Bloomberg: Apple komt in 2023 met 15"-MacBook Air en werkt aan 12"-laptop

Apple brengt mogelijk een 15"-MacBook Air uit in 2023. Het gaat om een grotere versie van de onlangs aangekondigde MacBook Air met M2-soc. Daarnaast werkt het bedrijf naar verluidt aan een nieuwe 12"-laptop waarvan de specificaties nog onbekend zijn.

De grotere 15"-MacBook Air verschijnt niet eerder dan in de lente van 2023, stelt techjournalist Mark Gurman op basis van ingewijden. Het is voor het eerst dat er een 15"-variant van de MacBook Air zou verschijnen. Ook komt er mogelijk voor het eerst sinds de 12"-MacBook uit 2019 een laptop van Apple met hetzelfde formaat. Deze kleinere laptop wordt aan het eind van 2023 of het begin van 2024 verwacht. Het is niet duidelijk of het om een instapmodel gaat of dat het apparaat uitgebreidere specificaties heeft.

Volgens Bloomberg is het komende 15"-model een grotere versie van de 13,6"-MacBook Air die Apple eerder deze week aankondigde tijdens de WWDC. Ook werd er een nieuwe 13"-MacBook Pro geïntroduceerd. Deze laptops beschikken beide over Apples nieuwe M2-soc, de opvolger van de M1-soc.

Later dit jaar verschijnen naar verluidt ook nieuwe MacBook Pro's met M2 Pro- en M2 Max-socs. Bloomberg meldt dat de release ook naar begin 2023 kan verschuiven. Het gaat hierbij opnieuw om 14"- en 16"-modellen, die op de snellere socs na niet veel zullen verschillen van de huidige line-up. Daarnaast werkt Apple volgens Bloomberg al aan een M3-soc, evenals nieuwe versies van de Mac mini en Mac Pro.

Apple MacBook Air 2022 M2
Apple MacBook Air 2022 M2

Door Sabine Schults

Redacteur

10-06-2022 • 10:17

70 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (70)

70
70
42
1
0
26
Wijzig sortering
geruchten over een 15" MacBook Air circuleren al heel erg lang. Tot op heden is deze nog niet geïntroduceerd. Ik vraag me ook af waarom Apple dit zou doen. Het neemt een deel van de MBP 16/14 inch markt weg. Daarnaast is de MBA een fijne licht en handzame laptop. Een grotere versie past niet goed in deze visie.
Het zou een mooie invulling zijn van een segment waar niet veel laptops in voorkomen. Momenteel zijn lichte laptops bijna automatisch ook klein. En dat typt en leest niet zo handig. Met de M1/M2 zit Apple in een positie waar het zoiets zou kunnen aanbieden.
Hoezo dat typt niet zo handig? De toetsenborden op alle macbooks zijn identiek qua grootte :)
De MacBook Air 11" had wel een verkleind toetsenbord. Van de MacBook 12" weet ik het niet meer, maar het was wel een afgrijselijk toetsenbord om op te typen (dat helaas later ook naar de Pro kwam).
Ik vind de 12 juist het meest prettig typen 😋
Siewoso de ideale laptop, qua formaat, gewicht en functie, destijds.
MacBook Air 11" had een prima toetsenbord. Verkleind wil ik het niet noemen, enkel de functietoetsen zijn smaller.
Klopt, dat was nog wel een prima toetsenbord. Dat van de 12" MacBook was het probleem.

