Apple presenteert MacBook Pro met vernieuwd toetsenbord en 16"-scherm

Apple heeft nieuwe versies gepresenteerd van zijn MacBook Pro-laptops. Deze 16"-laptop gaat de vorig jaar uitgekomen 15"-versies vervangen. De nieuwe macBook Pro heeft een groter scherm, een vernieuwd toetsenbord, nieuwe cpu's en betere speakers.

Apple voorziet de nieuwe MacBook Pro van een Retina-scherm met een resolutie van 3072x1920 pixels met een pixeldichtheid van 226ppi. Het scherm haalt een piekhelderheid van 500cd/m², al wordt hdr niet ondersteund. Verder ondersteunt het scherm van de nieuwe laptop een niet nader benoemd percentage van de dci-p3-kleurruimte en de maximale verversingssnelheid bedraagt 60Hz. Het formaat van de nieuwe MacBook Pro komt bijna overeen met dat van de editie van vorig jaar. Die versie had een schermdiagonaal van 15", wat gelet op het iets grotere scherm betekent dat Apple de schermranden bij de nieuwe versie heeft verkleind.

Het bedrijf verwijst naar het toetsenborden met de term Magic Keyboard, een verwijzing naar het bestaande draadloze Magic Keyboard die bij de iMac Pro wordt verkocht. Bij het gelijknamige toetsenbord van de nieuwe MacBook Pro is er sprake van een aangepast ontwerp van het schaarmechanisme met toetsen die een travel van 1mm hebben. Apple-laptops van de afgelopen jaren hebben veel problemen met het Butterfly-toetsenbord dat de fabrikant zelf ontwikkelde. Het bedrijf is daarom bij de nieuwe MacBook Pro teruggevallen op scissor-schakelaars in combinatie met een rubberen dome. Verder is het toetsenbord verlicht en zijn de Touch Bar, Touch ID en een Force Touch-trackpad aanwezig. De Touch Bar is wel kleiner en daardoor is er ruimte voor een losse Esc-toets en Touch ID-vingerafdrukscanner.

Apple MacBook Pro 2019Apple MacBook Pro 2019

De fabrikant zegt dat het ontwerp van de nieuwe laptop is aangepast om de warmteafvoer te verbeteren. Zo zouden er grotere ventilatoren met blades met vernieuwd ontwerp inzitten, heeft de koeling meer koelvinnen en zitten er grotere gaten in de behuizing om de warme lucht beter uit het apparaat te blazen. Daarnaast is de heatsink volgens Apple 35 procent groter dan bij de vorige editie van de laptop. Dit alles zou moeten resulteren in een verbetering van 28 procent ten aanzien van de airflow en zou er ruimte zijn voor de levering van 12 watt extra maximaal constant vermogen.

Apple geeft het instapmodel een Intel Core i7-hexacore van de negende generatie met een kloksnelheid van 2,6GHz, terwijl het topmodel een op 2,3GHz draaiende Intel i9-cpu krijgt die over acht cores beschikt. De i7 heeft een turbo tot 4,5GHz en de i9 gaat tot 4,8GHz. Overigens kan ook een MacBook Pro worden geconfigureerd met een i9-octacore op 2,4GHz met een turbo boost van 5,0GHz.

Op het vlak van de grafische prestaties hebben beide modellen wederom een AMD-gpu. De Radeon Pro 5300M met 4GB is beschikbaar voor de minst dure variant van de 16"-MacBook Pro, terwijl de duurdere variant voorzien wordt van een Radeon Pro 5500M met 4 of 8GB. In beide gevallen gaat het om gddr6-geheugen. Overigens beschikken beide modellen via de cpu ook over de Intel UHD Graphics 630-gpu en de goedkopere versie is eventueel ook met de AMD Radeon Pro 5500M uit te rusten.

Beide modellen hebben 16GB ddr4-geheugen aan boord met een snelheid van 2666MHz, wat uit te breiden is tot 64GB. De goedkopere versie krijgt een ssd met een capaciteit van 512GB, terwijl de duurdere versie over een een 1TB-ssd beschikt. Er is ondersteuning voor in totaal 8TB opslagruimte.

De nieuwe MacBook Pro heeft een ontwerp met zes speakers en beschikt over vier thunderbolt 3-aansluitingen een 100Wh-accu. Door dit laatste moet een scenario van 11 uur lang films kijken of draadloos internetten tot de mogelijkheden behoren. De MacBook Pro meet 1,62x35,79x24,59cm en weegt 2kg. De goedkoopste versie kost 2699 euro en de duurdere versie heeft een prijskaartje van 3199 euro. Beide versies komen vanaf 25 november beschikbaar.

Apple 16" MacBook Pro

Door Joris Jansen

Redacteur

13-11-2019 • 16:04

266

Submitter: Dancing_Animal

Lees meer

Reacties (226)

226
213
134
12
0
51
Wijzig sortering
  • Losse escape key
  • Losse power/touch-id
  • Vanaf 16GB RAM
  • Vanaf 512GB SSD
  • Potentieel een oplossing voor het thermal throttling issue?
Nice, ben benieuwd naar de Reviews. Maar dit waren toch wel de meest significante pijn punten van het vorige model. Blij om te zien dat deze zijn aangepakt.
Ik heb even naar de prijzen zitten kijken maar de standaard configuratie met 1TB lijkt gelijk te zijn aan die van de 512GB configuratie nu, terwijl er een groter scherm in zit. Dan kun je nog omhoog qua processor naar een snellere i9 (geen idee of dat dat nu wel de moeite waard is) en je kunt nog omhoog naar 32 of 64GB voor 400 dollar meer per stap. Ik denk dat 32GB wel noodzakelijk is voor een machine die 3-5 jaar professioneel mee moet gaan, voor de rest is het top basismodel echt voldoende.

--------

correctie: de hoogste standaardconfiguratie heeft al een i9, waarschijnlijk is het niet zo interessant om die nog sneller te nemen. 200 euro die in de pocket blijft!

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 15:36]

Is idd een stukje goedkoper. Prijs is best verbeterd de afgelopen jaren. Mijn nu drie jaar oude (eind 2016) configuratie met 512Gb schijf, 16Gb RAM kostte toen 4400€ (ik denk incl. educatieve korting). Nu is een model met dubbel geheugen 3400€). Zwak punt blijft de batterij, gisteren in de mijne een nieuwe batterij gezet met dank aan de iFixit tools goed te doen. Blij er mee dat het prut toetsenbord nu einde verhaal lijkt want dat is met oudere modellen idd de nachtmerrie, ook lastig te vervangen die toetsen (wel gelukt maar dan nog).
Ehm mijn 5 jaar oude was 2600€ Met 16GB en 512GB i7 ik weet niet goed hoe jij de prijs ziet verbeteren? Ja deze is interessanter dan de 2018/2019 modellen qua prijs en specs. Maar sinds de 2016 modellen zijn ze qua prijs redelijk through the roof gegaan

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 23 juli 2024 15:36]

Ik heb even gekeken wat mijn 2015 15 heeft gekost (maxed out op dat moment), voor €3949 kreeg je
- 1TB ssd
- i7 2,8 quad
- 16 gb
- dual graphics

Dat kan je moeilijk vergelijken met maxed nu omdat je meer mogelijkheden hebt maar voor €4019 krijg je
- 1TB ssd
- i9 2,4 octa
- 32 gb
- 5500M met 8gb
plus een groter scherm, usb c, touchbar etc.

dus qua prijs valt het reuze mee.
Damn.. Dat jullie zoveel geld voor een laptopje over hebben :o
Kan prima, zeker gezien de levensduur in het geheel mits je geen coating gate, keyboard gate of accu gate hebt ik heb nu een late 2013 die nog prima voldoet zeker voor het thuisgebruik accu gaat nog zeker een 6-7 uur mee

Maar die laptop wordt dus nu aankomende mei 6 accu werkt nog prima en op de prestaties van Catalina na alles nog in orde

