Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple stelt voormalig topman hardwareteam aan als hoofd VR- en AR-team'

Dan Riccio gaat de ontwikkeling van Apples komende AR- en VR-headsets overzien. Dat meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen bij de techgigant. Riccio was voorheen de senior vice president bij Apples hardwareteam, maar hij werd vorige maand opgevolgd.

Riccio was al verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Apples VR- en AR-headsets als onderdeel van zijn vorige functie, maar gaat dit nu fulltime doen, schrijft Bloomberg. Volgens het persbureau heeft Apples 'komende VR-apparaat met AR-mogelijkheden' te kampen gehad met ontwikkelingsproblemen. Medewerkers van het techbedrijf zouden geloven dat de extra focus van Riccio zou kunnen helpen.

Hoewel Riccio het eindtoezicht heeft bij Apples VR- en AR-project, wordt het project volgens Bloomberg in het algemeen geleid door Mike Rockwell, een andere vice president bij Apple. Er zouden 'meer dan duizend ingenieurs' aan de AR- en VR-apparaten werken. Er gaan al langer geruchten rond over de komst van een VR-headset van Apple. The Information bracht eerder deze maand informatie over zo'n vermeend apparaat naar buiten. De eerste Apple VR-bril zou volgens dat medium beschikken over twee 8k-schermen en 3000 dollar kosten, hoewel Apple niet heeft gereageerd op die claims.

Apple maakte eind januari al bekend dat Riccio een nieuw project zou leiden, waarbij hij direct aan ceo Tim Cook rapporteert. Het bedrijf deelde toen nog geen details. "Ik kijk ernaar uit om te doen wat ik het liefste doe: al mijn tijd en energie bij Apple besteden aan het creëren van iets nieuws en prachtigs waar ik niet enthousiaster over kan zijn", zei Riccio toen Apple het nieuws naar buiten bracht. Riccio werd door John Ternus opgevolgd als senior vice president van Apples hardwareteam.

Volgens Bloomberg zijn er de afgelopen tijd meerdere wijzigingen bij de top van Apple doorgevoerd. De groep medewerkers die zich bezighoudt met het ontwikkelen van eigen beeldschermen en camera's, zou nu onder leiding van Johny Srouji staan. Srouji is een topman die verantwoordelijk is voor processors en modems bij Apple. Het financiële persbureau stelt dat deze verhuizing suggereert dat het bedrijf dichterbij het verschepen van zijn eerste apparaten met eigengemaakte displays komt, ter vervanging van die van externe leveranciers.

Dan Riccio. Foto: Apple

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

08-02-2021 • 18:42

15 Linkedin

Reacties (15)

Wijzig sortering
Het lijkt er op dat Apple AR/VR nu toch wel serieus gaat nemen. Uiteraard hadden we ARKit al als hele prettige tool om met iOS / iPadOS apps te maken, maar er komen steeds meer geruchten over andere AR-enabled devices.
Inderdaad.

Omdat de twee 8k displays vandaag uit meer dan een bron bevestigd zijn lijkt dat nu wel een feit te zijn. Wat daaraan opvallend is dat Apple dus ook iets in de pijplijn heeft om dat aan te sturen. Op dit moment hebben ze dat gewoon niet.

Maar als ze 8k aan de praat krijgen met een goede tracking is er wel iets echt nieuws. Dat komt in de buurt van wat het menselijk ook nodig heeft om iets als niet kunstmatig te beoordelen. Op een show in 2018 heb ik een HP headset opgehad met twee 6k schermen (en de opdracht om heeeeeeel langzaam te bewegen) en dat was echt zeer apart. Dan is het geen VR meer maar 'echt'. Die set draaide op vier overklokte 1080's.
In dit geval zal waarschijnlijk de render resolutie lager zijn dan de display zelf. Zo'n mobile chip gaat echt niet 2x 8K renderen. Vooral niet op een hoge frame rate. En je hebt dan technieken als "Foveated Rendering" die kan helpen maar dan render je nog steeds niet 2x 8k. Wellicht dat het "screen door effect" wel minder is.

Voordat de techniek zo ver is om 2x 8k te kunnen renderen op een mobile chip dan zijn we nog wel jaren verder. Laat staan dat het met de huidige 3080 native 8k kan op hoge frames. Misschien 30 fps met DLSS.
De 3080 is een GPU, maar ook een GP GPU. Als Apple dit echt gaat doen dan creëren ze een GPU met een aantal specifieke functies voor speciale taken. Nu doen ze dat al met hun Neural Engine en ISP. De rekenkracht van de GPU is misschien dan straks in benchmarks niet zo groot, maar als je de speciale functies correct in kan zetten dan is 2x 8k geen enkel probleem met het verwerken van alle input die daar nog bijhoort.

