Kladblok in Windows 10 gaat gebruikers waarschuwen als ze oude versie gebruiken

Kladblok in Windows 10 kan gebruikers een notificatie geven dat een nieuwe versie beschikbaar is met een knop om de nieuwe versie te starten. Niet bekend is onder welke omstandigheden de notificatie verschijnt.

De notificatie werd opgemerkt door beveiligingsonderzoeker en Windows Internals-deskundige Alex Ionescu. Hij publiceert een screenshot van de melding van Kladblok. Daarop is een gele balk in de eenvoudige tekstverwerker te zien met de melding dat een nieuwe versie van Kladblok beschikbaar is, met een knop om deze op te starten.

Die nieuwe versie betreft de iets gemoderniseerde app die Microsoft via de Microsoft Store van updates kan voorzien. Microsoft zette deze versie vorig jaar in zijn downloadwinkel en met de komst van Windows Insider buildversie 21337 is de app aanwezig in het OS met een nieuw icoontje en via de Microsoft Store te updaten. De app heeft ook een 'zoek en vervang'-functie gekregen en ondersteunt UTF-8.

Een redacteur van Bleepingcomputer schrijft dat zijn ervaring was dat Kladblok automatisch herstartte naar de nieuwe versie, zonder melding. Onduidelijk is daarmee onder welke omstandigheden deze melding verschijnt.

Notepad Kladblok notificatie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-05-2021 • 17:42

178

Submitter: TheVivaldi

Reacties (178)

178
172
86
9
0
50
Wijzig sortering
Dit wordt als onderdeel van het OS meegeïnstalleerd. Waarom wordt het niet gewoon geupdate als er een nieuwe versie is, net als de rest?
Opzich ben ik wel voorstander van het lostrekken van OS en applicaties.
Ze koppelen het los van het OS, maar koppelen het vervolgens weer vast aan Microsoft Store, wat ongewenst is. Kwa privacy wil ik niets met Microsoft Store te maken hebben. Ook hoor je kwa privacy Windows te installeren onder een local account, waar Microsoft je probeert te verleiden naar een Microsoft account voor je lokale Windows installatie.
Was het maar alleen verleiden... probeer maar eens een verse installatie met een local account.

Je moet eerst met een online account installeren voordat je hem local kan maken.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 24 juli 2024 08:18]

Het kan nog wel als je het netwerk uitschakelt (niet koppelen aan wifi tijdens de wizard). Dan biedt hij je die mogelijkheid nog. De keuze is anders alleen op de pro versie.

Het is inderdaad wel even zoeken ja, ik vind het ook vervelend. Microsoft wil duidelijk heel erg graag dat we een MS account gebruiken, zo erg dat het voelt alsof ze de keuze om dat niet te doen niet echt respecteren door het zo moeilijk mogelijk te maken.

Ook vind ik het een zwak punt dat je dan verplicht die drie beveiligingsvragen in moet stellen. Is toch weer een 'achterdeurtje' waardoor je account makkelijker gekraakt kan worden. Laat me gewoon de keuze hebben die niet te gebruiken. Ik onthoud mijn paswoord zelf wel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 08:18]

Je kan hier omheen werken door tijdens de installatie geen wachtwoord op te geven.
En dan zet je nadat de installatie compleet is, alsnog het wachtwoord erop. Dan hoef je die beveiligingsvragen niet in te vullen.
Aha, goede tip, bedankt! Daar had ik nooit aan gedacht.
Dan inderdaad wel installeren zonder internetverbinding, zoals @GekkePrutser al aangeeft.
Zonder wachtwoord krijg je toch meer risico op ongewenste indringers (al heb je met Windows er toch al minstens één)
Die beveiligingsvragen zijn makkelijk voor het gemiddelde gezin maar qua beveiliging inderdaad een lachertje.

Beetje social engineering en je bent binnen. Het is grappig hoeveel informatie je kunt krijgen door het gewoon vriendelijk te vragen.

Moet je ze verplicht invullen dan kun je er beter een zo lang mogelijk wachtwoord invullen. Of desnoods random toetsaanslagen tot de max lengte.
Dat niet alleen, maar kijk eens op Facebook of Twitter hoeveel van die 'quizjes' er gedeeld worden:

"Take your mother's second name, plus the place you were born in, and the name of your first pet to discover your secret DJ name!!"
Nee hoor, ik kon nog een installatie doen met local account. Je moet wel zoeken en wordt steeds moeilijker gemaakt.
Dit is enkel voor Windows 10 Pro licenties als ik me niet vergis. Voor Home is het het een ander verhaal :P
Nee gewoon geen netwerk connectie maken dan kan je alleen maar een lokal account maken.

En laten we reeel wezen in het kader van privacy is mijn voorkeurslijst: Apple, Microsoft en dan pas Google
Zelfs als je een lokaal account op Windows 10 Pro heb gemaakt, zal hij bij de laatste automatische update nu Windows 10 20H2 na de update weer gaan vragen om een online account. De enige optie is is de update afbreken, de update ISO met Microsoft Creation Tool downloaden op de ISO dubbelklikken en de update uitvoeren.
Hij zal er om vragen maar je kan het gewoon weer wegclicken.
Ik heb net deze update geïnstalleerd op mijn Windows 10 Pro partitie en heb deze prompt niet gekregen :P
Nee de laatste versie doet dat niet als je een netwerk verbinding opgezet hebt.
Precies, ze maken er iedere keer weer een puzzel van maar kan nog steeds.
Precies, ze maken er iedere keer weer een puzzel van maar kan nog steeds.
En dat ze bij Microsoft daar dus zoveel tijd in steken, ....
Dat gaat prima. Gewoon eigenwijs zijn en bij elke vraag toch dat antwoord klikken wat ervoor zorgt dat je geen online account krijgt. Of installeren zonder internetverbinding
Makkelijkste optie is zorgen dat je wifi-chip uitgeschakeld is, dan krijg je tijdens de installatieprocedure de optie "geen internetverbinding" onderin het scherm. Vanaf dat punt laat de wizard je gewoon een lokaal account aanmaken.

