Gerucht: Apple komt dit jaar met 16"-MacBook Pro en 31"-monitor met 6k-resolutie

Apple zou dit jaar een MacBook Pro met een scherm rond 16" of 16,5" presenteren. Dat vermeldt Ming-Chi Kuo, een analist die afgelopen jaren vaker vroegtijdig juiste voorspellingen deed over de line-up van Apple-producten.

Het gaat om een MacBook Pro met een groter scherm dan het huidige 15"-model en een nieuw ontwerp, zo vermeldt Kuo volgens 9to5Mac. Andere details over het apparaat zijn er nog niet. Apple maakt nu MacBook Pro's met schermformaten van 13,3" en 15,4", terwijl er ook een 12"-MacBook bestaat in een lagere prijsklasse.

Daarnaast zou Apple weer terugkomen op de markt voor monitoren met een eigen 31"-display met 6k3-resolutie. De huidige iMacs hebben schermen van 27" en 21" en de maximale resolutie is 5k. Apple verkocht sinds 2011 zijn Thunderbolt-display, maar stopte daar in 2016 mee. Sindsdien heeft Apple alleen een UltraFine-display van LG in het assortiment van zijn winkels gehad. Behalve de nieuwe MacBook Pro en monitor komt er ook een nieuwe Mac Pro volgens Kuo, maar dat zei Apple zelf al in april vorig jaar.

Kuo vermeldt daarnaast de komst van een volgende iPod touch met nieuwe processor, Apple Watch met ecg-functie voor meer landen en AirPods met ondersteuning voor draadloos laden. Op het gebied van iPhones verandert er volgens Kuo niet veel. Het ontwerp, het schermformaat en de inkeping van de komende iPhones blijven hetzelfde als de huidige generatie, schat de analist in. Ook blijft de Lightning-poort volgens hem op de telefoon zitten.

Wel zijn er verbeteringen op het gebied van Face ID met een krachtigere dotprojector, een derde camera aan de achterkant, omgekeerd draadloos laden om AirPods op te laden op de telefoon en ultra wideband-ondersteuning voor onder meer plaatsbepaling binnenshuis.

De inschattingen van Kuo voor Apples producten in 2019

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-02-2019 • 07:29

194 Linkedin

Reacties (195)

195
190
120
1
0
34
Wijzig sortering
Het gaat om een MacBook Pro met een groter scherm dan het huidige 15"-model en een nieuw ontwerp
Ik denk dat veel mensen stilletjes hopen dat ze weer goede toetsenborden gaan gebruiken, dat is eigenlijk het enige wat me nu nog interesseert bij nieuwe modellen. Ik koop liever een 2015 model op de tweedehands markt dan een nieuwere laptop.
Ik wacht momenteel letterlijk op een nieuwe laptop. Na 3x een "reparatie" gehad te hebben op m'n MBP uit 2017, heeft Apple besloten dat ik een nieuwe laptop krijg van de huidige serie. Op zich erg netjes, maar ik hoop dat de problemen uitblijven.

Ik had iedere keer dat verschillende toetsen zich meerdere malen herhaalden e.d. Dat is echt mega problematisch als je wachtwoorden e.d. in moet tikken in ssh oid.

Enfin, ik moest m'n "oude" laptop opsturen (is opgehaald door kourier die Apple heeft gestuurd op hun kosten) en mijn oude laptop is nu ergens in Eindhoven. Hoop snel m'n nieuwe vervangende laptop terug te hebben.

Toevoeging: Apple repareert helaas door een nieuw, maar hetzelfde keyboard, in je laptop te plaatsen. Ze vervangen de hele top-case, dus je hebt ook gelijk een nieuw trackpad en accu, maar het keyboard is gewoon dezelfde die dus dat probleem heeft dat ie na een x-aantal maanden begint te buggen. Ik heb net gisteren de verzend info gekregen, dus hopelijk heb ik binnen nu en een paar dagen een goede laptop. Schrijf dit op m'n 10 jaar oude macbook pro... en toch... dit keyboard, ook al is deze al 10 jaar oud, is toch echt lekker. Zonde dat ze van deze keys afgestapt zijn.

[Reactie gewijzigd door FvH op 20 februari 2019 10:28]

Wachtwoorden in SSH? Nooit van puttygen en keys gehoord? 🤪

(En ja ook de terminal versie van SSH zou dat moeten supporten)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 18 februari 2019 23:40]

Je ssh keys hebben toch wel een passphrase.. toch ;)?
Yep. Staat gewoon op een Post-It onder m'n toetsenbord.
Ik werk als consultant. Als een bedrijf mij opbelt en een user aanmaakt om in te loggen ben ik al lang blij als dat sowieso snel geregeld is e.d. Ik ga niet lopen drammen over keys als ze me een wachtwoord geven. Reality.

