Microsoft toont vernieuwde Windows 10-iconen en versnelt opstarten Sandbox

Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 10 vrijgegeven met onder andere een vernieuwde weergave voor meerdere iconen binnen het besturingssysteem. Daarnaast is de runtime voor containers geoptimaliseerd voor snel starten van bijvoorbeeld de Sandbox.

De vernieuwde weergave is zichtbaar in Windows 10 Insider Preview Build 21343, die Microsoft voor het dev-kanaal heeft vrijgegeven. Microsoft licht de gewijzigde icoontjes in de verkenner voor bureaublad, documenten, downloads en afbeeldingen uit. De icoontjes voor mappen geven bijvoorbeeld geen schuin opengeslagen map meer weer. De weergave betreft voortaan mappen met tabbladen recht van voren, met verschillende kleuren. Ook het icoontje van de prullenbak is gewijzigd. Ook deze is niet meer schuin georiënteerd, maar recht, en hetzelfde geldt voor die van een aangesloten opslagschijf.

Microsoft begon vorig jaar met het vernieuwen van de icoontjes voor Windows 10 en inmiddels hebben meer applicaties een nieuw icoon gekregen, zoals Kladblok. Microsoft stelt meer visuele wijzigingen in het vooruitzicht, die naar verluidt onderdeel zijn van een project met de naam Sun Valley.

Microsoft meldt verder met de nieuwe buildversie de runtime voor zijn containerimplementatie in Windows 10 geoptimaliseerd te hebben. Deze zou de runtime lichtgewicht maken en voor snellere starttijden van de Sandbox en Defender Application Guard zorgen. Daarnaast is de op Chromium gebaseerde Edge-browser nu ook aan de Sandbox toegevoegd.

Windows 10-icoontjes maart 2021Windows 10-icoontjes maart 2021Windows 10-icoontjes maart 2021

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-03-2021 • 16:33

189

Submitter: robcoenen

Reacties (189)

189
175
99
16
0
48

Sorteer op:

Weergave:

Nu ga je me echt niet meer wijsmaken dat de inspiratie niet uit KDE vandaan komt. Sommige dingen vertonen elke update meer en meer gelijkenis.

Ter vergelijking: https://averagelinuxuser...._Dolphin-min-800x600.jpeg
Er zit in ieder geval wel meer achter dan alleen inspiratie opdoen van KDE: https://medium.com/micros...d-of-windows-5e70e25e5416
Met interesse gelezen. Hoewel niet diepgaand zit er inderdaad een hele filosofie achter.
Dat was ook zo met de ribbon, jaren designen en onderzoek. Altijd leuk als dan een stel dinosauriërs gaan zitten klagen.
Dat was ook zo met de ribbon, jaren designen en onderzoek. Altijd leuk als dan een stel dinosauriërs gaan zitten klagen.
En die Ribbons zijn nog steeds niet gebruiksvriendelijk na al die jaren... Toch zeker niet die van Microsoft Office :).
Vroeger kon je zowat alles wat je meest nodig hebt op je scherm krijgen (verschillende balken actief). Nu met Ribbons is het constant van ribbon naar ribbon klikken. Pffff...
Ben het hier zo niet mee eens, met de ribbon vind ik veel sneller wat ik nodig heb. Zeker ook de extra tabs die tevoorschijn komen bij selecteren van bijvoorbeeld een kruistabel.
Als het alternatief de super onoverzichtelijke en rommelige toolbars zijn, dan liever een ribbon. Zeker in Office was dat een verademing. Libre Office is meen ik inmiddels om en alleen bij Open Office zijn ze nog wat eigenwijs.
1 Ding wat wel een beetje helpt is dat je er doorheen kunt scrollen. Maar verder vind ik zelf de Ribbon interface juist handiger dan de menu's en toolbars van oudere versies.
Ondanks dat "jaren designen en onderzoek", ondervindt deze "dinosaurus" nog steeds elke dag ongemak van die ribbon. Voor mijn intensieve gebruik van Office, was de oude balk efficienter en nam minder ruimte in op het scherm.

Maar goed, deze "dinosaurus" is ook niet zo gecharmeerd van de metro-sltijl / tablet stijl van MS op een PC of laptop. Het voelt nogal eens aan alsof ik weer in een versie van Windows 3.11 aan het werk ben.

Maar goed. Alles went uiteindelijk. Ook hangen. _/-\o_
Het is echter wel opvallend dat de gebruiker zich nog steeds moet aanpassen aan het product in plaats van andersom. Alsof alle gebruikers hetzelfde zijn. }:O 8)7
De ribbon. Voor mij echt de beste upgrade van Office ooit. Maar dan ook echt. Snap ook niet dat mensen überhaupt terug zouden willen.

Alles intuïtief en context gebonden. Niet meer door ellenlange menu’s, submenu’s en te grote en onoverzichtelijke optie vensters klikken. En als je een optie aanklikte, en het werkte niet, begon de hele riedel weer opnieuw, simpelweg om weer iets ongedaan te krijgen, omdat een setting niet altijd met ctrl+z ongedaan werd.

Snap echt, echt, echt niet waarom mensen tegen de ribbon zouden zijn. Het enige beetje valide argument is dat je menu’s iets minder ruimte innamen, maar de ribbon kun je ook standaard ingeklapt laten. Verder werkt het vele malen sneller, vooral voor powerusers die ook sneltoetsen gebruiken.

Maar goed, ik besef me ook dat dit mijn mening is.. iets met korrel en zout. Maar dan nog. Ik kan er gewoon niet bij

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 23 juli 2024 13:46]

Een ribbon is toch niks meer dan een horizontaal menu met grote icons.
Vroeger had je exact hetzelfde verticaal met kleine icons.
Misschien zit het verschil in mensen die liever tekst lezen en mensen die icons kijken.
Een ribbon is toch niks meer dan een horizontaal menu met grote icons.
Vroeger had je exact hetzelfde verticaal met kleine icons.
Misschien zit het verschil in mensen die liever tekst lezen en mensen die icons kijken.
Daar zit heel wat in:
Vroeger had je toolbars met kleine icoontjes: ideaal voor de tools die je heel vaak gebruikt en waarvoor je de sneltoetsen niet wenst te gebruiken (of ze niet echt bestaan). Dat was zeer compact.
Voor de zaken die je minder gebruikte, waren de menu's handig. Want een tooltje die je maar 1 of 2x per jaar gebruikt, daar ken je het icoontje helemaal niet van (want Microsoft durft dat ook nog wel eens te "restylen"). Een intuïtief menu met tekst maakt het inderdaad handiger om te zoeken. Trouwens klikte je op het eerste menu en verplaatste je de muis over de menu-namen, dan kon je heel snel zoeken.

Met Ribbons heb je de nadelen van de twee: Je hebt veel menu's (Ribbons), maar vooral voor de minst gebruikte zaken helemaal geen tekst. Dus begin maar zoeken. Een klassieker: Gegevensvalidatie. Als je die lang niet hebt gebruikt, kun je er even naar moeten zoeken hoor.
Daarnaast een extra (on)handigheid van die Ribbons: Bij het verschalen van je venster (of op een andere pc met andere resolutie) zien je Ribbons er helemaal anders uit (meer/minder samengevouwen). Daardoor is het steeds opnieuw zoeken naar de juiste knop.
In de oude menu's wist je gewoon het staat ongeveer op die plaats in het menu. Zelfs zonder de naam van buiten te kennen had je het zo gevonden. Als ik nu een functie zoek waarvan ik weet dat ze bestaat, maar de naam ervan niet weet... Tjah. Begin maar. Zeker op compacte schermen.
Omdat Ribbons door zijn contextuele opbouw uiteindelijk wel meer tijd kost om bepaalde functies aan te roepen. Daarnaast zitten enorm veel functies verscholen en zich pas zichtbaar dienen als je weet waar je moet zoeken. Hierdoor is het lastiger je muscle memory te trainen, al helemaal omdat Microsoft om de 6 maanden design changes door al zijn producten door te voeren waardoor je steeds weer moet wennen en de efficiency verloren gaat, niet veel, maar kweekt wel ergernis.

Wat ik niet snap dat in 2021 niet mogelijk is om de eind gebruiker zelf de keus te laten maken in het menu structuur. Wil je de search balk van de Outlook op de oude plek hebben of nu bovenaan in de window frame.

Het zijn van die kleine zaken. Vindt overigens dat metro stijl ongelooflijk inefficiënt werken voor kantoor toepassing. Leuk voor je iPhone, tablet, maar op een systemen waar wekt geleverd moet worden werkt dit averechts.
Mensen verwarren jarenlange gewenning aan complexe menus nog steeds met een goede UI. En elke nieuwe UI moet dus wel slecht zijn, want ze zijn er niet aan gewend en 'kunnen niets vinden', ondanks dat ze dat vroeger in al die menus wel konden, maar een ribbon is opeens te ingewikkeld voor ze. De meeste gebruikers zullen nog niet eens concreet kunnen uitleggen wat een goede UI betekent voor ze. "Makkelijk", "snel", etc. Ja, dat snapt iedereen, maar hoe bereik je dat dan? Dat is juist waar MS onderzoek naar gedaan heeft en daar kwam de ribbon uit. Maar o jee, nu moeten we wat nieuws aanleren, dat is toch wel eng hoor.
Mensen verwarren jarenlange gewenning aan complexe menus nog steeds met een goede UI. En elke nieuwe UI moet dus wel slecht zijn, want ze zijn er niet aan gewend en 'kunnen niets vinden', ondanks dat ze dat vroeger in al die menus wel konden, maar een ribbon is opeens te ingewikkeld voor ze.
Een goede UI moet intuïtief werken en SNEL werken.
Ik heb ondertussen al ruim 2-3x zoveel tijd gewerkt MET ribbons dan met het oude systeem en ik kan je verzekeren: Ribbons werken VEEL TRAGER en niet intuïtief. Nog steeds moet ik zeer regelmatig heel lang zoeken naar iets, terwijl dat vroeger heel logisch en overzichtelijk in de menu's verwerkt zat. Met de oude menu's heb ik zelfs nooit uitleg gekregen; het kwam vanzelf goed. Met de ribbons is dat toch wel anders. Zeker in Excel. Daar moet je de dag door wisselen tussen ribbons. Om gek van te worden.

Waarom zijn Ribbons trager?
Heel eenvoudig: met de toolbars had je vroeger alles wat je nodig had direct bij de hand. Je kon dit zeer gemakkelijk instellen (paar toolbars aan of uit). Met Ribbons staat er voor 80% zaken op het scherm die je niet nodig hebt, waardoor je de dingen die je wel nodig hebt elders moet gaan zoeken.

Voor een basisgebruiker zal de start-ribbon volstaan en zullen de andere bijna nooit gebruikt worden. Maar de geavanceerde gebruikers zijn daar de dupe van. Vroeger kon de geavanceerde gebruiker zoveel toolbars bijplaatsen of verwijderen als hij zelf wil:)
Je kunt toch ribbons custimizen, en ook boven de ribbon nog extra iconen toevoegen? Ik vind dit geen valide argument.
Je kunt toch ribbons custimizen, en ook boven de ribbon nog extra iconen toevoegen? Ik vind dit geen valide argument.
Dat is handig als je altijd hetzelfde toestel gebruikt. Bij regelmatig wisselen van toestel, kantoor, bedrijf... Is dit geen optie. Op je eigen toestel wel ja. Maar dan vind je nog minder terug elders 😋
Dat doen de 2 comments boven het jouwe anders prima.

Zelf maak ik software voor enterprises en dan merk je hoe belangrijk simpliciteit écht is... Wanneer er honderden mensen mee werken.

Maar wat in "standaard" software steeds meer gebeurt (zo ook op telefoons, zoals met android en IOS) is dat de simpele opties vooraan en centraal komen te staan, maar de meer 'custom' zaken enorm naar achteren worden geslagen en een soort oneindige zoektocht beginnen te worden.

Voor de basisgebruiker is dit vaak een flinke plus, maar voor een geavanceerd gebruiker dus niet.
Niets is zwart wit en alles heeft voor- en nadelen. Het zal altijd situationeel blijven. Het is niet voor niets dat de meest "professionele software" er vaak enorm outdated en onhandig uitziet. Dit komt omdat je niet zo makkelijk dingen simpel kunt maken voor zeer geavanceerde usecases.
Jullie hebben best een stukje gelijk, maar als oude zak vind ik het vaak wel lastig dat de functies om de haverklap anders verpakt worden, tot pratende paperclips aan toe, en je dus weer vrolijk kunt gaan zoeken hoe waar de ... functie nu weer gebleven is. Macros en customised toolbars heb ik allang opgegeven: in principe zou het helpen die functies die je gebruikt beschikbaar te maken, maar als de tent bij de helft van de wijzigingen niet meer werkt ben je langer aan het knutselen als dat je er lol van hebt. Vooral bij weinig gebruikte functies zoek ik me vaak wezenloos (ja ja , de leeftijd...) en ik durf te stellen dat ik nu als gevolg daarvan een kleiner deel van de functionaliteit gebruik als vroeger.

Als MS nou echt een reuze sprong voorwaarts zou willen maken, dan zouden ze eens een fatsoenlijke zoekfunctie kunnen toevoegen: ik vind bij MS echt maar 10% van de vragen/problemen die ik in Office ondervind - de rest loopt op Google zoekopdrachten - zielig gewoon! Ik wilde laatst b.v. today wat duidelijker aangeven in de kalender dan alleen een vetgedrukte datumen een dun lijntje - dolle pret:
Results for " show today clearer in the calender"
Change how you view your Outlook calendar en nee, daar staat ook niets
Keyboard shortcuts for Outlook
Turn on or off week numbers in month view and the Date Navigator
View multiple calendars at the same time
View your tasks
OK misschien een slecht voorbeeld want Outlook kan dat kennelijk ook echt niet (is natuurlijk ook wel wat veel gevraagd...) maar zelfs dingen die wel gaan vind ik niet....
De ribbon. Voor mij echt de beste upgrade van Office ooit. Maar dan ook echt. Snap ook niet dat mensen überhaupt terug zouden willen.

Alles intuïtief en context gebonden. Niet meer door ellenlange menu’s, submenu’s en te grote en onoverzichtelijke optie vensters klikken. En als je een optie aanklikte, en het werkte niet, begon de hele riedel weer opnieuw, simpelweg om weer iets ongedaan te krijgen, omdat een setting niet altijd met ctrl+z ongedaan werd.