Eigenlijk verdienen Apple’s chips ook niet de naam ‘mobile chips’, omdat ze de laatste jaren in heel veel taken al net zo goed en soms zelfs beter presteren dan desktop chips.
In dit geval zal waarschijnlijk de render resolutie lager zijn dan de display zelf.
Wat ook aansluit op het hele Retina concept. Je hebt meer pixels dan je resolutie, waardoor je geen pixels kunt waarnemen. Dat concept gebruiken ze al tijden in alle retina displays. Op de Macbooks kun je dat zelf instellen.

Bij iets wat zo dicht op je ogen zit als VR/AR is dat ook wel zinnig.
Ik denk dat dat niet helemaal is wat @maskedmous bedoelde. Met retina displays wordt de interface en diens inhoud alsnog wel op de volle resolutie gerendeerd (5k op een 5k scherm, etc); het verschil zit daar in een schalingfactor die de elementen groter/kleiner opmaakt om fysiek op bepaalde afmetingen uit te komen.

Bij forveated rendering, en soortgelijke 3D scaling, wordt (al dan niet een deel van) de frame op een lagere resolutie gerendeerd; minder pixels worden berekend. Op een later moment in het proces wordt dit opgeschaald naar de resolutie van het scherm.

Het grote verschil is eigenlijk vooral dat retina intern *altijd* een hogere resolutie aanhoud, soms zelfs 3x, ook wanneer elementen op het scherm kleiner moeten.

[Reactie gewijzigd door Luminair op 9 februari 2021 12:59]

Ben heel benieuwd naar de ervaring dmv vr in een bril. Kan de 85” of zelfs groter beeldbuis dan vervangen worden voor een bril? En hoe zit het met brildragers, wordt er gecompenseerd in de lenzen van de bril bij - alswel +.

Persoonlijk is € 3000,- een forse prijs voor ‘the new bubble’ een bril.
Die $ 3000,- kan ook een opmaat zijn naar een meer mainstream product. €1000,- is al boven gemiddeld voor een TV. Als ze rond de $ 1000,- mikken voor de mainstream ervaring zou dat redelijk zijn qua lanceerprijs. Over tijd kan er een SE versie komen van 500-600. Of het de prijs waard zal zijn moet volledig blijken uit de ervaring. In principe is iets beters dan de beste console en de beste home cinema ervaring dat denk ik voor heel veel mensen wél waard. Al zou ik het prettig vinden om samen met m’n vrouw een film op die manier te kunnen ervaren. Dan is er wel techniek nodig om haar in de virtuele omgeving te projecteren.
Is een dev kit prijs zoals hololens, die was een stuk duurder
... en meer gericht op de werkvloer terwijl Apple het denk ik meer over de cinemaervaring maar ook entertaining boeg gaat gooien.

Digitaal de realiteit nabootsen is best een ding en hoop dat het voor het publiek leuk wordt. Maar het inrichten zal toch wederom gewoon werk zijn.

Is er al een hololens voor pak em beet € 500,-? [Of topic]
Gaming zou een zeer goede kunnen zijn en films inderdaad.
Maar ik zie ook een complete vervanging van PC's / laptops etc. door dit.

En ook voor het werkveld, de hololens toepassingen.
Mik heb geprobeerd het M1 verhaal te volgen en te snappen. Tot de benchmarks kwamen had ik er maar weinig vertrouwen in. Blijkbaar heeft Apple toch boven verwachting gepresteerd in deze.
Dat hele 2x8k is niet haalbaar, voor nu, zoals wij conventionele vr gewend zijn.
Apple is apple, je kunt er van vinden wat je wilt. Feit is dat ze beschikken over een R&D van heb ik jou daar. En het kan maar zo gebeuren dat ze met 'iets moois en haalbaars' komen, zo zal later blijken uit de benchmarks en reviews....
Nog los van de technologische uitdaging vind ik het bemoedigend dat een bedrijf als Apple zich hier nu op stort. Ze staan namelijk bekend om hun mindset dat als ze iets doen, dat ze het dan ook fantastisch (lees: een gamechanger) willen maken. Dat is uiteraard geen garantie dat het ze lukt, maar ze proberen in ieder geval vaak echt een sprong vooruit te maken i.p.v. toepassen van wat er op dat moment gangbaar is. Dat blijkt ook wel uit de geruchten om meteen voor 2x 8K te gaan. Bovendien zullen ze Apple kennende meer dan gemiddeld aandacht besteden aan het uiterlijk en het comfort. Kortom: het kan zeker geen kwaad dat ze hiermee bezig zijn. Ben erg benieuwd. :)
Ben de eerste in de rij voor een Apple VR bril. Kom maar op.
Kost maar 3000 dollar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True