Apple lost iPhone- en iPad-probleem met hoog accuverbruik op in iOS 15.4.1

Apple heeft versie 15.4.1 van iOS en iPadOS uitgebracht. Deze update verhelpt onder meer een probleem waardoor de accu's van iPhones en iPads sneller dan verwacht konden leeglopen. Apple voert ook een beveiligingsupdate en enkele andere bugfixes door.

Volgens de patchnotes van Apple werd deze battery drain geïntroduceerd in versies 15.4 van iOS en iPadOS, die twee weken geleden verschenen. Door de bug konden de accu's van iPhone- en iPad-gebruikers 'sneller leeglopen dan verwacht'. Het is niet bekend hoeveel mensen last hadden van het accuprobleem.

Er zijn ook twee toegankelijkheidsbugs gepatcht in de nieuwe update. Apple heeft een probleem opgelost met brailleapparaten: die konden voor de update vastlopen, terwijl ze tekst navigeerden of een waarschuwing weergaven. Er wordt ook een bug waardoor 'Made for iPhone'-hoortoestellen de verbinding konden verliezen in bepaalde apps, gepatcht. Er was daarnaast een bug waardoor de Vlaamse stem niet beschikbaar was voor VoiceOver en gesproken materialen. Die is eveneens opgelost.

Verder lost de nieuwe update een beveiligingsbug in AppleAVD op. Daarmee konden hackers willekeurige code uitvoeren met kernelprivileges. Apple zegt dat er aanwijzingen zijn dat deze bug actief wordt misbruikt. Het is daarom aan te raden om de nieuwe iOS- en iPadOS-versies zo snel mogelijk te installeren. Dat kan in de instellingen van een iPhone of iPad, onder 'Algemeen' en 'Software-update'. Apple heeft ook nieuwe versies van watchOS, tvOS en de HomePod-software uitgebracht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

01-04-2022 • 08:19

112 Linkedin

Submitter: Timber83

Reacties (112)

Wijzig sortering
Toevallig was ik eerder deze week nog aan het overwegen om een 13 pro max te halen, na het zien van deze video. Mijn accu is na 10 maanden gebruik al gedegradeerd naar 86%.
Hier hetzelfde, zit nu rond de 80 bij een iPhone 12 van nog geen jaar oud….
Gebruik je toevallig een 20W charger? Het kan natuurlijk ook liggen aan de manier hoe ik m'n toestel laad. (Altijd naar 100% overnight charging, ook bij licht gebruik)
Je kan aanzetten dat ie pas naar 100% laadt tegen de ochtend. Hiervoor moeten wel wat dingen aan staan (even zoeken). Hier laad ik ook overnight terwijl m'n accu 's avonds meestal nog lang niet leeg is. Je ziet dan dat ie tot (zeg) 80% laadt, daarop stopt en dan zorgt dat de accu om 6:00 ofzo op 100% zit. Beter voor je accu.

Mijn iPhone 12 is na 1,5 jaar op 87% nu (vind ik overigens ook al relatief laag, maargoed, het kan per accu wat verschillen).
Je kan aanzetten dat ie pas naar 100% laadt tegen de ochtend. Hiervoor moeten wel wat dingen aan staan (even zoeken).
Instellingen --> batterij --> batterij conditie --> geoptimaliseerd opladen inschakelen. :)
Daar doelde ik niet direct op, maar locatiebepaling/belangrijke locaties etc. moet ook aan staan want hij doet dit alleen in bepaalde herkenbare situaties. Ik had al die dingen uit staan en vroeg me af waarom de setting die jij noemt niet werkte. Er moet echter nog meer aan en daar moet je ff naar googlen :P

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 1 april 2022 11:13]

Ik heb de 13 Pro Max sinds September vorig jaar dus nu iets meer dan een halfjaar.

Mijn batterij conditie is nog op 100%, maar dit komt niet door optimized charging. Ik heb namelijk gelezen dat je batterij het snelst degradeert onder de 20% en boven de 80%. Dus ik heb nu 6 maanden lang mijn batterij bijna altijd tussen de 20 en 80%. Af en toe laat ik hem helemaal vol en leeg lopen.

Om dit beter in de gaten te houden heb ik shortcuts ingesteld die een melding geven zodra mijn batterij onder de 20% valt en bij het opladen 80% heeft bereikt. Het opladen zelf doe ik gewoon met een 20w fastcharger (PowerPort 3 Nano van Anker), dus het opladen tussen 20 en 80% duurt minder dan een uurtje wat dus prima te doen is overdag.