Snap echt, echt, echt niet waarom mensen tegen de ribbon zouden zijn. Het enige beetje valide argument is dat je menu’s iets minder ruimte innamen, maar de ribbon kun je ook standaard ingeklapt laten. Verder werkt het vele malen sneller, vooral voor powerusers die ook sneltoetsen gebruiken.

Maar goed, ik besef me ook dat dit mijn mening is.. iets met korrel en zout. Maar dan nog. Ik kan er gewoon niet bij
"vooral voor powerusers die ook sneltoetsen gebruiken"
Er bestaat niet zoiets als 1 soort "power user". Ik kan heel snel navigeren naar het submenu dat ik nodig heb, voor de functie die ik nodig heb, voor een specifiek project, en in een bepaald programma. 500 sneltoetsen onthouden in 10 verschillende programma's werkt een heel stuk minder goed.
Microsoft heeft de ribbon ontworpen voor de "gemiddelde gebruiker". Al de rest moet maar de sneltoetsen gebruiken of de interface zelf aanpassen. Ben je een uitzondering: Pech gehad!
Jij zegt hier gewoon: ik heb weinig kennis van verschillende use cases. Of... het is nieuwer dan het oude systeem en het werkt goed voor mij - dus zo moet het zijn!
Minder ruimte, ben je daar zeker van?

De ribbon neemt evenveel ruimte in als 3 knoppenbalken boven elkaar. Als je dus wat extra balken had aanstaan, dan zat je daar zo aan. En efficienter? Alleen als je de basisfuncties nodig had, en zelfs dan zitten er extra handigheden in de manier waarop de ribbon dingen weer kan geven.

Daarnaast moet je niet langer in een submenu van een submenu van een menu zijn om bepaalde functionaliteit te vinden. Alles is beschikbaar op die ribbon.
Minder ruimte, ben je daar zeker van?

De ribbon neemt evenveel ruimte in als 3 knoppenbalken boven elkaar. Als je dus wat extra balken had aanstaan, dan zat je daar zo aan. En efficienter? Alleen als je de basisfuncties nodig had, en zelfs dan zitten er extra handigheden in de manier waarop de ribbon dingen weer kan geven.

Daarnaast moet je niet langer in een submenu van een submenu van een menu zijn om bepaalde functionaliteit te vinden. Alles is beschikbaar op die ribbon.
Die extra balken had je aanstaan omdat je ze veel gebruikte. Met ribbons kan dat niet. Je moet daar van ribbon naar ribbon gaan.

En wat die menu's en submenu's betreft: een menu neemt pas ruimte in als je hem gebruikt. Dus dat is niet erg. Zoveel submenu's waren er nu ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door robindemey op 23 juli 2024 13:46]

Aan de andere kant...
in 1999 waren schermen met een resolutie van 800*600 main stream.. met uitschieters naar 1024*968 veelal 15" schermen.
in 2005 waren schermen 1024*986 mainstrean, veel mensen gebruikte net de eerste LCD schermen.. met resolutie 1280*1024 veel al 17" schermen

In 2010 werdt het interesant om wat grotere en breedere schermen te nemen..
resoluties als 1600*1200 en schermen van 1920*1080.. 19" schermen 21" schermen..

Heden daags zit men op 4K schermen en zeeen van ruimte..

Anyway moraal van het verhaal.. Je hebt nu op je scherm meer pixels te besteden dan bij Windows 3.11. Je scherm ruimte vergroot.. Maar omdat je denkt dat er meer ruimte nodig is.. Omdat de menu's zo groot zijn kan ik best inkomen dat het allemaal kleiner aanvoelt..

Waar je in 2000 nog je mail regels boven had staan en je lees venster onder. en in 2010 door breedbeeld formaat ineens je mail regels en lees venster naast elkaar.
Nou ja... soms ook wel! B.v. bij veel 13" laptops met een 16:9 schermpje houd je na de titelbalk, ribbon, statusbalk en taskbar toch vaak wel erg weinig ruimte over voor je tekst. Ja, je kunt dingen uitschakelen, maar in je hotelkamer even dat rapport bewerken wordt toch vaak lastig.
Die schermpjes zijn vaak ook al 1920*1080 of 1600*1200.

Probleem is dat veel mensen dat te klein vinden en dan de zoom functie gebruiken.
Tja, gewoon een enorme zooi pixels in een klein scherm rammen, schiet alleen op als je met je neus op het scherm zit, of hele goede ogen hebt. De “verspilling” van zoveel hoogte op een scherm voor een wisselend en daardoor slecht configureerbaar UI blijft een probleem. Vroeger had ik icoontjes naar keuze onder of zelfs in de titel regel, veel werk te configureren, wat de meeste mensen dan ook niet deden, daarvoor de optimale functies op een kleine hoeveelheid scherm.
1024*986 is volgens mij nooit mainstream geweest, bedoel je 1024*768?
Details :+ naar je hebt gelijk
Maar als het voor gebruikers die de ribbon proberen te gebruiken zoals ie bedoeld is en voor nieuwe gebruikers beduidend beter, slimmer en sneller werkt, wat is jouw tegenstand dan nog waard? En zegt dat dan wat over de ribbon of meer over jou? Ik denk namelijk het laatste.

Dat gedegen onderzoek is juist uitgevoerd onder verschillende gebruikers om te bewijzen dat het beter werkt. Het enige dat jij te vertellen hebt is dat je er zelf voor kiest om een minder slimme aanpak te gebruiken en dat het niet past binnen je eigen subjectieve voorkeuren die onstaan zijn uit gewenning. Gewenning is niet hetzelfde als efficiënt. Ookal zien sommigen dat wel zo.

Je kunt overigens de ribbon gewoon dubbelklikken op een tabbladtitel en tadaa, je schermruimte terug.

Je stelt zelf dat de oude balk efficiënter was, dat is onzin. Jij was em meer gewend en je geeft de ribbon geen kans en daarom lijkt ie voor jou efficiënter. Dat is jezelf in de maling nemen wat mij betreft.
Je zegt het "dubbelklikken", het ribbon leidt bijna altijd tot meer klikken, dat vind ik het frustrerende.
Menu of ribbon laat me redelijk koud, maar toolbars mis ik iedere dag.
Je gaat me nu toch niet zeggen dat je het handig vind om continu de juiste ribbon tab tevoorschijn te moeten toveren? Altijd maar klikken hier, klikken daar.
Vroeger kon je een aantal toolbars met je meest gebruikte knoppen links/rechts op je scherm zetten, wel zo handig met breedbeeld schermen. (wat niet niet goed past met het ribbon)
Je redeneert vanuit je eigen gewenning en eigen situatie. Je projecteert je eigen ongenoegen met de ribbon op anderen, zoals mij. In plaats van dat je kijkt vanuit je eigen frustratie, bekijk eens waarom het ding bestaat en wat de gedachte erachter is.
Wat is dat nu voor onzin?
Ik werk al meer dan 10 jaar met het ribbon, heb al tientallen artikels gelezen over het hoe en waarom, maar het blijft niet werken, zo simpel is.

Ik heb je ook geen enkel weerwoord op mijn punten horen aanhalen.

Draai het eens om:
Je redeneert vanuit je eigen gewenning en eigen situatie. Je projecteert je eigen genoegen met de ribbon op anderen, zoals mij. In plaats van dat je kijkt vanuit je eigen geluk, bekijk eens waarom veel gebruikers er na zoveel tijd nog altijd over klagen.
Je doet precies hetzelfde @fapkonijntje ...

[Reactie gewijzigd door bavanandel op 23 juli 2024 13:46]

Ja kunt een ribbon customizen toch? En extra knoppen toevoegen helemaal bovenin. Is dat niet een alternatief voor de oude toolbar?
Naar mijn mening niet.
- de ruimte is gewoon beperkt: je hebt enkel de breedte van je scherm en ribbon hoogte. Vroeger had ik heel wat meer knoppen direct aanklikbaar in toolbars.
- toolbars kon je ook aan de zijkanten parkeren. Zo had ik dan meestal de edit toolbar (italic, bold, uitlijning etc) op de normale plaats, maar links bvb de tables toolbar en rechts styles of zo.

In ieder geval: je kon de meest gebruikte functionaliteit gebruiken met 1 klik. Nu is het continu klikken om te switchen tussen tabs in het ribbon. Zeer vervelend
Ribbon werkt als je opzoek naar een functie dat 1 laag dieper ligt... succes met zoeken naar de diepere gelegen functies.
En waarom neemt de ribbon dan meer ruimte in? Je kunt deze gewoon dichtklikken en het neemt niet meer ruimte in dan het oude menu...
En waarom neemt de ribbon dan meer ruimte in? Je kunt deze gewoon dichtklikken en het neemt niet meer ruimte in dan het oude menu...
Uiteraard... Nog meer kliks... Dat is pas intuïtief en productief 8)7
Waarom zou je klikken met de muis als je ook een toetsencombinatie kunt gebruiken ? 8)7
Het is letterlijk 1 keer klikken en het wordt gewoon voor altijd onthouden zelfs na herstarten. Niet overdrijven. Ik heb de indruk dat je het gewoon nooit hebt geprobeerd.
Het is letterlijk 1 keer klikken en het wordt gewoon voor altijd onthouden zelfs na herstarten. Niet overdrijven. Ik heb de indruk dat je het gewoon nooit hebt geprobeerd.
Ik bedoel dat je voor elke keer dat je een functie nodig hebt een extra keer moet klikken.

En nee. Ik ken niet alle sneltoetsen uit mijn hoofd voor alle Office programma's.
Maar dat eerste m.b.t. extra klikken klopt niet. Je klikt inderdaad een keer om de ribbon open te klappen, maar je klinkt in het oude menu ook 1 keer om het menu uit te klappen. Het enige verschil is dat bij het oude menu alle menuopties verticaal werden getoond en bij het ribbon het hoogste niveau horizontaal als knoppen met plaatjes wordt getoond. Er zullen vast opties zijn die net wat verder weg zitten, maar als ik zo moet schatten denk ik dat 90% van de functies met dezelfde hoeveelheid clicks te bereiken is. En die 10% die wel 1 click verder weg zitten heb ik er zelf graag voor over vanwege de betere vindbaarheid.

[Reactie gewijzigd door remcos2 op 23 juli 2024 13:46]

Hoeveel keer had je vroeger menu's nodig? 90% van wat je nodig hebt zette je toch gewoon zichtbaar met toolbars?
Met ribbons heb je hetzelfde, maar die zitten achter verschillende tabs. Als je die ribbon dan nog eens laat verdwijnen...
Je hebt het gewoon echt niet geprobeerd denk ik. De ribbon verdwijnt niet helemaal. Alleen de inhoud van de tabjes verdwijnt. Daardoor is wat er overblijft precies zo zichtbaar als de oude toolbars. Dit is het laatst wat ik er over ga zeggen. Ik had er al helemaal niet zo lang op door moeten gaan maar ik kan er niet zo goed tegen als er ergens redenen worden aangevoerd die gewoon feitelijk onjuist zijn.
Meen je dit nu echt? De inhoud van de tabjes = de ribbon. Ctrl+F1 is ribbon samenvoegen. Dan heb je de menubalk over. En dan is de ribbon verdwenen.
Als jij een manier weet om de ribbon compacter te maken, laat het gerust weten. Maar de knoppen moeten bereikbaar blijven hé.
Ok, eerlijk is eerlijk: Je gelijk, de toolbars zoals ze bestonden zijn inderdaad verdwenen en wat ik bedoelde waren niet de toolbars maar het hoofdmenu. Dus mijn fout, ik was nog niet goed wakker. Maar de oude toolbars zijn wel vervangen door de Mini-Toolbar tijdens het editen en de customizable Quick Access Toolbar. Persoonlijk heb ik daar meer dan voldoende aan.

Edit: Het resultaat is dat je met die QAT en Mini-Toolbar samen alle functies hebt die op de oude toolbar zaten en je met een ingeklapt ribbon erbij e.e.a. dus MINDER ruimte inneemt t.o.v. het oude applicatiemenu + toolbar!

[Reactie gewijzigd door remcos2 op 23 juli 2024 13:46]

Die mini toolbars zijn idd wel super handig 😀.
Vooral in Excel loop ik constant tegen het Ribbon-probleem aan. Daar wordt zoveel ruimte verspild. Cellen samenvoegen was vroeger 1 knopje, nu een halve toolbar (bij wijze van spreken). Idem met voorwaardelijke opmaak...
Had liever de tab gegevens ook in de startbalk gezien.

Mijn productiviteit ligt nog steeds lager dan vroeger in zowel Excel als Word. PowerPoint gebruik ik niet meer, dus kan niet vergelijken.

Jammer dat je niet kunt kiezen tussen de 2 of combineren, zoals in AutoCAD. Daar zijn de Ribbons veel logischer/beter ingedeeld en ook beter benut. Daarnaast kun je oude toolbars ook aan zetten. Vooral handig als je functies uit een ander tabblad vaak tussendoor gebruikt (annotaties bv).
Ik heb even een testje voor je gedaan. Binnen een minuutje had ik zowel Cellen Samenvoegen en dingen m.b.t. Annotaties toegevoegd aan de QAT. Uiteraard zal dit niet ideaal zijn als je al te veel dingen daar wil hebben, maar zolang het onder de 10 acties blijft lijkt het me een goede oplossing?

Overigens hebben de web versies van de Word/Excel/Powerpoint behalve een ingeklapt/uitgeklapt ribbon nu een derde variant: Een compacte weergave. Die komt weer erg in de buurt van de oude toolbar, behalve dat je wel nog steeds tabjes hebt. Ik ga er vanuit dat die ook in de desktop versies gaat komen.
Goede tip die QAT. Gebruik ik te weinig 😀.
Maar gezien ik vaak op verschillende pc's onder verschillende accounts werk, is dat inderdaad maar deels een oplossing.

Compacte weergave zou ideaal zijn ALS je dan verschillende tabbladen kan open houden. Wel veel rustiger die Simplified ribbon. Mag zeker naar desktop komen.

Online werk ik momenteel nog niet graag met Office. Die is nog trager en niet alles lijkt te werken. Zeker gezien wij vaak macro's gebruiken die verwijzen naar bestanden op onze server.
Wel ideaal om snel een bestandje te checken of kleine aanpassing te doen.
Vergeet niet dat je de ribbon ook kunt customizen. Dus als je dan 1 tabje maakt waarin alles staat wat je handig vindt heb je in combinatie met de compacte weergave feitelijk je oude toolbar terug.

Online gebruik: Ben ik helemaal met je eens.
Ja, die custom tab is interessant voor als je altijd/meestal op dezelfde pc werkt. Ik moet veel op verschillende pc's accounts werken, bijspringen, uitleg geven. Dan is het onhandig als je niets meer weet staan 😋
Ondanks dat je er geen fan van bent, is het misschien wel interessant om te lezen waarom het zo ingedeeld is en waarom de ribbon zo is. Erg interessant leesvoer. Misschien krijg je er dan ook meer waardering voor. (Maar misschien ook niet :+)

Ik vindt 'm prachtig in ieder geval en heb hem ook al eens ingezet bij de ontwikkeling van interne tools.
Als je echt snel wil werken dan gebruik je natuurlijk sneltoetsen.
Hier nog zo'n dino ;)

Ken je Ubitmenu? Dan heb je - terwijl de ribbon intact blijft - gewoon de hele menustructuur weer. Ik zou niet zonder kunnen en gebruik het al vele jaren. Gratis voor privégebruik...
Ik zal wel een dinosaurus zijn, maar ik heb een functionaliteit (ja, ook degene die ik weinig gebruik, dus 'spiergeheugen' kunnen we uitsluiten) nog steeds sneller gevonden in een ouderwets menu. Tekst zegt me meer dan een verzameling nietszeggende icoontjes. Ook zal zit daar 'jaren design en onderzoek' achter, voor mij werkt het niet.
Ook hier (zie mijn reactie hierboven): kijk eens naar Ubitmenu, dan heb je de hele menustructuur weer. En kun je werken met office zoals je gewend was.
Niks mis met inspiratie? 8)7
Welke dan weer verdacht veel lijkt op een daadwerkelijke map..... Heel interessant
Wow ze zijn allebei blauw.
Heb echt serieus geen idee wat je bedoeld.
KDE = linux gebaseerd OS.
KDE is 1 van de desktop managers. Geen OS, en het kan ook op andere OS-en dan Linux draaien. 😉
Nou, KDE is ook een 'gemeenschap' die dus de KDE desktop environment maakt. Maar dus ook een Linux distributie, KDE neon. En een Linux distributie is toch gewoon een OS?

en ze hebben nog een berg andere mooie applicaties.
Wist niet dat kde tegenwoordig ook een eigen distro heeft. 🤷🏻‍♂️

Draai al een jaar of 15 niet meer actief Linux als desktop, af en toe, dan pak ik de defaults. Meestal geen kde. 😭
KDE is een verzameling open-source software en tools, niet een OS.
KDE is alleen maar een grafische schil, dat waar je tegenaan kijkt (een bureaublad met een zooitje iconen soms voorzien van een balk met keuzemenu's en/of iets dat voor een dock doorgaat. Het is geen besturingssysteem maar een bureaubladomgeving. Een van de concurrenten onder het besturingssysteem Linux is Gnome, anderen zijn Cinnamon, XFCE, Mate, Enlightment, Pantheon, LXDE, KDE Plasma, Budgie, Deepin, Unity, LXQt, CDE, Trinity en dan bestaat er ook nog Sugar dat meer op kinderen gericht is. Wellicht zijn er nog wel wat en nog wat afgeleiden van bovenstaande maar daar heb ik waarschijnlijk nooit iets mee gedaan.
Ooit Mac OS gezien, zo'n 15 jaar geleden. Ik ben er blij mee, ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de archaïsche icoontjes in Windows nu.
Omdat Microsoft de folders nu op hun rug hebben gedraaid in plaats van op hun zeiden? Voor de rest mag ik toch hopen dat je je ervan bewust bent dat een folder-icoontje dat het type bestand erin aanduid met een icoon op de folder een doodnormaal verschijnsel is in alle besturingssystemen, inclusief Windows al voor decenia?
En die lijken allemaal weer heel sterk op folders in Finder op de Mac.
Dan kun je ook zeggen dat KDE de looks weer 'geleend' heeft uit macOS ... die dat al sinds ik mij kan herinneren zo heeft. Het is gewoon iets van de tijd. De wereld 'vind nu iets mooi' en daar conformeren de UI's zich aan. En toevallig bedienen al die UI's dezelfde wereldbevolking.
Ben ik de enige die het raar vindt dat hier zoveel aandacht aan wordt gegeven? Is dit nu het belangrijkste waar ze in 6 maanden mee komen?
Ik snap dat het een hoop gebruikers treft maar een beetje designer of team moet in een paar maanden toch de hele berg icons kunnen vernieuwen? Er wordt nu een meerjarenproject van gemaakt.
Het punt is dat Windows (het besturingssysteem) al jaren af is. Alles wat er nu aan gesleuteld wordt zijn modeverschijnselen. Niemand wordt er meer productief van.
Dat klopt niet. Iconen zijn onderdeel van communiceren bij gebruik. Je kan dus niet stellen dat wijzigen van hoe je gebruikers van informatie voorziet alleen maar om mode of stijl zou gaan. Misschien dat het jou niet relevant lijkt, maar misschien hoor je dan niet helemaal tot de doelgroep waar de wijzigingen voor zijn.
Iconen zijn onderdeel van communiceren bij gebruik.
De vraag die je je moet stellen is of die oude icoontjes niet goed meer werkten.
Microsoft heeft een hoop grafische UI elementen veranderd in windows 10 en het is mij gebleken dat de meerderheid van die veranderingen de bruikbaarheid niet ten goede komt. Er lijkt dus vooral een slecht gemotiveerde veranderingsdrang bij microsoft te heersen en worden dingen veranderd enkel om het anders te laten zijn.
Ik zou eerder afvragen wat beter is en welke voorwaarden en gegevens daarvoor relevant zijn. Er maar vanuit gaan dat het oude goed genoeg is zou net zo suggestief zijn als er vanuit gaan dat verandering niet relevant zou zijn. Ik stel daarom niet dat het perse een verbetering is maar dat het van meer af hangt.
Ja, mee eens. Maar ik zie dus geen duidelijke motivatie waarom de nieuwe iconen beter zouden zijn. Er wordt wel verteld hoe ze zijn, maar ze worden niet echt vergeleken met de oude iconen. Het lijkt vaak op willekeur en mode-achtige ontwikkelingen binnen de UI design wereld. Dit keer vinden ze kleurtjes kennelijk belangrijk, de vorige keer niet. Hoeveel designfilosofieen zijn er door de jaren heen wel niet versleten? En allemaal waren ze de panacea voor alle GUI problemen. :)
Jij kijkt er nu naar met een West-Europese blik. Toen Windows ooit ontworpen werd was de doelgroep eigenlijk voornamelijk US en Europa. Nu is de hele wereld zo ver ontwikkeld dat ze PC's gebruiken. Dan moet je communicatie met de gebruikers zo zijn dat iedereen (of in ieder geval zoveel mogelijk mensen) het logisch vinden. Simpel voorbeeld: wij associeren ruitjespapier met rekenen terwijl je in Azie misschien veel beter een telraampje kunt gebruiken om hetzelfde te communiceren. En zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken. Wat te denken van de W, P en X bij Word, Powerpoint en Excel. Voor ons logisch om die links te zetten. Maar elders misschien helemaal niet.
Wacht, dus een vuilnisbak vanuit een hoek bekijken is westers, maar recht van voren issie opeens globaal?
En een mapje schuin bekijken is westers, maar platgesclagen in lijngraphics is het opeens globaal?
Waar heb je het in vredesnaam over? :?
Ik vermoed dat ze ook over willen stappen naar een Scalable Vector Graphics soort van icoontjes. Dat heeft veel voordelen ten opzichte van Bitmap/PNG achtige icoontjes. SVG laat zich oneindig schalen en zijn relatief klein.
Daarnaast is het ook een webstandaard en dat maak integratie ook eenvoudiger.
Voor overstappen naar SVG moet je toch niet de iconen restylen?
Intern bij de MS designers zijn reeds alle iconen als SVG, of dat zou ik toch hopen.
Pardon? snipet tool, windows ink, virtuele bureaubladen,.. Dat zijn er maar waar ik nu spontaan aan denk en dagelijks gebruik.

Om maar te zwijgen van de optimalisaties die gebeuren.
Ja, joh, virtuele bureaubladen hadden we 20 jaar geleden ook voor windows. Alleen niet door microsoft geleverd.
Ik weet ook niet of je dit soort dingen uberhaupt tot OS moet rekenen.
tuurlijk wel, geen rommelige 3th party tools meer.
Als we uw redenatie volgden zaten we nog op DOS...
LOL.
Ten eerste was dat tooltje helemaal niet rommelig. Je kreeg gewoon een icoontje in je notification area. Althans, volgens mij waren er meerdere tooltjes, dus je had ook nog keuze!
En ten tweede ben je wel heel erg aan het overdrijven met je DOS. Ik ben niet tegen verandering. Ik vertel je alleen dat het allemaal niet zo spannend is dat microsoft een virtuele desktop toevoegt aan hun GUI. En bij linux en unix zit het al tientallen jaren standaard in de GUI.

Waar het mij iig om ging is dat dit niet echt innovatieve verbeteringen zijn die je middels 3rd party tools al lang had kunnen hebben. Dus hoeveel beter wordt windows zelf hier werkelijk van? Horen dit soort tools niet gewoon in de windows store thuis (en dan bedoel ik niet persee 3rd paty apps maar ook de inhouse microsoft apps waar windows mee wordt gebloat)?
Als ik nu bijvoorbeeld een OS moest kiezen voor een nieuwe machine dan zou bij mij de vraag of er een snippet tool of virtuele desktops in zit niet opkomen.
Ik ben vanuit de Linux wereld al 10-tallen jaren geïnteresseerd in virtuele desktops. Vroeger in KDE (onder Linux) veel mee gewerkt, en weet heel goed hoe ik er mijn gewenste functionaliteit uithaal. Mijn huidige machine (Ryzen 3700, Linux Mint) heeft ook virtuele desktops, en ik wil niet meer zonder, het is heerlijk om mijn programma's zo te kunnen groeperen.

Op mijn vroegere Windows machine (Windows 7 tijdperk) heb ik geëxperimenteerd met verschillende 3rd party Virtuele Desktops. Inclusief de versie die van Microsoft afkwam toendertijd. Maar ik vond het allemaal net-niet. Dus op Windows 7 heb ik geen virtuele desktops gehad.

Ik heb op een andere computer hier die Windows 10 heeft ook geprobeerd hoe virtuele desktops daarop werken, maar dat is het voor mij ook net-niet.

En op Linux heb ik de standaard virtuele desktops gehad, maar heb ik ook liggen experimenteren met 3rd party programs. De bekende 3D-kubus weergave, wobbly windows, dat soort dingen.

Wat ik probeer te zeggen is dat als ik iets wil, ik op zoek ga naar de beste methode voor mij. En of dat nou een standaard tool is of een 3rd party, maakt mij weinig uit. Maar als de default die in het OS zit niet goed genoeg is, ga ik zo op zoek naar een andere. Er zijn zat programma's, in elke categorie, die beter zijn dan dingen die standaard in het OS zitten, ongeacht Windows, Linux, Mac, iOS of Android.

En ik weet ook wel dat de meeste mensen lui zijn, en geen zin hebben om iets anders te proberen, of niet weten hoe ze iets anders moeten proberen, en dus gewoon dat gebruiken wat ze standaard aangeleverd krijgen. Daarnaast, een specifiek programma gemaakt door gespecialiseerde mensen, werkt meestal veelzijdiger dan een feature die standaard in een OS wordt gestopt.
Ergens zul je toch wel de lijn moeten trekken. Virtual desktops zijn één van die dingen die dicht bij die lijn licht. Voor het gros van de mensen is het echt niet nuttig en enkel verwarrend (ben ondertussen de tel kwijt van het aantal Mac OS gebruikers die paniekerig naar een scherm zoeken tijdens een presentatie). De Windows implementatie is een stuk beter en minder in-your-face, maar de vraag blijft wat wel en niet een deel van een OS zou moeten zijn. Ik zie persoonlijk liever een OS met een goede API waardoor 3rd party oplossingen niet 'rommelig' zijn dan dat ik alles first party heb.
Windows had al sinds Windows XP hier een goede API voor, met Windows 10 was Microsoft het uiteindelijk gewoon beu en deden ze het zelf.
Het punt is dat Windows (het besturingssysteem) al jaren af is.
Onder de motorkap misschien wel ja. Maar zelfs in Windows 10 zit het nog niet goed met gebruiksvriendelijkheid.
Nog steeds kun je blijven zoeken naar welke instelling waar zit: Tot voor kort sleepte men nog steeds wat Windows 7(?) mee. Zelfs het configuratiescherm (uit Windows XP/7?) zit er nog steeds in, terwijl een deel (alle?) functies daarvan in de instellingen te vinden zijn. Al is het configuratiescherm intuïtiever.
Ik heb sinds Windows 7 voortdurend het gevoel met een concept-versie aan het werk te zijn.

En zelf heb ik een Surface Pro. Bedoeling was om deze als tablet en laptop te kunnen gebruiken. Wat valt dit tegen. Windows 10 als tablet is zowat het minst gebruiksvriendelijke wat er is.

Startmenu in Windows 10 is nog steeds onhandig. Instellingen zitten nu eindeloos verscholen... En switch je naar tablet-modus, dan vind je helemaal niets meer terug.

[Reactie gewijzigd door robindemey op 23 juli 2024 13:46]

Het is ondertussen ~15 jaar geleden dat deze icoontjes een nieuwe stijl gekregen hebben. Dat mag best wel een beetje onder Tweakers nieuws vallen.
En toch ga ik die gele folders missen. Dat is een folderkleurtje dat in Windows vele ouder is.
Klopt. Laten nu net de Folder-iconen een van de meest gebruiksvriendelijke zaken binnen Windows zijn :).
Daar moet vast iemand gedacht hebben: dit kan slechter, laten we het aanpassen. }>
Cynisch met misschien meer waarheid dan je op het eerste zicht zou denken.
De huidige stijl werd in 2015 geïntroduceerd met de originele versie van Windows 10.
laat het streamlinen van de interfaces nu al jaren zowat het grootste klaagpunt zijn, dus wees blij dat ze dat aanpakken. Het feit dat icoontjes veranderen is hetgeen het meeste opvalt, dus dat vermelden ze ook altijd, nix mis mee toch
Oh, dus ze gaan het configuratiescherm eindelijk gelijkmaken voor alle onderdelen?
Uiteindelijk wel. Is wel even een klusje. Ik kan inmiddels prima mijn weg vinden in de nieuwe settings, zeker ook door de goede zoekfunctie.
Dit is onderdeel van een groter project om binnen Microsoft alle producten en hun design gelijk te trekken. En een groep designers is daar wel even mee bezig, dit wordt wereldwijd uitgerold naar honderden miljoenen gebruikers uiteindelijk. Dat is niet simpel.

