Mark Gurman: iPadOS 16 krijgt nieuwe multitaskingfuncties

De volgende iteratie van iPadOS, versie 16, zal nieuwe multitaskingfuncties bevatten. Dat stelt analist Mark Gurman. Gebruikers zullen volgens Gurman de grootte van appvensters kunnen aanpassen en meerdere vensters tegelijkertijd kunnen manipuleren.

Volgens Gurman wil Apple met deze nieuwe wijzigingen zijn tablets meer als laptops doen aanvoelen in plaats van als smartphones. De bronnen die hij sprak, bevestigden dat Apple hiervoor enkele nieuwe functies zal introduceren in iPadOS 16. Deze moeten ervoor zorgen dat het wisselen tussen taken eenvoudiger wordt en dat gebruikers sneller moeten kunnen opmaken welke app geopend is. Het wordt ook mogelijk om de grootte van appvensters te wijzigen, al is het nog niet duidelijk hoe Apple dit zal implementeren.

Gurman schrijft dat de nieuwe functies van iPadOS een van de grotere aankondigingen zal zijn op WWDC 2022, de ontwikkelaarsconferentie die vanaf volgende week maandag van start gaat in Cupertino. Eind mei stelde Gurman dat iOS wallpapers zal krijgen met functies als die van widgets op het lockscreen. Er zou ook ondersteuning komen voor een lockscreen dat altijd aan kan blijven door de verversingssnelheid van het scherm terug te draaien.

Ipad Air 2022
Ipad Air 2022

Door Jay Stout

Redacteur

02-06-2022 • 21:19

56

Reacties (56)

56
54
50
1
0
0
Wijzig sortering
Het hoeft in principe niet zo moeilijk te zijn toch. Verstop de huidige Home Screen in een app launcher die standaard in je dock zit. Verberg de dock waardoor je de dock naar boven moet slepen om hem zichtbaar te maken. Als je apps opent openen ze als vensters op je scherm die je net zoals op je idlaptop kan manipuleren zoals je wilt. Wil je de oude fullscreen ervaring, dan druk je net zoals op de Mac op het knopje voor volledig scherm. Ik zie niet echt in waarom dit niet makkelijk zou kunnen
Met het tempo waarmee Apple iPadOS uitbreidt met desktop functionaliteiten hoeven ze de komende 5 jaar nog geen SoC upgrade uit te voeren tegenover de M1 modellen.
Fijn toch? Kan ie lekker lang meegaan :)

Ik vind als stedenbouwkundige de functionaliteit van een iPad Pro, zeker met een stylus als tekenpen geweldig. Overal schetsen, notities maken, mail kunnen bekijken / verwerken en lichte office stuff doen. Voor mij hoeven er niet extra desktop functionaliteiten bij. Daarvoor heb ik een... desktop
Daarvoor heb ik een... desktop
Kun je de iPad niet gewoon via USB-C op een monitor aansluiten? Heb je geen aparte desktop computer meer nodig..

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 24 juli 2024 09:23]

Nauwelijks.....

Ten eerste wordt geen multi-screen ondersteund. 1 monitor mirrored het scherm van de iPad en that's it. Dus ook nog met een rare verhouding.
Ten tweede is de besturing van de iPad zeer matig. Muisondersteuning probeert een touch-screen na te doen en faalt daarin enorm.
Ten derde is er geen fatsoenlijke ondersteuning voor zaken als externe opslag. Of zelfs interne opslag (OneDrive lokaal zetten is niet mogelijk bijvoorbeeld).

Dus nee, de iPad is zeker (nog?) geen vervanging van een fatsoenlijke laptop of desktop.
Ten eerste wordt geen multi-screen ondersteund. 1 monitor mirrored het scherm van de iPad en that's it.
Dit klopt niet. Er zijn wel API’s voor Multiscreen ondersteuning. Zo kan je bijvoorbeeld met LumaFusion je edit scherm op de iPad houden en je preview op je externe scherm.

Wel moeten wat meer developers dat ondersteunen, want dat doen er nog niet zoveel helaas.
Ten tweede is de besturing van de iPad zeer matig. Muisondersteuning probeert een touch-screen na te doen en faalt daarin enorm.
Dit zal een smaak dingetje zijn denk ik. Ik heb de Magic Keyboard case bij mijn pro (2021 12,9) en vind het fantastisch. Wie had ooit gedacht dat het beste accessoire voor mijn iPad een Keyboard en muis zou zijn. De mix tussen een “echte” muis en de huidige implementatie vind ik perfect.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 24 juli 2024 09:23]

Dit klopt niet. Er zijn wel API’s voor Multiscreen ondersteuning. Zo kan je bijvoorbeeld met LumaFusion je edit scherm op de iPad houden en je preview op je externe scherm.

