Gurman: MacBook Pro met M2 Pro- of Max-soc verschijnt op zijn vroegst dit najaar

De MacBook Pro's met M2 Pro- of M2 Max-socs verschijnen volgens Bloomberg-journalist Mark Gurman op zijn vroegst deze herfst. De M2 Pro- en M2 Max-socs beschikken over betere specificaties dan de M2-soc in de recent uitgebrachte MacBook Air en 13"-MacBook Pro.

Apple-analist Mark Gurman zegt dat Apple de nieuwe Pro-laptops uit wil brengen tussen de herfst van 2022 en de lente van 2023. Gurman stelt echter ook dat het vanwege 'uitdagingen in de toeleveringsketen' lastig is om met zekerheid te zeggen wanneer de hardware daadwerkelijk verschijnt.

In de Power On-nieuwsbrief schrijft Gurman dat de aankomende 14"- en 16"-MacBook Pro's over de M2 Pro- en Max-socs beschikken. Dat zijn verbeterde versies van de M1 Pro- en Max-socs van vorig jaar. Ook zijn het upgrades van de standaard M2-soc in de nieuwe MacBook Air en 13,3"-MacBook Pro.

Volgens Gurman blijven het ontwerp en de functies gelijk aan de huidige 14"- en 16"-MacBook Pro-modellen. Deze hebben namelijk al een update gehad, met nieuwe poorten, een MagSafe-oplader, een vernieuwde webcam en een nieuw beeldscherm.

Apple MacBook Pro M2
13"-MacBook Pro 2022 met M2-soc

Door Sabine Schults

Redacteur

18-07-2022 • 10:50

34

Reacties (34)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben een liefhebber van berichten over Apple... maar de geruchtenmachine mag voor mij wel wat minder (vraag me ook af hoe nieuwswaardig dit is). Dit gerucht lijkt me een vrij logisch verhaal namelijk, gezien er net een MacBook Air en een Pro met een M2 zijn verschenen... logische stap de rest van de line-up dit jaar upgraden. Zit wel eens te spelen met het idee om alle geruchten op een site bij te houden en vervolgens te kijken of er iets van waargemaakt is.

Admin-edit:Bedankt voor je feedback. Commentaar voor de redactie hoort echter thuis in Geachte Redactie. Hier staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg en kan de redactie het eenvoudig terugvinden.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 23 juli 2024 05:41]

Zit wel eens te spelen met het idee om alle geruchten op een site bij te houden en vervolgens te kijken of er iets van waargemaakt is.
Ik zou daar niet teveel tijd in stoppen, een dergelijke site bestaat namelijk al; https://appletrack.com/leaderboard/ :).
Jij wil analisten-analist worden dus! Lijkt me inderdaad wel een markt voor ondertussen.
Let me know wnnr deze site komt, ik ben geïnteresseerd
Het zou leuk zijn dat Tweakers geruchten ook als "gerucht" tagged. En dan vervolgens de mogelijkheid voor mij als gebruiker om geruchten die mij niet boeien ie "Apple" "gerucht" eruit kan filteren. Dit soort berichten voegt voor mij persoonlijk helemaal niets toe aan m'n feed. En natuurlijk, ik click erop, ik lees het toch, maar tegelijkertijd als ze volledig uit m'n feed zouden verdwijnen zo best wel mooi zijn.
Prima idee dat veel breder toegepast zou moeten worden.
Dus niet alleen roddels filterten maar ook bv politiek.
Ik ben hier voor tech nieuws maar een groot deel van het nieuws is politiek.
Tweakers brengt het als technieuws maar het is overduidelijk geen tech.
"Putin koop nieuwe iPhone" of "Corona app geupdate"
Niemand kan met droge ogen beweren dat zoiets tech is want vanaf reply #1 gaan de politieke hakken in het zand.
DGP content creating. Kwantiteit over kwaliteit.
Je zal er aan moeten wennen. :X

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 05:41]

Als er "Gurman" in de titel van het artikel staat dan kun je er al vanuit gaan dat het een Apple-gerelateerd gerucht is. Mark Gurman is degene waar alle nieuwswebsites achteraan lopen als het gaat over Apple-geruchten.
Dat is echt ongelovelijk inderdaad. Praktisch elke site neemt alles van hem over onder het mom van “de doorgaans goed geïnformeerde analist”. Hij is goed op de hoogte zeker maar het meeste is wel van het niveau “inkoppen”. Ik sla dit soort berichten graag over.