Als je dan het bedrag uitsmeert over de levensduur van pak en best een jaar of 8-9 dan is de prijs niet zo heel gek
Of je verkoopt hem na 5 jaar, voor een tweedehands MacBook krijg je dan nog een hele fatsoenlijke prijs.
Redelijk normaal om te investeren in goed gereedschap als je er je geld mee verdient
Precies, als je op OSX/macOS 10% meer gedaan krijgt per tijdeensheid vanwege een betere workflow (mission control, gestures, terminal) heb je die in een paar maanden terugverdiend.
Zou juist dom zijn om 1500 te besparen als je dat op jaarbasis 8k tot 10k minder omzet opleverd. Vergeet ook niet dat de technische levensduur van een gemiddelde Apple vele malen hoger ligt dan van andere consumenten laptops (Thinkpad en Probooks zijn wel vergelijkbaar qua technische levensduur ml)
Ik vond persoonlijk het nieuwe keyboard best fijn werken op de 2018 en mijn vrouw (die hem het meeste gebruikt) heeft nog nooit een probleem gehad met het toetsenbord. Aan de andere kant heb ik mijn 2015 per ongeluk een keer met draaiende ventilatoren op een stuk vloer met fijn zand gezet wat er maanden later nog steeds uit komt en af en toe ook onder een toets zit. Dat had ik volgens mij niet willen meemaken met een 2016-2019 terwijl deze met wat blazen en een paar keer hard typen weer gewoon doorgaat.
Ik heb een late 2016, de 2018 modellen zijn idd ook al beduidend beter, ook de aanslag van het toetsenbord. Maar eens zien hoe deze 16" toetsenborden ons gaan bevallen.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 23 juli 2024 15:36]

Ik denk dat 32GB wel noodzakelijk is voor een machine die 3-5 jaar professioneel mee moet gaan, voor de rest is het top basismodel echt voldoende.
Wat versta jij onder professioneel wat de komende jaren baat gaat hebben bij 32GB geheugen? Zelfs als developer met virtual machines en docker is 8GB nog prima uit te houden, heel misschien dat dat 16GB word over een paar jaar maar 32GB is een stap te ver.
Even gekeken op mijn macOS machine:
  • Eclipse: 5GB
  • Wildfly: 5GB
  • Docker: 2GB (nog niet eens de applicatie zelf, is alleen database)
  • Safari: 2GB
  • Firefox: 2GB
  • Chrome: 2GB
  • Slack: 512MB (want chrome inside)
  • macOS: 2GB (windowserver is alleen al 1,2GB)
Als je een geheugendump wil inlezen van bijv. een productieserver, dan heb je al gauw 16GB alleen al daar voor nodig. Dan is 32GB geen overbodige luxe. En als dit in de levensduur van je laptop 2x voor komt...
16GB heeft voor mij sinds 2015 goed voldaan terwijl toentertijd 16GB wel een beetje overkill was. 512GB SSD was uiteindelijk een beetje aan de krappe kant. Dus naar 1TB en 32GB gaan gaat mij wel helpen een machine tot 2024 te blijven kunnen gebruiken. Ik wilde sowieso meer met images gaan werken in plaats van alles op macOS zelf te installeren.
Het uitgaande model was sowieso altijd al 16GB RAM (15" heeft vanaf 2014 standaard 16GB), maar volgens mij is de max RAM nu wel van 32GB naar 64GB gegaan.
Het maximale aantal GB's ram komt een verbetering in de nieuwere Intel cpu's die ondersteunden eerder niet meer dan 32GB van het type gebruikte RAM
Coffee lake ondersteunde al gewoon 64GB
Dit gaat om LPDDR3-2133, daar was de Max 32 GB niet 64 GB. Met de Intel generatie van dit jaar is dit pas naar 64 GB.
Ah, er is geen DDR4L. Wist ik niet.
Ik dacht dat er vorig jaar normaal DDR4 in ging geen LPDDR4. Waar haal jij vandaan dat het nu LPDDR4 is? Ik vind het niet zo snel in de specs, zou wel heel goed nieuws zijn samen met de grotere accu :)
Ik weet niet of het nu LPDDR4 is (dat bedoelde ik niet direct), ik reageer alleen op het statement dat 64 GB al kon in 2018.

Edit: in de video van MKBHD staat overigens 2666mhz DDR4 op de spec sheet.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 15:36]

En aangepast keyboard natuurlijk, nog één van de grootste klachten van de vorige modellen en waar Apple zelfs een reparatieprogramma voor heeft moeten opzetten. Ben benieuwd hoe snel dit keyboard ook naar de 13" komt (of wordt dit een 14"?)
Het artikel zegt niks over een kleiner model, maar in de webshop staat nog gewoon een 13" model. Of dat ook een update is, ik haal het er niet uit. De 13" kost nu nog €1500; dit is vast reden de prijs naar €1800 te verhogen. De 16" kost €2600 - abnormale prijzen.
De 13” is al een aardige tijd €1500. Waarom zouden ze dat verhogen? Het model is daarnaast ook niet vernieuwd. Kortom, een hoop negativiteit en aannames in je post. Jammer.
Wat ik bedoel is dat het straks een 14" gaat worden, en dat dat reden gaat zijn om er nog wat bovenop te doen. De basisprijs van een Macbook gaat steeds verder omhoog, terwijl ze steeds beperkter worden in de uitvoering. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Want de 16” is ook duurder dan de 15” die die opvolgt..? En heeft slechtere specificaties?
13 inch heeft dan ook in het voorjaar pas een update gekregen (mei/juni denk ik). De 15 inch toen niet. Als dit naar de 13 inch komt zal het dus pas ten vroegste voorjaar 2020 zijn. Dat gaan ze nu vanzelfsprekend nog niet aankondigen.
En vooral: Éindelijk (oké, ik val zelf niet onder de doelgroep, maar voor de gebruikers zal dit heel fijn zijn) weer eens een toetsenbord ontwerp waarbij het hopelijk geen 50/50 kans is of hij defect gaat...

Dat gratis repareren was leuk, maar dan was je je laptop even kwijt, zetten ze het zelfde slecht-ontworpen toetsenbord er weer in, en 4 jaar na je originele aankoopdatum heb je gewoon pech.
Potentieel een oplossing voor het thermal throttling issue?
Reken daar maar niet op. Deze dingen (i9 9980H) stoken flink warm en die 4.8GHz kan je enkel halen op 1 core, onder 50 graden.
Daarbij is de all-core boost 4.1 GHz, eventueel 4.2 als je ook weer onder de 50 graden blijft.

Vernieuwd koelontwerp is gewoon om de extra warmteontwikkeling van deze chip op te vangen, maar de twee cancellen elkaar wel.
Klein detail: losse power/Touch ID is nu ook al. Voor het oog is het één geheel, maar het is toch echt een losse fysieke knop. Wel fijn dat ze het visueel ook duidelijker hebben gemaakt nu.

Ik ben de eigenaar van een 2018 variant en moet zeggen dat ik nog nooit een probleem heb gehad met de Escape key die niet fysiek is. En throttling zal vast aan de orde zijn, dat geloof ik van de reviews die dit getest hebben, maar ik ben geen CAD-designer of video-editor die continu een zware load loslaat, ik gebruik 20+ programma's tegelijk gericht op development en een beetje grafisch/fotografie werk en ik heb nog nooit een probleem gehad met de performance.

Het enige opvallende heb ik altijd de warmte afgifte van de AMD Radeon kaart gevonden wanneer je deze ofwel handmatig aanzet of een extern scherm gebruikt (dan forceert hij het gebruik van de AMD Radeon grafische kaart). De laptop wordt dan boven de Touch Bar flink warm, maar storend is het niet en zelfs de fans blijven vrij stil, soms hoor je ze een heel klein beetje. Alleen bij een build of zware exports merk ik dat hij echt even van zich laat horen, maar dat is nog geen 5% van de tijd dat ik de laptop gebruik.