Voor mijn eigen servers werk ik idd met keys, maar ook dan zul je af en toe wachtwoorden in moeten voeren. Je kan wel met een key op de server komen, maar als je moet switchen naar een andere user in de terminal moet je toch echt vaak wachtwoordje intikken :P
Wij hebben verschillende late 2016's gehad met de keyboard problemen. Met geen enkel 2018 model hebben we tot nu toe problemen gehad, het lijkt me dat ze het dus wel onder controle hebben (2016 en 2017 modellen zijn quasi identiek).
Zijn er echt zo veel problemen met deze toetsenborden? Ik heb zelf de versie uit 2018 (15 inch), maar ik zou echt niet meer terug willen naar een ander toetsenbord. Ik vind het echt fantastisch typen en heb nog geen problemen ondervonden (na ongeveer 6 maanden).
Ik typ teveel op andere toetsenborden, ik heb thuis nog een 2014 retina Macbook Pro model en een gaming PC en heb voor mijn werk een 2017 model en ik wordt er dus steeds weer hard aan herinnerd wordt hoe weinig travel die 2016+ modellen hebben...
Ik typ dagelijks op een MB 12" met het nieuwe keyboard. Als ik sporadisch nog eens op de Air met "normaal" keyboard van mijn vrouw kom, word ik gek. Net alsof ik op een typemachine bezig ben.

Tweakers moeten eens leren dat niet iedereen identiek is, en dat er voor iedere medemens die een hekel heeft aan een bepaald type keyboard, er minstens één is die er van houdt. En omgekeerd. Niet persoonlijk op jou bedoeld, maar zet je oogkleppen eens af, en je ziet veel meer dan je denkt...
Anoniem: 217535
@MtC18 februari 2019 15:33
Nieuwe keyboards van Apple typen heerlijk. Ik heb zelf nog een 2015 model. Zowel thuis als of het werk en daar is niets mis mee. Toch ik zou wel zo'n nieuwe macbook pro willen hebben. Maar prive zou ik hem niet aanschaffen. Ik hoor (niet 'lees') te vaak dat de toetsen blijven hangen en macbooks teruggestuurd worden. Mijn huidige laptop voldoet nog dus ik wacht nog ff een paar jaar. Hopende dat Apple met een oplossing komt...
ik moet wel zeggen dat na een vergelijking tussen een maat z'n 2017 en mijn 2018 model, de 2018 echt significant beter voelt
Het is niet alleen het typgevoel, knoppen die niet goed meer werken na een jaartje gebruik zijn zeer frustrerend. De 2018 lichting heeft nu wel een soort van rubberen afscherming hiervoor, maar als er eenmaal stof onder komt krijg je het er nu helemaal niet meer tussenuit.
Dat niet alleen, om het te "repareren" moet het ding volledig uit elkaar gehaald worden. Sowieso moet elke keycap los. Binnenin zit er dan eerst een hoop zooi bovenop geplakt, vervolgens zit het PCB met klinknagels ( |:( ) vast en als je díe er eenmaal af hebt...zit het alsnog een keer (vrij stevig) aan de behuizing geplakt.

Bouwkwaliteit van niks, echt heel erg slecht.
Of juist een héél goeie bouwkwaliteit, extreem stevig 😜
Ja. Toetsenbord is al een keer vervangen bij mij omdat de 2 niet meer werkte. Nu werkt mijn spatiebalk aan de rechterkant sporadisch niet :X
En daarom heb je dus garantie.
er is geen mogelijkheid om alleen het keyboard te vervangen als deze defect gaan, een vriend van mij heeft nu een 700,- reparatie omdat zijn "e" key het niet meer reageerde
@mecares klinkt misschien stom; maar heeft hij al een paar keer een goede tik op de achterkant gegeven? die oplossing werkt bij mij namelijk voor de knoppen die soms vastzitten.
Het 2018 toetsenbord is volgens Apple wel aangepast om de problemen uit de voorgaande butterfly keyboards te voorkomen. Ik hoor echter van mijn collega's die ook op het 2018 model werken nog steeds wel eens verhalen over vastzittende knoppen. Dat jij daar geen last van hebt kan misschien komen doordat jij de laptop beter stofvrij houdt oid. Die toetsen komen namelijk vast te zitten door stof dat tussen de behuizing kruipt. Daarom wil een tik op de achterkant soms wonderen doen om de knoppen weer tot leven te brengen :+ dan verplaatst het stof en kun je er weer even tegenaan. Helaas is dit de realiteit voor veel Macbook gebruikers de laatste jaren.
Hopelijk worden deze keyboards ingebouwd, wellicht ook nog in het huidige design.
Een keyboard zonder enige travel? Vraag me af of dit echt iets wordt. Lijkt me niet dat dit nou echt veel beter is dan de huidige generatie keyboards.
Nou, en dan heb je een mooi 2015 model, krijg je stains in de anti-reflectieve coating en ben je alsnog de sjaak. :'(
Daar zit garantie op! Zie staingate.
Tot 4 jaar na aanschaf! Ik weet dit omdat ik dit zelf heb gehad. Ik moet ervoor zorgen dat ik voor september dit jaar het scherm van mijn 2015 nog een keer laat vervangen. Daarna heb ik geen garantie meer.
Naar mijn weten "reset" je garantie als je je scherm laat vervangen. Dus dat scherm heeft dan weer 2 jaar garantie. Ik heb mijn Macbook ook moeten terugsturen en laten vervangen, helaas komen er nu weer vlekken op die ik niet wegkrijg. Dus nog maar een keer terugsturen.
Helaas, is een reparatie dus geld de reparatie-garantie; 3 maanden.
Vreemd. Dan vervangen ze mijn scherm door een euvel met het loslaten van de coating.