Qua batterijduur heb ik ook niks te klagen. Met die 60% batterij capaciteit laad ik hem eens per 2 dagen op en dan heb ik nog 20% batterij over, maar dit is omdat de 13 Pro Max gewoon echt een geweldige batterijleven heeft, zowel tijdens gebruik als standby battery drain. (Dit kon ik niet zeggen over mijn Samsung S20 die ik hiervoor had, die liep leeg op mijn bureau terwijl ik aan het werk was)
Voor mijn MacBook heb ik het Aldente tooltje, waarmee je de manier van laden kunt instellen (min / max) / (topup) / Calibrate etc.. De batterij van mijn MacBook blijft hiermee ook prima in conditie, een dergelijk tooltje voor iOS ken ik niet!
interessante berichtje ivm tooltje Aldente
Mijn batterij conditie is nog op 100%, maar dit komt niet door optimized charging. Ik heb namelijk gelezen dat je batterij het snelst degradeert onder de 20% en boven de 80%. Dus ik heb nu 6 maanden lang mijn batterij bijna altijd tussen de 20 en 80%. Af en toe laat ik hem helemaal vol en leeg lopen.
Ik vind dat persoonlijk veel te veel moeite en laad dat ding gewoon op wanneer het nodig is, let er al
jaren niet meer op eigenlijk.

Mijn 13 Pro van launch is net zoals jouw toestel ook nog op 100% conditie. Dus of het allemaal zin heeft moet ik nog maar zien.
Ik heb de zelfde shortcuts ingesteld maar ik moet zeggen dat ik toch wel wat lui ben. Optimized charging werkt ook nauwelijks bij mij.

Ondanks alles is mijn launch dat iPhone 12 mini nog 86%, niet geweldig maar kon slechter.
Dit komt redelijk bekend voor met mijn 13 Pro Max. Ik laat mijn telefoon nog alleen op wanneer ik in de auto zit.
Dat heb ik maar ook aangezet, dat de iPhone geoptimaliseerd oplaadt.

Alleen ik hoop wel dat de accu dan wel wat beter aan toe is na 2 jaar.

Misschien ligt het aan mij, ik laad mijn telefoons gewoon in de *nacht vol met de lader die erbij zat (in het geval van de iPhone heb ik een 25 watt Samsung PD lader, want er zat geen lader bij).

Maar mijn vorige Android toestel zit na 2.5 jaar op 97% (18 watt lader), en de telefoon ervoor zat op 96% (15 watt) na 2 jaar (slechtere accuduur, moest dus vaker opladen), dan lijkt 87% mij best "mwah" na 1,5 jaar, tenzij dit anders is met iPhones.

heel soms, misschien 1 a 2 keer per maand komt het voor dat ik de telefoon overdag moet laden, maar meestal zit daar een reden achter zoals zwaar gebruik of slecht bereik

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 1 april 2022 11:14]

Het is tussen merken sowieso niet te vergelijken. Accumetingen zijn geen exacte wetenschap dus je bent volledig overgeleverd aan wat de fabrikant nou verstaat onder 90% of 98%. Is dat onder belasting? of juist niet ? Is temperatuur een factor ? Worden er wel daadwerkelijk metingen gedaan of is het gewoon 1% eraf per half jaar? Je kan het alleen vergelijken tussen telefoons die het zelfde algoritme gebruiken.
Ja dat is bij MacOS ook een dingetje. MacOS toont het batterijniveau als een %van de huidige capaciteit. Installeer je Linux dan is het batterijniveau altijd een %van de originele capaciteit. Beide opties zijn even waar en in sommige gevallen te prefereren, maar wel goed om voor de gebruiker te beseffen.
Ik zit op 88% na krap 1,5 jaar. Gaat inderdaad sneller achteruit dan met mn iPhone 7, standaard doe ik aan een normale lader maar soms tussendoor ook snelladen (met ook geoptimaliseerd laden ingeschakeld). Misschien is dat het, of de iPhone 12 duwt de accu misschien meer naar de limieten dan de 7.
Ik maak gebruik van deze manier van opladen. In laad Snapchat op met een Qi lader van Belkin. En in de auto soms middels usb (CarPlay).

