Bloomberg: Apple stelt release iPadOS 16 een maand uit

Apple verwacht zijn volgende grote iPadOS-release een maand uit te stellen tot oktober. Dat stelt Bloomberg-journalist Mark Gurman op basis van eigen bronnen. Daarmee komt het tabletbesturingssysteem niet tegelijk met iOS 16 uit.

Het uitstel zou onder meer komen door de nieuwe multitaskingfuncties die in iPadOS 16 zitten, schrijft Gurman. Apple komt komt onder meer met Stage Manager als nieuw onderdeel van iPadOS 16, een functie waarmee apps en vensters aan de linkerkant van het scherm worden weergegeven, zodat gebruikers sneller daartussen kunnen wisselen.

Volgens Gurman hebben ontwikkelaars de feature bekritiseerd tijdens bètatests vanwege bugs, een verwarrende interface en het gebrek aan compatibiliteit met de meeste iPads. Stage Manager werkt namelijk alleen op iPads met een M1-soc, dus de iPad Pro 2021 en de iPad Air van dit jaar. MacOS Ventura, dat ook Stage Manager krijgt, lijkt niet onderhevig aan uitstel. Ook iOS 16, dat normaliter samen met iPadOS 16 zou verschijnen, wordt volgens Gurman niet uitgesteld.

Als Apple iPadOS 16 inderdaad uitstelt, ligt de release ook dichter bij de komst van nieuwe iPad-modellen, stelt Gurman. Apple zou plannen hebben voor een geüpdatete iPad Pro met een M2-chip, naast een nieuw iPad-instapmodel met USB-C. Beide zouden later dit jaar uitkomen. Apple heeft niet gereageerd op de berichten van Bloomberg.

IPadOS 16 met Stage Manager. Bron: Apple

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-08-2022 • 08:43

96 Linkedin

Submitter: Muncher

Reacties (96)

Wijzig sortering
Zouden ze dan toch toegeven en moeite doen om Stagemanager naar non-M1 toestellen te brengen?
Reageer
Dit hoop ik toch, aangezien dit echt pure geldklopperij is – de iPad Pro uit 2018 moet dit hardwaretechnisch makkelijk kunnen dragen. Apple kennende zal dit echter niet het geval zijn of wellicht in een latere update. Hoe moeten ze je anders elk jaar een nieuwe iPad verkopen? 8)7
Reageer
Craig Federighi heeft in een interview met Techcrunch uitgelegd waarom:

https://techcrunch.com/20...kflow-with-stage-manager/

“It’s only the M1 iPads that combined the high DRAM capacity with very high capacity, high performance NAND that allows our virtual memory swap to be super fast,” Federighi says. “Now that we’re letting you have up to four apps on a panel plus another four — up to eight apps to be instantaneously responsive and have plenty of memory, we just don’t have that ability on the other systems.”

Klinkt mij als redelijke uitleg. Ook omdat Apple er toch bekend om staat om nieuwe software ook op “oude” Apple hardware beschikbaar te maken.
Reageer
De uitleg begrijp ik ook wel, maar het is iets te kort door de bocht om dan maar de rest van de iPads buiten beschouwing te laten. Apple zou ook kunnen kiezen voor 'Stage Manager Lite' waarbij de oudere iPads misschien maar 3 apps tegelijkertijd kunnen openen, of misschien maar 2. Even afhankelijk van wat de hardware precies aan kan.

Die iPads zijn ook niet super goedkoop of zo.
Reageer
Maar die iPads kunnen toch nog steeds multitasken via de nu reguliere oude manier? Dat is dan toch al een ‘light’ variant?

[Reactie gewijzigd door cmegens op 4 augustus 2022 10:24]

Reageer
Niet alleen Stage Manager komt naar M1-apparaten, maar ook de functie dat de iPad zich kan aanpassen aan externe displays. In iPadOS 15, is het zo dat een iPad alleen maar een aspect ratio van de iPad zelf kan tonen. Ik had graag gezien dat ik mijn iPad Mini op een 16:9 scherm kan aansluiten zonder zwarte balken. Ik denk dat de rekenkracht van de A15 daar afdoende voor is.
Reageer
Maar niet op een uitgebreid extern scherm. Alleen een gedupliceert extern scherm. Sowieso is de huidige multitask implementatie wat mij betreft echt ruk.

