Apple stopt productie van zijn HomePod-speaker

Apple stopt met de productie van de originele HomePod. Een reden voor de beslissing geeft Apple niet; het bedrijf zegt alleen vanaf nu zijn inzet op dit gebied volledig te richten op de HomePod Mini.

Apple vermeldt nu op zijn Amerikaanse webshop dat de HomePod te koop is 'zolang de voorraad strekt'. Bevestiging van het besluit gaf Apple aan TechCrunch. Wellicht dat Apple zich ook richt op een opvolger van de HomePod, maar daarover meldt het bedrijf niets. De HomePod noch de HomePod Mini zijn officieel in Nederland en België verkrijgbaar, maar voor het importeren van de apparaten hoeft een geïnteresseerde niet ver te zoeken: Duitsland en Frankrijk hebben de slimme luidsprekers bijvoorbeeld wel op de markt gekregen en importeurs zijn er ook.

TF Securities-analist Ming-Chi Kuo meldde in december al dat Apple tijdelijk zou gaan stoppen met de ontwikkeling van nieuwe HomePod-modellen. Volgens hem zou de vraag naar HomePods en Mini's lager zijn dan verwacht en de analist concludeerde dan ook dat Apple niet succesvol was in het betreden van de markt voor slimme speakers. Analistenbureau Canalys becijferde in oktober dat Apple in 2020 rond twee miljoen geleverde HomePods zou uitkomen. Dat is een fractie van de leveringen van speakers met Alexa of Assistant aan boord.

Deze video hoort bij een geschreven round-up

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-03-2021 • 12:52

143

Reacties (143)

143
137
58
4
0
50
Wijzig sortering
Er is veel waarmee ze de homepod echt stukken beter hadden kunnen maken.

Zo word sinds de release al gezeurd om spotify ondersteuning. En het is er nog steeds niet.

Ook de samenwerking met de appletv is eigenlijk pas sinds de laatste update echt goed. Hiervoor moest je altijd handmatig verbinden
Volgens mij ligt die ondersteuning vooral bij Spotify zelf
Sinds kort wel ja. Maar voorheen lag het bij apple.
Intussen al wel 9 maanden verder en ze hebben nog niks geïmplementeerd.
Typisch Spotify weer. |:(
https://community.spotify...Pod-Support/idi-p/4985214
Is dat zo?
Dit is 2 jaar geleden geplaatst door apple:

Op 14 maart 2019
https://www.apple.com/new...dressing-spotifys-claims/
En toch spelen we hier dagelijks spotify op een homepod af.
Dat is leuk, via airplay. Net zoals elke andere speaker. Maar wat een “smart” speaker smart maakt is het feit dat je kunt zeggen, “hey siri! Speel Queen af.”

Of, elke werkdag ochtend om 8 uur automatisch radio op.

Dat soort dingen kunnen gewoon weg niet. Eerst omdat apple het niet toestond. Nu omdat Spotify lui is.
Een wekker met spotify kan eventueel via Siri shortcuts geregeld worden op je iphone of ipad. Eens dat het niet ideaal allemaal is, maar Apple is de laatste tijd veel opener aan het worden.
Maar wat een “smart” speaker smart maakt is het feit dat je kunt zeggen, “hey siri! Speel Queen af.”
Dat maakt het nog steeds niet smart, voice control is niks intelligents aan. Iets automatisch om 8 uur aanzetten is ook verre van smart, dat kan ook met zo'n tijdslot/timer in je stopcontact. Mensen noemen dingen veel te makkelijk """smart""" terwijl het gewoon oude(re) technologie is die opnieuw aangesmeerd wordt onder de noemers "luxe" en "nieuw".
Hier ben ik het zeker niet mee eens. Succes om een speaker automatisch een bepaald nummer af te laten spelen met een tussenstekker.


Wat is volgens jou dan een smart speaker?
bepaald nummer af te laten spelen met een tussenstekker.
Ik heb nergens gezegd dat dat kan, je haalt 2 zinnen door elkaar. Een bepaald nummer afspelen is gewoon voice control, iets om een bepaalde tijd stoppen/starten kan met zo'n tijdsslot. Noem je dat ook smart dan?

Een smart speaker zou kunnen zijn dat ie zelf een playlist maakt met suggesties wat je misschien leuk zou vinden. Of in plaats van "speel Bohemian Rhapsody" zeg je "geef mij iets als Queen" (nu waren die wel vrij uniek natuurlijk) en dan komt ie bijvoorbeeld met Led Zeppelin, The Who en misschien zelfs wel een beetje Muse. Je weet wel, dat dat ding zelf "nadenkt" in plaats van alleen statische/(zeer) specifieke commando's uit te voeren.
Dat doet hij gewoon.
Je weet wel, dat dat ding zelf "nadenkt" in plaats van alleen statische/(zeer) specifieke commando's uit te voeren.
Een beter voorbeeld zou zijn: "Hey Siri,speel Bohemian Rhapsody af als ik of mijn vrouw thuiskomen."
Dat vereist smart processing, maar dat vertikte hij dus ook.

Ik heb het idee dat het misschien wel gebeurde als je Apple Music abonnee was :P
Heb diverse HomePods, geluid is beter dan de gemiddelde smart speaker. Ik gebruik Siri alleen om de muziek te starten en het licht in huis te bedienen en dat werkt probleemloos.

Hopelijk komen ze met een opvolger ook al lijkt het daar niet op. Er bestaan jammer genoeg geen hifi smart speakers.
Ik heb de Google Nest Mini speaker, goed als internet radio en voor de lampen. :Y)

Destijds bij Appie gehamstert. Klinkt net zo goed als die Apple speaker die 3x duurder is.

