio engineer (al 25 jaar) en vind het geen enkel probleem dat de 3,5 jacks uit telefoons en tablets verdwijnen. Ik heb ze ook nooit gebruikt. Alle audio van bijvoorbeeld een laptop oid gaat via USB naar een interface of via een virtual sound card via Ethernet. Zelfs de dac van de nieuwste MacBook Pro (die hoogohmig is) valt weg als die die gebruikt in een live situatie vanwege de gebrekkige dynamiek (toevallig twee weken geleden nog ondervonden toen iemand zijn interface er mee ophield en wij geen andere optie hadden om de Jack out te gebruiken).
Reageer
Toch handig dat die jack out er dus wel op zat..
Reageer
Achteraf had ik hem via dante gewoon direct de tafel in moeten pluggen. Viel zelfs op een kleine PA helemaal weg.
Zo leer je na 25 jaar elke dag nog wat.
Reageer
Via Dante, dan zit je weer met een licentie die je nodig hebt voor DVS.
Reageer
die kost nog geen 50 euro volgens mij, niet echt de kosten.... zeker niet als een beetje interface al snel 500 euro kost (en vaak beperkt is tot 2 kanalen)
Reageer
Tuurlijk, dus voor je eigen laptop is dat prima, maar je hebt daar niet veel aan als om wat voor reden dan ook je een andere laptop (of telefoon) wilt uitversterken. Of iemand met een laptop zonder lan komt ofzo. Maw, het is niet universeel, wat een analoog touwtje wel is.

[Reactie gewijzigd door MerijnB op 5 augustus 2022 13:10]

Reageer
een kapotte interface is echt uitzonderlijk hoor. En als je wilt gaan optreden zonder dat je een interface hebt, is wel erg amateuristisch. Kapotte gitaar versterkers, laptops, gescheurde vellen, etc komen vele malen meer voor.

Mijn punt is/was, dat een 3,5 jack uitgang op iPhone, laptop of iPad niet een aansluiting is die je live op het podium wilt gebruiken.
Reageer
Ik heb vaak genoeg met (professionele) toetsenisten gespeeld die de audio van hun mainstage (oid) gewoon uit de jack van hun Mac book sturen en zo een DI ingaan. Als je maar twee kanalen nodig hebt gaat dat prima (op Macos, op Windows zit je met teveel latency).

In snap wat je zegt, maar er is nuance.
Reageer
Ik kan me voorstellen dat dat voor jouw laptop prima werkt, maar het is niet echt een universele oplossing. Élke desk heeft analoge ingangen wat is er meer universeel dan daarin met een analoge uitgang? Misschien was die Mac book stuk? Ik heb daar iig nog nooit problemen mee gehad (natuurlijk kan er jack poort stuk zijn, maar Dante kan ook bokken, of als iemand met een laptop oid komt moet je maar net geen gezeik met drivers hebben als je jouw audio interface eraan hangt.

Wel bijzondere casus met die Mac book. Hoe deed het tekort aan dynamiek zich voor?
Reageer
Audio interface had gewoon de geest gegeven. Ook op mijn MacBook gaf hij geen output.
Gebrek aan dynamiek merk je, net als bijvoorbeeld een goedkope microfoon of een low bitrate mp3 (weet iedereen nog van die DJ’s die aankomen met rips van YouTube?) dat je het niet in de mix krijgt. Of het wordt volledig weg gedrukt of het is nasty hard.
Reageer
Ik vind gebrek aan dynamiek dan een vreemde omschrijven, maar dat is mijn mening. Bij weinig dynamiek is het juist niet lastig om de iets goed in de mix te krijgen, het heeft dan namelijk weinig dynamiek 😉
Reageer
Er zijn twee soorten hoe audio engineers het hebben over dynamiek idd. De ene heb jij in gedachte denk ik, hoeveel de stille en harde gedeeltes van een signaal uit elkaar liggen. dynamiek verkleinen: compressor, vergroten: gate.
Maar er is ook een soort dynamiek waarbij je het over de hoeveelheid signaal over het hele spectrum hebt, zoals bijvoorbeeld je kan horen als je de bitrate veranderd. Op een gegeven moment valt bijvoorbeeld alle definitie weg van bekkens of wordt er een gedeelte laag uit gehaald. Een ouderwetse cassette heeft bijvoorbeeld een klein dynamisch bereik want eigenlijk alles boven de 12kHrtz valt weg.
Reageer
Ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet dynamiek, dynamiek gaat altijd over niveau (volume).