Ik ben benieuwd wanneer Microsoft ook de laatste strohalmen wegneemt...
Pas nog een verse lokaal installatie gedaan, gewoon utp kabel ff uit je PC halen.
Niet waar, na een verse installatie kun je gewoon een lokaal account gebruiken. Je moet echter wel 2 keer kijken zodra die over de accounts gaat zeuren tijdens de eerste opstart.
Enkele weken geleden opnieuw geïnstalleerd, maar ik vond echt geen manier om enkel met lokaal account te installeren, terwijl ik dat de vorige keren wel deed.
Uiteindelijk opnieuw gedaan met wifi uitgeschakeld.
Als het een Pro versie is moet je kiezen voor een School/werk account te gebruiken, dan gaat deze verder met een lokaal account omdat MS er van uit gaat dat het apparaat na installatie via MDM zal beheerd worden.
Dan willen ze toch juist dat je gaat inloggen met een Azure account?
Zonder internet lukt het ook nog. Gewoon de wifi niet instellen of geen kabel er in stoppen. Is al gezegt. Beter lezen....

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 24 juli 2024 08:18]

Anoniem: 435630 @dabronsg10 mei 2021 22:44
Nee hoor, alleen honderd keer op weet je zeker dat je geen online account wilt klikken...
Onzin. Het is en altijd mogelijk geweest om een offline account te maken.
Dat is niet helemaal waar. Je kan tijdens de installatie nog prima een lokaal account gebruiken, het zit alleen wat meer verstopt.
[way off topic maar wel iritant van microsoft]
Nog erger, met msTeams en een klik-klak-klaar effe snel account kon ik daarna mijn laptop niet meer normaal gebruiken. Bleek dat klik-klak-klaar account het account van mijn laptop te zijn geworden.
Dat wil prima, gewoon gedurende de installatie ervoor zorgen dat de machine geen netwerkverbinding heeft, dan kun je zonder problemen een lokaal account aanmaken.
Eens in de zoveel tijd een keer Shutup10 starten en toepassen.
Ongeveer een paar weken na elke major update. Dus ieder kwartaal: nieuwe versie van o&o-shutup ophalen en draaien.
Hm, gebruik je de App Store en Play Store dan ook niet? Of is dat wat anders?

Ik dacht dat de ms store ook zonder account te gebruiken was voor bepaalde dingen

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 24 juli 2024 08:18]

Dat is met een Android of Apple store toch niet veel anders?
Dat komt inderdaad op hetzelfde neer. Een verschil is dat het gemakkelijk is om de Microsoft Store te vermijden, omdat de hoeveelheid software dat er gebruik van maakt relatief klein is. Bij Android en Apple is dat lastiger.
Dat is een waar woord. Ik moet eerlijk zeggen dat alle applicaties die ik zelf installeer niet eens beschikbaar zijn in de MS Store...
Er zijn veel meer redenen om notepad++ te installeren en gebruiken: downloads: Notepad++ 7.9.5
Ik ook, maar...

Dat je de optie hebt om al je applicaties als een geheel kan laten updaten, en automatisch voor je. A la een app store.

Drivers en firmware? Dat liever via OS updates (maar met opt-out).
Voor applicaties heb je wel gelijk. Maar elk operatingsysteem heeft iets van een editor nodig. In de ms-dos gebaseerde tijd hadden we edlin nog, op de commandline.

Daarnaast wordt met name notepad nogal eens gebruikt om een file-manager te hebben die met andere rechten draait. Omdat de verkenner van mswindows nogal verweven is met de grafische schil, kan de verkenner niet met andere rechten draaien dan die van de ingelogde gebruiker.

Om kort te gaan: Ja voor een uitgebreidere editor dan notepad is een applicatie nodig. msWindows heeft een editor nodig en die moet met het os mee worden bijgewerkt.
Omdat ze de app van het OS loskoppelen. Dat betkeend ook dat je hem kunt verwijderen en een andere app voor die taken kan installeren. meer vrijheid voor de gebruiker.
Maar gaat het dan niet en beetje zijn doel voorbij? Windows wilt dus dat je de nieuwe versie gebruikt, maar je kunt de oude versie niet updaten of verwijderen. Daarnaast is kladblok juist een applicatie die je gebuikt omdat er, zoals op een server, niets anders beschikbaar is.

Doet me ook denken aan de reclame die ze in Wordpad wilden stoppen:
nieuws: Microsoft test reclame voor Office Online in WordPad
De oude versie zal vanzelf met een update verdwijnen, dat doen ze volgende maand ook met Flash.

En Windows draait natuurlijk ook op IoT apparaten, pinautomaten, auto multimedia, noem maar op, en dan is elk stukje bagage onwenselijk aangezien het een risico vormt in de beveiliging.

De ontwikkelbeweging die je ziet is een steeds kaler basis OS met modules er op voor specifieke toepassingen of generiek gebruik.
Anoniem: 1322 @swhnld10 mei 2021 18:37
Dat is een van de redenen. De updates lopen vanaf dat moment via de Windows Store dus men kan dan ook mooi gebruik maken van meer telemetry en sneller updates doorvoeren.