Batterij conditie is hier 78% op een iPhone 11, welke ik heb sinds de Launch. Niet slecht lijkt me ergens
Mijn 12 Pro zit ook op 88% sinds release. Is (voor mij) niet anders dan met andere modellen na zo veel maanden gebruik.
Nadat een iPad oplader mijn iPhone batterij flink had toegetakeld gebruik ik voor alle apparaten alleen nog maar die oude 5W iPhone opladers omdat het in de ochtend toch 100% is. Nu was dat een iPhone in het 6S tijdperk dus waren die batterijen al helemaal belabberd, maar ik heb er sindsdien geen last meer van in ieder geval.
Ik gebruik de 20W charger vaak, daar ligt het denk ik niet aan, die laders laden ook niet constant op 20W dus zullen nooit zoveel schade veroorzaken. Je moet de batterij gewoon niet te vaak leeg laten gaan.
Onder de 80% kun je de accu laten vervangen onder garantie volgens mij.
Alleen in het eerste jaar en onder de 500 cycles.
Ik heb nog 82% op mijn iphone X uit 2017, nooit opladen aan een ipad lader!
maakt echt niet uit mijn X ligt aan verschillende laders tot de ProBook lader aan toe en nog niet de accu hoeven vervangen.
Inmiddels staat accucapacitiet op 75% nu maar eens gaan nadenken over de of een nieuwe iphone of de accuvervangen. Zolang ik het acceptabel vindt doe ik nog niiets.
Ik heb nog 82% op mijn iphone X uit 2017, nooit opladen aan een ipad lader!
Snelladen is sowieso niet bevordelijk voor je accu als het niet nodig is.

Sowieso pas opladen als het nodig is, en bij voorkeur hem de hele nacht over laten doen.

Heel leuk tegenwoordig ie 60-120 watt laders, maar voor je accu is het funest op langere termijn.
Bij mijn weten worden iPhones alleen niet met 60 tot 120 watt geladen.
maar voor je accu is het funest op langere termijn.
Ik zou zeggen: maar voor je accu is het funest op korte termijn. :)
De 20W Apple lader is niet slecht voor de batterij, gebruik die al 5 maanden op mijn 13 Pro, batterij is nog steeds 100%. Die lader loopt natuurlijk niet constant op 20W.
Heel vreemd.
Mijn 12 Pro Max is 54 weken oud en de accucapaciteit staat nog op 100%.
Letten jullie wel op dat je hem niet iedere keer leeg trekt en 100% vol laad?

Ik heb een task staan die een bericht toont als m'n telefoon op 80% geladen is en haal hem dan van de lader. Met die 80% haal ik makkelijk het einde van de dag voordat 'ie tegen de 20% komt en weer aan de lader gaat.

Als je een beetje strikt bent in dit soort zaken gaan alle apparaten op een accu echt VEEL langer mee ;)
Hier hetzelfde, ook met een 12 Pro Max van iets meer dan een jaar oud. Alleen stop ik met laden bij 30% en geef niet alleen een melding, maar ook een alarmpje. Accucapaciteit staat nog steeds op 100%
Welke task is dat? Is die ergens beschreven?

Ooit overwogen om een https://chargie.org/ device aan te schaffen? Die automatiseert wat jij gedeeltelijk handmatig doet.

Via hun blog vond ik dit artikel https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries wat zeer duidelijk uitlegt waarom Lithium-ion batterijen achteruit gaan en wat de tweakers kunnen doen die hier klagen over de achteruitgang van hun batterij.
Geen specifieke task.
Ik heb wat gegoogled totdat ik een uitleg tegenkwam hoe je het met automation kan doen.

Dit is er zo eentje:

https://ios.gadgethacks.c...ts-done-charging-0334546/
Hier ook alleen laden als onder de 20% en eraf rond de 90%. Laad hem zelfden met een snellader op, alleen als het nodig is. Anders gewoon met de oude 5W lader. Heb een iPhone 11 Pro, 2,5 jaar oud en heeft nog steeds aan 100% accu.

Of ik ben heel goed bezig of dat getal werkt niet.
ik had dit met mijn iPhone X, ik laadde hem enkel draadloos op. Nieuwe batterij er in gestoken en ik laad nu met kabel op ipv via Qi ('s nachts) en we zijn nu jaar en een half verder en mijn batterij capacity staat nog steeds op 100%, gsm voelt 's morgens na opladen ook niet meer warm
Ik had m’n 12 Mini een jaar lang geladen met Qi, zowel ‘s nachts als in de auto, en na 550 cycles had ie nog 92%. :P Prima te hachelen.
klein detail vergeten: m'n qi lader zit in m'n nachtkastje verwerkt dus de afstand tussen de lader en de gsm is wel wat verder, waardoor het laden wss niet zo efficient was
Ik zit nog op 91% met m'n Xr ... (die ik kort sinds de launch heb, paar jaartjes nu)
Vindt ik inderdaad wel fors. Ik heb een launch day iPhone 11, na ongeveer 2,5 jaar zit ik op 82%. Laat hem iedere nacht op met de instelling geoptimaliseerd laden, standaard 5W oplader van Apple.
Het is alleen wel handig om daarbij ook het aantal cycli te vermelden, want dat speelt ook een grote rol.

