Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft Edge krijgt functie om tabbladen te delen tussen Windows en Android

Microsoft Edge krijgt een functie waarmee gebruikers tabbladen kunnen delen tussen de Windows- en Android-versies van de webbrowser. Deze feature wordt momenteel getest in de Canary-build van Edge. De functie is nog niet beschikbaar voor macOS of Linux.

Enkele gebruikers van de Edge Canary-build v92.0.873.0 voor Windows kunnen tabbladen delen met Canary Android-build 92.0.870.0 en vice versa, merkte Windows Latest deze week op. Gebruikers kunnen de functie bijvoorbeeld gebruiken om tabbladen vanaf een telefoon gemakkelijk verder te bekijken op een desktop.

Gebruikers kunnen de functie uitproberen door met de rechtermuisknop te klikken op het tabblad dat gedeeld moet worden. Een lijst met gesynchroniseerde apparaten met Edge verschijnt vervolgens in een pop-upmenu, waarna gebruikers kunnen klikken op 'send link to [apparaatnaam]' om het tabblad naar hun Android-smartphone te versturen. Gebruikers ontvangen een notificatie op hun smartphone wanneer ze een tabblad ontvangen. De werking is vergelijkbaar met een functie die in Googles Chromium-browser zit geïntegreerd; Microsoft Edge is gebaseerd op Chromium.

De functie werkt ook andersom; gebruikers kunnen in Edge voor Android kiezen om tabbladen naar een ander apparaat te sturen. Dat werkt via de 'send to devices'-knop in het menu van de mobiele webbrowser. De link moet vervolgens verschijnen in het Windows 10-notificatiecentrum.

De functie wordt momenteel nog getest in de Canary-versie 92 van Edge. Vermoedelijk komt de functie bij de stabiele release van Edge 92 beschikbaar voor alle gebruikers. Volgens de planning van Microsoft komt die update uit in de week van 22 juli, hoewel dit nog onder voorbehoud is.

Een tabblad delen vanuit Microsoft Edge voor Android. Afbeelding via Windows Latest

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

01-05-2021 • 17:08

63 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (63)

Wijzig sortering
Gezien firefox steeds vaker word vergeten en/of overgeslagen in voorbeelden, wil ik graag eventjes vermelden dat firefox al sinds jaar en dag een zelfde soort functie aanbied. Dit is voor de privacy zoekde gebruiker ook gewoon zelf te hosten.
Hear hear! Onwijs handig dat sync van Firefox!
Goed voorbeeld doet gelukkig volgen. ;)
Klopt ja, je kunt zelfs meerdere tabbladen selecteren en tegelijk delen.
}:O
Sorry was verkeerd de verkeerde gepost en aangezien berichten niet verwijderen. dacht ik dan maar een een schuldige koe.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 2 mei 2021 01:21]

+ Cool maar Safari wordt ook vaak vergeten. dus ik wil ook nog even zeggen dat ik daar niets te hoef selecteren en het helemaal vanzelf gaat. :+

Het is zo grappig, zou dit anders om geweest. dat het nu pas bij safari’s zou en nieuws komen. Dan zoudenveel Android gebruikers zeggen/reageren met “wat is hier die nieuws waarde hier van Chrome doet dit als jaren”
:Y) :Y) }:O

[Reactie gewijzigd door xbeam op 2 mei 2021 01:18]

Kun je met safari van windows naar android een tabblad delen?
En nu is het dus eens andersom. Heeft de Safari gebruiker ook eens iets te vieren, leuk toch ;)
Dank voor de bevestiging _/-\o_

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 mei 2021 23:19]

Scheelt dat Chrome dit ook al jaren doet :P
Safari ook. Maar dat is dus precies mijn punt dat waneer hier in plaats edge, Safari had gestaan had gestaan, had iedereen gereageerd zoals jij nu doet. Dat Android, Chrome , Firefox dit al jaren hebben en dat niemand snapt wat de nieuws waarde is en ga nog maar even door.
I<geef alleen aan dat soort dingen altijd bijzonder vind

