Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verlaagt commissie voor pc-games in downloadwinkel naar 12 procent

Microsoft wil meer games in zijn downloadwinkel voor Windows krijgen en gaat daarom het percentage dat ontwikkelaars moeten afstaan verlagen van 30 naar 12 procent. Dat gaat in per 1 augustus. De verlaging geldt alleen voor pc-games en niet op Xbox-consoles.

Met de verlaging naar 12 procent betalen ontwikkelaars vanaf augustus evenveel commissie bij Microsoft als bij de Epic Games Store. Volgens Microsoft zijn er geen voorwaarden verbonden aan de lagere commissie en kunnen ontwikkelaars hun games dus ook op andere platforms uitbrengen.

Valve houdt nog altijd 30 procent van de inkomsten van ontwikkelaars in op Steam. Bij verkopen van meer dan 10 miljoen dollar is dat 25 procent en na 50 miljoen dollar daalt dat tot 20 procent, maar lager gaat Valve niet.

Microsoft zegt de commissie te verlagen om 'meer games naar meer spelers' te brengen en 'ontwikkelaars in staat te stellen om succesvol te zijn'. Ook zegt het bedrijf toegewijd te zijn aan pc-gaming, onder meer door het ontwikkelen van games primair voor de pc, waaronder Flight Simulator en het brengen van Xbox-technieken naar pc-gamers, zoals de Auto HDR-functie en de DirectStorage-techniek.

Volgens Microsoft wordt de betrouwbaarheid van installaties en de snelheid van downloads in de Store de komende maanden verbeterd. Meer informatie daarover moet binnenkort volgen. In een blogpost schrijft Microsoft te beseffen 'nog veel werk te doen te hebben' om pc-gamers tevreden te stellen, maar het bedrijf denkt dat het op de juiste weg is. Naar eigen zeggen is Microsoft met zijn eigen Xbox Game Studios, de overname van Bethesda en Game Pass 'beter dan ooit gepositioneerd' om zowel pc- als consolegamers te bedienen.

Vooralsnog rept Microsoft niet over een verlaging van de commissie voor makers van andere software. Het gaat specifiek om pc-games. Ook is de commissie niet verlaagd voor Xbox-games die via de downloadwinkel op consoles worden verkocht.

De Microsoft Store, eerder bekend als de Windows Store, is nooit een groot succes geweest, zowel niet voor software als voor games. Volgens geruchten werkt Microsoft achter de schermen ook aan een nieuwe appstore, met daarin meer vrijheid voor ontwikkelaars en de mogelijkheid om betaalsystemen van derden te integreren.

Games in de Microsoft Store

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-04-2021 • 15:51

108 Linkedin

Reacties (108)

Wijzig sortering
Van 30% naar 12% is wel significant groot verschil, jammer dat Xbox blijft haken op 30%
AAA games beginnen tegenwoordig al op 70 euro retailprijs waar pc al stuk minder was en nu nog minder (in hun store)
Lager zou zeker fijner zijn, los van de prijs van het spel, is dit goed voor developers.

Dat gezegd, ik vind het wel logisch dat ze meer vragen. Op de PC moeten developers het toch echt zelf allemaal regelen, en bieden zijn echt alleen het verkoopplatform aan.

Op de Xbox gaat het veel verder, daar is steun en hulp bij de ontwikkeling, actief adverteren en natuurlijk de kosten van de console zelf.

Ik heb hier een Series X staan voor 500 euro, en ook zouden GPU's niet gruwelijk duur zijn nu, krijg je het nog steeds niet voor elkaar om voor 500 euro die specs te realiseren. Zowel MS als Sony staan dan ook bekend dat ze best lang verlies draaien op een console, en verdienen dit terug door hun aandeel bij de verkoop van games.


Of alle percentages helemaal goed in verhouding staan, dat laat ik het midden, maar het verdienmodel is wel duidelijk anders.
Je zegt "en nu nog minder", maar dit gaat niets aan de prijs voor de consument veranderen hoor.
Dat verschil zal je echt niet in de prijzen van de games zien
Al maken ze 1% van, de consument merkt er niks van en zal nog steeds die €70 ophoesten.

Wat wel veranderd is dat een dev meer verdient, dat is eigenlijk de hoofdreden van dit.
Microsoft is bij mijn weten de enige die €70 vraagt voor 1st party games op pc. Alle andere AAA games zijn hooguit €59.99.
Xbox en PlayStation zijn dan ook een verdienmodel in software, niet in hardware. Daarom zijn die dingen zelf relatief goedkoop. In principe zou het goed kunnen zijn dat je voor een winstgevende prijs een paar honderd euro extra voor de consoles zou moeten betalen. Nu betaal je dat deel via de aankoop van games. Als jij zelf een pc koopt verdient Microsoft er niks aan, maar ze maken ook helemaal geen kosten.
Ben alleen bang dat die 70 euro gewoon blijft en de ontwikkelaar er meer aan over houd.
Op key sites is het wel vaak goedkoper.
Het internet staat vol met verhalen over G2A en andere key shops voor het verkopen van keys die zijn gekocht met gestolen creditcards, waarvan de transacties daarna worden teruggeboekt. De developers van de game die jij daar koopt zien er dan dus helemaal niks van terug.

Dus ja, het is misschien wel goedkoper, maar sommige game studio's lopen er echt tonnen door mis (prijsverschillen tussen regio's laat ik hier buiten beschouwing).
Je moet helemaal zelf weten waar je je geld heen brengt natuurlijk, mijn bericht was puur om aan te geven waar het prijsverschil vandaan komt.
keys die zijn gekocht met gestolen creditcards, waarvan de transacties daarna worden teruggeboekt. De developers van de game die jij daar koopt zien er dan dus helemaal niks van terug.
Naast dat ze dan hun geld niet krijgen, krijgen ze ook nog eens een chargeback fee van ~15$. Oftewel, als dit gebeurt kost het de developer zelfs geld. Je kan dan de game eigenlijk nog beter op een alternatieve manier verkrijgen dan via die resellers die zo aan hun keys komen. (Dit is zeker niet altijd het geval, maar het probleem is juist dat je het niet weet)
Er zijn decelopers die roepen dat ze liever hebben dat hun games getorrent wordt dan dat je het bij tokos als g2a haalt.

Geeft ook wel wat aan.
Als je de game op een legitieme wijze wil halen, raad ik aan om gewoon te wachten op een steam summer/winter* sale, dan krijgt de developer netjes het geld en hoef jij niet de hoofdprijs te betalen.

Om heel eerlijk te zijn, m.u.v. multiplayer games die een beetje verhuld abonnementsmodel hebben (ieder jaar een nieuwe game voor 70 euro, FIFA/COD) zijn de hoge prijzen het niet echt waard, het is nou niet van levensbelang om een game bij release direct te moeten spelen.
En gta5 is 20 euro ofzo voor een spel waar je heeeeeeel lang genieten van hebt. Ik speel Fivem en da's monsterlijk. Réal life auto's Enzo. Top.
Wat is daar het probleem mee? De ontwikkelaar heeft een grote investering om de game te maken dus zou dan ook de grootste winst moeten krijgen. Tuurlijk het kost ook om de data te hosten en de payment processing voor Microsoft maar lang niet zo veel dan wat het kost om een spel te maken.

Ik ben het er mee eens dat games duur zijn en soms veel te duur voor praktisch dezelfde content maar de developers moeten uit eindelijk ook betaald worden van dat geld.
Dat is ook zo 30% of 12% is beide een minderheid van de omzet.
Ik zie liever meer Xbox games op Steam dan PC games in de Xbox store. De Halo serie was een leuke toevoeging en ook de Playstation games bevielen prima.
Wat is er nu zo geweldig aan steam? Dat platform is al 6 jaar niet meer door ontwikkeld. Enige waar ze moeite steken is om zo veel mogelijk cash te harken uit lootboxes en andere meuk wat ze geld op levert.
Hoe snel mensen het debakel van 'Games for Windows Live' al weer vergeten zijn. Microsoft heeft niet echt een geweldig track record op game store gebied. Steam mag er dan uitzien als programma uit 1980, maar het werkt na anderhalf decennia nog steeds als een trein.
If it ain't broke, don't fix it. Dat is exact hoe Steam in elkaar zit. Steam is by-far nog steeds het fijnste platform voor al mijn games, helaas gaat het tegenwoordig wat lastiger maar ik zou graag al mijn games via Steam hebben.
Maar er is shit broken... Als je support nodig hebt dan kun je lang wachten. De browser die er in zit kan steam streams van anderen niet draaien. QoS voor het internet heeft het schijt aan dus je moet zelf maar een limiet instellen anders ligt je internet plat. Er is geen makkelijke manier om al je notificaties als gezien af te vinken. En zo is er nog wel meer, schat ik zo. Het is goed, beter dan veel concurrenten, maar het is echt niet alsof steam de heilige graal is.
QoS wordt over het algemeen niet op laag 7 (applicaties) geregeld maar meer op de lagen 2 tot 4 en hoofdzakelijk in netwerk apparatuur.
QoS is ook eigenlijk een hele lamme methode, je kan niks garanderen met QoS.

Een webbrowser kan prima je gehele bandbreedte opsoepperen als je een grote download doet ongeacht wat je met QoS hebt ingesteld.

Voor echte harde garanties voor bandbreedte heb je een packet shaper nodig.
Maar dat is niet wat de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker in huis heeft.
Sorry, maar heb jij enig idee hoe broken Steam was tot het gefixt was? Dat duurde JAREN! Mensen stuurden oprecht jaren lang dreig brieven naar Valve medewerkers om de onzin die gamers moesten ervaren met Steam. Valve is een monopolist die slechts op het juiste moment misbruik maakte van die macht met exclusiviteit op Steam met Valve games en meer om zo gamers te dwingen de client te gebruiken. Nu kennen we niks anders omdat mensen zich erbij hebben moeten neerleggen en het de standaard is geworden op PC. Steam heeft een lange weg moeten doorstaan voor het zo groot was als nu. Maar het is absoluut nooit een fijn platform geweest in het begin en mensen hebben werkelijk jaren ertegen gevochten tot ze het opgaven. Tegenwoordig is de platform bekend en zijn de bugs eruit. Maar het is absoluut niet met de tijd mee gegaan. Al jaren is er niks geupdate en krijg je nog geregeld onzin met de Steam client. Nu gebruik ik ook vrijwel enkel Steam, maar zodra de Xbox Client een beetje uit de kinder fase is en beter werkt stap ik direct over. Wanneer was de laatste keer dat Steam nieuwe functies toevoegde en geen BS zoals family share uitschakelen voor mensen die dat jaren mochten gebruiken. Nu als iemand op steam speelt mag je niet langer family sharen tot je stopt met spelen, ik heb deze games gekocht en als ik halo speel mag mijn broer of zus gewoon een ander spel spelen uit mijn library omdat ik dat OWN, maar Steam wilt mij niet langer toestaan om mijn games te sharen? Er zijn zat andere restrictions die de afgelopen 2 jaar zijn geïntroduceerd die het platform steeds slechter maken. Maar dat wordt maar telkens goed gepraat door mensen. Valve is een gierig merk wat minder focust op de Gamers en meer op hoe ze ten kosten van kwaliteit meer geld kunnen verdienen. Als je een game wilt refunden krijg je het ook nooit, zelfs als je het minder dan 2 uur hebt geprobeerd. Microsoft gaf mij vorige week nog een refund op een DLC op een game die ik meer dan 160 uur heb gespeeld omdat mijn gamepass bijna zou expiren en ik de main game zonder DLC al op Steam had(een andere platform). Ze gaven mij een refund zodat ik op steam de DLC alsnog kon kopen ten koste van hun eigen inkomsten naar een ander platform.

Welk bedrijf doet dat nog tegenwoordig? Dat is pas customer service. Ik zie Valve dat never nooit doen.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 29 april 2021 16:28]

Ik heb dit dus totaal niet zo ervaren, gebruik Steam nu zo'n 10+ jaar en heb nog nooit echte problemen ervaren. Notificatie bugs? Geen probleem. Als ik ga kijken naar bijvoorbeeld een Origin, alleen maar gezeik mee. Battle.net? Idem dito. Epic store wil ik mij maar niet aan wagen, dat vindt ik al helemaal te triest voor woorden.
Dat is ook zeker waar, die clients zijn echt complete garbagio, probleem is gewoon dat hoe Steam groot is geworden pure misbruik was. En hun customer support is bagger bagger slecht.

Het is in de jaren een betere client geworden maar dat is van elke software wel te verwachten. Eerst komt het met buggs en dan uiteindelijk komt het op een lvl dat het stabiel en gewoon werkt. Maar ik vindt niet dat dat genoeg reden is om Steam/Valve reden te geven dat ze goed werk doen. Ze doen slechts het minimale op dit moment. Een platform stabiel houden voor gamers wat al tig jaar oud is. Maar als het gaat om Devs vragen ze hoge comissies omdat ze weten dat ze er mee weg komen. En als het gaat om klanten, zoals in mijn laatste edit in de vorige post. Refunds krijg je vrijwel nooit meer, zelfs met goeie redenen moet je ze vol gooien met emails. En functies als Family share die je gewoon altijd mocht gebruiken zolang jullie niet beiden de zelfde game gingen opstarten zijn nu flink restricted op basis van of je online bent of niet om zo anderen toch te dwingen die games (dubbel) te kopen op verschillende accounts.

Kortom, het werkt. De client werkt en we hebben inmiddels een enorme library allemaal. Maar ik zie Steam niet veel verder groeien dan dit de komende 10 jaar persoonlijk. Met Microsoft krijg je nog Nitro, Spotify, GamePass, xCloud en weet ik veel waar ze later nog mee gaan komen. En nu een lagere comissie voor devs.

Microsoft is zeker niet altijd de eerlijkste en beste geweest. Maar in de huidige markt verdienen ze wel mijn respect en stap ik graag over zodra ik daar genoeg goeie redenen voor heb. Even de kinder ziektes eruit en nu MS ook nog groot inzet op een modding community en een sociale platform en crossplay zit ik wel telkens van. Okay, en wat heeft Steam de afgelopen 5 jaar gedaan?
Het feit dat je bij Microsoft binnen 3 tellen een medewerker kan spreken voor support spreekt ook boekdelen. Is me bij Valve (en vele anderen) nog nooit gelukt.

Zelfs EPIC kan je desnoods gewoon bellen als je issues met hun store hebt, 1 zoekresultaat geeft hun telefoonnummer en overige contact gegevens. Bij Steam moet je eerst dusdanig door de FAQs en vragen heen klikken dat je er RSI van krijgt en nog bereik je niets. Weet je de "Contact Steam Support" te vinden, krijg je deze melding:
Contacting Game Support
Unfortunately, Steam Support cannot provide the best assistance with games made by other companies.

Please click the link below for information about how to contact the support team for this game.
Mijn fake probleem was dat de game niet wil downloaden, is toch echt een Steam issue en niet iets wat je maar bij de developer kan neerleggen.

Zegt ook wel iets over dat we klant of het product zijn.

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 april 2021 16:48]

Ik heb met geen van de andere stores ooit gezeik gehad. En inmiddels heb ik Epic, Microsoft, Uplay, Origin en GOG... Sterker nog, ze stralen rust uit ivm Steam. En Steam is ook niet heilig, kwam er gisteren achter dat hij nou juist mijn trage HDD gebruikt om zijn/haar game updates uit te pluizen. Ik heb een snelle en tragere SSD net game-libraries en één op een HDD voor de overflow(spellen die ik amper speel of amper afhankelijk zijn van drive snelheid). Let wel die games waar hij de HDD als 'temp' gebruikt staan op één van de SSD's. Bij andere stores dergelijke 'features' nog nooit gehad
Ik lees vooral een hoop frustratie en die deel ik eigenlijk niet. Ben nu 16+ jaar lid van Steam en heb eigenlijk ook nooit echt issues gehad. Ik ben er altijd wel happy mee geweest en zelfs tot op heden.

Even over je verhaal rond family sharing; ik vind dit een heel logisch verhaal vanuit Steam. Jij bent rechtmatig eigenaar van het spel. Dus zou het gek zijn dat jou zus/broer via jouw account tegelijkertijd een spel gaat spelen. In dat geval moeten ze het zelf aanschaffen. De family sharing is voornamelijk bedoelt om op dezelfde computer een spel te delen met hen voor als jij niet op jouw computer speelt. Lijkt erop dat je het wil gebruiken voor andere doeleinden.

Zelfs refunden is bij mij tot op heden goed gegaan als je minder dan twee uur hebt gespeeld. Dat jij nog probeert te refunden na 160 uur vind ik wel een beetje apart, maar dat daar gelaten.
Jammer genoeg bezitten we de games die we online kopen niet meer. We betalen voor het gebruiksrecht en daarbij staan in de kleine lettertjes wat de beperkingen hiervan zijn.
Maar ik geef je wel gelijk dat als je een game of andere online dienst aanschaft, dat je die redelijkerwijs wel mag delen met leden van hetzelfde gezin.
Ik vind je reactie echt buiten proportioneel. Ik snap dat je frustratie hebt maar dat uit je nu richting mij en dat kan niet de bedoeling zijn. Je frustratie moet liggen bij de game industrie en richt je daar aub op. Ik moedig je alleen maar hoor als je vecht voor de rechten van gamers.

Je trekt conclusies en verbanden die beetje onzin zijn. Mijn 16 jaar steam account heeft niets met kennis over de industrie te maken om maar even één voorbeeld te noemen. Ik vertel je gewoon kort hoe Steam de family sharing heeft aangeboden.

Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken, maar wens je als nog een prettige avond. En blijf vooral strijden voor de rechten van de gamer.
Heb jij enig idee hoe dom je klinkt op dit moment?
Off-topic: Goede opening. Lekker vriendelijk en sociaal!!
Ik ben eigenaar van die game en ik mag er mee doen en laten wat ik maar wil inclusief het uitlenen ervan.
Ik snap dat het zo voelt, maar zover ik weet, ben je slechts de eigenaar van een licentie van een stuk software, en aan die licentie (kunnen) voorwaarden zitten.
Als versimpeld voorbeeld: Als ik een OEM-licentie van Windows koop, dan is die gekoppeld aan de hardware, niet aan mijn persoon. Als ik een persoonlijke licentie koop van Windows, is die aan mij als persoon gekoppeld, en mag ik die steeds op een andere computer installeren, maar dan maar één installatie tegelijk in gebruik hebben.
Het uitleen aspect van games bestaat al sinds het begin.
Dit klopt. In den beginne had je van die game-cartridges die je kon uitlenen, zodat je vriend(in) op zijn/haar console dat spel kon spelen en jij niet op dat moment. (want je had fysiek die cartridge niet). Het zou inderdaad geinig zijn als Valve bijvoorbeeld een soort tijdelijke overdracht van licenties zou kunnen doen naar een van jouw 'Steam-vrienden', al kan je dit technisch gezien nu al doen met die Family Sharing, al is dat wat omslachtig als je dit op grote(re) schaal wil doen.

Valve is onder aan de streep weinig meer dan een winkel, die verkoop, distributie en licentiebescherming biedt in de vorm van DRM-achtige constructies (en nog wat 'sociale spullen natuurlijk). Om een één of andere reden leg jij het probleem heel erg bij Valve (en consorte) neer, waarschijnlijk omdat zij met hun platform de de facto standaard zijn, maar uiteindelijk zijn het de spelmakers die de beperkingen bepalen. Het is hun EULA.
Valve wilde die functie nooit in Steam hebben maar dat hebben gamers Valve moeten afdwingen omdat het juridische niet eens mocht.
Heb je daar een bron van (van het stukje 'dat het juridisch niet eens mocht')? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een softwarelicentie niet mag bevatten dat de software 'strikt persoonlijk is, en niet door derden gebruikt mag worden' (los van hoe dat te controleren is)
Kortom als Valve morgen failliet gaat ben jij ook al jouw games kwijt
. Dit is inderdaad een dingetje waar ik me ook wel een beetje zorgen over maak. In principe zouden de game-makers de verkochte licenties kunnen overbrengen naar een andere partij, maar dat is er natuurlijk vanuit te gaan, dat zij hier tijd en geld in willen steken, dus ik zie dit niet op grote schaal gebeuren, maar allicht is hier ergens een potje voor (even tegen beter weten in natuurlijk :) ).
[...]
Heb jij enig idee hoe dom je klinkt op dit moment?
[ stopt met lezen, geeft -1 ]
Het is jammer dat jij niet begrijpt dat het niet netjes is om mensen uit te schelden en dat dus ongewenst is.

Je had de inhoud van je betoog prima kunnen schrijven zonder te schelden en dan had je een +2 gekregen. Maar door tijdens je hele betoog continu te schelden krijg je terecht een -1.

Als je mensen wilt overtuigen met argumenten, dan moet je geen persoonlijke aanvallen doen. En dat geld niet alleen voor discussies op tweakers.
Denk dat het belangrijkste voor de meesten is dat steam al heel lang bestaat en dat daardoor de meeste mensen daar een grote library opgebouwd hebben en dan liever alles op 1 plek houden.
Dan kan ik die mensen toch van harte GOG Galaxy aanraden, dan heb je alles op 1 plek en beperk je je niet onnodig tot maar 1 store. Natuurlijk heeft het nog wel af en toe wat minder optimale dingen, maar het is wel handig om op die manier dus niet monopolisme in de hand te spelen door je enkel maar blind te staren op 1 leverancier.
Ja je moet de andere store-applicaties dan nog steeds geinstalleerd hebben als "launcher", maar je hebt wel al je games functioneel op 1 plek, dus wat dat betreft nog steeds een vooruitgang mijns inziens (je hoeft niet 3 stores door te klikken om te zoeken waar je game X ook alweer gekocht had).

Dus ja, ik vind het enigszins onredelijk om enkel maar in 1 winkel te willen kopen omdat je altijd daar je games koopt, en daar dan je makkelijke lijstje hebt.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 29 april 2021 16:29]

Nog een plusje voor GOG. Ik koop mijn games ook bij voorkeur op GOG ivm gebrek aan DRM. Dus ik vind het sowieso handig om eerst op GOG te kijken, en dan kan je gelijk zien of je het toevallig al in een van de andere game stores had maar dat vergeten was :)
Die ene plek is toch een pipe-dream en mocht het zover komen, dan gaan ze bij Steam op hun lauweren rusten. Terwijl ze nu maanden of zelfs jaren oude bekende bugs al niet vlot oplossen. Aan die 30% van heel veel kan het niet liggen, dus dan bieden ze gewoon teveel functionaliteit om te beheren, of het boeit ze niet. Ik gebruik heel veel functionaliteit van Steam niet, dus zit het me eerder in de weg (of vormt zelfs een security risk) dan dat het wat toevoegt. Als één van de vroege Steam gebruikers (met daar ook echt het leeuwendeel van mijn games) juich ik concurrentie alleen maar toe. Ook al vind ik meerdere launchers ook niet altijd handig.

En dan heb ik nog niet eens gezegd, dat qua concurrentie (en dus prijzen) het ook heel erg gezond is dat Steam prijsconcurrentie heeft. Waar ik dit artikel eigenlijk het bewijs van vind.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 29 april 2021 17:26]

Maar ook dat neemt gevaren met zich mee, ik snap je punt heel goed. Maar alles digitaal wat via een enkel account alleen maar bereikbaar is maakt het ook erg kwetsbaar.
Ik koop gewoon de boel waar het het goedkoopst is en gebruik GOG Galaxy als mijn client waar al mijn games op één hoop liggen. Als je iets gaat spelen weet je toch wel waar je het kunt vinden, en als je niet weet wat je wilt spelen blader je even 3 stores door, of gewoon de installatiefolder op je computer..

Snap persoonlijk niet de discussie rondom alles perse op steam willen hebben.
GOG galaxy aggregeert alle geinstalleerde en niet geinstalleerde games uit verschillende stores dan of hoe moet ik dat zien? Klinkt wel interessant.
Yep! De interface is even wennen, maar je kunt vrijwel alle stores inclusief consoles samenvoegen door je accounts te linken en kan vervolgens je games en vrienden van die platformen zien en opstarten.
Oh nice. Ga ik eens bekijken. Steam is echt een unit van een applicatie namelijk. Het werkt oke, maar echt snappen doe ik het niet.
> Denk dat het belangrijkste voor de meesten is dat steam al heel lang bestaat en dat daardoor de meeste mensen daar een grote library opgebouwd hebben en dan liever alles op 1 plek houden

De dag dat 1 van de andere platforms een import aanbied waarbij je games kan verplaatsen of dupliceren op een ander platform ( zonder te moeten herkopen ), dat is de dag dat Steam veel klanten gaat verliezen.

Aka dat een game aanzien word als een fysiek media dat je kan verplaatsen tussen diensten en niet meer gebonden bent aan die ene provider... Al die "gratis" games en van die toestanden aanbieden is niet de oplossing.

Een contract opzetten met de game providers dat men games kan gratis verplaatsen of tegen een MINIMALE cost... Zeker voor oudere games. Aka als een game ouder is dat 1 jaar of zo, dat je het kan "importeren" van een andere dienst.

Het grote probleem is dat als je het niet kan verwijderen van de oude dienst, dat sommige dit systeem kunnen misbruiken om te gaan dupliceren op nieuw accounts / over meerdere providers en die accounts dan gaan verkopen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met Steam vrijwel nooit problemen heb gehad met het installeren van games, it just works.
Met o.a. de Microsoft store, Origin, Uplay etc. heb ik vrij vaak gehad dat er iets niet goed ging met de installatie of dat games zomaar verdwijnen (Forza Horizon 4 via de MS store).
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met Steam vrijwel nooit problemen heb gehad met het installeren van games, it just works.
O.a. omdat ze jarenlang lak hebben gehad aan het permissions model in Windows en standaard zodra Steam opstartte alles wat onder het Steam bewind lag in stukken van het OS wat enkel voor admin-users schrijfbaar of toegankelijk zou moeten zijn, geforceerd voor normale gebruikersaccounts toegankelijk maakten. (Met dank aan de Steam Service die onder de SYSTEM account draait.)

Malware heeft dit jarenlang (voor het eerst bekend in 2012-2013; pas gepatched eind 2019) uit kunnen buiten om een volledige permissions-bypass te kunnen doen naar de SYSTEM user account. Dat dit nooit compleet fout afgelopen is (voor zover we weten althans) is niets minder dan een klein godswonder. Je zou er haast gelovig van worden, als je dat niet al was.


Dat het op het oog allemaal werkt betekent niet meteen dat het ook allemaal juist geimplementeerd is. Want dat is dus in het geval van Steam geenszins zo.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 29 april 2021 16:51]

Ik vind Steam op Linux met Steam Play (met Proton) anders best een fijne oplossing. Ook vind ik Steam Remote Play ook een leuke toevoeging voor oude multiplayer spellen. En tot slot werkt Steam Big Picture best fijn, vooral de controller support is erg goed.
Het geweldige is dat het werkt. Zonder poeha.
Ik start de cliënt op, en ik start een game op uit mijn bibliotheek.
Al die extra toeters en bellen zijn niet nodig.
Wanneer stopt men eens met die 'ontwikkelen om het ontwikkelen' mentaliteit...
Je denkt dat veel partijen ontwikkelen voor de lol? Kan je dat toelichten, want ik weet niet zo goed hoe ik dat voor me moet zien. Kost namelijk bakken met geld.

Doorgaans wordt software doorontwikkeld omdat het beter, veiliger, duidelijker en sneller kan. Natuurlijk moet het ook met zijn tijd mee, dus visuele updates zijn ook belangrijk.

Heeft MS bijvoorbeeld al een optie toegevoegd dat je zelf kunt kiezen waar een game geinstalleerd moet worden? Of wordt het nogsteeds na het klikken op 'install' direct zonder verdere vragen in een of andere systeem map op je c schijf gekwakt? Dat is iets dat wat mij betreft wel toegevoegd mag worden. Ik heb niet voor niks meerdere schijven in mijn pc.

[Reactie gewijzigd door Sebben op 29 april 2021 16:43]

Ik heb al jaren geleden kunnen kiezen dat Forza Horizon 4(en zelfs 3 volgens mij) niet op mijn C-schijf geïnstalleerd werden. Dat geldt dan wel voor alles van de Windows store, en op één locatie, maar het kan
Oh bijzonder. Ik had niet de indruk dat het kon bij Sea of Thieves of State of Decay. Maar zal dan misschien aan mij gelegen hebben. Negeer bovenstaande relaas dan maar :)
Geen probleem, dat dacht ik eerst ook.
Hier een uitleg hoe je het doet:
https://www.thedigitalmed...-store-download-location/
Onzin? Kijk bijvoorbeeld wat Valve de laatste jaren gedaan heeft met Proton, dxvk en vkd3d, Steam Remote Play dan noem ik dat niet niks. Misschien niet direct relevant voor Steam gebruikers die op Windows zitten maar het zorgt er voor dat we niet volledig afhankelijk worden van een dichtgetimmerd platform (Windows) waar we pc spellen op kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 29 april 2021 16:16]

...en ik wil dan juist weer niet te afhankelijk zijn van Steam. Ik ben heel blij dat ik ook spellen bij andere stores heb zodat mocht ik een keer een onenigheid met Valve (of hack) hebbben, ik nog alternatieven heb. Ik heb wat dat betreft een stuk minder vrees voor mot met Microsoft.

Vond het ook irritant in de tijd dat ik nog hardcopy's kocht(die ook nog flink goedkoper waren dan op Steam) dat dat eigenlijk niet veel meer dan een veredelde key was. En je dus eigenlijk je spel toch al aan de humeuren van Steam overliet. Heb het best vervloekt toen...

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 29 april 2021 19:47]

Niet door ontwikkeld? Wat een onzin. Er is ook weinig concurrentie, steam heeft veruit de meeste features dan welke launcher dan ook.
Niet meer door ontwikkeld? Ik denk dat er in steam meer zit dan in alle andere brol launchers gecombineerd.
Wat is er nu zo geweldig aan steam? Dat platform is al 6 jaar niet meer door ontwikkeld.
Ik vind het stom klinken, maar eerlijk gezegd beschouw ik dat als een feature.
Steam doet alles wat ik er van wil, ik heb niet meer toeters en bellen nodig.
Ik ervaar het als heel prettig dat ze niet proberen dat platfrom maximaal uit te melken maar juist een consistente ervaring geven die redelijk open en transparant was. IMHO is het als software winkel superieur aan de appstores die je op mobiele telefoons ziet.
Wat is er nu zo geweldig aan steam? Dat platform is al 6 jaar niet meer door ontwikkeld. Enige waar ze moeite steken is om zo veel mogelijk cash te harken uit lootboxes en andere meuk wat ze geld op levert.
Wat er zo goed aan steam is dat geen enkel ander bedrijf zo'n complete store heeft weten te bouwen dat aanslaat onder de gamers. Het is kleinschalig. Iedere ontwikkelaar kan er aan de gang en krijgen een breed scala aan tools tot hun beschikking. De workshop en DRM zijn daar slechts 2 kleine onderdelen van.

Als ik keuze heb uit meerdere stores voor 1 game, gaat mijn voorkeur altijd uit naar steam. Als het daar niet aangeboden wordt koop ik de game meestal niet.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 29 april 2021 16:58]

Je kan reviews maken die developers lezen zo heeft ID de Denuvo malware uit Doom eternal verwijderd nadat duizenden gebruikers lieten weten niet van dergelijke rommel gediend te zijn.

Verder heeft Steam alles al, doorontwikkeling is niet echt meer nodig. Veranderen om te veranderen is meer iets voor MS
Eh... https://store.steampowered.com/oldnews/?feed=steam_client
Het werkt reatief stabiel, bugs worden gefixed, support wordt uitgebreid voor bv. nieuwe controllers, UI updates, etc.

Wat wil je dat Steam voor je doet? Koken? De hond uitlaten? Spelletjes zelf gaan spelen?

Valve is bezig ook bezig met andere projecten, zoals bv. Proton, hoe zie je dat voor je als methode om cash te harken uit lootboxes?

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is wat bv. een Epic Game Store, een Uplay, een Origin, Battle.net of zelfs een GoG Galaxy beter doen dan een Steam? Laat ik al helemaal niet beginnen over de bagger experience van de MS download winkel...
Als een platform prima werkt zoals het is waarom zou het dan doorontwikkeld moeten worden?

Los van het feit dat er wel degelijk vernieuwingen doorgevoerd worden binnen steam natuurlijk.
Omdat mensen vinden dat je dan "lui" bent als je dat niet doet.

Sommige mensen vergeten alleen dat Steam wel enige aanpassingen heeft gedaan door de jaren heen, sommige goede en sommige minder.

"If it ain't broken, don't fix it" is mijn persoonlijke voorkeur, je merkt dat veel bedrijven dan meteen doorslaan en te vele onnodige veranderingen gaan maken, Steam zelf heeft die fout in mijn ogen ook al paar keer achter de rug.
Ja dit, maar naast lootboxen ook stickers & emoticons kunt halen voor chats en laat staan irritante borders aan je avatars voor in je friendlist kan toevoegen.
Sticker, emoticons en borders kun je voor punten "kopen" die je toch krijgt op Steam.

En lootboxes doen triljoen andere bedrijven ook.

Niet om Steam goed te praten, maar je kon betere voorbeelden noemen die Steam slechter doet (genoeg te vinden via google)
Klopt een deel is beschikbaar via gespaarde punten in de puntenshop, op basis van aankopen en/of achievements. Echter is er ook een deel die gebruikers verhandelen. Te verdienen met trading-cards of door de game zelf te spelen. En het verbaasde mij wat voor prijzen men daar voor vraagt. Dus ik had mijn verhaal beter moeten aanvullen inderdaad.

Neem bijvoorbeeld het "le lenny face" emoticon (staan kooporders open van 2 dollar):
https://steamcommunity.co.../592390-%3Alelennyface%3A

Op deze aankopen qua items etc verdienen ze ook aan. Een deel van de prijs gaat volgens mij richting de uitgever van het spel, een klein percentage naar steam en de rest is voor de gebruiker van rekening. Geen idee precies wat de commissie is die ze krijgen per aankoop/verkoop van items.

Persoonlijk maakt het mij niets uit, want ik kies er zelf voor of ik hier wel of geen geld aan wil besteden.
1 platform voor alles games. Wat is er nog meer te zeggen?
Meerdere concurrerende platforms voor alle games lijken mij een beduidende meerwaarde.
Dat het goed werkt. Je download de game met volledige snelheid. Ik heb gamepass en het is echt verschrikkelijk om iets uit die store te downloaden. Vaak blijft de download hangen of start hij niet. Meerdere keren gehad dat ik de computer opnieuw moest opstarten. Het is een karwei om iets te downloaden uit die store. Bij steam werkt het simpel en snel, dat is het verschil.
Dit is ronduit gelogen. Valve voegt constant nieuwe features toe aan Steam. De voorbije jaren was dat onder andere algemene controller support, remote play together, een volledig nieuwe library en chat, Proton, developer pages, Steam VR en nog een hele reeks nieuwe features onder Steam Labs.
Je kan prima zelf een andere locatie kiezen hoor....
Ja, ikzelf heb zo'n 6 installatie locaties (kheb veel schijven ;D) - nooit een probleem geweest!

En na nieuwe PC install, kan je die gewoon aansluiten opnieuw 'toevoegen' en dan gebruikt Steam die installs opnieuw.
Nou leg dan maar eens uit hoe.

Als ik Steam installeer in C:\Program Files (x86)\Steam is het voor mijn onmogelijk om spellen te installeren in C:\Games.

Als ik C:\ selecteer krijg ik de volgende melding:

"Selected drive already has a library folder. Steam will manage multiple game installs in a single folder for you."

Ik kan alleen een andere schijf selecteren, wat ik niet wil. Wat een bagger software is Steam toch.
En wat maakt het persoonlijk uit of het in "Games" folder staat of Steam folder?

In ieder geval -> https://steamcommunity.co...rum/1/135511294066324002/

Google search is your friend

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 april 2021 20:15]

Net geprobeerd, maar dan krijg je nog steeds "C:\Games\Steam Games\steamapps\common".

Schiet dus niets mee op.

Verbaasd me niets, de hele Steam UI is ook een draak van een design.
Apart, vrij recent had een kennis dit gedaan en het werkt gewoon.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 30 april 2021 00:17]

Hij is duidelijk niet zo goed met pc's
Wat je moet begrijpen is dat Steam vreselijk was toen het uitkwam. Iedereen haatte oprecht Steam. Valve dwong je dat programma aan net zoals EA je dwong Origin te gebruiken. De ervaring was belachelijk slecht, maar als je valve games wilde spelen had je geen keus. Valve had enkel het geluk op dat moment zeer populaire games te hebben die enkel op hun platform speelbaar waren en is daarmee de nieuwe standaard geworden. Iedereen had steam op een gegeven moment en 3rd party devs brachten hun games toen ook uit op Steam. Eigenlijk belachelijk dat nu al dat geld naar Valve gaat simpelweg omdat men ertoe werd gedwongen vanuit een monopolistische positie.

Ik zie liever Windows direct games aanbieden vanuit de Microsoft Store en zie ook liever een merk als Xbox die een flink weg timmerd in een betere PC ervaring voor gamers en devs dan een Valve die al tig jaar niks heeft geupdate aan de Steam client en slecht met het geld strijkt. Xbox/Microsoft kan op termijn veel meer bieden aan PC gamers wat Valve nooit gaat doen. GamePass, xCloud, Discord, Spotify. Dat is slechts het begin van wat Microsoft allemaal kan bieden aan mensen die de Xbox Client gebruiken. Ik hoop werkelijk dat Steam langzaam maar zeker uit sterft. Het is nooit goed als iemand te lang controle heeft over een markt, ik ben heel blij met de concurrentie maar ben persoonlijk geen fan van Valve's business model. Ander voordeel is, je kan de games op iedere client kopen of spelen. Geen exclusiviteit onzin, met de weg die Microsoft op gaat zal dat voorlopig er nog niet in zitten.

Voorlopig zullen de meesten waarschijnlijk Steam blijven gebruiken, maar ook dat zal op een gegeven moment veranderen. Het is meer de vraag welk van deze merken met de tijd mee kan en wie er dan achter blijft. Steam heeft zijn piek al lang gehad.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 29 april 2021 16:15]

Volgens mij onderschat je Valve nu wel een beetje hoor... Dat ze helemaal niks zouden doen voor de pc gamer is ook niet waar. Zie VR, maar bv ook hun inspanningen voor Linux gaming. Ook de client, hoewel die zeker tekortkomingen heeft, claimen dat die al tig jaar niet geupdatet zou zijn is natuurlijk klinkklare onzin.
VR gaming en Linux gaming verdienen het niet eens in hetzelfde rijtje als gaming geplaats te worden eerlijk gezegd. Ik denk niet dat VR ooit de huidige vorm van gamen gaat vervangen. Men overschat die dure taal echt iets teveel. En Linux gaming? Niet eens 1% van de bevolking gebruikt een Linex PC en al zeker niet om er op te gamen. Dus wat hebben ze werkelijk nu voor de PC wereld toegevoegd? Het slechts ondersteunen hiervan is echt geen moeilijke zet voor zo'n client. En het is geen ontzin want alles wat je nu kan in de Steam Client kon ik precies zoals het nu zit 5 jaar geleden. Sterker nog, 5 jaar geleden had ik gewoon family share zelfs als ik zelf online ben en een andere game speel. Er zijn meer functies weg gehaald of ristrict dan erbij gekomen.
Oh dat probeer ik ook niet te weerleggen, maar tig is naar mijn idee minstens 20 (twintig). Mijn punt is meer dat je je eigen verhaal naar mijn idee geweld aan doet door te overdrijven. De afgelopen 5 jaar weinig voortgang is niet al tig jaar. Naar jouw idee weinig voor gaming gedaan is niet niks.

Dat ze meer zouden kunnen doen gezien hun positie ben ik het verder wel mee eens.
Nee, MS mag wel vanuit zijn monopoly positie al dat geld binnenharken?

Steam was toen het uit kwam vrij bagger, ivm. de concurrentie was het een goddelijke ervaring. Want de concurrentie was er of niet of nog veel, veel slechter!

GOG kwam pas 5 jaar later en Battle.net 2.0 pas zes jaar later. Ondertussen was Steam al een heel stuk beter. De rest allemaal bagger. Tegen die tijd was Steam een van de weinige plekken waar je goedkoop (tijdens de vele sales) en compleet legaal spellen kon kopen. GOG had zijn eigen niche, oude games die goed draaiden met zaken als handleidingen, iets waar Steam gewoon niet goed in was.

Laten we nu eens kijken naar bv. Origin, welke in het begin enorm bagger was en later redelijk is geworden, zelfs qua customer support er voor heeft gezorgd dat Steam het beter moest gaan doen. De Windows store is al heel, heel lang heel, heel bagger! Ik heb er nog geen verbetering in gezien die het voor mij een acceptabel winkelervaring maakt.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 29 april 2021 22:37]

Het aantal gebruikers van Steam is de voorbije jaren telkens exponentieel gestegen. 2020 was zelfs een uitzonderlijk topjaar dankzij Covid. Waar haal je het toch dat Steam zijn piek voorbij is?
Gamepass ultimate PC bied meer en de Xbox PC app is op zich al redelijk. Verder zijn vrijwel alle recente MS xbox games op Steam te krijgen. 3rd party heeft MS niet in de hand.
Ik heb in al de jaren maar twee games via die store gekocht, en eigenlijk weinig gebruikt. Al die smartphone ports waar die store mee gevuld is, maakt het voor mij onoverzichtelijk. Als die een eigen categorie zouden krijgen, zou ik nog willen overwegen het te gebruiken. Maar "as it is" heb ik er nul interesse in.
De Windows Store is inderdaad niet goed vormgegeven. Als het goed is komt er een nieuwe versie. Hopelijk lost deze een hoop van de issues op.
Je kan beter de Xbox app gebruiken om PC games in de store te vinden. Die is een stuk overzichtelijker zonder alle mobile meuk.
Tja, Steam, Epic, Rockstar, GoG, Blizzard, Origin, Ubisoft, Bethesda wie zit er nou op nog een store te wachten?
Hoe meer keuze hoe beter! Zolang Microsoft niet met exclusives begint is dit enkel maar een meerwaarde voor ons als consument.
Enkel een meerwaarde? 0 Customizeability, bérgen games met aparte netwerkissues via Xbox (die ondertussen via steam prima werken of minstens de documentatie mbt port forwards nog enigszins klopt; zwaar frustrerend in voorbeelden als Stellaris en Human Fall Flat.) En veelal rare pricing (zelfs als games nadien naar een ander platform komen;) Forza Horizon 4 voor 70 pleuro en dan nieteens de gold/ultimate variant (die al meermaals voor 40 of minder op de xbox store heb gestaan én al 3 jaar uit is en sinds die release op steam alleen maar nieuwe/extra issues heeft gekregen?)
Zoals ik hieronder al zei gebruik ik de Windows Store ook niet vanwege de problemen die je opnoemt. Maar zolang het een extra optie blijft , is dit geen probleem. Als Microsoft de boel verbetert dan hebben we er een waardig alternatief bij. Doen ze dat niet dan blijven we het negeren. We hebben dus niets te verliezen.
Prachtig om te zien dit, nu met GamePass PC/Ultimate, lagere comissies en meer geld voor devs denk ik dat Microsoft een serieuze concurrent van steam kan gaan worden.

Het Xbox platform gebruik ik met plezier, enkel hoop ik nog dat ook op de console markt er lagere comissies komen naast het weghalen van di belachelijke Xbox Live Gold. Microsoft speelt het hier geweldig door ontwikkelaars meer ruimte te bieden. Immers wil je als ontwikkelaar geld verdienen om meer te investeren, en zolang Steam zulke hoge comissies vraagt is het aantrekkelijk om je games ook op Windows/Xbox(GamePass)/Microsoft Store uit te brengen.

De Xbox app heeft wel nog wat updates nodig, al moet ik zeggen dat het al velen malen beter werkt dan een jaar geleden. Hij wilde nog wel eens crashen of errors geven. Tegenwoordig irriteer ik me er alleen aan dat ie niet zo rap werkt als Steam. Maar ook Steam was jaren lang garbage tot het genoeg updates kreeg en werkte.

Ik hoop dat dit echter niet bij (PC) games alleen blijft of Microsoft alleen. Ik vindt al jaren dat Apps in app stores van Microsoft, Google en Apple ook veel lagere comissies moeten vragen aan ontwikkelaars. Er is ook flinke oneerlijke concurrentie tussen apps/games van 1st party vs 3rd party devs. Microsoft hoeft zichzelf geen comissie te betalen en een Apple hoeft met Apple Music niet 30% van zijn opbrengsten af te staan(wat Spotify wel moet)

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 29 april 2021 16:04]

Zo hoop ik dan ook wat meer arcade achtige games tegen te komen op game pass in de toekomst.
Gewoon simpele spelletjes van een paar GB.
Lekker een half uurtje knallen of racen zonder dat je uren hoeft te wachten op de download, uren moet grinden, 400 miljard sterren af moet of een speelveld hebt zo groot als alle continenten bij elkaar.
Het moet tegenwoordig zo massaal allemaal. Er zitten natuurlijk mooie games tussen, maar je weet dat als je er aan begint je gelijk de hele avond kwijt bent.
Helaas is 95% van de games een herhaling van het jaar ervoor met een nieuw jaartal en opnieuw 60 a 70 Euro waardoor ik naast de game pass alleen aanbiedingen koop in de store of op steam.
Gewoon simpele spelletjes van een paar GB.
Zo, wat voel ik me plotseling oud...
Ach ik kom nog uit de tijd dat ik met een cassettebandje spelletjes stond te laden op mijn zx spectrum :+
En toen was ik al 17.
Microsoft heb de pc community jaren lang laten stikken. Mij zien ze daar niet shoppen.
Vooralsnog rept Microsoft niet over een verlaging van de commissie voor makers van andere software.
Uhm... waarom lijken jullie hier te insinueren dat Microsoft de huidige 5%-regel nog verder moet verlagen? Dit is verruit al de meest ontwikkelaar-vriendelijke verdeling in de markt.
De Microsoft Store, eerder bekend als de Windows Store, is nooit een groot succes geweest, zowel niet voor software als voor games. Volgens geruchten werkt Microsoft achter de schermen ook aan een nieuwe appstore, met daarin meer vrijheid voor ontwikkelaars en de mogelijkheid om betaalsystemen van derden te integreren.
Bwugh, ik blijf hem links laten liggen hoor. Net als de app store op de Mac. In het gesloten ecosysteem van mobieltjes snap ik het concept van app stores. Maar zelfs daar sideload ik veel (Android).

Maar op de desktop leidt het al snel tot lock-in. Zie apps die door Apple opeens geblokkeerd worden of niet 'genotariseerd'. Apple is een stuk verder met de adoptie van hun app store dus daar kan je beter zien waar het geheel toe leidt. Op Windows zijn er nog weinig beperkingen, want de app store is daar een randverschijnsel. Maar Apple maakt het steeds moeilijker om een app uit andere bronnen te installeren, je moet gatekeeper uitzetten en hij verbergt de 'open' knop die je dan weer via rechts klikken moet activeren. Het zal me niet verbazen als ze het uiteindelijk app store only maken zoals op iOS/iPadOS.

En wat krijg je dan? Apple blij want volledige controle over het ecosysteem, en de 30% winstmarge op alles meepakken. Als gebruiker ben ik veel minder blij want Apple bepaalt dan wat ik met mijn computer mag doen, zoals ze nu al doen op iOS/iPadOS.

Op windows zal dit ook het endgame idee erachter zijn, alleen ze lopen gewoon nogal achter op Apple op dit gebied, en daar ben ik erg blij mee. Natuurlijk gaat Windows nu "iets meer vrijheid" geven, maar zodra de adoptie echt hard doorgroeit, draaien ze de knop weer terug natuurlijk.

PS: Op zich denk ik dat app stores wel werken maar alleen als ze echt open zijn. Zoals dat je op Linux gewoon eigen repo's toe kan voegen. Maar op commerciele OS'en wordt het al snel een tool om lock-in te forceren en dus winstmarge te genereren op apps.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 april 2021 19:02]

Microsoft heeft dit al lang geprobeerd met de Windows 10 S mode. Dat is dan ook meteen een versie van Windows die gedoemd is gebleken te mislukken. Windows gebruikers kiezen jusit voor Windows omdat het vrijheid biedt zelf te kiezen waar je je software koopt (of niet koopt). Anders hadden ze wel een Apple gekocht.
Dat wil zeggen dat de rest nog voor 30% afgeperst wordt? Beste EU, na de Apple store, Google store, Amazon stores, mag u ook de Sony en Microsoft stores meenemen in het antitrust onderzoek. Kunnen we er nog een paar chinezen aan toevoegen - voor mij moet mevr. Vestager zich niet inhouden! In tegendeel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True