En niet alleen de functietoetsen waren smaller (in de hoogte), veel toetsen waren horizontaal ook verkleind. Vergelijk de enter toets bijvoorbeeld eens met een 13" MBA of MBP. Het deel dat naar onder uitsteekt is super klein op de 11".
Wellicht is er iets veranderd aan de layout, maar de breedte van het toetsenbord is hetzelfde. Ik heb zelf een MacBook Air 11" 2010 en een 13" M1 met beiden een US Keybord met liggende enter toets en die zijn op de functietoetsen na exact gelijk.
Ik heb tijdelijk een MacBook Air 12" gehad, maar de toetsen leken wel van steen. Een mechanisch toetsenbord op een laptop zou fijn zijn, maar is niet van het grootste belang (daar heb ik een extern toetsenbord voor), maar figuurlijk gesproken van steen is weer het andere uiterste… Typte echt waar-de-loos en mijn vingers deden er echt pijn van. Zelfs typen op glas was prettiger en minder pijnlijk, terwijl ik daar ook een hekel aan heb, maar in vergelijking met die 12" MBP…

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 juni 2022 19:22]

Dat is geen Air, maar de Macbook 12". Ik heb de verhalen gehoord, maar ik heb geen ervaring met de butterfly keyboards. Elk MacBook Air 11" model heeft een scissor keyboard. Met de Macbook 12" 2015 is de butterfly keyboard geïntroduceerd. Na veel problemen zijn ze eind 2019 bij nieuwe Macbook modellen weer terug gegaan naar de scissor keyboard.
Dat is geen Air, maar de Macbook 12".
Je hebt gelijk. Ik wist het wel en wilde het ook goed typen, maar door al dat geklets over de Air hierboven typte ik het per ongeluk verkeerd. Dank voor de correctie. :)

Dat scissortoetsenbord typt inderdaad een stuk beter. M.i. niet het beste laptoptoetsenbord, maar ook verre, verre van het slechtste!

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 juni 2022 19:24]

Dat klopt. Die hele reeks toetsenborden waren een verschrikking. Toetsen die bleven hangen, telkens weer schoonmaken met perslucht, weer langs de Apple dealer voor reparatie.
Dit toetsenbord zal de geschiedenis ingaan als slechtste ooit.
Het zou een mooie invulling zijn van een segment waar niet veel laptops in voorkomen. Momenteel zijn lichte laptops bijna automatisch ook klein. En dat typt en leest niet zo handig
Valt mee. Je hebt de LG Gram serie bijvoorbeeld. De 15" daarvan is een stuk lichter dan een MacBook Air 15" zal zijn. Ook heb je de Dell XPS, de Thinkpad X Carbon enz.
De dell XPS is absoluut niet licht. De 15” uit 2019 die ik heb is ongeveer net zo zwaar als de huidige, ondanks dat de nieuwe dunner is.
Maar de MacBook Air met zijn alu behuizing zal niet echt veel lichter uitkomen! De enige die echt licht is is de LG Gram maar daar lever je ook een hoop robuustheid voor in (pak hem maar eens vast in de winkel).
Dat kan ik beamen. Op het werk gebruik ik een LG Gram met een 17 inch scherm. Top apparaat maar met name het scherm voelt niet helemaal robuust aan. Wel is ie een stuk lichter dan mijn 13 inch MacBook Pro.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door YvesL op 10 juni 2022 20:04]

Bovendien betekent een groter licht formaat dat de stijfheid van de constructie minder wordt.
Moet het stijver worden heb je of ander materiaal nodig of meer (alles wordt ontegenzeglijk zwaarder).
Als het formaat groter is, kan er ruimte van binnen ontstaan wat je kan gebruiken voor extra stijfheid toe te voegen. En dat hoeft niet zoveel gewicht in te nemen.

Maar is stijfheid dan zo belangrijk? Het is geen auto waarbij je op het circuit een zo stijf mogelijk chassis wilt :D

[Reactie gewijzigd door this op 10 juni 2022 11:40]

nee het is inderdaad geen raceauto.. maar ik heb zelf meerdere lichtgewicht laptops in m'n handen gehad. Van de Asus Zenbook serie groot fan, deze zijn vaak goed degelijk solide/stijf uitgevoerd. Maar zelfs binnen die serie zijn er modellen geweest die wellicht iets te "licht" (lees: niet stijf genoeg) waren.

