Apple introduceert MacBook Pro's met M1 Pro- en Max-socs, nieuw ontwerp en HDMI

Apple heeft nieuwe 14"- en 16"-MacBook Pro-modellen aangekondigd. De laptops hebben een gewijzigd ontwerp en komen beschikbaar met krachtiger varianten van de M1-soc, de M1 Pro en M1 Max. De laptops hebben geen Touch Bar maar wel HDMI en een geheugenkaartlezer.

Apple heeft maandagavond nieuwe MacBook Pro-modellen met 14"- en 16"-schermen aangekondigd. De laptops hebben schermen met backlights op basis van minileds, waardoor ze een hoger contrast en schermhelderheid bieden dan eerdere MacBooks. De maximale schermhelderheid bedraagt 1600cd/m². De resolutie van het 14,2"-model is 3024x1964 pixels, die van de 16,2"-laptop is 3456x2234 pixels. De schermen bieden een maximale verversingssnelheid van 120Hz en deze schaalt dynamisch zodat bij toepassingen waarbij een hogere refresh rate niet vereist is, deze lager blijft om de accuduur op peil te houden.

De schermranden aan de zijkant zijn dunner dan bij de vorige MacBook Pro-generatie en meten 3,5mm, aan de bovenzijde bedraagt de afname 60 procent. De webcam steekt daardoor uit waardoor het scherm een notch krijgt. Die webcam heeft een resolutie van 1080p, versus 720p bij de vorige versies, en een f/2,0-lens. Apple zet computational video in om de beeldkwaliteit verder te vergroten. Onder de motorkap zitten drie microfoons en zes speakers. Volgens Apple geven de laptops bastonen dieper weer en er is ondersteuning voor de weergave van ruimtelijk geluid.

Apple MacBook Pro 16" 2021

Geen Touch Bar meer

De MacBook Pro's hebben een gewijzigd ontwerp in vergelijking met hun voorgangers. Opvallend is dat Apple besloten heeft de modellen niet te voorzien van een Touch Bar. Deze aanraakgevoelige strook met langwerpig oledscherm is nooit het succes geworden waar Apple op hoopte. In plaats van de Touch Bar zit weer de vertrouwde rij met Fn-toetsen. De 14"-versie is 1,55cm dik en weegt 1,61 kilogram, de 16"-variant meet 1,68cm en weegt in combinatie met de M1 Pro 2,15 kilogram en met de M1 Max 2,17 kilogram.

Apple levert zowel de 14"- als de 16"-Pro met M1 Pro en M1 Max-socs. Die M1 Pro- en Max-socs zijn doorontwikkelingen van de vorig jaar aangekondigde M1-soc op basis van Arm. De Pro beschikt over acht of tien cores, waarvan zes of acht krachtig en twee zuinig zijn. De gpu heeft veertien of zestien cores, afhankelijk van de configuratie. De M1 Max heeft tien cores maar de gpu heeft met 24 of 32 cores aanzienlijk meer grafische rekenkracht. De vorig jaar geïntroduceerde M1 moet het met acht cores doen, waarvan vier krachtige en vier zuinige, aangevuld met acht gpu-cores. De MacBook Pro's hebben dus flink krachtiger hardware maar ook nog wel actieve koeling nodig.

Apple MacBook Pro 14" 16" 2021Apple MacBook Pro 14" 16" 2021Apple MacBook Pro 14" 16" 2021Apple MacBook Pro 14" 16" 2021

HDMI en geheugenkaartlezer terug

De vorige Pro-modellen kregen als kritiek dat er met slechts twee of vier Thunderbolt wel erg weinig poorten aanwezig waren. Apple heeft na jaren toch naar die kritiek geluisterd want de nieuwe MacBook Pro's hebben weer HDMI en ook de geheugenkaartsleuf is terug, zodat daar geen dongel meer voor vereist is. Het gaat daarnaast om drie Thunderbolt 4-poorten. Een MacBook Pro met M1 Pro kan twee 6k-schermen op 60Hz aansturen, versies met de M1 Max kunnen er drie aansturen, aangevuld met een 4k-scherm op 60Hz. Via HDMI is aansturing van een 4k-scherm op 60Hz mogelijk, wat er op wijst dat het om HDMI 2.0 en niet 2.1 gaat. Bij de Pro 13" met M1 was aansturing van slechts een enkel scherm mogelijk. Verder keert de magnetisch te bevestigen MagSafe-poort voor de voeding weer terug.

Apple levert de laptops standaard met 16GB of 32GB geheugen, maar in combinatie met de M1 Max is 64GB geheugen beschikbaar. Het gaat daarbij om universeel geheugen waar ook de gpu-cores van gebruik kunnen maken. De ssd van 512GB of 1TB biedt een sequentiële leessnelheid van 7,4GB/s.

De nieuwe MacBook Pro-modellen met M1 Pro en M1 Max zijn vanaf dinsdag 26 oktober beschikbaar. De 14" MacBook Pro is verkrijgbaar vanaf 2249 euro. De 16"-versie heeft een vanafprijs van 2749 euro. Beide laptops komen in het licht en donkergrijs beschikbaar.

Apple MacBook Pro 14" 16" 2021Apple MacBook Pro 14" 16" 2021
Model MacBook Pro 14" met M1 Pro-soc (2021) MacBook Pro 13" met M1-soc (2020) MacBook Pro 13" met Intel-cpu (2020)
Scherm 14,2", 3024x1964 pixels 13,3", 2560x1600 pixels 13,3", 2560x1600 pixels
Soc

Apple M1 Pro (M1 Max optioneel)
8/10 cpu-cores
14/16 gpu-cores

Apple M1
8 cpu-cores
8 gpu-cores

Intel Core i5 of i7
Ice Lake (28W)

Koeling Actief Actief Actief
Ram 16GB (32GB optioneel) (max 64GB bij M1 Max) 8GB of 16GB Lpddr4x-4266 16GB op 32GB Lpddr4x-3733
Opslag 512GB, 1TB (2TB, 4TB of 8TB optioneel) 256GB, 512GB, 1TB of 2TB 512GB, 1TB, 2TB of 4TB
Aansluitingen SDXC-geheugenkaartsleuf
HDMI
MagSafe
3x Type-C USB 4 / Thunderbolt 4 (40Gbit/s)
2x Type-C USB 4 / Thunderbolt 3 (40Gbit/s) 4x Type-C USB / Thunderbolt 3 (40Gbit/s)
Externe schermen

M1 Pro: Maximaal 2 schermen (tot 6k@60Hz)
(M1 Max: Maximaal 3 schermen tot 6k@60Hz en 1 scherm 4k@60Hz)

Maximaal 1 scherm (tot 6k@60Hz) Maximaal 2 schermen (tot 4k@60Hz)
Connectiviteit 802.11ax (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.0 802.11ax (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.0 802.11ac (Wi-Fi 5), Bluetooth 5.0
Accucapaciteit 70Wh 58,2Wh 58Wh
Accuduur

Tot 11 uur 'draadloos internetten'
Tot 17 uur films kijken

Tot 17 uur browsen
Tot 20 uur films kijken
Tot 10 uur browsen
Tot 10 uur films kijken
Vanafprijs 2249 euro (M1 Pro 8 cpu-/14 gpu-cores)
(16GB, 512GB)
2749 euro (M1 Pro 10 cpu/16 gpu-cores)
(16GB, 1TB)
1449 euro (8GB/256GB)
1679 euro (8GB/512GB)
2129 euro (i5, 512GB, 16GB)
2359 euro (i5, 1TB, 16GB)
Model MacBook Pro 16" met M1 Pro/Max-soc (2021) MacBook Pro 16" (2019)
Scherm 16,2", 3456x2234 pixels 16", 3072x1920 pixels
Soc Apple M1 Pro, 10 cpu-cores
Apple M1 Max,10 cpu-cores
Intel Core i7, 2,6GHz
Intel Core i9, 2,3GHz, 2,4GHz
Gpu Apple M1 Pro, 16 gpu-cores
Apple M1 Max, 32 gpu-cores
Radeon Pro 5300M, 5500M
Koeling Actief Actief
Ram 16GB/32GB (max 64GB bij M1 Max) 16GB Ddr4x-2666
Opslag 512GB, 1TB (2TB, 4TB of 8TB optioneel) 512GB, 1TB
Aansluitingen SDXC-geheugenkaartsleuf
HDMI
MagSafe
3x Type-C USB 4 / Thunderbolt 4 (40Gbit/s)
4x Type-C USB 4 / Thunderbolt 3 (40Gbit/s)
Externe schermen M1 Pro: Maximaal 2 schermen (tot 6k@60Hz)
M1 Max: Maximaal 3 schermen tot 6k@60Hz en 1 scherm 4k@60Hz
Maximaal 2 schermen (tot 6k@60Hz)
Connectiviteit 802.11ax (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.0 802.11ac (Wi-Fi 5), Bluetooth 5.0
Accucapaciteit 100Wh 100Wh
Accuduur Tot 14 uur 'draadloos internetten'
Tot 21 uur films kijken
Tot 11 uur browsen
Tot 11 uur films kijken
Vanafprijs 2749 euro (M1 Pro 10 cpu-/16 gpu-cores)
(16GB, 512GB)
2979 euro (M1 Pro 10 cpu-/16 gpu-cores)
(16GB, 1TB)
3849 euro (M1 Max 10 cpu-/32 gpu-cores)
(32GB, 1TB)
2699 euro (16GB/512GB)
3199 euro (16GB/1TB)

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-10-2021 • 20:13

322

Lees meer

Reacties (322)

322
312
154
9
0
104
Wijzig sortering
Ik vraag me af of echte pro-users zitten te wachten op een frontcamera die een hapje uit het scherm neemt.
Wel mooi dat je over dit valt terwijl Apple zojuist een over-de-top revolutionair apparaat heeft geïntroduceerd welke het laptop-speelveld compleet op zijn kop zet. Hier overdrijf ik nog niet eens mee.
Compleet op z'n kop niet overdreven?

Ik ga er maar even van uit dat je dat volledig op de M1 baseert, want voor de rest komen deze dingen na jaren eindelijk weer eens in de buurt van de "Pro" in hun naam. Magsafe hadden ze er nooit uit moeten halen en een "pro" laptop zonder HDMI poort of kaartlezer is belachelijk. Zeker voor de prijzen die ze er voor durfden te vragen. Zit je dan als professional, met een laptop van tegen de 3000 euro en dan moet je alsnog _los_ een dongle aanschaffen omdat je je beeldscherm en/of beamer niet aan kunt sluiten en de geheugenkaarten van je fototoestel/videocamera niet uit kunt lezen. En dan hebben de laatste paar generaties ook nog een hoop kwaliteitsproblemen gehad.

Er is te veel opgeofferd ten gunste van het design. Lenovo heeft met de X1's al lang bewezen dat je in zo'n dunne behuizing weldegelijk full-size poorten kwijt kan. En een fijn toetsenbord, in plaats van dat afgrijselijke butterly ding dat ze enkele jaren gevoerd hebben.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar je hoeft niet perse een dongle aan te schaffen. Je kunt ook gewoon een usbc naar hdmi/dp kabel aanschaffen zoals je dat ook zou moeten met een gewone hdmi kabel. Wat betreft het aansluiten van een beeldscherm/beamer.

[Reactie gewijzigd door iTouch op 22 juli 2024 20:59]

Tja, met twee USB-C poorten kun je dus net een beeldscherm en een USB hub aansluiten?