Wel moeten wat meer developers dat ondersteunen, want dat doen er nog niet zoveel helaas.
Koel! Dat wist ik niet. Maar het zit dus niet in iOS zelf, de app moet het ondersteunen. Wat meteen het voordeel van multi-screen (verschillende apps op verschillende schermen) teniet doet. Maar met dat in het achterhoofd zou iOS16 daar wellicht verbetering in kunnen brengen? (A man can hope....)
Dit zal een smaak dingetje zijn denk ik. Ik heb de Magic Keyboard case bij mijn pro (2021 12,9) en vind het fantastisch. Wie had ooit gedacht dat het beste accessoire voor mijn iPad een Keyboard en muis zou zijn. De mix tussen een “echte” muis en de huidige implementatie vind ik perfect.
Het hele probleem zit hem in dat stuk "echte muis". De trackpad van de magic keyboard vindt ik abominabel (net als iedere trackpad). Ik heb het geprobeerd met de trackbal die onderdeel is van m'n normale desktop setup en dat werkt voor geen meter.

Ik ben het met je eens dat het een kwestie is van smaak hoor. En de huidige oplossing is niet mijn smaak :-D
[...]

Koel! Dat wist ik niet. Maar het zit dus niet in iOS zelf, de app moet het ondersteunen. Wat meteen het voordeel van multi-screen (verschillende apps op verschillende schermen) teniet doet. Maar met dat in het achterhoofd zou iOS16 daar wellicht verbetering in kunnen brengen? (A man can hope....)
Nou het zijn dus api’s die developers kunnen gebruiken. Dat zit dus juist wel in het OS (iPadOS overigens geen iOS) :)
Het hele probleem zit hem in dat stuk "echte muis". De trackpad van de magic keyboard vindt ik abominabel (net als iedere trackpad). Ik heb het geprobeerd met de trackbal die onderdeel is van m'n normale desktop setup en dat werkt voor geen meter.
Ah ja trackball, dat veranderd de zaak wel, dat kan zelfs goeie implementatie kapot maken.
Nou het zijn dus api’s die developers kunnen gebruiken. Dat zit dus juist wel in het OS (iPadOS overigens geen iOS) :)
Ik denk dat wij een andere definitie hebben van "Zit in het OS". De API zit wellicht in het OS maar de multiscreen ondersteuning moet door de app gebouwd worden. Het resultaat is dat je alleen in één app op meerdere schermen kunt werken in plaats van dat je verschillende apps op verschillende schermen kunt zetten.
Ooh zo. Nee dat zit er niet in inderdaad.

Ben benieuwd of dat überhaupt gaat komen. Daar voelt het niet het device voor ofz.
SideCar heeft iPadOS standaard erin zitten, die doet exact dat.
SideCar heeft iPadOS standaard erin zitten, die doet exact dat.
Nope. Sidecar zorgt er voor dat je je iPad als tweede scherm voor een mac kunt gebruiken. het zorgt er niet voor dat ik via USB-C een ander scherm op de iPad kan aansluiten om zo multiscreen te gebruiken. Dat helpt dus niet om de iPad als main driver te gebruiken; nog sterker het maakt van de iPad een heel erg duur extern scherm.
Ooh zo. Ja het is inderdaad mirroring, óf een aanvulling op macOS als 2nd screen, en niet als 'uitbreiding' van iPadOS zelf in die zin.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 09:23]

Ja dat kan prima, ik heb m'n pre-M1 iPad (wel die met USB-C) via een el-cheapo multidockje soms gewoon aan een scherm hangen. Niet váák.. maar als het nodig is werkt het gewoon prima.
Vaak heb je toch nog wel Windows software nodig.
De hardware lijkt mij krachtig genoeg om Windows (of MacOS) in een VM te draaien..
True. De software staat het echter niet toe. Ook niet via Bastion (Azure VM in een browser). Helaas want anders was de 12.9" Pro zeker mijn vaste werkstation geworden.
Vmware werkt ook. Zeker met Bluetooth muis en toetsenbord gaat 't best ok.
Vaak heb je toch nog wel Windows software nodig.
“Vaak”? Ik heb al 20 jaar geen Windows software nodig gehad.
[...]
“Vaak”? Ik heb al 20 jaar geen Windows software nodig gehad.
Dit hangt heel erg af van welk domein je werkt. Ik werk op een R&D afdeling waar firmware voor embedded devices wordt ontwikkeld, en wij zijn afhankelijk van applicaties van toeleveranciers, die vaak slechts voor het Windows platform beschikbaar zijn.
En omdat die soms ook gebruik maken van custom protocollen over usb / serial, is het ook niet altijd triviaal om het in een VM te runnen.
[...]
Dit hangt heel erg af van welk domein je werkt.
Uiteraard daarom betrok ik het ook op mijzelf.
Apple silicon krijgt steeds meer cores. Het lijkt mij ook dat M2 en M3 de instappers al meer cores zullen hebben
Als je dan ook nog daarvan pro of max in een ipad pro kan krijgen.
Houd in dat ze al aardig goed kunnen multitasken en nextgen daar ook nog stuk beter in kunnen zijn.
Hopelijk doen ze dan ook geen soc updates want dat is helemaal nergens voor nodig
Ik zocht juist een manier om het helemaal uit te schakelen. Kan dat ook?
Ik kan het niet (meer) vinden. Ik heb daar ook naar gezocht voor mijn ouders want het mooie aan de ipad was voor hen altijd de simpele eenvoud van iOS en de apps.
Nu met split screen... (ben de naam even kwijt maar) de soort van picture in picture mode, de app-drawer en andere gestures... ze snappen er soms helemaal niets meer van. Voor de power-user zullen de nieuwe features een zegen zijn, maar het zou mooi zijn als het uit te schakelen is.
Ik veeg regelmatig over die 3 bolletjes bovenin en open daarmee ongewild de multitask optie. Wil ik niet! Weg dermee!
Eens het is meer ongemak dan toegevoegde waarde ondanks dat ik een 12,9” iPad heb/
Precies dit! Ik heb een iPad voor het werk en sommige apps hebben een text element op de plek waar die bolletjes neergeknutseld zijn. Ook lijkt de landing area van die bolletjes groter dan enkel de bovenste balk, waardoor het vrijwel onmogelijk is geworden interactieve UI elementen bovenin beeld zonder problemen te gebruiken...
Het was uit te schakelen in ios 13. Maar die optie is verdwenen. Ik vind het ook jammer, mijn ouders hebben er soms ook moeite mee. Was het nu teveel moeite voor Apple om even een knopje te maken waarmee je die 3 puntjes bovenin, kunt laten verdwijnen?
Ik heb een iPad Pro, en ik hoop oprecht dat ik straks dat vervelende splitscreen-icoontje bovenin weer kan uitzetten.

Ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op multitasken op een tablet. Het zit me meer in de weg dan dat het potentieel wat toevoegt voor mij. Ik snap overigens prima dat er zat mensen zijn die er wel op zitten te wachten en het zelfs heel fijn vinden, maar ik val daar dus niet onder :)
Ik heb liever dat ze de app bar aan de onderkant een optie geven om onzichtbaar te maken, op 2 van de websites die ik bezoek zit er net een knop onder en ken daar dus niet op klicken, ook vind ik het vervelend in games, de enigste app die ik ken die het weghaalt is vlc,
Ik zit eigenlijk te wachten om een betere ondersteuning voor resoluties op externe schermen. iPad met een VPS en zo zou ik dan de laptop kunnen vervangen.
Waarschijnlijk wordt dit ongeveer wat Dex is op Samsung telefoons en tablets.
Ik ben benieuwd maar dit zal dan wel weer niet naar de oudere iPads komen zoals die van mij uit 2019
Dat is toch best een recente iPad? Wat heb je de vorige keer dan niet gekregen?
Misschien wordt het exclusief voor M1 iPads?
Als je kijkt naar het updatebeleid dan hoef je daar denk ik niet bang voor te zijn. Na de overstap van Intel naar Apple Sillicon voor de Mac-lijn, heeft Apple ook zeer duidelijk aangegeven dat Intel machines nog een tijd nieuwe versies kunnen verwachten.
Dat zeiden ze met de overstap van PowerPC naar intel ook. De eerste release die beiden ondersteunde was Tiger, de volgende (Leopard) was meteen ook de laatste voor PowerPC. Snow Leopard was alweer intel-only.