In het geval dat je analytics aan hebt staan kun je dit zo vinden In log-aggregated.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 1 april 2022 12:26]

Zelfde omstandigheden en de mijne heeft 100%. iPhone 11 Pro overigens hier

[Reactie gewijzigd door lolgast op 1 april 2022 13:38]

Mijn iPhone 12 zit nogsteeds op 100%, maar die van mij laad ik ook niet op boven de 90% en laat hem ook niet echt onder de 30% komen.
Dat gaat snel. Ik heb mijn iPhone 12 nu 8 maanden, batterij capaciteit van 99% sinds 1 week.
Ik weet niet wat jullie natuurlijk doen. Hier wel redelijk intensief gebruik van de telefoon. 12 april is deze iPhone 12 een jaar.

Nu staat de conditie op 95%
Hier idem. 14 maanden oud en nog 83% over.
Mijn vrouw dr IPhone X van bijna 4.5 jaar zit nog op 94%

Heb mij laten vertellen, als je iPhone binnen de 2 jaar onder de 80% uitkomt de accu gratis kan laten vervangen.
Dan ben jij wel een van de weinigen met dit probleem hoor. Mijn iPhone 13 is aan 100% batterijcapaciteit en online lees ik dat de meesten rond de 98-99% liggen
Mijn 13 pro max is in drie maanden al gedegradeerd naar 99% wat ik toch best snel vind. Ik laad altijd op met de 12w oplader en hou hem altijd tussen de 30 en 80%.
XS Max aangekocht op de release en nog 85% battery health. Niet slecht denk ik voor een toestel dat 3.5 jaar oud is.
Dan doen veel mensen toch iets fout. Mijn 13 Pro is nu 5 maanden oud, batterij is nog steeds 100%. Ik laat de telefoon nooit helemaal leeg gaan, en gebruik alleen Apple opladers (de 5W maar ook die nieuwe 20W).
Op mijn iPhone X (gekocht bij launch) heb ik nu 76% Max capaciteit
Ik heb zelf niet veel gemerkt van een accu die snel leeg liep. Misschien dat dit onder specifieke omstandigheden gebeurde of zeer minimaal was.

[Reactie gewijzigd door NyceNL op 1 april 2022 08:42]

Volgens mij was dit bij gebruik van bepaalde apps als VLC, YouTube etc.
Ik merkte dat mijn ipad mega snel leeg ging met youtube inderdaad
40/50% in een uurtje
Ja hier hetzelfde. Voor 10 minuten video kijken was ook al 8 of 9% accu vereist op m’n iPad. Hopelijk wordt dat met deze update beter.
Als je er een 5w lader aan legde, ging ie dan sneller leeg dan vol?
Dat is al snel met die 5W lader toch? :+
Mijn iphone X had er geen last van maar ipad pro verbruikte idle plots 5% per uur.
Was dit enkel in verband met video apps? Of waren er ook andere apps die problemen veroorzaakte?
Spotify app schijnt in sept 2021 issues gehad te hebben. Maar verder kan ik er niet veel over vinden.
Zelf heb ik dit met de Nederland.fm app ook. Als ik die gebruikte (of op de achtergrond open heb) verdween mijn accu als sneeuw voor de zon.
Hmm, ik dacht dat dat aan de online-streaming lag ...
Ik was al overgestapt op Spotify offline ...

Verklaart wel waarom ik de 8u niet meer doorkwam op mijn headset/streaming
Vond zelfs dat m'n accu het langer volhield na de update.
Al kijk ik zelf geen content op de telefoon, waar het inderdaad mee te maken had.
Als je de telefoon gaat gebruiken, binnen 3uur leeg
Hier ontstonden gigantische RAM-problemen. Er bloedde ergens iets weg. Apps werden gesloten, niets bleef in de achtergrond draaien, etc. Ironisch genoeg kon zelfs instruments geen analyse beginnen omdat de daemon niet wilde starten vanwege gebrek aan geheugen. :+ Een reboot loste het probleem op, maar dan was er niets meer te zien en werkte ie weer naar behoren voor een paar uur. :P Gedroeg zich bijna als licht, puur door het te willen observeren veranderde de situatie. :’)
Het viel mij op dat ik regelmatig niet meer genoeg had aan 1 lading per dag, maar kon niet goed achterhalen of dit kwam doordat m'n accu merkbaar aan het verslechteren is (XR uit 2019, 88% nu) of een app die op de achtergrond iets aan het doen was.
Ik hoop dat deze fix er voor zorgt dat mijn batterij wat meer ontzien wordt :)
@AverageNL
Er wordt nu zo bericht gegeven of er grote/veel problemen waren met accu/batterijverbruik, dat is totaal niet zo.

* Battery may drain more quickly than expected after updating to iOS 15.4

Ikzelf en alle in mijn netwerk hebben dit niet ervaren met iPad's of iPhones, verder ken ik ook geen topic hier specifiek aan gewijd.
Thanks voor je feedback! In het artikel stond al wel dat het onbekend is hoeveel gebruikers hier last van hebben, en onder het artikel zie ik toch wel een hoop gebruikers die hierover klagen (vooral bij het consumeren van content als video's)

Ik heb bij dezen wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd in de titel en in de tekst naar aanleiding van jouw feedback. Ik heb o.a. geschreven dat de accu's van gebruikers 'sneller dan verwacht konden leeglopen'. Wellicht dat dat de lading al beter dekt :)
Thanks voor je feedback! In het artikel stond al wel dat het onbekend is hoeveel gebruikers hier last van hebben, en onder het artikel zie ik toch wel een hoop gebruikers die hierover klagen (vooral bij het consumeren van content als video's)

Ik heb bij dezen wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd in de titel en in de tekst naar aanleiding van jouw feedback. Ik heb o.a. geschreven dat de accu's van gebruikers 'sneller dan verwacht konden leeglopen'. Wellicht dat dat de lading al beter dekt :)
Begrijp ik, maar met deze titel : Apple lost iPhone- en iPad-probleem met hoog accuverbruik op in iOS 15.4.1 .......

Voor mijzelf was een apart artikel hierover niet nodig. Alleen als het een zgn probleem zou zijn als eerder in iOS10.
Ik wist niet dat er een probleem was met de accu. Wel toevallig (of niet) dat ik gisteren voor het eerst sinds ik de iPad Pro (huidige generatie) heb (eind 2021) een melding kreeg dat m’n iPad nog maar 10% stroom had.
Waarschijnlijk is het ook geen probleem van de accu, maar dat bepaalde apps in bepaalde omstandigheden teveel energie konden verbruiken. Waarschijnlijk een probleem waardoor de processor niet vaak genoeg in 'slaapstand' gezet wordt.
Ik had net hetzelfde, ook gisteren. Plots maar 5% meer toen ik hem wou gebruiken.
Altijd ff wachten met updaten als het uitkomt, eerst ervaringen lezen van anderen :-)
Als iedereen dat doet komen er nooit ervaringen van anderen.
Niet iedereen komt hier op tweakers en leest dat ;)
Met iedere release komen niet alleen fixes maar ook nieuwe bugs.
Als je wacht op een bug-vrije versie, zal je nooit updaten (en dus altijd op een oude versie met oude bugs blijven).
Toch wel eng om te lezen dat het in theorie heel simpel is voor een fabrikant om concurende apps een slecht imago te geven door het accuverbruik negatief te beinvloeden.
In theorie is dat heel simpel, in de praktijk gaat dit waarschijnlijk uitkomen met alle rechtszaken als gevolg. De kans dat dit positief uitpakt voor de fabrikant lijkt me vrij klein.
Gekukkig maar, dacht al dat mijn accu van iPad en iPhone stuk waren.
Dit verklaart een hoop.

Beetje reutelen op Twitter, YouTube en mijn iPhone 13 Pro was alweer voor de helft leeg.

[Reactie gewijzigd door Skyrunner op 1 april 2022 11:31]

Bij mij is/was het vooral outlook dat batterij vreet.
25% van het stroomverbruik kwam van de "achtergrondactiviteit" van Outlook.

Met Youtube zag ik geen problemen.
Mijn vriendin haar iPhone (weet niet welke versie ... 12pro max?) heeft dit probleem. Telefoon werd ook warmer dan normaal.
Laatste 2 weken halverwege de dag steeds aand de lader of de powerbank er bij pakken. (heel irritant)

Hopelijk helpt deze update :)

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 1 april 2022 12:01]