[Reactie gewijzigd door ironic6925 op 23 juli 2024 05:41]

En ik zou dit soort geklaag eruit willen filteren. Het gaat namelijk inhoudelijk niet over wat er in het bericht staat. Mark Gurman heeft een prima trackrecord en brengt vaak interessante informatie over Apple. Berichten over Apple hebben vaak de meeste reacties op Tweakers.
Tweakers heeft daarnaast een prima redactie en bepalen nog altijd zelf wat op hun site mag. De beste filter ben jij zelf. Ik ben oldskool en home automation interesseert mij niet. Dat skip ik. Simpel.
Ondanks mijn geklaag hierboven heb je een prima punt en mee eens maar van Gurman wordt elke scheet door praktisch iedere tech site overgenomen. Overdaad schaadt zal ik maar zeggen.
Helemaal mee eens! Geruchten kunnen best interessant zijn, mits uit betrouwbare bron (check) en het nieuwswaarde heeft (geen check). Dit verhaal ligt precies in lijn met de verwachtingen (net zoals: 'Apple kondigt in september of oktober de iPhone 14 aan') en heeft daarom geen nieuwswaarde. De iPhone 15 schijnt overigens een jaar later te komen, evenals de M3 processor :X
Dat zou dan wel weer een premium feature worden.
Ben benieuwd of ze zich dan gaan richten naar betere game prestaties aangezien Apple bij de WWDC van vorige maand had aangekondigd om wat meer aandacht naar gaming op Mac te geven.

Momenteel zijn er maar er weinig niet-mobile games op Mac die lekker draaien op Apple Silicon met hoge settings. Van een SoC die zo krachtig is zou je meer verwachten namelijk.
Ben benieuwd of ze zich dan gaan richten naar betere game prestaties aangezien Apple bij de WWDC van vorige maand had aangekondigd om wat meer aandacht naar gaming op Mac te geven.
Dit heb ik gemist volgens mij, heb je hier toevallig iets van een bron van? Ben zeer benieuwd
Hier een artikel van Hardware.info waarin het even wordt benoemd.

Hier een ander artikel van 9to5Mac
Zolang ze koppig alleen maar hun eigen Metal ondersteunen en geen Vulkan, moeten ze eerst een heel stuk groter platform worden wil een willekeurige studio kiezen om Mac Support te gaan leveren.
Nou, het platform is behoorlijk groot hoor. Zowel iphones als iPads ondersteunen dit ook. Je kan dus AAA games uitbrengen met deze API’ s. Je zal alleen een mobiele en simpelere versie moeten uitbrengen voor de iphones en iPads en extra features moeten implementeren voor de macs .
Maar in totaal is het platform met die APi’ s voldoende om interessant te zijn voor developers. Binnen 3 jaar zijn high end games ook beschikbaar voor de Mac en I(pad)OS , al zal de IOS versie uiteraard niet al het grafisch geweld kunnen weergeven.

Volgens mij zal het zo gaan:
1. Er zullen de aankomende jaren langzamerhand AAA games komen voor de Mac.
2. Verkopen Macs zullen MEDE hierdoor stijgen.
3. Na een aardige game bibliotheek te hebben opgebouwd voor de Mac, ziet Apple kansen om meer omzet te genereren en wil een eigen gesloten game/app store voor high end games te maken (genereert alleen niet veel inkomsten op het Mac platform, downloaden kan, andere AppStores kunnen daar ook)
4. Apple komt met een relatief goedkope Apple TV pro/ game console met een goedkopere/uitgeklede m3 (?) pro/max chip(minder video encoding, ai , io en low performance cores) en een gesloten tvOS met eigen app /game store met commissie van 30%.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 23 juli 2024 05:41]

Voor gaming op Mac-hardware zou je ook eens kunnen kijken naar de diverse streaming-diensten. Gebruik het zelf ook om te kunnen gamen op m'n goedkope Chromebook en dat werkt heel goed!

Niet de oplossing waar je om vraagt natuurlijk, maar wellicht leuk om eens uit te proberen.
Wordt dus lente 2023 of bij de WWDC 2023, een update cycle van 1,5 jaar lijkt mij ook wel het minimale. Echt ieder jaar een MacBook Pro met een nieuwe soc lijkt mij ook overbodig.

