Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft voegt synchronisatiefunctie toe aan Linux-versie van Edge-browser

Microsoft gaat een synchronisatiefunctie toevoegen aan de Linux-versies van Edge. De functie is al beschikbaar voor de Windows- en macOS-versies van de browser, maar ontbreekt nog voor Linux. De functie komt beschikbaar in versie 91 van Edge.

De Linux-versie van Microsoft Edge 91 wordt momenteel getest in het Dev-kanaal van de browser, merkt ook Ghacks op. Gebruikers kunnen deze testversie downloaden via de Insiders-website van Microsoft. Hiermee kunnen gebruikers inloggen op hun Microsoft-account om bladwijzers, browserinstellingen, wachtwoorden en extensies te synchroniseren tussen Edge-installaties op verschillende systemen.

Gebruikers die de synchronisatiefunctie willen gebruiken in de huidige Insiders Dev-versie van Edge 91, kunnen de feature aanzetten door 'MSA sign in' in te schakelen in de edge://flags-pagina. Gebruikers dienen de webbrowser opnieuw op te starten voordat ze via de toolbar inloggen op hun Microsoft-account. Wanneer gebruikers deze flag niet inschakelen, geeft de login een melding dat het platform niet wordt ondersteund.

De functie is momenteel nog niet beschikbaar op de stabiele Linux-versie van de Edge-browser. Volgens het releaseschema van Microsoft, komt Edge 91 uit in de week van 27 mei 2021 uit in het stabiele kanaal van de browser.

De synchronisatie-flag in Microsoft Edge 91 voor Linux

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

28-03-2021 • 17:12

48 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (48)

Wijzig sortering
Ik mis realtime synchronizatie in eigenlijk elke browser. Switch regelmatig van workstation naar laptop en het zou leuk zijn als het gewoon 1:1 is.

En het liefst niet via de cloud maar self-hosted.

Wordt tijd dat hier gewoon standaarden voor komen.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 28 maart 2021 17:20]

Dat is inmiddels mogelijk via Firefox Sync, wat zelf te hosten valt: https://github.com/mozilla-services/syncstorage-rs/

Aangepast, dank! @MiesvanderLippe

[Reactie gewijzigd door saren op 28 maart 2021 22:26]

Oh wow, ik werd zo enthousiast toen ik je comment las, dat zelf hosten klinkt heel goed. Maar toen, Python 2 😭
Is ook hier te vinden. @saren moet even een linkje updaten ;) Zou ze sieren om die Python repo op archived te zetten.
https://github.com/mozilla-services/syncstorage-rs/

Edit: @Jazco2nd

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 28 maart 2021 21:11]

Thanks!
Ik ben totaal geen docker expert, dus wacht rustig totdat er een kant en klare Docker image is met een voorbeeld die je bijna 1-op-1 in je Compose file kan plakken :Y)
Vandaar dat ik nog deze gebruik.
Ja ik zag het. De syncstorage component is zo te zien grotendeels al wel blijkbaar in Rust, maar dat is maar een stukje van het geheel.
Daar merk je toch niks van?
Het werkt echt prima hier. Samen met nog stuk of 23 Docker applicaties. In totaal RAM gebruik rond de 4-6GB (Ubuntu Budgie host).
Aangezien ik voorkeur heb om dingen niet in Docker containers te draaien, jazeker merk ik daar wat van. En dan nog, Python 2 is EOL. Het moet gewoon niet meer gebruikt worden.
Zelfs Python 3.5 is al end of life, Python 2 is dat zeker.

https://endoflife.date/python
Maar is het echt real time? Regelmatig mis ik tabs en dan moet ik allebei de apparaten manueel syncen.
Het is maar net welke definitie van 'real-time' je gebruikt.
Als je 2 schermen van 2 gesynchroniseerde apparaten naast elkaar wil zien bewegen, dan zal je het beste met 1 centraal draaiende instantie moeten werken die je dan van beide kanten kan bekijken.

Voor 'real-time-computing' wil dat vooral zeggen dat de vertraging een vaste waarde heeft: De sync loopt bijvoorbeeld binnen 1 minuut of je krijgt voor die minuut ingaat al een bericht dat de sync niet gaat lukken en dus helemaal niet door komt. Maar dat vergt nogal wat eisen aan de gebruikte systemen.