Na een jaar hetzelfde probleem. Zou ik dan (als ik geen garantie meer heb) geen poot hebben om op te staan?
Garantieregels bij Apple:
- 1 jaar fabrieksgarantie
- 1 jaar consumentenwet via je aankooppunt

Bij reparatie:
- 3 maanden garantie op het gerepareerde/vervangen onderdeel
- Zit je binnen je originele garantie en loopt deze langer, dan geld de originele garantie

Bij Quality Programs (Dus grootschalige bekende problemen):
- Tot 4 jaar na aankoopdatum wordt dit specifieke probleem onder verlengde garantie verholpen
- 3 maanden garantie op het gerepareerde/vervangen onderdeel

Dus als het scherm na 2 jaar is vervangen, en een jaar daarna moet het nogmaals gebeuren, geen probleem. Alles wordt gerekend vanaf de aankoopdatum.
Klopt niet, Apple geeft gewoon 2 jaar garantie als je bij hen koopt (dus geen reseller maar echt Apple). Staat ook zo op hun website en in jun voorwaarden. Ze regelen dit ook rechtstreeks met jou af, je hoeft helemaal niet naar een winkelpunt.
Klopt niet, Apple geeft gewoon 2 jaar garantie als je bij hen koopt (dus geen reseller maar echt Apple).
Dat is wat ik ook zeg: - 1 jaar consumentenwet via je aankooppunt. Als je bij Apple koopt dan is Apple je verkooppunt, dus consumentenwet geld dan bij hun. Misschien om het duidelijker te maken moet ik er een woordje aan toevoegen: - en 1 jaar consumentenwet via je aankooppunt
Anoniem: 217535
@nils8318 februari 2019 15:51
Je hebt echt langer garantie. Het consumenten recht is namelijk van toepassing. Leuk dat Apple en zijn resellers doen alsof het 2 jaar is maar de wet zegt iets heel anders:

"Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. En die is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht of is er iets mis met het product, dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten."


En van een Apple macbook pro mag je uitgaan dat deze langer mee gaat dan 2 jaar. Ik persoonlijk hanteer 5 jaar. Je moet het ook letterlijk claimen. "Ik claim het consumentenrecht". Bij een goed bedrijf gaan dat andere bellen rinkelen. Zij zullen namelijk een officiele reden moeten benoemen waarom het consument niet van toepassing is. Zit je binnen 5 jaar, heb je grote kans dat je je product gewoon onder garantie gerepareerd krijgt...
Nadeel is dat in NL de bewijslast bij de consument ligt in deze periode en niet bij de fabrikant. Ze kunnen het dan ook echt over de gekste boegen gooien:”Stof in uw machine, dat is niet fabrieks af en kan statisch elektriciteit veroorzaken waardoor een elektronisch product beschadigd kan raken...”

Fair? Nee, zeker niet. Conform wetgeving? Helaas wel...
Anoniem: 217535
@Riwe8918 februari 2019 22:16
Alleen als jij opgeeft. Helpdesks zijn er op gericht om je standaard af te wijzen. Ook omdat de eerste lijns vaak niet weet wanneer ze zo'n call moeten escaleren. Maar wanneer je op je strepen gaat staan kunnen ze dit niet volhouden. Zeker niet wanneer je de juiste termen gebruikt. Elk gesprek wordt opgenomen en er zal in de computer staan dat je al meerdere keren hebt gebeld. Vraag naar een chef/supervisor/senior advisor hoe je ze ook noemen wilt. Neem geen genoegen. Diegene met de grootste bek krijgt het meest gedaan.

Er is geen omgedraaide bewijslast. Dat is onzin. Tenzij je macbook val-schade heeft. Dan kun je het schudden. Maar zitten er alleen gebruikerskrasjes is er geen reden voor afwijzing.

Als je mij niet gelooft... want we zijn allemaal IT'ers en allemaal stront eigenwijs en denken allemaal dat we de wijsheid in pacht hebben... zou ik je adviseren om deze post in je achterhoofd te houden en ipv je hoofd laat hangen wanneer je in zo'n soort situatie terecht komt jurdisch advies te vragen. Dan zal dit verhaal worden bevestigd.
Mwah, ik heb mijn scherm een jaartje geleden onder garantie laten vervangen, dit exemplaar is gewoon goed. Afkloppen ;)
Hetzelfde hier. Helaas zie ik de eerste tekenen alweer terugkomen.
mij is verteld dat je je scherm maximaal 2 keer binnen 4 jaar na aankoop kunt laten vervangen mits er aantoonbaar coating problemen zijn
Mits je de aankoopdatum kan bevestigen. En tot 4 jaar na aankoop.
Je hebt tot 90 dagen garantie op een gerepareerd onderdeel. Dus ik weet niet hoe jij komt aan die “twee jaar”.
Het klinkt alsof je refereert naar de consumentenrechtwetgeving, maar deze is van toepassing op het gehele apparaat en de tijdspanne daarvan is “onbepaalde tijd”. Niet twee jaar.

