Apple wijzigt lockscreen in iOS 16 en laat support voor iPhone 7 vallen

Apple heeft iOS 16 aangekondigd. Er komen nieuwe manieren om het lockscreen aan te passen en Apple past diverse apps en functies aan. De upgrades stoppen voor de iPhone 6S, SE van 2016 en de iPhone 7-telefoons uit 2016, zo zegt Apple.

De nieuwe release krijgt wijzigingen aan het lockscreen. Zo wordt het mogelijk om het lettertype en stijl van de foto aan te passen. Bovendien komt er een mogelijkheid om widgets op het lockscreen te zetten. Daarnaast komen er aparte lockscreens met bijvoorbeeld animaties voor verschillende weeromstandigheden.

Notificaties verschuiven naar de onderkant van het lockscreen en zijn standaard niet meer allemaal te zien. In plaats daarvan is het een scrollbare lijst, terwijl gebruikers ook alleen het aantal notificaties kunnen zien. Ontwikkelaars kunnen 'live activities' in hun app integreren, zodat gebruikers een sportwedstrijd kunnen tracken. Via Wallet kunnen gebruikers bestellingen traceren.

iOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreeniOS 16 WWDC - lockscreen

Ook krijgt profielenfunctie Focus een uitbreiding. Daarmee zijn het lockscreen en de inhoud van apps aan te passen op de Focus-modus. Zo is het mogelijk om voor werk en privé verschillende foto's in te stellen op het lockscreen.

In apps als Safari en Mail kunnen Focus-filters zitten. In Safari laat hij alleen tabbladen zien die de gebruiker in diezelfde modus heeft geopend en verbergt standaard de rest. Hetzelfde geldt voor bepaalde mailaccounts en gesprekken in de Berichten-app.

iOS 16 WWDC - focusiOS 16 WWDC - focusiOS 16 WWDC - focusiOS 16 WWDC - focus

Carplay krijgt een functie om zich beter aan te passen aan de schermen in een auto. Zo kan Carplay meerdere schermen aansturen en onder meer de temperatuur aan te passen en de snelheid en andere statistieken van de auto te zien. Die update komt later uit, pas over anderhalf jaar. De ondersteuning zit al wel in iOS 16.

CarPlay iOS 16

In de dicteerfunctie is het nu mogelijk om het toetsenbord in beeld te houden voor snelle correcties. Daarnaast komt er een manier om objecten in foto's automatisch te laten selecteren en te verslepen naar andere apps. Dat gebeurt met CoreML en de Neural Engine in Apples eigen socs.

Ook komt er een functie in de Camera-app om foto's naar een gedeelde fotobibliotheek te sturen. Dat moet werken op bijvoorbeeld een trip, waarbij iOS 16 de instellingen tussen gebruikers synchroniseert.

iOS 16

In Wallet komt de Tap To Pay-functie beschikbaar, waarbij onder meer het Nederlandse Adyen de functie ondersteunt om betalingen tussen iPhones te ondersteunen tussen verschillende iPhones. Gebruikers die Apple Pay gebruiken, kunnen er bovendien voor kiezen om de betaling te spreiden over vier betalingen in zes weken. De nieuwe kaarten in Apples eigen kaartenprogramma komt dit jaar beschikbaar in Nederland en België. In de Home-app komt ondersteuning voor Matter, een standaard voor smarthome-apparatuur.

Apple brengt iOS 16 dit najaar uit. De iPhone 6s, SE en 7 krijgen de upgrades niet langer. Voor iOS 16 is een iPhone 8, X of nieuwer vereist, zo laat Apple weten.

iOS 16iOS 16iOS 16iOS 16iOS 16iOS 16iOS 16iOS 16

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

06-06-2022 • 19:45

196

Lees meer

Reacties (196)

196
183
154
0
0
4
Wijzig sortering
Heb pas sinds kort een iPhone en was me mateloos aan het irriteren dat ik elke dag wel een keer per ongeluk mijn zaklamp aanzet als ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal. Heel fijn als ik die nu van mijn lockscreen zou kunnen verwijderen.
Ik zit nu aan mijn 3de iPhone (8, SE en nu 13 mini) mijn vriendin en ik hebben sinds de overstap naar de 13 mini inderdaad vaak de zak lamp aan bij het uit de broekzak halen. Zou het iets van de 13 serie zijn?