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 24 juli 2024 19:02]

Fijn dat je de goedkoopste beter net zo goed vindt klinken! Je behoort wel tot een minderheid.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 24 juli 2024 19:02]

Klinkt net zo goed is niet hetzelfde als beter klinken ;)
Je hebt gelijk, mijn excuses voor de verwarring.
Sonos speakers hebben gewoon Google Assistant en Alexa ingebouwd.
Ja want die geluidskwaliteit is zo top :+ moet zeggen dat ik ze niet beter vind klinken dan die van Apple. Het is allemaal heel gemiddeld spul.

Maar wat veel boeiender is, is dat Alexa en Google Assistant geïntegreerd zitten in heel veel producten tegenwoordig, ook in instapmodellen van bijvoorbeeld Yamaha. Dus je hoeft helemaal geen Echo of dat ding van Google te hebben als je iets slims zoekt. Met Google en Alexa kom je ook weg met een smart TV bijvoorbeeld. Wat dat aan gaat is de zwakte bij Apple weer de zeer beperkte compatibiliteit. Je moet verplicht een ondermaatse Apple speaker neerzetten. Een forse beperking, juist waar klanten iets meer inzet verwachten. Apple heeft nou eenmaal een zeer beperkte grip op de smarthome markt en dan kom je niet weg met je suffe speakertje.
"Er bestaan jammer genoeg geen hifi smart speakers" - Al eens naar Yamaha MusicCast speakers gekeken? Ondersteunen Alexa (zie https://hub.yamaha.com/how-to-use-alexa-with-musiccast) en Google Voice Assistant (https://hub.yamaha.com/ho...ol-with-yamaha-musiccast/).
Ja zeker heb ze ook gehad. Typisch Yamaha geluid, te Japans, past absoluut niet bij mij. Veel te veel dynamiek in het geluid en te weinig hoog laag verhouding.
Over een paar jaar zullen die vast ook wel weer weg gaan. Zeker zolang siri maar zo beperkt beschikbaar blijft.
Siri beperkt beschikbaar? Doel je dan op taal of mogelijkheden. Ik wacht met smart op nl ondersteuning, kunnen die Google mini’s van de kinderkamers af.
Beiden. Hij is niet in het Nederlands beschikbaar, nog steeds niet. Dat is erg jammer dat het zolang op zich laat wachten. Je telefoon kan het wel maar de homepod niet. Eh? En in het engels werkt het niet altijd perfect ivm de uitspraak. Zoals het instellen van oranje op hue lights wil bij mij nog wel is rood worden. Of dat hij soms zaken niet kan vinden die wel aanwezig zijn en ook die benaming hebben. Het voelt ook aan alsof hij niet af is.
De Homepod en de Homepod Mini zijn niet bij Apple Nederland of bij Apple dealers te koop. Alleen via import.

De Homepod is helemaal niet tegenover Sonos of Bose gepositioneerd. Sonos, Bose, of ander merk soundbars sluit je aan op je TV, die mogelijkheid hebben Homepods niet. De homepod ondersteund de gangbare codecs die gebruikt worden voor streamingdiensten en/of op DVD niet. Je kunt er stereo geluid mee maken maar geen surround systeem.

De Homepod is ook alleen via Airplay via Wifi aan te sturen. Er is op de Homepod geen bluetooth (wel op de Homepod mini).

De meest fantastische functie van de Sonos vindt ik Spotify connect. De stream wordt niet doorgestuurd maar overgenomen. Dergelijke functionaliteit ondersteunde de Homepod ook niet eens.

Blijft over een goed klinkende speaker binnen een beperkt aantal gebruiksmogelijkheden.

In de Homepod mini zit een U1 chip (net zoals in de iphone 11 en 12). Die wil Apple inzetten in haar home automation mogelijkheden. De U1 ontbreekt in de Homepod. Als je met je iphone in je broekzak of hand rondloopt, kan de Homepod mini allerhande acties ondernemen van licht aan tot muziek mee laten gaan waar je op dat moment in je huis bent. Kun je herinnering laten afroepen dat je nu weg moet omdat je anders te laat op je werk of afspraak komt. Kun je alvast aan je auto met car play op de oprit de route opgeven zodat je die niet meer hoeft op te zoeken in je navigatie systeem. Allemaal mooi, maar zoals Apple het altijd doet in het begin door alleen de eigen diensten open te stellen en pas later die van de concurrent.

[Reactie gewijzigd door xavalon op 24 juli 2024 19:02]

Je kunt er stereo geluid mee maken maar geen surround systeem.
De grote Homepod ondersteunt sinds laatste grote update wel degelijk Dolby Atmos. En dan is het icm een AppleTV 4K ineens een stuk interessanter voor dat geld.
Zolang Siri niet slimmer wordt zijn zulke speakers gewoon minder nuttig dan die van de concurrentie.

En als normale speaker zijn er al teveel audio merken als concurrent.
Een oprechte vraag en geen veroordeling.

Maar hoezo is dit nuttiger dan je telefoon gebruiken die evt via Bluetooth verbonden is met speakers?
Dan heb je toch in principe hetzelfde?
Luxe. Je kunt ook naar je tv lopen om 'm te bedienen maar die afstandbediening is wel zo handig
Ja dat snap ik, maar hoe is dit anders dan een telefoon die je toch al in je hand hebt/naast je hebt liggen en precies hetzelfde kan?
Telefoon is minder handig als je je handen vol hebt.

Koken, afwas, baby vasthouden. Typische dingen die je in huis doet, maar misschien wel een muziekje bij wil opzetten. Of dat je misschien ff het weer wil checken, of ‘smart’ apparaten rondcommanderen.
Je kunt een telefoon of bluetooth speaker toch ook gewoon handsfree gebruiken?
Bluetooth speaker moet dan ‘smart’ zijn, toch? Dus die snap ik ff niet wat je daar bedoeld. (Dat is toch precies het scenario hier?)

Telefoon zit in mijn zak, doorgaans, of ligt misschien nog in de werkkamer.

In ieder geval, wanneer je met iets (of iemand) in je handen rondloopt is het te laat om te bedenken dat je hands-free wilt en dan je telefoon nog neer te leggen ergens.

In ieder geval is het prettiger om meteen wat te kunnen roepen, dan dat je op dat moment nog je telefoon tevoorschijn moet vissen.

De microfoons van smart speakers, in ieder geval de HomePod, zijn ook een stuk gevoeliger is mijn indruk.

@B_FORCE Ah, volgens mij heeft niet iedere bluetooth speaker ook standaard microfoon? Of in ieder geval is het vak niet *mijn* telefoon die het apparaat standaard aanstuurt. Nog een voordeel van een smart speaker, zowel jij als een partner/huisgenoot/gast kunnen het ding bedienen, zonder eerst te hoeven pairen en/of controle te verwerven.
Ze hebben trouwens wel nagedacht over de privacy, dus je kunt bvb. je kalender alleen maar aanpassen als specifiek jouw stem herkend wordt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 19:02]

Je Bluetooth speaker is toch verbonden met je telefoon?
Je telefoon is smart.

Ik heb een heel simpel JBL speakertje en de mic kan alles binnen de werkkamer opvangen.

Het maakt niet uit waar je telefoon ligt. Mits je maar Bluetooth ontvangst hebt.
telefoon moet je echt dichtbij houden om verstaanbaar te zijn, met zo een smart speaker niet, tevens ligt de telefoon wel eens op andere plekken. Voorheen had ik de telefoon altijd in m'n broekzak maar tegenwoordig leg ik hem bij thuiskomst op de eettafel en heb er weinig kijk naar. dusja ik vind het onwijs handig :)
De speaker staat ook niet altijd waar jij bent. Die heeft een vaste plek. Net als je telefoon op de tafel.
De speaker hoort me wel als ik uit de gang wat roep richting de woonkamer, mijn telefoon niet.
Het verschil is echt mega (gebruiker van Alexa op Echo Show devices). Als ik met mijn dochter naar de eet tafel loop om haar aan tafel te helpen (heb ik echt twee handen bij nodig) en er staat nog een tekenfilm aan op de tv, roep ik de kamer in, Hey Alex, turn off the tv. en dan gaat ie uit. Echt zonder handen of om me te realiseren dat de telefoon in mijn broekzak me niet goed hoort etc. Als ik de trap op loop en ik realiseer me dat ik de lichten in de huiskamer aan heb gelaten kan ik op normaal volume zeggen dat het licht uit moet, werkt 99% van de keren terwijl die speakers in andere ruimtes staan.
Anoniem: 562971 @Rob13 maart 2021 19:03
Ik gebruikte een stok :)
Het feit dat je groepen kunt aanmaken en dus tegelijkertijd in je hele huis dezelfde muziek kunt aanzetten. Of dat je gesproken tekst over de speaker kunt laten gaan als de deurbel gaat of de was klaar is.

Je kunt er dus hetzelfde mee als een normale BT speaker en veel meer. Of dat meer Het voor je waard is hangt dus sterk van je wensen af.
Maar wat is de meerwaarde van tekst uit je speaker tov een notificatie op je telefoon? Ik zou er gek van worden als zo’n ding de hele dag uit zichzelf begint te praten.
Of de use case van dezelfde muziek in iedere kamer? Ik draai aardig wat muziek en heb nooit de behoefte gehad dit in meerdere kamers tegelijk te draaien. Klinkt als een oplossing op zoek naar het probleem.
Nou dan is het dus niet voor jou bedoelt.

Het is echt heel simpel hoor, past een product niet bij je wensen dan koop je het niet.

En, heel gek, als bij iemand anders het wel werkt dan koopt diegene het wel.

Geldt overigens voor ontzettend veel producten en daar wordt dan weer niet gevraagd wat de meerwaarde is, vrij vreemd.
Waarom zou je de hele dag notificaties krijgen? Ik vind het wel handig als ik boven ben schoonmaken en ik krijg te horen dat het eten klaar is. Misschien raar maar ik zit niet constant op mijn telefoon te kijken als ik ben schoonmaken.
Dat kan blijkbaar ben jij meer vergroeid aan je telefoon dan ik. Ik vindt het verdomde handig om een gesproken melding te krijgen als ik aan het werken ben dat de was klaar is en uit de machine kan. De telefoon kijk ik maar zelden op als er weer een berichtje op komt.

Muziek over meerdere kamers is voor mij een must. Ik heb op de beneden verdieping 4 slimme speakers staan zodat in de serre, woonkamer en keuken dezelfde muziek speelt. Is wel zo fijn als je niet continu stil zit op de bank of in de buurt van een BT speaker.
Het hangt natuurlijk ook wel erg van je situatie af. Het kunnen intercom bellen naar de verdieping van de kids zodat hij in elke kamer daar af gaat (group) zodat ik kan vragen welke pizza ze willen (als ie in de computer kamer zit hoort ie de speaker in zijn slaapkamer niet), is het en voor nodig dat ze zich in meerdere ruimtes bevinden, dat er andere mensen in je huis zijn en dat je wel eens contact me ze wil. Dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn ;)
Het melden dat er aangebeld wordt door het hele huis kan zeker handig zijn voor die mensen die niet altijd hun telefoon met zich mee sleuren (mijn vrouw is er zo 1) maar ook voor de leden van het gezin die je nog niet toegang wil geven tot je smart devices app (die hebben nog erg beperkte user access control) en ik verwacht dat als mijn zoon gaat pubberen en toegang heeft tot alle devices in het platform ik vast een keer wakker wordt van knipperende lichten.
En zonder dat platform geen notificiaties, dus weet hij niet dat een vriendje voor de deur staat (je hoort bij ons de deurbel niet op de hogere verdiepingen)
Onze “domme” deurbel hoor je zelfs op zolder nog. Als ik jouw post lees krijg ik meer het idee dat smarthome meer problemen creëert dan het oplost ;)
nee, hij is er gekomen omdat in mijn huis de oude mechanische deurbel niet te horen was/is op de 1e verdieping of hoger. net zoals wifi niet door de verdieping heen komt. de constructie van het huis is erg degelijk zeggen we dan maar.
Simpel. Omdat je je telefoon dan kan gebruiken voor andere zaken? Omdat je via je stem dit hands-free kan doen zonder je telefoon aan te raken? Even wat simpele voorbeelden.