Het is oprecht storend als alles aan de laptop doorbuigt of beweegt. Zo'n lichte laptop verplaats je met regelmaat, je zit er mee op de bank, gaat even aan tafel zitten, loopt er mee de trap op.. of in kantoor situatie loopt even naar je collega met je laptop die aanstaat, scherm open waar je mee bezig bent.

Je houd hem dan vast in de hoek naast de trackpad. Hij is zo licht dat dit makkelijk kan met duim en twee vingers aan de onderkant. Als hij dan niet stijf genoeg is, buigt hij door en zie je zo de rand van je trackpad uit de behuizing komen (heb ik zien gebeuren). Niet dat het gelijk los komt, maar is geen fijn idee dat je zo even naar de onderkant van het trackpad glasplaatje kunt kijken tijdens het lopen met je laptop..

een grotere laptop zoals een 15" Macbook Air zou zijn.. is niet alleen logischerwijs zwaarder, simpelweg omdat er meer materiaal nodig is voor dat formaat. Maar de afstand is groter wat een groter hefboom effect heeft in de situatie zoals hierboven!

[Reactie gewijzigd door Erik B op 10 juni 2022 12:53]

Maar is stijfheid dan zo belangrijk?
Je zou denken van niet, maar het is toch fijn dat je laptop niet meteen dubbelvouwt bij de minste druk. Denk bijvoorbeeld aan de Apple iPhone 6, die bij sommige mensen krom uit de broekzak kwam. Overigens, stijfheid wordt door fabrikanten vooral belangrijk gevonden omdat reviewers dat meenemen in hun beoordeling. Bekijk bijvoorbeeld deze recente hier: reviews: ASUS Zenbook S 13 OLED - Luxe 'ultralight' met Ryzen 6000

Ik citeer een stukje:
We zien fabrikanten van dit soort ultralichte laptops soms besparen op de dikte van het materiaal om de laptop maar zo licht mogelijk te maken, wat gevolgen heeft voor de stijfheid. De Zenbook S 13 OLED maakt voor een ultralight een zeer stevige indruk. Als geheel laat de behuizing zich nauwelijks verdraaien als je die met twee handen beetpakt, en ook het inveren van het deel rondom het toetsenbord valt mee.
En dat levert vervolgens een pluspunt op: "Stevige en zeer lichte behuizing". Ik krijg het idee dat ze het vooral daarvoor doen.
Ik zou inderdaad gaan overwegen om mijn 16” intel mbp in te ruilen voor de 15” air.
Dat is denk ik moeilijk te zeggen als je de prijspunten nog niet weet van een MacBook Air 15”. De prijs van de nieuwe M2 MBA is ook €1519.

Als de prijs van een 15” MBA veel hoger wordt dan €1519, dan zou ik liever bij m’n keus voor een 16” MBP (M1) blijven.

@Fred13 : misschien wil Apple hiermee meerdere prijslagen creëren. Een palet van MBA’s/MBP’s tussen €1200 en €4000. Dat lijkt er te komen met non-pro iPhone’s met een Max scherm… (als ook die geruchten kloppen)
Sowieso is de nieuwe prijs van € 1519 mijns inziens belachelijk (en ik ben zelf Apple-fan en -gebruiker, met een Macbook Air M1). De huidige (of inmiddels vorige) MacBook Air koop je vanaf circa € 1000 (bij Apple officieel € 1219), wat rechtvaardigt een prijsstijging van € 300 / 25%? Afgezien van de CPU (en het design) is er eigenlijk geen verschil tussen de twee systemen.
Inderdaad soc, groter beeldscherm met 25% hogere brightness, betere front camera en smart connector extra voor opladen ipv 1x usb-c moeten inleveren, betere speakers , mooier en nieuw design.

zijn aardig wat verschillen, maar ik denk dat de hoge adviesprijzen in NL/Europa met name komen door de zwakke euro/sterke dollar op dit moment.
Tja, het is inderdaad best begrijpelijk dat ze het nog niet gedaan hebben en ik ken in mijn omgeving ook mensen die voor het 15/16" MBP zijn gegaan puur omdat ze het grotere scherm wilden. Ik denk alleen dat er ook een groep mensen is die iets rationeler kijkt: Die wil gewoon een groter scherm en de computer hoeft niet persé krachtiger te zijn en ze willen dan dus ook niet de hoofdprijs betalen daarvoor.