Ik duim met je mee, hopelijk kan die van het Lock Screen af!
Ik heb geen zaklamp op de lock screen staan. Wel in de configuraties als je van onder naar boven swiped. Maar daar kan je het weghalen via het bedieningspaneel in de settings.
Kan wellicht te maken hebben met het weghalen van 3DTouch? Ipv hard indrukken zoals voorheen moet je hem nu gewoon 1-2 tellen aanraken.

(Waarom hebben ze 3DTouch in godsnaam verwijderd.. ;( )
Ik heb hier echt nog nooit last van gehad. Ben juist blij met die zaklamp op mijn Home Screen.
Nee, ik doe dit al sinds de X. Zo erg dat ik uit automatisme al op het lockscreen naar links swipe (dan komt de camera te voorschijn en schakelt de zaklamp automatisch uit) als ik hem in de beweging uit mijn zak haal. :D
Notificatielampjes.. over armoede gesproken :D :'(

Die dingen zijn echt zo 2002..

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 23 juli 2024 15:22]

Een zinloos onderdeel, in mijn ogen.

En USB 2.0, inderdaad. Vrijwel niemand doet bestandsoverdrachten met een iOS device via USB. Dat gaat allemaal via iCloud :) Alles overal beschikbaar zonder zelf met kabeltjes te hoeven prutsen ;)
ik heb al jaren Iphones, en nog nooit iets via de cloud overgedragen.

gewoon via Itunes files gedaan en nog steeds..

ik ken er nog wel een paar in mijn omgeving die de cloud niet gebruiken (behalve voor contact sync)

dus wat jij zinloos vindt, daar werken andere mensen nog gewoon mee.
Een handje vol tweakers wellicht.

Onder niet tweakers zul je dat nauwelijks zien. Anders was het wel een verkooppunt geweest :)
Dat kan je oplossen door de iPhone “ondersteboven” in je broekzak te steken, dus camera naar beneden. Knap als je hem dan nog aankrijgt. Ik heb net met mijn 13pro geprobeerd door middel van enkel vastpakken op waar de zaklamp functie zit. Die springt pas aan als ik het scherm activeer. Ik herken dit issue niet echt persoonlijk.

@arniejj Aandacht voor Face ID kan je nog aanzetten, maar ik ervaar dit probleem zelf niet echt.

Soms met bellen dat ik per ongeluk de MUTE of zaklamp vind als ik de telefoon tussen oor/schouder klem als ik mijn Pods niet in handbereik heb... maar dat is ook alles.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 23 juli 2024 15:22]

Dat kan je oplossen door de iPhone “ondersteboven” in je broekzak te steken
Dit doe ik ook, maar toch staat met enige regelmaat (2x per week) de zaklamp aan.
Gelukkig kosten die dingen ook niets dus kan je verwachten dat sommige dingen gewoon niet helemaal lekker werken.
Nog nooit in mijn hele ‘iPhone leven’ heb ik dit gehad. Toch weer een gevalletje: ‘Je houd ‘m verkeerd vast’.
oh dus als je een iphone koopt mag je die enkel op een bepaalde manier vasthouden? :9
Dat lijkt helaas niet het geval te zijn als ik het goed heb gelezen.

[Reactie gewijzigd door ndjong op 23 juli 2024 15:22]

Er staat een afbeelding tussen van een lockscreen zonder zaklamp dus dat zou gewoon mogelijk moeten zijn.
Er staat geen afbeelding tussen zonder zaklamp. Er staan afbeeldingen tussen waar de gebruiker de Lock screen aan het editen is waardoor je even de zaklamp knop niet ziet. Van wat ik kan zien is er juist niks aan aan te passen.
Echt ja? Ik heb nu iets van 10 jaar een iPhone en heb dat nog nooit gehad. Zit ook altijd in mijn zak.
Je reageert op de verkeerde :/
Alle foto’s nogmaals bekeken en er staat geen enkele tussen zonder zaklamp.
Ja deze afbeelding zit in de edit modus.
Dit is dus niet het lockscreen 😉
Zoals je bijvoorbeeld aan alle lijnen en de woorden “studio” , “cancel” en “done” kunt zien….

