Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: Apple brengt volgend jaar standalone-VR-headset met micro-oledschermen uit

Apple brengt volgens analist Ming-Chi Kuo in 2022 een VR-headset uit die voorzien is van micro-oledschermpjes en als standalone werkt. De prijs zou vergelijkbaar zijn met die van een high-end iPhone. Kuo verwacht op zijn vroegst in 2025 een AR-bril van Apple.

Prototypes van Apples VR-headset hebben een gewicht van 200 tot 300 gram, schrijft Kuo in een rapport waar 9to5Mac uit citeert. Het doel van Apple zou zijn om dat omlaag te brengen tot een gewicht tussen 100 en 200 gram, als 'technische problemen' opgelost kunnen worden. De headset krijgt een eigen processor en opslag en moet dus als standalone te gebruiken zijn, net als bijvoorbeeld een Oculus Quest. Een gewicht van minder dan 200 gram voor zo'n bril zou erg laag zijn. De huidige Oculus Quest 2 weegt ruim 500 gram.

Volgens Kuo gebruikt de headset micro-oledschermpjes van Sony. Een eerder gerucht van The Information sprak over de aanwezigheid van twee schermpjes met ieder een 8k-resolutie. De resolutie zou daarmee veel hoger zijn dan bij bestaande VR-headsets, wat het screendoor-effect kan elimineren. Het getoonde bronmateriaal hoeft daarvoor geen 8k-resolutie te hebben. Eerder deze maand was er ook al een gerucht over de ontwikkeling van micro-oledschermen door Apple en TSMC.

Kuo claimt dat de VR-headset ongeveer net zo duur zal zijn als een high-end iPhone. Dat wijst op een prijs van zo'n 1200 euro. In eerdere geruchten van The Information werd gesproken over een prijs van 3000 dollar.

Eerder getoonde mock-up die The Information heeft laten maken op basis van anonieme bronnen die het apparaat hebben gezien.

In zijn rapport spreekt Kuo over een headset voor AR en VR, maar uit de omschrijving en eerdere geruchten is op te maken dat het gaat om een VR-headset, die ook gebruikt kan worden voor AR-weergave. Dan wordt het beeld van de omgeving via camera's in de headset getoond. Het gaat dus niet om een AR-bril met een doorzichtig scherm.

Apple werkt volgens geruchten wel aan zo'n AR-bril, maar volgens Kuo verschijnt die op zijn vroegst in 2025. Apple zou nog moeten beginnen met het maken van een prototype. Het is volgens de analist nog niet zeker hoe deze bril als standalone zal werken. Mogelijk is een koppeling met bijvoorbeeld een iPhone vereist. Volgens Kuo heeft Apple ook AR-contactlenzen op zijn roadmap staan voor 2030, maar daarover is nog niets bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-03-2021 • 09:49

76 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (76)

Wijzig sortering
Als dit klopt, wordt het interessant om te zien of mensen graag ongeveer €700 meer betalen om meer privacy te hebben dan dat je zou hebben als je een Quest 2 met verplichte FB integratie koopt.

Wel weer jammer dat er net zoals met streaming diensten er sprake is van ontzettende versplintering, omdat iedereen zijn eigen product uit wil brengen in plaats van samen te werken wat de consument ten goede zou komen.
Meer privacy... Denk dat dat relatief is.
Apple is een hardware en dienstenboer. Primaire missie van Facebook is het verkopen van reclames.
'verkopen van reclames' is correct, maar dekt de lading niet helemaal denk ik; met Facebook kunnen adverteerders super gericht advertenties en posts promoten, bijvoorbeeld voor politieke doeleinden. En de bedrijven / instanties die dat doen zijn (volgens mij) niet gebonden aan regels omtrent politieke donaties en advertentiebudgetten, omdat ze niet expliciet een partij promoten. Super gerichte propaganda.