Waarschijnlijk zulen zowel extended display support en de nieuwe multitaksing ALLEEN naar M-serie ipads komen. Het gegeven arugment, dat de DRAM techniek te langzaam is, is wat slap omdat Apple het over 4+4venster multitasking heeft, terwijl voor heel veel mensen een 2+2venster multitaking oplossing een beter alternatief zou zijn dan alleen de huidige single display multitasking.
Reageer
De technische uitleg is goed. Alleen hebben ze het dan over 4+4 apps. Prima. Maar doe mij dan maar 4 apps in totaal met mijn iPad Air 2020. Ik gebruik sowieso bijna nooit 8 apps tegelijk.Maar het zou wel heel nice zijn als ik gewoon met een extern scherm kan werken en dan op mn iPad de browser open kan zetten en op een extern scherm mail en word ofzo.
Reageer
Sorry, maar het verschil in performance tussen de 2018 Pro en de M1 Pro is echt wel significant. Stellen dat die allebei hetzelfde moeten kunnen lijkt mij dus niet correct.
Reageer
Significant wel, maar we hebben het over een redelijk eenvoudige multi-task feature. Dat kon mijn Amiga in 1995 ook al, dus me dunkt mijn iPad pro uit 2018 ook. :) Tenzij het echt een beperking is in het geheugen oid.
Reageer
Nu ja, dit is niet de eenvoudige multi-task feature, maar de nieuwere complexere (en al helemaal niet in vergelijking met je amiga). Ik kan me voorstellen dat de 4gb RAM hier de beperkende factor wordt.
Reageer
Nou, je zal niet zoveel apps tegelijkertijd open kunnen hebben als de iPad Pro met de M1 chip, dus dan maar helemaal niet? Dat is hetzelfde als je alledaagse auto op de snelweg verbieden omdat deze de 200KM/u niet kunnen halen.
Reageer
Precies, in 4GB (en zeker met hoe iOS zuinig met geheugen omgaat) moet dit te doen zijn. Kan me voorstellen dat ze niet genoeg tijd hebben gehad dat uitgebreidt te testen oid, maar dan nog. Ik snap dat mijn iPad pro niet altijd de meest nieuwe zaken zal krijgen, maar dat ding was duur genoeg, had het label "pro" en is slechts een paar jaar oud. Ik denk dat dit toch redelijk wat gebruikers steekt dan.
Reageer
Ze hebben gewoon een ondergrens genomen voor het aantal apps dat tegelijk actief moet kunnen zijn via stage manager, en dat vermenigvuldigd met het RAM gebruik van typische iOS apps. Als de uitkomst daarvan boven de hoeveelheid RAM van de iPad valt dan moet er geswapped worden, en als er teveel geswapped moet worden dan wordt alles traag en is de gebruiks ervaring slecht. De filosofie van Apple is 'liever geen feature, dan een feature met een slechte gebruikservaring', en vandaar dus geen stage manager op iPads met 4GB RAM en NAND flash dat niet snel genoeg is.

Ik vind het allemaal nogal logisch eigenlijk, 4GB is gewoon niet erg veel geheugen, dus 4 of 8 apps tegelijk gebruiken = continu swappen, zelfs op iPads met 8 of 16 GB. Dan kan je wel zeggen 'dat deed mijn Amiga vroeger ook al', alleen zal die ook gewoon compleet vastgelopen zijn als de actieve apps 4x overcommitten om maar iets te zeggen.
Reageer
Ik heb zelf de 4e generatie iPad Pro uit 2020, die heeft 6GB RAM, die moet het makkelijk aankunnen.
Reageer
Ik heb zelf de 4e generatie iPad Pro uit 2020, die heeft 6GB RAM, die moet het makkelijk aankunnen.
Dat is dus maar de vraag, hoe weet je dat, ik zou het niet durven zeggen?

Ik geloof niet echt in het soort makkelijk roepen dat Apple deze feature nu expres uitschakeld voor een 2020 iPad Pro 'omdat ze liever willen dat je een nieuwe koopt'. Als dat het geval zou zijn dan zouden ze hoe dan ook al veel eerder stoppen met het supporten van nieuwe iOS/iPadOS versies op oudere apparaten. En hoeveel mensen gaan realistisch gesproken nou echt een peperdure iPad Pro van 2 jaar oud de deur uitdoen vanwege 1 feature als Stage Manager? Niet eens een feature die tot nu toe universeel positief wordt ontvangen, de eerste indrukken van mensen die de beta's hebben gedraaid zijn dat Stage Manager niet echt een verbetering is vergeleken met wat er nu al multitasking in iPadOS zit.