[Reactie gewijzigd door ndjong op 23 juli 2024 15:22]

Tsja toch staan er twee verschillende icoontjes hier wat de indruk werkt dat deze ook aan te passen zijn in deze modi ;)
Nee sorry het foto kiezer icoon in edit modus is een logisch icoon daar en zegt helaas niets over het kunnen aanpassen van de daadwerkelijke iconen. Ik moet je uit je droom halen 😟
Jouw probleem is trouwens niet de zaklamp functie maar de "lift to wake" functie. Als je die uitzet gaat je scherm niet automatisch aan zodra je hem uit je broek probeert te halen en dus geen zaklamp miss presses.
Het gebeurt me echt niet elke dag, maar toch zeker wel regelmatig en het is inderdaad heel vervelend! De bedoeling van de knop is prima, maar het zit voor mij (en schijnbaar anderen) op een irritant positie! Het zou mooi zijn als we hier nu iets aan kunnen doen.
Dit lijkt vooralsnog niet het geval te zijn, ik zit nu op de beta van iOS 16 (13PM).
Precies, ik wil dat ook zo graag uitzetten. Dat was wel een van mijn gemis nadat ik van Android naar IOS switchte.
Staat backtap misschien aan? Ik gebruik de backtap voor mijn zaklamp maar soms gaat die daardoor dus ook per ongeluk aan.

Go to Settings > Accessibility > Touch, and tap Back Tap.
Tap Double Tap or Triple Tap and choose an action.
Double or triple tap on the back of your iPhone to trigger the action you set.
Ik kreeg het voor elkaar om gewoon best vaak of een beller weg te tikken of net te laat te zijn, en terwijl ik de telefoon uit mijn zak haal een standaard antwoord sms te sturen. Pas op het moment dat het scherm voor mijn ogen is, zie je niet dat er iets is gebeurd, dus denk je:"O, die bel ik zo wel terug en anders bellen ze mij."

Dit gebeurde mij heel vaak, zelfs nog gedonder gehad met de manager omdat ik dus standaard replies stuurde lol.

Nee, die innovatie is voor mij niet weggelegd.
Kan nu ook al?
Kan je aangeven hoe dat moet? Mij is het nog niet gelukt.
Kan dat niet via instellingen > bedieningspaneel > en dan de regelaar voor de zaklamp verwijderen? Of wat gaat er precies mis?
Het bedieningspaneel is niet het lockscreen.
Ah ok, ik heb dat helemaal niet op mijn iPhone 8 Plus, vandaar dat ik de vraag verkeerd begreep.
Dat is toch gewoon je Control Center op je lock scherm?

1. Ga naar Settings / Control Center
2. ⛔ tappen bij Flashlight
3. Remove
Nee het weghalen van de zaklamp bij het bedieningspaneel haalt het icoon niet weg bij het lockscreen.
Edit: Nevermind

[Reactie gewijzigd door menne op 23 juli 2024 15:22]

Over CarPlay:
Die update komt later uit, pas over anderhalf jaar. De ondersteuning zit al wel in iOS 16.
Oké, dus vanaf v16 ondersteuning maar we merken er per eigenlijk iOS 17 pas iets van.

Wel mooi dat de Kaarten app officieel naar Nederland komt. Nu nog community based zaken kunnen melden, zoals Waze en dan is het mogelijk eindelijk weer een goede optie om te gebruiken als navigatie i.c.m. integratie met de auto (virtual cockpit e.d.)

[Reactie gewijzigd door internetinfo op 23 juli 2024 15:22]

idd fijn dat er ook verbeteringen aan CarPlay komen. Ben benieuwd of je op enig moment ook een update moet doen op het Carplay stukje in je auto. Of gaat dat automatisch?
Alles Carplay wordt aangestuurd en gerenderd vanuit je iPhone, je auto bevat enkel een soort doorgeefluik.
Werkt dus straks op élke implementatie van Carplay. Uitgezonderd de features voor extra schermen natuurlijk, die zijn er gewoonweg niet.
Dat en eventuele instellingen van de auto, bijv. bediening van climate control. Wel jammer. Heb een auto uit 2015 met digitale cockpit maar dat is echt een nutteloze functie. De ingebouwde telefoon/navigatie/media zijn brak en carplay werkt alleen op het scherm van de radio. Een update van de auto, zodat het cockpit scherm ook wordt gebruikt, is ijdele hoop bij traditionele fabrikanten vrees ik. Als de benodigde fysieke dataverbinding tussen radio en cockpit er al zouden zijn...
Ach ik durf Waze ook niet te gebuiken, Flitsmeister is vele malen beter om stilstaande voertuigen, flitsers en ongevallen duidelijk te melden, dus ik heb Apple Maps en Flitsmeister naast elkaar draaiend en af en toe switch ik ff kort neer Flitsmeister voor een overzicht, omdat de navigatie van Flitsmeister enorm ruk is.