Naar mijn idee is de instelling 'sync zo snel als reëel is' de beste. Dat houdt bijvoorbeeld in dat het zomaar kan zijn dat ik sneller van het ene naar het andere systeem ben dan de wijziging/toevoeging die ik doe.

Uiteindelijk zit er bij sync altijd een vorm van geduld ingebakken, of je dat nu wilt of niet.
Safari heeft realtime synchronisatie tussen de devices.
Tenminste... als ik op mijn mobiel een website open zie ik die direct in min history verschijnen en ik heb de mogelijkheid deze direct te openen omdat er een icoon op de desktop verschijnt.
Dat is waar, maar dat is wel beperkt tot de platformen waarop Safari draait, namelijk Mac en iOS.

Dat is dan weer jammer, ik gebruik zelf Mac, Windows, Linux, FreeBSD, iOS en Android door elkaar heen (zowel prive als op werk ook nog eens :D). Mac is mijn 'daily driver' op het werk maar een hoop van deze mooie functies (iCloud keychain bijv) kan ik dus niet gebruiken.

Op het werk hebben we dan ook nog het bijkomende probleem dat we geen federated (beheerde) Apple accounts hebben, dus elke gebruiker beheert hun eigen. Dus kunnen we geen afdoende beveiliging afdwingen, of toegang intrekken bij ontslag enz. Daarom hebben we het effectief verboden om het voor werk te gebruiken. Federated accounts zou mooi zijn, maar helaas vereist Apple dat de account ID (UPN) gelijk is aan het emailadres. En dat is bij ons niet zo en gaat ook nooit zo worden. Dus moeten we maar afwachten of ze die eis ooit een keer laten vallen (heb er al vaak over geklaagd en weet van andere multinationals dat ze dat ook doen).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 maart 2021 00:41]

Dat is wel 1 ding wat ik mis in Edge, handoff. Ik moet soms een minuut wachten voor ik mn open tabbladen in Edge zie op andere apparaten (en dan ook nog altijd met een computernaam die ik 2 weken geleden heb aangepast, dit lijkt nooit bijgewerkt te worden).
Bonuspunten als dit ook nog eens cross browser kan.
Wat is toch die obsessie met self hosted? Ik begrijp dat het een gevoel van veiligheid geeft dat je jouw data in eigen beheer hebt, maar als je begrijpt hoe encryptie werkt, zou de cloud juist als een betere optie uit de bus moeten komen. Het opzetten, beveiligen en onderhouden van een server, is gewoon een heel stuk lastiger voor jouw dan voor bedrijven als Microsoft en Mozilla.

On topic; Ik vraag me werkelijk af hoeveel Linux gebruikers überhaupt open staan voor het gebruiken van een Microsoft browser, zolang er voldoende open source alternatieven zijn. Ik zie er in elk geval geen brood in.
WOn topic; Ik vraag me werkelijk af hoeveel Linux gebruikers überhaupt open staan voor het gebruiken van een Microsoft browser, zolang er voldoende open source alternatieven zijn. Ik zie er in elk geval geen brood in.
Hier is er eentje in ieder geval. Vind het tot nu toe de fijnste browser qua performance en features. Firefox heeft voor mij al afgedaan vanwege de richting die Mozilla opgegaan is (meer een politieke organisatie, vergelijkbaar met Gnome helaas).
Deze feature miste ik nog omdat ik ook regelmatig op Windows moet werken en dan de synchronisatie wel erg fijn is.
On topic; Ik vraag me werkelijk af hoeveel Linux gebruikers überhaupt open staan voor het gebruiken van een Microsoft browser, zolang er voldoende open source alternatieven zijn. Ik zie er in elk geval geen brood in.
Om te beginnen de gebruikers die linux onder windows draaien met wsl en dergelijke.
Daarnaast de beheerders van heel grote systemen die alle gebruikers gelijk willen behandelen.
En natuurlijk ook de nieuwsgierige linux gebruiker zelf, gewoon om te zien hoeveel verschillende browsers er op een systeem kunnen draaien.

Voor het gemak ga ik er van uit dat er praktisch geen websites zijn die 'microsoft-chromium-edge' only zijn...
idd zou echt top zijn, zeker als dat self-hosted kan en dan inclusief alle tabbladen inlogt en wel.
Misschien niet helemaal letterlijk 1 op 1 maar in Edge kan ik momenteel met één klik (in het history menu) een tab openen die ik eerder heb geopend (of open heb staan) op een andere device. Zolang ik maar ingelogd ben én dit een Windows of MacOS device is. Dus ik ben erg blij met deze toevoeging (Linux) zodat ik mijn browser sessies, op of zijn minst de bezochte websites, op iedere pc kan voortzetten.

