Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt Windows 10-build met ondersteuning voor audiocodec AAC uit

Microsoft heeft een nieuwe Windows 10-build uitgebracht voor bètatesters waarin de AAC-bluetoothcodec zit. In de nieuwe Insider Build kunnen gebruikers de audio-codec gebruiken die ook op bijvoorbeeld de iPhone wordt gebruikt.

De verandering zit in Build 21370, een Insider Preview-bèta die voor de Dev Channel van Windows 10 is uitgekomen. Microsoft beschrijft de verschillende wijzigingen in die build, waarbij het voornamelijk om audioveranderingen gaat. De meest opvallende is de toevoeging van de AAC-codec voor bluetooth. De Advanced Audio Coding-codec is een lossy codec met een lage bitrate die onder andere wordt gebruikt in Apple-apparaten, maar inmiddels ook op Android-toestellen.

Andere veranderingen aan de Insider-build zitten in het dropdownmenu voor audioinstellingen. Daarbij selecteert Windows voortaan direct het apparaat waarop een gebruiker audio afspeelt. Er verschijnt in het menu nog maar één apparaat en dat is het apparaat dat op dat moment in gebruik is. Bovendien kunnen gebruikers vanuit dat menu ook hun volume instellen, wat eerst een aparte instelling was.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

03-05-2021 • 08:05

68 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (68)

Wijzig sortering
Ik hoop dat dit ervoor zorgt dat ik nu eindelijk met mijn Sony WH1000XM3 tegelijkertijd de microfoon kan gebruiken voor discord en het (stereo) geluid van mijn games kan horen. Op dit moment werkt de microfoon alleen met mono geluid, wat veel games niet ondersteunen. Iemand met iets meer kennis over deze codecs?
Dat zal het niet betekenen, bluetooth heeft een beperkte bandbreedte dus voor twee weg verkeer zoals bij microfoon gebruik schakelt het over op een hands-free profiel met een lagere audio kwaliteit.

Als je stereo geluid wil via bluetooth en gebruik maken van discord dan zal je een aparte microfoon moeten gebruiken.
Bandbreedte was bij oude Bluetooth versies misschien een issue, maar dat is allang niet meer zo. Het is puur een software issue. Je hebt verschillende profielen, en stereo audio zit in een ander profiel dan headset mic+mono-audio.

Ik heb hier trouwens op mijn Windows laptop geen last van, audio blijft gewoon stereo als ik de microfoon uit het headset gebruik (Lypertek dopjes, of Sony XM3 headphone). Misschien heeft HP al de nodige drivers / codec support geïnstalleerd hiervoor?
Is dat zeker? Bose support vertelt in ieder geval dat de QC35 II's niet de microfoon kunnen activeren in het stereo-profiel. Sony's eigen support website zegt ook dat hetzelfde het geval is - stereo is alleen voor luisteren. Wil je de microfoon gebruiken, dan moet het belprofiel worden geselecteerd.
even getest, en het lijkt inderdaad NIET te werken :(

Als ik de output forceer op stereo en vervolgens de mic forceer op headset, mute ie de auto tijdens gebruik van de mic. Zodra de opname stopt gaat de audio weer verder. Als ik geen output expliciet selecteer, switched ie naar mono en weer terug naar stereo. Gaat wel snel, misschien dat het me daarom nooit is opgevallen?


Technisch moet het prima kunnen met Bluetooth headsets die twee connecties ondersteunen. Ik kan ook tegelijk verbonden zijn met m'n telefoon en PC op de Lyperteks (niet op de Sony XM3), dan zou ie toch ook twee keer een verbinding vanaf één PC kunnen onderhouden?