Desondanks ziet de 2019 versie er top uit. Voor mij een no-brainer als upgrade. Die gaat er gegarandeerd komen.
Het is een stap terug, en daarmee een verbetering.
Ik heb net vorig jaar mijn 2011 model ingeruild voor een 2018 model, had misschien toch nog een jaar moeten wachten.
Nu alleen nog één zonder die meer dan nutteloze Touch Bar, van mij hadden de functie toetsen ook terug mogen komen. En nog een SD cardreader, en bij voorkeur nog een oude USB-A, en dan zou het de machine zijn die ze vanaf 2016 al hadden moeten maken.

Nou ja, het is een stap in de goede richting. Ik zou er veel voorover hebben als mijn 2018 model zo'n Esc key had.
Ik ben zeer gecharmeerd van de 512GB die je krijgt voor dezelfde instapprijs.

Prowarehouse heeft de prijzen al (Let op!, dit is voor zakelijke gebruikers excl BTW):
https://www.prowarehouse....512GB-Space-Grey/MVVJ2N/A
Je mist het keyboard nog dat sinds de launch op de macbook 12" 2015 al een probleem was bij de series:
- MacBook 12" 2015 - 2017
- MacBook Pro 13"/15" 2016 - 2019
- MacBook Air Retina 2018 - 2019
Een heel mooi relaas over die recente Macbook toetsenbordgeschiedenis heeft ifixit geschreven. Een tear down van de opeenvolgende variaties in toetsmechanismes. Welke design drivers die variaties toch bewoog en wat werd gedaan ter correctie van ontstane tekortkomingen.

Uiteindelijk lijkt Apple de cirkel rond te maken door terug te grijpen op de ideeën van het magic keyboard uit 2015. Uiteraard net even anders, maar de bottom line is dat Apple op het mechanisme van magic teruggrijpt. Met wat ik begrijp zijn Macbook fans hiermee heel blij.

Een wat meer onderhuidse maar ook heel essentiële verandering is dat Apple hiermee de obsessie met marginaal dunnere opvolgende modellen heeft losgelaten. Magic heeft een tikje meer hoogte nodig. Terecht naar mijn mening, want die marginale diktevermindering was volledig losgezongen van functionele drijfveren. Hopelijk gaan we dit keerpunt ook bij de andere laptopfabrikanten terugzien.

Het ifixit artikel is is best kritisch op Apple, maar is goed leesbaar en uiteindelijk wel positief over de richting die Apple nu op beweegt.
Leuk dat enthousiasme, maar sinds 2011 zijn we kwijtgeraakt:
- Simpel te vervangen baterij
- Handige USB A
- Magsafe die veilig is met magneetkoppeling
- Simpel te vervangen ssd, waardoor je je data niet kwijt bent bij defect EN de ssd kan tweaken, en kan uitbreiden/upgraden
- Uitbreidbaar RAM, al is het misschien bij deze wel mogelijk
- Nog steeds 2kg, al is dit tov 2011 wel fors lichter :-)
- HDMI output zonder dongel
- Ruimte voor een tweede SSD

Ik ben groot fan van de 2011 mac/unibody, OER degelijk en ook duurzaam, je hoeft m niet weg te gooien, is up te graden en te repareren. Perfect beeld, toetsenbord en touchpad. Iedere cent waard en voor 50 euro enorme keuze aan accu's en laders liggen overal. Windows 10 1903 lukt ook nog aardig na een modje en de SSD kan je in een Linux PC lekker clonen en modden tot APFS kwam. De latere HDMI uitgang tot 2015 was super, met alle andere poorten ook, alleen begon het vastsolderen en vastplakken voor een millimeter dunner en lichter en onrepareerbaar device.

Het was mooi geweest als ze met deze Pro niet alleen het toetsenbord van vroeger, maar ook het modulaire ontwerp weer hadden teruggebracht. Of zelfs uitbreidbaar hadden gemaakt, door het moederbord, grafische kaart of processor swappable te maken. Zeker voor AI is dat geen luxe. In plaats van maar door te gaan met die niet te repareren apparaten en hardnekkige fixatie op USB-C.

De 16" lijkt me zeker op veel aspecten een super ding, maar dit zijn serieuze punten van twijfel ook al heb ik diep respect voor de grandioze Apple bouwkwaliteit (niet toetsenbord/accu) die ik niet bij XPS terug zie. Als ik de huidige laptops vergelijk valt de Mac niet definitief af maar voor deze bedragen moet het eigenlijk perfect zijn, en dat is het dus niet.

Maar wat is wel perfect? De volgende laptop kwam in de buurt, maar mist een Apple 16:9/16:10 scherm: nieuws: LG presenteert 17"-laptop en claimt bijna twintig uur accuduur. Echter fora staan vol met klachten over amper support heeft qua drivers, het lijkt een doodgeboren kind. (17", vette duur, 1,25 kg, waarom dan?). Ik zie als perfect dat je er ook mee kan experimenteren/programmeren (ook dingen mee kunt flashen etc) dus naast een groot scherm, en veel accu, ook veel aanslutingen. Hackbaar (open) en degelijk. Iets wat ik niet makkelijk in de markt zie. De MBP 17"uit 2011 kwam hier ongekend ver in, en een echte opvolger zie ik helaas ook met dit model niet, alleen dwingt de tijd tot vervanging omdat USB2.0 en de support voor OS'en lastiger wordt. Apple draait deze perfecte devices de nek om. En de 2012-2015 modellen zijn te laag gespecd, niet upgradable dus geen goed alternatief voor een langere tijd.

De MBP 16" lijkt mooi. Maar of het een antwoord is als je als pro/tweaker een groot (hoog) scherm, lichtgewicht, modulair opgezet, degelijk en onderhoudbaar workstation zoekt, en er ook wel eens een USB/SDR/.. stick in wil kunnen doen, en een ppt via HDMI nodig hebt zonder rare extra kastjes, dan wordt het wel een beetje lastig. Want soms is live/native Linux, Windows of booten van een stikkie ideaal. Op een bepaalde manier is de 16" dus duur consumenten of managers spul.

Maar de concurrentie is ook niet alles. Unibody is geweldig en veel andere producten (MS) zijn net zo dicht geplakt. De 16"Mac heeft ongetwijfeld een prachtig scherm en een enorme rekenkracht en premium bouw.

De Apple ontwerpfouten komen door de vele gebruikers van hetzelfde model wel duidelijk naar boven en leiden nogal eens tot terugroep programma's die je bij anderen niet ziet, al lijken de 2016-2018 toetsenborden niet echt verbeterbaar en heb je gewoon pech met die modellen, niet echt goed voor het Apple imago.

Deze 16" mist alles we in 2012 ook al over klaagden en je krijgt er een T2 chip en APFS bij cadeau zodat Apple nog meer in control is en bepaalt hoe lang het duurt voor het apparaat waardeloos is (hoewel er voor OSX 10.13 van de 2011 MBP's nog steeds updates komen). Reparaties zijn niet goedkoop en dat wordt er niet beter op. Het wordt een weggooi product. Dat terwijl een groene filosofie alleen maar logischer is ("waardeer het, repareer het").

Aangezien Apple in diverse iPhones slechte vastgeplakte batterijen leverde en ook de Air van mijn zoon al na twee jaar school om batterij onderhoud vraagt (net na de garantieperiode), moet je maar hopen dat deze vastgeplakte MBP 16" accu net zo goed is als die in de 17" 2011 - en die vervang je ook nog makkelijk.

Van mij mogen de schroefjes, openheid en poorten terug om de 16" als ideaal te beschouwen. HDMI uit, Leeg M2 slot erbij enz. Het is zo geen perfect draagbaar pro workstation. Maar de concurrentie is dat zeker dus ook niet. Meestal heb je dan meteen een matig onhandig scherm (FHD of 15"4K LG, HP, Dell enz), mindere bouwkwaliteit (XPS), een licht 13"ding waar je niks mee kan, of een enorme baksteen met veel aansluitingen, of ook een dichtgeplakte doos (Surface).

Rare markt die laptops.