Ik denk toch echt dat het veel eenvoudiger is, en ze deze feature niet op apparaten uit willen rollen waar de gebruikservaring niet voldoet. Het is ook niet voor het eerst dat ze dit doen, ook in iOS worden regelmatig features uitgeschakeld op oudere modellen, ik kan me bijvoorbeeld nog wel herinneren dat mijn iPhone 5 allerlei grafische effecten uitgeschakeld had die op een 5S wel werkten, terwijl alle andere features wel gewoon beschikbaar waren, alleen maar omdat de 5S een veel krachtiger GPU had.
Reageer
We gaan het zien, ik denk dat het makkelijk kan. Daar bovenop, ook al heb je de 12,9‑inch verwacht ik niet dat er veel mensen meer dan 4 apps tegelijkertijd zullen gebruiken. Hoewel ik graag hoop dat het een laptop kan vervangen is het hem nog steeds net niet, de filemanager app moet echt nog steeds stukken beter.
Reageer
Apart dat men nu opeens over geheugen praat en performance.
Als er werd vergeleken met Android dan was het altijd: " Is niet nodig die 8 of 12GB want Apple gaat extreem efficient met geheugen om ..."
Nu opeens is het een bottleneck. Hetzefde geld voor power, immers de Apple soc's lopen rondjes om die van de Android devices.

Maar nu komt ie, waarom kan een Android Smartphone of tablet die multitasking wel ? Maar een 2020 6GB Ipad Pro kan dat nu opeens niet ??

Niet aankomen dat het een andere zware vorm van MT is want dat is onzin, zelfs Samsung tablet van 3 jaar oud kan dezelfde MT opties en dat met veel minder power en zeker niet meer RAM.

Het is gewoon een bewuste keuze om mensen (eerder) te doen switchen.

Ik had ooit een Ipad 3 (Retina) en die had geen Airdrop. Dat kwam pas vanaf de Ipad 4. Het was technish niet mogelijk.
Met een jailbreak had ik het opeens wel en kon prima bestanden uitwisselen met een modernere Ipad.
Kortom, Apple doet dat soort dingen wel vaker.

Wellicht was het minder snel dan met een Ipad 4+ maar dat betekent niet dat iets niet werkt.
Mij maak je niet wijs dat je nu niet kan MTen en dat je met minder GB aan Ram gewoon minder zware tasks kan draaien.
Bovendien, draaien mensen Garageband samen met Luma Fusion die 4K staat te renderen en ondertussen een benchmark ??
Nee, men draait een main app met daarbij vaak apps waarin data wordt vergeleken/gecopieerd of een multimedia app die muziek staat te draaien oid. Lang niet altijd 2 of meer zware tasks die GB's aan Ram vreten.
Reageer
Wel of geen stage manager is niet hetzelfde als wel of geen multitasking. Oudere iPads kunnen met iOS 16 nog gewoon multitasken net als nu, en net als Android tablets. Wat ze met stage manager proberen is om de multitasking functies nog een standje hoger te draaien, en daar is gewoon meer RAM voor nodig. Heeft helemaal niks te maken met of het OS wel of niet efficient met geheugen omgaat of wat dan ook, als ik tegelijkertijd Procreate met 10 lagen plus een browser met ettelijke tabs open plus maps plus mijn hele foto library plus Tweetbot plus wat dan ook open zet, dan past dat gewoon niet in het RAM. Niet op Android en niet op iOS. De trucjes die beiden nu toepassen om de illusie van multitasking te geven komen allemaal op hetzelfde neer, en dat is dat het OS applicaties bevriest en al hun state op flash opslaat, en hooguit een lightweight achtergrond taak laat doorlopen die de app (of de browser tab) weer kan heractiveren indien nodig.