Ik heb d'r zelf gelukkig 4, maar wel een touchbar zonder fysieke escape toets (heel onhandig met bootcamp/Windows)

Maar er zijn heel veel dongels/hubs met problemen, m'n beeldscherm 'plopt' random en wil soms überhaupt niet aan.
Daarnaast zijn d'r al meerdere van die hubs gesneuveld.

D'r zijn weinig betaalbare hubs met ethernet+2-3x USB+opladen+beeld.

Maar als je twee externe monitoren wil aansluiten ben je alsnog aan het klooien.
Tja ik heb de m1 macbook air met 2 poorten. Moet zeggen dat op de cardreader na ik er niet zo veel problemen van ondervind. Maar ook die gebruik ik maar 1x per jaar na een vakantie.

Als ik een 2e scherm op werk aansluit zitten daar ook weer usb poorten op en hij wordt meteen opgeladen.

Dus denk dat voor veel mensen 2 poorten meer dan genoeg is.

Zeker mensen die m enkel voor mail/internet gebruiken
Hmm, ja ik heb altijd twee externe schermen + ethernet.

Dan kom je met 2x usb-c niet uit als je de officiële dongels gebruikt.

Zo'n beeldscherm met ingebouwde voeding en USB over USB-C heb ik jammer genoeg niet.

Dat zou een oplossing zijn, maar denk niet dat de baas voor iedereen zo'n scherm gaat kopen (ook al is het potentieel goedkoper dan een 4x dongels etc
Ik gebruik zelf ook graag een extra scherm, sinds jaar en dag. Anderzijds vind ik het wel begrijpelijk dat een fabrikant deze keuze maakt. Hoeveel mensen gebruiken twee extra schermen bij hun laptop? En dan nog: Het is voor die paar procent die dat wil gewoon mogelijk, zonder al te veel gedoe.

Ideetje: Een extra toetsenbord kun je ook via bluetooth aansluiten, dan heb je toch twee poorten puur voor je schermen.

Andersom zou, als er op elke mbp laptop nog een extra poort worden ingebouwd, dat beteken dat 95% daarvan waarschijnlijk nooit gebruikt gaat worden. Terwijl daar uiteraard wel voor betaald wordt en materiaal en energie aan verspild wordt.
Dat werkt wel voor de video output, maar dat is slechts één ding. Ik heb mijn MBP niet door een nieuwe MBP vervangen juist vanwege het gebrek aan poorten. Vooruitgang is één ding, maar de enige reden dat Apple naar die twee poorten is gegaan is vanwege het uiterlijk. Ik sleep al genoeg mee als ik naar het buitenland ga, ik wil niet nóg een ding meeslepen omdat ik anders niet eens een lullige USB stick in kan prikken zonder meteen een verloopstekker of hele hub/dock te gebruiken. Of voor de iPhone gebruikers: je telefoon opladen via de laptop omdat je een USB-A->Lightning kabel hebt. En je kunt ook niet gewoon de lader van de laptop gebruiken, want dat is USB-C in plaats van Lightning. Dus weer een extra kabel en/of lader er bij.

En als je dan een dock hebt, is het inderdaad maar de vraag of het allemaal lekker werkt. Want macOS is nu eenmaal niet zo flexibel als Windows of Linux. Dat is iets dat er gewoon bij hoort, maar als Apple iedereen naar USB-C met hubs/docks wil dwingen, moeten ze er ook wel voor zorgen dat het aan hun kant goed werkt.
Ik kan de lader van mijn macbook gebruiken om mijn Pixel smartphone, DSLR en VR headset op te laden. Ideaal!
Dat zou in dit geval weinig verschil maken.
Als je een HDMI kabel hebt die je toch al gebruikt, en deze wil overprikken, dan is een dongel vereist.
Als je een USB C naar HDMI kabel aanschaft, is deze puur en alleen voor je MacBook (of een ander apparaat die deze kabel kan gebruiken).
Het is meer een alternatief, maar niet handiger of onhandiger.

Het feit dat je nu geen dongel meer nodig hebt betekent dus ook dat je gewoon 'even' een HDMI kabel kan aansluiten die je hebt liggen, zonder dat hiervoor een adapter/dongel vereist is.
Anoniem: 715452 @Werelds19 oktober 2021 01:58
En geen kensingtonslot :)
HDMI, kaartlezer ... echt nutteloze poorten. Als je het al nodig hebt is een dongle wel zo gemakkelijk. Mijn SD kaarten lees ik toch liever met een externe kaartlezer. Voor je het weet zit je kaart vast.

Verder is het scherm wel revolutionair. Ik heb een iPad Pro 12.9 en het miniled scherm is de beste ooit. Dit op een laptop is wel bijzonder.
Inderdaad. Je krijgt meer schermruimte en dan is het toch weer niet goed voor sommige mensen.
Als er weer grote zwarte randen waren dan was het niet goed, een notch of een pukkel in het scherm zou ook geen goed kunnen doen.

Die notch wen je zo aan, ging bij mij ook zo met de smartphone.
Het zou mij niet verbazen als veel Windows merken nu Apple ook gaan volgen. De webcam moeten ze toch ergens kwijt als je dunnere randen wilt.
Weet je waar Windows OEMs de camera steken in hun dunne randen? In hun dunne randen. Zonder notch. Maar in tegenstelling tot Apple wel met Windows Hello ondersteuning. ;)
Dat is al even niet meer het geval...
Die laptop is nu al enkele jaren oud.

Dit is een nieuwer model
Want? Omdat er goede dingen in zitten moeten we maar alle kritiek over vreemde tot zelfs belachelijke keuzes achterwegen laten? Iedere kritiek op deze laptop is invalide omdat er een M1 in zit? Wat voor onzin is dat.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat er al meer laptops zijn uitgebracht met dunnere bezels en ondersteuning voor dingen zoals Windows Hello.
Omdat er een m1 inzit? Heb je die presentatie überhaupt gekeken? Naast die nieuwe unified chip, die het speelveld volledig op zijn kop zet (het verschil is echt enorm qua performance, simpelweg niet te vergelijken) zit er ook nog eens een bizar scherm in welke zijn gelijkende niet kent. Dat alles met een gigantische batterijduur.

De notch is overigens niet eens zo gek in dark mode. Zit gewoon in de menubar, dus je verliest er niet echt wat mee.
Je bewijst zijn punt met deze opmerkingen. Waarom mag er geen kritiek zijn op een (ook mijn inziens) aparte keuze om een notch in een laptop te bouwen? Ja, de rest van het apparaat is geweldig, maar de notch is gewoon een doorn in in ieder geval mijn oog. Of je nou praktische ruimte kwijtraakt of niet, ik vind een notch foeilelijk. In een telefoon, een tablet maar ik vind het helemaal een rare keuze in een laptop.

Puur uit interesse, waar haal jij vandaan dat die nieuwe M1 chips zoveel performance geven dat ze het speelveld op z'n kop zetten? Ik hoop dat de ontwikkeling van deze chips steeds meer vooruit gaat, maar ik vind het een optimistische gedachte, dus ben gewoon benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door geeMc op 22 juli 2024 20:59]

Zie daarvoor de eerste generatie ARM chips in de MacBook Air, de M1. Dat ding overtrof al alle verwachtingen en nu hebben ze daar een Pro versie van uitgebracht. Ik denk dat @Dannydekr een aardig punt heeft.
Ja knap wat ze hebben neergezet met de eerste M1, maar de plaatjes die tot nu toe zijn gepresenteerd zeggen niet zoveel. Beetje een 'wij van WC eend' verhaal. Als ze dat waarmaken dan is het speelveld inderdaad flink op z'n kop, maar ik ben nog sceptisch.
Inmiddels zijn de plaatjes vrijgegeven voor de pers. In die versies staan voetnoten, waar onder andere in staat met welke (PC) laptops ze de M1 Pro/Max vergelijken in de grafieken.

In het kort: de "Laptop with an 8 core CPU" waar ze het in de plaatjs over hebben, is een MSI GP66 Leopard met een i7-11800H. De "PC laptop with discrete graphics" is een Lenovo Legion 5 met een RTX3050Ti en de "Powerful descrete graphics" een MSI GE76 Raider met RTX3080.

Bron

Let wel dat ze in het laatste plaatje niet claimen de RTX3080 te verslaan, maar dat ze in de buurt komen van plugged-in performance van die MSI Raider terwijl ze 100W minder nodig hebben om het geheel aan te sturen.

Helaas nog altijd geen duidelijkheid over welke benchmark is gebruikt. De discussie tussen theorie en praktijk over de launch van M1 vorig jaar ligt echter nog vers in het geheugen; ik sluit zeker niet uit dat deze cijfers gewoon blijken te kloppen.

Dat gezegd hebbende: een Macbook Pro met M1Max met 32-core GPU begint bij EUR 3670 (en dat is met 16GB RAM en een 1TB SSD, de base config voor een M1Max); de MSI GE76 Raider kost 400 euro minder, maar dan krijg je wel 32GB RAM en een 2TB SSD. Dus een prijsstunt zoals vorig jaar met de M1 Air is het zeker niet. ;)

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22 juli 2024 20:59]

Niemand zegt dat de M1 een rotding is. Niemand zegt dat dit een bijzonder sterk vervolg is. Mensen zeggen wel: 'Goh, wat lelijk zeg, die notch.', en sommige mensen betwijfelen of dit functioneel de meest sterke optie is. Daar doet die M1 (Pro/Max) niks aan op of af, en dat zegt ook niks over de M1 (Pro/Max). Heeft niks met elkaar te maken, en je kan prima kritiek hebben op het een zonder het ander daarmee te (in)valideren.
Die notch is inmiddels een feature aan het worden bij Apple. Nu telefoonbouwers ervan af stappen met camera's onder het scherm komt Apple met een notch op een laptop als soort van bevesting van nee mensen dit is geen tijdelijke workaround dit is de toekomst. De Apple Notch (tm).

Revolutionair, nu eindelijk ook op je favoriete laptop. Binnenkort ook in je auto met carplay!
Jij begint weer over die notch. Ik heb het daar niet over gehad en ik vond het niet interessant genoeg om te noemen. De andere features van deze nieuwe laptop vind ik veel interessanter en relevanter.
De andere features van deze laptop is vrij irrelevant met betrekking tot kritiek op de notch, en deze thread in de comments gaat nu eenmaal over de notch.
Tja, deze thread begon namelijk met de schijnbare tegenstelling tussen kritiek op de notch en verwondering over andere aspecten. Daar gaat deze thread over, er is nog een hele commentsectie vrij voor andere onderwerpen. Maar jij reageert hier, dan krijg je dat referentiekader erbij, dat is nou eenmaal hoe dat werkt. Logisch toch?
Helaas zet Apple hiermee alleen hun eigen laptops op de kop.

Voor mij als Windows gebruiker is het leuk om de artikelen te lezen, maar een MacBook komt er toch niet in.


Beetje als winnen met een Porsche in de Porsche Cup. Leuk, maar niet echt super relevant voor rijders van andere merken.
Beide vergelijkingen zijn niet waar. Als Porsche iets revolutionairs doet met hun auto volgen de andere merken nogal snel om het te imiteren.

Als er iets is wat Apple de laatste decennia heeft gedaan met laptops is het wel dat. Apple zet vaak redelijk vernieuwende stappen in de markt welke dan snel gevolgd worden. Laptops kun je echt wel onderscheiden in voor en na de Unibody. Nadat Apple de Unibody Macbook uitbracht stond de laptop markt op zijn kop. Iedereen wilde van zijn dikke lompe laptop af. Voor de Unibody waren bijna alle laptops van kunststof, na de Unibody zijn bijna alle premium laptops van een metaal soort. Na de introductie van de Macbook Air gingen we steeds meer dunnere en lichtere laptops zien. Het is niet dat Apple in alles voor ligt, maar alle fabrikanten kijken wel heel goed naar wat Apple doet. Apple is zo vaak trendsetter geweest in de markt dat je daar wel rekening mee mag houden.

En zullen we het nog even hebben over de nieuwe richting van intel met P en E cores? Ook dat lijkt in veel kanten een reactie op de M1. Wat dat betreft zijn de M1 pro en M1 Max dus heel interessant. Als deze weer nieuwe records breken zullen zowel Intel als AMD toch aan de bak moeten, want Apple heeft nog steeds de Mac Pro achter de hand waar ze nog meer uit de M1 kunnen gaan persen.
Apple was vroeger zeker revolutionair, maar dat is een jaar of vijf geleden gestagneerd. Het bedrijf is aan alle kanten ingehaald door de competitie, maar er zijn een hoop mensen die dat nog niet inzien. In telefoons is het o.a. de notch, in laptops is het inmiddels vrijwel elk vlak. Het scherm, het toetsenbord, het trackpad, aansluiting, service mogelijkheden (right to repair), etc.

Op het moment moet Apple het hebben van de software, niet de hardware.

Ik moet wel toegeven dat de nieuwe M1 chip er veelbelovend uit ziet, maar we hebben alleen nog maar de beloftes van Apple gezien. Toen de M1-lijn voor het eerst werd getoond, zagen we ook getallen die we zelf niet kunnen nabootsen.
Je hebt duidelijk werkelijk totaal geen idee waar je het over hebt ;).

We hebben allang gezien wat de M1 kan: het instapmodel van vorig jaar is al bijna sneller dan een i9 van intel. Heb je de benchmarks überhaupt gezien?

En dan nu de M1 Pro en Max. Los van wat je van de namen vindt, ze zijn beiden significant sneller dan de M1. Ze beloven nogal forse verbeteringen. Vorig jaar trok ook iedereen z'n wenkbrauwen op bij die claims, maar ze bleken heel aardig te kloppen in de praktijk. Het zou echt vreemd zijn als ze nu schromelijk zouden overdrijven.

Daarnaast bieden deze chips extra functionaliteiten die voor veel Pro gebruikers, waar Apple duidelijk op mikt, enorme voordelen bevatten: ProRes. Encoding. Machine Learning. Professionele videobewerkers, animatoren, fotografen dat soort toepassingen. Die krijgen een enorme boost aan power met deze hardware accelerators. Ik voorspel je rendertijden voor 8k video bijvoorbeeld die gehakt maken van elke Intel machine in de buurt van dit budget.

Het scherm zei je? Niet vernieuwend? Hallo? MiniLED, 120 Hz, HDR 1000nits met 1600 piek. Noem mij 1 Intel laptop die dat ook kan. Zullen er niet veel zijn. Op die resolutie ook nog. Oh en trouwens, wist je dat je er drie van die achterlijk dikke Apple schermen aan kan hangen EN een 4k-display? Bij de M1 Max tenminste. Niet vernieuwend zei je? Noem mij 1 Intel machine die dat kan die niet minstens 2 dikke GPU's heeft en 1500W verstookt.

Trackpad? Niet vernieuwend? Door de meesten nog steeds beoordeeld als beter dan alle trackpads op Intel-laptops, al beginnen die laatstegenoemden soms dichtbij te komen.

Aansluiting? Je bedoelt poortjes enzo? Komen weer terug, en terecht. Wat miste je nog?

Nogmaals, je hebt echt geen idee waar je over praat.

En daarmee zeg ik niet dat Apple ge-wel-dig is en PC niks. Ik heb zelf beiden, beiden voor hun eigen toepassingen. Apple kent ook f*ck-ups. Maakt ook fouten. En hun evolutie gaat niet vloeiend, maar met schokken. Dat is normaal.

Voor vijf jaar geleden was het ook niet elk jaar feest als Apple-gebruiker. Maar zo 1-2 keer per decennium weten ze de boel weer flink op de kop te zetten en afgelopen decennium was de eerste helft geweldig: de MacBook Air werd terecht een hit en DE standaard voor het nieuwe genre: de ultrabook. Daarna kwam de 15 MacBook Pro van 2015 geloof ik, de laatste serie voordat 't ding dunner werd, die gekke LED-bar kreeg en je functietoetsen foetsie waren enzo. Die daarvoor was geweldig en ze gingen als warme broodjes. Daarna werd het allemaal dunner, heter, nog heter en was typen ineens minder prettig. Allemaal pogingen tot innovatie die mislukten.

En nu? Nu maken ze een hele grote slag IMHO. Ze hebben weer hun 'eigen chip' en nu nog eens een die echt 'eigen' is. En ze zijn gewoon weer 'the fastest laptop you can buy, today' in Steve Jobs 'reality distortion field' en in het echt aardig in de buurt.
Laten we even lekker wachten op onafhankelijke benchmarks in plaats van deze uit de lucht gegrepen marketing mumbo jumbo waar Apple heel sterk in is.

Dat de M1 een nette CPU is zal niemand ontkennen, dat deze in heel specifieke gevallen goed presteerd, wederom zal niemand ontkennen maar deze nieuwe versies is nog maar te bezien hoe goed ze presteren. Immers we hebben voorheen gezien hoe goed Apples kunnen presteren zonder fatsoenlijke koeling.

En ter info de benchmark laptop waar men enigzins mee vergelijkt is ruim 400 euro goedkoper en deze bevat dan nog steeds meer geheugen en SDD ruimte. Dus deze Pro, zal zeker wel weer een Pro zijn in de prijs. Het mag dan wel mooi zijn dat ze eindelijk een Pro weten te maken met die poortjes waar je het zo over hebt. Het is toch absurd dat je een Pro laptop durft te verkopen zonder HDMI of geheugen kaart lezer. Iets wat iedere producent zonder problemen maar Apple heeft weer een decade nodig om dit voor elkaar te krijgen. Net zo als een camera boven het scherm, wederom toch wel weer een rare keuze waar andere producenten veel beter mee weten weg te komen in plaats van zo'n rare notch midden in je scherm.
Ook jij weet dus niet helemaal waar je het over hebt. Jammer.

We weten uitstekend wat de M1 kan. De benchmarks zijn er al een jaar. We weten nog niet wat deze M1 Pro en Max kunnen, maar reken maar dat ze bloedsnel zijn. Vorig jaar bij de introductie van de M1 was iedereen nogal sceptisch bij die suffe grafiekjes van Apple, maar ze bleken heel goed te kloppen. Ik zie geen reden waarom dat nu niet ook zo is, al zal het natuurlijk afhangen van je workflow.

Dus is het "te bezien hoe ze presteren"? Ja natuurlijk, maar ik durf echt de stelling wel aan dat ze weer een stuk sneller zijn. En de M1 (NIET Pro / Max) was al zo snel als een i9 mobile Intel CPU... Dus deze nieuwe laptops zijn hoe dan ook SNEL.

En ter info, je vergelijkt een beetje appels met peren. Heeft die andere laptop ook zo'n vet scherm? Mooi ontwerp? Dat laatste is natuurlijk subjectief, maar telt voor veel mensen ook mee.

Eens wat betreft de poorten. Al duurde het geen decennium maar een jaar of vijf voor ze bij Apple wakker werden en door kregen dat mensen echt pissed of waren over het toetsenbord, die Touch Bar en het gebrek aan poortjes. Dat was niet handig van ze. Blij dat ze terug zijn.
Waar het mij om ging was dat @roelst1 nogal wat dingen riep zonder ze te onderbouwen...

En sja, die notch. Dat is net zoiets als de witte bezels bij de iMac. You love 'm or you hate 'm.
De 1 zal het mooi vinden, de ander niet. Ik zit er persoonlijk niet zo mee. En in dark mode zie je het helemaal niet vermoed ik. Ik lig er in ieder geval totaal niet wakker van. Een ander wellicht wel, vervelend.
Ik weet niet waar ik het over heb.. echter jij dan wel? Nogmaals we weten helemaal niets, ik weet het niet, jij net zo min. Je zit hier iedereen te flamen die vragen stelt bij de prestaties, ik stel enkel laten we maar eerst eens wat onafhankelijke benchmarks zien hoe goed deze presteerd. Het enigste wat we weten dat deze soms beter presteerd dan een MSI die een stuk goedkoper is. Dat die snel is zal best, maar zoals ik al aangaf buiten een marketing sales pitch weten we beiden niets.

Dus hoe snel ze presteren laten we nogmaals maar even afwachten, huidige benchmarks van Apple zijn netjes, niets meer, niets minder, niets duidelijk eveneens.

Dus stop nou maar met het afbranden van posts, het is duidelijk dat je Apple leuk vindt, ieder zijn ding. Maar niemand weet hoe snel deze CPU/GPU's precies zijn.

Verder ja inderdaad mooi is subjectief, een notch heeft echter niets met mooi te maken maar meer zoals ik reeds aangaf, dat andere producenten wel een lens netjes weten weg te werken en Apple niet.
Natuurlijk gaan we de harde resultaten zien als de reviewers de machines in hun handen hebben en we echte benchmarks gaan zien. Ik ben ook erg benieuwd.

Het enige wat ik zei is het volgende:
- De prestaties van de M1 zijn meer dan bekend, al een jaar.
- De prestaties van die M1 waren redelijk in lijn met de wat vage grafiekjes van Apple vorig jaar.
- De prestaties van deze nieuwe chips, M1 Pro en Max, zijn nog niet bekend. Maar ik heb geen reden om de grafiekjes van Apple heftig in twijfel te trekken, gezien de ervaringen van vorig jaar. Maar, natuurlijk: we gaan het zien.
- Twee laptops vergelijken puur op basis van benchmarks zegt mij persoonlijk niet alles. Ik vind ontwerp ook belangrijk, thermals, batterijduur, scherm, etc etc.
Dat is niet het punt dat wordt gemaakt.

Het punt is dat het grootste deel van Windows-gebruikers niet gaat overstappen op MacOS.
Ja, in vergelijking met andere Macbooks is dit waarschijnlijkl de beste keuze, maar voor iemand die niet overweegt over te stappen naar MacOS is deze laptop en de M1-chip niet relevant.

Dan kan je wel zeggen dat "M1 de rest aanzet tot handelen", maar tenzij Apple daadwerkelijk inbreuk gaat doen op het marktaandeel van Windows met behulp van M1, hebben AMD en Intel niet veel reden om hun eigen M1-equivalent te gaan ontwikkelen.
Dat lijkt mij alleen iets dat gaat gebeuren als een OEM met Windows zelf chips gaat ontwikkelen die op het niveau van M1 zijn.
En ik zeg dus dat dat wel gaat gebeuren wanneer blijkt dat deze M1 Pro/Max echt zoveel sneller gaan zijn als de x86 equivalenten. Voor pro toepassingen maken dat soort grote performance verschillen echt enorm veel uit (tijd is geld), dus dan wordt de aanbesteding van nieuwe Macbooks in eens een stuk interessanter. We hebben het hier niet over de enkele tweaker die van zijn spaargeld een nieuwe laptop gaat kopen, maar over bedrijven die in grote getallen machines inzetten. (Overigens: mocht Apple met deze hardware AAAmgames kunnen gaan draaien gaan ook de enkele tweakers wel overstag)

Maar bijvoorbeeld: waar het nu op lijkt zijn deze Macbooks zelfs beter in video bewerken dan welke PC ook, tegen een verbruik wat vele maken lager ligt. Adobe heeft dan een probleem, Intel en AMD ook.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 20:59]

Maar hoe groot is die markt überhaupt?

Pro's die die power nodig hebben zullen waarschijnlijk al een Macbook of dedicated PC hebben voor dat soort werk.
Mensen die al een Macbook hebben zullen waarschijnlijk niet terug wisselen naar een Windows-laptop, vooral niet als ze al in het Apple-ecosysteem zitten.

De markt lijkt mij simpelweg niet groot genoeg om dit allemaal interessant te maken voor allerlei andere laptop OEM's.
Het is buiten Apple om gewoon niet zo relevant omdat Apple zichzelf met hun software gewoon uitsluit voor veel mensen.
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel bedrijven er niet Macbooks inzetten. In bijna alle bedrijven die ik ken is dat een combinatie van Macbooks en Windows laptops. Vaak heeft de werknemer de keuze, in sommige bedrijven bepaald de afdeling wat je krijgt. Het is een markt waarin 3000 euro voor een laptop gangbaar is. Als Apple die hele markt behoudt en dus vervangt doen ze het prima. Wanneer ze 10% van die werknemers laten switchen van Windows naar Mac doen ze het gewoon heel goed.
Dat is echter niet wat er hier door sommigen wordt beweerd.

De woorden "die het speelveld volledig op zijn kop zet" zijn gewoon een dramatische overdrijving, want deze Macbooks concurreren alleen maar het zichzelf en nauwelijks met Windows-laptops.

Het is geen revolutionaire verandering die opeens de hele laptop-wereld doet veranderen en switchen naar een Macbook.
De woorden "die het speelveld volledig op zijn kop zet" zijn gewoon een dramatische overdrijving, want deze Macbooks concurreren alleen maar het zichzelf en nauwelijks met Windows-laptops.
Dat doen ze dus wel als ze zoveel meer performance gaan leveren. Wat Apple nu eigenlijk claimt is dat ze meer performance gaan bieden dan workstations in een laptop. Ik denk dat er veel bedrijven dan graag alle workstations gaan vervangen.

Een dergelijke sprong in performance is echt wel revolutionair en van een orde van grootte die we al even niet meer gezien hebben. Het wordt afwachten of de claims kloppen, maar gezien de performance van de gewone M1 kan het zomaar kloppen. Als je ziet wat ze claimen rondom ProRes video dan gaat in ieder geval geen enkele videobewerker meer iets anders bestellen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 20:59]

De Microsoft SQ2 chip komt er nog niet in de buurt. Met enkele jaren zal daar wel verandering in komen en komt er ook een Windows 11 variant en een native MS Officepakket om de voordelen van energiezuinige ARM-chips maximaal te benutten op diverse Surface-toestellen.
Er zit inderdaad een bizar scherm met een notch in. Het feit dat er een M1 onder het toetsenbord zit veranderd daar niks aan, en zal de kritiek daarover ook niet veranderen tenzij die M1 op magische manier de notch kan overlappen met pixels voor het scherm.

Voor de mensen achteraan: een M1-toestel is niet ontzien van kritiek omdat er een M1 in zit.
Je bedoeld dat ze eindelijk geluisterd hebben en weer normale io hebben toegevoegd.

Blijkt dat, dat hele dongel verhaal toch kut was.
Hier overdrijf ik nog niet eens mee.
Het valt echt wel mee, het is een mooie laptop maar dit is echt een uitspraak van iemand die duidelijk vooringenomen is.
Wel mooi dat jij zeurt over waar iemand wel of niet over valt, omdat je volgens jou geen kritiek mag hebben op wat dan ook omdat ze een "over de top revolutionair" apparaat hebben geïntroduceerd. En ja, het is een fantastisch apparaat. En ja, de notch is een belachelijke keuze. Heerlijk, gewoon realistisch blijven.
Euh? revolutionair? mis ik hier iets???
17 en 22 uur accu "leven"
"over-de-top revolutionair apparaat" nou dat valt ook wel mee toch.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 919159 op 22 juli 2024 20:59]

Gebeurt dat dan? De menu balk zit daar omheen verwerkt net zoals bij een iPhone voor zover ik begreep.
Ik gebruik soms wel is applicaties full screen. Dan heb je geen menu balk. Dan kan het nog wel is irritant gaan worden.
Mijn vermoeden is dat veel full-screen applicaties simpelweg geen gebruik zullen maken van die bovenste rij pixels. En aangezien dit een mini-LED scherm is, ziet het er dan gewoon uit als een zwarte rand. In de introductievideo van Apple zag je ook een full-screen facetimegesprek, en daar was die bovenrand ook zwart. Ik zou de extra real estate met de notch zien als een permanente plek voor je menubalk, verder heb je gewoon een scherm met een normaal aspect-ratio over.
Dit hebben ze wel mooi gedaan vind ik. Al hoop ik dat je de menu balk pas ziet als je met je muis in de buurt komt.
Bijvoorbeeld met een film kijken zou het anders wel irritant zijn. Of net als nu in firefox.
Films hebben daar bijna altijd een zwarte balk omdat het Macbook-scherm naar verhouding hoger is dan de meeste films (16:10 bij de 2020 Macbook vs 16:9 bij films).
Dank voor je reactie. Dat lijkt mij inderdaad de meest logische oplossing, nog niet zo over nagedacht. We zullen zien :)
Je browser tabs zitten links, niet boven.
Laatste Safari versie zitten ze bovenin
In de presentatie was duidelijk te zien dat fullscreen apps een zwarte bovenbalk hebben vanuit het OS. Dus je browsertabs zitten er netjes onder. Enkel de menubalk heeft een gat gekregen.
dan vraag ik me direct af, waarom, als je de launcher onderaan op auto-hide zet, wat maken dan die 80 pixels bovenaan nog voor verschil tussen maximized en fullscreen Oprechte vraag!
Betere focus / minder afleiding.
Net als het gebruik van "is" in plaats van "eens" -_-
Dank je. Daar stoor ik me ook altijd aan.
Full screen applicaties, en applicaties met menu's die verder komen dan halfverwegen het scherm zijn het niet eens met je.
Goed punt maar in die gevallen wordt de balk links en rechts zwart. Wat er feitelijk hetzelfde uit ziet als een bezel.
De notch neemt geen real estate van het scherm in. Het is gewoon het oude scherm (qua punten, wel met hogere pixeldichtheid) met daarboven extra ruimte voor de menubar, die je bij MacOS vrijwel altijd hebt. Ik vind het helemaal geen gekke keuze. Ook niet voor pro-users.
Hoe bedoel je precies dat de notch geen schermruimte inneemt? De menubalk wordt nota bene onderbroken door die inkeping, toch? Naar mijn idee is dat op de eerdere MacBook Pro’s niet.

Het lijkt me best vervelend dat je daar met je muis omheen moet gaan om van links naar rechts naar het volgende item in de menubalk te gaan.

Er zijn bovendien ook apps die de menubalk best goed opvullen. Ik vraag me af hoe dat opgelost wordt, al zal daar vast wel over nagedacht zijn.
Hoe bedoel je precies dat de notch geen schermruimte inneemt?
Stel je een normaal MacBook-scherm voor. De notch neemt daar geen ruimte van in. Er is enkel een laag pixels boven het normale scherm extra — met daarin als onderbreking de notch — waar je menubar in past. Ruimte ‘innemen’ impliceert dat waar scherm was (of had kunnen zijn) nu geen scherm zit. Maar dat is dus niet zo. Er is niks van de gebruiker ‘afgenomen’, enkel iets bij gebracht, namelijk een handige plek voor je menubar. Full-screen applicaties die Apple in de marketing laten zien, maken die bovenste rand ook gewoon zwart.

Andere manier om erover na te denken, het is niet “normaal scherm minus notch” maar “normaal scherm plus extra ruimte voor menubar met notch”.
LOL, Kom op zeg, zo kan je natuurlijk alles recht praten.

Op die manier mist geen enkel apparaat ooit pixels, je scherm is gewoon niet 1920*1080, maar 1920*1000 met 2x 900*80 bonus pixels aan de bovenkant 8)7

Daar waar de camera zit, zitten geen pixels. De enige manier om dit niet te zien/te voorkomen is door de camera achter het scherm te zetten.
Nou ja, toch is dit scherm 16:10 + extra pixels voor menubar en notch. Als het inderdaad lager dan een standaard verhouding zou zijn zou het recht praten zijn. Op deze manier houd je veel ruimte over, normaal zou de menubalk van de 16:10 verhouding af gaan, nu heb je de volledige resolutie tot je beschikking. Het is wat onorthodox maar op deze manier uitgevoerd valt er wel wat voor te zeggen.
Toch grappig hoe veel mensen dit zo fel verdedigen.

Het is een hoogte gewoon een notch, ongeacht het aantal pixels extra of minder, ongeacht de scherm verhouding en ongeacht of het op een wel of niet op een praktische plek zit qua (menu) layout.

:D :9~

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 20:59]

Jeetje, wat zijn mensen gevoelig tegenwoordig haha, fel... Je voorbeelden waren gewoon niet te vergelijken dus zette er even een correcte vergelijking bij. Of dit vervelend is mag iedereen voor zichzelf beslissen.
Waar die camer zit is geen beeld, of er nu extra dingen zijn of niet, een notch of inkeping blijft een notch of inkeping. En dat noemen ze dan "pro", wie zit hier nu op te wachten ?
Wel goed dat ze die touchbar hebben laten vallen, maar ik was in de markt voor iets nieuws (qua portable), maar dit zal het dus zeker niet worden. En het zal wel wennen zeker, maar ik ga me daar vreselijk aan storen, ik heb dit al bij een gsm.
Zo kun je ook alles krom praten natuurlijk. Stel het scherm is 2000*1080 en gaan daar 80pixel voor de notch vanaf en heb je alsnog 1920*1080. Overigens zijn de verhoudingen van het MacBook scherm sowieso anders.

Ik zeg niet dat de notch zo geweldig is en het had wellicht ook anders kunnen worden opgelost, dat had dan mogelijk betekent dat er een grotere bezel bovenin zit of een dikkere laptop om de camera achter het scherm te krijgen.

Persoonlijk vind ik de afgeronde hoeken wat je ook bij de nieuwe Surface laptops ziet evenmin begrijpelijk, maar het was te verwachten.

[Reactie gewijzigd door wernervp op 22 juli 2024 20:59]

Die plek in de menubalk is sowieso meestal ongebruikt, dan kan je net zo goed het scherm hoger maken in plaats van de camera in een bezel stoppen die de gehele breedte van het scherm inneemt.
Totdat je het full-screen knopje van YouTube aanklikt. Dat wordt of je scherm opeens kleiner, of je ziet een notch.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor: zonder notch was je scherm altijd kleiner geweest door de dikkere rand. In die zin heb je nu extra ruimte.