Gelukkig worden de telefoons niet steeds groter, zwaarder, duurder en onrepareerbaarder ofzo ;-)

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 23 juli 2024 15:36]

Ik zou eens naar een HP Elitebook gaan kijken als je repareerbaarheid van onderdelen een issue vindt.
Ondanks dat hij helemaal gelijk heeft, heeft Apple wel OSX.
Hate it or love it, maar als je het fijn vindt werken heb je helaas weinig keuze.
Hackingtosh is voor een professional ook geen echte optie (stabiliteit is voor mij key).

Ik was vroeger een echte Apple liefhebber, maar heb de laatste jaren (sinds iPhone 4/5 tijdperk ging het achteruit) steeds meer op of aanmerkingen en heb sinds 2013 mijn laptop (MB pro) niet eens meer geüpdate (toen de max specificaties gekocht gelukkig). Ook mijn Mac Pro heb ik sinds 2010, en heb ik alle componenten die enigszins te vervangen zijn al eens geüpgraded (CPU/GPU gingen wat lastig, maar is ook gelukt).
Twijfelde zelfs of ik nog een Mac zou kopen als het zo door zou gaan, maar deze 16" zou toch wel weer de opvolger kunnen worden, net als de nieuwe Mac Pro. Die laatste ga je niet eens zelf kunnen bouwen met die specs voor dat geld. Iets wat de vroegere Mac Pro kast (pre prullenbak design) vaak ook het geval was.

Mac pro moet helaas wel met zo'n dom doking dongle geval aan de zijkant, om USB-A kabels en SD kaart aan te kunnen sluiten. Jammer dat ze die niet hebben terug laten komen nu hij weer dik genoeg is.
Maar verder ziet het er een goed up-to date machine uit met een normaal keyboard en een goed scherm.
Daarom zijn de mensen nu vrij enthousiast, naast dat de geruchten rondgingen dat de 16" zich boven de 15" zou positioneren qua prijs. Maar het is dus de opvolger.

Apple heeft nog genoeg werk aan de winkel, en een hoop pro's zijn al weggelopen.
Maar ze lijken eindelijk weer een beetje naar de klant te luisteren.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 23 juli 2024 15:36]

Ik ben het grotendeels met je eens, echter de form-factor van een dunnere laptop vind ik opwegen tegen de nadelen van het niet kunnen upgraden van je laptop. Dat merk je gewoon elke dag als je hem meeneemt. Je moet hem wel met ruime specs alvast kopen zodat je geen spijt krijgt.

Linux booten van een stickie kan nog prima, je hebt alleen een ander stickie nodig.

Nu de ESC toets terug is, ga ik eindlijk mijn 2012 model inruilen.
Mag ik bij jou aanhaken op het feit dat jou SSD argument niet helemaal juist is.
Bij de Retina Pro t/m 2015 en Air Modellen t/m 2017 zit nog steeds gewoon een losse SSD. Die (Hetzij met een adapter) gewoon te vervangen is.
Ik heb recent een 2015 11" MacBook Air een boost gegeven van de standaard 128GB, 500MB/s read 350MB/s write naar een Intel 660p 512GB SSD met 1,5GB/s read en 1GB/s write.
De andere ssd met adapter truc leek me wat bewerkelijk, maar mooi dat het bij jou goed is gegaan. Ik las ook wel problemen, oa onderaan https://apple.stackexchan...-use-of-a-sintech-adapter. Ik had ook graag gezien dat ze een losse NTFS partitie zouden toestaan, maar met APFS is de enige disk in een MBP volledig des Apple's en zit je bootcamp met eventuele data daar binnen in. Bootcamp veranderen=deleten=data weg en data van en naar beide OS'en is een enorm gedoe waardoor ik een aparte data partitie prevaleer.
Naast de adapter truc zijn er ook gewoon alternatieve via OWC en Transcend verkrijgbaar om de SSD te vervangen en dat is nog steeds een stuk goedkoper dan Apple's eigen SSD's.
Ik denk dat in dit artikel een van de belangrijkste veranderingen wordt weggelaten: De GPUs gaan van een 14nm architectuur naar een 7nm architectuur. Dat gaat qua efficiëntie, performance, batterijgebruik en koeling flink wat schelen. Het is goed om te zien dat Apple de GPUs serieuzer is gaan nemen (zeker omdat dit al de tweede GPU refresh is in een half jaar).
Desondanks kan een Radeon Pro 5500M bijna 85W trekken als ik 1:1 mag vergelijken met de non-pro specificaties van AMD...

Ik vraag mij dan toch af ze dit inclusief 45W cpu in zo’n behuizing krijgen (en hoe de nieuwe 96w adapter dit allemaal van power gaat voorzien).
De pro versie heeft een TDP van 50W.
Apple heeft een aangepaste versie laten maken.
Dat klopt beter dan de specsheet die ik gisteren zag. Daar stond nog die hogere tdp op... 50 gpu en 45 cpu... behoorlijk krap voor de andere componenten ;)
https://www.apple.com/macbook-pro-16/

Alvast wat impressies en reviews uit de Engelstalige pers

The major highlights:

16-inch Retina display
Up to 8-core processor
Up to 8TB SSD storage
Up to 64GB of memory
AMD Radeon Pro 5000M series graphics
Six-speaker sound system and studio-quality mics
Up to 11 hours of battery life
Dedicated escape key
Dedicated arrow buttons

Starts @ $2,399.00

With everything maxed out, you’re going to be spending $6,099.
That gets you:

2.4GHz 8‑core 9th Gen Intel Core i9 processor, Turbo Boost up to 5.0GHz
64GB 2666MHz DDR4 memory
AMD Radeon Pro 5500M with 8GB of GDDR6 memory
8TB SSD storage

16-Inch MacBook Pro First Impressions: Great Keyboard, Outstanding Speakers: https://www.apple.com/macbook-pro-16/

16-inch MacBook Pro — Clickity-clack, the good keyboard is back!: https://www.imore.com/16-inch-macbook-pro-review

Apple introduces a redesigned, thicker MacBook Pro: https://arstechnica.com/g...with-new-keyboard-design/

Apple unveils the all-new 16-Inch MacBook Pro, the world’s best pro notebook: https://macdailynews.com/...worlds-best-pro-notebook/

16-inch MacBook Pro hands-on: Faster, prettier, and all-around better (especially the keyboard): https://www.macworld.com/...-16-inch-macbook-pro.html

The 16-inch MacBook Pro: https://marco.org/2019/11/13/mbp16

Apple’s 16-inch MacBook Pro is here and it has a good keyboard: https://www.theverge.com/...screen-speakers-processor

Apple's Phil Schiller on reinventing the new MacBook Pro keyboard: https://www.cnet.com/news...new-macbook-pro-keyboard/

related discussion: https://news.ycombinator.com/item?id=21523780
2700 euro voor een laptop is niet laag.
M'n baas betaalt, het budget is tot 4000 euro voor een laptop. Daar moet ik 3 jaar mee werken waarna ik hem voor een goede prijs kan overkopen. Tegen die tijd is hij nog ruim 1800 euro waard, want het is een MacBook die redelijk waardevast is. Mijn werkgever vangt 120 euro per uur voor mijn diensten en verdient die laptop binnen een paar weken alweer terug, terwijl ik watertandend achter een super fijn systeem zit.
Gelijk welke laptop die je in die prijsklasse koopt is "super fijn systeem", en heb je dergelijk systeem dan nodig of is het "om te hebben"?
Nodig. De geïntegreerde *nix terminal is goud waard, die integreert nog niet zo lekker met Windows 10. Veel software voor mij als developer is gemaakt voor *nix omgevingen zoals OSX. En ik vind de UI van OSX veel beter dan die van Windows. Dus het maakt mij op alle vlakken productiever :)
Exact dat. Je ziet niet voor nix zoveel developers met een MacBook.
Verschil tussen moeten hebben, en wat prettig is.

Je kunt een spel spele op 1280x720 met alles zo laag mogelijk. Toch speelt het aanzienlijk lekkerder op een bak waar je de grafische settings omhoog kunt gooien en een goed scherm hebt.

Voor je werk geld ook nog eens dat je hele dev environment up te krijgen met een snellere laptop nu eenmaal ook sneller gaat, daar zijn de extra cores ook prettig voor.

