Google is begonnen met het samenvoegen van videobelapps Duo en Meet

Google is bezig met het samenvoegen van Duo en Meet. De fusie heet Meet en wordt de enige chat- en bel-app van Google. Dit betekent dat het logo van en de naam Duo gaan verdwijnen. De oude Meet-app gaat verder onder de naam Meet Original.

Het samenvoegen van de apps werd in juni aangekondigd. Google wilde de apps combineren, zodat alle functies in één app te vinden zijn. Duo-gebruikers blijven hun gesprekken en contactlijsten behouden. Daarnaast zijn er extra functionaliteiten beschikbaar gekomen die al in Meet zitten, zoals grotere groepsgesprekken en virtuele achtergronden.

De integratie met andere Google-producten en diensten van derde partijen gaat mee naar de vernieuwde app. Meet is geïntegreerd in Gmail, Calendar en Assistant, en heeft integraties voor bijvoorbeeld Slack en Spotify. De oude Meet-app is nog steeds beschikbaar en heeft een andere naam gekregen: Meet Original. Google wil de app op termijn uitfaseren. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend.

Door Loïs Franx

Redacteur

03-08-2022 • 20:51

29 Linkedin

Reacties (29)

Wijzig sortering
De enige chat?
Hun eigen support pagina zegt dat Meet bedoeld is voor video en schermdeling. Eventueel met Workspace nog extra componenten.
En dat Chat bedoeld is voor privéconversaties en groepsberichten.

Dus niet zo de enige, maar ik snap dat ze het zelf allemaal niet duidelijker maken.
https://support.google.com/a/users/answer/9845199?hl=nl
Reageer
Duo was bij mijn weten meer op videobellen gericht, net als Meet (voor groepen). Dus vanuit dat oogpunt bekeken zal het inderdaad wel kloppen. Als je Chat erbij pakt dan klopt de uitspraak van Google inderdaad al snel niet meer.
Reageer
Gaat Google de ongebruikte Duo app op mijn Android telefoon dan ook verwijderen? Ja, met adb kan ik dat als het goed is ook zelf doen, maar pff.
Reageer
Nee, want die wordt geupgrade qua naam naar Meet. Functionaliteit van Duo blijft echter behouden, gelukkig, want de app was juist zo simpel door z'n eenvoud.
Reageer
Uff de Google marketingafdeling maakt er wel een potje van als het gaat om de chat apps. Schiet mij maar lek maar ik snap er niks meer van. Hangouts? Chat? Duo?
Reageer
Meet, zoals in het artikel staat. Het aantal redundante apps wordt hiermee teruggebracht. Iets waar de marketingafdeling waarschijnlijk blij mee is omdat dat makkelijk te marketen is.
Reageer
gooi alles bij elkaar en noem t google chat ofzo.

Idk, ik gebruik het allemaal niet.
Reageer
"De fusie heet Meet en wordt de enige chat- en bel-app van Google."

Huh? Ik bel toch al met de Telefoon-app van Google? Of wordt die app óók geintegreerd in de nieuwe Google Meet? Want als Telefoon een aparte app blijft, dan heeft Google toch gewoon twee bel-apps?

En hoe zit het dan met de Berichten-app van Google waarmee je met andere Berichten-gebruikers kunt chatten (of ouderwets sms'en als de ander géén Berichten-app heeft) ? Stopt Google die dan ook in de nieuwe Meet-app?

[Reactie gewijzigd door Thexder op 4 augustus 2022 03:31]

Reageer
De Telefoon app op jouw Android toestel is geen Google-app, maar een Android-app. Een Android toestel zonder G-apps zal nog altijd een Telefoon-app (Ringer) hebben.
Reageer
Ik snap op zich wat je bedoelt, maar ik heb een Pixel-telefoon en ik gebruik hierop toch écht Google's eigen Telefoon-app ( http://play.google.com/st...com.google.android.dialer ).

Dus met de bel-functie in de nieuwe Meet-app en de Google Telefoon-app, heeft Google dan toch gewoon twee apps waarmee je kunt bellen?

Ik wil niet aan muggenzifterij doen... 😉

[Reactie gewijzigd door Thexder op 4 augustus 2022 09:31]

Reageer
Jup, je kunt met beide apps bellen. Met de Telefoon-app kun je wel enkel via gsm-netwerken bellen, het is de de standaard bel-app en die blijft gewoon bestaan.

Meet (Duo) is daarentegen een dienst van Google, als beide partijen Meet (Duo) hebben geïnstalleerd gaan calls ook via hun servers.
Reageer
Kijk! Deze uitleg snap ik tenminste, dank! :)

Dan zou het denk ik handig zijn als Google z'n Berichten-app ook onderbrengt in de nieuwe Google Meet, want, wat ik eerder al zei/vroeg, met die app chat je immers als de ander óók Google Berichten op de telefoon heeft staan en gebruikt. En gebruikt de ander géén Berichten-app, dan wordt er automatisch overgeschakeld op het ouderwetse sms'en.
Reageer
En wat is Google Telefoon dan, die je op Pixel-telefoons maar ook op enkele andere toestellen vindt of kunt installeren?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 augustus 2022 12:21]

Reageer
Duo was wel prettig, gewoon een contact video bellen vanuit de telefoon app.
Makkelijk en eenvoudig. Deed ik welleens met mijn vrouw en werkt beter dan video bellen via whatsapp.

Maar goed, ik ga wel zien of meet net zo makkelijk werkt en anders zijn er 10tallen andere apps om uit te proberen.
Reageer
Als het dan weer terug werkt vanuit Gmail (zoals vroeger) is het een vooruitgang (al heb ik me wel meteen offline gezet in gmail). Ik vind het onzin dat er nu twee apps zijn die niet naar elkaar kunnen bellen. Ze hebben wel vaker meerdere namen gehad bij Google maar dan leek het op de achtergrond toch hetzelfde.
Reageer
Doet Google dat omdat Cisco al DUO had en heeft (MFA App) ?
Reageer
Nee. Omdat Duo niet aanslaat.
Reageer
Nee, omdat mensen bij problemen steeds het Ministerie van Onderwijs belden. ;)
Reageer
Aanrader btw, duo van Cisco. Goed te gebruiken om je self hosted prut te voorzien van mfa want gratis tot enkele gebruikers. Dit icm authelia of authentik O-)

[Reactie gewijzigd door jozuf op 4 augustus 2022 20:03]

Reageer
De paar keer dat ik eens voorzichtig iets probeerde van google, zoals Hangouts, of, godbetere, Plus, ben ik van een koude kermis gekomen.
Nu ze ook nog eerst goed werkende producten zoals google maps in android auto aan het slopen zijn, is het niet voor de hand liggend dat ik meega in hun zoektocht naar nieuwe dingen.
Reageer
google maps in android auto aan het slopen?
Reageer
Ja best wel. Sinds een paar maanden krijg ik steeds meer vage glitches. Reinstall van apps helpt niets. Een bloemlezing.

Ineens ging de app in nachtmode een bleef dat doen. Zelfs als ik expliciet dagmode koos ipv automatisch. Nu is het ineens weer ok. Andere apps volgden gewoon de settings zoals ingesteld.

Onderweg naar mijn vakantie zocht ik een parkeerplaats op langs de route. De eerste 5 hits waren 500km ver en geen enkele lag in Frankrijk, waar ik op dat moment was.

Ik wilde eens een tankstation in de buurt van de route hebben, maar ik kreeg alleen suggesties rondom mijn eindbestemming, 750km verderop.

Ik andere POI werken soms flaky. GM standalone, restaurants near me: vele suggesties. Aan de auto gekoppeld: nul. Andere keren wel gewoon resultaten.

Meldingen van slechte GPS ontvangst en dan positie op de route kwijtraken. Mijn GPS check app zag 30+ satellieten, en een OSM gebaseerde app zag ook prima waar ik was.

Mijn telefoon interface staat in Engels, maar ik heb mijn Google locale en Maps in het Nederlands staan. Iedere keer als ik na een tussenstop de route continueer, is het een verrassing wat ik krijg:
  • Nederlandse aanwijzingen met Nederlandse uitspraak (OK, dit wil ik)
  • Nederlandse aanwijzingen met Engelse spraaksynthese (WTF)
  • Engelse aanwijzingen met Engelse uitspraak (sort-of OK maar niet wat ik wil)
  • Engelse aanwijzingen met Nederlandse uitspraak (WTF)
Pre-corona had ik nooit deze problemen, met exact deze setup. In de afgelopen twee jaar is het steeds meer een rommeltje aan het worden. Zeker die spraaksynthese maakt je gek.
Reageer
Heb wel eens gesprekken met bedrijven die Meet gebruiken. Altijd drama. Met MS Teams nooit problemen, maar Meet heeft altijd problemen met of beeld of geluid. En ja, bij beide ben ik bekend dat mensen wel eens problemen hebben met de instellingen, maar alleen bij Meet krijg ik koude rillingen als ik weer zo'n linkje in een mail zie staan.
Overigens, Zoom gebruik ik ook vaak, ook nooit problemen mee.

[Reactie gewijzigd door William_H op 4 augustus 2022 22:34]

Reageer
Huh? Protonmail is toch geen alternatieve chatapp?
Reageer
Dat is mail, niet chat en we kennen Protonmail allemaal wel inmiddels.
Reageer