Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: MacBook met vernieuwd ontwerp en 16"-scherm komt over twee jaar

Een MacBook met vernieuwd ontwerp en 16"-scherm komt niet dit jaar, maar pas over twee jaar. Dat claimt analist Ming-Chi Kuo op basis van eigen bronnen. Het huidige ontwerp van de MacBook Pro is van enkele jaren geleden.

De MacBook met volledig nieuw ontwerp zal begin 2021 of op zijn vroegst eind 2020 verschijnen, meldt UDN op basis van Kuo's nieuwste rapport. Het is onbekend of de vorige informatie van Kuo fout was of dat Apple het product heeft besloten uit te stellen. Het ontwerp van MacBooks heeft afgelopen tijd veel kritiek gekregen, vooral vanwege het toetsenbord. Apple heeft gebruikers excuses aangeboden voor de zich herhalende toetsenbordproblemen. Er zijn nog geen details over de laptop behalve de verwachte diagonaal van het scherm rond 16".

Kuo herhaalt de komst van een 31"-scherm van Apple en die monitor zou deze zomer ongeveer moeten uitkomen, net als in een eerder gerucht. LG zou het paneel gaan maken. Het gerucht spreekt van een scherm op basis van 'mini-led', maar wat dat precies inhoudt, is onbekend. Het zou gaan om een monitor met 6k3k-resolutie. Apple verkocht sinds 2011 zijn Thunderbolt-display, maar stopte daar in 2016 mee. Sindsdien heeft Apple alleen een UltraFine-display van LG in het assortiment van zijn winkels gehad.

MacBook Air 2018

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-04-2019 • 07:03

159 Linkedin Google+

Reacties (159)

Wijzig sortering
Toch knap hoe Apple hun design tijdloos weet te maken. De unibody die met kleine aanpassingen al ruim een decennium in groot aanzien staat.

[Reactie gewijzigd door boe.i op 9 april 2019 08:19]

Ik vind het vooral knap hoe Apple de fans weet vast te houden ondanks dat ze zeker niet meer de hoge kwaliteit leveren waar je vroeger wel vanuit kon gaan. En dan ook nog traag zijn met het oplossen zo te zien.
Geloof me vrij dat die laptop nog altijd top kwaliteit zijn en de levensduur van eender welke pc laptop lang overstijgen.
Dat is dus pure onzin. Een laptop uit ongeveer dezelfde prijsklasse (1200+, maar dat is nog steeds minder dan de helft van een MPB) gaat net zo lang mee als een (bovengemiddelde -als je dus gelukt hebt-) Macbook Pro.

En met alle GPU en display issues van de laatste 8 jaar, en nu ook toetsenbord issues (en nog steeds display cable issues) heeft @Kevinp zeker een punt. Schandalig dat ze zulke torenhoge bedragen rekenen en je in feite met een niet goed werkend product wordt afgescheept.

En weet je wat het ergste is, het toetsenbord of display cable kunnen ze ook helemaal niet repareren al claim je garantie. Wordt simpelweg vervangen, en na een aantal maanden zit je weer in de ellende. Ik heb tot nog toe mazzel met mijn MBP 2017, maar iedereen die ik ken met een 2017/2018 model heeft problemen. Veel gebruiken hem voor hun werk (het zijn pro-machines toch?) dus die kunnen ze ook niet even 3 weken missen |:(

Kun je na twee jaar dat ding wegflikkeren omdat het vervangen van (hetzelfde) probleemtoetsenbord/display je honderden euro's kost :') En dat elke X tijd moet herhalen. Nee man, echt topproducten...

[Reactie gewijzigd door Saven op 9 april 2019 10:12]

Je kan veel zeggen over Macbooks, maar over het algemeen zitten ze vanbinnen goed in elkaar. Ik repareer regelmatig verschillende soorten laptops, maar wat is het altijd een verademing om een Macbook te openen.

Die 1200+ euro laptops waar jij het over hebt hebben vaak een slechte plastic behuizing die zowat uit elkaar breekt bij het uit elkaar halen.

Daarnaast worden problemen bij Macbooks ook wel wat groter uitgemeten. Er zijn natuurlijk veel meer Macbooks in de omloop dan bijvoorbeeld Asus model X537Hj-NL. Ook "gewone" Windows laptops hebben zo hun eigen zwakke punten.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat Apple te veel geld vraagt voor hun producten. Maar geef ze eens ongelijk, mensen betalen het blijkbaar maar al te graag :)
Dit is dus gewoon niet waar. die 1200+ laptops hebben ook een aliminium behuizing zoals de macbook pro. De toetsenbord van mijn macbook pro werkt voor geen ene meter. toetsen die dubbel worden aangeslagen. touchbar die regelmatig crasht. En het voelt nu al trager aan. Echt jammer dit. gene macbook pro meer halen. je kan beter voor een DELL XPS gaan. Meer waar voor je geld
1200+ heb je ze ook inderdaad met een alluminum behuizing, maar vaak zit het dan alsnog met een slechte constructie in elkaar.
Nou dat pro kun je met een korrel zout nemen. Dit label plakt men tegenwoordig overal op, zelfs op tandpasta... :X
@Kevinp Ik werk al sinds 2010 op Macbooks, ik kan je vertellen dat de huidige Macbooks qua bouwkwaliteit en performance een drama zijn in vergelijking met de laptops van toen. De zogenaamd innovatieve touch bar crasht regelmatig, het toetsenbord is al 3 jaar kut(te weinig travel en hangende knoppen) en de hardware is vrijwel hetzelfde als 4 jaar geleden. Daar komt ook nog eens bij dat de prijzen ieder jaar omhoog zijn gegaan. Het is dat ik van mijn werk regelmatig een refresh krijg van de laatste Macbooks, anders was ik al lang overgestapt.
Ik weet niet welke programma's je precies gebruikt maar installeer er eens windows op zou ik zeggen. In mijn geval zeer snapie en veel souplesse op een macbook pro uit 2016 met touch bar. Met de option knop ingedrukt te houden kun je makkelijk switchen tussen de beide OS'en.

Ik vind windows er veel sneller op draaien dan OSX ook na 2 jaar nog steeds...
Ene kant mee eens. Heb een MacBook pro uit 2010. Gebruik ik nog steeds... begint nu wel vervelend te worden.

Echter ik ben huiverig om over te stappen. Vind macos erg fijn, maar de pro MacBook vind ik persoonlijk niet meer pro. En te duur worden. IO, toetsenboard, anti reflexi coating dure SSD en werk geheugen die nier uit te breiden is.
Na 4 jaar kreeg ik graphic problemen, bekent probleem en kreeg nieuw moederboard. Na 6 jaar begon mijn accu te overlijden van m’n 2010 model. Uitzetten enz. Vervangen is een eitje. 2 jaar geleden ssd er in gezet en toen kon ging het allemaal net wat soepeler.