Zo'n kleine besparing op het primaire gereedschap van je developers is zeer krom, naast productiviteit verlies, irriteer je ook nog eens je devs ermee. Een goede werkplek is erg belangrijk en kost relatief gezien weinig. 4000,- euro over 3 jaar is 111,11 per maand. Dat haal je makkelijk terug uit de extra productiviteit die het oplevert.

Kortom: Je kunt op bare-minimum ontwikkelen, maar dat is zeker niet prettig.
Ik draai meerdere emulated omgevingen, ik draai 2 zware IDEs, ik heb Chrome open met 2 windows + een lading tabs per window, ik draai op iedere commit een lading unit tests en integratietests, ik gebruik Figma en Photoshop, dan heb ik mijn e-mail, calendar, Skype, WhatsApp, Slack, Spotify, en een stuk of 3 terminal tabs met allerlei processen erin zoals een draaiende Webpack server en iets wat de backend draait.

Geloof me, ik heb een modern systeem nodig. Minimaal een recente i7 CPU met minimaal 16GB geheugen wat op een hoge frequentie draait. Daarnaast minimaal 1TB aan SSD opslag. En als het even kan genoeg grafische kracht om 2 externe schermen (ieder 1440p en 144Hz) aan te sturen.
Ik neem aan dat de meeste eigenaren van deze laptops er hun geld mee verdienen. Vandaar de naam "Pro". Dan is die €2700 een prima te overzien investering. Zeker als je ziet dat deze laptops vaak een jaar of 6 mee gaan. Ik type dit bericht nu ook op een Core i7 Macbook Pro uit 2013 en die doet het nog prima. Ik verdien er dagelijks mijn geld mee als zelfstandige.

Er zijn goedkopere laptops, zeker. Maar ik zie, in tegenstelling tot veel andere producten van Apple, hier heel duidelijk de markt voor.
Niet echt, jarenlang sys admin geweest en een simpele dell laptop gaat ook 5-6jaar mee zonder meer problemen (en een pak minder dan de vorige generaties van apple).

Die zijn gebouwd voor makkelijk te herstellen/vervangen om productief te blijven, apple laptops niet echt.

Ik heb thuis ook een macbook pro late 2013 maar sindsdien heb ik weinig zien uitkomen dat me intreseert van apple inclusief deze.
Als je je werk kan doen met een simpele Dell laptop, dan had je de MacBook Pro blijkbaar ook helemaal niet nodig.
Dat is mijn punt juist, weinig mensen die dergelijke macbook pro kopen gebruiken die ook effectief ten volle.
Net als dat de meeste mensen met airpod pro's hun geld verdienen? Volgens mij betekent dat woord helemaal niks bij Apple.
pro marketing die een hogere prijs valideert :)
Ik neem aan dat de meeste eigenaren van deze laptops er hun geld mee verdienen. Vandaar de naam "Pro". Dan is die €2700 een prima te overzien investering. Zeker als je ziet dat deze laptops vaak een jaar of 6 mee gaan. Ik type dit bericht nu ook op een Core i7 Macbook Pro uit 2013 en die doet het nog prima. Ik verdien er dagelijks mijn geld mee als zelfstandige.
Veel gehoord argument, maar is al jaren moot.

In 2010 kocht ik een Toshiba Satellite 17.3" (exacte modelnr weet ik niet meer) waarmee ik mijn geld verdiende als zelfstandige. Kostte me inclusief BTW 750,- uit mijn hoofd (ex. BTW 630,-). Heb die in 2017 weggeborgen om nog een enkele keer tevoorschijn te halen vanwege de DVD drive die er nog in zat. Begin dit jaar definitief afscheid van genomen.

Je praat dus over een kleine 2K meer voor natuurlijk een moderner apparaat, maar in hoeverre is die 2K te verantwoorden? Tuurlijk; 2K is zakelijk gezien uitgespreid over 7 jaar niet veel, maar dan nog hou ik dat liever in mijn zak als het geen meerwaarde heeft om het uit te geven.
Ja hallo, iedereen doet toch wat anders op zijn computer? Dan kan je toch niet elke willekeurige laptop gaan vergelijken.
Waarom koop je een 'pro' computer als je hem 6 jaar gaat gebruiken? Als specs er bij jou niet toe doen, kun je net zo goed een normale apple laptop kopen.
Ik heb op mijn vorige Dell ook 5 jaar gewerkt als zelfstandige (software-ontwikkeling). Juist door het kunnen upgraden van het geheugen en het uitbreiden van de SSD heeft die het zo lang volgehouden. Mijn huidige Precision 5510 (Xeon, 32GB RAM, 1TB SSD, 1TB HDD) gaat ook alweer 3.5 jaar mee en is nog lang niet op. Ook een goede Windows laptop gaat jarenlang mee en hoef je niet meer te herinstalleren. Die goedkope meuk-laptops van een paar honderd euro zal een ander verhaal zijn...
Kan je voor iets minder een Dell kopen? Tuurlijk kan dat. Maar wat is 700 euro zakelijk nou over 4 jaar tijd?

Prijs niet de zwaarst wegende factor. Zeker zakelijk niet. Ik werk liever met MacOS, ben gewend aan een aantal software pakketten en commandline tools welke niet op Windows beschikbaar zijn. Daarnaast heeft de MBP een uitstekende batterij.

Wanneer mijn werkgever 500 euro wil besparen door mij een Windows notebook te geven is hij die meteen weer kwijt omdat ik moet met andere tools moet werken (kost toch wel minimaal een dag).

Zou ik een dergelijk model privé kopen? Waarschijnlijk niet, maar ik zou ook geen 2000 euro kostende Dell aanschaffen.
De restwaarde van een Apple laptop is wel geweldig. Haal je voor 3000 EUR een Apple MacBook, dan krijg je daar na 5 jaar nog vaak flink wat voor terug. Die Dell XPS 15 is na 3 jaar bijna helemaal waardeloos. Daarom is de TCO van een Apple vaak niet zo gek hoog.

Ik ben zelf afgestapt van Apple vanwege de vastgesoldeerde SSD's. Bij een logic-board vervanging ben je gewoon al je data kwijt (zonder recente backup). Ook zelf SSD upgraden is niet mogelijk, dus daarom is Apple exit en heb ik een dikke Dell Precision laptop. Die was bijna net zo duur, maar daar kan ik wel een goed serviceplan bij krijgen en is bij vervanging van het mainboard het een kwestie van de SSD overzetten en ik kan weer door.
Jij vergelijkt de mogelijkheden van een 3K kostende MBP met die van een 600 euro kostende laptop? Met die eerste kan ik werken. Met die tweede niet. Volgens jouw methode kan ik beter een rekenmachine van €75 kopen.

Ik gebruik al jaren geen Apple meer vanwege andere redenen dan kosten. Maar onder aan de streep was een Apple goedkoper. Ik kan echt wel rekenen. Mijn Windows machines zijn na 3 jaar zo weinig waard dat verkopen niet eens loont. Een MBP levert al gauw hinderden euro’s op. Meerprijs is vaak maar beperkt meer tov een goede Windows laptop.
Zie gewoon V&A en zie dat dit niet waar is, dat was misschien zo 10 jaar geleden maar nu echt niet meer.
Als ik een 3 jaar oude MBP op Marktplaats zet voor 800 euro dan staat mijn telefoon roodgloeiend. Zet ik mijn huidige full-spec Precision 5510 er op dan belt er niemand. Ik hebben Apple meer en vind de nieuwprijzen erg hoog (vooral de uitbreidingen), maar restwaarde is gewoon beter.
precission laptop zal dan ook tegen de helt van de prijs van deze macbooks dus ja logisch dat de restwaarde nog iets beter is. Echter maakt dat het verschil niet goed is al jaren zo , hetzelfde met iphones mensen blijven gewoon dat argument geven wat gewoonweg niet meer opgaat.
Mijn Precision laptop was ook €3.000 en daar krijg ik nu amper nog wat voor terug. Procentueel gezien schrijven MBP gewoon minder af.
Voor iet of wat grotere bedrijven is apple gewoonweg een ramp zelfs als je met BYOD bezig bent daar is dat puur om anders te zijn . Voor kleine/eenmanszaken kan dat te begrijpen zijn, maar zelfs daar blijft het dat het toch een niche product is (als je het echt gebruikt waarvoor het dient).