Maar gevoelsmatig zal dat voor een hoop mensen toch anders zijn. Net zoals dat bij de iPhone het geval is.
Juist bij Youtube/video is het geen probleem. Die videos zijn 16:9, het scherm is exclusief de rand waar de notch in zit 16:10 dus je krijgt gewoon zwarte balken boven en onder. De notch ga je niet zien.

In het geval van productieve taken lijkt het me ook niet gauw een probleem. Ik zie het eerder als extra ruimte voor de menubalk vanwege het hogere scherm, dan minder ruimte vanwege de notch.
Ja zo leggen mensen de notch op de iphones ook uit. Maar je kan nog steeds je accupercentage niet zien.

En oude iphones hadden altijd heel groot in de statusbalk staan met welke provider je verbonden was. Dat vond ik echt belachelijk nutteloze informatie, maar dan kwamen de fanbois mij vertellen hoe nuttig het wel niet was. Dat kan je ook niet meer zien door de notch.

Ik ben erg blij met mijn telefoon zonder inkeping, of punch hole. Al is die laatste nog mwoa, net te doen misschien.
Ik begrijp dat accu-percentage-dingetje helemaal niet, als ik dan al meer informatie zou willen zien is het de resterende tijd. Aangezien het beide zeer grove inschattingen zijn voegen ze (voor mij) niets toe.

Ik vind de notch niet mooi, maar ik lig er ook niet wakker van, het beperkt voor mij in ieder geval niet het gebruik van de telefoon. Maar het is lastig om positief of iig niet negatief over Apple te praten, je ben al snel een fanboy.
Accu percentage is juist totaal geen inschatting, maar een directe (voltage) meting. Wat voor een conclusie je er zelf uit trekt over de gebruikstijd, dat is zeker een grove inschatting helemaal mee eens ;)
Met dat uitgangspunt heb je inderdaad gelijk. :)
Wat heb je nu aan resterende tijd. Stel je hebt de hele dag niet zoveer gedaan, zegt dat ding oh nog 8 uur over. Jij denkt lekker man, niks aan het handje. Ga je in de volle zon zitten gamen, en dan? Moet ie dan ineens zeggen nog een half uur?

Zeer grove inschattingen noem je het ook, wat een kul. Het is redelijk accuraat. Behalve als de maker van het OS dat niet wil. Zoals Apple, waar de telefoons 4x zo lang op 100% blijven staan dan op bijvoorbeeld 37%.
Zoals ik al al aangaf. Aangezien het beide VOOR MIJ zeer grove inschattingen zijn voegen ze VOOR MIJ niets toe. Ik kan helemaal geen conclusie verbinden aan het percentage. Het pictogram geeft mij meestal voldoende informatie en als ik meer wil weten dan kan ik bovendien omlaag swipen.

"Wat heb je nu aan resterend percentage. Stel je hebt de hele dag niet zoveel gedaan, zegt dat ding oh nog 50% over. Jij denkt lekker man, niks aan het handje. Ga je in de volle zon zitten gamen, en dan? Moet ie dan ineens zeggen nog 10%?"

Wat ik aan resterende tijd heb? Als ik onderweg ben en niet kan opladen en ik zie dat mijn telefoon nog 2 uur mee kan in de status waarin hij nu is dan kan ik daar conclusies uit trekken. Zoals: niet gamen, niet lang gaan bellen, batterij spaarstand inschakelen, etc. Hetzelfde als ik doe bij mijn laptop, daar vind ik het ook fijn te weten wat de inschatting is hoe lang de accu nog mee kan bij normaal gebruik.
Ga ik dan gamen op de telefoon dan snap ik ook wel dat de accu sneller leeg gaat. Aangezien ik niet game op mijn telefoon heb ik daar niet zo'n last van.

Dat het percentage accuraat is wanneer dat direct gekoppeld is aan het voltage van de accu is zeker zo, maar je kunt er geen vaste conclusie aan verbinden.
Zoals Apple, waar de telefoons 4x zo lang op 100% blijven staan dan op bijvoorbeeld 37%.
Heb je bewijs voor die claim? Ik ervaar dat namelijk helemaal niet zo.

Ik ben blij voor je dat je blij bent met jouw telefoon zonder inkeping en met accu percentage. Voor sommigen onbegrijpelijk, maar ik ben blij met mijn telefoon ook met notch en ook zonder accu percentage op het homescherm. ;)
Als ik mijn batterij percentage en provider naam wil zien, hoef ik slechts even omlaag te swipen, meer niet.
Dus, ik vind het eigenlijk best soepel met hoe de UI er nu uitziet op iPhone.
Natuurlijk kan je je accupercentage zien. |:(
Oja? Ik zie het nu staan, terwijl ik type. 81%. De iphones hebben nu een smallere notch, maar nog steeds staat het niet in de status bar.
Toch wel. Waarom geef je nog commentaar als je duidelijk niet weet hoe?
Kan wezen, maar mijn menubalk zit vol, en daar is nu minder ruimte voor.
Los van wel of geen notch, er zijn prima apps om een deel van de icons in je menubar te verbergen. Ik ben daar groot fan van gezien ik een deel van de icons niet altijd hoef te zien en ik houd van minimalisme. Daarom gebruik ik Bartender, maar er zijn volgens mij ook gratis apps die dit doen.

Zou sjiek zijn als MacOS dit zelf inbouwt.
Dat je de extra ruimte [ikrijgt][/i] is inderdaad een alternatieve manier om het uit te leggen. Ik sluit me er niet bij aan omdat ik het meer vanuit gebruiksgemak bekijk, maar ieder z’n eigen lezing.

Maar wat betreft dat gebruiksgemak: op de tweede en derde alinea in m’n reactie ga je niet in. Of er nou sprake is van extra gekregen ruimte of niet, het heeft alsnog implicaties voor de ervaring. Mag ik aannemen dat je je daarbij aansluit?
Hoe de cursor omgaat met de notch is inderdaad een interessante kwestie wat gebruiksgemak betreft. Mijn vermoeden: Je kunt je cursor gewoon van links naar rechts door de notch heen bewegen. Waarschijnlijk zullen ze wel iets doen met cursor-smoothing, zodat je van ‘onderaf’ de notch niet zo makkelijk ingaat met je cursor, maar wel van links naar rechts in één keer soepel door beweegt.

De menubar-items passen met gemak op mijn MacBook Pro 16”. Denk niet dat de notch daarvoor echt in de weg gaat zitten. Al hoop ik — notch of geen notch — wel dat Apple een menubar organiser in gaat bouwen, zoals de app Bartender nu doet.

EDIT: Ik realiseer me net dat bij de 14” wellicht wel ruimte-gebrek in de menubar kan ontstaan vanwege de notch. Hoe ze dat gaan oplossen weet ik niet, en is een terecht punt. (Hopelijk, zoals eerder geneomd, kiezen ze voor een Bartender-achtige oplossing.)

Verder begrijp ik niet hoe deze notch qua ‘gebruiksgemak’ onhandig is. Het is gewoon een kleine extra. Je hebt er geen last van bij full-screen applicaties, en verder heb je een mooie plek voor je menubar. Als je het echt vervelend vindt, kun je waarschijnlijk vanaf dag 1 een tooltje downloaden dat de ruimte naast de notch permanent zwart maakt en je menubar weer naar beneden haalt. Dan heb je 0 verschil met hoe het nu is. (Behalve natuurlijk dat je een 120Hz mini-LED scherm hebt.)

[Reactie gewijzigd door MKoot op 22 juli 2024 20:59]

Inderdaad. Op die plek staat zo goed als nooit iets. Perfecte keuze, gratis ruimte!
Heb je dan scherm dat iets groter is dan 16 inch?
Dus volledig scherm zonder menu balk is 16 inch, met menu balk groter dan 16 inch?
Mijn menu bar verdwijnt automatisch, vind het zonde van de schermruimte, dus dit is behoorlijk storend als.die Notch ineens door het beeld zit
In fullscreen applicaties wel, misschien is dat nu met de default behavior niet het geval. Behalve voor video mogelijk. Maar ik weet niet of de video dan het hele scherm in neemt of niet, of dat je gewoon een zwarte rand bovenin hebt. Die je anders ook zou hebben, maar dan was het een fysieke rand.
Apple denkt niet overal over na kijk maar naar dit filmpje van bright :
https://youtu.be/RyAHlCZPYn8
Het lijkt me best vervelend dat je daar met je muis omheen moet gaan...
We weten het nog niet zeker, maar het lijkt me sterk dat je muispijl tegen de notch aan "botst" en dat je er omheen moet navigeren. Ik denk dat je muispijl gewoon (gedeeltelijk) tijdelijk achter de notch verdwijnt en aan de andere kant weer verschijnt, zodat je gewoon in één beweging van links naar rechts kunt gaan.

Maar we zullen het zien hoe dit in de praktijk werkt.
Maar dan net niet helemaal netjes in het design…
Feitelijk is het scherm dat je niet gebruikt, zoals Android ooit had met die 3 knoppen… en Apple met de iPhone (notch en multitask/home handle).

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 20:59]

Ik zag in de screenshot van Xcode dat de menubar er maar net op paste. Heb er niet op gelet of dat het grote of het kleine scherm was, maar als dat al het grote scherm was dan vraag ik mij af hoe de menubar van Xcode er op het kleine scherm uit ziet.

Verder heb je wel gelijk natuurlijk, die ruimte was je anders toch wel kwijt aan de menubar. Het oogt alleen wel raar (en misschien wel vervelend) dat er zo'n gekke hap uit een gedeelte van je scherm is gehaald wat je toch nog best vaak gebruikt.
In macOS Big Sur en Monterey is het mogelijk om de menubalk automatisch te verbergen en te tonen. Ik maak daar gebruik van en zet windows van bijvoorbeeld de browser meestal strak tegen de bovenrand van het scherm. Ik ben benieuwd hoe dat gaat werken op de nieuwe MBP's. Als het op deze machines nog steeds mogelijk is om die optie in te schakelen, dan zou je verwachten dat een gedeelte van de browser tab balk simpelweg niet zichtbaar is.
Deze schermen:

Hogere pixel dichtheid en hogere resolutie (14" en 16")

Pro motion tot 120 Hz (schaalbaar van 10Hz tot 120Hz)

Dit zijn toch andere schermen, maar als voormalige ASML'er begrij[p ik niet zoveel!
Nee hoor, helemaal geen "real estate"

edit: foto van Apple zelf die ik net op Gizmodo voorbij zag komen

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 22 juli 2024 20:59]

Helemaal mee eens. Alleen als je volledig scherm gebruikt bij films lijkt het me iets irritant. Maar een zwarte balk creeeren lijkt mij geen probleem.
Gelukkig zijn er bijna geen films die het volledige scherm in beslag nemen, omdat de verhoudingen totaal anders zijn :).
Zeker. Ik denk wel dat ik mij eraan kan storen, zoals nu de afbeelding de notch laat zien... misschien toch liever een zwarte rand. Naja =) waar je je druk over kan maken :Y)

Ik vind het overigens wel heel naar dat Apple geen design over het gehele assortiment (waar mogelijk) uit kan brengen. Dus een iPhone model met die strakke randen ook op de SE, iPad, Mac, Macbook Pro etc.