Jammer dat mijn Mazda HUD niet de navigatie van CarPlay ondersteund.
Het nadeel van flitsmeister is niet alleen de slechte navigatie, maar ook het piep geluid dat heel hard staat als je ook muziek luistert. Voor mensen met kinderen die nog slapen in de auto, is dat niet wenselijk.
Klopt, navi van FM is heel ruk, en geluiden heb ik in feite gewoon uit staan. Heb namelijk met CarPlay gewoon meldingen over me huidig gebruikte app heen, waardoor die meldingen niet nodig zijn. Hoopte eerder dat je de meldingen ook kan veranderen door een zachte 'gong' ofzo, zoals met gordels die niet om zitten oid.
Logisch want de auto's moeten er eerst klaar voor zijn.
Als de iphone het hele dashboard cluster gaat regeren dan vraagt dat om serieuze integratie en extreem veel werk.
Geloof me, dit gaat de gewone man/vrouw de komende 2 a 3 jaar nog niet mee maken.
Komt dan op zeer beperkte schaal in dure auto's en eer het dan wat meer gemeengoed is dan ben je letterlijk jaren verder.
Was wel te verwachten dat de support een keer zou ophouden voor oude phones (maar de 7? nu al?), dan zal ik mijn iPhone 6s toch maar es gaan vervangen...
Nu al? We zitten eind dit jaar aan de iPhone 14, dus dat de 7 wordt gedropped is toch niet meer dan normaal? Sterker nog, 6 jaar support voor een OS is gewoon echt heel erg netjes en mogen andere fabrikanten echt een voorbeeld aan nemen.
Apple heeft in het verleden wel 7 jaar support geleverd op toestellen, dus zouden ze met het stoppen van de 7 serie een stapje terug doen naar 6 jaar. Op zich nog steeds goed, maar minder.
Wat is er mis met een iPhone 7, zeker als je naar Apple’s track record kijkt is het niet geheel logisch dat ze die niet zouden ondersteunen. Als ze zo hopen dat mensen nieuwe telefoons gaan kopen is dat natuurlijk niet logisch.

Dat zou inhouden dat volgend jaar de 8 eruit gaat - die word nu nog gewoon verkocht. Apple is juist van lang ondersteunen van hun hardware. Mijn werk Pro uit 2015 doet het nog prima bijv. Mijn surface 4 > dood na 1,5 jaar battery gate > 2017 nu een 7+ sinds zo’n jaar/anderhalf. Die gaan niet zo lang mee als mijn trouwe MBP.. toegegeven hijs de snelste niet meer maar voor kantoor werk doet die het prima.
je vergelijk slaat nergens op.
is toch niet meer dan normaal?
"Is toch niet meer dan normaal" is natuurlijk niet het sterkste argument..
Is er een technische reden dat de 6s en 7 niet meer ondersteund kunnen worden?
De 7 en 8 hebben beiden 2 GB RAM dus dat is het niet. 32 GB opslag mag het probleem ook niet zijn.
De 2016 iPhone SE is pas in 2020 vernieuwd, dus als je in 2019 de toen nieuwste SE hebt gekocht is de support periode wel kort.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 23 juli 2024 15:22]

Eerlijk 1000€ voor betaald toen dat ding nieuw uit kwam ;) is dat echt al 6 jaar alweer? Die corona tijd heb ik denk ik niet meer mee geteld, dacht dat we m pas 4 jaar hebben
De 7 kan opzich ook al wel prima natuurlijk, deze zijn ook al weer uit september 2016.
Maar ik vraag me af waar ze dit vandaan halen, ik kijk de live stream ook en ze hebben nergens over welke OS afvallen(6s en oude se had ik sowieso dan wel verwacht).

Heb dan z’n idee dat volgend jaar de 8 en de X zullen afvallen, zowat ze weer 1 lijn zitten met toestellen die ondersteund worden.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 15:22]

Ja, ik vind dit ook waardeloos. Mijn zoon heeft mijn iPhone 7. Er zit een nieuwe accu in. Hij werkt perfect en ziet er nog perfect uit! Ik heb ‘en gekocht op het moment dat de iPhone 7 uit kwam. Zonde dat zo’n goed werkend apparaat geen software ondersteuning meer heeft. Ik krijg daar steeds meer problemen mee qua duurzaamheid, ondanks dat die iPhone 7 nu al 6 jaar oud is.
Doen ze trouwens niet nog een tijd enkel security updates voor oudere iOS versies? Want an sich kun je meestal qua features wel 2 of meer iOS versies achterlopen.