Dat maakt het probleem met die Mac book wel bijzonder vaag, zat dat stukje spectrum wel in het bronmateriaal dan? Anders lijkt het een gevalletje pech want interface stuk.
Reageer
5ms latency zou je geen enkel probleem moeten opleveren, normale bedrade audioapparatuur zit op 5 tot 10ms. Maar ik heb het idee dat je met die 5ms voor bluetooth veel te laag zit, dat zou je namelijk 1. niet merken en 2. Het zou echt ongelofelijk snel zijn, je mag al blij zijn als je de 50ms haalt.
Reageer
In de praktijk is 200-500 ms niet uitzonderlijk.
Reageer
Volgens deze test heeft 3,5mm ook al een vertraging van 140ms, bluetooth nog meer dat wel.
Reageer
Bij H1 producten van Apple is de latency altijd heel laag. Voor pro muziek doeleinden niet geschikt denk ik. Maar voor Muziek gebruik ik nog steeds een externe geluidskaart (van Native Instrumentes)

Overigens heb ik een jar of 5 geleden uitgezocht waarom er alleen voor iPad Pro audio software beschikbaar was. De reacties van de saw makers was toen toevallig latency van de hardware (touch input, interne geluidskaart)

[Reactie gewijzigd door klonic op 4 augustus 2022 22:25]

Reageer
Het probleem is latency als je bijv muziek maakt. Bluetooth heeft tot 5ms latency wat echt veel te veel is. Ik heb apps die een gitaar amp emuleren en met meer dan 1 ms latency is daar niet op te spelen.
Dan heb je echt vleermuisoren als je 1 ms kan opmerken. Als je een geluid dubbelt en dan uit elkaar trekt in de tijd gaan de meeste mensen pas iets horen rond de 10 ms. Opmerkelijker is een latency met Bluetooth van maar 5 ms, mag je blij mee zijn als je dat redt..
Reageer
Dat lijkt me sterk , zelfs op concerten in de jaren 90, gebruikte de artiesten al " earpieces " om hun eigen instrument of stem te horen , ik heb hun nooit horen klagen erover :D
Reageer
Dat stond toen nog allemaal in de kinderschoenen en daarnaast eigenlijk altijd nog flinke podium versterking met wedges en side-fills. Pas sinds digitale zenders en tafels gemeengoed zijn, kan er echt gespeeld worden zonder podium geluid.
Reageer
Ja, en dan zette iedereen zijn monitor harder om zichzelf beter te horen en dan stond je op het laatst met gehoorbescherming op het podium.
Reageer
nog steeds hoor, een drumstel, vooral de snare gaat op zelfs een aardig podium al richting de 110dBA en ook nog eens in de meest schadelijke frequenties (rond de 3-4kHrz). Het voordeel van in ears is dat ze ook werken als gehoorbescherming (de betere iig). Ze sluiten zo goed af, dat er nu speciale microfoons op het podium nodig zijn om bijvoorbeeld het publiek te horen.
Voor podium geluid, als je zonder in ears speelt, is de stelregel dat het op het podium ongeveer 10dB harder moet zijn dan het geluid wat terugkomt uit de zaal, anders raak je helemaal in de war.

[Reactie gewijzigd door jollewieringa op 5 augustus 2022 10:27]

Reageer
Alleen ging dat niet via Bluetooth he
Reageer
In plaats van Bluetooth kun je natuurlijk ook bedraad via usb-c iets aansluiten. Dan zit je niet zo met die latency te klooien.

Met een Lightning aansluiting kan dat ook al. Neem een adapter naar usb en je kunt er een usb interface aan koppelen. Zo kun je multichannel opnemen op je telefoon met bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett apparaat.
Reageer
En je gaat op een USB-C of lightning aansluiting sowieso iets met een betere DAC aansluiten dan wat er standaard in zit. Voor dergelijke toepassingen in muziek is een 3,5mm connector een noodoplossing.
Reageer
Hier wel. Onze dochter gebruikt de aansluiting vrij veel voor haar koptelefoon om zich even af te kunnen sluiten van alles om haar heen. Kan natuurlijk ook met Bluetooth oordopjes, maar goede draadloze oordoppen zijn toch echt wel duurder dan een over-ear koptelefoon met 3,5mm aansluiting. En dat wil ik niet uitgeven voor een koptelefoon voor een 5-jarige.
Reageer
Ik heb ook een hekel dat ze overal de 3,5mm weg aan het halen zijn, maar nu moet ik eerlijk zeggen ik heb deze oortjes PHILIPS TAT2115 gekocht bij de action voor 20 euro en die bevallen mij prima ( ik heb al velen duren gehad....).
De bouwkawilteit laat zijn wensen over dat we,l soms moet je ze even extra aandrukken om ze op te laden.
Reageer
Precies dit. En net of er geen ruimte voor is in een iPad. Gewoon weer een ordinaire truc om nog meer Apple accessoires te verkopen.
Reageer
Ik had precies hetzelfde probleem bij switch van oude iPad naar iPad Air. Heb nu de JBL Jr310BT gekocht, in het roze natuurlijk ;). Is best vriendelijk qua prijs, en ook wel makkelijk zo draadloos.
Reageer
Kinderkoptelefoons zijn kleiner en hebben een begrensd volume. Wat jij stuurt is dus absoluut geen optie.