Als ik kijk naar prijs kwaliteit van mijn huidige MacBook is die perfect. Duur aan het begin, gaat langer mee dan de rest. Betaalde er toen 1800 euro met highres scherm. Deze laptop koste me ~17 euro per maand.
Ik ben bang dat de nieuwe laptops het niet zolang volhouden en met een prijskaartje van >3000 ga ik toch hard twijfelen en dan probeer ik niet de slechtste en niet te alleen beste. Maar nu moet je voorsorteren op wat misschien gaat komen want je kan niet meer uitbreiden.

Kwaliteit komt met een prijs... maar de prijs word mij te hoog... ga toch liever een maand reizen ofzo 😋
Als je nu een 2010 MBP gebruikt, dan zou ik eens gaan kijken naar een late-2015 retina Macbook pro. Die hebben nog het goede toetsenbord, wel USB3 maar geen USB-C, een goed scherm, en een SD-slot waar je voor €100 een 400GB kaart in kunt zetten. Je koopt dan een adapter die naadloos aansluit, want specifiek voor dat model. Die adapter kost ook een paar tientjes. Wat je opgeeft is dat je niks meer zelf kunt upgraden.
Je hebt ook nog de optie om voor een zo goed als nieuw model uit bv 2015 te gaan. Zelf ook gedaan: toch iets recentere hardware, maar niet het nare toetsenbordgevoel en beperkte aansluitmogelijkheden. En met een beetje zoeken nog wel betaalbaar. Vind macOS en mbp's fijn, maar die nieuwe vind ik echt veel te prijzig en niet praktisch voor wat ik er zelf mee doe vanwege usb-c only.

Blijf het jammer vinden dat je zelf niet meer kunt upgraden en 'logische' upgrades zoals fatsoenlijke hoeveelheid ram en ssd-space schreeuwend veel kosten. Niks was leuker dan na 5 minuten uitpakken em meteen open te schroeven en 16 GB ram en 512 GB aan ssd erin te prakken en 5 jaar vooruit te kunnen :P

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 9 april 2019 10:25]

Nou nou ik werk dagelijks op een 2015 en volgend jaar ga ik er van uit dat ik een nieuwe ga halen. Ik had zelf drie jaar dagelijks gebruik vijf jaar afschrijving beraamd voor zakelijk gebruik dus over die drie jaar ben ik al heen. Er staat nu al een 2018 maar daar werk ik zelf zo goed als niet op. Bevalt prima, je vergeet door al het geklaag bijna dat:
  • Het touchpad groter is
  • De toetsen groter zijn
  • Het scherm beter is
  • TB3 externe disks echt bloedverziekend snel zijn
  • Hij simpelweg op all vlakken sneller is
  • Het keyboard wat duidelijke laat voelen of je een toets hebt ingedrukt of niet
  • TouchID geweldig werkt
De TouchBar daar ben ik nog niet over uit. Ziet er leuk uit, ik gebruikte die rij toetsen ook verder toch niet behalve voor brightness en volume. Maar hij wordt er wel duurder door.

Wellicht dat ik in 2019 nog eentje van het oude model koop als er nog geen nieuwe is, aannemend dat we in 2020 een nieuw model hebben. De vorige generatie alu unibody was ook pas perfect in het laatste jaar, vandaag dat iedereen 2015's loopt aan te raden.
Touchpad en toetsen die groter zijn ervaar ik persoonlijk niet als een voordeel. Daardoor heb je sneller foutieve aanslagen. Vooral het touchpad is enorm waardoor je er af en toe een klein beetje op leunt. Dan kan het zijn dat ineens iedere klik een "rechter klik" is. Er valt verder niet te ontkennen dat het 2018 model sneller is, maar we hebben het dan wel over een zeer bescheiden performance boost. Eigenlijk ieder jaar een minimale spec bump en dat is het wel.Vergeet dan ook niet dat het 2018 model fors duurder is en je hebt aan het 2015 model ineens een serieuze kandidaat. Zie bijv: V&A aangeboden: MacBook Pro Retina 15-inch (Mid 2015), 2,5GHz, 16GB, 512GB SSD
Voor minder dan de helft van de prijs kun je tegenwoordig een 2015 model op de kop tikken met Apple Care als je een beetje geluk hebt. Een 2e hands MBP 2018 ga je minstens voor 2000 euro tegenkomen. En het is dan echt maar de vraag of je 512GB hebt.
Jaar op jaar deze kleine wijzigingen opgeteld is de i7 2018 nu 25% sneller single core en 30% multi core. Ik heb ook een 2012 i7 en die is nu ongeveer net zo snel als een nieuwe MacBook Air. Dat is wel mooi hoor, dat is een computer van 7 jaar oud die voor het gros van de taken nog snel genoeg is, geen klachten verder. En leuk dat mijn 2015 nog 1250 oplevert, waarschijnlijk iets meer met een nieuwe batterij. Maar het verschil tussen de generaties over meerdere jaren opgeteld is niet te ontkennen.

Het is op zich niet zo gek om een 2015 te zien als een soort van low-end MacBook Pro met een lekker groot scherm en ouderwetse poorten en keyboard. Maar niet zomaar blind een aanrader voor iedereen. Zeker niet de mensen die 16GB of 1TB aan de krappe kant vinden.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 11 april 2019 13:44]

@BikkelZ wil je het beste van het beste qua performance in Apple land dan zul je uiteraard altijd de nieuwste versie moeten kopen. Het zou pas echt een flater zijn als Apple het voor elkaar zou krijgen een laptop te bouwen die een vorig model moet vervangen en dan ook nog eens qua performance slechter is :) mijn punt(en zo te lezen ook van velen anderen hier) is dat Apple in de recente modellen een aantal keuzes heeft gemaakt die ten kosten gaan van de gebruikerservaring. Dat levert de vreemde situatie op dat oude modellen op bepaalde vlakken beter zijn(afhankelijk van je gebruik natuurlijk). Als koning Apple hier op Tweakers snap ik natuurlijk dat jij je merk probeert te verdedigen, maar zaken zoals het toetsenbord een verbetering noemen vind ik op zijn minst hilarisch als je de golf kritiek ziet. Ik ben software ontwikkelaar, ik tik elke dag duizenden regels code. Het aantal keren dat ik door dit *** toetsenbord regels of woorden opnieuw moet tikken valt inmiddels echt in de duizenden. Dat valt naar mijn mening gewoon niet goed te praten, de toetsen mogen dan wel groter zijn maar dat levert niets op als ze elke dag vastplakken.
Het nieuwe toetsenbord is op het vlak van betrouwbaarheid uiteraard geen verbetering, maar voor mij (60+ uren per week als programmeur, tenzij ik de tijd die ik op Tweakers procrastineer er af haal ;) ) is de feel prima. Duizenden regels code is overigens wel een enorme berg, dat haal ik echt niet zelfs niet als ik zonder blockers een simpele nieuwe app in elkaar stamp.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 11 april 2019 14:23]

Dit is waar nu een hele groep MacBook gebruikers mee kampen. Ik heb voor mijn werk een 15 inch 2015 MacBook Pro, super blij mee. Goed toetsenbord, 1 TB SSD. Die was toen ook al best prijzig, maar nog enigszins te verantwoorden.