Daar komt ook nog eens bij dat onder de 5 jaar de fabrikant dit defect moet kunnen verdedigen/aantonen en boven de 5 jaar de klant het moet verdedigen/aantonen.

Mocht je dan ook nog eens een zakelijk toestel tweedehands uitgetoverd hebben, kn je al helemaal niks beginnen.

Ik krijg deze scenario’s dagelijks binnen:)
oh! ik zit net te lezen dat screen pitting daar mogelijk ook onder valt! (mijn MBPr heeft last van screen pitting, rondom de trackpad/spacebar rij. Midden op het scherm dus). Heb niet excessieve druk daar zitten, dus hmmmm ok. Daar moet ik even achter aan gaan. (sorry voor offtopicness)

[Reactie gewijzigd door cavey op 18 februari 2019 10:03]

Helemaal mee eens, ik werk nu op een 2017 model. Echt een *** toetsenbord in vergelijking met dat van mijn vorige Macbook Pro(2014). Jammer genoeg ingeruild op mijn werk destijds omdat ik dacht dat de extra rekenkracht me goed zou doen. Dat valt vies tegen; er zitten regelmatig toetsen vast en waar ik de laatste tijd ook last van heb is dat de Touch Bar soms ineens "zwart" is. Dan moet er een reset worden gedaan van het SMC. Allemaal gedoe waardoor je uit eindelijk op productiviteit achteruit gaat in vergelijking met de < 2015 modellen.
Als er ook dit jaar geen mac pro en vooral imac komt die wel fatsoenlijke hardware biedt in de entry models dan ga ik definitief over naar het windows eco systeem... dit zou de zoveelste slag in het gezicht zijn van de apple consument...
De MacBook Pro's zijn meer MacBooks met gadgets geworden. High-end performance is gewoon belabberd, zeker de extra meerprijs als je een dedicated videokaart wilt hebben. Als ik nu weer een MacBook Pro zou moeten kiezen zou ik weer voor het 2015 model gaan. Ik heb zoveel collega's die problemen hebben met de nieuwere modellen. Blazende ventilatoren, issues met beeld, toetsenborden met teweinig travel en om van de dongle-fest maar te zwijgen.. Hoe vaak ik al niet hoor dat collega's hun Thunderbolt > HDMI converters kwijt zijn en slechte beeldkwaliteit via dongles (vaak gelimiteerd tot 1920x1080p 60hz). Wij werken hier met WHQD en 4K schermen met vaak dus maar met HDMI of Displayport.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 18 februari 2019 10:08]

Dongles zijn helemaal niet nodig vaak, kwestie van de juiste kabel kopen :)

Problemen zijn vooral met de 15" macbooks en dat is inderdaad wel om te huilen. Daar moeten ze echt beter hun best op gaan doen.
Dongles zijn altijd nodig als je ergens een presentatie geeft. Vergeet het maar dat beamers en beeldschermen ooit een USB-C aansluiting krijgen.
Of als iemand je een USB stick aanreikt, wat doe je dan? Of als je met SD-kaarten werkt?
Fair enough, maar gaat dat niet steeds vaker draadloos? Maar ja, dan heb je wel een dongle nodig, iets wat je van te voren weet. Voor usb sticks heb ik inderdaad een dongle (puur voor noodgevallen) en voor SD/CF kaarten heb je een card reader en daar kan prima een een USB-C kabel aan, hier als fotograaf ook een aantal in gebruik ;)
Draadloos beeld overbrengen bijvoorbeeld d.m.v. Apple Air of Google Chromecast is leuk binnen je eigen bedrijf. Maar niet als je ergens anders een presentatie geeft. Je weet nooit wat je aantreft.

Ik heb het al twee keer meegemaakt dat iemand met een 'moderne' Macbook Pro het publiek aankeek en vroeg: "heeft iemand misschien een USB-C/HDMI dongle?" Waarna in een van de gevallen die persoon de presentatie uiteindelijk maar heeft gegeven op een andere laptop. Het was nog even lastig om de presentatie over te zetten, want ja, helaas, met een USB stick??

[Reactie gewijzigd door Jos Jong op 18 februari 2019 11:22]

Sorry, maar iemand die zo onvoorbereid op een presentatie komt is ook gewoon niet professioneel. Adapters en aansluiten van beamers was in het jaar kruik al een punt van discussie en zal het altijd blijven. Dat is niet specifiek een probleem van Apple laptops. Je zorgt gewoon dat je een adapter bij hebt voor de meest voorkomende poorten.
Eens, maar 'vroeger' was de collectie aan converters op 1 hand te tellen. Namelijk VGA > HDMI en andersom. Tegenwoordig is het er niet makkelijker op geworden...
Precies. Wat heeft een pro nodig? Performance. Aansluitingen. Betrouwbaarheid. Veel functionaliteit.

Wat doet een Macbook Pro? Exact het omgekeerde. Door alles zo dom flinterdun te maken, leid juist het pro gebruik er onder.
Jij spreekt van "De zoveelste slag in het gezicht zijn van de apple consument..." De vraag is om consumenten enige interesse hebben in de pro producten?