Maar je Chrome hierin niet vergelijken met Safari dat gaat echt een paar stappen verder met continuity en hands off
https://www.apple.com/macos/continuity/
En hands off
https://support.apple.com...mac-help/mchl732d3c0a/mac

Maar dat komt omdat het geen 3e party app is en daarom de mogelijkheid heeft nog veel te integreren binnen het os Hier door is ook eigenlijk ook geen eerlijke vergelijking. (Iets wat Windows ook met edge kan doen )

En dat precies hierom dat ik zulke discussies en opmerking richting Apple gebruikers en product altijd zo bijzonder vind. Omdat het vaak compleet verschillende systemen/ platforms/ dienste / app zijn

[Reactie gewijzigd door xbeam op 2 mei 2021 00:15]

Ik weet niet of Chrome dat ondersteund, maar Edge werkt ook exact hetzelfde met Hand-off.
Je snap mijn punt. Waarom de discussie over wie eerst is nergens over gaat

[Reactie gewijzigd door xbeam op 3 mei 2021 10:55]

Oke top tip, dit zelf hosten wist ik niet. Oneerbiedige vervolgvraag: is firefox tegenwoordig weer lekker browsen? Laatste ervaring is ~15 mnd geleden ( Android en Windows devices)
windows werkt voor mij prima maar android heeft nog steeds een vorm van vertraging bij het laden van paginas die de windows versie niet heeft


NOTE dit is mogelijk te wijden aan mijn adons zoals dark reader en/of mijn slechte internet verbinding maar dit probleem heb ik bij windows niet dus is erg onwaarschijnlijk
Dark reader is echt verschrikkelijk voor de performance van je browser door de manier waarop dit geïmplementeerd is. Vooral bij complexe applicaties als Google, social media, etc. die enorme hoeveelheden elementen in de webpagina stoppen door middel van Javascript zijn zwaar getroffen door de performanceproblemen van de extensie.

Nu weet ik zelf geen betere manier om het te implementeren, maar ik heb zelf dark mode opgegeven omdat Dark Reader mijn browser gewoon te traag maakte.
grappige is dat ik op PC dus geen last hier van heb of in elk geval zo weinig dat ik het niet merk

heb ik een te zwakke SoC in mijn telefoon? samsung m21 hier
Ik denk het niet, ik denk dat het eerder gewoon niet opvalt omdat de processor in je PC niet zo'n moeite heeft met snel opspinnen naar hele hoge kloksnelheden waar je telefoon liever zo kort mogelijk maximale CPU trekt.

De manier waarop Chromium dit (probeert) op te lossen, namelijk een setting in de browser die soortgelijke CSS-regels over de pagina heen gooit, werkt wel redelijk vloeiend. Nu geef ik de voorkeur aan Firefox, maar het lijkt me dus toch echt een implementatieding. Op zich ook wel logisch dat een setting in de engine sneller is dan een addon die Javascript en CSS injecteert...
dank voor je uitleg weer wat geleerd
Klopt, met Office 365 (Outlook Web Access bijvoorbeeld) zie ik dat ook wel. Het zou mooi zijn als die gewoon zelf de systeem instelling zou herkennen voor dark mode, dan kon ik dark reader daarvoor gewoon uitschakelen. Want ik gebruik overdag light en 's avonds dark.
En die werkt wél al op al mijn platformen!
Ja inderedaad, het is een handig feature die ik alang gebruik. Handig om tabs en bookmarks te delen tussen werk en prive PC of naar de iPhone.
Ja en je hoeft het niet eens per se zelf te hosten omdat het end to end encrypted is, in tegenstelling tot die van Edge en Chrome.
Ik wil ook even vermelden dat er al sinds het begin van Edge for Android een functie in zit om een pagina te openen op een computer (was eerst alleen Windows, inmiddels ook al een jaar MacOS, en ik hoop binnenkort ook Linux). Mits je daar natuurlijk ook MS Edge hebt draaien en ingelogd bent met je Microsoft Account.

Maar wel fijn dat het ook de andere kant op gaat kunnen. Daarvoor ontdekte ik laatst ook de functie: "Create QR code for this page" onder het context menu

[Reactie gewijzigd door zyberteq op 1 mei 2021 20:09]

Ja ik dacht ook al "huh dit zit er toch al in?". Heb wel een issue dat mijn telefoon maar 1 van de twee computers herkent die ik heb. Daarnaast heb ik op m'n android, naast Tabs, InPrivate Tabs ook Recent Tabs die op m'n laptop openstaan. Hoe is dit anders vraag je je dan af..
Werkt nog een heel stuk handiger op Apple devices: daar zijn tabbladen die op één device open staan altijd zichtbaar op andere Apple devices (met hetzelfde iCloud account)
Dat is al het geval met Edge hoor.
Euh, nee, dat is net het onderwerp van het artikel: je zal in Edge in de toekomst een tab kunnen sturen naar een ander device... Dat is dan nog steeds niet automatisch delen.

[Reactie gewijzigd door Myaimistrue op 1 mei 2021 17:53]

Nee. Je krijgt letterlijk een knop/optie om een tab direct te openen op een ander apparaat. Je kan al zien welke tabs je open hebt van andere apparaten. Daar zit een verschil in.
you need to right-click on a link or tab and select the option ‘Send link to [device name].

Dat lijkt me omslachtig. Op Apple devices heb je gewoon op elk moment toegang tot tabs die open staan op andere devices. Je hoeft niets te "zenden".
Ja dat zeg ik, dat bestaat dus al, als je naar open tabs gaat, kan je ook dat van andere devices zien.
Maar je kan er blijkbaar niets mee doen. Waarom moet men anders een functie hebben om een link te zenden? 8)7
Jawel. Je kan dat tabje dan gewoon aanklikken op een ander device. Het verzenden lijkt me handig, want je hoeft dan helemaal niks te doen op het apparaat waar je het wil openen. Alleen op 1 knopje drukken op device X en het opent op device Y. Lijkt mij erg handig als ik op PC zit en snel iets wil zien op mijn laptop.
Ik wil je best wat screenshots sturen hoor, want volgens mij ben jij hier degene met je Apple-devices die blijkbaar geen Edge gebruikt als dagelijkse browser gebruikt op meerdere devices. Zo te horen snap je het verschil nog altijd niet.

Lekker kansloze en niets toevoegende opmerking ook echt weer. :')
Hij zegt in zijn tweede reactie: "Je kan al zien welke tabs je open hebt van andere apparaten.", dat is dus precies hoe het werkt. Je hoeft niks te zenden, hij gaat automatisch synchroniseren en je kan zien welke tabbladen er op andere devices open staan (mits eenmaal ingesteld).

Hier bovenop - en hier ontstaat volgens mij jouw verwarring - kun je een tabblad laten openen op een ander device door deze te zenden (bijv van je telefoon naar je pc), zodat deze daar direct voor je neus staat; dat gaat net iets sneller dan opzoeken welke tabbladen er open staan op bijv je telefoon, en je kan het ook niet vergeten aangezien hij dan al voor je neus staat zodra je Edge op je pc opent.
Dat werkt dus wel. Maar je snapt nog steeds niet volgens mij dat dit twee aparte dingen zijn. Niks ingewikkeld aan als je snapt waar het over gaat.
Nee dat is duidelijk. ;)
Dit was een hilarisch gesprek en kudos voor @Bose321 voor de kalme toon, you're a better person than me :D

Ik vraag me af of je het nu begrijpt @Myaimistrue dus ik doe nog een poging:

Wat al bestaat: Binnen Edge (op zowel Windows als Android) kan je met een simpele klik kijken welke tabbladen er op dit moment open staan op andere devices. Deze kan je dan tevens openen op het device waar je nu op zit.

Wat is er nieuw: Binnenkort kan je vanaf het device waar je op zit, een webpagina direct laten openen (pushen) naar een ander device. Dit kon al "Android -> Windows" maar dit wordt bidirectional. Zo hoef je op het ontvangende device niet te zoeken tussen openstaande tabs.

Waarom is dit nuttig: Als ik voor mijzelf spreek, ik gebruik dit om leeslijsten te maken voor als ik op werk kom. Bijvoorbeeld, ik ben onderweg naar werk en ik zit op m'n telefoon en zie een interessant iets op bijvoorbeeld Github. Dit is lastig te volgen op zo'n klein scherm dus ik wil dat dat opent op een groot scherm. Ik stuur de pagina van Android naar mijn Windows machine, en als ik op werk mijn laptop opstart dan opent die gelijk die pagina. Zo vergeet ik niet dat ik dat nog wilde lezen op een groot scherm.
Uit jouw uitleg snap ik eindelijk waar deze feature (en dus dit nieuwsbericht) over gaat. Bedankt!
Bravo, dit is helder!
Dit is het zelfde met vivaldi, en dan werkt het wel op android, en linux, dus niet gelimiteerd.
Dat lijkt me zeer onhandig! Qua OS houdt Apple graag alle vormfactoren gescheiden, maar qua tabbladen kennelijk niet. Ik zou zo niet kunnen werken; ik houd graag tabbladen op verschillende apparaten gescheiden.
Lijkt mij zeer handig. Gelukkig verplicht niemand jou dit te gebruiken.
Je snapt het niet. Ze zijn niet open op een ander device. Ze zijn er zichtbaar.

Is zeer handig: als ik op de trein iets met de browser op de Macbook doe en ik stap af, doe ik de Macbook dicht en vind de tab weer op mijn iPhone waar ik dezelfde tab(s) kan openen als ik dat wil en gewoon verder lezen.
Ik heb toch regelmatig situaties dat het best handig is. Onlangs nog met koken: leuk recept gevonden op mijn PC, en in de keuken op m'n telefoon die site willen openen en kon ik het niet vinden. Terug naar de PC om te kijken hoe die site ook alweer heette.
Het hoeft ook niet hoor. Op Firefox heb ik deze functie ook uitgeschakeld, want ik vind het ook niet handig. Ik heb teveel verschillende systemen die ik voor verschillende doeleinden gebruik dus het past niet binnen mijn gebruik.

Maar als je het wel handig vindt is het fijn dat het er wel in zit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 mei 2021 23:25]

Ik gebruik sinds een maandje Opera op Windows en Android (nadat ik van iOS naar Android ging) en dat werkt ook zoals Safari op Apple devides. Ik kan de open tabbladen zien van m'n overige devices waar ik op ben ingelogd via Opera en ze openen.

Hoe Edge het nu wil doen is omslachtig inderdaad en zoiets kon al met de mobiele versies. Dus ik snap niet wat ze nu dan hebben vernieuwd. Je kon al de huidige open URL sturen via een share to computer knop. Nu kan je dus op desktop ook naar mobiel sturen? Dus nog even omslachtig, maar andersom.

Voorlopig hou ik het dus bij Opera op Android en Windows :)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 1 mei 2021 18:05]

Mocht je het nog niet weten, Opera is tegenwoordig in handen van Chinese investeerders en houdt zich met schimmige praktijken bezig: https://www.ghacks.net/20...ing-on-at-opera-software/
Dat kan met Firefox ook. Ik kan op mijn pc/telefoon/tablet zien welke tabbladen er in Firefox openstaan op mijn andere devices.
Wij zitten op het werk te wachten dat Edge attachments binnen PDF's gaat ondersteunen. Als een PDF factuur een Excel urenstaat als attachment heeft die binnen de PDF is opgeslagen, krijgt de interne goedkeurder de urenstaat niet te zien in Edge. Dat is echt een probleem.
Die excel gewoon als 2de pagina (of meerdere pagina's) in de pdf bijzetten. Als het om een factuur gaat, dan liggen die uren toch vast, dus kan dit toch niet meer veranderen. Just my 2 (euro)cents.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.