Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus 9-smartphones komen vanaf 23 maart uit

OnePlus gaat de nieuwe OnePlus 9-reeks vanaf 23 maart uitbrengen. Daarvoor houdt het bedrijf een evenement op die datum. In een video is de achterkant van de vermoedelijke OnePlus 9 Pro te zien en wordt ook de samenwerking met Hasselblad benadrukt.

Het gaat om een evenement dat op 23 maart vanaf 15.00 uur Nederlandse tijd te volgen is. In de video wordt de samenwerking met de camerafabrikant Hasselblad onderstreept en is kort de achterkant van een smartphone te zien. Die beelden komen overeen met foto's die eerder naar buiten kwamen en die naar verluidt de OnePlus 9 Pro toonden. Ook van de vermoedelijke OnePlus 9 verschenen eerder al foto's. Hasselblad is van oorsprong een Zweeds bedrijf en in 2017 verwierf de Chinese dronefabrikant DJI een meerderheidsbelang.

In de nieuwe video is de naam Hasselblad te zien op het camera-eiland, net als twee grote en twee kleine lenzen. De vermoedelijke OnePlus 9 Pro lijkt een ietwat glimmende, zilverkleurige achterkant te krijgen en een enigszins gekromd frame aan de zijkanten.

De telefoon zou een scherm bevatten met een resolutie van 3120x1440 pixels met een beeldverhouding van 19,5:9 en een 120Hz-verversingssnelheid. De OnePlus 9-reeks zou de IMX789-sensor van Sony krijgen en foto's in 12bit-raw bestanden kunnen opslaan. Verder zou draadloos laden met 45W worden ondersteund en er zal in ieder geval 5G-ondersteuning zijn.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-03-2021 • 08:01

103 Linkedin

Reacties (103)

Wijzig sortering
Dit is een mooie video van Michael Fisher welke door de verschillende samenwerkingem van telefoon- en camera-fabrikanten gaat: https://youtu.be/hHMS0An47FY.

Conclusie: het verschilt per set fabrikanten hoe de implementatie gaat. Huawei en Leica hebben het tot nu toe in de 'moderne" (lees: smartphone) tijd als enige echt goed aangepakt, en Hasselblad bijvoorbeeld niet. Zij hebben samengewerkt met Blackberry en Motorola en dat heeft in beide gevallen geen top resultaten opgeleverd - maar het is toch weer even afwachten hoe OnePlus dit gaat aan pakken.

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 8 maart 2021 10:10]

https://forums.oneplus.co...-with-hasselblad.1397640/

Het lijkt alsof ze toch best veel moeite (en geld in stoppen)
Hasselblad is de nieuwe Carl Zeiss voor telefoons?

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 8 maart 2021 08:36]

Dit is gewoon het betalen om een merknaam te mogen gebruiken. Net zoals B&O, Beats Audio, AKG, Leica, etc. allemaal merknamen waar grof geld voor betaald wordt, maar buiten een sticker of logo op het product, weinig meerwaarde en/of verschil met producten zonder deze merknaam. Vaak is het enkel wat softwarematige optimalisatie en wordt er zelden tot nooit gebruik gemaakt van hardware afkomstig van deze merken.