Wel vervelend is dat, wanneer ik in de Edge browser op mijn mobiel 'continue on PC' aanklik, Edge nog steeds om een Windows koppeling vraagt. Waarom niet gewoon openen in Edge op een willekeurige andere device (iPad, Macbook, Linux desktop, etc) waarop ik ben ingelogd met mijn MS account?
En het liefst niet via de cloud maar self-hosted.
Het is niet met alles mogelijk maar wel met bookmarks. Ik ben recentelijk overgestapt op Floccus een browser extensie waarmee ik mijn bookmarks over verschillende browsers via mijn zelf gehoste nextcloud kan synchroniseren. Bevalt me tot nu toe zeer goed!

Floccus ondersteunt synchroniseren via webdav in zijn algemeen (dus niet alleen nextcloud), de nextcloud bookmarks app en ook google drive.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 28 maart 2021 17:58]

Firefox Sync Server is ontzettend makkelijk op te zetten, selfhosted en werkt gewoon realtime :)

https://github.com/crazy-max/docker-firefox-syncserver

Absolute aanrader!
Werkt ook prima met de nieuwe Firefox Android app :)
Self hosted kan je met Edge gewoon vergeten. Microsoft is tegenwoordig een cloud leverancier dus het hele doel achter edge is juist integratie met hun cloud diensten :) (en dus de meerwaarde daarvan verkopen).

Dit vind ik wel begrijpelijk, wat ik alleen minder kan verhappen is dat microsoft kennelijk vindt dat we hun personeel 100% moeten vertrouwen, want alles wat we syncen is door hen in te zien. Dit in tegenstelling tot Firefox waar alles client-side wordt ge-encrypt en dus voor Mozilla niet in te zien is, zelfs niet als je niet self host.

Ik gebruik zelf O365 en ik vind dat dan wel weer jammer. Natuurlijk, met sommige dingen zoals email krijgt de server de emails toch al plaintext te zien, dus dat boeit niet zo. Maar waarom moet MS al mijn documenten, bookmarks enz in kunnen zien? Om die reden gebruik ik bijvoorbeeld Cryptomator bovenop mijn OneDrive.

Als ik moet kiezen vind ik zero-knowledge (end to end) encryptie een stuk belangrijker dan de mogelijkheid om zelf te hosten. Ik gebruik nu dan ook Firefox met hun eigen sync servers.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 maart 2021 07:32]

Op Linux verkiest ik open-source boven gesloten software. Ik hoop dat Edge nog open-source word, dat zou ondanks de Chromium-engine goed zijn voor de markt. Voor nu kies ik dus voor Firefox, Chromium of Brave.
En op andere OS-en vind je closed source geen probleem?
Nee, daar kies ik ook liever voor open-source. :)

Op andere OS'en is dat een beetje moeilijk, er zijn wel package managers beschikbaar (niet default), maar de opzet is anders t.o.v. Linux-distributies. Buiten de blobs/firmware, is vrijwel alles wat je binnenhaalt open-source. Bij MS en Apple zit je al wat sneller tegen closed-source aan, in hun stores worden deze veel meer aangeboden. Als ik dan toch de keuze heb, dan kies ik liever voor FF/Chromium i.p.v. een gesloten browser.
Pro tip: gebruik ungoogled chromium, die browser is *zo* snel. Echt niet gezond hoe snel die browser rendered in vergelijking met FF.
En op andere OS-en vind je closed source geen probleem?
Daar kun je er vaak moeilijker omheen, die andere OSsen zijn vaak werk-gerelateerd waardoor je daar verplicht bent de door het bedrijf aangeschafte software te gebruiken, en tot slot, die andere OSsen zijn vaak ook closed source dus weet je toch al niet of er geen beheer- of meekijkfuncties in zitten.
Hier heb ik heel lang op zitten wachten, ook geen response op twittervragen van het dev team. Inmiddels ben ik echter over op Vivaldi, omdat Edge de manifest V3 upstream change overneemt, terwijl vivaldi dit niet doet.
Ow dat zijn de 'content blocking'-blokkende zaken. Ik ben toch al niet super happy met Edge. Er zitten heel veel lullige zaken in Edge waarvan ik denk 'niet over nagedacht'. Tijd om mijn biezen te pakken.
Vivaldi zegt u? Eens kijken, ziet er veelbelovend uit zo van de videos.
Vroeger kon je makkelijk feedback sturen via uservoice, maar blijkbaar gaan ze daarmee stoppen. Ze raden aan de feedback button te gebruiken.
-ow dit had een reactie op Silent hierboven moeten zijn-