Nu duurde het destijds ook meer dan een jaar tussen macOS versies, maar daar tegenin is het wel zo dat Tiger al uit was toen ze met intel aankwamen (en het was al een jaar uit toen de eerste intel machines op de markt kwamen).

De machines hebben nog een hele tijd security updates gehad maar waren al snel niet courant meer doordat ze niet meer de nieuwste versies konden draaien. Ik had zelf ook een van de laatste PowerBooks toen en ik voelde me toch wel flink bekocht (toch heb ik daarna nog wel bijna 15 jaar primair op een Mac gewerkt en ze beheerd voor werk, pas vorig jaar ben ik overgestapt op FreeBSD).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 09:23]

Het verschil is dat de overstap van PowerPC naar Intel ook meteen een hele andere instructieset mee bracht. De M1 heeft dezelfde instructieset als de SOCs van de oudere iPads. Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat er een parallel is met Leopard.
Maar daar ging het niet om. De reactie waar GekkePrutser op reageerde had het over de Macs met M1 vs de Macs met Intel, niet over de M1 vs iPads. Wat GekkePrutser zegt klopt dus gewoon.
Geen idee.. Zelf heb ik een macbook, iPad en iMac uit de jaartjes stilletjes en eerlijk gezegd ben ik er nog dik tevreden mee en mis al die nieuwe functies niet. Zolang ze updates krijgen en geen gekke dingen doen mogen ze nog wel blijven. :)
Mogelijk dat de stock M2 wat extra cores krijgt tov M1.
En A16 ook
Ik denk dit inderdaad. Die M1 macs hebben meer ram. Daar zit denk ik de crux.
Je gaat sowieso die functies kunnen draaien. Er is niet direct hardware met gemoeid. Enkel die always on zal niet gaan denk ik.

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom Apple van de ipad geen multi task machine heeft gemaakt. Het kan wel maar verliep altijd heel stroef. De eerste multi-task features waren beetje lachwekkend. Heb me er nooit goed bij gevoeld. Nu is het al wat beter maar dat is ook alles. Nu na zoveel jaren zou er misschien verandering in komen.

Ipads hadden vaak ook een bescheiden ramgeheugen wat natuurlijk heel energie-efficiënt is. Waarschijnlijk hebben ze daarom multitasking traag ingevoerd. Mijn 2020
Ipad pro heeft 6Gb ram dacht ik. Nooit issues met gehad maar niet future proof natuurlijk.

Nu er meer en meer software op ARM draait kunnen ze waarschijnlijk niet anders omdat de verwachtingen van de klant en de ontwikkelaars veranderd is.

Photoshop bijv is nu bijna volledig overgezet op M1. Af en toe kom ik nog iets tegen (op men macbook M1) waardoor ik PS toch via rosetta moet starten. (Is optie). Ook op Ipad OS lijkt photoshop ook veel uitgebreider te zijn dan een jaar terug.

Mijn gok is dat de next gen Ipad met de M2 veel ram gaan krijgen om die multitasking en full fletched apps volledig te kunnen benutten. Mijn gok is dat Ipad OS over de 5tal jaar dezelfde codebase zal hebben als macOS.

Ik gebruik nu al Ipad apps op men laptop en daar heb ik wel 100% multitasking. Waardoor men Ipad meer en meer overbodig wordt. Meer en meer… niet alles natuurlijk maar je voelt dat ze naar elkaar toe gaan groeien. Al is het maar om ontwikkelaars makkelijker toegang te geven tot het hele ecosysteem.

Het lijkt er ook op dat Microsoft ook voor ARM zal kiezen om W11 verder te ontwikkelen. Niet zeker maar de markt evolueert wel naar ARM en Apple’s sales cijfers zijn historisch hoog na het verlaten van x86. Volgens mij is de trend gezet.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 juli 2024 09:23]

Je maakt grote denk fout. Windows is x86 omdat er grote markt is van x86 hardware.
Er is enorme vraag naar x86 os omdat er veel x86 hardware in omloop is en dat ook nog steeds massaal verkocht wordt.
Microsoft gaat voor ARM omdat heden buiten apple silicon de enige soc geschikt is voor hun eigen ultra mobiele tablet pc. En dan moet je dus ook arm os leveren.
Dat komt erbij en vervangt niet.
De markt evolueerd niet naar arm. Arm was al sterk in de smartphone markt en tablet markt. Arm wordt door Apple silicon naar de desktop gebracht dat is nieuw.
Arm is ook naar de server markt gekomen.