Carl Zeiss is de uitzondering aangezien zij wel lenzen dan wel het glas voor de lenzen maakten. Of er echt verschil zit tussen dit glas van merk x of Carl Zeiss is weer een andere discussie...
Carl Zeiss is de uitzondering aangezien zij wel lenzen dan wel het glas voor de lenzen maakten. Of er echt verschil zit tussen dit glas van merk x of Carl Zeiss is weer een andere discussie
Dat hoeft helemaal niet. Sony heeft bv een overeenkomst met Zeiss voor puur het gebruik van de naam op hun producten. En ook als Sony de optics ontwerpt mag het onder de naam Carl Zeiss op andere producten worden gezet.
Zeiss has licensed its name and/or technology to various other companies, including Hasselblad, Rollei, Yashica, Sony, Logitech, and Alpa. The nature of the collaboration varies, from co-branding optics designed by another firm (e.g., Sony) to complete optical design and manufacturing (e.g., Hasselblad).
Behalve dat merknamen niet meer garant staan voor een bepaalde standaard, is dat ook al een tijd gaande bij andere standaarden. Enkele voorbeelden:
Dolby Atmos: staat bij mij bekend als positie-gebaseerde audio, waarbij geluid ook van boven kan komen.
Als je dan ziet dat smartphones dit ondersteunen, vraag ik me af wat Atmos toevoegt. (behalve in de trant van dat je je smartphone boven je kan houden om geluid boven je te kunnen krijgen :+ )
HDMI 2.1: de standaard impliceert een bepaald minimum, maar de standaard is zo flexibel dat het niet duidelijk is voor de consument wat je kan verwachten. Zie ook hier: "De ellende genaamd HDMI 2.1"
USB/SD: ik noem ze in één adem, omdat beide standaarden een enorme wirwar zijn geworden qua snelheidsaanduidingen. Op zich is het wel uit te vinden welke snelheid je hebt, maar het is niet in één oogopslag duidelijk (en dat lijkt me nou net handig bij een standaard).
Goed punt. Het zorgt ervoor dat standaarden minder belangrijk worden misschien.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 8 maart 2021 21:29]

Ik snap je voorbeelden, maar ik denk dat je Leica wel uit dat rijtje mag halen.

Huawei en Leica hebben keihard samengewerkt, gedeelde R&D locaties en meer. Ik denk dat het een van de hoofdredenen is dat Huawei tot de absolute top van telefoon camera's is gaan behoren. Ik geloof dat Leica er ook van profiteert aan de software kant, maar dat is weer een ander verhaal.

Zeiss is grotendeels stickerwerk, Hasselblad heeft ooit wat met Motorola aan de motomods gedaan, maar ik geloof dat dat een fiasco was. Ik hoop dat we hier ook investeringen van beide partijen gaan zien, in plaats van het licenseren van een trademark.

EDIT: Voor de reactie hieronder een voorbeeldje:

Gedeelde R&D centers van Huawei + Leica

[Reactie gewijzigd door Dynion op 8 maart 2021 15:33]

Voor zover ik lees is het meer dat Huawei wat adviezen van Leica krijgt, deze weer meeneemt naar de tekentafel en dan weer terug naar Leica gaat totdat het aan de “eisen” van Leica voldoet.
Dit is wel erg kort door de bocht. Die fabrikanten hebben ook een reputatie hoog te houden.
Daarbij gaat het niet alleen om de hardware die eventueel geleverd wordt. Ook wordt er kennis gedeeld.
Hasselblad is de nieuwe Carl Zeiss voor telefoons?
Denk dat er meerdere spelers actief zijn. Maar Hasselblad (met middenformaat camera's als core business) hebben echt verstand van optica, zodat je niet een hoge resolutie sensor achter een plastic lens van 10 cent gaat stoppen.

Nu dat soort partijen hun traditionele markten zien afkalven proberen ze hun naam en kennis op een andere manier ten gelde te maken.
De traditionele markt van Hasselblad wordt niet afgekalfd door een mobiele telefoon :) Lastig om een middenformaat sensor in een telefoon te stoppen. Nouja de sensor lukt dan nog net, maar de optica erbij gaat gewoon niet passen ;)
Nee, Carl Zeiss is gewoon een merknaam. Toevallig hebben zij wel echt lenzen gemaakt voor telefoons. Maar veelal is het marketing. In dit geval is dat het sowieso, maar de vraag is of ze echt iets toegevoegd hebben
De 8T kan laden met 65W dus het lijkt me sterk dat dit 45W gaat worden bij de nieuwe reeks.
Volgens mij is dat een foutje en moet dat draadloos laden zijn, niet bekabeld laden: nieuws: Gerucht: OnePlus 9 Pro ondersteunt draadloos opladen met 45W ;)

CC: @Koekiemonsterr

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 8 maart 2021 08:14]

Aha, ben zelf niet zo van het draadloos laden dus dat gerucht was ik vergeten.
Stel je voor hoe lang de batterij mee zou gaan zonder deze belachelijke resolutie. Marketing teams wereldwijd zijn een paar jaar geleden veel te enthousiast geweest over '4K' terwijl 2K al 4 keer meer performance vraagt dan full HD! En dat op zo'n klein scherm.

De ideale smartphone:
- full HD resolutie
- 120hz verversing
- 2 dagen batterij 🔋
- camera goed, ook avonds 📸
- handzaam voor de broekzak
- handzaam voor de broekzak
Dat zijn OnePlus telefoons ook al jaren niet meer. Dingen zijn rond de 7 inch denk ik... Niet echt handzaam.

Telefoons rond de 6 inch zijn voor mij de sweetspot. Groot genoeg, maar wel handzaam. Helaas heeft men in China ooit bedacht dat een topklasse Android telefoon toch minimaal 6,7 inch moet zijn.
OnePlus toestellen zijn nooit klein geweest naast een paar extra kleine modellen.

De OPO had wellicht een scherm van 5'5" maar vergeet niet dat dat exclusief bezel is. Het toestel is zelf 6" lang dat maakt het dus ergens 6.2" diagonaal. Vaak lijkt op papier het toestel groter geworden omdat het scherm groter is, maar omdat er nu bijna geen bezels meer zijn is het toestel niet significant groter geworden.

De OPO met 5,5" inch scherm is maar 5mm kleiner in lengte dan de OP Nord die een 6.2" scherm heeft. Linkje

[Reactie gewijzigd door Reutemeteut op 8 maart 2021 11:53]

De OPO (die ik destijds had) was even groot als de 'normale' Samsung Galaxy S6 (denk ik) van toen. Kleiner dan de Galaxy S6 Plus althans.

De huidige OP 8 Pro is even groot als de Samsung Galaxy S20 Ultra. Dat is een beetje wat ik bedoelde. Er is geen OnePlus flagship toestel meer dat qua formaat vergelijkbaar is met een reguliere Galaxy S of iPhone Pro.
Helaas heeft men in China ooit bedacht dat een topklasse Android telefoon toch minimaal 6,7 inch moet zijn.
Dat hebben ze niet in China bedacht, het is de consument die geen interesse heeft in kleinere toestellen.
elke fabrikant die kleinere smartphones uitbrengt ziet dat die vele male minder verkopen als de grootte versies (Sony, Samsung, Apple)

En aangezien alles om geld maken gaat, is het niet gek dat er bijna allemaal maar grootte telefoons uitkomen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 8 maart 2021 11:38]

De consument heeft wel interesse in kleinere smartphones, alleen is er geen aanbod/worden er vreemde concessies gedaan soms. Die toestellen moeten ook in klein formaat per se dun zijn bijvoorbeeld, terwijl ook een iets dikker toestel niet log aanvoelt als het toestel zelf geen tabletformaat is. Dit gaat meestal ten koste van de accu, waardoor mensen toch het grotere model kopen voor een betere accuduur. Ikzelf vind een gemiddelde accuduur prima, maar de huidige kleine toestellen presteren vaak ondermaats (Apple) tot gemiddeld (dat is wel prima, maar dan zijn die toestellen weer slecht te verkrijgen :().
Je hebt een punt, maar er zijn verschillende kleine telefoons geweest die amper tot niet onderdeden voor hun grootte broers (Sony Xperia Mini Series, Samsung S10e, Apple Mini) en al deze telefoons verkochten beduidend minder dan de grootte versies, zelf tot een punt dat de 1e 2 fabrikanten ze niet eens meer maken
De miniserie van Samsung werd overigens wel goed verkocht, em die was minder, maar dat kapten ze helaas wel mee :(. De 12.mini is zo'n typisch voorbeeld van ten koste gaan van de accuduur ipv het toestel dikker te maken (alhoewel de andere versies ook een kleine accu hebben). Ik zat te wachten op de S20e, maar die kwam er helaas niet. Vond het wel jammer dat die versie eruit is gehaald.
Ja en nee. Hier op Tweakers maar ook in gesprekken met collega's en vrienden merk ik dat veel mensen liever een kleinere telefoon zouden kopen. Maar dat betekent bijna altijd inleveren op scherm, camera of memory.

Dat is ook een reden dat mensen dus maar de grotere modellen kopen. En het idee: flagship = groot is wel ooit bedacht door de Chinese merken.

Overigens is de 6 inch die ik noem niet piepklein he. Dat is gewoon het formaat van een reguliere Apple iPhone 12 Pro of Samsung Galaxy S21. En die worden prima verkocht.
Volgens mij ligt dit genuanceerder. Het grote formaat telefoon is in Azië heel gewoon, want daar is het voor de meeste mensen het enige apparaat dat hen met het internet verbindt. Daar doen ze dus alles op, ook veel gamen. Zag dit jaren geleden al in China en Thailand waar mensen met grote telefoons en zelfs kleine tablets belden. Dat hier op Tweakers liefhebbers zijn die een kleiner formaat mobiel willen, het zij zo. Deze doelgroep is totaal niet relevant voor een Aziatische fabrikant.
Mee eens, op de keuze voor 120hz na. Dat vind ik dan weer belachelijk hoog voor een telefoon, 60hz is snel zat. Scheelt ook weer in verbruik. ;)
Wel eens een tijdje gewerkt met een telefoon met 120hz?
Ik heb sinds kort de Mi 11 en kwam van een oled met 60hz. Wat een groot verschil is dat. Als ik nu (na 1 week) mijn oude telefoon weer pak valt dat gelijk op.

Of 90hz misschien ook een mooie tussen optie is weet ik niet. Maar ik ga niet meer terug naar 60🙂
Ik zit te twijfelen over de mi 11. Het lijkt me een top toestel. Het enige punt van kritiek wat ik hoor is de temperatuur van de mi 11. Merk je dit met dagelijks gebruik? Ik ga er ook wel op gamen maar dan met een controller (razer kishi) eromheen. Dus daar zal ik het niet echt voelen. Maar hoe is het normaal gebruik. En hoe is de batterijduur bij wqhd+ en 120hz. Red je het 1 dag ermee?
Het is inderdaad een top toestel. Ik merk dat hij amper echt warm is, tijdens een spelletje een klein beetje. Maar dat was bij mijn vorige mi 9 niet anders. Ik heb hem altijd op de hoogste resolutie met 120hz. Ik haal het einde van de dag maar wel krap (circa 20% over). Maar dat kan ook komen doordat ik er nu nog wat meer mee doe dan normaal, nieuw speelgoed is altijd leuk🙂
20% is gelukkig prima voor mij. Met mijn Huawei P30 Pro is deze rond 8 uur 's avonds toch wel aan zijn eind. Maar dan is dit toestel nu ook 2 jaar oud. Maar ik denk dan toch dat ik voor de mi 11 ga :) thanks voor je input.
En als Samsung de resolutie op haar telefoons verlaagt, dan komt er ook kritiek. Oftewel: er is altijd wel iemand die het oneens is met besluiten van een fabrikant. Overigens ben ik het met je eens dat die hoge resoluties op kleine schermen weinig meerwaarde bieden, tenzij je de ogen van Superman hebt.
Dit is toch gewoon widescreen 1440p, nog geen verdubbeling van de pixels tov de 1080p widescreen van vorige modellen? (van 2400×1080 naar 3120×1440)
Dat, en daarnaast: ook al was het viermaal het aantal pixels, dan vergt het nog steeds niet viermaal de performance om aan te sturen. Het is geen lineair iets.
Full HD is toch praktisch hetzelfde als 2K? hoe kan dat 4x zoveel performance vragen?
Ik vraag me nu ook wel waarom 120hz een must zou zijn voor een telefoon?
Voor mij is het echt jarenlang een wens geweest, gelukkig is de keuze er nu.

120Hz op een telefoon/tablet is echt heerlijk!
Maar waarom? Ik deel de vraag van FuriousB wel, waarom was dat al jarenlang een wens voor jou mbt je telefoon?
Hoge refresh rate is voor mij puur een QoL dingetje, maar als je het eenmaal hebt kan er niet meer zonder.
2 dagen batterij maar ? Mag nog veel hoger wat mij betreft als je het hebt over "ideale smartphone".
Belachelijke hoge resolutie? Dit is gewoon 1440p, vind het zelf wel overkill hoor, maar is gewoon hetzelfde als wat Samsung al jaren levert (vanaf de S5? tot aan de laatste generatie S telefoons)
S6*, maar iirc is er ook een Note die zo'n resolutie had. Vergeet de LG G-serie ook niet.

[Reactie gewijzigd door R_VH op 8 maart 2021 16:01]

Dan moet je eens kijken naar een pixel 4a. Een handzame telefoon met goede camera.
Ik hoop wel dat deze beter is dan vorige versie want anders zou ik hem niet in mijn broekzak stoppen. Zie link https://youtu.be/0SqEY8j91tk
Ik gebruik al jaren iPhones. Heel tevreden met m’n 12. Maar oneplus heeft toch iets heel tofs / innoverend ofzo.
*had iets tofs / innoverends. Laatste jaren presteren met name OS en accu niet zo geweldig meer, en het innovatieve gepaard met concurrerende prijzen is er ook tamelijk vanaf.
Innoverend op gebied van techniek waren ze slechts sporadisch. Dan denk ik aan Dash Charge waar ze vrij vroeg mee waren en de popup selfie. De 'innovatie' die ze het meeste wordt (werd) toebedeeld was op het gebied van prijs. Dat is natuurlijk al lang voorbij, dus ik snap dat het gevoel leeft dat ze innovatief waren en nu opeens niet meer. Het enige dat echt nog goed vind aan OnePlus is hun OxygenOS. Het treft voor mij de perfecte balans tussen stock Android en nuttige toevoegingen zonder bloated aan te voelen.
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar een Oneplus 6 gebruikt en ben recent een aantal andere recente Android telefoons gaan gebruiken (Samsung, Pixel, Xiaomi) maar op elke andere ROM mis ik toch dingen die in OxygenOS zitten en/of zitten veel te veel onnodige toevoegingen.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 8 maart 2021 09:02]

Ik had ook een OP6 en nu een samsung S20, ondanks dat er twee jaar verschil in zit, en dat de prijs van de samsung ook nog eens 250 euro hoger lag voelde de OP6 echt vlotter en intuïtiever aan. Dus ze deden in ieder geval iets goed. Als de prijs van de OP9 (en de specs) me een beetje aan staat, gaat de S20 mooi op marktplaats, want ben wel klaar met die constante kleine irritaties.
Heb je concreet voorbeelden?

Ik heb jaren Oxygen gebruikt en vond dit er fijn, daarna MIUI (verschil van dag en nacht), nu weer LineageOS en tussendoor af en toe een Pixel (was van vrouwlief en ga ik binnenkort even proberen).

Behalve dat OxygenOS erg clean was moet ik hard nadenken wat ik er nu specifiek nog meer zo fijn aan vond tov andere cleane of Vanilla Android roms.
Enige wat ik van MIUI nog mis is de optie om de telefoon op stil/trillen te zetten en er een specifieke tijdsduur aan te verbinden. Verder een verschrikkelijk Android schil :|
De alert slider mis ik wel.

Verder was OxygenOS ook wat sneller dan MIUI in mijn ogen. Veel schermpjes openden net wat sneller.
MIUI is echt enorm bloated tov OgygenOS en dat merk je inderdaad best wel is mijn ervaring :(

Maar de alertslider is toch een HW-matige feature? Wel een hele fijne overigens!
De alert slider (hier beneden al aangegeven) is er eentje. De manier waarop je schermoriëntatie kunt vastzetten en toch handmatig kunt overriden met de knop die verschijnt wanneer je scherm gedraaid is (rechts naast de home/terug/switch knoppen). Die miste ik in ieder geval op MIUI. Tap to wake naar het lock screen (om snel je notificaties te checken) werkt ook niet op elke skin. Verder werkt dark mode in OxygenOS perfect met elke app, dat heb ik ook veelal buggier gezien bij andere ROMs. Thema's/button packs downloaden op OxygenOS werkt ook perfect itt andere apparaten. Ik kan nog wel even doorgaan.
Naast wat anderen al gemeld hebben, vind ik zelf de gestures die je op het scherm kunt uitvoeren als dat uit staat erg fijn: > voor volgende afspelen, < voor vorige, || (twee vingers) voor media pauzeren, O voor camera openen en \/ voor flashlight toggle. Daarnaast is de universele ||| (drie vingers) voor screenshots veel fijner dan power + volume up/down (of wat het in andere distros ook precies weer is).
Begrijp precies wat je zegt. De S20 plus als opvolger van mijn OP6 is na 2 maanden alweer de deur uit. Heb de OP6 weer in gebruik. De 8T had al mijn aandacht, maar nog even wachten op OP9 :-)
De Vivo NEX had toen al een pop up selfie camera, dus die innovatie gaat niet naar Oneplus.
Ik heb een 7pro ivm de pop up cam .. maar nee hoor ze gaan in de nieuwe gewoon zo'n vreselijk lelijk gaatje in het scherm doen. Aangezien mijn 7pro erg snel is met 12gb ram en 256gb opslag en 90 hz scherm hou ik het hier maar bij. Ik vind het gaatje in mijn Samsung Note10plus best wel storend namelijk en w8 dus tot Oneplus weer naar een pop up gaat ofzo
En waarom maakt dat dash charge niet tot een innovatie? Oppo was de enige andere fabrikant die voor Oneplus breed gebruik maakte van fast charging (20W of meer). En dat was op toestellen die nauwelijks beschikbaar waren in grote delen van de wereld. En uiteraard een zusterbedrijf van OnePlus ;)
'OxygenOS is gewoon Android'? Ja, en 'Een Tesla is gewoon een elektromotor met wielen'. Zo lust ik er nog wel eentje :Y)
Als ik kijk naar hoeveel fabrikanten blijkbaar nog moeite hebben om een prettig functionerende Android skin te maken vind ik dat OxygenOS gerust het stempel innovatief mag krijgen. En je kunt op elke Oneplus telefoon de bootloader unlocken, dus wat bedoel je met 'de boel opengooien'?
Dash charge is gewoon snelladen, maar dan voor alléén Oneplus. Het is het omgekeerde van innovatie: een vendor lock-in. Je moet een lader van Oneplus hebben, en die snellaadt alléén Oneplus-telefoons.

Daarnaast is dash charge bedacht toen USB PD al bestond... En waarom, dat weet alleen Oneplus, en Oneplus heeft alleen maar marketingblaat, en geen écht goede onderbouwing.

Quickcharge is dan minder erg. Dat treedt ook buiten de USB-standaard, maar het wordt iig door meerdere fabrikanten ondersteund.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 maart 2021 19:34]

Weet je hoe dash charge werkt? Het werkt anders dan usb power delivery. Het is zeker een onwijze vendor lock-in, maar waarom je denkt dat dat het tegenovergestelde van innovatie is, is mijn een raadsel, het zijn 2 verschillende concepten.

Wat wel duidelijk is, is dat dash charge veel beter werkt dan quickcharge (de andere snellaadstandaard een jaar of 3/4 geleden). Allicht dat USB-PD een betere keus was geweest, maar daarbinnen kan je niet met bv 5V@4A laden. Voor hogere vermogens dan bv 15W heb je hogere spanningen nodig, en dan heb je dus weer meer vermogenselectronica in je telefoon nodig. Dat is precies wat Oneplus probeert te voorkomen.

Ik zeg niet, dat het de beste oplossing is, maar het is wel een oplossing die technisch heel anders is dan de quickcharge van qualcomm, of USB-PD. En die verschillen uiten zich in kortere laadtijden en minder hete telefoons.
Ik weet uiteraard niet precies hoe dash cahrge werkt. Ik weet alleen dat het een vendor-specifieke concurrent is voor PD, en dat heeft gewoon geen recht van bestaan. We leven tegenwoordig in een wereld met standaarden, en die standaarden zijn ook prima geschikt voor Oneplus telefoons.

Een laadstroom van 4A is dus precies het probleem. Dat is teveel voor een standaard USB-kabeltje. Je hebt dan misschien wel minder electronica in de telefoon nodig, maar het probleem wordt verplaatst naar het nodig hebben van een speciale lader én een speciaal kabeltje dat geschikt is voor 4A (en wie weet hoeveel meer). Ik vind dat niet een compromis dat standhoudt op de lange termijn.

Zonder PD was het een aardige oplossing geweest, maar ook dan alleen als ze er een open standaard van gemaakt hadden.
Jij vindt dat het geen bestaansrecht heeft, het is een mening, geen voldongen feit. Ik was, zeker 3 jaar geleden, erg blij met het feit dat ik mijn telefoon binnen het uur kon opladen, wat een stuk sneller was dan alle andere beschikbare oplossingen.

Het liefst had ik natuurlijk gezien dat het een open en standaardoplossing was, dat was zeker beter geweest (google maar es op VOOC). Maar op daarmee te zeggen dat het geen bestaansrecht heeft.... Je hoeft het niet te gebruiken he, je kunt ook prima je telefoon opladen met een gewone lader, het gaat dan trager.

Als je kijkt naar de huidige standaardoplossingen die bv Google en Apple in hun telefoons gebruiken, loopt Oneplus met hun proprietaire, gesloten oplossing, rondjes om hun laders..... Misschien niet _de_ oplossing voor jou, maar ik weet zeker dat er een hoop tevreden gebruikers van zijn.
Waarom kan dat niet? Op mijn 5T draai ik al sinds maand en dag een custom ROM.
Ik zeg niet dat dat niet kan (en als wel, quote dat en ik biedt m'n excuses aan, want ik weet ook wel dat het wel kan, technisch, in theorie).
Ik zeg dat óók Oneplus niet innoverend is, omdat het de zoveelste locked-down Android telefoon is waarop niets anders ondersteund wordt (of zelfs in de praktijk, zonder hackwerk: toegelaten wordt) dan het OS dat vanuit de fabriek erop is geflasht.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 maart 2021 19:37]

volgens mij zeg ik _letterlijk_ dat ik al heel lang een custom rom draai op mijn 5T. Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt, maar misschien moet je even verder kijken dan je neus lang is. Er zijn heel veel topics op XDA met custom ROM's voor Oneplus telefoons (zie bv hier: https://forum.xda-develop...ecoveries-other-dev.7256/ voor een toestel van meer dan 3 jaar oud). Ik weet niet waarom je denkt dat alles gelocked is, want dat is namelijk totaal niet zo.

Over het algemeen gebruiken ze standaard hardware zoals qualcomm chips, die breed gedragen worden door de custom rom community. Er zijn geen gelockte bootloaders, of rare fratsen nodig, je kunt simpel met ADB een open bootloader flashen en elke rom draaien die je wilt.

Volgens mij klopt er niets aan je post.
Nogmaals, voor de derde keer, ik zei niet dat het niet KAN, alleen dat het NIET ONDERSTEUND wordt. En dat vind ik stom van ze (en van de meeste andere fabrikanten).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 9 maart 2021 09:38]

nja, het sarcasme druipt er vanaf.. je zegt letterlijk: "technisch, in theorie", waarmee je op zijn minst suggereert dat het eigenlijk niet kan, of dat het heel moeilijk, of bijna onmogelijk is. Het kan gewoon, niet alleen in theorie, maar ook in praktijk, getuige ook de vele gebruikers er van.

De bootloader, en daarmee de telefoon is gewoon open, dat is bij lang niet alle telefoons zo. Ik weet niet wat je precies nog meer van Oneplus verwacht? Verwacht je werkelijk van een bedrijf dat ze ondersteuning gaan bieden op software die ze niet zelf schrijven / beheren? Want in dat geval snap ik waarom je teleurgesteld bent, dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Als jij een 3rd party autoradio in je Golf schroeft, gaat Volkswagen die ook niet voor je fixen als het niet werkt.
De accuduur van de OnePlus 8T was/is echt heel dik in orde hoor. Over de 100 uur in de gebruikstest van GSM Arena:
https://m.gsmarena.com/oneplus_8t-review-2183.php
Wat een informatieve en inhoudelijke opmerking. xD
Net als die van jou? 😛
Ik ben erg benieuwd naar de prijzen, ik ben een groot fan van OP maar de prijzen begonnen me de laatste tijd steeds meer tegen te staan...
Reken maar op €800 of meer
Een maandje wachten en bij bijv. eGlobal Central bestellen. Ik heb 630 betaald voor m'n 8 Pro. Super telefoon echter had het gekromde scherm iets minder gemogen. De randen over de breedte van het scherm zijn niet scherp.
Ben ook ook benieuwd naar, of in welke prijsgroep, categorie deze telefoon gaat vallen
en opslag-versies er gaan komen, 125, 256, 512, als je in RAW gaat schieten, loopt het als snel op, zeker als het geheugen niet uit te breiden is.
Jammer dat oneplus zo hard aan het afglijden is. Hoge prijzen, merknaampje naast de camera. Dingen waar de originele doelgroep van oneplus niet op zat te wachten. Voor mij voorlopig even geen oneplus meer.
Ik heb vrij recent nog een Nord gekocht - mijn beste telefoon tot nu toe. Batterijduur, 90hz scherm en algemene performance vind ik echt geweldig voor het bedrag wat ik betaalde (volgens mij 400). Telefoon heeft geen enkele kuur vertoond tijdens 7 maanden gebruik.
Sure, die is niet verkeerd. Maar het blijft een midrange telefoon. Als ik de stap vanaf mijn oneplus 5t naar een Nord maak dan krijg ik er hoogstens een 90hz scherm voor terug en niet echt meer.(3 jaar later..) Laat ik het zo zeggen, het is geen flagship killer meer, al heel lang niet meer eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door xszander op 8 maart 2021 12:52]

Klopt. Ik koos de telefoon puur op bang for buck (de Nord). M.i. zijn de Oneplus telefoons nooit echt flagship killers geweest. Sommige kwamen in de buurt, maar bijv. mijn Oneplus One, of de 3T, waren altijd een tandje minder dan de flagships. De Nord misschien anderhalf - maar het blijft een briljante telefoon voor het geld - die naast de duidelijk mindere camera m.i. op weinig punten echt inlevert.
Gebruik nog steeds mijn OnePlus 5 en draait nog als een zonnetje! Ben bij dit model vooral benieuwd naar de prestaties van de nieuwe camera.

Zelf ben ik sowieso fan de OnePlus, met name van de goede en betaalbare aftercare. Vorig jaar moest mijn scherm vervangen worden. Uiteindelijk ook maar de accu, achterkant en usb-poort laten vervangen. Totaal €150 kwijt voor dit alles. Vond het erg meevallen en kreeg er bijna een nieuwe telefoon voor terug. Kans is daarom ook groot dat mijn volgende telefoon weer een OnePlus gaat worden!

[Reactie gewijzigd door dropshot85 op 8 maart 2021 15:03]

De samenwerking met Hasselblad is leuk. Maar ik denk dat geen enkel Amerikaans bedrijf een technologische voorsprong aan een buitenlands merk zal geven. Dit valt gewoon onder het politieke begrip van voorsprong hebben en houden van Amerika. Veel sancties worden ook gewoon ingevoerd om bv Apple en andere tech bedrijven uit Amerika te beschermen.
Hasselblad is nu in handen van DJI, een chinees bedrijf, dat op de Amerikaanse sanctie lijst staat ?
Hasselblad is Zweeds, overgenomen door DJI

[Reactie gewijzigd door deco1974 op 8 maart 2021 08:57]

Zolang de camera software minder is heb je er niks aan.
hun software is best goed.