Een voorbeeld is deze campagne om zwarte stemmers hun stem te laten verspillen. Deze groep zou nooit voor de republikeinen stemmen, ze weten dat ze ze nooit over kunnen halen om voor 'hun' kamp te stemmen. In plaats daarvan hebben ze een campagne gericht op deze categorie om hun stem te verspillen; de ene campagne zegt dat hun stem toch tijdverspilling is, niemand luistert naar ze. Een andere campagne promote de 3e partij, wat effectief ook een verspilde stem is omdat een 3e partij in de VS geen kans heeft, gezien hun systeem. En nog een tactiek was om mensen digitaal te laten stemmen, dwz, 'sms hierheen om te stemmen', zodat mensen dachten dat ze al gestemd hadden. Nog eentje was om een verkeerde stemdatum te adverteren.

iig, 'verkopen van reclames' is idd hoe ze hun geld verdienen, maar gezien hoeveel ze van hun gebruikers weten is het veel waardevoller dan alleen dat.
Dan heb je het toch wel verkeerd, want de Oculus brand is voor facebook wel degelijk ook een hardware/dienstentak waar het dus vooral draait om de verkoop van de hardware/diensten. En jij lijkt te vergeten dan Apple ook een behoorlijke advertentietak heeft.
En jij lijkt te vergeten dan Apple ook een behoorlijke advertentietak heeft.
En jij lijkt te vergeten dit te onderbouwen met een linkje of een bron. iAds is namelijk in 2014 opgedoekt juist omdat Apple zich meer op Privacy wilde gaan richten. Er bestaat vanuit Apple ook geen enkele SDK of Framework om advertenties in een applicatie te weergeven. Alle advertenties die jij in IOS apps ziet komen of van Admob of van Facebook Audience Network, en niet van Apple. Dus ik zie graag onderbouwing en bewijzen van die "behoorlijke" advertentietak.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 8 maart 2021 13:48]

Dat laatste wist ik niet, daar ga ik me eens in verdiepen, thanks.
Dat je dat niet wist is omdat Apple die advertentie tak alweer lang geleden heeft opgedoekt. Het enige dat Apple nog doet van advertenties is voor apps in de App Store.
Uiteraard, al lijkt Apple de laatste tijd meer de goede richting op te bewegen dan FB. Bijvoorbeeld dat ze nu bij apps laten zien wat er allemaal van je wordt verzameld.
Nee het is wat je kan verwachten van een bedrijf dat geen inkomsten uit advertenties moet halen.
Tja, meer privacy is in ieder geval niet absoluut. Dus wat dat betreft heb je een punt 8)7
Ik verwacht niet dat je de apple set kan aansluiten op bijvoorbeeld je pc om dan steam games te kunnen draaien wat wel mogelijk is met de quest. Alleen daarom al denk ik dat de quest populairder blijft onder de gamers. Daarnaast is dit product denk ik ook minder interessant voor mensen die geen apple devices hebben waar de quest in beide straatjes past, maar de tijd zal het leren.

ik ben vooral benieuwd naar de volledige specs en technieken en of je inderdaad hier een leuke game library bij krijgt dan is het voor mij het overwegen wel waard. Ik wil graag een stand alone bril maar ja op dit moment behalve de quest weinig keuzes
Zolang hij maar virtual desktop ondersteunt die via wifi snel genoeg games uit steam kan streamen (zoals nu ook met de Quest kan) dan ben ik om! Wat ze verder allemaal dan in de appstore wel of niet aanbieden, maakt dan niet uit. De schermkwaliteit (volgens geruchten) en lage gewicht zijn ook erg interessant.