Apple heeft al laten weten dat ze de komende jaren de focussen op de professionals. Dus ECC, Xeon, P3 schermen, EGPU, Workstation graphics etc. Op die markt kan je nog het verschil maken omdat HP/DELL/IBM ook dure maar llelijke workstations bouwde. Bedrijven hebben het geld top topmateriaal aan te kopen.

Je kan er prat op gaan dat de MacBook Pro 16,5" en de aankomende Mac Pro pas vanaf €3500,de deur zullen uitgaan.
ECC voor hun consumentendoelgroep is dikke BS eigenlijk. Dat statement komt vaak genoeg terug op hun fora.
Idd, maar zover ik weet valt de iMac pro en Mac Pro en MacBook Pro 16" niet in de consumentendoelgroep. De meeste consumenten kopen een gewone iMac, een Macbook air of een MacBook Pro 13".

ECC is gewoon stabieler in alle omstandigheden.Iedereen heeft wel eens een vastloper van een programma of een corrupt bestand omdat uw RAM module bit flips genegeerd. Workstations hebben voor die reden altijd ECC geheugen. ECC geheugen ook van betere kwaliteit dus zelfs al genegeerd modern geheugen veel minder errors dan vroeger, toch blijft het zinvol. Ook omdat kwalitatief DDR4 non-cc geheugen niet veel goedkoper is dan ECC.
Ik zou over gaan naar Linux. Zelf ook gedaan, heerlijk. Wat een verademing.
Werkt perfect maar mist nog steeds ondersteuning voor belangrijke producten of alternatieven daarvoor. Denk aan lightroom, photoshop, visio, of specifieke software voor software-architecten zoals Enterprise Architect. Ook met Wine ben je er vaak niet.
Dualboot. Mis zelf alleen PSD. GIMP is wennen.

[Reactie gewijzigd door MrMarcie op 18 februari 2019 19:46]

combinatie photopea+ gimp heerlijk geen 12 euro per maand meer kwijt
Dank, Photopea kende ik niet. Jammer dat Gimp zo unituatief is.
Een groter formaat MacBook is een wens van veel Apple gebruikers. Voor mij is 15” groot zat maar genoeg mensen die wat aan portabiliteit in willen leveren voor meer screen estate.
Misschien komt er wel een 31” iMac ook :*)
Vergeet niet dat er vroeger 17" macbook pros waren, en die waren ook wel populair.
Klopt, flinke joekels waren dat, zag er een aantal tijdens m'n studietijd (had toentertijd een 15" MBP, ook een joekel). Maar waren ze populair? Volgens mij de hele reden dat de 17" eruit is gehaald bij Apple is omdat er zo weinig animo voor was; verbaast mij dat ze nu weer eventueel een 16"+ willen introduceren.
Als daar meer poorten op zitten dan USB C en 3.5mm op zit dan wil ik 'm hebben.
Er zitten nu 5 poorten op ipv 4.
Ook iets anders dan USB C?
Waarom zou je iets anders dan USB-C willen? Anders komen we nooit van die 'oude aansluitingen' af.
Een SD kaart lezer en een hdmi poort zijn wel heel handig.
Hoezo? Neemt alleen maar ruimte in. Kan beide met een adapter...mocht je het een keer nodig hebben ;-)
Verloopjes zijn gewoon onhandig.
Ik geef regelmatig presentaties overal en nergens, en met m'n huidige mbp kan ik meestal mijn laptop direct aansluiten via HDMI. In het geval dat er alleen VGA is (ja die plaatsen bestaan nog) dan zit ik elke keer weer te grabbelen in mijn tas in de hoop dat ik het verloopje niet op kantoor heb laten liggen.
Ik geeft ook regelmatig presentaties en heb altijd een miniDP naar VGA/HDMI kabeltje bij me. Dat hoort er een beetje bij, goed voorbereid op pad gaan.

Neemt niet weg dat ze best een miniDP of (vooruit) HDMI zouden kunnen toevoegen, maar goed...de toekomst is toch wel USB-C
Nou, op ons werk kun je vanaf je laptop via Bluetooth koppelen naar de presentatie schermen. Helemaal geen kabel of verloop nodig. :)

Best handig moet ik zeggen.
Via bluetooth? Hoezo zou je dat via Bluetooth doen en niet gewoon via Wifi Direct...of Airplay?
Omdat het systeem alleen Bluetooth als optie aan heeft staan en er dus geen andere optie beschikbaar is.
Als je het verloopje consequent in je tas steekt, is er geen probleem. Ik heb mijn verloopje met ethernet, 2x USB, 1x USB C, VGA, HDMI, micro SD en SD altijd en overal bij.
Over een paar jaar heb je geen verloopjes meer nodig, ik heb ook al mijn "ouderwetse" kabels vervangen voor een USB-C variant. Kost geen drol en dan ben je ook van de verloopstekkers af. Over een paar jaar zit er aan een beamer gewoon een USB-C poort/kabel.