1. Ik ben in de keuken bezig met koken en dus zijn m`n handen "vies" - gebruik ik m`n stem om muziek te bedienen etc.

2. Ik ben een game aan het spelen op m`n mobiel en kan dus niet Spotify bedienen op dat moment. Dus kan je wederom je stem gebruiken.

3. Ik gebruik al BT voor iets anders op m`n telefoon (Discord)

En natuurlijk kan je met voice controls veel meer dan alleen je muziek bedienen als je wat "smart" devices in je huis hebt; die je dan weer kan combineren in 1 string (netflix aan, belichting dim, kleurtje erbij etc.) .

Of al is het gewoon om simpelweg tijdens het koken te vragen om een timer te zetten etc.
En als speaker voor de Apple TV, radio luisteren, werkt tegenwoordig perfect. Dat hadden ze gelijk voor elkaar moeten hebben, prijs iets lager en in meerdere landen verkopen, dat had misschien nog wat uitgemaakt.

Ik wil ze niet meer missen, hopelijk gaan ze nog lang mee.
Alles moet tegenwoordig smart zijn
iOS heeft schermtijd dus je mag je telefoon niet de hele dag in je hand houden
Multi user
Je hoeft de telefoon niet te pairen met de speaker
Pushen apple/siri ecosysteem


Maar uiteindelijk is het niet interessant genoeg gebleken
Het gaat verder dan alleen bediening van de speaker/muziek.

Het aanzetten van licht, rolluiken laten sluiten, volume aanpassen kan allemaal via spraak. Net als dat de speaker aangeeft dat er iemand voor de deur staat.

Dit zijn voor mij prettige functies die ik veel gebruik. Mijn telefoon heb ik thuis veelal niet op zak.

Daar zit het verschil in.

Ontopic: zelf gebruik ik voornamelijk Apple hardware maar qua stemassistent is het overal Google.
Ik vind Siri kwalitatief een stuk minder. Moeilijk aan te roepen, minder integraties en grote focus op AirPlay.
Dat , en een prijskaartje van >€300.- dan moet je wel heel graag Apple willen! Normaal is Apple duur maar erg goed, vooral qua software, als dat ontbreekt is er weinig reden zo’n ding te kopen.
Voor de kwaliteit van de speaker is de prijs niet heel hoog, maar omdat het in het begin alleen met Apple Music werkte is het denk ik vooral de keus om het alleen binnen het Apple ecosysteem te houden geweest die de verkoop gelimiteerd heeft. Verder hebben ze natuurlijk veel nadruk gelegd op dat het een smartspeaker is en dat valt tegen ivm functionaliteit van Siri.
Het geluid is inderdaad goed, maar dat is maar een klein deel van de reden om een slimme speaker te kopen. Sterker nog ik denk dat de meeste mensen blijer zijn met een slimme speaker van 100-150 euro.

Die heeft dan wel minder goed geluid, maar denk dat veel mensen dat voor lief nemen.
Ik denk zelf eerder dat er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk een smartspeaker kopen voor andere functionaliteit dan muziek luisteren. Precies om de reden dat “de smarts” helemaal niet zo smart zijn.
Niet voor niets zie je steeds meer organisaties hun “voice” toepassingen staken.
Wellicht heb je gelijk, maar zelfs dan nog bevindt de homepod zich in een niche. Er zijn betere speakers voor de prijs als je geen smart speaker wilt. En voor veel mensen is de prijs absoluut een reden om hem te laten staan in de winkel, anders waren de verkopen wel beter.
Wanneer je meld dat geluid een klein deel is van een slimme SPEAKER, dan neemt niemand je natuurlijk meer serieus.
Ik vind deze speaker helemaal niet zo duur, maar ik ben wel benieuwd welke speakers er veel beter zijn in zijn prijs/ size range
Wellicht omdat de groep mensen die een slimme speaker willen voornamelijk naar dat kijken en minder naar het geluid. En dan met name of het volgens audiofielen goed is of niet. Zolang het goed genoeg is nemen mensen al snel genoegen.

Anders zou er geen markt zijn voor de Amazon en Google slimme speakers van rond de 100 euro. Terwijl die juist als warme broodjes over de toonbank gaan. Deze hebben absoluut geen top geluid, maar goed genoeg. Daaruit kun je concluderen dat geluid ondergeschikt is bij een slimme speaker.

Zijn er mensen die dat niet vinden, natuurlijk dat zullen met name de mensen zijn die sowieso meer geld zullen uitgeven aan speakers om een beter geluid te krijgen (ongeacht of die slim zijn).
Kan het niet meer oneens met je zijn.

De markt voor speakers als amazon/ google met minder geluid is alleen mogelijk wanneer de prijs er ook naar is. Daarom zijn deze ook niet te vergelijken met een €300 speaker (of €30.000 voor diezelfde reden)
De mensen die alles willen voor het minste geld gaan voor de speakers die alles bieden, maar nergens goed in zijn, zijn geen techneuten of audiofielen.

