Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Screenshots tonen WhatsApp-app voor iPad

WhatsApp werkt aan een versie voor de iPad. Dat meldt WABetaInfo. Ondanks dat de Apple-tablet al meer dan negen jaar op de markt is, maakte het Facebook-dochterbedrijf tot nu toe geen versie voor het grotere scherm en hield het bij ondersteuning voor iPhones.

WhatsApp voor de iPad heeft geen andere functies dan de versie voor iOS, maar kent vooral een andere interface, meldt WABetaInfo. De site vond aanwijzingen voor de iPad-versie in de iOS-app en heeft screenshots gemaakt van de aankomende iPad-app. Dat de versie code heeft in de iOS-app, wijst erop dat het gaat om een universele app.

Het is niet mogelijk om WhatsApp te gebruiken op een iPad en iPhone met hetzelfde telefoonnummer, omdat end-to-end encryptie dan niet langer goed zou functioneren. De app werkt wel op alle iPads, maar het heeft wel een eigen telefoonnummer nodig om te registreren. De app is daarmee vooral voor mensen met een iPad met 4g-verbinding of voor mensen met een iPad en een telefoon zonder WhatsApp. Er komt ook een versie van WhatsApp die werkt via WhatsApp Web, waardoor gebruikers hetzelfde nummer kunnen gebruiken op iPhone en iPad.

De interface heeft op het grote scherm ondersteuning voor split-view, onder meer in chats en in de instellingen. Bovendien ontbreekt het camera-menu op de iPad. De bèta zit volgens WABetaInfo vermoedelijk in de volgende testversie van WhatsApp. Wanneer de app voor de tablet uitkomt, is nog niet bekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-04-2019 • 07:23

67 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (67)

Wijzig sortering
Het is niet mogelijk om WhatsApp te gebruiken op een iPad en iPhone met hetzelfde telefoonnummer, omdat end-to-end encryptie dan niet langer goed zou functioneren.
Hoe ze hier toch mee weg blijven komen... Onder andere Signal en Wire laten zien dat dit gewoon niet waar is - daar werkt het prima met meerdere devices op hetzelfde account. Op Wire heb je daar niet eens een telefoonnummer voor nodig.
Hoe ze hier toch mee weg blijven komen... Onder andere Signal en Wire laten zien dat dit gewoon niet waar is - daar werkt het prima met meerdere devices op hetzelfde account.
Signal doet hetzelfde als WhatsApp: via een webapplicatie (mogelijk met wrapper eromheen) kan je van hetzelfde account gebruik maken om sommige functies op een ander apparaat te gebruiken. Video chat valt hier bijvoorbeeld niet onder. Bij WhatsApp kan je dus effectief twee apparaten gebruiken, met beperkte functionaliteit op één van de twee.

Wat Signal wel beter doet is dat de webapplicatie (met beperkte functionaliteit) op meerdere apparaten tegelijkertijd kan worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 april 2019 07:38]

[...]
Signal doet hetzelfde als WhatsApp: via een webapplicatie (mogelijk met wrapper eromheen) kan je van hetzelfde account gebruik maken om sommige functionaliteit op een ander apparaat te gebruiken. Video chat valt hier bijvoorbeeld niet onder. Bij WhatsApp kan je dus effectief twee apparaten gebruiken, met één apparaat beperkte functionaliteit.

Wat Signal wel beter doet is dat je de webapplicatie (met beperkte functionaliteit) op meerdere apparaten tegelijkertijd kan gebruiken. Bij WhatsApp kan dat maar op een enkel apparaat.
Signal doet het veel beter: je kunt het op meerdere apparaten gebruiken én het is niet afhankelijk van je telefoon. Als mijn telefoon uitstaat werkt Signal nog steeds prima op mijn laptop. Voor WhatsApp Web is dat niet het geval, die houdt er dan ook mee op.
Dan ben ik toch benieuwd hoe Signal dat doet. Dat zou betekenen dat je privésleutel op meerdere apparaten staat en dus op een één of andere manier over het internet naar een ander apparaat is verstuurd. Dat vind ik geen prettig idee.

