Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple werkt aan VR-headset ter grootte van Oculus Quest'

Apple werkt aan een VR-headset die wat uiterlijk en functies betreft veel wegheeft van een Oculus Quest, meldt financieel persbureau Bloomberg. De headset moet volgend jaar al uitkomen, maar Apple verwacht geen hoge verkoopcijfers, aldus het persbureau.

Apple ziet de headset eerder als voorloper van de AR-bril waar het bedrijf ook aan werkt, meldt Bloomberg. Het gaat om een VR-headset die werkt met een accu. Daardoor moet hij standalone functioneren, zonder kabels. Aan de buitenkant zitten camera's voor AR-functies, maar Apple richt het apparaat vooralsnog voornamelijk op VR-toepassingen.

Die camera's wil Apple wel gebruiken voor bediening via handtracking en voor een manier om tekst in te voeren door met vingers in de lucht te schrijven. Wellicht komt er ook een App Store voor het apparaat, waarvan het besturingssysteem intern bekendstaat als rOS. Prototypes zijn ongeveer even groot als de Oculus Quest.

Apple heeft geen ruimte toegevoegd om een bril onder de headset te plaatsen en overweegt om gebruikers aparte lenzen op sterkte te kunnen laten insteken, vlak voor de schermen om scherp beeld te krijgen. Het is onbekend of die methode mag, omdat het verkopen van lenzen op sterkte aan regels is gebonden.

De verkoopverwachtingen liggen volgens Bloomberg niet hoog; Apple verwacht via eigen winkels een paar honderdduizend exemplaren per jaar te verkopen. Dat komt deels door de hogere prijs ten opzichte van concurrenten. Uiteindelijk wil Apple een AR-bril maken voor het weergeven van een interface over de echte wereld heen, maar die hardware vereist nog meer werk en dat duurt dus nog minimaal twee jaar, zegt Bloomberg.

Er gaan al langer geruchten over een headset van Apple. Het bedrijf heeft daar nog niet op gereageerd. Het biedt met ARKit al sinds 2017 een sdk voor ontwikkelaars aan om apps te bouwen voor augmented reality. Mede daardoor zit AR nu op veel smartphones.

Terugkijken: videoreview van Oculus Quest 2 van vorig jaar

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-01-2021 • 13:52

69 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (69)

Wijzig sortering
Het zou zonde zijn als dit inderdaad een apparaat wordt dat een premium prijs heeft ten opzichte van de Quest. Zeker als ze het lanceren met een gesloten ecosysteem (waar Apple een handje van heeft).

edit: Wat context uit een latere post
Ja, het zet het wat meer op de kaart en meer mensen zullen er op gaan letten, maar de "het is duur en er is geen content voor" reputatie die met de Quest EINDELIJK een beetje aan het vervagen was komt dan weer keihard terug.

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 januari 2021 15:39]

Het zou zonde zijn als dit inderdaad een apparaat wordt dat een premium prijs heeft ten opzichte van de Quest.
Alles heeft een premium prijs ten opzichte van de Quest, aangezien dat product deels gesponsord wordt uit de gegevens van je Facebook-account die je verplicht nodig hebt.
Zeker als ze het lanceren met een gesloten ecosysteem (waar Apple een handje van heeft).
En Oculus heeft daar geen handje van wou je zeggen? Je weet dat Oculus ook zat exclusieve titels heeft die je niet op andere headsets kunt spelen? (Ja daar zijn hacks voor, maar dan heb ik alsnog een FB account nodig, thanks but no thanks.)

En dan heb ik het nog niet eens over de talloze berichten over Facebook-accounts die zonder opgaaf van reden gesloten worden, zodat je je headset niet meer kunt gebruiken en al je aangeschafte content kwijt bent.

Ik betaal graag wat extra om niet met Facebook te maken te hoeven hebben.
Ik ben het met alles eens dat je daar zegt. Ik heb het puur over wat het met de reputatie van VR in het algemeen zal doen.

(zie ook mijn eerdere post)
En dan heb ik het nog niet eens over de talloze berichten over Facebook-accounts die zonder opgaaf van reden gesloten worden, zodat je je headset niet meer kunt gebruiken en al je aangeschafte content kwijt bent.
een aanvulling, je kan jouw headset een factory reset geven en er weer een facebook account aan koppelen. Maar ja dat is ook een grote reden waarom piracy voor de quest populaider is geworden omdat mensen hun accounts verbannen werden.