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 28 maart 2021 17:37]

Nog een reden om geen software van Microsoft voor Linux te gebruiken. Je loopt altijd een versie of 2 achter
Nog een reden om geen software van Microsoft voor Linux te gebruiken. Je loopt altijd een versie of 2 achter
Onzin. Misschien was dat een paar jaar geleden een dingetje maar tegenwoordig zijn sommige features zelfs eerder onder Linux beschikbaar dan onder Windows (bv remote debugging in VS Code). Edge onder Linux mist inderdaad sommige features nog maar als je de roadmap volgt is de redenatie voor mij in ieder geval duidelijk.
Check skype en Teams. Zelfde probleem.
jammer dat het (onbegrijpelijk trouwens) nog steeds niet werkt met een Office 365 account maar alleen een persoonlijk Microsoft account....
Mooi te zien dat Microsoft Edge ook volledig onder linux bruikbaar wordt.
Edge is en prima browser, ik zie geen enkele reden om dat niet op Linux te draaien. Ik ben zelf een Firefox gebruiker maar als ik de chromium engine nodig heb dan is Edge de eerste browser waar ik naar grijp. Voor omgevingen waar ik niet beschikbaar over m'n eigen FF profiel is Edge mijn standaard keuze.
Edge is en prima browser, ik zie geen enkele reden om dat niet op Linux te draaien.
Ik zie geen enkele reden om Edge wel te draaien.

Hierbove schrijft @GekkePrutser Self hosted kan je met Edge gewoon vergeten. Microsoft is tegenwoordig een cloud leverancier dus het hele doel achter edge is juist integratie met hun cloud diensten :) (en dus de meerwaarde daarvan verkopen).

Dit vind ik wel begrijpelijk, wat ik alleen minder kan verhappen is dat microsoft kennelijk vindt dat we hun personeel 100% moeten vertrouwen, want alles wat we syncen is door hen in te zien. Dit in tegenstelling tot Firefox

Als Microsoft het kan zien kijkt dus ook nog eens de NSA mee.

Daarnaast, ik heb hier Edge op de werk-pc (want windows) heb ik me er van het begin aan geërgerd, dat je de daarin openstaande tabs kwijt bent als je zelf een Edge-venster afsluit. De enige 2 manieren om Edge af te sluiten zonder dat je tabs kwijt raakt was afschieten via taakbeheer, of Windows herstarten.
Met de laatste versie is het wel verbeterd, er is inmiddels een "onlangs gesloten..." in de history, maar volgens mij mogen we Google daarvoor bedanken en niet Microsoft.

Vervolgens komt er nog bij dat op diverse PC's de PDF's steeds geopend worden met Edge ook al zetten de gebruikers dit zelf steeds terug op Adobe. Zelf heb ik er op mijn werk-pc geen last van, maar mijn collega's moeten het tot 10 keer per dag terug zetten naar Adobe Acrobat.

En ja, er zijn in Edge t.o.v. Chrome de Google phone-home spyware-functies er uit gehaald, maar je krijgt die van Microsoft ervoor terug. Nee, als je dan een Chromium-variant wilt gebruiken, dan heb je keus uit
- Chromium zelf, uiteraard met de nodige plussen en minnen, die zijn gevoeglijk bekend.
- SrWare Iron (oké die heeft geen updatefuncties en voegt zelf ook weinig toe, het was wel één van de eerste
- Opera (al kun je bezwaren hebben dat dit nu in Chinese handen is. De vraag is dat, wat is erger, dat China meekijkt terwijl jij niet met China hebt, of dat de NSA meekijkt en alles doorspeelt aan de AIVD.
- Vivaldi
- Comodo Dragon
- Falkon (Qt-gebaseerd)
- Sleipnir
- Avast secure browser
- Brave
- Slimje
- Beaker (een peer-to-peer web browser)
en nog een stuk of 11 andere.
Kortom, ik zie geen enkele reden om Edge te gebruiken - zeker niet op Linux, behalve dan, dat het op een Windows-PC al beschikbaar is (en niet verwijderbaar is) dus als je een 2e browser, of daarop een Chromium-based browser nodig hebt, dan is het het makkelijks om die even te gebruiken