Persoonlijk zie ik het als een verdere verslechtering van Windows 10. UWP apps (uit de Windows store) zijn zeer lastig te beheren en zijn vaak zwaar afhankelijk van de Microsoft cloud. Daarnaast kunnen ze hiermee weer een Microsoft account promoten ‘Sla nu direct al uw notities op in cloud en verlies nooit meer een notitie. Maak nu een account aan!’ Hetzelfde hebben ze ook gedaan met apps zoals ‘plak notities’, die start op met een account verzoek al is dit helemaal niet nodig. Je kunt dit inlog verzoek gewoon wegklikken maar het is totaal niet duidelijk dat dit een optie is.
Persoonlijk zie ik het als een verdere verslechtering van Windows 10.
Dat klinkt wel erg dramatisch. We hebben het over Notepad, niet over iets wat aan veel discussie onderhevig is, zoals een webbrowser.
Toch gebruik in Notepad nog regelmatig. Niet op m'n eigen systeem natuurlijk, daar heb ik een veel beter alternatief. Maar als je weer es de computer van je 'handige' neefje moet fixen, dan ben ik blij dat daar gewoon een simpele text-editor op staat. En zit ik niet te wachten op meldingen dat daar een update van is.
Wees blij dat ze überhaupt nog updates aan Notepad doen, nu kan het tenminste omgaan met alle regeleinde soorten bijvoorbeeld.
Je gebruikt betere software dan kladblok, maar je zit niet te wachten op updates voor kladblok. Jammer dat kladblok niet aan jouw wensen voldoet, maar het mag ook niet verbeteren/met de tijd meegaan?

Tweakers: Microsoft geeft nieuwe functies aan Kladblok in Windows 10
Tweakers: Notepad krijgt ondersteuning voor Unix-achtige regeleindes

In het verleden zijn er al (stiekem) updates uitgebracht. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik heb nog wel een wens: Betere ondersteuning voor grote bestanden.
Nee, ik zei dat ik niet zit te wachten op meldingen van updates. Dat ze het kladblok verbeteren is prima, maar ik krijg al zoveel meldingen...
Ik heb al meerdere UWP applicaties gemaakt en gedistribueerd via de Microsoft store, maar geen was zwaar afhankelijk van de Microsoft cloud. Sterker nog, ze waren zelfs helemaal niet afhankelijk van de Microsoft Cloud.

Ligt dus helemaal aan de ontwikkelaar.

Bovendien is het beheer juist makkelijker. Rechtsklikken en op verwijderen drukken zorgt er bijvoorbeeld voor dat het gewoon weg is. Dan heb je ook nog rechten die je per UWP app kunt instellen. Ben dus best benieuwd wat je daar nu precies mee bedoeld
Anoniem: 1322 @xFeverr10 mei 2021 20:55
Ik heb al meerdere UWP applicaties gemaakt en gedistribueerd via de Microsoft store, maar geen was zwaar afhankelijk van de Microsoft cloud.
Hoe distribueer je deze dan? Via de cloud? Hoe draai je de updates? Via de cloud? Waarom pinged mijn computer steeds naar Microsoft met een lijst welke software ik geïnstalleerd heb?

Ben dus best benieuwd wat je daar nu precies mee bedoeld
Voor mij: Waarom kan ik deze applicatie updates niet uitschakelen? Waarom gebruiken UWP apps zoveel meer schijfruimte? Waarom slaat Microsoft al deze data op in het gebruikers profiel? Waarom gaat de boel corrupt als je deze niet (volledig) opslaat (zoals met roaming profiles). Ga zo maar door....

Microsoft had een redelijke scheiding gaande met ' Program Data' en ' Appdata' voor de gegevens opslag maar nu gooien ze het op een ongelofelijk ondoorzichtige hoop.
Ben je nu werkelijk boos omdat de apps online gehost moeten staan alvorens je ze kan downloaden? :o
Voor mij: Waarom kan ik deze applicatie updates niet uitschakelen?
Maar dat kan je toch? "Apps automatisch bijwerken" is de allereerste optie in de instellingen van de MS store
Waarom gebruiken UWP apps zoveel meer schijfruimte?
Voorbeeld?
Waarom slaat Microsoft al deze data op in het gebruikers profiel?
Nee? De MS store bewaart zijn applicaties in "Program Files", in een folder genaamd "WindowsApps". Er zijn inderdaad applicaties (die niets met de MS app store te maken hebben) die gegevens gaan opslaan in %appdata%: Dit is de aanbevolen manier voor applicaties die per gebruiker geinstalleerd moeten worden, en zowel android als apple hebben een identieke insteek.
Waarom gaat de boel corrupt als je deze niet (volledig) opslaat (zoals met roaming profiles).
Op dit punt ben ik je helemaal kwijt. Kan je een voorbeeld geven? Wat hebben roaming profiles hiermee te maken?
Het lijkt me duidelijk dat je je een hele hoop paniekzaaierij hebt laten aanpraten zonder zelf te verifiëren of hier iets van klopt.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 24 juli 2024 08:18]

Kladblok gaat ook niet verwijderd worden op de server edities. Enkel Windows 10 zoals het artikel aangeeft.

Sterker nog er is officieel geen store voor server edities. Je ken het wel forceren maar ik heb er persoonlijk niet echt goede ervaringen mee. Niet alles kan geïnstalleerd worden. Wsl distro is daar een voorbeeld van.
Wat gek. Juist op servers is dat iets dat je vaak nodig hebt om config files aan te passen.

Nou installeren we bij ons op het werk standaard Notepad++ maar toch... Standaard aanwezigheid van een teksteditor vind ik juist op een server van belang.
Gewoon alles met Powershell doen. Of WSL installeren en dan vi gebruiken ;)
Je moet ergens beginnen, dat snap ik ook wel, maar ik denk dat er minder zinvolle software in Windows ingebakken zit die meer opslag gebruikt...
Dat noemen ze een architectuur discussie. Wat stop je waar in je softwareoplossing.
Waarom krijgt @swhnld -1?
Windows en vrijheid? Waarom update je Kladblok niet gewoon mee met Windows én kun je hem verwijderen. Microsoft maakt het imo veel te ingewikkeld, as always.
Microsoft maakt het imo veel te ingewikkeld
Het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Ik moest laatst ff iets doen op de iMac van m'n pa. Wie heeft ooit bedacht dat de optie "Opslaan als" onder "Archief" thuis hoort? Of dat je een dvd moet "verwijderen" om deze uit te werpen?