Ik heb stage manager zelf nog niet gebruikt dus ik weet niet precies wat dat anders doet en wat het toevoegt, maar de verklaring dat luxere multitasking features niet efficient kunnen werken op apparaten die minder RAM en trager flash hebben lijkt me best aannemelijk.
Reageer
Mij lijkt dat NIET aannemelijk.
Zeker niet als je ziet dat opeens de 2020 soc en 6GB niet genoeg is.
Gaat er bij mij niet in.
Reageer
Ja maar daarvoor gaan ze storage als swap gebruiken..... Wat ik overigens een zeer kwalijke zaak vind in het kader van tablets en phones.

Daarbij wordt ook vermeld om de swap modus te kunnen gebruiken moet de interne storage aan bepaalde eisen voldoen en daar valt alles buiten behalve de M1 variant.

Beetje het Series X games kunnen spelen, ja dat kan wel, maar alleen vanaf interne storage of een certified externe storage.

Swappen is al zo oud als de weg naar Rome in de ICT wereld, maar omdat Apple UI/UX het beste wil laten overkomen kiezen ze hiervoor.
Reageer
Die vergelijking gaat volgens mij plat. Die Amiga kan zeker niet 2 youtube videos tegelijk afspelen. Huidige Apps en websites (content) is natuurlijk kneiter zwaar.
Reageer
Snap ik natuurlijk, maar het gaat mij meer om het principe. Er is altijd gezegd hoe zuinig iOS om kan gaan met geheugen, zodat je minder nodig hebt (als excuus voor het niet uitbreiden ervan), ik kan mij gewoon lastig voorstellen dat ze een systeem hebben bedacht voor multi-tasking, iets wat we al heel lang doen, dat niet op zijn minst 2-3 apps tegelijk kan draaien in 4GB, ook pre M1.
Reageer
De Amiga is van 1985..
Reageer
Oorspronkelijk ja, I know. :) Ik had het over specifiek mijn Amiga uit 1995
Reageer
Dat zegt vroepvroep ook niet, hij zegt alleen dat ze allebei stagemanager moeten kunnen draaien. En dat lijkt me toch wel degelijk correct.
Reageer
De iPad Pro's uit 2018 hebben 4GB RAM, dat lijkt mij gewoon te weinig om vloeiend te kunnen multitasken met Stage Manager, zeker als je bedenkt dat iPads met M1-chip allemaal 8- of 16GB RAM hebben.
Vooral voor de mensen met een iPad Pro uit 2020 vind ik het zuur: dat zijn nog jonge tablets waarvan je mag verwachten dat ze een paar jaar mee kunnen als het gaat om nieuwe features. Hopelijk brengen ze nog een "Stage Manager Lite" uit voor die tablets (met 6GB RAM), maar Apple kennende hebben die mensen pech :)
Reageer
Is vooral vervelend dat bijvoorbeeld de Mini die ze als nieuw device verkopen een flagship feature niet krijgt.
Reageer
Hoezo apple kennende? Dat gebeurt niet zo vaak toch? Of mis ik iets..

Heb zelf een iPad Air uit 2021…. Is dat nog steeds de huidige? 8)7
Reageer
De ipad pro uit 2018?

Meen je nu serieus dat een wat was het a12? Zich gemakkelijk kan houden tegen de m1 bijvoorbeeld (of in dit geval vooral) op het gebied van multitasking?

Zelfs als je de uitleg van @Takezo even naast je neerlegt en zegt ok dan geen 4 ( of 8 ) apps maar bijvoorbeeld 2+2 Zal in combinatie met de a12x al niet meer lukken omdat daar simpelweg überhaupt te weinig ram voor is

[Reactie gewijzigd door i-chat op 4 augustus 2022 10:11]

Reageer
Ik zeg toch helemaal niet dat de A12 zich kan meten aan de M1?
Reageer
Toch heb ik zelf nooit het gevoel dat ik bij het uitkomen van een nieuwe versie van hardware (Mac/iPhone/iPad) een nieuwe moet kopen omdat de performance dusdanig slecht is geworden na updates.

Maar dat is ws een persoonlijke ervaring?
Reageer
Ik ook niet. Vandaar mijn punt.
Reageer
Je kunt in iOS 15 3 apps in één keer open hebben staan: twee vensters via split screen en 1 venster er zwevend overheen. Ik gebruik dit veel op mijn 2015 iPad Pro die ik dagelijks gebruik voor illustreren en geregeld voor foto- en video bewerking.

3 Jaar terug een nieuwe accu erin en hij doet het nog prima, doch ik merk wel dat de software wat zwaarder wordt en zal dit jaar/volgend jaar een nieuwe iPad Pro aanschaffen.

Ik zit zeker te wachten op meer multitasking functies in iPadOS! Het liefst zou ik zoiets zien als de virtuele desktops in bijvoorbeeld Gnome. Dat gebruik ik dagelijks op mijn MacBook met Fedora 36. Ik ben daar helemaal verslingerd aan.
Reageer
Geldklopperij? Ben je verplicht iets te kopen dan?
Je krijgt op je huidige product gewoon niet de features die nieuwe producten wel hebben. Niets nieuws onder de zon.
Reageer
Ook krijgen riant veel macs voor Apple doen geen ventura…
Reageer
Het is ook gewoon een domme, ruimte verspillende interface. Ik hoop dat ze daar ook nog wat aan gaan doen.
Reageer
Ik test het nu ook op een ipad en Stage Manager is geweldig als je een externe monitor aansluit. Het brengt de iPad echt dichterbij de vervanging van de laptop. Op de iPad zelf moet je alles in kleine vensters draaien. En als je vensters groter maakt dan worden ze full screen en heb je geen voordeel van Stage Manager meer.

Maar verder is het nog sneller kunnen switchen tussen apps wel fijn.

Sommige apps draaien niet altijd goed in vensters. Ze zijn blurry of blijven leeg. En dan moet je die app force closen en opnieuw starten en dan werkt het wel. Het is echt nog niet klaar voor release.

Ik verwacht overigens niet dat Apple dit naar non M1 gaat brengen.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 4 augustus 2022 09:07]

Reageer
Een ipad met externe Monitor... Dan schiet je toch echt het doel van een tablet voorbij.
En indirekt geef je aan dat het op een tablet gezien de beperkte ruimte op het scherm weinig toegevoegde waarde heeft.
Reageer
Dat is dus maar net wat je doel is. Ik ken een aantal mensen die een iPad gebruiken als daily driver tijdens de vele meetings. Compact, lange batterij tijd, doet precies genoeg voor tijdens een meeting. Maar als je deze dan op je kantoor ook kunt gaan gebruiken als desktop lijkt mij dat een prima doel.

Zeker voor een iPad Pro mag je dit soort use cases toch wel gaan verwachten.
Reageer
Wat is het doel van een tablet? Goede kans dat jij daar anders over denkt dan Apple (en een hoop gebruikers).

Het is een functie waar powerusers al een tijd om vragen. Er is nu native toetsenbord en muis support. En de iPad is krachtig genoeg, met een extern scherm kan je dus je workflow optimaliseren. Al ben je een document aan het schrijven, dan kan het al een nuttige toevoeging zijn gewoon door de extra ruimte.
Reageer
Het doel van de huidige generatie iPad pros is echt wel anders dan die van de gewone iPad.

Een iPad pro is echt niet meer gemaakt voor het standaard browsen op de bank en even netflix kijken. Daar is dat model gewoon te duur voor. Het is nu gewoon een powermachine die makkelijk mee te nemen is, altijd aan en daardoor snel beschikbaar.

Hoewel je kunt stellen dat een kleine laptop niet zwaarder is dan de ipad pro met toetsenbord.

Je hebt een keyboard, touchpad en kunt eenvoudig en muis gebruiken. Met stage manager werkt het gewoon fijn op een externe monitor.

De harde lijn mobiel, tablet en laptop vervaagt al jaren. De surface pro is daar een ander voorbeeld van.
Reageer
Het vervaagt maar ik heb het geprobeerd met mijn iPad Pro, wellicht dat stage manager het beter maakt maar ik blijf een laptop prefereren. Iets wat Apple natuurlijk ook in stand probeert te houden een beetje, anders verkoopt de Mac niet meer. Ik vond de vele zaken die al jaren gemeengoed zijn op een laptop, zo krampachtig anders moesten (want iPad) dat het er voor mij niet een betere ervaring werd.
Reageer
Een iPad is inderdaad nog geen volledige vervanging, maar zie het als: Sales persoon is onderweg en moet veel snel emails versturen, Teams berichten, misschien een snelle conference call. Ook eens inloggen op Salesforce of ander SaaS platform en weer doorgaan. Dat gaat prima op de iPad pro.

Echter is bijvoorbeeld het uitvoering updaten van een excelsheet en sommige andere office documenten nog geen 100% ervaring op de iPad. Dus zie ik ook dat de iPad naast een computer blijft bestaan, maar de computer kan veel vaker thuis blijven als je onderweg bent.

Files en sharen van content van ene naar andere app is ook nog erg omslachtig op iPad, maar sinds Files wel al een stuk beter, omdat je bijv OneDrive kunt bereiken van je apps en daar alles (tijdelijk) neer kunt zetten en kunt delen.
Reageer
Klopt, voor specifieke gevallen is het erg prettig. Zo gebruikte ik het met name voor lezen van papers en presentaties (die altijd werken zonder gedoe met foutmeldingen over en weer wat je nog steeds vaak ziet). :)
Reageer
En als je vensters groter maakt dan worden ze full screen en heb je geen voordeel van Stage Manager meer.
Ik multitask niet op een iPad, en als het alleen mega handig is met een extern scherm aangesloten, zorg dan dat Stagemanager het alleen doet als er een extern scherm is aangesloten.
Reageer
Dat is precies het geval :)
Stage Manager stond standaard uit. Met extern scherm gaat het aan, maar alleen voor het externe scherm. Ik moest het handmatig aanzetten voor de iPad zelf in de instellingen, maar je hebt dus sowieso de keuzes voor extern scherm, ipad en/of beide.
Reageer
Ik heb het gevoel dat Apple de iPad bewust knijpt. Voor mij voelt mijn iPad nog altijd VEEL meer als een iPhone dan als mijn Mac. Al is het maar omdat je er geen echt serieuze apps op kan draaien (bijvoorbeeld modeleringssoftware voor akoestiek).

Als ze sideloaden zouden toestaan en de interface echt volwassen zouden maken. Als het hun doel zou zijn om de best mogelijke tablet ervaring te maken voor ALLE gebruikers. Dan kunnen ze dat zo doen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 4 augustus 2022 09:46]

Reageer
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het grote verschil in het RAM aanspreken zat. Als ik het goed had kon M1 Storage aanspreken als RAM (https://9to5mac.com/2022/06/08/stage-manager-ipad-m1/)
Reageer
Stage Manager op iPad's anders dan de Pro (2021) en Air (2022, 256GB-model) zie ik niet gebeuren.

Allereerst zijn enkel de 128GB+ opslag modellen geschikt voor virtual memory swap en daarnaast vereist, volgens Apple, Stage Manager aardig wat RAM en op dit moment zijn er maar 2 modellen met 8 GB RAM of hoger namelijk de iPad Air (2021) en de iPad Pro's (2021).

Ter overzicht de ondersteunde iPadOS 16 modellen incl. specs:
iPad Pro (alle modellen)
  • 2015 - iPad Pro 12.9" (gen 1) - 4 GB - A9X
  • 2016 - iPad Pro 9.7" - 2 GB - A9X
  • 2017 - iPad Pro 10.5" - 4 GB - A10X Fusion
  • 2017 - iPad Pro 12.9" (gen 2) - 4 GB - A10X Fusion
  • 2018 - iPad Pro 11" (gen 1) - 4 GB / 6 GB (1 TB modellen) - A12X Bionic
  • 2018 - iPad Pro 12.9" (gen 3) - 4 GB / 6 GB (1 TB modellen) - A12X Bionic
  • 2020 - iPad Pro 11" (gen 2) - 6 GB - A12Z Bionic
  • 2020 - iPad Pro 12.9" (gen 3) - 6 GB - A12Z Bionic
  • 2021 - iPad Pro 11" (gen 3) - 8 GB / 16 GB (1-2 TB modellen) - M1
  • 2021 - iPad Pro 12.9" (gen 5) - 8 GB / 16 GB (1-2 TB modellen) - M1
iPad Air (3e generatie en nieuwer)
  • 2019 - iPad Air (gen 3) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2020 - iPad Air (gen 4) - 4 GB - A14 Bionic
  • 2022 - iPad Air (gen 5) - 8 GB - M1
iPad (5e generatie en nieuwer)
  • 2017 - iPad (gen 5) - 2 GB - A9
  • 2018 - iPad (gen 6) - 2 GB - A10 Fusion
  • 2019 - iPad (gen 7) - 3 GB - A10 Fusion
  • 2020 - iPad (gen 8) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2021 - iPad (gen 9) - 3 GB - A13 Bionic
iPad mini (5e generatie en nieuwer)
  • 2019 - iPad mini (gen 5) - 3 GB - A12 Bionic
  • 2021 - iPad mini (gen 6) - 4 GB - A15 Bionic

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 4 augustus 2022 11:05]

Reageer
Als ik me niet vergis is Stage Manager (voor nu in beta) gewoon beschikbaar op de iPad Air 5 64GB (zelf niet getest), zónder virtual memory swap:

https://www.imore.com/m1-...d-again-developer-finding

Qua corporate communicatie is dit echt een voorbeeld van hoe het niet moet.... Zelden is er zoveel onduidelijk geweest over nieuwe functionaliteit van een product, laat staan een functionaliteit die de hele ervaring en productiviteit van het product eindelijk naar een hoger plan zou moeten tillen.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 4 augustus 2022 16:59]

Reageer
Zouden ze dan toch toegeven en moeite doen om Stagemanager naar non-M1 toestellen te brengen?
Misschien was de kritiek ook dat zowel onder als links 10% van je scherm wordt afgesnoept? Misschien ken of begrijp ik deze functie niet goed genoeg. Maar ik wil best drie ipv 2 apps open en in beeld. Of switchen tussen groepen apps... Nou ja, misschien handig. Maar niet als de coulissen de stage opkomen en daar lijkt het wel op.
Reageer
Ik begrijp niet wat men met dat stagemanager moet. Je bent nóg meer scherm kwijt voor onnodige gui onderdelen.
Reageer
Zouden ze dan toch toegeven en moeite doen om Stagemanager naar non-M1 toestellen te brengen?
Heel veel zal met aanpassingen vast kunnen. De A processors zijn vaak nu al overbemeten voor hun taak. En Apple is zuinig met gebruik van geheugen. Anderzijds is Apple ook zuinig met het toevoegen van extra "werkgeheugen" op de Ipads met de A series processors.

Mijn beeld, maar dat is puur een persoonlijke mening is dat Apple nu wil laten zien dat op termijn de A serie processors niet meer passen bij tablets. Tablets die steeds meer richting de laptop gaan. Apple wil nu vooral investeren in nieuwe functionaliteit voor de M1 en M2 processor bevattende hardware. En dan hebben ze het best al moeilijk om met nieuwe zaken te komen.

Het lijkt puur een signaal. Dat de Ipad meer een laptop vervanger met touchscreen wordt dan dat het een tablet is. En wees eerlijk: wat brengt een volgende iteratie van een dure topmodel Ipad nu ten opzichte van de vorige generatie als je het device puur als een tablet ziet? De waarde van de extra rekenkracht en geheugen zit voornamelijk bij een toepassing als laptop vervanger. En extra waarde wordt gecreeerd als er dan ook nog accesoires worden mee verkocht die het device compleet maken.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 5 augustus 2022 10:49]

Reageer
MacOS released meestal een maand later dan iOS (iig de laatste paar jaar), dus iPad OS daar gelijk aan trekken lijkt me niet eens zo vreemd.
Reageer
Of dan juist wel. Er zal steeds meer code tussen de twee gedeeld worden. Dus eerst iPadOS releasen geeft je een maand de tijd om bugs te fixen in MacOS die op de iPad gevonden zijn. Het geeft een soft landing.
Reageer
Als ze nou gewoon die dom geplaatste knop midden boven het scherm weghalen dan kan die Manager wat mij betreft wegblijven. Zeker met browsen en diverse openstaande tabs komt die veel te vaak per ongeluk naar voren.
Reageer
Die zeikknop staat NET daar waar ik voor de toevoeging van dat "multitasking feature" al jaren naar beneden swipe om het notificatiescherm te kunnen zien, zodat ik mijn klok en mijn batterijniveau kan zien in apps die mijn volledig scherm over nemen. Elke week opnieuw zit ik te klooien met dat feature omdat ik het per ongeluk activeer en niet weet hoe ik de app die ik aan het gebruiken was weer op volledig scherm kan krijgen. beseffen die ivoortorenvalken dan niet dat een iPad mini te klein is om deftig op te kunnen multitasken?
Reageer
Voor het notificatiescherm kun je beter vanaf de linkerkant naar beneden swipen ipv in het midden.
Reageer
Dat werkt natuurlijk wel, maar is wel een oplossing uit de categorie "you're holding it wrong". Die knop is mij ook een doorn in het oog.
Hoe vaak die ook niet tevoorschijn schiet als ik gewoon de URL balk wil activeren voor een ander adres....

[Reactie gewijzigd door aikebah op 4 augustus 2022 21:22]

Reageer
Mac gebruiker van het eerste uur. Heb het gevoel dat moderne Apple software steeds meer buggy is geworden.

BV in OS Monterey had ik (en ook Iphone) een betaal probleem, na een paar dagen support en escalatie werd het probleem opgelost.
Reageer
Als "Mac-gebruiker van het eerste uur" herinner je je wellicht nog de eerste releases van OSX? :9
Reageer
Yep, had zelfs de eerste Public Beta met Aqua (heb een soort UNIX achtergrond), en later OSX Cheeta. M'n eerste Mac was een 5300. Op een Atari ST heb ik "Systeem 1" gëemuleerd.

Technisch gezien ben ik een paar jaar later "ingestapt".
Reageer
Wat fijn. Het is al te vaak gebeurt dat een iOS of ipadOS bij release vol bugs en fouten zat, uitstellen voor een betere klantervaring, helemaal voor.
Reageer
Goed dat ze voor kwaliteit gaan in plaats van een interne deadline.

Het zou mooi zijn als ze stagemanager ook naar mijn iPad Air van 2020 brengen, maar dat lijkt me niet realistisch. Huidige multitasking is zo slecht, zo onintuitief dat ik het nooit gebruik.

[Reactie gewijzigd door klonic op 4 augustus 2022 09:57]

Reageer
Ik vrees ook van niet. Ben super tevreden met mijn iPad Air 4 en wil hem eigenlijk voorlopig niet vervangen. Toch zou ik de connectie naar mijn 34 inch curved soms wensen. Ik ga stage manager wel uittesten en als het een feature is die echt geweldig is zal ik toch overstappen op een M model.
Reageer
Komt support voor een uitgebeidt extern beeldscherm ook niet naar de A soc ipads?
Reageer
Ik draai de beta versies dan niet voor het eerst, omdat ik IOS/IpadOS16 gewoon niet echt spannend vind.
Maar hebben ze nu ook eindelijk eens een optie multi task dingen uit te zetten(Ik heb gewone ipad), die 3 puntjes bijv bovenin net boven de adressenbalk vreselijk irritant(Druk er met regel maat per ongeluk op).
Reageer
Van mij mogen ze het een half jaar uitstellen zo lang het maar goed is wat ze uitrollen. Het is geen kleine wijziging, in feite de toekomst van multitasking op iPadOS en als het er eenmaal gereleased is is het veel lastiger om nog aan te passen omdat er dan een berg gebruikers constant op wijzigingen getrakteerd worden.

Overigens is de M1 beperking best raar, die is echt niet zo veel sneller dan de SoC van de iPad aangezien hij er in feite op gebaseerd is. Maar een beperking doordat het geheugen van M1 SoC's groter is dan de meeste iPads daar kan ik wel inkomen. 8GB voor multitasking klinkt plausibel.
Reageer
Ik heb een eigen programma voor kansberekening gemaakt en dezelfde dataset verwerken op de originele ipad pro en de nieuwste is een verschil van minuten vs seconden. Qua normaal dagelijks gebruik voel je weinig verschil maar onder de motorkap is het verschil met de M1 chip gigantisch.
Reageer
De originele iPad Pro is toch ook gebaseerd op een A11 of A12 of zo? Los van het véél kleinere geheugen al veel langzamer dan de A15.
Reageer
Ik ben heel benieuwd hoe Stage Manager als feature straks gaat functioneren en of het breed gebruikt gaat worden door gebruikers.
Ik vind het maar een omslachtig en onintuïtief middel om maar geen normale multitasking naar de iPad te brengen. Je hebt er -net zoals de huidige multitasking features- haast een cursus voor nodig om te begrijpen hoe het werkt.
Hieruit blijkt wel weer dat Apple graag het onderscheid houdt tussen de iPad en de Mac. (Waar je wel vrij met vensters kan werken hoe je ook wil)
Reageer
Fundamentele issues met Stage Manager ga je niet in 4 weken oplossen.
Reageer