Er zijn bluetooth kinder koptelefoons, maar die zijn een stuk duurder en hebben gigantisch slechte audiokwaliteit volgens alle reviews die ik kon vinden.

De enige goede optie voor ouders is een verloopstukje. Het weghalen van 3.5mm op tablets is een onzinnige stap, en vooral naar ouders gewoon een gigantische middelvinger van fabrikanten.
Reageer
Je kan in iOS in de settings het maximale geluidsvolume limiteren, het maakt dan niet uit wat je erop aansluit. Dat hoeft dan niet in je koptelefoon ingebouwd te zitten.

Daarnaast is het model dat ik toen had gekocht dus heel klein in te stellen. Dat werkt zeker op het hoofd van een 5 jarige. Volgens mij is die onder een ander merk overigens ook als kinderkoptelefoon verkocht. Gevonden, dit is hem precies (op de kleur na dan, en ik heb geen BT 5.0 denk ik), maar de zelfde knoppen, randjes, vormen, metalen beugels, poorten.
Reageer
Die iclever is berucht.

https://www.rtings.com/he...ws/iclever/bth02-wireless

Hij heeft slechte bouwkwaliteit, blijft slecht zitten op het hoofd, en de audio is bedroevend. Neen, mijn kinderen hebben geen hoge eisen qua muziek, maar als je in de auto Elsa niet kan verstaan omdat de mids niet eens goed doorkomen is het een waardeloze koptelefoon. Dit zijn dus precies de dingen die net wel belangrijk zijn specifiek voor kinderen.

Oh, en natuurlijk laadt dit onding nog altijd via micro USB :+

[Reactie gewijzigd door kiang op 5 augustus 2022 20:11]

Reageer
Er zijn bluetooth kinder koptelefoons, maar die zijn een stuk duurder en hebben gigantisch slechte audiokwaliteit volgens alle reviews die ik kon vinden.
Ik vind 22,95 nou niet bepaald duur, zeker niet voor een bluetoothkoptelefoon: https://iclever.com/en-eu...me?variant=42295008952538
De audiokwaliteit zal inderdaad niet top zijn, hoewel dat niet per se aan de prijs ligt. Ik heb in 2015 of 2016 een Sennheiser voor 24,95 gekocht (wel bedraad) en de audiokwaliteit daarvan is echt heel goed.
Reageer
https://www.rtings.com/he...ws/iclever/bth02-wireless

Slechte bouwkwaliteit, slechte audio, en als kleiner minpunt: natuurlijk laadt hij nog met de extreem verouderde microusb aansluiting.
Reageer
Slecht of niet, jij zei expliciet dat er alléén duurdere waren. Dát klopt dus niet.
Reageer
Tsja, kak kunnen ze inderdaad erg goedkoop maken. Door me te wijzen op een onding dat niet bruikbaar is weerleg je het punt dat ik maak niet echt, alleen moet ik mijn comment dus aanpassen naar "OF ze zijn heel duur, OF de kwaliteit is kut".

De iclever heeft slechte mids waardoor stemmen slecht te verstaan zijn, in combinatie met slechte isolatie. Dat wil dus zeggen dat je er vanaf de achterbank gejengeld zal worden dat ze Elsa niet kunnen verstaan, waardoor die ding letterlijk onbruikbaar is voor het enige doel waarmee je een kinderkoptelefoons koopt.

Feit blijft dit: met een kabeltje kan je voor 25-30 euro een prima koptelefoon krijgen die goed zit, stevig is, en degelijke audiokwaliteit heeft. Met bluetooth is dit in de praktijk onmogelijk en moet je richting de 100€ gaan, wat erg veel geld is voor een "voor kind op reis ding".
Reageer
Er zijn bluetooth kinder koptelefoons, maar die zijn een stuk duurder en hebben gigantisch slechte audiokwaliteit volgens alle reviews die ik kon vinden.
Tenzij jouw kinderen hoge eisen stellen aan hun audio denk ik dat het wel mee zal vallen.

Qua kosten heb je een punt maar we hebben het hier over nieuwe Apple spullen; hoge kosten zijn te verwachten in dit marktsegment.
Reageer
Kinderkoptelefoons zijn kleiner en hebben een begrensd volume. Wat jij stuurt is dus absoluut geen optie.
Ligt helemaal aan de leeftijd. Peuter/kleuter/puber, geen idee wat er tegenwoordig allemaal een tablet heeft maar in de meeste gevallen voldoet een simpel bedraad headsetje prima. Bluetooth is alleen maar lastig, vergeten op te laden enzo.
Reageer
Erm dat zit gewoon in iOS ingebouwd hoor.