Wat dus irritant is aan Apple is dat ze te weinig luisteren naar de professionele gebruikers. Dat butterfly toetsenbord en die touchbar zijn een beetje jammer. MagSafe2 droppen is crap, ja leuk dat je USB C hebt, maar juist daardoor onderscheidt een MacBook zich, en maakt het de weg naar een "anonieme" Windows laptop makkelijker. En de prijs gaat ook nergens meer over.

Eigenlijk vind ik het ook belachelijk dat Apple voor professionele gebruikers niet meer aangeeft waar ze heen gaan. Apple hoeft niet alles te verklappen, maar als professional wil je wel kunnen bouwen op je tools. Voorbeeld is de koeling, ook bij mijn MacBook slaat de fan toch sneller en makkelijker aan bij Lenovo's van mijn collega's. En beide draaien Windows dan in een VM (Vmware Fusion en Workstation) en een vergelijkbare i7 Cpu.

Als dit jaar geen betere laptops aangekondigd worden, denk ik dat er veel mensen overstappen op een Windows 10 laptop.
Ik werk als zovele professionals ook met een late 2015 MBP. Mijn 2010 MBP werkt ook nog prima en kan nog prima mee. Ik heb geen haast om over te stappen. Op zijn vroegst pas eind 2020 een nieuwe MBP? Zo lang red mijn MBP het vast wel en anders kan ik wel een tweedehandse scoren - die zijn nu heel behoorlijk betaalbaar. En even afwachten of het keyboard van de nieuwe MBP wel in orde is (meer travel, geen gedoe met kruimeltjes en geen touchbar die fysieke toetsen vervangt). Is de MBP tegen die tijd nog steeds niet ok, dan komt het moment wel dichterbij dat ik terug ga stappen naar een linux-laptop.
Ik zie de toekomst met Apple wel steeds somberder in met Tim Cook.
The best of both worlds aan een lagere prijs en de meeste kan je zelf upgraden ;)

https://www.hackint0sh.org/best-hackintosh-laptop/
Hier zitten nvidia GPU's in en zijn dus _niet_ 'the best' aangezien ze geen mojave support hebben, en waarschijnlijk ook nooit gaan krijgen. Dat is dus gewoon al geen optie meer voor developers; miss geen probleem voor andere pro's die op oudere OS kunnen blijven plakken.
Niet echt ‘best of both worlds’ aangezien de plastic bouwkwaliteit van de laptops uit je link absoluut niet in de buurt komen van het premium gevoel en levensduur van de casing en hindge.
Ik zou ze niet allemaal over 1 kam scheren; de spectre x360 staat er bijvoorbeeld bij. Die heb ik en die is aluminium, dun en prachtig. Zeker zo mooi als de macbook pro 2018 (die ik ook heb overigens).
Niet bepaald 'the best of both worlds' aangezien je zo'n plastic vod binnen een jaar mag vervangen want het is goedkope troep. Je zet toch ook geen Ferrari-motor in een Lada of wel.
€1000 euro om een OS te draaien wat er niet op hoort of mág draaien 🤣🤪

Dat is net alsof je geld gaat betalen om illegale content te downloaden!
Die ik heb kost net gn 1400 euro, 15", 4K touchscreen 360 graden, 512 SSD, 16GB DDR4 , fastcharge, ... Dwz 2 voor de prijs van 1, en dan heb ik nog overschot of deze beauty bij 8-)
https://www.moogmusic.com/products/sub-37

[Reactie gewijzigd door OxWax op 9 april 2019 19:38]

Nou, dat top kwaliteit durf ik ernstig te betwijfelen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de keyboards van de MacBook Pro welke al jaren ernstig kwetsbaar zijn en wat Apple compleet negeert.

En zo zijn er nog wel meer problemen waar Apple z'n kop voor in het zand steekt.

Het is lang niet meer de kwaliteit die ze 5 tot 10 jaar terug waren.
Mss uw bronnen nog eens nakijken? De failrates zakken net. En Apple staat altijd aan kop als het op betrouwbaarheid aankomt.

De media zit er met een vergrootglas op waardoor jij meer hoort van een Macbook probleem dan van een Matebook probleem of een surface book etc.

En van compleet negeren klopt ook niet want er bestaat een repair programma. Ook voor de staingate kan je gratis uw scherm laten vervangen. Wereldwijd.

Edit: ik lees regelmatig surveys, en Apple staat altijd aan top. 2018 artikel. En een 2017 bron. En nog 1.

Vroeger was het veel erger dan nu. En dat voor alle laptops. Batterijen die heel snel stuk gingen, schermen die vergeelden, fans die lawaai maakten, nvidia gpu’s die faalden.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 9 april 2019 09:24]

De bron die jij aanhaalt is bijna 10 jaar oud. Ik kan je zeggen, er is bij Apple (en ook bij de rest van de industrie) in die tijd heel wat veranderd. Bij Apple is dat niet in positieve zin geweest. Niet dat ik wil zeggen dat ze in eens rommel afleveren, maar de laatste paar jaar zijn er regelmatig kwaliteitsissues met b.v. Macbooks en hoewel de garantie bij Apple dik in orde is, zou dit niet nodig moeten zijn.
Zoals al aangegeven een oude bron, en de bron zegt zelf al:
And as several readers have pointed out, Rescuecom’s numbers don’t include machines repaired either by corporate IT departments or through manufacturer-supplied service contracts, such as AppleCare.
Het is bijna onmogelijk om een eerlijke vergelijking te geven van dit soort dingen. Het komt er toch vaak op neer dat je mazzel moet hebben dat je geen "maandagochtend model" hebt. Misschien dat die er bij de ene leverancier iets vaker zijn dan bij de andere, maar het ontloopt elkaar tegenwoordig steeds minder.

[Reactie gewijzigd door foaly op 9 april 2019 10:10]

Mss uw bronnen nog eens nakijken? De failrates zakken net. En Apple staat altijd aan kop als het op betrouwbaarheid aankomt.

De media zit er met een vergrootglas op waardoor jij meer hoort van een Macbook probleem dan van een Matebook probleem of een surface book etc.

En van compleet negeren klopt ook niet want er bestaat een repair programma. Ook voor de staingate kan je gratis uw scherm laten vervangen. Wereldwijd.
Of je hebt een plaat voor je hoofd en weigert in te zien dat Apple lang niet meer zo goed is als vroeger.
Misschien je eigen bronnen eens nakijken :Y) met een bron uit 2010 komen... 8)7
Bron uit 2010? Laten we het erop houden dat Apple de markt feilloos volgt en dus ook de kwaliteit van de producten van Apple aan inflatie onderhevig is. :)
Apple negeert helemaal niet de problemen met toetsenborden.

