Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft begint test met Edge-browser op Xbox-consoles

Microsoft is begonnen met het testen van zijn op Chromium gebaseerde Edge-browser op Xbox-consoles. Voorlopig is de test nog beperkt tot een klein aantal gebruikers die tot de Alpha Skip-Ahead-groep behoort. Tot nu toe was alleen de ingebouwde EdgeHTML-browser beschikbaar.

Volgens The Verge-redacteur Tom Warren is er nog geen ondersteuning voor het gebruik van muis of toetsenbord, maar werkt de Edge-browser wel zoals gebruikers mogen verwachten in combinatie met een controller. Er zouden nog wel wat bugs aanwezig zijn. De test is beschikbaar voor de Xbox One en de Xbox Series X en S.

De komst van Edge naar de consoles zou de browserervaring moeten verbeteren. Doordat de browser op Chromium is gebaseerd, zou er ook ondersteuning moeten zijn voor het gebruik van Google Stadia op de Xbox-consoles, net als voor games en andere diensten. Warren zegt dat de huidige vroege versie ook ondersteuning lijkt te hebben voor extensies, verticale tabs, Collections en andere Edge-functies.

De verouderde ingebouwde browser op de Xbox-consoles is EdgeHTML en de desktopondersteuning daarvan eindigt op 9 maart. Dat maakte Microsoft in augustus vorig jaar bekend. Dat betekent dat deze legacy-versie van de app niet langer beveiligingsupdates krijgt. De huidige test van de nieuwe Edge-browser op de Xbox-consoles betekent dat de app op termijn voor alle Xbox-gebruikers beschikbaar zal komen, maar het is nog onbekend wanneer dat het geval zal zijn.

Afbeelding van het Twitter-account van Tom Warren

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-03-2021 • 07:41

96 Linkedin

Reacties (96)

Wijzig sortering
Mooie ontwikkeling, ik gebruik het zelden maar gebruik het wel als "fallback" als een dienst geen Xbox app heeft (zoals F1TV bijvoorbeeld). Ik moet zeggen dat het eigenlijk ook heel erg goed werkt, het gebruik is heel simpel en goed aangepast op de controller. Ik ben wel heel benieuwd naar hoeveel mensen het echt gebruiken, het blijft uiteindelijk toch behelpen en een telefoon, tablet of computer is naar mijn ervaring toch echt een stuk sneller.
Klopt, totdat F1TV dat gesloopt had helaas. (Signin button was niet meer te klikken)

Gelukkig via Reddit later een stuk javascript code gevonden die je in je bookmarks zet zodat je de sign-in knop weer klikbaar kunt maken.

Maar al met al, erg fijn dat er nu een volledige browser aan zit te komen. :)
Je zou het nu ook met Progressive Web Applications kunnen proberen. Edge en Chrome supporten dat alle twee.
Ik zou het wel fijn vinden gewoon NPO te kunnen kijken via mijn Xbox. In de huidige browser gaat dat niet.
Precies dit (ik ctrl+f-te gelijk op NPO haha). Of als de NPO nu gewoon eens een XBOX app ontwikkelt..


offtopic: ik gebruik nu 2 methodes:
1. NPO1/2/3 via Microsoft Xbox One Digital TV-Tuner (nadeel: geen uitzending gemist, ik heb verder geen tv abo, ook geen behoefte aan)
2. Chromecast in XBOX (in HDMI poort) en via app OneGuide en via iphone uitzending gemist aansturen (nadeel: heb het idee dat de beeldkwaliteit bij optie 1 beter is en deze opties kunnen niet beiden (of je moet elke keer instellingen in OneGuide aanpassen).

deze optie werkt bij mij niet:
1. de app "AirServer (speciaal daarvoor aangeschaft) gebruiken om via AirPlay via mobiel NPO te streamen (krijg een foutmelding in de NPO app)

[Reactie gewijzigd door monsieurpinot op 8 maart 2021 18:04]

Ja ik vind het wel raar dat er niet gewoon een NPO app is voor de Xbox. Ze ondersteunen wel allerlei smart tv's, mediaboxen, apple tv. Maar Xbox / Playstation staat natuurlijk ook in heel veel huiskamers. Ook geen app voor Windows.

Ik dacht het wel via Kodi te fixen. Maar de addons daar werken niet?

Sowieso jammer dat anderen geen apps mogen maken voor NPO content. Het zit best wel dicht gespijkerd met DRM wat imho niet op zijn plek is bij de publieke omroep. En de website is echt bedroevend slecht. Als je scrolt gaat ie soms naar beneden, soms opzij door de programma's. Dat moet toch iemand opvallen daar op de redactie? Ik ben UI designer maar snap wel dat scrollen niet willekeurig een richting op moet.

[Reactie gewijzigd door borbit op 8 maart 2021 20:33]

Nou dat wat betreft DRM ben ik het niet met je eens ;-): "publiek" betekent niet overal en eeuwigdurend vrij beschikbaar natuurlijk (er zit een hele rits van auteursrecht achter). Maar de app en website zijn inderdaad om te huilen..
Iets van een korte periode dat het niet vrij beschikbaar is zou ik fijner vinden. Zeg 3 jaar. Er zijn best wat oude telefilms die ik nog wel eens zou willen zien. Maar die zijn vaak niet meer te bekijken via de officiële kanalen. En niet populair genoeg om via minder officiële kanalen te vinden. Dat vind ik jammer.
Eens! Misschien kun je in de archieven bij beeld en geluid gaan kijken :-). Ik ben er ook voor: wat mogelijk is ontsluiten via eigen kanaal.
Ja er schijnt wel een archief te zijn met alles wat ooit uitgezonden is in Nederland. Maar dan moet je naar Hilversum om te kijken. Zoiets? Het wordt zover ik weet in ieder geval niet online aangeboden.
Grappig feitje, Google Stadia is hiermee beschikbaar en speelbaar op Xbox. Weliswaar buggy op deze build, maar ongetwijfeld beter in de toekomst.
De vraag is: waarom een series x console kopen om er vervolgens Google stadia op te spelen. Dat is dan niet echt de ervaring waar je naar op zoek bent neem ik aan..
One device to play them all. Misschien hebben verschillende gebruikers in huis verschillende behoeften?
One device to play them all.
Een PC?

Buiten de consoles van de nieuwste generatie (voor een stapeltje exclusieve spellen die langzamerhand kleiner wordt) is bijna alles te emuleren. Verder wordt het platform ondersteund door de meeste partijen. Ook zijn die paar Xbox exclusieve spellen die overblijven straks te streamen.

Niet dat ik iets heb met streaming, of iets tegen consoles. Ik denk simpelweg dat als je toch voor een enkel apparaat gaat om zoveel mogelijk te kunnen spelen zonder verdere voorwaarden, dat een PC het beste te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 maart 2021 09:32]

Als er 1 platform ongeschikt is voor onder een TV dan is het een PC wel. Geen HDMI-CEC zonder hulpstuk, slechte besturing met controller of afstandsbediening, matige ondersteuning streaming diensten (vaak webapps en geen dedicated apps), ontzettend slechte software om uhd’s, blu-ray’s, of dvd’s af te spelen, altijd gebonden aan muis en toetsenbord, geen mogelijkheid om het apparaat te starten met afstandsbediening. Een simpele Android TV is veelzijdiger dan een PC. Nog maar te zwijgen of je game wilt draaien op de discrete videokaart omdat je natuurlijk geen desktop kast in je audio/video meubel wilt. Een PC kan veel, maar is zo ontzettende middelmatig in veel zaken dat het als all in one totaal niet geschikt is.

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 8 maart 2021 16:18]

De nieuwere consoles (zeker die van MS) zijn toch grotendeels al een PC. We hebben dezelfde hardware, alleen wat software limitaties.
We hebben dezelfde hardware, alleen wat software limitaties.
Dus het is geen PC, maar een appliance. Door de beperkingen kan het niet wat een PC kan.

Let op dat een platform meer is dan enkel hardware. Geen enkel platform is zo flexibel als het PC platform.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 maart 2021 09:34]

Ja, precies, we hebben alleen wat softwarelimitaties. Beetje opener OS erop en je kunt los alsof het een PC is.
Ik zou een xbox kopen als ik er windows op zou kunnen draaien. Beetje wow spelen 😄
Consoles zijn gelimiteerd omdat er vaak geld op toegelegd wordt. De winst komt uit de spellen.
maarja, mijn PC heb ik niet direct aan mijn TV hangen en veel mensen hebben die dan ook niet in de woonkamer staan, waar ze nog wel eens een console hebben staan.
Voor veel mensen is nu toch dat het meeste wat ze doen via de browser gaat, zelfs kantoor applicaties, dus de noodzaak voor een PC wordt steeds minder en minder, voor de doorsnee gebruiker.
Software limitaties? Volgens mij hebben spellenmakers op consoles direct to metal toegang dmv de low level api’s. Iets dat in PC land gewoon niet mogelijk is ( er is echt wel een verschil tussen low level api op de pc tov een console, laat je niet misleiden door de zogenaamde “experts” ) Het is dus maar wat je een “limitatie” noemt.
Limitatie is niet niet alleen het geen toegang hebben tot. Maar ook het geen ondersteuning hebben van. En het niet mogen ontwikkelen van.

Een ontwikkelaar kan geen dingen aanpassen zoals houdt "houdt de X knop ingedrukt en start het spel om gelijk naar de multiplayer modus te gaan en houdt Y ingedrukt om gelijk te een nieuwe match te zoeken van de laatst gespeelde modus". Waarom niet? Microsoft (en niet alleen Microsoft natuurlijk) heeft hier geen ondersteuning voor gegeven. Op een pc zouden ze iets kunnen ontwikkelen om zoiets te doen. Dus ja ook al hebben ze veel toegang het blijft beperkt tot hoever de software toegang geeft om te gebruiken. Of dat men niet de home knop mogen aanpassen. Logisch natuurlijk dat het niet kan maar wel een beperking. Een pc heeft een fax optie en drivers voor printers. Ik ga er vanuit dat de xbox geen ondersteuning heeft voor iets naar de printer te sturen.
Kan. Maar misschien zoek je wat goedkopers en heb je niet de volledige flexibiliteit van een PC nodig.
Flexibiliteit met een flinke prijs: je levert in op gebruikersvriendelijkheid, gemak, halfbakken software en gebrek aan dedicated streamingdiensten die ook vaak nog eens van lagere kwaliteit zijn dan de Apple tv, Xbox of Shield tv variant. Nee dank je wel! Een pc onder je tv is vragen om halfbakken software die daar niet voor ontworpen is. De tijden van Windows Media Center zijn voorbij en zowat ieder alternatief apparaat is een betere keuze dan een PC onder je tv.
Uhm...ik ben ook voor de console ipv een HTPC?
Ik denk dat de vraag vooral is waarom je Google Stadia zou gebruiken als je een Xbox hebt. Hoeveel spellen zijn er nou die met een controller te spelen zijn, niet op een Xbox beschikbaar zijn, en wel op Stadia beschikbaar zijn?
Om games te spelen die enkel op pc zijn uitgekomen? Of games die beter draaien op stadia (cyberpunk 2077).
Omdat de Series X ook nog een UHD-speler is EN ook een mediaspeler EN nog native games, dus die console is een mooie hub voor bij je tv. Zeker als we een paar jaartjes verder zijn dan is zoiets als Stadia ook wel fijn omdat je dan waarschijnlijk weer mooiere graphics zou kunnen hebben via Stadia (bij de dan nieuwe games) dan op je console zelf (alhoewel dan natuurlijk ook Cloud X (of hoe dat ding van MS heet) ook actief is).
Er speciaal een console voor kopen zullen mensen niet snel doen denk ik. Maar dat het wel kan is wel leuk, toch?
Komen ze mijns inziens veel te laat mee. De edgehtml browser die we nu hebben is echt tenenkrommend slecht. Ik heb die browser altijd gebruikt vort f1 tv. Tot ze opeens met het briljante idee kwamen het login uit te zetten. Maanden later na wat gegoogel heb ik een Javascript trucje uitgevonden om het weer aan te zetten. Nu na de f1 tv update van laatst werkt het natuurlijk helemaal niet meer, alleen moderne browsers worden nog ondersteund.
Dus omdat één site er een beetje een zooitje van maakt, is de EdgeHTML engine ineens tenenkrommend slecht? Beetje kort door de bocht, vind je niet? Ondertussen is/was edgeHTML zo'n beetje de meest vloeiende engine met beperkt gebruik van resources, zodat het op alle hardware vlot was en was het qua renderen van pagina's en scrollen ook ongeëvenaard.
Dat is maar één voorbeeld. Ook andere sites lopen niet soepel op deze browser. En het f1 tv inlog probleem is toch echt niet een fout van de website. Op alle andere browsers kon je gewoon inloggen zonder issues.
En jouw laatste alinea klopte 3 jaar geleden. In december 2018 werd verkondigd dat vanaf dan toekomstige edge versie op chromium baseren.
De edge html browser is imo niet meer van deze tijd.
Hoezo te laat? Het is ter vervanging van de enige browser die je op xbox kunt gebruiken. Dus het voegt alleen maar meer waarde toe.

Edge is gebaseerd op Chromium dus F1 TV zal juist nu wel werken met de nieuwe Edge.
Ik hoop dat de Edge browser beter werkt dan de huidige. Ik gebruik deze voornamelijk in combinatie met de MS Rewards. Echter reageert de huidige browser best rot op de besturing. Als je een tab wilt sluiten, springt de cursor ineens naar de adresbalk. Wanneer je de tabstrip opent zakt ie zelf weer naar beneden. Hoop mis-kliks tot gevolg.

Voor die paar minuten elke dag toch behoorlijk wat frustratie :p Laten we hopen dat dat met Edge beter werkt.
Top, zit al tijden op deze te wachten. Had stiekem gehoopt dat deze bij de lancering van de Series X beschikbaar zou zijn maar helaas.
Grappig deze ontwikkeling. Als je voornamelijk een basic computer user bent en veelal clouddiensten als Gmail/Google Docs etc gebruikt, zou een Series S best een mooie desktop Chromebook vervanger kunnen zijn voor een schappelijke prijs waar je ook nog goed op kan gamen (in 1080p weliswaar, maar de meeste kinderen hebben geen 4k scherm op hun kamer).

Ultieme Fortnite (en vergelijkbaar) / school computer voor kinderen/jongeren voor € 299? Plus natuurlijk de aanschaf van een toetsenbord en muis.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 8 maart 2021 09:02]

Soms sluit ik de series s aan op m’n Sony 4K ag9 oled tv, maar beeld ziet er dan echt mooi uit hoor.
Dat geloof ik meteen, maar neemt niet weg dat de meeste games door de Series S op 1080p gerenderd worden (dus beeldkwaliteit zou op 1080p en 4k tv bij elkaar in de buurt moeten liggen).
Het grootste gemis op de Xbox is voor mij toch wel het ontbreken van bepaalde NL (media) apps. Bijvoorbeeld NLZiet, Ziggo Go, Videoland...deze openen via de browser werkt ook niet. Het zou enorm helpen als dit wél zou kunnen met/via de nieuwe Edge browser, helemaal mooi als ze dan als web apps toegelaten worden. Dan kan ik eindelijk eens af van wat (andere) omwegen en apparatuur!
Dit vraag ik me dus ook af. Hoop dat ik via deze manier ziggo kan gebruiken op de Xbox.
In de huidige browser werkt een muis niet, is er een kans dat een muis wel zal werken met de nieuwe browser ?

Nee blijkbaar
https://www.reddit.com/r/..._xbox_but_still_no_mouse/

[Reactie gewijzigd door djneo-nl op 8 maart 2021 13:57]

Gezien wat Google in het verleden gedaan heeft, vraag ik mij af hoe lang het duurt tot Stadia geblokkeerd wordt vanaf de Xbox.
(Ter herinnering, Google maps, YouTube en andere geblokkeerde diensten van Google op Windows Mobile die het na een browser agent wijziging gewoon deden op hetzelfde device)
Ga er maar van uit dat Google Stadia niet gaat blokkeren op de console, zal dan eerder microsoft zijn die het zou doen, maar ook DAT geloof ik niet. Waarom zou Google Stadia op de console blokkeren, is toch alleen maar nadelig voor hun.
Omdat Google in het verleden vaak MS dwars heeft gezeten wat betreft compatibiliteit met Edge op Windows Phone. Zie hele Youtube debacle.