Maar intel en AMD beconcurreren mekaar op x86.
Maar Zen5&zen4d is ook gericht op apple silicon
Dus kan zijn dat op lange termijn er ook concurrentie komt van x86 voor A16 M3 pro/max etc.

Dat MS voor hun surface voor ARM gaan is omdat er geen x86 soc is die met A15 A16 evenaren kan. De reden ook dat Apple intel heeft laten vallen.
Je kan meer zien als dat Apple en Microsoft eigen vraag hebben naar custom tablet ultra mobile Soc.
En dat bij intel of x86 firma niet krijgen.
Wat is X86 hardware? Er is een X86 CPU hardware architectuur, maar dat heeft verder niets met het OS te maken. Dus het noemen van Windows en X86 hardware is appels en peren.

De enige reden om ook ARM naar servers te brengen is om de maar steeds stijgende vermogens te verminderen. Een serverpark gebaseerd op X86 CPU's vraagt enorm veel vermogen en koeling.
ARM en ook de Mx architectuur laat zien dat je gelijkwaardige prestaties kan leveren t.o.v. de high-end X86 CPU's met een bak minder vermogen.

De X86 architectuur is een CISC principe en die zal nooit kunnen concurreren tegen de RISC architectuur van ARM en Apple silicon. Als je het opgenomen vermogen buiten beschouwing laat wel, maar vermogen betekent ook warmte en warmte betekent throttling. Energie kost tegenwoordig ook steeds meer dus de behoefte naar energiezuinige chips neemt toe en laat dat nu de succesfactoren zijn voor de RISC architectuur. Goede prestaties per Watt.
Zo groot zal mijn denkfout niet zijn als je zelf al toegeeft dat ARM superieur is voor zowel ultra light consumenten elektronica als in workstation toepassingen.

Binnenkort heeft Apple een hele lineup van low end 8core tot server grade 48core ARM based cpu’s. 6juni wordt Apple’s tegenhanger van Intel Xeon voorgesteld.( ARM vervangt hier letterlijk, ook alle laptops en mac mini’s hebben geen x86 meer.)

De tijd dat ARM enkel zijn marktaandeel kon verwerven in de mobiele markt is echt voorgoed voorbij. Microsoft gaat nooit toestaan dat Apple’s workstations 2x zuiniger zijn en 50% sneller, kleiner en stiller.

Het is dan ook geen toeval dat MS nu vol inzet op een full stack Dev toolsvoor ARM. (Visual Studio 2022, but things like .NET 6, classic .NET Framework, Windows Terminal, VC++) er komt zelfs dev arm-hardware (zoals apple met de mac mini deed) om de transitie naar ARM te faciliteren.

Ik zie echt niet waarom de markt niet naar ARM evolueert. Zeker nu Apple x86 heeft buiten gesmeten en Microsoft plots all in gaat met hun ARM toolsets voor devs. Ook AMD heeft al laten weten dat ze klaarstaan om ARM te omarmen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 juli 2024 09:23]

Als dit een van de grotere aankondigingen is. Ai ai ai
Mwa, je hoort wel vaker dat iPads geweldige dingen zijn maar dat het OS te gelimiteerd is. Dus ik denk dat deze verbeteringen met open armen ontvangen zullen worden.
Zelfs als Android liefhebber kan ik ook deze ontwikkeling toejuichen. Hopelijk zetten
Google en fabrikanten hierdoor ook een tandje bij als het gaat om het verbeteren van de tablet ervaring op Android.

Android heeft al een inhaalslag te maken, maar mag zich blijven doorontwikkelen om zich te kunnen meten met IpadOS.

Google zet nu de eerste stappen hiervoor, maar er is nog een lange weg te gaan.
Het is een Developer conference he. Niet de plek voor hardware of andere tierelantijnen.
Ja mijn kinderen en vrouw zijn altijd heel blij met hun iPhones.
Alleen de eerste keer liep mijn vrouw te klagen omdat ze dacht dat pebbles makkelijker was.
Maar ja de 3G was eigenlijk een verademing tov de communicator , en die Windows ce telefoons.
Mijn zoon is nog steeds blij met apple xs max, mijn vrouw ook met 13 pro en ik eigenlijk ook wel met de 12 Max pro. Hoor zelfs mijn dochter niet klagen over haar x
Appels zijn best groot voor een kinderhand.... ;-)
Ach, zolang ze nog steeds 15 jaar vóór lopen op de concurrentie, bring it on :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.