Sowieso stom dat er nooit een iets betere versie van het headset protocol is gekomen, das letterlijk gelijk gebleven sinds Bluetooth versie 1.
Je geluid is zover ik weet wel gewoon stereo, alleen hele lage kwaliteit. Voor bellen etc merk je dat niet zo, maar bij muziek of games is het direct duidelijk. Is overigens afhankelijk van de headset, niet van windows, telefoons/mac etc schakelen ook naar handsfree zodra je de microfoon wilt gebruiken.
Dit wist ik niet, thanks, laatst nog gevraagd in het BT headsets nieuwsbericht of dat werkt, draadloze headset tijdens het gamen, hou het voorlopig nog wel bij een draadje, misschien wel een keer een kekke mic op m'n bureau plakken, maar dan moet ie wel echt goed zijn.

En niet vergeten uit te zetten :')
Sowieso is het niet aan te raden een bluetooth headset te gebruiken voor gamen aangezien er via bluetooth sprake is van vertraging tussen zenden en ontvangen. Er zijn draadloze gaming headsets maar die maken (gok ik) gebruik van een analoog radio signaal waardoor er geen vertraging is of als het signaal wel digitaal is dan is het geen bluetooth maar een specifieke (eigen ontworpen) protocol en hardware waardoor de vertraging minimaal is.
Je zou evt ook modmic kunnen gebruiken, zijn bedraad en draadloos aan te schaffen. Deze kan je dan aan je koptelefoon plakken en heb je een fatsoenlijke mic en fatsoenlijk geluid van je koptelefoon.
https://tweakers.net/pric...ion-audio-modmic-usb.html
Als je er dan toch een draadje aan hangt zou ik de boom mic van v-moda aanraden. Naast dat die goedkoper is plugged die ook mooi in de 3,5 aansluiting van de Sony. Ben je gelijk van de Bluetooth verbinding verlost.
Ik denk dat dit eerder te maken heeft met de kabel/jack die je gebruikt ? Als die geen TRRS jack heeft (of, als je een externe DAC gebruikt, moet die dat ook ondersteunen) kan die niet én twee audio-in kanalen (stereo), én een mic-in ondersteunen. Ik heb hier zelf een DAC waarvan de headphone in TRRS bvb. niet ondersteunt, dus ik ga zoiets nooit aan de praat krijgen.
Ik gok dat ze helemaal geen kabel gebruiken maar via bluetooth de headset gebruiken (wat ik overigens niet zou aanraden met gamen vanwege de vertraging in geluid).
De xm3 heeft inderdaad geen TRRS jack, dus als je die bekabeld aansluit kan je je mic niet gebruiken. Een andere kabel gaat daarbij niet helpen. Staat ook in de handleiding dat wanneer je de headset aan het kabeltje hangt, de mic uit gaat: https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001703069.html
Goeie vraag. Laat ons maar weten wanneer je het test!
Voor die reden heb ik mijn andere headset terug gestuurd en toch maar eentje gekocht met een basis station.
Voor zover ik begrepen heb ligt dat gewoon aan Bluetooth.

Je kan het in Windows oplossen door de input van je XM3 en de handsfree output uit te schakelen, en alleen de stereo output aan te laten, maar dan heb je natuurlijk wel een losse microfoon nodig
Unified audio endpoint: No more clicking through multiple audio endpoints to make your Bluetooth headset’s voice and mic work properly. We now only expose one audio endpoint in the UI and will switch to the correct one automatically for you for a seamless experience. Listening to Spotify and then have to hop onto a Teams call? You can also now directly control the volume of your headset.
Ik hoop dat het nog wel mogelijk blijft om specifiek een endpoint te selecteren, bij meetings maak ik gebruik van een losse microfoon en selecteer ik dan ook specifiek de gewone stereo endpoint in teams e.d. zodat ik mensen ook in hoge kwaliteit kan horen.

Support voor AAC is goed nieuws :)
Windows weet welk opnamedevice in gebruik is, die moet je in bv Teams of Zoom expliciet selecteren. Misschien gaat ie naar stereo audio als je nergens de microfoon van het headset selecteert?