Een beetje JBL koptelefoon kost je 35-50€

Draadloos bruikbaar en te begrenzen. Eventueel ook met 3.5mm jack voor andere apparaten.
Reageer
Ik kan de JBL JR460NC aanbevelen, wel draadloos maar de accu gaat vanwege BT5.0 ruim een week mee! Tijdens lange autoritten hebben de kids helder geluid vanwege NC. Ook volume is gemaximaliseerd. Beste Sinterklaascadeau ooit!
Reageer
De eeuwige tweakers discussie, het jackje.... is gewoon een adaptertje voor, werkt prima. Ja maar ja maar... Wat een gezanik.
Reageer
Inderdaad deze adapter kan bij de rest in de tas want zo langzamerhand ben je overal een adapter voor nodig bij Apple.

Zien wij op school ook veelvuldig, jahoor een Apple gebruiker en heeft weer verschillende adapters nodig gezien de meest gebruikte aansluitingen er niet eens meer opzitten.

USB-C en/of Lightning is nog niet zo ingeburgerd ondanks mensen dat willen denken.
HDMI en minijack zijn nog gewoon de standaard en blijft het ook nog wel een tijd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 4 augustus 2022 23:43]

Reageer
Ik vraag me heel erg af hoeveel adapters je voor apple spullen bij je draagt?
Reageer
1 voor minijack, 1 voor HDMI, 1 voor Netwerk aansluiting, 1 voor USB-A (want ja Apple vond het zo nodig om ook dit uit te fasseren en niet nog 1 te laten zitten voor USB stickjes bijvoorbeeld).

Het werkt allemaal prima als je naar je eigen situatie kijkt en daar op afstemd, zodra je bij een ander komt voor zakelijk of school etc zit je gelijk met je handen in het haar gezien te snel standaarden uitgefaseerd worden alsof je apparatuur zomaar gaat weggooien.

Ik zie het behoorlijk vaak bij USB stickjes en beamers.
Dat ze de VGA aansluiting uitgefaseerd hebben is nog daar aan toe.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 5 augustus 2022 09:46]

Reageer
Ik deel je mening...maar heb je nu echt voor al die aansluitingen een afzondere dongle gekocht? 8)7 8)7
Reageer
Het is een voorbeeld hoe het in theorie gaat, ik begrijp ook wel dat er docking stations / portreplicators bestaan waar meerdere aansluitingen op 1 kastje zit.

Gaat erom Apple had nog niet de breed toegepast aansluitingen nu al moeten uitfasseren.
Het voegt niks toe om de aansluitingen weg te laten, het apparaat wordt er niet kleiner op, bij een tablet begrijp ik het nog maar een macbook...

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 5 augustus 2022 13:07]

Reageer
heb zo'n dlock ding, hdmi, usb-c 2x, usb-a 2x en nog SD kaart aansluitingen ook.
Reageer
Is alleen niet handig als je tegelijk wil/moet laden. Bij iPhone kan je dat oplossen door het adaptertje te combineren met een "draadloze" lader.
Reageer
Hoeveel keer per jaar heb je dit "probleem", ik vermoed nooit.
Ik heb al 2 jaar die adapter standaard aan mn koptelefoon hangen, want surprise: ik gebruik "nog" een headphone met draad. Ik heb geen issue.
Reageer
1x is al te veel, het zou maar net gebeuren op een moment dat het super zuur uitkomt. Sta je weer met de conclusie "ohja, daar zou ik een adaptertje voor moeten hebben". Wat zijn de redenen om dat ding weg te halen? Zodat apple meer airpods verkoopt, thats it. De rest is alleen een lijst met nadelen, en er wordt terecht over geklaagd.