Mijn Windowsbrein raakte volkomen van slag... Omdat ik Mac niet gewend ben...
Niet om een wellus-nietus te starten, maar als je eenmaal weet dat die taken onder archief staan is dat wel bij elk programma precies daar. En ook altijd links bovenin voor elk actief programma.

Het is én gewenning én logica, als je het mij vraagt.
Als je altijd aan de rechterkant van de weg rijdt, is links rijden in Groot Brittannië heel onlogisch. Totdat je er aan gewend bent, en weer rechts moet rijden. Dan blijkt links rijden eigenlijk heel logisch.
Precies. Maar dat bedoelde ik niet, want voor mij is het namelijk niet links rijden maar afwisselend links of rechts rijden. En dan staat het ook nog eens slecht aangegeven. Maar ik vind het fijn dat het voor jou niet zo is. Maar het is fijn dat jij er geen last van hebt :)
Op telefoons wordt er nogal wat afgeklaagd hier als een update niet via de appwinkel gaat maar van de fabrikant of OS-maker moet komen, maar als Microsoft datzelfde op Windows wil gaan doen, is het ineens een probleem…

(Referentie: “Die nieuwe versie betreft de iets gemoderniseerde app die Microsoft via de Microsoft Store van updates kan voorzien.”)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 juli 2024 08:18]

Maar waarom kiezen ze dan niet de Linux oplossing zoals een packagemanager; het is nauw niet dat we ze gaan aanklagen wegens patent schendingen ofzo :X (kan gelijk dat shit register Erin als ze dat nog hebben? Kun je ze net als met Linux pakketten uit betrouwbare kanalen en evt. Signed, samen met drivers. Maakt het gelijk een stuk veiliger.
Maar waarom kiezen ze dan niet de Linux oplossing zoals een packagemanager;
Ik denk dat ze zoiets probeerde te doen met de Microsoft Store, maar dat slaat niet bepaald aan bij users. Alle Windows users zijn gewend om naar de website van een vendor te gaan en daar hun applicaties te downloaden. Zelfs na alle guerrilla marketing :)
Ja, maar om heel eerlijk te zijn. Die Ubuntu Store enz. Slaat ook niet echt aan bij alle Linux users zover ik weet :D Dus of dat nu alleen een Windows probleem is? 8)7 Het probleem is: we willen iets wat werkt en waar de juiste info inzit wat overzichtelijk en inzichtelijk is. Zoals voor mij is Synaptic de heilige graal. Ik hoef geen fancy shit wat de helft van mijn ramgeheugen wegvreet freezed en er leuk uitziet, maar ik 10* moet klikken om te vergelijken. Het is puur marketing technisch het OS moet voor de gebruiker zijn en niet voor de verkoper.

Kijk het OS mag er best mooi uitzien anders nam ik wel xfce. Maar die Ubuntu Store is echt een draak. Ik draai nu fedora en daar is ook niet echt een praktische goed draaiende package manager voor zover ik weet, maar alleen al vanwege synaptic overweeg ik over te stappen naar Debian.

Voor de mensen die met Windows werken, het ziet er zo uit:

https://www.nongnu.org/synaptic/action.html

Je kan zien wat er geïnstalleerd is onderin staat de beschrijving, updates/downgrades, conflicten enz.
Maar dat is toch gewoon maar een frontend voor apt / package manager? Dus enkel visualisatie? Je hebt toch gewoon alternatieven (zoals bv de package manager van Mint, die er veel mooier uitziet).
Inderdaad, Synaptic die @rob12424 noemt is gewoon open source. En wordt ook door Debian gebruikt, dus overstappen heeft niet zoveel zin. Je kan inderdaad ook gewoon met apt installeren.

Wat wel Ubuntu specifiek is, is het "Ubuntu Software Center". En die kan je niet helemaal zelf aanpassen. Ubuntu doet immers ook snaps en die kan je niet zelf draaien. Je kan niet eens zelf een snap repo toevoegen. Die moeten uit de Canonical store komen. Misschien bedoelde hij die app.
Apt rpm is nog experimenteel de laatste keer dat ik keek. Dus apt op fedora laat staan Synaptic.

@blinchik
Welke gebruikt package manager heeft Linux Mint momenteel?

Volgens deze link is het juist Synaptic wat ze gebruiken? https://devopspoints.com/...ptic-package-manager.html
Ik bedoel Software Manager. Hier kan je enkele screenshots vinden:
https://www.linuxmint.com/rel_tara_mate_whatsnew.php

Dit is iets mooier en gebruiksvriendelijker naar eindgebruikers.

Zelf gebruik ik ook steeds apt op de commandline.

[Reactie gewijzigd door blinchik op 24 juli 2024 08:18]

Synaptic is niks anders dan een GUI-frontend voor apt.
Onder water gebruiken Mint, Ubuntu en co en Debian gewoon apt
Slaat ook niet echt aan bij alle Linux users zover ik weet :D
Nee klopt maar ik denk dat het wel aanslaat bij de casual Linux gebruiker. En daar ben jij zo te lezen geen onderdeel van :P Ik heb btw zelf nog nooit issues gehad met DNF en ik daily drive Fedora nu ongeveer een jaar.
Ja maar jij hebt het over command line DNF? Ik bedoel: ik heb een hekel aan commando's en werk liever met een GUI. Dan ga je naar DNF extender en die heb ik wel maar draait niet echt als een zonnetje zeg maar.
Ja maar jij hebt het over command line DNF?
Ja ik gebruik altijd de cli voor dat soort zaken :P Maar is het niet zo dat de "Software" applicatie niet gewoon DNF gebruikt op de achtergrond?
Ja klopt. Maar zegt niet dat het niet handig is. Heb Apper gevonden misschien dat, dat werkt.
Mee eens, daarom ook dat o.a. BSD, Haiku en AmigaOS 4 ook op die manier pakketten updaten. Zou Windows ook eens moeten gaan doen inderdaad.
Telefoons != computers, toch? ;)
Op mijn Samsung telefoon worden updates door Samsung geleverd, waarom wordt er op mijn zelfbouw Windows 10 pc dan niet door Samsung updates geleverd!?
Mogelijk omdat het twee totaal verschillende platformen zijn. Het idee dat Windows Update gewoon onderdelen van Windows kan updaten lijkt me niet zo heel gek, dat een telefoon wat een totaal ander apparaat is het ietsje anders doet is nou niet echt een goed punt ;)
Ik bedoelde meer zoals Samsung voorheen updates van hun browser als systeemupdate leverde en nu via de Play Store.
En eigenlijk net zo ingewikkeld als bij Windows (zo niet erger). Sommige apps krijgen updates via de Play Store, andere via de Galaxy Store, en weer andere zoals je al zei alleen via systeemupdates. En om het feest compleet te maken controleren sommige pas op updates als je ze opent (zelfs als je net alles via Play Store en Galaxy Store hebt bijgewerkt). Wat dat betreft doet Microsoft het nog niet zo gek.

Ergens snap ik die scheiding wel, maar zeker in het geval van notepad zou ik het logischer vinden als dat via Windows Update zou gaan ipv via de Store. Ik denk dat daar ook een deel van het "probleem" ligt: hoe bepaal je welke programma's onderdeel zijn van het besturingssysteem en welke niet? Voor elke gebruiker(soort) zijn andere programma's "essentieel". Microsoft heeft die keuze dus voor de meeste gebruikers gemaakt, en krijgt nu net als veel andere programma's een updatemelding op het moment dat hij opgestart wordt.
waarom wordt er op mijn zelfbouw Windows 10 pc dan niet door Samsung updates geleverd!?
Omdat Samsung niks te maken heeft met jouw zelfbouw PC. Overigens geeft Samsung updates voor je software en niet voor je hardware. Toevallig heb jij een Windows licentie gekocht voor jouw zelfbouw PC, een software licentie. Niet zo heel vreemd dan dat Windows updates moet leveren...
Ja, dankjewel dat is precies het punt wat ik beschreef ;)
Dat een telefoon niet hetzelfde is als een desktop/laptop en dus niet 1 op 1 vergeleken kunnen worden...
Omdat je dan een OS update moet uitbrengen om een app up te daten die typerend ook een reboot vraagt. Net zoals Google met Android systeem apps naar hun store brengt doet MS hetzelfde.

Men wil namelijk enerzijds afstappen van versioning, iets waar Android nog werk voor de boeg heeft maar MS blijft bij Windows 10. Maar anderzijds wil men zo flexibel en zo snel mogelijk kunnen updaten.

Als men morgen een kritieke bug vind in Safari op IOS dan moet Apple een systeemupdate uitbrengen, iets wat mensen nogal graag uitstellen en hinderlijk vinden. Als men morgen een kritieke bug vind in Chrome op Android dan pusht men de update via de Play Store en 24 uur later hebben de meeste mensen hem geïnstalleerd zonder dat ze het ooit doorhadden.

Een ander groot verschil is dat men samen met het versioning verhaal zoveel mogelijk van big bang updates af wilt, men wilt geen 101 veranderingen in 1 update want dan loop je het risico dat je in een support drama terecht komt. Als je notepad kan updaten zonder dat de gebruiker hier last van heeft dan kan je voor iedere kleine aanpassing een aparte update uitrollen, als er dan een probleem ontstaat is het beperkt, meteen duidelijk wat er aan de hand is en kan je gemakkelijk de update ongedaan maken. Hetzelfde verhaal zie je met mobiele apps, er gaat geen werkdag voorbij of er komen wel kleine app updates uit op mijn telefoon maar als je niet zelf gaat kijken merk je daar niets van.
Het voordeel van deze manier is ook dat je niet automatisch elke update binnen hoeft te halen. Als er tussen twee sessies van notepad meerdere updates zijn geweest, hoef je die dus niet allemaal te downloaden. Dat scheelt een boel dataverkeer als je kijkt naar de userbase van Windows. Nou is Kladblok natuurlijk een klein programmaatje, maar als ze deze strategie voor meer apps gaan gebruiken gaat dat wel capaciteit schelen.
Deze nieuwe kladblok versie is enkel nog beschikbaar voor Insider builds uit het Dev channel. Ik verwacht dat zodra men live wilt gaan met deze versie dat de oude versie dan met een release update eruit gehaald wordt en de file associations automatisch omgezet worden.

Verder is het alleen maar goed dat er steeds meer apps losstaand van het OS te updaten zijn.
Dit wordt als onderdeel van het OS meegeïnstalleerd. Waarom wordt het niet gewoon geupdate als er een nieuwe versie is, net als de rest?
Ik denk juist dat Microsoft Windows iets meer modulair wilt maken. Een kaal OS met losse apps die individueel te updaten zijn d.m.v een store. Eindelijk hoe iOS en Android ook werken.

Het heeft voor- en nadelen. Maar eerlijk gezegd zie ik weinig nadelen in dit beleid.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 24 juli 2024 08:18]

Waarschijnlijk omdat microsoft op de achtergrond ergens dependancies heeft of omdat gebruikers de nieuwe versie niks vinden. Geluidsinstellingen in windows 10 zijn ook zo geweldig, alles dat je nodig hebt zit nog in die ouderwetse interface die lastig te openen is. Waarschijnlijk omdat het lastig is om dit te updaten naar het nieuwe uiterlijk.
Omdat ze meer mensen richting de Microsoft Store willen drijven.
16 bits code zit allang niet meer in apps die met Windows 10 meegeleverd worden. Windows 10 ondersteunt het niet eens meer zonder kunstgrepen.