Hopelijk wordt nu ook ergens inzichtelijk welke codec die gebruikt. Nu heb ik een thirdparty tool draaien die vanalles kan (en niet gratis is) puur om te zien welke codec geselecteerd is. (wil dat ie LDAC gebruikt, dan klinkt de Sony XM3 het beste).
Windows weet welk opnamedevice in gebruik is, die moet je in bv Teams of Zoom expliciet selecteren. Misschien gaat ie naar stereo audio als je nergens de microfoon van het headset selecteert?
In theorie wel en in praktijk meestal ook wel, maar ik heb ook te maken gehad met situaties waar windows besloot om voor alles het hands-free profiel te selecteren resulterende in een zeer slechte geluidservaring.
Ik heb hier ook vraagtekens bij. Hoe weet Windows welk endpoint correct is? Soms speel ik audio af op m'n headset maar andere keren op mijn versterker.

Edit: 1 endpoint per device blijkbaar. Makes sense.

[Reactie gewijzigd door jimshatt op 3 mei 2021 08:48]

Per device inderdaad, maar ik wil dus wel specifiek de stereo endpoint en eigenlijk nooit de hands-free endpoint voor mijn bluetooth devices.
Wat is de hands-free endpoint?
Zie de screenshot aan de linkerkant in het nieuwsbericht, daar zie je een keer "headset" en "headphones" staan en zie je daarachter staan dat het bij allebei gaat om de "surface" headset.

De reden hiervoor is de beperkte bandbreedte van bluetooth, als je zowel geluid wil ontvangen en sturen kan dit daarom niet met de standaard kwaliteit maar zal windows overschakelen naar het hands-free endpoint waarbij de geluidskwaliteit naar beneden gaat (volgens mij van stereo naar mono en een lagere bitrate) waardoor er genoeg ruimte vrij komt om geluid van je microfoon terug te sturen.
Ah interessant, wat een dom UI design ik had zelf een vermoeden maar ik weet zeker dat mijn vader niet gaat snappen waarom zn microfoon het soms niet doet.
Je kunt de hands free device eventueel nog uitschakelen bij je audio devices, ik denk dat hij dan enkel nog de stereo kan pakken.
Heeft dat invloed op airpods in combinatie met windows
https://darko.audio/2020/...rpods-maxs-achilles-heel/

Jazeker, Apple gebruikt AAC juist voor de hogere bitrates.

@triflip I stand corrected, dat had er ook moeten staan :z . AAc vreet by the way ook wel wat meer energie.

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 3 mei 2021 08:48]

AAC heeft juist een lage bitrate, ze claimen met 128kbps dezelfde audio te bieden als een 192kpbs MP3. Wat er natuurlijk voor zorgt dat je met de beperkte bandbreedte van bluetooth wel hogere kwaliteit kan bieden.
Fixt dit dan ook eindelijk het probleem dat wanneer de microfoon aan staat je op W10 switcht naar bagger monotoon geluid?
Dat is een beperking in de Bluetoothstandaard, niet eentje van Windows. Dit komt doordat hoge kwaliteit audio via het A2DP-profiel van Bluetooth werkt, en bidirectional geluid via het HSP-profiel.

Veel fabrikanten hebben hun eigen speciale sausje gemaakt om hier omheen te komen, maar voor zover ik weet is er nog geen die een algemene standaard vormt. FastStream is bijvoorbeeld een hack bovenop de traditionele SBC codec die dit toestaat, maar gaat volledig tegen de standaard in en is daarom weinig ondersteund.

Windows kan hier weinig aan veranderen zonder dat Microsoft het op zich neemt een volledige niet-standaard extensie van Bluetooth te maken en iedereen die door de strot te drukken, iets waar we denk ik niet echt op zitten te wachten. Het is wachten tot de Bluetooth-standaard een flinke overhaul krijgt voor geluidskwaliteit, tot die tijd zul je voor een headset met microfoon echt een ander protocol dan Bluetooth gebruiken.