Deze design language is (deels) open source: https://www.microsoft.com/design/fluent/#/

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 23 juli 2024 13:46]

Het is volgens mij onmogelijk om de doelen van dit project te halen zonder aan alle kanten in te boeten. De devices die microsoft hier met 1 UI design wil bedienen zijn daar te verschillend voor.

Je ziet het nu al met de desktop waar microsoft in al hun wijsheid heeft bedacht dat duidelijke randen om windows heen geen functie hebben (omdat ze op een telefoon of tablet geen functie hebben). En natuurlijk moest ook het lijntje aan pixels waar je een window groter en kleiner mee kan trekken dunner worden terwijl ondertussen de resoluties alleen maar toenemen. En dat is alweer iets dat op een tablet of telefoon geen probleem is omdat je min of meer gedwongen wordt apps in full screen te gebruiken en dus je apps niet gaat resizen.
Scrollbalken op de desktop zijn evil verklaart en moeten zoveel mogelijk verhuld worden want tablet en telefoon gebruikers hebben ze niet nodig en scrollen met hun vingers. En als ze er toch moeten zijn dan het liefst zo smal mogelijk.

Al met al zie ik het dus niet gebeuren dat dit op een success uitloopt. En gezien de vorige pogingen gaat waarschijnlijk de desktop het meest eronder lijden.

Verder valt me op dat op die 'groter project' pagina die je linkt ze keihard rondjes aan het draaien zijn. Ze menen dat ze nu met kleur subtiele UI hints kunnen geven, blablabla, bladibladie bla bla.
Maar windows deed dit verdomme al in de jaren 90! En vervolgens hadden ze de UI veranderd, en toen nog eens en nog een keer in zwart-wit, want dat was beter (volgens de design mafkees du jour). En nu dus weer bij af met kleurtjes erbij. 8)7
Ze zijn nu dus vol van zichzelf en hun 'fluent design' terwijl ze eigenlijk de dingen die ze verpest hebben weer opieuw 'uitvinden'. Let maar op, binnenkort zul je zien dat ze hierop terugkomen omdat ze erachter komen dat een aanzienelijk deel van hun klanten kleurenblind is en dat de UI kleurtjes waar microsoft een workflow aan hangt in de praktijk vaak niet blijken te werken. En dan verzinnen ze een nieuw modewoordje dat staat voor een nieuw ideaal en bakken een niewe half gare interface die ook voor auto's, magnetrons en electrische fietsen geschikt moet zijn.
Stilstand is achteruitgang.
Staat sowieso los van elkaar. De designers hebben niets te maken met features die ingebouwd worden in windows.
ziet er super netjes uit, de foldermappen al helemaal, ziet er echt volwassen uit nu.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 23 juli 2024 13:46]

Het duurt alleen allemaal wel erg lang, ik snap het, maar zou toch niet moeten mogen.

Microsoft is al sinds Windows 8 bezig met het overhevelen van instellingen van Control Panel naar Settings app, maar als je kijkt hoeveel progressie daar is, en hoeveel er nog gedaan moet worden, dan gaat dat nog een hele tijd duren.
Smack my ass and call me oldfashioned maar die nieuwe settings gedoe mogen ze wat mij betreft heel snel in die nieuw ontworpen prullenmand van ze gooien.
Dat moderne design waarbij het scherm driekwart onbenutte witte vlakken zijn en er maar 3 items getoond worden is niet bepaald overzichtelijk. Alleen maar leuk voor de scroll-junkies.
Alleen vindt ik het erg jammer dat ze die stappen doen. Ik vindt control Panel Juist beter en meer overzichtelijk dan bijvoorbeeld Settings app. Dus in dat opzicht is het ook weer minder. Iconen daarin tegen zijn inderdaad een stuk mooier, clean geworden.
Kwestie van wennen, ik kan mijn weg inmiddels goed vinden.
Het gaat hier echter niet om het wennen. Om Theo Maassen te quoten (beetje NSFW): Als ik elke dag consequent een deegroller in mijn poepgaatje stopt, gaat dat ook wennen, maar dat is toch geen reden om het te doen!

Iedereen kan 'wennen' aan een GUI. Kwestie van onthouden waar instellingen staan. Dat geldt voor Windows, voor Linux, voor Mac, voor iOS en voor Android. Het gaat er echter om of het ook logisch is, overzichtelijk en consequent. En er zijn genoeg mensen voor wie het Settings menu dat gewoon niet is.

Nu is het ook niet een super ramp, want zo vaak hoef je gelukkig ook niet instellingen te veranderen. Maar het straalt wel af naar de rest van het OS, en geeft geen vertrouwen in de rest van dat OS.
Het grootste deel van de items in het control panel zijn shortcuts naar settings(system) of mmc's(device manager), legacy meuk(phone and modem), en enterprise zaken (remote apps) of dingen die andere applicaties of drivers kunnen breken als ze veranderen (mouse).

De shortcuts en legacy zaken zullen nooit vervangen worden, die worden ter zijner tijd verwijderd, naar voorlopig zal niemand daar aandacht aan besteden. De enterprise zaken worden voornamelijk via gpo's of scripts geconfigureerd dus die krijgen pas een update naar settings als er toch groot onderhoud aan die code nodig is. De laatst categorie zullen ze pas aanpassen als het echt moet.
Call me old fasioned maar doe mij de oude stijl maar.
Tegenwoordig is de clean look erg in met weinig verschillende kleuren en vooral geen opvallende.

Maar in veel opzichten vind ik Windows Vista qua looks nog steeds mooier. Ik houd wel van dat meer 3D achtige uiterlijk. Maar dat is tegenwoordig niet meer de mode.
Juist weer aan het terugkomen. Zie MacOS big sur t.o.v. vorige versies
Vind dat er ook erg plat uit zien. Maar ben niet zo bekend met MacOS.
Windows Vista heeft veel meer diepte in de UI zitten.

Het ziet er wel een beetje dated uit maar in sommige opzichten ook weer niet. Als je dat in een nieuw jasje zou steken kan dat denk ik erg mooi zijn. Maar ik denk dat de meeste de voorkeur hebben voor het huidige windows 10 uiterlijk.
Meeste mensen zijn autisten wat betreft pc's. Alles wat veranderd is kut, totdat het gewend is...

Windows Vista was ook wel echt een leap forward t.o.v. XP, jammer dat de pc het toen nog niet trok...
Klopt ja ik heb het toen wel veel gebruikt maar het was wel zwaar voor de PC. Het zag er in ieder geval wel heel modern uit voor die tijd!
Win 7 was in dat opzicht een stap terug.
Kan het niet meer eens zijn, ook al heeft w7 bij iedereen denk ik wel een speciaal plekje in hun hart.
Vista SP2 was vooral Windows 7 vanwege de slechte PR van Vista. Onderhuids was het echt Windows 6. Met alle verbeteringen die Vista had verdiend.

Vista blijft voor mij het mooiste design, zeker met aero. Al begint het wel echt gedateerd te raken, met wat kleine frisheid zou het zo opnieuw gebruikt kunnen worden. Dat platte gedoe: ik hou er niet van. Windows 3.1, waar het niet anders kon vanwege ontbrekende rekenkracht, ligt lang achter ons.

Geheel terzijde: het zoals ik het design van de eerste iPad het mooist blijf vinden met design wat lijkt op echte materialen. Die platte zuurstok van tegenwoordig blijft behelpen.

Edit: voor mij heeft Vista dus een specialer plekje dan 7, mocht het niet duidelijk zijn. 😉

[Reactie gewijzigd door Chinco op 23 juli 2024 13:46]

Het was qua performance gewoon wat beter.
XP heeft voor mij een specialer plekje in het hart dan W7.

En Vista heeft mij altijd wel het meeste WOW effect van een nieuw OS gegeven. Ik weet nog wel toen ik de Longhorn Beta installeerde. Dat WOW effect heb ik later nooit meer gehad. Van 98 naar XP had je dat ook wel dat was ook wel een stap vooruit. Maar Vista zag er gewoon echt indrukwekkend uit.

En bij mij draaide dat eigenlijk ook best goed. Maar ik had ook twee snelle HDD's in Raid 0 staan en een snelle CPU met genoeg geheugen. Voor oudere systemen was Vista gewoon te zwaar. En W7 ging daar net wat beter mee om. Maar In de basis was Win 7 niets meer dan een doorontwikkeling van Vista.
Waarom de mensen die het nut van verandering niet in zien meteen tot autist bestempelen?
Acht als je support moet geven op w8 w7 en w 10 in Nederlands , Engels of nog erger Frans,

Dan wordt je wel moet van het verplaatsen van de halve funcionateit , omdat het zogenaamd makkelijker is voor nieuwe gebruikers.

Wat is de winst voor de miljard anderen?
De libraries zijn nu duidelijk verschillende kleurtjes en allemaal in de map stijl i.p.v. die rare icoontjes die ze tot nu toe gebruiken.

Verder kan je gelukkig gewoon de oude icoontjes blijven gebruiken als je dat wilt, sla de .ico's even ergens anders op zodat ze straks niet met een toekomstige Windows update overschreven worden en rechtermuis mapje > properties > customize > change icon.
Standaard gaat hier windows classic gewoon aan, met alle updates en toestanden gewoon uit.

Vanaf Windows 7 was het voor mijn gevoel eigenlijk wel klaar. Het is een OS. Bedoeld om ons gebruikers te dienen. Niet andersom.
Sowieso is diepte beter en in de oude stijl is ook stuk duidelijker wat de functie is van zo'n icoon. Mijn vermoeden is dat ze dit over 2 jaar weer min of meer terug gaan draaien door ineens iconen met diepte te gaan introduceren. Kortom het zijn allemaal probeerseltjes. Visieloos bedrijf dat Microsoft.

En verder valt het allemaal een beetje tegen met de vernieuwingen aan Windows 10 de laatste 2 jaar. Het lijkt alsof ze niet goed meer weten wat er nog te verbeteren valt. Ook die 2 jaarlijkse update cycle kunnen ze beter 1x per jaar van maken.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 23 juli 2024 13:46]

De Windows Sanbox heeft totaal geen toegevoede waarde.
Heel veel applicaties functioneren niet eens omdat .NET applicaties niet worden ondersteunt.
Het netwerk gedeelte werkt niet goed en stopt er soms om onverklaarbare reden mee.
Browsen via de Sandbox is dan ook niet goed mogelijk.
Laten ze hier maar eens aandacht aan besteden.
De opstarttijd is wat mij betreft nu al snel genoeg.
De Windows Sanbox heeft totaal geen toegevoede waarde.
Ik gebruik het thans regelmatig als ik een tool eenmalig nodig heb om iets te testen en niet wil dat die op 70 plaatsen in mijn systeem dingen achterlaat. Of voor onze eigen app om te testen of die via de installer goed werkt op een clean machine zonder alle dev tools erbij.
Tenzij het inderdaad specifieke dingen zijn zoals wireshark-toestanden werkt het meestal goed.
Heel veel applicaties functioneren niet eens omdat .NET applicaties niet worden ondersteunt.
Heb je dit zelf al geprobeerd?
Onze eigen .NET Core én "legacy" .NET Framework 4 apps (inclusief een service op de achtergrond, interop naar unmanaged code en dat soort leutigheid) werken gewoon zonder problemen in de sandbox. En die app die op het legacy framework draait heeft een codebase die 10 jaar terug gaat, dus die is er zeker niet speciaal op voorzien.
Het netwerk gedeelte werkt niet goed en stopt er soms om onverklaarbare reden mee.
Browsen via de Sandbox is dan ook niet goed mogelijk.
Geen last van. Het kan dat ik net geluk heb of jij net pech, maar bij mij is browsen goed mogelijk.

Het enige waar ik me wel soms aan stoor is... de opstarttijd als die koud start.

[Reactie gewijzigd door Stannieman op 23 juli 2024 13:46]

Ziet er lekker clean uit
"lekker clean" in design vertaal ik altijd naar "koud en saai"
dat in mijn persoonlijk aanvoelen. nuja past wel in de W10 design.
Helder, en voldoende verschil tussen de verschillende soorten mappen. Niet zoals de Google icoontjes met eenzelfde kleurenpatroon waardoor je al veel aandacht moet besteden om op het juistje icoon te klikken.
Ik vind er ook best mooi uit zien lekker fris, zal de beta versie eens updaten bij mij.
Ziet er mooi uit, maar worden deze iconen dan ook meteen door het hele systeem heen gebruikt? Wat je nu nog vaak ziet is dat er meerdere stijlen door elkaar worden gebruikt. Op 19042.870 zie je nu bijvoorbeeld andere folders dan in file explorer. Klein detail, ware het niet zo is dat dit soort dingen wel heel erg veel voorkomen in Windows de laatste tijd. De right-click context menu verschijnt bijv. in drie verschillende smaken: file explorer, taskbar en start menu hebben allemaal een andere stijl.
Zal wel beetje bij beetje worden bijgewerkt.
Ik vermoedt dat deze aanpassing hoort bij het van bitmap naar vector omzetten (geen fan van flat design, maar kan me voorstellen dathet minder CPU kracht kost)
Er zullen vast nog her en der verdwaalde oude afbeelding verstopt zitten die je zo nu en dan tegen komt.
beetje bij beetje
Nou ja, beetje bij beetje, deze issue leeft al dik een jaar of vier :/
Voor een leek/nieuweling is dat blauwe afbeeldingenmapje toch helemaal niet duidelijk? Je moet al de voorgeschiedenis van het icoon kennen, een berg met een maan/zon boven, om te weten wat het betekent.
Ook het vooraanzicht van objecten ipv in perspectief is minder duidelijk.
De trend om iconen alsmaar te blijven versimpelen maakt het steeds onduidelijker.
Inderdaad, het was pas bij het 3e plaatje dat ik begreep dat het eigenlijk een berg en zon voorstelde.
Maakt mij niet veel uit, ik gebruik de MS folders toch niet: plaats alle data op een aparte partitie in eigen folderstructuur. Doe ik al sinds Windows 95 toen je om de haverklap Windows moest herinstalleren en bevalt me nog steeds.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.