Een laptop kost voor een bedrijf is iets meer dan louter de aankoop.
Ik werk voor een enterprise, duizenden MBPs. Daar geeft het net zoals op Windows gewoon software voor. Bijvoorbeeld: https://www.jamf.com/
Ik ben het hiermee eens, maar dit is een discussie die op elk apple product losbarst, en altijd hetzelfde argument tegen krijgt.
Ik denk dat ze bij Apple ook wel weten dat ze er meer zullen verkopen als ze de marge verlagen, maar dat ze dat niet doen omdat ze er dan onder de streep minder aan overhouden. De markt is er namelijk zeker wel, maar niet voor iedereen.

On topic:
Het lijkt me een prima update die de belangrijkste tekortkomingen van het 15" model aanpakt: airflow, toetsenbord en escape key. Daarnaast een iets groter scherm zonder een noemenswaardig grotere behuizing plus een grotere accu en deze versie is veruit te preferen boven de uitgaande 15" MacBook Pro. Nu nog een 14" tegenhanger voor de uitgaande 13" MBP en ik ga mn werkgever weer eens lief aankijken...
Ik denk dat apple eerder inzet op het exclusief zijn en blijven, . Als men het blijft kopen is er weinig reden om te verlagen.
Onzin, uit de markt prijzen, kom op. Ze verkopen heel goed zelfs.
Laptop sales stijgen al een aantal jaar terwijl apple op zijn best een lichte achteruitgang heeft.
Waar vind jij de laptop sales numbers van Apple, die gooien alle Macs op een hoop.
Zonder bron kan je net zo goed niks zeggen.

Volgens mij gaat het prima met de macs.
https://www.statista.com/...since-first-quarter-2006/

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 23 juli 2024 15:36]

Een Dell XPS 15.6" komt ook rond de 2500 euro uit (basis). Dus zo ongelofelijk duur is het niet.
Een simpele search op de site van Dell geeft aan dat dit onzin is.
Een XPS 15 is er vanaf 1500 euro, iets andere prijsklasse. De I7 variant is er vanaf ongeveer 1900 euro.
nope Dell XPS 15,6" 500GB SSD 16GB RAM i7 is een 2000 euro.
En dat is dan met zaken zoals on site garantie wat je absoluut niet met apple hebt

https://www.dell.com/nl-b...op#configurations_section
Bij de dell XPS 15 heb je voor 2000 euro een i7 en 16gb RAM dus dat is zeker een stuk goedkoper dan de mac pro.
i7 en 16 GB RAM zegt zelf niets; dat heeft mijn MBP 2015 ook...

De touchpad van de device die jij noemt is niet even goed als die van Macs. Linux desktop is niet even goed als macOS. Voorheen zou ik zeggen dat ik esc mis, en dat ik het toetsenbord niet fijn vind qua geluid en qua duurzaamheid. Ook gebrek Magsafe is een minpunt. Grote touchpad hoeft voor mij niet, heb ik last van ghosting. Hij zal ook wel weer lastiger open te maken zijn.

Daarentegen TB3 tov TB2 is een pluspunt. Toetsenbord duurzaamheid is opgelost. TouchID aangwezig is ook een pluspunt. Verder zal de front camera ook vast beter zijn dan 2015 modellen, en DDR4 misschien, of snellere SSD.
Probleem blijft de gesoldeerde SSD. Bij een willekeurig defect moet je het mainboard vervangen. Dat is nu knaterduur en je bent al je data kwijt. Bij de meeste laptops zet je de SSD over en kan je weer aan het werk. Nu moet je backups terugzetten en met het heengaan van de Time Capsule is de kans op dataverlies een stuk groter. Niet zo pro vind ik. Ook serviceplans zijn niet op pro niveau.
Probleem blijft de gesoldeerde SSD. Bij een willekeurig defect moet je het mainboard vervangen. Dat is nu knaterduur en je bent al je data kwijt. Bij de meeste laptops zet je de SSD over en kan je weer aan het werk.
Eens.
Nu moet je backups terugzetten en met het heengaan van de Time Capsule is de kans op dataverlies een stuk groter.
AFP is allang gereverse engineered.

Ik gebruik het al erg lang, met succes.

Je kunt uiteraard ook iets van Rsync plus een versioning file system (zoals ZFS) gebruiken. Het is jammer dat APFS dat niet native heeft...

https://en.wikipedia.org/wiki/Netatalk

https://en.wikipedia.org/...hine_(macOS)#Requirements
Ik bedoelde dat de Time Capsule niet meer geleverd wordt. Er is dus geen praktische 24/7 backup. Nu weer geklooi met extern NAS of gezeul met harde schijven.
Zoals ik in mijn vorige post al zei: Time Capsule is overbodig. Het is vervangen door FOSS. Er is vast wel een of andere Law bedacht dat als een product in open source en closed source beschikbaar is, en ze werken ongeveer even goed, de
edit:
open
(in een eerdere versie schreef ik closed; my bad!) source versie geprefereerd wordt. En veel meer wordt toegepast.

Ik gebruik gewoon een NAS voor die toepassing. Die NAS gebruikt precies die software die ik in mijn vorige post linkte. Net zoals bijvoorbeeld Samba en OpenSSH ook overal en nergens gebruikt worden. Hij is verder extern aanspreekbaar via VPN (in mijn geval WireGuard). Waardoor Time Machine ook aanspreekbaar is. Hoewel ik dat niet doe; dat doe ik wanneer ik thuis ben. Immers maakt Time Machine, mits geconfigureerd, ook lokaal back ups. En mijn MBPs uit 2015 hebben allebei 512 GB schijfruimte. Wat in mijn geval zat is voor die toepassing.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 15:36]

Dat is ook met twee klikken te installeren? Voor de Tweakers wellicht prima, maar niet zo makkelijk als de Time Capsule.
Anoniem: 583079 @BugBoy14 november 2019 11:42
Er is nog gewoon Time Machine, daar heb je geen Time Capsule voor nodig, die kan je vervangen door een even goedkope NAS bvb... en de installatie/configuratie daarvan voor Time Machine is werkelijk kinderspel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 15:36]

In het verleden gaf dat altijd problemen (ik had een QNAP NAS), omdat de schijf niet altijd verbonden was. Na een upgrade naar de TC nooit meer een issue gehad. Wellicht dat het tegenwoordig een stuk beter is. De laatste keer dat ik TM gebruikt heb i.c.m. een NAS is zeker 5 jaar geleden.
De laatste keer dat ik TM gebruikt heb i.c.m. een NAS is zeker 5 jaar geleden.
Ik gebruikte het tot voor kort dagelijks icm. een Synology NAS. Zoals @Anoniem: 583079 zegt, kinderspel. Ook met roaming enzo. Hij doet gewoon in de nacht z'n backupjes.

Inmiddels gebruik ik een script om een nieuwe macOS install deels te automatiseren. Ook niet ideaal. Maar Time Machine zelf is ook niet echt geweldig qua onderliggende technologie.

Nou vind ik Synology niet een geweldig merk ofzo (alleen die naam al... en ik zou dit ook zelf kunnen bouwen, en dan voor de helft van de prijs en met een fatsoenlijk filesystem) maar het werkt wel zodanig eenvoudig. Zelfs m'n manager begrijpt het!