Je noemt 1 voorbeeld en maakt er een olifant van, terwijl ze het gewoon oplossen. Kom eens even met echte argumenten.
Euhm, sorry? Voordat Apple er uberhaupt wat aan ging doen was er een class-action lawsuit nodig...
Echt, top service...

https://www.scribd.com/do...rd-Class-Action-Complaint
Apple en kwaliteit.
Maar wat als...., maar te zwijgen over de kosten en reparatie's en service...
https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 9 april 2019 09:10]

100x dit.
Apple is Apple allang niet meer.
Mja, Rossman heeft ook een video waar hij de Surface helemaal affikt, en waarin hij zegt dat andere bedrijven de goede dingen van Apple moeten kopieren en niet de foute.

https://www.youtube.com/watch?v=yswp0Bio4Oo

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 9 april 2019 10:36]

Maar het gaat hier natuurlijk over de statement “apple is kwalitatief zeer goed”

Dat een surface verder afgrijselijk is om te repareren heeft daar natuurlijk niks mee te maken
Het is niet on-topic, maar ik zie dit wel vaker en het moet me een keer van het hart. "Geloof me" is ongeveer de zwakste onderbouwing die je kan gebruiken tijdens een discussie. Alleen "het is gewoon zo" is nog zwakker.
Wat een onzin... Sinds 2016 zijn die macbook pros gewoon slecht qua betrouwbaarheid. Schermen & toetsenborden vooral.

Vergis je overigens niet in de kwaliteit van Windows laptops tegenwoordig. Microsoft's Surface lijn is echt premium spul, "Apple niveau". Als ontwikkelaar heb ik ook mijn volledige dev-omgeving aan de praat op mijn Surface & Macbook. Mac heeft natuurlijk ingebouwde unix-tools. Op Windows heb je tegenwoordig WSL waarbij je gewoon Linux apps kan draaien in Windows (a la Wine, maar dan andersom) en dat werkt echt beter dan verwacht.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 april 2019 10:02]

Mijn vorige bedrijf had dell latitude toestellen. Ik heb in de 3 jaar dat ik er werkte 2 maal beroep moeten doen op de garantie. Mijn huidige bedrijf heeft enkel macbooks. Hier zijn we wekelijks naar de applestore aan het rijden voor reparaties. waar ik vroeger geloofde dat apple dure doch kwalitatieve toestellen maakt weet ik nu dat er nooit een apple toestel in huis komt.
Ik was financieel verantwoordelijk voor een vloot van 400 macbooks (2000,-) en 200 Windows laptops(800,-, ) alles met een 4 jaar lifecycle. We betaalden voor de Winodws machines veel meer support, maar de Macbooks werden dan weer met een eigen mannetje ondersteund. Grosso modo ontliepen de kosten elkaar niet zo gek veel.

Ik kan me niet heugen dat de reparatie cijfers nou vreselijk uit elkaar liepen. Sowieso gaan laptops zelden zomaar stuk:

- Als je een Macbook laat vallen is ie ook stuk.
- Koffie vind geen enkel laptop leuk.

Dat klinkt heel flauw (en is het ook), maar daar zaten voor al onze spullen onze kosten (zo ook mobiele telefoons^^).

Algemene observaties:
- Touchpad van een Macbook is en blijft fantastisch.
- Toetsenbors van de macbook is qua haptiek erg goed... behalve dat we de laatste jaren wel wat issues kregen.
- Schermen van de Macbooks hadden in de laatste jaargangen vreselijk last van delamineren. Dat is meestal niet zo'n probleem (het licht van het scherm poetst dat weg), maar was aan de rand echt lelijk.
- Kunststof behuizing van een HP/Dell is prima.
- Officiele Dell en HP voedingen zijn ook schreeuwend duur.
- USB-C was(is!) een drama met verloopjes die al dan niet werken (helemaal erg als er port-replicators tussen zaten)
- Duurdere windows laptops (duurder dan de 800,- business modellen) zijn niet sterker of zo... verschil zit hem in de behuizing, GPU/CPU.

Over sterke laptops gesproken: Mijn prive Dell budget 3452 op de bank hang machine is al tig keer gevallen (1 keer zelf scherm vervangen voor 5 tientjes), allerlei beschadigingen en scheve scharnieren... ding is gewoon onverwoestbaar ondanks dat ik (en de kinderen.. ja het is de schuld van de kinderen^^) schandalig slordig met het kreng omga.

Het kan dus verkeren :)
Dan moet je maar eens kijken naar Louis Rossmann, zo'n top kwaliteit is het zeker niet. En ze zijn zeker niet beter dan het gros van Windows laptops in dezelfde prijs klasse. Je moet ze natuurlijk niet vergelijken met de euro knallers van Acer e.d.
Ach kom, die neuzelaar met z'n leuke praatjes.... die verdient er dik geld mee, allicht zal ie altijd wat te mauwen hebben. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt...

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 9 april 2019 14:14]

Leuke onderbouwing, heb je uberhaupt wel eens zijn filmpjes gekeken? Natuurlijk heeft ie vaak wat te mauwen, maar wel degelijk met onderbouwde redenen. En hij verdient zn geld met Apple, toch geeft hij Apple niet gelijk, dus je spreekwoord gaat niet echt op.
Hij verdient geld met views, alles voor de views dus.
Als hij het voor de views deed, zou hij wel een Pro-Apple kanaal hebben waar al het nieuwste en mooiste van Apple aan bod komt. Vergelijk maar eens zo'n leeghoofd als iJustine (5.5 millioen volgers) tov Louis (810 k volgers).

Hij verdient zijn geld met Apple reparaties en verkoop van onderdelen en reparatie kits.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 9 april 2019 16:38]

Ach, vanbinnen zit het met de gemiddelde Macbook prima. Ik kijk graag zijn video's, maar je moet ze altijd met een korreltje zout nemen.
Ik doe mijn werk met veel VM's anders nog met plezier op een Dell M4600 van 7 jaar terug.
32GB geheugen, 512GB 2,5" SSD + 512GB SSD M2. Optische drive vervangen door cage met een 2TB HDD.
Werkt als een tierelier
Onzin, ligt puur aan welke laptop je koopt.
Je moet niet verwachten dat een laptop van 700 euro even lang meegaat als een macbook van 1200.

De laptop die ik aangeschaft heb voor mijn studie doet het nog perfect, geen mankementen.
Zeker niet meer! Vriendin heeft afgelopen zomer het nieuwste macbook model in ontvangst mogen nemen voor werk. Wordt altijd vervoert in hoesje, eet geen boterhammen boven het toetsenbord, maar heeft nu al meerdere keren weigerende toetsen gehad. Het butterfly mechanisme is een drama en nog steeds niet opgelost.