Wat ik niet snap is dat er geen WiFi-directstandaard voor dit soort dingen is, je zou met iets als Pulseaudio en een WiFi-directverbinding makkelijk de beperkingen van Bluetooth en haar standaarden kunnen omzeilen, WiFi heeft de bandbreedte die Bluetooth inherent mist.
Dat is een beperking in de Bluetoothstandaard, niet eentje van Windows. Dit komt doordat hoge kwaliteit audio via het A2DP-profiel van Bluetooth werkt, en bidirectional geluid via het HSP-profiel.

Veel fabrikanten hebben hun eigen speciale sausje gemaakt om hier omheen te komen, maar voor zover ik weet is er nog geen die een algemene standaard vormt. FastStream is bijvoorbeeld een hack bovenop de traditionele SBC codec die dit toestaat, maar gaat volledig tegen de standaard in en is daarom weinig ondersteund.

Windows kan hier weinig aan veranderen zonder dat Microsoft het op zich neemt een volledige niet-standaard extensie van Bluetooth te maken en iedereen die door de strot te drukken, iets waar we denk ik niet echt op zitten te wachten. Het is wachten tot de Bluetooth-standaard een flinke overhaul krijgt voor geluidskwaliteit, tot die tijd zul je voor een headset met microfoon echt een ander protocol dan Bluetooth gebruiken.

Wat ik niet snap is dat er geen WiFi-directstandaard voor dit soort dingen is, je zou met iets als Pulseaudio en een WiFi-directverbinding makkelijk de beperkingen van Bluetooth en haar standaarden kunnen omzeilen, WiFi heeft de bandbreedte die Bluetooth inherent mist.
Maar waarom is dit op Android/Apple dan geen probleem? Daar kan ik gewoon stereo luisteren terwijl ik ook de microfoon gebruik, ik snap niet waarom het zo bagger is op Windows.
Ik heb geen idee, ik kan de Bluetoothmicrofoon op mijn apparaten niet gebruiken terwijl er kwaliteitsgeluid uit komt (verschillende Androids, verschillende headsets/oortjes). Ik kan wel de microfoon van mijn telefoon zelf, die meestal natuurlijk gewoon meer dan dichtbij genoeg is, gebruiken, maar dat kan op iedere laptop ook.
Als je headset dat ondersteunt kan dat, maar over het algemeen switchen telefoons ook gewoon naar bluetooth profile met slecht geluid en mic. Zover ik weet is het wel stereo. Er is een variant van AptX die volgens mij kwaliteitsgeluid+mic ondersteunt, maar AptX support is vaak afhankelijk van een snapdragon chip hebben. Hoe Apple het met airpods doet weet ik niet, maar dat zal vast iets proprietary zijn, net als pairing.
Dit zou ik dus ook graag willen weten, want het verschil is wel duidelijk merkbaar!
goed nieuws - al zei het laat - voor iedereen met een Bose QC35(II) .. AAC klinkt dan toch soms nét wat minder haperig dan sbc. ik vraag me nu toch ineens af of de ondersteuning van sbc op termijn komt te vervallen als nu zelfs MS en Android naar AAC over zijn. zal me niets verbazen als AAC straks voor BT6 verplicht wordt.
Dat klinkt logisch, want AAC heeft een lagere bitrate, dus hoeft er minder verzonden te worden. Dat betekent ook dat je verzendende of ontvangende apparaat misschien gestoord wordt of dat een van de twee gewoon slecht is in bluetooth of SBC.

SBC zou ik liever niet laten vallen. AAC mag van mij wel verdwijnen. LDAC, AptX LL en het nieuwere LC3 of LHDC, waarbij LLAC wel heel leuk is voor low latency en veel beter uitpakt dan AAC, SBC of wat dan ook.
Dat is wel lekker voor headsets zoals de Bose QC35, die enkel SBC (basis audio codec) en AAC (hogere kwaliteit) ondersteunen. Voorheen zou je dan wanneer je met een Windows-pc verbonden was terugvallen op SBC, terwijl als je met een Mac of iPhone verbonden was de betere geluidskwaliteit via AAC krijgen.

