WhatsApp werkt aan optie voor spraakberichten in statusupdates

WhatsApp werkt aan de mogelijkheid om spraakberichten te gebruiken als statusupdate. Op dit moment is het enkel mogelijk om hier tekst en emoji's in te gebruiken. De functie is nog in ontwikkeling en ook nog niet beschikbaar voor bètatesters.

WhatsApp WABetaInfo spraakbericht status
Afbeelding door WABetaInfo

In de nieuwste Android-bètaversie van WhatsApp is een nieuwe spraakknop toegevoegd aan het statusmenu, meldt WABetaInfo. Met de knop kan een spraakbericht worden opgenomen, waarna deze gebruikt kan worden als statusupdate. In de instellingen van WhatsApp kan worden aangegeven met welke personen de spraakstatusupdate wordt gedeeld. Het is nog niet bekend wanneer de functie beschikbaar is voor bètatesters.

WhatsApp brengt ook de optie uit om elke emoji te kiezen als reactie op berichten. Momenteel zijn er slechts zes reactie-emoji's beschikbaar. Via een plusknop is er binnenkort keuze uit alle andere emoji's. De berichtendienst werkt ook aan de mogelijkheid om de 'nu online'-status af te schermen.

Door Sabine Schults

Redacteur

18-07-2022 • 09:48

51

Reacties (51)

Sorteer op:

Weergave:

Gebruikt iemand die status-ongein uberhaupt?
Zo ja, wat is de meerwaarde?

[Reactie gewijzigd door detrukurke op 25 juli 2024 12:37]

Ja, maar vooral buiten Europa. Ik weet in (Oost)Afrika waar ik woon is WhatsApp-status het grootste social platform voor het delen van updates. Instagram en Facebook spelen een veel kleinere rol. Ik geloof dat dit in Azie in sommige landen ook het geval is.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 25 juli 2024 12:37]

Om er een beeld van te krijgen: wat voor dingen zet men daar dan zoal in?
Bedrijven gebruiken het veelal als promotie-kanaal, verder gebruikt men het zoals mensen in NL Instagram Stories gebruiken, dus met foto's, teksten of combinaties daarvan.
Ik zeer af en toe, ook enkele van mijn contacten
Ik vind die komende optie voor spraakberichten wel wat lijken op voicemail (geeft ook een meer persoonlijke touch). Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Voor ieder wat wils, maar of anderen jouw statusupdate überhaupt zullen zien of beluisteren, is echter de vraag...

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 25 juli 2024 12:37]

Ik heb een hoop whatsapp contacten maar maar 2 of 3 die af en toe een update plaatsen. Ik heb er weinig interesse in maar ga toch kijken omdat er zo'n rondje met een nummer bijstaat. Ik zie het als het voice wordt niet als voicemail. Het is iets wat je aan iedereen broadcast terwijl een voicemail persoonlijk is. Ik heb sowieso liever een tekstbericht als een spraakbericht (buiten bellen om). Iemand neemt niet de moeite zijn/haar boodschap uit te tikken, dus moet je tientallen seconden luisteren. Van mensen die in de auto zitten of op de steiger staan heb ik begrip voor. Maar van mensen waarvan ik weet dat ze gewoon op kantoor (of thuiswerken) achter een monitor zitten irriteert het mij.
In Nederland niet nee, maar hier in Duitsland is het een veel gebruikte functie.
Zeker als ik bijna mijn vriendin kijk. Daar staan bijna permanent 30 status in de lijst.
Kun je je status mee aanpassen... Zo maken we er ook een beetje een social network van.
Status aanpassen in Instagram, daarna Feestboek, ... Zodat we ons een beetje belangrijk kunnen voelen.
Weinig meerwaarde, anders dan dat men hiermee wellicht de status updates juist hopen een boost te geven? :) Anders zie ik ook echt het nut niet echt.
Als ze nu eens met de optie kwamen om het hele gedoe met spraakberichten uit te zetten, dan zou ik ze zeer dankbaar zijn. Ik gebruik een berichtenapp juist om niet met spraak bezig te hoeven zijn, dan kan ik het ook achteraf nog eens nalezen mocht het nodig zijn. Verschrikkelijk irritant, die ellendige spraakberichten.
Maar ja het is niet alleen maar een berichten app, net zo min dat Facebook messenger dat is of telegram etc.
Je kunt er allemaal meerdere dingen mee, want meerderheid van volk wil meer.