Los daarvan: nu al uitgelubberde USB C poorten, regelmatig uitvallende speakers en scherm problemen bij het opstarten.
M'n broer zijn 2015 Macbook is al 3 keer kapot gegaan. De helft van 2 jaar heeft die hem gewoon niet kunnen gebruiken.

De trackpad & keyboard stopten gewoon 3 keer met werken en RMA was een heel gezeik. Macbooks zijn niet durable, repairable & dat voor een idioot hoge prijs. Kutdingen dat t zijn.
Ik ben dan wel een lucky bastard, nooit problemen gehad met mijn macbook, en dit is mijn derde (2017 en geen keyb. issues :D ) . Hoge inruilwaarde waardoor de prijs ook wel meevalt, dus als ik dit soort reacties zie ben ik altijd heel verbaasd.
Dat is zuur. Die van mij is probleemloos, m'n vorige unibody ook. De Mac G4 daarvoor ook. Maar ik ben niet blij met de nieuwe modellen, wacht en wacht en hoop dat ze bij zinnen komen.
Zo heeft ieder zijn ervaring met een mac apparaat. Maar deze problemen bestaan ook gewoon bij andere merken. Zelf heb ik een MacBook Pro uit 2014 en heb deze 4 jaar 60 uur in de week gebruikt, sinds de laatste anderhalf jaar nog 10 uur in de week en hij werkt nog steeds al een trein. Nog nooit opnieuw het OS geïnstalleerd. Wel staingate gehad op mijn scherm, maar dat heb ik laten repareren terwijl ik zelf vakantie had en dat werd na 3 jaar alsnog onder garantie gerepareerd.

Kortom, durable & repairable. Hoge prijs, ja dat klopt. Verder, top apparaat, beste hardware investering ooit.
De MacBook doet het al 5 jaar probleem loos en dat wat er stuk aan was, is gerepareerd. Dat is toch durable en repairable. Of denk je dat ik zelf aan mijn laptop ga sleutelen? Dat was ik toch echt niet van plan, ook niet als ik een Dell of Lenovo laptop had gekocht.
Precies dit. Een laptop moet het gewoon doen. Punt.

Ik heb een 2012 pre-Retina Macbook refurb gekocht eind 2016, eind 2017 de batterij laten vervangen onder garantie (die kwam op 79% van de oorspronkelijke capaciteit) dus gratis een hagelnieuwe erin laten zetten, 16Gb RAM erin, SSD met alles erop en eraan en dat ding kan nog jaren vooruit.
Dat zeg ik toch helemaal niet. Heb eerder het idee dat je zelf die houding aanneemt omdat je broer een MacBook met problemen heeft gehad. Omdat die niet goed is, is geen enkele MacBook meer goed.

Die van mij heeft gelukkig heeft gelukkig geen problemen. Ja, wel staingate gehad, maar dat is netjes na 3 jaar onder garantie gerepareerd. En daarvoor had ik geen Apple care nodig. Het enige wat ik wil aangeven, er zijn voldoende MacBooks zonder problemen en er zijn reparaties die door Apple ook buiten het garantietermijn om gerepareerd worden. Zo zwart wit als jij het stelt is het niet.

Op dit moment vindt ik de prijs wel erg hoog. Privé weet ik niet of ik zo snel een MacBook pro zou kopen.
Ecosysteem! MacOS, samenwerken van hardware, homebrew, alle commerciele pakketten beschikbaar. De hoeveelheid ram en cpu boeit me weinig, ik doe 5 jaar met het apparaat, dus echt lang is hij toch niet de snelste.

Heb tijdelijk een windows laptopje, thinkpad, prima uiterlijk. Voelt lekker licht. Maar ik kan als swift/python developer niet makkelijk met windows werken. Alleen al omdat mijn collegas op macos/linux werken. En die mousepad...

En nee linux is geen optie, 10 jaar als desktop gehad, weinig apps, slechte ondersteuning. Leuk voor de server, als hobby... of de mensen die “hun moeder” er echt fijn op laten werken.
Je kan Linux gewoon als sub systeem onder Windows installeren. Dan heb je de volledige Ubuntu 18.04 (of een ander) beschikbaar in Windows 10. Zo ontwikkel ik al jaren.

De enige reden dat ik nog een MacBook heb liggen is omdat ik af en toe iets moet compileren en distribueren naar de App store.
Wat bedoel je hier juist mee OS?
Je kan Linux gewoon als sub systeem onder Windows installeren. Dan heb je de volledige Ubuntu 18.04 (of een ander) beschikbaar in Windows 10.
https://linuxconfig.org/h...buntu-18-04-on-windows-10

Je draait dan in feite Linux onder Windows. Je hebt dus gewoon alle Linux tools tot je beschikking en als je een X11 Windows Manager draait kun je ook grafische Linux tools gewoon gebruiken direct in Windows.

/edit:
Hier staat Ubuntu 18.04 bijvoorbeeld zelfs in de Microsoft Store.
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 9 april 2019 09:51]

Waarom krijg jij nu -1 aan je broek ?
Mag ik hier geen vragen stellen, misschien?
Dat klopt, maar dan zit ik nog met windows. Dan nog liever Ubuntu. Verder ontbreekt: De integratie met mijn iphone. Xcode voor iOS. Sketch voor die lastige designers ;-)

Wsl is een leuk idee. Maar voor mij werkt windows niet. En de integratie tussen wsl en windows kent nog veel beperkingen of andere problemen.

Met andere woorden: waarom zou ik allemaal omwegen moeten nemen, als het in osx gewoon werkt? (Of in ubuntu, maar dan ontbreken er dus apps). Zakelijk gezien boeit het niet of ik 1000 euro meer aftik. Tijd is duurder.

[Reactie gewijzigd door DeuTeRiuM op 9 april 2019 12:17]

Als je volledige devsysteem (en je gewenning) is ingericht op OSX, tuurlijk, moet je er vooral bij blijven.
Voor mij wil ik nooit meer terug naar OSX, juist omdat ik daar zo veel mis, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Xcode is ook de enige reden dat ik nog een Mac heb, anders kan ik niets naar de App store pushen. (Dat heet overigens lock-in, als het op Windows kon, had ik geen Mac meer). Maar ontwikkelen doe ik op mijn Windows systeem met WSL (wat overigens prima werkt, ik ben nog geen beperkingen tegen gekomen).
Ik vind het vooral knap hoe Apple de fans weet vast te houden ondanks dat ze zeker niet meer de hoge kwaliteit leveren waar je vroeger wel vanuit kon gaan. En dan ook nog traag zijn met het oplossen zo te zien.
Het vroeger was alles beter syndroom.
Inderdaad. Ik gebruik wat langer Macs en 20 jaar geleden was er ook regelmatig een model of serie die een zwakke plek had.

Dit is overigens niets bijzonders. Andere merken en producten hebben dat net zo goed. Ook peperdure automerken hebben wel eens type waar pakweg de versnellingsbak wel heel vaak van kapot gaat en waar ze niet happig op zijn om die onder garantie te vervangen.