@hieronder: Dit geldt ook voor AirPods, die ondersteunen ook enkel SBC en AAC.

[Reactie gewijzigd door spone op 3 mei 2021 08:17]

En vergeet sony's xm4 niet. Door ontbreken aptX codecs is AAC het beste wat je er met een Windows pc uit gaat kunnen halen helaas.
Het is jammer dat het standaard niet in Windows zit. Met een Fiio bta30 kan je LDAC toevoegen aan een windows PC. Er is wel een merkbare latency van ongeveer een kwart seconde.
Jammer van de.latency, maar goed om te lezen dat ldac mogelijk is op de pc, dat was er ten tijde van de xm3 volgens mij nog niet.

Weet je of die Bitrate 990Kb/s is of lager
In de specficaties staat, sample rate 96kHz, bit depth of 24. Dat komt overeen met een Bitrate van 990 Kb/s.
De latency op mijn XM4's is sowieso niet te doen over Bluetooth. Voor muziek maakt het niet veel uit, maar voor TV of film is het echt niet chill, terwijl ik daar met mijn PXC 550's geen last van had. Zal ook wel aan de codec liggen, maar het is toch wel heel jammer.
Ik kan zowel met de xm3 (aptX) als de xm4(sbc) prima gamen op Windows en Mac (aac)
Voordat ik de Fiio had nam ik niet eens de moeite om mijn XM4 met mijn PC te gebruiken vanwege het matige geluid. Met de Fiio is het geluid erg goed. De latency is merkbaar als ik videos kijk, maar het stoort me niet zo erg, ik speel er ook games mee (Tekken en Dirt 5). Wat me niet lukt is de microfoon van de XM4 icm de Fiio te gebruiken. Met een losse usb mic gaat het wel goed.
Ik heb de XM4, en ik kan geen audio latency merken verbonden met Windows 10.
Wat je kunt proberen is om met de Android app te verbinden met je XM4, en onder "Sound quality mode" in plaats "Priority on sound quality" te kiezen voor "Stable connection (o.i.d.)".
Dat heb ik gedaan.
Op mijn Mac oa een Mojo en later een Meridian DAC in gebruik, "Audio latency" is een totaal onbekend begrip voor mij.
Mocht je een intel bluetooth stack hebben kan je zelf apt-x toevoegen doormiddel van de dell driver.
http://forum.notebookrevi...x-driver-download.794032/
Kijk hier aub mee uit, sindsdien werken AptX apparaten niet meer goed op mijn Dell met AX200 chip, alleen installeren op de chips die in het topic worden genoemd.
Bedankt voor de tip. Misschien heb ik dan geluk. Ik heb op mijn desktop de 9560 chip gebruikt en dat werkt perfect. Het zelfde op mijn laptop hoewel ik niet zeker ben op mijn chip.
Het ligt wel héél erg aan het apparaat of AAC in de praktijk ook beter uitpakt dan SBC. Apple is vol op AAC ingesprongen en dat pakt vaak goed uit, maar niet altijd beter dan een ander apparaat met SBC. Het ligt echt aan de implementatie van het OS en dat kan flink verschillen. In sommige gevallen kan SBC zelfs betere resultaten geven dan AAC, afhankelijk van verschillende eigenschappen van de audio. Dat komt omdat SBC anders comprimeert dan AAC. AAC met AAC content is bijvoorbeeld ook problematisch soms, omdat de bluetooth AAC codec het AAC signaal gewoon opnieuw codeert/comprimeert. Dat levert soms nare effecten op.