[Reactie gewijzigd door Jerie op 23 juli 2024 15:36]

Anoniem: 583079 @BugBoy14 november 2019 19:10
Ik gebruik beiden tegelijkertijd. Het klopt dat een NAS vroeger wel eens probleempjes gaf, maar de voorbije jaren heb ik dat niet meer voorgehad denk ik.
Anoniem: 583079 @k99514 november 2019 11:45
Touchpad? Elkeen die wat productief wil zijn gebruikt gewoon een muis

Wat klopt voor een Windows laptop, klopt niet voor een MacBook...
Ook voor een macbook is dat zo ik merk dat maar goed op mijn macbook pro.
Anoniem: 583079 @k99514 november 2019 12:19
Ik ben het niet met je eens. Ik werk zowel op Windows als op MacBook Pro laptops en op een MacBook Pro vind ik een muis niet nodig. Windows touchpads halen niet het niveau van de Apple touchpads. Dat ligt aan hardware/software/OS...
Dat ligt aan hardware/software/OS...
Yep, toevallig heb ik mijn Apple Magic Trackpad (ik schreef eerder Touchpad ... 8)7 ) 2 op Windows en Linux aan de praat gekregen. Hij werkt. En met een beetje configuratie werk-ie best OK... maar niet zo goed als op macOS. Het interesseert mij niet waardoor dat precies komt. Ik heb vele uren lopen kutten met Xorg drivers ed. Om nog maar te zwijgen over de vage driver die ik moest gebruiken op Windows.

Trackpad heb ik ook altijd bij me, want zit aan laptop. De travel naar de trackpad is minimaal. Ghosting? Nul (op MBP <= 2015). Geluid? Kun je uitzetten (op MBP >= 2015). 1 van de redenen dat ik de 2015 versies heb ;)

@k995 ooit wel eens een muis gebruikt in de trein? Of je muis vergeten? Gestures gebruikt met je muis? De trackpad van de MBPs is zodanig accuraat en stil dat geen enkele trackpad er bij in de buurt komt.

"Muizen genoeg die die functionaliteit ook kunnen hebben"

Magic Mouse heeft ook gestures. Ik heb v1. Kutding. Ik heb nog nooit nodig gehad dat ik een muis mee moest nemen. Wat wel handig is aan de Apple Magic Trackpad 2 is dat hij ook Bluetooth heeft.
Ik zeg toch nog "niet op de trein" daar gebruik ik ook gewoon de trackpad.
Ik sprak van mensen die een vaste werkplek hebben, daar zie ik echt het nut niet van in om die laptop plat op een bureau te hebben en jezelf te benadelen en moeilijk maken door er geen scherm/muis/toetsenbord aan te hangen.
Mensen die een laptop gebruiken en een vaste werkplek hebben die hebben of geen vaste werkplek, of ze hebben geen laptop nodig.

De trackpad van de MBP is zodanig goed dat je geen muis nodig hebt, behalve voor competitief multiplayer gaming. Maar daar gebruikt ook geen hond Macs voor.
Je praat dan over iets anders, de vraag was wat is het snelste op een normale bureau setting: werken met trackpad of werken met muis.en daar is een muis gewoon veel beter dan gelijk welke trackpad van een laptop.
Anoniem: 583079 @k99514 november 2019 12:58
Let’s agree to disagree. In OSX zijn diverse commando’s mogelijk met een Touchpad, die geen direct equivalent hebben met een muis.
Bovendien moet je met een muis je handen van het toetsenbord halen.
Een muis is daardoor vaak een domper op de productiviteit tov een goed Touchpad, als je dat goed weet te gebruiken...
Muizen genoeg die die functionaliteit ook kunnen hebben, ergonomie alleen al is louter de laptop een ramp en zal voor langere duur je gewoonweg lichamelijk klachten geven. Je werkt gewoon heel verkrampt.

Neen als je echt spreekt over een werkomgeving (en niet op de bank/in de trein) eventjes iets doen, is een muis en een deftige setup gewoon een bijna verplichting.

Maar ik zie genoeg mensen die zelfs met dat beschikbaar toch koppig volhouden dus ja ...
Anoniem: 583079 @k99514 november 2019 19:08
Muizen genoeg die die functionaliteit ook kunnen hebben

Muizen met vijf knoppen, wielen enzovoort, moet het nog belachelijker? Allemaal voor dingen die je evengoed of beter kan met een simpel trackpad met 0 knoppen :) . Bovendien is je handen/arm tussen muis en toetsenbord bewegen erg belastend.

Ik gebruik ook op m’n werkplek gewoon het toetsenbord met touchpad, dat is gewoon handiger, compacter, sneller en ook ergonomisch zeer ok omdat je de polsen vlak kan houden en altijd recht voor het toetsenbord kan blijven zitten.

Kijk, iedereen zijn voorkeur, maar onderweg is een muis sowieso geen optie, dus een uitstekend touchpad met een OS die het goed ondersteunt, is gewoon de oplossing die altijd en overal uitstekend is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 15:36]

Nog steeds geen numeriek blok naast het toetsenbord, er is best ruimte voor lijkt het wel.
ondersteund een niet nader benoemd percentage van de dci-p3-kleurruimte
Da's nogal logisch, niet? Mijn telefoon ondersteund ook een niet nader benoemd percentage van de dci-p3 kleurruimte. Of is dit anders bedoeld?
Een numeriek blok is juist een enorm nadeel, het is ergonomisch een ramp. Daarnaast vraag ik me af waarom je überhaupt een numeriek toetsenbord nodig hebt, zitten mensen soms de hele dag allerlei getallen in te typen? In dat geval heb je sowieso niet de kracht van een MBP nodig en ben je beter af met een goedkope Acer.
Want? Een calculator bedienen gaat mij toch echt makkelijker af met een numeriek blok. Ergonomische ramp lijkt me ook redelijk overdreven, vrijwel elke windows laptop heeft dit, zijn die ook ergonomisch rampzalig dan? Mij lijkt dat die dan vrijwel niet verkocht zouden worden.
Door een nummeriek gedeelte toe te voegen wordt het lastig de trackpad in het midden van de Macbook te houden. Hierdoor zou deze meer onder de rechterkant van het reguliere toetsenbord komen en hier wil je nou net je pols plaatsen.

De meeste laptops die wel een numeriek gedeelte hebben, hebben:
- de trackpad vaak aan de linkerkant, midden onder het reguliere toetsenbord
- de toetsen enigzins op elkaar gedrukt en niet een volledig regulier toetsenbord (kleinere enter, dat soort zaken)

Apple kiest er bewust voor om dat niet te doen.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 juli 2024 15:36]

de trackpad vaak aan de linkerkant, midden onder het reguliere toetsenbord
En wat is dit kut zeg. Ghosting met je linkerarm. Onnodig veel travel als je gewend bent je rechterhand als pointer device te gebruiken. Wat op zich handig is want de meeste weight zit bij Qwerty aan de linkerkant. (zie ook Wikipedia)

Dan maar TKL.
Dit geldt voor Windows-laptops inderdaad net zo goed. Een calculator bedienen lijkt mij geen hele belangrijke taak voor een MBP. Wat me wel belangrijk lijkt is dat de workflow van powerusers zo soepel mogelijk is. Hier dragen een verbeterd toetsenbord, fysieke escapeknop en de "inverted T-shape" van de pijltjestoetsen aan bij. Een numeriek toetsenbord past hier juist niet bij.

Het is overigens vrij normaal dat laptops die gericht zijn op power users geen numeriek toetsenbord hebben. Zie Dell XPS 15 en Lenovo Thinkpad X1 Extreme.
vrijwel elke windows laptop heeft dit, zijn die ook ergonomisch rampzalig dan?
Nogal ja.
Ik koop ze inderdaad om die reden niet.
Ik ben geen fan van een numeriek blok: je zit als niet-numpad gebruiker niet midden voor je scherm te tiepen. Een modulair topside uit te wisselen keyboard (vloeistofdicht) zou ook een pre zijn ?
Maar als je heel veel met excel moet werken kan je toch nagenoeg niet zonder numeriek keyboard?
Hoe doen Appel gebruikers dat dan?
Met alle respect, maar de hele dag in Excel getallen invoeren lijkt me nou niet echt super ingewikkeld werk. Kan me niet voorstellen dat mensen dat de hele dag voor hun werk doen, laat staan dat ze daar een MBP voor nodig hebben.
Als alleen mensen die een MBP nodig hebben (of de nieuwste iPhone) er 1 zouden kopen heeft Apple een probleem..
Dat begrijp ik, maar voor Apple zijn de powerusers een hele belangrijke doelgroep en die willen juist geen numeriek toetsenbord.
Waar basseer je dit op?
Excel wordt best vaak toegepast bij het opschonen van data voor machine learning. De geavanceerde functies die te vinden zijn in Excel kunnen in sommige gevallen sneller cleanen of data fouten inzichtelijk maken dan een Python script.