[Reactie gewijzigd door rick_kraster op 21 januari 2021 22:26]

Waarom zonde?

Het is Apple dus je kan er bijna blindelings van uitgaan dat het:

A een hoge prijs heeft tov wat er nu te koop is en
B in een gesloten ecosysteem zal zitten via de App Store

Dat maakt het voor jou misschien geen aantrekkelijk product, maar het kan voor anderen nog best een leuke kennismaking met VR zijn.
C een groot probleem voor de Quest

Je kunt veel over Apple zeggen, maar je wilt ze niet als directe concurrent hebben.
Eerder omgekeerd: Als Apple een nieuwe markt binnenkomt creëert dat zoveel buzz dat de andere spelers op de markt daar allemaal van profiteren.
Hoeveel nieuwe markten heeft Apple de afgelopen 6 jaar betreden? Volgens mij is het de laatste tijd veel doorontwikkeling maar weinig nieuws.
  • Wearables - apple watch 2014
  • Smart phone - iPhone 2007
  • Tablet - iPad 2010
  • Laptops - voor 2000
  • Desktop PC's en toebehoren - voor 2000
  • draadloos audio - o.a. Airpods 2016
We zien wel vaak dit soort headlines ook o.a. over elektrische auto's van Apple.

Apple is een heel geslaagd bedrijf, maar we kunnen niet automatisch stellen dat ze direct succesvol zullen zijn in toetreding van een bestaande markt of een nieuwe markt ontginnen.
aanvullend:
  • smart speakers (assistent in a tube) - Homepod 2018
  • cloud storage - iCloud 2011
  • set-top-box (streaming/casting media player) - Apple TV 2007
  • Video-on-Demand streaming service - Apple TV 2016 & Apple TV+ 2019
Eentje voor je lijstje, maar in een paar landen is (sinds 2017) de HomePod uitgebracht, maar dat heeft niet het verwachte succes en lijkt te worden stopgezet (volgens geruchten).

Mocht er een VR-bril verschijnen, dan neig ik het te gaan vergelijken met de HomePod qua prijs/succes, maar dat is puur een gevoel.
Ze betreden de markt wanneer de slagingskans hoog is. Niet revolutionair meer op dit moment, maar de producten zijn wel degelijk en bieden een hoog gebruikersgemak. Zodra Apple een product uitbrengt in een markt weet je wel dat het meer "mainstream" wordt, wat inderdaad goed is voor de ontwikkeling en concurrentie.
Nou, als ik jouw lijstje te zie, zijn ze in al die markten juist succesvol.
dit dus..
apple die in de VR markt gaat is het beste wat VR kan overkomen
Het zal zeker weer een boost geven, maar overdrijven is ook een vak. Het beste wat de industrie kan overkomen.....

Het is en blijft een niche markt en persoonlijk verwacht ik dat Apple zich meer gaat concentreren op de bedrijven markt, omdat daar het grote geld zit.

En de camera's die eigenlijk bedoeld zijn voor AR maar wel in de VR bril komen te zitten kunnen ze goed gebruiken om gegevens te verzamelen van de bedrijven en consumenten. Dan zien ze in ieder geval welke apparatuur men echt gebruikt.
Het is en blijft een niche markt en persoonlijk verwacht ik dat Apple zich meer gaat concentreren op de bedrijven markt, omdat daar het grote geld zit.
Tot dusver richt Apple zich voornamelijk niet specifiek op bedrijven. Zij verdienen ongetwijfeld het meeste geld met producten die zo breed mogelijk toepasbaar zijn, en dus niet alleen voor de zakelijke markt.
En de camera's die eigenlijk bedoeld zijn voor AR maar wel in de VR bril komen te zitten kunnen ze goed gebruiken om gegevens te verzamelen van de bedrijven en consumenten. Dan zien ze in ieder geval welke apparatuur men echt gebruikt.
Gezien Apple's aandacht op privacy zou dat nogal controversieel zijn.
Precies. Als Apple een grote afzetmarkt voor VR creëert is dat goed voor VR games. Meer budget voor de ontwikkeling en die games komen gewoon multiplatform uit. En gelukkig doet Apple niet aan exclusives zoals de consoles.
Of je krijgt het effect dat die bedrijven ook denken dat ze een hogere premium kunnen vragen voor hun headsets.
Waar is dit eerder het effect geweest dan? In tablet/telefoon/horloge-land zijn er grotendeels goedkopere alternatieven op de markt gekomen omdat bijna niemand in dat segment kan/wil concurreren, behalve een conglomeraat als Samsung. De eerste VR-headsets waren al smerig duur (500+ eur en dan ook nog een dikke game PC van 1000+ euro om het geheel een beetje degelijk op 100Hz aan te sturen), dus op zich verandert er weinig.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 21 januari 2021 14:33]

Google, Sony, Lenovo, Asus, OPPO, Honor, LG, ..