[Reactie gewijzigd door gitaarwerk op 22 juli 2024 20:59]

Ken helaas mensen die op hun tv een film afspelen en m automatisch laten uitrekken tot het hele scherm gevuld is, of het nou een 4:3 film is of eentje in cinemascope.
Buiten dat het dan misschien effectief geen pixels kost het blijft irritant om altijd tegen een zwart balkje aan te kijken dat de vorm van je scherm negatief beïnvloedt.
Het is ieder keer opnieuw verbazingwekkend hoe hevig Apple fanatics ieder negatief comment proberen te weerleggen.

Je exact argument werd ook talloze keren herhaald met de introductie van de notch op de iPhone. Het neemt geen real estate in. Er wordt daar toch niets op het scherm getoond, enz enz enz. En toch moet ik dagelijks m'n phone rotaten of het beeld omlaag trekken omdat info achter de notch verborgen zit.
In full screen apps wordt dat gedeelte van het scherm zwart. Onder als bovenkant hebben dan ongeveer een even grote bezel. Gaat dus echt meevallen. Ook in video ga je het niet zien vanwege de verhoudingen.
Ja. Juist de Pro-users zullen ook regelmatig moeten videobellen. Dan heb ik liever een camera bovenin mijn scherm dan dat ik er los eentje mee moet zeulen, en Apple kennende zal over het UX bij drukke menubalken wel zijn nagedacht. Op de iPhone werkt die front-camera toch ook als een zonnetje?
Pro users willen vooral gebruik maken van die superkrachtige chip. Ja ze zullen klagen over die notch tot enkele dagen nadat ze de MacBook Pro hebben ontvangen en dan zullen ze het weer vergeten zijn, net zoals bij de iPhone.
Ik snap vooral niet dat die notch zo hoog en breed moest zijn. Hierdoor is de menubalk ook veel hoger geworden (omdat de onderkant van de menubalk gelijk met de onderkant van de notch moet lopen). Kijk maar naar de screenshots.

Als er een complete Face ID boel in had gezeten had ik me er nog wat bij voor kunnen stellen maar het is gewoon een webcam. Daarvoor hoeft die balk echt niet zo hoog en zeker niet zo breed te zijn. Het lijkt wel alsof de notch er in zit gewoon om een notch te hebben :?

De rest vind ik wel een vooruitgang. Apple heeft een heleboel van hun voorgaande fouten recht gezet, al noemen ze dat natuurlijk niet zo want ze maken geen fouten :')

- Weg met het veel te platte toetsenbord zonder goede feedback (okee dit was al even geleden begonnen)
- HDMI weer terug dus einde dongle hell
- Magsafe weer terug. Was altijd een prima uitvinding vond ik.
- Overbodige touchbar er weer af (en fijne functietoetsen). Voor programmeren en power users zeer fijn. Niettemin had ik het niet erg gevonden als de touchbar ook was gebleven (bijv. de oude dunne functietoetsen met een touchbar erboven).
- SD card reader (vind ik nog het minst belangrijke persoonlijk maar fotografen zullen van mening verschillen)

Al die dingen op de full-height functietoetsen na, zaten op een MacBook Pro anno 2015, en zijn een goede reden dat veel mensen die dingen (tot nu toe) als een soort schat bewaarden.

Vind het ook wel mooi dat de onderkant nu de vorm heeft van een Alu PowerBook die toevallig net 20 jaar is geworden.

De M1Pro/Max zijn natuurlijk ook weer een hit. Voor mij erg positief allemaal, behalve natuurlijk de prijs, en het platform dat steeds geslotener wordt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:59]

De 'echte' pro-users sluiten hem aan een extern scherm aan, niemand werkt fulltime op een laptopscherm.
MagSafe was een briljante vinding, en er is (terecht) een hoop geklaagd over het weglaten daarvan in 2016. Goed geluisterd naar de feedback dus. Laden met USB-C kan echter nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Z-Dragon op 22 juli 2024 20:59]

De USB-C poort heeft ook Power Delivery. Kortom, je kunt laden via Magsafe of via USB-C. Mocht je dus een extern scherm hebben met USB-C PD is dat geen enkel probleem.
Ik vind het goed dat ze de fout fixen van het verwijderen ervan.

‘Niet weten wat ze willen’ vind ik ook een tikje overdreven

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 20:59]

Weglaten van Magsafe, en weer introduceren
Weglaten van poorten anders dan Thunderbolt 4, en weer introduceren, nadat elke MacBook bezitter dure dongles heeft aangeschaft.

Volledig over op FaceID op telefoons, maar dan op de iPad ineens weer TouchID introduceren op de power button.

Ze zijn gewoon zo extreem inconsistent, ik ben er in ieder geval klaar mee. Als ik niet verplicht voor het werk alles Apple zou moeten gebruiken, kwam het er bij mij niet meer in.

[Reactie gewijzigd door Gubbel op 22 juli 2024 20:59]

Eens dat consistentie soms wat ver te zoeken is. Alleen als je kijkt naar de concurrentie dan doen ze het nog best aardig. Een dell/MSI/HP verandert ook om de zoveel tijd opeens het ontwerp en features.

Verder ben ik zelf erg blij met m'n midrange Lenovo omdat dat goed past bij mijn gebruik. Maar voor consistentie hoef je daar ook niet te wezen. Dit 15" model laadt op met USB-C, maar de 14" versie van dezelfde serie laadt opeens met een proprietaire plug. En hij heeft wel USB-C met PD maar alleen ondersteuning voor HDMI 1.4 waardoor je slechts een 4K scherm met 30hz kan aansturen, terwijl de AMD APU prima geschikt is voor meer. Andere laptop die er praktisch hetzelfde uitziet kan datzelfde scherm met dezelfde APU opeens wel met 60hz aansturen.

Dan vind ik Apple absoluut een verademing, alleen voor mijn gebruik niet geschikt.
Dure dongens? ik heb zon ding voor 15 euro afgeschaft (2x USB A, USB C, HDMI, SD geloof ik). Ik heb er steeds wat aan want USB A poorten zitten nog steeds niet op een nieuwe MacBook Pro's.

iPhones zijn niet volledig over op FaceID (iPhone SE heeft TouchID. Bij iPads zijn de normale, Air en Mini die TouchID hebben en de Pro die Face ID heeft. Ik vind dat wel fijn, zo heb je wat te kiezen.

Geen wel/geen/wel SD kaartlezer is idd niet echt consistent, maar ik gebruik die dingen toch niet, dus dat is niet relevant voor mij (plus ik zou hem in die dongle kunnen doen). geen/wel/geen Touch Bar is ook niet consistent, maar ze hebben iets geprobeerd wat niet is geslaagd en het is dan goed dat ze het hebben teruggedraaid (ik haat dat ding). Als je absolute perfectie hebt bereikt moet je consistent zijn, tot die tijd kan je wat mij betreft best proefballonnetjes oplaten en bij mislukken teruggaan naar het origineel (of een ander beter idee).

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 20:59]

Vraag me af of intel based laptops nog een toekomst heeft na deze specs van m1 en M1pros.
Ja hoor, het segment van laptops onder de 1.000,- is enorm groot en daar zul je de M1 voorlopig (en waarschijnlijk nooit tenzij een aanbieding) niet vinden.
Macbook air met M1 is doorgaans onder de 1000 euro.
Maken we er 900,- van, nog steeds het grooste deel van de markt :)
De M1 Air is al maanden voor 950-999EUR te koop.
Voeg daar aan toe dat er heel heel HEEL veel mensen windows gebruiken. Ik denk dat mensen vergeten dat het niet realistisch is voor heel veel gebruikers om te switchen naar Apple. Persoonlijk geef ik ook liever 3000 euro uit aan een goede Windows laptop dan een Apple aangezien ik een macbook niet in mijn workflow en dagelijks leven past. Mijn desktop draait op ryzen, laptop op intel, servers op intel, tweede laptop ook op intel en ga zo maar door. Ik denk niet dat ze daar ook meer enigszins wakker liggen van deze presentatie.
Het is niet echt een concurrent voor Intel. Apple plaatst die chips voor alsnog alleen in eigen producten.
Nou, Intel is er wel een beetje zuur over. Ze hebben de laatste tijd een aantal tenenkrommende anti-Apple advertenties gehad, zie bijvoorbeeld dit filmpje, waarbij ze zogenaamd Apple fans versteld laten staan van Windows laptops.

Daarbij vergelijken ze Apple computers op alle fronten met Windows computers, behalve... de CPU. Vreemd, zou je zeggen, aangezien dit een reclamefilmpje van Intel is. Maar Intel voelt de hete adem van Apple's snelle en efficiënte SOC's in hun nek en wil graag de aandacht afleiden van hoe mager Intel-CPU's afsteken tegen Apple Silicon SOC's.

Het gaat niet alleen om de chips van Apple. Apple laat zien wat voor snelle en zuinige chips je kunt maken gebaseerd op de ARM-architectuur. Het is een kwestie van tijd voordat andere fabrikanten gaan komen met iets dergelijks voor Windows computers. En daar is Intel bang voor, want dan zouden hun x86 CPU's wel eens razendsnel irrelevant kunnen worden.
Hahaha, geen directe concurrent voor Intel? Heb je de recente (tenenkrommende) ad van Intel gezien? Dat is een directe aanval op Apple. Denk je dat ze dat geld aan ads uit geven als ze niet de hete adem van Apple silicon voelen?

Daarnaast verliest Intel hier een hele markt. Waar eerst hun processoren in deze Macs geleverd werden, droogt dat nu helemaal op.

Geloof me. Intel is niet blij. Eerst een klap van AMD, nu van Apple, het wordt tijd voor grote veranderingen binnen Intel. Hun positie was comfortabel. Ze moeten nu flink aanpoten op de consumer/prosumer lijn.
Dat zal wel los lopen, zo groot is de markt voor dit soort krachtige chips niet. Intel zal eerder wakker liggen van de populariteit van arm ipv x86. Zodra Windows en servers over zijn hebben die wel een probleem.
Eh, ja hoor. De M1 Pro '8 core' van 2250 euro met 6 performance cores is waarschijnlijk even snel als een 8-core intel. En die beginnen onder de 1000 euro: pricewatch: MSI Katana GF66 11SC-015NL

En over toekomst gesproken. Intel staat met Alder Lake voor de deur met 14 cores in de laptop. Verschijnen eind 2021, begin 2022: nieuws: Gerucht: Intel Alder Lake-P-cpu's voor laptops krijgen tot 14 cores e...
Dat is wel heel erg appels en peren vergelijken. De MacBook heeft meer geheugen, een veel scherm met een veel hogere resolutie, een body van aluminium in plaats van plastic, waarschijnlijk veel snellere storage, en noem maar op. Je betaalt die prijs niet alleen voor de CPU, en het is allang ontkracht dat MacBooks duur zijn voor wat je er voor krijgt.
De vraag was of laptops met een intel cpu nog een toekomst hadden.
Ja, want geen iOS MacOS. Windows is nog steeds koning multitask wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 22 juli 2024 20:59]

iOS draait op een iPhone. Waarom is Windows koning multitask? Ik mis niets op macOS.
Leuk dat de M1 fancy specs heeft, maar voor veel mensen zal het alsnog een waardeloze SoC zijn zolang het niet gebruikt wordt om te draaien wat iedereen ook echt gebruikt... Een SoC die geen Windows draait is voor veel mensen gewoon een nono.
Had niet verwacht dat ze hun fouten gingen toegeven...
MagSafe terug, HDMI poort terug, en weg met de touchbar...
Enkel die notch snap ik niet goed...
Lijkt me wel een verkoophit te kunnen worden...niets voor mij, te gesloten hw platform, te duur voor wat ik het zou nodig hebben (hier mee zeg ik niet dat ze tout court te duur zijn, dat moet ieder voor zich en zijn usecase beslissen) en repareerbaarheid zal vermoedelijk weer noppes zijn...
Maar toch moet ik zeggen, goed gedaan Apple, ihb met de nieuwe chips.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 22 juli 2024 20:59]

Als er nou FaceID in had gezeten had ik het nog begrepen. Maar die best wel flinke notch voor slechts een 1080p webcam is best wat vreemd.