Ontwikkelaars die zich met machine learning onderwerpen bezig houden vallen naar mijn idee ook onder power users.
Voor de geavanceerde functies in Excel heb je geen numeriek toetsenbord nodig. Wat jij zegt ben ik het mee eens en het spreekt ook niet tegen wat ik zeg.
Begrijpend lezen is moeilijk met te weinig caffeine in het bloed. Excuus. :+
Die gebruiken minder Excel? Niet iedereen is bonenteller.
Dat wil je sowieso niet doen op je laptop. Als ik dit type werk moet doen sluit ik een monitor aan voor ergonomie en muis + magic keyboard met numpad.
Er zijn twee oplossingen: een Windows laptop of een numeriek keypad er los bij kopen. Niet ideaal op de bank, maar als dit je werk is, dan zit je waarschijnlijk toch achter een bureau.
Exceltijgers zitten toch altijd achter een beige doos in een beige kantoor vol met beige mensen? :P

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 23 juli 2024 15:36]

je kan er een BT keyboard aanhangen. Of een los numeriek keypad.
Als ik excels aan het invullen ben doe ik dat meestal op werk. Hier heb ik een scherm, toetsenbord en muis aan mijn Macbook Pro hangen. Onderweg gebruik ik sowieso niet veel Excel.
Ik meen mij iets vaags te herinneren dat je met een keycode een numpad kon overlayen op je normale toetsenbord. Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen of dat dit bij apple of ibm portables was.
Als je heel veel met excel werkt zou ik overigens eerder met een vast keyboard en wellicht desktop systeem werken.
Dit was op de de oude non-unibody MacBooks en de PowerBook G4 inderdaad zo!
Maar dan zitten de cijfers dus scheef, is niet ideaal.
Gewoon de rij gebruiken boven je toetsenbord. Daar zitten mijn vingers nu toch al. Als Apple gebruiker in Excel zou ik eerder de F2 toets missen...
De reden waarom dat er geen numeriek blok op zit heeft waarschijnlijk ook te maken met indien aanwezig je niet meer helemaal centraal voor het beeldscherm gaat zitten.
Helemaal mee eens. Ik vind een numeriek toetsenbord op een laptop een crime. Wellicht handig voor de financiele jongens, maar als ontwikkelaar kan ik die missen als kiespijn. De terugkomst van de ESC toets is voor ontwikkelaars heel fijn. Vooral voor de VI gebruikers onder ons :-)
Nog steeds geen numeriek blok naast het toetsenbord, er is best ruimte voor lijkt het wel.
Daar ben ik juist blij mee. Ik werk veel onderweg en met een numeriek blok kan ik niet meer ontspannen typen. Ik hoop dat die er nooit komt.
Helemaal eens. Esthetisch ziet zo’n numeriek deel op een laptop er ook niet uit. De hele laptop krijgt een bulky uitstraling.
Met vast of upgradeable geheugen en disk ?
Beiden zijn vastgesoldeerd. Op Apple's afbeeldingen van het binnenwerk van deze Macbook is dit zichtbaar.
Is standaard met Apple, al jaren zo met de Macbooks en vaak ook met de iMacs.
Idd, ram verwacht ik helaas niet. Maar SSD zou toch wel wat future proof zijn.
Vooral ihkv betrouwbaarheid, investering en flexibiliteit is vastgesoldeerd geheugen (ram en disk) echt een minder keuze.
Extra informatie:

De vorige versie (15") had volgende afmetingen en gewicht: 1,55 x 34,93 x 24,07 cm en 1,83 kg.

Daarmee is de nieuwe versie ietsje zwaarder (~170 gram) en ook ietsje groter en ietsje dikker (0,7mm) ten opzichte van zijn voorganger
Ik zat er ook al naar te kijken. Het is niet veel meer maar bij elkaar opgeteld wel meer ruimte voor koeling en batterij.
En voor keyboard lijkt me?
Toch heel knap hoe ze het voor elkaar krijgen.
Zelf heb ik een Asus Zenbook Pro 15 UX550VD, beetje de MacBook Pro maar dan op Windows qua prestaties, uiterlijk en afmetingen. Maar deze is toch dunner én lichter. Met een grotere accu en inmiddels ook extreme uitvoeringen (tot 8TB opslag)
Ah dus die 0.6 inch zorgt er kennelijk voor dat we WEL een escapetoets mogen hebben.
Ik denk dat dit eerder komt van alle klachten die ze kregen.
Klopt. Dit is denk ik de formfactor waarmee we het zullen moeten doen voor de komende 3-4 jaar. Ik voorspel binnen nu en een jaar een vergelijkbare upgrade voor de bestaande 13" MBP: 14" scherm, grotere accu, escapetoets, airflow verbeterd. Hopelijk dan ook eindelijk iets meer dan 128GB (!) als standaardconfig.
Tuurlijk. Ik was ook sarcastisch. Blij dat ik niet naar beneden ge-mod ben. Er was in de 15.4 ook wel plek voor een escaptetoets als de touchbar wat korter was geweest.

Ik ben super benieuwd naar het toetsenbord. Maar ik ben inmiddels al wel zover dat ik weer terug ga naar windows bij mijn volgende laptop.
Mag ik vragen waarom je terug gaat naar Windows? Is toch niet het toetsenbord alleen?
Zeker! ik heb een tijdje terug mijn windows machine helemaal ingericht voor webdevelopment. Daar was ik eerst nooit zo van, altijd mac user geweest voor mijn beroep. Maar door mijn persoonlijke ervaringen met macbooks (de mijne is nu weer stuk en moet voor de 3e keer weg gebracht worden) ik heb nog niet 6 maanden achter elkaar zorgeloos kunnen werken, er was altijd wel wat met mijn macbook late 2016 editie.

Plus ik vind windows zijn GUI gewoon veel sneller aanvoelen, de interactie met dat systeem is gewoon fijner/sneller/beter. Het is soms zo ontzettend traag dat macOs. Schermen vergroten verkleinen, multimonitor support is slechter dan in windows. Allemaal kleine puntjes, maar bij elkaar voor mij eigenlijk dagelijks een frustrerende factor.

Zegt niet dat er voor windows geen op of aanmerkingen zijn tov macOs. Wie weet switch ik in de toekomst weer terug. Maar ze hebben wat mij betreft niet laten zien dat ze van macOs weer wat moois kunnen maken. De laatste keer dat ik zorgeloos heb kunnen werken op mn apple machine stamt uit de tijd van OSX mavericks.
Ik zat toevallig net op de site naar een Microsoft Surface laptop te kijken, maar dan ben je voor een leuke ook € 3700 kwijt met minder specs.. vanuit dat perspectief is het niet duur

[Reactie gewijzigd door PJS op 23 juli 2024 15:36]

Welke site was dat? Op Tweakers is de duurste Surface 3 laptop 2775 euro.
Ook op de Microsoft site zie ik geen enkel model boven de 3000
Dan moet je voor een eerlijke vergelijking nog n ipad en pencil optellen als je met een surface book vergelijkt :+
De grap is, dat het tegen de prijs van zo'n Surface 2, 3700ek, gewoon kan.
Nope, want je hebt bij Microzacht geen 32GB.
Surface 3 heeft ook i7 modellen. De surface book 2 zijn idd erg duur maar ook niet 1 op 1 te vergelijken.
Daarom ook de opmerking van WoutervOorschot, om een iPad en Apple Pencil bij de Macbook Pro te nemen, wat gewoon kan tegen dezelfde prijs als de top spec Surface 2.
Natuurlijk gaat die vergelijking mank, het is eerder hilarisch, Apple duur, het kan duurder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.