Dat laatste moet je relatief zien, want met een vanafprijs van €1519 voor de 13,6" M2 MacBook Air zal een eventueel grotere versie niet te krijgen zijn voor minder dan €1700-1800 bij gelijkblijvende specs.
Ik denk dat de focus van de Macbook Pro jarenlang op het kleiner en platter maken was - meer richting een Macbook Air. Daar zijn ze gelukkig / eindelijk vanaf gestapt, maar daardoor is de Pro weer een maatje groter en dikker. D'r zal vast wel een markt zijn voor een lichte maar grote laptop voor niet-pro doeleinden.

Plus ik zeg wel niet pro, maar de M2 / Air is toch wel capabel
Hier zullen ze wellicht de prestatie zo tunen dat passieve koeling mogelijk wordt? Dat is wel een groot voordeel, of een groot nadeel, iig een onderscheidende factor van de MBPs.
m2 of niet, ik zou ook al super blij zijn met een m1 16inc model...

bedenk je dan ook dat er in een 15/16 inc laptop ook meer ruimte is voor accu er even vanuit gaande dat ze het moederbordje laten voor wat het is, de cpu passief blijven koelen en wellicht wat lager klokken kan de extra ruimte 1-op-1 worden gebruikt voor meer accu om het grote powerbuget van zo'n groter scherm te compenseren.
Daar ben ik het absoluut mee oneens, al is het doel van de macbook AIR misschien een beetje verplaatst naar een macbook SE of BASIC of hoe je hem ook wilt noemen. Er is wat mij betreft echt wel een hele duidelijke reden om een 15/16 of zelfs 17 inc macbook lite te willen. Bijvoorbeeld als desktop vervanger voor ouderen, of mensen met een visuele beperking. het zou dan dus alleen gaan om de feitelijke scherm grootte en de leesbaarheid en niet zo zeer om de snelheid of de kleurenpracht.

Voor mezelf geldt dat ook: ik zou direct vannacht voor de deur gaan liggen als er morgen een betaalbare:
~<1250 /16 a 17inc 1440/60hz 450+ nits macbook (air) zou komen.

Als ik naar de verschillen kijk tussen een air en een pro 13inc dan is er best een hoop verschil (vooral met de m1 pro/max chips die er nu zijn. maar tegelijk is er ook relatief weinig verschil, het supergoede IPS paneel van de AIR voldoet prima voor een heighend laptop. waarom zijn er daar dan geen grotere panelen van zoals een 16 of 17inc - wie nu in de PW kijkt bij de sub-2000 laptops ziet voor 17inc hooguit een paar 250nits 1080p schermen. of boven de 2500 een stel 4k 300 nits. - waarom zit daar geen macbook air-achtig scherm tussen het prijs verschil dicht tussen de 1000 euro voor een macbook air en de 2400 voor een macbook pro 16.
Apple is nooit terughoudend geweest om delen van de productcatalogus overbodig te maken met de introductie van iets nieuws. Laat de beste laptop winnen.
Als dat zo is, dan wordt mijn eerstvolgende laptop de deze.

Over mijn huidige macbook Air M1 2020 ben ik erg tevreden, maar het ietwat kleine toetsenbord werkt wat op mijn zenuwen soms.
ik zou er niet op rekenen dat het toetsenbord van formaat zal verschillen: het toetsenbord bij de 14" en 16" modellen van de MacBook Pro is bij mijn weten ook identiek: er zit gewoon meer ruimte om het toetsenbord heen bij het grotere model.
Ik meen te herinneren dat de toetsenborden identiek zijn tussen de MacBooks, gezien ook de grotere 'speakerruimtes' langs de 14" en 16" laptops.
Als ze in die 15” ook nog een miniLED scherm duwen dan hebben ze een topper in huis. Dun, licht, maar wel groot. Razendsnel en met een batterij die makkelijk een dag meegaat. FaceID er nog bij zou helemaal mooi zijn. Openklappen en gaan!
FaceID toevoegen aan een MacBook brengt wel risico's met zich mee geloof ik, stel ik loop in de kamer maar zit niet achter de MacBook, de camera pikt wel mijn gezicht op en ontgrendeld dus de MacBook. Dan zouden ze het zo moeten maken dat het alleen werkt als je er recht voor zit en binnen bijv. een meter afstand bent. Zitten wel wat punten aan waar erg goed over moet worden nagedacht.
Ze gebruiken op iPads al lidar voor het meten van afstand, en volgens mij doen TrueDepth camera’s voor FaceID dat sowieso. Je haalt het terecht aan maar ik denk dat Apple daar een mooi opgepoetste oplossing praktisch voor op de plank heeft.
Reken maar dat ze daar wel over nadenken. Sowieso gebruikt Face ID inderdaad (zoals @nehal3m aangeeft) een dieptesensor om een 3D-beeld van je gezicht te maken, anders zou je het ook met een foto kunnen unlocken. Dus afstand meten gaat geen probleem zijn. En ik denk ook zomaar dat ze niet permanent gaan kijken of er iemand in beeld loopt, dat kost op een laptop teveel batterij.

Voor het unlocken met Apple Watch wordt ook een ToF-feature gebruikt om te bepalen hoe ver je van je laptop bent, zodat hij niet unlockt terwijl je bij de koffieautomaat (maar binnen bluetooth-range) bent. Ze gaan heus wel nadenken over zorgen dat je niet onbedoelt kunt unlocken.

Maar het blijft allemaal koffiedik kijken... Geen enkele Mac heeft voorlopig Face ID. En als het al komt, dan denk ik dat het een Pro-feature blijft. De iPad Pro heeft het wel, de iPad Air moet het met Touch ID doen.

Zou het zelf zeker wel verwelkomen...

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 10 juni 2022 11:42]

Zo werkt Face ID niet. Je moet recht naar het apparaat kijken wil hij ontgrendelen. Op de iPhone kan je zelfs instellen dat je echt met aandacht moet kijken voordat deze ontgrendelt.
een miniled is nu juist de reden waarom de MBP zo duur is,

vergelijk de air eens met de normale 13inc pro (met ips) en daarna eens met de 14inc miniled- en je ziet dat een prijs verschil van en paar honderd euro, veranderd in een verschil van zo'n 1000 euro vergroot je het scherm een stuk naar 16.2inc komt er ineens nóg weer een halfduizend bij

stel dat je dan dat miniled dus even vergeet en het een redelijk prijsverschil zoekt tussen 13 en 15 inc.
dan kun je bij concurenten zoals asus en hp zien dat dat prijsverschil vaak hooguit 3- tot 500 kan zijn. en mag je dus hopen op een 15,6inc ips paneel bijvoorbeeld dat 4k-paneel dat asus een tijd in zijn vivobooks gebruikte - zou een geweldige macbook NIET-pro maken voor ruim onder de 2k.
Dan is het dus alsnog een MacBook Pro. MiniLED lijkt me typisch een Pro feature, ongeacht of die schermen dunner worden blijft het ongetwijfeld duurder of op z'n minst een veel betere ervaring dus daarom duurder. Zelfde geldt voor razendsnel, de Pro en Max chips zullen alleen in Pro modellen komen.
Maar zit er USB A en HDMI op? Die beperkte IO heeft mij altijd tegen gehouden om te stappen. Loop nu nog steeds dagelijks tegen aan dat er geen Jack op mijn iPhone zit, irritante verloopje en dingen.
USB A is passé, USB-C is de nieuwe standaard.
Ja dat zal wel, maar iedereen heeft usb sticks met USB A, en die moet er gewoon in kunnen zonder gedoe
There is a dongle for that.
Er zijn USB sticks met een USB A en USB-C aansluiting.

Zoals deze bijvoorbeeld.

https://www.amazon.nl/SSK...c+usb+a%2Caps%2C76&sr=8-6
Ook weer met notch zeker ;(
Liever zon notch dan een grote dikke bezel aan de bovenkant van mijn laptop. Onhandige, onbenutte ruimte.
Kijk naar die laptops van Dell, die hebben ook geen dikke bezel en geen notch.
Welke laptops bedoel je dan? Zijn er een flink aantal beschikbaar.
De XPS serie bijv.
Toen de nieuwe MacBook Pro's met notch eind vorig jaar uitkwamen was iedereen bang voor de notch. En al snel bleek dat in de praktijk de notch geen enkel probleem is - hij zit je als gebruiker niet in de weg en valt totaal niet op.

Dus laat je niet tegenhouden door de notch, het is in de praktijk helemaal geen issue.
Binnen 2 jaar hebben alle laptops van Apple 'm
MacBook Air 15 inch krijgt dan waarschijnlijk de prijs van de oude MacBook Pro. De net uitgebrachte loopt al rond de 2k met wat basis opties.. dus de 15 inch zal wel ergens rond de 2500 euro uitkomen, waar je voorheen wel een 16 inch MacBook Pro voor kon halen.
Prijzen blijven maar stijgen... maar ben toch gewend aan het Mac ecosysteem dus vermoed dat ik mijn 16 inch MacBook Pro in de toekomst ga vervangen voor een air 15 inch.
deel hiervan is toe te rekenen aan inflatie, 1300.00 euro in 2010 heeft volgens deze tool dezelfde 'waarde' als 1620.17 nu
Verschil is dat de vorige Air niet uit 2010 komt, dus de prijs verhoging is meer dan de inflatie...
dat valt nog de bezien, de air heeft tot nu toe steeds een highend ips paneel gehad terwijl de pro's al een tijd om zijn naar miniled. vergelijk dan de 13inc m1 pro maar eens met een 14inc miniled modeel -

ik zou eerder de prijsverschillen tussen de macbook 2018 13 inc eens vergelijken met de 16inc retina schermen en een soortgelijk prijsverschil optellen bij de basis prijs van een macbook air. dan kom je als het goed is niet aan de 2k
De net uitgebrachte Air kost €1519 dus ik weet niet hoe je op €2000 uit komt. De 15 inch zal dan rond de €1800 uitkomen(op basis van vergelijk van de 14/16 MBP’s).
met wat basis opties, dus 16gb ram en 512gb ssd zit je op de 2k.
Mijn MacBook Pro van 2014 draait nog steeds prima en kan helaas daardoor nog niet overstappen dit jaar. Hopelijk volgend jaar dan! 😄
Verkeerd geplaatste reactie...

[Reactie gewijzigd door SvenHe op 10 juni 2022 10:54]

De 12 was niet erg snel, maar voor mijn gewone werk prima. Heel fijne vorm factor voor onderweg. Laat maar komen!
Dan wordt een M2 gebaseerde 12" Air echt een heel andere ervaring.
Ik kijk er naar uit.
Zeker omdat het scherm een inch groter is dan je verwacht 😉. De M1 en M2 zijn inderdaad redelijk snelle processoren. Ik ben zelf voor de M1 Ait gegaan. onverslaanbaar voor de €945 die ik betaalde.
Ik ben heel benieuwd naar de real world prestaties van de M2 serie. Apple is echt jaren voor op de concurrentie. Ben heel benieuwd hoe de MacPro gaat presteren en wat daar voor een architectuur in komt. Tiered RAM?
Goed nieuws.

Hopelijk wel met een fatsoenlijk keyboard.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee