Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft Edge krijgt prestatiemodus

Microsoft gaat Edge voorzien van een Performance-modus. Volgens de browsermaker helpt die bij het 'optimaliseren van responsiviteit, geheugen-, cpu- en accugebruik'. In de Canary-versie van Edge is de modus al te testen.

Hoe de Performance-modus precies werkt, is niet duidelijk. Microsoft geeft daarover geen details in de aankondiging. Wel schrijft Microsoft dat de prestatieverbeteringen kunnen afhangen van specificaties en de manier waarop gebruikers omgaan met de browser.

Volgens The Verge wordt de Sleeping Tabs-functie van Edge vastgezet op een timer van vijf minuten als de prestatiemodus is ingeschakeld. Die functie werd eerder dit jaar al toegevoegd aan Edge om de prestaties te verbeteren. De functie geeft na een bepaalde tijd resources vrij als tabs inactief zijn. Bij de prestatiemodus is dat dus na vijf minuten.

De Performance-modus is nog niet voor alle Edge-gebruikers beschikbaar. Hij zit in Canary-testversie 91.0.856.0, maar is niet voor iedereen geactiveerd. Gebruikers van de Canary-versie kunnen de prestatiemodus aanzetten met de code --enable-features=msPerformanceModeToggle.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-04-2021 • 14:24

82 Linkedin

Reacties (82)

Wijzig sortering
Klinkt als snake oil, net als Windows 10 game mode die (Na een klein experiment met cpu scheduling etc wat te veel problemen gaf/te aggressief was en terug was gedraaid) eigenlijk niks bijzonders doet (In game mode geval updates blokkeren yada yada)

Als er in Edge een prestatie modus moet komen en ook daarwerkelijk werkt (Zou niet weten met een beetje fatsoenlijke PC je uberhaupt nog vertraging in een browser merkt?) wil dat meer zeggen over de inefficientie van de browser zelf dunkt me.

Typisch overigens een Microsoft dingetje om niet te vertellen hoe iets gaat werken, maar wel een leuk buzz word overheen gooit. Over 6 tot 12 maanden zie je opeens een meer in-depth artikel waar eigenlijk niemand van de truukjes opkijkt en het eigenlijk allemaal niks bijzonders was, en wss niemand die iets van de performance 'winst' kan meten. :o

#Marketing

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 april 2021 14:37]

Klinkt als een typisch gevalletje "this one goes up to eleven" idd. Waarom zou je in hemelsnaam _niet_ de prestatiemodus aan willen zetten? Ofwel het heeft serieuze nadelen, ofwel het is gewoon slecht getest/werkt niet.
Dit doet me denken aan de turbo knop op de 386. Daarvan dacht ik ook altijd, goh, waarom zou iemand die niet aan willen hebben staan? :Y)

Verder zie ik nog geen reden om negatief over deze setting te doen, eerst maar eens zien hoe het werkt. Websites gebruiken veel geheugen, en er zijn nog steeds systemen met 4 GB of minder in gebruik. Ik kan me voorstellen dat we in die richting moeten denken, wat betreft de doelgroep.
De turboknop was een geheel ander verhaal. Met turbo kon je je x86 processor van (bijvoorbeeld) 66mhz naar 100mhz tillen.

Allemaal leuk en aardig totdat je een spelletje had wat hardcoded was op een processorfrequentie van 66mhz. Die ging dan ineens 50% sneller stampen op 100mhz totdat je de turbo weer uit zette.
De Turbo knop werkte dus precies andersom :) Het bracht de snelheid niet omhoog, maar juist omlaag.

Met uitzondering van een paar fabrikanten die het andersom zijn gaan gebruiken. Maar in 9/10 gevallen klokte je 66mhz Pentium I terug naar 4,77mhz als je de "Turbo" knop indrukte.
Dan was de knop verkeerd aangesloten dat kan, trouwens een Pentium 1 kon niet terug naar 4,77 mhz daarvan was de processor veel te snel, de Turbo knop halveerde de CPU snelheid, een pentium 1 was al minimaal 133mhz, zonder turbo had je dan 66mhz.

Overigens is het zeer zeldzaam als er nog een turbo knop op een pentium 1 zat, eigenlijk was de 80486 en pentium 75, 90 of 100 laatste die het had.

Turbo knop was bedoelt zodat je nog rond 10 mhz kon draaien vanwege zeer oude Dos programma,s maar eigenlijk was de 80486 SX de laatste CPU die dat nog kon en al die andere processors waren veel te snel en eigenlijk nutteloos dat het er nog op zat.
Toch had ik een Pentium 1 met minder dan de helft van de kloksnelheid die luisterde naar de naam Pentium 60 stond voor jawel 60 MHz.

De Turbo knop kende ook in de Pentium systemen nog wel wat verschijningen maar écht terug klokken naar 4.77 MHz dat van de Intel 8088 konden ze niet meer.

* GewoonWatSpulle herinnert zich nog wel iets met een max. 100 MHz modus.. maar dat was volgens mij geen Turbo knop functionaliteit meer maar een BIOS instelling.
nvt

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 april 2021 18:47]

De Pentium 66 is de P5 architectuur. Een Pentium 75 is de P54 architectuur. Beide vallen onder de eerste gen Pentium, in de volksmond Pentium I genoemt (Intel noemt de eerste gen zelf alleen Pentium)
Pentium II begon pas bij 233mhz. Maar je hebt gelijk dat de Pentium processors niet naar 4,77mhz terug klokken. https://en.wikipedia.org/wiki/Pentium

Overigens heb je ook een 66mhz 486 :) De 80486DX2/66 welke wel terug kan klokken naar 4,77mhz. Mijn associatie met een 66mhz CPU ging direct naar Pentium.
Zoals ik hier boven al aangaf kon ik me iets herinneren met 100 MHz modus maar het lijkt er op dat mijn herinnering doelt op de FSB clock snelheid aanpassing zoals ook hier besproken van 66 MHz naar 50 MHz, was langzamer maar niet echt een wereld van verschil.
Bij ons thuis stond zo'n 486DX2 van Widoshi met een klein display wat de clocksnelheid liet zien. Turbo in was 66mhz. Turbo uit 33 of 22. Dat staat me niet meer helder bij.
Ik herinner me 66 tegen 80. Of misschien toch 66 tegen 40? Nu twijfel ik toch.
Het leuke van de Turbo knop is, er zijn vele verschillende implementaties. De meeste klokte terug of haalde trucjes uit met bv de timings van de cpu om een langzamere kloksnelheid te faken. De 1 ging naar 4,77mhz, de ander halveerde de CPU snelheid zelf, de ander rommelde weer met de FSB.

Het begon als fallback naar 4,77mhz toen processors steeds hogere snelheden kregen, op een gegeven moment konden processors niet meer zo ver naar beneden klokken en vanaf Pentium werd het vooral een rotzooitje met alle verschillende implementaties.
De 286 was echt de laatste die je terug kon klokken naar een 4,77MHz, en dan liep die rondjes rond de IBM XT.
De 386 DX40 kreeg je vaak nog terug naar het equivalent van een ca. 12MHz 286 en met een 486 DX2-66 kon je met geluk het niveau van een 25MHz 386SX halen door de computer te vertragen.
Met een Pentium 133 of sneller heb je doorgaans niks aan een turbo-knop. De laatste CPU-sensitive spelletjes waren voor de tragere 386 bedoeld. Dat niveau met een Pentium bereiken lukt niet met enkel een turbo-knop. Daar zijn weer andere truukjes voor nodig. Zelfs een K6-3 kun je nog naar het niveau van een 386 terug klokken :)

Alles is een combinatie van de multiplier op de CPU (vanaf de 486 DX2), het cache (vanaf de 386) en busklok. Daarnaast had je wait states die je wat meer in het systeem kon pompen om het geheugen en aansturing van kaarten geforceerd te vertragen. Wat er precies op het moederbord gebeurt is een random beerput en een potpourri van deze dingen, afhankelijk van de bouwer en zonder dat de gebruiker er inzicht in kreeg... maar vaak bereikte je daarmee wel redelijk het beoogde resultaat.

Terugkomend op de trage "modernere" computers: ik heb momenteel een dikke core2duo bak met 2GB RAM staan welke volledig is bijgewerkt naar de laatste versie van Windows 10. Deze draait als een trein maar het geheugen wordt snel volgestampt door allerlei onzin tijdens het browsen. Door veel onzin uit te schakelen moet het volgens mij prima mogelijk zijn de websites licht te maken, maar oh wee als je de analytics van 40 bedrijven moet uitschakelen. Of dat je al die fancy bewegende beelden in je reclames statisch zou moeten maken... Deze performance modus kan ik dus enkel toejuichen, zodat ik ook op die core2duo bak vooruit kan blijven gaan met de browser.
(ps. deze blijft in bedrijf tot deze ècht niet meer mee komt)
Dat snap ik even niet, als je een Turbo mode aanzet wordt hij langzamer?
Toch was vroeger bij ons dat de turbo knop het spel wel echt versnelde. En niet dat het spel trager werd. Spellen die goed draaide werden te snel en spellen die minder goed draaide gingen weer beter spelen. Bij elke systeem die we hadden.
Het ligt aan het systeem en de fabrikant. Er waren tig implementaties van die turbo knop. In veruit de meeste gevallen klokte die terug of haalde die andere trucjes uit, maar bij genoeg systemen moest je juist de turbo knop indrukken om je normale snelheid te halen en was die zonder juist terug geklokt.

Your mileage may vary. Het idee van de knop was om processors gelijk te laten draaien aan IBM's PC.

[Reactie gewijzigd door batjes op 20 april 2021 10:06]

Dan was deze andersom aangesloten wellicht?
Het was eerlijk gezegd meer om hem langzamer te draaien... Voor software die op de clock cycle draaide qua timing maakte dit veel uit.
In principe heb je gelijk. De turboknop was inderdaad om de pc trager te laten draaien, maar dat gold vooral voor de 8088 CPU's. In de latere modellen, dus 386 en 486, was de turbo nog steeds een vertrager, maar de insteek was anders. Er was in die tijd bijna geen reden meer om je computer trager te maken, dus de manier waarop turbo beschouwd werd, was toen al omgedraaid.
Ik had een klasgenoot en die had een LCD schermpje met de snelheid, zijn neef was nogal handig met computers. Elke keer als je hem indrukte ging de snelheid met 10 of 20 MHz omhoog tor een bepaald snelheid.
De Turbo knop werkt prima op een 80386 en 80486SX daarboven waren CPU,s te snel, als ik hier Turbo activeer werkt de CPU op normale snelheid (80486 staan), ik heb ze nog nooit andersom zien werken behalve fout aangesloten.

De Oldskool games kon ik daarna prima spelen indien turbo uitgeschakeld was.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 april 2021 18:55]

De turbo knop had tenminste nog een hele goede reden. Ik had best veel spellen die niet meer speelbaar waren met de turbo aan
Met de Turbo knop aan was je CPU juist trager, misschien draaide ze daarom niet meer.
Op mijn PC moest ik hem indrukken en ging een lampje aan om de turbo te activeren. Voor mij was het dus turbo uitzetten, om de spellen langzamer te maken om ze speelbaar te krijgen.
Ik ken het ook dat turbo aan = snel (dus eigenlijk normaal gebruik), turbo uit = langzaam (sommige spellen)
Die knoppen op de 286/386's hadden wel een functie. Die kwamen op de markt in een tijd dat niet alle software (waarvoor dat wenselijk was) netjes time-driven was, maar op een snellere computer soms gewoonweg te snel draaide om goed bruikbaar te zijn.
Die zette je uit om oude (XT) spellen te kunnen spelen. Duurde niet zo lang, want de nieuwe games waren grafisch stukken beter.
Kennelijk gaat de ene prestatie ten koste van de andere.
Klopt, ik vermoed dat je gebruiksgemak inlevert voor prestaties.
Som der delen blijft hetzelfde.
Inderdaad pure marketing. Nee ik zet dit uit ik wil geen betere performance.
Omdat het ontworpen is om batterijverbruikt te minimaliseren en je heel waarschijnlijk doorgaans niet wilt dat iedere tab die je open hebt staan na 5 minuten worden bevroren om resources vrij te maken voor je actieve tab (in plaats van de standaard 2 uur inactiviteit).

Dat is wat performance mode (onderandere) doet. En wat betreft het "geen verschil maken"; er is al goed en diep gekeken naar of "sleeping tabs" al dan niet helpt, en de conclussie was een uiterst duidelijke: ja.
Ik heb een MacBook Pro 15" uit 2017 en kan niet wachten tot ik het aan kan zetten. Het is een zakelijke laptop en na dat alle policy’s uitgerold zijn hou je geen performance over. In zo’n geval is alles wat performance terug geeft zeer welkom. Die feature met slapende tabs merkte ik ook direct dus hoop op een nog sterker effect van deze feature.

Dus een i7 met 16gb kan er alsnog profijt van hebben 😅
Waarom zou je in hemelsnaam _niet_ de prestatiemodus aan willen zetten?
Bij mobiel werken on the go, voor maximale accuduur. Best handig, omdat er echt niet altijd een stopcontact in de buurt is (been there, done that).
Microsoft heeft in Edge ook de mogelijkheid om tabs te laten slapen als ze een tijd niet gebruikt worden. Processen in die tabs worden dan stopgezet (en geheugen vrijgemaakt).
Hier is achtergrond informatie van Microsoft waarop deze functie gebaseerd is:
https://techcommunity.mic...mory-usage-in/m-p/1705571
Ik weet niet hoe deze prestatiemodus precies zou moeten werken, maar het sluit wel aan op de Xbox Cloud gaming via web browsers die binnenkort officieel er aan komt.
Het is niet vreemd. Het kan zijn dat Microsoft aan het kijken is of de energiebesparende functies automatisch ingeschakeld moeten worden en dat je alleen als je de performance modus inschakelt automatisch de volle performance kan krijgen.

Op deze manier zullen de meeste mensen standaard batterij besparen en alleen diegene die het echt wil zet de performance modus aan om energiebesparende functies met 1 klik uit te schakelen.

FYI, voor een laptop is dit een ideale feature. Ik kan mij voorstellen dat als je op batterij werkt dat je performance modus wil uitschakelen en als je lader verbindt dat deze ingeschakeld wordt. Dan hoef je niet elke keer te klooien met diverse energiebesparende functies voor elke type gebruik.

PS: het helpt als je niet meteen in de aanval gaat en goed nadenkt over wat een functie voor toegevoegde waarde kan hebben. Dan kom je minder betweterig over.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 april 2021 15:04]

Niet alleen dat maar ook op netvoeding wil je niet altijd op high performance draaien omdat de laptop dan aardig gaat blazen.
Voor een netbook met beperkte hardware wel interessant lijkt mij, desktop niet echt inderdaad.
Volgens mij hebben we voornamelijk al hardware power control voor op OS level om eerlijk te zijn. (En ook software matige solutions zoals 'Power throttling'.

Met dit soort methodes worden de resources (Voornamelijk wat boeit aan energie gebruik) al gerestrict, en als er geen restricties zijn zou een browser gewoon op volle toeren moeten draaien tenzij er iets met de code mis is ;-)

Je kan niet 'Magisch' een stuk software sneller laten draaien dat het al doet, tenzij er artificiele limits in zitten of gewoon slordige code.

Dus explain again, wat gaat dit in hemelsnaam toevoegen? Volgens mij kan je net zo goed Advanced SystemCare Pro elke dag draaien en het mooie placebo effect verkrijgen.

/Sarcasm

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 19 april 2021 14:52]

Power throttlling is veels te generiek en houdt geen rekening met dat op de achtergrond een website lekker veel energie aan het leegtrekken is. Op OS niveau worden features als tabs in sleep modus zetten niet ondersteund. Je wil ook niet alles op OS niveau erin bakken omdat dit ervoor zorgt dat je applicatie moeilijker te updaten wordt.

Edge is losgetrokken van het OS om het updatebeleid een stuk sneller te maken. In vergelijking tot de vorige Edge, wordt de Chromium versie om de paar weken geupdate. Applicatie specifieke functies wil je dan ook in de applicatie hebben en niet in de OS.

/Denktbeterna

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 april 2021 15:08]

Ach, bij een browser als Firefox heb je enige control met lower level settings waar je aardig wat kan instellen wat dat betreft.
Ik denk dat je eerder in de richting van geheugen moet denken, aangezien ook een link wordt gelegd naar de sleeping tabs.
Als je bepaalde features uitzet die ram gebruiken, of juist features in bakt die ram besparen, ten kost van functionaliteit kan je prima de boel beter hebben draaien. Maar sommigen willen misschien wel de features die die ram of de CPU gebruiken. Er wordt al een voorbeeld genoemd met tabs sneller inactief maken als ze op de achtergrond staan. Kan leuk wat resources besparen, maar misschien wil jij wel dat die tabs door blijven draaien om wat voor reden dan ook.

Ik zie er wel potentie in. af en toe mijn cache legen handmatig in Safari scheelt ook best wat ram soms, zou leuk zijn als een performance mode dat regelmatig deed als mijn macbook weer als trage str.. smurrie door een trechter draait, maar ook weer niet altijd gewenst omdat soms die cache best fijn is.
Daarom zit het waarschijnlijk ook in een Canary versie van Edge kunnen ze het gewoon terugdraaien / verbeteren zonder dat de echt gebruiker er last van heeft. Daarnaast ja is die winst met al die moderne en sneller machines zo nodig zoals je zegt... Ik merk het persoonlijk niet. Mijn laptop met een slome processor reageert precies hetzelfde als het snelle ding.

Het is inderdaad een marketing dingetje - staat bij de koffiemachine - ja, die nieuwe Edge heeft presentatie modus die moet je echt hebben, werkt echter super beter dan Chrome / Firefox / etc.
Waarschijnlijk schakelen ze bij de prestatiemodus "Intensive Wake Up Throttling" in ( https://docs.google.com/d...ALMqrFKapCk5ZTKKupEk/view ). Deze feature zit nu ook al in Chrome (het limiteert het gebruik van timers in tabs die niet actief zijn tbv battery/cpu) en veroorzaakt links en rechts al problemen: https://github.com/SignalR/SignalR/issues/4536
Wat interessant is dat Opera een battery mode heeft welke ik altijd aan heb staan op mijn Macbook. Deze functie beperkt onder andere de FPS van animaties op websites en het scrollen door webpagina's. Opera heeft hierdoor minder impact op de batterijduur van mijn Macbook dan Safari, welke doorgaans wordt gezien als de meest energieffciente browser voor macOS. Je levert merkbaar in op eyecandy, maar krijgt er een grote smak aan batterijduur voor terug.

Microsoft slaat hier i.i.g. goed de plank mis, waar Opera met een heel duidelijk gespecificeerde functie daadwerkelijk iets bereikt, waarbij je weet wanneer je 'm wilt gebruiken of niet (bijvoorbeeld niet aan het netstroom).

[Reactie gewijzigd door VroepVroep op 19 april 2021 15:43]

Microsoft slaat hier i.i.g. goed de plank mis, waar Opera met een heel duidelijk gespecificeerde functie daadwerkelijk iets bereikt, waarbij je weet wanneer je 'm wilt gebruiken of niet (bijvoorbeeld niet aan het netstroom).
Microsoft slaat de plank mis met... *checks notes* ...het implementeren van een power-saving mode in een nightly build van zijn browser?
Microsoft slaat de plank mis met het implementeren van een toggle die 'iets' met performance, snelheid en efficiëntie te maken heeft. Moet het aan of juist uit voor de beste browser-ervaring, zorgt dit voor meer of minder energiegebruik? Opera is een andere enigszins bekende browser die een switch heeft die browserprestaties beinvloed, en deze is juist een voorbeeld van hoe duidelijk en doelgericht dit kan zijn.
Performance lijkt me iets wat je niet optioneel brengt maar waar je naar streeft. Gebruikers zitten niet te wachten op gebrek aan performance, tenzij ze er iets voor terug krijgen. Wat MS hier lijkt te doen is performance brengen als optie, alsof je er niet op hoeft te rekenen. Misschien scheelt dat voor MS om gebruikers op andere platformen uit te leggen waarom hun browser minder performance heeft, maar dat lijkt me geen reden om het dan maar optioneel te maken voor anderen.
Je wil helemaal niet dat een website ongevraagd je laptop accu leegtrekt, daarom snap ik wel dat de performance niet standaard aan staat. Mensen die niet snappen dat je niet altijd maximum performance willen draaien lijden aan behoorlijke tunnelvisie, of hebben nog nooit een laptop aan de accu gebruikt.
Performance gaat niet alleen om maar even het meeste uit je app halen. Hardware leegslurpen is namelijk geen prestatie, goed werken door optimaal gebruik te maken van de omstandigheden van hardware en andere software komt meer in de buurt.
Optimaal gaat niet zonder doel. Daar zou hem de crux moeten zitten: optimaliseer de experience naar snelheid, batterijduur, of gebalanceerd bijvoorbeeld.
Je snapt toch ook wel dat afgezien van wat online games en video afspelen in de browser het merendeel gebruikt wordt door ads en privacy schendende tracking meuk?
Optimaliseren voor performance oid is vaker wel dan niet een afweging. Je kan er mee zorgen dat het CPU gebruik naar beneden gaat, door alle niet noodzakelijke taken te suspenden tot ze daadwerkelijk nodig zijn. Door bv niet actieve tabs al vrij snel te suspenden. Maar hier wordt de browser bv wel trager van, want het moet dan tabs terug in het geheugen plaatsen of dat een pagina niet op de achtergrond bepaalde handeling heeft kunnen verichten (zoals Tweakers inbox checker bv) en dat bij het openen van de tab alsnog moet gaan uitvoeren.

Dit zal in de toekomst waarschijnlijk aan de performance opties van Windows gekoppeld worden. Maar het is fijn dat MS het niet voor ons besluit, maar ons de keuze geeft.
Dat gebruikers de keuze hebben is hoe dan ook prettig. De vraag is dan wel wat dan het verschil maakt en waarom ze dat verschil wat er nu nog niet lijkt te zijn dan performance noemen en optioneel maken. Doordat MS er nauwelijks iets over duidelijk maakt blijft het helaas bij speculeren. Ik begrijp MS wel als ze een huidige ervaring niet zomaar standaard willen veranderen als die nieuwe functionaliteit de hardware wel zwaarder belast, maar ik zou dat niet makkelijk performance noemen. Misschien is het dan handiger om het ee andere naam te geven. De ene performance is de andere inderdaad niet.
Ze hebben het nog niet op microsoftedgeinsider.com gepost, details zullen nog wel volgen. Ik vind performance mode ook niet passen in deze context. Optimized Mode oid zou beter passen denk ik.
Ik mis nog steeds de knop om het speakertje uit te zetten.
Stiekem animeerd hij deze, zoals bij Opera, Chrome, etc... en die gooit de CPU usage ook omhoog.
Heel vaag, want soms werkt het wel goed, maar vaak gaat het zonder reden veel CPU gebruiken wanneer de window in gebruik is met iets dat muziek afspeelt.
Firefox heeft dit probleem weer niet, dus is echt een bug in Chrome (de tab bevat een speakertje om te muten).
Zolang die bug er nog steeds in zit, blijft ik nu maar even bij Firefox, anders ben ik direct weer terug op Edge of Opera.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 april 2021 14:28]

Een tabblad met audio output wordt niet in de achtergrond gezet maar blijft draaien in de voorgrond. Dit is wel zo handig voor een web audio player, videocall etc. Dit wordt ook vaak misbruikt in developer tools (bijv React Native debugger) om deze op de voorgrond te houden.

Dus het CPU gebruik is niet specifiek het icoontje maar juist de gehele website die op de voorgrond blijft door de audio playback.

Overigens is het aan de website zelf om de visibility status bij te houden en CPU gebruik te verminderen als deze audio afspeelt. Jammer genoeg doen de meeste websites dit niet en blijven ze dus onnodige data calls maken, animaties afspelen etc.

[Reactie gewijzigd door seapip op 19 april 2021 14:36]

Als dat zo is, waarom heb ik daar geen last van met Firefox, maar wel met alle Chrome varianten ?
Het gaat om deze melding: https://forums.opera.com/...ing-youtube/26?lang=en-US

[Reactie gewijzigd door Power2All op 19 april 2021 14:38]

Youtube als specifiek voorbeeld van hierboven, gebruikt nieuwere codecs voor de video/audio encoding die vaak nog weleens niet door hardware worden ondersteund. Hierdoor moet de CPU dus de video/audio decoden wat flink wat impact heeft op de performance. Als audio gemute is, decoden de meeste browsers waarschijnlijk dus ook niet het video en/of audio materiaal en kost het dus minder CPU.

Misschien helpt de volgende extensie voor youtube (forceert x264 ipv vp9/av1): https://chrome.google.com...ihdccplidncghkekgioiakgal

Firefox gebruikt waarschijnlijk x264 op je systeem, dit kan meerdere redenen hebben. Ik ben niet bekent met de details 😅

[Reactie gewijzigd door seapip op 19 april 2021 14:46]

Oh dit is wel interessant.
Ga ik zeker proberen, thanks !
Internet Explorer had hier een feature voor op WP8, die speelde muziek daadwerkelijk in de achtergrond af. Zelfs YouTube. De hele pagina werd dan suspended behalve de audiostream.
Dat het een aparte modus is moet je dus ergens erop inleveren. Ben benieuwd waarop allemaal?
Stroomverbruik/batterijduur
Stroomverbruik/batterijduur
Daar lever je juist niet op in. De bedoeling v/d performance mode is om stroomverbruik juist te verlagen en accuduur te verhogen. In deze eerste iteratie van de feature bijv. door enkel de gefocuste tab CPU-tijd te geven en alle achtergrond-tabs op een laag pitje te forceren.

Eigenlijk is dit gewoon een su----per slecht gekozen naam.
Het is niet een high-performance mode, maar een power-saving mode.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 april 2021 17:42]

Ik vind het een schande dat Microsoft gewoon dood leuk bij een update Edge installeert.
En je hem ook niet zo makkelijk kan verwijderen.

Ik dacht dat dit niet meer mocht?
Kan je gewoon verwijderen in configuratiescherm>software vrij eenvoudig en zijn geen scripts voor nodig, ik zelf laat Edge er gewoon op staan want poeh hey een icoontje en mischien 2 mb ruimte op mijn SSD kwijt, ik stel gewoon default browser Chrome in.

Ik vind het veel erger van al die nutteloze store apps op achtergrond actief blijven en maar ram vreten.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 19 april 2021 19:02]

Nee dat ging niet ik had het een paar keer geprobeerd.

Het gaat niet om die paar mb maar om het ongevraagd dingen op mijn P.C. te zetten.

Microsoft is vroeger al een keer op hun vingers getikt.
En moesten toen de gebruiker de keuze geven om zelf een browser uit te kiezen.
Blijkbaar hoeft dit niet meer.
Dat was vanwege misbruik markpositie, die monopolie hebben ze niet meer inmiddels, maar Chrome wordt ook standaard geïnstalleerd op Android en kan je niet eens verwijderen zonder te rooten dus daar ook maar een punt van maken?

Edge en IE11 zijn nog te verwijderen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 20 april 2021 10:39]

Google Chrome verbruikt meer RAM geheugen. MS Edge is opmerkelijk verbeterd vergeleken met enkele maanden geleden, de 90xxxxxx versie is tip top in orde. En is zelf ook gebaseerd op Chromium open-source project. :-)
Zolang Chrome daar nuttige zaken mee doet heb ik daar geen problemen mee met meer ram gebruik.

Anno 2021 ben je sowieso wel 8gb ram in de pc nodig en 16gb is tegenwoordig wel de standaard.
Internet is niet meer zoals in 1998 waarbij je clean pagina,s had en hooguit een gifje als bewegende plaatje er zit tegenwoordig zoveel rotzooi op website,s.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 20 april 2021 10:44]

Verwijderen kan makkelijk: geek uninstaller of deze dir deleten om de basis versie te behouden c:\Program Files (x86)\Microsoft\
Ik heb nu de bestandslocatie verwijderd.
Via hun eigen configuratie programma lukt het niet en dat zaakje stinkt.
Volgens The Verge wordt de Sleeping Tabs-functie van Edge vastgezet op een timer van vijf minuten als de prestatiemodus is ingeschakeld. Die functie werd eerder dit jaar al toegevoegd aan Edge om de prestaties te verbeteren. De functie geeft na een bepaalde tijd resources vrij als tabs inactief zijn. Bij de prestatiemodus is dat dus na vijf minuten.
Is dat het "discard" principe? Want ik heb daar onlangs een addon voor geinstalleerd om dat tegen te gaan. Dat geeft problemen met applicaties op het werk. Als je het zonder addon doet moet je dat bij elke browser herstart weer aangeven dat voor die specifiek tab niet te doen. Er is geen optie om dat uitgeschakeld te krijgen.
Hopelijk is deze gigantische fout er uit:
Niet verzonden form-data edm worden/werden weggegooid. Bv. Bij MS power Automate; die bewaart niet automatisch wijzigingen. Een uurtje (of 5 minuten binnenkort) niks gedaan of te lang aan het opzoeken in andere tabs?
There, I cleared the memory for you... re-loads page... 😔
Ik was oprecht vergeten wat Microsoft Edge was.
Is een betere Chrome!
En ziet er beter uit, want rechte ipv ronde hoeken ;) (persoonlijke mening)
hoorde dat er flink in de weer is geweest.
niet dat ik van chrome ben buiten dat ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.