Ik vind het wel prima dat mensen kritisch blijven, maar mij gaat het vooral om het OS. Al maakte Apple voortaan alleen nog poepbruine computers in een plastic doos: interesseert me weinig.

Gaan ze nooit doen natuurlijk en zelfs dan zouden ze die poepdoos nog een chique uitstraling weten te geven waarschijnlijk :+
Volgens mij zijn er de laatste tijd wat kwaliteits issues. Maar een MacBook van 2010-2012 functioneert doorgaans nu nog prima. Bij windows pc’s is dat in mijn ogen veel minder het geval.
Klopt inderdaad de 2009-2013 modellen zijn zeer durable, de 2011 2012 springen eruit qua kwaliteit.
Ik ben het met je eens dat de kwaliteit soms iets te wensen over laat. Veel is overigens ook hysterie (omdat het Apple is) maar het design is nog altijd (hoewel persoonlijk) fantastisch. En de samenwerking tussen de apparaten is briljant. Dat merk ik gelijk op mijn werk als ik iets van mijn Apple device naar Windows moet krijgen: moeilijk, ingewikkeld en traag. En sowieso is macOS nog altijd veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Voor mij echt met het verschil: macOS is gemaakt met de gebruiker in het achterhoofd en Windows niet.
Kwaliteit voor de prijs. Laat het duidelijk zijn, want de kwaliteit is zeer waarschijnlijk groter dan de goedkope laptops waarvan wordt gezegd prima kwaliteit.
Je kunt de printerinstellingen via de CUPS web pagina instellen, hoef je geen tooltjes voor het hebben. Dat is geen rocket science maar niet perse gebruiksvriendelijk inderdaad.
De lijst met voordelen is voor mij nog altijd langer dan die van Windows.
Werk nog steeds met volle tevredenheid op mijn iMac uit 2008 (!). Kan er nog alles mee, en is nog retesnel (wel zelf de HDD vervangen door een SSD).

Dát is de kracht van Apple. En daar betaal ik graag een beetje meer voor. 1800 euro verspreid over 11 jaar is maar 163 euro per jaar. Wat zou een gemiddelde Windows-PC doen qua afschrijving?
Vermoedelijk minder, niet per se omdat een Windows PC beter is dan een iMac. Wel omdat de gemiddelde Windows PC ongeveer €500,- kost en vooral gekocht wordt door gebruikers die prijsbewust zijn en niet veel nodig hebben. Als je alleen wat documenten tikt is een Pentium met een SSD van maximaal 256 Gb en 4 Gb RAM al genoeg.
Je ziet echt wel het verschil tussen een 2015 MacBook Pro en één van 2016.

Want anders zou je denken dat dit bij Lenovo met de Thinkpad ook het geval is.
Louis Rossmann is het daar niet mee eens... :)
"tijdloos design" ?
2 rechthoeken met scharnieren aan elkaar gehangen. Net als elke andere laptop.
Zelfde met smartphones : 1 rechthoek met scherm.

Zolang het wezen dat het bedient niet verandert zijn er weinig opties.
(unibody was wel een mooie evolutie)
De unibody is juist een van de grootste nadelen. Ze gebruiken een materiaal wat zeer gevoelig is voor stoten. Er zijn betere materialen beschikbaar.
Het zijn mooie en goede producten (zolang je een generatie zonder toetsenbord/scherm/gpu problemen hebt), maar het duurt wel lang vaak bij Apple zeg. Waarom kunnen concurrenten wel veel eerder met een designaanpassing mee bij een veranderende markt. Die maken convertibles, andere schermdiagonalen..

De Air heeft net na een jaar of 8 eindelijk de broodnodige update gehad, die kon echt niet meer. Is de volgende Air update dan in 2026 ofzo?

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 9 april 2019 07:35]

Eens maja dat is naar mijn weten altijd al bij Apple geweest..

Ik rock nog steeds mijn MBP 15" late 2013 dus niets dan lof voor Apple voor de kwaliteit van de producten. Had gehoopt dit jaar naar een nieuwe 16/17" MBP over te kunnen stappen maar dat gaat dus nog 1 of 2 jaar duren.
Dat is wat ik overal hoor. Apple gebruikers die heel erg blij zijn met hun 2013 MBP.
Ik hoor dat overigens nooit van Apple gebruikers van modernere toestellen. Nog sterker; wat die mensen vooral vertellen is over de hel die toetsenbord heet (het plasticke aanplak toetsenbord van de Microsoft Surface is beter), de hel die aansluitingen heet en de hel die externe apparatuur heet.

Yup, 5 jaar geleden had ik maar wat graag met een MBP gewerkt. Heerlijke toestellen met prachtig scherm, bruikbaar toetsenbord, enorm goed touchpad, perfecte compatibiliteit. Tegenwoordig is het al aanrommelen om een MBP te laten werken met een Apple scherm van vorig jaar. Verloop kabeltjes, connectie problemen, instellingen die niet vanzelf gaan. In 5 jaar tijd is er heel veel verandert en heel weinig ten goed.
Nogal dramatisch allemaal. Werk met het nieuwe model nu en ik typ gewoon door, kan wat zachter typen aangezien ik beter voel wanneer ik de switch activeer. Mijn externe SSD was al USB-C en toegegeven de Lightning-USB-C kabel heb ik moeten kopen.

Voor de rest ligt mijn TB3 expander vooral stof te happen tot die ene keer dat ik een HDMI scherm moet aansluiten.
Alright, dan zal ik de eerste zijn ;)
Zit op mijn allereerste macbook, na jarenlang gedacht te hebben dat het onzinnig dure stomme dingen zijn, een 2018 15” model. Ik ben volgens mij 1 van de weinige die het tobo fijn vindt typen. Ook sluit ik hem zelf niet heel vaak op externe dingen aan, maar heb 1 dongle die alle aansluitingen heeft die ik maar nodig zou kunnen hebben, steek ik er 4 van die in heb k meer i/o dan een desktop pc, om dat nou een hel te noemen... vind het opzich juist heel prima dat ik 4 thunderbolt aansluitingen heb, heeft wat meer toekomst dan een paar usb 3.1 poortjes en hdmi / dp, maar ook dat zal wel alleen mijn mening zijn.

Touchpad en scherm zijn nog steeds geweldig hoor, ondanks zijn grootte heeft het touchpad nooit in de weg gezeten door goede palm rejection.

EDITS: typ/spel/grammatika/alles fouten

[Reactie gewijzigd door damaus op 9 april 2019 12:06]

Touchpad en scherm zijn nog steeds geweldig hoor, ondanks zijn grootte heeft het touchpad nooit in de weg gezeten door goede palm rejection.
Het touch pad is iets wat Apple al lange tijd goed onder de knie heeft. Ik ben nog geen Windows laptop tegengekomen welke het Apple touch pad, maakt niet uit welke versie, evenaart. Er zijn een paar die, icm Windows 10, in de buurt komen, maar Apple is nog steeds beter.