Ben alleen benieuwd of de geruchten kloppen dat in tegenstelling tot de reguliere m2 , de m2 pro, Max en later ultra op 3nm worden geproduceerd, daar zijn behoorlijk wat geruchten over .

Daarnaast zou het mooi zijn in de line up als Apple ook een nieuwe mac mini en iMac met zowel een m2 als m2 pro zou kunnen uitbrengen. Dan pas hebben ze een logische line up. Daarnaast ben ik benieuwd naar de langverwachte Mac Pro .
Yeah lijkt er idd op dat de M2 pro/max/ultra op 3Nm gaat worden gemaakt zodat er ook meer (single) performance verschil zit tussen een gewone M2 en een Pro. Mogelijik zelf gebaseerd op de A16 en dat als dan gebruiken voor de M3 base die dan later in 23 komt.
Ja, ik denk dat om tot echt flinke prestatie verbeteringen te komen voor zowel cpu als gpu, de kloksnelheid van de cores omhoog moeten.
Meer cache en cores kunnen enigszins helpen, maar je zag het ook met de 64 core gpu van de m1 ultra , op een gegeven moment is de prestatiestijging tov de m2 Max niet meer lineair en vlakt af.

Maar die m2 pro, Max en ultra op 3nm, zullen ongetwijfeld echt top socs worden. Ik ben echt benieuwd naar de gpu prestaties van met name de m2 Max en ultra . Het zou zo gaaf zijn als de macs ook , op termijn, voldoende power kunnen hebben voor AAA games. Dat is het enige wat mij weerhoudt om bij mijn pc te blijven en geen Mac te nemen(en uiteraard de prijs).
Ik verwacht eigenlijk wel een update cycle van 1 jaar, en dan vooral omdat ze op een ‘trickle-up’ cycle zitten ipv een ‘trickle-down’. Gewoonlijk hebben Apple’s duurste producten het nieuwste en het beste, maar met de m1/m2 krijgen steeds de goedkoopste versies de updates als eerst. Je krijgt nu echter het probleem dat een bepaalde groep mogelijke MacBook Pro kopers eerst gaat wachten op de m2 MBP voordat ze kopen omdat ze nu niet meer willen betalen voor de vorige SoC. Langer wachten met kopen houdt ook in dat het weer langer duurt voordat die klanten weer aan een nieuwe laptop toe zijn.

Het lijkt me voor Apple voordelig om de MBP zsm na de introductie van de m2 óók te updaten, maar we zullen zien.
Dan zeg ik bij deze alvast dat de M3 pro serie op zijn vroegst volgend jaar rond het najaar komt :)
En op z'n laatst eind deze eeuw.

Vind het bericht zelf overigens wel handig als indicatie. Ik zit niet helemaal in de Apple wereld, dus ben niet zo bekend met de release cyclus, maar overweeg wel een 14" M2 Pro voor volgend jaar. Ik wacht geduldig af. Ben ook wel benieuwd wat de prijzen gaan doen. Gok toch wel een paar honderd euro erbovenop...
En op z'n laatst eind deze eeuw.
En vervolgens rebrand Apple de M-processor naar de P-serie 8)7
Paar developers die ik ken werken voor Supercell. Maker van clash of clans en die beweerden vorige week al dat ze MacBooks met de M2 Max intern aan t testen zijn in het kantoor in Finland.

Geen idee of het waar is natuurlijk maar leuk dat m2 Max MacBooks aankomende zijn.
Ze moeten de koeling waarschijnlijk nog even updaten. De M2 Air wordt 108 C onder load. Intel, go home!
Hah, “op zijn vroegst dit najaar”.

Daarvoor hoef je de kristallen bol niet op te poetsen, de zomer is in principe al voorbij, we
komen richting kerstmis en daar stelt Apple wel nog eventjes tot uit…

Voor back-to-school
zouden ze misschien nu nog aankondigen, maar a) dat is al praktisch najaar en b) dat is niet helemaal de high-end pro doelgroep, die kunnen prima met Air en 13” Pro af.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 05:41]

18 inch please!
Raadpleeg uw arts :+
Ik zou graag een M2 of M1 Pro Mac Mini zien :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.