Een SD reader is wel iets wat ik mis. :)
een adapter van 20-150 euro per stuk,
apple kan namelijk er een chip inbouwen, die 3rd party china adapters disabled,
dit doen ze ook al met de laders voor iphones
waardoor je de hoofdprijs moet betalen om die ene poort te gebruiken.
Dat kunnen ze ook niet doen natuurlijk. Maar zoals ik het lees doet Apple het dus niet?

Daarbij snap ik wel dat ze die goedkope/onbetrouwbare troep uit China blokkeren. Je kunt ook gewoon bij de Action een oplader/kabeltje halen zolang hij maar aan de standaard voldoet.
Wat een onzin, voor 100 euro heb je al een adapter waar Ethernet 10/100/1000, een aantal USB-A en C aansluitingen en een card reader op zit, inclusief pass-through charging.
Als ze een 16'' MacBook in de behuizing van de 15'' versie kunnen krijgen, lijkt me dit zeker wel een mooie optie. Volgens mij heeft de MacBook nog wel redelijke randen, dus dit lijkt me nog niet zo heel moeilijk om voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat ze een 16 inch scherm in een MacBook Pro kunnen plaatsen, zonder iets aan de grootte van de laptop te hoeven doen, behalve de bezels nagenoeg laten verdwijnen. Nu zelfs, heeft de meest recente MacBook Pro bezels van zo'n 1,5cm boven en 1cm aan de linker- en rechter zijkanten. Breng dit terug naar 2 a 3 mm en dan ben je al een eind op weg.
Ik heb er eentje gehad. Snel weer teruggebracht. Het scherm was zo zwaar, dat als je het niet recht op zette, het achterover viel...
Ok, rephrase.. iedereen om me heen had macbook pro 17", die boven de 30 jaar was, de rest de 15", en de rede was 'kleiner is makkelijker en betaalbaarder', die mening zal ondertussen wel anders zijn gezien beetje laptop nu 3000 euro is.
Ik zou een groter scherm alleen praktisch vinden als dit niet ten kosten gaat van de buitenmaten.
Het moet wel portable blijven.
Ik denk dat de bezels nog wel wat kleiner kunnen en het daarmee is opgelost. Althans, dat was het eerste wat ik dacht toen ik dit las.
Eens maar Apple maakt grotere schermen ook wel noodzakelijk. Kijk eens naar de mac App Store, enorme fonts en extreem veel whitespace. Terwijl andere apps voldoende content in het scherm hebben.
Ik vind dit overigens bij iPhone en iPad ook wel een probleem.
De Mac app store ziet er prima uit op mijn 13” MacBook air. En ik open die 2x per maand. Wat belangrijker is zijn de apps van productiviteitsapps van Apple en 3rd parties en die maken volgens mij uitstekend gebruik van de beschikbare ruimte op hoge resoluties. Sowieso beter dan ik in Windows 7 en Windows 10 heb ervaren.
16 inch leuk, zou Apple ook terug gaan naar een soort unibody, waarbij ethernet aansluiting etc , gewoon op de body zitten.

Dat zou wel fijn zijn.
Gaat niet gebeuren. Apple heeft de keuze gemaakt een van de eerste te zijn die de transitie naar 1 soort connector voor alles maakt. Vind dit alleen maar positief. Gebruik zelf bijna alleen nog maar USB-C apparatuur en dit werkt erg fijn. Als je dan een keer ethernet of een SD kaart readertje nodig hebt stop je die dongle er even in. Zoveel moeite is het niet. Vooruitgang moet ergens beginnen, anders komen we nooit ergens.
Tot je 4 dongles nodig hebt.
In welke situatie heb je 4 dongles nodig? Er zijn er toch genoeg met alle benodigde poorten in 1?
Video industrie. USB-C is een doorn in het oog.
Ook daar is het geen probleem, gewoon opnemen op Samsung T5 SSD's. Of als je echt over professionele video industrie praat, daar wordt sowieso alleen nog maar opgenomen op 2,5inch SSD's die je ook eenvoudig via USB-C aan kan sluiten.
Je sluit meer aan dan harde schijfjes. Knap dat jij zomaar typt dat het daar geen probleem is en alleen maar over SSD's begint.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 25 februari 2019 17:25]

Vooral dat. Het dongle-fest is wel drama.
Ik snap zelf niet waarom ze het iMac model met de grote bezels aanpassen? En daarnaast nog even een standaard SSD schijf? Nodige upgrades in anno 2019 lijkt mij?

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 18 februari 2019 14:50]

Ja ik zat te fantaseren over een iMac Pro ipv nieuwe Macbook Pro. Mooie machine, zeker op de plaatjes op internet.

Maar als je 'm in het echt ziet... heb je zo'n mini scherm met giga randen. Ik heb zelf een 32" scherm dus terug naar 27" is ook een afknapper.