Microsoft die websites blokkeert gaat helemaal niet gebeuren, omdat dat onbegonnen werk is.
Edge op de windowsphone is natuurlijk wel een hele andere Edge als de nieuwe die gewoon dezelfde basis heeft als Google Chrome.
En het is alleen maar in het voordeel van Google als Edge op de xbox Stadia ondersteund, zeker niet in het voordeel van Microsoft. Dus zo zou je JUIST kunnen zeggen dat Google er alles aan zal doen om te proberen om Stadia op de Xbox goed te kunnen laten draaien.
Aan de andere kant zouden ze het misschien alleen maar mooi vinden dat Google geld vangt van mensen die spelen op het gameplatform van Microsoft.

Ik denk trouwens niet dat ze al zulke trucjes zouden uithalen met Stadia. Dat is nog te klein, ze zijn nog veel vertrouwen aan het winnen.
Vertrouwen aan het winnen? Stadia? HA!
ja dat bedoel ik dus :p zou moeten zijn: ze moeten nog veel vertrouwen winnen
Gegeven dat Edge gebasseerd is op Chromium wordt het een stuk moeilijker om dat ook maar enigzins te verantwoorden vanuit Google. Daarnaast hebben ze er niet veel mee te winnen, in tegendeel zelfs. Als mensen Stadia willen gebruiken via hun Xbox, dan is dat alleen maar goed voor Google.

De blokkering van Google diensten op Win Mobile devices was vooral om te voorkomen dat dat platform zou kunnen groot worden. Je beperkt de markt adoptatie ermee en voorkomt een concurent voor Android. De Xbox is al zo een groot platform dat je dat met het blokkeren van 1 van je diensten nooit klein gaat krijgen.
We praten hier over Windows 10 Mobile
Zou het hiermee dan ook in de achtergrond Discord kunnen ondersteunen? Enkele vrienden van ons game groepje doen nu apart via de telefoon via oortjes Discord gebruiken en daaroverheen een headset voor game sound en voor hen zou Discord op consoles een grote verademing zijn.
Zit er niet gewoon een voice chat in XBox (die cross-PC werkt overigens)? Waarom die niet gebruiken ipv nóg een third party app?
Omdat discord door de meeste gamers gebruikt wordt en discord ook veel meer is dan VoIP software.
Voorbeeld uit mijn omgeving is bijvoorbeeld Call of Duty Warzone spelen met mensen op verschillende platforms. Daarnaast is Discord meer dan alleen voice chat en werkt het op PC een stuk fijner dan de Xbox app in mijn ervaring.
Dan ga je toch met z'n allen in een CoD party zitten? Zit met regelmaat met PS5, Xbox en PC gamers in 1 game chat.

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 8 maart 2021 13:12]

Speel zelf ook veel Warzone met vrienden op andere platforms. De in-game voicechat voldoet ook best goed moet ik zeggen, werkt nagenoeg vlekkeloos.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 8 maart 2021 11:44]

Misschien een koptelefoon die zowel RF als Bluetooth heeft? De nieuwe xbox headset ondersteunt dat volgens mij.

Ben zelf ook overgegaan op deze oplossing en ik zou niet meer zonder willen.
En die kan dus simultaan beide afspelen? Want dan zou dit inderdaad de ideale oplossing zijn
Ja dan kan je op hetzelfde moment de game audio horen en praten via bijvoorbeeld discord (ik gebruik WhatsApp) dat draait op de telefoon.

Je kan wel alleen maar naar 1 kanaal audio sturen. Dus het is de gamechat van bijvoorbeeld de xbox of van discord. Je kan niet in allebei praten. Maar qua audio ontvang je het zowel van de xbox als van discord. Ik weet niet of op die van Microsoft volumeknoppen zitten, maar met mijn artics 9x kan ik het geluid aanpassen via de koptelefoon. Dus game audio harder of zachter of stem harder en zachter.

Ook handig voor werk. Ik heb dan mijn koptelefoon verbonden met mijn werklaptop (RF) en via Bluetooth met mijn telefoon. Kan ik makkelijk schakelen mocht ik gebeld worden.
Mijn Steelseries Arctis 9x doet het gewoon tegelijk. Zit regelmatig tijdens een potje gamen ook met iemand aan de telefoon ;-) werkt perfect. Wat @Mooraalkikker al zegt, je kunt maar via 1 kanaal tegelijkertijd praten (in dit geval dus via de telefoon).

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 8 maart 2021 13:12]