Hoe dan ook blijft het frustrerend als softwarematig je device niet meer mee mag terwijl hardwarematig er niets aan de hand is.
Je iPhone blijft gewoon doen wat hij nu ook doet na september op iOS 15. Pas over 2 (of 3) jaar stopt Apple met de security-updates voor iOS 15.
De ondersteuning voor de 7 duurt dan tot september 2024 (of 25), dan is het apparaat 8 (of 9) jaar oud. Best lang vind ik...
Pas over 2 (of 3) jaar stopt Apple met de security-updates voor iOS 15.
Bron?
iOS 12 kreeg nog ongeveer twee jaar beveiligingsupdates na de release van iOS 13.
Waardeloos? De 7 blijft toch gewoon prima functioneren zonder de iOS 16 update?
Ja, als je niks om beveiliging geeft..
Volgens mij is er niets gezegd over dat er geen beveiligsupdates voor iOS15 meer uit zouden komen toch?
Volgens mij ook niet, dus ik zou er niet van uit gaan dat er wel (nog jaren) beveiligsupdates blijven uitkomen.
Apple heeft dus geen publiek update beleid?
Een update na een jaar is aardig, maar waren daarmee alle security bugs verholpen?
Waar is dan gezegd door Apple dat er WEL beveiligingsupdates blijven komen voor iOS15? En hoe lang? Ik kan het niet vinden.

Nieuwe features, etc. in nieuwe iOS versies dat interesseert mij niet zo. Het gaat mij puur om de veiligheid van het toestel, zodat je dat kunt blijven gebruiken.
Ik kon zo snel niet een pagina voor je vinden waarin aangegeven wordt hoe lang beveiligingsupdates nog plaatsvinden. Maar iOS 12 heeft 23 sep. 2021 nog een update gekregen (https://support.apple.com/nl-nl/HT212824). Ik denk dat je er dus wel vanuit mag gaan dat je zoon heus nog wel een tijdje iOS 15 veilig kan draaien. Stel Apple zet die trend door dan heb je dus nog tot ±2024 en zou de iPhone 7 9(!) jaar oud zijn. Er is vast wel iemand die de precieze EoL cycle of iets dergelijks kan vinden.

[Reactie gewijzigd door MaxvandeLaar op 23 juli 2024 15:22]

Carplay kon ik in mijn Volvo nauwelijks gebruiken. Het scherm is in portraitformaat en als je Carplay inschakelde werd slechts de helft van het scherm in landscapeformaat gebruikt. Ik hoop dat het met iOS 16 dan eindelijk opgelost wordt.
Dit heeft niks met iOS of CarPlay te maken. Volvo zal haar software moeten updaten (Sensus?) om het beeld volledig benut te krijgen.

BMW heeft hetzelfde probleem op hun standaard scherm (en is wel landscape) echter is dit simpel uit te coderen.

Je zult dus bij Volvo moeten zijn en niet bij Apple. En laat Volvo nou niet zo’n held zijn op antwoord geven. Succes.
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. De ene zegt dat Volvo het moet aanpassen en de ander zegt dat er een beperking in Carplay zit. Dit citaat uit het artikel gaf mij in ieder geval hoop dat het vanaf iOS16 beter op te lossen is:
Carplay krijgt een functie om zich beter aan te passen aan de schermen in een auto.
Bij de nieuwe Mercedes modellen werkt CarPlay wel over het gehele quasi vierkant scherm, dus het kan wel degelijk als de software van de wagen het toelaat :)
Grappig genoeg is dat bij mij - in de vorige generatie C klasse met de laatste iteratie van het COMAND syteem - wél de volledige breedte van het scherm kan gebruiken, maar de gelijkaardige GLC die al wel MBUX heeft ( en de A klasse heeft hetzelfde als de GLC voor) kan slechts een klein deel vna het exact zelfde scherm gebruiken.
Is dus echt wel gerelateerd aan de wagen helaas :(
Mijn moeder heeft een Renault met portrait-scherm, en daar heeft Carplay geen probleem mee… Ik ben bang dat het dan wellicht een Volvo-dingetje is.
Gelukkig kosten die dingen ook niets dus kan je verwachten dat sommige dingen gewoon niet helemaal lekker werken.
Ook komt er een functie in de Camera-app om foto's naar een gedeelde fotobibliotheek te sturen. Dat moet werken op bijvoorbeeld een trip, waarbij iOS 16 de instellingen tussen gebruikers synchroniseert.
Het delen van fotos met bijvoorbeeld je familie account members, ik hoop zo dat ze dat nu goed gaan aanpakken. Ik begrijp niet dat ze daar niet veel meer aandacht aan geven, je krijgt daardoor nog meer een vendor lock in. Nu moet je nog steeds handmatig fotos naar een shared albums slepen.

Hoop ook dat de camera roll functie weer terugkomt maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

[Reactie gewijzigd door Megalomania op 23 juli 2024 15:22]

Met google foto’s kan je makkelijk foto’s delen met je vrienden / familie: dat je alleen foto’s deelt waar zij op staan.

De gezichtsherkenning werkt fenomenaal goed bij Google - die gebruikt al je foto’s die je ooit gebacked up hebt, om te leren. De iPhone gebruikt alleen de foto’s die op je telefoon staan. Dat zijn er soms heel wat minder.

Ben benieuwd hoe bruikbaar deze nieuwe functie is in iOS 16.
ik denk dat het verschil erin zit dat gezichtherkenning bij Apple lokaal draait en bij Google in de Cloud. Is maar wat je wenselijk vind natuurlijk.
Ik vond dat slepen best makkelijk eigenlijk. Zeker vanwege de enorm krachtige zoekfunctie die in de Foto's-app zit. Direct delen naar een album zie ik eigenlijk juist niet zitten, want dan kan ik niet eerst op m'n gemak de plaatjes doorspitten en wegknikkeren wat niet bruikbaar/mislukt is en wellicht her en der wat oppoetsen om het mooier te maken. En dan de beste herinneringen delen. Meteen naar een album, ehhh... Ja dan kan ik gewoon Facetimen ofzo maar alé. Maar goed, voor ieder wat wils is belangrijk! :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 juli 2024 15:22]

Auw ik denk dat mijn iPhone X dan volgend jaar aan de beurt is tezamen met de Iphone 8.... Ach we zien het dan wel, benieuwd naar het nieuwe lockscreen.
Ja denk ik ook 1ne kant apart 6s en 7 tegelijk, andere kant dan volgend jaar de 8 en de X.
Deze waren grotendeels toch ook gelijk aan elkaar, en dan zitten ze weer op 1 lijn met toestellen die ondersteund worden.
De X en 8 zijn zover ik weet identiek qua SOC dus dat klopt wel ja. Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe X gekregen van apple nadat de oude in een bootloop kwam na een accu wissel die door hun was gedaan. Daardoor kan ik echt nog wel even door met mijn X, we zien het wel weer!
Die twee zouden best wel eens een jaar extra kunnen overleven. Dat de 7 nu wegvalt is vrij onverwacht imho. En vooral de X zal makkelijk nog wat langer mee kunnen.
De nieuwe kaarten in Apples eigen kaartenprogramma komt dit jaar beschikbaar in Nederland en België.
Voor mij de meest interessante en nuttige iOS update die ik vanavond heb gehoord.
Waarom gebruik je niet gewoon Google maps? (Oprechte interesse)
Omdat ik privacy belangrijk vind gebruik ik, behalve YouTube, niets van Google. De alternatieven zijn vaak goed genoeg en soms zelfs beter dan het Google aanbod. Als kaarten app gebruik ik Apple Maps omdat die me nog nooit verkeerd heeft gestuurd en deze voor mijn gebruik wel zo'n beetje voldoet. Het enige wat ik soms mis is streetview en meer detail in de kaart. Met de nieuwe kaartdata die nu is aangekondigd komt daar hopelijk verandering in.
Maar ergens toch wel bizar dat we 2 jaar op fietsroutes (sinds introductie) hebben moeten wachten. En nog langer als je vergelijkt met Google.
Het is mij niet helemaal duidelijk komt iOS 16 nou nog voor de iPhone SE / 7 uit of niet?
Nee, alleen vanaf de 8 en nieuwer (dus SE 2de generatie telt ook nog mee) iOS 15 is de laatste voor de 7.
Voor de SE sowieso niet dat was duidelijk genoeg(zonder enig bericht), deze is gelijk aan de 6s en is nu echt wel tijd dat die eruit gaat.
De 7 gaat er echter ook uit inderdaad met nieuwe Ios16, en op zich meer dan logisch die is dan ook al weer 6 jaar oud in september.

https://www.apple.com/new...nd-communicate-in-ios-16/

Staat tevens wel in pers bericht, en ook gewoon in het artikel hierboven.