Maar apart updaten vind ik ook geen slecht plan verder, mits het niet van de MS store afhankelijk is inderdaad, want die gebruik ik zelf ook niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 08:18]

Daar zaten we op te wachten... lol

Kladblok blijft toch maar kladblok, veel nieuws zie ik er niet in na een update.

[Reactie gewijzigd door Light21M op 24 juli 2024 08:18]

Kladblok is een simpel programma waarbij veel nieuwe features erin stoppen heel het idee van Notepad ongedaan zou maken. Als je dat wilt kan je naar Notepad++ gaan.

Echter het is niet omdat iets simpel is dat het geen onderhoud vraagt. En het is niet omdat er geen zichtbare veranderingen zijn dat er onderliggend niets veranderd, zo is net UTF-8 toegevoegd, wel zo handig als notepad het bestand leesbaar krijgt. En morgen is er mogelijks een bug als je een nieuw soort formaat probeert te lezen met notepad dat de boel crasht.

En dan zal maar net blijken dat een simpel programma een security flaw heeft.

https://www.digitaltrends...cs-vulnerable-to-hackers/
UTF-8 zat er al heel lang in, denk maar aan de truc met "bush hid the facts" bij Windows XP, maar nu is het de default bij opslaan en je kunt opslaan zonder byte order mark.
En morgen is er mogelijks een bug als je een nieuw soort formaat probeert te lezen met notepad dat de boel crasht.
En waarom zou dat niet in de nieuwe versie kunnen, maar wel in de oude?
En dan zal maar net blijken dat een simpel programma een security flaw heeft.
https://www.digitaltrends...cs-vulnerable-to-hackers/
Zoals ik het lees, zat de flaw niet in Notepad (ondanks de title van die pagina), maar in CTextFramework. In de patch (https://msrc.microsoft.co...lnerability/CVE-2019-1162) wordt ook heel Notepad niet eens genoemd. Het lijkt mij erop dat elk programma die van de lekke WTSF/CTextFramework gebruik kon maken, voor privilege escalation kon zorgen.
Ze hebben een tijd geleden een update gedaan waarmee ze UNIX line endings ondersteunen. Voorheen openden veel bestanden juist op één regel, wat wel heel erg irritant was.
Gaat bij mij nog altijd fout met tekstbestanden die eerder op een UNIX systeem zijn gemaakt. Vind Kladblok heel goed voor de kleine taken, maar loop best vaak tegen het probleem aan dat 'enters' veranderen in een onzichtbaar teken. Dan open ik het bestand maar in een browser en plak ik de inhoud opnieuw in het bestand via Kladblok, want ik gebruik het meestal op systemen waar ik niet de beschikking heb over andere tools of editors.
Kladblok is vaak juist zo handig omdat het geen formatting ondersteund. Ofwel, van het web naar kladblok en dan naar de email omdat de HTML engien van Outlook en Edge/Chrome/Firefox niet compatible zijn.

Een slimmere kladblok is dan wellicht niet beter ...
En toch open ik nog regelmatig files waar notepad zich niet netjes aan de linebreaks houd.
Ze beginnen natuurlijk met een kleine app als test om het later bij veel meer of zelfs alle standaard apps in Windows te gaan inbouwen. Tenminste dat vermoed ik. Zeker geen slecht iets als je het mij vraagt. Het houdt gebruikers alert om up to date te blijven.
Apart, want ze hebben al sinds Windows 10 al een andere kleine app losgekoppeld, namelijk calculator. Deze updates gaan al geruime tijd via de store, en ook daar vraag ik mij af, wat voor nieuwe functionaliteit moet een calculator hebben?
Het is maar wat je klein noemt. Dat ding vult het halve scherm tegenwoordig. Gelukkig is er "old calculator for windows 10" die gewoon hetzelfde doet maar dan op normale grootte.

iets meer ontopic: ik wist niet dat Notepad überhaupt updates kreeg. Ik heb hem nog nooit handmatig een update gegeven, en ik open ook nooit de Windows Store. Misschien is het in dat opzicht wel goed dat er een notificatie komt, maar voor die twee keer per jaar dat ik Notepad open zal ik er waarschijnlijk niet veel mee doen.
En mini-spreadsheetje.
Ze beginnen natuurlijk met een kleine app als test om het later bij veel meer of zelfs alle standaard apps in Windows te gaan inbouwen. Tenminste dat vermoed ik. Zeker geen slecht iets als je het mij vraagt. Het houd gebruikers alert om up to date te blijven.
Microsoft is de koning van dark patterns en het opdringen van zaken die de gebruiker potentieel niet wilt. Waarom wordt dat niet stilletjes via de Windows Store geactualiseerd?

Val de gebruiker minder lastig, niet meer.
Ze beginnen natuurlijk met een kleine app als test om het later bij veel meer of zelfs alle standaard apps in Windows te gaan inbouwen. Tenminste dat vermoed ik. Zeker geen slecht iets als je het mij vraagt. Het houdt gebruikers alert om up to date te blijven.
Ja maar waarom zou het belangrijk wezen om Kladblok up to date te houden?

Voor mij is dat niet belangrijk, zelfde voor de Knipprogramma, die ik ook veel gebruik, en krijg ik ook te zien dat er een nieuwe is, maar ik vind die nieuwe helemaal niet zo lekker simpel werken als de oude, en daarom gebruik ik nog steeds de oude, als het veiligheidsproblemen had, dan zou ik het wel doen, maar dat hebben ze niet, dus zie ik niet echt de nut om over te stappen op een nieuwere.
Ja maar waarom zou het belangrijk wezen om Kladblok up to date te houden?
Omdat zelfs in de simpelste applicatie een beveiligingslek kan zitten. Daarom.
Omdat zelfs in de simpelste applicatie een beveiligingslek kan zitten. Daarom.
Als het een onderdeel is van Windows kun je het ook met Windows Update bijwerken. Daarvoor hoeft het helemaal geen UWP-app te zijn.
Kijk eens naar Notepad++.... een kladblok app kan veel meer.
Zeker, maar wil je dit ook? notepad.exe is voor mij de tool die ik effe snel kan opstarten als ik iets genoteerd wil hebben. Of opmaak kwijt wil. En ook meteen weer kan sluiten.