Dat jij geen issues hebt, doet daar niks aan af.
Reageer
Ik hoor anders ook buiten Tweakers om mensen die klagen over het ontbreken van een jack. Mijn moeder bijv., hoewel zij nog wel een jack heeft, maar ze vindt het wel een vervelende ontwikkeling dat er steeds minder telefoons zonder jack komen. Ze is geen leek, maar ze is ook verre van een tweaker. En ook op straat en op YouTube hoor ik af en toe mensen klagen en dat zijn volgens mij ook allemaal geen tweakers (niet-techkanalen op YouTube).
Reageer
Kortom, jij hebt dus ook geen enkel argument voor het weghalen van die 3.5mm jack
"got mine, fuck you"-mentaliteit, jij vind er geen probleem in, dus automatisch is iedereen een zeikerd.
Reageer
Handig die adapter. Kan je tablet niet opladen tijdens een lange auto rit en tegelijk de koptelefoon gebruiken.
Reageer
Twee USB poorten zou ook handig zijn.
Reageer
Het merk Belkin heeft zo'n splitter in hun accessoire assortiment, kan je opladen en audio, misschien langs een Amac store, prijspunt ongeveer 35 euro
Reageer
Wéér een accessoire erbij. Als Apple nou gewoon de 3,5mm aansluiting laat zitten heb je geen last van dat geneuzel. Maarja, hierdoor verkopen ze gewoon meer airpods. Marketingtechnisch snap ik het wel, maar voor de consument die gewoon zijn bestaande koptelefoon wil gebruiken (zonder extra adapters) is het irritant.
Reageer
U vind het geneuzel dat hij er niet meer op komt. Andere juist dat hij erop zit. En voor beide is naar mijn mening wat te zeggen.
Reageer
Er zijn méér oortjes met bluetooth dan Airpods he ;) werken ook prima..
Reageer
Koop je toch geen nieuwe ipad
Reageer
Dat lukt tot je huidige toestel stuk is
Reageer
Koop je toch gewoon een Android tablet.
Reageer
En AirPods zijn niet geschikt voor kinderoren. Het past simpelweg niet.
Reageer
Thanks voor de tip.

Gelukkig heb ik een 2021 model en die kan nog wel wat jaartjes mee 👌
Reageer
Het begint een beetje op een rituele dans te lijken inderdaad
Reageer
Daarom plaatst Tweakers dit ook bewust met deze titel. Het is eigenlijk non nieuws.

Het is wel opvallend dat tweakers die de 3.5mm jack zien als iets uit het verleden worden weggemod en tweakers die de 3.5mm jack willen houden omhoog worden gemod. Het lijkt wel alsof een normale discussie niet meer mogelijk is.
Reageer
Vrijwel iedere tweaker die ik tegen de 3.5mm jack zie spreken gebruiken dan ook kreten als "dat is een non issue" en "wat een gezanik" dan ja, wegmodden ermee. Dat is namelijk trollen en geen discussie voeren.

Als men nou eens met fatsoenlijke argumenten tegen de jack zou komen (anders dan "dan verdient apple meer aan airpods" zijn die er niet, prove me wrong) zou wellicht helpen om een gezonde discussie te kunnen voeren.
Reageer
Ik heb totaal geen mening over de 3,5mm, ik snap goed dat mensen deze willen behouden en ik snap dat Apple deze liever weg laat. Ik kan zo een paar argumenten verzinnen voor beide partijen. In ieder design is simpliciteit het beste en wat is nou beter dan helemaal weglaten? Je engineers kunnen de ruimte goed gebruiken, kunnen analoog/digitaal converter chips schrappen, verhoogd verkoop draadloze dingen, verlaagd kosten, ziet er beter uit, minder reparatie handleidingen, onderdelen en trainingen. Man, ik kan zo wel even doorgaan.

Maar ik ben het wel eens met @Lennyz, dit artikel is niet geplaatst om ‘gezond’ discussie te voeren. Dan ben je veel beter uit bij Reddit. Voor echte technieuws kun je beter ergens anders gaan (zoals de buren of YouTube), dit is eerder een clickfarm met (vaak) polariserende titels. Daarnaast wordt er selectief gemod op meningen. Ik mag niet meer modden omdat ik dat deed op Apple nieuws waarbij ik de meningen mod op iets in die trend. Ik moest ze smeken om de mod status te behouden (net of ik dat zou doen :+ ).

Anyway, gezonde discussies zul je hier niet tegenkomen. En ja, dat wordt wel zeker zo bepaald door de site.
Reageer
Mismoderaties kun je gewoon melden (meningmodden is niet van toegestaan). Wel vreemd dat je klaagt over mening midden én over het feit dat jij niet meer mag modden omdat je zelf aan meningmodden deed.

Dac kan overigens niet weggelaten worden als jack verdwijnt, dan kan je niet meer bellen, je kunt misschien een kleinere / simpelere instoppen.
Reageer
Wat ik enkel wil aangeven dat hier wel degelijk met harde hand gemod wordt (en naar mijn mening onterecht en zeker niet onpartijdig). Ik ga daarbij echt niet een discussie aan met de mods terwijl ik al duidelijk in dezelfde thread zie dat ik er even selectief wordt uitgehaald en anderen ongemoeid worden gelaten..... Dit is ook een commercieel platform en ze mogen doen wat ze willen (net als Apple :+ ).