Met WhatsApp Web is het uiteindelijk je telefoon die de berichten ondertekend verstuurd (de web app stuurt het versleuteld (tijdelijke sleutel?) naar je telefoon en je telefoon stuurt het dan versleuteld naar de andere gebruiker die dat kan controleren)
Bij Signal heb ik me er niet in verdiept. Bij Wire werkt het ook, en daarbij moet je het zien als een groepsgesprek waarbij elk device zijn eigen private key heeft. Meerdere deelnemers aan dat groepsgesprek zijn gekoppeld aan hetzelfde account en worden gelijk weergegeven voor alle deelnemers. Daarmee wordt er dus nooit een private key getransporteerd. Een nieuw device krijgt een nieuwe key, die door een ander device geverifieerd kan worden. Bij Signal moet dat andere device de smartphone zijn, bij Wire kan dat om het even welk gekoppeld apparaat zijn.
Nee hoor, Signal werkt niet als je Telefoon uit staat, misschien ben je in de war met Telegram? Bij Telegram zijn de e2e mogelijkheden ook flink beperkt overigens over meerdere apparaten heen. Maar verder werkt het zo super omdat er geen e2e encryptie is.
Nee, ik ik ben zeker niet in de war met Telegram. Ik gebruik qua messengers regelmatig Telegram, Discord, Signal en Wire. Alle vier, inclusief Signal, werken prima als mijn telefoon uitstaat. Telegram heeft alleen op verzoek voor specifieke een-op-een-gesprekken E2E-encryptie inderdaad en Discord helemaal niet. Signal en Wire wel.
Hmm, misschien deed hij het niet tijdens mijn test omdat mijn telefoon tevens de hotspot levert op dit moment dus je hebt waarschijnlijk gelijk. Werkt wel anders dan ik dacht dan.... Hij import dus echt de private key en praat dan zelf met de server. Maar waar staan de berichten dan? Die moeten wel van de foon komen toch?
Nee, in mijn desktop client krijg ik niet de berichten die op mijn telefoon staan. Ik ontvang op de desktop client alleen berichten die gestuurd zijn nadat ik de desktop client heb (eenmalig) heb aangemeld. Als de desktop client vervolgens een tijdje niet online is en ik heb weer verbinding dan komen de gemiste berichten een voor een alsnog binnen. Maar voor een nieuwe desktop client begin je weer met een schone lei.

Vermoedelijk werkt dat net als bij Wire, waarbij je aan één account meerdere devices hebt, die elk hun eigen private key hebben. Daarmee is elk gesprek dan eigenlijk een groepsgesprek waarbij meerdere "deelnemers" bij hetzelfde account horen. Maar of dat echt zo is bij Signal weet ik niet, daar heb ik me verder niet in verdiept. Maar het werkt wel in ieder geval :)
Nee hoor, Signal werkt niet als je Telefoon uit staat,
Werkt voor mij out-of-the-box. Niets bijzonders gedaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 april 2019 08:34]

Whatsapp is natuurlijk aangekocht om veel data te verzamelen door Facebook. Het is niet voor niets dat een aantal mensen cq oprichters die bij instagram en whatsapp werken afstand nemen van het beleid als het gaat om de privacy van mensen en hoe ze deze aan derden aanbieden.

Het is dan ook wel bijzonder dat er voor whatsapp een 06 nummer nodig is of voor Android verplicht is een gmail account te gebruiken. De overheid of Europese Unie zal hier iets mee moeten gaan doen wat wel kan en wat niet kan en ons opties geven wat we delen en willen we niks delen dan kunnen ze nog altijd geld ervoor vragen.
Whatsapp is natuurlijk aangekocht om veel data te verzamelen door Facebook. Het is niet voor niets dat een aantal mensen cq oprichters die bij instagram en whatsapp werken afstand nemen van het beleid als het gaat om de privacy van mensen en hoe ze deze aan derden aanbieden.

Het is dan ook wel bijzonder dat er voor whatsapp een 06 nummer nodig is of voor Android verplicht is een gmail account te gebruiken. De overheid of Europese Unie zal hier iets mee moeten gaan doen wat wel kan en wat niet kan en ons opties geven wat we delen en willen we niks delen dan kunnen ze nog altijd geld ervoor vragen.
En iedereen die Whatsapp gebruikt heeft ook al zijn/haar contacten gevraagd of hun data gedeeld mag worden met Facebook/Whatsapp en derden. Want daar hebben ze met het accepteren van de gebruikersvoorwaarden toestemming voor gegeven:

"Adresboek. U verstrekt ons, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, regelmatig de telefoonnummers van WhatsApp-gebruikers en andere contacten in het adresboek van uw mobiele telefoon, waaronder van zowel de gebruikers van onze Diensten als uw andere contacten."