Buiten dat ben ik nog benieuwd naar de betere alternatieven.
Ach, op een Sonos voor dat geld kan je alleen maar muziek afspelen en die lopen wel als een trein... maar misschien heeft de gemiddelde Apple koper daar al een andere high-end oplossing voor.
Tja, als je wilt dat apple niet van wat jij zegt dingen leert ivm privacy, gaan ze achterlopen met de concurrentie die dat wel doet.
Apple vraagt vriendelijk of ze jouw Siri opdrachten kunnen gebruiken voor optimalisatie doeleinden, dus daar zit het probleem niet. Vermoedelijk is de issue meer dat ze maar beperkt ontwikkelcapaciteit vrijgemaakt hebben om er echt wat van te maken. Je die Homepods hier niet eens kopen (alleen via het buitenland) en ze spreken nog geen Nederlands...
Een beetje een stellig gebruik van 'dus', dat daar het probleem dus niet ligt. Feit is dat Apple veel minder gebruik maakt van privé gegevens vergeleken met Google. En Amazon. Alleen al het feit dat het opt in is, scheelt natuurlijk al heel veel data. En daarbij kun je als je alle data naar je servers haalt veel makkelijker preciezer een ai trainen/van data voorzien.

Ik blijf het apart vind dat er genoeg mensen zijn die de mond vol hebben van privacy etc maar dan wel Google en Amazon apparaten in huis/broekzak hebben. Maar ja, ze zijn zo lekker goedkoop, en nog eens zo slim!
Dit. Siri is gewoon erg slecht. Ook op de iPhone. Dat zit in hele simpele dingen. Zeg ik "doe het licht aan in de kamer" en gaat Siri vragen welke kamer (en een oneindig lange opsomming van alle kamers beginnen). Terwijl er een kamer is die letterlijk "kamer" heet.

Ander voorbeeld. Ik heb 2 mensen met dezelfde voornaam in mijn adresboek. Met de een heb ik veel contact, met de ander nooit, die staat er alleen in voor noodgevallen. Als ik zeg "bel Suzan" dan bedoel ik natuurlijk diegene die ik bijna dagelijks bel. Toch gaat Siri IEDERE KEER vragen welke Suzan. Hopeloos.

Of dat nu komt doordat Apple minder gebruikersgegevens verzamelt of niet, het hindert Apple producten t.o.v. de concurrentie en ze moeten dat heel snel verbeteren.
Dit. Siri is gewoon erg slecht. Ook op de iPhone. Dat zit in hele simpele dingen. Zeg ik "doe het licht aan in de kamer" en gaat Siri vragen welke kamer (en een oneindig lange opsomming van alle kamers beginnen). Terwijl er een kamer is die letterlijk "kamer" heet.
Ja hallo, dat is je eigen fout hoor. Dat Siri de nodige ontwikkeling nodig heeft is zo, maar nu regel je het zelf crappy in en dan vind je het gek dat Siri er geen chocola van kan maken. Je 2e voorbeeld klinkt ook zo, misschien gewoon achternaam erbij noemen en klaar.

Klinkt meer als zoeken naar problemen, wat jij hier doet. Dat gaat bij de meest assistants ook niet goed.
Dat is zeker niet waar, ik kan tegen google home zeggen dat de lichten aan moeten en dan zet hij de lampen aan in de kamer waar de google home zich bevindt. Je moet voor een andere kamer inderdaad wel specifiek de kamer naam oproepen. Als de kamer in google home kamer heet zal hij deze gewoon aanzetten
Dat doet de Homepod ook. Als ik aan mijn woonkamer HomePod vraag om de lichten aan te doen gaan alle lichten in de woonkamer aan. Vraag ik het in de slaapkamer gaan enkel de slaapkamer lichten aan. Om vanuit de woonkamer de lichten van de slaapkamer aan te doen moet de naam van de kamer er inderdaad ook bij vermeld worden.
Ik heb bij Google gewoon een lamp die lamp heet en die pakt ie gewoon, als je zegt doe de lamp aan en er is 1 die lamp heet is dat toch gewoon logisch die aan te zetten? En niet te vragen welke lamp.
Als er één is die zo heet dan reageert Siri daar ook prima op. Als je echter in 5 kamers allemaal een lamp hebt die “lamp” heet, dan wil het weten in welke kamer je dat wil doen. Dat is op te lossen door meteen de kamer te noemen of unieke namen te geven.
Ik vind het een raar idee dat ik de namen moet aanpassen zodat Siri het snapt. Ik heb hier last van met afspeellijsten in Apple Music. Ik heb b.v. een afspeellijst "Absolute Best" met mijn allerbeste muziek. Als ik tegen Siri zeg dat hij de afspeellijst "Absolute Best" moet afspelen, dan gaat hij een door Apple bedachte mix van allerbeste muziek afspelen, en niet de afspeellijst. Ik heb nog niet bedacht welke naam ik wel wil geven aan deze afspeellijst, zodat Siri het snapt. In plaats daarvan gebruik ik Siri niet meer.
Dat klinkt inderdaad als een harde faal van Apple. Maarja dat is des Apples natuurlijk, Apple gaat voor op de gebruiker :+
Nou ja dat is ook wel een beetje de goden verzoeken natuurlijk.

Ik heb al mijn lampen in HomeKit en “zet het licht aan in de woonkamer” werkt dan prima.

Zelfs op de HomePods in huis werkt “het Siri. Turn on the lights in woonkamer” werkt dan prima.
Ik denk dat jouw verwachtingen ook iets te hoog liggen. Hoe moet welk stuk kant en klaar soft- of hardware dan ook weten in welke kamer jij je op dat moment bevind?

Schijnbaar is "kamer" ook nog eens onderdeel van een commando wat dus helemaal ingewikkeld is.