Allemaal met toestellen van 900+ eur.

Maar dat het voor VR waarschijnlijk geen nadelig effect zal hebben dat Apple toetreedt, ben ik het wel mee eens.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 21 januari 2021 17:49]

Google, Sony, Lenovo, Asus, OPPO, Honor, LG, ..

Allemaal met toestellen van 900+ eur.
zijn er grotendeels goedkopere alternatieven op de markt gekomen
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat toestellen boven de 900 euro er niet heel veel zijn. 135 in Nederland om exact te zijn, volgens Tweakers, waar Apple er 73 aanbied en Samsung 42. Dan hou je 18 modellen over waar een aantal re-colors tussen zitten (Pixel/Huawei/LG Zwart/Pimpelpaars/Goud). Waar ook nog een aantal leet RGB gamer-telefoons tussen hangen die de doorsnee-consument niet wil hebben.

Zelfs die meetellende en de kleurvarianten eruit gefilterd kom je op 8 telefoons uit die niet Samsung/Apple zijn. Ik noem het zelf niet echt concurrentie in dat segment, want een groot deel daarvan zijn wat mij betreft ook compleet ondergeschikt aan anderen op die lijst. (beetje alsof je voor 30.000 moet kiezen tussen een wit busje en een dikke Audi)

Alles eronder tussen 50-900 euro loopt tot in de duizendtallen modellen. Ook droppen Android-toestellen veel harder in waarde dan Apple-telefoons. Een Samsung-flagship keldert vooral tweedehands (maar ook nieuw) sneller. Een iPhone X uit 2018 levert meer op dan een Samsung S10 uit 2019. Dat is voor mij belangrijk, want ik koop eigenlijk exclusief tweedehands telefoons.
Maar dat het voor VR waarschijnlijk geen nadelig effect zal hebben dat Apple toetreedt, ben ik het wel mee eens.
Waarschijnlijk extreem positief, omdat Apple vaak niet de eerste is met een bepaald product, maar wel de eerste die het echt zaken naar de mainstream toe tilt of compleet gebruiksvriendelijk/idiotproof op de markt zet. Dat laatste telt lang niet voor alle VR-brillen. Ik zie mijn ouders of tante niet zo snel een HTC Vive of een andere bril i.c.m. Steam of iets werkend krijgen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 21 januari 2021 18:17]

Waarom niet? Apple is populair maar heeft nooit de neiging om hele markten over te nemen. Daar zijn de producten te duur voor.
Valt wel mee toch? iOS is in Europa ook allang geen marktleider meer. Juist dat gesloten ecosysteem en hoge prijs sluit veel mensen uit. Natuurlijk heeft de Quest ook een gesloten ecosysteem. Je kan wel sideloaden maar je moet een dev account hebben, dat ze zouden kunnen gaan beperken vanuit facebook. Ze blokkeren zelfs vaak gewone non-dev gebruikers. Het is niet gegarandeerd open.

En Apple zal niet verdienen aan de data wat FB natuurlijk wel doet, en daar komt de lage prijs van de Quest natuurlijk ook deels vandaan. Geeft je als consument juist een goede keuzemogelijkheid! Als je nu standalone VR wil en privacy dan is er gewoon niks.

Ik ben van Facebook als bedrijf gezien geen fan, maar ik vind wel dat ze heel veel hebben gedaan om VR op de kaart te zetten. De lage prijs doet veel voor de massa adoptie, en ook functies als handtracking zijn nu standaard aan het worden door hun toedoen.

Ik denk dat het voor de consument wel goed is. Meer keus, en de functies waar Apple in investeert zullen ook naar andere headses komen. De VR markt is nog lang niet volwassen dus hoe meer turbulentie hoe beter.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 januari 2021 14:54]

Wuah. Een Quest kan je officieel (zonder sideloaden of wattan ook) gewoon met een USB kabel verbinden met je PC. Dat heet Oculus link, en ik speel gewoon star wars squadrons in VR hiermee die ik heb gekocht op de EA store met m`n Quest 2. Dus niet de Oculus store zelf. En het werkt gewoon perfect.

Dus nee, de Quest is niet zo locked in als je denkt.
Dat weet ik, heb er zelf ook een. Maar ik heb het over het apparaat zelf (de apps die er op draaien).

De link optie is een hele toffe optie voor erbij (en werkt ook super!) maar niet echt de kracht van het apparaat.

Ik gebruik link ook veel en heb zelfs mijn Rift ermee vervangen maar het is niet echt iets voor de massa omdat het bekabeld is en een zware pc vereist.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 januari 2021 16:11]

Maar IOS is ook niet verkrijgbaar voor andere telefoons, had het dit wel geweest dan denk ik dat het een stuk groter zou zijn. Ik zou het eerder zien als een MacBook tegenover laptop, maar dan op een niche markt. Ik denk niet dat Facebook echt de vlaggen uithangt dat Apple deze markt betreedt, maar het argument dat het de gehele markt sterker kan maken had ik nog niet aan gedacht.
Mwa, denk juist niet dat het een groot probleem is voor de Quest, vergeet niet dat tegen die tijd er ook wel een Quest 3 is, en het is juist de grote massa die eerder voor de quest zal gaan vanwege de prijs, want ga er maar van uit dat de Apple variant 1000+ zal gaan zijn, er wordt dat al gesuggereerd.
Facebook/Oculus heeft met de Quest een hoop dingen gedaan waar ik het niet mee eens ben maar ze hebben wel de VR propositie met de hoogste prijs/kwaliteit verhouding neergezet.

Als Apple nu een product op de markt brengt dat duur en gelimiteerd is qua content dan is dat niet persé goed voor VR.

Ja, het zet het wat meer op de kaart en meer mensen zullen er op gaan letten, maar de "het is duur en er is geen content voor" reputatie die met de Quest EINDELIJK een beetje aan het vervagen was komt dan weer keihard terug.
Dan ga je ervan uit dat het te duur wordt (dat is wat anders dan een hoge prijs hebben) en dat Apple niet voor content gaat zorgen. Lijken mij allebei noga aannames.

Het zou juist zo kunnen zijn dat er veel meer mensen in aanraking mee komen en dat er veel meer gave content komt omdat er via de App Store goed geld mee verdiend kan worden.
Ik zei niet dat het te duur zou worden, maar dat het een "premium prijs" zou krijgen. En met een premium prijs hou je casual gebruikers weg van een techniek.

En ik geloof best dat Apple voor content gaat zorgen maar ik snak juist naar een Quest alternatief dat vergelijkbaar is qua prijs en kwaliteit maar dan in een ecosysteem waarin ik niet mijn aankopen vendor lock.

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 januari 2021 16:05]

Als ik het zo lees voldoet het product toch al niet aan de eisen die Apple er standaard aan stelt.
Zoals niet de mogelijkheid bieden om je eigen bril op te houden. Verwisselbare lenzen op sterkte moet je vast om de x jaar opnieuw bestellen, daarnaast is het steeds wisselen niet handig als iemand anders het product moet gebruiken.
Doet doet afbreuk aan gebruiksvriendelijkheid, die normaal bij Apple hoog in t vaandel zit.
Waar wordt er vernoemd dat je je eigen bril niet kan ophouden.
Er staat dat er plaats is voor een bril, er staat niet dat er plaats is voor een speciale bril van Apple.
En voor die lenzen, dat je het moet vervangen lijkt me logisch en dat je het moet veranderen omdat een andere gebruiker de headset gebruikt lijk ook logisch.
Dat zijn nu eenmaal dingen die niet anders kunnen.
Staat letterlijk in het artikel:
Apple heeft geen ruimte toegevoegd om een bril onder de headset te plaatsen en overweegt om gebruikers aparte lenzen op sterkte te kunnen laten insteken, vlak voor de schermen om scherp beeld te krijgen.
Als mensen een bril dragen moet je meer ruimte tussen de lenzen van de VR headset en het hoofd vrijhouden.

Bij de HP Reverb G2 is die ruimte er bv met gemak. (ik draag zelf een bril)
Maar er zijn mensen die die ruimte niet nodig hebben en een mod maken zodat de headset dichter op je hoofd komt te zitten. Daardoor is je sweetspot dan iets groter.
Waarbij ook diverse mensen zeggen dat de Quest2 eigenlijk te goedkoop is voor wat hij doet.

Gesloten appstore binnen het eigen VR platform is niet zo erg, dat Apple erin springt kan meer ontwikkelaars over halen (goede) VR games en toepassingen te maken en met wat geluk profiteer je bv Quest gebruiker hier ook weer van omdat ze ook die kant op porten.

Wel is PCVR vrij noodzakelijk, daar zitten toch de betere games, wat voor veel gebruikers een rede is om in ieder geval VR te gaan proberen.

Voordeel van Apple, zowat alles wat ze maken 'werkt', goede samenwerking met andere Apple apparaten en iedereen kan er vrijwel direct mee overweg. Daarbij lossen ze vaak ook dingen op die bij andere/vorige generaties apparaten gebruikers frustreren.
Vergeet niet dan een quest de gemiddelde consument niet zo veel zegt. Als Apple iets uitbrengt: iVR, AppleVR, etc dat stickt veel beter natuurlijk, want Apple.
De Oculus store heeft veel hogere eisen dan de AppStore. Het is erg moeilijk om als indie dev wat voor oculus’ store te ontwikkelen, ze eisen van te voren een document met je concept en dan krijg je pas een test app ID als ze je concept zien zitten.
De AppStore is geen probleem als je je maar aan enkele duidelijke regels houdt.

Aan de andere kant laat Oculus voorlopig sideloaden toe waardoor je toch wel toegang tot van alles hebt, terwijl zoiets bij Apple erg lastig zal zijn. Al is de vraag hoe lang Oculus dat nog toeslaat want ze zijn langzaamaan wel strenger aan het worden met het maken van een developer profiel.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 21 januari 2021 20:02]

Ik zie daar dus wel de waarde van. De simpele reden dat ik een persoonlijk Facebook account zou móeten gebruiken waarmee FB inzicht krijgt in al mijn gedrag, interesses en interacties in VR. En vervolgens de advertising hierop aan kan passen is meer dan reden genoeg. Het is voor mij simpelweg zo dat ik dit hele domein aan me voorbij laat gaan zolang de privacy zó in het gedrang is. Geen onzekerheidje, veranderde levenssituatie, verandering in gezondheid etc. zal onopgemerkt blijven. Zeker gezien VR steeds groter zal worden; nu nog een “gimmick” voor gaming en een testje voor een VR meeting voor de lucky few, straks een 2e normaal voor elke denkbare interactie; vrienden, familie, collega’s, spelen, werken, doktersafspraak, rechtszaalbezoek, ziekenhuis intake, gemeentelijk overleg, school, psycholoog, financieel adviseur, sport kijken, virtuele seks etc.

Dat Carmack achter de verplichte koppeling met Facebook staat verbaast me ook in het bijzonder; zijn ziel verkocht aan de duivel.
Ik betaal liever een premium voor een privacy focused platform met waarschijnlijk ook een interessante visie op interaction design, UX. We zullen het zien. Wel zie ik liever dat ze een AR/VR hybrid oplossing ontwikkelen en dan niet in de vorm van zo’n brillenkoker met hoofdband.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 januari 2021 09:15]

Ik ben het eens met vrijwel alles dat is gezegd als reactie op mijn post, maar het gaat me dus om de gevolgen van een versplinterd ecosysteem en een te hoge prijs om in te stappen.

Het zou kunnen dat de instap van Apple VR nog groter op de kaart zet, maar als ze dat doen met een soort prototype overgangsproduct dan kan het de reputatie van VR juist schaden.

* Het is een niche overgangsproduct naar AR, dus het is aannemelijk dat ze de support er relatief snel van laten vallen
* Je kan het standaard niet gebruiken als brildrager
* Het zal een eigen (vermoedelijk klein) ecosysteem hebben wat kwalitatief waarschijnlijk wel in orde zal zijn maar het is de vraag hoeveel ze er in zullen investeren als het een soort proefballonnetje is
* Het zal een prijs hebben die wellicht 2 a 3 keer zo hoog zal zijn als de Quest

Voor de duidelijkheid: Ik walg van de Facebook integratie van Oculus en ben net zo verbaasd als jij dat Carmack zich er voor leent. Ik dacht dat het de reden was dat hij vorig jaar was opgestapt om zich meer op AI te focussen, maar blijkbaar is de adviseursrol die hij heeft gehouden niet puur voor de vorm want hij is weer zeer actief.