Ik hoop dat die 2019 16" macbook pro genoeg koeling en een verbeterd toetsenbord heeft, maar ik ben skeptisch.
Of wat dacht je van een imac die standaard gewoon met een SSD komt, ipv de 5400 rpm meuk. Zelfs mijn 2011 model kwam standaard met 7200 RPM.
Ik vind het veel belangrijker dat ze met een groter model 15/16" Macbook komen met ook instap hardware specificaties. Genoeg mensen die gewoon de grootte fijn vinden maar totaal geen baat hebben in de hoge hardware specificaties waar automatisch ook een flink prijskaartje aan vast zit. Lijkt mij dat er genoeg mensen zijn die gewoon 15" willen maar met een instap i5 processor.
Dan komen ze nog verder tegen de reguliere macbook en air aan toch?
Een beter toetsenbord. Dat is echt een must. De huidige toetsenborden zijn zo fragiel en stofgevoelig dat het niet de naam pro zou mogen dragen.
Een betere accuduur. De huidige modellen hebben flink ingeleverd. Mijn MBP 2017 doet het zo'n 3 uur, dat is echt te karig. Ze mogen best een halve cm dikker worden!
En deze is tevergeefs, maar toch: lagere prijzen. De huidige MBP prijzen zijn het dubbele van wat ik in 2011 betaalde voor mijn vorige MBP. Dat valt echt niet meer te rechtvaardigen.
En deze is tevergeefs, maar toch: lagere prijzen. De huidige MBP prijzen zijn het dubbele van wat ik in 2011 betaalde voor mijn vorige MBP. Dat valt echt niet meer te rechtvaardigen.
Het gekke is dat je een 15" 16GB 2.6 i7 in de VS gewoon voor US$2399,- koopt. Dat is echt geen rare prijs vergeleken met een Dell XPS.

Ik herinner me dat de prijzen in Europa een vergelijkbaar peil hadden tot 2012-2014 misschien, toen ging de euro onderuit ten opzichte van de dollar, dat was op zich logisch maar nu de euro hersteld is zijn de prijzen in euros het zelfde gebleven.

Ik ben erg blij dat ik over een paar weken een MacBook in de VS kan kopen. Misschien één jaar minder garantie en natuurlijk zit er nog geen sales tax op* maar voor zo'n €1170 minder.

* maar die krijg ik toch grotendeels terug op het vliegveld

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 18 februari 2019 15:54]

Ik vind het een prima idee als ze grote schermen gaan uitbrengen als ze dat kunnen doen door de bezels te verkleinen, anders wordt het al gauw een erg logge computer.

Maar alleen al qua marketing is een über MacBook workstation laptop al gewoon goed. Je wil het grootste beste snelste? OK als je maar betaalt. Nu wordt de echte top van de markt qua prestaties gewoon niet meer bediend zoals voorheen met de 17" MacBook en de Mac Pro cheesegrater. Dus als ze dit jaar én een 16" én een échte Mac Pro uitbrengen dan zou dat enorm goed voor ze zijn.
Anoniem: 498327
@BikkelZ18 februari 2019 16:35
Ik vind de Mini hexacore top genoeg, en zeer lekker geprijsd. Ik lach me er een ongeluk mee: 4k monteren op de Mini naast iemand met een dikke custom PC met dikke GPU op Premiere.... Ik ben sneller klaar. Vooral met de 10gbit ethernet ook heel goed te doen op een netwerk-opslag, die is bijna zo snel als interne SSD. Ook heel slim van Apple dat ze de T2 chip een HEVC encoder hebben gegeven, zodat daar geen dure GTX/Radeon meer voor nodig is.

Ligt vooral aan FCP vs Premiere, maar goed, als dat betekent dat ik met lichte hardware uitkan is dat prima.
Andere zware business is 3D modelleren, en daar is Mac OS sowieso gehandicapt qua software, dus daar maak ik me niet druk om. Video is veel grotere business dan 3D, dus Apple's huidige lineup is prima.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 18 februari 2019 16:40]

Iphones verkopen nu al voor geen meter vergeleken met de vorige generaties, ik denk als apple weer met exact hetzelfde model, voor exact dezelfde prijs komt, het alleen maar minder zal worden. Voor alleen een wat betere camera en een op papier snellere cpu, waar je in praktijk niks van merkt, wordt niemand meer warm. Zeker niet als dat 1259 euro moet kosten voor een zielige 64gb.
Voor geen meter is een overstatement, het verkoopt wat minder maar ze verschepen nogsteeds monster aantallen.
Ik zeg ook vergeleken met vorige iphones. En volgenmij hadden ze iets van 15% minder winst in de iphone categorie, terwijl de winst per toestel was toegenomen, dus dan is er misschien wel richting de 20% minder verkocht. Exacte cijfers zou ik even op moeten zoeken, maar dacht dat het zoiets was.

Alleen de chinese merken laten eigenlijk echt nog groei zien.
De smartphone markt als geheel zakt ook in en de Chinese merken eten met name merken als Samsung, LG en Motorola op. Apple heeft op dit moment geen vervanger voor het iPhone 5 en 6 formaat terwijl iedereen die een iPhone 6S of sneller heeft gewoon nog vooruit kan (eventueel met een nieuwe batterij).

De XR is een prima telefoon maar ik heb geen zin om met zo'n groot ding rond te lopen en daar dan méér voor te moeten betalen. De XR ter omvang van een 5 of 6 gaat bakken verkopen. En ik wacht gewoon rustig af. Niemand heeft meer het gevoel iets te missen met een telefoon die één of twee generaties achter loopt.
Volgens mij worden die nog zat verkocht, ik zie ook altijd bijna iedereen met die een iphone heeft met het nieuwste model lopen. Bovendien, apple geeft hun cijfers niet meer vrij toch? Dus waar basseer je het op?