Hoge bitrate SBC is echt zo gek nog niet. Er zijn genoeg reviews geweest van de betere koptelefoons waarbij niemand het verschil kon ervaren tussen SBC of AAC of waar zelfs SBC soms beter uitpakte dan AAC. Als je verbinding met SBC goed is, is SBC helemaal zo lossy nog niet. Het grotere nadeel van SBC is niet de geluidskwaliteit, maar de hoge latency. Bedenk ook dat AAC meer rekenkracht kost en dat heeft ook z'n effecten op apparaten die dat niet hardwarematig doen. Zelfs apparaten die dat wel hardwarematig doen kunnen een mindere batterijduur hebben. Ook heeft AAC maar een beperkte bitrate die lager is dan die van SBC, dat betekent met slechtere verbindingen dat het beter gaat en door de verbeterde compressie met AAC lever je niet veel geluidskwaliteit in, maar SBC op maximale bitrate dat een derde hoger ligt kan er dus goed tegenop als de verbinding goed is.

Het is dus echt afwachten hoe dit uitpakt op Windows om te zien of dit wel meerwaarde heeft en AAC kan waardeloos zijn voor veel gebruikers.
Misschien is domme vraag (ja, er zijn geen domme vragen, alleen domme mensen ;) ) :
Kon dit technisch eerder al niet toegevoegd worden met een 3rd party codec, zoals bvb K-Lite?
Ik bedoel, ik weet dat dat niet zo was, maar waarom eigenlijk niet?
Omdat het encoderen was ipv decoderen, of omdat het bluetooth was, of ...?

Ik was onder de indruk dat Windows out-of-the-box een aantal codecs aanbood, meer kon je zelf simpelweg toevoegen met extra codecs te installeren. Maar dat klopt dan niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 3 mei 2021 09:09]

Geen domme vraag hoor! Windows ondersteunt al járen het encoderen en decoderen van AAC via verschillende codecs (Apple AAC, Nero AAC, ....). Het is echt een verbetering t.o.v. van MP3 want je haalt hogere kwaliteit met lagere bitrates, en het is mij een raadsel waarom er de afgelopen 10 jaar überhaupt nog door iemand MP3'tjes zijn verkocht / verspreid.

Hier gaat het specifiek voor ondersteuning van AAC via Bluetooth; dat kon onder Windows blijkbaar nog niet. Waarom weet ik niet.
Als dit wordt uitgerold staan de online meetings op z'n kop met al die bluetooth headsets. Wat een teleurstelling was dat, een dikke bluetooth koptelefoon met goede microfoon gekocht en op windows klinkt het als een krakende telefoonlijn
Bluetoothmicrofoons die zich aan de standaard houden, klinken altijd slecht. Heeft niks met Windows te maken, is een Bluetoothding. De enige oplossing op dit moment is om geen Bluetooth te gebruiken (Logitec heeft bijvoorbeeld een eigen protocol) of vage non-standaarddrivers en -apparatuur te gebruiken met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat ze ook is even snel HEVC gaan ondersteunen. Elke moderne telefoon kan al in dit formaat opnemen. Handig als je het ook standaard weer af kan spelen.
Doet Windows 10 al, je moet alleen betalen voor native HEVC ondersteuning... kost een euro blijkbaar.

https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
En dit is waarom ik hoop dat AV1 snel ingebakken wordt in chips voor consumenten. Die stomme softwarepatenten uit Amerika zitten ons als consumenten enorm in de weg.
Kan of met de plug-in uit de store voor 0,99 euro of met VLC al.
Nu nog ondersteuning voor .heif / .heic & .hevc
Dat kun je gewoon installeren vanuit de windows store, echter zijn het geen gratis codecs als de fabrikant er niet al voor betaald heeft.
Het kan aan mij liggen, maar op verschillende apparaten in het bedrijf en uit prive heb ik hier nooit succes mee gehad met die uit de Microsoft store.
Het zou gewoon ingebouwd moeten worden, het is niet alsof er maar een klein groepje mensen gebruik van maakt...
HEVC kun je los kopen via de Windows Store. HEIF is gratis te downloaden via de Windows Store. Ik vermoed dat die niet standaard in Windows komen. HEVC vanwege licentiekosten en HEIF vanwege dat het extreem zeldzaam en in ontwikkeling is, dus wel zo prettig is dat het snel bijgewerkt kan worden via de store.
Hoe zie je dat voor je, heif en hevc via bluetooth?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True