Maar goed wil niet zeggen dat ze idd ook opties kunnen maken dat het uit kan, en niet met zulke rare omwegen microfoon blokkeren in whatsapp(dan werkt bellen ook niet).
Hij gaat misschien eens keer over, maar opnemen gaat ook niet dan.
Je kunt er allemaal meerdere dingen mee, want meerderheid van volk wil meer.
Bron? Want volgens mij gebruikt de meerderheid van de mensen chatapplicaties alleen voor chatten. Ik (N=1) heb nog nooit iemand gehoord dat die zo graag spraakberichten in statusupdates zou willen configureren. Sterker nog, de meeste gebruikers weten volgens mij niet eens wat statusupdates zijn. ;)

Een kenmerk van instant messaging is dat het asynchroon is, net als bijvoorbeeld e-mail. Je stuurt wat op, en je ziet wel of en wanneer je wat terugkrijgt. Als tijdsdruk een ding is, dan kan je natuurlijk ook gewoon even bellen. Daar voegt een statusupdate eigenlijk niet veel aan toe, in de aannames dat de meeste mensen niet weten wat dat is (zien ze niet/over het hoofd), niet weten hoe (of waarom) ze het zouden moeten configureren, of wanneer ze na het configureren het vergeten om het er weer af te halen (waardoor niemand het serieus neemt).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 12:37]

Geloof ook niet dat 'het volk' steeds meer wil.

Eigenlijk alles wat aan de basis-WA sinds 10 jaar geleden is toegevoegd vind ik zelf een verslechtering. De enige echte verbeteringen zijn in mijn ogen de optie dat je nu actief toestemming moet geven om aan groepen toe te worden gevoegd en de optie om groepen te verbergen door ze te archiveren. De rest is in mijn ogen enkel onnodige ballast.

Zoals hierboven ook al iemand schreef; de enige statusupdates die je ooit ziet (en ik zie ze alleen als ik per ongeluk erop druk) zijn van boomers die iets fout hebben gedaan.
Ik vind het ook altijd verschrikkelijk als iemand een spraakbericht stuurt. Dingen zijn nooit te verstaan. Mensen praten te snel en je kunt het niet op je eigen manier verwerken. Plus het is extreem lastig om terug te zoeken... Iets wat ik veel gebruik.

Bel dan...

[insert table flip gif]
Plus ik ben niet altijd in de situatie om spraakberichten af te luisteren, terwijl ik soms wel even gauw een tekst kan lezen (al is het maar op mijn smartwatch). Het kan dus vaak even duren voordat ik een spraakbericht afluister en het gebeurt meer dan eens dat ik het zelfs vergeet.
Ik vind het ook altijd verschrikkelijk als iemand een spraakbericht stuurt. Dingen zijn nooit te verstaan. Mensen praten te snel en je kunt het niet op je eigen manier verwerken. Plus het is extreem lastig om terug te zoeken... Iets wat ik veel gebruik.
En, hoe reageerden mensen toen je aangaf liever geen spraakberichten van hen te ontvangen?
Er is er een die stug doorgaat. De rest doet het eigenlijk niet meer.
Helemaal mee eens. En bel maar, prima, maar dan niet via WhatsApp. Ik heb het ook uitgezet met 'Whats Block Call voor Whatsapp', ze bellen maar gewoon via de telefoon app van mijn telefoon.
Dan kan ik via de bel historie zien wie wanneer heeft gebeld.
Ik gebruik het bijna exclusief voor voice berichten, bespaart me een hele hoop getyp :-D
Ik ben gelukkig sinds de 2x snelheid is toegevoegd. Ik krijg 5 tot 10 minuten ingesproken berichten van 60+

Vroeger belde ze wel eens. Nu is het alleen maar voice berichten
Yes please geef mij deze optie ook. Niets vervelender dan die spraak berichten afluisteren.
Je hóeft ze niet af te luisteren hé. Gewoon terugtypen dat je spraakberichten negeert en als ze iets willen vragen of doorgeven dat ze maar een berichtje typen of even bellen.
Mee eens!

Ik vind die spraakberichen heel vervelend. Ze worden vaak opgenomen met rumour op de achtergrond en ik ontvang ze vaak in een rumourige omgeving, zodat ik ze op het hoogse volue af moet spelen. Zelfs dan heeft mijn omgeving wel door dat ik een spraakbericht probeer af te luisteren, maar kan ik zelf meestal nauwelijks het bericht verstaan.

Voor mij zegt zo'n spraakbericht enkel dat je óf te lui bent om te tikken óf analfabeet bent.
Volledig mee eens. Ik wil gewoon een vinkje aan kunnen zetten en dat mensen dan bij het indrukken van de spraakbericht knop zien "naar dit contact kan geen spraakbericht verzonden worden"

Ik beluister ze toch niet. Ik ga niet publiek naar jouw monoloogje zitten luisteren. 9/10 keer zitten ze ook nog eens ASMR te fluisteren in de microfoon omdat ze het stiekem terecht te genant vinden om het hardop in te spreken, waardoor ik al helemaal de kriebels krijg van al je speekselgeluid.

Natuurlijk kun je dit gewoon communiceren naar mensen en dat heb ik ook gedaan, maar toch zou een vinkje/toggle handig zijn\

Off topic:
Ik vind de status feature van whatsapp echt verschrikkelijk kansloos. Echt niemand gebruikt het uit mijn contactenlijst. Dankzij werk, studie, familie, sport etc zijn dit ondertussen 300+ mensen en ik krijg echt 1x per halfjaar zo'n notificatie. Ben ik ze allemaal onwijs dankbaar voor trouwens, omdat ik ze volgensmij niet los kan uitzetten door het slechte notificatiebeheer van whatsapp.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 25 juli 2024 12:37]

Statusupdates in Whatsapp... Volgens mij een van de meest nutteloze opties binnen de app. Buiten m'n nichtje van 13 gebruikt echt NIEMAND dat in mijn contactenlijst...
MSN tijdperk flits voor m’n ogen, dat was een wedstrijd wie de meest bizarre screenname kon verzinnen, uiteraard zo flashy mogelijk. Ja emoticons was een heel nieuw fenomeen 🤣
Gelukkig kon je iedereen een nickname geven, wat ik dus deed.

“Henk is online” vond ik namelijk een betere melding dan “~ ~ *** >> xxx… is online”
✨💥=-.🔥•’^~,]-[£ñ|<,~^’•🔥.-=💥✨ is online
bedoel je :+
Ja dat lijkt er wel meer op :+

De naam van de persoon zat er, als je toch een beetje geluk had, wel ergens in verwerkt. Meestal in het midden van de gekke reeks tekens en emoticons. Maar, en dat is ook onderdeel van mijn punt, die naam werd afgekapt in de 'is online' popup, waardoor je alsnog niet wist wie er online was.

Dus:
"✨💥=-.🔥•’^~... is online"

En dan had je bijvoorbeeld van die meidengroepen die dezelfde tekens vooraan hadden gezet en dat soort ongein, waardoor je nog niet wist wie er online was. Oh man... waarom deden ze dat? 8)7

En toch mis ik het wel, de tijd van MSN/Windows Live Messenger was mooi.
Ah dat was me ontgaan dat het afgekapt werd. Was inderdaad wel een leuke tijd, net als die irc kanalen, iedereen gehyped door het nieuwe internet zonder inbelmodem.
Er zijn altijd enkele uitzonderingen... Maar zelfs als ze dat gebruiken, wie kijkt daar naar?
Volgens mij kunnen meer mensen Whatsapp status berichten dan op Snapchat.
Ik vraag me af of er een userbase is die de status updates in WhatsApp gebruikt. Ik heb 200 contacten op WhatsApp en van die 200 man zie ik incidenteel eens een status voorbij flitsen.

Of zijn er andere landen waar het rete-populair is?
De enige status berichten die ik voorbij zie komen zijn die van boomers, die perongeluk een status bericht plaatsen ipv een privé bericht sturen. Daarom heb ik bij mijn ouders ingesteld, dat alleen ik hun status berichten kan zien, zodat fouten klein blijven.
Ik gebruik het zeker wekelijks.
Met Formule 1 ook, dan zet ik een beetje neer hoe de race verloopt.
Spraakberichten lijkt me veelal handig als je binnen de familie een soort blog wilt runnen van je vakantie zonder de familie-app te spammen.

Ik merk dat hier op Tweakers wel veel mensen die tegen dingen zijn zoals voice memo's, onderweg met de auto/fiets is dat een stuk makkelijker dan typen vind ik.
Emotie kan niet worden overgebracht in tekst, voice memo's zijn daar geschikter voor, niet alles wat wordt verzonden is ter eigen interpretatie namelijk, waar ik dus wel eens last van heb.
Dat deze functionaliteit nog bestaat in WA. Het leek een poging om wat FB functionaliteit in WA te krijgen, maar ik vermoed dat mensen een beetje "status moe" en dat dit binnenkort eraf gaat. Of zijn er echt veel mensen die het gebruiken?
(zinloze) functies toevoegen alleen maar om het toevoegen... Sorrie maar als je uitontwikkeld bent stop dan gewoon met bloat erin stoppen. Hier zit toch haast niemand op te wachten? Overigens wat mij betreft prima dat ze allemaal zut erin bouwen MITS er een lite-versie beschikbaar is. Niet dat mijn telefoon het niet meer trekt, maar ik haat die steeds groter en trager wordende apps, die voor mij helemaal niks toevoegen aan de basisfunctionaliteit van de app. Wat in dit geval gewoon berichtjes sturen is. Al die stickers en toeters en bellen zit ik persoonlijk niet op te wachten... Velen met mij denk ik.
De enige keer dat ik een status update heb gebruikt in whatsapp is om aan te geven dat ik ging stoppen met whatsapp plus info hoe mensen me konden blijven bereiken. Dat heeft werkelijk niemand gelezen want toen whatsapp eraf ging moesten alsnog heel wat mensen Signal installeren. 😅 Dus die updates zijn echt compleet nutteloos en ik begrijp niet waarom ze daar nog steeds moeite voor doen.
Zo'n statusbericht blijft ook maar maximaal een dag zichtbaar (en straks dus hoorbaar).
Als ze de status dan ook zouden tonen zou het toegevoegde waarde hebben. Nu moet je contact lijst zien of op de persoon klikken om die status te bekijken. Waarom niet bovenaan in het gesprek tonen waar ook naam en profiel foto staat?

Het is in ieder geval een nutteloze functie. Heb het nog nooit gebruikt, en als ik zo mijn contacten zie hun ook niet.
Wie gebruikt de Status-functie in Whatsapp? Ik zie bijna nooit iemand deze functie gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.