Heb overigens al een Index, maar de trackers en draad beginnen wel wat gedateerd aan te voelen. Regelmatig meegesleept naar vrienden of werk, maar is een gedoe zeg. De Quest is een absolute no go gezien FB policy. Heb FB al jaren geleden verwijderd en al het resterende verkeer die kant op wordt door Adguard opgeslokt.
Voor mij is de privacy geen ding (heb al een Quest 2) maar is het de vraag of de Apple bril:
-Uberhaupt bedoeld is voor gaming. Ze prijzen zich aardig uit die markt (indicatie: op Steam heeft slechts 2% van de gebruikers een VR-bril, waarvan de Quest 2 het vaakst voorkomt, de Index komt in de buurt van de Apple prijs)
-PC VR toelaat. De Quest 2 kan beiden, én draadloos. De stand alone games zijn leuk, maar de graphics zijn op PC VR wel aanzienlijk beter.
-Genoeg aanbod heeft. Zeker als er géén PC VR ondersteund wordt is het aanbod aan goede VR games in de eigen store van belang. Zelfs Oculus heeft aan de stand alone kant relatief weinig aanbod (ja, er zijn een dozijn goede games, maar met 2-6 uur speeltijd per game race je daar snel doorheen)
Ik betaal gerust 700 euro meer voor een Apple VR dan voor zo'n FB luistervink plastic geval.
Apple staat er om bekend prijzen te hanteren die minstens 200% van de rest van de markt liggen. Aan de andere kant, op smartphone gebied doet tegenwoordig gewoon iedere fabrikant vrolijk mee, en voelen ze zich gedwongen om hun strategie aan te passen, en ook op prijs te concurreren.
Goedkoop is duurkoop, of minimaal goedkoop is "jij bent zelf het product". Dat is het geval bij Facebook natuurlijk, waar jouw gegevens worden verkocht aan adverteerders.

Apple kennende zal deze VR headset ongeveer 5 jaar meegaan voordat hij aan vervanging toe is, en zal je gedurende die tijd prettig gebruik kunnen blijven maken van het systeem. Mijn iPhone 7 is het hier mee eens :7

Het enige wat Apple zou moeten overwegen is om ook XXX-materiaal toe te staan. Dan heb je privacy én pornografische VR-content samengevoegd. Geniaal zou je zeggen.
Apple zal dat nooit formeel toestaan, dat was een van de eerste dingen waar mensen ook in de app store om vroegen maar Apple heeft daar altijd fel tegenover gestaan.

Dat gezegd hebbende, als er een browser in zit kun je ermee doen en laten wat je wilt.
Nou ja, je kunt tegenwoordig bij de instellingen van iPhone NSFW van Reddit app aan zetten. De app toont dus porno of wat je maar wilt. Weet niet sinds wanneer dat is, maar Apple staat het nu dus kennelijk toe.
Het enige wat Apple zou moeten overwegen is om ook XXX-materiaal toe te staan. Dan heb je privacy én pornografische VR-content samengevoegd. Geniaal zou je zeggen.
Je kent Reddit? Kun je aardig vuistje mee knappen hoor O-)
Kuo claimt dat de VR-headset ongeveer net zo duur zal zijn als een high-end iPhone. Dat wijst op een prijs van zo'n 1200 euro.
Volgens de Pricewatch gaat het dan meer over een ~€1600.

Algemeen gaat de grote vraag worden hoe snel Apple hier een ecosysteem omheen weet te krijgen. Apple is daar in principe wel goed in, maar het blijft toch een heel hoog prijskaartje. En gezien we Apple kennen vermoed ik dat ze alle oplossingen om SteamVR games te streamen gaan blokkeren.
Een iPhone 12 Pro en/of Pro Max zijn de Apple High-end en die beginnen niet bij €1600.

Ze zijn er met meer opslag voor €1600,- maar high-end is niet alleen de duurste uitvoering van een model.
Van het moment dat Unreal en Unity engines het ondersteunen, wordt het toch wel makkelijk voor game-companies om het spel te porten. Dan is het gewoon een kwestie van pushen naar de App Store? Meestal hebben ze daar ook al infrastructuur voor, aangezien de meeste game companies ook al wel iPhone games uitbrengen.

Vanuit een technisch oogpunt valt het best wel mee. Het zal dus een kwestie zijn hoe Apple game companies gaat overtuigen, aangezien Apple niet echt met high-end gaming wordt geassocieerd.

Langs de andere kant, wie weet slaagt Apple daar wel in. Toen de iPhone op de markt kwam werd die ook niet serieus genomen door de concurrentie (Nokia S40/S60, BlackBerry, Windows Mobile), en zie wat er van geworden is. Hetzelfde voor iPads, werd weggelachen omdat niemand er het nut van in zag, maar is uiteindelijk ook populair geworden.
Je Quest speller naar Apple porten zou één ding zijn, maar Steam spellen kan je niet op zoiets uitbrengen, die zijn veel te zwaar. Wat je hebt met de Quest is echter dat je spellen van je PC naar je Quest headset kan streamen, dus je PC levert de rekenkracht, je Quest toont het op het display. Daar zie ik een Apple nooit in mee gaan, gezien dan dus de hele Apple storen omzeilt kan worden.
Kan nog niet warm worden van "AR contactlenzen" over jaar of 10. Actieve electronica op de lens van je oogbol ? Nee, doe maar niet. Zowiezo contact lenzen.. doe mij maar bril (zeg ik ook als brildrager).
Mij, als contactlenzendrager klinkt het juist heel tof.

Maar het lijkt me voorlopig iets dat iemand voor de grap/inspiratie op een roadmap heeft gezet en nog niet heel concreet buiten het R&D-lab.

Grootste probleem lijkt me nog we de energievoorziening van een lens. Heel dun stroomdraadje naar je oog? Permanent inductieveld?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 8 maart 2021 10:30]

Permanent inductieveld is denk ik de enige manier om dat te doen, maar een bril met geïntegreerde accu is een stuk realistischer wat dat betreft.
Volgens mij las ik een paar jaar geleden al wat over dergelijke lenzen, denk dat de techniek verder is dan jij verwacht.

Denk niet dat Apple "voor de grap" dingen op roadmaps zet.

Edit:
Kopiëren en plakken gaat te lastig op m'n phone, maar als je hier op Tweakers zoekt op contactlenzen kom je al een boel artikelen tegen

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 8 maart 2021 10:50]

Ben heel benieuwd! Apple is typisch “you don’t have to be the first to be the best” mbt user experience

-edit- typo

[Reactie gewijzigd door keys88 op 8 maart 2021 09:54]

Belangrijkste in vr is natuurlijk een browser. Voor cultureel en wetenschapsonderzoek uiteraard. :>
Natuurlijk gaat Apple hun eigen store in de bril gebruiken, maar ik vraag me af/hoop dat ze ook Steam VR toestaan. Dat zou het ook een stuk makkelijker maken voor mensen om over te stappen van hun huidige headset naar deze.
Reken er maar niet op. Apple heeft een duidelijk pad en 3rd-party heeft daar maar 1 plek: in de Apple App Store.

Mac is de uitzondering, maar om historische redenen. En ook daar timmeren ze verder dicht.

Echter: ik verwacht dat ook deze bril Safari ondersteunt en in de browser: anything goes.
Heel benieuwd ook wat de content gaat zijn hiervoor.
ARKit met o.a. toepassingen in de zakelijk markt. Gaming zal niet echt een prioriteit hebben bij deze bril van Apple gok ik zo. Maar wie weet.
Ik denk dat ze gaming hier ook bij betrekken alleen al vanwege Apple Arcade.
Toevallig dit weekend de catalogus van Apple Arcade doorgelopen en die voelt toch echt een stuk minder premium aan dan dat ik had gehoopt/verwacht. Het meeste lijkt op klonen van andere populaire (iOS) games (p2p en f2p) waardoor het geheel enigszins 'budget' over doet komen. Ik ga de komende maanden er even verder mee spelen, maar ik betwijfel of ik er een abo op ga nemen, laat staan dat ik er een peperdure Apple VR headset voor zou kopen...

Echter zou ik er zakelijke/entertainment toepassingen voor kunnen zien, zeker als het een standalone headset is. Daarnaast vraag ik me af of streamen vanaf een PC mogelijk zou zijn via bv. SteamLink.
Het is een VR bril en geen AR Bril. Zakelijke toepassingen blijven dan beperkt tot visualisatie scenario's en trainingen. Je ziet veel meer vraag in de zakelijke wereld voor AR en beperkter naar VR.
Ik geloof echt niet dat Apple voor een VR bril gaat. VR is vooral gaming en ik kan me echt niet voorstellen dat ze dat als primair doel van een toestel gaan maken. VR is gewoon te ongemakkelijk voor veel mensen om langere tijd te gebruiken. Wanneer ze voor een bril gaan moet dat pas in de ervaring en de content die ze al aan bieden en dan weet je dat ze voor AR oplossing gaan. Gamen zal nooit een core business zijn voor Apple maar zo'n bril wordt wel gemaakt om mogelijks een core business te worden zoals die iPod en iPhone al deden.
Dan zal Apple er toch voor moeten gaan zorgen dat hun store gevuld gaat raken met interessante content voor VR, want op dit moment is dat nog niet het geval.
Ik hoop dat Apple het anders aan gaat pakken, ik vermoed van niet, anders gaat ook de content voor VR ook weer versplinterd worden. Ze leren het ook nooit.
Dan is €1200 wel erg veel
Eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels over hoe serieus Apple is met VR.

Of dat het een soort hobbyisme in de aanloop naar AR is, waar, getuige ook de uitspraken van Tim Cook, hun echte interesse lijkt te liggen.
Misschien dat virtual desktop-achtige (zoals bij Quest) applicatie wel mag? Namelijk remote control van een PC, hiermee kan je potentieel dus ook VR games mee spelen. Soortgelijke applicaties zijn er nu ook in de Apple store, bijvoorbeeld die van Shadow maar ook Moonlight game streaming en andere. Verder zou VR streaming met 2x8k nog wel kunnen denk ik, video compressie schaalt meestal erg goed met hogere resoluties.
Misschien eerst even afwachten waarvoor ze deze bril gaan positioneren. Mogelijk minder gericht op gamen en meer op 'virtuele showrooms', of andere commerciële toepassingen. Misschien nog iets als een virtuele bioscoop aangezien ze al in de filmverkoop zitten, maar zeker met die prijs betwijfel ik dat ze gaming als top prioriteit hebben.
Over een slecht gamingplatform gesproken, op PC is VR eigenlijk al een niche platform... Dat begint aardig volwassen te worden, en op MacOS zie ik die curve nog niet omhoogkomen. Ik ga express op geminde berichten reageren met goed onderbouwde reacties. Gaat mijn karma omlaag ;-)
Misschien dat in 2022 de prijs van een high end iPhone 3000 euro is, dan klopt 't plaatje weer.
Zoals het nu loopt zal het eerder de experimentele Samsung en LG telefoons zijn met een gimmick omtrent het scherm die dat soort prijzen gaan vragen.
Hm. Het gewicht zou nog te hoog zijn van de prototypes omwille van technische problemen. En de schermen zijn nog in ontwikkeling. Denk niet dat dit er komt in 2022. Klinkt een beetje te veel als de toestand waar die draadloze oplader die maar niet komt, inzit.

Denk met die prijzen dat het ook in de eerste plaats een “pro” product wordt, want vandaag is een VR bril voor de consument toch vooral voor de leuk. Het is nu niet dat Apple zich op de gaming markt profileert of zo.
Een paar belangrijke dingen heeft Julian toch gemist:
  • de headset zal van het helmet-type zijn
  • het zou vooral voor video gerelateerde applicaties (AppleTV+ en Apple Arcade) gebruikt worden
  • de VR headset wordt een 'portable' product, de AR headset een 'mobile' product
Heb je hier een bron voor?
Gewoon doorklikken en het gequote deel van Ming Chi's investor note lezen;
Although Apple has been focusing on AR, we think the hardware specifications of this product can provide an immersive experience that is significantly better than existing VR products. We believe that Apple may highly integrate this helmet with video-related applications (e.g., Apple TV+, Apple Arcade, etc.) asone of the key selling points.
Dank voor de verduidelijking.
Kan interessant zijn als highend VR bril met AR passthrough (als verdere stap van Apple in AR domein... als precursor headset dus).

Verder is het afwachten vwb de verdere specs... 2x 8k is leuk, maar met <90 graden FOV voor mij persoonlijk niet interessant. Verder vraag ik mij af of hier goede content voor komt, want bijv. zonder SteamVR compatibility is er vermoedelijk weinig te doen op deze fancy hmd.

En ook is er praktisch niets bekend over controllers... alleen handtracking, hoe goed ook, evt aangevuld door minimale 'vingerhoed feedback', is denk ik niet heel bruikbaar met de meeste bestaande content.

Kortom, ik wacht wel even af ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True