@Zoop en @Lennyz hebben naar mijn mening de illusie dat hier eerlijk of fatsoenlijk gediscussieerd kan worden en ik denk niet dat dit kan mede om manipulatie waarvan vele gebruikers niet op de hoogte zijn.
Mijn mening, geen probleem als je er niet mee eens bent.

Dac kan overigens niet weggelaten worden als jack verdwijnt, dan kan je niet meer bellen, je kunt misschien een kleinere / simpelere instoppen.
Haha, ik was het daadwerkelijke bellen / de speakers vergeten. Volgens mij is dat ook de minst gebruikte functie van mijn telefoon... Ik ben benieuwd wanneer Apple die weggehaald <- controversiële opmerking, woohohooohoohohohoohohohoohohohohoohohoh...... :+
Reageer
Ik heb geen illusies hoor, volgens mij zitten we redelijk op 1 lijn, ik reageerde eigenlijk alleen op mensen die juist claimen dat er geen discussie gevoerd kan worden. En ik geef aan, dat is logisch als de verdedigers alleen maar "zeik niet zo" als argument hebben. En dan wordt je weggemod, ja.

Imo, wel terecht. Jij vind van niet, dan verschillen we daar wel van mening. Maar als je een reactie in deze thread kan aanwijzen van iemand die met daadwerkelijk argumenten komt voor het weghalen van de 3.5mm jack (en dat doet zonder mensen te beledigen die voor het houden van de jack zijn) die ook weggemod wordt, dan hoor ik dat graag.

Valt volgens mij reuze mee. Heb er nog geen gezien in ieder geval (heb dan ook niet alles gelezen, natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 5 augustus 2022 12:09]

Reageer
Illusie is ook een te groot woord, inderdaad. Excuses.
En verder, agree to disagree, niets mis mee :)
Reageer
Maar de dans is pas compleet als de "ik gebruik 3,5 mm nooit" - "maar ik wèl!!!" er is. Plus natuurlijk "waarom is de ontbrekende poort niet bij de minpunten opgenoemd?!?!11!?"
Reageer
We moeten die stomme adapters niet hebben!
Reageer
Vanaf 30 euro heb je over ear headphones die goed genoeg zijn voor een kind op bol.com
Reageer
USB c naar 3.5mm adapter zal waarschijnlijk werken mits Apple dit niet ondersteund.
Reageer
Hier wordt dat juist enorm vaak gebruikt. Handig als iemand iets anders wilt kijken bijv.

Je kunt natuurlijk aan de slag met usb-c oortjes/adapters maar is ook niet optimaal.
Reageer
Want? Nu de iPads ook over zijn op usb-c kun je toch wel stellen dat je usb-c oortjes dan praktisch op al je apparaten kunt aansluiten. Wat maakt het dan uit dat dat ovaal is in plaats van rond?
Reageer
Dat mijn hoofdtelefoons waarvan ik er best wat heb liggen, ook wat duurdere, alleen een 3,5mm plug hebben.
Reageer
Ik heb allemaal Android telefoons want vind ik fijner werken dan Apple. Alleen vind ik dat de Ipads niet kunnen tippen aan Android tablets. Zeker een aantal jaar geleden lag de support en ondersteuning enorm achter. Dus nu ga ik niet zo snel meer naar Android want vind:
- De support minder, of je moet een enorm dure tablet kopen die duurder zijn dan een Ipad
- De apps die hier gebruikt worden zijn voor de ipad gekocht en moeten dan opnieuw aangeschaft worden voor Android.

* Alle telefoons hier zijn wel Android en daar komt geen verandering in want kan niet wennen aan die interface (heb 3 jaar lang allebei naast elkaar gehad, zakelijke en prive telefoon).
Reageer
Ken met mensen die de back knop in Android vreselijk missen op een op een iphone
Reageer
Dat is precies de reden dat ik geen iphone zou nemen, maar een ipad gebruik je anders dan een telefoon.
Reageer
Weet ik, mij zijn heeft iPad, alleen jammer dat niet alle apps beschikbaar zijn op Apple..b.v. de spullen van Synology....
Reageer
Op iPhone zit de back knop linksboven
Reageer
Precies, en hoe groot zijn jouw handen? Ik kom veel makkelijker links onder (bij Android) dan Linksboven bij IOS met mijn vinger.
Reageer
Dat begrijp ik, maar wat nu als de batterij bijna leeg is? Dan moet je er weer een speciaal splitter kabeltje tussen om te kunnen laden en tegelijk met de koptelefoon te kunnen luisteren (je moest eens weten hoe vaak dat hier gebeurd).

Natuurlijk is overal een oplossing voor, maar juist de goedkopere tablets worden door kinderen gebruikt. Ik heb hier ook een aantal Ipads in gebruik: Omdat ze enorm veel beter worden ondersteund dan Android Tablets (ondanks dat ik een Android fan ben, alle telefoons hebben hier Android maar de Ipads zijn gewoon beter vind ik). En juist mijn kinderen mogen af en toe met een spelletje of filmpje wel even de koptelefoon opzetten.
Zo enorm kostbaar lijkt het me ook niet om de 3,5mm plug te behouden. Ik vind het iig wel jammer.
Reageer
Wist niet dat iPads met usb-c werkten..... Weer wat geleerd
Reageer
Gemis of niet, het is natuurlijk alleen zodat ze meer AirPuds willen verkopen.
Reageer
Ik wel. Ik sluit mijn digitale piano nogal eens aan op de iPad. Dat gaat via de Lightning poort. Gelukkig kan ik daarna mijn koptelefoon in de 3,5mm plug steken. Zonder deze aansluiting is dat dus niet meer mogelijk. Gezien er nogal wat piano/keyboard apps zijn voor iPad die deze configuratie vereisen voorzie ik hier wel wat problemen mee! Mogelijk is er iets van een splitter beschikbaar in de toekomst.
Reageer
Dagelijks, ik hoef geen tv in de slaapkamer dus kijk ik tv, series, films met de koptelefoon op de iPad.
Reageer
Ik gebruik nu met mijn band onze iPad voor de pauze muziek tussen de sets door. Ook al zijn er andere mogelijkheden, ik zou het heel jammer vinden als Apple ook de 3,5mm Jack van de iPad verwijderd.
Reageer
Inderdaad, soms is het wellicht handig, maar heb zo'n aansluiting al meer dan 5 jaar niet meer gebruikt....

Wel grappig dat om zo'n lullige feature hier bijna 200 reacties geeft en andere, veel belangrijker, nieuws niet verder komt dan 100....
Reageer
Eindelijk een gelamineerd scherm?
Reageer
Dit is idd het enige dat mij ervan weerhoudt het instap model te kopen. Heb op dit moment geen ipad maar heb er wel oor naar, maar wil niet direct €500+ uitgeven / 2e hands kopen.
Reageer
Ik wil juist een model zonder die feature zodat reparaties niet zo idioot duur zijn… mijn pro heeft een crack en het kost 250+ om te fixen - de moeite niet waard.
Reageer
Als Apple een rol wil blijven spelen in het (primair) onderwijs, daar waar de chromebooks nu de grootste dienst uitmaken, is het niet verstandig afscheid te nemen van de 3,5mm aansluiting. Daar wordt vaak gebruik gemaakt van shared devices (niet gebonden aan één persoon) en dat is dramatisch met bluetooth accessoires.
Reageer
Goed argument. Met gebruikersprofiel en kan Apple het door jou benoemde BT probleem oplossen. Maar die bestaan niet op de iPad. 8)7
Reageer
Wat is de volgende stap.. 'Nieuwe iPhone komt zonder bel functie'
Reageer
Dat noemde Apple de iPod Touch, daar kon je overigens dan wel mee bellen via FaceTime.
Reageer
Ja, waarom niet. Kan allemaal via internet.
Reageer
En als je eenmaal in het Apple ecosysteem zit kun je niet weg... Dus Apple kan doen wat ze willen. Dus inderdaad waarom niet
Reageer
Apple ecosysteem wat is een ecosysteem ? Het geen wat je hebt als mens in je bovenkamer wat je in leven houdt. Je kan perfect een Windows pc met een Android en een Apple apparaat gebruiken. Je moet het leren combineren. Hier wordt alles gebruikt. Eet jij iedere dag biefstuk met frieten en laat je de rest links liggen in een restaurant. Gekker moet het bij die Apple cult gewoon niet worden. Dat de Apple gebruiker zich insluit en betaalt voor in de virtuele cel te zitten zijn gans leven lang. Op het einde is dat voor mij de zoveelste computer, tablet of smartphone die ook op het recyclage park belandt. Het blijft dood spul. The Apple life waar de deze gelukkig niks van over gehouden heeft want ik weet waar men aan begint.
Reageer
Ik hoop echt dat er nu een keer wordt gekozen voor een gelamineerd scherm.
Reageer
Gaan ze niet doen vermoed ik, om zo de segmentatie te behouden tov het pro model. Ik raad mensen die een ipad willen eigenlijk altijd aan om naar een refurbished pro model te kijken.
Reageer
Vervelend. In de iPad is er echt geen argument van "de ruimte is nodig" of "het moet waterdicht zijn" (beiden waren overigens geen probleem in de kleine Samsung S8 bijvoorbeeld).