De Apple retina schermen zijn super, vooral als er geen direct zonlicht op valt. De concurrentie levert soms schermen van dezelfde kwaliteit maar dan met een matte finish. Die zijn in direct zonlicht net wat beter af te lezen. Maar dat is gelukkig een luxe probleempje, je plaatst je scherm, mat of glans, toch altijd zodanig dat je geen last hebt van invallend licht.
Als een bezitter van nieuwe & oudere macbooks, en een surface pro: Yep, microsoft's toetsenbord is de beste van de hele collectie. En het is een tablet toetsenbord die je eraf kan trekken...
Ik heb zelf ook ervaring met de 15 inch late 2013, erg goed apparaat, zeker weten.
Maaaarrr, is het niet volkomen normaal dat een dure laptop 5.5 jaar zonder problemen mee gaat? Er zijn laptops die het niet redden, en dat is dan toch eerder slecht, dan dat 5.5 jaar erg goed is?

Mijn moeder typt nog vrolijk op een asus uit 2008, die eerst een jaar of 5 door mijn broer als schoollaptop gebruikt is. Ssd'tje voor haar ingezet, en ze is er helemaal happy mee. Was ook echt een 550 euro laptop in 2008. En zo bijzonder vind ik dat niet, want de laptop is altijd in een sleeve vervoerd, en nooit gevallen. Dus waarom zou die na 11 jaar zuinig gebruik kapot moeten gaan. Mijn playstation 2 doet het ook nog.
Ligt een beetje aan de laptop, Asus is meestal wel degelijk. Heb zelf al wel dingen als Acers gezien die uit ellende gewoon uit elkaar vallen door enkel thuisgebruik. Scharnier die verkleurd is en op een gegeven moment slap, batterij die binnen 3 jaar al onbruikbaar is, behuizing waar scheurtjes of grotere defecten inzitten, touchpad waar de kunststof afbladert, toetsen die niet lekker meer werken of loslaten. Lang niet elke 300-500 euro laptop is een lang leven beschoren. Laatst nog een HP opengemaakt van een vriendin, 500+ euro voor neergelegd, display doet het niet meer na zeer weinig gebruik. Ik maak het ding met veel pijn en moeite open, is de kabel van moederbord->display gesmolten, want die ligt verdomme in het daarvoor ontworpen gootje gewoon tegen een heatpipe aan. Trek het ding los, beetje duct tape erop, en het werkt magisch weer. (enkel was de kabel al zo aangetast dat het bij beweging weer misgaat...)
Ooh ik heb dit soort verhalen wel eens eerder gehoord ja. Dat is ongehoord slecht. Kutte is, je gaat ook geen model van 3 jaar oud kopen zodat je eerst kan zien bij anderen of ie een beetje netjes en robuust gebouwd is. Wat jij nu omschrijft, zou garantiewerk moeten zijn, maar dan moet je wel een lange adem hebben vaak. Bedrijven blijven dan maar wijzen op die 2 jaar, terwijl een normale gebruiksduur voor een laptop, ik geef dat wel minimaal 5 a 6 jaar. Minimaal, bij normaal, netjes gebruik.
Och ja... Acer. Maar dat moet je ook niet vergelijken met Apple. Een Acer betaal je weinig voor en daar krijg je dan ook weinig voor! Maar bezuinigingen zitten bij Acers wel vaak op simpele dingen terwijl de interne hardware best in orde is... Je moet enkel niet vreemd opkijken wanneer na 2 jaar en 2 dagen alle knoppen van het toetsenbord je om de oren springen... letterlijk! :P
Hoeft niet kapot te gaan om op enig moment obsolete te worden. Ik merk dat met mijn 2c4t laptop met 4gb geheugen en snelle ssd dat er toch echt wel bottlenecks beginnen te komen. Die Specs zijn wat krap bemeten, in ieder geval voor het werk dat ik doe.
"Dus waarom zou die na 11 jaar zuinig gebruik kapot moeten gaan."

https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

;)
Ik heb mijn 2013 MBP15" vervangen door de nieuwe in 2017. Meerdere keys hebben het nu begeven dus ik zal er mee terug moeten. Gelukkig werk ik eigenlijk altijd met een extern keyboard anders had ik nu al een andere machine gekocht (waarschijnlijk geen MBP) omdat ik er dagelijks mee moet werken. Ook de touchbar kan me gestolen worden. Wat een onding is dat.
Kwa hardware ben ik niet echt te spreken over de richting die Apple ingeslagen is. Helaas heb ik helemaal geen zin in een linux desktop (ja ben verder wel freebsd/linux fan) en al helemaal geen windows.
Het is niet dat Apple dat niet kan, het is dat Apple dat niet hoeft. Door het draaien van een eigen OS kunnen ze sommige zaken wat beter aanpassen op eigen hardware. Hierdoor voelen ook oudere MacBooks vaak nog heel erg bij de tijd, de gebruikerservaring is dus prima. Als je niet bezig bent met specs en features vergelijken, maar gewoon een goed werkend product wilt kopen, dan is een MacBook een goede koop. Heb hier zelf een 7 jaar oude MacBook staan. Geheugen upgrade en SSD erin en Mac os loopt echt vloeiend.
Maar mijn 8 jaar oude laptop met windows loopt ook weer lekker sinds een SSD, 8gb ram nu (+4), en een nieuwe accu. En het 1080p scherm voldoet nog steeds. Was geen duur ding bij release.

Dusja vind ik een beetje een meh argument van je.
Is onzin natuurlijk

Elk product met de huidige CPU / GPU is goed te doen voor +/- 5-10 jaar . Als je gewoon de SSD upgrade en eventueel ram geheugen. Windows is tegenwoordig echt goed geoptimaliseerd voor de meest gangbare hardware. Nergens last van.

En Apple kennende zijn ze bezig om alles te cockblocken. Dus niks meer aan te passen qua hardware. Check de YouTube kanaal van Louis Rossman. En je zult versteld staan. Hoe erg het aan het worden is.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 9 april 2019 08:15]

bij de nieuwere toestellen ga jezelf je ssd en geheugen niet meer kunnen aanpassen, die zitten vast op het moederbord :(
Zo ook onze MacBook. Die hebben wij gekocht in 2010 en gebruiken we nogsteeds. We krijgen alleen nu geen OS X updates meer en willen dus wel tzt de overstap maken naar een nieuwe Air. Onze ouwe trouwe MacBook gaat al met al toch alweer ruim 9 jaar mee en heeft in al die tijd alleen maar een SSD upgrade gehad. De accu zelf gaat ook nog bijna 2 uur mee. Ik vind dat behoorlijk acceptabel.
Hier ook. Witte MB uit 2010 (laatste unibody). Mem upgrade naar 8GB en HD upgrade naar SSD. Doet het nog prima, alleen nu begint de accu een beetje tegen te werken.
Ook is de Core2duo een flinke bottleneck. Maar hij draait High Sierra nog prima.
Edit