"We eisen dat al deze gebruikers en bedrijven beschikken over wettelijke rechten om uw gegevens te verzamelen, gebruiken en delen voordat zij ons enige gegevens verstrekken."

[Reactie gewijzigd door wjn op 9 april 2019 10:30]

Ik gebruik geen whatsapp, facebook alleen sms,e-mail en BBM _/-\o_

Ik heb ook een hekel aan Google platform, vooral als je kijkt wat ze verzamelen en ook nog eens je aankopen via websites zoals bol, amazon, mediamarkt die zijn allemaal terug te vinden in je Google gegevens inclusief afleveradres, datum ,aankoopbedrag etc. Het is gewoon ziek. Privacy is ZERO

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 9 april 2019 11:57]

Het zelfde verhaal met iMessage, deze is ook end-to-end en werkt op alle i-devicen
En dan weer gesynced door iCloud. Daarmee valt het e2e aspect wel enigszins weg. Dus tenzij Whatsapp een cloud dienst gaat bieden/berichten gaat opslaan, gaat dit niet werken. Idem met ieder andere messenger service.
Hoeft niet, je kan prima encypted gegevens online opslaan en ze decrypten op het device wat ze opvraagt.
En dat kan bij end2end maar eenmalig, en niet over meerdere devices. Ik zeg ook niet dat iCloud in dit geval unencrypted is ;).
Oja, die ook inderdaad. Maar dan wel weer beperkt tot iDevices, dus voor mij als Linux-gebruiker niet echt een alternatief.
Het werkt sowieso gewoon op Safari op de iPad, mits je de desktop versie van de pagina aanvraagt.
Ja, maar dan gebruik je dus WhatsApp web en is de iPad afhankelijk van de verbinding van je telefoon. En als je da nog ergens anders verbinding wilt maken dan wordt je eraf gegooid.
Oops ja dat had ik beter er bij kunnen zetten, bedankt voor de aanvulling. Wel handig voor mensen die niet wisten dat dit kon, ik wist het ook een lange tijd niet ( dat het kan op de iPad).
Nogal logisch, die zijn niet end to end encrypted. Telegram secret chats zijn dat wel, maar die zijn alleen maar op 1 device per user te gebruiken.
Onzin. Signal en Wire zijn beide volledig E2E-encrypted. Telegram inderdaad niet.
Ik had het inderdaad over telegram, net ingelezen en signal doet blijkbaar je private key naar de desktopversie sturen, in zeker zin dus technisch nog steeds afhankelijk van 1 device, maar inderdaad wel een mooie implementatie.
Mooi, rijkelijk laat, maar het was mij een doorn in het oog dat ik WhatsApp niet op de iPad kon gebruiken, constant mijn telefoon zoeken was niet bepaald de ideale situatie en alle concurrentie kan het al jaren.

Wel jammer dat het wederom via de workaround is, die verplichte koppeling en het enkele actieve account is echt een manco aan het WhatsApp systeem. Crossdevice werken is hopelijk de volgende stap.
Crossdevice werken is hopelijk de volgende stap.
<sarcasm>Daar heb je toch WhatsApp Web voor </sarcasm>

Hier heb je dus helemaal gelijk. Het is gewoon niet goed geregeld van WhatsApp dat je niet hetzelfde account op meerdere devices tegelijkertijd kunt gebruiken.
Bijna alle concurrenten kunnen dit wel en ook die gebruiken end-to-end encryptie.
Web in een mobiele browser krijg je niet eens werkend zonder 'grof geweld', anders gooit die site je nonstop naar de download pagina voor iOS/android/WP.
Ik gebruik af en toe gewoon web.whatsapp.com in Chrome op de iPad. Enige instelling die je moet wijzigen is dat je de desktopsite opvraagt in Chrome.
Ik gebruik af en toe gewoon web.whatsapp.com in Chrome op de iPad. Enige instelling die je moet wijzigen is dat je de desktopsite opvraagt in Chrome.
Goede tip: maar krijg je daardoor ook notificaties berichten van Whatsapp??? In Safari en of Chrome.
Ik had dit geprobeerd in Opera, daar werkte het helaas niet in.
Je moet vaak ook een aangepaste URL gebruiken: https://web.whatsapp.com/🌐/es