Het liefst zou ik Edge op Windows er helemaal af gooien, er zijn wel wat sites die beweren dat dit kan, maar de vraag is of je daar niet nog wat anders mee breekt. Daarnaast, omdat ik het incidenteel wel eens gebruik, zitten er enkele credentials in, wat handig is als ik op mijn scherm mijn werkgever even tussendoor wat moet laten zien.
vervang chromium maar door ungoogled-chromium ;). chromium bevat gewoon de phone-home functies van google. ungoogled-chromium is ook zo ongenadig snel.
Bedankt, niet aan gedacht. Ik draai hier, zoals gezegd ook Edge omdat het voorgeinstalleerd is, maar reageer vanuit FF en gebruik ook Waterfox. Chrome of Chromium gebruik ik zelf niet.

Opera heb ik gebruikt tot ze Presto moesten opgeven, dat vond ik toen de fijnste browser, ook al werd je op diverse sites dwarsgezeten door MS zelf of doordat ze gemaakt waren met MS-tools. De chromium-based Opera vond ik toen helemaal niets, basisfeatures ontbraken. Daarna ook flink geprobeerd met K-meleon, Qt-web, midori, Lunascape, Falkon en andere, maar daar nooit echt mijn draai mee kunnen vinden. SrWare Iron had ik toen ook al laten vallen.

Vanaf dat history en bookmarks in firefox verdwenen naar het submenu onder History is het bij mij steeds meer Waterfox geworden, maar daar is dit nu ook al het geval. In ieder geval gaat mijn voorkeur uit naar het blijven gebruiken van Gecko, Goanna om bij te dragen dat het web niet helemaal khtml/webkit/blink-only wordt.
Dit verdient een bron.

Dus kom maar op.
Het zullen er ongetwijfeld meer zijn. Anders gaan ze geen Edge voor Linux bouwen.

Bij ons op het werk is Edge onlangs toegevoegd aan de R&D Linux managed workplaces zodat er minder problemen zijn met algemene intranettools. Dat zijn toch al gauw 20.000...25.000 Edge gebruikers. En er zijn ongetwijfeld nog veel meer bedrijven die dat doen. En nu zullen de hardcore ontwikkelaars wel zeggen dat ook intranetsites op alle mogelijk browsers moeten werken, maar die hoeven dat niet uit eigen zak te betalen.
Bij ons is het ook de 'standaardbrowser'. Maar we verbieden andere browsers niet, dus we zien er best veel. Ik gebruik zelf Firefox. De enige stokoude interne sites die bij ons niet met alles werken zijn IE specifiek en niet Edge of Chrome. En kunnen dus op Linux en Mac helemaal niet gebruikt worden omdat de IE mode daar in Edge ontbreekt (eigenlijk laadt hij gewoon IE op de achtergrond namelijk). Is eigenlijk alleen oude HR troep om vakanties te boeken enzo. Die vinden zich altijd uitgesloten van onze platform eisen. :X

Grappig is dat Firefox nog het beste werkt met Azure AD portal. Omdat je daarmee met de Multi Account Containers verschillende virtuele browsers kan aanmaken en dus met meerdere tenants in kan loggen. Bij Chrome kan dat niet, Edge heeft hier technisch een (weliswaar minder uitgebreide) mogelijkheid voor maar omdat onze eigen SSO die vooraf onderschept kom je toch altijd weer in de produktieomgeving terecht. Met Firefox zit ik in 1 en dezelfde window tegelijk in produktie, testtenant en mijn eigen tenant zonder dat ik er steeds uit gemikt wordt.

Maar inderdaad, het staat wel op al onze computers. Bovendien, Microsoft mikt niet zozeer op de gebruikers van nu maar de gebruikers die ze nog gaan krijgen. Immers is hun #1 produkt tegenwoordig hun cloud business en het idee achter Edge is juist de integratie daarmee. Het is ook geen slecht produkt, maar ik heb wel wat kanttekeningen bij de security ervan (zoals dat niets zero-knowledge end2end encrypted is - net zoals bij Chrome). Ik voel me bij MS altijd een beetje bekeken, net zoals de manier waarop ze me 'advies' geven hoe mijn tijd in te delen met Office insights. Kan je uitzetten maar de data wordt gewoon vergaard.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 maart 2021 07:33]