[Reactie gewijzigd door Nitai op 9 april 2019 11:55]

SSD upgrade ed. is er bij nieuwere MBPs niet meer bij. Je kunt 10.14 overigens wel degelijk via een omweg draaien op een MBP 2010 maar je gaat dan meer de kant op van Hackintosh. En je koopt juist een Apple om dat gezeur niet te hebben.
Ik denk ook dat de traagheid die er nu is het grootste manco van Tim Cook is. Apple doet nog steeds leuke en innovatieve dingen, maar de time to market is dramatisch, ze zijn zo traag. Zeker voor deze tijd.
Maar onder Jobs waren ze toch ook niet altijd even snel? Waar bijv. Samsung, HTC, etc. meerdere telefoons aankondigden die snel op de markt kwamen, was het bij Apple maar 1 keer per jaar 1 model. Niet dat daar per se wat mis mee is, maar om nou te zeggen dat ze vóór Cook sneller waren...
Ik heb nu de 15'' pro 2018 maar gelukkig geen problemen hier. Kruimels en stof houd ik wel angstvallig weg bij mijn toetsenbord, maar verder een erg snelle en prettige laptop!
Geheel mee eens. Maar anderzijds: ik klaag nog wel eens over een gebrek aan innovatie bij Apple de laatste jaren... Maar zie héél veel liever dat ze dan een keer goed de tijd nemen en met iets echt nieuws komen dan dat ze blijven aanmodderen met oude wijn in nieuwe zakken zoals nu veel het geval is.
Dus dit bercith stemt mij eigenlijk wel positief! Dat het langer gaat duren is niet goed, maar het geeft wel hoop dat ze met iets bezig zijn dat echt de moeite gaat zijn!!

Ik hoop héél erg dat Apple weer de weg terug weet te vinden naar de Jobs-tijd waar innovatie centraal stond mits in dienst van de gebruiker. Ik mis dat de laatste jaren.

Het scherm waarvan sprake is kijk ik ook erg naar uit! Vrees dat het niet in mijn budget gaat passen (of eigenlijk weet ik dat wel zeker... tenzij ik morgen de loterij win :P ). Maar dat zou wel eens een scherm kunnen worden waarbij de concurrentie verbleekt!
Hoe je het ook wendt of keert, er is sprake van enkele design flaws die, na aanvankelijk tegensputteren, wel door Apple ook buiten de garantie worden opgelost.

Ik vermoed (lees: hoop) dat ze wachten tot 2020/2021 om dan maar meteen ook full Apple-ARM te gaan (2 vliegen in 1 klap). Tijd genoeg om flaters van het verleden te voorkomen (hoopt men dan) ;)
Ik gebruik al meer dan 10 jaar macbooks en ik moet toegeven dat de 2018 versie die ik nu heb minste is van allemaal. Ik ben inmiddels gewend aan het toetsenbord, maar hij blijft minder dan de vorige editie.

Daarnaast is die touchbar een gimmick. Ik heb geprobeerd om het nuttig te gebruiken, maar helaas zie ik er geen voordelen in.

MAC OSX blijft geweldig en loopt nog steeds voor op windows. Linux gebruik ik ernaast.
Bezels zijn wel aan de forse kant imho;..
Waar jij nu denk ik op reageerd is de air uit 2018 ;)
haha! daar heb je een goed punt :) thanks!
Hoe slecht de nieuwe toetsenborden zijn wordt pijnlijk duidelijke gemaakt in deze column van de Wallstreet Journal: https://www.wsj.com/graph...macbook-keyboard-problem/

Daarnaast is het probleem waarschijnlijk groter dan Apple tot dusverre laat lijken:
https://m.signalvnoise.co...-worse-than-apple-thinks/

Ik ben al meer dan 15 jaar Mac gebruiker, maar vanuit mijn werk heb ik de laatste jaren met Windows moeten werken. Ben nu in de markt voor een nieuwe laptop, maar twijfel serieus om een MacBook te kopen door deze problemen, zeker nu de Windows concurrentie ook prima alternatieven aanbiedt voor thin/light/powerful... (Alhoewel de UI van Windows er in de jaren niet echt consistenter op is geworden: https://www.askvg.com/too...windows-10-context-menus/ iets wat me juist erg bevalt in OSX )

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 9 april 2019 08:30]

zorg er dan wel voor dat er geen nvidia gpu in de laptop zit. en zorg maar voor een geschikte wifi chip.
Dat wil je in een professionele omgeving niet draaien. Je weet nooit welke update de boel verziekt. Bovendien zit je met de EULA. Prima voor een hobbyist of thuisgebruiker tho.
Ik kan je een Dell XPS 15 aanraden, echt een briljant apparaat.
Ik denk dat je nu voorbij gaat aan de essentie van het probleem. Zeker, als je iets voorzichtiger bent zal de kans op problemen verkleinen. Maar Apple moet echt zo snel mogelijk een nieuw model met een totaal anders toetsenbord op de markt brengen. En dan lees ik dat dat (waarschijnlijk) nog 2 jaar gaat duren.
Dus mensen moeten extra voorzichtig gaan doen omdat Apple niet alles in orde heeft?

Voorzichtig zijn met apparatuur is altijd goed maar dit is een beetje een rare stelling
Toch knap dat jij dat nu al kan zeggen over een apparaat waarvan alleen het schermdiagonaal bekend is. Of refereer je naar het plaatje waarvan letterlijk onderstaat "MacBook Air 2018"?
Een mens vraagt zich af waarom er op basis van énkel een gerucht over een schermdiagonaal dan nog, een artikel moet geschreven worden ... 8)7
jaja leuk maar apple moet stoppen met mensen met het keyboard probleem te negeren en uitlachen. er wordt de laatste jaren flink TROEP afgeleverd. voor de huidige situatie kijk eens bij louis rossmann
Fijn, want tegen die tijd is mijn Lenovo P51, wat ook echt een fijne machine is, aan vervanging toe. Ik blijf macos toch een fijner OS dan windows vinden. Dit terwijl mijn eerste machines windows machines waren.
Laat ze eerst maar normale toetsenborden in de Macs plaatsen. Ik heb de eerste en tweede generatie MacBook 12 inch gehad, allebei meerdere keren nieuwe topcases gehad, maar elke keer ging het weer mis. Nu heb ik de derde generatie 12 inch MacBook, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Ongelooflijk hoe slecht dit is, ben dit echt niet van Apple gewend.

Moet wel eerlijk zeggen dat Apple het redelijk netjes oplost. Ik heb de tweede generatie MacBook gekregen ter vervanging van die eerste en inmiddels heb ik de derde generatie weer als vervanging daarvan gekregen. Al hoef ik die 'gratis' upgrades niet, ik heb liever een toetsenbord dat gewoon werkt.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.