Die 1259 euro betaal je ook niet alleen voor die zielige 64gb, ookal is de prijs hoe dan ook behoorlijk hoog.
Ik ben het met je eens. Toch, als je voor een iPhone kiest (ik al sinds de 3GS en ik heb nu de 7, wat ook mijn laatste gaat zijn denk ik) kies je tegenwoordig vooral voor het operating system: iOS. De iPhone 5s is nu al 5 jaar oud en kreeg nog steeds de laatste iOS updates. Android toestellen stonden erom bekend dat er geen updates meer voor kwamen na een jaar ofzo :7

Zodra ik een nieuwe telefoon nodig ga hebben heb je kans dat ik tóch weer voor een iPhone ga puur om twee redenen: 1. Updates van het OS; en 2. Het is geen Google Android toestel. Want met een Google telefoon op zak wéét je gewoon dat al je informatie wordt verzameld voor advertenties online.

Toch, Apple innoveert niet meer. Ze lopen grandioos achter op telefoons die €400 kosten. Dus het is nog maar de vraag of 't €1000 méér waard is. Een iPhone heeft als kwaliteit wel dat je er dus makkelijk 5 jaar mee kan doen, dus als je ieder jaar een Android van €400 koopt (en dan zijn die telefoons echt niks meer waard) ben je ook al snel €2000 verder.

Dus. Ik kies waarschijnlijk weer voor 't OS. En dan vind ik iOS veel beter dan Android.
Waarom meteen -1 snap ik niet.
Want je verhaal is gewoon correct.
Ik merk het ook aan mijzelf dat ik het allemaal wel geloof die jaarlijkse upgrades en prijs verhogingen.

Voor mij is de rek eruit wat betreft prijzen en minimale upgrades en het niet bij leveren van een normale lader en het ontbreken van een dongle om die paar euro ook nog even winst te kunnen maken. Bah
Die opmerking is gewoon onzinnig. Elke iPhone is een opvolging van het vorige model. Voor een snellere processor*, betere camera.. ja het is vooral gericht op users die van een iPhone 5 of 6 afkomen wellicht. Maar ook die groep wordt groter en zal tzt willen gaan upgraden.

Want waarom zou je dan überhaupt nog een foon kopen? Wat heeft een Samsung S10 voor op een S9? Snellere processor, betere camera... en ... verder?
Hoezo is mijn opmerking onzinnig. Er staat in het artikel dat er wordt verwacht dat de 2019 iphones hetzelfde design houden etc. Nou dan verwacht ik, bij dezelfde prijs, dat er weer minder iphones verkocht zullen worden dit en komend jaar. De xs was al een complete non upgrade ten opzichte van de x, eigenlijk had de x al ip68, snellere 4g, en opnemen in stereo moeten hebben, daar was een xs een jaar later niet voor nodig. Net zoals je nu niet de opvolger van de xs nodig zal hebben, als er niets veranderd. Veranderd er bij concurrenten wel veel? Nee ook niet, maar dat is absoluut niet mijn punt.
Tsja. Als je alleen telefoons upgrade vanwege wéér een ander uiterlijk snap ik het wel. Waarom iets verbeteren dat in principe al gewoon prima is. Niet elk model hoeft er weer anders uit te zien 'omdat' het een nieuw model is. Overigens zijn de materialen vaak al wel anders (vergelijk Xs met Xr bijv).

Bij concurrenten veranderd er ook niks inderdaad. Maar dan kun je ook stellen dat andere foons óók minder verkopen. De noodzaak om een S9 te upgraden naar een S10 lijkt me ook onzinnig.. maar dat is het punt niet :)

Ik zit zelf nog op een iPhone 6. De batterij was echt op, heb ik 2 weken geleden voor 4 tientjes laten vervangen voor een nieuwe en het ding kan voorlopig weer mee. Punt is alleen dat ik wel een betere camera zou willen en een groter scherm. "Dus" overweeg ik een Xr ... maar ja, kan ik dan beter wachten tot september en de opvolger van de Xr er (mogelijk??) aangekondigd wordt? Vaak zakt de prijs van de Xr dan wel wat waardoor die interessanter wordt. Et cetera..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 18 februari 2019 10:07]

Ik zit er totaal niet mee dat er nog steeds normale lader bij zit, ook die dongle kan mij gestolen worden.
Maar goed ze worden wel steeds duurder ja, maar waarom zou je perse toch jaarlijks of na 2 jaar een nieuwe moeten kopen.

Het lijkt wel normaal ja 2 jaar voorbij hup weer 800 euro door de pijplijn gooien, me abbo is toch afgelopen ook al doet mijn telefoon het nog.
omgekeerd draadloos laden om AirPods op te laden op de telefoon
En laten we, tegen beter weten in, dan hopen dat de iPhone als oplaad pad gebruikt kan worden voor andere apparaten als ie ingeplugd is! (Of niet ingeplugd, natuurlijk)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee