Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD stopt ondersteuning videokaarten van vóór RX 400-reeks

AMD stopt met de ondersteuning van een groot aantal videokaarten. Het gaat om kaarten die stammen van vóór de RX 400-reeks en vóór de Ryzen-apu's. Deze zullen niet meer worden ondersteund door de huidige en nieuwe AMD-drivers.

AMD schrijft dat het met de huidige release van Radeon Software Adrenalin-versie 21.6.1 een aantal grafische producten een legacystatus geeft. Het gaat om gpu's en apu's gebaseerd op de eerste, tweede en derde generatie van Graphics Core Next. Dit betekent dat de laatste ondersteunde driver voor deze oudere producten Radeon Software Adrenalin-versie 21.5.2 zal zijn.

Er zijn volgens AMD geen additionele releases van drivers meer gepland. Het is onbekend of dat betekent dat er ook geen oplossingen meer komen voor deze videokaarten in het geval er beveiligingsissues in de software zouden optreden.

In de praktijk betekent dit dat grafische kaarten zoals die uit de Radeon Fury- 200- en 300-reeks niet meer worden ondersteund. Bekende videokaarten als de HD7970, R9 290X en Fury X vallen hier bijvoorbeeld onder. De HD 7000-reeks stamt uit 2011 en de Radeon 200-reeks uit 2013. De jongste reeks die nu in het legacymodel wordt geplaatst, is de Fury-reeks; die kwam in 2015 uit.

Volgens AMD maakt deze stap het mogelijk om 'waardevolle engineering resources' toe te kennen aan het ontwikkelen van nieuwe features en verbeteringen voor grafische producten op basis van de laatste architecturen.

Naast deze stap zet AMD ook de Radeon Software-ondersteuning voor Windows 7 64-bit-systemen in het legacymodel. Daarbij wijst het bedrijf erop dat het officiële einde van de ondersteuning van Microsoft voor Windows 7 al vorig jaar op januari 14 zijn intrede deed.

Desktop Mobiel
AMD A-Series APU's met Radeon R4, R5, R6, of R7 Graphics AMD A-Series PRO-processors met Radeon Graphics
AMD Pro A-Series APU's met Radeon R5 of R7 Graphics AMD FX-Series APU's met Radeon R7 Graphics
AMD Athlon Series APU's met Radeon R3 Graphics AMD E-Series APU's met Radeon R2 Graphics
AMD Sempron Series APU's met Radeon R3 Graphics AMD Radeon R7 M400 Series Graphics
AMD Radeon R9 Fury Series, R9 Nano Series Graphics AMD Radeon R9 M300 Series Graphics
AMD Radeon R9 300 Series Graphics AMD Radeon R7 M300 Series Graphics
AMD Radeon R9 200 Series Graphics AMD Radeon R5 M300 Series Graphics
AMD Radeon R7 300 Series Graphics AMD Radeon R9 M200 Series Graphics
AMD Radeon R7 200 Series Graphics AMD Radeon R7 M200 Series Graphics
AMD Radeon R5 300 Series Graphics AMD Radeon R5 M200 Series Graphics
AMD Radeon R5 200 Series Graphics AMD Radeon HD 8500M – HD 8900M Series Graphics
AMD Radeon HD 8500 – HD 8900 Series Graphics AMD Radeon HD 7700M – HD 7900M Series Graphics
AMD Radeon HD 7700 – HD 7900 Series Graphics

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-06-2021 • 12:16

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Gelukkig blijven de FOSS drivers op Linux wel gewoon de boel ondersteunen.
Dat is wel een leuke: Op de Phoronix-forums is iemand van het driverteam van AMD actief en die benadrukt bij dit soort berichten altijd dat er een groot verschil is tussen geen verdere drivers plannen en klanten in de kou laten staan. Hij zegt dat een dergelijke beslissing altijd herroepen kan worden als er dringende problemen ontstaan. En hoewel dat over Linux gaat, zou je dat prima door kunnen trekken naar Windows: Dat de oude kaarten niet langer onderdeel zijn van Andrenalin, betekent niet dat die oude driver onder geen omstandigheid meer aangeraakt zal worden, mocht daar reden voor ontstaan.

Hoe dan ook, op veel driverupdates zal je beslist niet meer hoeven te rekenen, dat is wel zeker.

In dan Linux: Ook op Linux trekt het driverteam van AMD op een bepaald moment zijn handen er vanaf. Wat wel zo is, is dat ondersteuning voor oude kaarten zelden uit drivers gehaald wordt en een ieder vrij is om alsnog de nodige verbeteringen aan te leveren. Dat is een groot voordeel van Linux, maar toch is het resultaat wel min of meer gelijk: Heel veel verbetering zal er ook op Linux niet langer plaatsvinden.
Bedoel je dat op linux er wel nog actieve development gebeurt voor deze minstens 7 jaar oude kaarten?
Bedoel je dat op linux er wel nog actieve development gebeurt voor deze minstens 7 jaar oude kaarten?
Dat, of er kan op zijn minst een fork worden gedaan van de laatste suported drivers, hierin kan dan code voor modernere kaarten worden verweiderd en bepaalde nuttige nieuwe code kan worden gebackported.

er zijn nooit helemaal garanties dat dit ook gebeurt, maar het is beter dan bij windows, waar je kaart volgend jaar de container in mag omdat hij niet meer werkt met windows 11 of misschien zelfs al bij windows 10 21h2
Dat is jaren geleden dat ik nog eens heb meegemaakt dat ik op Linux moest gaan “kutten” om iets aan de praat te krijgen. Verkeerde distro gepakt? Op bijv. Arch of Slackware moet je inderdaad meer klooien, maar dat is ook logisch gezien de doelgroep. Probeer het eens met Pop!_OS, Linux Mint of Deepin.
Het is eerder dat je met Linux een hoop moet gaan lopen kutten om iets aan de gang te krijgen..
1. Installeer iets als Pop!_OS of Ubuntu, distributies waarin videokaart drivers zijn inbegrepen.
2. Installeer Steam.
3. Profit.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juni 2021 13:09]

De huidige drivers blijven gewoon werken, net zoals je voor de veel oudere "legacy" kaarten de drivers gewoon kan downloaden. Ik denk dat je enorm verward bent tussen "ondersteunen stoppen" en "beschikbaar stellen".
Op Linux zijn er twee ondersteunde AMD Drivers.

De officiële drivers die je van de website kunt halen, en die voor bepaalde taken gecertificeerd zijn, heten bij de consument Radeon Drivers. Deze zijn grotendeels open-source en ze worden doorgaans AMDGPU en AMDGPU-PRO genoemd aan de achterzijde, waarbij de laatste closed-source zakelijke componenten bevat. De eerste zitten ook ingebouwd in de Linux Kernel.

Voor GCN 1 en GCN 2 is er nog iets anders aparts. Oorspronkelijk werden deze ondersteund door de ATI driver, maar die is nogal oud en ook AMD werkt er al niet meer veel aan. Echter, vrijwilligers hebben code voor deze chipsets toegevoegd aan de open-source versie van AMDGPU, zodat de oudere kaarten op Linux nu ook beperkte Vulkan ondersteuning hebben en nog steeds ondersteund worden.

Al deze kaarten zou je dus nog prima kunnen gebruiken op Linux, al moet je natuurlijk wel je prestatie-verwachtingen bijstellen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 22 juni 2021 13:00]

In mijn office pc zit een HD5450 kaart, werkt gewoon onder nieuwe Ubuntu Linux versies met FOSS drivers :)
Net zoals die kaart zal werken op je windows 10 pc. Niet zeker welk punt je probeert te maken.
Met Linux kun je kiezen tussen de FOSS - of de ATI proprietary driver. Die keuze heb je met Windows niet.
ok? En voordat AMD ondersteuning stopte wel?

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 22 juni 2021 13:10]

Klopt, op Windows kiezen we voor de AMD driver. :)
De beta driver van vijf jaar oud, terwijl de open source driver gewoon wordt bijgehouden?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juni 2021 13:50]

Gaming op een 5450 is toch geen optie, niet zo spannend. :)
Ik bedoel, als alles werkt, dan werkt het, toch? Drivers zijn over 't algemeen om ondersteuning toe te voegen voor bepaalde, nieuwe games, die een 5450 toch niet kan draaien.
Dus als ie z'n werk goed doet, waarom zou je deze dan nog updaten :).
De echte vraag is echter - die open source driver is misschien wel veel recenter bijgewerkt, maar zijn de punten die verbeterd zijn ook echt van invloed op die ouwe kaart?

Of is het feit dat die driver recentelijk nog bijgewerkt is gewoon een gevolg van het verschijnen van nieuwe kaarten, maar ondersteunt die driver toevallig ook nog die ouwe meuk? Dan kun je immers wel fijn aanhalen dat die driver zo nieuw is, maar als er sinds vijf jaar geleden al geen nieuwe features of improvements voor die kaart zijn doorgevoerd is het ook niet spannend. Dan kun je die driver voor die kaart dus 1-op-1 vergelijken met de oude Windows driver, daar is dan immers ook al zo lang niets meer aan gedaan.
Mja dat is dus al een tijdje niet waar, je kan zeker niet alle spellen spelen maar via Proton kan je een hoop games in je steam library prima spelen.
Beetje 2002-mentaliteit daar, vriend.
Gamen op Linux is inmiddels een normaal ding geworden, en eigenlijk niet meer gekloot aan setup dan dat je bij sommige games op windows zelf al hebt.
Wat dacht je van gamen op linux?
Ah kom op zeg, je kunt tegenwoordig prima op Linux gamen. Met Steam's Proton kan ik alle Windows spellen die ik wil spelen. Er zijn wat issues met anti-cheat op nieuwe multiplayer Windows games, maar verder draait alles vloeiend alsof ik het op Windows speelde.

"Linux heeft alleen Super Tux Kart" is zo outdated.
Zeker sinds er Alien Arena is!

sorry kon het niet laten
16 kleuren was EGA ;-) CGA was 4 maximaal toch? (Cyaan-magenta-wit-zwart - waarbij de laatste eigenlijk geen kleur was.. of donker oranje, groen, rood, en .. zwart?)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juni 2021 13:24]

Inderdaad, CGA 160×200 was met 16 kleuren :D
Dat is wel jammer. Begin dit jaar mijn R9 390X vervangen voor een 3070 en de R9 390X in mijn vriendin haar pc gedaan. De R9 390X is zeker geen nieuwe kaart meer maar kan de meeste spellen nog goed spelen in full HD. Wel jammer dat er geen nieuwe drivers uit komen.
Ik vraag me hard op af waarom een gebruiker van zo'n oude kaart toch iedere keer de nieuwste drivers zou willen gebruiken. Maar besef me dat dit niet zozeer is omdat er bijv. nieuwe features inzitten, maar meer op fixes voor bijv. games die recent zijn uitgekomen, toch? Tenminste dit lijkt me het enige echt zinvolle dat een nieuwe driver voor zo'n oude kaart nog kan betekenen. Buiten eventueel security issues die gevonden zouden kunnen worden.
Klopt het gaat mij hier niet om de features maar echt om de ondersteuning voor de nieuwe games.
Nieuwe games werken ook wel zonder nieuwe drivers. Et gaat vaak alleen op optimalisaties, en die worden eigenlijk alleen gedaan bij AAA games.. Cyberpunk, Battlefield 2042.. etc... Die draaien waarschijnlijk toch niet echt op een R9 390.
Die draaien prima op mn 390x hoor.
Die draaien prima op mn 390x hoor.
Verrassend genoeg draait Cyberpunk inderdaad nog best aardig op een inmiddels 6 jaar oude R9 390X. Hier een YouTube filmpje waar het met zo'n 40~50fps draait op 1080p medium:
https://www.youtube.com/watch?v=EJqSCqO5TxM

Geen schokkend hoge framerate of zo, maar prima speelbaar voor een spel als Cyberpunk

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 22 juni 2021 14:30]

Het is al 6 jaar joh, tijd gaat snel zeg.
Die zouden gewoon redelijk moeten draaien hoor, zeker op FHD en low/medium settings. De R9 390 en de 480 presteren gemiddeld gelijk, soms presteert de één wat beter, soms de ander.

Ik verwacht overigens niet dat Battlefield 2042 zo extreem veel gaat eisen van een PC, het is een multiplayer only game, dan worden er vaak roch grafische concessies gedaan om het spel op zo veel mogelijk systemen te kunnen draaien.
Ik heb die kaarten destijds ook beiden overwogen. Ben ik toch blij dat ik toen voor de rx480 gekozen heb, die kan nog even mee hoop ik. Met een FullHD scherm werkt hij nog prima.
Je moet niet vergeten dat een r9 390x (of zelfs nog de 290x uit 2013) niet veel trager is dan een gtx 1060 of een rx 480.
Ik had in 2014 een r9 290 gekocht voor 250 euro. Het heeft wel heel lang geduurd voordat een betere videokaart beschikbaar rond het zelfde prijs niveau. Die oude kaarten worden daarom nog steeds veel gebruikt.
Het ding is dat dit lang niet altijd voor "alle" videokaarten geld, er staat regelmatig bij updates dat een performance improvement (welke veelal al maar luttele procenten is op de nieuwste kaarten) er is voor kaart (reeks) A, B, C en D. Hoe ouder de kaart, hoe minder vaak die daar al bij stond.

Game fixes zijn zelden (permanent) op driver niveau, als een spel daadwerkelijk zo'n gigantische gamebreaking issue heeft word het normaliter in het spel zelf gefixed. Vaak gaat het om kleine overkoepelende issues.

Bij elk nieuwsbericht over gestaakte ondersteuning van verouderde hardware zie ik mensen weer aankaarten dat ze performance patches en "fixes" gaan missen, terwijl die dus veelal allang niet meer relevant waren voor hun GPU. In de laatste paar reguliere driver versies (tot en met 21.3.1 bekeken) zaten dus al geen fixes en performance improvements meer voor kaarten waarvan nu de ondersteuning stopt.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juni 2021 15:45]

Ik vraag me hard op af waarom een gebruiker van zo'n oude kaart toch iedere keer de nieuwste drivers zou willen gebruiken.
Vulkan ondersteuning bijvoorbeeld. Deze drivers kun je standaard alleen OpenGL instructies geven maar met geupdatet drivers ondersteunen ze ook nieuwe instructiesets. CGN 1 en CGN 2 hebben op die manier met terugwerkende kracht ook Vulkan ondersteuning gekregen.

En inderdaad, beveiliging wilt ook wat. Zolang de hardware aan het internet zit, moet het mogelijk zijn deze te updaten als er een kwetsbaarheid ontdekt wordt.
Inderdaad, ik heb zelf nog een Radeon R9 290X 4GB die nog best aardig mee kan in de meeste spellen. Ik was wel van plan om te upgraden maar met alle leveringsproblemen heb ik dat plan op de lange baan geschoven ook ingegeven door het feit dat voor de meeste spellen het nog niet strikt noodzakelijk is.

Nu is het natuurlijk zo dat driver updates voornamelijk van belang zijn voor optimalisaties voor nieuw uitgebrachte spellen en zal ik alsnog even voorruit kunnen in de meeste gevallen. Toch had ik het met de huidige tekorten prettig gevonden als ze de ondersteuning nog hadden laten doorlopen.

Sowieso vind ik het berichtje op de AMD website een beetje toon doof wat dat betreft
For users passionate about gaming, you may wish to consider upgrading to a modern GPU and benefit from exciting new features, improved performance, lower power consumption and broader compatibility with the latest PC games.
Ja leuk, prijzen beginnen nu pas een beetje te dalen en zitten nog steeds op 90-100% boven MSRP...
Amd is de enige partij die wekelijkse en structureel kaarten heeft aangeboden tegen msrp prijs....
Ja maar dan is dat bericht nog wel toondoof. Veel mensen zoeken al heel lang een kaart die gewoon niet normaal te koop is.
Da's niet waar. nVidia biedt via partners de Founders Editions aan tegen RRP.

En daarnaast zijn er ongeveer zo'n 190 landen waar AMD zijn kaarten niet tegen RRP aanbiedt, omdat ze daar gewoon niet leveren. Da's dus ook in de meerderheid van de EU. Dat je in NL en BE, en nog wat EU landen, rechtstreeks kunt bestellen bij AMD is leuk. Maar de rest heeft er niks aan en betaalt gewoon meer dan €1000 voor een 6700 XT of hoger.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 22 juni 2021 15:16]

Ik heb het over STRUCTUREEL, dus wel waar. Nvidia was willekeurig.
Dat die kaarten structureel worden aangeboden betekend niet dat het in aantallen is dat je er ook realistisch voor die prijs aan kan komen.
Waarom zie ik dan elke week een drop van nVidia voorbij komen? Niks willekeurigs aan. Elke week op Woensdagavond of Donderdag morgen.
Super kaart. Mits je een AIB versie hebt of je reference model voorzien hebt van een AIO of een degelijke luchtkoeler.
Och die van mij is zo uit mijn hoofd deze: pricewatch: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

Koelt best aardig maar stijgt wel op :D
Koelpasta vervangen en hij doet het echt weer goed. Prachtkaart, uniek kleurtje.
Jazeker.. zeker met een custom backplate en de koelribben en PCIe cover zwart gemaakt met een markeerstift. Had 'm gecombineerd met een ASRock X99 OC Formula en een Xeon 1650v3. Zag er echt vet uit.

Doet nog steeds dienst in m'n 3700X-systeem met oranje RGB verlichting en oranje cable extensions zolang ik geen 6800 kan aanschaffen. Gamet ook nog prima, draait Far Cry 5 in 1440p met alles op ultra boven de 50 fps gemiddeld.
In hoeverre worden drivers voor die oude kaarten nog geupdate dan? Het lijkt mij niet dat er jaren na dato nog dusdanig aan de kaart geschroeft wordt dat deze beter gaan draaien.
Nee. Maar OS compatibiliteit is misschien wel een ding.
waarom heb je uberhaupt nog nieuwe drivers nodig? de laatste driver van 2021 zal ook nog zonder problemen werken in 2022 etc zolang er geen major OS updates komen zie ik niet in wat er mis kan gaan.
Ondersteuning nieuwe grafische api's. Denk aan vulkan en dx12.
Maar daarvoor is gaming on linux natuurlijk ook nog altijd een optie.
Klopt, het hele bericht is wat mij betreft dan ook een non-issue. Het is goed dat Tweakers het meldt, zeker relevant tech nieuws, maar de mensen die nu klagen dat hun minimaal 6 jaar oude kaart niet meer de nieuwste driver updates zal krijgen moeten zich toch echt wel even afvragen wat ze nu eigenlijk willen van AMD. Als dat is "een werkende driver voor mijn nog prima functionerende grafische kaart" dan is dat natuurlijk heel redelijk en dat krijg je ook door middel van de laatste AMD driver waarmee je kaart nog wel ondersteund wordt. Download deze en bewaar hem ergens zodat je hem bij een herinstallatie snel weer tot je beschikking hebt en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
In 2021 is dit absoluut geen non-issue. Er zijn nog een hoop gamers met een 290 / 390 die hier lekker mee gamen. Sommigen ook omdat ze wel willen upgraden, maar niet kunnen simpelweg vanwege het feit dat er geen videokaarten beschikbaar zijn.

AMD heeft juist vandaag (om 15:00) een nieuwe driver uitgegeven die vooral voor oudere kaarten een flinke framerate boost kan bieden. Het is eigenlijk lichtelijk schandalig te noemen dat een dergelijke feature dus aan de neus voorbij gaat van gebruikers van een 600€ kostende GPU die het destijds op moest nemen tegen de 980Ti (de Fury serie). Men mag bij AMD dan de mond vol hebben over fine wine, maar nVidia ondersteunt z'n kaarten uit die generatie nog daar waar AMD nu dus de support afkapt. Erger nog, een 1060 van nVidia die dus langzamer is dan de Fury serie wordt wel ondersteund.

Kennelijk hebben ze de hoop dat de GPU's snel beschikbaar worden en is dit hun manier klanten te motiveren een upgrade te doen...
In drivers zit vaak ook specifieke ondersteuning voor (nieuwe) spellen zodat deze beter lopen op de hardware. De kans wordt dus groter dat na verloop van tijd je nu met deze kaarten problemen gaat ondervinden in spellen zonder dat er een oplossing voor zal komen. Het is dus nu nog niet direct een issue en maar potentieel in de toekomst wel.
Geen nieuwe drivers voor 5-7-10 jaar oude hardware...Er zijn ergere dingen. Als ze inmiddels niet alle bugfixes geresolved hebben dan is het jammer. Maar lijkt mij dat qua driver het maximale wel uit de kaarten gehaald is inmiddels.
Ik heb de MSI versie gehad van die kaart. Ding liep standaard op 95 graden, was verder wel een vrij capabele kaart.
Zelfde gehad. Keertje de pasta vernieuwd en liep weer als een trein. Door de hoge temperatuurschommelingen droogt de pasta sneller op denk ik. Zeer capabele kaart verder.
Het klopt dat de kaart aardig warm wordt maar dat is volgens mij ook een eigenschap van de Hawaii chip. Hiervoor ook nog een 290 gehad en die wilde ook wel goed warm worden.
De bestverkochte Hawaii varianten waren de Sapphire Tri-X en die koeler is bijna vergelijkbaar met een custom loop oplossing. Ik kon de mijne (290X, 1e versie, kwam ook nog een revisie met 2 8-pin ipv 8+6) tot 1300mhz overklokken en 1600 VRAM. Fan speed op 85% en ding bleef onder de 80 graden. Kaart werkt nog steeds maar ik kan geen Sapphire Trixxx meer gebruiken omdat die geen OC support heeft en tegenwoordig dient als RGB software. 200mV offset instellen kan dus niet meer. Op 1165mhz wordt het ding nog geen 70 graden…
Zijn inderdaad nog vrij capabele kaarten, weet nog dat er "4K gaming" of zoiets op de doos stond.

Nu een laptop met een GTX1650 TI die bij 3d mark ongeveer dezelfde graphics score haalt. Ik dacht toen bij mezelf "wow een medium laptop gaming gpu die mijn vorige pc gpu evenaart, wat gaat de tijd snel..."

Vooral de VRM kan extreem heet worden (+110 graden, maar moeten ze kunnen verdragen). Was èèn van de redenen dat ik op waterkoeling ben over gegaan.

Jammer van de updates, dat maakt een kaart minder geliefd voor doorverkoop.
Mijn GTX 970 is zeg 8 fps minder rap dan jouw R9 390X kaart. En daar kon ik 2077 goed op testen(niet mijn game). Dus ze kan er nog prima mee uit de voeten. Wel is het energie verbruik van mijn kaart beter :)
140(zou wat minder kunnen zijn hep de zuu'nige variant tegenover jouw 275watt ;). Overigens zou ik mij niet al te druk maken over drivers alhoewel support voor W10 gaat aflopen en W11 zal geen driver support voor jouw kaart meer hebben. Daartegenover de prijzen zijn behoorlijk aan het zakken. T.Z.T. denk ik dat de prijzen voldoende omlaag gegaan zijn.
Zou netjes van AMD zijn geweest als dit tegelijk met introductie van RX 6600 (XT) en lagere kaarten hadden gedaan, dan konden de mensen met oudere video kaarten alsnog upgraden, naar Navi 2x kaarten!?
Of niet 3 generaties GCN tegelijk uitfaseren…
Het lijkt me dat er niets fundamenteel anders is tussen een groep grafische kaarten met dezelfde architectuur. Het lijkt me dan juist wel logisch om een bepaalde architectuur uit te faseren dan alleen enkele 'rebrands'.
Polaris en Vega zijn ook GCN… die snap ik even niet.
Die zitten dichter op RDNA, RDNA 1 was sowieso een hybrid van CNN4.0 plus RDNA features!
Waarschijnlijk zijn die 3 generaties zo gelijk kwa besturing, dat het niet zinnig is om de 1 wel te onderhouden en de andere 2 niet.
Verbaasd me dat de HD7000 reeks nog werd ondersteund, maar van Fury vind ik het dan wel weer snel. Toevallig had bij mijne de koeling de geest gegeven ruim een half jaar geleden, maar anders had ik die nog gewoon gebruikt (achteraf heb ik geluk ermee gehad, want net toen het gebeurde het Alternate een lading RTX3070s voor wat ik toen duur vond, en nu heel goedkoop is). Tot begin 2017 was een R9 Fury gewoon een interessante optie: pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1020Mhz), en dan vind ik het wel redelijk snel om nu ondersteuning te staken.
Ik zie heel weinig producten nog updates krijgen 4-6 jaar na release (2015 aldus het Tweakers artikel). Alhoewel langer altijd leuk is zou ik het niet te vroeg normen. Bedrijven die miljoenen klanten meer hebben dan GPU bedrijven geven voor hun vaak duurdere smartphones vaak maar 3 jaar updates, en zelfs dat komen ze de helft van de tijd niet na.
Ik heb hier de 1050 Mhz versie en die snort nog altijd prettig in m'n primaire PC. Destijds was het de betere deal toen bleek dat de prijzen van de RX480 toch een flink stuk hoger waren dan oorspronkelijk werd verwacht. Het grote voordeel van de Fury was dat hij idle een stuk zuiniger z'n werk deed zodra je twee beeldschermen had aangesloten.

Het stoppen van de support komt op mij dus erg arbitrair over. En wanneer AMD ondersteuning biedt voor de 1060 van nVidia, een kaart die technisch even oud is als de Fury, heeft het weinig met niet kunnen te maken, maar vooral met politiek.
En wanneer AMD ondersteuning biedt voor de 1060 van nVidia
Doel je hiermee op het FSR verhaal? denk niet dat AMD moeite heeft gedaan om het te laten werken op een 1060, het werkt gewoon out of de box op die kaart, zelfde als op 2xxx en 3xxx serie kaarten

Denk dat het meer te maken heeft dat de Fury heel weinig verkocht is, zeker in vergelijking met de andere AMD kaarten
Ja de communicatie van AMD is daarin ook niet geheel duidelijk. Het wordt namelijk gebracht alsof het een feature is die met de nieuwste drivers wordt geactiveerd, echter is dat niet per sé het geval. nVidia kaarten draaien immers niet op AMD drivers. Ik heb echter ook reeds een Twitter post gezien van iemand met een mobiele nVidia chip die ouder is dan de 1060 waarop het tevens werkte (10 fps zonder, 16 fps mét), dus ik ga het zeker testen.

Wat betreft de Fury, de kaart is tegen een premium prijs verkocht, dan mag je aan de andere kant dus ook verwachten dat de support iets langer is dan die van een low-end kaart die nog eens een jaar of twee ouder is dan de Fiji generatie.
Heb hier een Radeon Pro Duo (Fiji) en die is door AMD met driver support zo slecht ondersteund dat de hele crossfire-functie niet meer werkt.
Probleem is een jaar lang niet bekeken verder en nu is de kaart in legacy. Kaart van 1500 euro, nu gelijk aan een watergekoelde R9 Nano.

Ik begrijp het verder wel vanuit AMD, want er zijn erg weinig mensen die echt zo'n kaart hebben, dus prioriteit heeft het waarschijnlijk nooit gehad.
Dat gezegd maakt het dit niet minder jammer, en om eerlijk te zijn ook wel een beetje een slordige manier om de kaart achter te laten.
Er is toch niks unieks aan een Radeon Pro Duo in vergelijking met 2 Fury Nano's in crossfire? Als het voor de een werkt werkt het voor de ander ook, lijkt mij geen specifieke Radeon Pro Duo ondersteuning voor nodig. Probleem is meer dat CF en SLI al sinds de Pro Duo uit is dood verklaart waren.
Dat zou je inderdaad denken, maar toch werkt het niet bij de Pro Duo.
Erg begrijpelijk van AMD, misschien toch is tijd mijn Crossfire HD7950 set met FX8350 een upgrade te geven, al werkt het allemaal nog best oké voor de leeftijd (zo'n 8.5 jaar geleden in elkaar gezet)

Wat de meestal hierboven al gezegd hebben het is niet alsof het allemaal niet meer werkt, al heb ik al wel is wat driver issues gehad nieuwe drivers. Bijvoorbeeld met mijn 2 oude gpu's dat bijvoorbeeld Crossfire niet meer uit gezet kan worden. Wat als gevolg heeft dat nog maar 3 van de 5 schermen (full HD) werken of dat soms 1 of 2 van de schermen beginnen te knipperen met een bepaalde driver versie. Maar over het algemeen werkt het tot nu toe al die jaren prima! Positieve berichten over AMD drivers mogen ook wel is verteld worden toch! Als het allemaal goed werkt gewoon niet meer aan zitten ;)

Beetje off-topic:
Ik zit in ieder geval met smart te wachten tot een keer een 6800XT en 5900X kan bemachtigen voor normaal geld, maar alles op zijn tijd en de AMD homepage in de gaten houden. /On-Topic

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Esmonout op 22 juni 2021 14:33]

Jammer, heb zelf nog een R9 270X en een HD 7770.
die zijn niet opeens "stuk" je krijgt er alleen niet meer nieuwe drivers voor. Gewoon oude driver blijven gebruiken.
Geen bug fixes voor games terwijl een Fury een betere videokaart is dan een 580 is wel zuur…
De fury heeft veel hoger stroomverbruik en hitte, en halve hoeveelheid vram van de 580, dus het is maar net hoe je het bekijkt wat je dan beter vindt eerlijk gezegd.
Maar ja slecht is hij niet en het is altijd jammer als er geen updates meer komen voor iets.
Als je een 8GB versie hebt ja. En dat hogere stroomverbruik klopt, maar daar zijn de koeloplossingen ook naar. Voor wie nu een systeem bouwt maar wil wachten tot huidige high end gear wat betaalbaarder is, is een Fury echt een ideale tussenoplossing en dat stroomverbruik heb je met een voeding die een 6800xt of 3080 aan kan geen problemen mee.
Ben zelf erg content nig met mijn fury. Zelfs cyberpunk mee gespeeld. Jammer dat hij niet meer ondersteund word. Eerlijk is eerlijk. Gelukkig speel ik niet vaak de nieuwste tripple A games, maar toch wel zuur. Voornamelijk dat ze dit doen tijdens de gpu apocalypse.
Begrijpelijk vanuit de kant van AMD, wel jammer daar de 200-serie en later nog relevant is voor gamers. De 290X is een solide 1080p-kaart en speelt zelfs menige moderne game nog in 1440p medium.
De AMD Fine Wine tech hè, zelfs een HD7950 kan opvallend goed meekomen nu.
Komt hoofdzakelijk door hun visionaire ideeën qua integratie met software. GCN was ontwikkeld voor low level API’s met Mantle in gedachte. Mantle faalde maar die filosofie maakt ze prima geschikt voor Vulkan en DX12.
Mantle faalde
Ik zou niet zeggen dat het gefaald heeft. Het was de mede-inspiratie voor DX12, en mantle zelf is eigenlijk Vulkan geworden. AMD heeft mantle aan de Chronos groep gegeven, omdat ze niet vonden dat zei de aangewezen partij waren om een industry-standaard API onder beheer te hebben. Een neutrale 3de partij is dan een betere keuze.

Al met al heeft het precies gedaan waar AMD op hoopte.
En dat zijn nou precies de dingen die er voor zorgen dat ik iedere keer bij het zoeken naar een nieuwe videokaart uitkom op AMD. Natuurlijk is Nvidia soms sneller en heb je DLSS2.0 en RTX, maar AMD heeft ook zo z'n dingetjes die ook interessant zijn. Ze zijn alleen qua marketing niet zo zichtbaar. Jammer.
Ik had net mijn 2 1070 in sli verkocht en ik zou het nog even kunnen uitzingen mijn mijn oude R380x tot de nieuwe grafische kaarten terug normale prijzen zouden aannemen.
Toen ik deze kaart testte was ik aangenaam verrast. Natuurlijk trager dan de 1070 maar al mijn spellen zijn nog speelbaar (wel niet op hoogste resolutie of quality).