Verder blij dat er eindelijk een eind komt aan Dongle Lifs. Ben benieuwd of de verdedigers van 20 dongles meeslepen (ik overdrijf) nu ook opeens inzien dat dat eigenlijk best wel gek was. Toch zeker omdat HDMI nog niet dood is en die kaartlezer toch niet in de weg zit als je hem niet gebruikt, maar o zo handig is als je hem toch een keertje nodig had.

Wel een machtig apparaat, stond er van te kijken.
Zelf nooit last gehad van de dongels (op het eerste weekend na). Er zit er standaard 1 in m'n tas, 1 aan beide schermen op de zaak en 1 aan beide schermen thuis.

Het scheelt wel erg dat mijn werkgever die dingen in bulk heeft liggen en we ze dus gewoon kunnen pakken, zodoende nooit last gehad van het missen van poorten. (Ik heb de SD kaart lezer nooit nodig)
Mooi ding ja!

Vraag me wel af waarom je ooit meer dan 1 dongle zou meeslepen. Destijds eentje aangekocht voor €99,- en die heeft altijd ruimschoots zijn werk gedaan. Inmiddels laat ik hem meestal thuis omdat steeds meer werkgevers van die HP docks hebben staan waardoor je met 1 USB-C kabeltje alles hebt.
Uiteraard zijn die docks een uitkomst. Het zijn meer de plekken en momenten waarop je geen dock hebt, maar gewoon even een HDMI-kabel wilt inpluggen. Dat is en blijft gewoon verschrikkelijk irritant.

Gelukkig heeft Apple het eindelijk ook ingezien dat het best naast elkaar kan bestaan. De docking voor vaste plekken, de HDMI voor als je niet op je vaste plek zit.
3.5mm Jack ook terug. Ja vergist. Excuus

[Reactie gewijzigd door redslow op 22 juli 2024 20:59]

Nooit weggeweest. Die zit er gewoon op.
Is nooit weggeweest, in geen enkele macbook.
Die is nooit weggeweest op de Mac...
Volgensmij is die nooit weg geweest, mijn MacBook Pro heeft 4x Thunderbolt en de 3.5mm jack
Helemaal mee eens. Te duur voor mij, en de 2015 doet het vooralsnog prima. Toch ga ik wel sparen. Dit is een waardige opvolger, eindelijk: MagSafe, geen TouchBar, fatsoenlijk toetsenbord dat niet zomaar stuk gaat, 3x USB-C / TB4 (opvolger van eerdere TB en USB-A), HDMI, SD. Eigenlijk alles dat ik in de versies van 2016 t/m 2020 heb gemist.

Dan ook nog eens een M1 variant die nog betere performance geeft, en ook nog eens betere batterij dan vorige M1 variant.

En 14" heeft frontend speakers? Dat is uniek. Voorheen had de 13" dat niet. Het is alleen de prijs, die ligt tov de 13" van vroeger toch echt een stuk hoger. En dan heb je het ook nog over het instapmodel. En gezien je bij Apple hardware vaak lastig zelf kunt openen laat staan repareren (dat zal nog steeds zo zijn gezien hoe dun hij is?), tja. Dan kun je beter voor te dure opties gaan.

Ben benieuwd hoe de benchmark is tov de Framework. Dat is wat mij betreft de goud standaard voor een laptop.

Wat een rare resolutie trouwens?

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 20:59]

[...]
Enkel die notch snap ik niet goed...
[...]
Over een generatie of drie gaat die notch achter het scherm; nu wennen we al een beetje aan het idee en is het een "verademin" zodra we het niet meer hoeven te zien.

[i]Leave them wanting more[...]
Daar hopen we bij de iPhone ook al een jaar of wat op. En under screen fingerprint readers en in screen cameras hopen we ook al een tijdje op, de concurrent hebt het al maar voor Apple…niet goed genoeg.
Ook omdat ze precies dat zijn, niet goed genoeg. Liever een goede implementatie dan een half-afgebakken product.
Te duur is een vaak voorkomende drogreden tegen de aanschaf van Macbooks. Men vergeet steevast dat de afschrijving van een Macbook vele malen lager is dan van een Windows/Unix computer. Zelfs devices van ruim 5 jaar oud kan je voor een flink deel van het aankoopbedrag doorverkopen. Ja, het is even een investering maar het behoudt vervolgens prima zijn waarde.
Zeg dat maar tegen de 16” Intel, snel maar eens zien wat dat nog opbrengt
Apples met Intel zijn aan de straatstenen niet meer kwijt te raken.
Dat was te verwachten inderdaad.

Het effect zag je vorig jaar ook toen de M1 Air werd gelanceerd; ineens stortte de tweedehands markt voor Intel-macs in. Voor de EUR 1.000,- die een M1 Mac kost, had je geen tweedehands Intel-mac die vergelijkbaar presteert. Een gelijkpresterende kostte al snel 1200 to 1500 euro; die kocht dus niemand meer.

En nog hoor... voor 1100 euro een tweedehands i7 13,3" MBP met 8GB RAM of 100 euro minder voor een nieuwe M1 MBA die de i7 volledig uit het water blaast...
Valt mee

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 919159 op 22 juli 2024 20:59]

MagSafe terug
Waarom is dat beter? Ik heb het allebei (gehad) en beide prima :)
Je kan ook thunderbolt gebruiken voor opladen. Maar dat kost je dan weer 1 poort. En MagSafe heeft het voordeel dat hij makkelijk loskomt als je er per ongeluk tegenaanloopt.
Dit hoor ik altijd, en valide punt als je een keer over de kabel struikelt. Maar... Waarom leg je überhaupt je kabel in een positie dat je hem makkelijk om ver kan lopen? Dat is toch gek?

Ik heb een Surface Pro, die hebben ook een magnetische aansluiting. Maar ik heb nog nooit een 'pfieuw'-moment ervaren. Die grenzen ga je toch niet opzoeken? (Naast dat het bijna onnodig is met deze MacBook. Die krijgt je niet zo snel leeg.)
Op een universiteit of hogeschool is dat echt geen overbodige luxe, de kabels gaan daar naar elk stopcontact dat beschikbaar is.
Ja ik ken het, maar dat was vooral het geval bij de mensen die een accu-tijd van 3 minuten hadden. Kan je beter een nieuwe accu regelen dan het riskeren.

Wij hadden op mijn hogeschool op de meeste werkplekken trouwens stopcontacten op de tafels zelf. En in de collegezalen had je vaak gewoon pech. De stopcontact-jagers die er te ver vanaf zaten konden mooi overstappen op een kladblok met balpen of notities op de telefoon.
MagSafe kost een TB4 poort (drie is ook ruim zat maar goed), en met de accuduur hoeft hij echt niet de hele tijd aan de oplader te hangen. En als hij aan een dock zit hoop ik wel dat je die kabels uit de looproute legt.
De lader is USB-C, de kabel is USB-C naar Magsafe. zie "inhoud van de verpakking".

Het beste van 2 werelden, want je bestaande USB-C naar USB-C kabels en Thunderbolt kabels kan je dus eveneens gebruiken om je Mac op te laden, en de lader zelf kan ook dienen voor andere USB-C apparaten.
Ah ok. Dan valt dat weer mee, dank.
De snellader is helaas wel een optie op de goedkopere modellen.

Standaard 67W meegeleverd (geen snellader dus); 96W is nodig om het snelladen te gebruiken. Meerprijs is gelukkig maar EUR 20,00.
Ik heb al een 96w lader, die kan dus hergebruikt worden 😊
Ik weet ook niet goed of ik constant een snellader eraan wil hebben hangen.
Die is wel meegeleverd. USb C naar MagSafe.
Ah ok dat heb ik nog nergens zien staan, dan heb ik er wellicht overheen gekeken. Waar lees je dat?

[Reactie gewijzigd door Odie op 22 juli 2024 20:59]

Ben zeer onder de indruk, en vergeleken met de laatste generatie Intel machines, is de prijs nog aangenaam. Wat een specs! 7.4 GB/s SSD, 30 streams 4K ProRes editten, 120Hz adaptive scherm, meerdere Pro Displays XDRs en nog een 4K TV kunnen aansluiten, en een krankzinnig snelle en zuinige SOC. Natuurlijk nog even de ‘niet-Apple’ benchmarks afwachten, maar dit belooft veel goeds.

Ik vraag me wel af hoe andere chipfabrikanten, zowel mobile CPU als mobile GPU, het zover hebben laten komen. Deze chips zijn niet een klein beetje beter en zuiniger… het gat is wel erg groot nu.
Ik weet niet wat de laatste gen deed aan prijs, maar ik kocht in 2015 een 13,3”MacBook Pro voor 1500€. Nu is de basis uitvoering 14” minimaal 2249€… dat vind ik een flinke toename.
De instap 13” MacBook Pro met de (normale) M1 processor is €1449. Het is deze generatie met de M1Pro die duurder is. Dus ja, de ‘echte’ pro is duurder, maar de instap niet.

Je kunt over het algemeen zeker stellen dat Apple producten (en Macs in het bijzonder) steeds duurder zijn geworden het afgelopen decennium — veel te duur soms. Maar met de introductie van hun eigen M-processor zijn de voorheen waardeloze ‘goedkope’ computers zoals de MacBook Air en de instap MacBook Pro opeens weer een relatief goede deal geworden. Dus misschien krijg je voor €1500 in 2013 en nu wel ongeveer evenveel bang-for-your-buck. Zou wel interessant zijn om eens goed te vergelijken.
De M1 chip is in zijn prijsklasse steeds ongeveer even duur als de intelmodellen (soms zelfs goedkoper; zie de M1 Mac Mini) en steeds sneller en beter dan de Intel versies.
De "oude" "simpele" MacBook Pro 13" met de M1 chip blijft ook in de verkoop voor €1449
Dus die toename valt in dat opzicht wel mee
De 13" MacBook Pro gaat vanaf € 1.449,10 en is gewoon verkrijgbaar (met een M1, geen M1 Pro of Max).
Voor de basis MBP 13,3" kun je nog steeds de 2020 met M1 kopen. Die wordt door Apple ook als basis gezien en kost rond de € 1400,-. Zelfs de Air zou dan misschien voldoen en dan zit je weer op jouw prijs. Qua performance zijn deze machines op geen enkele manier basis te noemen.
Ik heb voor mijn MBP 13" in 2018 2500 euro afgetikt, voor een i5, met 16GB en 512GB SSD. dus ik vind dit vrij schappelijk. In verhouding daarmee iig
Vooral omdat dat al veel te duur was.
Mijn huidige MBP is een 2012 Retina (ja mensen; vrijgesteld van wegenbelasting, zou oud is 'ie) kostte ooit maar liefst 3600 euro. Iets snellere i7 dan de base, 16GB RAM (ipv 8GB) en een 500GB NVME SSD (ipv 256GB) die toen net nieuw was).