Wat je nu wel kan verwachten 6s/se/7 dus op ios15 blijven hangen er security updates nog gaan, je heb dus zelfde schuitje met ios12 de 5s en de 6 kregen toen nog tijd security fixes terwijl de rest door ging met ios13.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 15:22]

Gebruikers die Apple Pay gebruiken, kunnen er bovendien voor kiezen om de betaling te spreiden over vier betalingen in zes weken.
Toen MS dit in Edge wilde integreren was het internet te klein voor de commotie. Het zet mensen aan tot onnodige aankopen.
Nu heeft Apple het lef om het onderdeel van het OS te maken?
Bij Edge zat er een aardig percentage bovenop. $1 per betalingsmoment (6 stukken verspreid = $6).

By Apple Pay is het "with no interest or fees". Hoe ze dat doen, en of het altijd waar is, dat weet ik niet.
Waarschijnlijk no fees de eerste 6 jaar en dan ineens de prijzen omhoog. We gaan het zien…

Ik moet zeggen dat Apple Pay verder wel goed werkt. Wij hebben 1 gezamelijke CC kaart waar we de boodschappen mee doen en we zien dit dan beide op onze telefoon en kunnen er beide mee betalen. Scheelt toch weer kosten ivm extra betaalpas.
Die krijgen wss een commissie voor de transactie en rebates, dan krijg je dus geen cashbacks bijvoorbeeld. Op zich kan dat lucratief zijn. Waar ik wel erg benieuwd naar ben is wat ze dan gaan doen als betalingsmoment x van de y opeens faalt en het plan dus niet wordt afgemaakt en wie er dan verantwoordelijk is, hehe.
Nee, onderdeel van Apple Pay.
Dat maakt het niet heel veel beter.
Als Google het zou doen zou ook iedereen moord en brand schreeuwen.

Ben benieuwd of Apple die functie zo maar mag aanzetten hier in NL. Want dan moeten ze ook een BKR check gaan doen omdat ze als een creditcard gaan werken.
Dat vraag ik mij dus ook af, valt het wel onder de BKR.

Want dat doet Afterpay en Payin3 naar mijn weten niet, en die lijken grotendeel hetzelfde te werken.

Maar het klopt wat je zegt, als Google dit deed zou men ook er totaal tegen zijn.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 15:22]

BKR, schulden, etc etc etc.
Boeit allemaal niet.

Apple is Amerikaans en de rest boeit niet.
In de VS is gespreide betaling heel normaal net zoals nu in Nederland een CC steeds normaler was terwijl je in de jaren 80 verketterd werd want dat was schuld en weet ik wat.
Nu hoor je ook niemand meer over private lease en we gaan dus steeds meer die kant op.

Hoe de cultuur in 40 jaar tijd kan veranderen.
Verschil is wel dat wij een centrale plaats hebben waar dat bij elkaar komt. Mijn beide creditcards met hun eventuele limiet zijn bekend bij de bkr. Als ik grote betalingen doe op afbetaling wordt deze geregistreerd bij de bkr. Private lease wordt geregistreerd.
Iets waar je bij een hypotheek aanvraag zeker problemen mee gaat krijgen (net als met betalingsregelingen).

Ik heb actief staan dat ik op de hoogte wordt gehouden van registraties en opvragingen en je wilt niet weten hoe vaak de creditcard maatschappijen en hypotheek navraag doen van mijn status. Zal waarschijnlijk automatisch gebeuren, maar toch.
Waar kan je dat instellen?
Is een koop service bij de BKR om aktief op de hoogte te worden gehouden.
Zojuist online bij het BKR even de gegevens opgevraagd. Maar vreemd genoeg sta ik niet bij het BKR geregistreerd, terwijl ik wel een hypotheek heb en een paar creditcards. Wel weer lekker dat het een betaalde service is om op de hoogte gehouden worden van je eigen registraties... Overigens zie ik die service niet terug op de website.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 23 juli 2024 15:22]

Een hypotheek staat bij mijn weten niet bij bkr geregistreerd. Creditcards alleen als je er een gespreid betalen krediet op hebt staan. Als je je creditcard elke maand aflost staat hij niet (per se) bij bkr geregistreerd. Diensten als in-3 staan ok niet bij bkr geregistreerd omdat je binnen 3 termijnen aflost dacht ik, het is dan geen krediet.

De grens voor registratie van een krediet bij bkr is wel verlaagd, was vroeger volgens mij 1000,-, nu 250,-.

https://www.bkr.nl/veelge...chting-bkr-geregistreerd/

[Reactie gewijzigd door wernervp op 23 juli 2024 15:22]

Ja, dus ?
Zijn allemaal regels die bekend zijn en al jaren worden gehanteerd. Iedereen maakt zo zijn eigen keuzes en daar is niks mis mee.
Wat opvallend is is het stigma dat heerst op consumptie krediet. Iets waar nogal laagdunkend werd over gedaan en nu onderhand de normaalste zaak van de wereld is.
Je ziet ook dat er best wel veel replies aan vuil worden gemaakt terwijl het krediet systeem van Apple de meesten echt niet zal boeien.
Zeker kijkende naar de grote Apple markt (USA) is het een logische stap.
Hoe de cultuur in 40 jaar tijd kan veranderen.
Dat het "heel normaal" is betekent natuurlijk niet dat het dan ook goed is..
Betekent ook niet dat het fout is.
Iedereen vult dat zelf in.
Iedereen vult dat zelf in.
Natuurlijk mag iedereen er een mening over hebben, maar ook dat betekent niet dat je er niet objectief naar kunt kijken.
Apple is Amerikaans en de rest boeit niet.
Nederland toch ook wel? Ik bedoel ik weet nog van toen ik klein was dat mijn ouders altijd spullen van Wehkamp en Neckermann kochten en dat je daar ook gespreid kon betalen als je het niet in 1 keer kon betalen.

Nu hebben mijn ouders me altijd geleerd dat je alleen iets moet kopen als t zelf kan betalen en niet op afbetaling maar bedoel maar. Volgens mij is dat in NL ook best normaal.
Maar dan zonder rente. Klinkt best goed.

Ik heb al dik 20 jaar een creditcard maar nog nooit tegen de rente aangelopen.. ik gebruik ‘m als ik weet dat ik het geld er toch wel voor heb (maar cc is makkelijker via internet te gebruiken en de extra garantie van Visa is heel fijn!). En de rekening dezelfde maand betalen, dan kost het geen rente..
Maar dan betaal je de creditcard dus af in de eerste periode en dat is inderdaad geen probleem. Spreiding van de betaling vind ik wat anders want het neemt nog meer overzicht over je geld weg. Je bent nu immers iedere 1.5 week aan het betalen.

Ik snap het systeem ook niet, tenminste niet als ik naar mijn inkomsten kijk. In die 6 weken krijg ik maar 2x salaris, dus wat voor voordeel heeft 4 betaling? En wat is het voordeel?
Dit is hoe veel mensen in de VS in de problemen komen. En dat dan met creditcards gaan verergeren door daar mee de rekening te betalen.

In NL word dit gegarandeerd een BKR registratie, want het is gewoon een lening net als een creditcard.
Ik ben inderdaad benieuwd naar of en hoe dat hier geïmplementeerd wordt. Degene bij wie je betaalt zal daar ook wel vraagtekens bij hebben; als ik iets duurs koop en mijn manier van betalen geeft aan dat ik dit in termijnen ga doen, daar heeft een leverancier van die goederen of dienst toch ook wel iets over te zeggen lijkt me.

€100,- bij de Jumbo aan boodschappen. "Joh ik betaal gewoon 4x €25,- ..." ja ze zien me al aankomen...
Ik ging er min of meer van uit dat Apple hier de krediet verstrekker is en je dus vanuit de leverancier gezien gewoon betaald hebt. Alleen komt dat geld dan van Apple.

In principe werkt dat vaak ook zo bij winkels die zo iets aanbieden. Je gaat dan een lening aan met een andere partij die de winkel in plaats van jou betaald.
Goed punt, dat zou ook zomaar kunnen ja... geen idee hoe dit invulling krijgt.
De Apple Card (fysieke creditcard) is in NL ook niet te krijgen, dit zal ook wel niet komen.
Echt debiel ja, maar zoiets is helaas gangbaarder in de VS dan hier. Zo ook scummy creditcard spaarsystemen.
Apple kan niets fout doen, dat weet u toch?
Ik zou graag de zaklamp en camera shortcut willen kunnen uitschakelen op de lockscreen. Die openen zovaak onbewust.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 23 juli 2024 15:22]

Welke iPhone heb je? Tot de iPhone XS was dit eigenlijk geen probleem, omdat toen nog ForceTouch werkte. Deze functie is eruit gehaald waardoor simpelweg langer indrukken al afdoende is voor dezelfde functie. In praktijk weinig verschil, maar deze functie leidt er wel het meest onder.
Iphone 13, maar zag wel een work-around op internet. Maar dan moet je tap to wake uitschakelen. Zodat je de knoppen niet per ongeluk activeert. Maar beetje rare work-around.

Hoop dat ze gauw een optie hebben om die buttons van je lockscreen af te krijgen.
Nee, dat zou te makkelijk zijn :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.