Ik wil niet eerst een lijst met plugins laden. En een check of er een nieuwe versie is. Duurt te lang.
En zelfs daarvoor was het eigenlijk al niet zo best. Het kon geen unix newlines aan, en bij twee keer undo (ctrl+z) werd de eerste undo geündo'd. Dat eerste schijnt recent gefixt te zijn, dus misschien wordt het nog wat.

Verder kun je die zaken in notepad++ waarschijnlijk gewoon uitzetten.
Toch gebruik ik kladblok regelmatig voor spul dat niet opgeslagen hoeft te worden. Even wat notities aan de telefoon nemen? Kladblok. Even snel wat formattering van een tekst weghalen? Kladblok. Een rijtje gegevens aan de kant zetten zodat ze meerdere keren ingevoerd kunnen worden in formulieren? Kladblok.

Ik heb ook Notepad++ maar dat start wat trager en het venster is groter. Ook zeurt het standaard om updates en laadt het oude bestanden, of klaagt het als reeds openstaande bestanden ondertussen gewijzigd zijn.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 24 juli 2024 08:18]

Notepad is een kladblok zonder opmaak. Als een willekeurig bestand van een willekeurig systeem harde enters gebruikt is er niets aan de hand. Dat Unix iets anders gebruikt kan Notepad niets aan doen.
Voor een klein beetje opmaak kun je wordpad gebruiken. Iets meer luxe, weet ook met TAB om te gaan, en mogelijk ook Unix files.
Notepad is een kladblok zonder opmaak.
Dit heeft niets met opmaak te maken, dit heeft gewoon te maken met correcte weergave van karakters.
Als een willekeurig bestand van een willekeurig systeem harde enters gebruikt is er niets aan de hand. Dat Unix iets anders gebruikt kan Notepad niets aan doen.
Iets wat ze er aan kunnen doen is het gewoon ondersteunen? 8)7 Wat ze nu dus na 38 jaar dus schijnbaar dus een keer gedaan hebben.

"Harde" enters bestaan niet, er zijn verschillende manieren om een newline weer te geven, net zoals dat er duizend verschillende tekst-encodings bestaan - die notepad trouwens wel ondersteunt. Correcte weergave van unix newlines is ook duizend keer trivialer om te bouwen dan ondersteuning een compleet nieuwe text-encoding - en waarschijnlijk ook simpeler dan ondersteuning voor windows-newlines (een enkel karakter in plaats van twee verschillende) - en dat doen ze wel.
Voor een klein beetje opmaak kun je wordpad gebruiken. Iets meer luxe, weet ook met TAB om te gaan, en mogelijk ook Unix files.
Dat is inderdaad de microsoft-kijk op de wereld: de mogelijkheid om op hun systemen de boel een beetje consistent te houden, maar toch weer steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden. De use-cases van notepad en wordpad zijn echt exact hetzelfde, dus waarom niet gewoon een enkele applicatie fatsoenlijk ondersteunen, in plaats van meerdere brakke applicaties uitbrengen?

[Reactie gewijzigd door bwerg op 24 juli 2024 08:18]

Ik gebruik beiden.

notepad.exe als ik in een klein window tijdelijk iets wil noteren, en wat ik na reboot niet meer nodig heb.
Als ik tijdelijk moet noteren, maar nog wel na een reboot nodig heb, gebruik ik Notepad++. Handig aan Notepad++ is o.a. dat je files niet hoeft te saven, ook niet bij een reboot. En dat je meerdere documenten op die wijze open kan hebben.
Verder gebruik ik Notepad++ voor geadvanceerdere text-editing, zoals regex, find en replace, code highlighting etc.
opmaak kan je ook kwijtraken door "plakken als platte tekst" te kiezen in contextmenu's, of soms met CTRL+SHIFT+V in plaats van CTRL+V
Het mooie is dat je de vrijheid hebt een andere app te gebruiken. Je hoeft het niet te gebruiken. Microsoft trekt het alleen uit het OS los.
.oisyn Moderator Devschuur® @Zodiac10 mei 2021 18:16
Daarom dus Notepad2 ;). Lichtgewicht als notepad, maar wel met fatsoenlijke editing en syntax highlighting. Geen gedoe met plugins en tabs.

Tijdens installatie kun je kiezen om de default Notepad ermee te vervangen. Het is altijd een van de dingen die ik als eerste installeer op een nieuw systeem.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 08:18]

Leuke tip. Thx.
Wel al paar jaar zonder update ...
.oisyn Moderator Devschuur® @tullius10 mei 2021 19:19
Soms is software gewoon af :+

Het is open source en er zijn wel wat forks die wat meer up to date zijn.
https://xhmikosr.github.io/notepad2-mod/
https://github.com/zufuliu/notepad2

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 08:18]

En deze doet zelfs de truc met .LOG op de eerste regel. En er zijn weinig teksteditors die dat kennen (maar het is o zo handig)
Opmaak kan je niet meenemen door ctrl+shift+v te gebruiken.
Huh? Opstarten van notepad++ duurt langer dan het opstarten van reguliere notepad bij u? Ik merk 0,0 verschil in de opstarttijden tussen de twee, 4790k met een ssd.
Precies, ook op servers, je weet gewoon dat deze tool standaard aanwezig is op alles met windows. Vaak heb je ook niet de rechten om dingen te installeren of is dit niet gewenst. Een klant gaat het niet fijn vinden als je ongevraagd zooi installeert op hun server en toestemming krijgen is weer heel lastig als je om 2 uur 's nachts inbelt om iets te fixen. Notepad is gewoon een constante waar je op kan vertrouwen. Niet de beste tool for the job maar wel die ene die altijd voorhanden is. Net zoals vi op Linux/unix.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 08:18]

Als dat het enige probleem met de software is...
Wat heerlijk dan he, dat mensen zó weinig problemen in hun leven kennen dat ze zich hier druk om kunnen maken :D
Ben ik de enige wat kladblok prima vond hoe het altijd was ipv nu te beginnen te rotzooien met functionaliteiten en updates ?
Nope. Soms is hoe simpeler hoe beter. Met de oude kan tenminste niks fout gaan met rare tekens, onzichtbare enters enz. Jammer dit.

Net als met calc zal de nieuwe versie wss alleen maar lelijker, groter en trager worden |:(
Wat was er mis met de kleine (beter op het beeld) goed werkende calc. Zucht.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 24 juli 2024 08:18]

Inderdaad die waren gewoon instant op beeld. Nu heb je allemaal laadtijden terwijl systemen veel sneller zijn voor simpele apps. Nergens voor nodig.
Kladbok is kladblok, gewoon afblijven. Als je wilt spelen met functies doe dat dan in Wordpad.

[Reactie gewijzigd door HakanX op 24 juli 2024 08:18]

De Windows-Calc heeft mij nog nooit bevallen. Dus heb ik zelf een eenvoudige rekenmachine gemaakt die op de DOS-prompt draait.
Nee hoor.
Ik vond en vind het nog steeds een topapplicatie.
Even vlug op de zijlijn wat notities maken.
Meer hoeft het voor mij ook niet te kunnen.
Inderdaad, Kladblok is al min of meer hetzelfde sinds Windows 3. En dat is prima. Het is simpel, start snel en werkt altijd op dezelfde manier. Van dit soort notificatiebalken ondervind ik alleen maar hinder: wil je even snel wat typen, word je direct geconfronteerd met een actie die je moet uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 24 juli 2024 08:18]

Ik gebruik het al jaren niet meer. Open alles standaard in Notepad++. Kladblok word alleen nog maar per ongeluk geopent.
Er is altijd nog Metapad ter vervanging van Notepad. Hoewel Windows 10 dat "vervangen" vast wel wat moeilijker zal gemaakt hebben ondertussen.
Notepad++ is ook een goed alternatief
https://www.rizonesoft.com/downloads/notepad3/

Nee hoor, bij de installatie de vraag of je wilt vervangen, en zonder issue gebeurt.
Is dit dan wel de gewone kladblok, of is het een of andere rare Metro versie?
Het zou uiteindelijk wel in de store moeten komen. Net als alle andere building apps. Op zich wel makkelijker, dan kunnen apps tenminste afzonderlijk van elkaar worden geüpdate, zonder Windows update
En misschien nog belangrijker: apps verwijderen die je niet gebruikt. Persoonlijk zal ik kladblok niet zomaar weg doen, maar van mij moet dit gewoon met alles kunnen. Ook voor Android en andere partijen. Alles wat er standaard op staat moet gewoon helemaal weg kunnen. En dan doel ik niet op 'terug naar fabrieksinstellingen'. Nee, gewoon echt helemaal weg. 0 files meer.
Alles wat ik weg wil uit Windows, maakt Microsoft zo moeilijk mogelijk. Met metro apps snap ik het al helemaal niet meer. Dan is het echt weer Googlen (DuckDuckGo'n eigenlijk) en kijken of het antwoord nog recent en geldig is.
Er staat al een paar jaar een nieuwe versie in de store welke je niet kan installeren.

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 24 juli 2024 08:18]

Ben ik de enige wat kladblok prima vond hoe het altijd was ipv nu te beginnen te rotzooien met functionaliteiten en updates ?

Programma kladblok geeft nou niet echt een aanslag op schijfruimte van mijn computer...
We leven niet meer in de jaren 90...
Alstublieft niet opnieuw zo'n vervanger zoals ze met Paint hebben gedaan met Paint3d(die dacht ik intussen alweer uitgefaseerd wordt). Kladblok is voor de meeste mensen om snel iets te typen, vlug een .ini of .cfg file aan te passen. Het is perfect zoals het nu is. Als iemand iets meer wil, zal die al snel naar Word oid grijpen. Hopelijk wordt het niet net zoals Paint3D een lomp programma om op te starten.
Word is een programma waar je voor moet betalen. (En zelfs in extreem irritant abonnement vorm, als je de nieuwste wilt kopen.) Dus nee... ik pak geen Word. (Of een hele oude versie, die draait zonder internetverbinding / telemetry.)
komst van Windows Insider buildversie 21337
Buildversie 2LEET (of TO-LEET)?

The term "leet" is derived from the word elite, used as an adjective to describe formidable prowess or accomplishment, especially in the fields of online gaming and computer hacking. The leet lexicon includes spellings of the word as 1337 or leet.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 24 juli 2024 08:18]

Wel grappig hoe ze notepad voor mijn gevoel 15 jaar niet geüpdatet hebben en nu een melding moet tonen omdat je echt niet 5 minuten op een oude versie kunt zitten tot je het programma sluit en hij in de achtergrond kan updaten.
Ze willen dat jij "vrijwillig" een actie onderneemt zodat je niet kan zeggen dat ze automatisch dingen naar de store pushen. Dus je moet echt zelf even klikken. Vindt ik ook wel netjes, zolang je niet een account moet hebben op de store.Dan kan zo'n melding wel vervelend worden.

[Reactie gewijzigd door pookie79 op 24 juli 2024 08:18]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.