Op dat prijspunt heb je nu ook een hele mooie uitvoering. Als ik daar weer 9 jaar mee doe, dan ben ik helemaal gelukkig.

Maar misschien ga ik toch voor een Air; dan maar na 5 ipv 9 jaar aan een nieuwe. De performance van de Air is eigenlijk ook wel voldoende en het scheelt een bak met geld...
In 2014 kocht ik een 15" MacBook Pro voor € 2.800,-. In 2019 een 16" MacBook Pro voor € 3.200,-. Een vergelijkbare nu kost me € 3.209,-. Klopt, goedkoop is het niet, maar met 2 jaar geleden lijkt de prijs niet gestegen te zijn.
eerlijk gezegd mis ik nu wel echt een macbook 16inc SE

Dat miniledscherm met 1200cdm2 is natuurlijk wel echt heul vet maar voor dagelijkse kantoortoepassingen een beetje overkill net zoals de m1 pro

als ik nu naar het scherm van de air kijk dan is die met +/- 500 nits al behoorlijk goed, maar wel erg klein voor langdurig gebruik (onderweg of op school bijvoorbeeld) voor thuis heb je natuurlijk een dock met een 4k scherm - maar dat is thuis.

ik ben benieuwd wanneer er mac-(mini)-pro's uitkomen een chip als de m1 max met een super stevige passief koelblok in een behuizing ongeveer zo groot als de 1st gen mac mini m1 zou geruisloos een aardig aantal mac pro's uit het verleden den tent uitvegen. - voor als je ziet hoe leeg dat ding nu nog was, hadden ze daar best een paar extra heapipes en koelvinnen in kunnen zetten misschien zelfs wel een verdubbeling van het powerbudget.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 20:59]

Ik vond de Mac mini met M1Pro/Max inderdaad ook de grote afwezige. ik snap dat de focus vanuit PR vooral op de MBP moest liggen, maar in beginsel lijkt het een leuke "one more thing" om te melden dat er ook een Mac mini met M1Pro is.

Maar misschien heeft Apple wel een reden dat er geen M1Pro/Max van de mini is. De CPU is flink groter dan de vanilla M1, misschien is er nog wat aandacht nodig om de hitte goed weg te krijgen. Of is er niet genoeg productiecapaciteit om er óók nog eens een Mac mini naast te introduceren (die waarschijnlijk de winkel uit zou vliegen; dat is echt een heel populair model namelijk).
Het helpt ook niet dat de cpu, gpu and software boeren allemaal gescheiden zijn. Terwijl Apple het allemaal zelf doet.
Zijn ze sneller? Ik denk dat het wel mee gaat vallen. Vooral de GPU zal het afleggen tegen een mobiele 3080.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 20:59]

Uhm nee. Ze zijn zuiniger én erg veel sneller.
Anoniem: 919159 @pBook19 oktober 2021 19:17
Ooit gehoord van Nvidia?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 919159 op 22 juli 2024 20:59]

Touch bar weg? Ik gebruik dat ding echt altijd, zal dat zeker missen als ik dat niet meer zou hebben!
Ik vond het eerst maar niks, totdat ik BetterTouchTool geïnstalleerd had (en deze na een week of 1 à 2 eindelijk goed had ingericht). Zonde dat ze vanuit MacOS standaard niet meer mogelijkheden aan deze balk hebben gegeven, want het kán zo goed zijn.

Verder fijn dat je weer gewoon een HDMI-kabel kunt inpluggen zonder verloopstuk.

Weet iemand of de USB-c-poorten nog laden ondersteunen? Ik moet zeggen dat ik prima kan leven met de non-magsafe aansluiting. Vind het superhandig voor een laptop die je vaak verplaatst dat hij zowel links- als rechtszijdig kan laden.
Ja ik ook. Vond die touch bar best handig.
De Touch Bar heeft altijd een schare fans gehad, maar veel prominente Apple adepten waren tegen. Ook veel Pro-users hadden liever function-keys.

Heb er zelf nooit veel mee gekund al vond ik Apps als TouchBarPiano geweldig. Misschien maakt Apple ooit nog weer eens zoiets als het Trackpad een scherm wordt.
Ik ben enigszins verbaasd over de prijzen, voor deze markt en de vermoedelijke performance (benchmarks nog even afwachten) zijn deze laptops voor de doelgroep (prosumer/hoger segment zakelijk) relatief zeer concurrerend geprijsd voor Apple. Benieuwd na de benchmarks en reviews. Fijn dat ze ook eindelijk van de waardeloze touchbar afscheid nemen.
Concurrerend qua prijs? Ik vind ze nog steeds erg duur. Een goede ryzen kan je al voor de helft vinden...
En die is half zo snel, en heeft een minder scherm….
Dat moeten de benchmarks nog even uitwijzen
Sure, die zijn er idd nog niet. Maar aangezien de M1 macbooks al brandhout maken van alles in (en ver boven) hun prijsklasse zal het nu een regelrecht bloedbad zijn. Met veel minder stroomverbruik op de koop toe.
De m1 maakt geen brandhout van de ryzen, alleen single core zijn ze iets sneller.
Half zo snel in geekbench zeker :P. Alleen gebruikt niemand dat.
Ben heel erg benieuwd naar echte benchmarks, compile tijden, Blender, Cinebench etc.
Mijn vader heeft een M1 MBA, dat ding rijdt rondjes rond mijn iMac van een paar jaar terug en nog meer rond mijn Lenovo X1.
Ik heb op zijn laptop een filmpje gerendert van een pak fotos, dat was bliksemsnel.

Ik heb ook een paar vergelijkingen gezien tussen een top Windows laptop bij het renderen van een 4k film ivm met de M1. Dat ging in de helft van de tijd, en zonder warm worden. De windows laptop moest aan de stroom hangen en ging blazen als een ouderwetse dorsmolen.
Die M chips zijn Intel gewoon 2 jaar voor.
Sorry, dat zijn geen benchmarks; Als je een vergelijking wilt maken dan moet je een gelijk stuk software pakken en een zo'n veel mogelijk vergelijkbare setup. De ene 4k film is de ander niet en hetzelfde voor het stuk software (denk aan GPU versnelling voor het encoden van een film, dat kan best verschillen tussen versies).
Denk daarnaast ook aan prijsklasse, jouw Mac book was misschien goedkoper en die Intel chips die Apple afneemt lopen vaak achter; daarnaast zijn Intel chips de laatste paar jaar nu niet echt bijster goed.
Hetzelfde gaat op voor de vergelijking die je maakt met die Windows laptop, genoeg zogenaamd snelle laptops die constant lopen te throttlen omdat ze slecht ontworpen zijn.

Zonder die exacte variabelen te weten voegt jouw statement gewoon helaas niks hier aan toe.

Ik wil best geloven dat ze sneller zijn dan Intel (dat is tegenwoordig niet moeilijk schijnbaar :P). Ik wacht dus rustig op wat Anandtech of Notebookcheck schrijft met name de eerste.
Nee, waar zie jij benchmarks?

Ik zeg ook niet dat het niet indrukwekkend is als het waar is; ik wil het eerst zien. Ook bij Intel en AMD ben ik sceptisch als ze zoveel procent winst claimen.
Die zijn er nog niet, maar het lijkt alvast veelbelovend.

Uiteindelijk zegt een benchmark nog niet veel.
De vlotheid van werken in photoshop en videobewerking is nogal bepalend als je dat veel doet.

En dat zat al goed met de gewone M1 chip.
Vooral de energiezuinigheid van die chips zijn bepalend, je kan die sneller laten draaien gewoon omdat je minder begrensd bent door de warmteontwikkeling.

Maar ik wacht ook op de benchmarks.
Heb het tijdje geleden hier al eens gepost, en met die performance zou ik toch echt ferm overwegen om mijn huidige high-end pc te gaan inwisselen. Enkel puur voor gaming zal ik stap terug moeten zetten (rtx3080) maar goed, is tegenwoordig toch bijna geen tijd meer voor.
Misschien nog even wachten op een Mac Mini met een M1 Pro/Max indien het niet mobiel moet zijn :-) Die zal wsl ook niet meer zo lang op zich laten wachten. Ik had eerlijk gezegd zelfs verwacht dat ze dit ook zouden aankondigen nu.

[Reactie gewijzigd door reutulus op 22 juli 2024 20:59]

Ik ben ook teleurgesteld, ik wilde graag de nieuwe mac mini bestellen maar dat wordt dan waarschijnlijk in 2022 pas :(
Wat je mening over de notch ook is: het is een scherm met een stuk eruit. Ik snap dat ze er extra pixels boven op hebben gemaakt. Maar als je er naar kijkt, is het een scherm waar een hap uit is.
Wat een gezeur weer over niets. Wil je de notch niet en heb je liever het oude design ontwikkel dan gewoon een bezel app. Voor degene met weinig ontwikkel skills kom je ook al ver met wat zwarte tape. Zitten we hier op tweakers of niet? :+

Ik persoonlijk zou het gewoon zo laten want je hebt meer scherm dan op oudere Macbook Pro's. Je weet ook dat binnen de kortste keren er fabrikanten zijn die de MacBook look naar hun toestellen willen halen en de notch gewoon iets alledaags wordt en niet meer "een vreemd design". Ik heb me ook nog nooit gestoord aan de notch op mijn iPhone dus ik zie echt niet waarom deze notch wel zou storen. Het enige jammere is dat er geen Face ID in zit.

[Reactie gewijzigd door monojack op 22 juli 2024 20:59]

Inderdaad, het hele argument van "maar je verliest geen screen real-estate" is onzin. Is het scherm groter? Ja. Kan je de nieuwe extra grote volledig benutten? Nee. M.a.w. je verliest screen real-estate. Omdat het in vergelijking met de vorige een groter scherm betreft wilt nog niet zeggen dat er geen hap uit je nieuwe scherm is.
Dat is op zich nog wel onbekend, ik heb nog geen full-screen applicatie gezien en of je de menubalk kan ‘autohiden’ zoals dat nu kan.
Dit had ik niet verwacht. Poorten terug en touchbar weg. Dan zeg je dus eigenlijk de afgelopen jaren waren er foute keuzes gemaakt.

En een notch op een laptop. Aaaaah, ik kan hier niet naar kijken. Het is te lelijk. Waarom. Ik zou het nooit kunnen ontzien tijdens gebruik. Laat andere fabrikanten dit aub niet na doen.
Over een paar maanden hoor je niemand meer over de notch. Het neemt een klein hapje uit de menubalk en het scherm is aangepast zodat het je absoluut gezien geen scherm kost.
2 oplossingen voor: Dark thema (dan valt de notch visueel weg) of via een scriptje dat gedeelte van het scherm uit zetten. Ik geef het een week voordat github vol staat met een dergelijk script.
Maar waarom? Luisteren ze gewoon niet naar de klanten die het willen gebruiken?
Ik zat echt met smart te wachten op de nieuwe release.. nu begint de twijfel echt te komen, 2700 euros en dan lelijk basis ontwerp van 2009, stuk uit het scherm. Moet ik nu nog een jaar wachten voordat die notch eruit is? Archhhh
En volgend jaar kiezen ze voor een plastic behuizing zeker 8)7
Wat mij vooral stoort is dat het een notch is zonder FaceID.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.