En ja 9 van de 10x bel je Susan 1 en je zult maar net die andere moeten hebben in geval van nood en dan vraagt Siri niets "want je moet toch altijd de 1e hebben".
Noem dan de achternaam er bij o.i.d.
Toch is dat wat je precies als consument wel zoekt bij zo’n assistent. Als je 9 van de 10 keer (of vaker) Suzan Één belt en vrijwel nooit Suzan Twee, dan hoort je assistent iets met die info te doen.

Een logische flow is in dat geval: “Siri, bel Suzan!” —> “Ok, ik bel Suzan Één”

Als Siri niet bij je belgeschiedenis kan uit privacy-overwegingen, dan zal die de eerste paar keer nog om opheldering vragen maar als je 10x Suzan hebt gebeld en 10x dezelfde achternaam hebt toegevoegd, dan mag je echt van de assistent verwachten dat die van jouw routines leert.
Siri wil dat je graag die andere Suzan een keer belt.
Ik verwacht inderdaad dat Siri leert dat ik meestal nummer 1 wil hebben. De kans dat ik iemand wil bellen die ik al 2 jaar niet gebeld heb is verwaarloosbaar en daar kan de assistent gewoon rekening mee houden. Als ik die andere wil bellen zou ik dat wel met voor- en achternaam doen. Maar goed, dit is een twijfelgeval omdat ik niet 100% sluitende informatie geef in de opdracht, dat is eventueel nog wel te vergeven.

Maar die met de verlichting is erger. Mijn woonkamer heet 'kamer'. Als ik zeg 'doe de verlichting aan in de kamer' dan is dat 100% duidelijk, want er is maar 1 kamer die 'kamer' heet. Natuurlijk heb ik ook een 'slaapkamer' en een 'badkamer', maar dat zijn toch echt andere namen. Ik heb van ellende mijn kamer nu 'woonkamer' genoemd, dan gaat het goed, mits ik inderdaad vraag om de 'woonkamer', wat ik natuurlijk steeds vergeet, want in mijn beleving heet dat ding gewoon 'kamer'.

Iets soortgelijks gebeurt met navigeren. Ik zeg "Hey Siri, navigeer naar Herman", maar Herman heeft 2 adressen. Dan wordt er gevraagd om welk adres, en als antwoord verwacht ze iets als 'thuisadres'. Maar ik onthoud toch niet hoe ik dat allemaal heb opgeslagen. Als ik gewoon de woonplaats noem (van 1 van de 2 adressen), dan snapt ze dat niet. Zelfs als ik zeg "navigeer naar Herman in Amsterdam" dan vraagt ze nog welk adres, terwijl de opdracht al 100% duidelijk is.

Ik kan nog veel meer voorbeelden opnoemen. Maar het gaat erom dat ze me heel vaak niet begrijpt terwijl ik opdrachten geef met alle benodigde informatie. Dat wordt dan kennelijk niet goed geparsed. Soms zeg ik 'Hey Siri' en wacht ik op de bliep, die komt, ik geef een opdracht, maar dan luistert ze al niet meer. Het is zo hopeloos dat ik Siri vaak al niks meer vraag omdat het toch fout gaat.
Ik verwacht inderdaad dat Siri leert dat ik meestal nummer 1 wil hebben. De kans dat ik iemand wil bellen die ik al 2 jaar niet gebeld heb is verwaarloosbaar en daar kan de assistent gewoon rekening mee houden.
Dat is jouw mening, maar niet iedereen wil dat Siri zo reageert. Ik zou zulk gedrag heel irritant vinden namelijk.
Dan nog zou Siri kunnen leren of je dat wilt of niet. Ik bedenk altijd "hoe zou een menselijke assistent dit doen". Als jij echt altijd Suzan 1 belt, dan zou hij/zij bijvoorbeeld na de 3e keer niet meer vragen "welke Suzan?", maar "Suzan 1?". Als je dan nog 3x die keuze maakt, vraag je het als assistent gewoon echt niet meer. "Bel Suzan" betekent dus gewoon "Bel Suzan 1"; als je het dan blijft vragen als assistent ben je niet helemaal 100 en word je waarschijnlijk binnenkort ontslagen.

Ze noemen het 'intelligentie' en 'machine learning', maar ik heb altijd het gevoel alsof ik een (ontransparante) lijst met stemcommando's aan het bedienen ben. Hit or miss, en vaker miss dan hit. Frustrerend, en dan ben je er snel klaar mee.
Het is maar net hoe persoonlijk je het wilt maken met een bedrijf. Over het algemeen wilt apple niet zoveel weten, en kan dit soort persoonlijke vragen niet beantwoorden.
100% eens en 100% herkenbaar. Het is 'artificial intelligence' met de nadruk op 'artificial'. Als wij ons gedrag aan moeten gaan passen om dingen op de juiste manier te vragen, zodat de computer kan doen alsof hij natuurlijke spraak begrijpt... Dan zijn we het doel voorbij geschoten denk ik.
Geef suzan dan een andere naam. Desnoods noem je suzan twee, ”noodgeval”
Anoniem: 113730 @PhilipsFan13 maart 2021 15:11
Heb je niet geleerd met twee woorden te spreken, in dat geval zorgt Siri ongetwijfeld dat de juiste Suzan gebeld wordt. Wat als je 10 Jannen in je adresboek hebt, moet Siri dan telkens maar raden welke je wilt bellen!?
Ik doe alles met opdrachten en dat werkt uitstekend.
Dit is ook mijn mening, Siri loopt hopeloos achterop vergeleken met google - en dat zeg ik als eigenaar van meerdere Apple devices; Siri is wat mij betreft een opstandige teenager waarvan je vooral niet veel moet verwachten. Overigens ben ik zeker geen fan van google devices, ik heb een alleen een mini omdat die me cadeau gegeven is.

Verder wil ik ook geen abonnementen, dus ook geen Apple Music - ik heb wel muziek via iTunes gekocht en playlist daarvan gemaakt... Echter afspelek van een playlist van mijn gekochte iTunes muziek op de Homepod Mini? Dat is te complex, dat gaat niet - maar Siri wijst wel nog even fijntjes op Apple Music want dan kan het wel.

Dat gebeurt overigens altijd als er iets met betrekking tot muziek gevraagd wordt "... on Apple Music". Ik heb de indruk dat het hele ding is erop gericht om zo vaak mogelijk de woorden "Apple Music" te herhalen, zodat je vooral niet vergeet dat het niet werkt zonder "Apple Music"... Zeer, zeer irritant. Zet het dan eerlijk in de markt en wijs er duidelijk op dat het niet fatsoenlijk werkt zonder abo-service.
Is hier sprake van een communicatiestoornis of een stoornis in de communicatie? Bij mij hebben de personen een voor en achternaam , vooral als ik er meer met dezelfde voornaam heb.
Ja, de lichtschakelaar zit aan de andere kant van de kamer. Als ik via de achterdeur binnen kom (en de thuiskom-routine heeft nog niet gemerkt dat ik thuis ben) dan moet ik dus eerst in het donker door de kamer lopen, dus dan is het fijn als dat via Siri kan.

Maar volgens mij ging de discussie over hoe goed Siri was, niet of jouw mening mijn manier van gebruiken onderschrijft.
Haha, ik heb zelfs sensoren dus ik hoef niks te doen, maar ik ben wel verre van obesitas hoor :p

Vind het maar een rare associatie :)
@Player86 Loopt ook gewoon nog naar zijn werk, waar hij achter zijn bureau gaat zitten om brieven te schrijven en vervolgens een telegram eruit stuurt. Blijft niet vastzitten @Player86 in het verleden
Het is fijn als je al in Apple ecosysteem zit, zoals Apple Music en Homekit apparaten, maar ook iCloud integratie, maar een stuk minder daarbuiten.

De hoofdreden dat het ding slecht verkocht is echter geen raadsel: hij is veel te duur in de markt gezet.

De oplossing, namelijk de Mini, is veel goedkoper en dan kun je voor hetzelfde geld er eentje in meerdere kamers van je huis neerzetten en/of stereo geluid.

Hij doet hetzelfde, klinkt iets minder, maar dat geeft niet: voor zo’n ‘gadget’-prijs val je je er geen buil aan.

De mini was met de feestdagen niet aan te slepen; de ‘maxi’ was een tactische fout.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 19:02]

Zolang Siri niet slimmer wordt zijn zulke speakers gewoon minder nuttig dan die van de concurrentie.

En als normale speaker zijn er al teveel audio merken als concurrent.
Doe mij maar een domme speaker, die wifi / BT / Spotify Connect / Tune In / ... heeft, dat is alles wat ik nodig heb om overal muziek te kunnen luisteren.
Ben je ik het niet met je eens, ik kan de HomePods als stereo output gebruiken voor mijn Mac Mini, ideaal. En de concurrent heeft niet dezelfde geluidskwaliteit.
Ik zou ze juist nuttiger vinden. Ligt er maar gewoon aan waar je waarde aan hecht... of beter gezegd niet.
Nuttiger zullen ze niet worden. Binnenkort de stekker uit het project een je hebt een stel hele slechte luidsprekers die verder niks kunnen.
En ik wil sowieso geen alexa of google erop. Dus ja ik vind ze wel nuttiger.
Zowel nu Apple Homekit als Google Home geconfigureerd.

Ik moet helaas bekennen dat Google Home momenteel echt flink beter is, Google Nest/Home Mini kost €59 en is dus toegankelijker om meerdere binnen je huis te op te zetten, Google Home koppelt met vrijwel alles en als laatste is het momenteel de meest effectieve "Smart Home Assistant".

Ook het management cross device speelt een belangrijke rol.

Apple HomeKit wanneer Nederlands gebuikt wordt is minder effectief en Alexa is alleen Engelstalig.

Het grote nadeel is echter het Privacy aspect.

Apple HomePod zal toch echt vriendelijker geprijsd moeten worden, zelfs de HomePod Mini is 2x duurder dan de Home/Nest Mini en ook zullen er meer koppelingen moeten komen tussen apps en cross device support.
Precies dit. Als ik Siri iets vraag dan is het vaak : sorry I don’t know what you mean of here is what I found on the web for....

Bij Google als je vraagt wie is Captain Kirk krijg je Captain Kirk was a fictional character bla bla bla.

Siri is heel gelimiteerd in wat ze kan voor dagelijks gebruik.
Het leek me een mooie speaker die zich aanpaste aan de kamer waar in die stond, ik had hem zeker gekocht als die rot siri er niet op stond en ik er meer mee kon doen dan enkel apple music
Natuurlijk heb je het niet nodig. Maar er zijn zo veel dingen die je niet nodig hebt.

Diogenes van Sinope realiseerde zich dat je zelfs geen bekers nodig had, je kunt water immers uit je handen drinken!

Niet nodig, betekent niet per se ‘niet handig’, of zelfs ‘niet leuk’.

Ik ben erg blij met mijn smart speakertjes, en heb er letterlijk elke dag plezier van... heb ik ze nodig? Vast niet.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 19:02]

Haha, wat een onzin.

Ik denk wel dat het waar is dat Siri wat gevoelig is voor hoe je iets formuleert, maar Siri werkt prima zonder beleefdheidswoorden.
Er zijn ook maar weinig mensen die weten dat honden geen commando's geven aan Siri. Dat Siri slecht werkt zullen wel meer mensen weten
Ook ik heb de HomePod links laten liggen vanwege Siri. Jammer dat Apple dat met dit bekende bezwaar van velen ook heeft gedaan.