Dit is uiteraard allemaal speculatie, want we weten nog helemaal niets zeker. Maar ik blijf er bij dat Apple zeker een partij is die mensen over de streep kan trekken, maar als dat met een product is met een hoge instap en een relatief kleine hoeveelheid software dan zal dat de reputatie van VR niet perse goed doen.

Helemaal als ze het binnen korte tijd laten vallen voor een AR oplossing, want dan kon “zelfs Apple” geen goede VR bril maken.

[Reactie gewijzigd door walterg op 22 januari 2021 09:38]

Ik zie Apple persoonlijk eerder als een markt forcerende kracht. VR/AR kan juist als gehele markt profiteren van de enorme potentie die Apple in een keer kan aanboren. Kijk naar het app effect.
Qua experience die Apple kan neerzetten tov de concurrentie zou in me ook geen zorgen maken. Ik kan me het niet herinneren dat ze een nieuw marktsegment aanboorden met een UX die onderdeed voor wat reeds verkrijgbaar was.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 januari 2021 14:52]

Zo groot als de Quest of de Quest2?
Zelf zou ik geen Apple apparatuur nemen, maar wel goed om te zien dat er weer een grote speler mee gaat doen in de VR wereld.
Kunnen we een pooltje maken wat de prijs gaat worden?
Lekker in R&D laten en voor die AR bril gaan tenzij ze content willen creeeren voor die AR bril en met AR kit het te langzaam gaat.
Ik ben er wel positief over, ik ga er een halen en een of twee projectjes er mee doen. Waar het met name om gaat is dat je klaar zit op het moment dat deze bal wel gaat rollen, wat altijd gaat gebeuren. Het probleem is simpelweg het comfort. Je wil gewoon een "normale" bril op doen als je naar buiten loopt net zoals een Apple Watch een "normaal" horloge is. Of liever nog: gewoon een contactlens.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 21 januari 2021 15:03]

Het probleem is simpelweg het comfort. Je wil gewoon een "normale" bril op doen als je naar buiten loopt net zoals een Apple Watch een "normaal" horloge is. Of liever nog: gewoon een contactlens.
Wat je hier noemt is AR, niet VR. Maar ook bij VR is comfort nog wel een issue. Ik kan nu niet langer dan 3 kwartier tot een uur zo'n ding op mijn hoofd hebben zonder dat ik last begin te krijgen van mijn nek (terwijl ik verder eigenlijk nooit last van de nek heb). Het is zeker al beter nu ik een Index heb vs de originele Rift, maar het zal nog wel even duren voor het echt comfortabel wordt. Er hangt gewoon nog teveel gewicht aan de voorkant van je hoofd.
Wanneer gaan die internet waakhonden nou eens blaffen en bijten en trekken die Oculus Quest van Facebook af! Dat zou toch koppelverkoop zijn, onder andere, en ongeoorloofd dataminen? Ik wil 'm graag kopen maar ik ga daar geen Facebook account aan koppelen.
Koppelverkoop? Jij hebt de klok horen luiden, maar..... :? |:(
Datamining geef ik je gelijk in, maar alles gebeurt pp vrijwillige basis. Dat ze enorm veel data verzamelen ipv alleen welk spelletje je hoe laat speelt, tja, dat is nou eenmaal hoe guur Facebook is.
Tja, dan is xbox, playstation, switch, iOS en ga zo maar door, ook allemaal koppelverkoop.
Het is onbekend of die methode mag, omdat het verkopen van lenzen op sterkte aan regels is gebonden.
Ik ben nogal verbaasd over deze zin.
Voor andere VR headsets worden al lenzen op sterkte aangeboden door bv VR Optician.
Als die het kan, waarom zou Apple het dan niet kunnen doen.

Wellicht moet er dan in het bedrijf iemand zijn met een opticient diploma of zo. Dat kunnen ze dan toch makkelijk oplossen door hiervoor een aparte apple afdeling op te richten als eigen bv die aan al die voorwaarden voldoet?
Jippie weer een product waar bakken met geld aan is uitgegeven wat enkel te gebruiken gaat zijn in het apple eco systeem. Zonde, zonde, zonde.
Ik hoop dat een VR bril met diffractie/holografische lenzen mogelijk is. Dat zou het gewicht fors omlaag kunnen brengen in en misschien zelfs kleiner doordat de lenzen sneller kunnen zijn dan refractie lenzen.

Alleen liever niet van Apple ;)
Ik mag toch hopen dat Apple met een VR-bril komt die een stuk kleiner en draadloos is dan de huidige generatie.