Zonder die URL werkt het de eerste keer meestal wel maar daarna niet meer omdat hij het toch op de een of andere manier als mobiel apparaat herkent. Met de bovenstaande URL (met unicode wereldbolletje erin) werkt het vreemd genoeg wel altijd. Op mijn Android tablet moet ik dit in elk geval doen, alleen "Request Desktop Site" is na de eerste keer openen niet genoeg meer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 april 2019 12:03]

Ik zou graag met 2 nummers op hetzelfde device willen werken. 1 zakelijk en 1 privé, op meerdere devices is voor mij minder (tot niet) interessant.
Kan wel. Moet je Island downloaden bijvoorbeeld uit de Play Store. Tenzij je iOS hebt: dan kan je WhatsApp Business gebruiken.
Bedankt voor de tip, wa business zal ik eens proberen.
Dan moet je een Samsung telefoon kopen, die ondersteunt dat. Geen idee of dat voor elk model geldt, maar in elk geval wel voor mijn S10+ en de Note9 van een collega. Ik kan vanavond thuis kijken of het ook op mijn S8 werkt (welke net een paar weken met pensioen is).
Niet alleen met Samsung. Er zijn zelfs apps voor in de Play Store en bij OnePlus-toestellen zit het ook standaard ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 april 2019 10:42]

Met web-whatsapp kan je toch gewoon hetzelfde nummer gebruiker? Niet dat ik het getest heb op een iPad, maar werkt prima op de PC.
Ja:
We previously announced a semi-compatible iPad app that worked using WhatsApp Web (so your iPhone needed to be connected to the Internet), but WhatsApp has wisely decided to provide this final solution, at moment. In future the other app should be available as well, allowing the user to use the same number on iPad and iPhone, using WhatsApp Web.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 april 2019 07:46]

Ben benieuwd of er dan ook een Instagram app voor de iPad in de pijpleiding zit. Gezien de populariteit van Instagram blijf ik het bijzonder vinden dat deze nog altijd niet beschikbaar is. :P
Dat is ook zeer irritant inderdaad. Het zal zelfs niet zo heel erg gecompliceerd moeten zijn een universal app te maken voor alle schermformaten, waardoor je het ook op de ipad kan gebruiken.
Begrijpelijk dat ze hiermee bezig zijn, maar voor mijn gevoel wel erg laat. De generatie van de presence is inmiddels al een aantal jaren voorbij, en tijdens de hoogtijdagen was het ook al vreemd om je presence gelockt te hebben op een enkel apparaat.
Dat de versie code heeft in de iOS-app, wijst erop dat het gaat om een universele app.
Niet per sé.. Als er verschillende targets worden gebruikt voor de iPhone en iPad versie kan er nog steeds code worden gedeeld maar kunnen ze als aparte apps in de store worden gezet.
Op mijn vorige iPad kon ik ook apps buiten de officiële Store om installeren.
Daar heb ik toen de iPhone versie op geïnstalleerd, en dat werkte al prima. (Behalve natuurlijk dat een telefoon-app op standje x2 er niet heel mooi uitziet op een iPad.)
Er is natuurlijk ook geen technische reden waarom dit niet zou werken of waarom het zo lang heeft moeten duren; het lijkt er bijna dat ze gebruikers willen 'beschermen' omdat het zo verwarrend is, maar aangezien er ook iPads met simkaart zijn is zelfs dat geen valide argument.

M.a.w.: kom maar op met die apps!
Ondanks dat de Apple-tablet al meer dan negen jaar op de markt is, maakte het Facebook-dochterbedrijf tot nu toe geen versie voor het grotere scherm en hield het bij ondersteuning voor iPhones.
Beetje vaag verwoord, alsof Whatsapp al 9 jaar in handen is van Facebook.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.