Off-topic, maar Siri is alleen nuttig in de auto.
Kan deze speaker toch enigszins wel bedenken in de keuken om evt een timer mee te zetten, dan wel je handen vrij te houden en toch muziek te kunnen spelen.
De enige rede dat ik een paar jaar geleden bij introductie overwoog om een Homepod aan te schaffen was de intergratie van Siri met Apple Homekit. Het ontbreken van de NL taal voor Siri op dat apparaat heeft me tot nu tegengehouden om zo'n 'speaker' aan te schaffen, ik wil 'm alleen als dedicated microfoon voor Apple HomeKit gebruiken.

Nu dus maar wachten op NL Siri ondersteuning op de HomePod Mini of een opvolger daar van.

Extra Google / Amazon-Alexa spullen wens ik niet in huis te halen. Heb al genoeg werk aan m'n TV met Android-TV OS te firewallen waarbij het Ziggo interactieve deel (CI+) wel naar het internet moet kunnen.
ik wil 'm alleen als dedicated microfoon voor Apple HomeKit gebruiken.
Dat zou dan een hele dure microfoon zijn geweest.

Destijds had ik begrepen uit de diverse reviews dat de speaker formidabel geluid gaf, daar zat mijn enige interesse in. Voor resterende Appels betreft heb ik altijd weinig woorden, mooi duur maar melig.
Hun nieuwe overear headphone klinkt vast ook wel subliem als ik de recencies mag geloven. Ik kan mij alleen niet vinden in hun ecosysteem, te beperkt
Siri
Ik heb een Apple Watch. Daarop gebruik ik Siri wel zo nu en dan. In die zin hoeft mijn Smart Speaker dus ook geen Siri te ondersteunen, want dat zit al om mijn pols. Maar als ik eerst vraag '5 keer 4'? dan zegt Siri '20' . Als ik dan zeg 'keer 10' dan zegt Siri '200'. Maar als ik zeg: 'doe dat keer 10' dan begrijpt ze het niet.

Siri kan alleen Apple Music aansturen en niet andere diensten. Ik heb Apple Music geprobeerd, maar ik vond het aanbod veel te mager. Het meeste van mijn Techno-playlists is niet te vinden. Het zelfde geldt voor mijn LoFi playlists.

Ik heb Siri overal op Engels ingesteld. Maar op Apple TV kan dat niet. Engels begrijpt de Nederlandse Siri niet. Maar alles wat ik interessant vind op Netflix heeft een Engelse titel. Als ik dus iets als 'Mindhunter' of 'Broadchurch' zeg dan wordt dat als Nederlands woord geïnterpreteerd.

Speaker
Een HomePod is niet alleen een Sirimachine, er kan ook geluid uit komen. Maar dan dus weer bij voorkeur via Apple diensten. Daarbuiten is het een Airplay 2 speaker. Voor de prijs van een HomePod kan je ook een Denon AVR-S750H kopen die Airplay 2 ondersteunt (en Alexa) en waarbij je veel meer klachten kan krijgen van de buren dan bij de HomePod. (Dan moet je nog wel speakers kopen, maar ik denk dat dat budgetair ook wel kan met een iets goedkopere versterker. In ieder geval heb je dan echt veel beter geluid.

[Reactie gewijzigd door klonic op 24 juli 2024 19:02]

Ik wil gewoon een goede draadloze speakerset die niet met alles wat in huis gezegd wordt meeluistert. Zoals de Sonos play:1 die hier nog gewoon steeds staat. De grote HomePod is te duur en de HomePod mini is mbt geluidskwaliteit niet van het kaliber Sonos.
Kijk eens naar de Marshall speakers. Prachtige apparaten (al is dat smaak afhankelijk), heel goed geluid en geen smarttroep.
Ook Marshall heeft slimme speakers in het assortiment, maar verder helemaal met je eens! :)
Tegenwoordig is de Sonos One SL. Dit is de microfoonloze variant.
Er zijn voldoende Sonos alternatieven... alleen als je de boel 'smart' wil maken valt eea af en als je het ook nog compact wil hebben én goede geluidskwaliteit... kan je beter met dopjes in je oren gaan zitten :p
Mooi, dan kan men eindelijk Google Chromecast gaan ondersteunen.
Liever niet
😉
Ik zou toch heel graag de mogelijkheid willen hebben om Apple Music te kunnen streamen naar een Chromecast Audio. Tot op heden wordt dit niet ondersteund....alleen via Airplay.

Als Apple nu zelf geen speakers meer verkoopt wordt men misschien wat opener hier.
De Chromecast Audio wordt ook al ruim twee jaar niet meer geproduceerd ;)
Bestaat Chromecast Audio nog?
Officieel is het niet meer beschikbaar, alleen 2e hands.
Ja..helaas gediscontinueerd door Google. Maar het is nog steeds een prima product...werkt al jaren prima.
Maar dan kun je toch niet verwachten dat Apple daar rekening mee houdt?
De Chromecast Audio is inderdaad al 'oud', maar de normale Chromecast apparaten worden ook niet ondersteund. Doelde ook meer op het protocol dan een specifiek Chromecast product.
Het zou fijn zijn dat Apple streamen via een Chromecast ondersteund, net zoals Google (Youtube) streaming via ApplePlay ondersteund.
Eh, Chromecast gebruikt één protocol, dus ze kunnen de CC Audio prima ondersteunen door Chromecast an sich te ondersteunen.
Eh, dat wist ik niet.
Voor behoorlijk meer dan de retailprijs inmiddels.
Er is nog altijd de HomePod mini.
Heb het aangesloten op een mooie analoge NAD versterker met prima boxen. Daar gaat die mini geen vervanging voor zijn ;-)
Enige mogelijkheid is een Apple TV kastje icm met de NAD versterker. Zo'n opstelling levert bij mij schitterend geluid op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.