Juist met de iPad gebruik ik heel vaak een bedrade headset. Die is nooit leeg, en er is er altijd eentje voorhanden. En ik gebruik hem toch alleen op de bank, het is niet iets dat ik onderweg meeneem.
Reageer
Bedraad is ook minder storingsgevoelig dan bluetooth in omgevingen waar veel mensen bluetooth gebruiken
Reageer
Dat zeg je nu al een paar keer bij dit artikel maar ik heb nog nooit storing ervaren met Bluetooth op drukke plaatsen en ken niemand met die ervaring. Misschien een beetje een theoretisch probleem?
Reageer
Nou toch wel hoor. Op hele drukke stations lijkt het bereik bijvoorbeeld veel minder. Daar moest ik de telefoon soms uit mijn zak halen en in de hand houden voor een stabiele verbinding. Al met verschillende oortjes en koptelefoons gehad.

Het zijn de randgevallen en valt meestal wel op te lossen, maar ze gebeuren wel hoor.

Niet dat ik er een draad voor terug zou willen, maar toch denk je op dat moment wel: hé, dat was vroeger beter.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 4 augustus 2022 23:02]

Reageer
Vroeger was alles beter
Reageer
Nee niet theoretisch, ik zou er niet mee komen als ik het niet had meegemaakt…
Reageer
De Airpods zijn ook niet (makkelijk) te repareren, als bijvoorbeeld de accu stuk gaat. Dus de kans is groot dat je vaker zo'n set moet kopen dan een met een draad. En vaak zijn ze een stuk duurder dan een met draad.
Reageer
Ik vermoed dat het voor Apple en kornuiten veel economischer is om pods van €100-€200 te verkopen dan een bedraad headsetje van €5. Helaas worden dergelijke trends gewoon door de strot geduwd…
Reageer
Of een adaptertje voor een tientje, tot zover "door de strot geduwd".
Reageer
Ja joh, verdedig dit soort flut beleid gewoon. Adaptertje…. Probleem blijft dat je niet kan laden en luisteren tegelijk. Zit je met tig adapters waar je verder geen bal aan hebt. En het is niet alleen Apple die dit soort ongein uithaalt, het zijn er velen. Allemaal dwingen naar (dure) pods of ja, voor degene die daar het geld niet voor (over) hebben zo’n rottig adaptertje die je ook weer mee moet slepen en niet kwijtraken…. Oh, en dat adaptertje kost ook weer geld…
Reageer
Mensen geven er wel degelijk om. Daarom is dit ook nieuws en wordt het veel genoemd in reacties.

En Apple doet zoiets niet alleen uit het belang van de gebruiker natuurlijk. Natuurlijk kan je de bedrade setjes nog kopen maar als je daar niets meer mee kan met je apparatuur dan heb je er niks aan. De AirPods zijn extreem veel duurder immers, en ook slechter voor het milieu.

Voor mij zou het wel een groot punt zijn bij de aanschaf, met name bij een tablet die ik toch vooral thuis gebruik. Ik kijk altijd alles met oordopjes (zelfs gewone TV). Maar ik koop sowieso geen Apple meer, de iPad die ik nog heb is van mijn werk. Het probleem is meer dat teveel merken Apple volgen en dit dus ook gaan doen.

Voor mijn telefoon vind ik het wat minder een probleem maar ik ben heel blij dat ik een telefoon heb waar hij nog op zit. Want af en toe is het echt geweldig als mijn BT oordopjes toevallig net leeg zijn en ik gebeld word. Dan pak ik gewoon de bedrade headset van mijn computer en klaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 4 augustus 2022 22:20]

Reageer
Bij een iPad zou ik dat een gigantisch gemis vinden. Voor werk gebruik ik vaak een iPad om mee te videobellen, daarvoor gebruik ik bedrade oortjes omdat dat het meest stabiel is en de kwaliteit voor zowel zender als ontvanger beter is. Ja je kunt de lightning / USB-C poort gebruiken, maar dan kan je dus niet laden en headset gebruiken tegelijkertijd! Op mijn iPhone heb ik dat probleem niet omdat ik draadloos kan laden, maar dat ondersteunt de iPad niet..
Reageer
Als er een usb-c op zit kun je toch prima een dock/dongel gebruiken met daarop een mini jack en een 2e usb-c aansluiting voor het opladen?

Daar zijn voor lightning zelfs aparte verloopjes voor, werkt uitstekend.
Reageer
En dat is goed omdat? Een workaround voor een probleem dat apple zelf zonder reden creëert is een antwoord op de vraag?
Reageer
Ik schat dat de use case voor deze IPad toch ook veel media zal zijn en dan is in dit segment het weglaten een beetje vreemde keuze vanuit de gebruiker. Maar goed, misschien schat ik dat verkeerd in. Het was natuurlijk wel te verwachten. Bij Apple en ook veel concurrenten is dit gewoon de trend.
Reageer